انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
خانه و خانواده
  
صفحه  صفحه 29 از 43:  « پیشین  1  ...  28  29  30  ...  42  43  پسین »

مراحل رشد از جنینی تا بزرگسالی


زن

 
دیدن حرکت بدون داشتن درک از رنگ ها

▪ ا نحراف در چشمان نوزاد را جدی بگیریم
سیستم بینایی در بدو تولد تکامل نیافته است و دید کامل نوزاد طی یک سال رخ می دهد.
ـ سه ماه نخست: نوزادان معمولا قبل از هر چیز حرکت را می بینند. آنها می توانند در یک هفتگی تغییرات صورت مادر مانند خنده، اخم و … را ببینند. در این زمان درک رنگ هنوز کاملا تکامل نیافته است. هماهنگی عضلات چشم درنوزادان تازه متولد شده و شیرخواران بسیار ناقص است.

دیدن حرکت بدون داشتن درک از رنگ ها

چشم نوزادان اغلب به بیرون یا داخل منحرف شده و حرکت چشم ها با هم هماهنگ نیستند و این وضعیت همان انحراف چشم یا استرابیسم است و چنانچه تا ۳ و یا ۴ ماهگی خود به خود برطرف نشود بهتر است نوزادتان را نزد چشم پزشک ببرید.
تشخیص به هنگام انحراف چشم بسیار مهم است زیرا تنبلی چشم یا آمبلیوپی نتیجه انحراف چشم درمان نشده است. اگر یک چشم کودک نتواند بر اثر استرابیسم خوب ببیند، هماهنگی چشم ها بر هم می خورد و در صورت عدم درمان فرد دچار تنبلی چشم و در پی آن کاهش شدید دید می شود.
نوزاد دو ماهه باید کاملا به نور روشن ( مثلا لامپ) و یا آویزهایی که معمولا بالای سر وی آویزان می کنند توجه کند. اگر در سه ماهگی جسمی را مقابل چشم نوزاد بگیرید و آن را آهسته از یک سمت به سمت دیگر ببرید و او قادر به تعقیب کردن آن جسم نباشد بهتر است مورد معاینه قرار بگیرد.
در ۴ تا ۶ ماهگی کودک باید دستش را به طرف اسباب بازی که جلوی او می گیرید دراز کند و یا دستش را به آن بزند و این عمل نباید اتفاقی باشد. از ۶ تا ۸ ماهگی نوزاد شروع به غلت زدن و احتمالا چهار دست و پا راه رفتن می کند. در این مرحله می توانید یک اسباب بازی را طوری جلوی کودک قرار دهید تا وادار شود برای رسیدن به آن غلت بزند و یا کمی از جای خود جلوتر بیاید. این کار به تقویت بینایی نوزاد کمک می کند. بین ۸ تا ۱۲ ماهگی کودکتان ممکن است راه برود. به جای راه افتادن زودتر، کودک را به چهار دست و پا راه رفتن تشویق کنید. زیرا سبب ایجاد هماهنگی میان حرکات دست و چشم می شود. در این سنین به ویژه وقتی کودک روی مبل یا تخت و یا نزدیک پله است باید بسیار مواظب وی بود چرا که کودک در این مرحله هنوز فاقد درک عمق کافی است و در نتیجه پستی و بلندی ها را به خوبی درک نمی کند و به عبارت دیگر کودکتان در این سن متوجه نیست که لبه تخت در جایی تمام می شود و زمین پایین تر از آن قرار گرفته است، بنابراین احتمال سقوط کودک شما از تخت و پله همواره وجود دارد.
     
  
زن

 
دیابت - مرض قند

دیابت (مرض قند)حالتی است که در آن، بدن کربویدرات‌ها (قند و نشاسته) را خوب متابولیزه نمی‌کند. علت آن در کودکان تولید ناکافی انسولین است (انسولین هورمونی است که برای سوخت‌وساز ئیدرات‌های کربن لازم است. قندها و نشاسته‌ها، منبع اصلی انرژی بدن هستند و هنگامی‌که بدن نتواند به‌خوبی شکر و نشاسته را تبدیل به انرژی کند، مقادیر بسیار زیاد قند در خون و ادرار ظاهر می‌شود. همچنین به‌علت اینکه بدن باید مقدار بیشتری چربی به‌جای قندها بسوزاند، اجسام کنونی (ترکیبات شیمیائی که محصولات نهائی این سوخت‌وساز هستند) در ادرار وارد می‌شوند.

