ارسالها: 2554
#201
Posted: 12 Feb 2013 10:46
rostam91: هیچ جا اشاره نکرده که وسیله مرده ها هستند!
هیچ جا هم اشاره نکرده که نمیتونن باشن
rostam91: روح خدا شنیده بودیم کسی بگه، خون خدا رو نه!(جدیده)
شنیده هاتون کمه ثار الله و ابن ثاره ..........امام حسینه
rostam91: پس چرا کسی نمیگه بیمه علی یا بیمه حسین ؟ و بیمه مختص ابوالفضله مثل آب که مختص حسینه و زور مختص علی!
پایه های تاریخی و روایی داره مگه کسی غیر از علی ع در خیبر رو برداشته .یا در میان ائمه چه کسی مثل حسین ع رو تشنه لب کشتن و حضرت عباس رو بخاطر پشتیبانی بی قید و شرط از امام حسین و ......
rostam91: بهت گفتم بت پرستها هم نظرشون این بوده که بتهاشون نماد بندگان خاص و پارسای خدا هستند!
بت پرستها خدای واحد رو نمیپرستیدن اونها مشرک بودن منم با سند برات گفتم ولی تو نمیخوای بگیری همه جا توضیح داده اونها بت هارو نماینده دختره خدا میدونستن ضمنا هر کسی نمیتونه بگه من موحدم بدون یکی از ادیان الهی و بت پرستی از ادیان الهی نیست ولی زرتشتی مثلا دین موحدان است
rostam91: بهت گفتم بت پرستها هم نظرشون این بوده که بتهاشون نماد بندگان خاص و پارسای خدا هستند!
یک نمونه رو با سند تاریخی یا مذهبی بیار در مکه لات و عزی را نمایندگان دختر خدا میدونستن از ویکی هم برات اوردم
rostam91: علم غیب نمیخواد ،چطور پیامبر از حوادث تلخی که برای اندک شیعیانش بوجود میاد میتونه خوشحال باشه؟!
بر فرض حرف شما درست ولی این اتفاقاتی که میوفته بعضی وقتها تلخه پس با حساب حرف شما پیامبر باید یه مدت خوشحال و بعضی اوقات ناراحت باشه! و این با آیه قرآن جور در نمیاد!!!!
پیامبر با بقیه بندگان خدا تفاوت داره چه در دنیا چه در اخرت مثل اینکه تونست هرچی زن بخواد بگیره
پیامبر و ائمه ناراحت میشن و خوشحال میشن و دعا میکنن و طلب خیر
rostam91: باشه ، بگم فرق خدا با رئیس جمهور خوبه یا ولی فقیه؟!!!
اینها مثاله و برای اینکه راحت تر برات جا بیوفته دارم به عامیانه ترین و قابل لمس ترین شکلش بیان میکنم!
منظور من استفاده از لحن مودبانه است . شما لطف کن مودبانه صحبت کن من عامیانه و ساده حرفاتون رو میفهمم
ضمنا خدا برای کارهاش از وسیله استفاده میکنه و این دلیل بر عدم قدرتش نیست مثلا وحی رو با جبرئیل میفرسته و مرگ رو با عزرائیل
همونطور که حرف خدا رو ملایک و وسیله ها میارن پایین حرف ما مردم رو هم وسیله هایی باید ببرن بالا
چه ایرادی داره
سعی کن از گناه نفرت داشته باشی نه از گناهکار.
هیچ وقت چیزی رو خوب نمیفهمی مگر اینکه بتونی به مادربزرگت کاملا توضیحش بدی ! "آلبرت انیشتین"
ویرایش شده توسط: mohan1978
ارسالها: 2554
#203
Posted: 12 Feb 2013 22:55
rostam91: و آیه دیگری که میگوید قبور انبیاء و صالحان رو عبادتگاه قرار ندهید!
این ایه رو بیار لطفا
rostam91: و مردگان و زندگان هم مساوي نميباشند . خداوند هر كس را بخواهد شنوا ( و پذيراي حق و حقيقت ) ميگرداند ، و تو نميتواني ( پند و اندرز آسماني را به دل دلمردگان فرو بري ، همان گونه كه نميتواني ) مردگان آرميده در گورها را شنوا گرداني .
