ارسالها: 24568
#81
Posted: 1 Sep 2017 21:20
ادامه پست قبلی
اقسام ویکا
ویکای اسکندریه
ویکای دایانی
ویکای گاردنری
ویکای الکساندری
ویکای پریان
نمادها
صلیب: همان صلیب مسیحیان است.
ستاره داوود: همان ستاره داوود یهودیان است.
ستاره پنج پر: ستاره پنج پر که ضلع آن رو به بالا باشد.
کتاب سایهها: نوشتههای جادویی و تجربیات شخصی را در آن مینگارند.
بدر ماه و اعتدالهای سالانه
خنجر در شراب
دو دایره رو به بالا: خدا
یک دایره وسط دو هلال چپ و راست: خدایان
هلال برعکس رو به خط: غروب ماه
هلال روی سطح رو به بالا: طلوع ماه
نیمدایره روی خط رو به پایین با فلش به سمت پایین: غروب خورشید
نیمدایره روی خط با فلش به سمت بالا: طلوع خورشید
balefire
broom stick
victory
love
war
باورها
الهیات
اگرچه مشاهدات ویکن هادر کلام متفاوت باشد، اکثریت قریب به اتفاق ویکن هاستایش و احترام به الهه و خدایگان دارند. ویکنها در تمامی اعصار قائل به وحدت (Pantheist) وجود هستند. duotheism (اعتقاد به دوخدا) و یا چند خداپرستی (متشکل از بسیاری از خدایانشان در بین ویکنها کمتر دیده میشود). در برخی از مفاهیم pantheistic و duotheistic، ایزدان از فرهنگهای مختلف ممکن است به عنوان جنبههای الهه یا خدا دیده شود.
خدا و الهه
درنظرویکنها، ویکا مذهبی است که قائل به خداو الهه هر دو با هم است (چیزی شبیه فلسفه ین و یانگ در تائویسم). نیروی زندگی تجسمی از طبیعت است؛ و اغلب ماه به عنوان الهه و خورشید به عنوان خدا معرفی میشود. به طور سنتی خدا را به صورت یک خدای شاخدار که با طبیعت وحشی و بکر و همراه با تمایلات جنسی و شکارگر ظاهر میشود نشان میدهند؛ و به این خدا نامهای متفاوت دادهاند. مانند :انسان سبز، کرنونوس، پان، آتو، کارنایانا. الهه هم یک جنبه سهگانه دارد که شامل دوشیزه، مادر و عجوزه است و معمولاً به صورت ماه به تصویر کشیده میشود. نماد زندگی و الهام درونی طبیعت و عشق به همه چیزو فرزند است. معمولاً در گردهمایی جادوگران از این الهه استفاده میشود.
چندخدایی
چند خدایی در این ویکنیسم به نوعی وحدت وجود است. یعنی همه الههها با خدا یکی هستند و هر کدام جنبههای متفاوتی از خدا را به تصویر میکشند و همه یک چیز هستند و به فراخور فرهنگو باورها متفاوت شدهاند.
الوهیت
گاردنر اظهار داشت که موجودی بالاتر از خدا و به رسمیت شناخته شده تر از خدا توسط کاهنان شناسایی شده به عنوان محرک اول، اما هنوز ناشناس باقی مانده است.
آنیمیسم
جان گرایی، همزاد گرایی، اعتقاد باینکه روح اساسزندگی است، اعتقاد باینکه ارواحمجرد وجود دارند، اعتقاد بعالم روح و تجسم ارواح مردگان. ویکنها معتقد هستند که ارواح خدا و الههها در کاهنها زمانی که زیر ماه یا خورشید شروع به نقاشی خاص میکنند حلول میکند.
زندگی پس از مرگ
باورها دربارهٔ زندگی پس از مرگ بین ویکنها متفاوت است. اگر چه عقیده سنتی آنها تناسخ در جسم تازه است.
سحر و جادو
ویکاها به بعضی طلسمات و اوراد اعتقاد دارند. آنان دایرهای گرد هم تشکیل داده و مراسم خود را انجام میدهند. آنها از این مراسمات برای طرد کردن تأثیرات منفی، شفایابی، عشق و باروری بهره میجویند.
اخلاق
آسیب نرساندن به خود و دیگران.
قانون بازگشت سهگانه. یعنی انسان هر کاری اعم از خوب یا بدانجام دهد در سرنوشت او مؤثر است.
هرچه کنی به خود کنی... گر همه نیک وبد کنی.
پروش فضیلتهایی مثل حرمت، احترام، فروتنی، قدرت، زیبایی، قدرت و شفقت در درون خود.
پایبند بودن به ۱۶۱ قانون جادوگری.
در سنت ویکاها همجنسگرایی مردود بود و با اهه لعنت از آن یاد میشد ولی امروزه این گرایش ذاتی اقلیتی از انسانها، پذیرفته شده است.
پنج گوهر
هوا، آتش، اب، زمین، روح
کتاب مقدس
کتاب این فرقه کتاب سایهها نام دارد؛ که تقریرات جادوآموز از استاد خویش میباشد؛ و شامل اوراد و تعویذات سحر است.
اعتقادات
این فرقه به شیطان و خدا اعتقاد ندارد و بستر طبیعت را میپرستند.
