ارسالها: 129
#82
Posted: 22 May 2012 05:53
mahmudkhm: شما یکی از زنان خاندان اهل بیت رو مثال بیار که چنین کاری کردن؟!
حلال محمد حلال إلى يوم القيامة وحرام محمد حرام إلى يوم القيامة
آیه ی قرآن :
ایه صریح صیغه در قران که قسمتی از ایه ۲۴ سوره ی نساء است
نه کنایه ست و نه غیر مستقیم :
فَمَا اسْتَمْتَعْتُم بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِیضَةً
وَلاَ جُنَاحَ عَلَیْکُمْ فِیمَا تَرَاضَیْتُم بِهِ مِن بَعْدِ الْفَرِیضَ
ةِ إِنَّ اللّهَ کَانَ عَلِیمًا حَکِیمً
و زنانى را که متعه مى کنید، واجب است مهر آنها را بپردازید
. و گناهى بر شما نیست در آنچه بعد از تعیین مهر، با یکدیگر توافق کرده اید
.و خداوند، دانای حکیم است.
متعه یعنی ازدواج موقت
و علاوه بر این اگر بد بود خود پیامبر این عمل رو انجام نمی دادند
اسم ۲۵ تا از زنان صیغه ای پیامبر رو میارم که
بیوه بودن و اکثرا شوهرانشون در جبهه کشته شده بودند :
——> اینها به نقل از علامه جعفری:
زینب دختر خزیمه
زینب دختر جحش
ام سلمه دختر امیه بن المغیره
سوده دختر زمعه بن قیس
ام حبیبه دختر ابوسفیان بن الحرب
حفصه دختر عمر بن الخطاب
جویریه دختر حارث بن ابوضرار
میمونه دختر حارث الهلالیه
زینب دختر عمیس
خوله دختر حکیم سلمی(خود را به پیامبر بخشید)
ماریه دختر شمعون قبطی
ریحانه خندفیه
عمره دختر یزید
سناء بنت سفیان
——> اینها هم از کتاب تاریخ طبری که شما هم قبولش دارین:
فاطمه دختر سریح
هند دختر یزید
عصما دختر سیاء
زینب دختر یزید
هبله دختر قیس
لیلی بنت الخطیم
ملائکه دختر کعب
شنباء دختر عمر الغفریه
ملائکه دختر داوود
دختر الجهال
تکانه
mahmudkhm: شما میگی پیامبر صیغه رو ثواب دانسته ، اون روایت رو با متن عربی و سند بیار
. آیه 24 سوره نساء نشانگر حلیت متعه(ازدواج موقت) است.
2. رسول خدا پس از اعلام حلیت متعه هرگز آن را تحریم نکرد.
3. خود حضرت با وجود همسران دائم , متعه نمودند.
4. اصحاب ایشان نیز تا زمان عمر متعه می کردند.
5. آیه متعه هرگز نسخ نشد و عمر به رای خود متعه را ممنوع کرد.!
6. متعه تا قیامت حلال است.
7. امیر مومنان نیز در کوفه متعه داشته اند.[بر خلاف تهمتی که برخی اهل سنت به ایشان می زنند و روایاتی که از زبان ایشان جعل کرده اند که پیامبر در جنگ خیبر یا فلان جا متعه را تحریم نمود!!!]
8. حلیت متعه از احکام قطعی خداوند در کتابش و سنت رسولش می باشد.
9. اعتقاد به حرمت متعه با تشیع امامی سازگار نیست.
10. متعه رحمتی است از جانب خدا برای بندگانش و کسی حق ندارد مانع آن شود.
11. مرد متاهل اگرچه همسرش در دسترسش باشد باز هم می تواند متعه کند.
12. از نظر تعداد محدودیتی در متعه نیست.
13و 14و 15. خوب است انسان هر یک از سنتهای رسول خدا را در طول زندگیش انجام دهد که یکی از آنها متعه است.پس انجام متعه ولو یکبار در مدت عمر سفارش شده است.
16. انجام این سنت رسول خدا مورد تاکید اهل بیت عصمت می باشد حتی اگر فرد متاهل بوده و از نظر جنسی نیز بی نیاز باشد.
17. کراهتی که در ازدواج دائم با بعضی اقوام خاص روایت شده در ازدواج موقت وجود ندارد.
