انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
خانه و خانواده
  
صفحه  صفحه 23 از 111:  « پیشین  1  ...  22  23  24  ...  110  111  پسین »

همه چیز درباره بیماری ها



 
خطر خونریزی لثه در زنان بیشتر از مردان است

سلامت لثه ها و دندان ها نشانگر سلامت عمومی بدن به ویژه سلامت قلب است و باید توجه خاصی به آن مبذول داشت ، از جمله مشکلات لثه نیز خونریزی آن است که در زنان شایع تر است.


در مواردی خاص لثه ها دچار خونریزی های طبیعی می شوند که با اطلاع از آنها می توان از بروز صدمات جسمی بعدی جلوگیری نمود.

یکی از این موارد خونریزی لثه ها در دوران بارداری و بین ۲ تا ۸ ماه است. در این دوران لثه‌ ها قرمز ، ترد و آماده خونریزی هستند به ‌طوری که با یک مسواک ‌زدن ساده خونریزی می ‌کنند.

عامل اصلی این حساسیت ، تشدید پاسخ سیستم ایمنی بافت لثه به پلاک‌ ها ، در اثر افزایش پروژسترون خون است.

عواملی مانند مشکلات دهانه رحم ، مصرف سیگار و یا وزن کم بدن مادر طی دوران بارداری ممکن است خطر تولد نوزادان نارس را بالا ببرد اما به تازگی مشخص شده که وجود بیماری‌ های لثه در مادر باردار می ‌تواند منجر به تولد زودرس نوزاد او شود.

پس اگر مادری می‌ خواهد نوزاد سالم و بارداری کاملی داشته باشد ، باید قبل از تصمیم و اقدام به بارداری ، به درمان بیماری ‌های لثه ‌اش بپردازد.

مصرف انواع میوه ‌ها و سبزی ‌های تازه برای رفع این مشکل مفیدند. این مواد غذایی که منابع غنی از ویتامین‌ C هستند ، به حفظ سلامت لثه ‌ها کمک شایانی می ‌کنند. مصرف حداقل ۵ واحد میوه و سبزی تازه در روز لازم است.

خانم‌ هایی که از قرص‌ های ضد بارداری استفاده می ‌کنند نیز معمولا با مشکل التهاب لثه دست به گریبان هستند. هورمونی که در این ‌گونه مواد به ‌کار رفته است باعث افزایش میزان پروژسترون موجود در خون می ‌شود.

دوران یائسگی با بروز تغییراتی در مکانیزم بدن ممکن است موجب از بین رفتن و یا ایجاد تغییر در حس چشایی ، کاهش تولید بزاق در داخل دهان و در نتیجه خشکی دهان و نیز تشدید حساسیت دندان نسبت به نوشیدنی‌های سرد و گرم باشند که همین موارد نیز می تواند مشکلاتی را برای لثه ها ایجاد کنند.
hi dr!
     
  

 
بررسی مشکلات لثه خانم ها در سنین مختلف

سلامت و بهداشت دهان و دندان، از مهم‌ترین مسائلی است که زنان باید در دوره‌ها و سنین مختلف به آن توجه داشته باشند.

با توجه به تغییرات هورمونی در مقاطع مختلف زندگی، آمادگی ابتلا به بیماری‌ها و عوارض لثه در زنان بسیار بالا است.
دوران بلوغ، قاعدگی، بارداری و یائسگی، هرکدام به نوعی باعث تغییر در هورمون‌های موجود در خون می‌شوند. از طرفی دلیل اصلی خونریزی لثه، پاسخ سیستم ایمنی بافت لثه به تهاجم باکتری‌ها و پلاک‌ها است،

بنابراین تغییرات هورمونی در خون، احتمال تشدید خونریزی را افزایش می‌دهد. در طول این دوران، لثه‌ها حساس، همراه با خونریزی هستند که در نتیجه موجب بروز و ابتلا به بیماری‌های لثه (ژنژیویت و پریودنیت) خواهد شد.
دوران بلوغ
در‌دوران بلوغ، میزان تولید هورمون‌های جنسی (پروژسترون و استروژن) افزایش پیدا می‌کند. این تغییر در میزان هورمون در خون، موجب تشدید عکس‌العمل لثه و بافت آن در مقابل محر‌ک‌ها از قبیل پلاک‌ها و میکروب‌ها می‌شود بنابراین خونریزی لثه افزایش پیدا می‌کند.

در این حالت لثه‌ها قرمز و ملتهب می‌شوند و به آسانی هنگام مسواک‌زدن و یا جویدن غذا خونریزی می‌کنند. چنانچه بیمار تحت درمان ارتودنسی باشد، شرایط بسیار مشکل‌تر خواهد بود زیرا وجود قطعات ارتودنسی در دهان از دیگر عوامل و محرک‌هایی هستند که باعث التهاب و خونریزی لثه می‌شوند.

پس از گذشت دوران ابتدایی بلوغ کاهش در میزان التهاب و خونریزی لثه کاملا محسوس خواهد بود.
به‌طور مسلم توجه به بهداشت دهان و دندان و رعایت آن در این دوره می‌تواند عامل موثری برای جلوگیری از بروز بیماری‌های لثه باشد.
شست و شوی منظم دهان و دندان با استفاده از مسواک و نیز خمیر دندان‌ها و دهانشویه‌های ضد میکروب و همچنین استفاده از نخ دندان برای تمیزکردن فضای بین دندا‌ن‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند.
دوران قاعدگی
معمولا دوران قاعدگی همراه با بروز تغییراتی در محیط دهان است، این تغییرات شامل التهاب لثه‌ها، ایجاد زخم و جراحت روی لثه‌، ایجاد چرک و همچنین تورم غدد بزاقی هستند.

عده‌ای از زنان متوجه هیچ‌گونه تغییری نمی‌شوند اما عده دیگر از بروز تغییرات فوق در دهان رنج می‌برند. بعضا ممکن است به دلیل وجود Pocket‌ها (حفره ایجاد شده بین لثه‌ و دندان که محل تجمع مواد غذایی وایجاد عفونت است) و یا پلاک‌ها، خونریزی لثه‌ قبل از آغاز دوران قاعدگی وجود داشته باشد اما به هر حال نشانه‌های فوق نباید نادیده گرفته شوند.

مسلما تشخیص دندانپزشک و متخصصان لثه در مورد تجویز داروهای متناسب، در جلوگیری و درمان بیماری‌ موثر است.
دوران بارداری
در دوران بارداری، میزان هورمون خون به‌شدت افزایش پیدا می‌کند. ژنژیویت (بیماری لثه) در خلال ۲ تا ۸ ماهگی یک بیماری شایع محسوب می‌شود. در این دوران لثه‌ها قرمز، ترد و آماده خونریزی هستند به‌طوری که با یک مسواک‌زدن ساده خونریزی می‌کنند.

عامل اصلی این حساسیت، تشدید پاسخ سیستم ایمنی بافت لثه به پلاک‌ها، در اثر افزایش پروژسترون خون است.

استفاده از خمیر دندان‌ها و دهان‌شویه‌های گیاهی و ضد میکروب به‌صورت روزانه و مستمر می‌تواند تا حد زیادی از بروز بیماری‌های لثه پیشگیری کند.
هر سال تعداد زیادی کودک نارس از مادران باردار متولد می‌‌شوند.

نوزاد نارس به نوزادی گفته می‌شود که قبل از هفته سی و هفتم بارداری به دنیا آمده باشد. این نوزادان شانس زنده ماندن کمتری نسبت به سایر نوزادان دارند و احتمال خطرات مختلف جسمی برای آنها وجود دارد.
عواملی مانند مشکلات دهانه رحم، مصرف سیگار و یا وزن کم بدن مادر طی دوران بارداری ممکن است خطر تولد نوزادان نارس را بالا ببرد اما به تازگی محققان متوجه شده‌اند که وجود بیماری‌های لثه در مادر باردار می‌تواند منجر به تولد زودرس نوزاد او شود.
در تحقیقی نشان داده شده که اگر مادری با بیماری‌های شدید لثه، در طول بارداری درمان شود و بیماری لثه او برطرف شود، این درمان تاثیری در جلوگیری از تولد نوزاد نارس نخواهد داشت.

این یافته‌ به آن معنی است که درمان بیماری‌های لثه طی دوران بارداری، برای رفع تاثیر سوء آن بسیار دیر است.
به عبارتی اگر مادری می‌خواهد نوزاد سالم و بارداری کاملی داشته باشد، باید قبل از تصمیم و اقدام به بارداری، به درمان بیماری‌های لثه‌اش بپردازد.
طی دوران بارداری، مادر تنها می‌تواند با رعایت مرتب بهداشت، استفاده روزانه از مسواک و نخ دندان و مراجعه مرتب به دندان‌پزشک برای کنترل وضعیت لثه خود اقدام کند.

گاهی اوقات، دندان‌پزشک لازم می‌بیند که در طول دوران بارداری ، خصوصا در سه ماهه دوم، اقدام به جرم‌گیری کرده و دهان فرد باردار را از عوامل خارجی موجود در دهان تمیز کند زیرا وجود جرم در کنار لثه‌ها ممکن است به التهاب شدید آن خصوصا در دوران بارداری کمک کند.
از دیگر کمک‌هایی که یک مادر باردار در طول دوران بارداری برای حفظ سلامت لثه‌ها به خود می‌تواند داشته باشد، مصرف انواع میوه‌ها و سبزی‌های تازه است. این مواد غذایی که منابع غنی از ویتامین‌ C هستند، به حفظ سلامت لثه‌ها کمک شایانی می‌کنند. مصرف لااقل ۵ واحد میوه و سبزی تازه در روز لازم است.
چنانچه مواد خوراکی ضد بارداری مصرف می‌کنید
خانم‌هایی که از قرص‌های ضد بارداری استفاده می‌کنند معمولا با مشکل التهاب لثه دست به گریبان هستند. هورمونی که در این‌گونه مواد به‌کار رفته است باعث افزایش میزان پروژسترون موجود در خون می‌شود.