پایان
بی تو
اینجا همه در حبس ابد تبعیدند
سالها، هجری و شمسی، همه بی خورشیدند
ارسالها: 24568
#82
Posted: 2 Sep 2017 23:28
یزیدیان، ایزدیها یا ایزدیان یا یزدانیها (به کردی: Êzidî ئێزیدی) اقلیت مذهبی از کردها
هستند که در شمال عراق، سوریه، جنوب شرقی ترکیه و قفقاز زندگی میکنند. شمار مهاجران ایزدی در چند دهه اخیر در اروپا رو به فزونیست. ایزدیان به زبان کردی صحبت میکنند. آیین ایشان، ایزیدی با ایمان بر تنها یزدان پاک مسلط است. یزدان پاک یا ایزد همان خدای زرتشتیان میباشد که در گویش کردهای ایزدی، متداول و مرسوم است. ایزد منان نیز به معنای خدای بخشنده و مهربان میباشد؛ که ایرانیان باستان قبل از ورود اسلام در ستایش خداوند شان بکار میبرند. آیین ایزدی یا یزیدی مخلوطی از اسلام غیرمعمولی، مسیحیت شرقی، زرتشتی، و احتمالاً مهرپرستی است.
ایزدیان در کوههای سنجار، مرز عراق و سوریه. (دهه ۱۹۲۰ میلادی)
تعدادی از اجداد ایزدیان پس از ورود اسلام به وسیله شیخ عدی مسلمان شدند. شیخ عدی و ملک طاووس دو عنصر مهم در آیین ایزدیاناند. طاووس، نماد طایفه یزیدیه است. ایزدیان معتقدند که طاووس نماد «فرشته اعظم» است.
به دلیل وجود هفت فرشته، در راس آنها ملک طاووس، در جهانبینیشان، یزیدیان متهم به شیطانپرستی شدهاند زیرا ملک طاووس به عنوان نمادی از شیطان تعبیر میشود
جمعیت
کردهای ایزدی در کردستان عراق، کردستان ترکیه، کردستان سوریه و قسمت کردنشین ارمنستان و اطراف تفلیس زندگی میکنند. البته تعدادی نیز به آلمان و برخی کشورهای دیگر مهاجرت کردهاند. اگرچه آماری رسمی و مشخص در مورد آنان در دست نیست، اما شمار آنان در مجموع این کشورها تا پانصدهزار نفر برآورد میشود که حدود دویستهزار نفر از آنان در عراق زندگی میکند؛ ولی بنا به گفته تحسین سعید بیک امیر ایزدیان جهان، آنان در عراق بین ۶۰۰٬۰۰۰ الی ۷۰۰٬۰۰۰ نفر و در دنیا نیز حدود ۱٬۵۰۰٬۰۰۰ نفر هستند.
مفهوم واژه ایزدی و یزیدی
این گروه، عمومی این گروه که به طور عموم خودشان را ایزدی Ēzdī (یا یزیدی) میخوانند. بیشتر پژوهشگران غربی نام آنها را برگرفته از یزید بن معاویه میدانند، گرچه خود یزیدیان، ترجیح میدهند که نام مذهبشان را از ایرانی باستان yazata، فارسی میانه yazad (یزدانی بودن) بدانند و این فرضیه، به طور گسترده پذیرفته شده است.
پیشینه
این دین پیش از ورود اسلام در مناطق یاد شده، وجود داشتهاست و تحت تأثیر ادیان زرتشتی و مانوی قرار گرفتهاست و عقاید مهرپرستانه و زرتشتی بر آن تأثیر داشتهاند. تأثیراتی از دین یهود و فرقهٔ «نسطوری» و عقاید صوفیه (پس از اسلام) نیز در منابع برشمرده شدهاند. در منابع مربوط به فرقههای اسلامی آن را فرقهای از جمله غلاة شیعه دانستهاند ∗.
اهل این کیش، بهوسیلهٔ شیخ عدی بن مسافر اموی که عوام وی را «شیخ عدی» (Şêx Edî) مینامند مسلمان شدند. بعضاً گفته شدهاست که ایشان به دلیل تشابه نام یزید با کیش خود او را امام و قدیس خود دانسته و حتی به مقام خدایی رسانیدهاند. اولین دانشمندی که توجه محققان را به آنها جلب کرد، احمد تیمور پاشا بود که در کتاب «الیَزیدیه و مَنشاء نحلَتِهِم» به این مسئله اشاره میکند که از این قوم پیش از قرن ششم هجری قمری نامی در تاریخ نیامده بود که این زمان همان زمانی است که شیخ عدی به میان آنها آمده و طریقهٔ «عدویه» را در میان آنها بنیان نهادهاست. ابوفراس در کتاب خود که به سال ۷۵۲ هجری قمری تألیف شدهاست آنها را به همین نام خواندهاست.