من هم همین رو میگم خدا هرکس را بخواهد بینا و شنوا میکند و به هر کس بخواهد هر قدرتی میدهد
rostam91: فقط اینبار اگه نگرفتی برو و قرآن رو باز کن و قبل و بعدش رو بخون!
همه بت پرست ها مشرک بودند و خدا رو دارای خواهر وبرادر میدونستن و توسل به بت ها برای توسز به خدای واحد و یکتا نبود
اگر بود پیامبر فقط با اونها در شکل پرستش مشکل داشت ولی اشکاله پیامبر به اونها کل دینشون هست
rostam91: مگخ خودت تو جملت نمیگی که(دختران خدا) این خدا کیه؟ کدوم خداست؟شما از ائمه میخواین اونها از دختران خدا میخواستن که برن پیش باباشون(خدا) و شفاعت کنند. در ضمن باز هم میگم قرآن رو باز کن و آیات قبل و بعد ۶۵ سوره عنکبوت رو بخون!
هر خدایی باشه ...اصلا همین خدای ما اما بت پرست ها براش دختر قائل بودن
این نهایت نشناختنه تشیع و من حوصله این حرفهای پوچ رو ندارم
rostam91: اتفاقا نمیفهمی ، چند بار گفتم زن هر کس اهل بیت اونه نفهمیدی تا اینکه مثال از خودت آوردم میخواهی دو پیام خصوصی برات بیارم که بهم دادن و نوشتن شاید از نظر جناب موهان همسر آدم اهل بیتش بحساب نمیاد؟!
کلمه نفهمیدن رو نمیدونم چه جوری معنی میکنی ولی اونهم پای بقیه حرفات اونایی که پیام خصوصی هم دادن مثل تو هستن
پیامبر خدا زن داشته و زنش اهل بیتش هست هیچ کس شک نداره اما اهل بیت معرفی شده توسط پیامبر با اهل بیتی که در قران معرفی میکنه فرق داره
مثل زندگی خصوصی و عمومی افراد که با هم فرق داره
پیامبر یکبار اهل بیتی رو معرفی میکنه که از گوشت و خون او هستند و زنانش در این معرفی جایی ندارند
rostam91: اگه قرار بود خداوند خودش جلوی انسان متجلی بشه که همه از ابهت اون قالب تهی میکردن موسی با اینکه بارها با خدا حرف زد طاقت نیاورد بنده عوام که سهله!
شما چرا برا خدا تعیین تکلیف میکنی موسی پیامبر ترسویی بوده چون وقتی یک عبری رو هم کشت از دست اونها فرار میکرد
ما شیعه علی عستیم همونکه سوره برائت رو در شهری خوند که از هر خونه اش یک نفر رو حداقل کشته بود و مثل شیر اعلام برائت کرد
خدا اگه بخواد هر کاری میتونه بکنه میتونه بدون تصویر حرف بزنه مثل رادیو لازم نیست ببینی اش تازه اصلا دیدنی نیست
نمیدونم چه اصراری داری برا خدا تعیین تکلیف کنی
rostam91: ایرادش اینه که چنین وسیله هائی وجود نداره چون خداوند قرار نداده! و شما نمیتونی به کسی که در زیر خاک خوابیده صداتو برسونی!
من و شیعه ها بر اساس استنباط مون از قران و احادیث معتقدیم امام همیشه زنده است و صدای مارو میشنوه و مارو میبینه هرکس هم نمیتونه ببینه نگاه نکنه چون به هیچ کس مربوط نیست هرکس مرده این حرفاس من کاملا مشخص در محل خودم ایستادم بیاد تا بهش ثابت کنم میشه
مشهد . دفتر هر کدوم از مراجع بخواد شخصا میام هر کس با هر پشتوانه علمی و اسمی بیاد با طلبه های شیعه به راه راست هدایت میکنیمش اونجا دیگه فرصت سفسطه و مغلطه به امثال شما نمیدم
با تقدیم ارادت
سعی کن از گناه نفرت داشته باشی نه از گناهکار.
