ametis: بله نگفتید وقتی یک قاضی در یک پرونده که ده متهم داره از یک نفر به عنوان مقصر نام میبره و مکتوب میکنه یعنی بقیه رو مقصر نمیدونه نگفتم...بلکه اشاره کردم که مقصر است...حتی اگر هم اشاره نمی کردم....شما نباید نتیجه می گرفتید که از منظر من هیتلر مقصر نیست....بازم مثال های بیهوده.مقایسه های بیهوده...اگر دادگاه،دادگاه شما باشد و شما در دادگاه حضور داشته باشید و زمان زمان رسیدگیی به پرونده شما باشد و قاضی به شما بگوید شما مقصر هستید در جنایت...این بدین معنی است که هیچکس دیگر مقصر نیست..؟؟. این پست جزء اولین پست های من در مورد ظلم و ستم است که به صورت آشکارا بیانش کردم.با ذکر مثال...در صفحه ۵۸:https://www.looti.net/11_25_58.html#msg142992896همین یک سند کافیست...می بینید چه ایرادهای بچگانه می گیرید....
ametis: الان هم شما میگوئید خدا علم داره که شما پشیمون نمیشید یعنی این پشیمان نشدن قطعی است وقتی قطعی بود یعنی شما نمیتوانید در اون تغییر ایجاد کنید لذا اختیار بی معنی میشود برای بنده داستانهای دینی تعریف نکنید.اینجا بحث دینی نیست...دیدید که دارید با حرف حساب مواجه می شوید دوباره یک گذاره دینی بیان کردید...خدا توانای کل و دانای کل و آگاه کل است و هر کار منطقی را باید که بتواند انجام بدهد....خدا می داند که من چه خواهم کرد و چه نخواهم کرد و چه زمان پشیمان خواهم شد و اینها....باز تکرار می کنم...حداقل اینکه به هر حال خدا می دانسته که انسان چه ویژگی هایی داشته و می دانسته با توجه به ویژگی هایی که داشته چه غلط هایی کرده و زجرهایی به کودکان بی پناه خواهد کرد...خدا از ذات آدمی و از خصلت های آدمی که حداقل آگاهی داشته.... کمی فکر....
naashenas: آها دیپلم هم دارید پس.شکر...دیپلم نداشتید چه می گفتید. جوابی ندارم naashenas: بله باید عادت داشته باشید.کسی که تو حرفاش همش بی منطقی و سخنان غیر معقول و پوچه و کلی هم ادعا داره و دیگران رو مدام متهم می کنه و مچ میگیره معلومه که به شنیدن تمسخر دیگران باید عادت داشته باشه....خوبه یک خورده به پستاتون توجه کنید بازم بی جواب naashenas: من گفتم خدا هم مقصره.به من چه شما انقدر دنبال مچ گیری هستید و کج فهمید که حرف منو برابر میدونید با اینکه دیگرون مقصر نیستن.اما جهت اطلاع.ببینید که من بارها هم اشاره کردم تنها خدا مقصر نیست: مهم اینه که حرف اشتباه رو اصلاح کردید ....جواب نداره naashenas: این پستو من چند سری قبل دادم.دقت کنید.شما متن به این وضوحی رو نخوندی و میگی: چندین بار گفتید خدا مقصره و اشاره به گنه کار نکردید naashenas: یعنی تنها پدر و مادر مقصر نیستند این یک مثال هست ربطی به خدا نداره naashenas: این پست رو من در صفحه ۵۸ دادمhttps://www.looti.net/11_25_58.html#msg142992896.شما این پست رو هم کامل نگاه کنید جواب نداره ....