مصرف طولانی‌مدت قرص‌های ضد‌بارداری ممکن است باعث تغییر رنگ لثه (قرمز شدن لثه‌ها) و همچنین خونریزی و التهاب شود، بنابراین رعایت دقیق بهداشت دهان و دندان در این گروه از اهمیت بالایی برخوردار است.
دوران یائسگی
دوران یائسگی با بروز تغییراتی در مکانیزم بدن همراه است که تعدادی از این تغییرات در محیط دهان رخ می‌دهد. این تغییرات می‌توانند شامل از بین رفتن و یا ایجاد تغییر در حس چشایی، کاهش تولید بزاق در داخل دهان و در نتیجه خشکی دهان و نیز تشدید حساسیت دندان نسبت به نوشیدنی‌های سرد و گرم باشند. در این شرایط مشورت با متخصص لثه و نیز پزشک عمومی اولین اقدام موثر خواهد بود.
پزشک عمومی با تجویز داروهای متناسب با شرایط جسمانی شما تعادل هورمو‌نی خون شما را باز می‌گرداند. همچنین استفاده از مواد جایگزین بزاق، ویتامین B و‌C در جلوگیری از خشکی دهان موثر خواهند بود.
hi dr!
     
  

 
ژنژیویت (التهاب لثه)

اگر خوب مسواک می‏زنید و از نخ دندان استفاده می‏کنید، ولی هنوز لثه‏هایتان خونریزی می‏کنند، به چه بیماری‏ای مبتلا شده‏اید؟

شما با بیماری ژنژیویت دست‏به گریبان هستید . این بیماری موجب نگرانی می‏شود . ذرات غذا و باکتری‏ها با هم ترکیب می‏شوند و پلاک می‏سازند، که بر روی دندان‏ها قرار می‏گیرند و لثه را تحریک می‏کنند .

لثه تحریک شده، خونریزی و سرانجام شروع به پسرفت می‏کند، که با ایجاد کیسه‏هایی در نزدیکی دندان‏ها موجب جمع شدن مواد زاید بیشتری می‏گردد .

پس از مدتی، پلاک به ریشه دندان‏ها و استخوان فک می‏چسبد . این جاست که ژنژیویت‏به بیماری خطرناکتری به نام بیماری پریودنتال تبدیل می‏شود . اگر بیماری پریودنتال پیشرفت کند، ممکن است‏به از دست دادن تعدادی از دندان‏ها منجر شود .

وقتی صحبت از سلامتی لثه‏هاست، اکثر دندانپزشکان بر روی تمیز کردن و خارج کردن مواد زاید از لابه لای دندان‏ها، با مسواک زدن و کشیدن نخ دندان به طور مکرر تاکید می‏کنند . اما تردیدی وجود ندارد که رژیم غذایی هم در سلامتی لثه‏ها نقش دارد .

محققان می‏گویند:

در هر حال، دهان یکی از اعضای بدن است . هر عاملی که سلامتی عمومی و توانایی بدن برای مقابله با بیماری‏ها را افزایش دهد، بر روی سلامتی دهان تاثیر مثبت دارد . به گفته آن‏ها، بد غذا خوردن یا عادت‏های مضری مانند سیگار کشیدن، همه بدن از جمله دهان را مبتلا می‏سازد .

ویتامین ا مصرف کنید و شاهد بهبودی باشید
محققان بر این باورند که ویتامین‏ا تنها ماده مغذی است که تاثیر مثبت آن بر روی دهان، وقتی به مقدار کافی در بدن وجود دارد، و تاثیر منفی آن بر روی دهان، وقتی میزان آن در بدن کم باشد، به اثبات رسیده است . مبتلایان به کمبود ویتامین ا می‏توانند به بدترین نوع بیماری‏های لثه و دندان دچار شوند .

برای ارزیابی تاثیر کمبود ویتامین‏ا بر روی سلامتی لثه، پژوهشگران، به مدت چهارده هفته، یازده مرد را با رژیم غذایی فاقد میوه و سبزی تغذیه کردند، و ویتامین‏ا را به شکل یک مکمل محلول در آب انگور، فقط در هفته‏های خاصی به رژیم غذایی این افراد اضافه کردند .

در پایان بررسی، پژوهشگران متوجه شدند که وقتی سطح ویتامین‏ا در بدن این افراد کاهش می‏یابد، لثه‏هایشان بیشتر خونریزی می‏کند، و وقتی ویتامین‏ا بیشتری مصرف می‏کنند، خونریزی لثه‏هایشان کاهش می‏یابد .

پژوهش‏های بیشتر بر روی حیوانات آزمایشگاهی اثبات کرد که کمبود ویتامین‏ا ، موجب تورم لثه، کاهش محتوای مواد معدنی استخوان فک و شل شدن دندان‏ها می‏شود .

چرا این آسیب به وجود می‏آید؟
از قرار معلوم، ویتامین‏ا برای تولید کلاژن ضروری است . کلاژن، پروتئین اصلی واحدهای ساختمانی برای ایجاد داربست لیفی تمام بافت‏ها، از جمله لثه‏هاست .

محققان معتقدند:

ویتامین‏ا بافت ضعیف لثه را محکم می‏کند و لثه را در برابر نفوذ باکتری‏ها مقاوم‏تر می‏سازد .

عوامل غذایی
به یاد داشته باشید این دستورهای غذایی موجب سلامتی لثه‏های شماست .

مصرف نوشابه‏ها را کاهش دهید: نوشابه‏های گازدار حاوی فسفر فراوان است .

این مساله موجب کاهش کلسیم در استخوان‏ها می‏شود و یک علت احتمالی پوکی استخوان است .

برخی از پژوهشگران معتقدند که کلسیم در ابتدا، نه از استخوان‏های لگن و ستون فقرات، بلکه از استخوان فک برداشته می‏شود که منجر به شل شدن دندان‏ها می‏شود .

مصرف قند را کاهش دهید:

تصور می‏شود که قند علاوه بر تسریع در تخریب دندان‏ها، به لثه‏ها نیز صدمه می‏زند . بسیاری از دندانپزشکان معتقدند که قند موجب تغذیه باکتری‏هایی می‏شود که ژنژیویت را به وجود می‏آورند (البته برای اثبات این ادعا بررسی‏های قطعی انجام نشده است) .

کلسیم بدن خود را تنظیم نمایید: شیر خامه گرفته شده، ماست‏بدون چربی، پنیر، دانه خردل، کلم پیچ، گل کلم، کنسرو ماهی آزاد با استخوان، ساردین با استخوان، آب پرتقال غنی شده از کلسیم، منابع خوبی برای تامین کلسیم بدن می‏باشند .

با خوردن پنیر یا نوشیدن شیر، کلسیم موجود در این غذاها از طریق روده کوچک جذب خون می‏شود . مقدار کلسیم در خون شما به وسیله ماده‏ای به نام هورمون پاراتیروئید تنظیم می‏شود . وقتی که مقدار کلسیم دریافتی کم باشد، هورمون پاراتیروئید علائمی را به استخوان مخابره می‏کند که موجب برداشت کلسیم از استخوان و آزاد شدن آن به داخل جریان خون می‏شود .

برخی پژوهشگران می‏گویند:

«غذاهایی که کلسیم کافی را به بدن می‏رسانند، موجب کاهش هورمون پاراتیروئید شده و لذا مقدار بیشتری کلسیم و به دنبال آن مقدار بیشتری استخوان حفظ می‏شود .»

کلسیم سپس با فسفر ترکیب می‏شود تا به تشکیل مواد سخت و بلوری کمک کند .

این مواد سخت، اسکلت محکم و مشبک استخوان‏ها و دندان‏های قوی را ایجاد می‏کنند . در حقیقت، ۹۹ درصد کلسیم موجود در بدن شما، در استخوان‏های بدنتان ذخیره شده است .

فلوراید مصرف کنید: آب فلورایده، چای، ماهی استخوانی دریایی مانند کنسرو ماهی آزاد یا ماهی قزل آلا، منابع خوبی از فلورایدند .

از آن جا که فلوراید به آب و خمیر دندان اضافه می‏شود، ممکن است فکر کنید یکی از مواد مغذی است که بدون آن زنده نخواهید ماند، اما این طور نیست;

هر چند استفاده از آن دفعات مراجعه به دندانپزشک را کاهش می‏دهد .

هر دو شکل خوراکی و موضعی فلوراید، در محافظت از مینای دندان شرکت می‏کنند . فلوراید از مینا محافظت می‏کند، لذا کمتر احتمال دارد مینای دندان توسط باکتری‏های تولید کننده اسیدی که در دهان رشد می‏کنند، حل شود . حتی افراد بالغ می‏توانند از قدرت ذاتی فلوراید برای محکم کردن دندان استفاده کنند .

افرادی که آب فلوراید مصرف می‏کنند، در حدود یک میلی‏گرم فلوراید از هر لیتر آب به دست می‏آورند .

کسانی که از آب فلوراید استفاده نمی‏کنند، ممکن است فلوراید اندکی را از طریق رژیم غذایی به دست آورند، مگر آن که عادت به نوشیدن چای فراوان داشته باشند . یک فنجان چای، حاوی یک تا سه میلی‏گرم فلوراید است .

توجه داشته باشید تا ده میلی‏گرم فلوراید در روز، از طریق غذا و آب برای بالغان، بی‏خطر می‏باشد .
hi dr!
     
  

 
پریودنتیت ‌یا التهاب‌ لثه‌ (periodontitis ) ، یکی از شایعترین علل خونریزی از لثه است

پریودنتیت‌ (التهاب‌ لثه‌) التهاب‌ و عفونت‌ لثه‌ها، که‌ باعث‌ تحلیل‌ رفتن‌ استخوان‌ تکیه‌گاه‌ لثه‌ می‌شود. پریودنتیت‌ بیش‌ از پوسیدگی‌ دندان‌ باعث‌ از دست‌ دادن‌ دندان‌ها می‌گردد. این‌ بیماری‌ مسری‌ نیست‌.


