انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
خانه و خانواده
  
صفحه  صفحه 28 از 43:  « پیشین  1  ...  27  28  29  ...  42  43  پسین »

مراحل رشد از جنینی تا بزرگسالی


زن

 
زگیل

نشانه‌ها:
بیرون‌زدگی‌های خشن در هر جای پوست بدن

زگیل

ـ مراقبت خانگی:
۱. به‌عنوان یک قاعده، زگیل‌ها را دست‌کاری نکنید.
۲. با اجازه پزشک می‌‌توانید از محلول‌های تجارتی استفاده کنید و بیشتر زگیل‌ها را به‌جز آنهائی که روی صورت یا پلک هستند، به‌راحتی از بین ببرید.
ـ موارد احتیاط:
۱. هیچ‌ نوع درمانی وجود ندارد که در تمام موارد موفقیت‌آمیز باشد و زگیل‌ها ممکن است در جریان درمان پخش شوند یا این‌که دوباره باز گردند.
۲. زگیل‌های روی پلک یا صورت یا زیر ناخن را در منزل درمان نکنید.
۳. اکثر زگیل‌ها بدون خطر هستند؛ مگر این‌که آزاردهنده باشند و یا با خونریزی و عفونت همراه باشند.
زگیل معمولی یک برآمدگی خشن است که اندازه آن از ۳ میلی‌متر تا ۳ سانتی‌متر متغیر است و در هر جای پوست می‌تواند ایجاد شود.
     
  
زن

 
زخم‌های معده و دوازدهه

این زخم‌ها که بر روی سطوح داخلی بدن پدید می‌آیند، در کودکان کمتر از افراد بالغ شایع هستند؛ ولی به هیچ‌وجه نادر نیستند و حتی می‌توانند در نوزادان نیز به‌وجود بیایند. کودکان نیز مانند افراد بالغ، در معده یا در دوازدههٔ (اثنی‌عشر) خود، زخم پیدا می‌کنند (دوازدهه اولین قسمت روده است) در واقع شیوع زخم‌های دوازدهه پنج برابر زخم‌های معده است.
زخم در کودکان سرسخت و کوشا به‌ویژه آنهائی که مشکلات خانوادگی دارند، شایع‌تر است. زخم می‌تواند در اثر درمان طولانی‌مدت یا کورتون، سوختگی شدید، بیماری‌های مغزی، مسمومیت خونی یا عفونت‌های شدید مانند مننژیت ایجاد شود.

زخم‌های معده و دوازدهه

‌● علائم و نشانه‌ها
کودکان مبتلا به زخم، عموماً قبل از غذا یا در شب در قسمت بالای شکم درد دارند. احساس عموماً با غذا خوردن تخفف می‌یابد. کودکانی که قبل از سنین مدرسه زخم دازند عموماً نزدیک ناف، درد احساس می‌کنند که این درد می‌گیرد و ول می‌کند و با غذا خوردن بدتر می‌شود. کودکان مبتلا، در هر سنی ممکن است خون قرمز روشن یا قهوه‌ای تیره بالا بیاورند یا در مدفوع‌شان خون وجود داشته باشد (که در این حالت، مدفوع به رنگ سیاه درمی‌آید). زخم‌ها ندرتاً علت دل‌دردهای عادی در کودکان هستند.
تشخیص قطعی زخم تنها با مطالعات رادیوگرافی دستگاه گوارش فوقانی یا با آندوسکوپی صورت می‌گیرد. آندوسکوپی عملی است که طی آن، مشاهده مستقیم معده به‌وسیله دستگاهی که به داخل مری فرستاده می‌شود، ممکن می‌گردد.
● مراقبت خانگی
بهبود موقت درد می‌تواند به‌وسیله آنتی‌اسیدهای خوراکی انجام گیرد. درمان خانگی دیگری توصیه نمی‌شود. کودک باید تحت‌نظر پزش قرار گیرد.
● موارد احتیاط
- تمام مدفوع‌های سیاه ذغالی نشاندهنده وجود خون در مدفوع نیستند. مصرف مکمل‌های آهن و خوردن بعضی غذاها مدفوع را سیاه می‌کنند. مدفوع باید آزمایش شود تا وجود خون در آن اثبات شود.
- دل‌درد کودکی که تحت فشار عصبی است احتمال بیشتری دارد که توسط استرس ایجاد شده باشد تا زخم.
- گاه چندین عضو خانواده به‌دلیل اینکه نوع زندگی و فشارهای مشابهی دارند، می‌توانند زخم داشته باشند.
● درمان پزشکی
پزشک تاریخچه دقیق و کامل کودک را بررسی می‌کند و به معاینه بالینی می‌پردازد. پزشک ممکن است دستور دهد که از دستگاه گوارش فوقانی رادیوگرافی شود. پزشک کودک شما را نزد متخصص گوارش خواهد فرستاد تا وضعیت او ارزیابی شود و احتمالاً آندوسکوپی انجام گیرد، مدفوع ودک از نظر وجود خون در آن، تست خواهد شد و شمارش سلول‌های خون انجام خواهد گرفت تا کم‌خونی ثانویه مورد بررسی قرار گیرد. پزشک احتمالاً بین غذاها و در هنگام خواب، ضد اسید تجویز خواهد کرد. داروهای گوناگونی وجود دارند که ترشح اسید را کاهش می‌دهند و موجب می‌شوند که پوشش معده قوی‌تر شود و یا ترشح مخاط در جدار معده افزایش یابد. پزشک همچنین پیشنهاد خواهد کرد که در رژیم غذائی کودک خود تغییراتی بدهید و در ضمن برای برطرف کردن فشارهای عصبی، روش‌هائی را پیشنهاد خواهد کرد.
براساس نظریات جدید، که زخم، در نتیجه عفونت با باکتری هلیکوباکترپیلوری ایجاد می‌شود، درمان شامل آنتی‌بیوتیک و بیسموت است.
تغییرات رژیم عموماً شامل اجتناب از کافئین (که در قهوه به مقدار زیاد وجود دارد) و آسپیرین است. درمان معمولاً می‌تواند در چندین هفته تا چندین ماه کامل شود.
     