یک مساله واضح اینقدر کش نداره مهم اصلاح اشتباه بود که انجام دادید naashenas: حالا خدا دانای کل و آگاه کل و فراتر از زمان می داند تو در هر لحظه از زندگی چه انتخاب و کاری خواهی کرد این برداشت از نظر من درست نیست چون اگر خدا بدونه شما چیکار میکنید دیگه اختیار معنی نداره امیدوارم این بار بتونم واضح بگم هر انسان در طول زندگی میتونه با هر انتخاب مسیر کلی زندگی خودش رو تغییر بده و هیچکی نمیدونه چه انتخابی رو انجام میده حتی خدا از خودش دخالت در این انتخاب و تعیین و دانستن اون رو صلب کرده و اون انتخاب با شماست اما خداوند در علم خودش مشخصا میدونه شما در این مرحله مثلا صد تا انتخاب پیش رو دارید و در صورت ترجیح هر کدوم اینده شما چگونه رقم خواهد خودردر واقهع خدا نمامی ان عدد انتخاب شما و نتیجه و حاصل اون رو در علم خود داره اما اینکه شما همین الان چی رو انتخاب میکنید نه خدا میدونه و نه هیچکس دیگر naashenas: خوب عقل کل و فیلسوف خدا می دونه که من چه کار خواهم کرد و میدونه که من دقیقا فلان کار را خواهم کرد و معنی نداره که بگی من ممکنه بخواهم یهو برخلاف انتظار خدا یک کار دیگه انجام بدم.خلاصه آقای فیلسوف.اینو درک کن که آگاهی خدا از حال و آینده هیچ تناقضی با اختیار نداره....واین اسمش جبر نیست. خود شماهم دارید میگید دیگه وقتی میگی معنی نداره من یهو انتخابم رو عوض کنم یعنی حق این تغییر در انتخاب با تو نیست naashenas: شما انتظار داری من سخن آخوندارو بی دلیل حجت بگیرم.من حرف حسابو می پذیرم مگر اعتقاد رو فقط باید از اخوند بگیرید naashenas: "همینکه معلوم نیست واسه شما چی حجته خودش باعث میشه که هر حرف بی ربطی رو بتونین بزنید" شما بگید من به انسانیت اعتقاد دارم یا فلسفه یا بگید چه خدایی رو قبول دارید یا نه چه ربطی به اخوند و این حرفها دارد ویکی پدیا هم میتونه حجت باشه naashenas: حالا شما که در کج فهمی و مچ گیری های بی خود استادید برگردید بگید: جوابی ندارم naashenas: آشکارا داری می گی خدا از اینکه ما هر لحظه چه خواهیم کرد بی اطلاع است.آگاهی خدا از آینده رو در حد پدر و مادر می دونی.خدا از نظر شما با احتمالات سرو کار داره توضیح رو دادم ...بله به نوعی همینطوره البته به نظر من و کسانی که مخالف جبر الهی هستندحرف شما در نهایت اعتقادی است قدیمی معروف به جبریون اونها میگویند مگر خدا خبر نداشت که شمر میاید و حسین ع را با اون تعاریف میکشد اذا اگر خبر داره و این مساله قطعی بوده خوده خدا اینو خواسته و در تقدیر او قرار داده پس گناهی به عهده شمر نیست بلکه بواسطه این ماموریت و این همه فحش و ناسزا باید مورد تقدیر قرار بگیره کسانی مانند آملی حسن زاده اینگونه اعتقاد دارندو البته شما هم میگوییئاما کسانی مانند ابن عربی و ملا صدرا جز این عقیده را دارند و در زمان خود تکفیر شدند انها معتقد به وحدت وجود و اختیار ذاتی برای انسان هستند بر این مبنا اگر به هر شکل سرتوشت انسان مشخص باشد اختیار معنی ندارد و فقط مانند نقشی است مکه برای شخصی بنویسند ان شخص انگونه بازی کند که همه فکر کنند آن نقش حقیقی است naashenas: اول آی هوار.ملتــــــــــــــــــــ.هوار از دست....من گفتم شما در مثال فرض کن که پدر و مادرتون از لحظه به لحظه آینده خبر دارن.فرض کردن بلدید؟