ارسالها: 1495
#31
Posted: 1 Dec 2013 11:19
nisha2552: لومل:اندیشه زرتشت از یک فلسفه والای نیک کنشی و نیک سرشتی برخوردار است تا دینی.
من معتقدم باید بخشهایی از اوستا رو میذاشتی و بعد این حرفها شروع میشد
به نظر من هم زرتشت حرفهای خیلی قشنگ تری زده با اینکه مسلمون هستم اما دین زرتشت رو خیلی کامل نمیدونم چون دینی است که فقط از خوبی میگه و به هر حال از بدیها و جرایم و هر چیز دیگه که تو یک جامعه اتفاق می افته حرفی نمیزنه
من همه یخشهای اوستا رو نخوندم ولی قسمتهایی که خوندم همش مردم را به صداقت و کار نیک و ......تشویق میکنه
این امری خوبه ولی چرا در اوستا در مورد جرمهایی که در جامعه اتفاق میلافته هیچ نمیگه
مثلا میگه دزدی نکنید اما نمیگه با دزد چیکار کنیم
اگر اینجوری باشه که هر کس بخواد همه رو تشویق به کار خوب کنه و همه کار خوب بکنن که دیگه دنیا گلستون بود
نمیدونم منظورم رو خوب گفتم یانه
من میگم اینکه کسی بیاد از صبح تا شب به همه بگه کار خوب کنید ادم خوب باشید ..این کافی نست
البته اگر در زرتشت قواعدی باشه که مثلا قسمتهای بد و خشونت بار کار رو به یک بخش دولتی یا حکومتی واگذار کنه میشه بهترین دین دنیا
مثلا بگه راه رستگاری و خوب و نجات اینه ....حالا برای بدکاران خودتون بنشینید و مجازاتهای متعارف وضع کنید
شخصیت زرتشت به عنوان یک مصلح و ناجی و هادی خیلی خوبه اما به عنوان یک دین با ظرفیت راه بری جامعه فک نمیکنم
مکن آنگونه که آزرده شوم از خویت .....دست بر دل نهم و پا بکشم از کویت
ارسالها: 1495
#32
Posted: 1 Dec 2013 11:29
nisha2552: دستورهایی که او به نام الله به مردم داده است،نمیبایست از همان چهارچوبه بیابان این سوتر میرفت.زیرا بازده این کار آن شد که کشورهایی چون ایران و مصر که گذشته ای پرشکوه برخوردار بودند.با آمدن اسلام همه چیز خود را از دست دادند و زندگی بیابان بر آنها چیره شد.
نمیدونم یک جانور شناس با فلسفه دین و مذهب چه ارتباطی داره و نهایت اینه که بتونه نظر شخصی خودش رو عنوان کنه
در مورد عقب گرد مکه و مدینه یقینا این حرف درست نیست ...مردمان این دوشهر جز طبقه اشراف حتی سواد نداشتند
من کلا با این دید صفر و صدی مشکل دارم
دین اسلام دارای اشکالاتی هست که امروز ما اونها رو میبینیم و در اون زمان اشکال که نبوده حتی ترقی هم به حساب میومده
الان هم همه این اشکالها قابل حل شدن هستند و در خیلی کشورها حل شدند
اما در کنار اینها اینقدر دستورات و کلمه های مترقی در اسلام وجود داره که نمیشه از اونها گذشت
لزوم تعلیم و تعلم ....صداقت ...نیت پاک .....عدم غیبت و تهمت ....عدم تجسس در امور دیگران .....فظیلت علم ....
لزوم عدالت و داد پروری ......لزوم انصاف .....محبت به کودکان ...احترام به خانمها ......
