انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
خانه و خانواده
  
صفحه  صفحه 106 از 111:  « پیشین  1  ...  105  106  107  ...  111  پسین »

همه چیز درباره بیماری ها


مرد

 
پراشتهایی عصبی

دسته ای از اختلال های خوردن که فرد مقدار زیادی غذا را به صورت دوره ای و سریع در مدت کوتاهی بدون احساس کنترل می خورد و سپس با راههای مختلف مانند ورزش های سنگین,روزه , استفاده از داروهای مسهل و مدر سعی در جبران رفتار پرخوری خود دارد که نتیجه آن گیر افتادن بیمار در چرخه ای باطل می شود


پراشتهایی عصبی( جوع)
تعریف. خوردن مقدار زیادی غذا به صورت دوره ای، غیر قابل کنترل ، وسواسی، و با سرعت زیاد، در یک مدت کوتاه(شکم بارگی)، و سپس القای استفراغ ، مصرف مسهل ها یا داروهای مدر، تحمیل گرسنگی، یا انجام ورزشهای شدید و سنگین به منظور جلوگیری از افزایش وزن(شکم بارگی و پاکسازی).
ویژگی های اصلی پر اشتهایی عصبی عبارتند از: دوره های راجعه ی پرخوری؛ احساس فقدان کنترل بر خوردن طی دوره های پرخوری؛ استفراغ خود انگیخته، سوء مصرف مسهل ها یا مدرّها، روزه داری، یا ورزش افراطی برای پیشگیری از افزایش وزن؛ و این که ارزیابی خود به طور مداوم که تحت تأثیر تناسب اندام و کاهش وزن قرارگیرد .
دو نوع پر اشتهایی عصبی وجود دارند: نوع پاکسازی و نوع غیر پاکسازی. بیماران نوع غیر پاکسازی اشکالات کمتری در تن- انگاره داشته، کمتر مضطرب بوده و احتمالاً چاق تر هستند. شیوع این اختلال حدود 1% در جمعیت عمومی و 3-1 درصد در زنان جوان است. سن شروع معمولاً 16 تا 18 سالگی است و نسبت ابتلای زن به مرد 10 به یک است.


ويژگي هاي برای پر اشتهایی عصبی
A. دوره های مکرر شکمبارگی دوره شکم بارگی با هر دو حالت زیر مشخص می شود:
(1) غذا خوردن، در یک دوره زمانی مشخص (مثلاً هر 2 ساعت). به میزانی که مشخصاً بیشتر از مقداری است که اکثر مردم می توانند طی همین مدت و تحت شرایط مشابه بخورند.
(2) احساس ناتوانی در کنترل غذاخوردن درطی این دوره (مثلاً احساس ناتوانی توقف غذاخوردن یا کنترل نوع یا حجم موا غذایی مصرفی).
B. رفتارهای جبرانی نامتناسب و مکرر به منظور جلوگیری از افزایش وزن، نظیر استفراغ عمدی، مصرف نابجای مسهل ها ، مدرها ،تنقیه ، یا سایر داروها، روزه داری، یا ورزشهای مفرط
C. شکمبارگی و رفتارهای جبرانی نامتناسب هر دو بطور متوسط حداقل 2 بار در هفته و بمدت 3 ماه رخ می دهند.
D. ارزیابی خود به شکل نامتناسبی تحت تأثیر شکل و وزن بدن قرار دارد.
E. این اختلال صرفاً در طی دوره های بی اشتهایی عصبی رخ نمی دهد.


انواع خاص:
نوع توأم با پاکسازی : طی دوره جاری پراشتهایی عصبی، فرد بطور منظم اقدام به استفراغ عمدی یا مصرف نابجای مواد مسهل ، مدر، یا تنقیه می کند.
نوع بدون پاکسازی: طی دوره جاری پراشتهایی عصبی. فرد از سایر رفتارهای نامتناسب جبرانی استفاده کرده است. نظیر روزه داری یا ورزشها مفرط. ولی بطور منظم اقدام به استفراغ عمدی یا مصرف نابجای مواد مسهل ، مدر، یا تنقیه نکرده است.


عواملي كه در بروز پر اشتهایی عصبی نقش دارند
1. عوامل زیست شناختی. مطالعات متابولیک نشان می دهند که فعالیت و گردش نوراپی نفرین و سروتونین کاهش یافته است و سطح پلاسمایی اندورفین ها پس از القای استفراغ در بعضی از بیماران مبتلا به پر اشتهایی عصبی افزایش می یابد؛ این امر می تواند باعث تقویت رفتار بیماران شود. ، میزان شیوع در بستگان درجه اول بیمار بالاتر است.
2. عوامل اجتماعی. نمایانگر اهمیتی است که جامعه برای لاغر بودن قائل می شود. این بیماران کمال گرا و پیشرفت طلب هستند. بسیاری از این بیماران افسرده بوده و افسردگی خانوادگی در آنها بالاتر است. سابقه طرد، بی توجهی، و نزاعهای خانوادگی در این بیماران شایع تر از مبتلایان به بی اشتهایی عصبی است.
3. عوامل روان شناختی. بیماران دارای مشکلاتی در رابطه با نیازهای نوجوانی هستند، ولی افراد مبتلا به پر اشتهایی عصبی در مقایسه با مبتلایان به بی اشتهایی عصبی بیشتر اجتماعی، عصبانی و تکانه ای هستند. آنان سابقه ی مشکلاتی در جدا شدن از مراقبت( مثل امتناع از رفتن به مدرسه) دارند. علائم افسردگی و اضطراب شایع هستند؛ خطر خودکشی وجود دارند. سوء مصرف الکل مشاهده می شود و حدود یک سوم این بیماران از مغازه ها دزدی می کنند(دزدی غذا)


سیر بیماری پر اشتهایی عصبی
A. . سیر این اختلال معمولاً مزمن است ولی در صورت عدم بروز اختلالات الکترولیتی و آلکالوز متابولیک، ناتوان کننده نخواهد بود. 60% این بیماران پس از درمان بهبود می یابند؛ با این حال میزان عود طی 5 سال به 50% بالغ می شود. در بعضی موارد پر اشتهایی عصبی، دوره های فروکشی 1 تا 2 سال طول می کشند.


درمان پر اشتهایی عصبی
1. بستری کردن. اختلالات الکترولیتی، آلکالوز متابولیک، و خطر خودکشی، بستری کردن بیماران را ضروری می سازد. عوارض جسمی پر اشتهایی عصبی(مثل پوسیدگی دندانها، از وفاژیت) را باید به دقت مورد توجه قرار داد، چون ممکن است باعث به خطر انداختن جان بیمار شوند.


درمان روانشناختی
a. رفتار درمانی شناختی. بایستی خط اول درمان پر اشتهایی عصبی قلمداد گردد. موفقیت درمان بستگی به رعایت یک برنامه ی درمانی بسیار دقیق و جدّی براساس دستورالعمل است که شامل حدود 20 جلسه طی 5 تا 6 ماه می شود. در این برنامه از تعدادی روشهای شناختی و رفتاری استفاده می شود تا (1) چرخه ی رفتاری پرخوری و رژیم گرفتن که توسط خود بیمار تداوم می یابد قطع گردد( 2) شناختها و باورهای ناکارآمد فرد درباره ی غذا، تن انگاره، و نگرش کلی به خویشتن تغییر یابند.
b. روان درمانی پویشی : درمان سایکودینامیک بیماران مبتلا به پر اشتهایی عصبی به سمت عینی نیم) ، غذا را به دو دسته تقسیم می کنند: اقلام مغذی و اقلام ناسالم. غذایی که مغذی تلقی می شود، ممکن است خورده شده و بازگردانده نشود چرا که به طور ناخودآگاه نمادی از درون فکنده های خوب است. ولی غذاهای خرت و پرت به طور ناخودآگاه نماد ویرانگری، تنفر، و بدی است، بنابراین باید با استفراغ از بدن بیرون رانده شود(برون فکنی شود).
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
چه موقع مجبور به پیوند قرنیه می‌شویم؟

تبخال در چشم را یک ویروس به وجود می‌آورد که در زمان به وجود آمدن، به فرد احساس وجود یک جسم خارجی در چشم را می‌دهد.
رنگ‌ها، نور، اشیا، طبیعت و هر چه که در پیرامون ماست، همه و همه را با چشم می‌بینیم. چشم، دریچه‌ای است به دنیای بیرون و به دلیل وظیفه‌ای که انجام می‌­دهد یکی از اجزای بسیار مهم بدن محسوب می‌شود. شاید همین، دلیل خوبی باشد که نسبت به چشم اهمیت بیشتری قائل شویم و از آن به خوبی مراقبت کنیم.
خوردن ضربه به چشم و عوامل دیگر می‌تواند چشم را با مشکلاتی مواجه کند که نتیجه آن ممکن است به پیوند قرنیه بینجامد.
چشم انسان اجزای گوناگونی دارد که وجود هر کدام برای بینایی ضرورت دارد. اگر عصب بینایی قطع شود چشم، دیگر چیزی را نخواهد دید؛ همچنین آسیب به پرده چشم می‌تواند دید را از بین ببرد.
چنانچه قرنیه کدر شود می‌تواند باعث از بین رفتن دید شود حتی اگر اجزای داخلی چشم سالم باشند باز هم در صورت عدم درمان کدر شدن قرنیه و از بین رفتن دید وجود دارد. قرنیه بخشی است که در جلوی چشم به شکل یک دایره بی‌رنگ قرار گرفته و اطراف آن صلبیه (بخش سفید) وجود دارد.