هیچ وقت چیزی رو خوب نمیفهمی مگر اینکه بتونی به مادربزرگت کاملا توضیحش بدی ! "آلبرت انیشتین"
ارسالها: 315
#204
Posted: 12 Feb 2013 23:03
rostam91: هیچ جا اشاره نکرده که وسیله مرده ها هستند!
البته از دید قران این افراد زنده هستند
rostam91: خون خدا رو نه!(جدیده)
شعیه معتقده که حسین خون خدا بود
rostam91: پس چرا کسی نمیگه بیمه علی یا بیمه حسین ؟
چون از دید شیعه هر کدوم از اماما متخصص در اموری هستند
علی متخصص زور و بازوئه ابوالفضل متخصص بیمه و امام رضا و بقیه متخصص مهربانی و عطوفت و اینا هستند
rostam91: بهت گفتم بت پرستها هم نظرشون این بوده که بتهاشون نماد بندگان خاص و پارسای خدا هستند!
هیچ فرقی بین اون بت پرستی جاهلیت(به گفته جمیع مسلمونا)و این بت پرستی مدرن وجود نداره
چون بت پرستای قدیم همونجور که گفتی روح بت رو میپرستیدن و در واقع اون بتی که من و شما میبینیم نبوده
rostam91: علم غیب نمیخواد ،چطور پیامبر از حوادث تلخی که برای اندک شیعیانش بوجود میاد میتونه خوشحال باشه؟!
بر فرض حرف شما درست ولی این اتفاقاتی که میوفته بعضی وقتها تلخه پس با حساب حرف شما پیامبر باید یه مدت خوشحال و بعضی اوقات ناراحت باشه! و این با آیه قرآن جور در نمیاد!!!!
طبق نظر قرآن فقط خدا غیب میدونه ینی بر فرض که پیغمبر و امام ها زنده باشن(بازم به گفته قران)
هیچ گونه دخل و تصرفی نمیتونن تو امور ما داشته باشن و حتی ممکنه به قولی اصن با خبر نباشن از امورات ما
به بعضیا هم باید گفت عزیز من...!!!!!!
برخورد من با تو در حد شعورته
سکوتم به خاطر شخصیت خودمه. وگرنه تو خیلی وقته زیر رادیکالی!!!!
.
.
.
بعضی چیزا لیاقت میخواد که خدا رو شکر تو نداشتی...
ارسالها: 2554
#205
Posted: 13 Feb 2013 00:55
labo: طبق نظر قرآن فقط خدا غیب میدونه ینی بر فرض که پیغمبر و امام ها زنده باشن(بازم به گفته قران)
و امّا روایاتی که برای پیغمبر اکرم صلّی الله علیه وآله اثبات علم غیب می کند، مخالف قرآن نیست، بلکه موافق قرآن است. چنانکه می فرماید:
«و ما کان الله لیُطلعکم علی الغیب ولکنّ الله یجتبی من رُسُله من یشاء» (1)
خداوند شما را برغیب آگاه نمی فرماید، بلکه ازرسولان خود هرکه را بخواهد–برای این علم غیب_برمی گزیند. وبه طور قطع و یقین پیغمبر ما برگزیده ی خداست وازهمه ی خلایق افضل است.
و نیز می فرماید:
«عالم الغیب فلا یظهرُ علی غیبه احداً * الّا من ارتضی من رسولٍ» (2)
خداوند عالم غیب است،وبر غیب خود هیچ کس را آگاه نسازد،مگرآن رسولی که اورا بپسندد.
حضرت رسول صلوات الله علیه وآله پسندیده ی خداست، و او را تعلیمِ علم غیب فرموده است؛ چنانچه صریح روایات صحیحه می باشد. (3)
پس باید توجّه داشت و آیاتی را که با نگاهی ابتدایی خلاف این مطلب را بیان می کند (یعنی می گوید غیب مخصوص خداوند است)، با این آیات و روایات مربوطه جمع نمود و به همه آنها با هم ایمان آورد.
سعی کن از گناه نفرت داشته باشی نه از گناهکار.
