انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
خانه و خانواده
  
صفحه  صفحه 17 از 111:  « پیشین  1  ...  16  17  18  ...  110  111  پسین »

همه چیز درباره بیماری ها



 
علت سفید رنگ شدن بعضی از قسمتهای ناخن چیست ؟
نقاط سفیدرنگ کوچکی که در روی ناخن ها بوجود می آیند ، یافته بسیار شایعی در میان عموم به حساب می آید . علت آن می تواند دستکاری ناخودآگاه ناخن و حاشیه های آن توسط خود فرد در طول روز باشد یا از ضربه های خفیفی که در حین کار روزانه بر روی ناخن و بخشهای زاینده آن وارد می شود ناشی شود .

این نقاط برخلاف برخی تصورات ناصحیح اهمیت خاصی ندارد و اغلب خود به خود خوب می شود




۱_ لکه های سفید رنگ: علت آن میتواند صدمه به ماتریکس و یا کمبود روی باشد اما زیاد مهم نبوده و به مرور زمان ناپدید میگردد.

۲_ عفونتها: می تـواند عامل آن باکتریها و یا قارچها باشند کـه در هـر دو صـورت باید به پزشک مراجعه شود.

۳_ شیار های روی ناخن: این شیارها اغلب ارثی میـباشند اما اگر یکباره روی ناخنها آشکار گردند علت آن میتواند ضربه، پیری، روماتیسم و یا بیماری کلیه باشد.

۴_حفره روی ناخن: علت آن می تواند اگزما و یا ضربه باشد.

۵_ قاشقی شکل شدن ناخن: علت آن کم کاری تـیروئید، کمبود آهن و کم خونی میباشد.

۶_ شکاف در لبه ناخن: علت آن فرو بردن انگشتان به مدت زیاد در آب و همچنین لاک پاک کن ها میباشند.

۷_ تردی و شکنندگی ناخنها: علت آن میـتواند فـرو بردن دست در آب داغ، اختـلال در جـریان خــون، کمبود ویتامینهای A ،c ،b6 و نیاسین، کمـبود آهن و کلسیم و کم کاری تیروئید باشد. کم آبی بدن نیز بسیار مهم است بنابراین آب فراوان بنوشید.

۸_ ناخنهای فرو رفته در گوشت: این مشکل بیشتر در ناخنهای پا مشـاهده میگردد و علت آن کوتاه کردن نامناسب ناخنها و کفش تنگ میباشد که باعث می گردد گوشه ناخن بدرون گوشت فرو رود.

۹_ برخی بیماریها از روی ناخنها قابل تشخیص میباشند: بستر نـاخـن رنگ پریده نشانه کم خونی – بستر ناخن قرمز نشانه بیماری قلبی – ناخـنهای سفـید رنگ نشانه بیماری کبدی – ناخن ضخیم و زرد رنگ نشانه بیماری ریوی – سرخـی مختصر در ته ناخن نشانه دیابت و ناخنهای دو رنگ نیمی سفید و نیمی صورتی نشانه بیماری کلیه میباشد
hi dr!
     
  

 
علائم و درمان قولنج عضلانی یا کرامپ ( cramp )








cramp یا قولنج عضلانی یک انقباض ناگهانی ، غیر ارادی و دردناک است که می تواند تونیک یا کلونیک باشد .






*نشانه ها و علائم :

نشانه اصلی کرامپ عضلانی درد در عضله است . عضله نسبت به لمس، دردناک و حساس میشود . در بیشتر موارد فرد بعلت درد قادر به استفاده از عضله درگیر نیست .


* انواع کرامپ :

۱. : گرفتگی عضلات پاها در هنگام خواب یا استراحت .

۲. : گرفتگی عضلات ناشی از گرما ؛ اسپاسم همراه با درد ، نبض ضعیف و مردمکهای گشاد که در کارگرانی که در گرمای شدید کار می کنند دیده می شود .

۳. : گرفتگی عضلات دست در اثر نوشتن زیاد از حد .


* درمان :

۱. درمان فوری کرامپ عضلانی استرچ ( کشش ) و ماساژ آرام است . برای توقف :
· کرامپ ساق پا : عضله ساق پا را با یک دست محکم بگیرید و با دست دیگر آن را به سمت انگشتان بکشید ؛ یا اینکه foot رابه سمت shin ( برجستگی جلوی ساق پا ) خم کنید .
· کرامپ عضلات خم کننده دست( hand flexors ) : انگشتان را صاف کنید .
· کرامپ foot : انگشتان را صاف کنید ؛ یا روی پنجه پا بایستید .
۲. پمادهای ضد التهابی مثل سالیسیلات ، پیروکسیکام و …
۳. استفاده از Ice pack ( کیسه یخ ) در موارد شدید .
hi dr!
     
  

 
علائم کم کاری غده تیروئید



علائم کم کاری غده تیروئید بسیار کند و در طول ماهها و حتی سالها بروز می کند.




مهمترین علائم این اختلال عبارتند از:
۱- خشکی پوست
۲- شکنندگی ناخن ها
۳- موهای زبر و کم پشت
۴- پوست زرد رنگ و متمایل به زرد
۵- کم تحرکی
۶- عدم توانایی تحمل سرما
۷- احساس ضعف، خستگی و تنبلی
۸- پوست سرد
۹- مشکل حافظه، افسردگی و عدم تمرکز
۱۰- یبوست
۱۱- قاعدگی نامنظم و شدید که بیش از ۵ تا ۷ روز طول بکشد
سایر علائم این بیماری که چندان رایج نیست عبارتند از:
۱- بزرگ شدن غده تیروئید
۲- افزایش وزن متوسط
۳- تورم بازو، دست ، پا و پف کردن صورت به خصوص اطراف چشم
۴- صدای گرفته و خشن
۵- درد ماهیچه ای و گرفتگی عضلات



معمولا شدت بروز علائم بستگی به سن، مدت ابتلا به بیماری و شدت آن دارد. بعضی مواقع علائم به قدری ضعیف و جزئی است که به آن توجه نمی شود. علائم کم کاری غده تیروئید در دوران بارداری و بعد از آن عبارتند از خستگی، کاهش وزن، سرگیجه، افسردگی و مشکلات تمرکز و حافظه و در بعضی زنان غده تیروئید در جلو گردن متورم می شود(غمباد).
بدلیل تنوع علائم این بیماری، بعضی مواقع با افسردگی اشتباه می شود به خصوص در دوران بارداری و بعد از آن.در افراد مسن این بیماری با آلزایمر ، اختلال مشاعر و سایر مشکلات ادراکی اشتباه می شود.



علائم کم کاری غده تیروئید در نوزادان ، بچه ها و نوجوانان
اگر چه وقوع این اختلال در این رده های سنی بسیار نادر است، مهم ترین علائم آن عبارتند از عدم اشتها به غذا و یا انسداد و خفگی ناشی از غذا، پوست خشک و فلس مانند، مشکلات رفتاری و تغییر در عملکرد مدرسه، افزایش وزن علی رقم رشد کند، تاخیر در بلوغ. این نوجوانان اغلب بسیار جوان تر از سن شان به نظر می رسند.
hi dr!
     
  

 
علل ایجاد بوی بد دهان و چگونگی درمان آن

هالیتوز یا بدبویی دهان یک شکایت شایع در بین بیماران مراجعه کننده به مطب متخصصین داخلی و گوش و حلق و بینی ، دندانپزشکان و پزشکان عمومی می باشد. اکثر بیماران بدون گرفتن نتیجه خاصی ، از مراکز درمانی خارج می شوند و گاه این پدیده باعث بروز مسایل جدی در خود و خانواده آنها می گردد.



دلایل هالیتوز به سه دسته تقسیم می شوند. علل غیر پاتولوژیک ،علل پاتولوژیک و علل روحی روانی . علاوه بر مسایل مطرح شده در کتب و مقالات اخیرا ارتباط محکمی را بین وجود هلیکوباکترپیلوری و پدیده بدبویی دهان عنوان کرده اند که روش درمان این عارضه را تغییر داده است.

در این مقاله سعی در جمع آوری اطلاعات مفید برای درک بهتر بدبویی دهان و چگونگی برخورد و درمان با آن شده است . همچنین ارتباط بین هلیکوباکترپیلوری و بدبویی نیز مورد بحث قرار گرفته است.

