انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
خانه و خانواده
  
صفحه  صفحه 107 از 111:  « پیشین  1  ...  106  107  108  109  110  111  پسین »

همه چیز درباره بیماری ها


مرد

 
خون ریزی دستگاه گوارش (بزرگسالان)

خون ریزی در اثر صدمه موضعی یا تحریکانی ایجاد می شود که سبب خراش یا زخم مخاط دستگاه گوارش می شود.
خون ریزی های دستگاه گوارش به دو دسته با منشأ فوقانی و تحتانی تقسیم می شوند. خون ریزی هایی که در قسمت اثنی عشر به بالا رخ داده باشند، خون ریزی دستگاه گوارش فوقانی نامیده می شوند.


نشانه های خون ریزی :
خون ریزی گوارشی به 5 شکل زیر می تواند ظاهر شود:
1- استفراغ خون روشن با موادی با زمینه قهوه ای که نشانه خون ریزی قسمت فوقانی دستگاه گوارش است.
2- مدفوع قیری و بدبو ، این نوع مدفوع که ملنا نام دارد بر وجود خون حداقل به مدت 14 ساعت در دستگاه گوارش دلالت می کند.
3- عبور خون قرمز روشن یا خرمائی مایل به قرمز در مدفوع که این تظاهر بیشتر مربوط به خون ریزی قسمت تحتانی دستگاه گوارش است. اگر چه در خون ریزی های وسیع دستگاه گوارش فوقانی نیز چنین تظاهری می تواند وجود داشته باشد.
4- خون ریزی مخفی گوارشی که در آزمایشات اختصاصی مربوط به مدفوع تشخیص داده می شود. این نوع خون ریزی بیشتر نشانه تومورهای دستگاه گوارشی است که معمولاً با علائمی نظیر کاهش وزن و علائم کم خونی مزمن همراه است.
البته موارد دیگر نیز می توانند سبب خون ریزی مخفی گوارشی شوند.
5- علائم از دست دادن خون یا کم خونی مانند سیاهی رفتن چشم، سنکوپ، درد قفسه سینه یا تنگی نفس. این علائم می توانند تنها علائم خون ریزی باشند.


علت های خون ریزی گوارشی :
بیماری هایی که موجب خون ریزی گوارشی فوقانی می شوند عبارتند از :
زخم های معده واثنی عشر، واریسهای گوارشی ( عمدتاً در اثر مشکلات کبدی و عروق مربوط به آن ایجاد می شوند )، خراشیدگی های مخاط معده و یا اثنی عشر ، خراشیدگی های التهابی مری، بدخیمی ها و دلایل نا معلوم.
- شایعترین علت خون ریزی با منشاء روده کوچک، گشاد شدگی غیر طبیعی عروقی و تورمورها است. مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی نیز می تواند با ایجاد خراشیدگی و زخم در روده کوچک، باعث خون ریزی مزمن و نامعلوم گوارشی شود.
- علل خون ریزی با منشأ روده بزرگ ، همورئید (بواسیر ) زخم های مقعد، بیرون زدگی جداره روده، گشاد شدگی غیر طبیعی عروقی، سرطان های گوارشی و التهاب روده است.
نکته : یکی از علل شایع خون ریزی های گوارشی ، استفاده بی رویه از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مثل مفنامیک اسید ، دیکلوفناک ، بروفن ، پیروکسیکام و... ) است. به همین دلیل، این داروها باید فقط با مشاوره پزشک و به مقدار لازم مصرف شوند.


علائم ویافته ها:
اگرچه شروع خون ریزی ممکن است در ارتباط با خستگی، تنش، فشار عصبی، عفونت دستگاه گوارش فوقانی، بی احتیاطی در رژیم غذائی، مصرف الکل و یا داروهای محرک باشد، ولی ممکن است بدون وجود هیچ عامل مستعد کننده مشخصی نیز بروز کند.
علائم و یافته ها به شدت خون ریزی بستگی دارد.
در خون ریزی خفیف و کم (کمتر از 500 میلی لیتر ) بیمار ممکن است فقط دچار کمی ضعف وتعریق شود.
خون ریزیهای قابل توجه منجر به تغییر در وضعیت ضربان قلب و فشار خون می شوند همچنین بیماران عموماً با ضعف ، سرگیجه ،تنگی نفس ، درد کرامپی شکم واسهال مراجعه می کنند.
از دست دادن شدید خون ( بیش از یک لیتر خون در 24 ساعت ) ممکن است سبب بروز علائم شوک شود.


درمان :
زمانی که بیمار، با خون ریزی گوارشی مراجعه می کند، پس از ثابت کردن علائم حیاتی بیمار از طریق مایع درمانی مناسب، برای بیمار لوله معده گذاشته می شود، شستشوی معده انجام می شود و وضعیت شدت خون ریزی بیمار تخمین زده می شود.
پس از آن برای تشخیص و درمان خون ریزی، به تشخیص و صلاحدید پزشک و توسط پزشک، بسته به منشأ خون ریزی، اندوسکوپی، سیگموئید سکوپی و یا کولونوسکوپی انجام می شود.
لازم به ذکر است که گاهی اوقات مداخلات طبی به بیمار کمک نمی کند و مداخله جراحی مورد نیاز است.
توجه :علیرغم اینکه اغلب موارد، خون ریزی های گوارشی در اثر بیماری های خوش خیم اتفاق می افتد، ولی بیماران باید حتماً از نظر بدخیمی مورد بررسی قرار گیرند. به عنوان مثال در خون ریزی دستگاه گوارش تحتانی فقط نباید همورئید (بواسیر ) را مد نظر قرار داد وسایر موارد نیز باید بررسی شود.

تخصص مربوطه : پزشکان متخصص داخلی و فوق تخصصین بیماری های گوارش.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
نکات مهم برای سلامتی مردان

مردان به علت ترس از بدنام شدن از رفتن به دکتر اجتناب می کنند و نشانه های غیر معمول را نادیده می گیرند ( این امر تا حدودی ممکن است توضیح دهد که چرا زنان به طور متوسط پنج سال بیشتر از مردان زندگی می کنند ) مهم این است که مردان در مورد سلامت خود فعال باشند.
برنامه معاینات سالانه، و ملاقات با پزشک را داشته باشند. با این حال، واضح است که مردان در تمام سنین در مورد سلامت خود فعال تر می شوند و یک راه آسان برای شروع آن است که به دنبال گام های اساسی برای حفظ سلامتی و نشاط باشید در این مقاله تعدادی از این نکات بهداشتی بیان می شود.


خوردن غذاهای طبیعی
از غذاهای بسته بندی شده و غذاهای فرآوری شده اجتناب کنید زیرا اغلب پر از قند، نمک، چربی های ناسالم و کالری است. غذاهای سالم مانند میوه و سبزیجات، غلات کامل، غذاهای غنی از فیبر ( لوبیا و سبزیجات )، ماهی تازه را انتخاب کنید. از خوردن غذاهای سفید مانند ( آرد سفید ، شکر سفید و دیگر غذاهای فرآوری شده ) اجتناب کنید زیرا نه تنها عاری از ویتامین ها و مواد معدنی است بلکه از الیاف طبیعی نیز محروم است. و به سرعت در حال افزایش سطح قند خون، که منجر به افزایش وزن، بیماری دیابت و دیگر مشکلات سلامتی می شود از نان و غذاهای پخته شده با آرد سفید اجتناب کنید.


ورزش و فعالیت بدنی
بیماری قلبی علت اصلی مرگ و میر در مردان آمریکایی است. ورزش بهترین راه برای جلوگیری از بیماری های قلبی و نگه داشتن صدای تیک تیک قوی قلب است. هدف باید 30 دقیقه فعالیت برای حداقل پنج روز در هفته است. ورزش هوازی شامل پیاده روی، آهسته دویدن، شنا کردن و یا ورزش هایی مانند تنیس و بسکتبال می باشد.


حفظ و نگهداری یک کمر سالم بهترین کار است
در اینجا یک راه سریع برای تعیین اینکه آیا سلامتی شما در معرض خطر است اندازه گیری دور کمر می باشد اندازه دور کمر که بیش از 40 اینچ باشد می تواند دلیلی برای نگرانی مردان باشد مردان با کمر بزرگ در خطر افزایش ( دیابت، فشار خون بالا، سکته مغزی و دیگر مسائل مربوط به سلامت هستند.


