انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
خانه و خانواده
  
صفحه  صفحه 20 از 111:  « پیشین  1  ...  19  20  21  ...  110  111  پسین »

همه چیز درباره بیماری ها



 
آشنایی با پانکراتیت


پانکراتیت التهاب لوزالمعده . پانکراتیت مزمن معمولاً در پی حملات مکرر پانکراتیت حاد مروز می کند زیرا لوزالمعده در بین حملات کاملاً بهبود نمی یابد.


لوزالمعده در جریان این عارضه ، به تدریج توانایی خود در تولید آنزیم های هضم کننده و هورمون های لازم برای سلامت بدن را از دست می دهد.
علایم شایع
پانکراتیت حاد شدید:
- درد شکمی شدید
- استفراغ
- تورم و نفخ شکم
- تب
- درد عضلانی
- افت فشارخون
پانکراتیت مزمن :
- درد پایدار خفیف تا شدید اغلب پس از غذا، در قسمت فوقانی شکم که گاهی به پشت یا سراسر شکم انتشار دارد. این درد ممکن است حالت مبهم ، سوزشی ، مالشی یا خنجری داشته باشد. دوره های درد ممکن است روزها یا هفته ها به طول بینجامد ولی به ندرت کمتر از یک روز ادامه دارد.
- یرقان (زردی پوست و چشم ها) خفیف (گاهی )
- کاهش وزن سریع
علل
اعتیاد به الکل
بیماریهای کیسه صفرا یا مجاری صفراوی
انسداد مجرای لوزالمعده در اثر سنگ ، جوشگاه تشکیل شده در اثر التهاب یا رشد آهسته سرطان (به ندرت )
آسیب شکمی
عفونت های ویروسی
بالا بودن چربی های خون
تومورها
داروها
ضربه یا جراحی شکم
عوامل افزایش دهنده خطر
تغذیه نامناسب ؛ چاقی
سوءمصرف الکل
مصرف داروهایی نظیر داروهای گروه سولفا، آزاتیوپرین ، کلروتیازید یا داروهای کورتونی
پیشگیری
عدم مصرف الکل
عواقب مورد انتظار
پانکراتیت حاد اغلب با مراقبت های ویژه قابل علاج است . درمان عبارتست از دادن استراحت کامل به لوله گوارش و برقراری تغذیه وریدی . پانکراتیت حاد در ۵% موارد به درمان پاسخ نداده و در نهایت کشنده است . پانکراتیت مزمن ممکن است سال ها باعث حملات مکرر پانکراتیت حاد گردد.
عوارض احتمالی
دیابت شیرین
کمبود مزمن کلسیم
عفونت ثانویه باکتریایی لوزالمعده
خونریزی شدید و تخریب لوزالمعده
تشکیل کیست یا آبسه در لوزالمعده
درمان

اصول کلی
- بررسی های تشخیصی ممکن است شامل آزمایش های خون و ادرار، اسکن رادیوایزوتوپ ، رادیوگرافی شکم ، سی تی اسکن یا سونوگرافی لوزالمعده ، و آندوسکوپی باشد
- در پانکراتیت حاد معمولاً بستری کردن بیمار در بیمارستان برای تجویز مایعات وریدی ، کنترل درد و استفراغ ، و اصلاح اختلالات متابولیسمی (جبران کمبود کلسیم و منیزیوم ) لازم است . جراحی ممکن است در موارد وجود سنگ های صفراوی ، زخم معده سوراخ شده ، یا تخلیه منبع عفونت لازم باشد.
- درمان پانکراتیت مزمن ممکن است به طور سرپایی با تجویز داروها، تنظیم رژیم غذایی ، و منبع مصرف الکل صورت گیرد
داروها
مسکن ها
آنزیم های هضم کننده غذا که لوزالمعده آسیب دیده قادر به تولید آنها نیست .
آنتی بیوتیک ها، در صورت بروز عفونت باکتریایی
داروهای مهارکننده اسید معده
انسولین ، در صورت وجود دیابت
فعالیت
در پانکراتیت حاد، استراحت در بستر یا، اگر در حالت نشسته راحت تر هستید، استراحت به حالت نشسته برروی صندلی توصیه می شود. با برطرف شدن علایم ، فعالیت های طبیعی خود را به تدریج از سر بگیرد. در پانکراتیت مزمن محدودیتی از نظر فعالیت وجود ندارد.
رژیم غذایی
رژیم کم چربی به صورت وعده های کم حجم و متعدد توصیه می شود. مصرف الکل را به کلی قطع کنید.
در این شرایط به پزشک خود مراجعه نمایید
اگر شما یا یکی از اعضای خانواده تان دارای علایم پانکراتیت حاد باشید.
بروز موارد زیر در حین یا پس از درمان :
- یرقان (زردی پوست و چشم ها)
- تب ۳/۳۸ درجه سانتیگراد یا بالاتر
- کاهش وزن مداوم
- علایم کمبود کلسیم نظیر انقباضات عضلانی یا تشنج
hi dr!
     
  

 
راهنمای مقابله با کمردرد دوران بارداری

کمر درد از جمله متداولترین شکایات خانم های باردار است. اما نباید کمر درد را بخشی از حاملگی خود بدانید و اصلاً خم به ابرو نیاورید.


راه های زیادی برای برطرف کردن این درد وجود دارد. پس بهتر است همین حالا این تکنیک ها را یاد بگیرید چون بعد از وضع حمل هم برای بلند کردن نوزاد ۳ تا ۵ کیلوییتان لازمتان می شود.

علت کمردرد دوران بارداری چیست؟

حداقل ۵۰% از خانم ها در دوران بارداری خود دچار کمردرد می شوند. خانم های باردار به دلایل مختلف در معرض این مشکل قرار می گیرند:

- وزن اضافی: وزنی که در دوران بارداری اضافه می کنید برای نوزاد شما خوب است اما می تواند روی کمرتان فشار وارد کند.

- تغییر مرکز ثقل: وقتی رحمتان بزرگتر می شود، مرکز ثقل بدن شما به سمت جلو تغییر می کند. به تدریج—و احتمالاً بدون اینکه متوجه بشوید—سعی می کنید حالت قرارگیری بدنتان و طریقه حرکت کردنتان را برحسب آن تغییر دهید. این اصلاحات ممکن است منجر به کمردرد شود.

- هورمون ها: در طول دوران بارداری، هورمون رلاکسین باعث می شود رباط های بین استخوان لگن صاف شوند و مفاصل شما برای آماده سازی برای وضع حمل شل شوند. هرچه ساختاری که از لگن شما حفاظت می کند نرم تر می شود، ناراحتی شما در ناحیه کمر بیشتر می شود، مخصوصاً موقع راه رفتن و بالا و پایین رفتن از پله ها.