  
زن

 
زخم‌های دهان Mouth ulcers

● علائم : - مناطق برجسته، دردناک، کوچک و سفید شیری رنگ در جاهای مختلف زبان، لثه یا پوشش داخل دهان - منطقه بزرگ قرمز رنگ با کانون زرد مخصوصاً در داخل گونه‌ها - نقاط سفید تاول مانند داخل دهان، گاهی اوقات همراه تب

زخم‌های دهان Mouth ulcers

● بی‌اشتهایی بخاطر احساس درد هنگام خوردن
کودکان به زخم‌های دهانی گوناگونی دچار می‌شوند که همه آنها اگر چه نسبتاً بی‌ضررند اما ایجاد درد می‌کنند. آفتهای دهانی Aphthous ulcer معمولاً کوچک و سفید شیری رنگ هستند و بر روی زبان، لثه‌ها یا پوشش داخلی دهان ظاهر می‌شوند. درد آنها گاهی تا حدی است که کودک از خوردن غذا امتناع می‌‌کند. این زخم‌ها گاهی با فشار روانی همراهند و مخصوصاً در زمانهایی مانند شروع مدرسه که همراه اضطراب هستند ممکن است بصورت گروهی ظاهر شوند.زخم‌های آسیبی (Traumatic ulcers) بزرگتر هستند و بطور کلی بصورت یک وصله زخمی در داخل گونه‌ها پدید می‌آیند. اینگونه زخم‌ها بر اثر جراحت ناشی از گاز گرفتن یا گیرکردن گونه‌ها بین دندانها بوجود می‌آیند. و در مراحل بعدی بزرگتر شده و تشکیل یک دهانه زردرنگ و دردناک می‌دهد. بهبودی این زخم‌ها خیلی آهسته است و گذشته از نوع درمانی که صورت می‌گیرد حدود ۱۰ الی ۱۴ روز طول می‌کشد تا بطور کامل از میان بروند. تاول‌های سفید دردناک روی سقف دهان، لثه‌ها و داخل گونه‌ها می‌تواند بعلت عفونت اولیه ویروس تبخال باشد. تاول‌های سفید و دلمه مانند نشانه عفونت برفکی می‌باشد.
● آیا خطرناک است؟
زخم‌های دهان، کمتر خطر دارند اما بخاطر دردناک بودن امکان دارد غذا خوردن کودک شما را دچار اشکال کنند.
● ابتدا چه کار باید بکنید؟
۱) اگر کودک شما از زخم دهان یا زبان ناراحت است داخل دهان وی را نگاه کنید.
۲) اگر زخم، بزرگ و داخل گونه‌ها باشد به دندان مقابل آن نگاه کنید. ممکن است خراب بودن و صاف نبودن سطح دندان موجب سایش پوشش داخلی گونه‌ها شده باشد.
۳) اگر زخم‌ها مانند دلمه شیر هستند آنها را با یک دستمال تمیز پاک کنید. اگر این عمل، آثاری از قرمزی و پوسته شدن بجایی گذاشت می‌تواند ناشی از برفک باشد.
۴) با کمک انگشتان خود روی محل زخم را محلول ضدعفونی یا گلیسیرین بمالید و یا به کودک، آسپرین بچه یا شربت استامینوفن بدهید.
۵) اگر تغذیه کودک شما از راه پستانک و شیرخشک است و در سقف دهانش یک زخم آسیبی دارد نوک پستانک را بررسی کنید. شاید برای دهان کودک شما بسیار سفت باشد.
● آیا مشورت با دکتر لازم است؟
اگر درد زخم‌ها شدید است و یا معالجات خانگی شما به شرح فوق تأثیری نداشته است و یا زخم‌های دهان عود می‌کنند به دکتر مراجعه کنید. همچنین اگر ایجاد این زخم‌ها بر اثر خرابی ویا ناصاف بودن دندانهاست کودک خود را به دندانپزشک نشان دهید.
● دکتر چه اقدامی انجام خواهد داد؟
دکتر برای آفتهای دهانی یک کرم ضد التهاب تجویز می‌کند. این کرم در بزاق دهان حل نمیشود و لذا به زخم می‌چسبد و خیلی سریع آنرا خوب می‌کند.
اگر کودک شما از زخم‌های عود کننده در دهان خود شکایت دارد دکتر برای بررسی عوامل دیگری غیر از استرس و مسائل روانی، به آزمایش خون خواهد پرداخت.
● شما چه کمکی می‌توانید بکنید؟
اگر زخمها خیلی دردناک هستند غذاها را آبکی کنید تا جویدن آنها راحت باشد. در صورتیکه کودک مایل است برای نوشیدنیها به وی نی بدهید.
غذاهای نمک‌دار و شور و یا ترش به کودک ندهید. زیرا ممکن است تولید درد کنند.
به کودک تفهیم کنید که لبهای گونه‌هایش را گاز نگیرد. زیرا ممکن است تولید زخم کرده و یا آنها را بدتر کند.
     
