انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
خانه و خانواده
  
صفحه  صفحه 104 از 111:  « پیشین  1  ...  103  104  105  ...  110  111  پسین »

همه چیز درباره بیماری ها


مرد

 
۱۲ علامت بروز هموروئيد

هموروئيد بيماري شايعي است و بيش از ۵۰ درصد مردم در مقطعي از زندگي شان دچار اين ناراحتي مي شوند. خون ريزي رکتال هنگام اجابت مزاج، از علايم اصلي بواسير است. البته اين خون ريزي مي تواند دلايل ديگري نيز داشته باشد. زماني مي توان بواسير را درمان کرد که علت اصلي آن مشخص شود.
هموروئيد، رگ هاي خوني بزرگ شده در قسمت رکتال است که در صورت باقي ماندن در داخل مقعد مشکلي ايجاد نمي کند، زيرا داخل مقعد، عصب زيادي وجود ندارد.
اما زماني که بواسير در قسمت بيرون مقعد ظاهر مي شود، هنگام دفع مدفوع، باز مي شود. درد و خون ريزي هنگام دفع مدفوع نه تنها ناراحت کننده بلکه نگران کننده نيز است که در صورت کنترل و معاينه نشدن مي تواند به کم خوني، عفونت و به مرور زمان حتي به سرطان رکتال منجر شود.


دلايل زيادي وجود دارد که باعث ايجاد هموروئيد مي شود. از جمله؛
فشار آوردن هنگام دفع مدفوع: اگر مجبوريد براي دفع مدفوع، بيش از ۵ دقيقه روي خود فشار بياوريد، بدانيد که اين امر طبيعي نيست. اين فشار باعث خون ريزي مي شود.

چاقي مفرط:وزن بالا، فشار زيادي بر قسمت تحتاني بدن وارد مي کند که مي تواند از علت هاي بواسير باشد. رگ هاي خوني در قسمت رکتال بزرگ مي شود و در نتيجه هنگام دفع مدفوع فرد دچار خون ريزي مي شود.

مصرف کم آب: آب ترکيب اصلي مدفوع است. آب باعث نرمي مدفوع و آساني دفع مي شود و هنگام دفع، روي رگ هاي رکتال فشاري وارد نمي کند. بنابراين طي روز آب کافي بنوشيد.

برنامه غذايي کم فيبر: کمبود فيبر در برنامه غذايي باعث سفت شدن مدفوع مي شود. مدفوع سفت نيز، روي ديواره هاي مقعد اصطکاک ايجاد مي کند که سرانجام به خون ريزي منجر مي شود. درمان بواسير مصرف فراوان سبزي هاي برگ سبز است.

بارداري: بسياري از زنان در دوره بارداري دچار بواسير مي شوند. در زمان بارداري، رگ هاي خون گشاد مي شود. به همين دليل زنان باردار به بواسير مستعدترند.

يبوست مزمن: برخي افراد در طول سال به يبوست مستعدند و تغييرات غذايي نيز هميشه روي وضعيت آن ها تأثير نمي گذارد. اگر دچار يبوست مزمن هستيد، به مرور زمان دچار بواسير خواهيد شد. براي پيش گيري بهتر است از قرص هاي رونده استفاده کنيد.

نشستن طولاني مدت: بيشتر افراد مجبورند به مدت طولاني پشت ميز بنشينند که اين امر منجر به متورم شدن رگ هاي خون در ناحيه مقعد مي شود.

استفاده از دستمال توالت زبر: دستمال کاغذي که از آن استفاده مي کنيد، بايد نرم باشد تا مقعد را زخم نکند.

وضعيت نامناسب بدن: يکي از علت هاي بروز بواسير، حالت نادرست نشستن است. خميدگي بدن، روي قسمت پايين بدن فشار وارد مي کند. اين فشار اضافه مي تواند باعث تحريک بواسير شود.

مصرف غذاهاي پر ادويه: ادويه، مقعد زخم شده را تحريک و دفع مدفوع را سخت مي کند.

برخي ورزش ها: برخي برنامه هاي ورزشي از جمله وزنه برداري شايد مناسب افراد مستعد به بواسير نباشد. به ويژه نشستن روي زانو با وزنه، مي تواند به متورم و زخم شدن رگ هاي مقعد منجر شود.

اسهال:در اين مواقع، فرد به طور مکرر به دستشويي مي رود که اين امر باعث ايجاد اصطکاک، زخم و عفونت مقعد مي شود.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
التهابی که در مفاصل جا خوش کرده‌ است

معمولا باورها به گونه‌ای است که همه تصور می‌کنند با بالا رفتن سن و پیر شدن مفاصل، به‌مرور تورم و التهاب در استخوان‌ها و مفصل‌ها ظاهر ‌شده و همین باعث دردناک‌شدن ماهیچه‌ها و مفاصل می‌شود، ولی بروز چنین دردهایی همواره به سالمندی و پیری مرتبط نیست و در هر سنی گریبانگیر افراد می‌شود.
برخی بیماری‌های مفصلی مانند آرتروز در نتیجه ساییدگی و پارگی مفاصل بروز می‌کند. انواع دیگری از بیماری‌های مفصلی مانند رماتیسم زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی فعالیت بیش از حدی دارد و به پوشش مفاصل حمله کرده باعث بروز درد در مفاصل، تورم و التهاب مزمن و تخریب آنها می‌شود. در واقع رماتیسم مفاصل، نوعی بیماری خود ایمنی به شمار می‌رود.
رماتیسم مفاصل با این که بیشتر در سالمندان مشاهده می‌شود، ولی در همه سنین می‌تواند ایجاد شود.سن شیوع آن معمولا پس از چهل و پیش از شصت سالگی است. در برخی خانواده‌ها نیز می‌توان رد پای وراثت را در این بیماری مشاهده کرد و از این رو ممکن است چند نفر از اعضای یک خانواده با رماتیسم مفصلی دست به گریبان باشند.
درد و التهاب ناشی از این بیماری در فواصل متناوب عود می‌کند و سپس بهبود می‌یابد و اغلب باعث تخریب و بدشکل‌شدن دائمی مفاصل می‌شود. حدود 5‌/‌1 میلیون آمریکایی از این بیماری رنج می‌برند که در این میان، شمار زنان نسبت به مردان تقریبا سه برابر بیشتر است. علائم بیماری در زنان، بین سی تا شصت سالگی بروز می‌کند و این در حالی است که مردان معمولا در سال‌های بالاتر عمر دچار رماتیسم مفصلی می‌شوند.
علائم رماتیسم مفصلی معمولا از فردی به فرد دیگر فرق دارد و شدت آن ممکن است با هم متفاوت باشد. مهم‌ترین نشانه‌های این بیماری عبارتند از درد، خستگی، کمبود انرژی بدن، کاهش اشتها، تب خفیف، احساس گرما، تورم و قرمزی، خشکی و سفتی ماهیچه‌ها و مفاصل بخصوص صبح‌ها پس از بیدارشدن از خواب و همچنین التهاب در مفاصل کوچک دست و مچ که معمولا به طور قرینه در اندام‌ها دیده می‌شود.
به دلیل پیش‌رونده بودن بیماری، فرد در طول سالیان توانایی خود را از دست می‌دهد و مفاصلش تخریب می‌شود. تورم و التهاب ایجاد شده در رماتیسم مفصلی در بافت‌های اطراف مفصل مانند تاندون‌ها، رباط‌ها و ماهیچه‌ها نیز به چشم می‌خورد. علائم ابتدا خود را در دست‌ها و مچ نشان می‌دهد و فرد در انجام کارهای روزمره خود با مشکل مواجه می‌شود. مفاصل بیماران معمولا هنگام پیاده‌روی متورم می‌شود. التهاب مزمن ایجاد شده در مفاصل، به بافت‌های بدن مانند تاندون‌ها و غضروف‌ها آسیب وارد کرده، به‌مرور باعث تخریب و ضعف استخوان‌ها و ماهیچه‌ها و در نتیجه بدشکلی، تخریب و کاهش عملکرد آنها می‌شود.