کمردرد ممکن است در هر زمان در دوره بارداری اتفاق بیفتد. این مشکل در خیلی از خانم ها در فعالیت های روزمره و خوابیدن آنها تداخل ایجاد می کند.

چه باید بکنید؟

این تکنیک ها می تواند به شما برای برطرف کردن ناراحتی و درد کمر کمک کند:

- توجه به حالت قرارگیری بدن: سالمترین حالت قرارگیری بدن که قبل از بارداری می دانستید برای ماه های اول بارداری که هنوز رحم بالاتر از نافتان نرفته است خوب است. شانه ها را به عقب داده، باسن را به سمت پایین فشار دهید و صافِ صاف بایستید.

با پیش رفتن بارداری و بزرگتر شدن رحم، به طور طبیعی شانه هایتان را بیشتر به سمت عقب می دهید تا کمی از وزن رحم که شما را به سمت جلو می کشد را برطرف کنید. همین عمل منجر به فشار آوردن روی کمر خواهد شد. به همین دلیل لازم است که درمورد طرز ایستادن و نشستن خود با پزشکتان مشورت کنید تا بهترین حالت را به شما معرفی کند.

- ایجاد اصلاحاتی موقع نشستن و ایستادن: وقتی می نشینید پاهایتان را کمی بالاتر قرار دهید و به هیچ عنوان چهارزانو ننشینید. در نشستن های طولانی مدت، هر از گاهی وضع نشستنتان را تغییر دهید. اگر لازم است که مدتی سر پا بایستید، یک پا را روی یک پله کوتاه استراحت دهید.

- تنظیم بالش ها موقع خواب: به پهلو بخوابید، درحالتی که یکی یا هر دو زانو را خم کرده باشید. بالشی بین زانوهایتان و یک بالش دیگر هم زیر شکمتان قرار دهید.

- خودداری از بلند کردن اشیاء سنگین و کودکان: وقتی می خواهید شیء را از روز زمین بلند کنید، از کمر خم نشوید. درعوض، با پا روی زمین چمباتمه بزنید، زانوها را خم کرده و روی پاهایتان فشار بیاورید نه کمرتان. از حرکات ناگهانی دست و دراز کردن بیش از اندازه آن بالای سر خودداری کنید.

- لباس مناسب: کفش های پاشنه کوتاه و راحت بپوشید. شلوارهایتان هم باید شلوار مخصوص حاملگی با خطر کمر پایین باشد.

- ماساژ، گرما و سرما: پشتتان را گرم کنید، می توانید از حمام داغ، حوله های داغ، بطری های آب داغ و زا این قبیل استفاده کنید. خیلی از خانم ها هم با گذاشتن یک بسته یخ روی کمرشان از درد راحت می شوند. ماساژ پشت هم می تواند برایتان مفید باشد.

- حفظ تناسب اندام: تا آنجا که پزشک مخصوصتان توصیه می کند، یک برنامه ورزشی می تواند کمرتان را قوی و سالم نگه دارد و درد کمر شما را هم از بین ببرد. خیلی از خانم های باردار از شنا لذت می برند و پزشکان نیز خیلی به این ورزش در دوران بارداری توصیه می کنند. پیاده روی یا ورزش های مخصوص قبل از وضع حمل یا یوگا نیز برای شما مفید است. یک حرکت تمرینی دیگر هم هست که خیلی برای برطرف کردن کمر درد کمک می کند: روی کف دست ها و زانوها خم شوید طوریکه دست ها در خط پشتتان قرار داشته باشند. شکمتان را تو کشیده و تیره پشتتان را به سمت بالا قوس دهید. چند ثانیه این حالت را نگه دارید و بعد آزاد کنید. سه تا پنج مرتبه یک حرکت را تکرار کنید و کم کم تعداد تکرارها را به ۱۰ برسانید.

اگر این تکنیک ها کمردرد شما را بهتر نکرد، حتماً با پزشکتان در این مورد صحبت کنید. پزشکتان احتمالاً رویکردها و تکنیک های دیگری مثل حرکات کششی خاص که بتواند بدون ایجاد مشکل برای نوزاد، درد را تسکین دهد، توصیه خواهد کرد.

درد کمر اگر سخت و تسکین ناپذیر باشد و همراه با علائم دیگر ظاهر شود، می تواند نشانه یک مشکل جدی تر باشد. درد شدید پایین کمر می تواند علامت وضع حمل یا وضع حمل زودرس باشد. به همین دلیل نباید به هیچ عنوان دردهای کمر را نادیده بگیرید.
hi dr!
     
  

 
علل سیاهی دور چشم و راههای رفع آن

پوست اطراف چشم نازک‌ترین پوستی است که در بدن وجود دارد و به همین دلیل بسیار آسیب‌پذیر است و در مقابل تحریک‌ها به سرعت واکنش نشان می‌دهد.


حلقه‌های سیاهی که گاهی اطراف چشم مشاهده می کنیم، در واقع مویرگ‌های خونی هستند که هاله‌ای سیاه رنگ به وجود می‌آورند.
علل این سیاهی:

به گفته پزشکان، آلرژی و ناراحتی‌های کلیه می‌تواند از جمله دلایل تیره‌تر‌شدن این حلقه‌ها باشد.

البته کمبود ویتامین K ، آهن و آنتی‌اکسیدان‌ها و نیز بی‌خوابی از دیگر عوامل شایع در ایجاد این حلقه‌هاست و هرچه سن بالاتر رود با توجه به نازک‌ترشدن پوست، حلقه‌های دور چشم تیره‌تر می‌شوند.
راه های رفع سیاهی:

کارشناسان توصیه می‌کنند که ۷ تا ۹ ساعت خواب شبانه و تغذیه سالم سرشار از میوه و سبزیجات تا حدود زیادی از ایجاد حلقه سیاه دور چشم جلوگیری می‌کند.
خیار روی چشم

همچنین در صورتی که شب، هنگام خواب یک دستمال یا حوله مرطوب روی چشم ها قرار داده شود، تاثیر شگفت‌انگیز آن پس از بیدارشدن از خواب قابل مشاهده است.

گفته می‌شود که گلابی و اسفناج هم در درمان این حلقه‌ها مفیدند.

برخی پزشکان مالیدن روغن بادام به اطراف چشم ها در دو نوبت صبح و بعد‌ از ظهر را توصیه می‌کنند.

خیار حلقه حلقه شده و چای کیسه‌ای خنک هم می‌تواند پف و کبودی اطراف چشم‌ها را برطرف کند.