  
زن

 
زخم سوراخ‌شده

زخم‌هائی که از پوست می‌گذرند، عبارتند از: خراش‌ها، پارگی‌ها (بریدگی‌ها) یا سوراخ‌شدگی‌ها
سوراخ‌شدگی به زخمی می‌گویند که عمق آن بیش از طول آن است. این زخم‌ها در کودکان بیشتر در اثر ناخن، سوزن، سنجاق و چاقو ایجاد می‌شوند.

زخم سوراخ‌شده

این زخم‌ها به‌علت کوچک بودن سوراخ و عمق آنها، به سختی پاک می‌شوند و بنابراین، بسیار مستعد عفونت‌ هستند. چنین زخمی، محل ایده‌آل برای رشد باکتری کزاز است که در شرایط بی‌هوازی زندگی می‌کند. ممکن است در زخم سوراخی، اشیاء خارجی وجود داشته باشند که به‌سختی قابل دیدن باشند.
علائم و نشانه‌ها
معمولاً وجود این زخم‌ها واضح است. جنبه‌های مهم تشخیصی عبارتند از: تعیین اینکه سوراخ به ساختارهای عمیق‌تر (مانند مفاصل، حفره شکمی، حفره سینه‌ای، جمجمه یا تاندون) رسیده است یا نه و آیا در آن، جسم خارجی (به‌عنوان مثال سوزن شکسته، خرده شیشه، یا خرده چوب) وجود دارد و اینکه آیا عفونی شده است یا خیر.
● مراقبت خانگی
زخم و پوست اطراف آن را با آب و صابون بشوئید و سپس از یک محلول ضدعفونی غیر سوزاننده نظیر محلول بتادین استفاده کند. مطمئن شوید که کودک شما در پنج سال گذشته یادآور کزاز تزریق کرده است. اطمینان حاصل کنیدکه سر شیئی که زخم را ایجاد کرده است سالم است. سعی کنید جسم خارجی را در پوست پیدا کنید. چنانچه هیچ جسم خارجی در پوست وجود نداشت. دوباره آن را در روز برای پیدا کردن علائم عفونت (قرمزی، ترشحات، تورم، درد فزاینده و سختی) بررسی کنید. زخم را چندین بار با آب گرم بشوئید و آن را تمیز نگه دارید. اگر در زخم جسم‌ خارجی وجود داشت، کودک را نزد پزشک ببرید.
● موارد احتیاط
- زخم‌های سوراخ‌شده که در سر، گردن، شکم یا سینه ایجاد می‌شوند، می‌توانند بسیار خطرناک باشند، بنابراین سریعاً کودک را به نزد پزشک ببرید.
- سوراخ‌شدگی مفاصل می‌تواند در عرض چند ساعت منجر به آرتریت عفونی شود. مفصل زانو به‌ویژه بسیار حساس است. زخمی که نزدیک مفصل است، باید توسط پزشک دیده شود. هر علامت آرتریت عفونی (قرمزی، تورم، درد فزاینده و یا عدم توانائی مفصل در حرکت در محدود طبیعی خودش) باید یک حالت اورژانس تلقی شود.
- هیچ‌گاه شیء را از داخل یک زخم سوراخی بیرون نیاورید. حتی اگر یک تیغه چاقو، ناخن، خرده‌شیشه یا چوب یا سوزن باشد. اجازه دهید که پزشک آن را بیرون می‌آورد. چون اگر خودتان آن را بیرون بیاورید، ممکن است آسیب بیشتری به آن برسانید.
- اگر یک سوراخ، برای بیش از یک تا دور روز دردناک بماند، باید توسط پزشک معاینه شود.
● درمان پزشکی
حتی پزشک نیز نمی‌تواند یک زخم سوراخ‌کننده را کاملاً پاک کند. پزشک سعی خواهد کرد با لمس و یا رادیوگرافی، جسم خارجی را پیدا کند. اگر چیزی در زخم وجود داشت، پزشک آن را به‌وسیله جراحی خارج خواهد کرد و یا اینکه صبر می‌کند و زخم را برای مدتی مورد بررسی قرار می‌دهد. احتمالاً به شما دستور خواهد داد که آن را در محلول‌های ضعیف ضدعفونی، برای پنج تا ده دقیقه (چهار بار در روز) بشوئید. اگر زخم عفونی شد، آنتی‌بیوتیک تجویز خواهد شد و در صورتی‌که ایمنی نسبت به کزاز مناسب نباشد، شبه سم کزاز داده خواهد شد. اگر زخم، در ناحیه مفصل، شکم، سینه، جمجمه و یا رباط باشد، پزشک کودک را بستری خواهد کرد و زخم را با جراحی ترمیم خواهد نمود.
     
  
زن

 
راهنمای مشکلات بینایی کودکان

بینایی بدون شک مهمترین حس ازحواس پنج گانه است ونقش عمده ای دررشد فکری و تکامل فرد چه در دوران کودکی وچه بعد آن،ایفا می کند.