علایم‌ شایع‌
احساس‌ طعم‌ ناخوشایند در دهان‌
بوی‌ بد تنفس‌
خونریزی‌ لثه‌
شل‌ شدن‌ دندان‌ها در جای‌ خود
درد دندان‌ها یا لثه‌ هنگام‌ خوردن‌ غذاهای‌ داغ‌، سرد یا شیرین‌
در صورت‌ تشکیل‌ آبسه‌، علایم‌ درد، تورم‌، احساس‌ درد هنگام‌ لمس‌ لثه‌ها و تب‌ نیز اضافه‌ خواهد شد.
علل‌
تخریب‌ استخوان‌ تکیه‌گاه‌ دندان‌ها توسط‌ پلاک‌ (یک‌ رسوب‌ چسبنده‌ متشکل‌ از باقی‌ مانده‌ غذاها، باکتری‌ها و مخاط‌). بهداشت‌ نامناسب‌ دندان‌ها سبب‌ تشکیل‌ و تجمع‌ پلاک‌ها می‌گردد.
عوامل تشدید کننده بیماری
بیماری‌های‌ کاهش‌دهنده‌ مقاومت‌ بدن‌


پیشگیری


حفظ‌ بهداشت‌ مناسب‌ دهان‌ (به‌ قسمت‌ اصول‌ کلی‌ درمان‌ رجوع‌ شود)
از خوردن‌ میان‌ وعده‌های‌ شیرین‌ که‌ در تشکیل‌ پلاک‌ها نقش‌ دارد خودداری‌ کنید.
برای‌ حفظ‌ بهداشت‌ مطلوب‌ دندان‌ها به‌ طور منظم‌ به‌ دندانپزشک‌ مراجعه‌ کنید. درباره‌ کافی‌ بودن‌ میزان‌ فلورید آب‌ آشامیدنی‌ منطقه‌ خود از دندانپزشک‌ سؤال‌ کنید. مکمل‌های‌ فلورید ممکن‌ است‌ به‌ محافظت‌ دندان‌ها در برابر این‌ بیماری‌ کمک‌ کنند.
عواقب‌ مورد انتظار
این‌ یبماری‌ معمولاً با ترکیبی‌ از درمان‌ مشکلات‌ دندانی‌ و رعایت‌ دقیق‌ یک‌ برنامه‌ بهداشت‌ دهانی‌ مطلوب‌ قابل‌ معالجه‌ است‌ (به‌ قسمت‌ اصولی‌ کلی‌ درمان‌ مراجعه‌ شود)
عوارض‌ احتمالی‌
بدون‌ درمان‌، دندان‌ها چنان‌ در جایگاه‌ استخوانی‌ خود شُل‌ می‌شوند که‌ کشیدن‌ آنها ضروت‌ می‌یابد.
درمان‌

اصول‌ کلی‌
پلاک‌های‌ چسبنده‌ واضح‌ را با یک‌ مسواک‌ نرم‌ هر روز از روی‌ دندان‌هاو لثه‌ها پاک‌ نمایید. احتمال‌ آسیب‌ دیدن‌ دندان‌ها و لثه‌ها با یک‌ مسواک‌ نرم‌ کمتر از مسواک‌ سخت‌ است‌. مسواک‌ را برروی‌ خط‌ لثه‌ قرار داده‌ و به‌ آرامی‌ آن‌ را بچرخانید در حالی‌ که‌ پرزهای‌ آن‌ در جهت‌ لثه‌ها باشد. هر بخش‌ دهان‌ را در یک‌ زمان‌ مسواک‌ بزنید (مسواک‌زدن‌ یک‌ بخش‌ دندان‌ها را کامل‌ کرده‌ و سپس‌ به‌ بخش‌ دیگر بپردازید).
- برای‌ استفاده‌ از نخ‌ دندان‌، یک‌ نخ‌ دندان‌ موم‌ اندود یا بدون‌ موم‌ را دور یک‌ انگشت‌ از هر دست‌ بپیچید. با فشار دادن‌ نخ‌ آن‌ را در فضای‌ بین‌ دو دندان‌ وارد سازید و با ملایمت‌ سطوح‌ دندان‌ها را با جلو و عقب‌ بردن‌ نخ‌ شبیه‌ حرکت‌ اره‌ در سطح‌ خط‌ لثه‌ای‌ تمیز کند. بین‌ تمام‌ دندان‌های‌ پایینی‌ را به‌ این‌ طریق‌ با هدایت‌ دو انگشت‌ تمیز کنید. سپس‌ نخ‌ را شل‌ کرده‌ و آن‌ را برروی‌ نوک‌ انگشتان‌ شست‌ قرار داده‌ و با هدایت‌ دو انگشت‌ شست‌ بین‌ دندان‌های‌ بالایی‌ را تمیز کنید.
- گاهی‌ جراحی‌ به‌ منظور برداشت‌ بافت‌ ناسالم‌ لثه‌ و بازسازی‌ استخوان‌ تکیه‌گاه‌ دندان‌ها جهت‌ حذف‌ حفرات‌ دندان‌ غیرطبیعی‌ ایجاد شده‌ لازم‌ می‌گردد.
داروها
برای‌ درد خفیف‌، مصرف‌ داروهای‌ بدون‌ نسخه‌ نظیر استامینوفن‌ ممکن‌ است‌ کافی‌ باشد.
فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری
محدودیتی‌ وجود ندارد.
رژیم‌ غذایی‌
رژیم‌ خاصی‌ نیاز نیست‌، به‌ جز محدودیت‌ مصرف‌ مواد شیرین‌
درچه شرایطی باید به پزشک مراجعه نمود؟
اگر شما یا یکی‌ از اعضای‌ خانواده‌تان دارای‌ علایم‌ پریودنتیت‌ باشید
hi dr!
     
  

 
سوزاک

سوزاک یک بیماری عفونی قابل درمان و منتقله از طریق تماس جنسی می باشد که علت آن باکتری نیسر یا گونوره است. این باکتری می تواند مجاری تناسلی، دهان و رکتوم را در هر دو جنس درگیر نماید. در زنان مدخل رحم، سرویکس ، اولین محل عفونت می باشد. انتشار بیماری به رحم و لوله های فالوپ منجر به التهابی لگن یاPID می شود.

سوزاک یک بیماری مقاربتی است یعنی از طریق مقاربتهای جنسی به فرد سرایت می کند عامل بیماری هم یک باکتری است و نه ویروس، سوزاک فقط از طریق انسان به انسان سرایت می کند، فضای گرم و مرطوب پوسته های مخاطی بهترین و مناسبترین محل برای رشد باکتری عامل سوزاک است در غیر اینصورت ادامه حیات باکتری بسیار مشکل می شود، حتی روی یک پوست مرطوب بدن هم امکان رشد بسیار نا محتمل است چون در عرض چند دقیقه از بین می روند . به همین دلیل امکان سرایت باکتری سوزاک از طریق مثلا حوله، دست دادن و روبوسی کردن ممکن نیست و یا امکانش خیلی خیلی کم است.

اگر زنی دارای سوزاک باشد این امکان وجود دارد که در هنگام زایمان نوزاد او نیز به سوزاک مبتلا شود . (التهاب و آماس چشم نوزاد در روزهای اول یکی از این علائم می باشد که البته اگر تشخیص داده شود با قطره مخصوص چشم قابل معالجه است)

اگر فردی دارای سوزاک باشد و با فرد غیر آلوده مقاربت جنسی انجام دهد باکتری عامل سوزاک را به طرف خود منتقل می کند . باکتری سوزاک به قسمت های پایینی مجاری ادرار سرایت میکند اما خیلی بالاتر نمی رود . باکتریهای سوزاک موادی را تولید می کنند که باعث التهاب و تورم پوسته مخاطی مجاری ادرار شده و ترشحات زیادی تولید می کنند . در مردان و پسران باکتریها حتی تا پروستات می روند و باعث التهاب آن و همینطور بیضه ها می شوند .

در دختران و زنان باکتری سوزاک ممکن است تا رحم از طریق ان به لوله های رحم نیز سرایت کنند، اگر مسئله تا این مرحله برسد خطر نازائی زن آلوده را تهدید می کند .

توجه داشته باشیم که حتی پوسته های مخاطی حلق و دهان و همینطور داخل مقعد هم ممکن است در معرض سرایت باکتریهای سوزاک واقع شوند . انتقال سوزاک از فردی به فرد دیگر خیلی راحت و ساده می باشد به این دلیل که برای آلوده شدن یک فرد سالم تعداد بسیار کمی باکتری لازم است .

اگر سوزاک درمان شود به معنای این نیست که بدن شما دیگر مقاومت در برابر آن را یاد گرفته بلکه ممکن است که فردی در اثر بی احتیاطی چندین و چند بار سوزاک بگیرد .

بیماری التهابی لگن سالانه بیش از یک میلیون زن را در این کشور مبتلا می سازد و در ۱۰ درصد زنان باعث حاملگی نابجا و نازایی می گردد. در سال ۲۰۰۲ میلادی ۳۵۱۸۵۲ مورد سوزاک به مرکز کنترل بیماری پیشگیری ۷۴۰; ۷۴۰; ۷۴۰; ۷۴۰; ۷۴۰; ۷۴۰; ۷۴۰; ۷۴۰; ۷۴۰; ۷۴۰; ۷۴۰; ۷۴۰; ۷۴۰; ۷۴۰; ۷۴۰; ۷۴۰; ۷۴۰; ۷۴۰; ۷۴۰; ۷۴۰; (CDC) گزارش شده است. در ایالات متحده آمریکا تقریباً ۷۵ درصد از کل موارد گزارش شده سوزاک در افراد بین ۲۹- ۱۵ سال بوده است. بیشترین میزان عفونت اغلب در زنان بین سنین ۱۹-۱۵ سال و در مردان بین سنین ۲۴-۲۰ سال می باشد.

علائم

باکتری در مایع منی و واژن بوده و منجر به ایجاد ترشح می گردد. علائم اغلب بین ۱۰-۲ روز بعد از تماس جنسی با یک فرد آلوده نمایان می شوند. در زنان علائم اولیه سوزاک اغلب خفیف است. در گروه کوچکی از افراد ممکن است عفونت برای چندین ماه بدون علامت باقی بماند.

علائم در زنان عبارتند از :

- خونریزی به دنبال تماس جنسی از طریق مهبل

- احساس درد و سوزش هنگام ادرار

- ترشحات زرد رنگ یا خونی مهبل

برخی علائم پیشرفته که نشانگر بیماری التهابی لگنی می باشند. عبارتند از انقباض عضلانی و درد، خونریزی در بین خونریزی های ماهیانه ، استفراغ یا تب

مردان علائم بیشتری دارند که عبارتند از :

- خروج دردناک چرک سفید ، زرد یا سبز از آلت تناسلی

- احساس سوزش حین ادرار

- تورم بیضه ها

علائم عفونت رکتوم عبارتند از : ترشحات ، خارش ، خارش مقعد، حرکات روده دردناک همراه با وجود خون تازه در مدفوع

علائم معمولاً ۵-۲ روز بعد از عفونت ظاهر می شوند اما می تواند بعد از ۳۰ روز ظاهر گردد.

علائم

مراقبین بهداشتی معمولاً سه تکنیک آزمایشگاهی را در تشخیص سوزاک به کار می برند.

- رنگ آمیزی مستقیم نمونه ها برای باکتری

- تشخیص DNA یا ژن های باکتری در ادرار

- رشد باکتری در کشت های آزمایشگاهی

بسیاری از کارکنان بهداشتی ترجیحاً بیش از یک روش تشخیصی به کار می برند و احتمال تشخیص صحیح را افزایش می دهند. تست رنگ آمیزی شامل یک لام از ترشحات آلت تناسلی مردانه یا مدخل رحم و سپس رنگ آمیزی آن می باشد. سپس از دید میکروسکوپی جهت جستجوی باکتری باکتری بر روی لام استفاده می شود. شما اغلب می توانید هنگامی که در مطب یا کلنیک هستید نتایج تست را به دست آورید. این تست در مردان کاملاً دقیق است ولی در زنان مناسب نیست. فقط در نیمی از زنان مبتلا به سوزاک نتایج رنگ آمیزی مثبت می شود.

