انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
خانه و خانواده
  
صفحه  صفحه 14 از 111:  « پیشین  1  ...  13  14  15  ...  110  111  پسین »

همه چیز درباره بیماری ها



 
معیارهای تشخیصی اختلال شخصیت اسکیزوتایپال

معیارهای تشخیصی اختلال شخصیت اسکیزوتایپال بر پایه چهارمین ویرایش کتابچه تشخیصی و آماری اختلالات روانی عبارت است از؛


الف- کاستی ها و نواقصی در روابط اجتماعی و بین فردی که مشخصه آن بروز رنج و مشقتی حاد در روابط صمیمانه و کاهش توانایی دارا بودن این روابط و همچنین آشفتگی ها و برهم خوردگی های شناختی یا ادراکی و نامتعارف (اکسنتریک) بودن رفتار است؛ به گونه یی که این الگوی ژرف و فراگیر از اوایل بزرگسالی آغاز شده و در زمینه های گوناگون به چشم آید که نشانه اش وجود دست کم پنج تا از موارد زیر است؛
۱- افکار انتساب (رفرنس) به خویشتن؛ نه هذیان های (روان پریشانه) انتساب به خود
۲- باورهای عجیب یا اندیشه های جادویی که بر رفتار اثر بگذارند و با هنجارهای برآمده از خرده فرهنگ فرد همخوانی نداشته باشند. (مانند خرافاتی بودن، اعتقاد به غیب بینی، تله پاتی و دورآگاهی، حس ششم و نیز گمانه ها، تخیلات یا اشتغال های ذهنی غریب در کودکان و نوجوانان)
۳- تجربه های نامعمول ادراکی، از جمله فریفتارها و خطاهای ادراکی (ایلوژن های) پیکری
۴- پندار و گفتار عجیب (برای نمونه مبهم، حاشیه پردازانه، استعاره یی با شرح و تفصیل بیش از اندازه و فراوان یا کلیشه یی و قالبی)
۵- شکاکیت یا فکر بدگمانانه
۶- حالت عاطفی نابجا یا محدود
۷- رفتار یا حالت ظاهری عجیب، نامتعارف یا ویژه خود
۸- نداشتن دوستان صمیمی یا مورد اطمینان، به جز بستگان درجه نخست
۹- اضطراب بیش از اندازه در میان جمع، به گونه یی که با آشنا شدن هم کاهش نیابد؛ این اضطراب بیشتر به ترس همراه با بدگمانی مرتبط است و نه به قضاوت منفی درباره خودش
ب- فقط در سیر اسکیزوفرنیا، اختلال خلقی با ویژگی های روان پریشانه (سایکوتیک)، دیگر اختلالات روان پریشانه یا یکی از اختلالات ژرف و فراگیر رشد (اوتیسم، آسپرگر و…) پیدا نشده باشد.
نکته؛ اگر این معیارها پیش از آغاز اسکیزوفرنیا وجود داشته باشند، قید «پیش مرضی» را باید افزود؛ برای نمونه، «اختلال شخصیت اسکیزوتایپال (پیش مرضی)».
hi dr!
     
  

 
اختلال GAD بیماری است که با نگرانی در رابطه با جنبه‌های مختلف زندگی مشخص می شود

تقریباً هر فردی در زندگی خود با نگرانی‌هایی چون بدهکاری‌ها، صورت حساب تعمیرات اتومبیل، برنامه‌های کاری در آینده نزدیک و ورود فرزندان به دانشگاه مواجه می‌شود، اما به گفته پژوهشگران؛ وقتی شما در طول هفت روز هفته و به طور ۲۴ ساعته نگران باشید، این طبیعی نیست.

