ارسالها: 572
#61
Posted: 15 Jun 2011 04:24
alinumber7: فكر كنم قبول كردی كه خداوند جسم نیست. درسته؟
اول بزار خدا برام اثبات شه بعد روی مادی یا غیر مادی بودنش بحرفیم
van_dizel: حالا من یك سوال از تو میپرسم وقتی كه جهش های ژنتیكی كه هیچ پایه و اساسی ندارن یعنی شما اگر یك ژن رو توی موقعیت جهش قرار بدی توی آزمایشگاه نمی تونی از اون موجود جدیدی بسازی فقط میتونی یك موجود یا ژن رو به شكلی تغیر بدی كه كه یك حالت نا پایدار داره
داروین از این قضیه خبر نداشت چون هنوز علم زیست شناسی پیشرفتی به این شكل الان ما نداشت .
تا اونجا كه من میدونم همه ی ژنها این خاصیتو ندارن و بعضی از اونها گفته های داروین و اثبات می كنن و بعضی از اونها رد.
van_dizel: مشكل اینجاست كه انسانها میخوان خدا رو با بعد انسانی و مادی تعریف كنن و انتظار مادی از اون داشته باشن در صورتی كه خدا فقط اراده محض هست قدرتی كه باعث بوجود اومدن این نظم میشه
ببین بزار بگم همینه كه بیشتر ادمهارو گیج میكنه.
كسانی كه خدا رو تعریف یا اثبات میكنن از تعاریفی كه برای یك شی مورده استفاده استو میارن
ولی بعد تا به تناقض میرسن میگن خدا شی نیست
alinumber7: نیما تو كه رفتی. ولی من مثال صف رو برای این تاپیك میزنم. هر صفی یا هر چیز مشابه صف، یه ترتیبی داره. مثلا" فرض كن من نقر اول باشم، تو نفر دوم، ون دیزل نفر سوم و به همین ترتیب. بالاخره هر صفی هر چقدر هم طولانی باشه، یه انتها و ابتدایی داره. درسته؟؟؟
اره دیگه این یه موضوع كاملا مشخصه( ولی بگم باید گسسته یا پیوسته بودن مثالی كه میزنی مشخص باشه)
درست بخوانید,کتب مقدس کتب نیرومندی همواره برای درک کردن بیخدایست
ارسالها: 376
#62
Posted: 15 Jun 2011 04:50
nimachi: تا اونجا كه من میدونم همه ی ژنها این خاصیتو ندارن و بعضی از اونها گفته های داروین و اثبات می كنن و بعضی از اونها رد.
نه بعضی از عوامل طبیعی نظریه انتخاب طبیعی رو قوتا میدن ولی اثبات نمیتونن بكنن
حالا بگذریم این بحث مربوط نمیشه به این تاپیك
توی این ظنام هستی برای ایجاد نظم باید یك ناظر باشه
nimachi: ببین بزار بگم همینه كه بیشتر ادمهارو گیج میكنه.
كسانی كه خدا رو تعریف یا اثبات میكنن از تعاریفی كه برای یك شی مورده استفاده استو میارن
ولی بعد تا به تناقض میرسن میگن خدا شی نیست
خوب اون تعریف اشتباهی از خداست و بهتر بگم ما نباید اون برداشت خودموهن رو از شناخت خدا بگیم بهتره تعریف درست رو. همیشه بیان كنیم
بسیار سفر باید تا پخته شود ... خامی صوفی نشود صافی تا درنکشد جامی
گر پیر مناجاتست ور رند خراباتی ... هر کس قلمی رفتهست بر وی به سرانجامی
ارسالها: 572
#63
Posted: 15 Jun 2011 05:19
van_dizel: توی این ظنام هستی برای ایجاد نظم باید یك ناظر باشه
اینم اشتباس.
ببین تو داری همون حرفهایی رو كه یك دانشمند به عنوان خدای ساعت ساز برای اثبات خدا زدو بیان میكنی ولی در نقدش ساعت ساز نابینا اومده.