مصرف مولتی ویتامین قوی روزانه و مکمل های معدنی
مصرف مولتی ویتامین روزانه کمک خواهد کرد که اطمینان حاصل کنید بدن شما عملکرد درستی دارد اما خوردن غذاهای غنی از ویتامین مزایای اضافی مانند مقدار زیادی فیبر سالم و مواد معدنی را تامین می کند.


از مشکلات بهداشتی اجتناب کنید
سیگار کشیدن یکی از بدترین چیزها برای سلامتی شما است. دود سیگار نیز به همان اندازه خطرناک است. حدود 3000 غیر سیگاری آمریکایی هر سال از سرطان ریه می میرند و سیگار کشیدن باعث می شود شرایط بی شمار دیگری از جمله COPD، آمفیزم و بیماری های قلبی و کمک به توسعه سرطان در هر ارگان شود. از الکل و داروها اجتناب کنید .
علاوه بر این، استروئیدهای آنابولیک که مردان از آن برای افزایش حجم عضلانی خود استفاده می کنند می تواند به مشکلات جدی مانند ( نازایی، بیماری های قلبی، پوست بد و مشکلات رفتاری منجر شود.


محافظت از پوست شما
مردان سفید پوست بالای 50 سال سن، بیشترین تعداد تشخیص های ملانوم را دارند و تعداد مردان در حال مرگ به علت ملانوم بدخیم در 30 سال گذشته دو برابر شده است. این افزایش به علت قرار گرفتن مقابل نور خورشید بدون کرم ضد آفتاب و یا سایر اقدامات حفاظتی می باشد. حداقل از یک ضد آفتاب با spf 15 استفاده، و هر دو ساعت تکرار کنید ماهانه یک بررسی پوستی برای یافتن خال های غیر معمول و یا جدید داشته باشید و برای بررسی کامل پوست بدن، یک بار در سال به متخصص پوست مراجعه کنید.


پروستات خود را چک کنید
تشخیص سرطان پروستات در مردان آمریکایی بالا است با مراجعه به پزشک، تست غربالگری سرطان پروستات و معاینه فیزیکی برای بزرگ شدن پروستات انجام دهید همه پزشکان چکاپ سالانه را توصیه می نمایند اما بسته به عوامل خطر فردی، ممکن است چکاپ زودتر انجام شود
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
مشکلات ساقه بدن

هر دردی ناشی از کهولت سن نیست؛ بخواهید یا نخواهید درد و ورزش، دو روی یک سکه است! البته درد عضلانی انواع و اقسامی دارد و معمولا از آسیب و فشار خبر می‌دهد. در هر صورت درد ساق پا با هر شکل و مدلی، باعث آزار و بی‌طاقتی می‌شود. شناخت دلایل ایجاد درد ساق پا می‌تواند از گسترده‌تر شدن این مشکل جلوگیری کند.


کرامپ عضلانی
کرامپ همان گرفتگی عضلانی است که تمام عضلات ساق را درگیر می‌کند و به دنبال آن گوشت پا بسیار دردناک و سفت می‌شود. این گرفتگی بیشتر به دنبال خستگی عضلانی، گرما و کم‌آبی به‌وجود می‌آید. همچنین در سالمندان، ورزشکاران استقامتی و ورزشکارانی که آمادگی بدنی خوبی ندارند، بیشتر مشاهده می‌شود.
در کل گرفتگی‌های عضلانی در زمان‌های مختلف به وقوع می‌پیوندد، برای مثال این مورد می‌تواند هنگام دویدن و فعالیت بدنی یا حتی وقتی خواب هستید اتفاق بیفتد. عضلات ما، بویژه عضلات پشت ساق پا ممکن است به طور ناخواسته و ناگهانی دچار انقباض بسیار دردناکی شود و این انقباض باقیمانده، در مدت زمان کوتاهی از بین نرود. در این زمان است که شما دچار گرفتگی عضلانی شده‌اید و نمی‌‌‌‌دانید چه کارهایی باید برای رفع آن انجام دهید!


گرفتگی عضلانی
هر کسی ورزش کرده باشد حتما برای یک بار هم که شده گرفتگی عضلانی را تجربه کرده است. دلایل احتمالی زیادی برای گرفتگی عضلانی ذکر می‌کنند که یکی از آنها همین حرکت‌های ورزشی است. فعالیت و فشار بیش از حدی که به عضلات هنگام ورزش وارد می‌شود، می‌تواند گرفتگی عضلانی به همراه بیاورد.
البته نباید همه مشکل را به گردن ورزش انداخت؛ گرم نکردن بدن پیش از شروع ورزش، براحتی می‌تواند باعث گرفتگی عضلانی شود. همچنین کم بودن تمرین‌های کششی عضلات درگیر نیز دردسرهای بعدی را برای ورزشکاران ایجاد کرده و هنگام فعالیت گریبانگیر آنان می‌شود. همان‌طور که اشاره کردیم، خستگی عضلانی و فعالیت بدنی در گرما از دیگر عوامل گرفتگی عضلانی است. هریک از این عناصر در کارکرد عضله و انقباض‌های آن تاثیر دارد و اگر ورزشکاران و ورزش‌دوستان به این نکته‌ها توجه نداشته باشند، به طور حتم با گرفتگی عضلانی روبه‌رو می‌شوند.


گاهی پای بیماری در میان است
شاید فکر می‌کنید گرفتگی عضلانی فقط به دلیل آمادگی نداشتن یا ورزش نادرست به‌وجود می‌آید، اما متاسفانه همیشه این طور نیست و امکان دارد عوامل خطرناک دیگری سلامت‌تان را تهدید کند. یکی از این موارد آسیب اعصاب منطقه‌ای مانند بیماران ضایعات نخاعی است. این موضوع می‌تواند گرفتگی‌های عضلانی بسیاری را در پی داشته باشد. علاوه بر این، ممکن است گرفتگی عضلانی به دلیل حالت تدافعی بدن در برابر بعضی از آسیب‌ها مانند ناحیه کمر باشد تا از آسیب بیشتر جلوگیری کند.
البته نرسیدن خون کافی به ماهیچه، دوران بارداری، عوارض جانبی مصرف بعضی داروها و بیماری‌هایی مانند مشکلات تیروئید و کلیه‌ها، اسهال و استفراغ نیز می‌تواند باعث گرفتگی عضلانی شود. بنابراین نباید هر گرفتگی عضلانی را نادیده گرفت و تصور کرد خودبه‌خود خوب می‌شود. همان‌طور که می‌بینید، درد می‌تواند زنگ خطری برای مشکلات جدی‌تری باشد. برای نمونه گاهی گرفتگی‌های موضعی کوچکی در ماهیچه‌ها به‌وجود می‌آید که بسیار دردناک بوده و باید زیر نظر متخصص پزشکی ـ ورزشی شناسایی و حتما درمان شود.


امان از درد
تاکنون هر آنچه گفته شد قطره‌ای از انواع موارد ایجادکننده درد و گرفتگی عضلانی بود، اما قضیه به همین جا ختم نمی‌شود و مشکلات دیگری سر راه عضلات ساق پا قرار دارد، یکی از این موارد درگیری و التهاب بافت نرم متصل‌کننده ماهیچه‌های ساق پا در محل تلاقی با استخوان‌های پاهاست. این بیماری معمولا به دنبال دویدن و پریدن روی سطوح سخت به وجود می‌آید. صافی کف پا نیز از دیگر دلایل مستعدکننده این بیماری است. برای درمان لازم است بیمار از سوی متخصص معاینه شود و سپس با ورزش‌های کششی و قدرتی مخصوص، درمان را پیگیری کند.
عامل موثر بعدی در درد ساق پا، التهاب تاندون‌های ساق مانند التهاب تاندون آشیل است. در این شرایط، درد بیشتر در قسمت پایینی ساق و نزدیک استخوان پاشنه ایجاد می‌شود. همچنین در صورت التهاب شدید تاندون آشیل و درمان نشدن آن، احتمال پارگی تاندون نیز وجود دارد. بنابراین توصیه می‌شود هرچه زودتر زیر نظر متخصص پزشکی ورزشی، درمان را شروع کنید.