متخصصان می‌گویند: نگرانی در حد متعارف طبیعی و قابل انتظار است اما در صورتی که حالت دائمی و افراطی پیدا کند، ممکن است شما به اختلال اضطرابی کلی یا GAD مبتلا باشید.
اختلال GAD بیماری است که با نگرانی در رابطه با جنبه‌های مختلف زندگی مشخص ‌شده و احساس می‌شود و نمی‌توان آنها را کنترل کرد.
این احساس می‌تواند شما را از نظر فیزیکی فرسوده کرده و از جنبه احساسی تحلیل ببرد. این حالت هم‌چنین دوستان و نزدیکانتان را که باید به تمام نگرانی‌های شما گوش دهند، مستاصل می‌کند.
دکتر دیوید بارلو، پروفسور روان شناسی و روان پزشک دانشگاه بوستون در امریکا در این رابطه خاطرنشان می‌کند: این نگرانی‌ها هرگز پایان نمی پذیرد.
وی افزود: ویژگی کلیدی GAD از جنبه روان شناسی، نگرانی مزمن و غیرقابل کنترل است.
او متذکر شد که حدود شش درصد از آمریکایی‌ها در مقاطعی از زندگی شان از این بیماری رنج می برند.
بارلو همچنین می‌گوید‌: این افراد همیشه بدترین شرایط را پیش بینی می‌کنند. آنان در مورد موضوعات عمده و همچنین مسائلی که بیشتر ما آنها را کوچک می شماریم نگران می‌شوند. به نظر می‌رسد که آنان حتی وقتی می‌دانند که این نگرانیها غیر واقعی و بی‌اساس هستند باز هم نمی‌توانند دست از نگرانی شان بردارند و به محض برطرف شدن یک نگرانی، نگرانی بعدی بروز می‌کند.
این پرفسور روانشناسی اضافه می‌کند: همیشه بحران دیگری برای نگران شدن وجود دارد.
جریلین روس، رییس انجمن اختلالات اضطرابی آمریکا نیز در این رابطه تصریح کرد: افرادی که با GAD دست و پنجه نرم می‌کنند، می‌دانند که نگرانی شان با واقعیت تناسبی ندارد. به عنوان مثال روس به زنی استناد کرد که با وجود این که همسرش در تامین مایحتاج خانواده‌اش کوتاهی نمی‌کند اما او بی وقفه در مورد مسایل مالی نگران است، حتی با وجود این که می‌داند نگرانی اش بی دلیل است.
بارلو در ادامه توضیحاتش گفت که تمام این نگرانی‌ها، مبتلایان به GAD را در وضعیت مزمنی از لحاظ تنش فیزیکی قرار می‌دهد. بسیاری از این افراد مشکلات خواب دارند، تحریک پذیر هستند، از ناراحتی‌های گوارشی رنج می برند و در روابطشان دچار جنجال و دعوا می‌شوند.
طبق نظر موسسه ملی سلامت روانی آمریکا، علایم دیگری مانند دردهای عضلانی، لرز، اضطراب و تیک‌های عصبی نیز ممکن است وجود داشته باشد.
بارلو و روس خاطرنشان می‌کنند که خوشبختانه متخصصان سلامت روانی به این اختلال توجه زیادی کرده‌اند که منجر به یافتن شیوه‌های درمانی موفقی شده است.
بارلو ادامه داد؛ گرایش پزشکان به سمت دوره‌های هدف گیر همراه با درمان حاد است که چند ماه یا بیشتر طول می‌کشد و سپس به برگزاری چند وقت یک بار جلسات کاهش می‌یابد. معمولاً درمان‌های رفتاری مانند گفتار درمانی، سازمان دهی دوباره ادراکی در شیوه رویارویی افراد با موقعیت‌هایی که معمولاً منجر به نگرانی می‌شود، می‌تواند کمک کننده باشد. ورزش نیز بی تاثیر نیست.
روس در ادامه تاکید کرد: هدف این است که فرد مبتلا به GAD احساس نگرانی را تجربه کند و از میزان حساسیتش نسبت به آن کم شود. یعنی تجربه مکرر احساس نگرانی تا زمانی که خسته کننده شود.
روس گفت که او به مبتلایان به GAD کمک می‌کند تا یاد بگیرند بارها و بارها ناراحتی ناشی از اضطرابشان را تحمل کنند تا زمانی که تخفیف یابد. او به بیماران کمک می کند تا این کار را با سوال کردن از خودشان در مورد زمینه‌های نگرانی شان انجام دهند. مثل این که آیا این نگرانی واقعی است؟ احتمالات موجود در بروز این اتفاق چه هستند؟
سپس او به بیماران توصیه می‌کند که در جهت رهایی از این نگرانی تلاش کنند.
بارلو متذکر شد: هنگامی که موجی از نگرانی بیماران را فرا می گیرد، بیشتر مبتلایان به GAD به صورتی غیرعادی تلاش می‌کنند تا به جای تجربه کردن نگرانی، آن را سرکوب کنند. اما این کار فقط شدت نگرانی را افزایش می‌دهد. ما به بیماران روش‌های جدیدی را آموزش می‌دهیم تا بتوانند این احساسات را تجربه کنند. ما چگونگی تجربه کردن احساسات به روش‌های مثبت، نحوه سرکوب کردن، پذیرش و طی کردن دوره طبیعی چنین احساساتی را به آنان یاد می دهیم.
علاوه بر رفتار درمانی، داروها نیز می‌توانند کمک کننده باشند. این داروها شامل ضد افسردگی‌هایی مانند پروزاک (فلوکستین)، پاکسیل (پاروکستین) و افکسور (ونلافاکسین) هستند.
hi dr!
     
  

 
تیک‌های عصبی








تیک‌ها، یکی از شایع‌ترین مشکلات روانی است که به گفته کارشناسان دلایل شیوع اختلالات تیک چندان مشخص نیست ولی تخمین زده می‌شود بین ۵‌تا‌۲۵ درصد کودکان در سنین مدرسه نیز نوعی از اختلال تیک را تجربه می‌کنند.


دکتر علیرضا پیرخائفی روان‌شناس و عضو هیات علمی دانشگاه تیک‌ها را از فعالیت‌های حرکتی – صوتی می‌داند که به صورت ناگهانی اتفاق می‌افتند و در آن فرد توان مقاومت خود را از دست داده و ظاهرا مقابله با‌ آن هیچ فایده‌ای نخواهد داشت.
وی پریدن گوشه چشم، پرش در ناحیه‌گردن و حرکات اضافه در شانه را از تیک‌های حرکتی می‌داند و درخصوص تیک‌های صوتی ابراز می‌کند در این‌گونه تیک‌ها علاوه بر تکان‌های عضلات، سیستم صوتی نیز (مانند صاف کردن گلو، خرخر کردن و بالا کشیدن بینی و …) درگیر می‌شود.
● علل بروز تیک‌
این روان‌شناس تیک را امری عادی دانسته و اظهار می‌کند؛ همه ما به نوعی با این معضل درگیر هستیم، ولی در برخی افراد این درگیری بروز بیشتری دارد.
وی با بیان این‌که اختلال تیک می‌تواند ریشه‌های هیجانی داشته باشد، فضای متشنج خانواده‌ها را یکی از علل مهم تشدید این اختلال ذکر می‌کند و در ادامه می‌افزاید: معمولا افراد تحت شرایط ویژه‌ای دچار عدم تعادل در بخشی از سیستم عصبی‌شان می‌شوند که تیک را افزایش می‌دهد، همچنین دکتر پیرخائفی، علل ژنتیکی را نیز در ظهور تیک‌های مزمن تاثیرگذار دانسته و می‌گوید: هیچ‌گاه تیک‌ها شکل یکسانی نداشته و گاه به صورت خفیف و گاه به صورت شدید بروز می‌کنند بنابر این نمی‌توان مطمئن شد که افراد مبتلا، در شرایط یکسانی قرار خواهند داشت.
● سن بروز
طبق بررسی‌های انجام شده، تیک‌ها از ۳ سالگی تا اواخر دوره نوجوانی، (۱۸ سالگی) بروز می‌کنند و فشارهای عصبی تحمیل شده برخانواده و کودک منشأ بروز اختلال، در سیستم حرکتی می شود و به نوعی آنها را درگیر می‌کند.عضو هیات علمی دانشگاه این اختلال را به ۳ نوع ویژه تیک توره یا ترکیبی (حرکتی ‌صوتی)، تیک مزمن (با زمان طولانی که پایه‌های ژنتیکی دارد) و «تیک گذرا» (که شایع‌ترین نوع است) تقسیم می‌کند.
● درمان تیک‌
دکتر پیرخائفی ضمن اعلام این که تیک‌ها جزو اختلالات پیچیده عصبی محسوب نمی‌شوند و متخصصان مربوطه با تجویز خود می‌توانند این اختلال را از بین ببرند متذکر می‌شود: کنترل هیجان و استرس می‌تواند سهم بسزایی در هسته درمان داشته باشد. وی هیجان و استرس را در افراد متفاوت دانسته و عوارض و حساسیت‌ پوستی، بیماری‌های قلبی عروقی، تیک و … را از انواع آن می‌داند.
این روان‌شناس روش‌های آرام‌بخشی، آموزشی و دارویی را از انواع درمان این اختلال بیان می‌کند و معتقد است با به کارگیری درمان‌های آموزشی درخصوص کودکان می‌توان به نتایج خوبی دست یافت و بدین وسیله رشد قارچ گونه این اختلال را از دوران کودکی گرفت.
وی با اشاره به این که منشأ بروز اختلال تیک را کانون خانواده تشکیل می‌دهد، بهسازی فضا و ساختار خانواده را مفید تلقی می‌کند.
دکتر علیرضا پیرخائفی با اشاره به این که تیک یک برون داد محسوب می‌شود، آن را نشانه‌ای از اتفاقاتی می‌داند که در سیستم روانی ‌ جسمانی افراد رخ می‌دهد که به طبع این نشانه‌ها قابل مطالعه و درمان هستند.
● چه باید کرد؟
یکی از نکاتی که درخصوص انواع تیک‌ها حائز اهمیت است، نوع برخورد و نگاه عوام به آن است که این نوع رفتار باعث می‌شود فرد دچار احساس ناخوشایندی شود و خود را از انظار پنهان کند و در صورت افزایش بیش از حد این اختلال، حتی در رفتارهای اجتماعی فرد نیز تاثیرگذار خواهد بود.
این عضو هیات علمی دانشگاه بهترین راه پیشگیری از اختلالات تیک را «تخلیه فشار و تنش‌های عصبی» بیان می‌کند که با فراهم کردن فضاهای تفریح و ورزش می‌توان با آن به مقابله پرداخت.
وی در پایان با اشاره به این که نباید به تیک‌های کوتاه مدت اعتنا کرد، اظهار می‌کند: اگر افراد با نشانه‌های طولانی مدت تیک مواجه شدند باید برای جلوگیری از اختلالات بزرگ‌تر به روان‌پزشک و یا روان‌شناس مراجعه کنند
hi dr!
     