بعد اینم بگم به گفته شما ما نگاهمون محدود است پس كسی كه نگاهش محدود است نمی توتند بگوید این جهان نظم دارد یا خیر؟
یه مثال به یك كشاورز بگید شاهنامه رو بخونه اون نمی تونه بگه كه این كتاب نظم داره یا نه چون فقط یك كشاورز و نگاهش در ادبیات محدوده
تازه بوئینگ 747 غایی و
بخت ازمایی نمونه هاییست كه این دلیل اثبات خدا یعنی نظم رو رد می كنن
van_dizel: خوب اون تعریف اشتباهی از خداست و بهتر بگم ما نباید اون برداشت خودموهن رو از شناخت خدا بگیم بهتره تعریف درست رو. همیشه بیان كنیم
من هم همینو میگم.خدا كسی است كه اثباتش غیر ممكنه و رد وجودش ازان غیر ممكن تر پس بود یا نبودش فرقی نداره. مهم انسانیته
درست بخوانید,کتب مقدس کتب نیرومندی همواره برای درک کردن بیخدایست
ارسالها: 376
#64
Posted: 15 Jun 2011 05:46
nimachi: من هم همینو میگم.خدا كسی است كه اثباتش غیر ممكنه و رد وجودش ازان غیر ممكن تر پس بود یا نبودش فرقی نداره. مهم انسانیته
نه الان داری دور میزنی
بود و نبودش نمیتونه مهم نباشه اگر مهم نیست پس انسانیت و اخلاق رو كی می خواد به ما یاد بده انسان از ابتدا كه به دنیا میاد بجز غریزه های اصلیش چیزی نمیدونه اگر این انسان و رو از نوزادی توی جنگل رها كنی و بدون هیچ اموزشی همینطور بزاری بچرخه آیا با بالغ شدنش میتونی وارد جامعه قرار ش بدی ؟
جواب منفیه
اول باید اون رو آموزش داد
nimachi: اینم اشتباس.
ببین تو داری همون حرفهایی رو كه یك دانشمند به عنوان خدای ساعت ساز برای اثبات خدا زدو بیان میكنی ولی در نقدش ساعت ساز نابینا اومده.
بعد اینم بگم به گفته شما ما نگاهمون محدود است پس كسی كه نگاهش محدود است نمی توتند بگوید این جهان نظم دارد یا خیر؟
یه مثال به یك كشاورز بگید شاهنامه رو بخونه اون نمی تونه بگه كه این كتاب نظم داره یا نه چون فقط یك كشاورز و نگاهش در ادبیات محدوده
تازه بوئینگ 747 غایی و
بخت ازمایی نمونه هاییست كه این دلیل اثبات خدا یعنی نظم رو رد می كنن
ساعت ساز اگر كور باشه میتونه ساعت بسازه ؟ هر جوری كه میخوای بهش نگاه كنی جور در نمیاد پس اشتباه هست
حالا بر میگردیم سر خلقت
اول هیچ نوبد بعد از یك توده غبار و یك جرقه و یك انفجار
درسته همه این رو قبول داریم هم منه مذهبی هم توی خدا ناباور
ولی یك قضیه هست من میگم چه چیز یا چه نیرویی باعث شد كه این جرقه صورت بگیره وقتی چیزی نست این اراده چطور شكل گرفت ؟
تو جوابی برای اون نداری
ولی جواب من می گه خالقی وجود داره كه باعث این اراده میشه .
بسیار سفر باید تا پخته شود ... خامی صوفی نشود صافی تا درنکشد جامی
گر پیر مناجاتست ور رند خراباتی ... هر کس قلمی رفتهست بر وی به سرانجامی
ارسالها: 2642
#65
Posted: 15 Jun 2011 08:01
nimachi: اره دیگه این یه موضوع كاملا مشخصه( ولی بگم باید گسسته یا پیوسته بودن مثالی كه میزنی مشخص باشه)
ببین مثلا" زنجیره ی غذایی رو در نظر بگیر. یه آخر و اولی داره. اونم یه صفه. حالا اینو در نظر بگیر كه مثلا" ما آدما روباتها را خلق كردیم. خودمون هم توسط كسی خلق شدیم. حالا شماها میگید كه زمان و مكان قبل از خدا بوده. اگه ما فرض كنیم كه این حرف شما درسته، طبق مثال صف خود اون زمان و مكان هم یا خالقی داشته یا نداشته. یعنی یا بین صف بوده یا اول صف.
ولی ما میگیم خدا زمان و مكان رو خلق كرده. یعنی خدا نفر اول صف بوده نه زمان و مكان.
حالا قضاوت با بقیه س كه كدوم عقلانی تره.