در جستجوی عامل ناشناخته
محققان نتوانسته‌اند علت اصلی بروز رماتیسم مفصلی را بدرستی شناسایی کنند. با وجود این،رد پای برخی عوامل عفونی مانند ویروس‌ها، باکتری‌ها و قارچ‌ها در ایجاد این بیماری مشاهده شده است. همان‌طور که اشاره شد، برخی ژن‌های خاص نیز در بروز رماتیسم مفصلی نقش بسزایی دارند که احتمال بروز این بیماری را افزایش می‌دهد. همچنین برخی عوامل و عفونت‌های محیطی نیز در تحریک فعالیت سیستم ایمنی در افراد مستعد تاثیر دارد، اما در نهایت اصلی‌ترین عامل بروز این عارضه، حمله سلول‌های سیستم ایمنی به مفاصل است. از عوامل محیطی می‌توان به دود سیگار و مواد دخانی، قرار گرفتن در معرض کانی‌های سیلیکاتی و بیماری‌های مزمن محیطی اشاره کرد که خطر بروز رماتیسم مفصلی را افزایش می‌دهند.


امید به درمان تا چه حد؟
در حال حاضر درمان قطعی برای بهبود مبتلایان روماتیسم مفصلی وجود ندارد و روش‌های موجود تنها با هدف کاهش التهاب و درد مفاصل و بالا بردن عملکرد و دامنه حرکتی مفاصل و همچنین جلوگیری از تخریب و بدشکلی آنها صورت می‌گیرد. مداخلات درمانی زودهنگام تأثیر بسزایی در بهبود علائم دارد و بیماری را تحت کنترل گرفته، مانع از پیشرفت علائم می‌شود.
درمان‌ها بر اساس نوع مفاصل درگیر، سلامت بیمار، سن و شغل بیمار انجام می‌شود. دو گروه از داروها در رماتیسم مفصلی مورد استفاده قرار می‌گیرد که عبارتند از داروهای اولیه که سریع‌الاثرند و داروهای ثانویه که تاثیرشان با تاخیر است. داروهای سریع‌الاثر، داروهای غیراستروئیدی ضد التهابی مانند آسپیرین، کورتیزون، ناپروکسن و ایبوپروفن هستند که به منظور کاهش درد و التهاب مورد استفاده قرار می‌گیرند.
کورتیکواستروئیدها نیز از این قبیل داروها به شمار می‌روند. از سوی دیگر، داروهایی که با تأخیر اثر می‌کنند و در مرحله دوم درمان مورد استفاده قرار می‌گیرند، سرعت بهبود بیماری را بالا برده، مانع تخریب پیشرونده مفاصل می‌شوند. قدرت تخریب مفاصل در بیماران مختلف، متفاوت است و افرادی که قدرت تخریب مفاصل در آنها کمتر باشد، می‌توانند با استراحت و داروهای مسکن و ضدالتهابی مانع پیشرفت بیماری شوند. در موارد شدید بیماری، پزشک عمل جراحی را توصیه می‌کند.


درمان‌های طبیعی رماتیسم
در کنار درمان‌های دارویی و عمل‌های جراحی که برای بهبود علائم رماتیسم مفصلی انجام می‌گیرد، استفاده از درمان‌های طبیعی و مکمل گاه حتی مؤثرتر از درمان‌های پزشکی است و بیماران را تا حد زیادی از درد خلاص کرده، بیماری را تحت کنترل در می‌آورد. برخی پزشکان معتقدند، استفاده از سرما و گرمادرمانی می‌تواند علائم بیماری را کاهش دهد.
کمپرس سرد، تورم و التهاب مفاصل را کم می‌کند و چنانچه از درد و تورم مفاصل رنج می‌برید، هنگام تشدید علائم می‌توانید با قرار دادن بسته‌های یخ روی مفاصل به مدت 15 دقیقه و استراحت 30 دقیقه‌ای بین هر کمپرس، درد و التهاب را کاهش دهید. این کار ماهیچه‌های شما را آرام کرده، جریان خون را بهبود می‌بخشد.
به کمک کمپرس گرم و قرار دادن پد یا حوله گرم و مرطوب روی مفاصل می‌توانید درد را کاهش دهید. گرمای بیش از حد ممکن است به پوست بدن آسیب برساند. بهتر است با دوش‌گرفتن و حمام‌کردن با آب گرم، درد مفاصل را تسکین دهید. از سوی دیگر برخی معتقدند طب سوزنی با تحریک ترشح مواد شیمیایی خاصی که مانع بروز درد می‌شوند، سیگنال‌های درد را کاهش می‌دهد و علائم رماتیسم مفصلی را کم می‌کند.
بسیاری از مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهد مکمل‌های روغن ماهی که حاوی اسیدهای چرب امگا3 است، با التهاب ایجاد شده در مفاصل مبارزه می‌کند و علائم رماتیسم را کاهش می‌دهد. همچنین مصرف ویتامین E به کاهش علائم رماتیسم کمک می‌کند.
سیگار کشیدن از عادات غلطی است که خطر ابتلا به رماتیسم مفصلی را افزایش می‌دهد و احتمال بروز علائم و آسیب‌های مفصلی را تشدید می‌کند.
رفتاردرمانی شناختی نوعی روان درمانی به شمار می‌رود که به تغییر افکار و رفتارهای اشتباه در ارتباط با بیماری به افراد کمک می‌کند و در بهبود مبتلایانی که دچار افسردگی هستند نیز مؤثر است. مشاوره با متخصص رفتاردرمانی به مقابله با استرس‌ها و بیماری‌های مزمن کمک می‌کند.
ورزش، انرژی بدن را بالا برده، با قوی‌کردن مفاصل و استخوان‌ها، دردهای مفصلی را کم می‌کند. راه‌رفتن، دوچرخه‌سواری و شنا از جمله فعالیت‌هایی است که برای بدن مفیدند ولی بیماران مبتلا به رماتیسم مفصلی بهتر است پیش از ورزش، با پزشک خود در خصوص نوع فعالیتی که مجاز به انجام آن هستند، مشورت کنند. با وجود این، پزشکان توصیه می‌کنند زمانی که التهاب مفاصل دارند از انجام ورزش خودداری کرده، به محض روبه‌رو شدن با درد، فعالیت خود را قطع کنید.
انجام حرکات یوگا بویژه به طور گروهی درد را در مبتلایان رماتیسم کاهش می‌دهد. علاوه بر این، انجام حرکات کششی و ایجاد کشش در مفاصل می‌تواند به بهبود درد و التهاب مفاصل کمک کند. این بیماران که صبح‌ها با خشکی مفاصل مواجه می‌شوند، می‌توانند پس از بیدار شدن از خواب، دوش آب گرم گرفته، با استفاده از حرکات کششی، مفاصل خود را برای طول روز آماده ‌کنند. ایروبیک داخل آب هیچ فشاری بر مفاصل وارد نمی‌کند و مناسب‌ترین ورزش برای مبتلایان رماتیسم است. پژوهشگران دریافته‌اند ورزش‌های قدرتی مانند کار با وزنه، قدرت ماهیچه‌ها را بالا می‌برد و برای مبتلایان بسیار مفید است.
محققان سوئدی سال 2003 دریافتند مصرف رژیم غذایی مدیترانه‌ای سرشار از میوه‌ها، سبزیجات، غلات، حبوبات و روغن زیتون به مدت سه ماه عملکرد جسمانی افراد را افزایش و علائم بیماران مبتلا به رماتیسم مفصلی را کاهش می‌دهد. همچنین مطالعات نشان می‌دهد مصرف سبزیجات فراوان، علائم رماتیسم مفصلی مانند درد و خشکی صبحگاهی مفاصل را بهبود می‌بخشد ولی چنانچه علاقه زیادی به مصرف غذاهای گوشتی دارید، بهتر است سبزیجات فراوانی را در غذای خود بگنجانید.آنتی اکسیدان‌های موجود در نخود سبز و کلم بروکلی از بافت‌های اطراف مفاصل آسیب‌دیده محافظت می‌کند. برخی مطالعات حاکی از آن است که مصرف میگو و مواد لبنی علائم رماتیسم مفصلی را تشدید می‌کند.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
pixy_666: پروستاتش مشکل داشته که تو این سن واسه مردا یه عمل کاملا طبیعیه...
حالا بقیه شو دیگه خدا عالمه...
پیکسی تو هم رقصیدن بلدی دنبال ساز و تمبکی ها بلا!
     