متهم ردیف دوم
شکستگی استخوان ساق نیز می‌تواند عامل ایجاد درد در این نقطه باشد. ممکن است شکستگی بر اثر ضربه مستقیم و شدید ایجاد شود اما گاه احتمال دارد شکستگی ساق پا به دلیل ضربه‌های مکرر و تجمعی ایجاد شود. به این نوع شکستگی ساق پا «شکستگی استرسی» می‌گویند که برای درمان آن مراجعه به پزشک متخصص، معاینه، انجام آزمایش و تصویربرداری پزشکی لازم است.


نقش بیماری‌های عروق در پا درد
از بحث عضلانی و استخوانی که بگذریم، بیماری‌های عروقی نیز می‌تواند باعث درد ساق پا شود. یکی از عوامل این درد، لخته‌های عروقی است. به طور معمول لخته خون در وریدهای عمقی تشکیل می‌شود که به آن دی‌وی‌تی می‌گویند. این درگیری عروقی به دنبال عوامل مستعدکننده‌ای مانند بی‌تحرکی طولانی، چاقی، سیگار کشیدن و مصرف بعضی از داروها رخ می‌دهد.
از آنجا که خطر حرکت این لخته‌های خونی به ارگان‌های حیاتی مانند قلب و ریه وجود دارد، در صورت بروز درد ساق پا و تورم آن باید بلافاصله به پزشک یا اورژانس مراجعه شود. البته ممکن است این مشکل گاه با بیماری واریس اشتباه گرفته شود که جدی نگرفتن آن خطرآفرین است.
واریس همان بیماری ضعف دریچه‌های لانه کبوتری در وریدهای ساق پاست. این موضوع باعث می‌شود تخلیه خون وریدی با مشکل روبه‌رو شود و به وریدهای جانبی آنها فشار وارد کند. همه این اتفاق‌ها باعث ایجاد وریدهای آبی تیره، پرخون و مارپیچی (معمولا نزدیک به سطح پوست) در ساق پاها می‌شود. به طور معمول، درد ساق پا در واریس به دنبال ایستادن طولانی تشدید می‌شود. در بیشتر موارد جوراب واریس به شما کمک می‌کند تا از دردتان کاسته شود.
این جوراب‌ها را می‌توانید از داروخانه‌ها و با مارک‌های معتبر تهیه کنید. تغییر سبک فعالیت کاری و ورزش‌درمانی نیز به درمان بیماری کمک می‌کند. البته روش‌های درمانی واریس بسیار متنوع است و به پزشک معالج بستگی دارد.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
التهاب زبان (گلوسیت)

گلوسيت عبارت‌ است‌ از التهاب‌ حاد يا مزمن‌ زبان‌ در اثر علل‌ مختلف که گاهي‌ مسري‌ است‌. گلوسيت مي تواند خود بخود يا در اثر ساير بيماريها رخ دهد. بعضي از علل التهاب زبان خطرناك و جدي هستند.


شرح بيماري
گلوسيت‌ عبارت‌ است‌ از التهاب‌ حاد يا مزمن‌ زبان‌ در اثر علل‌ مختلف. گاهي‌ مسري‌ است‌ ولي‌ سرطاني‌ نيست‌.
گلوسيت مي تواند خود بخود يا در اثر ساير بيماريها رخ دهد. بعضي از علل التهاب زبان خطرناك و جدي هستند. نظيرآنمي پرنيسيوز و پمفيگوس و لگاريس و بعضي علل غير خطرناك نظير گاز گرفتن زبان .
باكترها، قارچها و ويروسها از علل گلوسيت هستند و از ديگر علل گلوسيت تماس با محركها و آلرژيهاي غذايي نظير غذاهاي گرم ، نوشابه ها، غذاهاي تند، تنباكو و الكل است و بالاخره داروها از علل مهم التهاب زبان هستند.
از عفونتها مهم عامل گلوسيت مي توان از عفونت تب خال، سيفليس، عفونت قارچي و عفونت استرپتوكوكي نام برد.
از آلرژي ها عامل گلوسيت ميتوان از موارد: فرآورده هاي بهداشت دهان نظير دهان شويه ها، نخ دندان ، محافظهاي دهان، خلال دندان، آلرژي هاي دارويي و غذايي نام برد.
از موارد تحريك كننده و تروما (ضربه) كه سبب التهاب زبان مي شود مي توان از الكل، گازگرفتگي زبان ، سوختن زبان ناشي از غذاي گرم يا تند و يا مايعات داغ، دندان مصنوعي و تنباكو نام برد.


علایم شایع:
هر يك‌ از موارد زير:
زبان‌ متورم‌ با رنگ‌ قرمز روشن‌
زخم‌ متورم‌ با رنگ‌ قرمز روشن‌
مويي‌شكل‌ شدن‌ زبان‌، گاهي‌ همراه‌ با سطحي‌ سياه‌
قرمز شدن‌ نوك‌ و گوشه‌هاي‌ زبان‌


علل:
عفوني‌ از جمله‌ هرپس‌
سوختگي‌
آسيب‌ ناشي‌ از دندان‌هاي‌ ناصاف‌، عدم‌ تناسب‌ دندان‌هاي‌ مصنوعي‌، تنفس‌ دهاني‌ يا گازگرفتگي‌ مكرر در حين‌ تشنج‌
سوء مصرف‌ الكل‌، دخانيات‌، غذاي‌ گرم‌ يا چاشني‌
سلامت‌ نامناسب‌ دندان‌
آلرژي‌ به‌ خمير دندان‌، دهان‌ شور (به‌ ويژه‌ دهان‌ شور حاوي‌ پراكسيد)، شيريني‌، رنگ‌ يا مواد مورد استفاده‌ در كارهاي‌ دندان‌پزشكي‌
كمبود ويتامين‌هاي‌ ب‌ در اثر پلاگر، كم‌خوني‌ كمبود ويتامين‌ ب‌12 يا كم‌خوني‌ كمبود آهن‌
واكنش‌هاي‌ مضر نسبت‌ به‌ داروها


از ديگر علل التهاب زبان:
آفت، كم خوني آهن، ليكن پلان ، پمفيگوس و لگاريس (بيماري خطرناك با تحريك سيستم ايمني خود فرد ) كم خوني ناشي از نقص در جذب ويتامين B12 ، سندرم شوگرن كه در آن دهان خشك است.


عوامل خطر برای التهاب زبان چیست؟
سن بالا( پيري)- مصرف الكل، دندان مصنوعي ، سابقه ابتلاء پدر يا مادر به التهاب زبان ، سوء تغذيه، بهداشت بد دهان، مصرف سيگار يا تنباكو جويدني و ضعف سيستم ايمني مي باشد.


چگونه خطر ابتلاء به التهاب زبان را كاهش دهيم:
1- اجتناب از مصرف مايعات داغ، غذاهاي تند
2- مصرف رژيم غذايي متعادل
3- استفاده از دندان مصنوعي مناسب بطوريكه باعث آسيب به دهان و زبان شود.
4- عدم مصرف الكل
5- رعايت بهداشت مناسب دهان نظير مسواك زدن و نخ دندان كشيدن
6- درمان عفونت هايي نظير سيفليس و عفونتهاي قارچي دهان
7- متوقف كردن استعمال دخانيات و يا تنباكو جويدني
8- تغذيه‌ نامناسب‌ به‌ ويژه‌ كمبود ويتامين‌ها
9- مواجهه‌ شيميايي‌ يا محيطي‌ با موارد شيميايي‌ تحريك‌كننده‌ يا خورنده‌
10- اضطراب‌ يا افسردگي‌
11- ديابت‌ شيرين


پیشگیری:
بهداشت‌ دهان‌ خوبي‌ داشته‌ باشيد. دندان‌ها و زبان‌ را حداقل‌ 2 بار در روز مسواك‌ بزنيد و هر روز از نخ‌ دندان‌ استفاده‌ كنيد. مرتب‌ چكاب‌ دندانپزشكي‌ داشته‌ باشيد.
سيگار نكشيد.
با استفاده‌ از محافظ‌ سر در ورزش‌هاي‌ تماسي‌ يا دوچرخه‌ سواري‌، از آسيب‌ زبان‌ پيشگيري‌ كنيد