18. سفارش متعه به متاهلی که از خانواده اش دور شده است و کمک مالی به وی برای انجام آن.
19. خداوند لذت حلال متعه را برای شیعیان قرار داده در عوض لذت حرامی که از شرابهای مست کننده حاصل شود.[ اهل سنت نوعی شراب مست کننده به نام نبیذ را حلال می دانند! در ورایات دیگر هست که متعه در عوض نبیذ به شیعیان داده شده است.]
20. زنان مسلمانی که متعه می شوند مورد غفران خداوند هستند.
21. مرد و زنی که برای رضای خدا و مخالفت با دشمنان خدا , پیوند ازدواج موقت انجام می دهند لایق درود امام معصوم می گردند.
22. انجام متعه اطاعت از خداوند است و نذر و عهد برای ترک این اطاعت باطل است.
23. میزان مهریه در ازدواج موقت هر مقداری که دو طرف توافق کنند می تواند باشد.
24. اگر در عقد ازدواج موقت زن شرط کند که مرد با وی آمیزش نکند.مرد حق ندارد چنین کند.
25. با انجام متعه باید سنت رسول خدا زنده شود اما مرد متاهل نباید چنان در آن افراط کند که از ادای حقوق همسران دائم خود باز ماند تا مبادا موجب نفرت همسران از امامان معصوم و در نتیجه کفر آنها شود!
26. با توجه به روایت شماره 16 که امام با وجود بی نیازی جنسی شخص به خاطر همسرانش باز هم او را به انجام متعه سفارش نمودند, علما فرموده اند معلوم می شود علت این كه اینجا امام, علی بن یقطین را از این كار بازداشتند به خاطر موقعیت خطیر او بود؛زیرا او وزیر هارون الرشید بود و هارون او را از خود می دانست و او برای خدمت به خلق خدا به دربار هارون رفته و سخت تقیه می كرد و شیعه بودن خود را مخفی می داشت و انجام متعه و لو رفتن او تشیعش را بر ملا می ساخت و خطر عظیمی برای خودش و شیعیان امام پدید می آمد.
27. در محیطهای سنی نشین که متعه را حرام می دانند و احتمال دارد انسان به اتهام زنا مورد تهمت قرار گیرد باید از متعه خودداری کند.یعنی به علت خطرات جانی یا آبرویی, باید از آن صرفنظر نماید.
آدرس احادیث :
1. وسائل الشیعه - تالیف شیخ حر عاملی - چاپ آل البیت – جلد 21 حدیث 26356
2. همان, حدیث 26367
3. حدیث 26377
4. حدیث 26386
5. حدیث 26379
6. حدیث 26359
7. حدیث 26378
8. حدیث26378
9. حدیث26365
10.حدیث 26373
11.حدیث26425
12. حدیث26408
13.رساله المتعه شیخ مفید حدیث 1
14.همان حدیث 2
15. حدیث3
16. حدیث 4
17. حدیث 5
18. حدیث 6
19.حدیث8
20.حدیث9
21.حدیث11
22.حدیث12
23.حدیث16
24.حدیث34
25.حدیث39
26.حدیث40
27.حدیث42
وقتی که من عاشق شدم
شیطان به نامم سجده کرد!
آدم زمینی تر شد و
عالم به آدم، سجده کرد!
ارسالها: 219
#83
Posted: 22 May 2012 05:54
ازدواج موقت
خَـــندیــدَن تَنـــها انــتــقامـــیستـــــ
کــه دنـــیــا لایـــقش اســتــــــــ
ارسالها: 129
#85
Posted: 26 May 2012 11:25
mahmudkhm: به این میگن قیچی کردن و سانسور!
عزیز من چرا بخشی از آیه رو میاری؟! مگه باقی آیه به صلاح نیست ؟؟!
دیده بودیم روایات رو قیچی کنن ولی آیه قرآن رو نه!
برای جواب لطفا کل آیه رو بیار تا بررسی کنیم. با این تکه پازل حق با شماست ولی تکه دوم پازل رو بزار قبلش تا کامل بشه میبینی اصلا حق با شما نیست و شما با متعه در حقیقت مرتکب زنا میشوید.
