ارسالها: 2554
#171
Posted: 9 Jun 2013 08:49
فاروق و صدیق به چه معنا است و از چه زمانی رایج شده است؟
پرسش
فاروق و صدیق به چه معنا است و از چه زمانی رایج شده است؟
پاسخ اجمالی
بر اساس باور شیعه، لقب فاروق و صدیق از القابی است که رسول خدا (ص) برای علی (ع) ذکر کرده، و فاروق از ریشه "فرق" به معنای جدا کننده بین حق و باطل است و صدیق صیغه مبالغه از "صدق" به معنای بسیار راست گو می باشد. البته عده ای از اهل تسنن "بنا به استناد روایاتی به پیامبر (ص)"، این القاب را برای عمر و ابوبکر ذکر کرده اند که به عقیده امامیه این احادیث ساختگی بوده و مورد پذیرش نیست.
پاسخ تفصیلی
پیش از ورود به پاسخ، یادآوری این نکته ضروری است، روایاتی که از رسول خدا (ص) در باره حضرت علی (ع) نقل شده، بسیار فراوان است و طبق گفته ابن ابی الحدید معتزلی: اسبابی که دشمنان به وسیله آن خواستند نور فضایل آن حضرت را خاموش کنند خداوند همان را علتی برای انتشار آوازه اش در شرق و غرب عالم قرار داد.[1]
مخالفان علی (ع) زمانی که نتوانستند از نشر فضایل حضرت جلوگیری کنند، در صدد چاره دیگر بر آمدند و با ساختن احادیث جعلی تصمیم گرفتند که اذهان را از ایشان منصرف کنند که این کار دو نتیجه اساسی برای آنها در بر داشت: اول، کم اهمیت جلوه دادن مناقب و فضایلی که از رسول خدا (ص) در باره امام علی (ع) رسیده است، با القای این معنا که این فضایل از مختصات ایشان نبوده بلکه در باره دیگران نیز بیان شده است. دوم، شخصیت موازی و همگون ساختن، در قبال آن حضرت است.
در روایات متعدد از امامیه و اهل سنت، لقب فاروق (جدا کننده حق از باطل) و صدّیق (راست گو) از القاب امام علی (ع) شمرده شده است.
در آغاز به تعدادی از روایات که از طریق امامیه در این زمینه رسیده است اشاره می کنیم و سپس به بررسی روایات اهل سنت می پردازیم:
الف. روایات از طریق امامیه:
1. امام علی (ع) در فرازی از حدیثی طولانی که بعد از جریان ثقیفه ایراد کرده اند، فرمودند: من راست گوی بزرگ و فرق گذارنده بین حق و باطل هستم... .[2]
2. هم چنین فرمود: من بنده خدا و برادر رسول خدا (ص) هستم، منم صدیق اکبر و هر کس پس از من مدّعى این مقام شود دروغ گو و بهتان زننده است، من پیش از این که مردم نماز بخوانند مدت هفت سال با حضرت رسول نماز مىخواندم.[3]
3. از ابوذر غفارى (ره) روایت شده است که وى گفت: از پیغمبر شنیدم در باره على بن ابى طالب (ع) مىفرمود: اى على تو اولین کسى هستى که به من ایمان آوردى و اولین فردى خواهى بود که در روز قیامت با من مصافحه مىکنى و تویى بزرگ ترین راست گویان، و تویى فاروق، که بین حق و باطل را از هم جدا می کنى، و تو پیشواى اهل ایمانى و ... .[4]
ب. روایات از طریق اهل سنت:
عقیلی از دانشمندان اهل سنت از علی (ع) نقل می کند که آن حضرت فرمود: من بنده خدا و برادر رسول خدا (ص) هستم، منم صدیق اکبر و هر کس پس از من مدّعى این مقام شود دروغ گو و بهتان زننده است. [5]
البته عده ای از اهل تسنن "با استناد به روایاتی از پیامبر (ص)"، این القاب را برای عمر و ابوبکر ذکر کرده اند که به عقیده امامیه این احادیث ساختگی بوده و مورد پذیرش نیست.