جای تردیدی وجود ندارد که پرهیز از استعمال سیگار نیز نه تنها به نفع سلامتی بدن است، بلکه مانع از آن می‌شود که مویرگ های اطراف چشم تیره‌تر به نظر برسند.
hi dr!
     
  

 
آشنایی با تومور مثانه


تومور مثانه عبارت است از رشد یک بافت غیر طبیعی در مثانه که در آن تقسیم سلول ها به طور مهار گسیخته ای انجام می گیرد و کنترلی بر آن وجود ندارد. تومور ممکن است خوش خیم یا بدخیم باشد.

اگر تومور بدخیم باشد، امکان دارد به گره های لنفاوی ، استخوان ، کبد، و ریه ها گسترش یابد.

تومورهای مثانه در افراد بالای ۵۰ سال شایع تر است و ضمناً شیوع آن در مردان بیشتر از زنان است .
علایم شایع
در مراحل اولیه ، معمولاً علامتی وجود ندارد.
وجود خون در ادرار
سوزش ادرار
تعداد دفعات ادرار زیاد می شود، اما در هر بار حجم ادرار کم است .
درد در ناحیه لگنی
کاهش وزن بدون توجیه (علامتی که در مراحل آخر ظاهر می شود).
علل
ناشناخته است . در برخی موارد، حدس زده می شود که مواجهه با عوامل سرطانزای محیطی عامل ایجاد تومور باشد.
عوامل افزایش دهنده خطر
کشیدن سیگار
سابقه خانوادگی تومور مثانه
مواجهه با نفتیل آمین ها (رنگ های حاوی آنیلین ) یا مواد شیمیایی مورد استفاده در ساخت لاستیک
پیشگیری
از مواجهه با مواد خطرناک شیمیایی یا عوامل خطرناک محیطی خودداری کنید. با انجام اقدامات حفاظتی در این گونه صنایع و بررسی منظم کسانی که در گذشته با این خطرات مواجه بوده اند، بروز تومور مثانه کمتر شده است .
اگر سیگار می کشید، آن را ترک کنید.
عواقب مورد انتظار
درمان تومور مثانه ، زمانی که زود تشخیص داده شود، اغلب موفقیت آمیز است ، اما عود آن شایع و بنابراین بررسی های منظم ، بعد از درمان ضروری است .
چنانچه از عمر تومور مدتی طولانی گذشته باشد، درمان نتیجه خوبی ندارد.
عوارض احتمالی
عفونت در مثانه یا کلیه ها. علایم در این حالت عبارتند از کمردرد، تب و استفراغ
انسداد ادراری
درمان

اصول کلی
آزمایشات پزشکی که برای تأیید تشخیص انجام می گیرند عبارتند از: آزمایش ادرار، سیستوسکپی (بررسی داخل مثانه با کمک لوله ای که سر آن منبع نوری و دوربین ویدیویی قرار دارد)، و عکس برداری از مثانه و مجاری ادراری
جراحی برای برداشتن تومور. اگر تومور بدخیم باشد، امکان دارد به هنگام جراحی ، داروهای ضد سرطان در مثانه ریخته می شوند. عمل جراحی ممکن است شامل تغییر مسیر ادرار نیز باشد.
رادیوتراپی (اشعه درمانی )
داروها
داروهای ضد درد در صورت نیاز
امکان دارد داروهای ضد سرطان خوراکی نیز تجویز شوند.
فعالیت
پس از جراحی یا سایر روش های درمانی و با موافقت پزشک خود، فعالیت های عادی خود را از سر گیرید (از جمله فعالیت جنسی ).
رژیم غذایی
هیچ رژیم خاصی توصیه نمی شود.
در این شرایط به پزشک خود مراجعه نمایید
اگر شما یا یکی از اعضای خانواده تان علایم تومور مثانه دارید.
اگر دچار علایم جدید و غیرقابل کترل شده اید. داروهای مورد استفاده در درمان ممکن است عوارض جانبی به همراه داشته باشند
hi dr!
     
  

 
درد به هنگام مقاربت جنسی در زنان

درد به هنگام مقاربت جنسی در زنان می تواند حالت راجعه یا دایمی و پایدار داشته باشد. این درد غالباً با اسپاسم عضلات ناحیه مجرای تناسلی و مشکل در مقاربت ارتباط دارد.


علایم شایع
درد در ناحیه تناسلی به هنگام فعالیت جنسی (نه لزوماً هنگام دخول ). درد ممکن است خفیف یا شدید، و در وضعیت های متفاوت ، متغیر باشد.
علل
علل جسمی عبارتند از:
عفونت آمیزشی ، از جمله هرپس (عامل تب خال تناسلی ) و سایر ویروس هایی که مجرای تناسلی (مهبل )، گردن رحم ، لوله های رحمی ، یا تخمدان را درگیر می سازند.
فشار روی دیواره مجرای تناسلی در اثر تشکیل بافت جوشگاهی به دنبال اعمال جراحی یا اشعه درمانی
تشکیل بافت جوشگاهی ناشی از ترمیم پارگی مجرای تناسلی در اثر یا برای زایمان به طوری که مجرا را تنگ کند.
تومور فیبرویید یا سایر تومورهای رحمی
آندومتریوز
پرده بکارت بدون سوراخ ، پاره ، یا ضخیم تر از حد طبیعی
آسیب دیدگی نوک پیشابراه
لغزنده سازی ناکافی مجرای تناسلی یا کاندوم
واکنش آلرژیک به دیافراگم ، کاندوم ، پا ژل یا فوم ضد حاملگی
خشکی و نازکی دیواره مجرای تناسلی پس از یائسگی
بیماری التهابی لگن علل روانی و عاطفی :
ترس از حاملگی
ترس از آسیب رسیدن به جنین در هنگام حاملگی
فقدان برانگیختگی جنسی و لغزندگی مجرای تناسلی در اثر کمی ترشحات . این حالت در اثر عوامل مختلف مثل تحریک جنسی ناکافی ، بیزاری از مرد، خستگی ، یا اضطراب ایجاد می شود.
نداشتن تجربه یا اطلاعات جنسی
سابقه آسیب جسمی یا ضربه روحی ناشی از روابط جنسی
نداشتن موقتی اشتیاق به رابطه جنسی
عوامل افزایش دهنده خطر
حاملگی و دوره پس از زایمان
استرس ، بیماری اخیر، خستگی ، یا کار زیاد
نوشیدن الکل
یائسگی
پیشگیری
اگر علایم عفونت دستگاه تناسلی وجود دارد باید سریعاً برای درمان مراجعه شود.
مصرف ژل ها یا فوم های ضد حاملگی که باعث واکنش های آلرژیک می شوند را متوقف کنید.
موضوع باید با شوهر در میان گذاشته شود. پشتیبانی و صبر شوهر برای غلبه بر این مشکل اهمیت زیادی دارد. مسأله تحریک جنسی در این میان مهم است . در صورت لزوم از مواد لغزنده کننده غیرروغنی و غیر آلرژیک می توان استفاده کرد.
اگر صدمات جسمی یا روحی در روابط جنسی گذشته وجود داشته است ، بهتر است برای مشاوره تخصصی در رابطه با احساسات منفی مربوطه مراجعه شود.
عواقب مورد انتظار
به علت بستگی دارد. بیماری های طبی معمولاً قابل معالجه هستند. مشکلات روانی را نیز اغلب می توان رفع کرد. راه حل بهبود مشکلات بین فردی نیز برقراری ارتباط مناسب و صبر است .
عوارض احتمالی
پیدایش مشکل در روابط شخصی ، ناتوانی دایمی از لذت بردن از تجربیات جنسی ، و از دست دادن عزت نفس
درمان

