ارسالها: 112
#153
Posted: 15 Dec 2012 17:19
یه سوال دیگه هم که همیشه تو ذهن من میچرخیده این بوده که چرا قرآن را باید بعد از فوت پیامبر ابوبکر و عثمان و عمر در یک جلسه گرد آوری کنند و علی هم قرآنی را گرد آوری کند و بعد با آنها توافق کند؟ مگر قرآن معجزه نیست ؟ پس چرا بشر باید گردآوریش کند؟
آریا
چو ایران نباشد تن من مباد
ارسالها: 127
#154
Posted: 15 Dec 2012 18:25
ariania: مگر قرآن معجزه نیست ؟ پس چرا بشر باید گردآوریش کند؟
عدم تعلق سورهٔ فاتحه و فلق و ناس به قرآن
عبدالله بن مسعود از کاتبان وحی و حافظان قرآن سوره فاتحه و دو سورهٔ معوذتین(فلق و ناس) را کلام خدا نمیداند.
سورهٔ فاتحه امروزه در صدر قرآن جای گرفته است. محتوای این سوره تماماً دعایی است و آکنده از راز و نیاز با خداست. پس از نظر منتقدان کلام خدا نیست وانگهی کلام کسیاست که با خدا سخن میگوید (طبعاً محمد).
برای نمونه در بندهایی از سوره آمدهاست «تنها تو را پرستیم و تنها از تو یاری میجوییم. به راه راستمان هدایت کن.»
دو سورهٔ پایانی قرآن را — فلق و ناس — که با «قل اعوذ» آغاز میشود معوذتین گویند.
دلیل استفاده از واژه معوذتین این است که این سوره ها با "استعاذه" به معنی پناه بردن شروع می شود. در دو سورة ناس و فلق خداوند به پیامبر اسلام می گوید که "از چه چیزهایی"، "به چه کسی" پناه ببرد. در متن آیات این سوره ها کاملا این مسئله مشهود است: قل اعوذ برب الناس و قل اعوذ برب الفلق.
تفصیل ماجرا اینکه بر اساس برخی روایات هنگام تدوین قرآن اختلافی بین صحابه در مورد اینکه آیا سورهٔ فاتحه از اول قرار بوده که در مصحف قرآن قرار بگیرد یا نه رخ داد. عبدالله بن مسعود با قرار دادن سوره فاتحه (و دو سورهٔ معوذتین) در مصحف مخالف بود زیرا میگفت که سوره فاتحه به هیچ جای خاصی از قرآن تعلق ندارد و اگر بخواهد آن را در مصحف قرار دهد باید آن را در اول هر بخش از قرآن تکرار کند.
صداقت در مقابل سیاست دیگران ، سادگی ست
و سیاست در مقابل صداقت دیگران ، خیانت . . .
ارسالها: 1329
#155
Posted: 15 Dec 2012 18:38
ariania: کلا یه کتاب مثل اثر انگشت کسی می مونه آیا درسته بگیم گلستان سعدی معجزه است چون کسی تا حالا کتابی مثل اون نیورده ؟ یا کتاب کلیدر معجزه است چون کسی مثل اون را تا حالا ننوشته؟
ولی اگه بگیم گلستان خاقانی شبیه گلستان سعدیه پس چرا قبول نمی کنید مثلا کتابی که بهاالله اورده شبیه قرآنه و مثل قرآنه؟ من خودم مسلمان هستم ولی بسیاری از کتابهای آسمانی را مطالعه کردم و قرآن را هم تا حالا چندین دور خوندم هم متن عربی و هم فارسی . در ضمن عربی من درحدی هست که بتونم عربی قرآن را ترجمه کنم.
اگه بگیم قرآن به این دلیل معجزه است که معانی بسیاری توش نهفته است و هرکس بنا به درک و فهمش از اون برداشت می کنه پس دوتا مشکل پیش میاد .اولیش که برام همیشه سوال بوده اینه که: آیا برداشت وهابی ها از قرآن درست تره یا برداشت شیعیان؟ و اگر قرآن معجزه است آیا باید بشه برداشت های نادرست ازش بشه؟
و دوم اینکه مگه هرکسی از شعر حافظ برداشت خاص خودش را نداره ؟ مگه حافظ با یک بیت شعرش جواب هزاران نفر را که فال میگیرن نمیده؟ پس اون هم معجزه است؟ در جواب این حرفم بهم گفته شده که حافظ هم از قرآن تبعیت کرده ! حالا می پرسم آیا برداشت همه از شعر یه خواننده مثل همه؟
به نظر من که این که هیچ چیز در قرآن قطعی نیست و هرکس می تونه برداشتی از اون داشته باشه خودش یه نقطه ضعف است.