علامه امینی در کتاب الغدیر می گوید: از جمله احادیث ساختگی که به عبد الله فرزند عمر نسبت می دهند این حدیث است -که ذهبی و نیز سیوطی در تاریخ الخلفاء ثبت کرده اند-: پسر عمر مىگوید: «ابو بکر را به درستى صدیق خواندهاید. عمر را به درستى فاروق نامیدهاید که چون تیر آهنى است.
علامه امینی بعد از نقل این روایت و ساختگی بودن آن، روایات جعلی دیگری از او نقل کرده، سپس به نقد آن می پردازد.[6]
در حدیث دیگری از ابن عباس نقل شده است: هیچ درختی در بهشت نیست، مگر روی برگ های آن نوشته شده "لا إله إلّا اللَّه، محمد رسول اللَّه، أبو بکر الصدّیق، عمر الفاروق، عثمان ذو النورین" هیچ خدایی نیست جز خدای یگانه، محمد رسول خداست، ابوبکر راست گو است، عمر فاروق است، و عثمان صاحب دو نور است.
علامه امینی می فرماید: این حدیث از جعلیات علی بن جمیل رقی است و از طرق مختلف از کتب عامه کذاب بودن او به اثبات رسیده است.[7]
[1]. ابن ابی الحدید، عبد الحمید، شرح نهج البلاغة، ج 4، ص 111، کتابخانه آیت الله مرعشی، قم، 1404 ق.
[2]. طبرسی، احمد بن علی، الإحتجاج، ص 73، نشر مرتضی، مشهد، 1403 ق.
[3]. شیخ صدوق، الخصال، ج 2، ص 402، انتشارات جامعه مدرسین، قم، 1403 ق.
[4]. شیخ طوسی، الأمالی، ص 148، انتشارات دار الثقافة، قم، 1414 ق.
[5]. عقیلی، الضعفاء الکبیر، ج 5، ص 428.
[6]. ر.ک: امینی، عبد الحسین، الغدیر فى الکتاب و السنه و الادب، ج 10، ص 54 به بعد.
[7]. همان، ج 5، ص 476 -478.
سعی کن از گناه نفرت داشته باشی نه از گناهکار.
هیچ وقت چیزی رو خوب نمیفهمی مگر اینکه بتونی به مادربزرگت کاملا توضیحش بدی ! "آلبرت انیشتین"
ارسالها: 2554
#172
Posted: 9 Jun 2013 09:42
rostam91: 1 – نماز بخوانید
2 – زکات بدهید
3 – به پیامبران ایمان بیاورید و یاریشان کنید
4 – به الله قرض الحسنه بدهید
5 – پرهیزکاران ( متّقین )
6 – شکیبایان ( الّصابرین )
7 – مومنان
8- المحسنین ( نیکوکاران )
9 – الاعلون ( برتر )
10 – بر کافران سخت گیر
11 – بر مومنان مهربان
12 – رکوع کنندگان
13 – سجده کنندگان
14 - عفو شدگان و نوید داده شدگان به پاداش عظیم و...
15 – توبه نصوح کنندگان ( بهترین و مقبول ترین توبه )
16 - نورشان پيشاپيش و سمت راستشان در حركت باشد ، نورانیان
17 – به کمال رسیدگان از لحاظ نور الهی
18 – مورد غفران و بخشایش قرار گرفتگان واقعی
19 – شب زنده داران واقعی
20 – قرآن خوانان واقعی
از زحمات شما ممنونم
چون اعلی درجه صفاتی که شما بیر شمردید در صفات و رفتار حضرت علی ع متجلی است
۱- هیچکس نماز مانند علی ع نمیخواند چندانکه در نماز جز از یاد خدا تهی بود
۲- هیچکس در دادن زکات از علی ع پیشی نگرفت چنانکه در نماز زکات داد و ئر شان او ایه نازل شد
۳-اولین مرد ایمان اورنده علی ع بود و تا مدتها تنها یاور رسول خدا و پررنگ ترین انها
۴-در شکیبایی وصبر علی ع داستانها جاری است از اب دهان انداختن عبد ود تا حمله عمر به خانه ایشان
۵-هیچکس مانند علی ع پرهیزگار نبود کسی که حتی در زمان خلافت اغلب روزه بود و نان جو خشک و نمک میخورد
۶-در ایمان علی ع کیست که ذره ای تردید کند چه شیعه ایشان و چه دشمنان و اهل سنت
۷-همه عمر علی ع به کار نیکو میگذشت از جنگ گرفته تا احیاء زمین و حفر چاه و وقف مستمندان کردن انها
۸-برتری علی ع در بسیاری موارد مسجل است و اولینها در اسلام همواره متعلق به علی است