راهنمای مشکلات بینایی کودکان

شاید هنوز بیشتر والدین،چگونگی تأثیر بینایی بر رشد و پرورش فرزندشان را نمی دانند.برای مثال نوزادان درچند ماه اول تولد فقط قادر به دیدن اشیا با کنتراست رنگ بالا مثل سیاه ، سفید و قرمز درنزدیک می باشند.
توانایی بکارگیری چشم ها به صورت تیمی از مهارت های بینایی است که در دوران کوکی تکامل می یابد. والدین ، متخصصین اطفال و پزشکان بینایی ( اپتومتریست ها و چشم پزشکان) باید مراقب باشند که چشم ها در سا لهای اولیه زندگی (دوران حساس بینایی) همکاری تیمی داشته باشند ، نه اینکه مستقل ازهم عمل کنند.
رسیدن کودک به دوران پیش مدرسه و سن مدرسه والدین را با نگرانی های جدیدی مواجه می کند.
▪ اولین معاینه بینایی کودک کی باید انجام گیرد؟
▪ آیا فرزند من به اصلاح بینایی نیاز دارد؟
▪ آیا بینایی فرزند من با گذشت زمان بدتر می شود یا بهبود می یابد؟
▪ چه نوع عینکی برای فرزند من مناسب است؟
▪ آیا فرزند من می تواند از کنتاکت لنز استفاده کند اگر نتواند یا نخواهد از عینک استفاده کند؟
▪ آیا مشکل بینایی می تواند بر توانایی یاد گیری او تأثیر بگذارد؟
▪ آیا من باید ازچگونگی تأ ثیر کامپیوتر بر چشمان فرزندم نگران باشم؟
دراین قسمت تلاش بر این است که پاسخ سؤالاتی از این قسم را با هم مرور نمایم.
● علائم قابل توجه و نگران کننده
۱ ) تماشای تلویزیون از نزدیک و بیش از حد نزدیک نگاه داشتن کتاب موقع مطالعه
۲ ) انحراف چشم ها
۳ ) کج کردن سر برای دید بهتر
۴ ) مالیدن چشم ها (درموقع غیر خواب آلودگی)
۵ ) حساسیت به نور
۶ ) اشکریزش غیرعادی
۷ ) بستن یک چشم موقع خواندن و تماشای تلویزیون
۸ ) اجتناب و علاقه نشان ندادن به کارهایی که نیاز به دید نزدیک دارند. (خواندن و رنگ آمیزی)
۹ ) اجتناب و علاقه نشان ندادن به کارهایی که نیاز به دید دور دارند. (توپ بازی)
۱۰ ) شکایت از سردرد یا خشتگی چشم ها
درصورت وجود هر کدام از علائم فوق درکودک شما ،معاینه کامل بینایی ضروری است.
دوربینی در کودکان بسیار معمول است .دوربینی زیاد ممکن است موجب انحراف چشم ها گردد. این انحراف دربرخی موارد با اصلاح دوربینی توسط عینک قابل جبران است و در بعضی موارد شاید به جراحی نیاز باشد. انحراف درمان نشده چشم ها ممکن است موجب تنبلی چشم (آمبلیوپی) شود.
ازطرف دیگر نزدیک بینی نیاز به اصلاح فوری با عینک دارد. معمولاْ کودکان با دوربینی راحت تراز نزدیک بینی کنار می آیند.
آستیگماتیسم نیز می تواند تاری دید شود و نیاز به اصلاح با عینک دارد.
● اولین معاینه بینایی
اگر کودک شما هیچکدام از علائم عیوب انکساری و یا سایر مشکلات بینایی را نداشته باشد، لازم است در سن شش ماهگی و بار دیگر در سه سالگی مورد معاینه کامل سیستم بینایی قرار گیرد. بر طبق نظر انجمن اپتومتری آمریکا معاینه کامل کودک قبل از ورود به مدرسه موجب تشخیص بموقع و درمان قطعی هر گونه مشکل در سیستم بینایی می گردد. بنابراین کودکان بدون علائم مشکلات بینایی باید برای بار سوم قبل از ورود به مدرسه تحت معاینه کامل قرار گیرند.
درصورت وجود هر گونه مشکل بینایی بعد از رفع فوری مشکل، کودکان باید حداقل سالی یک بار کنترل شوند.معاینات سالانه به اپتومتریست یا چشم پزشک این امکان را می دهد که نیازهای جدید کودک را تشخیص و به رفع آن ها اقدام نماید. به علت رشد سیستم بینایی تعویض سالانه عینک منطقی به نظر می رسد.
مطمئن شوید که کودک شما سالانه توسط اپتومتریست یا چشم پزشک معاینه کامل گردد و معاینات غربالگری توسط مراقبین بهداشت مدارس اگر چه لازم است ولی کافی نیست.
     
  
زن

 
رابطه خشونت‌های خانگی و مبتلاشدن به آسم

پژوهشگران در تازه‌ترین پژوهش‌های خویش پی بردند که خشونت‌های خانگی با پیدایش بیماری تنفسی آسم ارتباط دارد. بررسی‌های استادان دانشکده بهداشت عمومی هاروارد، پرسش‌هائی را پیرامون نقش فشار روانی در پیدایش آسم مطرح می‌سازد.