محقق دیگر، «ابوسعید محمد بن عبدالکریم سمعانی» (درگذشته به سال ۵۶۲ هجری قمری) در کتاب «الانساب» مینویسد: «جماعت بسیاری را در عراق در کوهستان حلوان و نواحی آن دید که ایزدی بودند و در دیههای آنجا به صورت مردم زاهد اقامت داشتند و گِلی به نام «حال» میخورند. این گل را برای تبرک از مرقد شیخ عدی برمیدارند و آن را با نان خمیر میکنند و بصورت قرص درآورده و گاه گاه میخورند و آن را «برات» نامند.» نام خدای آنها (بالاترین مرتبه ربانی) یزدان است. تصور بر آن است که او در چنان منزلت بالایی است که نمیتواند مستقیماً پرستش شود. نقش این مرتبه الهی در عین حال نقشی غیرفعال است. او خالق جهان است ولی نگهدارنده آن نیست. هفت روح (فروهر) بزرگ از او منبعث شدهاند که مهمترین آنها فرشته طاووس یا آنطور که در آیین ایزدی نامیده میشود، ملک طاووس، قیم اراده الهی است. در آیین مسیحیت باستانی طاووس نماد بدمنشی بود بخاطر آنکه گفته میشد گوشت او فاسد نمیشود. ملک طاووس در باور ایزدیها نفس آغازین الهی و از او جدا ناشدنی است و با این ارزیابی آیین ایزدی تک خدایی است.
ایزدیها پنج بار در روز ملک طاووس را عبادت میکنند. نام دیگر او شیطان است که در عربی به فرشته رانده شده از درگاه خدا گفته میشود. همین موجب شده که به ایزدیها انگ اشتباه «شیطانپرست» زده شود. ایزدیها به تناسخ اعتقاد دارند، به این معنی که روح به طور متناوب تا تطهیر کامل در جسم حلول میکند و به این شکل کاربرد دوزخ از بین میرود.
بدترین سرنوشت برای یک پیرو آیین ایزدی، رانده شدن از جامعه ایزدی است چرا که این به معنی آن است که روح او دیگر هرگز پیشرفتی نمیکند. گفتگو با هر دین و آیین دیگر هم برای آنها مطلقاً ناممکن است. در ارتباط با پنهان نگاهداشتن بخشی از کیش ایزدیها درک نادرستی از ارتباط این آیین با فلسفه دوگانگی جهان زرتشتیان (نور و تاریکی) و حتی خورشیدپرستی ایجاد شده است.
باورها و آیینها
ایزدیها تاریخ مذهب خود را به چهار هزار سال پیش میرسانند اما به گفته پژوهشگران، کیش ایزدی در قرن چهاردهم میلادی در جنوب جلگه بینالنهرین پدید آمدهاست.
عقاید ایزدیها تلفیقی از مذاهب گوناگون است که در این منطقه رواج داشتهاند. برای نمونه، آنها مانند زرتشتیان، مانند کلیمیان به قربانی و نذورات، مانند مسیحیان به غسل تعمید و مراسم عشای ربانی و عروس در لباس سرخ از کلیساهای مسیحی بازدید میکند و مانند مسلمانان به سنت ختنه معتقدند. اعتقاد به تناسخ و سیر تکاملی روح از طریق زایشهای پی در پی و دمیدهشدن در کالبدهای پیاپی، ایزدیان را با مسالک شرقی پیوند میدهد. از سوی دیگر، ایزدیان همچون مسلمانان روزانه پنج بار به شیوه خود نماز میگزارند، اما قبلهشان در چهار بار از این نمازهای پنجگانه، خورشید است و در نیمروز، مقبره شیخ عدی بن مسافر، صوفی عرب قرن ششم هجری که به باور مورخان، بنیانگذار کیش ایزدی است.
ایزدیها دارای دو کتاب مقدس هستند: یکم کتاب جلوه که در آن اصول اعتقادی آنها تشریح شدهاست و در کتاب دیگری به نام مصحف رش (کتاب سیاه) مجموعه ادعیه و سرودهای آنها در ستایش بزرگانشان ثبت شدهاست.
علویان، کاکهایها (اهل حق) و شیدلیها که همگی در مناطق کردنشین ایران، عراق، ترکیه و سوریه و نواحی همجوارشان زندگی میکنند، از این دسته مذاهب به شمار میروند[نیازمند منبع] و همگی این وجه مشترک را دارند که از سویی آداب نیایش جمعیشان همچون نذر و نیاز و قربان به یکدیگر شباهت دارد و با صوفیان مسلمان مشترک است و دیگر اینکه گرچه پیروانی از میان ترکان و اعراب هم پیدا کردهند، مرکز عمده نشو و نموشان کردستان عراق بوده و فرهنگ و زبان کردی رکن مهمی از آیین آنان را تشکیل میدهد.
باور بر این است که نام کیش ایزدی ریشه در واژه فارسی ایزد دارد. عناصری همچون ستایش خورشید و آتش در این آیین نشانههایی از باورهای باستانی ایرانیان، مهرپرستی و دین زرتشت دارد.
زیارتگاهها (معابد) آنها اغلب با تصویر خورشید آراسته شده و گورهای آنها به سمت شرق، در جهت طلوع آفتاب هستند.
«ایزدیان» هم مثل بسیاری از پیروان ادیان باستانی اعتقاد دارند که «جهان و هرچه در او هست» از چهار عنصر اصلی یعنی «آب، باد، خاک و آتش» ترکیب یافتهاست.
