ارسالها: 268
#1
Posted: 20 Aug 2014 23:01
تالار: مذهب
عنوان تاپیک:
اگر مسلمانی پس چرا.....؟ مگر نه اینکه.....!
ما در این تاپیک می خواهیم به بررسی عادتهای غلط جامعه ی مسلمانان ایران، در شرایط حاضر بپردازیم و از طریق اسلام به اصلاح رفتار مسلمانان همت کنیم
تعداد صفحات: بیش از ۶ صفحه
کلمات کلیدی: عادتهای غلط اجتماعی + هنجارهای نابجا + اسلام واقعی + اگر مسلمانی پس چرا..... مگر نه اینکه.....
خدا کند مهربانی رسمی شود که از قلبهای پاک میجوشد نه آنکه فریب و دروغی باشد که بر زبانها جاری می شود
------------------
ارسالها: 268
#2
Posted: 22 Aug 2014 20:47
با سلام خدمت کاربران عزیز و محترم
من عنوان تاپیک را به گونه ای آغاز کردم تا به ما کمک کند به افکار و عادت هایمان نگاه دوباره ای داشته باشیم و تمرین کنیم که بگوییم چرا؟....................
چرا ما اینگونه رفتار می کنیم در حالی که به رفتار دیگری باور و اعتقاد داریم؟ چرا عادتهای غلطمان را کنار نمی گذاریم در حالی که می دانیم و می توانیم خیلی بهتر باشیم؟
گاهی ادعایی می کنیم و دقیقا در جهت مقابل آنچه می گوییم رفتار می کنیم. نتیجه اش به غیر از آبروریزی برای ما و حرف ما چیست؟به نظر من و با توجه به نتیجه ی تلاشهایم در شناخت اسلام، دین اسلام پر از زیبایی است حتی اگر کسی گوشه ای از آن را متوجه نشده باشد باز هم نمی تواند زیبایی های آن را انکار کند. سهم ما از این زیبایی ها کجاست؟ آیا ما مسلمانیم در حالی که در عمل دقیقا در جهت مقابل اسلام رفتار می کنیم؟ آیا آنچه به مسلمانان وعده داده شده است با حرف بدست می آید؟!
ما ایرانیان در پی مشکلات روزانه و هم گسیختگی فرهنگی به هر علتی که باشد تبدیل شده ایم به جامعه ای که بسیاری از رفتارهایش بر اساس عادت هاست. عادتهایی که بسیاری از آنها بر خلاف آن چیزی است که ما به آن اطمینان داریم. از بهانه های بجا و نابجایمان بگذریم. حرف من اینجاست که ما کودک نیستیم و می توانیم در هر شرایطی راه بهتر زیستن را دنبال کنیم. بیایید در این تاپیک به هم یاد آوری کنیم که به آنچه باور داریم در جهت بهتر زیستن عمل کنیم
امیدوارم در این تاپیک عملا قدمی در جهت اصلاح رفتار و عادتهایمان برداریم و با گفتن <چرا؟> و دنبال کردن عادلانه ی این <چرا> در جهت لذت های بزرگ و پایدار قدم بگذاریم و به خیر دنیا و آخرت برسیم
دوستان عزیز و گرامی که در این تاپیک مرا همراهی می کنند
۱_ابتدا هر دو جای خالی را به صورت مختصر و مفید پر کنید بعد از آن سعی کنید شرحی درباره ی مطلبتان داشته باشید
۲_سعی کنید زیاد از خودتان نگویید و خواننده بیشتر از اسلام آگاه شود
۳_اگر از روایات غیر مشهور استفاده می کنید آدرس بدهید
۴_بسیاری از روایات معنای اصطلاحی و بخصوص دارند از جمله واژه هایی که پسوند <ترین> دارند و امثال اینها. سعی کنید اگر لطف کردید و متنی ارائه کردید به گونه ای باشد که به راحتی برای عموم قابل استفاده باشد