عواقب مورد انتظار:
با درمان‌ معمولاً ظرف‌ 2 هفته‌ علاج‌پذير است‌


عوارض احتمالی:
التهاب‌ زبان‌ در صورت‌ عدم‌ درمان‌ كافي‌ مي‌تواند مزمن‌ شود


درمان:
آزمون‌هاي‌ تشخيصی مي‌توانند شامل‌ بررسي‌هاي‌ آزمايشگاهي‌ خون‌ يا بيوپسي‌ براي‌ تشخيص‌ هر گونه‌ اختلال‌ زمينه‌اي‌ باشند.
درمان‌ متوجه‌ علت‌ زمينه‌اي‌ در كنار ابزارهاي‌ كمك‌ به‌ خود خواهد بود.
بررسي‌ كنيد كه‌ آيا بين‌ خوردن‌ غذاهاي‌ خاص‌ و التهاب‌ زبان‌ همراهي‌ وجود دارد يا خير. غذاهاي‌ تحريك‌كننده‌ مي‌توانند شامل‌ شكلات‌، مركبات‌، غذاهاي‌ اسيدي‌ (سركه‌، ترشي‌جات‌)، آجيل‌ شور يا چيپس‌ سيب‌ زميني‌ باشند.
روزانه‌ 3 بار يا بيشتر دهان‌ خود را با محلول‌ نمك‌ (نصف‌ قاشق‌ چايخوري‌ در 250 سي‌سي‌ آب
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
احساس درد در ناحیه فک

مفصل فک (TMJ)، اتصال‌دهنده فک پایین به استخوان سر و مفصلی است که باعث می‌شود استخوان فک پایین متحرک باشد. سندرم TMJ بیماری عضلات و اعصاب ناحیه مفصلی است که به علت آسیب TMJ ایجاد می‌شود.
از علائم سندرم TMJ می‌توان به این موارد اشاره کرد: درد شعاعی در ناحیه گردن و عضلات شانه، درد در اطراف گوش که با صحبت کردن، جویدن یا باز کردن دهان تشدید می‌شود، سفتی عضلات فکّی، محدودیت باز کردن دهان یا قفل شدن فک، شنیدن صدا هنگام باز و بسته کردن فک و تغییر در مسیری که دندان‌های فک بالا و پایین روی هم جفت می‌شوند. همچنین در مواردی، احساس دندان درد، سر درد، گردن درد، درد در ناحیه فوقانی شانه، گوش درد، مشکلات شنوایی، احساس صدای زنگ در گوش و گیجی از دیگر علائم این سندرم هستند.


عوامل ایجادکننده یا تشدیدکننده بیماری
جفت نشدن دندان‌ها روی هم، ساییدن دندان‌ها که به مفصل فشار زیاد وارد می‌کند، استرس، آرتریت روماتوئید و استئوآرتریت مفصلی و دیگر بیماری‌های اتوایمیون، جویدن زیاد آدامس و لیگامان‌های کشیده شده مفصل سبب می‌شود فک در موقعیت بدی قرار گیرد.


شیوه تشخیص و درمان
دندانپزشک می‌تواند با اطلاعات پزشکی که به او می‌‌دهید و معاینه دهان، سر، صورت، گردن و فک یا گاهی اوقات با استفاده از تجویز رادیوگرافی‌های خاص به شما کمک کند. علت‌های دیگر ایجادکننده درد مثل عفونت‌های سینوس، عفونت‌های گوش، انواع سردردها و مشکلات دندانی و لثه‌ای نیز باید بررسی شود. لازم به ذکر است که برای این مشکل طیفی از درمان وجود دارد. پیشنهاد می‌شود از آسان‌ترین، کم‌هزینه‌‌ترین و کم‌خطرترین درمان شروع کنید.


درمان‌های خانگی
1ـ خوردن غذاهای نرم
2ـ از حرکات فکی وسیع جلوگیری کنید مثلا: الف) آدامس جویدن ممنوع ب) آواز خواندن با صدای بلند ممنوع ج) هنگام خمیازه کشیدن زیر فک خود را بگیرید تا زیاد باز نشود. د) سیب، هویج و خوراکی‌های سفت را گاز نزنید، آنها را به تکه‌های کوچک‌تر تقسیم کنید.
3ـ تمرین‌هایی که مفصل و عضلات فکی را در حالت ریلکس قرار می‌دهد. (دندانپزشک متخصص می‌تواند آنها را به شما یاد دهد.)
4ـ نیم ساعت ورزش ایروبیک، سه تا چهار بار در هفته می‌تواند استرس را کاهش دهد و اندروفین در بدن ترشح کند که باعث کاهش درد می‌شود.
5 ـ تکنیک‌های کاهش استرس را فرا بگیرید. حواستان باشد در شرایط استرس، دندان‌ها را به هم نفشارید.
6 ـ به پشت یا به یک سمت بخوابید. اگر روی شکم بخوابید و یک سمت صورتتان را روی بالش بگذارید، مشکلات فکی شما تشدید می‌شود.
7ـ مستقیم راه بروید، عضلات پشت گردن باید ساپورت خوبی داشته باشد.
8 ـ اگر طولانی مدت از تلفن استفاده می‌کنید، گذاشتن تلفن بین شانه و عضلات گونه، فشار زیادی بر گردن و مفصل فکی وارد می‌کند. بنابراین از هندزفری استفاده کنید.
9ـ اگر احساس درد تیز دارید، تکه‌های یخ را در حوله نازک قرار دهید و حدود ده دقیقه (بیش از 20 دقیقه نشود) در ناحیه مفصل فکی قرار دهید. اگر نیاز است هر دو ساعت تکرار کنید.
10ـ اگر درد گنگ و مبهمی احساس می‌کنید، استفاده از گرما بهتر است. با این کار خونرسانی در عضلات مفصل زیاد می‌شود. حوله‌ای را در آب گرم بخیسانید و روی عضلات ناحیه مفصل به مدت 20 دقیقه قرار دهید.


اگر از این درمان‌ها نتیجه مطلوب نگرفتید:
1 ـ دارو درمانی: گاهی ممکن است بنا به صلاحدید دندانپزشک متخصص از داروهای کوتاه‌مدت یا ضدالتهاب‌ها، شل‌کننده‌های عضلانی یا ضد افسردگی استفاده کنید.
2 ـ تثبیت‌سازی با Splint : ممکن است نیاز باشد از گارد دهانی استفاده کنید. (به‌صورت کوتاه‌مدت و تحت نظر پزشک)
3 ـ درمان‌های فیزیکال‌تراپی: استفاده از لیزر سرد (اولتراسوند)، گرما و سرما درمانی و...
4 ـ تزریق بوتاکس: بی‌دردی سه تا هشت ماه برای بیمار فراهم می‌کند که نتایج آن هنوز در دست تحقیق و بررسی است.
5 ـ درمان‌های گسترده‌تر شامل درمان‌های جراحی مفصل یا استفاده از پروتز مفصلی که اگر تغییرات مفصلی غیرقابل بازگشت و علائم پایداری در مفصل مشاهده شود، ممکن است مورد نیاز باشد.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
چگونه بریدگی های کوچک را درمان کنیم؟

زخم‌های کوچک با وجود احتیاط فراوان ما، باز هم پیش می‌آیند.درمان مناسب این زخم‌ها لازم است چون دیگر عفونت نمی‌کنند. در غیر این صورت با تأخیر در درمان امکان منتهی شدن به دیگر بیماری‌ها نیز وجود دارد.


دستور العمل
برای جلوگیری از خونریزی،به سرعت روی زخم را فشار دهید.
محل خونریزی را با محلول ملایم صابون و آب گرم بشویید تا تمیز شود و از هرگونه گرد و غبار و آلودگی پاک شود.بعد از شستن زخم، می‌توانید با پنبه‌ی آغشته به پرو کسید هیدروژن آن را ضدعفونی کنید.
به آرامی زخم را خشک‌کنید.
کرم حاوی آنتی بیوتیک روی زخم بگذارید تا عفونت نکند.
آن را باندپیچی کنید تا آلوده نشود.
در صورت کثیف شدن یا خیسی، بانداژ را تعویض کنید. می توانید از بانداژهای ضدآب نیز استفاده کنید.
اجازه دهید زخم التیام یابد و بعد بانداژ را بردارید. زخم‌های جزئی در ظرف 2 روز به خوبی درمان می‌شوند.
زخم در حال بهبود را از معرض نور خورشید دور کنید چون ممکن است باعث به جا ماندن جای زخم شود.
اگر زخم بهبود نیافت و یا بدتر شد حتماً به پزشک مراجعه کنید. ممکن است زخم عفونت کرده باشد. زخم‌های عفونی معمولاً قرمز می‌شوند و چرک زردرنگ از آن‌ها ترشح می‌شود.