  

 
جوشهای پوستی دوران بلوغ

۱۳۸۷




احتمال بروز جوشهای پوستی در افرادی که والدینشان مبتلا به جوش بوده‌اند بیشتر است
معمولا بروز جوشهای پوستی از سن بلوغ آغاز می‌شود و هورمونهای مترشحه بدن در بروز آن نقش دارند.
دکتر ماپار، متخصص پوست، اظهار داشت: آکنه یا جوش جوانی که در سنین پس از بلوغ در جوانان بروز می‌کنند دارای اشکال‌ ظاهری متفاوتی‌ هستند و از این لحاظ به دسته‌های مختلفی تقسیم بندی می‌شوند.
وی افزود: به نظر می‌رسد بین زمینه ژنی و بروز آکنه رابطه‌ای وجود داشته باشد به طوری که احتمال بروز این ضایعه در افرادی که والدینشان در جوانی مبتلا به جوش بوده‌اند بیشتر است.
دکتر ماپار تصریح کرد: افراد مبتلا به آکنه (جوش) بیشتر دارای پوست چرب هستند و آب و هوا تاثیر چندانی بر روی آن ندارد. اما ممکن است در تابستان بروز آن به علت عرق کردن زیاد در برخی افراد بیشتر شود.
این متخصص پوست یادآور شد: عوامل زیادی می‌تواند در بروز جوشهای جوانی موثر باشد، گاهی استرس و گاهی مواقع در برخی از زنان قبل از عادت ماهیانه‌شان به علت تغییرات هورمونی که در بدن آنها رخ می‌دهد آکنه ایجاد می‌شود.
وی تصریح کرد: بیشتر از ۸۰ درصد جوش‌های جوانی خود به خود بهبود می‌یابند اما نکته مهم آن است که از دستکاری و درمان خودسرانه این نوع جوشها بدون توصیه پزشک خودداری کنید. ممکن است درمان برخی از جوشها براساس شدت آنها انجام و مدت زمان خاصی را جهت درمان به خود اختصاص دهد.
hi dr!
     
  

 
بیماری نقرس





شاید تا به حال اصطلاح بیماری پولدارها و یا همان نقرس بارها به گوشتان خورده باشد. این اختلال متابولیک (سوخت و ساز)‌ ۲۵۰۰ سال پیش، برای اولین بار توسط بقراط تعریف شد و یکی از انواع بیماری‌های ورم مفاصل به شمار می‌رود که با درد همراه است و بر اثر افزایش اسیداوریک در خون به وجود می‌آید و دریافت زیاد مواد غذایی حاوی اسیدآمینه (پورین)‌ را می‌توان یکی از دلایل مهم افزایش اسیداوریک ذکر کرد.