اصول کلی
- انجام بررسی های آزمایشگاهی مثل پاپ اسمیر و کشت هر گونه ترشح از مجرای تناسلی برای پیدا کردن هرگونه مشکل طبی که بتوان آن را درمان کرد.
- درمان مناسب برحسب وجود علل جسمی یا روانی طرح ریزی می شود.
- نشستن در آب داغ به رفع علایم کمک می کند. بهتر است این کار ۳ یا ۴ بار در روز، هر بار به مدت ۱۵-۱۰ دقیقه ، انجام شود.
- به هنگام مقاربت جنسی از لغزنده کننده مناسب استفاده شود.
- تمرینات مخصوص برای آشنا کردن جسم و ذهن با مقاربت جنسی
- وضعیت های مختلف باید امتحان شوند تا وضعیتی که کمترین درد را به همراه دارد مشخص شود.
- درمان مشکلات روانی بسته به نیازهای بیمار متفاوت است . روش ها شامل موارد زیر هستند: آموزش درباره جلوگیری از حاملگی ؛ مشاوره برای کشف تعارضات روحی مخفی در ناخودآگاه ؛ تمرینات تمرکز حسی و عاطفی ؛ و آموزش روش های مناسب تحریک جنسی
- در مواردی مثل وجود اسپاسم عضلات ناحیه مجرای تناسلی یا بافت جوشگاهی ناشی از ترمیم پارگی مجرای تناسلی ، انجام یک عمل جراحی کوچک ممکن است به رفع علایم کمک کند.
داروها
امکان دارد آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد ویروس ، یا داروهای ضد قارچ برای درمان عفونت زمینه ساز تجویز شوند.
فعالیت
محدودیتی برای آن وجود ندارد. انجام ورزش منظم اگرچه جزء روش های درمانی به شمار نمی رود، اما در ارتقای وضعیت سلامت عمومی و روحیه مؤثر است .
رژیم غذایی
رژیم خاصی توصیه نمی شود.
در این شرایط به پزشک خود مراجعه نمایید
اگر شما یا یکی از اعضای خانواده تان علایم این مشکل را دارید.
اگر علی رغم درمان ، درد بدتر شود.
اگر علایم پس از سه ماه درمان برطرف نشوند.
hi dr!
     
  

 
موخوره (trichoptlosis) و راه درمان آن



موخوره (trichoptlosis) چیست و با آن چه باید کرد ؟

موخوره (trichoptlosis) وضعیت نامطلوبی است که در زندگی هر زنی پیش می آید. موخوره وقتی ایجاد می شود که لایه و سطح محافظ مو در انتهای فیبرهای مویی نوک مو از بین رفته باشد.


موخوره بیشتر در موهای خشک و شکننده بوجود می آید و به خاطر خشکی بیش از حد و با شدت برس کشیدن بر موها ایجاد می شود.وقتی که سطح محافظ مو از بین می رود امکان جایگزینی آن دیگر میسر نیست. به طور نمونه مو دو یا سه شاخه می شود و ممکن است به همان بلندی بماند یا ۲ تا ۳ سانتی متر طول داشته باشد. بهترین راه مبارزه با موخوره قیچی کردن قسمت های آسیب دیده فیبرهای مویی می باشد.

در دهه های ۶۰ و ۷۰ خانمها موخوره هایشان را خود می سوزاندند. حتما شما هم موافق هستید که این کار کمی افراطی است البته قبل از اینکه با این کار (سوزاندن) سلولهای بیشتری از بین بروند. . راه های آسانتری نیز برای از بین بردن فیبرهای مرده مو وجود دارد.

راه هایی که می تواند با ساتفاده از آنها موخوره را درمان کنید از این قرارند:

یک لیوان شیرین بیان را در سه لیوان آب جوشیده ریخته و به مدت ۱۰ دقیقه می گذارید تا بجوشد و دم بکشد، پس از سرد شدن آنرا صاف نمایید. این مایع را به سر موهای خود بمالید . این عمل را هر روز تکرار نمایید تا موخوره شما بهبودی حاصل نماید.

ریشه کنجد را در آب جوش خیس نموده و بگذارید تا ۱۵ دقیقه بماند سپس آن را حدود ۳۰ دقیقه دیگر جوشانده و دم کنید، پس از آن این مخلوط را صاف کرده و مایع صاف شده را به سر خود بمالید . این عمل را هر روز تکرار کنید.

برای رفع موخوره باید حداقل ماهی یک بار آن را با جوشانده گل بابونه یا گل ختمی شست و شو داد. خیس کردن مو در آب جوشانده تخم پیاز، نیز برای رفع موخوره بسیار مفید می باشد.

در طب جدید آمونیاک را بهترین درمان موخوره می دانند . بدین ترتیب که در یک لگن آب، دو یا سه قطره آمونیاک ریخته و موهای سر را با آن می شویید .

قهوه خام (یک قسمت)نخود خام (یک قسمت)، دانه خشخاش (یک قسمت) روناس ساییده (یک قسمت) و زرده تخم مرغ را با هم مخلوط کرده و به صورت خمیری در آورید و شب آنها را به سر خود ببندید و صبح با آب گرم سر را بشویید و بعد از آنکه موها خشک شدند موها را با روغن زیتون چرب کنید.

گل ریواس ، شاه تره ، سدر را به یک نسبت در آب، خیس نموده و پس از گذشت ۲۴ ساعت آن را صاف کرده ، این مایع صاف شده را به سر خود بمالید.

مخلوط نیم کیلو آرد نخود خام، ۲۰۰ گرم برگ مورد و نیم کیلو حنا را پنج قسمت کرده ، پنج شب متوالی آن را با سه عدد زرده تخم مرغ به سر گذاشته و صبح سر را با گل سرشوی بشویید.