دیابت - مرض قند

در هر سن فرد می‌تواند به دیابت مبتلا شود. از هر دو هزار و پانصد کودک زیر ۱۵ سال یک نفر به دیابت مبتلا می‌شود. معمولاً بیماری ارثی است ولی ممکن است در عین حال والدین کودک مبتلا دیابت نداشته باشند. اعضاء دیگر خانواده نیز ممکن است دیابت داشته باشند و یا اینکه دیابت قبلاً در خانواده دیده شده باشد.
● علائم و نشانه‌ها
اولین علائم دیابت عبارتند از: اشتهای زیاد، تشنگی بیش از حد و ادرار کردن زیاد. کودک بیش از حد ادرار می‌کند. سپس علائم دیگر شامل از دست رفتن وزن، خستگی و تحریک‌پذیری ظاهر می‌شود. معمولاً بیماری در اکثر موارد، در این مرحله تشخیص داده می‌شود.
اگر دیابت تشخیص داده نشود و درمان نگردد، منجر به حالتی می‌شود که به آن کمای دیابتی می‌گویند. در این حالت که بیمار نفس‌های سریع و عمیق می‌کشد و به دنبال آن بیهوش می‌شود.
اگر هرکدام از این علائم را دیدید، به پزشک مراجعه کنید. تشخیص قطعی با تست‌های آزمایشگاهی انجام می‌گیرد.
● مراقبت خانگی
سعی نکنید کودک دیابتی را خودتان درمان کنید. پزشک باید دیابت را تشخیص دهد و دارو تجویز کند. پزشک با همکاری دیگر متخصصان، درمان را مطابق با نیازهای کودک تنظیم خواهد کرد. و شما باید دقیقاً از دستورات پزشک برای مراقبت از کودک در خانه پیروی کنید.
شما و کودک شما باید تا حد ممکن در مورد دیابت آگاهی داشته باشید.
پزشک دستوراتی در مورد انجام تغییرات لازم در رژیم کودک، دادن انسولین و آزمایش ادرار خواهد داد. پزشک به شما آموزش خواهد داد که چطور شوک انسولینی و کمای دیابتی را تشخیص داده و درمان کنید. در شوک انسولین، قند خون بسیار کم و در کمای دیابتی قند خون بسیار زیاد است.
● موارد احتیاط
▪ شروع شب‌اداراری (بعد از آنکه کودک برای مدتی توانست ادرارش را شب‌ها کنترل کند) می‌تواند نشانه دیابت باشد. همچنین اگر شب‌ادراری ادامه پیدا کرد، ادرار کودک باید از نظر دیابت و عفونت‌های مجاری ادراری تست شود.
▪ اگر در خانواده شما سابقه دیابت وجود دارد، سعی کنید از افزایش وزن کودکتان جلوگیری کنید. اگر کودک شما استعداد موروثی برای دیابت دارد، موجب می‌شود که با افزایش سن احتمال مبتلا شدن به دیابت بیشر شود.
▪ دیابت کنترل‌نشده و درمان‌نشده می‌تواند به کم‌آبی (از دست رفتن جدی آب بدن) بیانجامد که علت آن ادرار کردن بیش از حد است. آنچه این موقعیت را پیچیده می‌کند، این است که مقدار ادرار خارج شده مشخص کم‌آبی در یک کودک دیابتی نیست و ممکن است در دیابت ادرار به‌جای اینکه زیاد شود، کم نیز شده باشد.
● درمان پزشکی
برای تشخیص درست دیابت پزشک دستور چندین آزمایش خواهد داد. تجزیه ادرار برای تعیین قند اضافی و اجسام کنونی صورت خواهد گرفت. با آزمایش خون میزان بالا بودن قند خون اندازه گرفته خواهد شد. در تست تحمل گلوکز (گلوکز قند عمده خون است)، مقدار زیادی گلوکز به فرد خورانده می‌شود و مقدار گلوکز در خون در فواصل زمانی معین، اندازه‌گیری می‌شود.
اگر ”دیابت“ تشخیص داده شود، پزشک برای تنظیم رژیم غذائی و تعیین مقدار انسولین مورد نیاز، کودک را بستری خواهد کرد.
بیشتر کودکان دیابتی نیازمند تزریق انسولین هستند و می‌توانند از سن چهار سالگی یاد بگیرند که خودشان انسولین را تزریق کنند.
اگر کودک دچار کم‌آبی شده است و یا در خون و ادرارش اجسام کنونی وجود دارد، ممکن است در بیمارستان درمان شود. پیش از ترخیص کودکاز بیمارستان پزشک به شما آموزش خواهد داد که چطور انسولین باید تجویز شود و رژیم غذائی کودک چگونه باید باشد. بسیاری از کودکان دیابتی نیازمند تزریقات روزانه انسولین هستند و می‌توانند از سن چهار سالگی آموزش ببینند به خودشان انسولین را تزریق کنند.
     
  
زن

 
دور کمر کودکان پیش‌بینی‌کننده دیابت

بچه‌هایی که دارای دور کمر بزرگتری هستند، به احتمال بیشتری از دیگر هم‌سالا‌ن خود دچار افزایش قند خون و بیماری مقاومت به انسولین خواهند شد.

دور کمر کودکان پیش‌بینی‌کننده دیابت

اندازه دور کمر کودکان می‌تواند پیش‌بینی‌کننده ابتلا‌ی آنان به دیابت در آینده باشد.
در پژوهشی که بر روی ۴۴ دختر و ۴۰ پسر ۶ تا ۱۳ ساله انجام شد، پزشکان مشاهده کردند که هرچه دور کمر بزرگتر و کودک دارای اضافه وزن بیشتر باشد، مقاومت به انسولین در بدن او بیشتر است. بیماری مقاومت به انسولین می‌تواند تبدیل به دیابت اندازه دور کمر کودکان می‌تواند پیش‌بینی‌کننده ابتلا‌ی آنان به دیابت در آینده باشد.
پژوهشگران می‌گویند بچه‌هایی که دارای دور کمر بزرگتری هستند، به احتمال بیشتری از دیگر هم‌سالا‌ن خود دچار افزایش قند خون و بیماری مقاومت به انسولین خواهند شد.
     