۹-چه کسی مانند علی ع بر دشمن حمله کرده و دشمنان از چه کسی مانند علی هراس داشتند
۱۰-همواره علی ع به کمک مومنان و فقیران میشتافت و همه داستان انبان نان بر دوش وی در نیمه های شب را میدانند
۱۱-در شان علی ع ایه رد زکات در زمان رکوع نازل شده است
۱۲-داستان سجه علی ع و العفو گفتنهای ایشان و عبات علی ع زبانزد است
۱۲- کاتب وحی علی ع بود و یقینا کسی که قران را از لبان نبی اکرم شنیده بقهترین قاری قران است
در این تحلیل و تفسیر کاری را انجام دادید که واقعا باعث تشکر و تجلیل است و ان معرفی حضرت علی است به عنوان کسی که همواره خدا پشتیبان و همراه اوست
البته کلمه معنا بخاطر وجود نازنین پیامبر نازل شده و البته که خدا در همان زمان در کنار ابوبکر بوده بواسطه پیامبر و این همراهی خدا فقط بخاطر پیامبر است و هیچ ربطی به ابوبکر ندارد
ضمنا صفاتی که بر شمردید متعلق به علی ع است نه ابوبکر
مثال
3 – به پیامبران ایمان بیاورید و یاریشان کنید
چه کسی زودتر به پیامبر ایمان اورد و چه کسی در جای پیامبر خوابید و به چه کسی پیامبر لقب برادر و جانشین و وصی داد ؟؟؟؟؟؟
6 – شکیبایان ( الّصابرین )
ابوبکر که در مقابل رسول خدا با عمر دعوا کرده و با صدای بلند پیامبر را نا میدادند و صبر نداشتند تا حضرت جوابشان را بدهد یا در جریان سقیفه چه کسی صبر کرد
ابوبکر صبر کرد و شکیبایی نمود یا حضرت علی ع
ابوبکر که شتر خلافت را لجام زد و غصب کرد ولی ع صبر نمود و خانه نشین شد و شکیبایی نمود
10 – بر کافران سخت گیر
ابوبکر چقدر در جنگها بوده و چقدر موثر بوده و غیر فرار و شانه خالی کردن از زیر بار جنگ کاری بلد بوده ؟؟؟؟
در جریان برائت که باید به مکه میرفت و قران میخوند انچنان عمر و ابابکر ترسیدند که پیامبر علی ع را فرستاد
در جریان خیبر پرچم را روز اول و دوم بدست ابوئبکر عمر داد و هر دو نفر شکست خورده باز گشتند تا اینکه روز سوم پرچمدار علی ع شد و خیبر را فتح کرد
در روز احد ابوبکر عمر فرار کردند بالای کوه و پیامبر را تنها گذاشتند و این علی و یکی دو نفر دیگه بودند که گرداگرد پیامبر میچجرخیدند و جان ایشان را حفظ کرذدند
16 - نورشان پيشاپيش و سمت راستشان در حركت باشد ، نورانیان
17 – به کمال رسیدگان از لحاظ نور الهی
چه کسانی در روز مباهله همراه پیامبر شدند و مسیحیان از دیدن نور چهره ایشان هراسناک شده و شکست خود را قبل از مباهله قبول کردند
عایشه بود و ابوبکر .....یا زهرا و علی و حسن و حسین علیهما سلام
اینو بارها هم پرسیدم کهاهل سنت یا جواب ندادن یا جوابهای پرت و سخیف دادن
چرا در مورد حدیث کسا پیامبر زنانش را جدا دانست و چرا گفت اینها اهل بیت من هستند و گوشت و خون انها از من است ...مگر همسر ادم هم از خون و گوشت ادمه
چرا در مباهله که قرار شد مردان و زنان و فرزیندان دو طرف بیان پیامبر زهرا و علی و حسنین رو برد و نه عایشه رو برد و نه ابوبکر و نه هیچکس دیکه رو
اگر عایشه رو هم جزو اهل بیت میدونسته چرا اینجاها حسابش نکرده
نتیجه اینکه پیامبر یک اهل بیت شرعی و دینی داشته که خودش هم اعلام میکنه که خدایا اینها اهل بیت من هستند گوشتشان از گوشت من و خونشان از خون من است
و یک اهل بیت عرفی هم بوده شامل زنانش
خدا رو شکر که حدیث کسا رو قبول دارید
سعی کن از گناه نفرت داشته باشی نه از گناهکار.