واژه های کلیدی : هالیتوز ، بوی بد دهان ، هلیکوباکترپیلوری

مقدمه
هالیتوز از واژه halitus به معنای بازدم ریشه گرفته است و عبارت از نفس بدبو ، زننده یا ناپسندی است که از حفره دهان – بینی خارج می شود و به آن fetor oris یا fetor ex ore نیز می گویند. زمانی پزشکان سعی می کردند بین هالیتوز و دو اصطلاح اخیر تفاوت قایل شوند و هالیتوز را فقط به مواردی می گفتند که بوی بد دهان منشا سیستمیک داشته و دفع بو از طریق ریه باشد. امروزه به چنیــــــن تفاوتی معتقد نیستند و به هر بوی بدی که از حفره دهان – بینی بیرون آید صرف نظر از آنکه منشا آن در همین حفره باشد از سایر نقاط بدن منشا گیرد ، هالیتوز اطلاق می شود. به علت عدم وجود معادل فارسی که تعریف هالیتوز را به صورت بدبویی غیر طبیعی دهان و بینی در یک کلمه بگنجاند از همان کلمه استفاده شد. هالیتوز مشکلی شایع است و گفته می شود می تواند به طور متناوب اکثر افراد بالغ را دچار کند . در یک بررسی که در ژاپن به روی دانشجویان زن بهداشت دندان انجام شده ، نیمی از آنان معتقد بوده اند که گاه هالیتوز دارند.

هالیتوز حداقل از سه جهت مهم است :

۱) با آزار دیگران به صورت یک مانع در برخوردهای اجتماعی عمل می کند و باعث کاهش کارآیی فرد می شود.

۲) فردی که از بوی بد دهان خود آگاه است ممکن است بگونه ای نسبت به پاکی دهان دچار وسواس شود که با کارایی وی مداخله کند.

۳) هالیتوز نشانه ای از یک وضعیت غیر طبیعی است که نیاز به تشخیص و درمان دارد.

با وجود چنین شیوع و اهمیتی بررسیهای انجام شده روی آن اندک است و غالب کتابهای درسی دندانپزشکی و پزشکی درباره آن چیزی نگفته اند یا حاوی نکات اندکی هستند. برای همین دانش آموختگان، اغلب برخورد با این مسئله را مشکل می یابند. اندک بودن بررسیهای انجام شده عمدتا به علت مشکل اندازه گیری علمی هالیتوز است . از سوی دیگر شرکتهای بزرگ سازنده وسایل بهداشت دهان که قاعدتا باید چنین تحقیقاتی را پشتیبانی مالی کنند ، غالبا فقط مایل به پشتیبانی از تحقیقاتی هستند که محصولات آنها را بررسی کرده و فروش تجاری داشته باشد.

جدول شماره (۱) : عوامل موثر در ایجاد هالیتوز

۱- علل غیر پاتولوژیک
- تغییرات بالینی
- تنفس صبحگاهی
- تنفس گرسنگی
- تنفس قاعدگی
- تنفس سیگاری
- غذا
- دارو
۲- علل پاتولوژیک
- با منشا دهان و دندان
- با منشا بینی
- با منشا سینوس ها
- با منشا لوزه ها و حلق
- با منشا دستگاه گوارش
- با منشا ریوی
- با منشا بیماریهای سیستمیک
۳-علل روانی
- توهم بویایی
*با منشا خارجی
*با منشا داخلی
- صرع و لوب گیجگاهی

عوامل و آسیب زایی
همیشه نمی توان علتی برای هالیتوز یافت و معمولا نیز چنین است. این امر به علت تنوع علل آن و اندک بودن بررسیهای انجام شده است . هنگام برخورد با بیمار شاکی از هالیتوز باید سه گروه اتیولوژیک را در نظر داشت : گروه غیر پاتولوژیک ، گروه پاتولوژیک و گروه با منشا روانی ( جدول ۱ ).
الف – علل غیر پاتولوژیک

۱-افزایش سن
بوی دهان شیرخواران و کودکان شیرین ، بوی دهان در دوره بلوغ غیر ناخوشایند ، بوی دهان بالغین تند و بوی دهان افراد سالخورده سنگین و زننده توصیف شده است. همراه با افزایش سن باکتریهای دهان افزایش می یابد و شاید به همین سبب زنندگی بوی دهان با افزایش سن بیشتر می شود.

۲- نفس صبحگاهی
شاید شایعترین علت هالیتوز باشد. دهان سرتاسر روز بوسیله بزاق شستشو می شود.PH بزاق حدود ۵/۶ و بطور خفیفی برای باکتریهای گرم منفی و بی هوازیها باکتریواستاتیک است . به هنگام خواب جریان بزاق کم می شود و بزاق گرد آمده به آرامی تغییر می کند . PHآن به حدود ۷ می رسد و آنزیم ها تخریب می شوند که خود باعث بودار شدن بزاق می گردد. از سوی دیگر ذرات غذا و اپیتلیوم جدا شده ، محیطی مناسب برای تغییر فلور دهان است . با تشدید رشد باکتریها و تخریب این مواد نفس ناخوشایند صبحگاهی پدید می آید. پس از برخاستن از خواب با خوردن ، نوشیدن و صحبت کردن جریان بزاق تحریک شده مواد را شسته و نفس صبحگاهی بطور طبیعی برطرف می گردد.

۳- نفس گرسنگی
دهان کسانی که به عللی چون رژیم غذایی یا روزه داری یک یا چند وعـــــده غذایی را نخورده اند ، بوی ناخوشایندی می دهد ، برخی معتقدند این امر به علت بازدم ریوی محصولات فرار متابولیسم چربیها و پروتئینهای بدن است . کاهش جریان بزاق و خشکی دهان نیز قطعا نقش مهمی دارد.

۴- نفس قاعدگی
در برخی منابع به بوی بد دهان در زنان قاعده اشاره شده است . احتمالا روز قبل از شروع قاعدگی شروع می شود و گفته شده در زنان با قاعدگی دردناک بیشتر رخ می دهد.

۵- غذا
– سیر شناخته شده ترین غذا در این ارتباط است . دیده شده که دادن سیر از راه فیستولهای دستگاه گوارش و حتی مالیدن آن به پاهای فرد می تواند منجر به بوی سیر در دهان وی شود . پیاز ، ماهی ، غذاهای ادویه دار ، رژیم های پرچربی ، نوشابه های الکلی و رنگهای غذایی از سایر مواردی هستند که باعث بوی مخصوص به خــــــــود می شوند.

جدول (۲) : داروهای ایجاد کننده هالیتوز

دی متیل سولفوکسید
آمیل نیتریت
پارالدئید
ایزوسورباید دی نیترات
ویتامین B6
تتراسیکلین

۶- داروها
د ی متیل سولفوکسید آمیل نیتریت پارالدئید ایزوسورباید دی نیترات و برخی ویتامینها مثل ویتامین B6 از داروهایی هستند که می توانند باعث هالیتوز شوند. این امر احتمالا به علت دفع قسمتی از دارو از طریق ریه است . گزارشی از یک بیمار وجود دارد که استفاده نادرست از تتراسیکلین باعث زبان سیاه مودار و هالیتوز شده که با قطع دارو ، هر دو برطرف گشته است ( جدول ۲ ) .

۷- نفس سیگاری
استفاده از سیگار باعث بوی نامطبوعی در دهان می شود که تا مدت زیاد باقی می ماند.

ب – علل پاتولوژیک
هالیتوز می تواند ناشی از بیماریهای موضعی در حفره های دهان ، حلق ، بینی یا سینوسها ، بیماریهای ریوی یا مشکلات سیستمیک مثل کتواسیدوزدیابتی ، اورمی یا نارسایی کبدی باشد.

