انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
خانه و خانواده
  
صفحه  صفحه 21 از 111:  « پیشین  1  ...  20  21  22  ...  110  111  پسین »

همه چیز درباره بیماری ها



 
Carpal Tunnel Syndrome یا سندروم تونل کارپ


Carpal Tunnel Syndrome یا سندروم CTS (تونل مچ دست) بیماریی است که در آن عصب میانی مچ دست فشرده می شود و در قسمت های مختلف مچ و انگشتان علایمی چون سوزش، بی حسی، درد، احساس سردی، کرختی و ضعف ظاهر می گردد. CTS در بین زنان بیش از مردان رواج دارد و سن بروز آن حوالی پنجاه سالگی است.


عصب میانی مچ دست، مانند کانالی است که از طرفین توسط استخوان ها، بافت فیبری و اعصاب منتهی به بند انگشتان احاطه شده است و نه عدد از تاندون های دست نیز از این کانال عبور می کنند. این عصب می تواند به علت تورم هر یک از اجزای موجود در این کانال فشرده شده و دچار گرفتگی گردد، هر چند ممکن است عوامل دیگری چون ضربه های شدید، شکستن یا جابجا شدن استخوان ها نیز بی تاثیر نباشند.

از عوامل موثر در بروز این بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد :

- بیماری هایی چون رماتیسم و ورم مفاصل، اختلالات هورمونی مانند دیابت، تیرویید و یایسگی، تولید بیش از اندازه پروتیین در سلول های مغز استخوان.

- باز و بسته کردن مکرر تاندون های مچ دست بدون استراحت، خصوصا در زمان های طولانی.

- ضربه شدید یا هر نوع جراحتی که باعث تورم مچ دست گردد.

- باریک بودن مادرزادی عصب میانی مچ دست.

به عقیده برخی از افراد CTS، سندروم جدیدی متعلق به عصر تکنولوژی است که منشاء اصلی بروز آن ساعت های طولانی نشستن پشت کامپیوتر و کار کردن مداوم با کیبورد و ماوس است. اما با این وجود مطالعات نشان داده که سابقه این بیماری به اوایل قرن بیستم بازمی گردد.

در صد بروز این سندروم در زنان سه برابر مردان است. شاید به این دلیل که اصولا عصب میانی مچ دست در زنان کوچکتر از مردان است. سندروم CTS معمولا ابتدا دست فعال افراد را تحت تاثیر قرار می دهد و احساس درد معمولا از همین دست شروع می شود.

علایم
به طور معمول اولین علایم این بیماری به هنگام خواب بروز می کند از احساس درد، گزگز، سوزش و بی حسی در انگشتان دست، بخصوص انگشت شصت، انگشت اشاره و دو انگشت میانی آغاز می شود، کم کم محکم نگه داشتن اجسام در دست و چنگ زدن به اشیاء مختلف برای شخص مشکل می شود و انگشتان توانایی لازم خود را از دست می دهند، در نتیجه همه چیز از دست شخص می افتد.

در صورتی که در مراحل ابتدایی بروز علایم هیچگونه اقدام درمانی صورت نگیرد درد بیشتر و بیشتر شده، مچ و انگشتان به تدریج کارایی طبیعی خود را از دست می دهند. متاسفانه در بسیاری از موارد اشخاص دلیل بروز علایم فوق را حالت نادرست دست درهنگام خواب و یا به اصطلاح “بد خوابیدن” تلقی می کنند. متخصصین معتقدند این سندروم نوعی “ناتوانی نهفته” است، زیرا در ظاهر امر، دست به طور طبیعی کار می کند.

درمان
در مواردی که این بیماری هنوز حاد نشده، استفاده از روش های مختلفی چون استراحت دادن به دست در زمان انجام کار، کمپرس آب سرد و بستن مچ دست، در تسلی درد موثر است.

در صورتی که این روش ها کارساز نباشد، متخصصین استفاده از دارو و در مرحله بعد جراحی را پیشنهاد می کنند. در اکثر موارد به یکی از روش های زیر و بدون نیاز به جراحی، پیشرفت این بیماری کنترل می شود :

- بی حرکت نگه داشتن مچ دست : اگر سابقه این بیماری در شخصی کمتر از یک سال باشد، بی حرکت نگه داشتن مچ با استفاده از مچ بندهای طبی مخصوص، خصوصا در خواب باعث کاهش بی حسی و سوزش مچ و انگشتان می گردد.

- مصرف داروهای ضد التهاب : تنها در صورتی که مچ دست یا انگشتان متورم شده باشد، به منظور از بین رفتن تورم، پیشنهاد می شود.

- تزریق کورتیزون یا داروهای مشابه برای کاهش درد و تورم.

جراحی
به طور کلی روش های فوق معمولا موثرتر از جراحی هستند، در صورتی که درد و بی حسی عصب ادامه پیدا کند، جراحی بهترین درمان خواهد بود.
hi dr!
     
  

 
بررسی مشکلات پوستی نوزادان

پوست نوزادان بسیار ظریف و لطیف است و هیچ چیز مثل کهیر ناشی از پوشک و سایر مشکلات پوستی باعث کج خلقی آنها نمی شود.

بسیاری از نوزدان مستعد ناراحتی های پوستی به خصوص در اولین ماه های پس از تولد هستند.در ادامه مطلب به بعضی از این مشکلات پوستی و شیوه درمان آنها اشاره می کنیم.