رابطه خشونت‌های خانگی و مبتلاشدن به آسم

بنا به اظهار ”اس.وی.سوبرامانیان“، استادیار گروه جامعه، تندرستی و رشد انسانی‌ هاروارد: ”هر چند عوامل محیطی مؤثر در بروز آسم دقیقاً مورد بررسی قرار گرفته‌اند، ولی اطلاعات اندکی راجع به نقش فشار روحی در جمله‌های آسمی وجود دارد.“ خشونت خانگی و احتمالاً سایر عوامل روان‌شناختی به اندازه دیگر عوامل مخاطره‌آمیز محیطی همچون استعمال دخانیات، خطر ابتلا به آسم را می‌افزاید.
پژوهشگران با بهره‌مندی از یک پایگاه داده‌های بزرگ ملی از ۹۲ هزار خانواده در هند که خشونت خانگی در آنجا بسیار متداول است، دست بدین تحقیق زدند. بر همین پایه، محققان در مصاحبه‌های حضوری با شرکت‌کنندگان در این پژوهش، درباره وجود بیماری آسم در خانواده و نیز پیشینه تجربه با مشاهده خشونت‌های خانگی گفت‌وگو کردند. در ضمن پژوهشگران بسیاری از عواملی که به پیدائی آسم مربوطند، از آن جمله قرار گرفتن در معرض دود سیگار، میزان تحصیلات و درآمد را نیز مدنظر قرار دارند.
آنان طی این مطالعات متوجه شدند، زنانی‌که در سال گذشته به خشونت‌های خانگی دچار شده‌اند، ۳۷ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به آسم قرار دارند.
در این میان زنانی که خود با این مشکل روبه‌رو نشده‌اند، ولی در محیط خانوادگی‌ای زندگی می‌کردند که زنی درگذشته مورد ضرب و شتم واقع شده است، نسبت به زنانی که در چنین خانواده‌هائی نمی‌زیستند، ۲۱ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به آسم بودند. براساس این بررسی، خطر ابتلا به آسم در کودکان خانواده‌هائی که زن در آن، مورد خشونت می‌باشد، افزایش می‌یابد. ضمناً پژوهشگران هشدار دادند گرچه این تحقیق نمی‌تواند رابطه علت و معلول بین خشونت خانگی و آسم را ثابت کند، لیکن چند ساز و کار متحمل برای توجیه چنین رابطه مستحکم بین این دو هست.
گفته می‌شود قرار داشتن در معرض خشونت و سایر فشارهای روانی، بر دستگاه ایمنی بدون و بروز التهاب اثر به‌سزائی دارد.
جدا از این، کسانی‌که مورد خشونت قرار می‌گیرند، امکان دارد رفتارهای مخصوصی چون سیگار کشیدن، که اینان را مستعد آسم می‌کند، از خویش بنمایانند.
به باور محققان، این تحقیق، روش نوینی برای تشخیص عوامل تحریک‌کننده فشار روحی ارائه کرده و نیز از خطر مهم دیگری که حاصل خشونت‌های خانگی برای تندرستی افراد است، حکایت می‌کند.
     
  
زن

 
ذات‌الریه - پنومونی

ذات‌الریه عفونت یک یا چند ناحیه از شش‌ها است. معمولاً به‌وسیله باکتری‌ها یا ویروس‌ها ایجاد می‌شود ولی با این حال علل دیگری نظیر قارچ‌ها نیز وجود دارند. شایع‌ترین علت باکتریائی آن پنوموکوک است ولی علل کمتر شایع عبارتند از باکتری‌های استرپتوکوک و استافیلوکوک ذات‌الریه می‌تواند به‌وسیله مایکوپلاسماها هم ایجاد شود. علل ویروسی ذات‌الریه شامل آنفولانزا و آدنوویروس‌ها است.

ذات‌الریه - پنومونی

برای ابتلاء به ذا‌ت‌الریه باکتریائی، کودک باید زمانی که نسبت به آن بسیار مستعد است با باکتری آن مواجه پیدا کرده باشد. پنوموکوک، استرپتوکوک و باکتری‌های استافیلوکوک در بینی و گلوی کودکان سالم حضور دارند. برای اینکه این باکتری‌ها بتوانند به شش‌ها برسند و جایگزین شوند مقاومت کودک باید با سرما و یا دیگر عفونت‌های مجاری تنفسی فوقانی پائین آمده باشد. بنابراین می‌توان گفت که ذات‌الریه باکتریائی به‌صورت معمول مسری نیست.
انواع از ذات‌الریه که به‌وسیله ویروس‌ها ایجاد می‌شوند به‌نام ذات‌الریه‌‌های ویروسی خوانده می‌شوند و مسری می‌باشند. دوره کمون (زمانی‌که طول می‌کشد تا بعد از مواجهه با عامل بیماری، بیماری ظاهر شود) برای بیشتر انواع باکتری‌های ذات‌الریه‌ای دو تا پنج روز است.
● علائم و نشانه‌ها
علائم ذات‌الریه باکتریائی شامل عفونت‌های خفیف دستگاه تنفسی فوقانی مشروع ناگهانی تب بالا، لرز، سرفه و تنفس شدید و گاهی درد یک طرف یا هر دو طرف سینه است. در نوزادان زجر تنفسی می‌تواند منجر به تورفتگی بین دنده‌ها و صدای خرخر در هنگام بازدم بچه شود.
شروع ذات‌الریه ویروسی تدریجی است و به همراه سردرد، خستگی، تب یا درجات مختلف (۲۸ تا ۵/۴۰ درجه)، گلودرد و سرفه خشک و شدید است.
● مراقبت خانگی
بسیاری از موارد ذات‌الریه ویروسی خفیف می‌باشند و اصلاً شما متوجه آنها نمی‌شوید. ممکن است فکر کنید کودک سرماخوردگی دارد و نیازمند داروهای سرماخوردگی است. ذات‌الریه سپس خودبه‌خود در عرض ده تا چهارده روز خوب می‌شود.
اگر علائم زجر تنفسی وجود داشتند. پزشک باید کودک را ببیند.
● موارد احتیاط
- بدتر شدن ناگهانی سرماخوردگی به همراه تب بالا، لرزش در قفسه سینه یا تنفس سریع ذات‌الریه را مطرح می‌کند.
- در نوزادان تو رفتن سینه و صداهای خرخر در هنگام تنفس نیازمند مراقبت پزشکی فوری می‌باشد.
- در کودکان خلط همراه با خون می‌تواند نمایانگر یک بیماری جدی باشد یا نباشد ولی در هر حال باید توسط پزشک دیده شود.
● درمان پزشکی
تشخیص نیازمند معاینه دقیق سینه، رادیوگرافی، آزمایشات خونی و گاهی کشت خون و خلط می‌باشد.
در گذشته کودکی که ذات‌الریه داشت همیشه بستری می‌شد ولی اکنون جوان‌ترین و بیمارترین آنها بستری می‌شوند. بیشتر موارد ذات‌الریه باکتریائی به آنتی‌بیوتیک‌ها پاسخ می‌دهند. بیماری که عفونت استرپتوکوکی یا استافیلوکوکی دارد ممکن است نیازمند به مصرف آنتی‌بیوتیک شود. ذات‌الریه مایکوپلاسمائی به بعضی از آنتی‌بیوتیک‌ها پاسخ می‌دهد ولی ذات‌الریه ویروسی پاسخ نمی‌دهد. در مورد ذات‌الریه‌های ویروسی پزشک شما استراحت، مقادیر زیاد مایعات و صبر و تحمل را توصیه خواهد کرد تا بیماری مراحل خود را طی کند.
     