هیچ وقت چیزی رو خوب نمیفهمی مگر اینکه بتونی به مادربزرگت کاملا توضیحش بدی ! "آلبرت انیشتین"
ارسالها: 2554
#174
Posted: 10 Jun 2013 08:40
rostam91: اون همه مطلب دریغ از یک دلیل قرآنی و مستدل
گفته بودم که اونهائی که از قرآن چیزی سرشون بشه بیان اما در اون همه میلب حتی دریغ از یک جمله قرآنی در رد مطالب من! جای تاسف داره که قرآن ( کلام خداوند) رو گذاشتیم کنار و چسبیدیم به روایات ( کلام بندگان خدا) گاها ضعیف و بی ربط
اولا قران بدون سنت و روایت کافی نیست و این شعار انحرافی اهل سنت است که حسبنا کتاب الله
دوما این کارهای شما قدیمی شده چون از قران میگیم روایت میارید تاریخ میگیم میفرمایید از قران روایت میگیم بهانه تاریخی میارید
مهمتر اینکه شما قول دادی جواب منو ندی چون من تاپیک سکسی دارم یادتونه کفاره قولی مکه دادی و شکستی یادت نشه
گرچه تا حالا سر حرفاتون نبودید و مردانه بحث و عمل نکردید اما
اگر راست میگی در همین مساله خلافت حکم بین ما هم قران مردانه سر حرفتون باشید تا بحث کنیم
من میدونم تو روایات اینقدر تناقض دارید و اینقدر به بزرگان خودتون اهانت کردید که همگی از مباحثه سر اونها طفره میرید پس حکمیت با قران بحث هم سر خلافت اگه هستی ومثل قولهای قبلی تون عمل نمیکنید شروع میکنم
ا
برا که سو تفاهم نشه من همینجا اعلام میکنم من سواد چندان قرانی و دینی ندارم جز یک سری مطالعه و طلبگی قدیمی و هرچه مینویسم و میگم حاصل برخی محفوظات و البته کلام علما است که با توجه به یقینم به استحکام استدلال شیعه مباحثه میکنم و البته از اعتقاد خودم دفاع میکنم و جلوی نشر برخی چرت و پرت ها رو میگیرم
اعتقاد به اصل اسلام و تشیع در حالیکه خودم خیلی خیلی از حواشی اسلام و تشیع ایراد و اعتراض دارم از حقوق زنان و خرافات گرفته تا ارث و وصیت و .......
خلاصه فکر نکنید من ادعای ایمان دارم تا اگه فردا تو تاپیک کل کل از خجالتتون در اومدم شگه نشید یا اگه تو بخش سکسی پست دادم
حداقل این بحث تا الان اینه که تفاوت امامان شیعه و امامان کفر معلوم شد
ما به علی ع و زهرا س و ۱۱ فرزندش معتقدیم و دیدید که هیچکس حتی یک نمونه از گناه و عمل ناشایست از این بزرگان تا الان نتونسته بیاره
اهل سنت هم به ابوبکر و عمر و عایشه و ......معتقدند که میخونید طبق نوشته های علمای خودشون سرشار از گناه و معصیت هستند
ما که پیرو حقیقی نیستیم ولی اگر کیس بخواد پیروی کنه فک میکنید کی شایسته تره
همه ۴ گروه اهل سنت شاگردان امام جعفر صادق ما شیعیان بوند که بعد منحرف شدند
ما که پیرو حقیقی نیستیم اما اگر کسی بخواد پیرو بشه بهتره از خود سر چشمه استفاده کنه یا از راههای فرعی
تمام محفوظاتت و دارایی روایتی اهل سنت ۵۰۰ یا ۶۰۰ سال بعد از پیامبر توسط افرادی جمع شده که ۵ پشت اونها هم پیامبر رو ندیده بودند تا بدونن سنت یعنی چی
اما شیعه همه محفوظات و روایاتش رو از علی ع و حسن و حسین ع گرفته که نه تنها در زمان پیامبر بوند بلکه نزدیکترین افراد از لحاظ نسب و سبب به پیامبر بودن و بک به یک سینه به سینه به فرزندانشون نقل کردند اونهم فرزندانی که هنوز کسی نتونسته به اونها حتی تهمت گناه کردن بزنه
حالا شما فکر کنید کدوم سنت سالم تر و درست تر خواهد رسید
شیوه اهل سنت که راویان اون پیامبر رو ندیدن و از افرادی نقل کردن که گناهان و لغزشهای فراوان داشتند
شیوه شیعه که سنت پیامبر به اون سینه به سینه از پدر به پسر رسیده و توسط کسانی که تاریخ برای اونها گناه و لغزشی رو ثبت نکرده و ندیده
سعی کن از گناه نفرت داشته باشی نه از گناهکار.