کهیر نوزادان
در بسیاری از این موارد کهیر ها خود به خود از بین می روند و نیازی به مداخلات درمانی نیست. ولی همه آنچه که والدین باید بدانند سه چیز است:
چه مشکلاتی را میتوان در خانه مداوا کرد؟
کدامیک نیازمند درمان های پزشکی است؟
و چگونه می توان از بروز این مشکلات جلوگیری کرد؟
جلوگیری از کهیر های ناشی از پوشک
در بسیاری از موارد به دلیل محکم کردن بیش از اندازه پوشک، یا تعویض دیر هنگام پوشک خیس، یا بدلیل استفاده از بعضی مواد شوینده خاص، بعضی از پوشک ها، یا کهنه بچه این اتفاق می افتد.برای ممانعت از بروز چنین مشکل پوستی بهتر است، برای مدتی نوزاد را بدون پوشک باز گذاشته تا در معرض هوا قرار بگیرد. به محض خیس شدن پوشک سریعا تعویض کنید و سپس با آب گرم محل را شستشو داده و کرم زینک اکساید بمالید.
جوش و ورم ارزنی
آکنه یا جوش نوزدان از همان زمانی که در رحم هستند، بروز می کند و علت آن قرار گرفتن در معرض بعضی از هورمون های مادر است. این هورمون ها باعث افزایش تولید چربی و بند آمدن غدد چربی نوزاد می شود. جوش های روی بینی و گونه نوزدان به طور خود به خود بعد از چند هفته از بین می رود و نیازی به استفاده از لوسیون نیست.
لکه های مادر زادی(ماه گرفتگی)
از هر ده نفر نوزاد ممکن است یک نفر با این لکه ها متولد شود. البته باید گفت که این حالت ارثی نیست. و زمانی که نوزاد به دنیا می آید یا چند ماه بعد از تولد بروز کند و باید گفت که لکه های مادر زادی نباید مسئله ای نگران کننده برای والدین باشد .
اگزما
اگزما ، نوعی کهیر قرمز رنگ و خارش آور است که در پاسخ به محرک ها بروز می کند.این وضعیت در نوزادانی که خانواده آنها سابقه آسم، آلرژی و یا اگزما دارند بیشتر بروز می کند. اگزما ممکن است به صورت کهیر های تراونده برروی صورت نوزادان ظاهر شود که به مرور زمان ضخیم، خشک و فلسی شکل می شود. همچنین ممکن است اگزما در محل هایی نظیر آرنج، قفسه سینه، بازو ها و یا پشت زانو بروز کند. برای درمان بهتر است محرک ها را شناسایی کرده و از آن اجتناب کنید. همچنین استفاده از صابون، مواد شوینده ومرطوب کننده های ملایم توصیه می شود.
خشکی پوست
در اغلب موارد نوزادانی که کمی دیرتر از موعد به دنیا می آیند پوستی خشک و پوسته پوسته دارند. اما مطمئنا لایه های زیرین پوست آنها سالم،نرم و به اندازه کافی مرطوب است و نباید از این بابت نگران بود. ولی اگر برای مدت طولانی این وضعیت خشکی ادامه داشت بهتر است با پزشک مشورت کنید.
پوست عرق سوز
این وضعیت با بروز برآمدگی های صورتی مایل به قرمز قابل تشخیص است و اصولا در بخش هایی از بدن که مستعد تعریق است مثل گردن، ناحیه مقعد، زیر بغل و چین های پوست ظاهر می شود. محیط خشک و خنک و استفاده از لباس های گشاد و راحت حتی در زمستان، تمام آن چیزی است که برای درمان این وضعیت لازم است.
عدم استفاده از پودر
نوزدان ممکن است ذرات بسیار ریز پودر را استنشاق کرده که این خود باعث بروز مشکلات تنفسی می شود. از بین انواع پودر های بچه ، پودر نشاسته ذرت بی خطر تر است ولی در مورد کهیر های ناحیه مقعد ، مخمرها از همین پودر نشاسته ذرت تغذیه می کنند. بنابر این بهتر است به طور کلی از پودر استفاده نشود.
جوش های سفید یا عرق جوش
از هر دو نوزاد تقریبا یک نفر دچار جوش های سفید رنگ می شود که اصولا روی بینی و صورت ظاهرمی گردد.این حالت به دلیل انسداد غدد چربی توسط پوست های فلس شده بروز می کند. گاهی به این جوش های سفید ، آکنه نوزدان نیز گفته می شود که البته غلط است زیرا آکنه نوزدان به دلیل تغییرات هورمونی اتفاق می افتد. در مورد جوش های سفید باید گفت که بعد از مدتی که روزنه غدد باز شد، مرتفع می گردد و نیاز به درمان ویژه نیست.
عفونت کپکی
این عفونت اصولا بعد از یک دور مصرف آنتی بیوتیک ها ظاهر می شود. و شکل آن بستگی به محلی از پوست دارد که ظاهر شده است. مثلا برفک روی زبان و دهان مثل شیر خشک شده ظاهر می شود. در حالی که کهیر پوشک ناشی از کپک، معمولا به صورت برآمدگی قرمز روشن است.در هر دو مورد بهتر است به پزشک مراجعه شود . برفک دهانی اصولا با داروی ضد برفک وکهیر پوشک ناشی از کپک با کرم ضد قارچ مداوا می شود.
نکات بهداشتی برای مراقبت از پوست نوزادان
بهتر است جهت ممانعت از بروز بعضی از این مشکلات پوستی از مواد شوینده ملایم برای شستشوی کلیه پوشاکی که در تماس با نوزاد است، اعم از ملحفه، حوله، کهنه و حتی لباس خودتان استفاده کنید.
پوست زرد یا یرقان
این حالت اصولا دو تا سه روز بعد از زایمان در نوزادان اتفاق می افتد و پوست و چشم آنها را زرد رنگ می کند. این وضعیت اغلب در نوزدان نارس مشاهده می شود و به دلیل بیلی روبین در خون است که البته ۱ تا ۲ هفته بعد از تولد از بین می رو د. تغذیه مکرر نوزاد و در موارد شدید استفاده از لامپ های مخصوص برای درمان کارساز است.
آفتاب زدگی نوزادان
نور خورشید احساس فوق العاده ای را برای نوزدان به همرا دارد اما قرار گرفتن پوست در معرض نور خورشید سبب آفتاب زدگی می شود. برای جلوگیری از بروز مشکلات پوستی بهتر است، در شش ماه اول تولد، نوزاد را از تماس مستقیم با نور خورشید منع کرد. و بعد ها نیز از کرم ضد آفتاب ویژه، کلاه و آفتاب گیر استفاده نمود.
بهتر است نقاطی از بدن نوزاد، که نمی توان با لباس پوشاند را کرم ضد آفتا ب زد.همچنین می توان از کرم زینک اکساید برروی بینی ، گوش ها و لب های نوزدان استفاده کرد.
محصولات مراقبتی نوزدان
در زمان خرید این محصولات از عدم وجود رنگدانه ، رایحه ، فتالین و هیدروکسی بنزوات در ترکیب آن مطمئن شوید.زیرا این مواد سبب بروز حساسیت های پوستی ذکر شده می گردد.
شستشوی نوزدان
پوست نوزادان بسیار ظریف و حساس است و بهتر است برای مرطوب نگه داشتن آن به مدت ۳ الی ۵ دقیقه حمام آب گرم استفاده کرد.همچنین به محض تمام کردن شستشو زمانی که پوست هنوز خیس است از لوسیون و مرطوب کننده استفاده کنید.
ماساژ نوزادان
اگر این مشکلات پوستی نوزاد شما را آزار می دهد، بهتر است از تکنیک ماساژ استفاده کنید. این کار باعث می شود که نه تنها نوزاد احساس آرامش کند بلکه بهتر به خواب برود.
همان طور که گفته شد بسیاری از این مشکلات پوستی نوزدان چندان جدی و نگران کننده نیست و به مرور از بین می رود . با این حال در صورت مشاهده جوش های چرکین زرد رنگ یا نقاط قرمز مایل به بنفش بر روی پوست، یا مشاهده تب و بی حسی به پزشک گزارش دهید.
hi dr!
     