  
زن

 
ذات الریه در اثر برگشت مواد معدی-مری

تعریف : این بیماری در اثر ورود مواد خارجی بداخل ریه ایجاد می‌گردد.
اهمیت : تقریباً ۷ درصد از کودکان دچار برگشت مواد معدی هستند که باید تحت مراقبت پزشک باشند و ۴۰ تا ۵۰ درصد کودکانی که دچار برگشت مواد معدی - مری هستند دچار این بیماری می‌گردند. مشخص گردیده است که حدود ۲۵ تا ۸۰ کودکانی که دچار آسم هستند دچار برگشت معدی - مری نیز می‌باشند. شیوع این بیماری در شیرخوارانی که زمینه نقص مادرزادی آناتومی دهان و یا بیماری نقص عصبی دارند زیاد است.

ذات الریه در اثر برگشت مواد معدی-مری

۲۵ درصد کودکانی که دچار این بیماری می شوند بر اثر شدت آن فوت می‌کنند. ولی اگر کودک زمینه ژنتیکی بیماری نقص اعصاب نداشته باشد بعد از یکسال بیماری وی بهبود می‌یابد. چرا که برگشت معدی-مری چند ماه اول زندگی شایع است و بعد از ۲-۱ سال رفع می‌گردد.
▪ علل : بیشترین علت این بیماری ورود مواد داخل دهان یا مواد داخل معده به داخل ریه بدلیل بیماریهای مثل بیماری ریفلاکس معدی - مری، اختلال در عمل بلع و بیماریهای سیستم دستگاه عصبی می‌باشد. ولی شایعترین عامل ریفلاکس معدی - مری است که در کودکان و نوزادان نیز فراوان دیده می‌شود. افزایش فشار داخل معده بدلیل سرفه و یا افزایش فشار داخل شکم ازعلل عمده بیماری ریفلاکس معدی - مری است. اختلال در عمل بلع بدنبال نقایص مادرزادی آناتومی یا نقایص سیستم عصبی می‌تواند عامل این بیماری باشد. بعضی موارد در کودکانی که از پودر بچه استفاده می‌شود ورود این مواد بداخل ریه باعث حالت شدید این بیماری می‌گردد.
▪ علائم و نشانه‌ها :
از جمله علائم شایع این بیماری شامل سرفه مزمن، خس خس سینه ، گرفتگی صدا و نیز عفونت مکرر ریوی می‌باشد . این بیماران ممکن است با سیانوز، عرق شبانه، تب‌های بدون دلیل و سکسکه خود را نشان دهند. اغلب این کودکان دچار نقص در رشد خواهند بود. ذات الریه مکرر و آبسه های ریوی از عوارض این بیماری می‌باشد.
▪ کلیات تشخیصی:
در آزمایش خون می‌توان میزان گازهای خونی را مشخص کرد. با آزمایش نوار ریوی می‌توان میزان عملکرد ریه را نشان داد. در عکس سینه عفونتهای مختلف را می‌توان نشان داد. عکس رنگی مجاری گوارشی و برونکوسکوپی می‌تواند به تشخیص کمک کند.
▪ روشهای پیشگیری :
قرار دادن کودک بصورت ایستاده و یا خواباندن کودک رو به بالا
کودکان زیر ۶ ماه را نباید تا ۹۰ دقیقه بعد از غذاخوردن بصورت نشسته قرار داد.
کودکان را نباید تا ۹۰ دقیقه بعد از غذا خوردن خواباند.
سه کودک را هنگام خواب تا ۳۰ درجه بالا قرار دهید.
▪ شیردادن از سینه مادر
غذای کمکی به مقدار کم و تعداد بیشتر داده شود.
غذای کمکی بصورت غلیظ داده شود.
در صورت ضرورت غذا با لوله گوارشی داده شود.
از خوردن موادی مثل غذای پرچرب ، قهوه ، چای، نوشابه‌های گازدار ، فلفل و آب لیمو در کودکان بزرگتر خودداری گردد.
▪ درمان:
از داروهای آنتی بیوتیک و ضد ریفلاکس استفاده می‌شود.
درمان جراحی برای اصلاح ریفلاکس معدی - مری یا اصلاح نواقص آناتومی
     
  
زن

 
دیسلِکسیا یا نارساخوانی

نارساخوانی، یک نوع اختلال یادگیری است که بر توانائی خواندن کودک تأثیر می‌گذارد. این عارضه در پسران شایع‌تر از دختران است و دقیقاً مشخص نیست که چه عاملی موجب این مشکل می‌شود. نارساخوانی اغلب جنبه ارثی دارد، ولی تاکنون، هیچ نقص ژنتیکی پیدا نشده است که علت آن باشد. بعضی از کودکان نارساخوان در اثر حادثه‌ای دچار آسیب مغزی شده‌اند؛ ولی دیگران چنین حادثه‌ای نداشته‌اند. با این حال، اثبات شده است که نارساخوانی، شکلی از عقب‌ماندگی ذهنی نیست و نارساخوانی با معلولیت جسمی، مشکلات فرهنگی، وضعیت اقتصادی و اجتماعی پائین یا آسیب‌های مادرزادی مغزی ارتباط مستقیم ندارد.