داش چرا منظورم رو نمی گیرین بوستان سعدی جامعه ای رو متحول کرده؟
میشه شعر هایی با وزن شعر سعدی اورد ولی میشه کتابی اورد که یه جامعه رو متحول کنه؟!
smm_bikhoda: قران رو از هر ۱۰ نفر چند نفر خوندن؟ اصلا از هر ۱۰۰۰ نفر ایرانی چند نفر قران رو خوندن؟ چند نفر ترجمش رو خوندن که بفهمن؟ چند نفر .....
قران چون صریح واشکاره میشه خودش یا معنیش رو گوش داد ولی کتابی مثل کتاب ابن سینا رو امثال من متوجه نمیشن حتی خود ابن سینا میگه من ۴۰ بار مابعدالطبیعه ارسطو رو خوندم نفهمیدم!!!!!!!!!!!!!
همه لات بازیات واسه مامانه بوده خون ریزیاتم که عادت ماهانه بوده
...
ارسالها: 1329
#156
Posted: 15 Dec 2012 18:44
smm_bikhoda: ترجمه سوره مسد:
(1) بریده باد هر دو دست ابو لهب و مرگ بر او.
(2) مال و دست آوردش او را بی نیاز نکرد.
(3) زودا که وارد آتشی شعله ور شود
(4) و همسر او [ نیز ] ، که بارکش هیزم است
(5) به گردنش ریسمانی از لیف خرما است.
داداش گلم لعن و فحش یک دنیا اختلاف دارند
همه لات بازیات واسه مامانه بوده خون ریزیاتم که عادت ماهانه بوده
...
ارسالها: 127
#157
Posted: 15 Dec 2012 20:36
اعجاز لفظی و اعجاز محتوایی
بسیاری دانشوران سدههای آغازین پس از اسلام به اعجاز لفظی قرآن قائل نبودند. بلکه ادعای اعجاز لفظی قرآن با گذشت زمان و افزایش تعصبها مطرح شد.
مثلاً ابراهیم نظام، یکی از این افراد، در نفی اعجاز لفظی قرآن میگوید «نظم قرآن و کیفیت ترکیب جملههای آن معجزه نیست و سایر بندگان خدا میتوانند نظیر یا حتی بهتر از آن بیاورند».در همین راستا ابوالعلاء معری مترسل بزرگ عرب منشئات خود را برتر از قرآن دانستهاست.
اثبات اعجاز محتوایی قرآن از اعجاز لفظی هم مشکلتر است. چرا که مطلب چشمگیر تازهای که دیگران نگفته باشند یا دستور اخلاقی نابی که بدیع جلوه کند در قرآن نیامدهاست. داستانهایش اغلب از داستانهای یهودیان و ترسایان اخذ شدهاست و همین انتقادی بود که خود دشمنان محمد هم در مکه در آن زمان به وی کردند و داستانهای قرآن را اساطیرالاولین خواندند. چندان که یکی از مخالفان محمد در مقام انتقاد از وی گفت که قصههایی از اسفندیار میداند که از داستانهای محمد دلکشتر است. حتی احکام و شرایعی که در قرآن آمدهاست همه در دینهای دیگر سابقه میدارد یا ادامهٔ آداب و سنن عربی جاهلیاست.
به گفته لستر هنگاهی که یک خوانندهٔ آشنا به نوشتارهای ابراهیمی قرآن را میخواند در مییابد که درونمایهٔ آن عموماً همان مطالب و داستانهایی است که در آن نوشتارها آمدهاست.
وین معتقد است کتاب قرآن سرشار از اشتباهات و تناقضات تاریخی و علمی است. علاوه بر آن الله و کتاب خدا بعضاً و یا عموماً برخی رفتارهای ناپسند همچون دروغگویی، دزدی، نیرنگ، فریب و حیلهگری، بردهداری، تجاوز جنسی، زجر، شکنجه و تروریسم را مجاز میشمارد.
چارلز تری مینویسد بدون تردید میتوان گفت نخستین اثری که از خواندن قرآن در ذهن خواننده آن مینشیند آنست که محمد، اصول و موازین اسلام را از یهودیان حجاز آموختهاست. اصول و احکامی که برگههای ابتدایی قرآن را پرکردهاست عبارتند از روز قیامت، بهشت و دوزخ، کتاب آسمانی، وحی به وسیله فرشته، مزایای پیروی از امور مذهبی و غیره که بگونهای کامل از نوشتارهای مقدس کلیمیها و یهودیان گرفته شدهاست.