۱- دهان و دندان
شایعترین علت پاتولوژیک هالیتوز مشکلات دهان ، زبان و دندانهاست (۲۰،۱۹،۹،۷) باکتریهای فلور طبیعی دهان به ویژه گرم منفی ها قادر به تولید ترکیبات فرار سولفو (VSC ) هستند که بوی بد ایجاد می کنند.سولفید هیدروژن و متیل مرکاپتان و دی متیل سولفید مهمترین VSC هستند که ارتباط آنهــــا با بوی بد دهان مشخص شده است . این گازها ناشی از فعالیت فلور دهان روی مواد باقیمانده غــــذا ، بقایای سلولی اپی تلیال یا اگزوداتیو و تجزیه اسیدهای آمینه ای چون متیونین ، سیستئین و سیستین هستند.
بنابراین باقیماندن ذرات غذا یا هر وضعیت دیگری که باعث تسریع رشد باکتریهای دهان شود ، می تواند به هالیتوز بینجامد. بهداشت ضعیف دهان باعث باقیماندن ذرات غذا در دهان می شود. عدم رعایت بهداشت دهان بخصوص در عقب مانده های ذهنی ، معلولین و بیماران شدیدا ناخوش عامل مهمی در ایجاد هالیتوز است .
در پریودنتیت و ژنژیویت که بیماریهای وابسته به بافت نگاهدارنده دندان و لثه هستند ، در اثر خونریزیهای خفیف و مکرر و وجود بافت نکروتیک و تجمع میکروبی محیط رشد مناسبی برای ایجاد بویی متعفن می شود. بوی بدی که در این دو مورد ایجاد می شود ، جزو ناخوشایند ترین موارد است . دندانهای مصنوعی که بخوبی جفت نشده باشند ، به علت تجمع ذرات غذا سبب هالیتوز می شوند. وسایل ازتودنسی نیز با همین مکانیسم عمل می کنند.
پلاکهای دندانی توده های چسبنده ای از میکروارگانیسمها هستند که روی ریشه و تاج دندانها تجمع می یابند و بخصوص اگر همراه با پریدنتیت باشند می توانند باعث هالیتوز شوند.
پری کرونیت ( التهاب تاج دندان ) و پوسیدگی دندانها در معرض اثر پاک کننده بزاق و عمل جویدن هستند و در حقیقت پوسیدگی دندانها نقش کمی در بوی بد دهان دارد مگر آنکه با یک پالپ نکروتیک همراه باشند.
طولانی شدن پاپیلاهای فیلی فورم زبان نیز می تواند موجب تسهیل رشد باکتریهای موضعی دهان شود . این حالت ممکن است به صورت ایدیوپاتیک یا در اثر استفاده از آنتی بیوتیکها ، مصرف الکل ، دهیدراسیون یا بیماریهای سیستمیک رخ دهد.
در خشکی دهان کاهش جریان بزاق مکانیسمهای پاک کننده طبیعی دهان را مختل می کند و منجر به هالیتوز می شود. خشکی دهان در اثر نشانگان سیکا ، پرتودهی به سر و گردن، تب ، کاهش مصرف آب ، تنفس با دهان ، برخی بیماریهای پاروتید مثل اوریون یا آبسه پاروتید یا مصرف داروهایی چون مدارها ، آنتی کولینرژیکها ، آنتی هیستامینها ، ضد افسردگی سه حلقه ای ، داروهای ضد پرفشاری خون می تواند دیده شود.
گاه در استوماتیت یا گلوسیت هنگامی که زخمهای باز و شکافها یا پاپیلاهای برجسته شده ، ذرات غذا یا بافت های جدا شده را گیر بیندازد می تواند موجب هالیتوز شوند. کمبود ویتامین هایی مانند A یا B12 و کمبود موادی چون آهن یا روی ممکن است باعث خشکی مخاط دهان شوند. عفونتهایی مثل استوماتیت و نسان ، سرخک ، دیفتری یا برفک که زبان یا غشاهای مخاطی را درگیر کند ، به علت تخریب بافتی و تغییر جریان بزاق هالیتوز ایجاد می کنند. خونریزی دهان بخصوص در افراد ناتوان که نمی توانند دهان خود را تمیز کنند ، یک محیط مناسب جهت تولید گازهای بد بو توسط باکتریها فراهم می کند و در ژنژیویت ، هموفیلی ، لوسمی یا شیمی درمانی ناشایع نیست
در ضایعات توموری اولیه بدخیم و خوش خیم دهان شامل تومورهای زان ، لثه ، گونه ها یا کام ، بوی بد به سبب تجمع مواد نکروتیک ، نشت خون و گیر افتادن ذرات غذا ایجـــــــاد می شود.

۲- بینی
آبریزش معمولی از بینی بوی ناخوشایندی ندارد. حتی ترشحات چرکی و غلیظ ناشی از عفونتهای مجاری فوقانی تنفسی به ندرت بودار است . پرفوراسیون ساده سپتوم بینی ناشی از مصرف کوکائین ، دست کاری طولانی مدت بینی یا بصورت عارضه ای از جراحی معمولا با بوی بد همراه نیست.
ضایعات تخریبی مثل جذام ، گوم سیفلیسی ، پیان ، گرانولوم خط وسط یا گرانولوماتوز و گنر که پاسخ التهابی و بافت نکروتیک ایجاد کنند ، می توانند باعث بوی بد شوند ، جسم خارجی فراموش شده در بینی بخصوص در کودکان و افراد عقب مانده ذهنی می تواند به هالیتوز بینجامد. در ازنا هم بوی بد دیده می شود در تومورهای حفره بینی گر چه ناشایع هستند ولی به علت نشت خون و نکروز بافتی ایجاد بوی بد شایع است.

۳- سینوس ها
بیماران با سینوزیت مزمن ممکن است هالیتوز داشته باشد در چنین حالاتی وجود عفونت یا باکتریهای بی هوازی مطرح است . سینوزیت حاد بطور تیپیک با بی هوازیها ایجاد نمی شود و در صورت وجود هالیتوز باید به اینکه منشا بیماری حاد آبسه دندان باشد ، اندیشید.

۴- لوزه ها و حلق
– تونسیلولیت یک علت شایع هالیتوز مزمن است . عفونت مکرر لوزه ها و آدنوئید منجر به تونسیلیت مزمن فولیکولار می شود.منافذ عمقی که بوجود می آید ، غذا ، بزاق و مواد نکروتیک را جمع می کند . اگر مکانیسمهای طبیعی منافذ را پاک نکند ، تجمع این مواد به تونسیلولیت می انجامد . زخم جراحی ناشی از تونسیلوکتومی به علت خونریزی و وجود بافت نکروتیک برای چند روزی بد بو است . آبسه پری تونسیلار نیز یک عفونت چرکی ، حاد و بد بو است.
فارنژیت بوسیله هر عاملی ایجاد شود ، می تواند هالیتوز ایجاد کند . شدت بو احتمالا در دیفتری شدید تر است . این امر به علت اپی تلیوم جدا شده ، بهداشت ناکافی دهان و تشدید رشد فلور دهانی است اپیگلوتیت در ابتدا با هالیتوز همراه نیست . با پیشرفت بیماری به علت اختلال در بلع و تجمع مواد التهابی بوی بد ایجاد خواهــــد شد . با بزرگ شدن دیورتیکول زنکر غذا و بزاق در آن تجمع می یابد و باعث ایجاد بوی بد می شود که اغلب بسته به فعالیت پریستالتیک مری منقطع است . گزارشی مبنی بر هالیتوز مزمن در اثر ماندن گاز جراحی در حلق ، پس از عمل این ناحیه وجود دارد. وجود جسم خارجی در حلق بخصوص در افراد عقب مانده ذهنی می تواند سبب هالیتوز شود.

۵- دستگاه گوارش
دیورتیکولهای مری با مکانیسمی مشابه دیورتیکول زنکر هالیتوز ایجاد می کنند . در آشالازی به علت تجزیه غذا ، مایعات و بزاق گرد آمده در قسمت گشاد شده مری گازهایی تولید می شود که خود را به صورت آروغهای بد بو نشــــــان می دهند .آشالازی می تواند باعث پنومونی آسپیراسیون مزمن نیز بیشود که از علایم آن هالیتوز است . تومورهای مری به علت انسداد و تخریب بافتی می توانند با هالیتوز همراه باشند . بیماری بازگشت معدی – مری به ندرت سبب هالیتوز می شود . در این بیماری بوی همراه با بازگشت معمولا شبیه به بوی آخرین غذای خورده شده است .
در افراد بالغ مبتلا به انسداد راه خروجی معده ممکن است هالیتوز دیده شود که با درمان آنتی بیوتیک فقط بطور موقت بهبود می یابد . گزارشات دیگری مبنی بر وجود هالیتوز همراه با اختلالات دستگاه گوارش وجود دارد . در یک مورد تریکوبزوآر در دختر جوانی باعث هالیتوز بوده است . در مورد دیگری ، فیستول گاستروکولیک در بیمار مبتلا به بیماری کرون منجر به هالیتوز گردیده است .
در دو کودک باندهای مادرزادی صفاقی منجر به انسداد دوازدهه گردیده که بوی بد دهان از شکایات هنگام مراجعه بوده است . با آزاد ساختن باندها ، هالیتوز هم بر طرف گردید.
اگر چه زمانی ناخوشی های روده ای بخصوص یبوست را از علل هالیتوز می دانستند ولی امروزه کمتر به این اعتقاد دارند.