  

 
علل خونریزی بینی‌ چیست ؟

بینی انسان به صورت طبیعی هیچ گاه دچار خونریزی نمی‌شود مگر آن که عوامل بیرونی باعث خونریزی بینی شود.


بینی به دلیل جریان داشتن مداوم هوا در داخل آن باید خشک باشد ولی ترشحات طبیعی که بینی انجام می‌دهد مانع از این خشکی می‌شود.

بینی انسان به صورت طبیعی هیچ گاه دچار خونریزی نمی‌شود مگر آن که عوامل بیرونی باعث خونریزی بینی شود. یکی از دلایلی که موجب خونریزی می‌شود خشکی بینی است. این خشکی گاهی اوقات به دلیل سرما و فصل زمستان و گاهی به مناطق خشک جغرافیایی بستگی دارد.

از دیگر دلایل خونریزی بینی می‌توان از مشاغل مرتبط با گرد و غبار و مواد سمی، وارد کردن جسم‌های خارجی به داخل بینی توسط کودکان یا بیماران روانی، عادت داشتن به دستکاری‌ بینی در زمان تفکر و خشم و هیجان، بیرون آوردن مخاط بینی با دست یا فشار هوای زیاد، عمل‌های جراحی بینی، اضطراب و استرس‌های ناگهانی و انحراف بینی نام برد.

برای برطرف کردن خشکی بینی باید داخل بینی را چرب و مرطوب نگه داشت.

برای چرب کردن بینی می‌توان از پماد ویتامین A به صورت کرات در روز استفاده کرد. به این ترتیب که بدون استفاده از دست ، ‌دستمال و گوش پاک‌کن نوک پماد را دردهانه بینی گذاشته و با فشار ته تیوپ مقداری از پماد را وارد بینی کرد و نیز برای مرطوب نگه داشتن داخل بینی مقداری آب را به آرامی وارد بینی کرده و از بینی خارج کنیم.
هیچگاه آب وارد شده از بینی را نباید از دهان خارج کرد چرا که فشار زیاد لطمه به مجرای بینی وارد کرده و گاهی منجر به خونریزی بینی می‌شود.

گاهی اوقات مخاط بینی بر اثر آلرژی یا انحراف بینی بیش از حد ترشح می‌شود و برای درمان و کنترل آن از آنتی‌هیستامین استفاده می‌شود ولی اگر مقدار مصرف بیش از اندازه باشد باعث خشکی بینی شده و موجب خونریزی بینی می‌شود.

خونریزی بینی قابل پیشگیری است و نگران‌کننده نیست ولی اگر به صورت غیرطبیعی و همراه با عوارض و درد بود با‌ آزمایش‌های ساده می‌توان پی به دلیل آن برد.
hi dr!
     
  

 
عواملی که در پوسیدگی دندان دخالت دارند

فاکتور اولیه در ایجاد پوسیدگى ریشه، عقب نشینى لثه است که اغلب ناشى از بیمارى لثه است که در این حالت ریشه هاى عریان بسیار مستعد پوسیدگى هستند.