هیچ وقت چیزی رو خوب نمیفهمی مگر اینکه بتونی به مادربزرگت کاملا توضیحش بدی ! "آلبرت انیشتین"
ویرایش شده توسط: mohan1978
ارسالها: 2554
#175
Posted: 10 Jun 2013 09:33
rostam91: اون همه مطلب دریغ از یک دلیل قرآنی و مستدل
واقعا در حد اعجازه
شما گفتید برای اینکه خدا همراه کسی باشد ان شخص باید صفاتی داشته باشد که ۲۰ مورد رو ذکر کردید من هم هر چه دقت کردم دیدم همه این صفات منطبق بر شخصیت حضرت علی ع است و لا غیر
خودتون هم اغلبش رو قبول دارید
حالا اینها رو از کجای قران باید ر بیارم
مگر قران صفات حضرت علی رو با اشاره به ایشون ذکر کرده ؟؟؟؟؟
قران کتاب عام اسیت و اگر چه بسیاری از ایه های اون در شان و صفات علی ع است اما ذکر نام نکرده و واضحا اشاره به ایشون کرده
شما خودتون این صفات رو مرور کنید ببینید بر چه کسی منطبق میشود
مگر مباهله رو قبول ندارید که نمیدونید چه کسانی رفتن و نور چهره هاشون مسیحیان رو ترسوند مگز غیر علی و زهرا و حسنین بودند با پیامبر
این از نور چهره
یا مثلا در مورد سختگیری بر کافران
چه کسی از همه بر کافران سخت گیر تر بود در قریب به اتفاق همه جنگها بود و کسانی مثل عمرابن عبد ود رو از پا در او.رد و در خیبر را کند و .......
آیا از علی ع سخت گیر تر بر کفار بود ؟؟؟؟؟
خودتون اعتراف دارید یکی از دلایل عدم انتخاب علی ع به خلافت توسط مردم و عدم تمکین به جریان غدیر همین بود که علی در صدر اسلام از اغلب قبایل افراد زیادی را کشته بود و همه کینه های عربی از ایشون داشتند
در مورد باقی موارد هم جوابی ندارید بدهید چون خودتون هم میدونید تمام این صفات منطبق بر ذات اقدی امیر المومنین است و لا غیر
شما از
سعی کن از گناه نفرت داشته باشی نه از گناهکار.
هیچ وقت چیزی رو خوب نمیفهمی مگر اینکه بتونی به مادربزرگت کاملا توضیحش بدی ! "آلبرت انیشتین"
ارسالها: 2554
#180
Posted: 4 Jul 2013 13:46
rostam91: عمرو بن عاص سياستمدار عرب و فاتح مصر
از ملعون ترین افراد زمانه میتوان به عمر عاص اشاره کرد
1. . پدراو عاص بن وائل
ازدشمنان شناخته شده ی رسول خدابود که ازهرگونه اذیت وازار به انه حضرت خکود داری نمی کرد .مفسرین گفته اند ایه 95سوره مبارکه ی حجر( اِنّاکَفَیْناکَ اْلمُسْتَهْزِئِیْنَ )وایه (اِنَّ شانِئَکَ هُوَاْلاَبْتَرْ)ازسوره کوثر درشأن او نازل شده است .((شرح ابن ابی الحدید ج6ص282)).