ببین عزیزم قانون بحث اینه که من یه استدلال با سند و مدرک می آورم شما هم یه استدلال بر علیه استدلال من با سند و مدرک می آورید نه این که روی هوا حرف بزنی ، من کامل نیاوردم چون احساس کردم لازم نیست شما با کامل آوردنش اگر می تونستی حرف من رو رد کنی رد می کردی ایرادی نداره این هم کاملش
و المحصنات من النساء الا ما ملکت ایمانکم کتاب الله علیکم و احل لکم ما وراء ذلکم ان تبتغوا باموالکم محصنین غیر مسافحین فما استمتعتم به منهن فآتوهن اجورهن فریضة و لا جناح علیکم فیما تراضیتم به من بعد الفریضة ان الله کان علیما حکیما (24)
و زنان شوهردار (بر شما حرام است;) مگر آنها را که (از راه اسارت) مالک شدهاید; (زیرا اسارت آنها در حکم طلاق است;) اینها احکامى است که خداوند بر شما مقرر داشته است. اما زنان دیگر غیر از اینها (که گفته شد)، براى شما حلال است که با اموال خود، آنان را اختیار کنید; در حالى که پاکدامن باشید و از زنا، خوددارى نمایید. و زنانى را که متعه ( ازدواج موقت) مىکنید، واجب است مهر آنها را بپردازید. و گناهى بر شما نیست در آنچه بعد از تعیینمهر، با یکدیگر توافق کردهاید. (بعدا مىتوانید با توافق، آن را کم یا زیاد کنید.) خداوند، دانا و حکیم است. (24)
حالا شما به من بگو کجای آیه این جمله شما آمده؟
mahmudkhm: شما با متعه در حقیقت مرتکب زنا میشوید.
mahmudkhm: ما هم نمی گیم نبوده !
ابتدا وجود داشته همه هم استفاده میکردن مثل مشروبات الکلی
تا قبل از آیه تحریم مشروبات ، خوردنشون جایز بوده اما کم کم حرام شد.
در مورد بقیه مطالبتون هم که دیگه هیچ کدومش نه سند داره نه کتابی نه متن عربی !
اولا این موضوع که شما می گویید برای قوانین قبل از پیامبر می باشد و حرام شدنشون با آیه قرآنی بوده متعه با هیچ آیه قرآنی و حتی حدیث معتبر از پیامبر حرام نشده است.
بابت سند و کتاب یه کم چشماتونو باز کنید بجای قضاوت و کل کل .... mmaryamm: آدرس احادیث :
1. وسائل الشیعه - تالیف شیخ حر عاملی - چاپ آل البیت – جلد 21 حدیث 26356
2. همان, حدیث 26367
3. حدیث 26377
4. حدیث 26386
5. حدیث 26379
6. حدیث 26359
7. حدیث 26378
8. حدیث26378
9. حدیث26365
10.حدیث 26373
11.حدیث26425
12. حدیث26408
13.رساله المتعه شیخ مفید حدیث 1
14.همان حدیث 2
15. حدیث3
16. حدیث 4
17. حدیث 5
18. حدیث 6
19.حدیث8
20.حدیث9
21.حدیث11
22.حدیث12
23.حدیث16
24.حدیث34
25.حدیث39
26.حدیث40
27.حدیث42
ما به این ها می گیم سند شما چی می گید؟؟؟؟؟؟
بابت متن عربی هم توی متن ذکر شده و هم اگر به کتاب ذکر شده مراجعه کنید هست.
وقتی که من عاشق شدم
شیطان به نامم سجده کرد!
آدم زمینی تر شد و
عالم به آدم، سجده کرد!
ویرایش شده توسط: mmaryamm
ارسالها: 468
#86
Posted: 26 May 2012 11:54
متأسفانه توي مملکت ما اين عرفه رو غالبه به دين!
نفس صيغه واسه خانومايي که به نوعي همسرشون رو ديگه کنارشون ندارن خوبه، واسه آقايوني هم که يا از روي جوانمردي ميخوان از يه خانوم بي سرپرست حمايت کنن و يا از روي غريزه و نياز جسمي و روحي بازم مناسبه. اما اين توي عرف جامعه ي ما خيلي بد جا افتاده، زن صيغه اي رو به چشم هرزه ي شرعي نگاه ميکنن و آقايي که زن صيغه اي داره رو به چشم زن باره!