دکتر رضا فرجی، پزشک متخصص عمومی مشخصه‌های بالینی نقرس را شامل التهاب حاد و مزمن مفاصل، رسوب اسیداوریک در داخل و اطراف مفاصل و پوست (که اصطلاحا به آن توفوس گفته می‌شود)‌، سنگ‌های کلیه و هیپراورسیمی (بالا رفتن میزان اسیداوریک خون)‌ ذکر می‌کند.
به گفته این پزشک متخصص، نقرس به علت تولید بیش از حد و یا کاهش ترشح یک اسید آلی به نام اسیداوریک یا هر دو عامل ایجاد می‌شود که ترشح و پاکسازی اسیداوریک توسط کلیه‌ها صورت می‌گیرد.
فرجی با بیان این که اسیداوریک در نتیجه تجزیه متابولیک بازهای پورینی که در ساختمان اسیدهای نوکلئیک به کار رفته است، ایجاد می‌شود، اظهار می‌کند: از میزان اسیداوریکی که طی روز از بدن دفع می‌شود، به طور متوسط یک سوم از رژیم غذایی و دو سوم از منابع داخلی تامین می‌شود.
به گفته وی حدود ۹۰ درصد موارد نقرس به علت کاهش دفع اسیداوریک ایجاد می‌شود و این که در گذشته به بیماری نقرس بیماری متمولین (پولدارها)‌ گفته می‌شد، وجه تسمیه نامناسبی بوده است، زیرا تصور می‌شد که میزان اسیداوریک دریافتی از رژیم‌های غذایی غنی از پیش‌ساز اسیداوریک همانند مواد پروتئینی و گوشتی مسبب آن است در صورتی که در اکثر موارد نقرس به علت کاهش دفع اسیداوریک است.
● دلایل کاهش و افزایش اسیداوریک‌
از مواردی که موجب افزایش تولید اسیداوریک می‌شود، می‌توان به اختلال خون‌سازی غیرموثر (بیماری تالاسمی)‌، مصرف اتانول، بیماری فاویسم، همودیالیز مزمن و برخی بدخیمی‌های سیستم خونی اشاره کرد.
دکتر فرجی با اشاره به این مطلب اختلالات کار کلیه، کم‌آبی بدن، کاهش حجم ادرار، گرسنگی، کم‌کاری تیروئید، داروهای مدر و… را نیز از دلایل کاهش دفع اسیداوریک ذکر می‌کند.گفتنی است اصولا بیماری نقرس مختص آقایان است و گهگاه در زنان در سنین یائسگی هم به چشم می‌خورد.
این پزشک متخصص عمومی، سطح اسیداوریک را در سنین کودکی پایین ذکر کرده و می‌افزاید: اسیداوریک با افزایش سن، افزایش می‌یابد که به علت پایین‌تر بودن سطح این ماده در زنان، شیوع نقرس در آنان به مراتب کمتر از آقایان است که شایع‌ترین سن شروع علائم این بیماری در سنین ۴۵ سالگی است.
● نشانه‌ای بالینی‌
آرتریت (التهاب مفصل)‌ نقرس حاد، نقرس توفوسی مزمن، سنگ‌کلیه و نقرس چند مفصلی مزمن را می‌توان از تظاهرات بالینی این بیماری ذکر کرد.
به گفته این پزشک متخصص، در آرتریت حاد نقرسی، علائم بیماری بسیار سریع اوج گرفته و بیمار بدون علائم به خواب رفته و درد شدید، قرمزی و تورم مفصل مبتلا او را از خواب بیدار می‌کند که در ۹۵ درصد موارد حملات اولیه یک مفصل و از جمله در اکثر مواقع انگشت اول پا بیش از سایر مفاصل گرفتار می‌شود.
در چنین مواقعی درد و التهاب پوست روی مفصل گسترش یافته و پوست شدیدا قرمز می‌شود و حتی گاهی بیمار قادر به پوشیدن جوراب خود نیز نیست.
دکتر فرجی شایع‌ترین مفاصل درگیر با این بیماری را به ترتیب: پا، مچ پا، زانو، مفاصل کوچک دست، مچ دست و آرنج ذکر کرده و یادآور می‌شود: اگرچه سیر حملات درمان نشده متفاوت است، ولی حملات اولیه معمولا خود به خود بهبود می‌یابد.
قابل ذکر است از آنجا که در مایع داخل مفصل و گلبول‌های سفید آن اسیداوریک به صورت کریستال‌های سوزنی توسط عدسی پلاریزه دیده می‌شود به همین خاطر این نوع از آرتریت را آرتریت ناشی از بلور نیز می‌نامند ولی در نقرس توفوسی مزمن رسوب اسیداوریک در داخل و اطراف مفاصل و پوست موجب ایجاد توده‌هایی می‌شود که این توده‌ها (توفوس‌ها)‌ در معاینه بالینی قابل لمس بوده و تنها در ۱۰ تا ۲۰ درصد بیماران مبتلا به نقرس ایجاد می‌شود.
دکتر فرجی با اشاره به این که توفوس‌ها بعد از ۱۰ تا ۱۵ سال از حملات اولیه آرتریت ظاهر می‌شود، محل‌های شایع آن را گوش خارجی و مناطق تحت فشار نظیر تاندون آشیل ذکر می‌کند.
وی وجود سنگ‌های اسیداوریکی را در ۱۰ تا ۲۰ درصد بیماران عنوان کرده و می‌افزاید: سنگ‌های اسیداوریکی فاقد کلسیم در رادیوگرافی‌ها دیده نمی‌شوند و در این بیماران بروز سنگ‌های اگزالات کلسیم نیز افزایش می‌یابد و ذرات اسیداوریک به صورت شن‌های قرمز متمایل به نارنجی دیده می‌شود که گاه این سنگ‌ها بدون درد دفع می‌شوند، ولی هنگامی که اندازه آنها به بیش از ۵ دهم سانتی‌متر برسد، معمولا موجب بروز درد ناحیه پهلو می‌شوند که همراه این علامت، خون در ادرار نیز مشهود است.همچنین در نقرس چندمفصلی مزمن نیز بیماران اغلب توفوس‌های متعدد مجاور مفاصل را دارا هستند.
● درمان و پیشگیری‌
درمان این بیماری توسط پزشک تعیین می‌شود. در تعداد زیادی از بیماران، حتی بدون درمان، بروز حملات مجدد نادر است و درمان طولانی‌مدت توجیهی ندارد.
به گفته دکتر رضا فرجی، در بیماران چندمفصلی، توفوس و سنگ‌های کلیوی، درمان طولانی‌مدت لازم است و بیمارانی که سطح اسیداوریک خون آنان بسیار بالا بوده یا نخستین حمله در جوانی رخ داده است، نیازمند درمان به منظور جلوگیری از عوارض مزمن این بیماری هستند.
پورین‌ها که تجزیه متابولیک آنها باعث تولید اسیداوریک می‌شود، در برخی از غذاها به مقدار بالایی وجود دارد. دکتر فرجی غذاهای حاوی مقادیر زیاد پورین را ماهی کولی، گوشت اعضاء (جگر، دل، قلوه، کله و پاچه و…) شیرینی و گیاهان پربرگ نظیر اسفناج ذکر کرده و می‌افزاید: بجز پرهیز از اتانول، تغییرات دیگر در رژیم غذایی اثرات بالینی ناچیزی دارد، ولی رعایت آن نیز خالی از فایده نیست.
همچنین طبق بررسی‌های انجام شده، گیلاس، توت‌فرنگی، آلبالوی تازه،‌ موز، گوجه‌فرنگی، کرفس، بامیه و جعفری از غذاهای فاقد پورین محسوب می‌شود.
● توصیه‌های تغذیه‌ای‌
از زیاد مصرف کردن ویتامین C بپرهیزید، زیرا این ویتامین افزایش‌دهنده تولید اسیداوریک است.
از زیاد مصرف کردن ویتامین (۳ B) بپرهیزید؛ چراکه زیادی نیاسین جلوی خروج اسیداوریک را از بدن می‌گیرد.
از مصرف مکمل‌های آهن جدا بپرهیزید، زیادی آهن در خون باعث ورود اسیداوریک در مفاصل می‌شود.
hi dr!
     