  
زن

 
دندان درد

● علائم :
درد دندان زمانی بوجود می‌آید که دندان دچار پوسیدگی شده باشد. در جریان پوسیدگی، پوشش محافظ بیرونی دندان خراب میشود و بتدریج به مرکز دندان، محلی که اعصاب دندان قرار گرفته‌اند نفوذ می‌کند. در این مرحله است که درد احساس میشود خصوصاً اگر چیزهای سرد، گرم یا شیرین با دندان تماس یابد.

دندان درد

تخریب یا فساد دندان و بیماری لثه بطور کلی بر اثر پلاک (Plague) تولید می‌شوند پلاک، یک لایه نازک از بزاق و باقیمانده‌های غذاست که باکتری در آن رشد می کند. رشد باکتریها در حضور مواد قندی انجام میشود برای مثال مواد قندی موجود در میوه‌های خشک شده، قندهای خوراکی و حتی عسل را می‌توان نام برد و به همین دلیل است که قندها در مواد غذایی کودک مضر شمرده میشوند اگردندانها فلوراید دریافت کنند مثلاً با مسواک زدن و استفاه از خمیرهای حاوی فلوراید، پوسیدگی دندان است. پس بهداشت دهان و دندان را باید مرتباً رعایت کرد. این نکته مهم است که اولین دندانهای کودک بخاطر فساد و پوسیدگی نیفتند و یا دچار پیله دندان (آبسه دندان) نشوند زیرا ریشه دندان نیز دچار پوسیدگی میشود. اگر شکاف و یا فضای میان دندانهای کودک بمدت طولانی باقی بماند و در این حال دندانهای تازه بخواهند از لثه بیرون بیایند دندانهای دائمی در یک ردیف واقع نمی‌شوند و ناهماهنگ رشد می‌کنند.
● ابتدا چکار باید بکنید؟
۱) اگر کودک شما از درد فک، گوش درد و دردهای زق زق کننده شکایت دارد با یک قاشق فلزی آرام به دندانهای وی بزنید تا دندان دردناک را پیدا کنید.
۲) به کودک خود آسپرین بچه با شربت استامینوفن بدهید تا زمانیکه بتوانید وی را به دندانپزشک نشان دهید.
۳) یک بطری آبگرم را که درون پارچه یا حوله‌ای پیچیده‌اید برای آرام کردن درد روی گونه‌های کودک بگذارید.
۴) از دانه‌های میخک، سیر یا پیاز، و یا مواد بی‌حس کننده استفاده نکنید زیرا ممکن است به لثه اطراف دندان آسیب برساند.
● آیا مشورت با دکتر لازم است؟
مشورت با دکتر لازم نیست فقط به دکتر دندانپزشک مراجعه کنید تا دندانهای کودک را از نزدیک ببیند.
● دندانپزشک چه اقدامی انجام خواهد داد؟
دندانپزشک، وسعت و میزان آسیب دیدگی را مشخص می‌کند. شاید دندان به یک تراش و پرکردن ساده نیاز داشته باشد اما اگر آبسه دندان وجود داشته باشد چرک را خارج می‌سازد. و چنانچه امکان خوب کردن دندان نباشد آنرا می‌کشد. احتمالاً برحسب سن کودک شما از بیهوشی عمومی استفاده می‌کند.
● شما چه کمکی می‌توانید بکنید؟
از فساد دندان جلوگیری کنید.. بسته به میزان فلوراید در آب آشامیدنی منطقه خودتان از قرصهای فلوراید یا قطره‌های حاوی آن برای کودکتان استفاده کنید.
برای مسواک زدن، خمیرهای فلوراید‌دار را بکار ببرید.
اجازه ندهید کودک، شیرینی و قند زیاد بخورد. به او شیرینی، کیک و بیسکویت ندهید و همچنین غذاها یا نوشیدنیهای فانتزی که اسامی ناآشنا دارند وغالباً محتوای قندی آنها زیاد است را نیز ندهید.
خود شما دندانهای کودکتان را یکبار در روز مسواک بزنید و یا تا سنین ۶ تا ۷ سالگی بر مسواک زدن او نظارت کنید.
وقتی کودک به سن چهار سالگی رسید وی را هر شش ماه یکبار به دندانپزشک نشان دهید. وی را از همان کودکی به مراجعه به دندانپزشکی عادت دهید تا در آینده، چیزی دندانهایش را تهدید نکند.
به کودک توصیه کنید بعد از خوردن شیرینی‌جات، مقادیر فراوانی آب بنوشد تا دندانهایش از شیرینی پاک شود.
وقتی کودک به سن ۷ تا ۸ سالگی رسید دندانهای دائمی عقب او را از نظر وجود شکاف بررسی کنید. میزان با یک پوشش پلاستیکی برای پیشگیری از رسیدن پلاکها به تیغه سطح دندان دندانها را محافظت کرد. برای این کار از دندانپزشک کمک بخواهید.
     
  
زن

 
دمل Boil

● علائم : یک برآمدگی دردناک - بزرگ و قرمز رنگ حساس شدن توده چرکی و درد ضربان‌دار - ظاهر شدن کانونی چرکی و سفید یا زرد رنگ بر روی برآمدگی که ممکن است بترکد و یا بهمان حالت باقی بماند.