خوب حالا از شما پرسیدم که شما از پدر و مادر شکایت می کنی یا نه؟چرا از پاسخ به سوال فرار می کنی.من یکبار دیگه مثالمو مطرح می کنم: به فرض یقین بله در گناه مقصر هستند اما در حد الغا یا اطلاعاما در صورت انجام وظایف در قبال فرزند و تربیت لازم چنانچه احتمال خطای فرزند را حتی ۵۰-۵۰بدهند خیر مقصر نیستند هیچی اما سئوال شما بی معنی و اشتباه است naashenas: آفرین به شما پس شما آگاهی و دانایی و توان خدا را در باب آگاهی از آینده در حد پدر و مادر می دونی توضیح ازم رو دادم گفتم به نوعی بله خدا خودش اطلاع از انتخاب قطعی بنده خود را از خویش صلب کرده و به او واگذار کرده است naashenas: خیلی هم ربط داره و خدا دانای کل و توانای کل است و قدرت و توانایی انجام هرکار منطقی را داراست.... این خدای شما میتواند سنگی را بیافریند که نتواند بلندش کند ؟؟؟؟ naashenas: به فرض خدا دخالتی در انتخاب های ما نداره ولی آیا شما میگی که خدا از انتخاب های و از لحضه لحظه های ما بی اطلاع است و نمی داند در آینده در هر لحظه چه کاری می خواهیم انجام بدهیم؟؟ دهها بار توضیح دادم ممکنه ما بر اثر انتخابهامون هزاران سرنوشت متفاوت داشته باشیم و خدا همه ان هزارن سرنوشت را میداند که مثلا نیمی به عاقبت به خیری و نیمی به عاقبت شر میرساند اما انتخاب هر کدام ا ز این راهها فقط با خودمان است لذا الان معلوم نیست انسان زنده بهشتی است یا جهنمی همین الان معلوم است چیکاره است با کارهای قبل اما ممکنه ۳۰ ثانیه دیگه توبه حقیقی کند
naashenas: به هر حال یعنی از نظر شما آیا خدا نمی دانسته بشر که اختیار دارد به کودکان ظلم خواهد کرد.نمی دانست که میلیون ها کودک زجر کش خواهند شد.نمی دانست طبیعت به کودک بی پناه زجر خواهد داد بصورت احتمال بله اما چه کسی ظلم میکند و چه کسی مظلوم واقع میشود نا مشخص است در سرنوشت همه هستکه میتونند ظالم باشن از این بین افراد بسته به نوع انتخابشون میتونند راه دیگری انتخاب کنند همین الان من میتونم بر اثر یک عصبانیت کودکم رو زجر بدم و همین الان ممکنه پدری که کودکش رو زجر داده از کارش پشیمون بشه naashenas: یا حداقل مسلمون به حساب نیایید....حالا من نمی فهمم خودتونو گول می زنید و فریب میدید و چی رو می خواهید اثبات کنید که می گید من شیعه هستم. شما نمیتونید تعیین کنید ..جوابی هم ندارم اعتقاد من به دانایی خدا کاملا با مبانی دینم درسته naashenas: کدام خدا رو میگید؟خدا که شک دارید کشکه یا نه این حرف رو می گه. جوابی لازم نمیبینم naashenas: من شک دارم خدا و پیامبر کشکن یا نه مسلمون نیستی ابراهیم هم در معاد شک کرد خدا بهش عملا نشان داد به نظر شما لابد ابراهیم هم از دین حنیف خارج شده اما بمن نشون نداده تا یقین حاصل بشود