۵_ما در این تاپیک قصد داریم در محیطی آرام و علمی و حتی المقدور همه پسند در جهت بهبود رفتار مسلمانان حرکت کنیم از پراکنده کردن بحث و مطرح کردن شبهات و هرگونه مطلبی که باعث دل زدگی خوانندگان شود در این تاپیک خودداری کنید. امیدوارم فرصتی باشد که جای دیگر به شبهات پاسخ دهیم و می دانید که اگر بخواهیم هم زمان به شبهات دینی پاسخ بدهیم موضوع به حاشیه کشیده می شود
۶_اگر متنی توسط من و دیگران نوشته شد و کسی برای بهتر شدن متن نظری داشت می تواند نظرشان را لطف کند و نویسنده اگر در توان و صلاحش بود نوشته ی خود را اصلاح کند مشروط به اینکه نظر دهنده از موضوع تاپیک خارج نشود
۷_اجازه بدهید من سه مطلب ارسال کنم که منظورم بیشتر روشن شود بعد از آن خوشحال می شوم از مطالب شما استفاده کنیم
خدا کند مهربانی رسمی شود که از قلبهای پاک میجوشد نه آنکه فریب و دروغی باشد که بر زبانها جاری می شود
------------------
ارسالها: 268
#3
Posted: 22 Aug 2014 20:59
اگر مسلمانی پس چرا این همه بد اخلاقی؟ مگر نه اینکه پیامبر اسلام (ص) فرمودند نزدیکترین شما به من در روز قیامت خوش اخلاق ترین شماست
از جمله عادتهایی که امروز در جامعه ی ما به عادتی غلط در سطح اجتماع تبدیل شده است موضوع بد اخلاقی است. از دلایل رواج این عادت ناپسند عدم بازگشت و تفکر ما بر اعمال و رفتارمان است. امیدوارم مرور بر این فرمایشات از ائمه (ع) که پیشوای ما هستند نقطه ی شروع و اوجی در اخلاق ما باشد.خوب است بگویم روایات ائمه همیشه متناسب با دانسته های مخاطب گفته می شود و گاهی معنای اصطلاحی دارد که در ترجمه کامل بیان نمی شود بنظر می رسد در روایت بالا <نزدیکترین> معنای ملطق نمی دهد و روایت دلیل بر اهمیت بسیار زیاد خوش اخلاقی از نگاه اسلام است
امام صادق (ع) فرمود: خلق نیکو گناه را آب کند، چنان که خورشید یخ را آب می کند.
یکی از اصحاب گفت: به امام صادق (ع) گفتم: حدود خوش خلقی چیست؟ فرمود: نرمش کنی و سخن شیرین بگویی و با برادرت با خوشروئی برخورد کنی.
اینجا عبارت <تلین جناحک> به نرمش ترجمه شده که مثل ترجمه ی شعر به نثر می باشد تلین هم ریشه با ملین است و به معنای نرمی است و جناح به معنی بال نیز آورده شده. گرچه نمی توانم لطافت بیان عربی اش را منتقل کنم ولی به تعبیری می توان گفت مثل پرنده ای که آرام بال می گشاید و به تعبیری فروتنی کنی
امیر المؤمنین (ع) فرمود:مؤمن الفت گیر است و کسی که الفت نگیرد و با او الفت نگیرند خیر ندارد
بعضی افراد هستند که برای کج خلقی های خود هزار بهانه می آورند روایت پیش از امیرالمومنین (ع) این را روشن می کند که دین اسلام، دین الفت و مهربانی است و چه زیبا اهمیت دوستی با ارزش شده است.البته یادآوری می کنم در اسلام بر حدود روابط زن و مرد سفارش شده است. دوستی و الفت حدود خود را دارد چه بسا دوستان بدی که در دوراهی های زندگی ما را به سمت بدی ها سوق دادند و چه بسا دوستان خوبی که در رسیدن ما به خوبی ها بسیار مؤثر بوده اند که شرح آن در این مجال نمی گنجد. سفارش به الفت و مهربانی زمانی به عمل پایدار می رسد که ما حدودش را رعایت کنیم
دین اسلام همیشه توصیه کرده در محبت کردن پیشی بگیریم و شروع کننده محبت و تمام کننده ی کینه باشیم و هنگامی که کسی به ما محبت می کند ما افزون بر او، محبتش را پاسخ بدهیم مثلا در سلام کردم شروع کننده باشیم و جواب سلام را گرمتر از سلام کننده بدهیم یا مثلا وقتی قرض می گیریم اگر توان داریم بیشتر برگردانیم