خداوند به ادعای خود، مشابه باور معمول ادیان سامی، انسان را از آب و خاک آفرید در حالیکه به باور خود خداوندی خدا فرشتگان درگاه ابدیت همه از جنس آتشند؛ و آتش به باور آنها بر گل ﴿ممزوج آب و خاک﴾ ارجحیت دارد. از این رو وقتی خداوند از همه فرشتگان بارگاهش ﴿از جمله ملک مقرب، طاووس﴾ میخواهد که در مقابل ساخته دست او، آدم، تعظیم کنند، ملک طاووس «شیطان» از این دستور نابجای ایزدی سر میپیچد و از همان زمان سر به شورش میگذارد، شورشی که تا روز حشر ادامه خواهد داشت و ایزدیان آن را شورشی بر حق و از روی حکمت خداوند میدانند و شیطان را لعن نمیکنند و معتقدند که در آخرالزمان او مشمول لطف و بخشش پروردگار خواهد گشت.
تصاویر ملک طاووس همهجا در معابد، زیارتگاهها و گورهای ایزدیها وجود دارد.
پژوهندگان و کلام شناسان اسلامی آنها را به دلیل باور به نسخ اسلام در آخرالزمان، جزو غُلات دانستهاند.
ایزدیها همچون صوفیان در مراسم خود به ذکر و سماع میپردازند و پیروان این کیش، به طبقات پیر و شیخ و مرید تقسیم میشوند.
در ماه دسامبر، ایزدیها سه روز روزه میگیرند و بعد از آن با پیر خود شراب مینوشند. نام خدای آنها (بالاترین مرتبه ربانی) یزدان است، او خالق جهان است ولی نگهدارنده آن نیست. هفت روح (فروهر) بزرگ از او منبعث شدهاند که مهمترین آنها فرشته طاووس یا آنطور که در آیین ایزدی نامیده میشود، ملک طاووس است.
نزدیکترینها به ایزدیها، چه در باور و اساطیر، همچون اعتقاد به ملائک هفتگانه و تناسخ و سنتها و آیینها، طایفه یارساناند که در عراق «کاکهای» و در ایران «اهل حق» نامیده میشوند که بسیاری از ایرانیان آنان را به اشتباه «علیاللهی» میشناسند؛ نامی که همچون «شیطانپرست» برای ایزدیها، مورد پسند خود آنان نیست.
پارهای از پیروان اهل حق نیز در مورد شیطان نگرشی همچون ایزدی ها دارند. ایزدیها نیز به اهل حق احساس نزدیکی میکنند و آنان را در جمع خود شرکت میدهند با این حال با آنان وصلت نمیکنند.
اکثریت اهل حق را نیز همچون ایزدیان، کردها تشکیل میدهند، اما در ایران و عراق و قفقاز، این آیین در میان لرها و ترکان نیز پیرو دارد.
پژوهشگران در سالهای اخیر نشان دادهاند که زیارتگاهها (معابد) آنها اغلب با تصویر خورشید آراسته شده و گورهای آنها به سمت شرق، در جهت طلوع آفتاب هستند و آنها عناصر مشترک زیادی با اسلام و مسیحیت دارند.
کودکان به دست یک پیر (موبد) با آب متبرک غسل تعمید داده میشوند، در زمان ازدواج، پیر یک نان را دو نیمه میکند و نیمی از آن را به عروس و نیمه دیگر را به داماد میدهد. عروس در لباس سرخ از کلیساهای مسیحی بازدید میکند. در باور ایزدیها، شیطان دشمن اصلی بشریت نیست، بلکه مقربترین فرشته خداوند و نخستین آفریده اوست و ملکطاووس نام دارد؛ فرشتهای که خداوند تنها با این انگیزه به او فرمان داد به آدم سجده کند که او را بسنجد و هنگامی که او از سجده کردن سر باز زد، بر تقربش به درگاه الهی افزوده شد و خداوند اداره جهان را به او سپرد. ایزدیها بر این باورند که قدمت کیش آنان به زمان پیدایش بشر بازمیگردد و یزیدیان از نسل آدم اند و نه از نسل حوا. در حالی که در باور ادیان ابراهیمی، ابنای بشر حاصل ازدواج آدم و حوا هستند، یزیدیان خود را حاصل پسری میدانند که از بذری که آدم کاشت پدید آمد و سپس با یک حوری وصلت کرد.
به این ترتیب، یزیدیان خود را تافتهای جدابافته میدانند که نباید با دیگر اقوام وصلت کنند و دیگر ابنای بشر را به کیش خود بپذیرند. ایزدیها همواره جمعی بسته بودهاند؛ خود را قومی برگزیده میدانند، بیگانگان را به میان خود راه نمیدهند و اعتقادات خود را از دیگران مخفی نگه میدارند.
در ماه دسامبر، ایزدیها سه روز روزه میگیرند و بعد از آن با پیر خود شراب مینوشند. از روز پانزدهم تا بیستم سپتامبر ایزدیها مراسم زیارت همگانی سالانه از آرامگاه شیخ عدی در لالش، در شمال موصل را برگزار میکنند که طی آن در رودخانه یک مراسم آیینی غسل دارند. ایزدیها همچنین مراسم قربانی حیوانات و ختنه دارند.