فاکتورهاى دیگرى که با افزایش شیوع این پوسیدگى ارتباط دارد، میزان سن، فقدان فلوراید موجود در آب، بهداشت ضعیف دهان و خوردن مکرر مواد غذایى حاوى کربوهیدرات است.
درمان پوسیدگى ریشه شامل ترمیم دندان و مشاوره تغذیه است. پوسیدگى ریشه یک بیمارى عفونى دندان است که در بالغین مسن تر بیشتر مشاهده مى شود، زیرا این گروه از افراد دندان هاى طبیعى خود را در مدت بیشترى نگه داشته اند.
عوامل تغذیه اى موثر بر پوسیدگى دندان
عوامل تغذیه اى موثر بر پوسیدگى دندان عبارتند از: دفعات مصرف مواد کربوهیدراتى یا قندى، نوع تغذیه، دفعات غذا خوردن، ترکیبات مواد غذایى و آشامیدنى، مدت زمان تماس دندان با مواد غذایى و آشامیدنى.
مواد غذایى مولد پوسیدگى
کربوهیدرات ها ماده ایده آل براى باکترى هاى مولد پوسیدگى دندان هستند و فرآورده هاى اسیدى ناشى از آنها موجب کاهش HP بزاق به پایین تر از ۵‎/۵ مى شود که زمینه مناسب را براى تولید پوسیدگى فراهم مى کند. مواد قندى در چهار گروه از شش گروه مواد غذایى موجود هستند: ۱- حبوبات ۲- میوه ها ۳ – فرآورده هاى لبنى ۴- مواد قندى.
با وجود اینکه بعضى سبزیجات نیز مواد قندى دارند، ولى گزارشى مبنى بر پوسیدگى زایى آنها ارایه نشده است. موادى چون نشاسته موجب کاهش HP بزاق به کمتر از ۵‎/۵ مى شود. بیسکویت، چیپس، نان و انواع میوه ها (تازه، خشک و کمپوت) و همچنین آب میوه ها نیز پوسیدگى زا هستند. تمایز بین مواد مولد پوسیدگى دندان، متوقف کننده پوسیدگى و ضد پوسیدگى بسیار مهم است. نتایج مطالعات نشان داده است که میزان اسیدى که از تخمیر مواد غذایى توسط باکترى هاى دهان ایجاد مى شود به مقدار قند موجود در آن ماده بستگى دارد. پوسیدگى زایى همچنین تحت تاثیر عوامل دیگرى مانند حجم و میزان بزاق تولید شده در فرد، تعداد وعده هاى مصرف غذا، ترکیبات مواد غذایى مورد استفاده، میزان تشکیل پلاک میکروبى و میزان استعداد ژنتیکى فرد است.
مواد غذایى متوقف کننده پوسیدگى
آن دسته که توسط میکروب هاى پلاک دندان، قابل مصرف نیستند، HP بزاق را به پایین تر از ۵‎/۵ کاهش نمى دهند. این مواد شامل پروتئین هایى چون تخم مرغ، ماهى، گوشت، بعضى سبزیجات و آدامس هاى بدون قند هستند. قندهاى مصنوعى از قبیل ساخارین، سیکلامات ها و آسپارتام نیز جزء این گروه هستند. بعضى از شواهد دال بر این است که قندهاى مصنوعى به علت اینکه مواد مورد نیاز را در اختیار باکترى هاى مولد پوسیدگى قرار نمى دهند، متوقف کننده پوسیدگى هستند.
مواد غذایى ضد پوسیدگى
موادى هستند که هنگام استفاده از آنها جذب غذاهاى اسیدزا توسط باکترى ها مختل مى شود. الکل هاى پنج قندى جزء این دسته محسوب مى شوند، زیرا توسط آمیلاز بزاق تجزیه نمى شوند. مکانیسم عمل این گروه از مواد شامل فعالیت هاى ضدمیکروبى علیه باکترى هاى مولد پوسیدگى است. از جمله این مواد مى توان آدامس هاى بدون قند حاوى گزیلیتول را نام برد. تاثیر آدامس در کاهش پوسیدگى از طریق ترشح بزاق است که منجر به افزایش فعالیت خنثى سازى بزاق و در پى آن افزایش زدودن کربوهیدرات ها از سطح دندان مى شود. آدامس هاى بدون قند از طریق افزایش ترشح بزاق در کاهش پوسیدگى موثر هستند.
توصیه مى شود پس از غذا هاى حاضرى یا وعده هاى غذایى از آدامس بدون قند استفاده کنید تا احتمال پوسیدگى را کاهش دهد.
در عین حال امکان معدنى شدن مجدد بخش هاى تخریب شده دندان نیز افزایش مى یابد.
آدامس هاى بدون قند حاوى گزیلیتول هستند. در واقع مکانیسم ضد پوسیدگى گزیلیتول موجود در آدامس، جایگزین شدن آن به جاى قند است. همچنین تعداد باکترى هاى مولد پوسیدگى را کاهش مى دهد. استرپتوکوک موتان(باکترى مولد پوسیدگى) قادر به متابولیزه کردن گزیلیتول نیست. از دیگر مواد ضد پوسیدگى مى توان پنیر چدار و سوئیسى را نام برد.
hi dr!
     
  

 
پای دیابتی و مشکلات پوستی

پای دیابتی و مشکلات پوستی عفونت های پوستی ، خصوصاً در پا، در بیماران دیابتی شایع تر از افراد غیردیابتی هستند. پای یک فرد دیابتی حساسیت زیادی به تمام انواع ضربه دارد، به طوری که احتمال عفونت در پای افراد دیابتی به مراتب بیشتر است .