ارتباط هلیکوباکترپیلوری با هالیتوز
هلیکوباکترپیلوری به عنوان یک عامل بیماریزای شایع انسان ظرف چند سال اخیر توجه بسیاری را برانگیخته است . این میکروب یک باکتری گرم منفی S شکل و مارپیچی است که پوشش خارجی صاف با فلاژلهای متعدد و پوشش دار دارد . متحرک است و تولید کننده قوی اوره آز می باشد.
اگرچه بسیاری از مشخصات هلیکوباکترپیلوری شبیه به سویه های کمپیلوباکتر است ولی تفاوت های آشکاری نیز وجود دارد مثل عدم رشد زیر دمای ۳۰ درجه ، سطح صاف آن و دارا بودن فلاژلهای متعدد.
هلیکوباکترپیلوری شایعترین عامل عفونی در انسان بوده ، در تمام نقاط دنیا و تمام گروههای اجتماعی – اقتصادی دیده می شود و به نظر می رسد کلونیزاسیون در طبقــــات اجتماعی پایین تر و کشورهای در حال توسعه بیشتر می باشد.
محل زندگی آن بطور عمده در آنتر معده است . این میکرب با ترشح پروتئازها و فسفولیپازها ، کمپلکس لیپید – گلیکو پروتئین در لایه ژله ای موسین را تخریب نموده ، چسبندگی و سفتی آن را کاهش می دهد ولی بطور مستقیم به مخاط دست اندازی نمی نماید. با افزایش سن میزان ابتلا به هلیکوباکترپیلوری افزایش می یابد و علیرغم تحقیقات گسترده هنوز روش انتقال آن بطور دقیق مشخص نشده است و تصور می شود روش دهان به دهان و یا به احتمال بیشتر مدفوع – دهان راه اصلی انتقال آن در دوران کودکی باشد.
ابتلای حاد به هلیکوباکترپیلوری هیچ علامت یا نشانه فیزیکی به همراه ندارد و گزارشهای وجود درد دور ناف و یا بالای ناف و یا پشت جناغ ، اتساع شکم ، تهوع و استفراغ با عفونت حاد ، غیر قابل اعتماد است .

جدول شماره (۳) : عوامل مربوط به دستگاه گوارش موثر در ایجاد هالیتوز

دیورتیکولهای مری
آشالازی تحتانی مری
تومور مری
رفلوی مروی معده ( نادر )
انسداد راه خروج معده
تریکوبزوآر ( نادر )
فیستول گاستروکولیک
میکروب هلیکوباکترپیلوری


ارتباط هلیکوباکترپیلوری با گاستریت مزمن فعال. زخمهای دوازدهه . آدنوکارسینوم معده مورد بحث و بررسی زیادی قرار گرفته است . اخیرا این میکروب را به عنوان عاملی در جهت ایجاد هالیتوز مورد مطالعه قرار داده و نتایج جالبی نیز بدست آمده است .
این میکروب را می توان به روش غیرتهاجمی ( آزمون سرم شناسی ، آزمون تنقسی با کربن نشاندار ) یا به روشی تهاجمی ( اندوسکپی و بیوپسی ) تشخیص داد . اولین بار تیومنی و همکارران این ارتباط را با مطالعه روی زوج جوان مطرح کردند. آنها دریافتند که ارتباط قوی بین بودن هالیتوز و هلیکوباکترپیلوری و از بین رفتن این عارضه با ریشه کن شدن هلیکوباکترپیلوری وجود دارد. اینکه چگونه هلیکوباکترپیلوری تولید بدبویی دهان می نماید هنوز مشخص نیست.جدول شماره (۳)
حداقل ۴۰ مقاله درباره ارتباط هلیکوباکترپیلوری و هالیتوز در سال ۹۸ به چاپ رسیده است که از طریق مدلاین قابل دسترس است.

۶- ریه
هالیتوز در آبسه های بی هوازی ریوی ، پنومونی نکروزان و آمپیم مکررا گزارش شده است . هالیتوز در ۴۰-۵۰ درصد بیماران مبتلا به عفونت بیهوازی ریوی وجود دارد. در مواردی که پنومونی ناشی از باکتریهای هوازی ، مایکوپلاسما یا ویروسها باشد ، اگرچه ممکن است خلط زیادی تولید شود ولی معمولا با بوی بد همراه نیست . برونشکتازی به هر علتی که رخ دهد ، به هنگام تشدید بیماری می تواند با بوی بد دهان همراه باشد.

۷- بیماریهای سیستمیک
اگرچه حس بویایی ناتوانترین حس انسان است و استفاده از آن در بالین بیمار کمتر تمرین می شود ، ولی برخی بوها به اندازه کافی ویژه هستند تا به عنوان یافته ای کمک تشخیصی مورد استفاده قرار گیرند . بوی شیرینی و میوه مانند درکتواسیدوز دیابتی یک مثال کلاسیک است . چنین بویی به علت افزایش غلظت مواد کتونی در خون و دفع آنها از ریه به وجود می آید . در اورمی بویی آمونیاکی ، ادرار گونه یا ماهی مانند حس می شود که احتمالا به علت تجمع دی متیل آمین و تری متیل آمین در بدن است .

جدول شماره (۴): بیماریهای سیستمیک تولیدکننده هالیتوز

کتواسیدوز دیابتی
نارساییمزمن کلیه (اورمی)
نارسایی کبد
آمینو اسیدوری

بوی بیماران مبتلا به نارسایی کبدی یا بطور مختلفی مانند ماهی ، مانند موش ، مانند متالیک یا شبیه خون در حال تخریب توصیف شده است . احتمالا تجمع متیل مرکاپتان ، اسیدهای الفاتیک C2 و C5 ، اتادی ال ودی متیل سولفید در ایجاد آن نقش دارد . چندین بیماری متابولیک ارثی که دارای آنومالی هایی آنزیمی یا نقص در سیستم انتقال می باشند ، می توانند باعث هالیتوز شوند . تری متیل آمینواسیدوری از این قبیل است . در برخی از این بیماریها ، افراد هتروزیگوت تنها شکایتشان بوی بد دهان است .جدول شماره (۴).

ج- بیماریهای روانی
هنگامی که بیماری از بوی بد دهان شکایت دارد و در معاینه بویی حس نشود ، نباید فورا آن را به حساب مسایل روانی گذاشت ، زیرا هالیتوز ممکن است منقطع باشد . بهر حال اگر معاینه مکرر بوی بدی نشان ندهد و علت ارگانیکی یافت نشود، باید به بیماریهای روانی اندیشید.
بوهایی که علتی ارگانیک دارند ، معمولا با گذشت زمان توسط بیمار کمتر حس می شوند ولی در اینها بیمار پیوسته از بوی بد شاکی است . این بیماریها را می توان به دو گروه تقسیم کرد : در گروه اول توهم بویایی از نظر بیمار منشا خارجی دارد . یک علت مهم آن اسکیزوفرنی است . در گروه دوم توهم بویایی منشا داخلی دارد و می تواند به علت DH یا MH باشد . چنین بیمارانی معمولا از اینکه اطرافیان بوی ناخوشایند فرضی را بسادگی تشخیص می دهند ، رنج می برند. ممکن است حرکات ساده دیگران را به نادرست واکنشی نسبت به بوی بد فرضی تلقی کنند . توهم بوی بد می تواند به رفتاریهای وسواسی مثل شستن مکرر دهان یا کناره گیری اجتماعی بینجامد. در DH بیمار نمی تواند بپذیرد که علت ارگانیکی وجود ندارد و مکررا از پزشکی به پزشک دیگر مراجعه می کند، ولی در MH بیمار می پذیرد که ممکن است مشکل وی اساس حقیقی نداشته باشد و حتی ممکن است موقتا قانع شود که مشکلی وجود ندارد.
صرع لوب گیجگاهی: توهم بویایی به ندرت علامتی از صرع لوب گیجگاهی است . توهم کوتاه مدت بوده ، کمتر با هالیتوز واقعی اشتباه می شود.