naashenas: این پست جزء اولین پست های من در مورد ظلم و ستم است که به صورت آشکارا بیانش کردم.با ذکر مثال... حرف شما رو میدونم همینکه به اشتباه پی بردید و اصلاح کردید کافیه احتیاج به پیگیری نیست و خواندن پستهای قدیمی لطفا پس ها رو کوتاه بدهید من پست های بلند رو نمیخوننم naashenas: برای بنده داستانهای دینی تعریف نکنید.اینجا بحث دینی نیست...دیدید که دارید با حرف حساب مواجه می شوید دوباره یک گذاره دینی بیان کردید...خدا توانای کل و دانای کل و آگاه کل است و هر کار منطقی را باید که بتواند انجام بدهد....خدا می داند که من چه خواهم کرد و چه نخواهم کرد و چه زمان پشیمان خواهم شد و اینها.... مساله خدا یک مقوله مذهبی و نا مرتبط با دین نیست شما نمیتونید برای خدا تعیین تکلیف کنید مگر از متون متقن که دلالت داشته باشه از کجا میفرمائید که خدا باید هر کار منطقی رو انجام بده مگر منطق ما با خدا یکی است که کارهای خدا باید به زعم ما منطقی باشه همین رو مستند کنید تا منم قبول کنم همینطور اینکه خدا سرنوشت و همه اعمال از قبل مشخص شده است . naashenas: حداقل اینکه به هر حال خدا می دانسته که انسان چه ویژگی هایی داشته و می دانسته با توجه به ویژگی هایی که داشته چه غلط هایی کرده و زجرهایی به کودکان بی پناه خواهد کرد...خدا از ذات آدمی و از خصلت های آدمی که حداقل آگاهی داشته. خداوند بر همه چیز اگاه هست و از فطرت و سجایا و ناهنجارهای ادمی مطلع است و انسان به دنیا امده کلا تا در بوته ازمایش همین خیر و شر ها و انتخاب ها قرار بگیره اما این اگاهی و احتمال دلیل بر تعطیل کردن عالم نیست چون احتمال قویتر سوق به سمت ارزش ها و سجایا هست دلیل هم اینکه عموم مردن خوب هستند و ظالمین درصد ناچیی از مردم جهان
ametis: این یک مثال هست ربطی به خدا نداره عقل کل منظور از پدر و مادر تو اون مثال خدا بود....انصاف هم خوب چیزیه... ametis: چندین بار گفتید خدا مقصره و اشاره به گنه کار نکردید یعنی چی اشاره به گناه کار نکردم...اینجا بحث خداست و من گفتم خدا مقصره....عجب طرفی داریم...از طرفی این سند کاملا آشکاره...حداقل در اینجا که ذکر کردم...اصلا شما پست منو بخونید و لحن سخن منو ببینید متوجه می شوید که از نظر من بدیهی هست که هیتلر گناه کاره....چرا ایراد های بچگانه می گیرید....خودتونم دونستید که اشتباه کردید....کج فهمی خودتون رو به پای سخنان من نگذارید... ametis: در واقهع خدا نمامی ان عدد انتخاب شما و نتیجه و حاصل اون رو در علم خود داره پس میدونه که بشر مثلا میتونه انتخاب کنه که یک کودک بی پناهو زجر بده و با علم به این امر دنیا رو آفریده...جواز زجر دادن رو به انسان داده...به این شکل که اونو آزاد گذاشته... ametis: اما اینکه شما همین الان چی رو انتخاب میکنید نه خدا میدونه و نه هیچکس دیگر شما آشکارا دارید خدا را ناتوان جلوه می دید...خدا توانا و دانای کله....خدا می تونه اختیار کنه و هرکاری منطقی که بخواد انجام بده....سوار ماشین زمان بشه و ببینه شما در آینده چه خواهید کرد...این چه ربطی به نقض اختیار داره...از نظر شما خدا به آینده بره و ببینه و بدونه که من قراره چه کنم میشه نقض اختیار.... ametis: خود شماهم دارید میگید دیگه وقتی میگی معنی نداره من یهو انتخابم رو عوض کنم یعنی حق این تغییر در انتخاب با تو نیست ببینید کمی دقت بیشتر....