نکته‌ها و هشدارها
در سن 10 یا 11 سالگی، واکسن کزاز بزنید و واکسن تقویتی را هر 10 سال یک‌بار تزریق کنید. این کار باعث پیش‌گیری از ابتلا به بیماری‌های پیچیده‌ای که در نتیجه‌ی زخم‌های عفونی ایجاد می‌شوند، می‌گردد.
همیشه در کیف یا در ماشین یک کرم آنتی بیوتیک، یک بسته دستمال الکلی و بانداژ داشته باشید تا در زمان لازم، مثلاً هنگام بروز یک بریدگی کوچک، از آنها استفاده کنید. به خصوص اگر بچه‌های کوچک دارید، این کار خیلی مفید خواهد بود.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
موی گوش و بینی را ریشه‌کن نکنید

آیا شما هم با مشکل بلندی بیش از حد موهای گوش و بینی‌تان روبرو هستید و نمی‌دانید با این موهای مزاحم چه کنید؟ آیا شما هم دست به دامان روش‌هایی مانند لیزر موهای زائد یا وسایل موکن برای ریشه‌کن کردن موهای گوش و بینی‌تان شده‌اید؟ آیا نمی‌دانید بهترین راه برخورد با این موها چیست؟ اگر این‌طور است، خواندن گفت‌وگو با متخصص گوش و حلق و بینی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.


آیا ضرورتی برای وجود موهای گوش و بینی وجود دارد؟
صددرصد! تک‌تک اجزا و سلول‌هایی که خداوند در بدن ما انسان‌ها خلق کرده است، فایده‌ای دارند. موهای گوش و بینی از ورود اجزای ریز و خارجی مانند گرد و غبار یا حشرات به داخل حفره‌های گوش و بینی پیشگیری می‌کنند و به‌نوعی،‌ نقش محافظتی در برابر عوامل بیرونی دارند.


آیا کوتاه کردن این موها می‌تواند باعث ایجاد مشکل شود؟
موهای بینی و گوش برخی از افراد، بلندتر از حد طبیعی هستند و ظاهر ناخوشایند و آزاردهنده‌ای دارند به‌همین دلیل کوتاه کردن آنها با قیچی یا وسایل برقی که برای این کار طراحی شده‌اند، مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند. فقط باید مراقب بود هنگام کار با قیچی یا حتی دستگاه‌های برقی، آسیبی به بافت گوش و بینی نرسد.


یعنی کندن یا لیزر این موها می‌تواند باعث بروز مشکلاتی شود؟
بله. همانطور که گفتم، موهای بینی و گوش‌ها، نقش حفاظتی در برابر عوامل بیرونی دارند و به‌همین دلیل نباید به‌طور کلی ریشه‌کن شوند و از بین بروند. لیزر موهای زائد در ناحیه گوش و بینی اصلا توصیه نمی‌شود. از طرف دیگر، کندن و دستکاری بیش از حد این موها (به‌خصوص موهای بینی) می‌تواند خطر ابتلا به جوش‌های چرکی، عفونت، موی زیرپوستی، تورم و کورک را داخل حفره گوش و بینی افزایش بدهد و فرد را به دردسر بیندازد. از این رو،‌ تاکید می‌کنم موهای گوش و بینی را به‌جای ریشه‌کن کردن، کوتاه و مرتب کنید.


برخی خانواده‌ها ، وسایلی که برای اصلاح موهای گوش و بینی خریده‌اند، به‌طور مشترک استفاده می‌کنند. به‌نظر شما این کار بدون اشکال است؟
دستگاه‌های برقی که برای کوتاه کردن موهای گوش و بینی وجود دارند، جزو وسایل بهداشتی و نظافتی شخصی محسوب می‌شوند و استفاده مشترک از آنها، حتی بین اعضای خانواده مانند پدر و پسر یا ۲ برادر هم توصیه نمی‌شود.


اگر اعضای خانواده از سلامت یکدیگر اطمینان داشته باشند، باز هم نمی‌توانند این وسایل را مشترک استفاده کنند؟
نه، حتی اگر استفاده‌کنندگان این دستگاه‌ها از نظر ابتلا به بیماری‌های عفونی و ویروسی هم کاملا سالم باشند، باز هم نباید وسیله شخصی خود را در خانه به اشتراک بگذارند.


چرا؟
گوش‌ها و بینی به‌طور طبیعی دارای میکروب‌هایی هستند که به آنها فلور طبیعی می‌گویند. بدن هرکدام از ما، به این فلور عادت دارد. این در حالی است که امکان دارد بدن افراد دیگر در اثر تماس با آنها، دچار واکنش و بیماری شود. حالا اگر نوع میکروارگانیسم‌ها و باکتری‌های موجود در گوش پدر و پسری باهم فرق کند و هر دو از یک دستگاه برای رفع موهای گوش و بینی‌شان استفاده کنند، این باکتری‌ها می‌توانند از بدن پدر به پسر یا برعکس منتقل و ناقل بیماری محسوب شوند. فلور، فقط برای بدن خود فرد مضر نیست و می‌تواند با ورود به بدن افراد دیگر، باعث ایجاد بیماری و ناراحتی‌ شود.


5 نکته درباره دستگاه‌های رفع موهای گوش و بینی
۱. سری دستگاه را پس از هربار استفاده با آب و صابون مایع بشویید یا با الکل تمیز کنید.
۲. از آنجا که ترشحات گوش و بینی هنگام ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوانزا، آغشته به عوامل ویروسی و عفونی است، برای پیشگیری از آلوده‌شدن دستگاه یا تحریک گوش و بینی، از اصلاح موها در دوران بیماری خودداری کنید.
۳. انواع چراغ‌دار این دستگاه‌ها برای سالمندان و آنهایی که مشکل بینایی دارند، توصیه می‌شوند.
۴. دستگاه‌هایی که موهای گوش و بینی را اصلاح می‌کنند، بهتر از انواعی هستند که موها را از ریشه می‌کنند.
۵. دستگاه‌های شارژی، بهتر از انواع برقی هستند و می‌توان در مکان‌ها و موقعیت‌های مختلف از آنها استفاده کرد.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
سکسکه چیست و چگونه درمان می شود؟

سکسکه نوعی عمل انعکاسی در بدن است که در اثر نفخ و سوء هاضمه ایجاد شده و به راحتی هم درمان می شود.
نام پزشکی سکسکه singultus است سکسکه یک عمل انعکاسی است و بدان معنی است که شما هیچ کنترلی بر آن ندارید. سکسکه معمولا جدی نیست و در بسیاری از موارد فقط برای چند دقیقه وجود دارد مشکلات شایع گوارشی مثل نفخ و سوء هاضمه سبب سکسکه می شود. در موارد نادر، سکسکه می تواند برای مدت زمان طولانی دوام داشته باشد
سکسکه بیش از 48 ساعت را به سکسکه مداوم یا طولانی ( سکسکه بیش از 48 ساعت ) و سکسکه مقاوم به درمان ( سکسکه بیش از یک ماه ) تقسیم می کنند. سکسکه شایع است و بیشتر مردم در موقعی از زندگی خود دچار سکسکه می شوند و در هر سنی، از جمله نوزادان تاثیر می گذارد. زنان و مردان به میزان مساوی دچار سکسکه کوتاه مدت می شوند.
با این حال، به دلایلی که هنوز روشن نیست، سکسکه مداوم و مقاوم در مردان رخ می دهد سکسکه مقاوم در بزرگسالان شایع تر است. این نوع سکسکه می تواند خسته کننده و ناراحت کننده است و باعث می شود که خوردن و نوشیدن دشوار شود. در 80٪ موارد سکسکه های پیوسته و لاعلاج، یک علت قابل شناسایی است 20 درصد موارد باقی مانده، معمولا یک علت روانی دارد.