روغن های معتدل ، مانند روغن بنفشه یا روغن بادام را به سر بمالید و مالش دهید. از لعاب کتیرا نیز می توانید برای درمان موخوره استفاده کنید.
hi dr!
     
  

 
آشنایی با بیماری پروکتیت


پروکتیت عبارتست از التهاب راست روده و بافت های اطلاف مقعد. این عارضه نوجوانان و بزرگسالان از هر دو جنس را مبتلا می کند ولی در مردان حدود ۳۰ سال شایع تر است .


علایم شایع
درد مقعد
احساس مداوم دفع فوری مدفوع بدون دفع واقعی مدفوع با دفع مقادیر اندک
ترشح خونی یا بلغمی از مقعد
درد کرامپی درناحیه پایین چپ شکم
تب
علل
سوزاک
سیفیلیس (معمولاً سیفیلیس ثانویه )
ویروس هرپس سیمپلکس
کاندیدیاز
ویروس پاپیلوما
آمیبیاز
عفونت های مقاربتی غیر اختصاصی
اشعه درمانی
عوامل افزایش دهنده خطر
فعالیت جنسی به صورت هم جنس بازی در مردان
مصرف ملین ها
جراحت راست روده ، داروهای تجویز شده به صورت شیاف
اشعه درمانی
اختلالات غددی
کولیت اولسرو (مراحل اولیه )
یبوست مزمن
سرطان راست روده
آلرژی غذایی
پیشگیری
اجتناب از مقاربت مقعدی
فعالیت جنسی ایمن . فعالیت جنسی غیرایمن ممکن است شما را بیشتر در معرض خطر عفونت های منتقله از راه جنسی قرار دهد.
پیشگیری از یبوست با برقراری یک فعالیت گوارشی منظم . مصرف غذاهای پرفیبرو مایعات فراوان عدم مصرف پیاپی ملین ها
عدم مصرف غذاهایی که به آنها حساسیت دارید.
گزارش دادن بیماری های مقاربتی نظیر سوزاک و سیفیلیس به اداره بهداشت محلی جهت پیشگیری از انتشار آنها. بدیهی است که اطلاعات محرمانه نگه داشته می شوند.
عواقب مورد انتظار
سرانجام پروکتیت بستگی به درمان علت زمینه ای آن دارد. علل عفونی معمولاً با درمان آنتی بیوتیکی قابل علاج است . در سایر موارد علایم با درمان قابل تسکین یا کنترل هستند.
عوارض احتمالی
تشکیل جوشگاه و تنگی مقعد (تنگی دائمی مقعد)
کولیت اولسروی مزمن
درمان

اصول کلی
آزمون های تشخیصی ممکن است شامل بررسی های آزمایشگاهی ، نظیر: فرمول شمارش خون ؛ آزمون هایی برای تشخیص سوزاک ، سیفیلیس ، و سایر بیماری های مقاربتی و کشت مدفوع باشند. روش های تشخیصی عملی نظیر پروکتوسکوپی یا سیگموییدوسکوپی ممکن است جهت رد سایر اختلالات انجام گیرد.
درمان بستگی به علت زمینه ای دارد.
با حمام کردن مکرر ناحیه مقعد را تمیز نگه دارید.
نشستن در وان آب گرم به مدت ۱۵-۱۰ دقیقه در هنگام نیاز
داروها
شما می توانید از بیحس کننده های موضعی بدون نسخه برای تسکین ناراحتی مقعد استفاده کنید.
آنتی بیوتیک برای عفونت های مقاربتی . در موارد سوزاک داروهای تزریقی داخل عضلانی ممکن است نیاز باشد.
اسیکلوویر در موارد عفونت هرپس سیمپلکس
شیاف ها یا محلول های مقعدی استروییدی برای کاهش التهاب ناشی از سایر علل
فعالیت
محدودیتی وجود ندارد.
رژیم غذایی
مصرف غذاهای پرفیبر
مصرف حداقل هشت لیوان آب در روز
عدم مصرف غذاهایی که به آنها حساسیت دارید.
در این شرایط به پزشک خود مراجعه نمایید
اگر شما یا یکی از اعضای خانواده تان دارای علایم پروکتیت بوده ، یا علایم پس از درمان عود کند.
اگر دچار علایم جدید و غیر قابل توجیه شده اید .داروهای تجویز شده ممکن است با عوارض جانبی همراه باشند
hi dr!
     
  

 
سرطان ریه و علائم آن

آیا سـرفه هـای پی در پی می کنید؟ و یا بـه همراه سرفه خـون بـالا مـی آورید؟ آیـا از درد دائـمی قفسـه سیـنه رنج مـی بـریــد؟ سینه شما خس خس می کند و دچار تنگی نفـس هسـتـید؟ وزن بدنتان بدون وجود هیچ دلیلی رو بـه کـاهش اسـت؟


اگـر چـنـین اسـت حتـمـا با پزشک خود در مورد آزمایشات سرطان ریه مشورت کنید. سرطان ریه از انواع سرطان های مرگ آور میـبـاشد که هر سـاله تـعـداد زیـادی را به کـام مـرگ مـی برد. آمـار نشـان مـیــدهد که قربانیان سرطان های سینه، پروستات و روده رویـهـم کـمـتر از تعداد قربانیان سرطان ریه هستند. تقریبا ۶۰ درصد بیماران را مردها تشکیل می دهند و ۳۳ درصد از کـل دلایــل مـرگ و مـیـر مـردها از سـرطـان، سـرطـان ریــه می باشد.

در این مقاله دلایل، نشانه ها، درمان و طریق پیشگیری از ابتلا به این بیماری را برای شما شرح می دهیم.

دلایل بروز سرطان ریه
استعمال دخانیات
هیچ شکی وجود ندارد که مصرف تنباکو از اصول بنیادین ابتلا به سرطان ریه است. در حقیقت حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد کل بیماری های ریوی به دلیل مصرف تنباکو بروز می کنند. مدت زمان سیگار کشیدن هر چه بیشتر و طولانی تر باشد، ریسک ابتلا به سرطان ریه نیز افزایش پیدا می کند. که البته این ریسک در مردان بالاتر می باشد: مردهایی که در طول روز یک پاکت سیگار می کشند ۲۲ مرتبه بیشتر از افراد غیر سیگاری در معرض ابتلا به این سرطان قرار دارند. از سوی دیگر زنانی که همین مقدار سیگار را مصرف می کنند، ریسک ابتلا در آنان تنها ۱۲ مرتبه افزایش پیدا می کند. مصرف سیگار برگ و پیپ نیز کاری بدور از خطر به شمار نمی رود و درصد ریسک ابتلا به بیماری را در حدود ۲ تا ۶ درصد افزایش می دهد.