همیشه پای یک لکه در میان است!
زمانی که قرنیه کدر می‌شود پیوند قرنیه باید انجام شود اما باید دید که چه عواملی باعث کدرشدن چشم می شوند. شایع‌ترین علت کدرشدن قرنیه ایجاد تبخال روی قرنیه است. تبخال در چشم را یک ویروس به وجود می‌آورد که در زمان به وجود آمدن، به فرد احساس وجود یک جسم خارجی در چشم را می‌دهد؛ سپس این حالت خوب می‌شود.
تکرار تبخال، باعث ایجاد لک شده و درنهایت قرنیه کدر می‌شود و دید را از بین می‌برد. وقتی فرد دچار این تبخال می‌شود و با علائمی چون درد، حالت شن رفتگی در چشم و... مواجه می‌شود ، باید به چشم پزشک مراجعه کند چرا که همین تبخال اولیه باعث کم شدن یک-دهم (1/0) دید خواهد شد. عوامل دیگری مثل تصادفات و آسیب به چشم، ضربه و پارگی قرنیه هم وجود دارند که اگر درمان نشوند باعث ایجاد لک در چشم می‌شوند.


قرنیه پیوند می‌شود
وقتی قرنیه چشم دچار لک شود باید عمل جراحی پیوند برای آن انجام بگیرد و برای افرادی که سایر اجزای بینایی آنها سالم است و تنها قرنیه کدر شده است می‌توان این کار را انجام داد. عمل پیوند قرنیه چشم محدودیت سنی ندارد و برای نوزاد تا فرد 90 ساله هم می‌تواند صورت بگیرد.
قرنیه را می‌توان با قرنیه چشم انسان مرده تعویض کرد. فردی که می‌میرد از قرنیه آن تا شش، هفت ساعت یا کمتر (در شرایط مناسب) پس از مرگ می‌توان استفاده کرد. قرنیه پیوند زده شده چون رگ ندارد برای بدن یک جزء بیگانه نخواهد بود و معمولا بدن آن را پس نمی‌زند.
همین مساله باعث می‌شود که آن را از هر مرده‌ای با هر گروه خونی‌ بتوان گرفت. بیشتر قرنیه‌‌های پیوندی، اهدایی هستند و به بانک چشم فرستاده می‌شوند، بانک چشم هم هزینه‌ای برای نگهداری و انجام آزمایش‌های یاد شده دریافت می‌کند.


پیوند قرنیه چطور انجام می‌شود؟
چشم پزشک، قرنیه پیوندی را به قطر هفت، هشت میلی متر به شکل دایره از چشم مرده درمی‌آورد و با 16 بخیه به چشم زنده پیوند می‌زند، بخیه‌ها هم آن‌قدر ریز هستند که بیمار آنها را حس نمی‌کند.
این کار با تیغ‌های یکبار مصرف که قیمت آنها بین 120 تا 150 هزار تومان است انجام می‌شود. این کار با دقت بسیار بالا انجام خواهد شد تا قرنیه به شکل کج و نا منظم در چشم زنده قرار نگیرد و مقدار بیشتری از قرنیه چشم اهدایی برداشته می‌شود تا به خوبی روی چشم گیرنده جا بیفتد و محکم شود.


زود اقدام کنید
زمانی که پزشک پیوند قرنیه را پیشنهاد کرد باید این کار سریع انجام شود و تعویق طولانی‌مدت آن مشکلاتی را به وجود می‌آورد؛ برای مثال کودکان دچار تنبلی چشم می‌شوند و بزرگسالان هم با مشکل انحراف چشم مواجه خواهند شد؛ به گونه‌ای که بعد از عمل، دید دوگانه (دو بینی) به وجود می‌آید.


مراقبت‌های چشم پیوند خورده!
وقتی فردی عمل پیوند قرنیه را انجام داد، بعد از عمل می‌تواند ببیند، البته دید فرد تار است و یکی،دو ماه طول می‌کشد که دید کاملا خوب شود. فردی که عمل پیوند قرنیه انجام می‌دهد باید نسبت به تبخال و خوردن ضربه به چشم توجه کافی داشته باشد چرا که این دو می‌توانند قرنیه پیوندی را با مشکل مواجه کنند.


مشکلات از نوع پیوندی
اولین مشکلی که برای قرنیه پیوندی به ویژه در افرادی که آلرژی دارند، وجود دارد التهاب، تورم و قرمز شدن چشم و در برخی افراد عفونت است که می‌تواند باعث پیدا شدن رگ در قرنیه و دفع پیوند شود.
پس باید چشم از این لحاظ تحت نظر باشد تا دچار این مشکلv
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
تومورهای غدد بزاقی

شرح بیماری
تومورهای‌ غدد بزاقی‌ یک‌ رشد غیرطبیعی‌ در غدد بزاقی‌. اکثر تومورهای‌ غدد بزاقی‌ خوش‌خیم‌ بوده‌ و چند سال‌ زمان‌ نیاز است‌ تا بروز کنند. حتی‌ تومورهای‌ بدخیم‌ غدد بزاقی‌ نیز به‌ندرت‌ به‌ نواحی‌ دوردست‌ بدن‌ گسترش‌ می‌یابند. این‌ تومورها ممکن‌ است‌ در غدد پاروتید (غدد بزاقی‌ واقع‌ در ناحیه‌ زاویه‌ فکی‌) یا غدد تحت‌ فکی‌ و زیرزبانی‌ (غدد بزاقی‌ واقع‌ در کف‌ دهان‌) بروز کنند.


علایم‌ شایع‌
یک‌ تورم‌ نرم‌ و دردناک‌ یا یک‌ توده‌ سفت‌ بر روی‌ زاویه‌ فکی‌ یا در کف‌ دهان‌ این‌ تومورها گاهی‌ با درد همراهند.


علل‌
ناشناخته‌.


عوامل تشدید کننده بیماری
کم‌آبی‌ بدن‌
بهداشت‌ دهانی‌ نامطلوب‌
استعمال‌ دخانیات‌
سنگ‌ مجاری‌ بزاقی‌
دندان‌ مصنوعی‌


پیشگیری‌
برخی‌ از آنها غیرقابل‌ پیشگیری‌ است‌، ولی‌ خطر بروز آنها را می‌توان‌ با اقدامات‌ زیر به‌ حداقل‌ رساند:
عدم‌ استعمال‌ دخانیات‌
حفظ‌ بهداشت‌ دهانی‌ مطلوب‌


عواقب‌ موردانتظار
تومورهای‌ بدخیم‌ بزاقی‌ معمولاً با جراحی‌، اشعه‌درمانی‌ و داروهای‌ ضد سرطان‌ قابل‌ علاج‌ هستند.
تومورهای‌ خوش‌خیم‌ معمولاً با جراحی‌ تنها قابل‌ درمانند.


عوارض‌ احتمالی‌
عفونت‌ محل‌ جراحی‌
بدشکلی‌ ظاهری‌ پس‌ از جراحی‌
گسترش‌ کشنده‌ ( تومورهای‌ بدخیم)‌ به‌ سایر اعضا (به‌ندرت‌)


درمان‌
اصول‌ کلی‌

بررسی‌های‌ تشخیصی‌ ممکن‌ است‌ شامل‌ رادیوگرافی غدد بزاقی‌ و قفسه‌ سینه‌، ام آر آی، سی تی اسکن، سونوگرافی، اسکن‌ رادیوایزوتوپ‌ با تکنسیم‌ 99 باشد.
جراحی‌ برای‌ برداشت‌ تومور و غدد لنفاوی‌ ناحیه‌ گردن‌، در صورت‌ گسترش‌ سلول‌های‌ بدخیم‌ تومور تمیز نگه‌ داشتن‌ دهان‌ پس‌ از جراحی‌ با دهان‌شویه‌ آب‌ نمک‌. روزانه‌ حداقل‌ 4-3 بار دهان‌ را با محلول‌ آب‌ نمک‌ (یک‌ قاشق‌ چایخوری‌ نمک‌ در 250 سی‌سی‌ آب‌ گرم‌ (معادل‌ یک‌ بطری‌ نوشابه‌) شستشو دهید.