هیچ وقت چیزی رو خوب نمیفهمی مگر اینکه بتونی به مادربزرگت کاملا توضیحش بدی ! "آلبرت انیشتین"
ارسالها: 1509
#206
Posted: 13 Feb 2013 19:27
labo: البته از دید قران این افراد زنده هستند
بله زنده هستند اما نزد پروزدگارشون و در عالم برزخ نه اینکه در جهان ما میچرخن و همه چیز رو میبینن روزی اونها با ما مسلما فرق داره و مادی نیست!
labo: شعیه معتقده که حسین خون خدا بود
درسته شیعه از این جور اعتقادات زیاد داره ولی از نظر شما این منطقیه که خون خدا بر زمین ناپاک اونجا بریزه؟
labo: چون از دید شیعه هر کدوم از اماما متخصص در اموری هستند
چه جالب
پس برای هر کاری باید به امام متخصص اون کار رجوع کرد ؟ یعنی امام حسین فقط تشنگی رو رفع میکنه و شفا نمیده؟!
mohan1978: و امّا روایاتی که برای پیغمبر اکرم صلّی الله علیه وآله اثبات علم غیب می کند، مخالف قرآن نیست، بلکه موافق قرآن است. چنانکه می فرماید:
باز شما چسبیدی به روایت
mohan1978: خداوند شما را برغیب آگاه نمی فرماید، بلکه ازرسولان خود هرکه را بخواهد–برای این علم غیب_برمی گزیند. وبه طور قطع و یقین پیغمبر ما برگزیده ی خداست وازهمه ی خلایق افضل است.
بالاخره یه آیه از شما دیدیم هر چند ناقص!
کل آیه اینه آل عمران ۱۷۹
مَّا كَانَ اللّهُ لِيَذَرَ الْمُؤْمِنِينَ عَلَى مَا أَنتُمْ عَلَيْهِ حَتَّىَ يَمِيزَ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ وَمَا كَانَ اللّهُ لِيُطْلِعَكُمْ عَلَى الْغَيْبِ وَلَكِنَّ اللّهَ يَجْتَبِي مِن رُّسُلِهِ مَن يَشَاءُ فَآمِنُواْ بِاللّهِ وَرُسُلِهِ وَإِن تُؤْمِنُواْ وَتَتَّقُواْ فَلَكُمْ أَجْرٌ عَظِيمٌ
( اي مؤمنان ! سنّت ) خدا بر اين نبوده است كه مؤمنان را به همان صورتي كه شما هستيد ( و مؤمن با منافق آميزه يكديگر شده است و مسلمان از نامسلمان جدا نگشته است ) به حال خود واگذارد . بلكه خداوند ( با محكّ سختيها و دشواريها و فرازها و نشيبهاي زندگي ، از جمله جهاد ، منافق ) ناپاك را از ( مؤمن ) پاك جدا ميسازد . و ( همچنين سنّت ) بر اين نبوده است كه ( كسي را از آفريدگان خود ، و از جمله ) شما را بر غيب مطّلع سازد ( تا مؤمنان و منافقان را از طريق علم غيب بشناسيد . زيرا اين برخلاف سنّت الهي است ) . ولي خداوند از ميان پيغمبران خود ، هر كه را بخواهد برميگزيند ( و بر قسمتي از غيب مطّلع ميسازد ، البتّه بدان اندازه كه براي مقام رهبري او لازم و ضروري باشد ) پس به خدا و پيغمبرانش ايمان بياوريد ، و اگر ايمان بياوريد و پرهيزگار شويد ، پاداش بزرگي خواهيد داشت .