رساله ای هست بنام رساله حقوق امام سجاد که در اون حقوق هر کس نسبت به اطراف و سایر موجودات ذکر شده است
در اون از حقوق همسایه تا حقوق احشام و یا حیوانی که گرسنه است و به خانه ات پناه اورده ذکر شده
مشکل ما اینه که به اقتضاء زمان همه قوانین اسلام که امروز با تمدن کمی مغایرت داره رو دایم داریم یه نقد میکشیم و اصلا توجهی به قوانین متعالی و خوب اون نداریم
مکن آنگونه که آزرده شوم از خویت .....دست بر دل نهم و پا بکشم از کویت
ارسالها: 24568
#36
Posted: 21 Aug 2014 14:44
nisha2552: لطفا سانسور نکن من که این حرفا رو به متن اضافه نکردم عین حرفیه که این اشخاص زدن
می دونم نیشا جان این حرفها رو شما نزدید حتی اگر دانته هم زده بهر حال توهین حساب میشه. و توهین به هیچکس و هیچ عقیده ای جایز و روا نیست . بعد من فقط قسمت هائی رو از عقیده دانته ویرایش کردم . مطلب کلی که هست و خواننده متوجه منظور میشه.
بی تو
اینجا همه در حبس ابد تبعیدند
سالها، هجری و شمسی، همه بی خورشیدند
ویرایش شده توسط: andishmand
ارسالها: 160
#37
Posted: 28 Sep 2014 02:46
چند شباهت ظاهری بین متون اسلام یا مذهب شیعه با متون زرتشت:
پل چینوت با تلفض chinvat که نیکوکاران از آن می گذرند و گناهکاران به دوزخ سرنگون می شوند...شباهت به پل صراط در اسلام دارد....>> http://fa.wikipedia.org/wiki/پل_چینود
پهلوانان جاوید در هنگام ظهور سوشیانت احیا میشوند و همگام با سوشیانت دنیا را پر از عدل و داد می کنند... مشابه است با عقاید شیعه که همراه با امام زمان مردگانی به عنوان یاران امام از خاک بر می خیزند
داستان مشابهی با داستان نوح در کتب زرتشتیان آمده...:
اهورا مزدا در این ملاقات به جم گفت، ای جم زیبا پسر دیو جهان، تو را آگاه می سازم که در جهان زمستان نکبت بار همراه با سرمای سخت و ویران کننده پدید خواهد شد....
در ادامه اهورامزدا به جم می گه که از هر گونه حیوانی از چهار پا گرفته تا پرنده و خزنده رو در یک غار بزرگی که باید فراهم کنه جا بده...
ویرایش شده توسط: naashenas
ارسالها: 160
#39
Posted: 2 Oct 2014 13:25
estelek: علي (ع)فرمود: خداوند کتابي بر آنها نازل کرد و پيامبري مبعوث نمود.
البته من بیتشر منظورم این بود که آیا جمله ای در مورد شخصیت زرتشت هست یا نه.یک توصیف از شخصیت این زرتشت.نه تنها صرف بیان اینکه پیامبری از جانب خدا بود.
estelek: شيخ حر عاملي ، وسائل الشيعه ، ج 11 - ابواب جهاد العدو ، باب 49 ،ص 96
تا اونجا که من مطاله کردم در بین کتب معتبر تر و کتب قدیمی تر چیز خاصی در مورد زرتشت دیده نمی شه.البته من شاید ندیدم.کتاب «تفصیل وسائل الشیعه» اثر شیخ محمد حسن حرّ عاملی نگارشش به تاریخ تقریبا حدود ۱۱۰۰ قمری باز می گرده!!
estelek: آیا آیین زرتشت آیین یکتاپرستی نیست؟
ظاهرا بله.
اما از یک دیدگاه گروهی از پژوهندگان معتقدند که دین زرتش دینیست دو خدایی و در این دین هالم هستی مخلوق و آفریده دو خداست که این خدایان همواره در حال جنگند و ما باید به اطاعت از اهورامزدا در مقابل خدای بدی یعنی اهریمن بایستیم.مثلا من درست یادم نیست که در کدام کتاب می خواندم که گویا از نظر زرتشتیان جانوران موذی مثل عقرب و عنکبوت و کلا شر و همه بدی موجود در دنیا مخلوق خدای اهریمن است و نه اهورامزدا.اندیشه مخلوق اهورا مزدا مثلا،جهل مخلقوق اهریمن!!.یعنی اهریمن را نیز مانند اهورامزدا خالق می دانند...پس شاید بیراه نباشد که بگوییم در آئین زرتشت دو خدایی مطرح است البته حرف و حدیث ها در این باره زیاد است و زرتشتیان مومن این قضیه را به آن شکل قبول ندارند
در دین اسلام همه چیز مخلوق خدا دانسته شده...گروهی در غالب برهان شر وجود خدا را زیر سوال برده اند و این بدبختی و شر موجود در جهان را دلیلی بر عدم وجود خدا می دانند.به نظر در دین زرتشت برای برون رفت از این اتهام و این اشکال خدای اهریمن را ساخته و پرداخته اند و تمام شر موجود را مخلوق آن می دانند و اهورا مزدا را تنها خدای خوبی و نیکی ها می دانند.