من گفتم: naashenas: تو می گی اگر خدا می دونه من الان چی کار می خوام بکنم ولی یهو من یک کار دیگه بکنم قدرت خدا زیر سوال میره پس من نمی تونم یک کار دیگه بکنم و اختیارم زیر سوال میره خوب عقل کل و فیلسوف خدا می دونه که من چه کار خواهم کرد و میدونه که من دقیقا فلان کار را خواهم کرد و معنی نداره که بگی من ممکنه بخواهم یهو برخلاف انتظار خدا یک کار دیگه انجام بدم...... ametis: یکبار دیگه.متنم رو بخون...من آزادم و خدا می دونه من چه خواهم کرد...من هر آن می تونم انتخابی آزادانه داشته باشم و خدا توانای کل و دانای کل از پیش می داند پس من هرکاری بکنم خدا از پیش می داند پس معنا ندارد که من کاری بکنم یهو که بر خلاف انتظار خدا باشد....دوباره حرفامو بخون....مزه مزه کن بعد پاسخ بده. ametis: توضیح رو دادم ...بله به نوعی همینطوره البته به نظر من و کسانی که مخالف جبر الهی هستند وقتی که مطالبو حفظ کردی و اینها به مشکل بر می خوری و فکر می کنی حرفای من مساوی با جبره...یادت باشه پس از نظر شما خدا مثلا سوار ماشین زمان بشه و از آینده آگاهی پیدا کنه میشه مساوی با جبر ametis: حرف شما در نهایت اعتقادی است قدیمی معروف به جبریون اونها میگویند مگر خدا خبر نداشت که شمر میاید و حسین ع را با اون تعاریف میکشد اذا اگر خبر داره و این مساله قطعی بوده خوده خدا اینو خواسته و در تقدیر او قرار داده پس گناهی به عهده شمر نیست بلکه بواسطه این ماموریت و این همه فحش و ناسزا باید مورد تقدیر قرار بگیره کسانی مانند آملی حسن زاده اینگونه اعتقاد دارندو البته شما هم میگوییئ عزیزم شما یک چیزایی خوندی.الان قاطی کردی...برو یکبار کتاب سرنوشت مطهری رو بخون...خودت به حرفایی که من زدی در طول این چند پس خواهی خندید...البته اگر با وجدان باشید تاسف خواهید خورد...به فرض اگر اعتقاد جبریون این است...آنها سخت در اشتباهند.اطلاع خدا که توانای کل است و فراتر از زمان و مکان است از آینده متناقض با جبر نیست... ametis: به فرض یقین بله در گناه مقصر هستن شکــــــــــــــــــــر پس قبول کردید که مقصر هستند...اخوب خدا هم یقین دارد که مخلوقاتی که می آفریند یقین کودکانی بی پناه را زجر خواهند داد.اینم بگم...الان شما گفتی مقصر هستند من باید از سخن شما نتیجه بگیرم که پس اونوقت برادر کوچولوتون مقصر نیستن و تنها پدر و مادرتون مقصرن...یعنی از نظر شما برادر کوچولوتون مقصر نیست ametis: این خدای شما میتواند سنگی را بیافریند که نتواند بلندش کند ؟؟؟؟ نه این کار غیر منطقی استـــــ.ولی اینکه خدا از آینده با خبر باشد و از لحظه لحظه ها...این نه عملی غیر منطقی و نشدنی و نه متناقض با اختیار است....خدا توانای کل است و می تواند و باید که از حال و آینده باخبر باشد و اصلا زمان برای خدا مفهوم ندارد....نکند خدا منتظر است ببیند دو دقیقه بعد شما چه کار خواهید کرد...باز مثال ماشین زمان را می زنم....من در زمان امام علی هستم سوار ماشین زمان می شوم و می بینم که شمر دارد با حسین فلان کار را می کند...شما این را می گذاری پای نقض اختیار شمر و اسمش را می گذاری جبر؟؟؟بیشتر فکر کن...داری پیشرفت می کنی یکم.