همیشه در مورد خطرات دود سیگار برای افراد غیر سیگاری مطالب بسیاری می شنوید و حتی پیش بینی شده است که خطرات آن در افراد غیر سیگاری نسبت به افرادی که سیگار می کشند بیشتر است. با توجه به میزان قرار گرفتن در معرض دود سیگار میزان ریسک ابتلا به سرطان متفاوت است. برای پژوهشگران یافتن گروهی که به هیچ وجه در معرض دود سیگار نبوده اند کار دشواری است و پیدا کردن مضرات واقعی دود سیگار برای افراد غیر سیگاری کمی با مشکل بر خورد می کند. اگرچه اطلاعات موجود در این زمینه حاکی از آن است که در این افراد ریسک ابتلا به سرطان ۲۵/۰ تا ۴۵/۰ درصد افزایش می یابد.

عوامل شغلی
عوامل معینی در خانه و یا محل کار مثل استفاده از پنبه های نسوز و یا تشعشعات رادیواکتیویته می توانند عوامل ایجاد سرطان ریه در فرد باشند. در حقیقت اگر در معرض این عوامل قرار گیرید ریسک ابتلا به بیماری در حدود ۲ تا ۳ درصد افزایش پیدا می کند. این رقم زمانیکه که شما خودتان هم سیگاری باشید بالاتر خواهد رفت.

پنبه نسوز: یک ماده طبیعی است که از الیاف بسیار ریزی تشکیل شده است که می تواند باعث ایجاد بیماری های مختلفی در فرد شوند. این ماده معمولا در ساختمان خانه ها، مواد عایق کاری و همچنین به عنوان بازدارنده آتش مورد استفاده قرار می گیرد. چندی پیش سازمان محافظت از محیط زیست استفاده از چند فراورده پنبه نسوز را ممنوع اعلام کرد، اما این در حالی است که هنوز در ساختمان خانه های قدیمی، لوله های آب، مواد عایق کاری، مقواهای قطور، رنگ های با فندگی و سایر مواد پوششی و همچنین برخی کاشی ها و موزاییک ها از این ماده استفاده می شود.

در افراد سیگاری استفاده از این ماده ریسک ابتلا به بیماری را ۲۵/۱ تا ۵ بار نسبت به افراد عادی افزایش می دهد. این رقم بر اساس میزان و مدت زمان قرار گرفتن در معرض ماده فوق الذکر تغییر خواهد کرد.

رادون نوعی گاز می باشد که از طریق شکست اورانیوم آزاد می شود. معمولا در خاک، سنگ های زیر زمینی، چاه ها و مصالح ساختمانی یافت می شود. در امریکا تقریبا ۱ خانه از هر ۱۵ خانه سطوح مختلفی از این گاز را دارا هستند. به همین دلیل وزیر بهداشت و درمان و سازمان حفاظت از محیط زیست دستور آزمایش کل خانه ها را صادر کردند. آمار بدست آمده باورنکردنی بود. در تمام خانه ها مقادیر مختلفی از این گاز کشف شد. دومین عامل ابتلا به سرطان ریه بعد از سیگار چنین عواملی هستند که در حدود ۵ تا ۱۵ درصد از کل سرطان های ریه از این طریق ایجاد می شوند.

وراثت
از دیگر عوامل بروز سرطان ریه عوامل وراثتی هستند. یک فرد غیر سیگاری اگر یک فامیل ( که سیگاری بوده) داشته باشد که دارای سرطان بوده، ۲ تا ۴ مرتبه بیش از سایرین احتمال ابتلا به سرطان را دارد. محققان بر این باورند که ژن های مشخصی وجود دارند که باعث ایجاد سرطان ریه می شوند. در حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد از سرطان های ریه در جوانان به دلیل مسائل ژنتیکی بروز می کند. شاید عوامل وراثتی و ژنتیکی توضیح قانع کننده ای برای اینکه بسیاری از جوانان غیر سیگاری به سرطان ریه مبتلا می شوند در حالیکه بسیاری از افراد سالمند سیگاری به این بیماری دچار نمی شوند، باشد.

انواع مختلف سرطان ریه
دو نوع مختلف سرطان ریه وجود دارد که هر یک از آنها به نوبه خود شامل زیر گروه های متفاوتی می باشند.

سلول های غیر میکروسکوپیک سرطان زا، که از رایج ترین نوع آن می باشند و ۷۵ تا ۸۰ درصد از کل موارد سرطان را تشکیل می دهند. زیر گروه های آن شامل ورم های سرطانی، کارسینومای سرطانی کوچک و بزرگ می باشد. هر یک از این بیماری ها بر اساس سلول های سرطانی که در تومور یافت می شوند و نظر پزشکان از طریق مشاهده سلول در زیر میکروسکوپ نامگذاری می شوند.

سلول های میکروسکوپیک که خود شامل ۳ زیر گروه هستند و از طریق انواع متفاوت سلول ها رشد کرده و به طرق مختلف نیز در سراسر نقاط بدن منتشر می شوند. سلول های کوچک کارسینوما، سلول های بزرگ و در آخر نیز ترکیبی از این دو زیر گروه های این بیماری را تشکیل می دهند که آنها نیز بر اساس سلول های موجود در تومور و تشخیص پزشک بر طبق آنچه که در زیر میکروسکوپ مشاهده می کند نامگذاری می شوند.

علائم سرطان ریه
این بیماری نشانه های متفاوت بسیار زیادی دارد که از شایع ترین علائم آن سرفه های بی پایان است. این اتفاق زمانی روی می دهد که تومور به اندازه کافی بزرگ شده و مسیر ورودی جریان هوا به درون شش ها را مسدود می کند. نشانه های دیگر سرطان ریه عبارتند از:

- تنگی نفس
- درد های دائمی قفسه سینه
- بالا آوردن خون به همراه سرفه ها
- خس خس سینه
- گرفتگی تارهای صوتی
- تورم صورت و گردن
- کاهش وزن
- خستگی
- کم اشتهایی

هنگامیکه سرطان به اندازه کافی رشد کرده و به سایر نقاط بدن نیز کشیده شود علائم زیر بروز می کنند:

- سردردهای شدید
- احساس درد
- شکستگی استخوان ها
- ضعف
- خونریزی و لخته شدن خون

تشخیص
آزمایش های مختلفی برای تشخیص سرطان ریه وجود دارد. پزشکان معمولا میزان رشد سلول های سرطانی را درجه بندی می کنند. این امر به آنها کمک می کند که تشخیص دهند که آیا سرطان به سایر نقاط بدن هم کشیده شده است و یا خیر. به این وسیله می توانند روش مناسب درمانی را مد نظر قرار داده و نتایج احتمالی را پیش بینی کنند. برای تشخیص درجه رشد می توان آزمایش های مختلفی از جمله آنچه که در زیر به آن اشاره شده است را انجام داد:

عکسبرداری از قفسه سینه توسط اشعه ایکس ، MRI، سی تی اسکن ، PET اسکن

اگرچه کاربر هر یک از این آزمایش ها متفاوت است اما همگی تصویری را که در آن رشد نا متعارف وجود دارد ارائه می دهند. عکسبرداری از طریق اشعه ایکس به این صورت است که یک شعاع نوری به داخل بدن فرستاده می شود و تصاویر را به صورت فیلم ضبط می کند در حالیکه سایر آزمایش ها شامل تصاویر کامپیوتری هستند.