اما در مقابل این آیه آیه دیگه ای هیت که میگه:
آیه ۵۰ سوره انعام بصورت واضح و روشن میگه:
قُل لاَّ أَقُولُ لَكُمْ عِندِي خَزَآئِنُ اللّهِ وَلا أَعْلَمُ الْغَيْبَ وَلا أَقُولُ لَكُمْ إِنِّي مَلَكٌ إِنْ أَتَّبِعُ إِلاَّ مَا يُوحَى إِلَيَّ قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الأَعْمَى وَالْبَصِيرُ أَفَلاَ تَتَفَكَّرُونَ
( اي پيغمبر ! بدين كافران ) بگو : من نميگويم گنجينههاي ( ارزاق و اسرار جهان ) يزدان در تصرّف من است ( چرا كه الوهيّت و مالكيّت جهان تنها و تنها از آن خداي سبحان است و بس ) و من نميگويم كه من غيب ميدانم ( چرا كه كسي از غيب جهان باخبر است كه در همه مكانها و زمانها حاضر و ناظر باشد كه خدا است ) و من به شما نميگويم كه من فرشتهام . ( بلكه من انساني همچون شمايم . اين است عوارض بشري از قبيل : خوردن و خفتن و در كوچه و بازار راه رفتن ، در من ديده ميشود ، جز اين كه به من وحي ميشود و ) من جز از آنچه به من وحي ميشود پيروي نميكنم ( و سخن كسي جز سخن خدا را نميشنوم و تنها به فرمان او راه ميروم ) . بگو : آيا نابينا و بينا ( و كافر سرگشته و مؤمن راه يافته ، در شناخت اين حقائق ) يكسانند ؟ ( و هر دو مساوي در پيشگاه يزدانند ؟ ) مگر نميانديشيد ( تا در پرتو عقل ، حق برايتان نمودار و آشكار شود ؟ ) .
mohan1978: «عالم الغیب فلا یظهرُ علی غیبه احداً * الّا من ارتضی من رسولٍ» (2)
خداوند عالم غیب است،وبر غیب خود هیچ کس را آگاه نسازد،مگرآن رسولی که اورا بپسندد.
این تمام اسرار غیب رو شامل نمیشه و اون قسمت از اسرار که مربوط به نبوت اونه شامل میشه مثل آیات قرآن که از غیب بوسیله جبرئیل بر پیامبر نازل میشه!
اگز پیامبر علم غیب داشت آیات سوره تحریم و سوره عبس در مذمت ایشان نازل نمیگشت! کسی که غیب میدونه اشتباه نمیکنه ولی پیامبر در سوره عبس بخاطر اشتباهش از سوی خداوند مواخذه میشه همینطور در سوره تحریم!
ویرایش شده توسط: rostam91
ارسالها: 1329
#207
Posted: 13 Feb 2013 19:33
labo: شعیه معتقده که حسین خون خدا بود
چرا از شکمت حرف در میاری اخه
همه لات بازیات واسه مامانه بوده خون ریزیاتم که عادت ماهانه بوده
...
ارسالها: 2554
#208
Posted: 14 Feb 2013 09:55
ویکی
ثار به معنای «خونِ ریخته شده قابل قصاص کردن» و «خونخواهی» است و ثار الله لقب حسین بن علی به معنای خون ریخته شده در راه خداست، و کسی که خدا خونخواه اوست. یعنی او متعلق به یک خانواده یا قبیله یا ملت نیست که خونبهایش را رئیس خانواده یا قبیله یا کشور بگیرد، بلکه متعلق به جهان انسانیت است و شهید راه خداست و خونبهای او ر ا خدا باید بگیرد. در واقع، خون خواهی او هرگز جنبه شخصی ندارد، بلکه نوعی انتقام از همه بدیها و بدان عالم است.
سعی کن از گناه نفرت داشته باشی نه از گناهکار.
هیچ وقت چیزی رو خوب نمیفهمی مگر اینکه بتونی به مادربزرگت کاملا توضیحش بدی ! "آلبرت انیشتین"
ارسالها: 2554
#209
Posted: 14 Feb 2013 10:04
rostam91: بله زنده هستند اما نزد پروزدگارشون و در عالم برزخ نه اینکه در جهان ما میچرخن و همه چیز رو میبینن روزی اونها با ما مسلما فرق داره و مادی نیست!