بعضي وقت ها تو زندگي
مجبوري جايي وايسي
که ســـخت ترين جا واسه وايسادنه .... !
ارسالها: 322
#87
Posted: 26 May 2012 12:03
Sahar1986: متأسفانه توي مملکت ما اين عرفه رو غالبه به دين!
نفس صيغه واسه خانومايي که به نوعي همسرشون رو ديگه کنارشون ندارن خوبه، واسه آقايوني هم که يا از روي جوانمردي ميخوان از يه خانوم بي سرپرست حمايت کنن و يا از روي غريزه و نياز جسمي و روحي بازم مناسبه. اما اين توي عرف جامعه ي ما خيلي بد جا افتاده، زن صيغه اي رو به چشم هرزه ي شرعي نگاه ميکنن و آقايي که زن صيغه اي داره رو به چشم زن باره!
آفرین
واقعا درست و خوب گفتی
حق مطلب رو ادا کردی
البته من با خیانت مخالفم حتی اگر صیغه هم حوانده بشه یا نشه
که شما هم غیرمستقیم اشاره داشتید
[b]قبول حقیقت ، رعایت تعادل ، داشتن انصاف
ارسالها: 129
#88
Posted: 27 May 2012 04:06
slash00: سر قضيه اي كه نسلش منقرض شده بحث ميكنيد الان ديگه كسي صيغه موقت نمي كنه
درسته خیلی کمتر شده اما قبول کنید از رابطه ی نا مشروع بهتره چون مرد رو در مقابل زن و فرزند نا خواسته ای که به دنیا می یاد مکلف می کنه ، معمولا دررابطه ی نا مشروع علاوه بر خطرات زیادی که برای سلامت هر دو فرد داره مرد در مقابل زن و فرزند احتمالی کاملا بی مسئولیته اما در ازدواج موقت اصلا این طور نیست.
وقتی که من عاشق شدم
شیطان به نامم سجده کرد!
آدم زمینی تر شد و
عالم به آدم، سجده کرد!
ارسالها: 469
#89
Posted: 27 May 2012 04:58
mmaryamm: و زنان شوهردار (بر شما حرام است;) مگر آنها را که (از راه اسارت) مالک شدهاید; (زیرا اسارت آنها در حکم طلاق است;) اینها احکامى است که خداوند بر شما مقرر داشته است. اما زنان دیگر غیر از اینها (که گفته شد)، براى شما حلال است که با اموال خود، آنان را اختیار کنید; در حالى که پاکدامن باشید و از زنا، خوددارى نمایید. و زنانى را که متعه ( ازدواج موقت) مىکنید، واجب است مهر آنها را بپردازید. و گناهى بر شما نیست در آنچه بعد از تعیینمهر، با یکدیگر توافق کردهاید. (بعدا مىتوانید با توافق، آن را کم یا زیاد کنید.) خداوند، دانا و حکیم است. (24)
حالا شما به من بگو کجای آیه این جمله شما آمده؟
قربون آدم چیز فهم !
شما میگید این آیه در مورد متعه هست یعنی کلمه "فمااستمتعم" به معنی متعه آمده! در حالی که این کلمه به معنی کام گزفتن از زنان آمده ، اگر حق با شما باشد پس باید آیه دیگری در مورد ازدواج دائم آمده باشد ، میشه شماره آن آیه و نام سوره را هم ذکر کنید؟!
خواهر من این آیه دنباله آیه قبلی است که در آنها ازدواج با محارم حرام شده و در قسمت اول این آیه هم ازدواج با زنان شوهر دار حرام شده و در قسمت مورد اشاره شما آمده و ازدواج با بقیه بغیر از اینها حلاله بشرطی که مهرشان را بدید .
شما سری هم به آیه و آیات قبل ایه ۲۴ بزنید ، مشاهده میکنید که همه این آیات به هم وابسطه هستند و در هیچ یک از آنها امر به ازدواج نشده بجز در آیه ۲۴ .