وجود و یا عدم وجود خدا رو با هیچ ابزار علمی حال حاضر بشر نمیتوان اثبات کرد اما نکته های تناقض زیادی در بارش وجود داره .مسئله خیلی پیچیده هست .مثلت خانم امتیس گفتند خدا نمیدونه که بشر در اینده چکار میکنه و این با اختیار در تناقض است .اما من به این نکته اشاره میکنم که بی نقص بودن از صفات ذاتی الله در اسلام هستش و ندانستن یعنی نقص .موارد تناقض خداوند زیاده .مثلن خداوند به دلیل کمال مطلق بودنش در خلقت هم باید در کمال مطلق به سر ببره در واقع اگر خداوند موجودی رو خلق کنه که نقص داشته باشه و خداوند بتواند همان موجود را بهتر و کامل تر خلق کند و نکند ممکن نیست زیرا او در همه چیز در نقظه اوج کمال وجود دارد بنا بر این موجودی که خلق کرده است در کمال مطلق خلقت میباشد .اما در قرآن امده است که یکی از اهداف خلقت انسان به کمال رسیدن اوست . در واقع خداوندی که نمیتواند به غیر از ذات برتر مطلق کمال خود ذات دیگری داشته باشد موجودی کامل خلق کرده که با کمال برسد ! تناقض دیگر اینکه اگر انسان و حیوانات در کمال خلقت خلق شده اند تکلیف حیوانات و مخلوقاتی که ناقص به دنیا می آیند چیست ؟ آیا انها مخلوق خدای دیگری هستند و یا خداوند این موارد خاص را ناقص خلق کرده و در تمامیت کمال خویش نبوده ؟انسانها و حیواناتی که بدون دست و پا خلق میشوند کامل هستند یا خیر ؟؟؟؟ اگر بله پس دیگر موجودات چه هستند ؟!! و اگر خیر پس چگونه کمال مطلق خلقت ناقصی داشته ؟وووو.......مبهم ترین سوال بشریت همچنان باقیست . افریدگار کیست و چیست و کجاست ؟ او یک ذره یک نیرو یا قدرت و یا یک موجود است ؟آیا او حالتهای جانوری مانند خشم و اندوه و شادمانی دارد یا ندارد ؟اما هر چقدر که این سوال مهم باشد اما جواب ان در زندگی ما بی تاثیر است مگر زمانی که باور کنیم این موجود یا منشا در زندگی حال حاضر ما هم تاثیر گذار است !!!!و این به آن معنیست که ما باید دعا کنیم . مواردی را در راه او اهدا کنیم.برای او کارهایی انجام بدهیم تا راضی شود .قوانینش را به اجرا در بیاوریم .و همواره از خشم و کینه توزیش بترسیم .و موارد بالا به معنی دخالت کامل این منشا در زندگی امروزی ما خود پر است از تناقضات شاخ دار .
ametis: مساله خدا یک مقوله مذهبی و نا مرتبط با دین نیست برای اثبات خدا نمی توانیم سخنان دین را حجت بگیریم...من گفتم...یهو برگردید بگید مثلا قرآن می گه خدا هست و خدا عادله و دیگه خودتونو ازبحث خارج کنید.به دکارت و هگل و اونایی که در حال تحقیقن و بی خدا هستن هم بگید قرآن گفته خدا هست پس هست ametis: از کجا میفرمائید که خدا باید هر کار منطقی رو انجام بده خدا توانای کل است...خدا که نتواند و قادر نباشد هر کار منطقی را انجام بدهد یعنی توانای کل نیست...اگر یک وزنه بردار نتواند وزنه پنجاه کیلیویی را بردارد پس ناتوان و ضعیف است....حال این وزنه بردار نخواهد و صلاح نبیند که وزنه را برندارد بحثش جداست ametis: مگر منطق ما با خدا یکی است که کارهای خدا باید به زعم ما منطقی باشه زرنگید...پس از کجا معلوم این دنیا بر اساس عدالته...از کجا معلوم وجود بهشت و جهنم منطقیه...شما از کجا فهمیدید که وجود بهشت و جهنم منطقیه؟شاید نبود بهشت و جهنم منطقیه....مگر منطق شما با خدا یکیه...شاید منطق خدا اینگونه باشه که همه حتی امام حسین هم باید برن جهنم...پس شما بازم باید خدا رو بپرستی و بگی کارت درسته خدا...