دیسلِکسیا یا نارساخوانی

کودکی که دچار نارساخوانی است، معمولاً تا قبل از ورود به مدرسه هیچ مشکلی ندارد. در این هنگام کودک درمی‌یابد که نمی‌تواند کارهائی که کودکان دیگر به‌راحتی انجام می‌دهند، را انجام دهد. این تجربه می‌تواند ناراحت‌کننده و دردناک باشد. کودک اغلب قادر به بیان مشکل خودش نیست. در نتیجه، آنقدر پریشان‌حال می‌شود که با کلاس را به‌هم می‌ریزد و یا شدیداً گوشه‌گیر و ساکت می‌شود. کودکان دیگر، کودک نارساخوان را کودن خطاب می‌کنند و معلمان و والدین، کودک را تنبل یا بی‌انگیزه می‌خوانند. ولی در واقع کودک نارساخوان می‌تواند بسیار باهوش باشد و اغلب برای خواندن بسیار سخت تلاش می‌کند.
فشار از طرف والدین و معلمان برای سخت‌تر کار کردن می‌تواند گیج‌کننده و ناراحت‌کننده باشد و می‌تواند منجر به عصبانیت و تمرد شود. بعضی از کودکان که نارساخوانی دارند، فعالیت‌های دیگری را در پیش می‌گیرند که آنها را می‌توانند خوب انجام بدهند و این می‌تواند به آنها کمک کند که خودشان را با شرایط وفق دهند و احساس راحتی بیشتری کنند.
● علائم و نشانه‌ها
نارساخوانی از نظر شدت متفاوت است. بعضی از مشکلاتی که نارساخوان می‌تواند داشته باشد، به قرار زیر است: گیجی در مورد اینکه چپ‌دست یا راست‌دست است، مشکل در ساعت خواندن و یاد آوردن ترتیب روزهای هفته، ماه‌ها و یا فصول، فعالیت بیش از حد، مشکلات صحبت کردن، اشکال در تمیز و تشخیص چپ و راست و بالا و پائین از هم؛ مشکلات تعادلی و هماهنگی حرکتی، مشکلات حافظه، برعکس دیدن حروف و اعداد.
تشخیص نارساخوانی با یک سری آزمایش‌های بینائی و حافظه، فضا و زمان و ارزیابی پزشکی و روانشناسی انجام می‌گیرد. کودکی که علائم نارساخوانی دارد، می‌تواند به‌جای نارساخوانی، در واقع مشکلات شنوائی و بینائی، مشکلات احساسی و یا مشکلات سیستم عصبی مرکزی داشته باشد.
بیش از اینکه تشخیص نارساخوانی رد شود، احتمال علل جسمی یا روانی باید رد شود.
● مراقبت خانگی
کودکی که نارساخوانی دارد، نیازمند توجه و کمک ویژه از طرف خانواده است، با این حال، نباید بیش از حد مراقب کودک بود. کودک در عین حال که تشویق می‌شود، باید پیشرفت داده شود: ولی ابتدا ایجاد تعادل بین این دو کار آسانی نیست. پزشک و معلمان کودک باید در کار کردن با یک کود نارساخوان یا والدین همکاری کنند. این وضعیت می‌توانند برای تمام خانواده سخت باشد و والدین نباید نسبت به تأثیر این مشکل بر روی برادران و خواهران کودک نارساخوان حساس باشند و در صورت لزوم باید به آنها توجه بیشتری نشان دهند و حتی از متخصص کمک بگیرند.
● موارد احتیاط
▪ اگر کودک شما باهوش به‌نظر می‌آید، ولی مشکلات دور از انتظار در خواندن دارد، ممکن است نارساخوان باشد هر قدر مشکل زودتر روشن شود، برای کودک آسان‌تر خواهد بود. در اسرع‌وقت از یک متخصص کمک بگیرید.
▪ کودک را یک فرد شکست‌خورده در نظر نگیرید. بلکه او را تشویق کنید که مهارت‌های جدیدی پیدا کند.
● درمان پزشکی
نارساخوانی درمان ندارد. اگر کودک علاوه بر نارساخوانی، مشکلات جسمی یا روانی دارد، احتمالاً باید ابتدا این مشکلات برطرف شوند. سپس با یک طرح برنامه درمانی، می‌توان مشکلات خواندن را برطرف کرد. این برنامه به‌وسیله یک تیم تخصصی آموزشی مطرح می‌شود که در طی آن با کودک، والدین کودک، پزشک و معلمان مشورت می‌شود. این طرح شامل آموزش و پرورش ویژه براساس توانائی‌ها و مشکلات کودک خواهد بود.
     
  
زن

 
دیفتری

بیماری خطرناکی است که در اثر میکروبی به‌نام کورینه‌باکتریوم دیفتریه ایجاد می‌شود و در بسیاری موارد کشنده است. دیفتری در اثر مواجهه با شخصی که حامل بیماری است یا خود، بیمار است، منتقل می‌شود. (حامل به شخصی گفته می‌شود که باکتری را در بدنش دارد ولی سالم است) علائم دیفتری ممکن است. دو یا چهار روز بعد از مواجهه با باکتری ظاهر شود.