داروها
مسکن‌ها، در صورت‌ نیاز
آنتی بیوتیک ها، در صورت‌ وجود عفونت‌
داروهای‌ ضد سرطان‌، در صورتی‌ که‌ جراحی‌ و اشعه درمانی برای‌ درمان‌ تومورهای‌ بدخیم‌ این‌ ناحیه‌ کفایت‌ نکند.


فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری
پس‌ از جراحی‌ هرچه‌ سریعتر فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری های‌ طبیعی‌ خود را از بگیرید.


رژیم‌ غذایی‌
تا بهبود محل‌ جراحی‌ در دهان‌، استفاده‌ از رژیم‌ مایعات‌ لازم‌ خواهد بود.


درچه شرایطی باید به پزشک مراجعه نمود؟
اگر شما یا یکی‌ از اعضای‌ خانواده‌تان دارای‌ علایم‌ تومور غدد بزاقی‌ باشید.
بروز علایم‌ عفونت در دهان‌ از قبیل‌ گرمی‌، قرمزی‌، درد یا احساس‌ درد با لمس‌ ناحیه‌ و تورم‌ پس‌ از جراحی‌ اگر دچار علایم جدید و غیرقابل توجیه شده اید‌. داروهای‌ تجویزی‌ ممکن‌ است‌ با عوارض‌ جانبی‌ همراه‌ باشند
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
از کجا بفهمیم کف پایمان صاف است و معافیم؟

معمولا بیمارانی که کف پای صاف دارند و درمان لازم را انجام نمی‌دهند،‌ کمردرد می‌گیرند.
شاید آنقدرها هم سخت به نظر نرسد اما وقتی کسی به خاطر صافی کف پا می‌تواند معافیت سربازی داشته باشد، قضیه کمی جدی می‌شود. این مسئله آنقدر مهم است که در صورتی که فردی چنین مشکلی داشته باشد، مشمول معافیت قرار می‌گیرد. صافی کف پا ۴ ستون بدن انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و علائم و عوارضی را ایجاد می‌کند که باید مورد توجه قرار گیرد.


چطور متوجه شوید؟
برای بررسی کف پای صاف، فرد باید روی میز صاف قرار بگیرد و پزشک پشت بیمار بایستد و پایی را که روی زمین قرار گرفته بررسی کند، اگر همه پا کاملا روی زمین قرار گرفته باشد این پا به اصطلاح صاف است. صافی می‌تواند مشکل دیگری هم ایجاد کند و آن این است که تاندون آشیل بیمار به بیرون انحراف پیدا کرده است و طرف داخل پا که باید قوس داشته باشد کاملا روی زمین خوابیده است بنابراین این دو قسمت باید با هم بررسی شود. اگر تشخیص سخت باشد می‌توان از عکسبرداری و ام‌آر‌آی استفاده کرد. ۹۵ درصد کودکانی که به دنیا می‌آیند صافی کف پا دارند اما کم‌کم با راه رفتن قوس لازم را پیدا می‌کنند.


صافی کف پا چیست؟
قوس کف پا نیروهای مختلف و در راستاهای متفاوت را که از طرف زمین به بدن اعمال می‌شود، کاهش داده و اجازه ورود همه این نیروها را به بدن نمی‌دهد اما وقتی این قوس از بین می‌رود یا کم می‌شود، نیروهای مختلف وارد شده به کف پا از سد قوس کف پا گذشته و وارد کف پا و سیستم استخوان‌بندی یا همان اسکلت بدن انسان می‌شوند. به عبارتی با وجود نقص در قوس کف پا نیروی‌هایی که انسان روی آنها پا می‌گذارد، بر بسیاری از مفاصل و استخوان‌های بدن از نوک پا تا فرق سر اثر می‌گذارد.


دستگاه تشخیص کف پای صاف
امروزه با پیشرفت علم، روش دقیقی جایگزین روش‌های معمول تهیه اثر پا شده که موسوم است به اسکن کف پا. اسکن کف پا دارای صفحه‌ای‌ است که بیمار روی آن می‌ایستد و خود این دستگاه بر اساس فشاری که پا بر صفحه حساس آن وارد کرده است، می‌تواند اثر پای بیمار و نیز میزان صاف بودن کف پا را تعیین کند. در واقع نه‌تنها می‌توان از این اسکن برای تشخیص استفاده کرد بلکه به دلیل کم‌هزینه بودن آن می‌توان برای غربالگری صافی کف پا سود جست. هر فرد می‌تواند با مراجعه به مراکز تخصصی و انجام این اسکن از اولین لحظه شروع صاف شدن کف پایش مطلع‌شود.


درمان چگونه انجام می‌شود؟
اگر این وضعیت رخ دهد فرد نیاز به کفش طبی یا کفی طبی دارد. این درمان برای دختران تا ۱۴ سالگی و برای پسرها تا ۱۶سالگی کاربرد دارد. بعد از این سنین باید درمان‌های دیگری را مدنظر قرار دهیم.
وقتی پا قوس لازم را نداشته باشد، فشار زیادی به استخوان‌های پا وارد می‌شود و این فشار به مچ پا، زانو و کمر منتقل می‌شود و معمولا بیمارانی که کف پای صاف دارند و درمان لازم را انجام نمی‌دهند،‌ کمردرد می‌گیرند.
کفی‌های آماده‌ای که در داروخانه‌ها وجود دارد، اگر استاندارد لازم در آنها رعایت شده باشد، برای پا ضرری ندارند چون قوس کف پای ما یک‌هشتم اینچ است اما در صورتی که کفی مورد نیاز این اندازه را نداشته باشد، ممکن است موجب دردسر شود. در کنار اصلاح فیزیکی قوس کف پا از طریق کفش و کفی طبی، بیمار می‌تواند برای تسکین درد خود از داروهای مسکن استفاده کند.
کاهش وزن برای بیمارانی که اضافه وزن دارند حتما توصیه می‌شود. انجام برخی ورزش‌های کششی برای کاهش درد ناحیه پا و قوزک پا و نیز تقویت عضلات قوس کف پا مفید است. ماساژ کف پا با استفاده از یک بطری که روی زمین قرار گرفته می‌تواند مفید باشد.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
بیماری مزمن کلیه و درمان آن

بیماری مزمن کلیوی (CKD ) همچنین نارسایی مزمن کلیوی نیز نامیده می شود و این بیماری سبب تخریب کلیه ها می شود. این بیماری پیشرونده و برگشت ناپذیر است. کلیه های شما یک بخش اساسی از بدن شما هستند. آنها وظایف مانند ( کمک به حفظ تعادل مواد معدنی و الکترولیت هایی مانند ( کلسیم، سدیم و پتاسیم )، تولید سلول های قرمز خون، حفظ تعادل اسید و باز خون، دفع مواد زائد محلول در آب از بدن ) را به عهده دارند.
درمان برای بیماری مزمن کلیه معمولا با کنترل علت زمینه ای، برای کند کردن روند پیشرفت آسیب کلیوی، تمرکز دارد. بیماری مزمن کلیه می تواند به مرحله نهایی نارسایی کلیه، پیشرفت کرده که بدون فیلتر مصنوعی ( دیالیز ) یا پیوند کلیه این بیماری کشنده است.


چه عواملی باعث بیماری مزمن کلیه می شود؟
شایع ترین علل بیماری مزمن کلیوی، فشار خون بالا و دیابت هستند.
هر کلیه حاوی حدود یک میلیون واحد فیلتر بسیار ریز عملکردی بنام نفرون می باشد. هر بیماری که سبب زخم و اسکار این واحد فیلتر شود موجب بیماری کلیه می شود. دیابت و فشار خون بالا می تواند هر دو به نفرون آسیب برساند.
فشار خون بالا می تواند به رگ های خونی کلیه ها، قلب و مغز صدمه بزند. به طور کلی، بیماری های رگ های خونی برای کلیه ها خطرناک است. کلیه ها حاوی تعداد زیادی عروق خونی هستند.
بیماری های خود ایمنی مانند لوپوس می تواند به رگ های خونی آسیب برساند و می تواند آنتی بادی بر علیه بافت کلیه ایجاد کند.
علل مختلف دیگر بیماری مزمن کلیوی مانند بیماری کلیه پلی کیستیک یک علت ارثی از بیماری مزمن کلیوی است. گلومرولونفریت می تواند با لوپوس ایجاد شود. همچنین این بیماری می تواند بعد از یک عفونت استرپتوکوکی ایجاد شود.