اون به كنار. قضیه ی بیگ بنگ رو قبول داری؟ دانشمندا میگن زمان از بعد از اون انفجار به وجود اومده
عقده یعنی کسی که اولین بار میره تو لیست، مدتش طبق قوانین باید سه روز باشه ولی یهو میشه دو ماه
ارسالها: 572
#66
Posted: 15 Jun 2011 17:12
alinumber7: ببین مثلا" زنجیره ی غذایی رو در نظر بگیر. یه آخر و اولی داره. اونم یه صفه. حالا اینو در نظر بگیر كه مثلا" ما آدما روباتها را خلق كردیم. خودمون هم توسط كسی خلق شدیم
دقیقا این حرفیست كه اصلا قابل اثبات نمی باشد
من گفته اینها مثالهایست كه در اثبات خدا به عنوان خدای ساعت ساز اومده و تمام اینها با مثالی نقض شده/
alinumber7: ولی ما میگیم خدا زمان و مكان رو خلق كرده. یعنی خدا نفر اول صف بوده نه زمان و مكان.
حالا قضاوت با بقیه س كه كدوم عقلانی تره.
چه دلیلی عقلانی وجود داره كه خدا باید اول باشه و چیزه دیگه ای نمی تونه اول صف باشه جز خدا
alinumber7: اون به كنار. قضیه ی بیگ بنگ رو قبول داری؟ دانشمندا میگن زمان از بعد از اون انفجار به وجود اومده
بابا ما نفهمیدیم این نظریه رو مسلمونا قبول دارن یا نه؟
میدونی خیلی از علمای قم این نظریه رو رد می كنن؟
ولی من قبول دارم كتابم زیاد در موردش خوندم ولی كسی نگفته زمان از اون وقت وجود اومده من نشنیدم. خیلی جالب شد. منبع شو بگو حتما
پس معلومه من خیلی چیزارو نمی دونم
درست بخوانید,کتب مقدس کتب نیرومندی همواره برای درک کردن بیخدایست
ارسالها: 2642
#67
Posted: 15 Jun 2011 19:01
nimachi: دقیقا این حرفیست كه اصلا قابل اثبات نمی باشد
من گفته اینها مثالهایست كه در اثبات خدا به عنوان خدای ساعت ساز اومده و تمام اینها با مثالی نقض شده/
واقعا" ؟
nimachi: چه دلیلی عقلانی وجود داره كه خدا باید اول باشه و چیزه دیگه ای نمی تونه اول صف باشه جز خدا
خب چه چیز یا كسی میتونه نفر اول باشه؟
nimachi: بابا ما نفهمیدیم این نظریه رو مسلمونا قبول دارن یا نه؟
میدونی خیلی از علمای قم این نظریه رو رد می كنن؟
خب علمای قم بحث جدایی دارن
منبعشو یادم اومد، میگم. فعلاگ چون منبعشو بادم نیست، این حرفو ول میكنیم تا منبعش بادم بیاد
عقده یعنی کسی که اولین بار میره تو لیست، مدتش طبق قوانین باید سه روز باشه ولی یهو میشه دو ماه
ارسالها: 533
#68
Posted: 2 Mar 2012 11:42
بعد مکان و زمان
خدا نمیتواند محدود به زمان و مکان , باشد، زیرا محدود بودن او به زمان و مکان مسائل و مشکلات بسیار گسترده و مهمی را برای خداباوری ایجاد میکند.
خدا اگر خارج از زمان باشد نباید "قبل" و "بعد" برای او معنی داشته باشد، برای او زمان و وقت مطرح نیست اما در آیات متعددی از قرآن میبینیم که توالی اتفاقها وجود دارد و خدا نیز در آن حضور دارد.
سوره بقره آیه 29
هُوَ الَّذِي خَلَقَ لَكُمْ ما فِي الأَْرْضِ جَمِيعاً ثُمَّ اسْتَوى إِلَى السَّماءِ فَسَوَّاهُنَّ سَبْعَ سَماواتٍ وَ هُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ
اوست که همه چيزهايي را که در روي زمين است برايتان بيافريد ، بعد به آسمان پرداخت و هر هفت آسمان را برافراشت و خود از هر چيزي آگاه است
در اینجا الله خود را در بعد مکان و زمان قرار میدهید الله اول خودش را در بعد مکان زمین قرار می دهد و سپس در بعد مکان اسمان قرار میگیرد (بعد مکان زمین و اسمان) در ثانی اول زمین و سپس اسمان را خلق میکند پس الله خودش را در بعد زمان هم قرار داده که با اون فرضی که خدا در بعد مکان و زمین قرار نمیگیرد در تناقض است.