علایم شایع
بیماران دیابتی به هنگام عفونت یا ضربه به پا غالباً دردی احساس نمی کنند.
پدید آمدن زخم های جدیدی که بسیار دیر خوب می شوند.
بی حسی یا ضعف عضلانی
علل
استعداد ابتلا به عفونت پا و نیز سایر مشکلات پا، به علت مشکلات در گردش خون ، آسیب به رشته های عصبی ، و اختلال در دستگاه ایمنی بیماران دیابتی به وجود می آیند.
عوامل افزایش دهنده خطر
ناخن فرو رفته در گوشت انگشت پا
وجود میخچه یا پینه در کف پا؛ وجود تاول در پا
پوشیدن کفش هایی که برای پا نامناسب هستند.
پیشگیری
- پاهای خود را به طور روزانه با صابون و آب گرم (نه داغ ) بشویید. پوست پا را با ملایمت و به طور کامل خشک کنید، خصوصاً بین انگشتان پا را یک بار در هفته روی پا خود پودر تالک بریزید.
- هنگامی که پاها کاملاً خشک شدند، ماده ای به نام لانولین را به پوست پا بمالید تا پوست پا نرم بماند و خشکی یا پوسته ریزی نداشته باشد. لانولین را به آن شدت نمالید که موجب درد شود. به هیچ عنوان سعی نکنید میخچه یا پینه را باتیغ درآورید یا آنها را با داروهای مختلف محو کنید.
- با انجام بعضی حرکات از تشکیل پینه در قسمت گوشتی کف پا در جلو، پیشگیری کنید: انگشتان پا را ۲۰ بار در روز نرمش دهید؛ هنگام قدم زدن پایتان را از ناحیه انگشتان پا روی زمین بگذارید و نه قسمت گوشتی کف پا
- اگر ناخن انگشتان پا خشک و شکننده هستند، به مدت چند شب ، پس از خیس کردن ، در زیر و اطراف ناخن ها لانولین به مقدار کافی بمالید. زیر ناخن ها را مرتباً با ملایمت پاک کنید. ناخن ها را با احتیاط کوتاه کنید و از کوتاه کردن کناره های ناخن خودداری کنید. هرگاه به متخصص پا یا برای پدیکور مراجعه می کنید، حتماً بیماری دیابت خود را بگویید.
- اگر انگشتان پای شما روی هم افتاده اند یا به همدیگر فشرده شده اند، با استفاده از پنبه آنها را از هم جدا کنید.
- حتی المقدور کفش خود را چندین بار هر چند به مدت کوتاه از پای خود در آورید.
- هرگاه نیاز به پوشیدن کفش وجود دارد، دمپایی استفاده نکنید. دمپایی محافظت چندانی از پا نمی کند.
- با پای برهنه در کف پوش خانه یا در بیرون از خانه راه نروید.
- کفش ساخته شده از چرم نرم که پا در آن خوب جفت وجور می شود ولی پا را نمی زند بپوشید. کفشی را که تازه خریده اید روزانه یک ساعت بپوشید تا تدریجاً نرم شود.
- برای گرم کردن پای خود به هنگام خوب ، جوراب نخی بپوشید. به هیچ عنوان از شیشه آب داغ یا صفحات گرم کننده الکتریکی استفاده نکنید. به هیچ عنوان اجازه ندهید پا دچار سوختگی شود. استفاده از پتوی برقی نیز مناسب است .
- از جوراب های کفش دار استفاده نکنید و هنگام نشستن ؛ پا را روی پای دیگر نیاندازید. این موارد باعث کاهش گردش خون پا می شوند، گردش خونی که ممکن است به علت اثرات دیابت روی رگ های خونی قبلاً کمتر از میزان طبیعی شده باشد.
- جوراب نخی (نه پشمی ) نازک بپوشید تا از تجمع رطوبت جلوگیری شود. رطوبت باعث تحریک رشد عوامل بیماریزایی می شود که بیماری قارچی پای ورزشکاران یا سایر عفونت های پوست را ایجاد می کنند. همیشه جوراب تمیز بپوشید و جوراب خود را حداقل یک بار در روز عوض کنید. جوراب گشاد یا دارای درزهای برجسته به پا نکنید.
عواقب مورد انتظار
با رعایت اقدامات پیشگیرانه و مراجعه زودهنگام در صورت بروز عفونت ، می توان از بروز عوارض جدی جلوگیری به عمل آورد.
عوارض احتمالی
عفونت های جدی پا، گانگرن (قانقاریا)، قطع پا یا قسمتی از آن .
درمان

اصول کلی
به قسمت پیشگیری مراجعه کنید.
داروها
امکان دارد داروهای اختصاصی برای عفونت تجویز شوند.
فعالیت
فعالیت های عادی خود را ادامه دهید مگر این که مشکلات پا باعث ناتوانی در انجام آنها شوند.
رژیم غذایی
رژیم تجویز شده را به دقت رعایت کنید.
در این شرایط به پزشک خود مراجعه نمایید
- اگر عفونت پا خوب نمی شود.
- اگر پاها دائماً سرد هستند.
- اگر علی رغم اقدامات پیشگیرانه ، پا میخچه یا پینه زده است .
- اگر درد یا گرفتگی عضله در پا رخ دهد.
- اگر خارش دارید.
hi dr!
     
  

 
لکنت زبان اغلب تا پنج سالگی برطرف می‌شود

بسیاری از کودکان کم سن لکنت دارند، اما در اغلب آن‌ها این مشکل تا پنج سالگی برطرف می‌شود.

اگر لکنت زبان بیش پنج سالگی طول بکشد، علاج شناخته‌شده‌ای برای آن وجود ندارد. اما شما می‌توانید به کودکتان کمک کنید تا بر این مشکل در صحبت کردن غلبه کند.

* به کودکتان فشار نیاورید. تنها او را ترغیب کنید که صحبت کند و به او امکان دهید از این کار لذت ببرد.
* در جریان غذاخوردن گفت‌وگوهای خانوادگی بیشتری داشته باشید، البته توجه کنید که رادیو و تلویزیون خاموش باشد که حواس کودک پرت نشود.
* با دادن دستوراتی که ممکن است باعث دستپاچگی بیشتر کودک‌تان شود، او را نگران نکنید.
* اگر کودکتان آشفته یا عصبی است، او را به حرف زدن وادار نکنید.
* محیط خانه را آرام و صلح‌آمیز نگهدارید، و با کودک‌تان با لحنی واضح، آرام و بدون شتاب صحبت ‌کنید.
* هنگامی که کودک‌تان صحبت می‌کند، تماس چشمی‌تان را با او حفظ کنید، و اگر او لکنت او شروع شد، تشویش و بی‌تابی از خود بروز ندهید.
* به کودک‌تان اجازه دهید که حرفش را تمام کند، و سخن او را قطع یا تصحیح نکنید
hi dr!
     