تکه برداری از ریه
در این روش قسمتی از بافت تومور موجود در ریه برداشته می شود. سپس آنرا در زیر میکروسکوپ قرار می دهند تا بررسی شود که آیا سلول های سرطانی در آن یافت می شوند یا خیر. این کار هم از طریق وارد کردن یک سوزن به درون قفسه سینه و هم از طریق عمل جراحی امکان پذیر است. در جراحی قسمتی از کل تومور برداشته می شود که پزشکان این امکان را می دهد که نوع سرطان را نیز مشخص کنند.

Mediastinoscopy و Bronchoscopy
در این دو فرایند مجاری لوله ای شکلی به درون ریه ها هدایت می شوند و به مناطقی که سرطان آنرا فرا گرفته است فرستاده می شوند تا مناطق دارای رشد غیر طبیعی را شناسایی کنند. در این نوع آزمایش ممکن است که نمونه هایی از بافت برای تکه برداری برداشته شود.

آزمایش سلول های موجود در خلط
خلطی که از طریق سرفه از ریه ها بالا می آید وسیله خوبی برای آزمایش سرطان به شمار می رود. از مزایای این روش این است که می تواند سرطانی را که از طریق اشعه ایکس شناسایی نمی شود را آشکار کند اما مکان دقیق تومور از این طریق مشخص نمی گردد و لازم است که با آزمایش های دیگر همراه شود.

اگرچه تصویر برداری و سایر آزمایش های ذکر شده خیلی سریع بیماری را مشخص می کنند ولی به دلیل خطراتی که در بر دارند برای همه افراد پیشنهاد نمی شوند. بنابر این بهتر است که ابتدا با پزشک خود در مورد ریسک ابتلا به سرطان ریه مشورت کنید و بعد آزمایشات لازم را انجام دهید.

روش ها درمانی
این بیماری شامل چند روش درمانی مختلف است. یکی از آنها جراحی است ( زمانی از این روش استفاده می شود که تومور سرطانی تنها در یک قسمت مشخص از ریه و گره های لنفاوی نزدیک به آن مشاهده شود) دیگری پرتو درمانی است ( با استفاده از اشعه ایکس و سایر تشعشعات سلول های سرطانی کشته می شوند) شیمی درمانی ( داروهایی که برای متوقف کردن سلول های سرطانی استفاده می شوند حال چه به طور کلی آنها را از بین ببرند و چه از تقسیم شدن آنها جلوگیری کنند)

برای بسیاری از بیماران این روش های درمانی، بیماری را به طور کلی از بین نمی برد و فقط در رشد سلول های سرطانی وقفه ایجاد می کند و به بیمار اجازه میدهد تا مدت زمان بیشتری را زنده بماند. اما باید همیشه به پیشرفت های جدید علم پزشکی چشم امید دوخت. به عنوان مثال BLP25 واکسنی است که در آلبرتای کانادا مورد مصرف قرار گرفت و با موفقیت بر روی سلول های غیر میکروسکوپیک سرطانی عمل کرد. بیمارانی که تحت درمان این نوع واکسن بودند ۴۴ ماه بیشتر از بیمارانی که تحت درمان عادی بودند عمر کردند. همچنین سرطان نتوانست کیفیت زندگی این نوع بیماران را تغییر دهد.

سخن آخر

اگرچه سرطان ریه می تواند در سالم ترین افراد هم بروز کند روش های معینی وجود دارند که می توانند ریسک ابتلا به این بیماری را کاهش دهند. اولین راه قطعی در پیشگیری متوقف کردن استعمال دخانیات می باشد. روش صحیح زندگی کردن را برگزینید و ورزش و نرمش را هیچگاه فراموش نکنید. اما اگر هنوز هم مردد هستید می توانید پیرامون این بیماری با پزشک خود مشورت کنید. او شما را با روش های متفاوت پیشگیری آگاه می کند و نصایح مفیدی را در اختیار شما می گذارد.
hi dr!
     
  

 
بررسی علل کاهش حس بویائی


حس بویایی یکی از حسهای پنجگانه انسانی است . هر چند این حس در بعضی از جانداران اهمیت بسیار زیادی دارد اما در انسان در بین حس های پنجگانه حس بویایی رتبه چهارم اهمیت را داراست.

حس چشایی و حس بویایی تقریبا لازم و ملزوم یکدیگرند به طوریکه فرد مبتلا به کاهش حس بویائی از طعم غذاها نیز لذت نخواهد برد.
عصب بویایی در هر طرف نیمکره مغز از قاعده مغز خارج شده و از طریق سوراخهای ریز کف جمجمه وارد بینی شده و در سقف بینی پخش میشود.

ذرات بودار معلق در هوا به هنگام تنفس وارد بینی شده و به این رشته های عصبی میرسند و باعث تحریک این رشته ها میشوند. این رشته ها جریان عصبی ایجاد شده را به مغز منتقل میکنند و مغز ” بوی “ مربوطه را درک میکند.

بدیهی است چنانچه به هر دلیل مسیر تنفس از بینی دچار انسداد یا تنگی شود ذرات بودار نمیتوانند به میزان کافی وارد بینی شوند و خود را به رشته های عصبی بویائی برسانند در نتیجه حس بویائی فرد مبتلا به انسداد بینی کاهش می یابد .

هر چند انحراف شدید تیغه بینی و پولیپ بینی نیز میتوانند باعث کاهش حس بویایی شوند اما التهاب داخل بینی شایعترین علت کاهش حس بویایی است .