-----------------------------------------------
در اینجا چندین حدیث از کتب اهل تشیع میارم در باب ثواب متعه ببینید کدام حدیث صحیح هستند و لطفا پاسخ دهید:
پيامبر اكرم (ص) فرمودند: هر كس يك بار در زندگي خود متعه كند، درجه اش به مانند درجة امام حسن مجتبي عليه السلام خواهد بود و هر كس دوبار متعه كند، درجه اش به مانند امام حسين سيد الشهداءعليه السلام خواهد بود و هر كس سه بار اين كار را انجام دهد، به درجة امام علي مرتضي عليه السلام نائل مي آيد و هر كس چهار بار متعه بگيرد، درجه اش همانند من خواهد بود.لئالي الاخبار ج 3 ص 243
--------------------------
صالح بن عقبه از پدرش نقل ميكند :به امام صادق عليه السلام گفتم: آيا متعه ثواب هم دارد؟ فرمودند : «اگر شخصي متعه كننده با اين كار ،رضايت خداوند و مخالفت با منكران اين كار را خواسته باشد، خداوند براي هر كلمه اي كه با متعه صحبت مي كند ،يك حسنه برايش مي نويسد و با هر بار كه دست خود را به سويش دراز مي كند ، يك حسنه برايش ثبت مي شود و هنگامي كه نزديكش مي شود، خداوند يك گناه از او پاك ميگرداند و در هنگام غسل ، خداوند به اندازة آبي كه از موهايش مي گذرد ، گناه او را پاك مي كند» پرسيد : به اندازة موهايش؟فرمودند« آري به اندازه موهايش» وسائل ج 14/ لئالي ج3/من لا يحضر ج 3 .
-----------------------
امام صادق عليه السلام فرمودند: هر كسي كه ازدواج موقت كند و بعد غسل كند، از هر قطرهاي كه از آب غسل ميچكد ، خداوند هفتاد ملك را خلق مينمايد كه تا روز قيامت براي او طلب آمرزش و بخشش نمايند و تا روز قيامت بر كسي كه از اين عمل دوري كند لعنت ميفرستند. وسائل الشيعه ج 14 ص 444-447
--------------------------
امام صادق عليه السلام فرمود: هنگامي كه پيامبر صلي الله عليه و آله به معراج رفت، فرمود: جبرئيل نزد من آمده و گفت: اي محمد(ص) خداوند تبارك و تعالي مي فرمايد: من گناهان زناني را كه از امت تو متعه شوند، بخشيدم. رسائل ج 14/ لئالي ج 3 / من لا يحضر ج 3.
------------------------
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله مي فرمايند: دو نفري كه ازدواج موقت مي نمايند هنگامي كه با هم صحبت مي كنند، كلام آن ها تسبيح خداوند است و هنگامي كه دست همديگر را گرفتند، گناهانشان از ميان انگشتانشان فرو مي ريزد. هنگامي كه يكي از آنان ديگري را ميبوسد، خداوند براي هر بوسه، ثواب يك حج و عمره را مي دهد و هنگامي كه ازهم جدا ميشوند خداوند براي هر دوي آنان به هر لذت و شهوتي كه برده اند، حسنه اي به بزرگي كوههاي بسيار بلند در نامه عملشان مي نويسد و هنگامي كه بلند شده و غسل كردند، خداوند گناهان آنان را مي بخشد و آبي بر مويي از موهايشان مرور نمي كند، مگر اينكه خداوند براي هريك از آن ها ده ثواب نوشته و ده گناه محو كرده و ده درجه بالا مي برد. پس پيامبر صلي الله عليه و آله فرمودند: و براي هر كسي كه پيوند بين آنها را ايجاد كرده باشد همين ثوابها خواهد بود. و در ادامه فرمودند يك درهم (خرج براي) متعه ،از هزار درهمي كه درراه خدا خرج شود برتراست به خدا سوگند كه متعه برتر است و آن چيزي است كه قرآن دربارة آن سخن گفته و سنت بر آن جاري شده است. لئالي الاخبار ج 1 ص 244
--------------------------
در روايت است كه : ان المؤمن لا يكملُ حتي يتمتع، مؤمن كامل نمي شود تا اين كه متعه انجام دهد.من لا يحضر ج 3 / وسائل ج 14.
-----------------------
ابو بصير ميگويد بر امام جعفر صادق عليه السلام وارد شدم .او به من فرمود:اي ابومحمد! آيا از هنگامي كه از نزد خانواده ات خارج شده اي متعه كرده اي گفتم: نه فرمودند: چرا؟ گفتم: به اندازه كافي توانايي مالي ندارم. حضرت دستور دادند يك دينار به من بدهند و فرمودند: تو را قسم مي دهم كه به خانه نروي مگر آن كه اين كار را انجام دهي. وسائل ج 14 باب 2 حديث 14.