  

 
ترک پا و راه درمان آن



در ترک کف پا که به دلیل خشکی پوست به وجود می آید شکافی در سطح پوست ایجاد می شود که اغلب بسیار دردناک است.



همچنین از آنجا که خشکی هوا باعث افزایش خشکی پوست می شود، این خشکی عامل مستعد کننده ایجاد ترک است.
دکتر هوشنگ احسانی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و متخصص پوست و مو معتقد است: ترک پا در نتیجه تماس زیاد پوست کف پا با محیط ایجاد می شود و ناحیه کف پا بیشتر از سایر بخشها در معرض آسیب است.
از طرف دیگر، این عارضه در فصول سرد سال که هوا خشک تر می شود به وجود می آید و یا تشدید می شود.
این متخصص از دیگر دلایل ایجاد ترک در کف پا را وزن بالای افراد دانست و گفت: به دلیل وجود فشار زیاد بر بخشهای خاص سطح کف پا در افرادی که از وزن بالایی برخوردار هستند پوست آسیب دیده و واکنش به این فشار مداوم ضخیم تر شدن پوست و به دنبال آن ترک کف پاست.
به گفته وی، پوست از سه لایه اپیدرم، درم و چربی زیر پوست تشکیل شده است که در بعضی از مناطق بدن، ضخامت این لایه ها متفاوت است به عنوان مثال در ناحیه کف دست و پا ضخامت لایه اپیدرم یا شاخی پوست زیاد است و بر عکس در نواحی از پوست مانند پلک، ضخامت این لایه بسیار کم است، در نتیجه ترک پوست یک بریدگی در لایه اپیدرم و کمی از لایه دوم «درم» است که به دلایل مختلفی می تواند ایجاد شود.
این متخصص پوست و مو، برطرف کردن عوامل محرک را از مهمترین راه های درمانی برای رفع خشکی پوست می داند و معتقد است: عوامل محرک مانند تماس مستقیم با سطوح و محیط است که با راه های ساده مانند پوشیدن جوراب می توان از این مورد پیشگیری کرد.



همچنین استفاده از ترکیبات کراتولیتیک و ترکیباتی که باعث ترمیم سریع پوست و زخم می شوند نیز از راه های درمان ترک است و نیز دیگر ترکیبات مورد استفاده درمان ترک پوست شامل ترکیبات اوره، سالیسیک اسید و گلیسیرین، اوسرین و حتی وازلین است و با استفاده از این موارد به درمانهای غیرمتعارف دیگر نیازی نیست.



به طور کلی اگر فردی مراقبتهای لازم را به درستی انجام دهد و درمان دارویی را به مدت یک یا دو ماه پیگیری کند، به طور حتم ترکها بهبود می یابد. البته توجه به پوست و مراقبت از آنان در فصل سرما ضرورت بیشتری دارد
hi dr!
     
  

 
روند بیماری‌های قلبی‌ در بیماران دیابتی سریع است‌






یک متخصص قلب و عروق، شایع‌ترین علت مرگ را بیماری‌های قلبی عنوان کرد و با بیان این‌که عوارض بیماری‌های قلبی در بیماران دیابتی روند سریعی دارد، گفت: عدم سلامتی دندان‌ها، عوامل عفونی، ایجاد التهاب، تشنج و واکنش‌های قلبی ‌ عروقی را در بدن افزایش می‌دهد


دکتر فخرزاده عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در همایش تاثیر بیماری‌های قلب و عروق در بیماران دیابتی و روش‌های پیشگیری از آن، شایع‌ترین علت مرگ در جوامع غربی را بیماری‌های قلبی عنوان کرد و افزود: تصلب شرایین و تنگی عروق مهم‌ترین بیماری در بیماران دیابتی بوده که روند بسیار سریعی دارد.
وی در این باره ادامه داد: تصلب شرایین و تنگی عروق منجر به خونریزی و سکته‌های مغزی می‌شود؛ در کل عدم کنترل فشار خون و انسداد شریان قلب حملات مغزی را به دنبال دارد، همچنین این بیماری‌ها منجر به خونریزی در پاها می‌شود.
به گفته دکتر فخرزاده، اندام‌ها نقش بسیار مهم در دیابتی‌ها دارند که باید به طور مرتب بازرسی شوند. هر گونه سرخی، تورم و زخم در این افراد می‌تواند خطرناک باشد؛ چرا که ممکن است در درازمدت منجر به قطع عضو شود. از آنجا که وزن زیاد می‌تواند بیماری‌های قلبی-‌ عروقی بسیاری را به دنبال داشته باشد، کنترل وزن در بیماران دیابتی بسیار مهم است.
این عضو هیات علمی دانشگاه تهران در ادامه با اشاره به نقش تغذیه در بروز بیماری‌های قلبی -‌ عروقی گفت: تغذیه صحیح و خودداری از مصرف چربی‌های اشباع شده مانند کره، خامه و شیرینی‌ها به دلیل سرطان‌زا بودن عوامل مهمی در بروز بیماری‌های قلبی به شمار می‌روند.
دکتر فخرزاده گفت: رمز سلامتی شیوه زندگی صحیح است و آگاهی از نحوه تغذیه مناسب، مصرف سبزیجات و مواد که جذب کلسترول و بالا رفتن HDL (چربی مفید خون) را به دنبال دارند، همچنین داشتن تحرک جسمانی حداقل ۵ روز در هفته و هر بار ۲۰دقیقه در روز، ترک سیگار و کنترل چربی خون از عوامل اصلی پیشگیری و کاهش عوارض بیماری‌های قلب و عروق در این بیماران است.
این متخصص بیماری‌های قلب و عروق در پایان با بیان این که افراد دیابتی آگاهی درستی از علائم پنهان بیماری و وضعیت قند خون ندارند، افزود: از آنجا که اغلب دیابت نوع ۲ اکتسابی است؛ می‌توان با ورزش، کنترل غذا، کنترل فشار و قند خون مداوم از بروز آن جلوگیری کرد.
hi dr!
     
  

 
بیماری ‌پاژه ” paget “




کلفت و نرم شدن نامنظم استخوان‌های جمجمه، لگن و انتهاها که بیشتر در آدم‌های بالای ۵۰ سال شایع است و بیشتر در استخوان‌های لگن و ساق آلودگی بیماری paget به چشم می‌خورد. بعد از این دو قسمت، استخوان کلاویکول، جمجمه، مهره‌ها و استخوان‌ ران شانس ابتلا دارند.