امام صادق (ع) فرمود: هر گاه با مردم ارتباط برقرار می کنی ، اگر توانی که دستت بالاتر از آنکه با او ارتباط برقرار کرده ای باشد چنین کن( یعنی در عطا و احسان و سایر آداب معاشرت از او جلو باش) زیرا گاهی عبد در عبادت کوتاهی و تقصیر می کند، ولی اخلاق نیکو دارد و خدا به سبب اخلاق نیکویش او را به درجه ی روزه داری که به عبادت به پا خیزد می رساند
روایت بالا دررابطه با پیشی گرفتن در اخلاق نیکوست. حال ما چگونه ایم؟ آرزو می کنیم جواب خوبی هایمان را با بدی ندهند! در حالی که از جمله در این روایت به روشنی بیان شده که همیشه، سعی کن دست تو پرتر از دست مقابلت باشد
بعضی ها با خود می گویند اگر اموال داشتیم فلان کار را می کردیم. خوب است که انسان نیت خوب داشته باشد ولی گاهی اینها فریب شیطان و نفس پلید است که حواس ما را از آنچه می توانیم انجام دهیم باز دارد.هر چه پول داشته باشید نمی توانید به همه کمک کنید ولی احسان و بخشش با خوش خلقی چه بسا بهتر از احسان و بخشش به اموال باشد پس اخلاق نیکو داشته باشید و حسرت بخشش اموال نداشته را نخورید.
رسول خدا (ص): ای پسران عبد المطلب: شما نتوانید با اموال خود به همه مردم گشایش دهید،پس با چهره باز و خوشروئی با آنها برخورد کنید
متاسفانه بعضی آقایان را می بینیم که با خانواده و فرزند و همسرانشان بد خلق هستند مادرانی می بینیم که حتی با فرزندانشان بدخلقی می کنند با همسرانشان بدخلقی می کنند و وقتی به غریبه می رسند خوش اخلاق می شوند یا وقتی به جنس مخالف می رسند خوش اخلاق می شوند اینچنین افرادی نام خود را خوش اخلاق نگذارند که وقتی فرزند و همسرشان را با بداخلاقی آزار می دهند افتخاری نیست که با غریبه خوش اخلاقند. چه بسا که این خوش اخلاقی با غریبه بدلیل محبت نیست و به علت سود جویی و نفسانیت است. در اسلام بداخلاقی بویژه در خانواده بسیار نکوهش شده است. روایات بسیاری در رابطه مجازات بد خلقی وجود دارد که برای حفظ اختصار متن از بیان آنها صرف نظر شد و به همین بسنده می کنیم که:
از امام باقر یا امام صادق (ع) نقل کند که فرمود: احسانهای نیکو و خوشروئی، جلب محبت کنند و به بهشت درآورند، و بخل(شبیه خساست) و ترشروئی، از خدا دور کنند و بدوزخ درآورند.
ما گاهی می بینیم که بعضی از افراد ذاتا اخلاق پسندیده تری دارند. کسانی که احساس می کنند ذاتا اخلاق ضعیف تری دارند اصلا ناراحت نباشند چون آنها فرصت دارند اخلاق خود را از پایه و با دقت بازسازی کنند خدا برای این صبر و تلاش آنها اجر نهاده است و این تلاش در کلیت زندگی به نفع آنها تمام می شود
امام صادق (ع) فرمود: خلق و خوی بخششی است که خدای عزوجل به مخلوقش عطا می کند، برخی از آن غریزی و فطری و برخی از آن نیت است (یعنی با تصمیم و اکتساب و تمرین پیدا می شود و غریزه و فطرت ثانوی می گردد) عرض کردم کدامیک از این دو بهتر است؟ فرمود: آنکه غریزه دارد، بر آن سرشته شده و غیر آن نتواند کند و آنکه نیت دارد، به سختی خود را به صبر و بر طاعت وامیدارد، پس این بهتر است.