-------------------------
محمد بن الحسن بإسناده عن محمد بن أحمدبن یحیی عن علی بن السندی عن عثمان بن عیسی عن اسحاق بن عمار عن فضل مولی محمد بن راشد عن ابی عبدالله ع: قال قلت: إنی تزوّجت امرأة متعةً فوقع فی نفسی أنّ لها زوجاً ففتّشتُ عن ذلک، فوجدت لها زوجاً، قال و لِمَ فتّشتَ؟ وسائل الشیعه ج 21 ح 26444
سؤال فضل از امام صادق ع سؤال کرد من با زنی ازدواج متعه ای کردم سپس در دلم افتاد که این زن شوهر دارد و در مورد زن تفتیش کردم پس یافتم که شوهر دارد ( حالا چه کار کنم) امام ع جواب داد: و تو چرا تفتیش کردی؟
فعلا شما راجب این روایات و اینکه کدام یک صحیح و کدام یک ضعیف هستند رو با ذکر دلیل ضعف بیان کنید تا من در پست بعد روایات دیگری از کتب اهل تشیع در مزمت و نهی از متعه برایتان دلیل بیاورم.
mmaryamm: اولا این موضوع که شما می گویید برای قوانین قبل از پیامبر می باشد و حرام شدنشون با آیه قرآنی بوده متعه با هیچ آیه قرآنی و حتی حدیث معتبر از پیامبر حرام نشده است
اما دوست من خیلی از مسائل شرعی در قرآن نیست
موضوع سنگسار تو قرآن نیامده
چگونگی ادای نمازهای فرض در قرآن نیامده
و خیلی موضوعات دیگه!
mmaryamm: بابت سند و کتاب یه کم چشماتونو باز کنید بجای قضاوت و کل کل ....
راجب این قسمت چیزی نفهمیدم که منظورتون چیه؟!
در ضمن سند رو اینطور که شما نقل کردید نمیارن !
ویرایش شده توسط: mahmudkhm
ارسالها: 129
#90
Posted: 28 May 2012 05:36
mahmudkhm: شما میگید این آیه در مورد متعه هست یعنی کلمه "فمااستمتعم" به معنی متعه آمده! در حالی که این کلمه به معنی کام گزفتن از زنان آمده ، اگر حق با شما باشد پس باید آیه دیگری در مورد ازدواج دائم آمده باشد ، میشه شماره آن آیه و نام سوره را هم ذکر کنید؟!
خواهر من این آیه دنباله آیه قبلی است که در آنها ازدواج با محارم حرام شده و در قسمت اول این آیه هم ازدواج با زنان شوهر دار حرام شده و در قسمت مورد اشاره شما آمده و ازدواج با بقیه بغیر از اینها حلاله بشرطی که مهرشان را بدید .
شما سری هم به آیه و آیات قبل ایه ۲۴ بزنید ، مشاهده میکنید که همه این آیات به هم وابسطه هستند و در هیچ یک از آنها امر به ازدواج نشده بجز در آیه ۲۴ .
فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أجُورَهُنَّ فَرِيضَةً) سوره نساء آيه 24 )
اثبات نزول اين آيه در مورد متعه :
الف) كلمات مفسرين در اين زمينه:
مفسرين شيعه و سني در اين نکته که نزول اين آيه در مورد متعه بوده است ، تقريبا اتفاق نظر دارند . و با اثبات اين مطلب حليت متعه ثابت شده و اثبات حرمت و يا نسخ آن به دليل نياز دارد :
1- وقال الجمهور : المراد نكاح المتعة الذي كان في صدر الإسلام
جمهور علما( مشهور علما) گفته اند که مراد از اين آيه متعه است که در صدر اسلام بوده است .