اگر خدا امام علی رو هم جهنمی کرد نباید اعتراض کنید و باید بگی خدا شما کارت منطقیه و شما عادلیه و من مخلصتمحرفاتونو مزه مزه کنید...اگر منطق ما با خدا نتونه که یکی باشه پس اصلا اظهار نظر در مورد خدا بی معناست...شاید خدا خواست به ما بدی کنه و اینکار منطقی باشه...شما چه میدونی...شاید الان خدا سر ما کلاه گذاشته و می خواهد اون دنیا هممون رو بندازه جهنم...این کارم می تونه خیلی منطقی باشه...شما که منطقت با خدا یک نیستاز بحث خارج نشید...فعلا به مساله شر و اختیار می پردازیم. ametis: خداوند بر همه چیز اگاه هست و از فطرت و سجایا و ناهنجارهای ادمی مطلع است و انسان به دنیا امده کلا تا در بوته ازمایش همین خیر و شر ها و انتخاب ها قرار بگیره و خدا می دونسته که در این بین یک کودک پاک و معصوم و بی پناه زجر کش خواهد شد
naashenas: metis:مساله خدا یک مقوله مذهبی و نا مرتبط با دین نیستبرای اثبات خدا نمی توانیم سخنان دین را حجت بگیریم...من گفتم...یهو بگید مثلا قرآن می گه خدا هست و خدا عادله و دیگه خودتون ازبحث خارج کنید.به دکارت و هگل هم بگید قرآن گفته خدا هست پس هست صحبت هر دو دوستمون درسته اما امتیس جان وجود خدا رو میتوان فقط به عنوان افریدگار و منشا در نظر گرفت که در اون صورت لزومن یک مسئله مذهبی نیست حتی تعداد کثیری از لا مذهبان به وجود منشا و افریدگار معتقدند .با جناب ناشناس موافقم . naashenas: ametis:از کجا میفرمائید که خدا باید هر کار منطقی رو انجام بدهخدا توانای کل است...خدا که نتواند و قادر نباشد هر کار را انجام بدهد یعنی توانای کل نیست...اگر یک وزنه بردار نتواند وزنه پنجاه کیلیویی را بردارد پس ناتوان و ضعیف است....حال این وزنه بردار نخواهد و صلاح نبیند که وزنه را برندارد بحثش جداست دقیقن همینطوره منطق از صفات ذاتی الهی است. یعنی الله بید ذاتن منطقی باشد . naashenas: ametis:مگر منطق ما با خدا یکی است که کارهای خدا باید به زعم ما منطقی باشه دوست گرامی اگر قرار بود کارهای خدا با منطق بشریت جور در نیاید اصولن بر چه اساسی پس بشر بایستی ادیان به اصطلاح اسمانی رو باور کند ؟ بشر تنها ابزار شناخت و تحلیل و انتخاب دین برایش منظق خود اوست بنا بر این هر کسی که ادعای پیامبری میککرده قوانین و مواردی را به خدا نسبت میداده که نسبتن در جامعه پذیرفته شود و در واقع به نظر مردم منطقی و صحیح بیاید .
Andisheh: مثلت خانم امتیس گفتند خدا نمیدونه که بشر در اینده چکار میکنه و این با اختیار در تناقض است .اما من به این نکته اشاره میکنم که بی نقص بودن از صفات ذاتی الله در اسلام هستش و ندانستن یعنی نقص . نه این نقص نیست خدا اراده داره مثلا ارده میکند و به وجود میاید دخدا با اعطا اختیار به انسان این اراده رو صلب میکنه مثال خدا میتواند با هر انسانی مستقیم صحبت کنه نمونه اش هم موسی است اما با قرار دادن پیامبران و وحی این توانایی رو خودش صلب و متروک میزاره این که نوشتم نمیتواند فقط به دلیل نوع مباحثه با اقای ناشناس بود خدا قادر بر همه چیز و دانا بر همه چیز است اما وقتی ذات خدا قانون و قاعده ای رو مبنا میکنه خودش معی نداره دیگه نقض کنه اون رو در مورد سرنوشت انسانها خدا عالم به نتیجه همه انتخابهای ماست اگر اراده کند در انتخاب ما هم دخالت میکند اما نظام هستی رو بر این مبنا گذاشته که انسان تنها موجودی باشد که با اختیار سرنوشت خود را بسازد Andisheh: تناقض دیگر اینکه اگر انسان و حیوانات در کمال خلقت خلق شده اند تکلیف حیوانات و مخلوقاتی که ناقص به دنیا می آیند چیست ؟ اونها بر خلاف نظم الهی عمل کردند مثلا ازدواج فامیلی نظام فقرار داده در تولید مثل رو رعایت نمیکنه یا مصرف برخی دارهای یا .......ناقص الخلقه بودن همیشه دلیل داره و بیدلیل ممکن نیست شما یک دانه گندم را هر جا در شرایط مطلوب قرار بدی سبزمیشه این نظام رسد الهی است حالا هر کدوم از المانها نباشه سبز نمیشه یا مطرود و معیوب میشه اونوقت در نظام الهی مشکلی نیست مشکل از محیط و عدم رعایت نظام و بایسته ها و نبایسته هاست Andisheh: انسانها و حیواناتی که بدون دست و پا خلق میشوند کامل هستند یا خیر ؟؟؟؟ اگر بله پس دیگر موجودات چه هستند ؟!! و اگر خیر پس چگونه کمال مطلق خلقت ناقصی داشته ؟ خلقت ازلی است و بعد از خلقت همه چیز در قالب یکنظام ادامه یافته در مورد تکثیر قانون تولید مثل است و خدا دیگر موجودی را بدون سابقه نمی آفریند فقط روح باقی میمونه که دمیده میشه و باز اون هم بر حسب نظام و در موقع مشخص و در بستر مشخص و معین Andisheh: ما هر چقدر که این سوال مهم باشد اما جواب ان در زندگی ما بی تاثیر است مگر زمانی که باور کنیم این موجود یا منشا در زندگی حال حاضر ما هم تاثیر گذار است !!!! این قسمت اینقدر مجمل گذاشته شده که همه شک من هم در این قسمت شکل گرفته است من بهر حال میتونم قبول کنم که خدایی هست میتونم فرض بگیرم قبل از این دنیا وبعد از این دنیا دنیایی و حساب و کتابی هست و نه بصورت علمی اما منطقی میشه این باورها رو تبیین کرد و با مقداری خوش بینی پذیرفت البته پذیرفتنش به نظر من راحت تر از پذیرفتن عدم وجود خداست اما اصلی ترین مساله من اینه خدایی که در دنیای قبل از این دنیا از ما هیچ چیز نمیخواسته خدایی که در دنیای بعد از این دنیا از ما نه عبادت میخواد نه کار نه پول نه هصدقه و....این خدا چرا در این دنیا که به قول او زودگذر ترین ذنیا هاست از ما عبادت خواسته اونهم هر چه بیشتر بهتر از ما خمس و زکات و صدقه خواسته و زیاد از ما اطاعت میخواد و در قبال عدم اطاعت مارو به بدترین شکنجه ها تهدید کرده او برای ما در این دنیا چه کرده ما اورا میبینیم ؟...میشنویم؟ ...حس میکنیم؟....هدایتمان کرده ...نشانه ای به ما نشان داده ....ارشادمان کرده ؟؟؟؟؟؟؟؟از ما در قبال همه چیزهایی که خواسته توقع ندارد که چشمداشت داشته باشیم و میبینیم که اتفاقا ادمهایی که مطابق دستورات خدا انسانهای واقعا خوبی هستند در فقر و گرفتاری هستند و اتفاقا ادمهای ریاکار و بر مرام دائما در ثروت و راحتی هستند برایمان سئوال میشود ......اما جواب قانع کننده ای نیست میکویند امتحان است ....به بدکاران میدهد تا انها را عذاب بیشتری کند و به خوبان ننمیدهد که در دنیای دیگر اجر بیشتری به ایشان دهد خوب این خدا چر دوست دارد برخی را بیشتر شکنجه کند برای همین به انها بیشتر میدهد میگویند دین برای تعالی و ارامش و اسایش انسان است اما من میبینم عده ای گرد هم امده و کلا خودشان قوانینی برای خودشان نوشته اند و اجرا میکنند و اتفاقا بهتر از ما به تعالی و ارامش و حیات دنیا رسیده اند ایا مافقط باید دلخوش به حیات و جزای آخرت باشیم ؟؟؟؟؟اگر یک در هزار ان دنیایی در کار نبود چه؟؟؟؟؟