  

 
تشنج ناشی از تب

تشنج ناشی از تب عبارت است از تشنجی که به دنبال افزایش ناگهانی دمای بدن شیرخواران و کودکان به وجود می آید.


در این حالت هوشیاری کودک تغییر پیدا می کند و انقباضات ناگهانی و غیر قابل کنترلی در عضلات وی پدید می آید. این حالت ممکن است تا ۴% کودکان تب دار را متأثر سازد.
علایم شایع
معمولاً قبل از بروز تشنج ، کودک عفونت همراه با تب ۳۹ درجه یا بالاتر داشته است ، اما گاهی تشنج می تواند اولین علامت تب باشد.

علایم عبارتند از:
از دست دادن هوشیاری
پرش یا تکان خوردن بازوها، پاها، یا صورت که ۳-۲ دقیقه طول می کشد.
از دست دادن کنترل ادرار یا مدفوع (خیس کردن یا کثیف کردن )
حالت تحریک پذیری پس از به دست آوردن هوشیاری ، و به دنبال آن خواب به مدت چند ساعت
علل
بروز تب بالا به صورت ناگهانی به هر دلیل ، همراه با تحریک پذیری بدون دلیل دستگاه عصبی مرکزی در بعضی از کودکان .
عوامل افزایش دهنده خطر
عفونت های مکرر
سابقه تشنج ناشی از تب در خواهر یا بردار کودک
پیشگیری
هر گاه در کودکی که سابقه تشنج ناشی از تب داشته است ، تب آغاز شد، بلافاصله اقداماتی جهت پایین آوردن تب انجام دهید.
عواقب مورد انتظار
علی رغم ظاهر ترسناک آن ، تشنجی که تنها در اثر تب در کودک رخ دهد معمولاً جدی نیست . اما در عین حال ، باید به دنبال سایر علل تشنج نیز گشت .
بروز این حمله های تشنجی باعث عقب ماندگی ذهنی ، تأخیر در رشد و نمو، یا ناهنجاری های رفتاری نمی شود.
اگر اولین حمله تشنجی ناشی از تب در شیرخوار زیر ۶ ماه رخ دهد، امکان دارد انجام بررسی دستگاه عصبی و سایر بررسی ها ضروری باشد.
عوارض احتمالی
آسیب به بدن به هنگام حمله تشنجی
آسیب به مغز در اثر حملات تشنجی مکرر
در کودکانی که دچار تشنج ناشی از تب می شوند، خطر بروز بیماری صرع در سال های بعد از حد متوسط بالاتر است .
خطر عود تشنج ناشی از تب ۳۳% است ؛ عود تقریباً در تمام موارد، در عرض یک سال اتفاق می افتد.
درمان

اصول کلی
- اگر تشنج ناشی از تب به طور مکرر رخ دهد، بررسی های آزمایشگاهی خون و مایع نخاع ، و نیز نوار مغز انجام خواهند شد.
- به هنگام تشنج ، اشیاء بالقوه خطرناک را از دور و بر بچه دور کنید. بچه را به پهلو بخوابانید و مطمئن شوید که راه تنفس بچه باز است .
- جزئیات تشنج را یادداشت کنید و به پزشک اطلاع دهید. اطلاعات باید شامل موارد زیر باشد: ـ زمان شروع تشنج ـ مدت زمان سپری شده از زمان بالا رفتن تب تا بروز تشنج ـ آیا حرکت دست و پا در دو طرف یکسان بوده یا این که یک طرف بیشتر از طرف دیگر تکان می خورده است ؟
ـ مدت زمان تشنج
ـ آیا کودک پس از تشنج خوابیده است ؟ چه مدت ؟
ـ آیا تشنج پس از مدتی دوباره رخ داده است ؟
- پس از تشنج ، سعی کنید تب را با آب ولرم پایین بیاورید.
داروها
امکان دارد داروهای ضدتشنج ، مثل فنوباربیتال ، برای پیشگیری از تشنج تجویز شوند. گاهی این نوع داروها پس از اولین بروز تشنج توصیه می شوند و گاهی تنها زمانی که تشنج بعداً دوباره تکرار شود.

داروهای ضدتشنج تنها زمانی مؤثر هستند که در طی سال هایی که کودک مستعد عود تشنج ناشی از تب است (تا ۴ سالگی ) به طور روزانه مصرف شوند.

البته معمولاً این داروها برای کودکان پرخطر یا کودکانی که تشنج عارضه دار دارند توصیه می شوند.
فعالیت
تا زمان برطرف شدن تب و بیماری زمینه ای ، کودک باید در رختخواب به آرامی استراحت کند. پس از آن نیز فعالیت باید تدریجاً از سر گرفته شود.
رژیم غذایی
به هنگام تشنج ، کودک نباید چیزی بخورد. پس از پایان تشنج ، کودک را تشویق کنید که مایعات زیادتر بنوشد، مثلاً آب ، چای ، نوشابه ، و آب میوه .
در این شرایط به پزشک خود مراجعه نمایید
اگر کودک شما به دنبال تب دچار تشنج می شود.
اگر بروز هرگونه آسیبی به هنگام تشنج
اگر بیماری زمینه ای که باعث تب شده است ، در عرض ۳ روز رو به بهبود نگذارد.
hi dr!
     
  

 
سلولیت

سلولیت به تجمع بد شکل چربی‌هایی گفته می‌شود که در سوخت و ساز آنها اختلال به وجود آمده است. ‌این چربی‌ها به همراه برخی مواد سمی در زیر پوست رسوب می‌‌کنند که این مشکل بیشتر در خانم ها رایج است..