ادامه در پست بعدی
بی تو
اینجا همه در حبس ابد تبعیدند
سالها، هجری و شمسی، همه بی خورشیدند
ویرایش شده توسط: andishmand
ارسالها: 24568
#83
Posted: 2 Sep 2017 23:29
ادامه پست قبلی
گستره و جغرافیا
ایزدیها، قرنها در سکونتگاهها در روستاهای دورافتاده در کردستان و در انزواء زیستهاند و همسایگان مسلمان و مسیحیشان آنان را با نام «شیطانپرست» میشناسند، عنوانی که ایزدیها برای خود نمیپسندند. اما شاید همین نگاه به یزیدیان، آنان را آماج حمله مسلمانان تندرویی کرده باشد که ریختن خون «کفار» را مباح میدانند؛[نیازمند منبع] آن هم کفاری که شیطان، دشمن اصلی بشریت را میپرستند. آنها در چند دوره مورد تهاجم قرار گرفتند بیشترین مشکلات و قتل و عام آنها در دوره خلافت عثمانی اتفاق افتاده است.
با تمام این جدایی پیشگی، ایزدی ها از تبار دیگر کردهایی اند که در جوارشان زندگی میکنند و زبانی متفاوت با آنان که گویش کرمانجی (کردی شمالی) است ندارند.
با وجود آنکه در باور ایزدیها، دین آنان پیشینهای به قدمت تاریخ بشر دارد اما مورخان، کیش ایزدی را در شمار دیگر فرقههایی طبقهبندی میکنند که پس از اسلام، به نیت احیای سنتهای پیشینیان و با انگیزه حفظ و بازیافت هویت تاریخی در نقاط مختلف خاورمیانه زاییده شدند و رشد کردند؛ هرچند بنیانگذارانشان صوفیهای مسلمان بودند.
شمار اندکی از ایزدی هاعرباند و در زمان حکومت صدام حسین در عراق، دولت مرکزی میکوشید با انگشت نهادن بر همین اقلیت عرب، عرب بودن بانی کیش ایزدی و عرب تبار قلمدادکردن دیگر ایزدیها، آنان را بسوی خود جلب کند و هم اینکه از آنان به عنوان اهرمی علیه دیگر کردها که رکن عمدهای از ناراضیان حکومت حزب بعث را تشکیل میدادند، استفاده کند.
شاید یکی از دستآویزهای حملاتی که به یزیدیان میشود، پندار افرادی باشد که به هواداری ایزدیها از صدام حسین در زمان حکومت او اعتقاد دارند.
اما پارهای از جوانان ایزدی هم بودند که صرف نظر از باورهای اجدادی خود مبنی بر دوریگزیدن از پیروان دیگر ادیان، وارد جنبشهای چپگرا در میان کردان عراقی شدند و در صف پیشمرگان با حکومت صدام حسین جنگیدند. خانوادههای آنان نیز چون بسیاری دیگر از کردهای عراقی آماج حملات انتقامجویانه ارتش قرار گرفتند و خانمان خود را از دست دادند.
با تشکیل حکومت خودمختار کرد در شمال عراق و برپایی مجلس قانونگذاری محلی در این منطقه، ایزدیها برای نخستینبار در قانونگذاری و حکومت سهیم شدهاند و نمایندگانی در مجلس محلی و همچنین مجلس ملی عراق دارند.
با این حال، نخستین ایزدی که قانونگذار شد، نه در عراق بود و نه در هیچ کجای دیگر در این منطقه؛ بلکه دختر جوانی بود در آلمان که از سوی حزب سوسیال دموکرات این کشور به پارلمان اروپا راه جُست.
فلکناز اوجا که هشت سال پیش در سن ۲۲ سالگی نماینده پارلمان اروپا شد و اکنون دومین دوره قانونگذاری خود را در جمع قانونگذاران اتحادیه اروپا میگذراند، از خانوادهای کرد ایزدی از ترکیه در آلمان متولد شده و روابط نزدیکی با گروههای کرد ترکیه دارد.
گفته میشود در آلمان سی هزار ایزدی زندگی میکنند که عمدتاً از پناهندگان کرد عراقی و ترکیهایاند و بزرگترین جامعه ایزدی در خارج از قلمروی اجدادیشان را تشکیل میدهند.
ایزدیها از فرهنگی پرمایه و غنی برخوردارند که موسیقی در آن نقش برجستهای ایفا میکند.
پرستش آنها با آداب رنگین و رسوم زیبایی همراه است: سرودخوانی جمعی، رقص و سماع به سبک صوفیان، مراسم آبتنی و شستشو، افروختن شمع و بخور، نذورات و دعاخوانی گروهی برای مردگان...
زنان ایزدی در مناطق «سنجر»، لباسهای سنتی سفید میپوشند.
آنها مانند سایر اقوام عراق در زمان رژیم بعث حاکم بر عراق بهشدت زیر فشار بودند.
رژیم سابق عراق که به وفاداری آنها اطمینان نداشت، آنها را وادار میکرد از قلمروی کوهستانی خود به زمینهای بایر کوچ کنند.
طی این کوچهای اجباری، بسیاری از مراتع و کشتزارهای آنها نابود شد، بسیاری از آنها مجبور به ترک عراق شدند و اینک به عنوان پناهنده در کشورهای غربی زندگی میکنند.
شیخ عدی
آرامگاه شیخ عَدی در روستای لالش در ۳۶ کیلومتری موصل در شمال عراق، قبله گاه ایزدیها است و هر ایزدی در صورت توانایی باید در طول عمرش دستکم یکبار به زیارت این آرامگاه برود.