دمل Boil

دمل عبارت است از یک برآمدگی بزرگ، حساس و قرمز رنگ و زمانی بوجود می‌آید که پیازچه مو دچار عفونت ناشی از باکتری شود. این باکتری استافیلولوک نام دارد. چنانچه عفونت از پیازچه مو بالاتر بیاید و به سطح پوست برسد بشکل جوش خودنمایی می‌کند. توده پر از چرک بتدریج دارای نوک سفید یا زرد در وسط میشود و بعد از دو یا سه روز می‌ترکد و یا شاید بدون ترکیدن خوبخود خوب شود و تدریجاً از میان برود. از آنجا که پیازچه‌های مو بسیار بهم نزدیک‌اند باکتریها می‌توانند ناحیه وسیعی را عفونی کنند و موجب بروز دملهای متعددی شوند. این امر غالباً در صورت اتفاق می‌افتد. دمل‌ها بطور کلی در مناطقی ظاهر می‌شوند که در آنجا ها فشار وجود دارد (مانند گردن یا روی باسن).
● آیا خطرناک است؟
دمل‌ها اگر چه ظاهری زشت دارند اما خطرناک نیستند. با این وجود می‌توانند دردهای شدیدی بوجود آورند. مخصوصاً اگر روی نواحی استخوانی مانند فک یا پیشانی که در آنجاها پوست بطور محکم کشیده میشود ظاهر گردند.
● ابتدا چکار باید بکنید؟
۱) اگر کودک دچار درد ذق ذق کننده است ناحیه آسیب دیده را دست نزنیدو آنرا نخارانید.
۲) پوست را یا با الکل طبی و یا با مخلوط ۵ میلی لیتر (یک قاشق مرباخوری) نمک و یک لیوان آب گرم شستشو دهید تا از انتشار عفونت جلوگیری کند. سپس یک گاز استریل را بر روی دمل قرار دهید.
۳) دمل را فشار ندهید حتی اگر سرباز کرده باشد. زیرا فشاردادن، باعث پخش شدن عفونت به اطراف میشود و جای دمل‌ها را بیشتر می‌کند.
● آیا مشورت با دکتر لازم است؟
اگر دمل تا پنج روز سرباز نکرد ویا بخاطر واقع شدن آن بر روی منطقه استخوانی یا در یک جای خطرناک مانند زیربغل شدیدی در کودک بوجود آورده است بلافاصله دکتر را مطلع سازید. و اگر رگه‌های قرمز از کانون دمل به جاهای دیگر سرایت یافته است به دکتر مراجعه کنید زیرا این بمعنای انتشار عفونت است.
● دکتر چه اقدامی انجام خواهد داد؟
دکتر،‌دمل کودک و ناحیه اطراف آنرا معاینه می‌کند. اگر متوجه چرک در زیر پوست شود با چاقوی کوچک جراحی خود دمل را شکاف داده و چرک را از آن بیرون می‌کشد و اینکار درد را فوراً تسکین می‌دهد.
در صورتیکه عفونت به اطراف گسترش پیدا کرده باشد و یا اگر کودک شما در طول چند ماه اخیر چندین بار دمل در آورده باشد برای کودک یک کرم ضد عفونت جهت مداوای سطح پوست یا قرصهای آنتی بیوتیک برای پیشگیری از گسترش عفونت بداخل بدن تجویز می‌کند.
اگر تعداد دملها زیاد باشد احتمالاً یک ضدعفونی کننده مخصوص برای استفاده در حمام تجویز خواهد کرد.
اگر دمل‌ها عود کنند برای یافتن علت اصلی، کودک را به متخصص پوست (درماتولوژیست) معرفی می‌کند.
● شما چه کمکی می‌توانید بکنید؟
اگر دمل ترکید محل آنرا تمیز کرده و بمدت چند روز آنرا پانسمان کنید. (مثلاً با یک چسب زخم).
حوله صورت یا بدن کودک را از دیگران جدا کنید.
اگر دمل در محل تماس با لباس قرار دارد یک پارچه نرم بر روی پانسمان بگذارید تا از تماس و سایش جلوگیری کند.
اگر کودک شما در ناحیه باسن دمل در آورده است و هنوز برای وی از پوشک استفاده می‌کنید پوشک را تا جائی که ممکن است بردارید و آنها را مکرراً عوض کنید. یک کرم ضدعفونی کننده را به اطراف دمل بمالید.
     
  
زن

 
دل‌درد، مزمن

دل‌درد گاه‌به‌گاه و زورپیچ در کودکان بسیار شایع است و ممکن است هفته‌ها، ماه‌ها یا سال‌ها ادامه پیدا کند. در بعضی موارد، دل‌درد ممکن است حتی دو تا سه بار در روز نیز اتفاق بیفتد، و در موارد دیگر به دفعات بسیار کمتری روی می‌دهد.