بر اثر این بیماری، این استخوان‌ها درشت می‌شوند و تغییر شکل می‌دهند و خیلی راحت وآسان شکسته می‌شوند.
شایع‌ترین نشانه در بیماری‌پاژه دردهای استخوانی است. براثر احساس خارش مزمن، حال مریض‌ها در طول شب بدتر می‌شود.
نواحی آلوده ممکن است احساس شود که گرم و حساس هستند. هر وقت بیماری پاژه به جمجمه اثر کند ممکن است باعث کَر شدن گوش‌ها شود. افزایش جریان گردشی خون در داخل استخوان‌های بیمار ممکن است قلب را زیر فشار بگذارد و باعث نارسایی قلب شود. بر اثر این بیماری به ندرت یک تومور استخوانی ایجادمی‌شود.
علت بیماری پاژه ناشناخته است، سلول‌های استخوانی که در تکثیر طبیعی شرکت دارند و بافت استخوانی تازه می‌سازند، در این بیماری به طور طبیعی عمل نمی‌کنند.
در پاژه تعادل معمولی بین تشکیل شدن استخوان و از بین رفتن آن قطع می‌شود به این ترتیب که بافت استخوانی تازه سریع‌تر از بافت استخوانی از بین رفته، تولید می‌شود و لاجرم استخوان درشت می شود.
● تشخیص:
این بیماری با آزمایش‌های فیزیکی و معاینه‌ی بالینی دقیق، رادیوگرافی و تست‌های مختلف میسر می‌شود. درمانی برای این بیماری وجود ندارد ولی نشانه‌های آن را می‌توان خفیف ‌یا حتی درمان کرد. داروهای آرام کننده‌ی درد از قبیل آسپیرین یا ایبوبروفن، تزریق هورمون تیروئید (کالسی تونین) ممکن است دردهای شدید را ساکت کند. بیماری پاژه (osteitis deforman) نامیده می‌شود.
استخوان‌های بزرگ شده و تغییر شکل یافته در بیماری پاژه‌ی پیشرفته که به جمجمه اثر گذاشته باشد، سبب می‌شود تا کلیه‌ی بیمار بزرگتر به نظر بیاید و تا اندازه‌‌یی هم بی‌قواره و این شرایط ممکن است باعث درد‌های استخوانی و یا از بین رفتن شنوایی شود و مریض سردرد بگیرد.
● بیماری پاژه در پستان:
یک بیماری نادر بدخیم است که در آن توموری در مدخل مجاری شیری در نوک پستان رشد می‌کند. علائم شامل خارش و سوزش در نوک پستان آلوده و گاهی درد در نوک پستان است که معالجه نخواهد شد. این بیماری شبیه به اگزمای پوست است و در بیشتر موارد در خانم‌ها بعد از یائسگی ظاهر می‌شود. تشخیص با بیوپسی انجام می‌شود و درمان شبیه کانسر پستان است.
● بیماری پاژه در زهار:
نوعی کانسر پوست در ناحیه‌یی از وولو است. نشانه‌ها شامل خارش و درد شدید عود کننده است. ضایعه‌ی قرمز ابریشمی (Red Velvety) با حاشیه‌ی واضح روشن یا پچ‌های سفید ممکن است روی وولو، آنوس، واژن یا در ناحیه‌یی بین آنوس و واژن ظاهر شود.
بسیاری از زن‌ها ابتدا نشانه‌ها را ندیده و بی‌اهمیت تلقی می‌کنند و از این رو بیماری ممکن است برای مدت طولانی تشخیص داده نشود. علت بیماری پاژه در وولو معلوم نیست. تشخیص این بیماری با بیوپسی و برداشتن آن با جراحی لازم می‌شود.
hi dr!
     
  

 
“آمبلیوپی ” یا تنبلی چشم نوعی کاهش بینایی است

در هر ثانیه پنج نفر و در هر دقیقه یک کودک در دنیا نابینا می شود و بدون مداخله جدی، آمار نابینایان تا سال ۲۰۲۰به ۷۵میلیون نفر افزایش می یابد.