سلولیت تنها در خانم‌هایی که اضافه وزن دارند یا چاق هستند وجود ندارد ، بلکه زنان لاغر و یا آنهایی که از وزن‌ایده‌آلی برخوردارند نیز ممکن است سلولیت داشته باشند. بین ۸۵ تا ۹۸ درصد خانم‌ها در سراسر دنیا با هر نژاد و رنگی از رسوب نا خواسته‌اینچربی‌ها شکایت دارند.در متن زیر به علل تشکیل سلولیت و راه‌های رفع آن می‌پردازیم.

سلولیت چیست؟

سلولیت به طور عمده از چربی‌هایی تشکیل شده است که در بافت همبند زیر پوست ذخیره می‌‌شوند.این چربی‌ها به صورت کیسه‌های کوچکی در زیر بافت همبند در کفل‌ها، ران‌ها، کشاله ران‌ها، پشت با زو‌ها و حتی در بعضی موارد در سینه‌ها به ‌صورت بد شکلی رسوب می‌‌کنند و‌این بافت را تحت فشار قرار می‌‌دهند و باعث می‌‌شوند که اندام‌تان ظا هر پوست پرتقالی پیدا کند. اغلب به همراه این چربی‌ها برخی از مواد سمی ‌‌هم رسوب می‌‌کنند.

چرا سلولیت در مرد‌ها تشکیل نمی شود؟

مرد‌ها به دلیل طرز قرار گرفتن فیبر‌های بافت همبند در زیر پوست‌شان وبه این دلیل‌ که پوست محکم‌تری دارند سلولیت ندارند.‌این فیبر‌ها به جای‌اینکه به‌صورت متقاطع قرار گیرند،به‌صورت عمود بر پوست قرار گرفته‌اند و به همین دلیل تشکیل سلولیتی چربی هرگز در زیرپوست‌شان اتفاق نمی‌‌افتد.

دلیل دیگر هورمون‌ها هستند..هورمون‌ها یکی از عوامل عمده در تنظیم و تعدیل سوخت وسازو ذخیره چربی‌ها در زیر پوست می‌باشند. زنان در دوران بلوغ، سندرم پیش ازقاعدگی،یائسگی و در ماه‌های اول استفاده از قرص‌های دبارداری دچار تغییرات هورمونی می‌شوند و به همین دلیل است که اغلب زنان لاغر و یا دارای وزن مناسب هم سلولیت دارند و فقط چاق‌ها و یا زنان دارای اضافه وزن از سلولیت شکایت ندارند.

از دیگر دلایل تشکیل سلولیت:

تحرک و ورزش نکردن: تحرک و ورزش باعث بهبود خون‌رسانی به بافت چربی زیرپوستی وسوخت و ساز بهتر چربی‌ها می‌شود. توارث: بدین معنی که اگر مادر شما سلولیت دارد شما هم احتمالا‌این فرورفتگی‌های بد شکل را در اندام‌های خود خواهید یافت.
نوشیدن ناکافی آب: توصیه می‌شود روزانه شش تا هشت لیوان آب بنوشید.
خوردن غذا‌های چرب و ناسالم از نظر تغذیه‌ای
سیگار کشیدن
جریان ناکافی سیستم لنفاوی
جریان ناکافی خون در ناحیه زیر پوستی
در معرض نور آفتاب قرار گرفتن به مقدار زیاد
بعضی از آلرژی‌های غذایی
پیروی از رژیم‌های غلط غذایی به منظور لاغر شدن

توصیه‌هایی برای کاهش و یا ر‌هایی از سلولیت:

از نوشیدنی‌های شیرین (محتوی شکر) بپرهیزید و به جای آن آب بنوشید.از خوردن غذا‌های آماده وسایر غذا‌های چرب اجتناب کنید و در عوض مقدار زیادی سبزی و میوه تازه مصرف کنید.از مصرف بیش از اندازه قهوه، شکلات و شیرینی پرهیز کنید و مطمئن شوید که رژیم غذایی شما از فیبرکافی(۳۰گرم در روز) برخوردار است.

ورزش‌های قلبی عروقی را به طور مرتب انجام دهید.ورزش‌های قلبی عروقی ورزش‌هایی هستند که ضربان قلب را به اندازه ۶۵ تا ۹۰ درصد بیشترین تعداد آن بالا می‌برند. (بیشترین تعداد ضربان قلب با کسر سن از عدد ۲۲۰ تعیین می‌شود به‌طور مثال اگر شما ۲۰ساله باشید بیشترین توان قلبی شما برابر۲۰-۲۲۰=۲۰۰ضربان است و ۶۵ درصد آن برابر ۱۳۰ضربان است.)

بهترین زمان برای انجام‌ اینگونه ورزش‌ها برای حداکثر کاهش در چربی٬ صبح‌ها قبل از خوردن هرگونه غذاست و از نمونه ‌این ورزش‌ها می‌توان به پیاده‌روی، دویدن، پیاده‌روی تند، شنا، دوچرخه‌سواری، اسکیت کردن، قایقرانی با پارو، طناب زدن، اسکی کردن و غیره اشاره کرد. هرگونه فعالیت ورزشی را با مشورت پزشکتان انجام دهید و طی یک دوره زمانی بر شدت و مدت ورزش خود بیفزایید.