اما در کل در زرتشت،زرتشتیان تنها اهورامزدا را یکتا موجود لایق پرستش می دانند.
estelek: بحث سر نقد قرآن و دین و سخنان پیامبر نیست بلکه بر سر شباهت های اساسی ادیان توحیدی با هم هست
منظورم این بود که با دیدی انتقادی نیگاه می کنیم به قضیه و تنها به صرف اینکه مثلا پیامبر زرتشت را فرستاده الله می داند دلیل بر این نیست که سخن ایشان حقیقت است،این امر بدیهیست.البته این قضیه بیشتر در مباحث کلامی مطرح می شود.مثلا در بحث کلامی در قضیه اثبات ضرورت بعثت انبیاء، گروهی از متکلمان بیان می کنند که زرتشت هم پیامبری از جانب الله بوده و ازاین قضیه می خواهند سود برده و در بحث با طرف مقابل پیروز بحث شوند!!بعد وقتی از آنها سوال می کنیم رو چه حساب به یقین این سخن را می گویید.گاهی نمی دانم شاید از روی خطا و اشتباه می گویند که از برای اینکه در دین اسلام عقیده بر این است که زرتشت هم پیامبر خدا بوده! غافل از اینکه بحث کلامیست و اینجا سخن پیامبر و یا قرآن که حجت و دلیل نیست البته شاید نیازی به اشاره به این نکته در این تاپیک نبود
ویرایش شده توسط: naashenas
ارسالها: 1495
#40
Posted: 24 Oct 2014 15:41
naashenas: ...گروهی در غالب برهان شر وجود خدا را زیر سوال برده اند و این بدبختی و شر موجود در جهان را دلیلی بر عدم وجود خدا می دانند.به نظر در دین زرتشت برای برون رفت از این اتهام و این اشکال خدای اهریمن را ساخته و پرداخته اند و تمام شر موجود را مخلوق آن می دانند و اهورا مزدا را تنها خدای خوبی و نیکی ها می دانند.
اما در کل در زرتشت،زرتشتیان تنها اهورامزدا را یکتا موجود لایق پرستش می دانند.
زرتشت هزاران سال قبل از اسلام پدید اومنده
و این تعبیر خیلی جالبه که
زرتشت برای برون رفت از مشکلی که اسلام با اون دگیره بنام برهان شر اومده و دوخالق رو متصور شده یمکی برای خوبی و دیگری برای شر
نتیجه این همه تحقیق فعلا این شده؟؟؟؟
رتشت هزاران سال قبل از اسلام برای جلوگیری از به چالش افتادن خودش مانند اسلام که در مقابل برهان شر قرار میگیره راه حل داده
راه حلی چند هزار سال قبل تز از اینکه اصل مشکل بوجود بیاد
مثل اینکه درمان ایدز رو دو هزار سال پیش کشف کنن قبل از اینکه ویروسش شناسایی بشه
در ضمن کگلیت این برداشت اشتباهه
در اسلام هم آفریننده خداست و هیچ شری را خدا بالفطره شر نمیافریند بلکه این شیطان است که باعث ایجاد و بروز شر میشود
در زرتشت هم اهریمن موجودی خود ساخته نیست و جنگ انها بین خدا و اهریمن نیست و این جنگ در درون انسانها و فضای انسانی در حا رخداد است
آفریننده در هر دو آئین یکی است و واحد است
در زرتشت اهریمن و در اسلام شیطان به واسطه هایی مظهر پلیدی شدند در حالیکه خودشان مخلوقند نه افریننده
بستر جنگ بین اهریمن و خدا یا اهورا مزدا در انسان قابل بحث است
چه چیز بالفطره شر است که خدا افرینتنده ان باشد
خدا مظهر نیکی ها و خوبیهاست و خدا هیچوقت بد نمیشود
برهان شر هم یک توهم نا کارامد و اشتباه است
از لحاظ موجودیت ادیات الهی در اصئل با هم هیچ تفاوتی ندارند از عیسی و موسی تا مسیح و زرتشت و محمد و داود و.....