دیفتری

میکروب دیفتری موجب التهاب بینی گلو، لوزه‌ها و غد لنفاوی گردن می‌شود. میکروب با تخریب بافت و تولید سمی که به قلب آسیب می‌رساند و فلج ایجاد می‌کند، انسان را می‌کشد عوارض شایع، خروسک و ذات‌الریه هستند.
ایمن‌سازی علیه دیفتری از ۴۰ سال پیش تاکنون انجام‌پذیر بوده است. که یکی از مطمئن‌ترین، ارزان‌ترین و مؤثرترین واکسن‌های موجود است. با اینکه این واکسن، مطمئن و مؤثر است. هنوز دیفتری در بسیاری از نقاط جهان ریشه‌کن نشده است. چون بسیاری از اشخاص علیه آن ایمن نشده‌اند.
● علائم و نشانه‌ها
علائم عمده دیفتری عبارتند از: گلودرد شدید و مداوم. در گلوی عفونی چرک و غشای خاکستری به‌وجود می‌آید که شبیه عفونت گلودرد استرپتوکوکی و مونونوکلئوز است. دیگر علائم شامل تب، سرفه، و اشکال در نفس کشیدن می‌باشد.
تشخیص دیفتری باید به‌وسیله پزشک انجام گیرد. تشخیص دیفتری به چند دلیل مشکل است. اول اینکه بسیاری از پزشکان هیچ‌گاه حتی یک مورد دیفتری را نیز ندیده‌اند. دوم اینکه دیفتری بسیار شبیه مونونوکلئوز عفونی، گلودرد استرپتوکوکی و اشکال مختلف خروسک است. سوم اینکه به‌دلیل نادر بودن آن، پزشک معمولاً به دیفتری مشکوک نمی‌شود. بنابراین، تست آن را درخواست نخواهد کرد. کشت‌های متداول گلو که در مطب پزشک گرفته می‌شوند. باکتری دیفتری را نشان نمی‌دهند و بنابراین، تنها راه مطمئنی که می‌توان باکتری را مشاهده کرد. کشت ویژه دیفتری از ترشحات بینی و گلو است. بنابراین، اگر بیماری هم عفونت استرپتوکوکی و هم دیفتری گلو داشته باشد، پزشک احتمال دیفتری را نمی‌دهد و یک کشت عادی استرپتوکوک انجام می‌دهد و به این ترتیب دیفتری در نظر گرفته نمی‌شود. علت اینکه حتماً باید وضعیت واکسیناسیون کودکتان در برابر دیفتری را به پزشک بگوئید، همین مطلب است.
● مراقبت خانگی
هیچ درمان خانگی برای دیفتری وجود ندارد. این بیماری، وخیم و احتمالاً کشنده است و درمان باید به‌وسیله پزشک انجام گیرد. اگر کودک گلودرد شدید دارد، به پزشک مراجعه کنید. اگر کودک شما واکسن نزده و یا اینکه یادآورهای لازم را تزریق نکرده است، باید این مسله را به پزشک گزارش دهید تا پزشک، احتمال دیفتری را نیز در نظر بگیرد. بهترین کاری که والدین می‌توانند بکنند این است که با ایمن‌سازی مناسب، جلو دیفتری را بگیرند. سه واکسن در جریان شش ماهه اول زندگی زده می‌شوند. یادآورهای عادی در هجده ماهگی و در چهار تا شش سالگی تزریق می‌شوند. یادآورها در تمام زندگی باید هر ده سال یکبار زده شوند. اگر کودک شما واکسن نزده است، هر مورد سرفه، گلودرد یا خروسک باید به‌عنوان آغاز دیفتری در نظر گرفته شود، مگر اینکه خلاف آن ثابت گردد.
● موارد احتیاط
- اگر ایمنی کودک شما در برابر دیفتری تجدید نشده است، حتماً این مسئله را به پزشک اطلاع دهید چون دیفتری به علل ذکر شده احتمالاً اصلاً به فکر پزشک نخواهد رسید.
- اگر کودک مشکل نفس کشیدن دارد، سعی نکنید به درون گلوی کودک نگاه کنید.
- به کودکی که مشکل نفس کشیدن دارد، داروی ضدسرفه ندهید.
- به یاد داشته باشید که کودکی که واکسن دیفتری نزده است. می‌تواند از یک شخص بالغ یا کودک حامل بیماری، دیفتری بگیرد.
● درمان پزشکی
اگر پزشک به دیفتری مظنون شود، بیماری می‌تواند تشخیص داده شده، درمان شود. ضدسم دیفتری و مقادیر زیادی پنی‌سیلین و اریترومایسین مؤثر می‌باشند. در صورت شدید بودن علائم تراکئوستومی (نوعی عمل جراحی که طی آن نای با یک سوراخ به گردن باز می‌شود)، لازم خواهد شد.
عناوین مرتبط
سرفه: خروسک (خناق یا کروپ)، ایمن‌سازی (واکسیناسیون)، مونونوکلئوز عفونی، ذا‌ت‌الریه (پنومونی)، گلودرد، عفونت‌های استرپتوکوکی.
     
  
صفحه  صفحه 28 از 43:  « پیشین  1  ...  27  28  29  ...  42  43  پسین » 
خانه و خانواده

مراحل رشد از جنینی تا بزرگسالی

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti Forums is not responsible for the content of external sites

RTA