اسلام همیشه سعی کرده مسلمانان را از راههای مختلف از قضاوت بر باطن افراد باز دارد. روایت بالا به ما یادآوری می کند براساس ظاهر افراد بر آنان قضاوت نکنید که افراد با سرشت متفاوت خلق شده اند. و خدا می تواند تلاش هر کسی را اندازه بگیرد
ممکن است انسانی دلش سالم نباشد ولی برخی از اعمال پسندیده را داشته باشد خوب است یادآوری کنیم ما مسئول قضاوت بر باطن دیگران نیستیم ولی نباید خوش خیال باشیم و باید حواسمان را جمع کنیم تا در ارتباط با دیگران آسیب نبینیم
امام صادق (ع) فرمود: خداوند برای منافق و فاسق سه صفت را جمع نمی کند. ظاهر اخل خیر، دین شناسی، و اخلاق نیکو
بنظرم یعنی منافق و فاسق هم می تواند خوش خلق باشد و حتی در عین حال ظاهر اهل خیر(به معنای واقعی) را داشته باشد ولی دین شناسی همراه با این دو صفت را ندارد. یا مثلا می تواند دین شناس باشد و ظاهر اهل خیر را داشته باشد ولی خوش اخلاقی همراه با این دو را ندارد. البته همه ی اینها حدودی دارند. و هیچ کس اخلاقش بدترین حالت نمی شود و منظور روایت آن حد مورد نظر است.لازم به ذکر است عکس مطلب لزوما صادق نیست یعنی اگر کسی خوش خلق بود و ظاهرش ظاهر اهل خیر بود ولی چندان دین شناس نبود نفاق او اثبات نمی شود! اشتباه برداشت نشود
رسول خدا (ص) فرمود:خوشروئی کینه را ببرد
از جمله ویژگی های خوش اخلاقی در اسلام
بشاش بودن و لبخند بر چهره داشتن
دیگران از گزند حرف ما در امان باشند
گاهی مزاح کردن که البته توصیه شده حدودش را نگه دارید که شخصیت تان زائل نشود
در سلام کردن پیشی گرفتن و جواب سلام را گرم تر پاسخ دادن
وسط حرف دیگران وارد نشدن و دیگر ویژگی ها می توان نام برد که امیدوارم متخصصان کتابی شایسته و قابل فهم برای عموم اجتماع تالیف کنند
با اندکی تامل بر این روایات متوجه می شویم که جامعه ی ما تا چه حد از فرمایشات دین و ائمه (ع) دور است امیدوارم همه ما بتوانیم در عمل به خدا نزدیک شویم که کسی به تنهایی با حرف، به خدا و خیر و لذتهای بزرگ و پایدار نرسیده است
1. صحیفه الامام الرضا علیه السلام ص107 (2. اصول کافی. ترجمه مصطفوی. ج3 . ص 157
3. اصول کافی. ترجمه کمره ای. ج 4 . ص 316 (4. اصول کافی. ترجمه مصطفوی. ج 3 . ص 161
5. کافی. ج 2 . ص 102 (6. اصول کافی. ترجمه مصطفوی. ج3 .ص 161
7. اصول کافی. ترجمه مصطفوی. ج3 .ص 162 (8. اصول کافی. ترجمه مصطفوی. ج3 .ص 158
9. بحار الانوار. ج2 . ص 15 (10. اصول کافی.ترجمه کمره ای. ج4 .ص 316
خدا کند مهربانی رسمی شود که از قلبهای پاک میجوشد نه آنکه فریب و دروغی باشد که بر زبانها جاری می شود
------------------
ویرایش شده توسط: alirezadust
ارسالها: 268
#5
Posted: 23 Aug 2014 05:08
nisha2552: nisha2552
سلام نیشا یا اگر اشتباه نکنم فرید
دوست عزیز اول به حضورت در تاپیک خوش آمد میگم
nisha2552: آقا در اینکه اسلام نه فقط اسلام همه دینا یه اخلاقیات خوبی دارن منکر نمیشیم
خوشحالم که در دیدن اخلاق و محبت بینا هستی
nisha2552: اما ی سوال دین اسلام کامل ترین دینه؟؟؟
در مورد سوالت عرض کنم: مهم نیست که جواب من <بله> یا <خیر> باشد. مهم اینه که همه ی ما مستندات را ارائه بدیم و با احترام و آزادی ببینیم و انتخاب کنیم. و فقط می تونم بگم امیدوارم و خوشحال می شوم که مطالب من سهمی در دید بهترت داشته باشد و نهایتا این شما هستی که انتخاب می کنی و من در جایگاه قضاوت نیستم
قرار است این تاپیک فضایی باشد که مسلمانان با اعصاب و فکر کاملا راحت بیایند و سعی کنند رفتار خودشان را با افکار خودشان اصلاح کنند. و من بعدا در تاپیکهای دیگر که موضوعات مرتبطی دارد متناسب با موضوع تاپیک در حد توانم صمیمانه و صادقانه در خدمت شما هستم
خدا کند مهربانی رسمی شود که از قلبهای پاک میجوشد نه آنکه فریب و دروغی باشد که بر زبانها جاری می شود
------------------
ارسالها: 58
#6
Posted: 23 Aug 2014 06:01
اگرمسلمانى چرادروغ?