دل‌درد، مزمن

دل‌درد مزمن معمولاً در اثر یبوست، عدم تحمل شیر به‌دلیل فقدان آنزیم لاکتاز یا فشارهای عصبی ایجاد می‌شود. علل معمول عبارتند از: مشکلات مجاری ادرار و انسداد و عفونت مزمن، زخم‌معده، کم‌خونی سلول داسی‌شکل، مسمومیت با سرب، کولیت اولسروز، آنتریت ناحیه‌ای (کرون)، تومورها، مشکلات تخمدانی، وجود کرم در بدن، عدم تحمل غذاهای غیر از شیر، و فتق‌های داخلی. اگر دل‌درد راجعه باشد، بعید است که به‌دلیل آپاندیست باشد.
● علائم و نشانه‌ها
برای اینکه علت دل‌دردهای راجعه پیدا شود. باید به علائم همراه آن نظیر استفراغ، اسهال، یبوست، خون یا مخاط در مدفوع، تب، لاغری، ادرار کردن همراه با درد، ویار (خوردن مواد غیرخوراکی)، و کم‌خونی توجه کرد. همچنین نوع درد، مکان، زمان و طول مدت آن مهم است.
در مجموع اگر درد راجعه شکمی با هیچ علامت دیگری همراه نباشد و یا اینکه الگوی ثابتی نداشته باشد، احتمالاً وخیم نیست.
● مراقبت خانگی
اگر یبوست علت درد باشد، آن را با تغییر رژیم کودک درمان کنید. غذاهائی که جلو یبوست را می‌گیرند، عبارتند از آب‌میوه و خود میوه (به‌ویژه هنگامی‌که با پوست خورده شوند)، به‌جز موز، سبزیجات (به‌ویژه هنگامی‌که خام خورده شوند). به‌جز سیب‌زمینی پوست کنده و دانه‌های گیاهی تصفیه‌نشده (غلات سبز و نان‌هائی که از آنها تهیه می‌شوند نظیر گندم، برنج و ...) شیاف گلیسیرین نیز می‌تواند یبوست را درمان کند.
اگر به هر دلیلی فکر می‌کنید که عدم تحمل شیر علت دل‌درد است، از پزشک خود بپرسید که آیا باید شیر یا محصولات شیری را از رژیم کودک برای یکی دو هفته حذف کنید یا نه. تا بعداً مجدداً شیر و محصولات شیری را به رژیم کودک بیفزائید و اثرات آن را بررسی کنید.
اگر فکر می‌کنید که استرس‌های عصبی علت دل‌درد هستند، سعی کنید آنها را برطرف کنید. و مهم‌تر از همه اینکه قبل از مشورت یا پزشک به چگونگی دردهای شکمی و هر علامت دیگری توجه کنید.
● موارد احتیاط
- دردهای راجعه‌ای که به‌علت فشارهای عاطفی ایجاد می‌شوند، ”واقعی“ هستند و همان قدر که درد جسمی نیاز به درمان دارد، نیازمند درمان می‌باشند.
- سعی نکنید که دل‌درد را با دادن ملین و گذاشتن یخ روی معده برطرف کنید.
● درمان پزشکی
پزشک شرح حال دقیق بیمار را بررسی خواهد کرد و معاینه بالینی کاملی انجام خواهد داد. اگر علت درد پیدا نشود، احتمالاً رادیوگرافی معده، روده بزرگ و کوچک و مجاری ادراری ضروری خواهد بود. اگر با این آزمایش‌ها هم علت بیماری پیدا نشود، کودک بستری خواد شد تا آزمایش‌های خون برای او انجام گیرد.
     
  
زن

 
دل‌درد، حاد

شکم، حاوی معده، روده بزرگ و کوچک، کبد، طحال، لوزالمعده، کلیه، مثانه، کیسه صفرا و اعضاء تولیدمثل می‌باشد. بیماری یا آسیب‌های وارده به هرکدام از اعضاء زیر می‌تواند موجب درد شکمی شود. در نتیجه، دل‌درد می‌تواند توانائی تشخیص والدین و پزشک را محک بزند. با این حال، خوشبختانه تقریباً همه دل‌دردها در کودکان در اثر یکی از چهار علت زیر ایجاد می‌شود:

دل‌درد، حاد

یبوست، به هم‌ریختگی حاد دستگاه گوارشی (در اثر ویروس‌ها، باکتری‌ها یا رژیم نامناسب)، فشارهای عصبی یا عفونت‌های مجاری ادراری.
دیگر علل کمتر شایع دل‌درد عبارتند از آپاندیست، ذات‌الریه، مونونوکلئوز عفونی و هپاتیت.
● علائم و نشانه‌ها
نخستین گام برای تشخیص این است که احتمال آپاندیست رد شود. پس از این اقدام می‌توان موارد زیر را در نظر گرفت.
اگر کودک شما اخیراً اجابت مزاج نداشته است و یا مدفوع سفت داشته است، اگر درد متناوب در سمت چپ بدن و به دنبال غذا خوردن داشته است و اگر شکم با لمس کردن درد نمی‌گیرد احتمالاً یبوست دارد.
اگر شکم کودک بعد از غذا خوردن زیاد یا مواجهه با شخصی که گاستروآنتریت حاد دارد، درد گرفته است. اگر درد به‌طور متناوب در بالای شکم یا اطراف ناف به‌وجود می‌آید و یا اگر به دنبال استفراغ، اسهال ایجاد می‌شود، احتمالاً شخص دچار به‌هم ریختگی دستگاه گوارش شده است.
اگر کودک شما تب دارد و هنگام ادرار کردن احساس درد می‌کند و یا دچار تکرر ادرار است دل‌درد او احتمالاً مربوط به عفونت مجاری ادراری است. کودک باید توسط پزشک معاینه شود.
اگر درد کودک شما با یکی از علل فوق توجیه نمی‌شود، کودک را نزد پزشک ببرید.
● مراقبت خانگی
با تغییر رژیم غذائی، یبوست را درمان کنید. غذاهائی که جلو یبوست را می‌گیرند عبارتند از آب میوه و خود میوه‌ها (به‌ویژه هنگامی‌که با پوست خورده شوند) به‌جز موز، سبزیجات (به‌ویژه هنگامی‌که خام خورده شوند) شیاف گلیسیرین نیز می‌تواند برای درمان یبوست مورد استفاده قرار گیرد.
به‌جز موارد شدید (یعنی درد حاد بیش از بیست و چهار ساعت) به‌هم‌‌ریختگی دستگاه گوارش، معمولاً خودبه‌خود برطرف می‌شود. داروهای ضدتهوع می‌توانند استفراغ را بهبود ببخشند و حرارت ملایم بر روی شکم می‌تواند درد را برطرف کند.
دل‌دردهائی که در اثر فشارهای احساسی به‌وجود می‌آیند، با برطرف شدن فشار تخفیف می‌یابند. ولی دردهای ناشی از عفونت مجاری ادراری، نیازمند معاینه پزشکی هستند. در صورتی‌که دل‌درد طول بکشد و یا بدتر شود، با پزشک مشورت کنید.
● موارد احتیاط
- هیچ‌گاه برای درمان دل‌درد، روی شکم کودک یخ نگذارید. هیچ‌گاه به و مرفین ندهید.
- دردهای ثابت که بدتر می‌شوند، معمولاً وخیم‌تر از دردهای متناوب (دل‌پیچه) هستند.
با این حال، دل‌پیچه شدید و مداوم نیز به‌ویژه هنگامی‌که خون یا مخاط در مدفوع کودک وجود داشته باشد می‌تواند نشانگر یک حالت وخیم باشد.
- دل‌دردی که باعث می‌شود کودک هنگام راه رفتن به جلو خم شود، باید مورد توجه قرار گیرد. دل‌دردی که همراه تب و سرفه باشد، می‌تواند به‌علت ذات‌الریه باشد.
- دل‌دردهای شدید و بدترشونده که به دنبال آسیب‌های شکمی یا پائین سینه اتفاق می‌افتند، می‌توانند نشانگر آسیب دیدن اعضاء داخلی باشند و در نتیجه، نیازمند توجه پزشک هستند.
● درمان پزشکی
اولین کاری که پزشک انجام خواهد داد، این است که با گرفتن یک شرح حال پزشکی کامل، معاینه بالینی کامل و در بسیاری از موارد، آزمایش و رادیوگرافی، علت دل‌درد را پیدا کند. اگر با این‌کارها علت بیماری تشخیص داده نشد، پزشک چند ساعت کودک شما را تحت بررسی قرار خواهد داد و یا اینکه شما را نزد پزشک دیگری خواهد فرستاد.
     
  
زن

 
دل‌پیچه - قولنج

حالتی نسبتاً شایع است که با گریه‌های طولانی مشخص می‌شود که بسیاری از نوزادان (۱۰ تا ۲۰ درصد) را گرفتار می‌کند. کودکی که کولیک دارد دردهای شدید شکمی پیدا می‌کند. با این حال، تعدادی از کودکانی که کولیک دارند، این دل‌پیچه را پیدا نمی‌کنند وگریه آنها فقط مربوط به تحریک‌پذیری کلی است. در بعضی از کودکان هر دو اینها وجود دارد. کولیک معمولاً در جریان چند هفته اول زندگی آغاز می‌شود و یک تا شش ماه (به‌طور متوسط سه ماه) به طول می‌انجامد.