موسم این «حج»، تابستان است. در کنار قبلهگاه یزیدیان، چشمهگاه مقدسی قرار دارد که زمزم خوانده میشود. کوهی مقدس است که نامش را عرفات نام نهادهاند. پلی نیز هست به نام پل صراط. در موسم زیارت گاوی را هم قربانی میکنند.
برخی او را که نام کامل و کنیهاش «شرفالدین ابوالفضائل عدی بن مسافر بن اسماعیل بن موسی بن مروان بن حسن بن مروان» است را منسوب به مروان بن حکم میدانند و در امویت او اتفاق نظر دارند. او را مردی صالح و باتقوا دانستهاند که در بعلبک سوریه به دنیا آمدهاست و بعدها در کوهستان حکاری در کردستان و موصل سکنی گزیدهاست. در این زمان او به «شیخ عدی حکاری» موسوم میگردد. او بین سال ۵۵۵ تا ۵۵۸ هجری قمری در حالی که نزدیک به ۹۰ سال سن داشتهاست از دنیا میرود و وی را در زاویهٔ خود در حکاری دفن میکنند.
آرامگاه شیخ عدی
بر روی سنگ قبر وی چنین نوشته شدهاست:
بسم الله الرحمن الرحیم خالق السماء و الارض، اخفض هذه المنزل محل الشیخ العدی الحکاری، شیخ یزیدیه.
جشنهای ایزدی
از اعیاد معروف ایزدیها میتوان «شامیرام» را نام برد.
پــــایـــان
بی تو
اینجا همه در حبس ابد تبعیدند
سالها، هجری و شمسی، همه بی خورشیدند
ویرایش شده توسط: andishmand
ارسالها: 1264
#84
Posted: 3 Sep 2017 07:29
عالی بود بانو
از نزدیکی ایزدی ها به یارسانهای ایرانی یا همون اهل حق نوشته بودید .قصد دارم پدر رو راضی کنم یه سفر بریم کردستان . جاهایی که اهل حق هستند . لااقل کمی با مکاتب موجود در ایران آشنا بشم.
نه بسته ام به کس دل نه بسته کس به من دل
چو تخته پاره بر موج رها رها رها من
ارسالها: 7149
#85
Posted: 3 Sep 2017 09:51
nnasrin: از نزدیکی ایزدی ها به یارسانهای ایرانی یا همون اهل حق نوشته بودید .قصد دارم پدر رو راضی کنم یه سفر بریم کردستان . جاهایی که اهل حق هستند . لااقل کمی با مکاتب موجود در ایران آشنا بشم.
کردستان که بیشترشون سنی هستند
معمولا اهل حق ، تو استان کرمانشاه تعدادشون زیاده
مخصوصا تو صحنه ، پاوه ، اسلام آباد غرب و کمی هم هرسین
البته اگر خواستید ، سمت اسلامشهر ، یه شهرکی هست به اسم مافین آباد ، که اونجا همه اهل حق هستند
اینو گفتم دوباره غیبتون نزنه بگید رفتم کردستان ، فعلا از مرخصی خبری نیستآ
یک سوال!
اهل حق با علی اللهی تفاوت داره؟
ویرایش شده توسط: limoshirin65
ارسالها: 24568
#86
Posted: 3 Sep 2017 09:58
با سلام
limoshirin65: اهل حق با علی اللهی تفاوت داره؟
در این مورد فکر کنم عقاید و نظریات زیاده . اهل حق معتقدند حلول ذات خداوندی در روح و جامه همه بزرگان است مثل انبیا . علی اللهی ها معتقدند حلول ذات خداوند فقط و فقط اختصاص به حضرت علی دارد و حتی حضرت علی را خدا میدانند . بنابراین این دو با هم تفاوت دارند .
بی تو
اینجا همه در حبس ابد تبعیدند
سالها، هجری و شمسی، همه بی خورشیدند
ویرایش شده توسط: andishmand
ارسالها: 1264
#88
Posted: 3 Sep 2017 11:21
limoshirin65
سلام دوست گرامی
ممنون از راهنماییتون . دوباره ناقص نوشتم . منظورم استانهای کرد نشین بود . اهل حق بیشتر در استان کرمانشاه هستند و اماکن مذهبیشون هم در این استان فرار گرفته .
من چیز زیادی از اینها نمیدونم ولی یکی از دوستام که با اهل حق در ارتباطه مطالب جالبی درباره شون میگفت .
در تهران و اطراف تهران هم زیادن ولی اعتقادات و عبادات اهل حق در کرمانشاه باید دست نخورده تر و اصیل تر مونده باشه
البته بطور کلی اصطلاح علی اللهی غلطه . کسی حضرت علی رو خدا نمیدونه .این اصطلاح را دیگران به اشتباه در مورد اهل حق به کار میبرند . مثلا بخشی از اهل حق حصرت علی رو مظهر ذات الهی میدونند.
limoshirin65: اینو گفتم دوباره غیبتون نزنه بگید رفتم کردستان ، فعلا از مرخصی خبری نیستآ
این بار اگر سفرمون حتمی شد که البته از یک هفته بیشتر نمیشه ، از قبل اطلاع میدم . مرخصی استعلاجی میگیرم که حتما باهاش موافقت بشه .گواهی پزشک هم ارائه میدم!!! ولی به این زودیها نخواهد بود.