مگه نه اينكه صداقت وراستگويى جوهره پاكيه?
سلام چطورى مهندس?خوبى?
شنيدم عقايدت نئوكانتيه?آره?
شقايقت چى?
اونم نورمانديه?
ارسالها: 268
#8
Posted: 23 Aug 2014 14:29
سلام نیشا
دوباره خوش آمدی به تاپیک
nisha2552: من که جواب خودمو نگرفتم
حتما دقت نکردی من جواب دادم
nisha2552: ی سوال دیگه قصد تو از این تاپیک اینه که بگی ما بیایم اخلاقیات خوب دین اسلام رو ببینم یادبگیریم و آگاهانه بهش عمل کنیم؟درسته؟؟چون من از نوشته های شما اینو فهمیدم
تاپیکهای این تالار مذهب اکثر مسمانان رو جذب نمی کنه. و تقریبا فضای آرامش بخشی برای افراد ایجاد نمی کنه من می خوام فضایی ایجاد شه که اکثر مسلمانان جذب بشوند و با اعصاب آرام
بدون پریشانی خاطر به اصلاح عادتهای غلطشون بپردازند
بدون پریشانی خاطر به اصلاح اخلاق بپردازند
بدون پریشانی خاطر حداقل به آنچه که باور دارند عمل کنند
غیر مسلمانان هم خوش آمدند و سعی می کنم مطالب را به گونه ای عرضه کنم که مورد رضایت و برای همه مفید باشه
در یک کلام ترویج شادی و محبت با در نظر گرفتن ذهنیت افراد
nisha2552: من زیاد اهل بحث زیادنیستم فقط چن تا سوال دارم آخرشم میرم
خوشحال می شم دوباره بیایی
حالا اگر اجازه بدی یه مقدار که جلو بریم خیلی از سوالات جواب داده میشه. من هنوز یه مطلب ارائه کردم اجازه بدی روشن میشه. احتمال زیاد می تونم سوالات رو درک کنم فقط اجازه بده برم جلو خودت متوجه میشی
خدا کند مهربانی رسمی شود که از قلبهای پاک میجوشد نه آنکه فریب و دروغی باشد که بر زبانها جاری می شود
------------------
ارسالها: 3525
#9
Posted: 23 Aug 2014 15:05
alirezadust: حالا اگر اجازه بدی یه مقدار که جلو بریم خیلی از سوالات جواب داده میشه. من هنوز یه مطلب ارائه کردم اجازه بدی روشن میشه. احتمال زیاد می تونم سوالات رو درک کنم فقط اجازه بده برم جلو خودت متوجه میشی
آفرین کار درستی انجام میدی
وقتی مطالبی میذاری که ما رفتار و اخلاق درستی داشته باشیم فقط خوبی ها دینو نیار بگو اینارو انجام بده
بدی های دین رو هم با جسارت زیاد بگو
و بگو بله قران و محمد و علی بعضی اشتباهات انجام دادن که غلط بوده، ای مسلمان این کارای بد رو تو اصطلاح کن و انجام نده تا باعث نشه مردم از اسلام زده بشن
مثلا خیلی از کارهایی که اعلان داعش انجام میده دنباله خیلی از کارهای اسلامه که غلط بوده الان باید یه اسلام نوین بیاریم که این اخلاق های بد رو نداشته.ی اسلامی بیاریم که سنگسار نکنه اعدام نکنه.مرتد نداشته باشه بخاطر کافر بودن دین وارد جنگ نشین
بگو همه اینا غلطه و انجام ندین تا دینی داشته باشسم که دارای اخلاقیات و اصول درسته.ی اسلام نوین بیار
موفق باشی
ویرایش شده توسط: nisha2552
ارسالها: 6368
#10
Posted: 24 Aug 2014 12:43
سلام، وقتتون بخیر
اگر مسلمانی پس چرا فقط وفات و نوحه و مرثیه ارج گذاشته میشه ؟مگر نه اینکه در قرآن به شاد بودن هم سفارش شده؟
پستهای ابتدایی تون رو خوندم و در ابتدای به امر این به ذهنم رسید که واقعا خودتون چقدر به چیزهایی که نوشتید معتقدید؟
من ی سوال از شما میپرسم ، در حال حاضر شما در این جامعه ای که داریم زندگی میکنیم ، در هر زمینه ای که تصور کنید چند درصد از این قرآن ، دین و شریعت درش میبینید ؟
که تا اینجا در سفارش اخلاق خوبش دارید صحبت می کنید؟
حالا من ی مساله دیگه میخوام عنوان کنم که به نظر خودم به نوعی به خوشرویی ارتباط داره!!!