عوامل خطر برای بیماری مزمن کلیه
خطر بیماری مزمن کلیوی در سن بالای 65 سال افزایش می یابد این با احتمال بیشتر در آمریکایی های آفریقایی تبار، سرخپوستان آمریکایی و آمریکایی های آسیایی تبار رخ می دهد. سایر عوامل خطرساز برای بیماری مزمن کلیه عبارتند از مصرف سیگار، چاقی، کلسترول بالا، دیابت نوع 1 و 2، بیماری های خود ایمنی، بیماری کلیه انسدادی ( از جمله انسداد مثانه ناشی از هیپرپلازی خوش خیم پروستات )، تصلب شریان، سیروز و نارسایی کبد، تنگ شدن عروق تامین کننده کلیه، سرطان کلیه، سرطان مثانه، سنگ کلیه، عفونت کلیه، لوپوس، اسکلرودرما، واسکولیت، ریفلاکس مثانه به حالب ( برگشت جریان ادرار جریان به کلیه )


شناخت نشانه های بیماری مزمن کلیه
بیماری های مزمن کلیوی ( CKD ) تا حدود90 درصد از کلیه نابود نشود هیچ علامتی ندارد هنگامی که کلیه به شدت آسیب دید نشانه های بیماری مزمن کلیه مانند ( تورم اطراف چشم ( ادم اطراف حدقه )، تورم پاها ( ادم پدال )، خستگی، تنگی نفس، تهوع، استفراغ ( به خصوص در صبح و بعد از خوردن غذا )، بوی ادرار شبیه بوی تنفس، درد استخوان، پوست غیر طبیعی تیره یا روشن، شبنم اورمیک، خواب آلودگی، بی حسی در دست و پا، سندرم پای بی قرار، ناخن و موهای شکننده، خارش، از دست دادن وزن، از دست دادن توده عضلانی، کشش عضلات و گرفتگی، بروز کبودی و خونریزی، خون در مدفوع، سکسکه، تشنگی بیش از حد، سطح پایین تمایل جنسی، ناتوانی جنسی، بیخوابی، آپنه خواب ) پیدا می شود.


تشخیص بیماری مزمن کلیه
تشخیص بیماری مزمن کلیوی با یک تاریخچه پزشکی آغاز می شود. تاریخچه خانوادگی از نارسایی کلیه می تواند سوء ظن شما را بالا ببرد. بنابراین می توانید سابقه فشار خون بالا یا دیابت را در نظر داشته باشید با این حال، آزمایش های دیگری برای تایید تشخیص بیماری مزمن کلیوی مورد نیاز است.
شمارش کامل خون - شمارش کامل خون ( CBC ) می تواند کم خونی را نشان می دهد. کلیه ها تولید اریتروپویتین می کنند این هورمونی است که باعث تحریک مغز استخوان به تولید سلول های قرمز خون می شود هنگامی که کلیه به شدت آسیب دیده باشد توانایی تولید اریتروپویتین کاهش می یابد. این سبب کاهش در سلول های قرمز خون می شود و کم خونی نامیده می شود.
الکترولیت ها - CKDمی تواند روی سطح الکترولیت شما تاثیر بگذارد پتاسیم ممکن است بالا باشد و سطح بی کربنات ممکن است کم شود. ممکن است سبب افزایش اسید خون شود.
نیتروژن اوره خون ( BUN ) - زمانی که کلیه ها شروع به تخریب می کند BUN بالا می رود به طور معمول کلیه ها، محصولات تجزیه پروتئین را از خون پاک می کنند لذا پس از آسیب کلیه، محصولات جانبی ساخت اوره که یک محصول جانبی از تجزیه پروتئین است بالا می رود اوره چیزی است که ادرار بوی آن را می دهد.
کراتینین - در کاهش عملکرد کلیه، کراتینین افزایش می یابد. این پروتئین نیز به توده عضلانی مرتبط است
هورمون پاراتیروئید ( PTH ) - کلیه و غدد پاراتیروئید در تنظیم کلسیم و فسفر تداخل می کنند. تغییرات در عملکرد کلیه روی آزاد شدن PTH تاثیر می گذارد و در سراسر بدن روی میزان کلسیم تاثیر می گذارد
هنگامی که کلیه پیشرفت کند و به مرحله ( ESRD ) برسد هیپرفسفاتمی ایجاد می شود و سنتز ویتامین D دچار اختلال می شود با گذشت زمان، این باعث می شود کلسیم از استخوان آزاد شده و استخوان ضعیف شود.
جریان کلیه و اسکن - این بررسی های تصویربرداری عملکرد کلیه را نشام می دهد
سونوگرافی کلیه - این آزمایش اندازه گیری غیر تهاجمی کلیه ها و پروستات است و اگر مانعی وجود داشته باشد نشان می دهد.


تست های اضافی برای CKD عبارتند از:
بیوپسی کلیه
تست تراکم استخوان
سی تی اسکن شکم ( CT )
تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی شکم ( MRI )


درمان بیماری مزمن کلیه
بسته به علت زمینه ای، بعضی از انواع بیماری های کلیوی می تواند درمان شود. هر چند اغلب بیمارهای مزمن کلیه، درمان ندارد. به طور کلی، درمان شامل اقدامات برای کمک به کنترل علائم و نشانه ها، کاهش عوارض و پیشرفت آهسته این بیماری است. بیماریهای مزمن کلیه، مزمن و برگشت ناپذیر است و لذا درمان برای بهبود بیماری زمینه ای تمرکز دارد. درمان می تواند سبب پیشگیری و درمان عوارض ناشی از CKD مانند ( اضافه بار حجم، نارسایی احتقانی قلب، کم خونی، استخوان های شکننده، از دست دادن وزن و عدم تعادل الکترولیتی ) شود.
داروهای فشار خون بالا - افراد مبتلا شدن به بیماری های کلیوی ممکن است فشار خون بالای آنها بدتر شود پزشک ممکن است داروهایی برای کاهش فشار خون توصیه کند که معمولا آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین ( ACE ) مهار کننده یا مسدود کننده های گیرنده آنژیوتانسین II که برای حفظ عملکرد کلیه است. داروهای فشار خون بالا در ابتدا می تواند عملکرد کلیه را کاهش و سطح الکترولیت را تغییر دهند بنابراین شما ممکن است نیاز به آزمایش خون مکرر برای نظارت بر وضعیت خود داشته باشید پزشک ممکن است به احتمال زیاد یک قرص آب ( دیورتیک ) و یک رژیم غذایی کم نمک را نیز توصیه کند.
داروها برای پایین آوردن سطح کلسترول - پزشک شما ممکن است داروهایی موسوم به استاتین را برای پایین آوردن کلسترول توصیه کند افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیوی اغلب مبتلا به سطوح بالای کلسترول بد که می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهد.
داروهایی برای درمان کم خونی - در برخی شرایط، دکتر شما ممکن است مکمل هورمون اریتروپویتین ( uh-rith-roe-POI-uh-tin ) را توصیه کند گاهی اوقات آهن به آن اضافه می شود مکمل اریتروپویتین به تولید سلول های قرمز خون کمک می کند و ممکن است خستگی و ضعف در ارتباط با کم خونی را کاهش دهد.
داروها برای تسکین تورم - افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیه ممکن است مایعات را در بدن احتباس کنند و این می تواند سبب تورم در پاها و همچنین به فشار خون بالا منجر شود داروهای دیورتیک ها می تواند به حفظ تعادل مایعات در بدن شما کمک کند.
داروها برای محافظت از استخوان - دکتر شما ممکن است مکمل کلسیم و ویتامین D را برای جلوگیری از استخوان های ضعیف و کاهش خطر شکستگی تجویز کند همچنین شما می توانید برای محافظت عروق خونی از آسیب های رسوب کلسیم ( آهکی شدت ) از داروهایی که از میزان فسفات در خون شما بکاهد استفاده کنید برای داشتن یک رژیم غذایی با پروتئین پایین و سالم، برای به حداقل رساندن مواد زائد در خون، لازم است با یک متخصص تغذیه مشورت کنید
کنترل مشکلات زمینه ای، مانند فشار خون بالا و دیابت می تواند میزان آسیب کلیوی را کاهش دهد.
هنگامی که عملکرد کلیه به 10 درصد یا کمتر کاهش یابد نشانه های بیماری ظاهر شده و در این مرحله، ممکن است شما نیاز به دیالیز یا پیوند کلیه پیدا کنید.
زمانی که کلیه ها به کلی از کار افتاد و خاموش شد بیماری مرحله انتهایی کلیه نامیده می شود.