اغلب موارد کارکنان بهداشتی از سواب های رحمی یا مدخل رحمی جهت تست تشخیصی ژن باکتری استفده می نمایند. این تست دقیق تر از کشت باکتری می باشد.

در کشت آزمایشگاهی، یک نمونه از ترشحات درون ظرف کشت قرار گرفته برای مدت ۲ روز انکیوبه می شود تا به باکتری اجازه رشد داده شود. حساسیت این تست وابسته به مکانی است که نمونه گرفته شده است.

کشت نمونه مدخل رحمی تقریباً در ۹۰ درصد موارد عفونت را تشخیص می دهد. کشت همچنین اجازه تست برای باکتری های مقاوم به دارو را نیز می دهد.

درمان

مراقبین و کارکنان بهداشتی اغلب یک تک دوز از آنتی بیوتیک های زیر را جهت درمان سوزاک تجویز می نمایند.

Cefexime

Ceftriaxone

Ciprofloxacin

Ofloxacin

Levofloxacin

در صورت بارداری یا سن کمتر از ۱۸ سال نباید سیپروفلوکساسین یا افلوکساسین مصرف نماید.

پزشک معالج شما می تواند بهترین و بی خطر ترین آنتی بیوتیک را برای شما تجویز نماید. سوزاک و کلامیدیا، دیگر بیماری شایع منتقله از طریق تماس جنسی، اغلب همزمان فرد را آلوده می نمایند. بنابراین پزشکان اغلب یک ترکیب آنتی بیوتیکی نظیر سفتریاکسون و داکسی سیکلین یا آزیترومایسین را تجویز می نماید و هر دو بیماری را درمان می کنند.

اگر شما مبتلا به سوزاک هستید، همه شرکای جنسی شما چه علامتدار و چه بدون علامت باید تست شده و در صورت آلودگی درمان شوند.

پیشگیری

مطمئن ترین راه جلوگیری برای بیماری های منتقله از طریق جنسی، پرهیز از تماس جنسی مشکوک می باشد. با استفاده از کاندوم های لاتکسی به طور مستقیم و دائمی در طی فعالیت جنسی مقعدی یا مهبلی احتمال ابتلا به سوزاک و عوارض آن کاهش می یابد.

عوارض

در عفونت های سوزاک درمان نشده : باکتری در مجاری تناسلی انتشار می یابد و به ندرت از طریق جریان خون، مفاصل، دریچه های قلبی و مغز را دچار عفونت می نماید.

شایعترین نتیجه سوزاک درمان نشده، بیماری التهاب لگن، عفونت شدید مجاری تناسلی، می باشد. این بیماری اغلب بلافاصله بعد از خونریزی ماهیانه رخ می دهد. بیماری التهاب لگن باعث ایجاد بافت اسکاری در لوله های تخمدانی می گردد و اگر لوله ها به طور نسبی تنگ شوند ممکن است تخمک بارور نتواند از این طریق به رحم باز گشته و در این صورت احتمال تلقیح جنین در لوله و بارداری نابجا افزایش می یابد. این عارضه جدی باعث سقط جنین و یا مرگ مادر می گردد. در مردان سوزاک منجر به اپیدیدیمیت، شرایط دردناک در بیضه ها می شود که در صورت عدم درمان منجر به ناباروری و درگیری غدد پروستات می گردد.

به ندرت سوزاک درمان نشده از طریق خون به مفاصل انتشار و منجر به التهاب مفاصل می شود که یک عارضه بسیار جدی است. ابتلا به عفونت سوزاک احتمال ابتلا به ایدز را افزایش می دهد. لذا این نکته بسیار مهم است که فرد خود را در برابر این بیماری محافظت نماید و یا در صورت آلودگی به بیماری سریعاً تحت درمان قرار گیرد.

انتقال عفونت به نوزادان یا اطفال

اگر شما در بارداری مبتلا به سوزاک هستید، ممکن است عفونت را به فرزندتان انتقال دهید. این انتقال هنگام عبور نوزاد از کانال زایمان یا در طی حاملگی صورت می گیرد. مراقبین بهداشتی از طریق کاربرد قطره نیترات نقره یا دیگر داروهای چشمی می توانند از عفونت چشم فرزند شما جلوگیری نمایند.

به علت ریسک عفونت سوزاک برای شما و فرزنداتان متخصصین پیشنهاد می کنند که زنان حامله طی مراقبت های قبل از تولد حداقل یکبار جهت بررسی آلودگی به سوزاک تست شوند.

سوزاک در مردان
۱ – اصولا ً در مقایسه با سایر بیماری ها ، سوزاک بیماری خیلی مسری ای نمی باشد . در ۴/۱ مردان در موقع آمیزش با زن مبتلا ، امکان آلودگی وجود دارد که استفاده از کاندوم این نسبت را کمتر هم می کند .

۲- راه ورود میکروب در مردان ؛ قسمت قدامی مخاط مجرای ادرار می باشد که منجر به اورتریت (Urthritis) می گردد .

۳- سوزاک در مردان ابتدا از ناحیه ی قدامی مجرای ادرار شروع می شود . دوره ی نهفتگی بیماری از یک روز تا چند هفته و بطور متوسط ۳ تا ۵ روز می باشد . ۱۰% مردان مبتلا ممکن است بدون علامت باشند .

۴ – اولین علامت ؛ احساس سوزش در مجرا و تکرر ادرار می باشد . پس از آن ، ترشح موکوئیدی به وجود می آید که به سرعت چرکی می شود (discharge) . ترشح غلیظ ، چسبنده و به رنگ زرد یا سبز مایل به زرد است ، بوی نامطبوعی دارد و روی لباس زیر هم اثر می گذارد

۵ – در صورتی که بیماری درمان نشود ، عفونت به سایر قسمت های دستگاه تناسلی منتشر می شود . عفونت قدامی مجرای ادرار به طرف خلفی و نسوج مجاور توسعه می یابد و می تواند ایجاد واکنش التهابی و آبسه های پری اورترال و تنگی دائمی مجرای ادرار را نماید .

۶ – متعاقب ورم اپیدیدیم ( محل تحرک و تکامل نهایی اسپرماتوزوئیدها ) ، ممکن است هیدروسل ثانویه ی بیضه ایجاد گردد . ورم اپیدیدم معمولا ٌ یکطرفه است که اگر دو طرف را درگیر کند ، بیمار عقیم خواهد شد .

۷ – اگر کانال دفران ( مجرای منی بر ) آلوده شود ، ممکن است درد شکم با آپاندیسیت حاد و پری تونیت ( عفونت پرده ی صفاق شکم ) اشتباه شود .

۸- گاهی اوقات تورم غدد لنفاوی کشاله ی ران و ادم آلت ( تورم آلت ) مشاهده می شود .

۹ -علاوه بر انتشار موضعی از کانون اولیه ی عفونت به دستگاه ادراری – تناسلی ، انتشار جایگزینی گنوکوک در نقاط مختلف بدن ایجاد عفونت منتشر (Disseminated Gonococcal Infection – DGI) نموده و موجب بروز تظاهرات عمومی نظیر تب خفیف ، درماتیت ( عفونت پوست ) ، آرتریت ، میوکاردیت ( مشکلات عمومی قلب ) ، مننژیت ، هپاتیت ، التهاب عنبیه و جسم مژگانی (Anterior Oveitis) و … می گردد .

۱۰ – انواعی از میکروب که ضایعات منتشر ایجاد می کنند ؛ به پنی سیلین حساس و به اثر باکتریسیدال ( باکتری کشی ) سرم انسان مقاوم هستند .
سوزاک در زنان
۱ – سوزاک در زنان ، ابتدا گردن رحم و سپس مجرای ادرار را آلوده می نماید و به ندرت مخاط واژن آلوده می شود زیرا اولا ً جدار واژن در برابر عفونت مقاومت زیادی دارد و ثانیا ً در سلول های مخاط آن مقدار زیادی گلیکوژن موجود است که سبب رشد و نمو لاکتوباسیل دودرلین ( نوعی باکتری ) و اسیدی شدن واکنش مهبل می گردد و این محیط اسیدی به میکروب های بیماریزا اجازه ی رشد می دهد .

۲- دوره ی نهفتگی در زنان طولانی تر از مردان بوده و بطور متوسط دو هفته است .

۳ – در ۳/۱ زنان مبتلا به سوزاک اگر کشت هم مثبت شود ( یعنب باکتری عامل وجود داشته باشد ) ، علامتی وجود نداشته است .

۴ – مهم ترین علامت اورتریت در زنان ؛ احساس سوزش در هنگام ادرار کردن و بعضی اوقات تکرر ادرار می باشد . برخی از موارد ممکن است دارای ترشح مجرا باشند . معمولا ً مجرای ادرار متورم و قرمز می باشد .

۵ - در کسانی که به سرویسیت ( عفونت گردن رحم ) مبتلا می گردند ، ممکن است علامتی وجود نداشته و یا گردن رحم قرمز بوده و دارای ترشحات چرکی باشد .

۶ – در بعضی موارد هم علایمی از قبیل دیزوری ( Dysuria) ، تکرر ادرار ، حساسیت فرج ، دیسپازونی ( مقاربت دردناک ) ، درد پشت و نامرتبی قاعدگی وجود دارد .

۷ – در صورتی که بیمار درمان نگردد ، بیماری به صورت مزمن درمی آید و عفونت به قسمت های دیگر دستگاه تناسلی و حتی به داخل صفاق ( پرده ی شکمی ) راه می یاد و باعث آبسه و پری تونیت لگن می شود .

۸ – مهم ترین شکل ؛ بیماری آماسی لگن (Pelivic Inflammatory Disease – PID ) می باشد که در ۲۰% زنان مبتلا به وجود می آید و باعث عفونت لوله های فالوپ ( محل لقاح اسپرم با تخمک ) گردیده و سالپنژیت ایجاد می نماید .

۹ – تشکیل آبسهیا عفونت لوله ها منجر به چسبندگی و انسداد و درنتیجه عقیمی و حاملگی خارج رحم می گردد . از طرف دیگر در هنگام انسداد لوله ها بعلت خارج نشدن ترشحات آن ها ، باکتری های دیگر باعث تشدید عفونت می شوند که در این صورت ضایعات همراه با درد بوده و درمان آن مشکل است .