وقتی قرآن و بالطبعش دین و قانون اومده ی سری از رفتارها رو سفارش کرده در صورتی که الان اون رفتارها خوشرویی رو که زیر سوال میبره هیچ ، حتی به نوعی به بی ادبی و بی نزاکتی هم تعبیر میشه ، این تناقض نیست ؟
به عنوان مثال همین افرادی که در قرآن و دین خبره هستند و خیلی ها هم به جهت مومن بودن اونها قبولشون دارن وقتی درِ خونه ای میرن برای کاری ، وقتی خانوم در رو باز میکنه اونها پشتشون رو میکنند و صحبت می کنند و حالا اگه نگیم تا این حد نه ! ولی نیمه می ایستند و صحبت می کنند. حالا من اینو میخوام بدونم آیا اگه کسی بخواد با شما صحبت کنه و پشتش رو بکنه شما ناراحت که میشین هیچ ، چه بسا فرد رو بی ادب هم تلقی نمی کنید!!!؟
یا به عنوان مثال منه خانوم وقتی میرم در ادره ای مسول پشت میز نشسته، وقتی من صحبت میکنم سرش تو برگه های روی میزشه ، و من اصلا نمیتونم بفهمم آیا داره گوش میده یا خیر! تازه این رفتار مورد پسند هم جنس هاش هم قرار میگیره،در صورتیکه باز وقتی صحبتهای من تموم میشه میبینیم یه جاهایی رو که از قضا توضبح هم دادیم باز میپرسه ازمون !!!
در صورتیکه بنده ی نوعی توی خونه اگه موقع صحبت کردنِ همسرم سرم تو کاغذو کتاب و این حرفها باشه شدیدا مورد خشم واقع میشم که در پی اون ،قرآن گفته با همسرتان خوش برخورد باشیدو این حرفا رو میشنویم.(که واقعا من توی دوستهام چنین مواردی رو دیدم !) حالا اگه میخواید بگید زن و شوهر محرمند و قضیه فرق می کنه در اداره ای که میریم مگه نه اینکه حجاب داریم و فقط گردی صورتِ سفارش شده در همون قرآن رو رعایت میکنیم.(کاری هم با بی حجابها نداریم.)
برای همه افراد چیزهایی که گفتم ملموس بوده و هست . پس خوشرویی در کجای قرآن سفارش شده که کسی نمیبینه ؟
در صورتیکه به اعتقاد من این روش سفارش شده و ارج گذارده شده زیر سوال بردن نجابت یک خانوم که هست هیچ ، خوشرویی سفارش شده به گفته ی شما رو هم زیر سوال میبره که هیچ و من به شخصه نتیجه گیریم از این حرفم به این شکله که تفسیر قرآن به این شکلکش برای همون عهد جاهلیت خوبه و برای جهان امروز واقعا نیاز به تفسیر جدیده قرآن در هر موردی هست .
قصدم از بیان این حرفها به هیچ عنوان زیر سوال بردن شخصی نیست فقط اعتقادات شخصیه بنده است.
هر شب دلم بهانه ی تـــو را ، هیچ ... بگذریم ...
امشب دلم دوباره تـــو را ... ، هیــچ ... بگذریم ...
ویرایش شده توسط: anything