درمان مرحله نهایی کلیه CKD / ESRD عبارتند از
ترک سیگار
وعده های غذایی کم چرب
محدودیت نمک برای کنترل فشار خون و جلوگیری از اضافه حجم بار
رژیم غذایی با پروتئین محدود و کالری کافی برای حفظ وزن
رژیم غذایی با پتاسیم محدود شده
انجام ورزش کافی
تصفیه خون از طریق دیالیز
پیوند کلیه
محدودیت مایعات برای جلوگیری از اضافه حجم بار
محدودیت کربوهیدرات برای بیماران مبتلا به دیابت
کنترل دیابت
کنترل فشار خون
آهن و مکمل ویتامین برای مدیریت کم خونی
تزریق اریتروپویتین برای تحریک تولید سلول های قرمز خون
مکمل های کلسیم و ویتامین D
استفاده از داروهای باند کننده فسفات
نرم کننده های مدفوع برای یبوست
آنتی هیستامین ها برای خارش
افراد مبتلا به CKD / ESRD که ممکن است بیشتر مستعد ابتلا به عفونت باشند توصیه می شود که از واکسن های ( پنوموکوکی، هپاتیت B و A، انفلوانزا، H1N1 ( آنفولانزای خوکی ) استفاده کنند.


پیشگیری از بیماری مزمن کلیه
همیشه نمی توان از CKD جلوگیری کرد با این حال، شرایط مانند کنترل فشار خون بالا و دیابت کمک کننده است.
دستورالعمل های مربوط به داروها را دنبال کنید. مصرف بیش از حد بسیاری از داروهای از بین برنده درد، مانند داروهای ضد درد بدون نسخه، نظیر آسپیرین، ایبوپروفن ( Advil، موترین IB و غیره) و استامینوفن ( تیلنول ، غیره) می تواند به آسیب کلیه منجر شود و اگر شما بیماری کلیه دارید به طور کلی باید از خوردن آنها اجتناب شود از پزشک خود در مورد خطر داروها بپرسید.
حفظ وزن سالم - اگر شما در یک وزن سالم هستید توسط فعالیت فیزیکی در بیشتر روزهای هفته، آن وزن را حفظ کنید اگر شما نیاز به از دست دادن وزن دارید با پزشک خود در مورد استراتژی برای کاهش وزن و داشتن وزن سالم صحبت کنید. که اغلب شامل افزایش فعالیت بدنی روزانه و کاهش کالری می باشد.
سیگار نکشید - اگر شما یک فرد سیگاری هستید، با دکتر خود در مورد استراتژی برای ترک سیگار صحبت کنید.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
همه چیز درباره شایع‌ترین بیماری دخترانه

کم خونی ناشی از فقر آهن یکی از مهمترین انواع کم خونی تغذیه‌ای در دختران و زنان محسوب می‌شود. کم خونی وضعیتی است که در آن تعداد گلبول های قرمز و یا مقدار هموگلوبین موجود در خون کاهش یافته و تبادل اکسیژن و دی اکسید کربن بین خون و سلول ها دچار اختلال می شود. از علل ایجادکننده کم خونی می توان کمبودهای تغذیه ای، خونریزی، ناهنجاری های ژنتیکی، بیماری های مزمن و یا مسمومیت های دارویی را نام برد.
کم خونی ناشی از فقر آهن یکی از مهمترین نوع کم خونی تغذیه ای در دختران و زنان محسوب می شود. اگر پس از استراحت کافی برای فعالیت های عادی انرژی ندارید و خسته می شوید، ممکن است به کم خونی مبتلا شده باشید. ابتلا به کم خونی می تواند از عوامل اصلی بروز مشکلات روحی روانی باشد. پس موارد زیر را مطالعه کنید.


علل کم خونی
مصرف کم آهن: پیروی کردن از رژیم غذایی فاقد آهن می تواند علت ابتلا به کم خونی باشد.آهنی که در گیاهان و مکمل های دارویی وجود دارد به اندازه آهن موجود در گوشت قرمز نیست. بیماری های گوارشی یا جراحی بای پس معده می توانند سبب کم خونی شوند.
مواد غذایی و داروهای زیر اگر همراه مواد غذایی سرشار از آهن مصرف شوند از جذب آهن توسط بدن جلوگیری می کنند: - لبنیات - مواد غذایی سرشار از کلسیم - مکمل های دارویی کلسیم - آنتی اسیدها - قهوه – چای


بعضی از علائم کم خونی و فقر آهن عبارتند از:
· رنگ پریدگی زبان و مخاط داخل لب و پلک چشم
· خستگی زود رس
· بی تفاوتی
·– سرگیجه و سردرد
· خواب رفتن و سوزن سوزن شدن دست ها و پاها
· حالت تهوع
· در کم خونی های شدید گودشدن روی ناخن


راه های درمان این بیماری کدام است؟
منظور از کم خونی های تغذیه ای، کم خونی هایی است که در اثر دریافت کم مواد مغذی ایجاد می شوند. از مهم ترین مواد غذایی جهت خون سازی، که کمبود آن در خون بدن موجب بروز کم خونی می شود می توان به آهن، ویتامین B۱۲ و اسیدفولیک اشاره کرد که از بین آنها کم خونی ناشی از فقر آهن یکی از شایع ترین نوع کم خونی تغذیه ای است.
برای درمان بیماری کم خونی فقر آهن تجویز داروهای حاوی آهن لازم است و معمولاً فقط مصرف غذاهای آهن دار مانند گوشت قرمز، گوشت سفید و سبزیجات سبز تیره برای درمان کافی نمی باشد.
البته لازم است به اندازه کافی از این مواد غذایی به خصوص گوشت قرمز استفاده شود، چون اگر افراد در مدت طولانی از گوشت قرمز استفاده نکنند، دچار کم خونی فقر آهن خواهند شد. غذاهای غنی از آهن عبارتند از: گوشت قرمز- ماهی - مرغ- زرده تخم مرغ - سبزی های دارای برگ سبز تیره مثل اسفناج تازه و جعفری- حبوبات مثل عدس و لوبیا.


عوامل افزایش دهنده جذب آهن و منابع غذایی آنها
اسیدسیتریک و اسید اسکوربیک (ویتامینC ) موجود در آلو، گلابی، طالبی، گل کلم، سبزی ها، آب پرتقال، لیموشیرین، لیموترش، سیب و آناناس می توانند عوامل افزایش دهنده جذب آهن در بدن باشند و همچنین اسید مالیک و اسید تارتاریک موجود در هویج، سیب زمینی، چغندر، کدوتنبل، گوجه فرنگی، کلم پیچ و شلغم، سبب افزایش جذب آهن می شود البته محصولاتی همچون سس سویا نیز در این دسته از عوامل گنجانده می شوند.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
دندان‌هایی که آرام و قرار ندارند

شاید برای شما یا اطرافیانتان هم اتفاق افتاده باشد که صبح‌ها پس از برخاستن از خواب، فک یا دندانتان درد گرفته و علت آن را نمی‌دانید. اگر گاهی با چنین مشکلی مواجه می‌شوید، بهتر است خواب خود را کنترل کنید؛ زیرا ممکن است علت این دردها، فشردن دندان‌ها روی هم در طول خواب باشد. گاهی افراد بر اثر استرس زیاد هم دندان‌هایشان را به هم می‌فشارند که در اصطلاح به آن «دندان‌قروچه» می‌گویند.
این مشکل معمولا خفیف است و به درمان نیازی ندارد، ولی در موارد شدید ممکن است مشکلاتی از قبیل اختلالات آرواره، سردرد و آسیب‌های دندانی ایجاد کند. اگر با چنین مشکلاتی مواجه هستید و به طور قطع از دندان‌قروچه در زمان خواب اطمینان ندارید، می‌توانید با مراجعه به پزشک از آن مطمئن شوید. پزشک با معاینه دندان‌ها و وجود آثار کشیده‌شدن دندان‌ها روی یکدیگر، بیماری را تشخیص می‌دهد. معمولا در معاینه، آثار کشیده شدن، لق یا کنده شدن دیده می‌شود.