تئودور نلدکه، پدر علم مطالعات قرآنی در اروپا، ضمن قابل شمردن ارزش بلاغی قرآن، قرآن را از نظر زیباحسیک به هیچ روی اثر تراز اولی به حساب نمیآورد. از نظر نلدکه محمد به هیچ وجه در سبکْ استاد نیست و این تعصب مسلمانان است که یک تولید معیوب ادبی را تا حد شاهکاری بیبدیل بالا بردهاند. از نظر نلدکه اگر قرآن بینقص از آب در آمده بود حقاً آن را میشد معجزه شمرد. چون تا پیش از قرآن اثر قابلی در نثر عربی تولید نشده بود و هرچه بود به شعر بود. از این رو از دید یک ناباور بر محمد نمیتوان خرده گرفت که چرا نثری که تولید کردهاست معیوب است چرا که کارهای آغازین هیچوقت بینقص نیست. نلدکه در این عقیده تنها نیست. همهٔ مستشرقان تا اواسط قرن بیستم، نظیر نیکلسن و شوالی، همانند نلدکه قرآن را از نظر ادبی بیدقت، پراشتباه، ناقص و ملال آور میدانستند. «قطعه، قطعه بودن» و «عدم پیوستگی» متن قرآن در نوشتارهای مستشرقین بعدی تا به امروز نیز تکرار شدهاست.
نلدکه معتقد است داستانهای قرآن که برای عبرت آورده شدهاست از نظر ادبی چنگی به دل نمیزند. شخصیتهای پیامبرانش کپیبرداری از شخصیت محمد است و همه به سان محمد سخن میگویند و با مخالفان مشابهی طرفاند. حتی در جایی نوح قوم خود را از پرستش خدایان باطلی نهی میکند (با ذکر نام این خدایان) که خدایانیاند که عربهای زمان محمد میپرستیدند نه خدایان قوم نوح.
صداقت در مقابل سیاست دیگران ، سادگی ست
و سیاست در مقابل صداقت دیگران ، خیانت . . .
ارسالها: 127
#158
Posted: 15 Dec 2012 20:39
نسبت دادن صفات بشری به خدا
از قرآن انتقاد شدهاست که اوصاف و تفاصیلی که از خدا در قرآن آمدهاست گاه جنبهٔ کاملاً بشری مییابد. این خدا در قرآن خشم میکند، حیله میکند، غضب میکند، دوستی میکند و …. این افعال و حالات که به نظر یک منتقد عارضشدنش بر شخص ناشی از ضعف روح و نیازمندی آدمیاست و عارض شدن احساسات برای خدا یه نقیصه است و با با خدا که کمال مطلق است قابل جمع نیست اما در قرآن این صفات به طرز زنندهای به چشم میخورد. پس منتقد چنین نتیجه تواند گرفت که صفات و عکسالعملهای خداوند با روحیات محمد آمیختهاست.
صداقت در مقابل سیاست دیگران ، سادگی ست
و سیاست در مقابل صداقت دیگران ، خیانت . . .
ارسالها: 127
#159
Posted: 15 Dec 2012 20:40
قرآن و حقوق بشر
در روایات تاریخی کشتن نوجوانی به احتمال کفر در آینده در داستان موسی و خضر، خضر جوانی را میکشد:
[موسی و خضر] رفتند تا به پسری رسیدند. [خضر] او را کشت. موسی گفت: آیا جان پاکی را بی آنکه مرتکب قتلی شده باشد میکشی؟ مرتکب کاری زشت گردیدی...[خضر گفت] اما آن پسر، پدر و مادرش مومن بودند، ترسیدیم که آن دو را به عصیان و کفر دراندازد. خواستم تا در عوض او پروردگارشان چیزی نصیبشان سازد به پاکی بهتر از او و به مهربانی نزدیک تر از او[سوره کهف].
منتقدان درباب این آیه معتقدند که مجموعه قوانین کیفری دنیای مدرن، مجازات کودکان نابالغ را نمیپذیرند. همچنین هیچ فردی را نمیتوان به احتمال آنکه ممکن است در آینده مرتکب جرم شود، مجازات کرد. مجازات به جرم ارتکابی تعلق میگیرد، نه جرم ناکرده.
صداقت در مقابل سیاست دیگران ، سادگی ست
و سیاست در مقابل صداقت دیگران ، خیانت . . .
ارسالها: 127
#160
Posted: 15 Dec 2012 20:41
قرآن و پیشگویی
پیش گویی اشتباه قرآن
در سورهٔ قصص آیهٔ ۵۲ آمده است.
الَّذِینَ آتَیْنَاهُمُ الْکِتَابَ مِن قَبْلِهِ هُم بِهِ یُؤْمِنُونَ
کسانی که قبل از این، کتاب به ایشان دادهایم، آنان به این ایمان میآورند.
این آیه پیشبینی میکند که اهل کتاب، یعنی یهودیها و مسیحیها به این دلیل که کتاب دینی مشابهی دارند، الهی بودن قرآن را خواهند پذیرفت و به دین اسلام گردن خواهند نهاد. برخلاف این آیه و پیشبینی، یهودیان مورد نظر در شبه جزیرهٔ عربستان آن روز، قرآن را نپذیرفتند و حتی جان و مال خود را در راه ترک نکردن دین یهودی و نصاری و پذیرش اسلام از دست دادند.
صداقت در مقابل سیاست دیگران ، سادگی ست
و سیاست در مقابل صداقت دیگران ، خیانت . . .