علل ایجاد سکسکه چیست
عواملی مانند ( تاریخ جراحی، تاریخ استفاده وسیع دارویی، شاخص های با منشاء روانی، سنکوپ، آریتمی، ریفلاکس معده و مری، کاهش وزن، بیخوابی، ناراحتی عاطفی، اعتیاد به الکل و مصرف حاد الکل ) سبب سکسکه می شوند


در یک معاینه فیزیکی کامل و متمرکز ممکن است شواهد از موارد زیر نیز پیدا شود
سر – وجود جسم خارجی یا موهای نابجا در مجاورت پرده صماخ و گلوکوم
دهان – گلودرد
گردن – التهاب، ضایعات توده ای، گواتر، اختلالات صدا و سفتی
قفسه سینه – تومور، ذات الریه و آسم
سیستم قلبی عروقی – آریتمی، انفارکتوس میوکارد ( MI )، پریکاردیت و نبض نابرابر
شکم – ضعف معده، ارگانومگالی، آبسه ساب فرنیک، سیستیت، آپاندیسیت، آنوریسم آئورت شکمی ( AAA )، پانکراتیت و پریتونیت
ضایعات توده – راست روده
سیستم عصبی – ضایعات کانونی، عملکرد ذهنی مختل و نشانه های بیماری MS


راه های تشخیص سکسکه
تست های آزمایشگاهی
الکترولیت – هیپوناترمی، هیپوکالمی، هیپوکلسمی و قند خون
تستهای عملکرد کلیوی – ارومی
تست های عملکرد کبدی – هپاتیت
سطح آمیلاز و لیپاز – پانکراتیت
شمارش سلول های سفید خون ( WBC )
ادرار، خلط یا مایع مغزی نخاعی ( CSF ) – عفونت
روش تصویربرداری که ممکن است در بررسی ها مفید باشد
رادیوگرافی قفسه سینه
فلوروسکوپی حرکت دیافراگم
سی تی اسکن ( CT ) از سر، قفسه سینه و شکم
تصویربرداری رزونانس مغناطیسی ( MRI )
مطالعات دیگر که ممکن است مفید باشد شامل موارد زیر است:
الکتروکاردیوگرافی
مطالعات هدایت عصبی
آندوسکوپی و یا برونکوسکوپی
آزمون پرفیوژن اسید مری


درمان سکسکه
بیشتر سکسکه ها به سرعت و معمولا بعد از چند دقیقه رفع می شود و معمولا هیچ درمانی مورد نیاز نیست.
با این حال، در موارد سکسکه های پیوسته و لاعلاج که طولانی تر از 48 ساعت می شود برای تشخیص علت و درمان مناسب تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.


با این حال، خدمات زیر می تواند به متوقف کردن سکسکه کمک کند این خدمات عبارتند از:
در یک کیسه کاغذی تنفس کنید ( هرگز کیسه را بر سر خود نکشید )
در حال بلع، به آرامی بر روی بینی خود فشار دهید.
برای فشرده سازی قفسه سینه خود به جلو خم شوید.
یک قاشق شکر بخورید تا سکسه را متوقف کند.
برای دوره های کوتاه مدت نفس خود را نگه دارید.
زانوی خود را به طرف قفسه سینه خود بکشید.
برای یک دوره کوتاه نفس خود را نگه دارید.
جرعه جرعه آب سرد را به آرامی بنوشید.
به آرامی بر دیافراگم فشار دهید.
شکر دانه ریز بلع کنید.
یک لیمو را گاز بزنید.
با آب غرغره کنید.
سرکه مزه کنید.


درمان بیماریهای زمینه
اگر یک بیماری زمینه ای باعث سکسکه شما است درمان آن به حل مشکل کمک خواهد کرد. اگر سکسکه شما مداوم است و یا طولانی تر از 48 ساعت ( مقاوم )، پزشک برای پیدا کردن عامل زمینه ای شما را بررسی خواهد کرد.
با این حال، سکسکه مداوم و مقاوم به درمان اغلب با یک فرایند پاتولوژی زمینه ای در ارتباط است و باید برای شناسایی علل و اثرات تلاش کرد. برخی شرایط که باعث سکسکه مداوم و مقاوم به درمان است نیاز به ارزیابی و درمان توسط یک متخصص دارد.
اگر سکسکه شما بیشتر از 48 ساعت شود دارو مورد نیاز است اگر فرزند شما سکسکه های پیوسته و لاعلاج دارد معمولا باید او را قبل از تجویز دارو به نزد یک متخصص ببرید.
داروی برای سکسکه اغلب زمانی استفاده شود که انواع درمان های دیگر شکست خورده باشد و یا هیچ علت زمینه ای پیدا نشود.
بعضی از داروها که ممکن است پزشک شما، برای درمان سکسکه طولانی مدت تجویز کند عبارتند از: کلرپرومازین ( داروی انتخابی ) هالوپریدول، باکلوفن، متوکلوپرامید، گاباپنتین، فنی توئین، والپروئیک اسید، کاربامازپین، کتامین و لیدوکائین
پزشک شما معمولا یک دوره دو هفته از دارو را برای شما تجویز می نماید و ممکن است به تدریج دوز را افزایش داده تا زمانی که سکسکه را تحت کنترل در آورد. طول زمانی که شما نیاز به گرفتن دارو دارید بستگی به شرایط فردی شما ( سن، سلامت عمومی، شدت سکسکه ) دارد.
تمامی داروها می توانند عوارض جانبی ایجاد کند. بنابراین، قبل از مصرف هر دارو با پزشک مشورت کنید.


برخی عوامل که مفید بودن آنها گزارش شده به شرح زیر است
شل کننده های عضلانی ( به غیر از بنزودیازپین ها )
آرام بخش ها
ضد دردها ( به عنوان مثال اورفنادرین، آمی تریپتیلین، هیدرات کلرال و مورفین )
محرک ها به عنوان مثال ( افدرین، متیل فنیدات، آمفتامین و نیکتامید )
عوامل دیگر به عنوان مثال ( دگزامتازون، افدروفونیوم، آمانتادین و نیفدیپین )


درمان های غیر دارویی شامل موارد زیر است:
تکنیک های منجر به تحریک عصب واگ – شستشوی معده سرد، مانور والسالوا، ماساژ سینوس کاروتید، ماساژ انگشتی مقعد، فشارانگشتی بر کره چشمی
تکنیک تداخل با عملکرد تنفسی نرمال – نگه داشتن نفس، تنفس عمیق و سریع، نفس نفس زدن، تنفس در یک پاکت کاغذی، کشیدن زانو به قفسه سینه و خم شدن به جلو و فشار مثبت مداوم راه هوایی، انحراف روانی، تهویه رفتاری، خواب هیپنوتیزم، نماز، طب سوزنی و آخرین راه حل مداخله جراحی است که شامل قطع عصب فرنیک ( یک طرفه یا دو طرفه ) و رفع فشار از روی مویرگ های عصب واگ می باشد.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
کیست هیداتیک چیست؟

یکی از خطرناکترین بیماریهای قابل انتقال از حیوانات به انسان است واژه هیداتیس به معنی یک قطره آب است بیماری توسط نوزاد یک انگل روده ای سگ که وارد بدن انسان و دام می شود بروز می کند.
کرم بالغ در روده سگ و نوزاد در بدن انسان و حیوانات اهلی نشخوارکننده زندگی می کند.
عامل ایجاد بیماری مرحله نوزادی انگل اکینوکوکوس گرانولوزوس است.


اهمیت بیماری کیست هیداتیک:
پراکندگی انگل در سطح جهان وسیع بوده ولی شایعترین مناطق درگیر ساحل مدیترانه، جنوب روسیه ، ایران، استرالیا وبلغارستان میباشد. میزبانان اصلی آن گوشتخواران بویژه سگ سانان هستند اما انگل در سایر حیوانات اهلی و وحشی از جمله گاو، گوسفند، روباه، خوک و شتر نیز دیده می شود.