بررسی آزمایشگاهی هالیتوز
اندازه گیری بوی بد دهان را عواملی چون پیچیدگی انواع مولکولهای گازی ، مشکلات نمونه گیری ، تغییرات بوی بد دهان با زمان و عدم توافق درباره استانداردهای مرجع مشکل کرده است . از آنجا که هالیتوز یک محرک بویایی است ، شاید منطقی ترین روش اندازه گیری ، استفاده از داوری انسان به کمک حس بویایی به نظر آید . اما چنین اندازه گیری معیار با ارزشی نیست . اغلب نتیجه اندازه گیری هالیتوز با بینی انسان ، بطور قابل توجهی بین افراد مختلف و حتی در یک فرد در چند سنجش ، متفاوت از آب در می آید. چنین نقایصی منجر به تکوین چند روش کمی بر مبنای اندازه گیری VSC شده است . نخستین بار تونزتیک و همکاران بوسیله کروماتوگرافی با گاز ارتباط VSC با هالیتوز را نشان دادند. بوسیله کروماتوگرافی با گاز میتوان با حساسیت بسیار بالایی و به گونه ای تفکیک کننده ، ترکیبات فرار سولفور را اندازه گیری کرد. اگر چه احتمالا برای نمونه گیری سریع در جمعیتهای بزرگتر پایشگرهای قابل حمل سولفور مناسبتر هستند. اگر میکروب هلیکوباکترپیلوری را به عنوان عامل بد بویی متهم کنیم برا ی تشخیص از بررسی بافت شناسی نمونه رنگ آمیزی شده ، کشت ، بررسی فعالیت اوره آز ، آزمون RUT و یا بررسی سرم شناسی می توان استفاده کرد.

ارزیابی هالیتوز
در برخورد با بوی بد دهان اولین کار تعیین این نکته است که آیا بوی بد فقط توسط بیمار احساس می شود یا آنکه توسط پزشک یا دیگران نیز قابل تشخیص است . چنانچه وجود بو توسط پزشک یا فرد دیگری غیر از بیمار تایید نشود ، مشکل روانی در کــــــــار است و می تواند حتی دلالت بر بیماریهای روانی جدی چون اسکیزوفرنی نماید. اما در این نتیجه گیری که بویی وجود نداد نباید شتاب کرد ، زیرا هالیتوز ممکن است منقطع باشد.
بطور نمونه ای بسیاری از بیماران به علت پدیده انطباق از بوی بد دهان خود بیخبرند و توسط یک عوص خانواده یا دوست از آن آگاه می شوند. اگر بو برای پزشک آشکار نباشد
hi dr!
     
  

 
اختلالات خواب





اختلالات خواب

از زمانی که بشر بیاد دارد همواره خواب و ماهیت رمز آلود آن مورد توجه بوده است .
از زمانی که بشر بیاد دارد همواره خواب و ماهیت رمز آلود آن مورد توجه بوده است . در قدیم بعضی خواب را حالت حد واسط مرگ وبیداری می دانسته اند و برخی معتقد بودند که فعالیت مغزی در خواب متوقف می شود. در سال ١۹٢٨ فعالیت الکتریکی مغزانسان برای اولین بار توسط Hans Berger روانپزشک آلمانی به ثبت رسید . در سالهای ١۹٣۹-١۹٣۷در دانشگاه هاروارد پایه های شناخت امواج مغزی در خواب توضیح داده شد، حال دیگر تصور بر این نبود که در موقع خواب فعالیت مغزی بطور کامل خاموش می شود، بلکه بر عکس در موقع خواب امواج مغزی به امواج آهسته و هماهنگی تبدیل می گردد.



در دهه پنجاه میلادی برای اولین بار دانشمندان به ثبت امواج خواب در تمام طول شب پرداختند و متوجه شدند که تغیرات نوار مغز انسان در خواب از یک روند ثابتی پیروی می کند در دهه شصت، ثبت خواب شبانه در انسان در سطح تحقیقتی آغاز شد و این تحقیقات را می توان پدر تست های پلی سمنوگرافی poly somnography یا تست خواب امروز نامید. در همین زمان بود که بیماری نارکولپسی (بیماری که فرد دچار خواب آلودگی شدید است و دچار حملات غیر قابل مقاومت خواب می گردد .) و اختلالات امواج مغز در خواب این افراد شناخته شد و اولین کلینیک نارکولپسی در دانشگاه Stanford توسط Dement تاسیس گردید.



باید دانست که یکی از اکتشافات مهم وشاید مهم ترین آن در تاریخ پزشکی اختلالات خواب در اروپا اتفاق افتاد . در سال شصت و پنج میلادی در فرانسه و آلمان بطور جداگانه ایست تنفسی موقع خواب یا آپنه شرح داده شد . با این وجود تا دهه هفتاد میلادی اختلالات خواب به عنوان یک طب بالینی مورد توجه قرار نگرفت . در سال هفتاد و دو میلادی Guillemnault که یک دانشمند فرانسوی بود به گروه دانشگاه Stanford در آمریکا پیوست . با توجه به تجربه ای که اروپا ییان در تشخیص ایست تنفسی یا آینه در خواب داشتند او شروع به ثبت تغیرات تنفسی و قلبی در خواب کرد . او برای اولین بار به تشخیص بیماران دچار وقفه تنفسی خواب پرداخت. ولی هنوز مشکلات بسیاری در راه بود و مهم ترین آن عدم وجود راه حل درمانی قابل قبول در آن مقطع زمانی بود . در آن زمان تنها توصیه موجود برای این بیماران کاهش وزن یا انجام عمل جراحی تراکﺋوستوی بود. این عمل با باز کردن راه هوایی از طریق گردن هر چند در درمان وقفه تنفسی خواب کاملا موثر است ولی زندگی بیمار را پس از عمل با مشکلات مواجه کرده، برای بسیاری از بیماران قابل قبول نمی باشد .



گیلمینو اولین بیماری را که با این روش درمان می کند به این ترتیب توصیف می کند ; این بیمار پسر ده و نیم ساله ای بود که بدلیل فشار خون تحت درمان بود . ولی اقدامات درمانی موثر واقع نمی شد، او همچنین شب ها خرخر بلند داشت و در طی روز گرفتار خواب آلودگی بود. گیلمینو پس ازانجام تست خواب بالاخره موفق شد گروه پزشکی را متقاعد کند که منشا مشکلات کودک در پدیده وقفه تنفسی موقع خواب است و با انجام عمل تراکﺋوستوی فشار خون بالا و خواب آلودگی کودک بر طرف شد.



در سال هفتاد و پنج میلادی اولین انجمن اختلالات خواب با پنج غضو در آمریکا تاسیس گردید. در دهه هشتاد روش های جراحی جدید مثل عمل جراحی در قسمت عقب حلق uvulopalatopharyngoplasty ابداع گردید.



یکی از نقاط عطف این رشته در دهه هشتاد با ابداع دستگاه C-PAP توسط متخصص ریه استرالیایی Sulliven اتفاق افتاد. این وسیله شامل دستگاهی نسبتا کوچک است یا وزن تقریبا دو کیلوگرم، این دستگاه به یک لوله متصل است ودر انتهای لوله ماسکی قرار دارد که روی بینی قرار می گیرد، در طی خواب این دستگاه هوا را به داخل راه هوایی فوقانی می راند و با این کار مانع از روی هم خوابیدن مجاری هوایی فوقانی در موقع خواب می گردد.



در اواخر دهه هشتاد با توجه به شیوع قابل توجه آپنه تنفسی خواب در جامعه( چهار در صد در میان آقایان و دو در صد در میان خانم های سی تا شصت ساله) و در دسترس بودن درمان قابل قبول و ساده، مراکز و کلینیک های خواب در آمریکا گسترش فراوان یافت و در دهه نود مراکز خواب در تمام دنیا رو به گسترش گذاشت.