نه بسته ام به کس دل نه بسته کس به من دل
چو تخته پاره بر موج رها رها رها من
ارسالها: 24568
#89
Posted: 5 Nov 2017 18:55
مورمونیسم
مورمونیسم (انگلیسی: Mormonism) سنت دینی اصلی جنبش قدیسان آخرالزمان در مسیحیت احیاگر است.
این جنبش در دههٔ ۱۸۲۰ توسط جوزف اسمیت در بالاایالت نیویورک بنیان نهاده شد. در دهههای ۱۸۳۰ و ۱۸۴۰، مورمونیسم خود را از پروتستانتیسم سنتی متمایز کرد. امروزه مورمونیسم، آیین جدید غیر پروتستانی است که توسط اسمیت در دههٔ ۱۸۴۰ ترویج میشد. پس از مرگ اسمیت، بیشتر مورمونها در هجرت بریگم یانگ به سوی غرب به قلمروی یوتا، از او پیروی کرده و خود را کلیسای عیسی مسیح قدیسان آخر الزمان نامیدند. گونههایی که جزیی از این کلیسا نیستند شامل بنیادگرایی مورمون است، که خواهان حفظ آدابی چون چندهمسری استکه رسمی که کلیسای قدیسان ترکش کرده، و نیز چند مذهب کوچک مستقل .
سوال: آیا مورمونیسم یک مذهب دروغین است؟ مورمونها به چه چیز اعتقاد دارند؟
جواب: مذهب مورمونها (مورمونیسم)، که پیروان آن به مورمونها و مقدسین روزهای آخر (اِل دی آِس) معروف هستند، در کمتر از دویست سال پیش بوسیلة مردی بنام جوزف اسمیت بوجود آمد. او ادعا می کرد که ملاقات شخصی از طرف خدای پدر و عیسی مسیح داشته که به او گفتند همة کلیساها و اعتقادات آنها خراب و مکروه است. جوزف اسمیت تصمیم گرفت یک فرقة جدید درست کند و ادعا کرد که آن "تنها کلیسای حقیقی بر روی زمین" است. اشکال مورمونها این است که اعتقاد آنها با کلام خدا تناقض دارد و کلام خدا را عوض کرده و بسط داده اند. مسیحیان دلیلی ندارند که باور کنند کتاب مقدس درست و کافی نیست. ایمان حقیقی داشتن به خدا و اعتماد به او یعنی باور کردن کلام او، و همة کلام خدا از الهام روح خداست یعنی از جانب اوست (2 تیموتاووس 3: 16).
مورمونها درواقع عقیده دارند که نه یکی، بلکه چهار منبع کلام الهام شده از روح خدا وجود دارد. 1) کتاب مقدس "درصورتیکه درست ترجمه شده باشد." البته هیچوقت واضحا نمی گویند کدام آیات اشتباه ترجمه شده اند. 2) کتاب مورمونها، که بوسیلة جوزف اسمیت ترجمه شده در سال 1830 انتشار یافت. اسمیت ادعا کرد که آن "صحیح ترین کتاب " بر روی زمین است و با دنبال کردن آن "بیش از هر کتاب دیگری" می توان به خدا نزدیک شد. 3) اصول ایمان و عهد ها، که شامل یک عده مکاشفات مدرن است در مورد "کلیسای بازسازی شدة عیسی مسیح". 4) مروارید باارزش، که مورمونها آنرا بعنوان تعالیم و اصولی که روشن کننده اند ولی در کتاب مقدس نیستند قبول دارند و اطلاعاتی را دربارة آفرینش زمین اضافه می کند.
مورمونها دربارة خدا باور دارند که او همیشه قادر مطلق نبوده، بلکه این قدرت را از طریق زندگی عادلانه و سعی دائمی بدست آورده است. آنها اعتقاد دارند خدای پدر "بدنی ملموس و مثل انسان از گوشت و استخوان" دارد. بریدام یانگ تعلیم میداد که آدم درواقع خدا و پدر عیسی مسیح بود، که رهبران امروزة مورمونها این تعلیم را کنار گذاشته اند. بر عکس، مسیحیان در مورد خدا می دانند که فقط یک خدای حقیقی وجود دارد (تثنیه 6: 4، اشعیا 43: 10، 44: 6-8)، او همیشه وجود داشته و همیشه وجود خواهد داشت (تثنیه 33: 27، مزمور 90: 2، 1 تیموتاووس 1: 17)، و او آفریده نشد بلکه او آفریننده است (پیدایش 1، مزمور 24: 1، اشعیا 37: 16). او کامل است، و هیچکس دیگری نمی تواند با او برابری کند (مزمور 86: 8، اشعیا 40: 25). خدای پدر انسان نیست، و هیچوقت انسان نبوده (اعداد 23: 19، 1 سموئیل 15: 29، هوشع 11: 9). او روح است (یوحنا 4: 24)، و روح از گوشت و استخوان درست نشده است (لوقا 24: 39).