به دنبال چه چیز باید باشید؟
از نشانه‌های دندان‌قروچه می‌توان به این موارد اشاره کرد: *‌ دندان‌قروچه گاه به حدی شدید است که ممکن است شما را از خواب بیدار کند. *‌ شکنندگی، صاف و ساییده شدن و لب پرشدن دندان‌ها *‌ فرسودگی مینای دندان که در مواردی به لایه‌های درونی دندان نیز سرایت می‌کند. *‌ افزایش حساسیت دندان‌ها *‌ درد در ناحیه آرواره‌ها یا احساس سفت شدن در ماهیچه‌های آرواره *‌ خستگی عضلات آرواره *‌گوش‌درد به دلیل شدت انقباض ماهیچه‌های آرواره *‌ سردرد *‌ درد مزمن صورت *‌ آسیب‌ناشی از جویده شدن و گاز گرفتن داخل گونه‌ها *‌ کنگره شدن زبان بر اثر جویدن


پیش‌زمینه‌های دردسرساز
افراد اغلب به دلایل مختلفی دچار دندان‌قروچه می‌شوند. برخی بر اثر استرس، عصبانیت و فشار روحی دندان‌های خود را به هم می‌فشارند. تیپ‌های شخصیتی اهل رقابت و افراد بیش‌فعال، اختلالات خواب، واکنش به سردرد یا دندان درآوردن (در کودکان)، عوامل زمینه‌ای مانند ابتلا به پارکینسون و عوارض برخی داروها مانند داروهای روانپزشکی شامل برخی ضدافسردگی‌ها از جمله عواملی است که ممکن است باعث بروز دندان‌قروچه شود.
افزایش استرس و اضطراب از جمله کلیدی‌ترین مسائلی است که ممکن است دندان‌قروچه را به دنبال داشته باشد. از سوی دیگر، سن و سال تأثیر مستقیمی روی بروز این مشکل دارد به طوری که دندان‌قروچه بیشتردر کودکان و در سنین پایین رخ می‌دهد، ولی در دوران نوجوانی رفته‌رفته از بین می‌رود. در کنار این عوامل پرخطر، برخی مواد محرک مانند استعمال دخانیات، مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار و استفاده از داروهای غیرقانونی مانند متامفتامین یا اکستازی نیز خطر بروز دندان‌قروچه را افزایش می‌دهد.


گوش به زنگ باشید
در بسیاری از موارد، دندان‌قروچه مشکل خاص و جدی برای فرد ایجاد نمی‌کند، ولی اگر با دندان‌قروچه‌های شدید روبه‌رو هستید، بهتر است هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید. در موارد شدید، این بیماری آسیب جدی به دندان‌ها یا آرواره وارد می‌کند. سردردهای تنشی، درد صورت و نیز بروز اختلال در مفصل گیجگاهی فکی که جلوی گوش‌ها واقع شده، از بارزترین علائم ایجاد شده است. شکستگی، لق شدن دندان‌ها و حتی افتادن آنها از دیگر عوارض دندان‌قروچه است. این تاثیرات روی آرواره نیز اثر منفی می‌گذارد و حتی ممکن است باعث کاهش شنوایی در افراد شده و ظاهر صورت را دگرگون کند.


درمان دندان‌قروچه
معمولا درمان دندان‌قروچه شامل گروهی از درمان‌ها می‌شود که علاوه بر کاهش علائم، بیماری را نیز بهبود می‌بخشد. مدیریت استرس از جمله راهکارهای مفیدی است که استرس را از بین برده و می‌تواند جلوی بروز مشکل را بگیرد. اگر شما هم دچار استرس هستید، بهتر است در جلسات مشاوره شرکت کنید تا با پایین آمدن سطح استرس و اضطراب، مشکل دندان‌قروچه شما نیز درمان شود. از جمله راهکارهای کاهش استرس می‌توان به ورزش و مدیتیشن اشاره کرد. کودکان نیز گهگاه به دلیل ترس یا تنش روحی دچار دندان‌قروچه می‌شوند.
محافظ‌های دندانی از آسیب احتمالی به دندان جلوگیری می‌کند. تخته‌های اسکلتی محافظت‌کننده از دندان‌ها نیز معمولا از جنس اکریلیک سخت ساخته شده و دندان‌های بالایی و پایینی را می‌پوشاند و در نتیجه از برخورد دندان‌های بالا و پایین با یکدیگر جلوگیری می‌کند.
محافظ‌های دندانی در داروخانه‌ها قابل دسترس بوده و نسبت به تخته‌های اسکلتی قیمت پایین‌تری دارد و نرم‌تر است. از طرفی برخی محافظ‌ها خطر دندان‌قروچه را افزایش می‌دهد.
اصلاح دندان‌های کج داخل دهان رابطه مستقیمی با کاهش میزان دندان‌قروچه‌ بخصوص در کودکان دارد. در موارد شدید و زمانی که پوشش دندان حساس شده و فرد به این طریق قادر به جویدن صحیح نیست، دندانپزشک ممکن است با استفاده از پوشش یا روکش، سطوح دندان‌ها را به طور کامل پر کند. این روش درمان اصلاحی، بسیار پرهزینه است ولی با اصلاح پوشش لازم باعث قطع دندان‌قروچه می‌شود.
«رفتاردرمانی» از دیگر روش‌هایی است که طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها را درمان می‌کند. با شناسایی دندان‌قروچه، شما باید با اعمال تغییرات رفتاری، موقعیت قرار گرفتن دهان و آرواره را تغییر دهید. به زبان خود استراحت داده و روی آن تمرکز کنید به‌طوری که زبان را از دندان‌ها جدا کرده و به بالا ببرید در حالی که لب‌ها کاملا بسته است. انجام این کار به مرور مانع دندان‌قروچه می‌شود. قراردادن زبان بین دندان‌ها نیز به آرام‌تر شدن ماهیچه‌های آرواره و جلوگیری از دندان‌قروچه کمک می‌کند.
به‌طور کلی، استفاده از روش‌های دارویی در درمان دندان‌قروچه تاثیر چندانی ندارد و پزشک غالبا مسکن‌های ماهیچه‌ای پیش از خواب را برای کاهش این اختلال تجویز می‌کند. چنانچه دندان‌قروچه یکی از عوارض جانبی مصرف داروهای ضدافسردگی باشد، پزشک داروهای فعلی را تغییر می‌دهد. تزریق بوتاکس در موارد شدید دندان‌قروچه می‌تواند تا حد بسیار زیادی مؤثر باشد.


با تغییرات کوچک، تفاوت را احساس کنید
علاوه بر روش‌های درمانی که اشاره کردیم، برخی راهکارها نیز وجود دارد که انجام آنها بسادگی می‌تواند شرایط بیماری را تغییر داده و بهبود ایجاد کند. این روش‌های غیردارویی در واقع نوعی شیوه پیشگیری برای ابتلا به دندان‌قروچه محسوب می‌شود. از آنجا که استرس از اصلی‌ترین عوامل بروز دندان‌قروچه به شمار می‌رود، استفاده از روش‌های کاهش‌دهنده استرس مانند گوش کردن به موسیقی، دوش آب گرم و ورزش می‌تواند شما را آرام کرده و احتمال دندان‌قروچه را نیز کاهش دهد. با شل کردن عضلات فک و آرواره و قرار دادن کیسه آب گرم روی گونه‌ها می‌توان به آرامش بیشتر ماهیچه‌ها و کاهش دندان‌قروچه کمک کرد.
به خاطر داشته باشید از مصرف مواد محرک مانند نوشیدنی‌ها و مواد غذایی کافئین‌دار مانند چای، قهوه و شکلات بخصوص پس از ناهار و مصرف مشروبات الکلی و سیگار بویژه هنگام عصر خودداری کنید. مصرف این مواد باعث تشدید دندان‌قروچه می‌شود.
پزشکان معتقدند جویدن آدامس یا عادت‌هایی از قبیل جویدن ته مداد یا خودکار ماهیچه‌های آرواره را مستعد دندان‌قروچه کرده و احتمال بروز این بیماری را افزایش می‌دهد.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
نفس‌هایی که در خواب بند می‌آید

خواب راحت، نعمتی است که تنها افرادی متوجه آن می‌شوند که مدت‌ها از بی‌خوابی یا انواع اختلال خواب رنج می‌برند. درواقع بخشی از سلامت روح و جسم آدمی در گرو خواب آرام شبانه است تا انرژی کافی برای انجام کارهای روزانه را داشته باشد، ولی گاه به دلایل مختلف از کیفیت خواب افراد کاسته شده و قادر نیستند شب‌ها بدرستی استراحت کنند. یکی از شایع‌ترین این مشکلات و اختلالات، وقفه‌های تنفسی است که اغلب شب‌ها و در طول خواب رخ می‌دهد و علاوه بر اختلال ایجاد شده، مشکلات جدی برای فرد ایجاد می‌کند.
وقفه‌ تنفسی در خواب که به آپنه‌ شبانه نیز معروف ‌است، معمولا شب‌ها رخ می‌دهد و طی آن تنفس فرد برای مدت کوتاهی قطع شده و بار دیگر ادامه می‌یابد؛ به طور کلی چند نوع وقفه تنفسی وجود دارد که شایع‌ترین آن، وقفه تنفسی انسدادی است. در این نوع اختلال، ماهیچه‌های گلو به تناوب شل شده و هنگام خواب باعث انسداد مسیر تنفس می‌شود. این اختلال در همه افراد ممکن است مشاهده شود، ولی اغلب سالمندان و کسانی که دچار اضافه وزن هستند، با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند.