امروزه کلینیک های خواب به درمان گروه زیادی از بیماران مبتلا به اختلال خواب می پردازند که بطور کلی شامل کسانی می شود که در طی روز خواب آلوده اند، در طی شب خواب راحتی ندارند، در خواب راه می روند، حرف می زنند، دست و پا می زنند و حتی به دیگران آسیب می رسانند، از خواب می پرند، خوابشان نمی برد، خرخر بلنددارند، دچار احساس خفگی در خواب می شود، حرکات غیر ارادی و بییش از حد پا ها مانع از خواب آنها می شود، گرفتار حملات خواب در طی روز هستند یا بهداشت غلط خواب آنها را دچار مشکل کرده است. اختلالات خواب تمام سنین را گرفتار می کند و محدود به بزرگسالان نمی شود، در حدود دو سال قبل آکادمی متخصصین اطفال آمریکا طی دستورالعملی از پزشکان کودکان خواست که در معاینات خود از وضعیت خواب کودک سوال نمایند و در صورت وجود خواب نا آرام و خر خر دایمی یا خواب آلودگی یا بیش فعالی و بی قراری در طی روز کودک را نزد متخص خواب بفرستند. خوشبختانه درمان وقفه تنفسی در کودکان اغلب آسان است و با انجام عمل جراحی لوزه ها صورت می گیرد.



یکی از علایم مهم وقفه تنفسی در خواب خرخر بلند و دایمی است، البته این به آن معنی نیست که تمام کسانی که خرخر می کنند دچار این بیماری هستند ولی اگر بیمار فرد میانسالی است که خرخر بلند و دایمی دارد و چاق است و در طی روز از خستگی شکایت دارد شصت و پنج تا نود و پنج در صد احتمال دارد دچار این بیماری باشد، هر چند تشخیص نهایی با انجام تست پلی سمنو گرا فی است .



در بیماران مبتلا به وقفه تنفسی، در موقع خواب راه تنفس فوقانی روی هم خوابیده توقف تنفس باعث افت سطح اکسیژن خون و تلاش مجدد فرد برای شروع تنفس می گردد. این پدیده باعث می شود فعالیت الکتریکی مغز بیمار برای چند ثانیه از حالت خواب به بیداری تبدیل شود (این مدت آنقدر کوتاه است که فرد چیزی به خاطر نمی آورد. ) تکرار این پدیده در طی شب باعث می شود که همواره امواج مغزی فرد بین بیداری و مر حله اول خواب در نوسان باشد و به مراحل عمیق تر خواب وارد نشود و یا مدت کوتاهی را در مرحله عمیق خواب بگذراند. به این ترتیب هر چند فرد ساعت ها را در رختخواب گذرانده از خواب با کیفیت مطلوب بی بهره مانده است و صبح احساس خستگی می کند. این پدیده دارای عوارض کوتاه مدت و دراز مدت است. نتیجه این اختلال در شب خستگی و چرت زدن بیمار در روز بعد است، ولی عارضه دراز مدت آن صدمات عروقی و افزایش احتمال فشار خون و سکته مغزی است. تصور می شود که در میان مردان میانسال مبتلا به فشار خون اولیه، سی در صد، دچار وقفه تنفسی خواب تشخیص داده نشده باشند. لذا تفتیش پزشکان در مورد علایم این بیماری در افراد مبتلا به فشار خون بسیار با اهمیت است. بیماران دچار آسم شبانه یا آسم مقاوم به درمان می بایست از نظر علائم این بیماری مورد پرس وجو قرار گیرند و در صورت وجود بایستی از نظر احتمال وقفه تنفسی در خواب مورد بررسی قرار گیرند. همینطور است بیمارانی که دچار علائم قلبی شبانه یا مقاوم به درمان هستند.



افرادی که دچار خواب آلودگی در طی روز هستند خود و دیگران را در معرض تهدید قرار می گیرند، یکی از خطرات مهم که این افراد را تهدید می کند و نیز از سوی این افراد جامعه را مورد تهدید قرار می دهد حوادث رانندگی و حوادث موقع کار است. در کشور های پیشرفته رانندگان وسائط نقلیه عمومی از نظر اختلالات خواب مورد بررسی قرار می گیرند و در صورت ابتلای فرد تا زمانیکه فرد درمان نشده و درمان وی از طرف متخصص مورد تایید قرار نگرفته است، به وی اجازه رانندگی داده نمی شود.



در کشور ما این تخصص بسیار جوان و بلکه در مرحله جنینی است امید است با آشنایی مردم و متخصصین با این ضرورت پزشکی امروز، این رشته جایگاه مناسب خود را در پزشکی کشور ما نیز باز کند.



تست خواب چیست؟





خواب تنها یک توقف ساده زندگی روزمره نیست. خواب یک فاز فعال و مهم زندگی برای بدست آوردن مجدد سلامت جسمی و مغزی است. حداقل۸۴ نوع اختلال خواب و بیداری باعث کاهش کیفیت زندگی و تاثیر منفی در سلامتی انسان می شود.



همچنین این اختلالات عامل بروز حوادث رانندگی و حوادث حین کار بوده، از این طریق باعث به خطر انداختن سلامت عمومی جامعه می شوند.



از انواع این مشکلات می توان از بی خوابی (اشکال در شروع یا تداوم خواب ) اختلال در تداوم بیداری (خواب آلودگی طی روز یا چرت زدن های مکرر)، مشکل در حفظ تداوم سیکل منظم خواب و بیداری، راه رفتن در خواب، شب ادراری، کابوس های شبانه و غیره را نام برد. بعضی از این اختلالات ممکن است با خطر جانی همراه باشند.



به احتمال زیاد، دیدار از یک آزمایشگاه اختلالات خواب برای شما تجربه جدیدی است.



یک تست خواب یا پلی سمنو گرام (سمنو= خواب ) ضبط سیگنال های مختلف جهت تشخیص مراحل مختلف خواب و تقسیم بندی انواع اختلالات خواب است.



خواب یک روند ساده نمی باشد، بسیاری از قسمت های مغز روی مراحل مختلف آن تاثیر گذاشته یا آنرا تحت کنترل دارند.



این مراحل شامل خواب آلودگی ،خواب سبک، خواب عمیق و خواب همراه با رویا است.



می توان با اندازه گیری فعالیت های مختلف مغز و بدن تشخیص داد که فرد در کدام مرحله از خواب است.



در موقع انجام تست خواب فعالیت هایی که در قسمت های مختلف بدن شما در زمان خواب اتفاق می افتد(امواج مغزی،حرکات عضلانی، حرکات چشم ها، تنفس از دهان و بینی، خروپف، ضربان قلب، حرکات پاها) بوسیله صفحات کوچک فلزی (الکترود) که روی سر و بدن شما قرار می گیرد ثبت می گردد. کمربندهای قابل انعطاف در اطراف قفسه صدری و شکم فعالیت تنفس شما را ثبت می کنند. سطح اکسیژن خون و ضربان قلب بوسیله گیرنده کوچکی که روی انگشت شما قرار می گیرد سنجیده می شود. همچنان در زمان خواب از شما فیلم برداری می شود تا در صورت لزوم بعداً با مراحل خواب و وقایع آن تطبیق داده شود.



وسایل مذکور هیچکدام باعث ایجاد درد نمی شوند و طوری طراحی شده اند که تا حد ممکن راحت باشند.









آیا شما دچار اختلال خواب هستید؟


بیماران مبتلا به اختلال خواب بطور کلی شامل کسانی می شود که:




در طی روز خواب آلوده اند
در طی شب خواب راحتی ندارند

در خواب راه می روند حرف می زنند دست و پا می زنند و حتی به دیگران آسیب می رسانند

از خواب می پرند

خوابشان نمی برد

خرخر بلند دارند

دچار احساس خفگی در خواب می شوند

حرکات غیرارادی و بییش از حد پا ها مانع از خواب آنها می شوند

گرفتار حملات خواب در طی روز هستند
hi dr!
     