مورمونها باور دارند که بعد از مرگ پادشاهی های مختلف در طبقات مختلف وجود دارد. پادشاهی سِلِستیال، پادشاهی تِرِستِریال، پادشاهی تِلِستیال، و تاریکی خارجی. اینکه انسان سرانجام به کجا برود، بستگی به ایمانش دارد و به آنچه در زندگی انجام داده است. بر عکس، کتاب مقدس به ما می گوید که بعد از مرگ، رفتن ما به بهشت یا به جهنم بر اساس این است که به عیسی مسیح بعنوان تنها نجات دهندة خود ایمان آوردیم یا نه. از بدن غایب یعنی بعنوان ایماندار با خداوند هستیم (2
قرنتیان 5: 6-8). بی ایمانان به جهنم یا به دنیای مردگان می روند (لوقا 16: 22-23). وقتی عیسی مسیح برای بار دوم بیاید، ما بدنهای جدید خواهیم یافت (1 قرنتیان 15: 50-54). آسمانی جدید و زمینی جدید برای ایمانداران خواهد بود (مکاشفه 21: 1)، و بی ایمانان به دریاچة آتش ابدی انداخته می شوند (مکاشفه 20: 11-15). بعد از مرگ فرصت دومی نخواهد بود (عبرانیان 9: 27).
رهبران مورمونها تعلیم می دهند که بوجود آمدن عیسی بعلت رابطة جسمانی بین خدای پدر با مریم بود. مورمون ها باور دارند که عیسی یک خداست، اما هر انسانی هم می تواند خودش یک خدا شود. مورمونیسم تعلیم می دهد که نجات را می توان با مجموع ایمان و اعمال خوب بدست آورد. برعکس این مطلب ، در طی تاریخ به مسیحیان یاد داده شده است که هیچکس نمی تواند به مقام خدا برسد. – تنها او قدوس است (1 سموئیل 2: 2). ما تنها می توانیم بوسیلة ایمان به مسیح در حضور خدا قدوس محسوب شویم (1 قرنتیان 1: 2). تنها عیسی پسر یگانة خداست (یوحنا 3: 16)، و او تنها کسیست که زندگی بدون گناه و بدون تقصیر داشته و الان بالاترین جای بهشت متعلق به اوست (عبرانیان 7: 26). عیسی و خدا از نظر ماهیت یکی هستند. عیسی تنها کسی بود که قبل از اینکه بدنش متولد شود وجود داشت (یوحنا 1: 1-8، 8: 56). عیسی خودش را بعنوان قربانی برای ما داد، خدا او را از مرگ بلند کرد، و یک روز هر کس اعتراف خواهد کرد که عیسی مسیح خداوند است (فیلیپیان 2: 6-11). عیسی به ما می گوید غیر ممکن است که با اعمالمان به بهشت برویم و فقط با ایمان به او رفتن به بهشت امکانپذیر است (متی 19: 26). همة ما بخاطر گناهانمان لایق تنبیه ابدی هستیم، اما محبت نامتنهاهی خدا و فیض او به ما اجازة رهایی از این تنبیه را می دهد. "زیرا که مزد گناه موت است اما نعمت خدا حیات جاودانی در خداوند ما عیسی مسیح." (رومیان 6: 23).
قطعا فقط یک راه برای دریافت نجات وجود دارد و آن شناخت خدا و پسر او عیسی مسیح است (یوحنا 17: 3). این با انجام اعمال نیک نیست، بلکه با ایمان است (رومیان 1: 17، 3: 28). ما هر کس که باشیم و یا هر کاری که کرده باشیم می توانیم این هدیه را دریافت کنیم (رومیان 3: 22). "در هیچکس غیر از او نجات نیست زیرا که اسمی دیگر زیر آسمان به مردم عطا نشده که بدان باید ما نجات یابیم." (اعمال رسولان 4: 12).
اگر چه مورمونها معمولا خیلی دوستانه رفتار می کنند و مردم با محبتی هستند، ولی بوسیلة مذهب کاذبی که طبیعت خدا، شخص عیسی مسیح، و راه نجات را اشتباه نشان می دهد فریب خورده اند.
بی تو
اینجا همه در حبس ابد تبعیدند
سالها، هجری و شمسی، همه بی خورشیدند
ارسالها: 24568
#90
Posted: 20 Nov 2017 20:39
اسماعیلیان
از فرقههای شیعه:
اسماعیلیه
انشعابات
نزاریه · مستعلیه · دروزیه
باورها
قرآن · جنانه
تناسخ · وحدت وجود
امام · پیر · داعی مطلق
عقل · اعداد · تقیه
ظاهر · باطن
اصول هفتگانه
ولایت · نماز · زکات
روزه · حج · جهاد
طهارت · شهادت
تاریخ
خلافت فاطمی
حمزه پسر علی · محمد بن اسماعیل درازی
حسن صباح · ناصرخسرو · حشاشین
بهره داوودی · بهره سلیمانی · علویه
مستعلویه
حافظی · طیبیه · انصاریه
سبعیه · قرامطه
صدرالدین · امامشاهی
شهادت بغداد
امامان عصر قدیم
علی · حسین
سجاد · باقر · صادق
اسماعیل · محمد
احمد · تقی · زکی
مهدی · قائم · منصور
معز · عزیز · حاکم
ظاهر · مستنصر · نزار
مستعلی · امیر · قاسم
امام معاصر
کریم آقاخان
ادامه در پست بعدی
بی تو
اینجا همه در حبس ابد تبعیدند
سالها، هجری و شمسی، همه بی خورشیدند