یادم نمیاد خدا براشون محدوده معین کرده باشه چون در قران بارها از وجود روح و جن صحبت شده و در همین دنیا هستند
rostam91: درسته شیعه از این جور اعتقادات زیاد داره ولی از نظر شما این منطقیه که خون خدا بر زمین ناپاک اونجا بریزه؟
شما که عربی بلدی چرا؟؟
برو ویکی رو برات گذاشتم معنی خون خدا رو بخون ...........بده این حرفا رو میزنی همه میفهمن همه حرفات همینجوریه
rostam91: باز شما چسبیدی به روایت
شما چرا در قدرت خدا شک داری خود خدا در قران میگه علم غیب را در اختیار شایستگان وراسخون یا اونهایی که بخواد میذاره
خوب شایسته تر از پیامبر کی میتونه باشه ؟؟
rostam91: اما در مقابل این آیه آیه دیگه ای هیت که میگه:
پس به اعتقاد شما قران خودش رو نقض کرده ؟؟؟
rostam91: این تمام اسرار غیب رو شامل نمیشه و اون قسمت از اسرار که مربوط به نبوت اونه شامل میشه مثل آیات قرآن که از غیب بوسیله جبرئیل بر پیامبر نازل میشه!
من بیش از ده بار گفتم پیامبر و امام خودشون عالم غیب نیستن بلکه به قدرت خدا و به اراده خدا و انقدر که خدا بخواهد از غیب مطلع میشوند
بارها و بارها و بارها و بارها و بارها اینو گفتم
وجالبه الان خودت داری اعتراف میکنی به همینکه اعتقاده ماست
هرچند خدا حدی برای علم غیبش معین نکرده و اون برداشت حاصله روایت است که چه علومی در اختیار رسول باشه یا نه
سعی کن از گناه نفرت داشته باشی نه از گناهکار.
هیچ وقت چیزی رو خوب نمیفهمی مگر اینکه بتونی به مادربزرگت کاملا توضیحش بدی ! "آلبرت انیشتین"
ارسالها: 2554
#210
Posted: 14 Feb 2013 10:53
در صحيح مسلم از جابر بن سمره آمده كه ميگويد: من همراه پدرم سمره محضر پيغمبر اكرم صلي الله عليه وآله وسلم رسديم، حضرت فرمودند:
إِنَّ هذا الْأَمْرَ لَا يَنْقَضِي حتى يَمْضِيَ فِيهِمْ اثْنَا عَشَرَ خَلِيفَةًقال ثُمَّ تَكَلَّمَ بِكَلَامٍ خَفِيَ عَلَيَّ قال فقلت لِأَبِي ما قال قال كلهم من قُرَيْشٍ
صحيح مسلم، ج 3، ص 1452
امر اسلام پايدار است، تا اينكه دوازده خليفه من بيايند و بگذرند، پيغمبر يك جمله گفت كه من نشنيدم، به پدرم گفتم: پيغمبر چه فرمود؟ پدرم گفت: تمامي اين دوازده نفر از قريش هستند.
البته سخن پيغمبر اين نبود كه (كلهم من قُرَيْشٍ ) آقاي سمره به جابر ميگويد: كه پيغمبر گفت: (كلهم من قُرَيْشٍ ) خود جابر از زبان پيغمبر اين را نشنيده است و اين گفتار پدر ايشان است.
ان شاء الله به اين قضيه ميرسيم كه پيغمبر اكرم چه فرمود و چرا صداي پيغمبر اكرم به گوش امثال جابر نرسيد.
در حديث دوم آمده است كه:
لَا يَزَالُ أَمْرُ الناس مَاضِيًا ما وَلِيَهُمْ اثْنَا عَشَرَ رَجُلًا ثُمَّ تَكَلَّمَ النبي صلى الله عليه وسلم بِكَلِمَةٍ خَفِيَتْ عَلَيَّ فَسَأَلْتُ أبي مَاذَا قال رسول اللَّهِ صلى الله عليه وسلم فقال كلهم من قُرَيْشٍ
صحيح مسلم، ج 3، ص1452
در روايت قبل، «دوازده خليفه» بود؛ اما در اين روايت تعبير «دوازده مرد» را دارد، خيلي عجيب است.
يعني دوازده نفر بعد از من ولايت دارد. آنگاه حضرت جمله را فرمود كه من نشنيدم، از پدرم سؤال كردم كه پيغمبر چه فرمود؟
پدرم گفت: پيغمبر فرمودند: همه اينها از قريش هستند.