  

 
بیماری چشمی وابسته به تیروئید

بیماری چشمی وابسته به تیروئید چیست ؟
درگیری غده تیروئید و چشم بامنشا اختلال سیستم ایمنی میباشد . گاهی درگیری منحصر به چشم گاهی غده تیروئید و گاهی مربوط به هردو است


علائم درگیری چشم دربیماران بااختلالات غده تیروئید چیست ؟
پف آلودگی متقارن و یاغیر متقارن درپلکها بیرون زدگی تدریجی کره چشم به صورت متقارن و یاغیر متقارن حالت خیرگی درچشمها به علت بازشدن زیاد ازحد پلکها بارز شدن سفیدی بخش فوقانی و تحتانی کره چشم درنگاه به پایین تشدید میشود. دوبینی افقی و یاعمودی درهنگام باز بودن هردو چشم و کاهش دید درمراحل پیشرفته ازعلائم آشکاراین بیماری میباشد . علائم بیماری میتواند به صورت خفیف در مراحل اولیه و یا شدید در مراحل پیشرفته باشد .

چگونه بیماری را تشخیص می دهند ؟
تشخیص قطعی این بیماری صرفا ازروی علائم بالینی صورت میپذ یرد. برخی ازتستها مانند سی تی اسکن، ام آر آی و آزمایش های خونی به تشخیص کمک می کنند . درطول پیگری و درمان گاهی نیاز به انجام تستهای مختلف به تناوب وجود دارد که در تعدیل داروها و یا تصمیم گیریهای درمانی موثر میباشد.

درمان بیماران چگونه انجام میگرد ؟
اگر چه درمان اختلال غده تیروئید تاثیر مستقیمی روی بیماری چشمی وابسته به تیروئید ندارد ولیکن اختلال غده تیروئید حتما بایستی توسط یک پزشک متخصص غدد تحت بررسی قرارگیرد . نوع و شدت علائم چشمی متفاوت بوده لذا نوع درمان نیز متفاوت است .گاهی فقط نیاز به مرطوب نگه داشتن چشمها باقطره اشک مصنوعی می باشد . گاهی باید بصورت دراز مدت ازکورتون ویا داروهای ضد ایمنی استفاده کرد .گاهی نیز جهت اصلاح دوبینی، برداشتن فشار روی عصب بینائی و کم کردن بیرون زدگی چشم نیاز به جراحی از نظر درمانی وجود دارد .درزمان تثبیت بیماری، اعمال جراحی زیبائی برای اصلاح پلکی و بیرون زدگی چشمها ( جراحی دکمپرسیون اوربیت ) مورد نیاز است .

توصیه :
کشیدن سیگار طبق شواهد علمی باعث تشدید بیماری میگردد،لذا اولین قدم باید ترک سیگار باشد . استفاده از عینک آفتابی توصیه میشود . تمام بیماران بااختلالات غده تیروئید ( کم کاری و پرکاری ) که علائم چشمی ندارند باید جهت معاینه پایه و اولیه به چشم پزشک مراجعه نمایند . بیماری چشمی وابسته به تیروئید در۳۰٪ موارد، ماهها تاسالها زودتر ازاختلال غده تیروئید ظاهر میشود . در ۱۰٪ موارد در طی زمان هیچ گونه اختلالی در غده تیروئید پیدا نمیشود . لذادرصورت وجود اختلال درکار غدد تیروئید و یا بروز علائم ذکر شده درچشم، معاینه توسط چشم پزشک ضروری میباشد .

درمان داروئی معمولا چند ماه به طول می انجامد، لذا از تغییر دادن میزان دارو و یاقطع ناگهانی دارو حتما خودداری شود در صورت بروز هرگونه عارضه ناشی ازمصرف دارو باید باپزشک مربوطه تماس گرفته شود . ازتنظیم خودسرانه دارو خودداری گردد. گاهی علیرغم کنترل اختلالات غده تیروئید، علائم بالینی بیماری چشمی پیشرفت کرده که باید مستقلا تحت درمان قرار گیرد . بنابراین کنترل غده تیروئید و بیماری چشمی وابسته به تیروئید کاملا دو مورد مستقل ازهم میباشند .
hi dr!
     
  

 
بیماری چشمی وابسته به تیروئید

بیماری چشمی وابسته به تیروئید چیست ؟
درگیری غده تیروئید و چشم بامنشا اختلال سیستم ایمنی میباشد . گاهی درگیری منحصر به چشم گاهی غده تیروئید و گاهی مربوط به هردو است


علائم درگیری چشم دربیماران بااختلالات غده تیروئید چیست ؟
پف آلودگی متقارن و یاغیر متقارن درپلکها بیرون زدگی تدریجی کره چشم به صورت متقارن و یاغیر متقارن حالت خیرگی درچشمها به علت بازشدن زیاد ازحد پلکها بارز شدن سفیدی بخش فوقانی و تحتانی کره چشم درنگاه به پایین تشدید میشود. دوبینی افقی و یاعمودی درهنگام باز بودن هردو چشم و کاهش دید درمراحل پیشرفته ازعلائم آشکاراین بیماری میباشد . علائم بیماری میتواند به صورت خفیف در مراحل اولیه و یا شدید در مراحل پیشرفته باشد .

چگونه بیماری را تشخیص می دهند ؟
تشخیص قطعی این بیماری صرفا ازروی علائم بالینی صورت میپذ یرد. برخی ازتستها مانند سی تی اسکن، ام آر آی و آزمایش های خونی به تشخیص کمک می کنند . درطول پیگری و درمان گاهی نیاز به انجام تستهای مختلف به تناوب وجود دارد که در تعدیل داروها و یا تصمیم گیریهای درمانی موثر میباشد.

درمان بیماران چگونه انجام میگرد ؟
اگر چه درمان اختلال غده تیروئید تاثیر مستقیمی روی بیماری چشمی وابسته به تیروئید ندارد ولیکن اختلال غده تیروئید حتما بایستی توسط یک پزشک متخصص غدد تحت بررسی قرارگیرد . نوع و شدت علائم چشمی متفاوت بوده لذا نوع درمان نیز متفاوت است .گاهی فقط نیاز به مرطوب نگه داشتن چشمها باقطره اشک مصنوعی می باشد . گاهی باید بصورت دراز مدت ازکورتون ویا داروهای ضد ایمنی استفاده کرد .گاهی نیز جهت اصلاح دوبینی، برداشتن فشار روی عصب بینائی و کم کردن بیرون زدگی چشم نیاز به جراحی از نظر درمانی وجود دارد .درزمان تثبیت بیماری، اعمال جراحی زیبائی برای اصلاح پلکی و بیرون زدگی چشمها ( جراحی دکمپرسیون اوربیت ) مورد نیاز است .

توصیه :
کشیدن سیگار طبق شواهد علمی باعث تشدید بیماری میگردد،لذا اولین قدم باید ترک سیگار باشد . استفاده از عینک آفتابی توصیه میشود . تمام بیماران بااختلالات غده تیروئید ( کم کاری و پرکاری ) که علائم چشمی ندارند باید جهت معاینه پایه و اولیه به چشم پزشک مراجعه نمایند . بیماری چشمی وابسته به تیروئید در۳۰٪ موارد، ماهها تاسالها زودتر ازاختلال غده تیروئید ظاهر میشود . در ۱۰٪ موارد در طی زمان هیچ گونه اختلالی در غده تیروئید پیدا نمیشود . لذادرصورت وجود اختلال درکار غدد تیروئید و یا بروز علائم ذکر شده درچشم، معاینه توسط چشم پزشک ضروری میباشد .

درمان داروئی معمولا چند ماه به طول می انجامد، لذا از تغییر دادن میزان دارو و یاقطع ناگهانی دارو حتما خودداری شود در صورت بروز هرگونه عارضه ناشی ازمصرف دارو باید باپزشک مربوطه تماس گرفته شود . ازتنظیم خودسرانه دارو خودداری گردد. گاهی علیرغم کنترل اختلالات غده تیروئید، علائم بالینی بیماری چشمی پیشرفت کرده که باید مستقلا تحت درمان قرار گیرد . بنابراین کنترل غده تیروئید و بیماری چشمی وابسته به تیروئید کاملا دو مورد مستقل ازهم میباشند .
hi dr!
     