  
مرد

 
علائم و درمان سینوزیت قارچی

باور رایج اینست که سینوزیت، یک عفونت باکتریایی یا ویروسی است، اما تحقیقات جدید نشان می‌دهند که بعضی از سینوزیت‌ها، عفونت قارچی هستند. در سینوزیت‌های حاد که به آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای ضداحتقان پاسخ نمی‌دهند، احتمالاً سیستم ایمنی بدن به یک قارچ واکنش نشان داده است و حفره‌های سینوس‌ها تحریک شده است.
سینوزیت قارچی هنگامی روی می‌دهد که یک ارگانیسم قارچی، به حفره‌های سینوس‌ها حمله کند. خیلی عجیب نیست که قارچ‌ها وارد راه تنفسی ما شوند چون محیط اطراف، پُر است از این ارگانیسم‌ها و ما هر روز آنها را تنفس می‌کنیم. اما هنگامی که سیستم ایمنی ضعیف شود، قارچ‌ها در حفره‌های سینوسی مرطوب و تاریک رشد می‌کنند.


نشانه‌های سینوزیت قارچی
متأسفانه راه سریع و آسانی برای تشخیص سینوزیت قارچی از انواع دیگر سینوزیت وجود ندارد. نشانه‌های انواع سینوزیت‌ها مشابه یکدیگرند و اغلب، افراد به بیش از یک نوع آن مبتلا می‌شوند. به عبارت دیگر سینوزیت ممکن است باکتریایی، ویروسی یا قارچی باشد اما معمولاً ترکیبی از اینهاست. بعضی اوقات سینوزیت با یک عفونت ویروسی شروع می‌شود و پس از آن باکتریایی یا قارچی می‌شود. برای تشخیص نوع سینوزیت باید به پزشک مراجعه کنید و آزمایش شوید.


درمان سینوزیت قارچی
برخلاف سینوزیت باکتریایی، سینوزیت قارچی به آنتی‌بیوتیک پاسخ نمی‌دهد، همینطور داروهای ضداحتقان نیز بر آن اثر ندارد. بنابراین درمان آن دشوار است.
در این موارد جراحی آندوسکوپیک بهترین راه درمان است. اما احتمال برگشت سینوزیت بعد از جراحی وجود دارد.
چون عامل اصلی این نوع سینوزیت، قارچ است، بهتر است برای جلوگیری از ابتلا به آن محل زندگی خود قارچ‌زدایی کنید. محیط مرطوب، اصلی‌ترین عامل رشد قارچ‌ها است. بنابراین محیط‌های مرطوب منزل مانند دستشویی، حمام، آشپزخانه محل رشد قارچ‌ها هستند، همینطور رختخواب، بالش،‌مبل‎ها و هر چیزی ممکن است محل رشد قارچ باشد.


برای کاهش قارچ در منزل موارد زیر را رعایت کنید:
· محل‌های مرطوب را تا حد امکان تمیز نگه داید.
· وقتی رطوبت هوا مناسب است، از دستگاه بخور برای مرطوب کردن هوا استفاده نکنید (استفاده از دستگاه بخور هنگام زمستان که هوای خشک سینوس‌ها را تحریک می‌کند می‌تواند مفید باشد)
· گل‌های خانگی و گل‌های خشک شده‌ی کمتری را در منزل نگه دارید، زیرا هر دو این گل‌ها جاذب قارچ هستند.
· شیرها و لوله‌های آبی را که نشتی دارند تعمیر کنید.
· در زمستان از پوشیدن چکمه‌های مرطوب در خانه پرهیز کنید.
· حوله‌های مرطوب را در حمام رها نکنید، به سرعت آنها را خشک کنید.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
کدام كبودي‌ها نشانگر بيماري‌ خطرناكي است؟

كبود شدن، يك اتفاق معمول و طبيعي در زمان آسيب ديدن و ضربه خوردن بافتي است اما چه زماني يك كبودي مي‌تواند خطرناك باشد و كي بايد كبودي‌ها را به عنوان زنگ خطر در نظر گرفت؟


زياد با ميز و صندلي برخورد مي‌كنيد؟
اگر از گروه آدم‌هاي حواس‌پرت باشيد يا مشغله زيادي داشته باشيد قاعدتا با لكه‌هاي كبودي روي دست‌ها، ران‌ها و پاهاي‌تان كه ناشي از برخورد با صندلي‌ها، ميزها و حتي گاهي در و پنجره‌هاست، آشنا هستيد. كبودي يك روند طبيعي در عملكرد بدن- طي پاسخ به هرگونه آسيب و ضربه وارده - است.
در اين روند وقتي به نقطه‌اي ضربه مي‌خورد رگ‌هاي خوني كوچك نزديك به ناحيه آسيب‌ديده پاره مي‌شوند و محتويات خود را خالي مي‌كنند. اينگونه است كه رنگ ناحيه حالت تيره‌ بين آبي تيره تا سياه پيدا مي‌كند و بعد در روند بهبود به حالت سبز متمايل به زرد تغيير رنگ مي‌دهد.


بعضي كبودي‌ها تا چند ماه بهبود نمي‌يابد
جدا از تغيير رنگ، لكه‌هاي كبود غالبا با درد و تورم موضعي همراه هستند. كبودي‌ها مي‌توانند كاملا سطحي باشند و فقط لايه‌هاي خيلي سطحي پوست را درگير كنند يا اينكه به لايه‌هاي زير پوست هم برسند يا حتي لايه عضلاني زير پوست را هم درگير كنند و البته گاه شدت ضربه و آسيب آنقدر زياد است كه استخوان‌ها هم صدمه مي‌بينند. اينگونه آسيب‌هاي شديد عمقي گاه تا ماه‌ها زمان لازم دارند تا بهبود پيدا كنند. تمام موارد فوق را مي‌توان يك روند طبيعي بهبود در بدن دانست اما گاهي هم كبودي‌ها مي‌توانند چيزي فراتر از اين باشند.


3 نقطه مهم
ضرب‌ديدگي و كبودي مي‌تواند ناشي از هرچيزي باشد؛ آسيب‌هاي ورزشي، افتادن، خوردن به ميز و صندلي و تصادفات رانندگي و... اما گاهي اين اتفاقات بدون علت مشخص يا پس از يك حادثه خيلي جزئي رخ مي‌دهند. اين مي‌تواند نشانگر يك حالت پزشكي باشد كه بايد به آن توجه كرد. ضرب‌ديدگي و كبودي‌هاي متعدد مي‌تواند نشانگر اختلالات خوني و نقص در بند آمدن خون باشد.
در روند توقف‌ خونريزي 3 عامل مهم در رگ‌ها نقش دارند: اول پلاكت‌ها كه جزو سلول‌هاي خوني هستند و در شكل‌گيري لخته‌هاي خون نقش دارند، دوم فاكتورهاي انعقاد خون كه پروتئين‌هايي در جريان خون هستند و روند شكل‌گيري لخته‌ها را هدايت مي‌كنند و سوم خود عروق كه با تنگ شدن‌شان مانع از تجمع خون و مايعات در موضع آسيب‌ديده مي‌شوند. اگر در هركدام از اين سه عامل مشكلي وجود داشته باشد پروسه كبودي مي‌تواند به طور مكرر و حتي پس از يك برخورد بسيار جزئي هم اتفاق بيفتد.