بنا به آمار سازمان بهداشت جهانی (WHO) در حال حاضر ۴۵میلیون نابینا در دنیا وجود دارد و هر سال یک تا دومیلیون نفر به این آمار افزوده می شود.
این درحالی است که به طور متوسط، تخمین زده می شود که ۲‎/۵تا ۳درصد مردم دنیا معادل با ۱۲۰ میلیون نفر به تنبلی چشم دچارند.
بنا به آمار آمبلیوپی نوعی اختلال در بینایی است که بیش از یک میلیون ایرانی به آن گرفتارند.
تحقیقات پزشکی نشان می دهدکه چشمان برخی کودکان، با آنکه سالم به نظر می رسند اما از سلامتی و دید کافی برخوردار نیستند. رشد و تکامل مرکز بینایی در مغز از دوران جنینی تا حدود ده سالگی ادامه دارد ، اما حداکثر سرعت رشد آن تا سه سالگی است.
نتیجه تکامل دستگاه بینایی، در این دوران ، دید واضح و کامل است. در این مدت، بخصوص در سه سال اول زندگی ، هر عاملی که باعث اشکال دید ، در یک یا هر دو چشم کودک شود ، رشد و تکامل دستگاه بینایی را متوقف می سازد و در نتیجه باعث کاهش میزان بینایی طفل می شود. بنابراین، امکان دارد چشمی که از نظر ظاهر کاملاً طبیعی است از بینایی کامل و طبیعی برخوردار نباشد.به اعتقاد پزشکان در صورتی که اشکال دید کودک ، قبل از پنج سالگی درمان شود ، حتی اگر چشم در این مدت تنبل شده باشد با درمان ، بینایی کامل بدست می آید.
پس از پنج سالگی ، هر چه درمان چشم تنبل بیشتر به عقب بیفتد ، احتمال به دست آوردن بینایی کامل کمتر می شود. به طوری که پس از هفت تا ده سالگی ، درمان هیچ تأثیری در بینایی نخواهد داشت.
● چشم های خاموش
آمبلیوپی نوعی کاهش بینایی است که هیچ نشان ارگانیک و واضحی در چشم و یا در راههای عصبی بینایی از خود نشان نمی دهد شاید بتوان گفت در این بیماری نه پزشک چیزی می بیند ونه بیمار. تنبلی چشم ها زمانی آغاز می شود که چشم در دوره کودکی دید طبیعی پیدا نکند.
به نوشته دکتر روشنک وامقی: این اختلال که معمولاً در یک چشم دیده می شود بدلیل اشکالات مادرزادی در ساختمان چشم ، مانند آب مروارید و پایین افتادگی پلک یا نداشتن عدسی بروز می کند در این حالت چشم تصویر واضحی از اشیا ندارد و بتدریج دچار تنبلی شود. در این موارد بهترین درمان عمل جراحی است که اگر پس از تولد تا سه ماهگی هر چه سریع تر صورت بگیرد نتیجه بهتری خواهد داشت اما پس از سه ماهگی نتیجه جراحی چندان رضایت بخش نخواهد بود.
در نزدیک بینی، دور بینی و آستیگماتیسم، اگر دید هر دو چشم بسیار کم باشد، هر دو چشم و اگر تفاوت دید آنها زیاد باشد، چشم ضعیف تر نمی تواند تصویر واضحی از اشیا دریافت کند و دچار تنبلی می شود.
لوچی یا انحراف چشم نیز می تواند باعث دوبینی شده در نتیجه تصویر واضحی روی شبکیه تشکیل نشود. بدین ترتیب مغز بتدریج برای حذف دو بینی، تصویر چشم منحرف را حذف کرده و تنبلی چشم ایجاد خواهد شد.واضح نبودن تصویر در چشم بیمار و بهتر بودن تصویر ایجاد شده در چشم سالم سبب می شود تا مغز بین دو چشم، چشم سالم را برای دیدن انتخاب کند و در واقع مسیر ارسال تصویر از چشم بیمار به مغز را مسدود و یا اصطلاحاً دید چشم بیمار را «خاموش» کند.
● سردردهای چشمی
تنبلی چشم معمولاً در سنین زیر ۶ سال ایجاد شده و اغلب توسط والدین، معلمان و یا پزشک کشف می شود. در سنینی که کودک قادر به بیان مشکلات خود است ممکن است از ضعف بینایی، خستگی چشم و یا سردرد شکایت داشته باشد. اما در اغلب موارد کودک شکایتی ندارد و ممکن است علایم بیماری های مسبب تنبلی چشم نظیر انحراف چشم و کدورت های مسیر بینایی مثل آب مروارید و کدورت قرنیه منجر به تشخیص شوند. ولی زمانی که تنبلی چشم ناشی از عیوب انکساری باشد تشخیص آن مشکل است زیرا کودکان به راحتی توسط چشم دیگر می بینند و کمبود دید در چشم بیمار را جبران می کنند.
● پیشگیری و درمان
تنبلی چشم اگر بموقع تشخیص داده و درمان نشود فرد را از یک یا هر دو چشم بسیار کم بینا یا نابینا خواهد کرد. اما در صورتی که در زمان مناسب تشخیص داده شود براحتی قابل درمان است.
درمان تنبلی چشم معمولاً به صورت بستن چشم سالم و وادار کردن مغز به دیدن با چشم تنبل است. این درمان ممکن است هفته ها و یا حتی ماه ها طول بکشد که البته چشم سالم باید به تناوب باز شود. در مواردی که تنبلی ناشی از عیوب انکساری است تجویز عینک یا لنز سبب وضوح تصویر در چشم معیوب و درمان تنبلی خواهد شد. مواردی نیز که تنبلی ناشی از انحراف چشم است با جراحی و اصلاح انحراف قابل درمان است.
برای جلوگیری از تنبلی چشم، کودک باید بعد از تولد در زایشگاه توسط متخصص کودکان و در سنین ۳ تا ۴ ماهگی و ۲ تا ۳ سالگی توسط چشم پزشک معاینه شود. تنها راه پیشگیری از تنبلی چشم تشخیص بموقع عوامل ایجاد کننده آن است و چون بسیاری از این عوامل برای خانواده ها ناشناخته است ، چشم همه کودکان باید حداقل ۳ بار در۳ ماهگی ۲، تا ۳سالگی و ۵ تا ۶ سالگی قبل از دبستان معاینه شود.همچنین اگر کودکی انحراف چشم دارد، والدین باید به محض تشخیص، او را نزد متخصص برده و تحت درمان قرار دهند.
گاهی اوقات مدت درمان چندسال است. در این صورت والدین طفل باید استقامت ، پشتکار و حوصله لازم را داشته باشند و از رفت و آمد نزد متخصص و سایر مشکلات جنبی آن خسته نشوند.
اگر متخصص توصیه کرد چشم کودک را ببندید، طبق دستور او عمل کنید و چشم کودک را کمتر یا بیشتر از زمان تعیین شده نبندید.
● طرحی برای بینایی
این روز ها مهد های کودک وآمادگی های سراسر کشور منتظر دیدن همه چشم هایی هستند که برای دیدن تنبلی می کنند.
طرحی رایگان که ۱۲ سال پی در پی برای چشم نورچشمی های ما آغاز می شود.
بنا به آمار در راستای اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی چشم در ۱۲سال گذشته در کشور، ۱۲میلیون و ۷۰۰هزار کودک ۳ تا ۶ ساله تحت پوشش این برنامه قرار گرفتند که از این تعداد ۳۵۵هزار کودک با انواع اختلالات بینایی شناسایی شدند که از این تعداد، ۱۰۵هزار نفر آمبلیوپ یا تنبلی چشم داشتند.
با اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی چشم، بسیاری از آسیب ها و بیماری ها در زمینه چشم و تنبلی چشم شناسایی شده و با درمان بموقع آنها از بروز آسیب های جدی در بزرگسالی جلوگیری می شود.
سال گذشته به طور میانگین ۷۵درصد کودکان ۴ تا ۶ ساله کشور تحت پوشش طرح غربالگری تنبلی چشم قرار گرفتند و قرار است امسال با افزایش پایگاه های سنجش تنبلی چشم پوشش این طرح به ۸۰ درصد در کشور برسد و البته امسال با ورود دستگاه های جدید برای کودکان ۳ ساله حدود ۸ درصد کودکان ۳ ساله نیز تحت پوشش این طرح قرار می گیرند.
شیوع تنبلی چشم در بین کودکان ۴ تا ۶ ساله حدود ۱‎/۴ درصد است. امسال نیز با پوشش ۸۰ درصدی حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار کودک بین ۳ تا ۶ سال تحت پوشش این طرح قرار می گیرند.
سرانه غربالگری تنبلی چشم برای هر کودک ۷۵۰ تومان است و سرانه درمان افرادی که برای درمان، جراحی و گرفتن عینک به صورت رایگان به پزشک و اپتومتریست ارجاع می شود، ۱۱۵هزار تومان است. به طوری که سال گذشته۶۳۰۰ کودک دچار اختلال بینایی برای جراحی و گرفتن عینک ارجاع شده اند.
بر اساس توصیه سازمان بهداشت جهانی باید تا سال ۲۰۲۰ همه کشورهای دنیا بروز تنبلی چشم را حذف کنند.
● کمک کامپیوترها به چشم
انجام بازیهای کامپیوتری به درمان بیماری تاربینی یا تنبلی چشم کمک می کند.
بنا به تحقیقات انجام شده در بیمارانی که مبتلا به تنبلی چشم هستند یک چشم بهتر از چشم دیگر عمل می کند بنا بر این مغز تصمیم می گیرد تا از چشم سالم استفاده کند. با گذشت زمان رشته های عصبی چشم تنبل به تدریج ضعیف تر می شود و رشته های عصبی چشم سالم قوی تر.
راه درمان سنتی این مشکل این است که بیمار با بستن چشم سالم خود چشم تنبل را وادار به کار سخت تر کند. این نوع معالجه معمولاً مستلزم بستن ۴۰۰ساعته چشم سالم است که این درمان سبب می شود چشم ها با یکدیگر کار نکنند و بنابراین مشکل بینایی دو برابر می شود.
اما تحقیقات دانشگاه ناتینگهام نشان داد که با استفاده از واقعیت مجازی می توان چشم تنبل را وادار کرد که فعال تر عمل کند و بنابراین دو چشم می توانند با یکدیگر کار کنند.
«ریچارد ایست گیت» از تیم تحقیقاتی برنامه های واقعیت مجازی این دانشگاه خاطر نشان کرد: به طور معمول از واقعیت مجازی برای نشان دادن محیط های واقعی در تصاویر سه بعدی استفاده می شود به گونه ای که فرد به دلیل عمق دنیای اطراف خود تصور می کند، که درآن محیط قرار گرفته است. اما ما از واقعیت مجازی برای ساختن چیزی غیر واقعی استفاده می کنیم که می توان آن را نبود واقعیت مجازی نامید. یعنی با این کار ما واقعاً دو دنیای متفاوت برای هر چشم نشان دهیم»
این تیم در یک برنامه آزمایشی سعی می کنند بازی کامپیوتری طراحی کنند که در آن کامپیوتر تصاویر ماشین واقعی کاربر را به چشم تنبل ارسال می کند اما تصاویر ماشین های دیگر به چشم سالم ارسال می شود.
موانع جاده نیز به طور متناوب به هر دو چشم ارسال می شود بنابراین هر دو چشم با همکاری یکدیگر به بیمار کمک می کند تا از عهده باری برآید. نتایج این آزمایش رضایت بخش بوده است.
hi dr!
     