همه بیانگر یک حرف واخد با دستور العمل های متفاوت هستند
naashenas: تنها به صرف اینکه مثلا پیامبر زرتشت را فرستاده الله می داند دلیل بر این نیست که سخن ایشان حقیقت است
اتفاقا در دید گاه و اعتقاد ما کافیست پیامبر یک نفر را تائید کنتد و اون فرد برای ما حجت خواهد شد
naashenas: غافل از اینکه بحث کلامیست و اینجا سخن پیامبر و یا قرآن که حجت و دلیل نیست البته شاید نیازی به اشاره به این نکته در این تاپیک نبود
ممکنه با استفاده از بحث کلامی صرف و بدون استفاده از علم و روایت و....
یک مطلب تاایع احساس و ماروا رو اثبات کنید
مثلا خدا رو یا نبوت رو و.....
اینکه یک بحث کلامی است اصلا به چه منظوره ؟؟؟؟؟
چرا بین بحث کلامی و باقی اونها تفاوت میگذاریم
زرتش پیامبر خداست مانند محمد که پیامبر خداست مانند عیسی و موسی
این دیگه بحث کلامی اش چیه
قبل از اثبات خوده خدا بصورت کلامی سفسطه نیست که بریم سزاغ اثبات نبوت بصورت کلامی
این یک تناقض و سو استفاده است
مثل اینکه بگیم ما اصلا اقای ایکس رو بعنوان یک هنرمند موسیقی قبول نداریم ....بعد جایی که برام صرف داره بریم سراغ نقد ئو یا استفاده از یکی از اثار همون اقای ایکس
این یک سو استفاده اشکاره که بی خدا ها و دین ناباورها راه انداختند
اصل وجود خالق رو قبول ندارند
بعد میان سر بحث نبوت میخوان بصورت کلامی صحبت کنند و میگن بحث فقط کلامی است
خوب معلوم که اثبات نشدنی است
پیامبر فرستاده خداست و همه نشانه ها رو از خدا داره وقتی کسی خدا رو قبول نداره و حرف او را قبول نداره جچخ جوری میخواهید پیامبرش رو برای او اثبات کنید
بحث های کلاامی از این دست فقط یک حقه بازی محض است
بحث کملامی اگر قراره بر پیامبری و نبوت صورت بگیره باید اول بر خدا و خالق صورت بگیره و در صورت توفیق به این مرحله برسه
از دیدگاه اسلام
از آنجا که اسلام، صریحاً ایمان به پیامبران گذشته را همردیف به پیامبر اسلام اعلام کرده است زرتشت هم یک پیامبر الهی شناخته شدهاست. چنان که در قرآن سورهٔ حج آیهٔ ۱۷، زرتشتیان را مجوس نامیدهاست و در ردیف پیروان ادیان آسمانی آوردهاست.
از دیدگاه آیین مانی
آیین مانی زردتشت را از سیر پیامبرانی مانند بودا و عیسی میدانست که مانی در قله آن بود.دوگانهانگاری اخلاقی زردتشت که جهان را در جنگی حماسی بین نیروهای پلید و نیک میدید به آیین مانی نیز راه یافتهاست.آیین مانی عناصر دیگری را نیز از مزدیسنا قرض گرفتهاست هر چند بیشتر آنها یا از تعلیمات خود زردتشت نیستند یا کاربرد آنها در آیین مانی بسیار متفاوت با کاربرد آنها در مزدیسنا است
زرتشت آئینی توحیدی است یعنی در راس همه چیز یک خدا وجود دارد و جنگ خوبیب بدی در بستر انسانی هست نه دد بستری دیگر که مثلا بین فرشته ها با هم جنگ و مجادله مستقیم وجود داشته باشد
مکن آنگونه که آزرده شوم از خویت .....دست بر دل نهم و پا بکشم از کویت