دل‌پیچه - قولنج

● علائم و نشانه‌ها
کودک چندین ساعت (به‌ویژه در بعدازظهر و شب) گریه می‌کند. کودک پاها را بالا می‌گیرد. دست‌ها را گره می‌کند. جیغ می‌زند و قرمز می‌شود. گاهی کمی غذا می‌خورد. ولی چند لحظه بعد، دست از غذا خوردن برمی‌دارد و مجدداً گریه می‌کند. تکان دادن و بغل کردن کودک، فقط برای مدت کوتاهی گریه را متوقف می‌کند. کودک از جهات دیگر طبیعی است، خوب رشد می‌کند، حرکات طبیعی روده دارد و بیشتر از سایر کودکان مدفوع نمی‌کند.
یک نوع دیگر کولیک، حالتی است که کودک به دفعات بلند می‌شود (هر دو ساعت یکبار یا بیشتر)، شدیداً گریه می‌کند. چند جرعه شیر خشک یا شیر مادر می‌نوشد، به خواب می‌رود و دوباره بلند می‌شود و این‌کار را تکرار می‌کند.
● مراقبت خانگی
ابتدا به دنبال علل ناراحتی و گریه کودک بگردید. موارد زیر محتمل هستند: اسهال، پوست، بثورات قنداقی شدید، علائم بیماری (تب، ترشحات بینی، سرفه، چشم‌های قرمز، استفراغ، فتق (بیرون‌زدگی در ناحیه ران) یا زخم‌های مختلف). بدن کودک ممکن است بسیار سرد یا بسیار داغ شود.
دقت کنید که آیا کودک با صحبت یا بغل کردن آرام می‌شود یا نه. کودکی که درد دارد فقط به‌صورت موقتی با صحبت و نوازش آرام می‌شود. دادن یک ملین به کودک می‌تواند او را آرام کند.
به کودک غذا بدهید اگر کودک غذا خورد و برای چند ساعت آرام گرفت گرسنه است و کولیک ندارد. سر کودک را در فاصله بین غذا دادن‌ها کمی بالا بیاورید تا غذا به داخل مری برنگردد.
اگر کودک از پستان مادر شیر می‌خورد، دقت کنید که از نوک پستان خون نیاید. چون خون می‌تواند موجب دل‌پیچه شود. گفته شده است که اگر مادری که به ۴۴ بچه‌اش شیر می‌دهد، زیاد شیر گاو بخورد، باعث دل‌پیچه خود می‌شود.
اگر شکم کودک ناراحت است. گرم کردن شکم کودک، موقتاً می‌تواند مشکل را برطرف کند. یک قنداق پارچه‌ای را روی شکم بگذارید و یک بطری که در آن آب گرم (نه داغ) ریخته‌اید، را روی قنداق بگذارید. می‌توانید گهگاه شیاف گلیسیرین یا درجه روغن مالی‌شده را داخل مقعد کنید تا حرکات روده‌ای را تشدید کند.
● موارد احتیاط
- اطمینان پیدا کنید که غذای کمکی درست تهیه شده است.
- هنگامی‌که با شیشه به بچه شیر می‌دهید، سعی کنید داخل سر شیشه هوا نماند و در نتیجه کودک شما زیاد هوا نبلعد.
- اطمینان حاصل کنید که سوراخ سر شیشه آن‌قدر بزرگ است که کودک می‌تواند ظرف ۲۰ تا ۲۵ دقیقه شیر داخل شیشه را تمام کند.
- بعد از هر وعده غذا، کودک را در وضعیت‌های مختلف وادار به آروغ زدن کنید.
● درمان پزشکی
پزشک به جستجوی علائم بیماری نظیر زخم‌های دهانی یا مشکلات مجاری ادراری خواهد پرداخت. پزشک ممکن است دستور آزمایش ادرار بدهد. همچنین پزشک، ممکن است تغییراتی را در غذای کمکی پیشنهاد کند. زیرا ممکن است کودک نسبت به غذای کمکی حساسیت داشته باشد. گفته شده است که مادری که به بچه‌اش شیر می‌دهد، باید تمام محصولات لبنی را از غذایش حذف کند. پزشک موقتاً تمام غذاهای جامد را قطع خواهد کرد. تا ببیند که آیا دل‌درد به‌علت غذا هست یا نه.
     
  
زن

 
دررفتگی‌ها و پیچ‌خوردگی‌ها

تمام مفاصل بدن به‌وسیله رباط‌ها احاطه ‌شده‌اند. (رباط‌ها بافت‌های همبند محکمی هستند که استخوان‌ها را به‌هم متصل می‌کند). چنانچه مفاصل بیش از حدود عادی حرکت خود پیچ بخورند، این ربباط‌ها ممکن است به‌طور کامل یا نسبی پاره شوند. پارگی کامل یا نسبی رباط‌ها، به پیچ‌خوردگی موسوم است.

دررفتگی‌ها و پیچ‌خوردگی‌ها

اگر رباط‌ها کاملاً پاره شوند، استخوان‌های مفصل از جای خود در خواهند رفت. افزون بر علائم عادی پیچ‌خوردگی، دررفتگی موجب تغییر شکل واضح ناحیه و همچنین از دست رفتن قابل توجه عملکرد مفصل دررفته می‌شود. حتی بعد از اصلاح و ترمیم دررفتگی، ممکن است مفصل برای چند هفته ناپایدار باقی بماند. پیچ‌خوردگی‌ها در جریان کودکی شایع هستند؛ ولی دررفتگی‌ها (به‌جز دررفتگی آرنج) نادر هستند. پیچ‌خوردگی‌ها اغلب در انگشتان دست (در بیس‌بال و یا فوتبال آمریکائی)، انگشتان پا، مچ پا، گردن و پشت اتفاق می‌افتند. دررفتگی‌ها می‌توانند در انگشتان دست، انگشتان پا، کشکک زانو، شانه‌ها، آرنج و لگن اتفاق بیافتند.
● علائم و نشانه‌ها
پیچ‌خوردگی‌ها موجب تورم، دردناکی، کاهش حرکت مفصل، خونریزی داخلی و درد می‌شود که گاهی شدید است. وقتی مفصل پیچش یا کشیدگی پیدا کرده و یا دردناک شد، به پیچ‌خوردگی مشکوک می‌شویم.
چون دررفتگی‌ها یک حالت بدریختی قابل مشاهده ایجاد می‌کنند، همیشه به راحتی تشخیص داده می‌شوند. افزون بر این، عدم توانائی در استفاده از مفصل، نشانه واضح دررفتگی است و تنها با استفاده از رادیوگرافی می‌توان گفت که استخوان‌های مفصل شکستگی دارند یا نه.
● مراقبت خانگی
دررفتگی‌ها نباید در منزل درمان شوند. پیچ‌خوردگی‌های کوچک به‌ویژه پیچ‌خوردگی‌های انگشتان دست، انگشتان پا و مچ پا را می‌توان با بی‌حرکت کردن دست یا پای درگیر و استراحت دادن آن، به‌خوبی در منزل درمان کرد.
مناطق پیچ‌خورده باید بالا نگه داشته شوند. کمپرس‌های سرد یک تا چهار ساعت بعد از ضایعه، تورم را کاهش می‌دهند. آسپیرین یا استامینوفن معمولاً به‌طور موقت درد را بهبود می‌بخشند. اگر پیچ‌خوردگی سریعاً بهبود پیدا نکرد، استخوان ممکن است شکسته باشد. در چنین مواردی، کودک باید توسط پزشک معاینه شود.
● موارد احتیاط
- هیچ‌گاه سعی نکنید دررفتگی‌ها (حتی دررفتگی انگشت دست) را در خانه درمان کنید. دررفتگی‌ها اغلب با شکستگی همراه هستند.
- هنگامی‌که به‌نظر می‌رسد که مچ دست کودک پیچ خورده است ممکن است در واقع ساعد نزدیک مچ دست شکسته باشد و هنگامی‌که به‌نظر می‌رسد که شست کودک پیچ خورده است، ممکن است در واقع، استخوان ناودانی دست شکسته باشد.
- یک پیچ‌خوردگی شدید ممکن است به اندازه یک شکستگی طول بکشد، تا بهبود یابد و اگر خوب درمان نشود، ممکن است موجب ضعف دائمی مفصل شود.
- اگر ناحیه پیچ‌خورده هنوز در هنگام حرکت درد دارد و یا اینکه متورم است. التیام نیافته است.
- باندهای کشی، مچ پای پیچ‌خورده را به اندازه کافی محکم نگه نمی‌دارند و بنابراین برای آن مناسب نیستند.
● درمان پزشکی
پزشک با دقت مفصل را معاینه خواهد کرد و در صورت مشکوک بودن به شکستگی یا دررفتگی، دستور رادیوگرافی خواهد داد. اگر پیچ‌خوردگی خفیف باشد، پزشک صرفاً دستور بی‌حرکت کردن مفصل و تحت‌نظر قرار دادن میزان التیام را خواهد داد و اگر سرعت التیام به اندازه کافی نباشد، دستور رادیوگرافی داده خواهد شد.
     