عقاید من و شما میتونه اشتباه باشه ولی انسانیت هرگز, پس همیشه انسانیتت رو بر عقایدت چیره بکن
ارسالها: 572
#69
Posted: 7 Jan 2013 21:33
دوست عزيز! هرچه غير خدا است از آن جمله زمان و مكان مخلوق پروردگار عالميان است. در قرآن ميخوانيم هو الاول و الاخر. اَوليت صفت خداي متعال است و از مسلمات توحيد نزد شيعه اماميه آن است كه همةصفات پروردگار عين ذات او است، تاکید میکنم، «عين ذات او است» يعني اوليت او به چيز ديگري غير از ذات او وابسته نيست. اوليت خداي متعال ذاتي است نه اوليتي كه وابسته به زمان باشد. دقت فرماييد خداي متعال در ظرف زماني اول و آخر نيست بلكه او محيط بر همة اشياء است به هر شكلي كه شما اشياء را تصور كنيد خداي خالق آنها بر آنها محيط است نه محاط در زمان و مكان. اين سؤال و نظاير آن را بارها از ائمة معصومين و رسول خدا پرسش كردهاند و شما ميتوانيد آن را در اصول كافي ج1 باب الكون و الفساد و التوحيد صدوق باب 28 نفي مكان و زمان و سكون و حركت و انتقال ملاحظه فرماييد. از آن جمله آمده است: يكي از يهوديان مدينه همين سؤال را از ابوبكر كرد. هنگامي كه او از جواب بازماند به اميرالمؤمنين راهنمايي شد. يهودي سؤال كرد يا علي پروردگارت از چه زماني بوده است. حضرت فرمود: از چه زماني بوده است را به چيزي گويند كه زماني نبوده است ولي آنچه بوده گفته نميشود از چه زماني بوده است.
از امام باقر عليه السلام ميپرسند كه: خبر ده مرا كه خدا از چه زماني بوده است. حضرت فرمود خبر ده مرا كه در چه زماني نبوده است تا تو را خبر دهم از چه زماني بوده است.
در خطبة حضرت حسنبنعلي در توصيف خداوند آمده است سبق الاوقات كونه یعنی هستي او بر زمانها و اوقات سبقت دارد. يعني قبل از هستي اوقات و زمانها است اين سبقت و قبليت نيز نه سبقت زماني بلكه سبقت ذاتي است و از امام صادق منقول است كه خداي متعال نه به زمان وصف ميشود نه به مكان و نه به حركت و نه بر انتقال.
دوست عزيز به هر حال زمان از مجعولات و مخلوقات خداوند است و آنچه مخلوق او است بر او تأثير نميكند. گذشته از آن زمان و مكان از خصوصيات جهان مادي است و نميتوان آثار آن را به قبل از خلقت جهان مادي نسبت داد دقت فرماييد به خلاف نظر نيوتون كه گمان ميكرد زمان ظرفي است كه حوادث در آن جريان پيدا ميكند و گمان ميكرد زمان مطلقي وجود دارد كه محيط بر همة اشياء است در نظرية نسبيت زمان يك واقعيت مطلق نيست بلكه امري نسبي است و نسبت آن بستگي به ناظران گوناگون و محورهاي مختصات گوناگون دارد با اين فرض كه هيچ محوري بر محور ديگر برتري ندارد. هر كتابي دربارة نظريةنسبيت را ملاحظه فرماييد معادلات انبساط زمان و انقباض مكان جزو معادلات اساسي آن است و از قضا نظرية انبساط زمان جزو نظرياتي است كه در علوم تجربي بارها به وسيلة مزون پي و ساعت اتمي آزمايش شده و تا اين ساعت درستي آن تأييد گرديده است. انبساط زمان يعني شيئي در سرعتهاي بسيار نزديك به سرعت نور آن اندازه زمان برايش كند ميشود كه ميتوان گفت زمان بر او نميگذرد و همچنين است معادلات انقباض مكان. اگرچه اين معادلات در حالت حد نامفهوم است اما در لحظاتي بسيار نزديك به حالت حد اين توصيف صدق ميكند. حتماً دقت ميفرماييد وقتي ميگوييم زمان يك امر نسبي است، يعني واقعيت مستقل ندارد و اندازهگيري آن نيز وابسته به ناظران مختلف، مختلف است. در نظرية انفجار بزرگ نيز كلية محاسبات و معادلات زماني و مكاني در لحظة صفر و لحظة آغاز فروميريزد و سخنگفتن از زمان و مكان قبلاز آن در فيزيك نجومي سخن بيمعنايي است.
درست بخوانید,کتب مقدس کتب نیرومندی همواره برای درک کردن بیخدایست