  

 
تومور حدقه

تومـورهای حدقـــه چشم : میتواند به صورت خوش خیم و یا بد خیم و بطورکلـی شامل موارد زیر می باشد :

تومــورهای عصــبی: که عصب بینائی یا اعصاب دیگر را درگیر می کند .
تومـورهای عروقی: معمولا باعـث بیرون زدگی چشم و یا تغییر رنگ پلک می شوند .
تومـورهای غـدد اشکی: باعث بزرگی غـدد اشکی و افتادگــی پلک در بخش خارجــی و بیرون زدگی چشم می شود .
لنـفـوما: معمولا علامـت مشخص تا مراحل پیشرفته وجود نـدارد .
تومورهایـی که از بافتــهای مجاور مثل سینوس ها، پلک و استخوان به چشم گستـــرش یافته اند .

تومور راچگونه تشخیص می دهـنــد ؟
انجام سو نوگرافی ، سی تی اسکن ، ام. آ ر.آی در تشخیص کمک می کنـد .گاهی نمونه برداری از تومورجهت تشخیص نهایی لازم است .

علائــم بیماری کدام است ؟

- بیرون زدگی چشم از حدقه
- انحـراف چشم
- درد و دوبــیـنـی
- افتـادگی پلک با یا بدون لـمس یـک توده
- مختل شدن بینایی

در صورت بروز هرکدام از علائم فوق بلافاصـله با چشم پزشک وجراح حدقه مشورت نمائید.

درمان
در مورد تومورهای مشخص که ایجاد اختلال در عملکرد چشم میکنند ، برداشتن کامل توموربا تکـنـیـک جراحی باز صورت می گیرد .
در مورد تومورهایِِِـی که به بافتـهای دیگر تهاجـم کرده انـد نمونه بـرداری انجام می گــیرد و سپس نوع درمان مشخص می شود .
برخی بیماران بدنبال برداشتن تومورو یا نمونه برداری نیاز به درمانهای دیگرمثـل شیمی درمانی و رادیوتـراپــی نیز پیدا می کنـنـد.
hi dr!
     
  

 
شکستگی حدقه





شکستگی حدقه

علت چیست ؟
در اثر اصابت ضربه به ناحیه صورت بخصوص بخش فوقانی آن، شکستگی در دیواره های استخوانی اطراف کره چشم (حدقه ) اتفاق می افتد .


شکستگی حدقه





شکستگی حدقه

علت چیست ؟
در اثر اصابت ضربه به ناحیه صورت بخصوص بخش فوقانی آن، شکستگی در دیواره های استخوانی اطراف کره چشم (حدقه ) اتفاق می افتد .

علائم شکستگی حدقه چیست ؟
در صورت خفیف بودن شدت ضربه، تنها علامت شکستگی خونریزی زیر پوستی در اطراف چشم می باشد . در موارد شدیدتر بدنبال شکستگی استخوانهای حدقه در ناحیه کف ،بخش داخلی، بافت های اطراف کره چشم وارد سینو سهای این نواحی می شوند و بعلت گیر افتادن بافتهای حرکتی کره چشم ایجاد می شود علاوه بر این گاهی هوای هوای داخل سینوسها به بافت های حدقه ئارد شده و ایجاد ورم در اطراف چشم می کند.
شکستگی های وسیع در ناحیه کف حدقه و یا بخش داخلی سبب جابجایی کره چشم به پایین و یا عقب می شود، در نتیجه کره چشم در گیر پایین تر و داخل تر از پشم سالم قرا رمی گیرد و از نظر زیبایی برای ایجاد اشکال می کند . گاهی در اثر خود ضربه و یا به وسیله بخش شکسته استخوان اعصاب این ناحیه دچار بی حسی و یا کاهش حس در ناحیه گونه و حتی لثه ها می شود. صدمه به اعصاب عضلات چشم نیز ایجاد دو بینی می کند .باید در نظر داشت که شکستگی های حدقه چشم گاهی با شکستگی نواحی دیگر صورت نیز همراه می باشد .

راههای تشخیص کدامست ؟
علاوه برمعاینه بالینی بیمار،باید سی تی اسکن ویاتصویراختصاصی دیگرجهت بررسی نوع شکستگی وتعیین نوع درمان انجام پذیرد .

درمان بیماران چیست ؟
درمواردی که شکستگی کوچک است و بافتهای اطراف چشم درمحل شکستگی گیر نکرده باشندو یا تغییری درمحل کره چشم رخ نداده باشد، نیاز به درمان جراحی نمی باشد. درصورت وجود هرگونه علامت که دال بر گرفتاری بافتهای اطراف چشمی باشد بنابر صلاحدید جراح عمل جراحی ترمیمی انجام می شود دراین عمل جراحی بافتهای گیرافتاده درمحل شکستگی آزادو بااستفاده از وسایل و مواد مخصوص شکستگی ترمیم می گردد.

لازم به ذکر است که دراکثرمواردپس ازترمیم شکستگی، دوبینی کماکان باقی می ماند و گاهی حتی بیشترمی شود . این امر بدلیل عدم کارآی کامل عضلات بدام افتاده درهفته ها و ماه های نخستین پس ازعمل جراحی می باشد، دراکثر بیماران ظرف۴-۶ ماه دوبینی ازبین میرود. درصورت باقی ماندن مقادیرکمی ازدوبینی، باعمل جراحی بالانس عظلات درچشم این مسئله قابل رفع می باشد .مشکل بی حسی درناحیه گونه نیز ممکن است تا ماه هاپس ازعمل باقی بماند ولیکن درتعداد بسیارکمی از افراد بعلت شدت زیاد آسیب این بی حسی بطوردائم خواهد بود .
هرگونه دوبینی، بی حسی نواحی صورت بیرون زدگی یاگود افتادگی کره چشم پس ازضربه به صورت، یک علامت بع نفع شکستگی استخوانهای حدقه می باشد .گاهی بعلت عدم مراجعه ویاعدم تشخیص شکستگی، گودافتادگی چشم ماه ها تاسالها بعداز ضربه نمایان می شودکه باعمل جراحی حدقه قابل جراحی حدقه قابل اصلاح می باشد.
hi dr!
     
  ویرایش شده توسط: leaderlover   

 
افتادگی پلک (پتوز)

افتادگی پلک چیست ؟
این بیماری به افتادگی پلک فوقانی اطلاق شده و می تواند یک یا هر دو پلک را در گیرد . در فرم خفیف بیماری افتادگی پلک در حد بالای مردمک چشم می باشد ولی در موارد شدیدتر افتادگی پلک منجر به پوشاندن قسمتی از مردم
ک شده به طوری که میدان بینایی فوقانی را کاهش می دهد .

چرا این بیماری رخ می دهد ؟
این بیماری می تواند در زمان تولد تظاهر کند که افتادگی پلک مادر زادی اطلاق می شود همچنین زمانی که عضلات بالا برنده پلک تشکیل نشده باشد افتادگی پلک مادر زادی است .در نوع ناشی از افزایش سن، تاندون عضلات با لا بر پلک از محل اتصا لشان بر روی پلک جدا شده و در نتیجه افتادگی پلک رخ می دهد که معمولا در سنین بالای ۰ ۵- ۴۵ سال رخ می دهد و اثر با پوست لضافی در پلک می باشد .

درمان
درمان این بیماران با عمل جراحی صورت می گیرد جراحانی که در این عمل مهارت دارند می توانند جراحی را تحت بیحسی موضعی انجام دهند ولی گاهی تحت بیهوشی عمومی هم صورت می گیرد. در طی این عمل اتصال عضله بالا برنده پلک با محل اتصالشان بر روی پلک مجددا برقرار می شود ولی به طور شایعتر در نوع مادر زادی عضله را کوتاه می کنند عمل اصلاح افتادگی پلک عمل بسیار ظریفی است و مدت زمان آن برای هر چشم ۴۵ دفیفه تا یک ساعت می باشد . در افتادگی پلک ناشی از افزایش سن اکثرا نیاز به عمل بلفاروپلاستی ( برداشتن پوست اضافه پلک ) نیز وجود دارد .

توصیه ׃
بیمار میبایست دو هفته قبل از عمل جراحی داروهایی که شانی خونریزی حین عمل یا پس از عمل جراحی را افزایش می دهند مثل آسپیرین، دیکلوفناک، بروفن، وارفارین ، …… را قطع نماید .
hi dr!
     
  
صفحه  صفحه 17 از 111:  « پیشین  1  ...  16  17  18  ...  110  111  پسین » 
خانه و خانواده

همه چیز درباره بیماری ها

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti Forums is not responsible for the content of external sites

RTA