بخاري، در صحيح خود از جابر بن سمره نقل ميكند كه ميگويد: از نبي مكرم شنيدم كه فرمود:
يَكُونُ اثْنَا عَشَرَ أَمِيرًا فقال كَلِمَةً لم أَسْمَعْهَا فقال أبي إنه قال كلهم من قُرَيْشٍ
صحيح البخاري، ج 6، ص2640
در آينده، دوازده نفر رياست و مسؤليت مردم را به عهده ميگيرند، بعد جمله را فرمود كه من نشنيدم، از پدرم سؤال كردم، پدرم گفت: پيغمبر فرمود: تمام اين دوازده امير، از قريش هستند.
در روايتي كه احمد بن حنبل آن را از شعبي از مسروق نقل ميكند آمده است كه من با عبدالله بن مسعود در مسجد نشسته بوديم و عبدالله بن مسعود براي ما قرآن قرائت ميكرد، تا مردي آمد سؤال كرد و گفت:
يا بن مَسْعُودٍ هل حَدَّثَكُمْ نَبِيُّكُمْ كَمْ يَكُونُ من بَعْدِهِ خَلِيفَةً قال نعم كَعِدَّةِ نُقَبَاءِ بني إِسْرَائِيلَ
مسند أحمد بن حنبل، ج1، ص406
آيا پيغمبر به شما گفت: خلفاي بعد از من چند نفر هستند؟ گفت: بله، به تعداد نقباء بني اسرائيل.
يعني آن كساني كه توسط موسي به عنوان نمايندگان و جانشينان معرفي شدند، دوازده تن بودند.
ابن حجر عسقلاني نقل ميكند كه مردي پيش عبدالله بن مسعود آمد و گفت:
هل حدثكم نبيكم كم يكون بعده من الخلفاء فقال نعم وما سألني عنها أحد قبلك وإنك لمن أحدث القوم سنا قال يكونون عدة نقباء موسى اثني عشر نقيبا ( هذا اسناده حسن )
المطالب العالية، ج 9، ص 577
آيا پيغمبر شما خبر داده است كه بعد از ايشان، خلفاء چند نفر هستند؟ عبدالله بن مسعودگفت: كسي اين سؤال را از من نپرسيده است و تو جوانترين فرد هستي كه اين سؤالي از من ميكني. بله، پيغمبر فرمود: به تعداد نقباء و جانشينان حضرت موسي، دوازده حاكم و نقيب و بعد ميگويد: اين روايت، روايتي حسن است.
براي آقايان اهل سنت، روايت حسن و صحيح از نظر عمل، تفاوت ندارد.
البته ما اينجا آورديم كه اين اشاره به آيه 12 سوره مائده است كه ميفرمايد:
وَلَقَدْ أَخَذَ اللَّهُ مِيثَاقَ بَنِي إِسْرَائِيلَ وَبَعَثْنَا مِنْهُمُ اثْنَيْ عَشَرَ نَقِيبًا
ما از بني اسرائيل ميثاق گرفتيم و از ميان آنها دوازده جانشين مبعوث كرديم (نه اين كه مردم انتخاب كردند).
قرطبي هم ميگويد:
بعد الإجماع على أن النقيب كبير القوم القائم بأمورهم الذي ينقب عنها وعن مصالحهم.
تفسير القرطبي، ج 6، ص112
نقيب آن كسي است كه قائم به امور است؛ يعني كارهاي جامعه را با توجه به مصالح جامعه انجام ميدهد؛ يعني حاكم اسلامي.
اين در حقيقت عصاره بحثهايي است كه در صحاح و مسانيد اهل سنت در رابطه با اصل «خلفاء اثني عشر» آمده است.
با توجه به روايت عبدالله مسعود، انتخاب اينها هم به عهده خدا است؛ چون به آيه 12 سوره مائده ( وَبَعَثْنَا مِنْهُمُ اثْنَيْ عَشَرَ نَقِيبًا )در قرآن استناد كرده است.
سعی کن از گناه نفرت داشته باشی نه از گناهکار.
هیچ وقت چیزی رو خوب نمیفهمی مگر اینکه بتونی به مادربزرگت کاملا توضیحش بدی ! "آلبرت انیشتین"