  

 
درد گردن و سوزش بین دو کتف از علائم دیسک گردن است

یک متخصص و جراح مغز و اعصاب، درد گردن، سوزش بین دو کتف و احساس کاهش قدرت دست‌ها را از علائم دیسک گردن عنوان و توصیه کرد: کاربران کامپیوتر و افرادی با مشاغلی که سرشان در یک وضعیت قرار دارد با انجام ورزش‌های ایزومتریک گردن از بروز دیسک گردن جلوگیری کنند.

دکتر تورج یزدی در گفتگو با ایسنا ، اظهار کرد: دیسک گردن یک غضروف بین مفصلی دو مهره مجاور گردن را شامل می‌شود.
وی ادامه داد: در اثر فشارهای مکانیکی و حرکات ایجاد شده،‌ به تدریج دیسک‌های گردن دچار تغییراتی شده که از حالت نرمال خود خارج و در نهایت سبب بیرون زدگی دیسک می‌شود.
وی با اشاره به علائم دیسک‌های گردن تصریح کرد: یک دسته از علائم شامل علائم ناشی از فشار برروی ریشه‌های عصبی و دوم فشار بر روی نخاع می‌باشد.دکتر یزدی خاطرنشان کرد: علائم فشار بر روی ریشه‌های عصبی گردن انتشار یابنده بوده و از گردن و شانه به سمت اندام‌های فوقانی منتشر می‌شود.
وی یادآور شد: بیمار غیر از درد احساس بی‌حسی یا خواب رفتگی در دست دارد و برخی بیماران دچار احساس کاهش قدرت دست‌ها می‌شوند و از سوی دیگر، بعضی از بیماران در اولین بار متوجه اختلال در حرکات ظریف دست‌ها هنگام نوشتن می‌شوند.
عضو هیات علمی‌دانشگاه علوم پزشکی یزد در ادامه گفت: آسیبی که با فشار بر روی نخاع بروز می‌کند، جدی بوده و این بیماران با کاهش قدرت اندام فوقانی مراجعه می‌کنند. همچنین ممکن است بتدریج اختلال در راه رفتن و حرکات پاها ایجاد شود.
دکتر یزدی، درد ناحیه گردن، سر، شانه‌ها و بین دو کتف را از دیگر علائم دیسک گردن نام برد و گفت: برای برخی بیماران حرکات گردن بخصوص خم شدن گردن و حرکت سر به عقب بسیار دردناک است و بعضی بیماران هنگام خم کردن سر به جلو احساس برق گرفتگی در تمام ستون فقرات می‌کنند.
این متخصص مغز و اعصاب توصیه کرد:‌ به بیمارانی که دچار علائم ناشی از فشار بر روی ریشه عصبی می‌شوند در مرحله اول درمان های طبی شامل استفاده از گردن بند داروهای ضدالتهابی و سرانجام ورزش‌های گردن توصیه می‌شود.
وی با بیان این مطلب که اکثر بیمارانی که دردهای ناشی از فشار عصبی دارند با این درمان‌ها بهبود می‌یابند، افزود: ولی بیماران مقاوم به این درمان‌ها نیازمند اعمال جراحی هستند و در مقابل بیماران دارای علائم فشار بر روی نخاع بدون قید و شرط نیازمند عمل جراحی هستند که عمل جراحی سبب تخلیه و کاهش فشار بر روی عصب می‌شود.
hi dr!
     
  
صفحه  صفحه 14 از 111:  « پیشین  1  ...  13  14  15  ...  110  111  پسین » 
خانه و خانواده

همه چیز درباره بیماری ها

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti.net Forum is not responsible for the content of external sites

RTA