اگر نمی‌توانید برنامه ورزشی منظمی‌ ‌در داخل یا خارج از خانه داشته باشید، حداقل یک سری تمرینات تنفسی منظم را انجام دهید. مثل تنفس عمیق. بهترین زمان برای تنفس عمیق صبح‌ها بعد از بیدار شدن، شب‌ها قبل از خواب و یا حداقل یک‌بار در طول روز است. تنفس عمیق از استرس‌تان می‌‌کاهد، باعث می‌شود در طول روز انرژی بیشتری داشته باشید و احساس آرامش بیشتری بکنید. برای تنفس عمیق، به مدت پنج ثانیه ریه‌های خود را از هوای تازه پر کنید سپس به مدت ۲۰ ثانیه نفس خود را نگه دارید و بعد نفس خود را به آرامی ‌‌در عرض مدت ۱۰ ثانیه بیرون دهید. این کار را ۱۵ بار تکرار کنید.
سیگار را ترک کنید یا حداقل کمتر سیگار بکشید
استرستان را کم کنید.
از مصرف دارو‌های غیر ضروری اجتناب کنید به‌ویژه: قرص‌های کاهش وزن،Pills-PEP( قرص‌های انرژی زا)، قرص‌های دیورتیک(ادرار آور)، قرص‌های مسهل و قرص‌های خواب آور.
می‌توانید از لوسیون‌ها و یا کرم‌هایی که برای درمان سلولیت مناسب‌اند استفاده کنید.قبل از استفاده اجزای تشکیل دهنده آنها را بخوانید و در صورتی که به آنها حساسیت ندارید از آنها استفاده کنید.
مصرف نمک و غذا‌های شور را به حداقل برسانید.

چه روش‌های دیگری برای درمان سلولیت وجود دارد؟

یک نوع وسیله به نام Endermologie machinدر کشور فرانسه اختراع شده که از رول‌ها و غلطک‌های خاصی تشکیل شده است و باعث ماساژ عمقی پوست می‌شود.‌ این ماساژ جریان خون زیر پوستی را افزایش داده و مواد سمی‌‌را از نواحی دارای سلولیت خارج می‌کند.
روش ابداعی کشور اتریش وکیوم تراپی است.در‌این روش شما لباس ویژه‌ای را که فقط مناسب اندازه بدن شماست می‌پوشید و به مدت تقریبا یک ساعت و نیم ساعت روی تردمی‌ل ورزش می‌کنید. اگر شما از بیماری قلبی و یا سایر مشکلات عروقی رنج می‌برید ‌این روش مناسب شما نیست.
ممکن است شما اصلا اضافه وزن نداشته باشید ولی سلولیت داشته باشید. در‌این صورت روش Ioni thermicرا امتحان کنید. در ‌این روش از گرما به همراه ‌ایمپالس‌های الکتریکی برای درمان سلولیت استفاده می‌شود.
گران‌ترین روش درمانی که در کشور ما هم انجام می‌شود جراحی زیبایی مثل لیپوساکشن است. این روش خطراتی مثل تشکیل لخته خون دارد و در ضمن برای همه قابل توصیه نیست. کسانی که ازاین روش استفاده می‌‌کنند باید با پزشکان مجرب درباره خطرات و عوارض آن مشورت کرده و با آگاهی کامل ‌این روش را انتخاب کنند.

درمان آسان و معجزه آسایی برای سلولیت وجود ندارد،اما با پیروی از توصیه‌های گفته شده به سوی سلامتی حرکت خواهید کرد
hi dr!
     
  

 
پیشگیری از بروز دل درد




راه جلوگیری از دل درد چیست ؟

درد شکم ممکن است ناشی از عوامل مختلفی باشد از جمله رژیم غذایی و سبک زندگی، بیماری و عفونت‌ها.


این کارها می‌تواند به پیشگیری از دل‌درد کمک کند:

* به جای چند وعده‌ غذای حجیم، وعد‌ه‌های غذای کوچکتر و به تعداد بیشتر داشته باشید.
* از غذاهای سالم، متعادل که غنی از فیبر و میوه‌ها و سبزی‌ها هستند، استفاده کنید.
* از غذاهایی که باعث ایجاد گاز می‌شوند، پرهیز کنید.
* هر روز مقدار زیادی آب بنوشید.
* به طور مرتب به مقدار کافی ورزش کنید.
hi dr!
     
  

 
استفاده از اسید فولیک می تواند از نواقص مادرزادی جنین جلوگیری کند

محققان به زنان توصیه می کنند پیش از بارداری اسید فولیک مصرف کنند تا از نواقص مادرزادی جدی همچون نواقص قلبی جلوگیری شود.

محقان سوئیسی دریافته اند که بسیاری از زنان قرص های اسید فولیک دریافت نمی کنند علی رغم آن که بر فواید آن بر سلامت تاکید شده است.
در گزارش فوق پیشنهاد شده متخصصان به موثرترین روش می توانند افرا را از اهمیت اسیدفولیک آگاه سازند و رسانه ها به ویژه تلویزیون و آگهی های تبلیغاتی نیز در این مورد موثرند.

اسید فولیک به جلوگیری از نواقص لوله عصبی مانند اسپینا بیفیدا و آنسفالی که وقتی بخشی از لوله عصبی که بعدا به طناب نخاعی و مغز تکامل می یابد ، بسته نمی شود روی می دهند کمک می کند.
بسته شدن این لوله حدود ۲۴ روز پس از لقاح روی می دهد و این زمانی است که زن از بارداری بی اطلاع است.
اسپینا بیفیدا منجر به درجات متغیر فلجی اندام های تحتانی و در بسیاری از افراد ناتوانی های یادگیری می شود.
اسید فولیک نقش مهمی هم در جلوگیری از نواقص مادرزادی ، کم وزنی بهنگام تولد ، بیماری های مزمن مانند سرطان ، افسردگی، زوال ذهنی و پوکی استخوان دارد.
سازمان های بهداشتی توصیه می کنند زنان روزانه علاوه بر مصرف غذاهای حاوی فولات مکمل های اسید فولیک ۰٫۴ میلی گرمی دریافت کنند.
دریافت اسید فولیک به تنهایی یا همراه با مولتی ویتامین ها پیش از آغاز بارداری و در مراحل اولیه آن احتمال نواقص لوله عصبی را ۴۰ تا ۸۰ درصد کاهش می دهد.
hi dr!
     
  
صفحه  صفحه 21 از 111:  « پیشین  1  ...  20  21  22  ...  110  111  پسین » 
خانه و خانواده

همه چیز درباره بیماری ها

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti Forums is not responsible for the content of external sites

RTA