  
زن

 
دردهای ناشی از رشد جسمانی

● علائم : - درد بازوها یا پاها، غالب اوقات در پاها
دردهای ناشی از رشد، جسمانی دردهایی مبهم و نامعلوم در دستها یا پاها هستند مدت زیادی طول نمی‌کشد و کودک معمولاً از دست آنها خلاص میشود.

دردهای ناشی از رشد جسمانی

از هر ۶ کودک مدرسه‌ای یک نفر به نوعی دچار این نوع دردها میشود چنین دردهایی زمانی واقع می‌شوند که کودک به مرحله رشد سریع پا گذاشته است عضلات و استخوانها در این مرحله با سرعتهای نسبتاً متفاوتی رشد می‌کنند و در نتیجه منجر به دردهایی بویژه در هنگام عصر میشوند درد همچنین می‌تواند بعد از فعالیت شدید بوجود آید تشخیص دادن درد ناشی از رشد جسمانی از درد مفصل مهم است دردهای رشد جسمانی در بین مفصلهای یک دست یا پا احساس می‌شود اما دردهای مفصل مخصوص خود محل مفصل است در کودک درد مفصل می‌تواند نشانه‌ایی از تب رماتیسمی یا التهاب مفصل باشد.
● آیا خطرناک است؟
دردناشی از رشد جسمانی خطری در بر ندارد اما هرگونه درد مربوط به مفصل مخصوصاً اگر همراه با تب باشد خطرناک است زیرا می‌تواند به علت التهاب چرکی مفصل (Septic Arthritis) باشد.
● ابتدا چکار باید بکنید؟
۱) مفصلهای کودکتان را با فشار دادن اطراف آنها از نظر ورم و حساس بودن بررسی کنید. اگر چیزی مشاهده نکردید عضلات را بهمان ترتیب امتحان کنید.
۲) ببینید آیا کودکتان هنگام راه رفتن می‌لنگد.
۳) از او بپرسید چه موقع درد شروع شده است و چقدر طول می‌کشد.
● آیا مشورت با دکتر لازم است؟
اگر درد در ناحیه مفصل ایجاد شده است و همراه با تب می‌باشد یا بیشتر از ۲۴ ساعت طول بکشد هر چه زودتر به دکتر مراجعه کنید.
● دکتر چه اقدامی انجام خواهد داد؟
بعد از آنکه علتهای دیگر درد را جستجو کرد و آنها را کنار گذاشت شما را از نگرانی در می‌آورد.
● شما چه کمکی می‌توانید بکنید؟
نسبت به درد توجه و دلگرمی نشان دهید. این می‌تواند برای تسکین کودک شما کافی باشد.
کودک خود را حمام گرم بدهید و یا یک بطری پر از آب داغ که درون پارچه‌ای پیچیده‌اید بر روی ناحیه دردناک بگذارید تا هنگام خوا ب دچار مشکل نشود.
آرام به ماساژ دادن عضلات مبتلا بپردازید تا گرفتگی‌های عضلانی تا حدودی برطرف شوند.
     
  
صفحه  صفحه 29 از 43:  « پیشین  1  ...  28  29  30  ...  42  43  پسین » 
خانه و خانواده

مراحل رشد از جنینی تا بزرگسالی

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti Forums is not responsible for the content of external sites

RTA