۱۰ – بیماری آماسی لگن در کسانی که برای جلوگیری از بارداری از IUD استفاده می کنند بیشتر است و در افرادی که قرص ضد حاملگی مصرف می کنند کمتر دیده می شود .

۱۱ ) علاوه بر انتشار موضعی به دستگاه ادراری – تناسلی ، عفونت منتشره ی گنوکوکی (DGI) در ۱ تا ۳ درصد موارد پیش می آید که بیشتر در زنان و اغلب در زمان حاملگی یا دوران قاعدگی بخ وجود می آید .

۱۲- در مرحله ی باکتریمی ( ورود باکتری به خون ) معمولا ً تب و لرز وجود دارد .
hi dr!
     
  

 
معرفی انواع بیماری های واگیردار شایع

بیماریهای مقاربتی از بیماریهای خیلی شایع در جهان هستند. این بیماریها به طور عمده در نتیجه تماس جنسی با فرد آلوده و یا از طریق مادر آلوده به کودک منتقل می شوند. ولی ممکن است استفاده از سرنگ و سوزن مشترک در معتادان تزریقی نیز سبب ابتلا به این بیماریها گردد.
بر اساس برآورد سازمان جهانی بهداشت بیشتر از ۳۳۰ میلیون مورد جدید بیماریهای مقاربتی قابل درمان از جمله سیفیلیس و سوزاک سالانه در دنیا بروز می نماید و در واقع روزانه شاهد بروز حدود یک میلیون مورد جدید از بیماریهای مقاربتی در دنیا هستیم.
طبق گزارش منابع معتبر جهانی، بیماریهای آمیزشی در دنیا رو به افزایش است و نظر به مسری بودن این بیماریها و عوارض ناشی از عدم درمان و پیشگیری آن، کنترل بیماریهای آمیزشی ضروری می باشد.
چون بیماریهای منتقله از راه تماس جنسی موضوع حساسی است و صحبت کردن آشکار در مورد آنها، در کشورهای مختلف از جمله ایران آسان نیست و سبب بدنامی می شود ، بیماران یا به موقع برای درمان مراجعه نمی کنند و یا برای درمان به درمانگران سنتی مراجعه می کنند. لذا به خوبی معالجه نمی شوند و سبب انتقال و گسترش بیماری می شوند.
در صورت بی توجهی و عدم درمان به موقع این بیماریها، ممکن است عوارض جدی مانند نازایی ، حاملگی خارج از رحم ، سرطان گردن رحم، خونریزی شدید و پارگی لوله های رحمی پیش آید که منجر به مرگ هم می شود. در دو سوم یا بیشتر زنان باردار مبتلا به سیفیلیس اولیه عفونت از طریق جفت به جنین سرایت می کند.

عواقب بیماریهای مقاربتی فقط به خود بیماران محدود نمی شود . اگر زنان باردار ،مبتلا به بیماریهای آمیزشی شوند، ممکن است پی آمدهایی نظیر سقط خود به خود ، تولد زودرس ، مرده زایی ، مرگ داخل رحم، تولد با وزن پایین و عفونت چشمها و ریه ها در جنین و نوزاد ایجاد شود.
ابتلا به بیماریهای آمیزشی ، خطر آلودگی به ویروس ایدز را افزایش می دهد و موجب بروز بیماری ایدز و مرگ بیماران می شود.
بیماریهای مقاربتی قابل پیشگیری و درمان هستند.
تعریف
بیماریهای مقاربتی از انواع بیماریهای واگیردار هستند که به طور عمده از طریق آمیزش جنسی با فرد آلوده انتقال می یابند.انتقال از مادر آلوده به نوزاد و از راه خون هم امکان دارد. این بیماریها توسط تعدادی از عوامل بیماریزا ایجاد می شوند که باعث بروز علائمی مانند ترشحات مجرای ادرار در مردان ، ترشح مهبل در زنان ، زخم در ناحیه تناسلی ، درد در قسمت تحتانی شکم در زنان ، تورم و قرمزی بیضه و تورم غدد لنفاوی در کشاله ران می گردد. در بعضی ها ، بخصوص در زنان ممکن است عفونت ، علامتی ایجاد نکند.
کنترل بیماریهای مقاربتی به سه دلیل زیر دارای اهمیت است:
- به علت دامنه و گسترش این بیماریها
- به علت ایجاد عوارض جدی
- به علت ارتباط بین بیماریهای منتقله از راه مقاربت و آلودگی به ویروس ایدز
دو نوع از بیماریهای مهم مقاربتی سوزاک و سیفیلیس هستند. بیماری ایدز هم در این طبقه بندی جای دارد، هر چند که ایدز از طریق غیر آمیزشی هم منتقل می شود.
عوامل بیماری زا
بیش از ۲۰ موجود زنده میکروسکوپی مختلف از جمله باکتری، قارچ ، انگل ، ویروس و … سبب بیماریهای مقاربتی می شوند، ولی معمولاً علائم و نشانه های یکسانی ایجاد می کنند مثلاً ترشح از مجرای آلت در مردان و ترشح مهبل در زنان و زخم تناسلی از علائم شایع بیماریهای آمیزشی است.
راههای سرایت
چنانچه از نام بیماریها پیداست، راه اصلی انتقال بیماریهای آمیزشی ، نزدیکی جنسی (مهبلی یا مقعدی) با فرد آلوده است. سایر راههای انتقال عبارتند از:
- از مادر آلوده به نوزاد در حین حاملگی ، در زمان زایمان و یا بعد از تولد
- از راه انتقال خون و فرآورده های خونی آلوده و اشتراک در سرنگ و سوزن تزریقی آلوده
مهم است بدانیم که شریک جنسی آلوده ممکن است دارای علامت نباشد و نداند که بیمار است و سبب انتقال و گسترش بیماری گردد.
بیماریهای مقاربتی ، خطر آلودگی به ویروس ایدز را افزایش می دهند.
رفتارهای زیر احتمال انتقال بیماری را افزایش می دهد:
- داشتن بیش از یک شریک جنسی
- داشتن شریک جنسی که دارای شرکای جنسی متعدد است.
- داشتن انحراف جنسی و نزدیکی با افراد فاسد و بدکاره
- عدم استفاده از کاندوم در هر یک از شرایط یادشده در بالا
راه های ورود عوامل بیماریزا معمولاً از طریق اندامهای تناسلی، مجاری ادراری ، مخاط دهان و مقعد ، پوست خراش یافته و خون است.
در زنان و نیز در مردان، بیماریهای قابل انتقال از راه مقاربت در گروه سنی ۱۵- ۳۰ سال در بالاترین حد است و در سنین بعدی کاهش پیدا میکند.
عوامل اجتماعی که بر انتقال این نوع بیماریها تأثیر می گذارند عبارتند از:
تأخیر در درمان بیماریهای منتقله از راه مقاربت به دلایل زیر:
۱. زنان مبتلا اغلب علامت ندارند. حدود ۸۰% زنان آلوده به سوزاک ممکن است بدون علامت باشند.
۲. ترس از بدنامی ممکن است مردم را به سرپوش نهادن وادارد و این خود سبب افزایش و گسترش آلودگی می شود.
۳. ممکن است امکانات بهداشتی – درمانی در دسترس نباشد و یا بیماران استطاعت پرداخت هزینه خدمات را نداشته باشند.
۴. ممکن است مردم ترجیح دهند برای اجتناب از بی آبروئی ، به درمانگران سنتی مراجعه کنند.
۵. بالاخره ممکن است داروهای لازم را به طور کامل مصرف نکنند . درمان موثر وقتی امکان پذیر است که بیماران دوره درمان را کامل کنند.