تفسير القرطبي ج 5 ص 130
2- وإلى ذلك ذهبت الإمامية والآية أحد أدلتهم على جواز المتعة وأيدوا استدلالهم بها بأنها في حرف أبي فما استمعتم به منهن إلى أجل مسمى وكذلك قرأ ابن عباس وابن مسعود رضي الله تعالى عنهم والكلام في ذلك شهير ولا نزاع عندنا في أنها أحلت ثم حرمت
و شيعه به همين نظر ميل دارند و اين آيه يکي از ادله ايشان بر جواز متعه است ؛ و استدلال خود را با اين مطلب که اين آيه در قرائت أبيّ و ابن عباس "إلي أجل مسمي" بوده است تاييد مي کنند ؛ و کلام در اين مطلب مشهور است . ما نيز در اين مطلبي بحثي نداريم که متعه در ابتدا حلال بود سپس حرام شد .
روح المعاني ج5/ص5
3- وقد استدل بعموم هذه الآية على نكاح المتعة ولا شك أنه كان مشروعا في ابتداء الإسلام ثم نسخ بعد ذلك وقد ذهب الشافعي وطائفة من العلماء إلى أنه أبيح ثم نسخ ثم أبيح ثم نسخ مرتين وقال آخرون أكثر من ذلك وقال آخرون إنما أبيح مرة ثم نسخ ولم يبح بعد ذلك وقد روى عن بن عباس وطائفة من الصحابة القول بإباحتها للضرورة وهو رواية عن الإمام أحمد وكان بن عباس وأبي بن كعب وسعيد بن جبير والسدي يقرؤون فما استمتعتم به منهن إلي أجل مسمي فآتوهن أجورهن فريضة وقال مجاهد نزلت في نكاح المتعة
و به اين آيه براي اثبات نکاح متعه استدلال شده است ؛ وشکي نيست که متعه در ابتدا جايز بوده است و سپس نسخ شده است ؛ و شافعي همين نظر را دارد و عده اي چنين مي گويند که در ابتدا جايز شد و سپس نسخ شد و دوباره مباح شد و دوباره نسخ شد ؛ و عدهاي ديگر بيشتر از اين نيز گفته اند . و عده اي نيز مي گويند تنها يک بار جايز شده و بعد از آن حرام شده و ديگر جايز نشد . و مباح بودن آن به خاطر ضرورت ، از ابن عباس و عده اي از صحابه نقل شده است. و اين روايت از امام احمد است . و ابن عباس و أبي بن کعب و سعيد بن جبير و سدي آيه را چنين مي خواندند: " إلي أجل مسمي ..." و مجاهى نيز گفته است که در نکاح متعه نازل شده است .
تفسير ابن كثير ج1/ص475
در کتب ذيل همين مطلب به بيان هاي مختلف آمده است :
فتح القدير ج 1 ص499 - جامع البيان ج 5 ص18 بتحقيق صدقي جميل العطار چاپ دار الفكر بيروت - تفسير أبي حيّان ج 3 ص 218- در المنثور ج2 ص140، چاپ مطبعة الفتح جدّة - نواسخ القرآن ابن الجوزي ص 124- تفسير الثعالبي ج 2 ص215 - تفسير الرازي ج3 ص200
ب) قرائت بسياري از بزرگان صحابه:
طبق روايات اهل سنت ، بسياري از بزرگان صحابه و تابعين مانند ابن عباس و ابي بن کعب و مجاهد و سعيد بن جبير و ابن مسعود و سدي و ديگران اين آيه را چنين قرائت مي کرده اند:
"فَمَا استَمتَعتُم بِهِ مِنهُنَّ إليَ أجَلٍ مُسَمًّي فَآتُوهُنَّ أجُورَهُنَّ"
1- أخبرنا أبو زكريا العنبري حدثنا محمد بن عبد السلام حدثنا إسحاق بن إبراهيم أنبأ النضر بن شميل أنبأ شعبة حدثنا أبو سلمة قال سمعت أبا نضرة يقول قرأت على بن عباس رضي الله عنهما فما استمتعتم به منهن فآتوهن أجورهن فريضة قال بن عباس فما استمتعتم به منهن إلى أجل مسمى قال أبو نضرة فقلت ما نقرأها كذلك فقال بن عباس والله لأنزلها الله كذلك هذا حديث صحيح على شرط مسلم ولم يخرجاه
شنيدم ابانضره را که مي گويد بر ابن عباس اين آيه را خواندم که زناني را که ايشان ايشان را متعه کرده ايد پس اجر ايشان را به عنوان واجب وفريضه به ايشان بدهيد .