در چه مواقعي به پزشك مراجعه كنيم؟
اگر به طور پياپي دچار كبودي‌هاي بي‌دليل مي‌شويد يا مناطق كبودي بدن شما بزرگ و دردناك است و بدون علت مشخص ايجاد شده‌اند يا اينكه كبودي در بدن شما همراه با علائم بيماري در كل بدن به خصوص با تب و از دست دادن تمركز ذهني و حالت گيجي ذهني است يا اينكه به طور مكرر دچار خونريزي از لثه‌ها و بيني مي‌شويد، در تمام اين موارد بهتر است حتما به يك پزشك متخصص مراجعه كنيد و در صورت لزوم آزمايشات لازم را زيرنظر او انجام دهيد. خبر خوب اينكه كبود شدن حتي اگر به راحتي اتفاق بيفتد در صورتي كه مشكل زمينه‌اي ديگري نداشته باشيد حالتي نيست كه بخواهد شما را نگران كند.


وارفارين و آسپیرين مصرف مي‌كنيد
شايع‌ترين مشكل در اين ميان اختلالات پلاكي است. بسياري از داروها و برخي از عفونت‌ها مي‌توانند اين حالت را رقم بزنند. استفاده از داروهايي مثل وارفارين و آسپیرين هم مي‌توانند باعث اين حالت شود. بيماري‌هاي كبد مانع از توليد پروتئين‌هاي لخته‌كننده خون مي‌شود و البته بيماري هموفيلي هم مي‌تواند اين حالت را رقم بزند. در بيماري هموفيلي كمبود يك فاكتور مشخص (فاكتور 8) در مسير انعقاد خون باعث بروز مشكل مي‌شود.
اگر ديديد بيشتر از دوست‌تان دچار ضرب‌ديدگي مي‌شويد و بدن‌تان پر شده از كبودي، خيلي نگران نشويد، خب شايد بيشتر از دوست‌تان به اين طرف و آن طرف برخورد مي‌كنيد. در ضمن حواس‌تان باشد كه هرقدر سن‌تان بالاتر مي‌رود احتمال بروز كبودي و ضرب‌ديدگي با ضربه‌ها و برخوردهاي خفيف‌تر بيشتر و بيشتر مي‌شود.
هرقدر كه سن بالاتر برود عروق خوني شكننده‌تر مي‌شود و لايه‌هاي پوست هم نازك‌تر مي‌شوند و تمام اينها باعث مي‌شود كه احتمال بروز كبودي در سن بالا بيشتر باشد. در ضمن بسياري از داروها و مكمل‌هايي كه افراد مسن مصرف مي‌كنند هم احتمال بروز كبودي‌ها را بالا مي‌برند (داروهاي رقيق‌كننده جريان خون، كورتون‌ها و حتي روغن ماهي از جمله موارد پرمصرف در ميان افراد ميانسال و سالخورده هستند).
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
برای از بین بردن بوی بد بدن چه کنیم؟

«دوش روزانه» بهترین راهکار برای کاهش بوی بد ناشی از تعریق بدن است.
دکتر حسین طباطبایی، درباره دلایل افزایش تعریق بدن در فصل گرما گفت: بدن انسان به روش‌های مختلفی مواد زائد را دفع می‌کند که یکی از راه‌های آن تعریق است.
وی ادامه داد:‌ تعریق علاوه بر اینکه مقداری مواد زائد و سموم بدن را دفع می‌کند درجه حرارت بدن را نیز تنظیم می‌کند. زیرا افزایش حرارت بدن از مقدار مشخصی به ارگان‌ها آسیب‌ می‌رساند.
این متخصص با بیان اینکه افزایش دمای هوا، از دلایل بالارفتن تعریق بدن است و از این طریق، دمای بدن تنظیم می‌شود، گفت: به علاوه در مواقعی که ورزش می‌کنیم و فعالیت‌های جسمی انجام می‌دهیم یا غذاهای عرق‌زایی مثل فلفل مصرف می‌کنیم، غدد تعریق فعال می‌شود. هم‌چنین آش داغ‌، سوپ داغ و چای داغ، باعث تعریق می‌شوند.
وی درباره‌ دلایل ایجاد بوی بد بدن به هنگام تعریق، توضیح داد: عرق کردن شرایط را برای فعالیت میکروب‌ها، باکتری‌ها و قارچ‌ها فراهم می‌کند زیرا این موجودات در شرایط مرطوب بهتر رشد می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه نواحی چین‌دار بدن مثل زیربغل، گردن و کشاله ران شرایط مناسبی برای میکروب‌ها ایجاد می‌کند، توضیح داد: سوراخی که عرق از آن خارج می‌شود با محل خروج چربی یکسان است در نتیجه با افزایش تعریق، چربی هم زیاد می‌شود و این محیط چرب و مرطوب، فضای مناسبی برای رشد قارچ ها فراهم می‌کند.
طباطبایی هم‌چنین با بیان اینکه شایع‌ترین قارچ پوستی «تینه آ‌ ورسی کالر» است، گفت: این قارچ باعث می‌شود روی بدن لکه‌های تیره و روشن در نواحی روی سینه، پشت، زیر بدن و به خصوص جاهایی که لباس روی آن قرار می‌گیرد ایجاد شود.
وی افزود: در اثر تعریق، قارچ‌های دیگری هم مانند قارچ کچلی در بدن ایجاد می‌شود باکتری‌های دیگری هم هستند که با تعریق، فعال می‌شوند و باعث التهاب و عفونت پوستی می‌شوند.


با آب سرد دوش بگیرید
طباطبایی هم چنین بر لزوم دوش گرفتن با «آب ولرم مایل به خنک» تاکید کرد و گفت: دوش روزانه نباید با آب داغ باشد زیرا خود باعث افزایش تعریق می‌شود.


دئودرانت‌ها ضد تعریق نیستند
وی هم‌چنین درباره دئودرانت‌ها و موارد استفاده از آنها تاکید کرد:‌ دئودرانت‌ها، ضد تعریق نیستند بلکه تنها خوش‌بو کننده‌اند. برای کاهش میزان عرق‌ کردن، باید از ضدتعریق‌هایی استفاده کرد که معمولا بوی خوش ندارند اما تعریق را کاهش می‌دهند.
ضد عرق‌های معمولی را می‌توان بدون نسخه از داروخانه‌ها تهیه کرد اما اگر اثر نکرد ضد تعریق‌های قوی‌تری توسط پزشک تجویز می‌شود.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
sinarv1: پیکسی تو هم رقصیدن بلدی دنبال ساز و تمبکی ها بلا!

من اگه رقص بلد بودم که تا حالا فرار کرده بودم اونور آب...
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
گرفتگي صدايتان را جدي بگيريد

درست است كه با گذشت زمان ظاهر انسان ضعيف مي‌شود و صدا هم از اين امر مستثنا نيست، اما مي‌توان شرايط مناسبي را براي حفظ كيفيت صدا فراهم كرد.
منشا توليد صدا حنجره است و موثرترين قسمت حنجره، تارهاي صوتي هستند كه مهمترين نقش را در توليد صدا دارند. صداي توليد شده با تارهاي صوتي كه صوت با فركانس پايه‌اي گفته مي‌شود، كيفيت كلام را ندارد. اين صوت اوليه با عبور از قسمت‌هاي مختلف حلق، دهان و بيني كه در اصطلاح آن راتونل صوتي گويند، فرم كلامي پيدا مي‌كند.
فركانس پايه‌اي حنجره در خانم‌ها 240 هرتز است. يعني 240 بار در ثانيه اين تارها به لرزش در مي‌آيند و در آقايان اين فركانس 140 هرتز مي‌باشد. علت اختلاف اصلي بين صداي آقايان و خانم‌ها همين تفاوت فركانس پايه‌اي است و به همين دليل صداي خانم‌ها زيرتر از آقايان است.
درست است كه با گذشت زمان ظاهر انسان ضعيف مي‌شود و صدا هم از اين امر مستثنا نيست، اما مي‌توان شرايط مناسبي را براي حفظ كيفيت صدا فراهم كرد. ايجاد صدا به 2 عامل بستگي دارد:
1- حجم هواي ذخيره شده در ريه در موقع بازدم
2- توانايي عضلات تارهاي صوتي و منضمات آن كه با مشاوره با متخصصان آسيب‌شناسي گفتار و انجام تمرينات ورزشي و تنفسي مي‌توان بر اين كاستي‌ها فائق آمد. استفاده از دخانيات در سنين بالا آسيب شديدي به حنجره وارد مي‌كند.