چرخه زندگی انگل کیست هیداتیک :
چرخه زندگی این انگل بین سگ سانان و گیاهخواران تکمیل می شود. کرم بالغ در روده کوچک گوشتخواران مخصوصا سگ ها زندگی می کند و تخم های خود را از طریق مدفوع به محیط بیرون می رساند. تخم های دفع شده در مدفوع سگ بلافاصله برای دام و انسان آلوده کننده است.
گوسفند، گاو و بز نیز به هنگام چریدن و خوردن علف های آلوده تخم های اکینوکوک را همراه علوفه آلوده وارد دستگاه گوارش خود می کنند و تخم ها پس از ورود به دستگاه گوارش میزبان باز شده و جنین قلابدار به درون بافت روده مهاجرت نموده و از طریق عروق روده یا مجاری لنفاوی، به کبد می رسند.
تعدادی از آنها در کبد می مانند و تعدادی به ریه می رسند، تعداد کمتری نیز به سایر ارگانها مانند کلیه، طحال، عضلات و مغز حمل می شوند در این مرحله انگل پس از استقرار در بافت شروع به رشد و نمو کرده و طی چند ماه کیست های در اندازه های مختلف ایجاد می کنند حال درصورتی که سگ سانان از احشاء آلوده به این کیست نشخوار کنندگان تغذیه نمایند دوباره سیکل بیماری تکرار می شود


علائم بیماری کیست هیداتیک :
پس از بلع تخم هر اندامی از بدن می تواند محلبوجود آمدن کیست باشد و بسته به اینکه در چه اندامی کیست ایجاد شده اختلال درعملکرد همان عضو را داریم.
کیست های ریوی و کبدی شایع تر هستند. علایم این بیماری از دردساده در محوطه راست شکمی گرفته تا تنگی نفس ، سرفه های خشک، عفونتهای ثانویه بدنبال پاره شدن کیست در اعضای داخلی و شوک آنافیلاکسی متغییر است گاهی تعداد این کیست ها به حدی در کبد افزایشمی یابند که موجب از کار افتادن کبد خواهد شد که در صورت درمان نشدن منجر به مرگ می شود.
علائم این بیماری بستگی به محل استقرار کیست (کبد، ریه، مغز، استخوان) ، بزرگی کیست و موقعیت کیست دارد. به عنوان مثال در مغز و چشم سریعاً ایجاد علامت می کند در حالیکه در کبد سالها طول می کشد تا ایجاد علامت نماید.
در حال حاضر جراحی کیست های هیداتیک در انسان تنها راه اساسی معالجه بیماری است اما این بیماری به راحتی از طریق جلوگیری از کشتار دام به روش غیر بهداشتی، کنترل تعداد سگهای ولگرد، درمان مستمر سگهای گله، جلوگیری از ورود سگهای ولگرد به زمینهای کشاورزی و آموزش همگانی مردم به پیشگیری و کنترل این بیماری قابل پیشگیری است.


نکات ساده پیشگیری از این بیماری:
۱- رعایت بهداشت فردی و محیط
۲- ضد عفونی نمودن سبزیجات با توجه به اینکه سبزیجات،صیفی جات و میوههای بوته دار زمینی مثل توت فرنگی از عمده ترین فاکتورهای آلودگی به تخم این انگلمی باشند حتما باید قبل از مصرف به خوبی با آب شستشو گردیده و برای اطمینان از جداشدن تخم انگل از سبزیجات، چند قطره مایع ظرفشوپی به داخل ظرف شستشو اضافه شود،سبزیجات چند لحظه در داخل آب تکان داده شود تا آب کف نماید.

نکته :
یکی از اشتباهاتی که در موقع شستشوی سبزیجات وجود دارد این است که بعد از شستشو ،کل ظرف محتوی سبزیجاترا روی آبکش میریزند که با این کار تخمهای انگل ته نشین شده در داخل ظرف دوباره رویسبزیجات پخش میشود،باید سبزیجات را از سطح آب برداشته شوند و آب باقیمانده دورریخته شود.

۳- در صورتی که سگ دارید داروهای ضد انگلی به سگها داده و برای آنها شناسنامه تهیه نمایید و هر چند وقت یکبار آنها به دامپزشک ببرید
۴- اگر کشتار دام مثل قربانی کردن و نذری دارید در صورت مشاهده کیست های کبدی در گاو و بخصوص گوسفند هرگز آنها را پاره نکنید چون باعث کیست هیداتیک چشمی در انسان میشوند و همچنین کبد حیوان را بطور بهداشتی دفن کنید چون اگر سگی این احشاء آلوده را بخورد دوباره سیکل انگل تکرار می گردد.
۵-محصور نمودن مزراع و جلوگیری از ورود سگ ها به آنها
۶-عدم تماس با سگ ها
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
آشنایی با تیک های عصبی و راهکارهای رفع آن

تیک ها حرکات غیر اردای و انقباضات عضلانی ناگهانی بوده و حداقل بطور گذرا در درصد قابل توجهی از افراد دیده می شوند .
تیک های صوتی نیز بیشتر به صورت اصواتی مثل سرفه کردن، صاف کردن گلو، تیک هایی که به تازگی آغاز شده اند، اغلب نیاز به درمان ندارند.
توصیه مناسب به والدین و اطرافیان کودک مبتلا به تیک این است که توجهی به تیک ها نداشته باشند، چرا که تمرکز روی تیک، باعث تشدید آن می شود غرغر کردن، بالا کشیدن بینی و... تظاهر می کند.
اکثر تیک هایی که تازه آغاز شده اند، مسیر محدود و گذرایی دارند و به سمت اختلال جدی تری پیش نمی روند و حداکثر در طی دوره های استرس آور عود می کنند.
معدودی از تیک ها بیشتر از یک سال طول می کشند.
تیک در مردها سه برابر بیشتر از زن هاست و تیکهای مزمن بیشتر بین سنین شش تا دوازده سالگی دیده می شود.
تیک می تواند با رفتارهایی نظیر بالا انداختن شانه ، پلک زدن، تنگ کردن چشمها، تکانهای تند سر یا شانه، شکلک در آوردن، تکان دادن سر به طرفین یا پایین آوردن سر و یا چین دادن بینی دیده شود.
این تیکهای حرکتی در دوران کودکی کاملاً معمول هستند. با آماری که انجمن روانپزشکی آمریکا گزارش داده است، پنج الی بیست و چهاردرصد از کودکان دارای نوعی تیک هستند.
شایع ترین نواحی از بدن که تیک های حرکتی در آنها دیده می شوند، عبارت اند از: سر و صورت و دست ها و بازوها و بیشترین حرکات به صورت چشمک زدن، شکلک در آوردن، چین دادن به پیشانی، بالا انداختن ابروها، پلک زدن زیاد، چرخش سر، پرتاب کردن دست ها و بازوها، بالا انداختن شانه و نیز تکان دادن پا و ... است.


تیکهای گذرا
تیکهای حرکتی معمول که اغلب در حدود سه و نیم سالگی شروع می شوند به کودکان کمک می کنند تا انرژی عصبی را آزاد کنند. هفتاد و پنج درصد از کودکان این نوع تیک را در عرض شش ماه پست سر می گذارند.
اگر کودک شما گرفتار تیک شد، بهترین راه ، نادیده گرفتن آن است. هیچگاه او را سرزنش نکرده و یا تنبیه نکنید.
شما می توانید برای جلوگیری از تبدیل شدن این عمل به یک عادت، با تمرین کردن روشهای پیشگیرانه ، به کودکانتان کمک کنید ولی تیکهای گذرا نباید در برنامه ی کامل ترک عادت مورد توجه قرار گیرد.


تیکهای مزمن
اگر تیک بیش از دوازده ماه ادامه یابد، تیک مزمن محسوب می شود.
تیکهای مزمن پایدار هستند و معمولاً انقباض ماهیچه در آنها بیش از حد و بسیار شدید است.
این تیکها مشخصاً به صورت حمله های دوره ای صورت می گیرند و غالباً شدت آنها ماه به ماه، روز به روز یا حتی ساعت به ساعت تغییر می کند. در حقیقت رفتار تیکی ممکن است برای هفته ها یا ماهها کاملاً محو شود اما دوباره ظاهر گردد.