2.. درباره مادراو که نامش ...........نابغه است .... ازربیع الابرار زِمَخشَری نقل کرد ه که وی کنیز ازاد شده ی عبد الله بن جدعان بوده که چندین نفرازجمله ابو لهب ،امیه بن خلف جحمی ،هشام بن مغیره ،ابوسفیان بن حرب وعاص بن وائل با وی ارتباط داشته اند وپس ازولادت عمرو ابوسفیان وعاص بن وائل هرکدام مدعی بودند که عمرو فرزند اوست .نابغه گفت :اوفرزند عاص بن وائل است به این سخن اودعوی خاتمه یافت .به وی گفته شد بااین که این بچه به ابوسفیان شبیه است وازجهت نسب هم ابوسفیان برعاص بن وائل شرافت دارد ،چربه اونسبت نمی دهی ؟درپاسخ گفت :چون که ابوسفیان بخیل است وعاص به من کمک مالی بیشتری می کند .یک چنین عنصری وزیرمشاورمعاویه بن ابی سفیان است ونظریه پرداز حکومت او ودرباره ی صلاحیت علی برای جانشینی پیامبراظهار نظر میکند وبه مردم شام می گوید :علی شوخ طبع وبسیار بازی گوش است وبه شوخی وبه شوخی وبازی گوشی ممارست دارد .امیرالمومنین فرمود :اوسخن دروغ نا درست گفته وبااین گفتارش گنه کاراست ،اگه باشید که بدترین گفتارسخن دروغ است .((گنجینه حوادث ص226ازمحمد علی حبیب اللهی )).
3.. عمروبن عاص درجنگ صفین شرکت داشت زمانیکه نزدیک بود به وسیله شمشیرعلی علیه السلام کشته شود ،خود راازاسب به زمین انداخت ودست هایش رابه زمین گذاشت وعورت خودرابرهنه نمود وعلی علیه السلام روی برگردانید واو جان سالم به دربرد .که شاعرگوید :
هزارافرین باد به ان .... تو که مولا گذشت ازسرخون تو
واوبود که قران سرنیزه کرد وندای لاحکم الا لله رابری فریب جاهلان سرداد وپیروزی حتمی راکه به لشکریان علی علیه السلام یصیب می شد ازانان گرفت وقضیه رابه حکمیت کشانید که بالاخره ابو موسی اشعری همان پیرخرفت بی شعوررابه بازی گرفت وگول زد .
4... ازابن عباس روایت شده که گفت :هنگام احتضار عمروبن عاص به عیادتش رفتم وگفتم :ای عمرو ،توهمیشه می گفتی دوست دارم هنگام جان دادن یکی ازمردان هوشمند راملاقات کنم اکنون من به عیادت امده ام وازتومی پرسم که :که خود را چه گونه می بینی ؟گفت :اسمان رامی نگرم که برسرمن معلق است ومن درمیان این زمین واسمان چنانم که گویی درچشمه سوزان افتاده ام .وگفت :سرّخود را به کسی نگفته ام که ازپرده که ان کس (کسی که ازاسرار من اگاه شده )مرا ازپرده بیرون افگند ومن ان وقت اوراملامت کنم که ان زمان ملامت برمن واجب تراست که سینه ام ازوی تنگ تربوده ونتوانسته ام سرّخود را نگه دارم (واکنون دیگری راملامت وسرزنش میکنم ).
این جملات را ازان جهت ازوی نقل کرد م که بقول امیرالمؤمنین علیه السلام که فرمود :اَلْحِکْمَةُ ضالَّةُ اْلمُؤْمِنُ فَخُذِ اْلحِکْمَةَ وَلَوْ مِنْ اَهْلِ اْلنِّفاقِ .:سخن خوب گمشده ی مؤمن است ،پس سخن خوب را بگیر اگرچه گوینده ی ان ازاهل نفاق باشد .((گنجینه حوادث ص226و 227)).
سعی کن از گناه نفرت داشته باشی نه از گناهکار.
هیچ وقت چیزی رو خوب نمیفهمی مگر اینکه بتونی به مادربزرگت کاملا توضیحش بدی ! "آلبرت انیشتین"