گرفتگي صدا در خانم‌ها تحت عوامل مختلفي صورت مي‌گيرد
تغييرات هورموني در دوران تخمك‌گذاري، حاملگي و دوران يائسگي هر كدام مي‌تواند موج تغيير صدا شود.
عامل تغييرات روحي و خلقي كه در ساعات مختلف روز رخ مي‌دهد و گفتني است كه اولين تظاهرات و تغييرات روحي و خلقي در كيفيت صدا اثرگذار است. در صورت بروز بيماري‌هاي التهابي حنجره، بهبودي به علت بالا بودن فركانس پايه‌اي و رعايت نكردن استراحت صوتي با تاخير رخ مي‌دهد. همچنين صحبت كردن بيش از حد با تلفن، حنجره را خسته مي‌كند و مخصوصا در زمان بيماري لارنژيت باعث تاخير در بهبودي مي‌شود.
همچنين استفاده بيش از حد از مواد شوينده شيميايي و همچنين لوازم آرايشي و استنشاق انواع عطر و اسپري عامل موثر گرفتگي صدا در خانم‌هاست. لازم به ذكر است استفاده از داروهاي محرك، تاثير نامطلوب بر لايه‌هاي مخاطي محافظتي حنجره دارد و در برخي موارد اين تغييرات در خانم‌ها غيرقابل برگشت است و باعث تغيير صداي ماندگار خواهد شد.


گرفتگي صدا و حرفه‌اي‌ها
افرادي كه حرفه آنها به صحبت كردن وابسته است، بايد بيش از افراد معمولي به حفظ و سلامتي صداي خود توجه كنند. چنانچه فردي در مواقع سرمازدگي استراحت صوتي را رعايت نكند و با شدت و بلند صحبت كند، باعث خونريزي‌هاي كوچك در تارهاي صوتي مي‌شود كه تدريجا اين تغييرات به علت رعايت نكردن بهداشت حنجره به گره صوتي تبديل مي‌شود كه نياز به عمل جراحي دارد.
تعداد كمي از مدرسان در ساعات استراحت و پس از تدريس از سيگار استفاده مي‌كنند كه بسيار مضر است، زيرا بيشترين آسيب تارهاي صوتي در مواقع خستگي و خشكي مخاط پوششي تارهاي صوتي رخ مي‌دهد كه به مدرسان توصيه مي‌شود با مصرف آب باعث افزايش رطوبت و لطافت تارهاي صوتي شوند و از آسيب‌هاي متعدد در امان باشند.
اما چند كلامي با آنهايي كه مي‌خواهند صداي حرفه‌اي داشته باشند: صداي حرفه‌اي داراي شرايط خاصي از نظر فيزيولوژي و آناتومي تارهاي صوتي و همچنين توانايي‌هاي ويژه است كه پس از بررسي‌هاي دقيق با تمرينات صحيح مي‌توان اين توانايي‌ را افزايش داد. در غير اين صورت، صرفا به دليل يك ميل و تفكر احساسي و تمرينات ناصحيح و غيراستاندارد توانايي ذاتي و اصلي حنجره مختل شده و تغييرات غيرقابل جبران در تارهاي صوتي ايجاد مي‌كند.
نكته ديگر اين كه بعضي افراد با تقليد صداي خواننده‌هاي حرفه‌اي در زمان كوتاهي كيفيت صداي واقعي خود را از دست مي‌دهند كه اين اتفاق در بعضي قاريان و مداحان ديده شده است. به اين افراد توصيه مي‌شود با ارزيابي‌هاي دقيق و بررسي توانايي‌هاي حنجره و مشورت با كارشناسان قدم به ورطه صوت حرفه‌اي بگذارند.


گرفتگي صدا در كودكان
گرفتگي صدا در كودكان جز تعداد محدودي كه به صورت مادرزادي است، بيشتر اكتسابي است و قابل ذكر است كه گريه يك پديده طبيعي است و نمي‌تواند ايجاد آسيب در حنجره كند.
جيغ زدن‌هاي ناگهاني كودكان كه بيشتر منشا خلقي دارد. و علت اصلي آن اختلالات و ناهنجاري‌هاي رفتاري در خانواده است، مي‌تواند نقش مهمي در گرفتگي صداي اطفال داشته باشد.
سرفه‌هاي شديد نيز ناشي از بيماري‌هاي التهابي ريه، حلق و سينوس كه به طور ناقص درمان شده است يا وجود عامل آلرژي در محيط زندگي و يا آلرژي به مواد غذايي در كنار تقليد از صداهاي مختلف شخصيت‌هاي تلويزيوني يا ديگران نيز مي‌تواند به وارد آمدن آسيب‌هايي به حنجره منجر شود.
شايان ذكر است كه تشخيص به موقع گرفتگي صدا در كودكان و درمان بهنگام، در بهبودي موثر است.


گرفتگي صدا ناشي از تروما
امروزه با افزايش آمار تصادفات و نزاع‌ها آمار آسيب و تروماي حنجره بالا رفته كه بيشترين آنها مربوط به تصادفات اتومبيل است. در اثر استفاده نكردن از كمربند ايمني در هنگام تصادف صورت و گردن به فرمان اتومبيل برخورد مي‌كند و باعث آسيب گردن مخصوصا حنجره كه برجسته‌ترين عضو گردن است، مي‌شود در نزاع‌ها و استفاده غير صحيح از فنون ورزش‌هاي رزمي نيز همان اتفاق و آسيب به گردن و حنجره وارد مي‌شود.
علامت اوليه اين عارضه تنگي نفس است كه به درجات مختلف صورت مي‌گيرد و مصدوم بايد به بخش اورژانس منتقل شود. علامت ديگري كه به علت شكستگي غضروف حنجره ايجاد مي‌شود ؛ ادم و خونريزي زير مخاطي است كه پس از حادثه رخ مي‌دهد و عوارض ناشي از آن شامل گرفتگي صدا، تنگي نفس و احساس در هنگام بلع غذا است. نكته قابل توجه در زمان كمك‌رساني به اين گونه مصدومان، خودداري از جابه‌جايي و كشش گردن آنها است.