از عوامل شایعی که باعث التهاب داخل بینی میشوند میتوان از ویروس سرماخوردگی و همچنین از حساسیت بینی یا آلرژی نام برد. خوشبختانه در این موارد با برطرف شدن التهاب و تورم داخل بینی مجدداً فضای داخل بینی باز میشود و بیمار احساس بویائی خود را بدست میآورد.
متاسفانه نقش ویروس سرماخوردگی فقط به ایجاد تورم درداخل بینی محدود نمیشود و در موارد نادری ویروس مستقیماً به عصب بویائی حمله کرده و باعث آسیب غیر قابل برگشت آن میشود. در این مورد کاهش حس بویایی و یا فقدان آن دائمی خواهد بود. در مواردی نیز ممکن است ضربه وارده به سر باعث شکستگی قاعده جمجمه و در نتیجه قطع شدن اعصاب بویائی شود که باز هم کاهش حس بویایی یا فقدان آن دائمی خواهد بود.
درمان
برای درمان کاهش حس بویایی باید علت ایجادی آن درمان شود.

بدیهی است درمان آلرژی و عفونت بینی و سینوس ها بسیار کمک کننده است. ترک کردن استعمال دخانیات نیز سودمند است . استفاده از داروهای کم کننده التهاب داخل بینی مثل اسپری ها میتواند مفید باشد.

در مواردی که انسداد بینی بدلیل انحراف تیغه بینی یا پولیپ باشد باید بیمار تحت عمل جراحی قرار گیرد
hi dr!
     
  

 
سردردهای تنشی یا عروقی

سردردهای تنشی یا عروقی ساده شامل ۳ نوع هستند:



درد ناشی از کشیدگی عضلانی در سر، گردن و صورت
درد ناشی از تنگ شدن رگ های مغز که باعث فشار آمدن روی دیواره رگ ها می شود. درد ناشی از گشادشدن رگ های مغز این سردردها می توانند گهگاه پیش آیند، مثلاً در اثر یک واقعه استرس زا، یا این که به صورت مزمن رخ دهند (گاهی هر روز).
علایم شایع
هر کدام از موارد زیر:
درد متوسط در جلو یا عقب سر، همراه با سفتی عضلات گردن یا سر
درد مداوم در شقیقه ها، همراه با احساس این که عقب سر با یک گیره گرفته شده است .
درد ضربان دار در تمام سر
غالباً به هنگام بلند شدن از خواب وجود دارد.
بی خوابی
علل
استرس و تنش ، که باعث فشار آمدن روی عضلات گردن ، سر، صورت و آرواره ها می شود.
اختلالات خواب
خوردن یا آشامیدن پیش از اندازه
کار بدنی سخت و خسته کننده
اضطرب یا افسردگی
خستگی و جمع کردن مداوم چشم ها، مثلاً در نور آفتاب
مصرف بعضی از داروها، موادمخدر، یا الکل
پایین افتادن قندخون
تغییرات هورمونی در سیکل ماهانه
واکنش های آلرژیک
عوامل افزایش دهنده خطر
استرس فکری یا بدنی
محیط پر سر و صدا، شلوغ ، گرم ، دارای نور کم ، یا دارای بوهای آزاردهنده
مواجهه با یا مصرف نیتریت ها، سولفیت ها، مونوسدیم گلوتامات یا سایر افزودنی های غذایی
نشستن به مدت طولانی (مثلاً برای تایپ کردن )
پیشگیری
خواب به اندازه کافی داشته باشید (متوسط ۸ ساعت برای مردان و ۷ ساعت برای زنان )
هیچ کدام از وعده های غذایی را جا نیاندازید، خصوصاً صبحانه را؛ در غذا خوردن زیاده روی نکنید.
به طور منظم ورزش کنید تا استرس کم شود و جریان خون بهبود یابد.
از مصرف الکل جداً پرهیز کنید.
سیگار نکشید، و از محیط هایی که دود آلود است پرهیز کنید.
از مصرف داروهای تغییر دهنده خلق ، روان گردان ، محرک یا آرام بخش خودداری کنید.
از خوردن غذاهایی که حاوی نیتریت ها یا سایر افزودنی هایی هستند که شما به آنها حساسیت دارید خودداری کنید.
عواقب مورد انتظار
اکثر سردردهای تنشی یا عروقی را می توان با درمان ساده برطرف کرد.
عوارض احتمالی
در مورد سردرد ساده انتظار نمی رود عارضه ای به وجود آید.
درمان

اصول کلی
بررسی های تشخیصی مثل سی تی اسکن در مورد دردهایی که دایماً ادامه دارند و برای رد سایر بیماری ها.
حتی المقدور سعی کنید از کاری که در حال انجام آن هستید دست بکشید و مقداری استراحت کنید:
ـ شانه ها، گردن ، آرواره ها و سر را ماساژ دهید.
ـ دوش آب گرم بگیرید.
دراز بکشید. یک پارچه گرم یا سرد، هر کدام که احساس بهتری به شما می دهد، را روی ناحیه دردناک بگذارید.
تمرین بازخورد زیستی یا مشاوره در مورد دردهای مزمنی که در اثر استرس رخ داده اند انجام دهید.
در مورد شغل هایی که نیازمند نشستن برای ساعت های متمادی هستند، حداقل هر یک ساعت از جا برخیزید و مقداری راه بروید.
داروها
برای تخفیف درد میتوان از استامینوفن یا آسپیرین استفاده نمود.
امکان دارد داروهای ضد التهاب غیراستروییدی تجویز شوند.
امکان دارد برای دردهای تنشی مزمن داروهای ضد افسردگی تجویز شوند.
فعالیت
به هنگام سردرد در یک اتاق ساکت استراحت کنید.
در یک برنامه منظم حفظ آمادگی جسمانی شرکت کنید. به تمرینات ورزشی تکیه کنید که به تقویت عضلات پشت ، شانه و گردن کمک می کنند.
رژیم غذایی
اکثر افراد به هنگام سردرد اگر چیزی نخورند احساس بهتری دارند، مگر این که قندخون شان پایین افتاده باشد.
از مصرف الکل جداً پرهیز کنید.
در این شرایط به پزشک خود مراجعه نمایید
اگر شما یا یکی از اعضای خانواده تان سردرد دارید و هر کدام از موارد زیر رخ دهند:
ـ تب
ـ سابقه ضربه به سر در همین اواخر
ـ خواب آلودگی
ـ تهوع یا استفراغ
ـ درد در یک چشم
ـ تاری دید
ـ بالا بودن فشارخون
ـ درد و حساس بودن به لمس در اطراف چشم ها و گونه ها که با خم شدن به جلو بدتر می شود.
ـ اختلالات بینایی و استفراغ قبل از سردرد
ـ سردرد مداوم به مدت بیش از ۲۴ ساعت بدون علایم دیگر
ـ احتمال می دهید یک دارو باعث سردرد شده باشد.
hi dr!
     
  
صفحه  صفحه 20 از 111:  « پیشین  1  ...  19  20  21  ...  110  111  پسین » 
خانه و خانواده

همه چیز درباره بیماری ها

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti Forums is not responsible for the content of external sites

RTA