ابن عباس گفت زناني را که ايشان را متعه کرده ايد تا زمان معين ابو نضره گفت: ما آن را چنين نمي خوانيم .ابن عباس گفت قسم به خداوند که خدا آن را چنين نازل کرد .
اين حديث بنا بر نظر مسلم (در شروط صحت حديث) صحيح است ولي بخاري و مسلم آن را در کتب خودشان نياورده اند .
المستدرك على الصحيحين ج2 ص334 شماره 3192
قرائت ايشان در کتابهاي ذيل نيز نقل شده است :
جامع البيان ج 5 ص19 - المصنف لعبد الرزاق الصنعاني ج 7 ص 497 و 498- شرح النووي على صحيح مسلم ج 9 ص 179- الكشاف للزمخشري ج 1 ص519- أحكام القرآن للجصاص ج 2 ص 185- تفسير القرطبي ج5 ص130- تفسير ابن كثير ج1 ص486 - الدر المنثور ج 2 ص 139و 140 و...
قطعا مقصو د ابن عباس نزول به عنوان قرآن نبوده است . چون تحريف قرآن به اجماع مسلمانان باطل است . بلکه مقصود نزول به عنوان تفسير اين آيه از جانب خداوند است . يعني خداوند متعال بعد از نزول آيه يا همزمان با آن مصداق وتفسير آيه را به همراه ذکر متن آيه ، به رسول خدا وحي مي نمود . پس مقصود اين آيه همان ازدواج تا زمان معين ومتعه است . جدا از لفظ استمتاع که در نص آيه آمده و مي تواند دليل ديگري بر اراده متعه باشد . mahmudkhm: فعلا شما راجب این روایات و اینکه کدام یک صحیح و کدام یک ضعیف هستند رو با ذکر دلیل ضعف بیان کنید تا من در پست بعد روایات دیگری از کتب اهل تشیع در مزمت و نهی از متعه برایتان دلیل بیاورم.
تشخیص ضعف یا صحیح بودن روایات به عهده علما می باشد و فکر می کنم اتفاق نظر داشتن علمای شیعه به حلال بودن متعه بر غالب بودن احادیث و روایات در مورد حلال بودن این امر می باشد.
mahmudkhm: اما دوست من خیلی از مسائل شرعی در قرآن نیست
موضوع سنگسار تو قرآن نیامده
چگونگی ادای نمازهای فرض در قرآن نیامده
و خیلی موضوعات دیگه!
mahmudkhm: اما دوست من خیلی از مسائل شرعی در قرآن نیست
موضوع سنگسار تو قرآن نیامده
چگونگی ادای نمازهای فرض در قرآن نیامده
و خیلی موضوعات دیگه!
ما در مورد مسائل شرعی صحبت نمی کنیم در مورد حلال هایی که حرام شده صحبت می کنیم تمام حلال هایی که حرام شده با آیه حرام شده حتی چیزی به کوچکی حجاب داشتن گردن زنان، علاوه بر این علمای شیعه و سنی در این که پیامبر متعه می کردند توافق دارند و هیچ آیه و روایتی در زمان پیامبر نیست که متعه را حرام کرده باشد
mahmudkhm: راجب این قسمت چیزی نفهمیدم که منظورتون چیه؟!
در ضمن سند رو اینطور که شما نقل کردید نمیارن !
mmaryamm: آدرس احادیث :
1. وسائل الشیعه - تالیف شیخ حر عاملی - چاپ آل البیت – جلد 21 حدیث 26356
2. همان, حدیث 26367
mahmudkhm: لئالي الاخبار ج 1 ص 244
mahmudkhm: من لا يحضر ج 3 / وسائل ج 14.
mahmudkhm: وسائل الشیعه ج 21 ح 26444
جالبه که خودتون هم همونطور که من منبع آوردم منبع آوردید تازه من نام نویسنده و انتشارات هم آوردم شما این هم نیاوردیدبه جای مغلطه و استفاده از کلمه اینطوری و آنطوری روش درست منبع آوردن رو بگید ماهم یاد بگیریم البته بهتره اول خودتون یاد بگیرید
وقتی که من عاشق شدم
شیطان به نامم سجده کرد!
آدم زمینی تر شد و
عالم به آدم، سجده کرد!
ویرایش شده توسط: mmaryamm