گرفتگي صدا در سرطان حنجره:
شناخت بيشتر ما از يك بيمار با سرطان حنجره فردي است كه قدرت تكلم ندارد و با يك دستگاه با صداي خاصي صحبت مي‌كند و سوراخي در جلوي گردن براي تنفس دارد. نكته قابل توجه اين است كه اين بيماران اگرچه از نظر عارضه سرطان بهبود كامل يافته‌اند و بيماري آنها مسري نيست، اما آشنايي بيشتر مردم با اين بيماري لازم است به نحوي كه چنانچه فردي دچار گرفتگي صدا و عدم بهبودي آن در 3 هفته شد بايد به پزشك متخصص گوش و حلق و بيني مراجعه كند تا با معاينات دقيق و بررسي‌هاي لازم و با تشخيص و بررسي نسج مخاط حنجره، علت گرفتگي صدا مشخص شود و در صورتي كه احتمال عارضه سرطان ابتدايي حنجره، مطرح شد، با انجام معاينات دقيق‌تر تحت بيهوشي عمومي و با استفاده از ميكروسكوپ و انجام بيوپسي (نمونه‌برداري از نسج) به تشخيص صد درصد رسيده و با استفاده از ميكروسكوپ و جراحي به درمان عارضه سرطان ابتدايي حنجره پرداخت.
گاه با استفاده از روش پرتودرماني مي‌توان درمان را كامل كرد و مي‌توانيم مطمئن باشيم كه درمان بدون از دست دادن حنجره انجام پذيرفته است. متاسفانه بيماران مبتلا به عارضه سرطان ابتدايي با بي‌توجهي، باعث پيشرفت عارضه سرطان به قسمت‌هاي مختلف حنجره مي‌شوند كه به ناچار نياز به اعمال جراحي وسيع‌تر و با نقص عضو بيشتر مي‌شود.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
عوارض دیابت کنترل‌نشده بر بدن

درباره نحوه و میزان اطلاع‌رسانی درخصوص بیماری‌ها، اختلاف‌نظری کلی وجود دارد. بعضی‌ها معتقدند این حجم اطلاعات در دسترس نه‌تنها کمکی به مخاطبان نمی‌کند؛ بلکه در اختیار قرار دادن ریزترین جزئیات درباره بیماری‌ها نوعی ترس و نگرانی عمومی ایجاد می‌کند. در حالی‌که یک بیماری در همه به یک شکل بروز نمی‌کند و درمان‌ها نیز برای همه یکسان نیست.
به همین دلیل امروز اصطلاحی به نام «پزشکی منحصر به شخص» مطرح شده است. از سوی دیگر، خیلی‌ها هم معتقدند آگاهی بیشتر و بالا بردن سطح سواد جامعه به کنترل بهتر و پیشگیری از بسیاری عوارض بیماری‌ها کمک می‌کند و کاهش هزینه‌های درمان را به دنبال دارد.
یابت یک بیماری دو لبه است؛ اگر فرد شرایطش را بپذیرد و با مصرف منظم داروها و رعایت رژیم غذایی مناسب به جنگ آن برود، در بیشتر موارد سربلند از کارزار بیرون می‌آید، اما خیلی‌ها آن را جدی نمی‌گیرند و پرهیزهای لازم را انجام نمی‌دهند. انگار فکر می‌کنند اتفاق‌های بدی که برای بقیه می‌افتد، ربطی به آنها ندارد، اما دیابت با کسی شوخی ندارد و غفلت در برابر چنین بیماری موذی‌ای می‌تواند بسیار گران تمام شود.


دیابت نوع اول یا دوم؟
بدون شک با تفاوت‌های دیابت نوع اول و دوم آشنا هستید، اما فقط برای یادآوری می‌گوییم که در نوع اول یا وابسته به انسولین، لوزالمعده به اندازه کافی انسولین تولید نمی‌کند ولی در نوع دوم یا غیروابسته به انسولین، میزان تولید انسولین کافی است، اما حساسیت سلول‌ها نسبت به آن کاهش پیدا می‌کند که به آن مقاومت در برابر انسولین گفته می‌شود. با این حساب در نوع اول نیاز به تزریق انسولین وجود دارد ولی در نوع دوم نه. این مساله باعث شده خیلی‌ها تصور کنند دیابت نوع دوم بهتر از نوع اول است، اما این باور نادرست است. دیابت، خوب و بد ندارد و در صورتی که کنترل نشود، هر دو به یک میزان خطرناک است.


افت شدید قند خون
کاهش قند خون می‌تواند برای هر کسی اتفاق بیفتد؛ برای مثال در زمان گرسنگی شدید یا پس از ورزش سنگین، اما براحتی قابل حل است. با این حال هیپوگلیسمی یا افت شدید قند خون یکی از مشکلات شایع بیماران دیابتی و یک اورژانس پزشکی است. به طور کلی اگر قند خون به زیر 70mg/dl برسد، فرد دچار هیپوگلیسمی شده است. نشانه‌های هیپوگلیسمی بر حسب شدت متفاوت است، اما در شرایط حاد می‌تواند باعث غش کردن، کما و حتی مرگ شود. برای درمان باید فرد هرچه سریع‌تر یک خوراکی شیرین مصرف کند؛ برای مثال آبمیوه طبیعی، کشمش، آب‌نبات و در صورت نیاز قرص‌های گلوکز. دقیقا همین جاست که اهمیت کنترل میزان قند خون در افراد دیابتی دو چندان می‌شود.


افزایش شدید قند خون
به طور کلی اگر قند خون ناشتا (پس از 8 ساعت) بالای 130mg/dl باشد، فرد مبتلا به هایپرگلیسمی است. البته قند خون بالای 180mg/d پس از مصرف غذا نیز نشانه همین مشکل است چون قند خون افراد سالم در شرایط عادی به بالای 140mg/dl می‌رسد؛ البته بجز زمانی که فرد غذای بسیار سنگین مصرف کند. دیابتی‌ها معمولا به دلایل زیر دچار این مشکل می‌شوند:
ـ‌ نخوردن دارو یا تزریق نکردن انسولین
ـ مصرف کربوهیدرات زیاد: از آنجا که دیابتی‌ها همیشه در معرض افت قند خون هستند، تمایل عجیبی به مصرف قند و شیرینی و غذاهای پرچرب پیدا می‌کنند، حتی اگر در گذشته هیچ علاقه‌ای به این خوراکی‌ها نداشته‌اند.
ـ عفونت
ـ استرس زیاد
ـ کاهش فعالیت بدنی و ورزش
افزایش شدید قند خون اگر در مراحل اولیه درمان نشود، عوارض وخیمی به دنبال دارد. برای مثال کتواسیدوز در مبتلایان به دیابت نوع اول و کمای دیابتی در مبتلایان به نوع دوم.


کتواسیدوز چیست؟
یکی از اورژانس‌های پزشکی است که بر اثر هایپرگلیسمی کنترل نشده رخ می‌دهد و می‌تواند جان بیمار دیابتی را تهدید کند. وقتی بدن با کمبود انسولین مواجه می‌شود، نمی‌تواند قند خون را به انرژی مورد نیاز بدن تبدیل کند. بنابراین به جای آن سراغ ذخایر چربی بدن می‌رود. چربی ذخیره ‌شده، پس از آزاد شدن به کتون تبدیل می‌شود ولی از آنجا که سرعت تولید کتون بیشتر از سرعت مصرفش است؛ سطح آن در خون تا حدی بالا می‌رود که در نهایت وارد ادرار می‌شود.
از سوی دیگر قند خون بالایی که وارد ادرار شده، باعث دهیدراته شدن یا کاهش شدید آب بدن می‌شود. درمان این مشکل تزریق سریع انسولین تجویز شده از سوی پزشک، نوشیدن مایعات بدون قند و سنجش مرتب قند خون و کتون ادرار است. اگر کتواسیدوز سریع درمان نشود، می‌تواند به کما و مرگ منتهی شود.
با این حساب، آگاهی از نشانه‌های اولیه هایپرگلیسمی می‌تواند تعیین کننده مرگ و زندگی باشد. این نشانه‌ها شامل موارد زیر هستند:
ـ تشنگی شدید
ـ سردرد
ـ عدم تمرکز
ـ تاری دید
ـ تکرر ادرار
ـ خستگی و ضعف
ـ کاهش وزن
ـ میزان قند خون بالای 180mg/dl

هاپیرگلیسمی کنترل‌نشده، در درازمدت می‌تواند مشکلات زیادی برای دیابتی‌ها ایجاد کند که شامل این موارد است:
ـ عفونت پوست و واژن
ـ بهبود نیافتن سریع زخم‌ها
ـ کاهش قدرت بینایی
ـ آسیب دیدن اعصاب پاها که باعث بی‌حسی آنها می‌شود.
ـ ریزش موها، بخصوص در پاها
ـ اختلال در نعوظ
ـ بیماری‌های گوارشی مانند یبوست مزمن یا اسهال
ـ آسیب به چشم‌ها، عروق خونی و کلیه‌ها

پیشگیری هنوز هم بهترین درمان است؛ بنابراین برای جلوگیری از بروز عوارض هایپرگلیسمی فرد باید به طور مرتب قند خونش را بررسی کند، آب بیشتری بنوشد و ورزش کند، البته زیر نظر پزشک معالج و رژیم غذایی مناسب داشته باشد.