همراه نیاوردن شرکای جنسی برای درمان
کوتاهی در استفاده از کاندوم برای فعالیت امن جنسی
علاوه بر عوامل اجتماعی و رفتاری یاد شده در بالا، عوامل زیر هم در انتقال بیماریهای مقاربتی موثرند:
سن:
ماهیت مخاط مهبل و دهانه رحم در زنان جوان، آنها را برای آلوده شدن بسیار مستعد می سازد. زنان جوان وقتی بسیار زود ازدواج می کنند و یا از نظر جنسی فعال می شوند، مخصوصاً در معرض خطر بیشتری قرار دارند.
جنس:
بیماریهای مقاربتی ابتدا از طریق تماس جنسی درون مهبلی به زنان منتقل می شود. زنان راحت تر و سریعتر از مردان به بیماریهای مقاربتی مبتلا می شوند.
ختنه:
مردان ختنه شده کمتر از مردان ختنه نشده به بیماریهای مقاربتی مبتلا می شوند.
ازدواج دیرهنگام
در اکثر جوامع افراد معینی ممکن است وجود داشته باشند که اختصاصاً در مقابل بیماریهای آمیزشی آسیب پذیر باشند و عبارتند از:
دختران نوجوانی که از نظر جنسی فعال هستند.
زنانی که دارای چند شریک جنسی هستند.
زنان بدکاره و فاسد و مشتریان آنها
مردان و زنانی که شغل آنها ایجاب می کند که از خانواده خود دور باشند و شرکای جنسی دائمی در درازمدت ندارند.
علائم
مهمترین علائم و شکایات بیماران مبتلا به بیماریهای مقاربتی عبارتند از:
- ترشح غیرعادی از مجرای تناسلی زن ( افزایش مقدار، تغییر بو و رنگ)
- سوزش ، خارش و درد در هنگام مقاربت زنان
- هرگونه زخم و یا ضایعه تناسلی
- درد در قسمت تحتانی شکم و درد واضح لگنی در زنان
- تورم (برآمدگی) دو طرفه یا یک طرفه غدد لنفاوی در کشاله ران
- درد، قرمزی و تورم در بیضه ها
- قرمزی، ترشح و تورم چشم در نوزادان
بیماریهای قابل انتقال از طریق مقاربت در زنها، معمولاً علامتی ایجاد نمی کنند و یا علائم خفیف دارند. بنابر این زنها کمتر برای درمان مراجعه می کنند. ۸۰% زنان آلوده به سوزاک ممکن است بدون علامت باشند . البته ۱۰% مردان آلوده به سوزاک هم ،علامتی ندارند.
تشخیص
بیش از ۲۰ عامل بیماریزای مختلف بیماریهای مقاربتی ایجاد می کنند که معمولاً علائم و نشانه های مشابهی دارند و اگر دقت شود به آسانی تشخیص داده می شوند. دسترسی به تسهیلات و امکانات آزمایشگاهی به تشخیص کمک میکند، زیرا بعضی از علائم ، خصوصاً در زنان ممکن است نتیجه علل دیگری غیر از بیماریهای مقاربتی باشد.
درمان
علاوه بر درمان بیمار باید همسر و شریک جنسی او نیز درمان شود. اگر یک طرف درمان شود ، چون بیماری مسری است، چرخه انتقال ادامه می یابد. افراد مبتلا تا بهبودی کامل باید از تماس جنسی خودداری کنند و این خودداری تا از بین رفتن علائم و دوره کامل درمان باید ادامه داشته باشد. اگر مبتلایان به بیماریهای مقاربتی نتوانند از فعالیت جنسی تا بهبودی کامل خودداری کنند باید در تمام مراحل نزدیکی از کاندوم استفاده نمایند.
از آنجایی که خطر آلودگی به ویروس ایدز در افراد مبتلا به بیماریهای مقاربتی چند برابر می شود، باید سعی شود طبق توصیه و تجویز پزشک، درمانهای مراقبتی و دارویی لازم انجام و دوره درمان کامل شود.
وجود قرمزی و ترشح چشم در نوزادان ، ممکن است با عفونت مادر مرتبط باشد، لذا علاوه بر نوزاد ، والدین او نیز باید تحت مراقبتهای لازم پزشکی قرار گیرند.
امروزه بیماریهای مقاربتی قابل درمان هستند ، ولی ممکن است در آینده عوارض آنها قابل درمان نباشند. همانطور که ایدز درمانی ندارد و بنابر این مهم است که از رفتارهایی که سبب آلودگی می شوند پرهیز شود.
عواض بیماریهای مقاربتی
شواهد اخیر نشان داده است که بیماریهای شایع منتقله از راه مقاربت به انتشار آلودگی به ویروس ایدز کمک می کنند. افراد مبتلا به بیماریهای آمیزشی از جمله سوزاک، سیفیلیس و … اگر در معرض ویروس بیماری ایدز قرار گیرند، احتمال آلودگی آنها بیشتر است.
عوارض بیماریهای مقاربتی که آسیب های جدی به وجود می آورند و گاهی در زنان سبب مرگ هم می شوند عبارتند از:
- درد کهنه و مزمن در ناحیه شکم که زن را دچار عذاب جسمی و روحی می کند.
- نازایی در زنان و ناباروری و تنگی پیشابراه در مردان
- سقط خود به خودی
- حاملگی خارج از رحمی
- سرطان دستگاه تناسلی بخصوص گردن رحم
- مرده زایی ، ناهنجاریهای مادرزادی و مرگ نوزاد
- مرگ زن به علت عفونت و سایر عوارض یاد شده
- عفونتهای چشمی بالقوه کور کننده و سینه پهلو در کودکان
بسیاری از زنان ممکن است بدون آنکه بدانند که مبتلا به بیماری التهابی لگن هستند نابارور شوند. ۵۵- ۸۵ درصد زنان مبتلا به بیماریهای عفونی لگن ممکن است نابارور شوند.
در اثر بیماریهای التهابی و عفونی و تنگی لوله های رحمی، خطر بروز حاملگی های خارج از رحم – که می تواند سبب مرگ مادر و جنین شود- افزایش می یابد. حاملگی خارج از رحم اگر باعث پارگی لوله های رحمی شود، خونریزی های شدید ایجاد می کند. در کشورهای در حال توسعه ، حاملگی های خارج از رحم باعث مرگ ۱- ۵% مادران می شود.
سوزاک در مردان ممکن است عوارض شدیدی به وجود آورد. آلودگی می تواند از پیشابراه به قسمتهای دیگر تناسلی انتشار یابد و سبب تنگی مجرا و ناباروری شود، ولی امروز این عوارض بسیار نادر است.
سیفیلیس در زمان بارداری ، ممکن است از طریق کیسه آب، جنین را آلوده سازد. حدود ۴۰% حاملگی های زنان مبتلا به سیفیلیس به سقط جنین، مرده زایی و مرگ در زمانی نزدیک به زایمان ختم می شوند.
باید دانست که اگر بیماری زود تشخیص داده شود و به موقع درمان شود، کلیه این عوارض قابل اجتناب هستند. اگر آلودگی به ویروس ایدز که برای آن هیچ درمانی وجود ندارد، به این مجموعه اضافه شود ، بیماریهای مقاربتی ، آلودگی و ابتلای به ایدز را تسهیل می کنند، این موضوع اهمیت پیشگیری از بیماریهای آمیزشی را نشان می دهد.
راههای کنترل و پیشگیری
اگرچه بیماریهای مقاربتی به طور کلی باعث عوارض جانبی و عواقب زیادی می شوند ولی تلاشهای محدودی برای کنترل آنها انجام شده است. بنابر این موفقیت های بسیار کمی برای کاستن شیوع و جلوگیری از موارد جدید بیماریها حاصل گشته است. در نتیجه بیماریهای آمیزشی سریعاً در تمام جهان و به خصوص در کشورهای در حال توسعه، گسترش و انتشار یافته است.
اهداف اصلی کنترل بیماریهای مقاربتی عبارتند از:
- قطع نمودن انتقال عفونت و در نتیجه کاهش موارد جدید بیماریهای مقاربتی
- کاستن از طول مدت زمان عفونت جهت کاهش میزان شیوع و در نتیجه پیشگیری نمودن از گسترش بیماریها، عوارض جانبی و عواقب آن
- کاهش خطر آلودگی به ویروس ایدز
به منظور کاهش انتشار آلودگی بیماریهای مقاربتی، داشتن راهکارهای علمی ، موثر و قابل دسترس مهم است. پاره ای از آنها به شرح زیر است:

- تشخیص سریع و درمان به موقع افراد مبتلا به بیماریهای مقاربتی، هم به منظور کاهش انتقال به دیگران و هم به حد اقل رساندن عوارض و عواقب آن
- آموزش بیماران و جامعه در مورد خطرات روابط جنسی ناامن و ترغیب آنها به استفاده از کاندوم و محدود کردن شرکای جنسی
- درمان و آموزش شرکای جنسی بیماران
- هدف قرار دادن گروههای آسیب پذیر
- مراعات اصول اخلاقی و بهداشتی در روابط جنسی و نداشتن رفتارهای جنسی پرخطر
- وفاداری به همسر و داشتن رفتار جنسی مسوولانه
- خویشتن داری در تجرد و اجتناب از روابط جنسی نامشروع قبل از ازدواج و استفاده از کاندوم در هنگام ضرورت
- تمرین رفتارهای بهداشتی از جمله عدم استفاده مشترک از لباسهای زیر در زنان و استحمام و …
- ادرار کردن بعد از نزدیکی و شستشوی نواحی تناسلی بعد از مقاربت
- توجه به بروز هر گونه علامت بیماریهای جنسی در خود و همسر
- شناسایی و آموزش گروه هایی خاص از مردم نظیر کارگران مهاجر و سیار و آنهایی که به هر علتی برای انجام کار از خانواده خود به مدتهای طولانی دورند.
موانعی که در سر راه کنترل بیماریهای مقاربتی قرار دارند و باید متوجه آنها بود عبارتند از:

- تغییر در رفتارهای جنسی مشکل است. رفتارهای جنسی با فرهنگ هر منطقه شکل می گیرد و با مذهب تاثیر می پذیرد. تغییر در رفتارهای جنسی، به دلیل آنکه موضوع بسیار شخصی و عمیقاً ریشه دار است مشکل است. استفاده از داروها، از جمله الکل ، توانایی افراد را برای تصمیم گیری خوب و عاقلانه بر ضد آلودگی به بیماریهای مقاربتی و آلودگی به ویروس ایدز مختل می سازد. خوشبختانه وجود فرهنگ اسلامی و ترویج اخلاق حسنه موجب پیشگیری از بیماریهای مقاربتی می شود و لذا ترویج فرهنگ بیگانه از جمله موانع و مشکلات محسوب می شود.
- بحث در مورد روابط جنسی خیلی هم ساده و آسان نیست. افراد ممکن است از سوال کردن در مورد اطلاعاتی که نیاز دارند، خجالت بکشند و برای درمان دیر مراجعه کنند و بخصوص از دادن مشخصات شرکای جنسی خود ابا داشته باشند.
- بسیاری از بیماران بدون علامت هستند . افراد مبتلا به بیماریهای آمیزشی ممکن است علامتی نداشته باشند و بیماری را منتشر کنند و این امر مشکلات فراوانی در راه کنترل و جلوگیری از بیماریهای آمیزشی فراهم می آورد.
- درمان همیشه آسان و یا موثر نیست. بعضی از باکتریها نظیر عامل سوزاک به داروهای مصرفی مقاوم می شوند. مقاومت به داروها مستلزم تغییر داروهای انتخابی است. تولید واکسن برای بیماریهای مقاربتی نظیر آلودگی به ویروس ایدز ، به علت تغییرات مستمر ویروس در حال حاضر امکان ندارد.
می توان با بکار بردن شیوه های زیر بر دامنه مراقبت و کنترل افزود:

· رازداری و تضمین پنهانی و محرمانه عمل کردن در درمان موارد
· بدنام نکردن افراد
· برقراری ارتباط درست جلب اعتماد و احترام به بیماران
· ارائه خدمات در زمان مناسب و کاهش زمان انتظار
· کمک به پرداخت قسمتی از هزینه درمان
· ترویج فرهنگ اسلامی و قداست خانواده و تشویق به ازدواج
hi dr!
     
  

 
واکسیناسیون آنفلوآنزای فصلی باید جهانی شود

کارشناسان بهداشتی به تمام مردم تاکید کردند که برای واکسیناسیون زودهنگام و به موقع در برابر آنفلوآنزای فصلی در سال جدید، سریعتر اقدام کنند.



به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، این کارشناسان تاکید کردند: اکنون زمان آن فرا رسیده که دوباره برای تزریق واکسن آنفلوآنزای فصلی با نزدیک شدن به فصل سرما اقدام کنید.

هرچند نگرانی‌ از ویروس آنفلوآنزای خوکی به طور چشمگیری از بین رفته است، اما کارشناسان بهداشت عمومی ایالتی و محلی در آمریکا تاکید دارند که واکسیناسیون زود هنگام و به موقع اقدامی بسیار مهم و ضروری است که باید از سوی تمامی شهروندان صورت گیرد.

به گزارش پایگاه اینترنتی پوستستار، این کارشناسان می‌گویند: پیش از این اعلام شده بود که واکسیناسیون آنفلوآنزا برای افراد ۶۵ سال به بالا ضرورت دارد، اما امسال تاکید شده است که واکسیناسیون باید جهانی باشد و برای تمام مردم ضروری است.