علائمی که باید جدی گرفت
مبتلایان به وقفه‌های تنفسی انسدادی بیشتر چنین علامت‌هایی دارند:
ـ احساس خواب‌آلودگی شدید در طول روز
ـ صدای بلند خرخر و ایست تنفس در طول خواب
ـ بیدار شدن از خواب به طور منقطع و نیز تنفس کوتاه
ـ خشکی دهان و بیدار شدن از خواب به همراه خرخر
ـ احساس درد در قفسه سینه هنگام بیدار شدن از خواب
ـ سردردهای صبحگاهی
ـ دشواری در تمرکز طی روز
ـ تغییرات خلق و خو مانند افسردگی یا تحریک‌پذیری
ـ دیر به خواب رفتن و بیدار ماندن تا پاسی از شب
ـ فشار خون بالا

خرخر کردن معمولا در بسیاری از افراد بخصوص میان سالمندان شایع است و از این رو، افراد تصور می‌کنند طبیعی محسوب می‌شود، ولی بررسی‌ها نشان می‌دهد خرخرهای بلندی که باعث بیدار کردن اطرافیان می‌شود، طبیعی نیست و فرد باید به پزشک مراجعه کند. مبتلایان به وقفه‌های تنفسی اغلب زمانی که به پشت می‌خوابند، خرخرهای بلندی دارند و با تغییر حالت بدن به پهلو، صدای بلند از بین می‌رود.


چرا نفس در سینه حبس می‌شود؟
وقفه‌های تنفسی در خواب زمانی رخ می‌دهد که ماهیچه‌های پشت گلو بیش از حد شل شده و مانع تنفس طبیعی می‌شود. این ماهیچه‌ها از ساختارهایی مانند نرم‌کام، لوزه‌ها و زبان محافظت می‌کنند.
با شل شدن ماهیچه‌های گلو، راه هوایی باریک یا مسدود شده و تنفس به مدت 10 تا 20 ثانیه مختل می‌شود. این انسداد تنفسی، میزان اکسیژن خون را کاهش داده و مغز که احساس نقص در سیستم تنفسی کرده، برای باز شدن مجدد راه هوایی، فرد را از خواب بیدار می‌کند. این حالت در هر ساعت ممکن است 5 تا 30 بار در طول یک شب اتفاق بیفتد؛ البته وقفه‌هایی که در خواب ایجاد می‌شود، بسیار کوتاه بوده و اغلب افراد حتی بیدار شدن در طول شب را نیز به خاطر نمی‌آورند، ولی همین مقدار نیز برای ایجاد اختلال خواب و خواب‌آلودگی در طول روز کافی است و مانع خواب عمیق می‌شود.


این افراد بیشتر مراقب باشند
همه ممکن است به وقفه‌های تنفسی دچار شوند، ولی برخی افراد بیشتر در معرض ابتلا قرار دارند.
کسانی که اضافه وزن دارند، از گروه‌های در معرض خطر بوده و به عبارتی، نیمی از مبتلایان به این نوع اختلال انسدادی چاق بوده یا اضافه وزن دارند. چربی‌های انباشته شده اطراف راه هوایی باعث انسداد تنفس می‌شود. افراد چاق مبتلا به وقفه‌های تنفسی غالبا اندازه دورکمر زیادی دارند.
باریکی و پهن بودن گردن نیز می‌تواند شاخصی برای ابتلا به وقفه‌های تنفسی باشد؛ به طوری که هرچه گردن فرد پهن‌تر باشد، راه هوایی باریک‌تر بوده و شانس ابتلا به این اختلال نیز افزایش می‌یابد. درواقع گردن پهن، نشانه وزن بالای افراد است و این یکی از عوامل خطرساز به شمار می‌رود. دور گردن بالاتر از 43 سانت برای مردان و بالاتر از 40 سانت برای زنان با افزایش خطر وقفه‌های تنفسی همراه است. افرادی که فشارخون بالایی دارند نیز در معرض خطر ابتلا به وقفه‌های تنفسی هستند.
کسانی که به طور ژنتیک و مادرزادی راه‌های هوایی باریکی در ناحیه گلو داشته و لوزه‌های بزرگی دارند، به دلیل تنگ شدن مسیر جریان هوا، بیشتر دچار این اختلال می‌شوند.
وقفه‌های تنفسی در مبتلایان به گرفتگی بینی که معمولا شب‌ها بسختی نفس می‌کشند، دو برابر بیشتر اتفاق می‌افتد که به دلیل باریک شدن راه‌های هوایی ایجاد می‌شود. این اختلال در مبتلایان به دیابت نیز شیوع بالایی دارد.
مردان و سیاهپوستان زیر 35 سال بیشتر با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کن
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
بیماری های لثه

راه پیشگیری از بیماریهای لثه چیست؟
تنها راه پیشگیری از بیماری های لثه رعایت مناسب بهداشت و حذف پلاک میکروبی از سطح دندانهاست. البته مراجعه منظم به دندانپزشک هم اهمیت زیادی در پیشگیری ازبیماریهای لثه دارد.


ژنژیویت چیست؟
بیماری های لثه که باعلائمی مانند خونریزی و عفونت بافت های نگه دارنده دندان مشخص می شوند به دو دسته ژنژیویت تقسیم می شوند . ژنژیویت به معنای التهاب لثه است که در آن لثه بیش از حد قرمز و متورم شده و در موارد شدید هنگام مسواک زدن و حتی به صورت خود به خود دچار خونریزی می شود .


پریودنتیت چیست؟ علت آن چیست؟
پریودنتیت که فرم شدید تری از بیماری لثه است که به علت تخریب استخوان نگهدارنده دندان که ، دندان ها لق شده و در صورتی که درمان نشود دندان ها می افتند و از دست می روند .در واقع یکی از علل شایع از دست دادن دندان ها پریودنتیتاست.
علت اصلی پریودنتیت پلاک میکروبی است.


پلاک میکروبی چیست؟
پلاک میکروبی لایه نازکی از باکتری هاست که روی سطوح دندان و لثه تشکیل می شود. در صورتی که پلاک میکروبی به صورت روزانه با استفاده از مسواک و خمیردندان برداشته نشود به مرور زمان باعث بیماری لثه می شود . افراد سیگاری استعداد بیشتری برای تشکیل پلاک دارند و بیماری های لثه در این افراد پیش آگهی بدی دارد .


علامت ژنژیویت و پریودنتیت چیست؟
متاسفانه ژنژیویت و پریودنتیت در اکثر مواردو در مراحل اولیه بدون درد هستند و تا زمانی که شدید نشود فرد از ابتلا به آن آگاهی ندارد.با این حال وجود علائمی مانند خونریزی لثه ها هنگام مسواک زدن و استفاده از نخ دندان و بوی بد دهان نشان دهنده بیماری لثه هستند .


جرم دندان چیست؟
هرگاه برای مدت کوتاهی مسواک نزنیم همه روزه یک لایه چسبنده بر روی دندان ها بخصوص در خط لبه لثه رسوب می کند که این لایه پلاک نام دارد.
اگر پلاک دندانی روزانه با مسواک و نخ دندان از روی دندان ها و لثه برداشته نشود بعد از مدتی به سنگ های سفید، زرد یا تیره رنگی تبدیل می شود که با مسواک قابل برداشتن نیست. به این سنگ های آهکی در اصطلاح دندانپزشکی جرم می گویند (بخصوص در پشت دندان های جلوی فک پایین).
جرم هایی که در بالای لثه بر روی دندان ها تشکیل می شوند قابل رویت هستند این جرم ها بصورت رسوب هایی به رنگ قهوه ای و یا سیاه در اطراف طوق دندان ها نمایان می شوند. هر چند جرم هایی که در نواحی زیر لثه تشکیل می شوند بمراتب خطرناکترند.


آیا چاقی با بیماری لثه ارتباط دارد؟
بله.
یک مطالعه در آمریکا نشان داده کاهش چربی دور شکم موجب بهبود بیماری لثه می شود.


درمان بیماری لثه (ژنژیویت و پریودنتیت) چیست؟
درمان اولیه این بیماری جرم گیری و رعایت دقیق بهداشت دهانی است . با این حال ممکن است دندانپزشک تشخیص دهد که بیمار نیاز به درمان جراحی دارد . رعایت بهداشت دهان و معاینات منظم دندانپزشکی راههای جلوگیری از ابتلای دوباره به بیماری های لثه هستند .


آیا جرم گیری دندانها را خراب می کند؟
این تفکر که جرم گیری دندانها را خراب می کند صحیح نیست.
از جرم گیری می توان به عنوان تیغ دو لبه یاد کرد. در صورتی که جرم گیری صحیح و کامل انجام شود خطری ندارد.بلکه باعث اتصال بهتر لثه به دندان ها هم می شود. به علاوه التهاب ناشی از وجود جرم هم از محیط دهان حذف می شود.
اما جرم گیری غیر کامل می تواند آبسه ی پریودنتال و مشکلات دیگر دهانی- دندانی ایجاد کند.