بیماری‌های قلبی ـ عروقی
بیماری‌های قلبی ـ عروقی اصلی‌ترین مشکل افرادی است که دیابت خود را خوب کنترل نکرد‌ه‌اند. براساس آمار سازمان بهداشت جهانی در سال گذشته حدود 68 درصد مرگ و میر افراد دیابتی بالای 65 سال بر اثر بیماری‌های قلبی، بخصوص سکته قلبی بوده است. با این حال با مصرف داروهای تجویز شده و رعایت رژیم غذایی مناسب می‌‌توان تا حد زیادی جلوی بروز این مشکلات را گرفت. سیگاری بودن به خودی خود فرد را در خطر بروز بیماری‌های قلبی ـ عروقی قرار می‌دهد. حالا تصور کنید یک فرد سیگاری به دیابت هم مبتلا شود. سیگار باعث کاهش جریان خون عروق و تنگی آنها، بخصوص در پاها می‌شود. این دلیل اصلی قطع پاها در افراد دیابتی است.


سکته مغزی
سکته مغزی یکی دیگر از عوارض دیابت است که می‌تواند باعث مرگ فرد شود. براساس آمار سازمان بهداشت جهانی حدود 16 درصد علت مرگ افراد بالای 65 سال در سال گذشته میلادی به دلیل سکته مغزی بوده است.


بیماری‌های کلیوی
یکی از عوارض خطرناک و کشنده دیابت، بیماری‌های کلیوی، بخصوص نارسایی کلیه است. براساس آمار سازمان بهداشت جهانی 44 درصد نارسایی‌های کلیوی ناشی از دیابت است. معمولا مصرف داروهای فشار خون؛ حتی اگر فرد مبتلا به فشار خون بالا نباشد، می‌تواند خطر مرگ و میر ناشی از نارسایی کلیه را تا 33 درصد کاهش دهد.


عفونت زخم و عفونت خون
بدن افراد دیابتی بشدت مستعد زخم شدن است. متاسفانه بدن دیابتی‌ها نمی‌تواند زخم‌ها را سریع بهبود دهد؛ بنابراین احتمال عفونی شدن آنها بسیار زیاد است. اگر زخم عفونی شود، بسرعت به مرحله حاد رسیده و وخیم می‌شود. وقتی میزان عفونت بدن بسیار بالا برود، بدن نسبت به آن نوعی واکنش نشان می‌دهد که آن را سپسیس یا عفونت خون می‌نامند.
این فرآیند می‌تواند به ورود مواد سمی و خطرناک به خون و در انتها به شوک سپتیک ختم شود. سپسیس سالانه جان هزاران نفر را می‌گیرد و یکی از خطرناک‌ترین عوارض دیابت است. با این حساب، مراقبت شدید و جلوگیری از زخمی شدن اجزای بدن، بخصوص پاها در افراد دیابتی اهمیت بسیاری دارد.


آسیب دیدن اعصاب
میزان بالای قند و فشار خون در افراد دیابتی در نهایت می‌تواند باعث آسیب اعصاب بدن شود. آسیب دیدن اعصاب بدن می‌تواند باعث بیماری‌های دستگاه گوارش، اختلال در نعوظ و آسیب پاها شود. آسیب دیدن اعصاب پا باعث بروز درد، سوزش و در نهایت بی‌حسی می‌شود.
بی‌حسی پاها یکی از مهم‌ترین و خطرناک‌ترین عوارض دیابت است چون باعث بروز زخم‌های ناخواسته و عفونت‌های شدید می‌شود. این مساله می‌تواند در نهایت باعث قطع پاها شود. به طور کلی دیابتی‌ها 25 درصد بیشتر در معرض خطر قطع عضو هستند. با این حساب، افراد دیابتی باید به طور مرتب پاهای خود را معاینه کنند و زیر نظر پزشک باشند.


دیابت و بارداری
خانم‌های باردار مبتلا به هر نوع دیابت باید بیشتر از دیگران مراقب باشند زیرا دیابت، اگر کنترل نشود می‌تواند مشکلات زیادی برای جنین و خود مادر در طول بارداری و حتی پس از آن ایجاد کند.
برای پیشگیری از هر نوع مشکلی، مادران باردار باید در قدم اول میزان قند خونشان را ثابت نگه دارند. میزان بالای قند خون در دوران بارداری علاوه بر این که فشار زیادی به جنین وارد می‌کند، می‌تواند باعث اختلال در زایمان، ضربه به جنین و کاهش شدید و ناگهانی قند خون جنین پس از تولد شود.
از سوی دیگر کودکانی که در دوران جنینی بیشتر در معرض قند خون بالا بوده‌اند، احتمال بیشتری دارد که در بزرگسالی به دیابت مبتلا شوند.


راهی برای پیشگیری هست؟
مهم‌ترین مساله برای کسانی که مبتلا به دیابت هستند، تحت کنترل نگه داشتن بیماری و جدی گرفتن آن است. هر گونه سرسری گرفتن این موضوع می‌تواند باعث تخریب سلول‌های بدن و در نهایت مرگ شود.
از مصرف دخانیات بشدت پرهیز کنید.
به صورت منظم ورزش کنید.
نسبت به پاهایتان حساس باشید.
روزانه پاها را معاینه کنید. آنها را بشویید و بخوبی خشک کنید و برای جلوگیری از ترک خوردن پوست پا حتما پاهایتان را چرب کنید.
در منزل دمپایی بپوشید و برای بیرون از کفش‌های راحت و گشاد چرمی استفاده کنید.
یادتان باشد پاهای شما احتمالا احساس گرما و سرما را بخوبی دریافت نمی‌کنند؛ پس مراقب اطرافتان باشید و برای مثال وقتی حمام می‌روید، درجه حرارت آب را با دستتان کنترل کنید.
ناخن‌هایتان را از ته نگیرید.
با دیدن کوچک‌ترین علامت زخم بلافاصله به پزشک مراجعه کنید و بعد از دریافت درمان مناسب راه نروید و استراحت کنید.