این کارشناسان تاکید دارند که کلینیک‌های بهداشتی باید شرایط دسترسی به این واکسن را تسهیل کرده و در اختیار همگان قرار دهند.

مرکز ملی کنترل و پیشگیری امراض در آمریکا نیز اعلام کرده است: تاکنون ۱۶۰ میلیون دوز واکسن تولید شده تا در سال جاری در اختیار همه مردم قرار بگیرد. سال گذشته این بیماری از فصل بهار آغاز شد و بیش از همه جوانان را مبتلا ساخت.
hi dr!
     
  

 
آفت‌های دهانی (canker sores) زخم‌های دردناک غیر سرطانی است


آفت‌های دهانی (canker sores) زخم‌های دردناکی هستند که درون دهان و اغلب در پایه لثه‌ها، درون گونه‌ها یا لب‌ها، روی کام نرم یا روی زبان به‌وجود می‌آیند. این آفت‌ها معمولا نیازی به درمان ندارند و خودبه‌خود برطرف می‌شوند. رعایت بهداشت دهان و دندان می‌تواند به پیشگیری از بروز این آفت‌ها کمک کند.

استرس و خستگی، از عوامل بروز آفت است. مواد غذایی حاوی آهن و ویتامینB12 در بهبود علائم آفت مؤثرند. این بیماری گاهی با سرطان دهان اشتباه گرفته شده و موجب ترس و واهمه بیمار می‌شود در حالی‌که مهم‌ترین علل بروز آن عوامل محیطی است.

دکتر آرش عزیزی، متخصص بیماری‌های دهان و دندان به همشهری گفت: استرس، خستگی و کمبود آهن از مهم‌ترین دلایل بروز آفت دهان است و با توجه به اینکه درمان قطعی ندارد می‌توان با مصرف داروهای موضعی، سوزش و درد آفت را کاهش داد.
همچنین کمبود آهن، کمبود ویتامینB12 و اسید‌فولیک، وراثت و ژنتیک و عادت ماهانه از مهم‌ترین دلایل بروز آفت دهان است.

وی تأکید می‌کند: با توجه به اینکه آفت دهان درمان قطعی ندارد، توصیه می‌شود درصورت ابتلا به این عارضه سعی شود ابتدا عوامل محیطی را برطرف کرد. همچنین با مصرف داروهایی مانند مسکن‌ها، شربت آنتی‌هیستامین یا کورتون نیز می‌توان سوزش و درد آفت را کاهش داد. گنجاندن مواد غذایی سرشار از آهن، ویتامینB12 و اسید فولیک در رژیم غذایی نیز در بهبود علائم آفت مؤثر است. حساسیت به بادمجان و فلفل، آفت را تشدید می‌کند.
این متخصص بیماری‌های دهان و دندان اظهار کرد: تأثیر مصرف برخی مواد مانند رب‌انار در بهبود علائم آفت اثبات نشده است و تنها توصیه، رفع عوامل محیطی مانند استرس است.

این عوامل ممکن است خطر ابتلا شما به آفت دهانی را افزایش دهند:
- سابقه خانوادگی آفت دهانی
- تضعیف دستگاه ایمنی
- گاز گرفتن درون گونه یا زبان
- انجام اعمال دندانپزشکی
- استرس یا تغییرات سطوح هورمون‌ها
- نقصان ویتامین‌ها یا مواد معدنی مانند آهن، اسید‌فولیک، یا ویتامینB12
- آلرژی غذایی
- ابتلا به عفونت ویروسی
برای کمک به کاهش درد ناشی از آفت‌های دهانی به این توصیه‌ها عمل کنید:
- از داروهای مسکنی که در داروخانه‌های برای تخفیف درد آفت عرضه می‌شوند، استفاده کنید.
- دهان خود را با محلول آب نمک یا دهان‌شویه شست‌وشو دهید.
- محلول رقیق پراکسید هیدروژن (یک قسمت پراکسید هیدروژن در یک قسمت آب) تهیه کنید و آن را بـا سـوآب پنبــه‌ای روی آفت‌ها بـمالیـد.
- از غذاهای داغ و تند که ممکن است باعث بدترشدن آفت‌ها شوند، اجتناب کنید.

۲۰درصد مردم به این عارضه مبتلا می‌شوند

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: آفت‌های دهانی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های دهانی است که ۲۰درصد مردم به این عارضه مبتلا می‌شوند.
فرزانه آقاحسینی با بیان اینکه آفت‌های دهانی به ۳ شکل دیده می‌شوند اظهار داشت: نوع اول آفت‌های دهانی که شایع‌ترین نوع آنها هم هستند به‌صورت زخم‌های کوچک، منفعل و چندتاچندتا بروز می‌کنند. نوع دوم، زخم‌های خیلی بزرگ است و نوع سوم که کمتر شایع است به‌صورت تبخالی است که ۵۰ تا ۶۰ زخم در کنار هم ایجاد می‌شوند.

وی با بیان علت‌های ابتلا به این عارضه تصریح کرد: علت‌های ارثی از نظر ابتلای پدر یا مادر یا هر دو به این عارضه نخستین موضوعی است که باید بررسی شود زیرا احتمال ابتلای فرزندی که پدر و مادر مبتلا دارد بیشتر می‌شود.

این متخصص بیماری‌های دهان ادامه داد: سوء تغذیه که بیشتر از همه آنها کمبود آهن، B12 و اسیدفولیک مهم است از دیگر عوامل ابتلا به آفت دهان است و بیشتر در افرادی که بدون نظر پزشک شروع به گرفتن رژیم لاغری می‌کنند دیده می‌شود. چرا که رژیم‌های لاغری به نخستین چیزی که ضربه می‌زنند ذخایر ویتامینی بدن است.

وی گفت: کنارگذاشتن گوشت قرمز از رژیم غذایی، استرس و هیجانات و تغییرات هورمونی از دیگر مواردی است که می‌تواند فرد را به این عارضه دچار کند. آقاحسینی خاطرنشان کرد: برای درمان ابتدا باید مشخص شود عامل ایجاد آفت عواملی مانند استرس و تغییرات هورمونی است یا نه که اگر این دو باعث ایجاد آفت باشند باید با تزریق کورتون به داخل ضایعه آن را درمان کرد.

همچنین تزریق کورتون که باعث ابتلای افراد به پوکی استخوان و ضایعات مفصلی نخواهد شد می‌تواند تا ۴ماه اطراف ضایعه را از زدن آفت مصون نگهدارد اما اگر علت ایجاد آفت موارد زمینه‌ای است باید علل زمینه‌ای درمان شود. زخم‌های آفتی می‌تواند بسیار دردناک باشد و با فعالیت‌های روزمره بیمار تداخل ایجاد کند. از طرف دیگر این زخم‌ها می‌توانند آزار اندکی را برای بیمار ایجاد کنند.

علت ایجاد آفت چیست؟

مکانیسم دقیق ایجاد آفت هنوز به درستی روشن نیست. ولی به‌نظر می‌رسد واکنش‌های ایمنی بدن بیمار در ایجاد آن دخیل باشد. زخم‌های آفتی وقتی ایجاد می‌شوند که به دلایل نامشخص سیستم ایمنی بیمار وجود یک مولکول ناشناخته را اعلام می‌دارد. حضور این مولکول‌ها باعث حمله لنفوسیت‌ها خواهد شد. (همانند حمله همین سلول‌ها به بافت پیوند شده به بیمار). نتیجه این فرایند پیدایش زخم‌های آفتی خواهد بود.

هرچند درمان قطعی‌ای برای آفت وجود ندارد ولی روش‌هایی وجود دارد که در کاهش مدت زمان حضور زخم و نیز کاهش درد و ناراحتی بیمار مؤثر است.

۱- استفاده از خمیردندان‌هایی که حاوی سدیم لوریل‌سولفات نباشند.
۲- استفاده از محصولاتی که با ایجاد یک لایه محافظ روی زخم‌ها مانع تحریک آنها توسط عوامل محیطی می‌شوند.
۳- داروهایی که سطح زخم‌های آفتی را شست‌وشو می‌دهند.
۴- داروهای گیاهی: برخی عصاره‌های گیاهی باعث تخفیف علائم بیماران آفتی می‌شوند.
۵- مصرف مرتب وروزانه ماست که محتوی لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس باشد.
۶- کاهش عوامل آسیب‌زننده (تروماتیک) دهان مثل دندان‌های شکسته، جرم زیاد، پرکردگی‌های تیز و… .
۷- رعایت بهداشت دهان به‌صورت دقیق و منظم
۸- عدم‌مصرف غذاهایی که ایجاد آفت را تشدید می‌کنند (مثل غذاهای آلرژیک).
۹- درصورت کمبود تغذیه‌ای بایستی مکمل مولتی‌ویتامین مصرف شود.
۱۰- عدم‌مصرف غذاها و مایعات محرک مثل آب‌لیمو یا رب‌گوجه .
۱۱- کاهش استرس.
hi dr!
     
  

 
آشنایی با گلو درد و راه های درمان آن

گلودرد معمولاً نشان دهنده ی عفونت دستگاه تنفسی است. از آنجایی که یک بچه کوچک نمی تواند احساس گلودرد را به خوبی بیان کند. باید متوجه دشواری وی در بلعیدن غذا باشید.

گلودرد می تواند به علت التهاب لوزه ها (تونزیلیت) که توسط نوعی میکروب به نام استافیلوکوک ایجاد می شود، یا در بیشتر موارد به علت یک ویروس مثل ویروس سرماخوردگی یا آنفلوانزا ایجاد شود. در مواردی که عفونت در جای دیگری غیر از گلو باشد مثل لارنژیت (التهاب و عفونت حنجره) ممکن است کودک در گلو هم احساس درد و ناراحتی داشته باشد. همچنین در مواردی که غدد لنفاوی یا بزاقی موجود در گردن ملتهب می شوند (مثل اوریون) باز هم ممکن است احساس درد و ناراحتی در گلو وجود داشته باشد.

گلودرد در اغلب موارد جدی نیست اما در صورتی که یک عفونت استرپتوکوکی در حلق وجود داشته باشد باید حتماً با پنی سیلین درمان شود زیرا در صورت عدم درمان ، بعدها ممکن است عوارضی مثل درگیری کلیه ها و یا تب روماتیسمی داشته باشد.