چگونه جرم را از روی دندانم بردارم؟
شما قادر به برداشتن جرم از روی دندان ها نیستید, زیرا جرم چنان محکم به دندان ها چسبیده است که تنها دندانپزشک قادر به برداشتن آن است.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
آشنایی با حساسیت‌های چشمی و درمان آن‌ها

شناخت آلرژی چشم
آلرژی چشم موجب قرمزی و پف چشمانتان شده است؟ شما تنها نیستید. بسیاری از مردم دنیا آلرژی چشم یا التهاب ملتحمه آلرژیک دارند. کمپرس سرد پیش از بیرون رفتن، می‌تواند راه حل سریعی برای مشکلتان باشد اما برای رفع بلند مدت مشکل باید محرک‌ها را شناسایی کرده و علائم را درمان کنید.


علائم آلرژی چشم
علائم آن می‌تواند شامل قرمزی در سفیدی چشم یا سطح داخل پلک باشد. علائم دیگر شامل خارش چشم، اشک ریزش، تاری دید، احساس سوزش، تورم پلک و حساسیت به نور است. آلرژی چشم می‌تواند به تنهایی یا همراه با آلرژی بینی و بیماری آلرژی پوستی (اگزما) اتفاق بیافتد. تنها راه اطمینان یافتن از آلرژی چشم این است که به پزشک مراجعه کنید.


چرا آلرژی موجب قرمزی چشم میشود
آلرژی چشم زمانی اتفاق میافتد که چشم‌ها در معرض مواد آلرژی‌زا مانند گرده یا شوره بدن حیوانات قرار می‌گیرند. سلول‌های چشم به نام ماست سلها، هیستامین و مواد شیمیایی دیگر آزاد می‌کنند که موجب التهاب می‌شود و نتیجه آن خارش، قرمزی و آبریزش چشم است.


چشمانتان را نمالید
مالیدن چشمانی که خارش دارند اگر چه ممکن است وسوسه کننده باشد اما می‌تواند مشکل را تشدید کند. مالیدن چشم‌ها ممکن است موجب شود ماست سلها مواد شیمیایی بیشتری آزاد کنند که موجب می‌شود چشمهایتان بیشتر دچار خارش شود. به جای آن در صورتی که لنز دارید آن را در بیاورید، از آرایش چشم خودداری کنید و از کمپرس سرد بر روی چشم استفاده کنید. دستانتان را مرتب بشویید.


توصیه هایی برای پنهان کردن آلرژی چشم
از پوشاننده‌های غیر حساسیت‌زا (hypoallergenic) برای کمک به پنهان کردن حلقه تیره اطراف چشم کمک بگیرید. سعی نکنید با آرایش شدید آن را بپوشانید،این کار فقط توجه را به قرمزی و آبریزش چشمتان جلب می‌کند. به جای این کار توجه را به بخش دیگری از صورتتان جلب کنید.


محرک آلرژی چشم: گرده
اگر در محیط طبیعت قرار دارید و چشمانتان شروع به آبریزش کرده است ممکن است التهاب ملتحمه آلرژیک فصلی داشته باشید. گرده‌های درختان، علف‌ها و سبزه‌ها بدترین آلرژی‌زاها هستند. وقتی مقدار گرده‌ها در هوا زیاد می‌شود در خانه بمانید، پنجره‌ها را ببندید و تهویه هوا را روشن کنید. برای دور نگه داشتن گرده‌ها از چشمانتان از عینک استفاده کنید.


آلرژی‌زاهای درون خانه: شوره حیوانات
شوره حیوانات خانگی، مایت‌های موجود در غبار و کپک (mold) اصلی‌ترین مواد آلرژی زای چشم در داخل خانه‌ها هستند. این محرکها موجب علائم به مدت طولانی می‌شوند. برای کمک به کنترل آلرژی نسبت به حیوانات، آن‌ها را دور از اتاق خواب نگه دارید و پس از تماس با آن‌ها دست‌های خود را بلافاصله بشویید تا کمتر در معرض مواد آلرژی‌زا قرار بگیرید. به محض این که به خانه رسیدید، لباس‌های خود را عوض کنید.


تمیز کردن مواد آلرژی زا
اگر مایت‌های گرد و خاک موجب آبریزش چشم در شما می‌شود، آن‌ها را از روبالشی و رختخواب خود بیرون کنید. ملحفه‌ها را با آب داغ بشویید و سطح رطوبت در خانه را بین 30 تا 50 درصد نگه دارید. کف خانه را با طی مرطوب تمیز کنید، زمین را جارو نزنید چون مواد آلرژی زا را در هوا پراکنده می‌کند.


آلرژی چشم و کپک
اگر کپک در خانه موجب مشکلات چشم در شما شده است به طور منظم حمام و دستشویی، آشپزخانه و زیرزمین که کپک‌ها در آن‌ها پنهان شده‌اند را تمیز کنید. یک رطوبت‌گیر تهیه کرده و آن را مرتب تمیز کنید. فیلتر ذرات هوا با کارایی بالا (HEPA ) می‌تواند کمک کند هاگ‌های کپک‌ها پیش از این که به چشمان شما حمله کنند، در فیلتر گیر بیافتند.


درمان آلرژی چشم
بیشتر قطره‌های آلرژی چشم ممکن است همان داروی مورد استفاده برای درمان آلرژی بینی باشد: آنتی هیستامین‌ها، ضد احتقان‌ها و پایدار کننده‌های ماست سلها. آنتی هیستامین‌ها با جلوگیری از تاثیر هیستامین با علائم آلرژی مبارزه می‌کنند که می‌تواند به کاهش خارش کمک کند. پایدار کننده‌های ماست سل، با جلوگیری از آزاد سازی مواد شیمیایی مانند هیستامین از ماست سلها، التهاب را کاهش میدهد.


قطره آلرژی چشم
جایگزین‌های اشک، مواد آلرژی زا را از چشم شسته و خارج می‌کنند و چشم را مرطوب نگه می‌دارند. قطره‌های ضد احتقان (دکونژستانت) رگهای خونی چشم را منقبض می‌کنند که این کار قرمزی چشم را کاهش میدهد، اما استفاده بلند مدت از این قطره‌ها ممکن است علائم را بدتر کند. هر دو نوع قطره چشمی به صورت بدون نسخه در دسترس هستند. در برخی از بیماری‌ها افراد نباید از انواع مشخصی از قطره‌های چشمی استفاده کنند بنابراین با پزشک خود در این باره صحبت کنید.


داروهای خوراکی آلرژی چشم
آنتی هیستامین‌ها و ضد احتقان‌های خوراکی ممکن است به کنترل علائم آلرژی چشم کمک کند. با این حال آنتی هیستامین‌های خوراکی ممکن است بعدها موجب خشکی چشم شوند و ممکن است خواب آلودگی ایجاد کنند. برخی از انواع ضد احتقان‌های بدون نسخه عوارضی مانند خواب آلودگی یا تحریک پذیری دارند. در برخی از بیماری‌های مشخص افراد مبتلا نباید برخی از انواع داروهای خوراکی آلرژی را مصرف کنند بنابراین با پزشک خود در این باره صحبت کنید.


سایر انواع قطره‌های چشم
قطره آنتی‌هیستامین چشمی، تورم، قرمزی، و خارش را کاهش میدهد. برخی از قطره‌های چشمی هم آنتی‌هیستامین دارند و هم خواص تثبیت کننده ماست سلها. این قطره ها با نسخه و بدون نسخه در دسترس هستند. گزینه‌های تجویزی دیگر می‌تواند شامل داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی و قطره های چشمی بر پایه استروئید باشند.


آیا آمپول آلرژی میتواند مفید باشد؟
آمپول آلرژی برای آلرژی چشم موثر است. آمپول‌های آلرژی (ایمنی درمانی) به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند که به موادی که موجب علائم آلرژی در شما شده است، عادت کند. این روش معمولا برای آلرژی‌های شدید یک گزینه درمانی محسوب می‌شوند. درمان ممکن است ماهها زمان ببرد و همچنان نیاز به مصرف دارو داشته باشید. در این مورد با پزشک خود صحبت کنید.


پایان یافتن آلرژی چشم
از پیشگیری و اشک مصنوعی بدون نسخه گرفته تا قطره‌ها و آمپول‌های آلرژی تزریقی، کارهای زیادی هست که می‌توانید انجام دهید تا آلرژی چشم را تا حدی بهبود ببخشید. با پزشک خود برنامه عملی بریزید تا امروز آخرین روزی باشد که چشمانتان قرمز و دارای خارش و آبریزش است.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
صفحه  صفحه 106 از 111:  « پیشین  1  ...  105  106  107  ...  111  پسین » 
خانه و خانواده

همه چیز درباره بیماری ها

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti Forums is not responsible for the content of external sites

RTA