علتها
زمانی اعتقاد بر این بود که تیکها علامت بیرونی احساسات سرکوب شده و تعارضات و کشمکشهای درونی اند. امروزه در بسیاری از نقاط جهان آن را ترکیبی از عوامل محیطی و زیستی می دانند.
تقریباً در یک سوم موارد پایه ی ژنتیکی دارد اما در برخی حالات ممکن است این عادت از طریق تقلید به دست آید.
همچنین مشخص شده است که رفتارهای تیکی در زمان فشارهای عصبی افزایش می یابد که این امر به «تیک عصبی» منجر می شود.
در صورتیکه از وجود تیک های عصبی در کودکتان رنج می برید ، نکات زیر را مد نظر داشته باشید :


کاهش فشار روحی
به لحاظ این که رفتارهای تیکی غالباً با فشار روحی تشدید می شوند، عناصری را در زندگی کودکتان جستجو کنید که ممکن است منشأ ناراحتی یا نگرانی او گردند. آیا آنان تلاش می کنند که از تکالیف مدرسه و درسها عقب نمانند؟ آیا انتظارات ورزشی آنان بالاست؟ آیا مشکلات زناشویی شما باعث پریشانی آنها می شود؟
برای کاهش تنش های احتمالی کودکان، تا آن جایی که ممکن است برای ایجاد آرامش و اطمینان و حذف موقعیتهای فشارزا بکوشید و با آنان رئوف و مهربان باشید.
تعداد تیک اغلب با کاهش فشار روحی، تقلیل می یابد.
در میان مسائل متفاوت تربیتی که بسیاری از خانواده ها را درگیر می کند، اختلالات خواب، شب ادراری، لجبازی، پرخاشگری و بروز تیک های عصبی در کودکان بخش عمده ای از شکایات والدین را تشکیل می دهد. بسیاری از این مسائل در مسیر روند تربیت و پرورش کودک طبیعی است و این والدین هستند که با ناآگاهی یا اتخاذ شیوه های نادرست، مشکلات را بزرگ می کنند. در واقع والدین با آن چه در ذهن خود دارند یا با مشورت از بزرگ ترها یا مشاهده شیوه های تربیتی دیگران سعی می کنند راه حلی بیابند.
در حالی که مهارت های فرزندپروری یادگرفتنی است و والدین باید به خاطر داشته باشند که راه حل تمامی مسائل و چالش های تربیتی را نمی دانند و باید با پرس وجو و یادگیری شیوه های فرزندپروری در حل مسائل مربوط به فرزند خود بکوشند. یکی از مسائلی که در بین کودکان بسیار شایع است تیک های عصبی است که نحوه مواجهه با آن در قطع و یا ادامه آن نقش مهمی دارد.


تیک های عصبی
تیک به معنای انقباضات عضلانی سریع، تکراری و غیرارادی است و ممکن است به صورت صداهای قالبی، ناموزون و ناگهانی مشاهده شود. فرد نمی تواند در مقابل تیک ها مقاومت کند ولی می تواند در صورت آگاهی یافتن از آن ها تا حدودی تیک ها را مهار کند. تیک بر اثر استرس تشدید می شود و زمانی که فرد می خواهد به صورت ارادی آن را کنار بگذارد، کاهش پیدا می کند اما از بین نمی رود.


ویژگی های تیک های عصبی
سرکوب تیک در کودکان برای چند دقیقه یا چند ساعت امکان پذیر است اما درمان آن زمان بر است. بیشتر کودکان یا از تیک های خود آگاهی ندارند و یا قادر به کنترل آن نیستند. تیک ها درزمان آرامش کودک یا وقتی مشغول انجام فعالیتی است، کمتر مشاهده می شود و فقط تیک های مزمن است که حتی هنگام خواب به سراغ کودک می آید. اختلالات مربوط به تیک در پسرها شایع تر از دخترها است و در تعاریف علمی سن شروع متوسط تیک از ۷سالگی تا ۱۸سالگی است و بین تیک و بیش فعالی، افسردگی، نافرمانی مقابله جویانه یا لجبازی و وسواس شباهت زیادی وجود دارد و یکی از این اختلالات ممکن است پیش زمینه بروز اختلال بعدی را فراهم کند.


راهکارهای رفع تیک عصبی
در موارد زیادی خانواده ها بروز تیک را سرسری می گیرند و به آن اهمیت نمی دهند. البته این نکته مهم است که درباره تیک های گذرا بهترین راه بی اعتنایی است تا خود به خود رفع شود. اما اگر تیک مزمن با بی اعتنایی خانواده روبه رو شود، در زمینه تحصیل، کودک را با مشکل روبه رو می کند. تیک ها با گذشت زمان ممکن است تغییر شکل دهد وخانواده تصور کند تیک کودک رفع شده است؛ در حالی که برطرف نشده و فقط تغییر شکل داده است.
گاهی افراد در مواجهه با عوامل استرس زا یا تخلیه هیجانی یک سری رفتارهای قالبی بروز می دهند. این رفتارها، همان تیک های گذراست که در طول زمان به خودی خود رفع می شود. برای رفع تیک باید همواره ریشه های بروز تیک را شناسایی کرد. خوب است بدانید عوامل ژنتیکی، یک سری ناقل های شیمیایی و اختلال در آن ها، مواد مخدر و الکل که تیک های بویایی ایجاد می کند، اختلالات بیش فعالی، وسواس، افسردگی، بیماری های مزمن و عفونی، محیط های پرتنش و اضطراب ها و استرس های مزمن در بروز تیک موثر است.
باید علاوه بر این عوامل به فونتیک و ویژگی های ارثی کودک نیز توجه کرد. دقت داشته باشید که تشخیص تیک با متخصص روان شناس است. روان پزشکان ممکن است برای درمان تیک از دارو استفاده کنند و رفتار درمانی هم شیوه موثری برای درمان تیک است. در رفتار درمانی اصل بر این است که توجه و تمرکز مستقیم روی تیک کارساز نیست و لازم است والدین بدانند دستورهای تکراری آن ها تیک کودک را مقاوم تر می کند.
همچنین گاهی والدین شکایت می کنند که تیک کودک در برخی موقعیت ها تشدید می شود. به عنوان مثال کودکی که بددهنی دارد همیشه بددهن نیست و گاهی مواقع به این کار مبادرت می کند. در این موارد ما می گوییم که بددهنی کودک، تیک نیست بلکه لجبازی یا رفتارهای ناسازگارانه است. تیک باید مستمر و در موقعیت های مختلف تکرار شود و حداقل ۴هفته ادامه داشته باشد و تمامی تیک ها همراه با نوعی عصبیت است.والدین باید بدانند بچه های زیر ۶سال آگاهی درباره تیک ها ندارند و نسبت به کاری که می کنند، فکر نمی کنند.
از سویی با توجه به سن کمی که دارند آن را زود فراموش می کنند. آن ها واکنش های دیگران نسبت به رفتارهای تکرارشونده خود را جالب می بینند و نسبت به رفتارهای خاص مثل شکلک درآوردن و چشمک زدن جذب می شوند و با الگوسازی و تقلید از آن چه در رفتار همسالان می بینند، به طور ناخودآگاه جذب تیک می شوند. بنابراین کودک به طور مستقیم از خانواده و محیط مهد تاثیر می پذیرد و لازم است چنانچه رفتار نادرست یا تیک عصبی در محیط پیرامون کودک وجود دارد، اصلاح شود تا به کودک منتقل نشود.80درصد انواع تیک ها در مجموع به اضطراب مرتبط است، تیک نوعی واکنش عصبی فرد در مواجهه با اضطراب و استرس است.
بنابراین زیربنای عمده تیک ها اضطراب است و به همین دلیل است که به هنگام درمان متخصص باید ریشه تیک را شناسایی کند تا کوتاه ترین راه برای درمان انتخاب شود.
در این میان اختلال توره شدیدترین و مشهورترین نوع تیک در کودکان است که به صورت هم زمان تیک صوتی و حرکتی را با هم دارد. این اختلال نادر است و دارو درمانی در رفع آن یک اصل اساسی است.
در بروز این اختلال ناقل های عصبی تاثیرگذار است، به همین دلیل دارو برای رفع آن موثرتر است.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
صفحه  صفحه 107 از 111:  « پیشین  1  ...  106  107  108  109  110  111  پسین » 
خانه و خانواده

همه چیز درباره بیماری ها

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti Forums is not responsible for the content of external sites

RTA