نخستین اقداماتی که شما می توانید انجام دهید:
۱- اگر کودک از گلودرد شاکی است یا در بلعیدن غذا مشکل دارد و اشتهای خود را از دست داده است، گلوی وی را در نور مناسب معاینه کنید. به این ترتیب که از کودک بخواهید دهان خود را باز کرده و بگوید آآآ… در همین زمان زبان را با دسته یک قاشق تمیز به پایین ببرید و ته حلق را نگاه کنید تا متوجه هر نوع عفونت چرکی یا تورم و قرمزی لوزه ها بشوید!

۲- با کمک نوک انگشتان غدد لنفاوی زیر گردن را معاینه کنید تا متوجه بزرگی احتمالی آنها بشوید؛

۳- درجه حرارت بدن کودک را اندازه بگیرید تا از وجود تب مطلع شوید؛

۴- در صورت وجود گلودرد و بدحالی عمومی، تا زمان مراجعه به پزشک از فرستادن کودک به مدرسه خودداری کنید؛

۵- در صورت وجود گلودرد و سایر علائم عفونت مثل تب و بی حالی به پزشک مراجعه کنید. گلودرد استرپتوکوکی باید برای پیشگیری از بروز عوارض حتماً درمان شود.

اقداماتی که پزشک انجام می دهد:
دکتر برای تشخیص علت گلودرد، کودک را به دقت معاینه کرده و در صورت تشخیص عفونت استرپتوکوکی از آنتی بیوتیک (اغلب پنی سیلین) استفاده می کند. عفونت های ویروسی گلو احتیاج به درمان آنتی بیوتیکی ندارند.
اقداماتی که شما می توانید برای کمک به کودک خود انجام دهید:
- برای کاهش درد کودک از شربت استامینوفن استفاده کنید؛

- استفاده از مایعات خنک ، شدت گلودرد را کاهش می دهد؛

- مقادیر زیادی مایعات به کودک بدهید. در صورتی که کودک به علت گلودرد از خوردن غذا امتناع کند از غذاهای مایع مثل سوپ و آش استفاده کنید؛

- در صورت شکایت کودک از درد گوش (با کشیدن گوش در بچه های کوچکتر) گوش را بررسی کنید تا از وجود ترشح و چرک در گوش مطلع شوید؛

- مقدار زیادی مایعات خنک به کودک بدهید تا درد گلو کمتر شود؛

اقداماتی که پزشک انجام می دهد:
- در صورت احتمال وجود یک عفونت باکتریایی در گلو، ممکن است پزشک آنتی بیوتیک تجویز کند اما برای عفونت های ویروسی ( که شایعتر هستند) درمان مشخصی وجود ندارد؛

- پزشک گوش کودک را معاینه می کند تا از وجود احتمالی عفونت و چرک در گوش مطلع شده و در صورت وجود عفونت ، آنتی بیوتیک تجویز کند؛

- اگر کودک از حملات مکرر تونزیلیت ( لوزه ها ) شاکی است و یا بزرگی ادنوئید (لوزه سوم) سبب عفونت های مکرر گوش میانی می شود، ممکن است لازم باشد به یک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید تا در صورت لزوم لوزه ها و ادنوئید را عمل کند.

شرایطی که در عمل برداشتن لوزه ها بایددر نظر گرفته شوند عبارت اند از:

الف – عمل جراحی معمولاً قبل از ۴ سالگی انجام می شود؛

ب – زمان شروع تونزیلیت و طول مدتی که کودک از حملات مکرر تونزیلیت شاکی بوده مهم است. اغلب پزشکان پیش از تصمیم گیری برای عمل دو سال صبر می کنند؛

ج – در صورتی که حملات تونزیلیت آن قدر در طول سال تکرار می شوند که در تحصیل کودک ایجاد اشکال می کنند و یا باعث ایجاد اشکال در تغذیه کودک می شوند، عمل لوزه توصیه می شود.
اقداماتی که شما می توانید برای کمک به کودک انجام دهید:
- در صورت تب از شربت استامینوفن و پاشویه استفاده کنید و کودک را در یک اتاق گرم نگه دارید؛

- مایعات فراوان به کودک بدهید؛

- از غذاهای مایع مثل سوپ و آش که فرو دادن آن راحت است استفاده کنید؛

- طبق آخرین تحقیقات غِرغِره آب نمک، احتمال انتقال عفونت از حلق به گوش میانی را بیشتر می کند. بنابراین امروزه توصیه می شود که کودک را وادار به غرغره نکنید.

التهاب لوزه ها (تونزیلیت)
تونزیلیت ، به التهاب حاد لوزه ها است که اغلب بر اثر یک عفونت ویروسی ایجاد می شود. لوزه ها در انتهای حلق و در خلف زبان قرار گرفته اند و نخستین سد دفاعی بدن در مقابل میکروب ها هستند که میکروب ها را به دام انداخته و نابود می کنند و مانع ورود آنها به دستگاه تنفس می شوند. در طی این روند خود لوزه ها نیز ممکن است عفونی و ملتهب شوند و علائمی مثل گلودرد، تب و تورم غدد لنفاوی گردن را ایجاد کنند. ادنوئید (لوزه سوم) که در عقب بینی قرار گرفته است نیز تقریباً اغلب در سنین مدرسه و هنگامی که لوزه های بزرگ برای نخستین بار با عفونت مواجه می شوند، دیده می شود. به تدریج که کودک بزرگتر می شود مقاومت وی در مقابل عفونت بیشتر شده و لوزه ها کوچکتر می شوند، بنابراین میزان بروز تونزیلیت کاهش می یابد.

تونزیلیت در اغلب موارد بیماری مهمی محسوب نمی شود مگر این که همراه با اوتیت مدیا ( عفونت گوش میانی ) باشد و یا عامل ایجاد کننده آن استرپتوکوک باشد زیرا همان طور که قبلاً گفته شد عفونت استرپتوکوکی می تواند همراه با عوارضی مثل نفریت (درگیری کلیه ها) یا تب روماتیسمی باشد.

علائم احتمالی:
- گلودرد گاه می تواند سبب مشکل در بلع شود؛

- لوزه های قرمز و متورم که ممکن است با لکه های زرد چرک پوشیده شده باشد.

- درجه حرارت بالای ۳۸ درجه سانتیگراد

- غدد لنفاوی متورم در گردن، تنفس دهانی،

- خرخر کردن هنگام خواب و صدای تودماغی در صورت بزرگی ادنوئیدها،

- بوی بد دهان.

نخستین اقداماتی که شما می توانید انجام دهید:
۱- همان طور که قبلاً توضیح داده شد، در صورت شکایت کودک از گلودرد و یا مشاهده مشکل در بلغ غذا، انتهای گلو را به کمک دسته یک قاشق تمیز و در نور مناسب بررسی کنید، ممکن است لوزه ها قرمز، متورم یا پوشیده از نقاط چرکی زرد رنگ باشند؛

۲- برای اطمینان از وجود یا عدم وجود تب ، درجه حرارت بدن کودک را اندازه بگیرید؛

۳- با کمک انگشتان ، غدد لنفاوی گردن و زیر چانه را معاینه کنید تا در صورت وجود تورم و درد متوجه شوید.
hi dr!
     
  

 
کرم روده نشانه چیست؟

معمولاً وجود کرم در درون بدن خود را با علائمی مثل درد مداوم شکم، خارش مقعد، یا اسهال را نشان می‌دهد. ولی وجود برخی انواع کرم‌ها فقط بعد از خارج شدن از بدن معلوم می‌گردد.
وجود کرم در بدن در جوامعی با سطح بهداشت بالا و تغذیه خوب نادر است. ولی اگر کرمی در مدفوع یا در رختخواب یا لباس زیر خود دیدید، در ابتلا به آن شک نکنید.
- درمان کرم روده
اگر کرم دیده شود، امتیاز بزرگی است. چون حالا به‌وجود آمدن در بدن اطمینان دارید و در دفع آن می‌کوشید.
کرم را شکار کنید. گرچه کار ناخوشایندی است، ولی در صورت امکان کرم یا مدفوع حاوی آن را در کیسه‌ای پلاستیکی گذاشته و به‌ پزشک یا آزمایشگاه پزشکی نشان دهید. با این کار نوع کرم معلوم و درمان آن آسان می‌شود.
درمان همیشه تجویز داروهای ضد کرم است. مثلاً مبندازول داروی بسیار مؤثری بر روی انواعی از کرم‌هاست. برای اطمینان، پزشک خوردن دارو را برای تمام خانواده تجویز می‌کند.
تلهٔ کرم بگذارید. در کودکانتان که نمی‌توان وجود کرم را معلوم کرد، می‌توان از نوارهای چسب مخصوص مخصوص شکار کرم استفاده کرد. این نوار را شب در داخل زیر شلواری و در نزدیک مقعد کودک بچسبانید. شب‌‌هنگام که کرم برای تخم‌ریزی از مقعد خارج می‌شود، روی این چسب گیر می‌کند و صبح می‌توانید آن را با چسب در داخل کیسه بگذارید تا پزشک درمان لازم را تجویز کند.
ملافه‌ها را بشوئید. اگر خود یا کودکتان دچار داشتن کرم شده‌اید، فوراً و کاملاً تمام ملافه‌ها را با آب داغ بشوئید تا تخم کرم‌هائی که به آنها چسبیده‌اند کشته شوند. کرمک بسیار مسری است و به‌آسانی از طریق ملافه به همهٔ افراد خانواده سرایت می‌کند.
دست‌ها را بشوئید. اگر با دست‌های نشسته غذا می‌خورید، خودتان کرم را وارد بدن می‌کنید. تخم‌ کرم هنگام کار با اشیاء مختلف زیر ناخن‌ها جمع می‌شود و با غذا خورده می‌شود.
ناخن نجوید. جویدن ناخن و گذاشتن دست‌آلوده در دهان از راه‌پله‌های انتقال کرم به درون بدن است.
کفش بپوشید. چون برخی از کرم‌ها، مثل آسکاریس، می‌توانند پوست را سوراخ کنند، بهتر است هنگام پیاده‌روی روی خاک یا سبزه کفش به پا داشته باشید.
غذای پخته بخورید. برخی کرم‌ها در گوشت گاو و ماهی زندگی می‌کنند و اگر ضمن پختن آنها کشته نشوند در بدن فعال می‌گردند. گوشت اینها را خوب بپزید تا کرم‌ها کشته شوند.
- چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟
- دیدن کرم یا تخم آن در مدفوع یا لباس خواب باید به پزشک اطلاع داد.
hi dr!
     
  
صفحه  صفحه 23 از 111:  « پیشین  1  ...  22  23  24  ...  110  111  پسین » 
خانه و خانواده

همه چیز درباره بیماری ها

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti Forums is not responsible for the content of external sites

RTA