چند نکته کلیدی
مغز: احتمال ابتلا به سکته مغزی در بیماران دیابتی دو تا چهار برابر بیشتر از افراد عادی است.
قلب و عروق: بیماری‌های قلبی ـ عروقی بزرگ‌ترین مشکل بیمارانی است که دیابت‌شان را کنترل نمی‌کنند. آمار مرگ و میر بزرگسالان مبتلا به دیابت بر اثر مشکلات قلبی دو تا چهار برابر بیشتر از همین گروه سنی است که دیابتی نیستند.
چشم‌ها: وقتی دیابت پیشرفت کند و فرد برای جلوگیری از پیشروی آن هیچ اقدامی نکند، مشکلاتی مانند آب‌سیاه، آب مروارید و رتینوپاتی دیابتی حداقل مشکلات بینایی او خواهد بود. در نهایت نیز امکان نابینایی وجود دارد.
بیماری‌های کلیوی: قند و فشار خون بالا می‌تواند به طور مستقیم کلیه را هدف بگیرد. بنابراین یکی از دلایل اصلی ایجاد اختلال در عملکرد کلیه‌ها و حتی از کار افتادگی‌شان دیابت است.
اختلال اعصاب حسی: بالا بودن قند خون باعث آسیب به سلول‌های حسی پا می‌شود؛ بنابراین عجیب نیست اگر افراد مبتلا به این بیماری متوجه سوزش پا یا یخ‌زدگی در اندام‌هایشان نشوند.
مشکلات لثه و دندان: افراد مبتلا به دیابت بیشتر از دیگر افراد دچار مشکلات مربوط به دهان و دندان می‌شوند. این افراد باید به طور مرتب به دندانپزشک مراجعه و وضع دهانشان را تحت کنترل کنند.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
گلو درد چرکی چیست؟

گلودرد چرکی وجود ترشحات سفید چرکی بر روی لوزه‌های کامی است. مهمترین عاملی که باعث گلودرد چرکی می‌شود و نیاز به درمان آنتوبیوتیکی پیدا می‌کند باکتری از خانواده استرپتوکوک است.
گلو درد چرکی عفونت گلو و لوزه ها به وسیله باکتریهای از نوع استرپتوکوک می باشد که به نام گلو درد نوع استرپتوکوکی شناخته می شود .
گلودرد استرپتوکوکی از طریق تماس نزدیک با فرد بیمار منتقل می‌شود. گرچه برای تایید ابتلای فرد به گلودرد استرپتوکوکی، لازم است آزمایشی موسوم به کشت حلق انجام گیرد. اما معمولا بدون این آزمایش، موارد احتمالی گلودرد استرپتوکوکی را می‌توان از روی نشانه ها تشخیص داد. مصرف آنتی بیوتیک می‌تواند برای فرد مبتلا به گلودرد استرپتوکوکی مفید باشد.
آنتی بیوتیک‌ها داروهایی هستند که باکتری‌ها را از بین می‌برند. این داروها اغلب برای پیشگیری از بروز عوارضی نظیر تب رماتیسمی استفاده می‌شوند و کمتر برای کاستن از دوره بیماری مصرف می‌شوند.
گلودرد استرپتوکوکی بدون درمان معمولاً چند روز باقی می‌ماند. درمان با آنتی بیوتیک معمولاً باعث می‌شود تا نشانه‌ها ۱۶ ساعت زودتر ناپدید شوند. دلیل اصلی درمان با آنتی بیوتیک، کاستن از احتمال ابتلا به بیماری‌های خطرناک‌تر است. مثلاً، نوعی بیماری قلبی به نام تب رماتیسمی یا تجمع چرک در گلو موسوم به ورم پشت حلقی. مصرف آنتی بیوتیک در بازه زمانی ۹ روز از شروع بروز نشانه‌ها بیشترین کارآیی را دارد.


نشانه های گلو درد چرکی چیست ؟
۱- گلو درد و سوزش در ناحیه گلو به خصوص در هنگام قورت دادن غذا
۲- تب
۳- تورم و دردناک شدن غدد لنفاوی در ناحیه گردن
۴- احساس خستگی و کوفتگی بدن
۵- لوزه ها متورم شده و اغلب با نقاط چرکی پوشیده می شوند .
۶- ناحیه سقف دهان قرمز رنگ و ملتهب می شوند .

* توجه : سرفه ، گرفتگی صدا، آبریزش بینی از نشانه های گلو درد چرکی نبوده و بیشتر ویروسی می باشد .


نحوه انتقال گلودرد چرکی چیست ؟
انتقال عفونت استرپتوکوکی ازطریق ریز قطرات ، هنگام عطسه و سرفه در فرد دارای گلو درد چرکی صورت می گیرد


.مدت زمان دوره کمون ( دوره پنهان) چه مدت می باشد ؟
دوره کمون ( از زمانی که عفونت وارد بدن می شود تا زمانیکه علائم دیده می شود ) این بیماری ۳-۱ روز می باشد .
جهت تشخیص نوع استرپتوکوک می توانیم از گلو یک نمونه کشت گرفته شود .
بعد از ۲ روز جواب قطعی کشت آماده می شود .


درمان گلودرد چرکی نوع استرپتوکوکی چیست :
۱- درمان یا به صورت تزریقی و یا به صورت خوراکی است .
اگر درمان بصورت تزریقی باشد یک دوز پنسیلین تزریقی و در صورت درمان به صورت خوراکی به مدت ۱۰ روز پنی سیلین خوراکی تجویزمی شود .


طول مدت بیماری گلو درد چرکی چند روز می باشد ؟
در صورت مصرف آنتی بیوتیک ۲۴ ساعت بعد از شروع مصرف آنتی بیوتیک علائم کاهش می یابد .
اما در صورتی که آنتی بیوتیک جهت بیمار شروع نشود علائم ممکن است چند هفته به طول بینجامد .


قابل توجه والدین محترم :
در صورت بروز گلو درد در کودکان تا ۲۴ ساعت از رفتن به مدرسه خودداری شود.


در صورتی که درمان گلو درد چرکی به صورت ناکامل و یا درمان با آنتی بیوتیک انجام نشود عواقب آن چه می باشد ؟
۱- تب روماتیسمی
۲- آسیب به کلیه ها
۳- آسیب به قلب


تب روماتیسمی چیست ؟
تب روماتیسمی یک مشکل بسیار جدی است که می تواند به دنبال درمان نامناسب گلو درد چرکی و یا عدم در یافت آنتی بیوتیک ایجاد گردد .


علائم تب روماتیسمی شامل نشانه های زیر می باشد :
۱- نارسایی دریچه های قلب
۲- درد و تورم مفاصل
۳- حرکات غیر ارادی بدن
۴- تب
۵- راشهای پوستی

تب روماتیسمی معمولاً ۵-۲ هفته بعد از عفونت گلو ایجاد می شود .


آسیب به کلیه ها چگونه است ؟
از عوارض دیگر گلو درد چرکی صدمه به کلیه ها می باشد که این مشکل ۱۰ روز بعد از عفونت استرپتوکوکی درمان نشده خود را نشان می دهد که ممکن به نارسایی موقت و یا دائم کلیه بینجامد .


نشانه های آن شامل :
۱- کاهش میزان ادرار
۲- ادرار تیره رنگ
۳- ورم خفیف اطراف چشم ها
۴- خستگی


چگونه از عوارض عفونت استرپتوکوکی جلوگیری نماییم ؟
۱- جهت تشخیص به پزشک مراجعه نماییم و از خود درمانی بپرهیزیم .
۲- در صورت تجویز آنتی بیوتیک تزریقی قبل از تزریق حتماً تست پنی سیلین انجام شود .
نکته :در صورت سابقه ی حساسیت به پنی سیلین حتماً به پزشک معالج خود اطلاع دهید .
۳- توجه داشته باشید در صورتیکه ازآنتی بیوتیکها ی خوراکی استفاده می کنید
طول مدت درمان ۱۰ روز می باشد دارو را طبق دستور پزشک و سر ساعت مشخص شده مصرف کنید . اگر علائم بیمار شما در ابتدای درمان بهبود یافت طول مدت درمان را کامل کنید .
۴- در صورتی که پزشک تشخیص دهد عامل ایجاد گلو درد ویروسی است نیاز به درمان با آنتی بیوتیک نمی باشد . لذا جهت جلوگیری از مقاومت میکروبی به پزشک پیشنهاد تجویز آنتی بیوتیک ننمائید .
۵- افرادی که دچار تب روماتیسمی شده اند باید جهت پیشگیری از مشکلات بعدی تا ۴۰ سالگی و یا تا پایان عمر طبق نظر پزشک به صورت دوره های مشخص از آنتی بیوتیک ها استفاده نمائید .
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
صفحه  صفحه 104 از 111:  « پیشین  1  ...  103  104  105  ...  110  111  پسین » 
خانه و خانواده

همه چیز درباره بیماری ها

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti Forums is not responsible for the content of external sites

RTA