انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
خانه و خانواده
  
صفحه  صفحه 24 از 111:  « پیشین  1  ...  23  24  25  ...  110  111  پسین »

همه چیز درباره بیماری ها


مرد

 
leaderlover
عالیه رفیق
منم فرزند ایران از نسل کوروش و داریوش بزرگ نه از نسل دروغ و فریب
     
  

 
e_h_s_a_n: عالیه رفیق
مرسی احسان جان
hi dr!
     
  

 
اوریون

اوریون یک‌ بیماری‌ ویروسی‌ مسری‌ و خفیف‌ که‌ باعث‌ تورم‌ دردناک‌ غدد پاروتید (غدد بزاقی‌ واقع‌ بین‌ گوش‌ و فک‌) می‌شود. سایر اعضا از قبیل‌ بیضه‌، تخمدان‌، پانکراس‌، پستان‌، مغز و پرده‌ پوشاننده‌ مغز نیز گاهی‌ درگیر می‌شوند. این‌ بیماری‌ در هر سنی‌ می‌تواند بروز کند ولی‌ شایع‌ترین‌ سن‌ بروز آن‌ در کودکان‌ ۱۲-۲ ساله‌ است‌. حدود ۱۰% بزرگسالان‌ مستعد ابتلا به‌ اوریون‌ می‌باشند.

● علایم‌ شایع‌

▪ اوریون‌ بدون‌ عارضه‌:
التهاب‌، تورم‌ و درد غدد پاروتید. غدد مزبور در لمس‌ سفت‌ بوده‌ و دردشان‌ با جویدن‌ یا بلع‌ تشدید می‌یابد.
ـ تب‌
ـ سردرد
ـ گلودرد
▪ سایر علایم‌ همراه‌ موارد عارضه‌دار اوریون‌:
ـ تورم‌ دردناک‌ بیضه‌ها
ـ درد شکم‌ در صورت‌ درگیری‌ تخمدان‌ها یا پانکراس‌
ـ سردرد شدید در صورت‌ درگیری‌ مغز یا پرده‌ پوشاننده‌ آن‌
▪ علل‌
انتقال‌ فرد به‌ فرد ویروس‌ اوریون‌، عامل‌ این‌ بیماری‌ است‌. این‌ ویروس‌ در هر زمانی‌ از ۴۸ ساعت‌ قبل‌ تا ۶ روز پس‌ از بروز علایم‌ قابل‌ سرایت‌ است‌. دوره‌ نهفتگی‌ ویروس‌ پس‌ از تماس‌ با آن‌ ۲۴-۴ روز و میانگین‌ آن‌ ۱۸ روز است‌.
▪ عوامل‌ افزایش‌دهنده‌ خطر
ـ زندگی‌ در شرایط‌ جمعیتی‌ و پرازدحام‌
ـ همه‌گیری‌ اوریون‌ در جمعیت‌های‌ غیرواکسینه‌
ـ عدم‌ انجام‌ واکسیناسیون‌
▪ پیشگیری‌
واکسیناسیون‌ اوریون‌ را در کودکان‌ در سن‌ مقتضی‌ انجام‌ دهید.
اگر شما سابقه‌ ابتلا به‌ اوریون‌ را نداشته‌ یا برضد آن‌ واکسینه‌ نشده‌اید و یکی‌ از اعضای‌ نزدیک‌ خانواده‌ شما مبتلا به‌ اوریون‌ است‌، گلوبولین‌ ضداوریون‌ برای‌ شما ممکن‌ است‌ توصیه‌ گردد. تزریق‌ این‌ پادتن‌ ممکن‌ است‌ از بیماری‌ پیشگیری‌ کند (بدون‌ وجود تضمین‌ در این‌ باره‌) ولی‌ هزینه‌ آن‌ بالاست‌.
▪ عواقب‌ مورد انتظار
در صورت‌ عدم‌ بروز عوارض‌، بیماری‌ در عرض‌ حدود ده‌ روز به‌ طور خود به‌ خود بهبود می‌یابد. بیمار پس‌ از ابتلا به‌ اوریون‌، مصونیت‌ مادام‌العمر نسبت‌ به‌ آن‌ پیدا می‌کند.
▪ عوارض‌ احتمالی‌
عفونت‌ مغز یا پرده‌ پوشاننده‌ آن‌، پانکراس‌، تخمدان‌، پستان‌ یا بیضیه‌. در صورت‌ درگیری‌های‌ هر دو بیضه‌ بیمار ممکن‌ است‌ دچار عقیمی‌ گردد (به‌ ندرت‌).
کاهش‌ شنوایی‌ موقت‌ در برخی‌ بزرگسالان‌ مبتلا
▪ درمان‌
تشخیص‌ بیمار معمولاً براساس‌ علایم‌ خاص‌ آن‌ صورت‌ می‌گیرد. با آزمایش‌های‌ خون‌ می‌توان‌ این‌ تشخیص‌ را تأیید کرد.
نیازی‌ به‌ جداسازی‌ فرد مبتلا از افراد دیگر خانواده‌ نیست‌، زیرا تا قبل‌ از ظاهرشدن‌ علایم‌ معمولاً سرایت‌ بیماری‌ به‌ افراد مستعد رخ‌ داده‌ است‌. از کمپرس‌ گرم‌ یا سرد ـ بسته‌ به‌ این‌ که‌ کدامیک‌ علایم‌ شما را تخفیف‌ می‌دهد ـ به‌ طور متناوب‌ برروی‌ غدد متورم‌ دردناک‌ (پاروتید یا بیضه‌) استفاده‌ کنید. به‌ این‌ منظور از یک‌ کیسه‌ آب‌ گرم‌، حوله‌ گرم‌ یا کیف‌ یخ‌ استفاده‌ کنید.
کودکان‌ تا اتمام‌ دوره‌ سرایت‌ بیماری‌ (حدود ۹ روز پس‌ از شروع‌ درد) نباید به‌ مدرسه‌ بازگردند.
▪ داروها
بیماری‌ پس‌ از بروز، سیر طبیعی‌ خود را طی‌ خواهد کرد. در حال‌ حاضر داروی‌ مؤثر و بی‌خطری‌ برای‌ از بین‌ بردن‌ یا جلوگیری‌ از تکثیر ویروس‌ وجود ندارد.
برای‌ درد خفیف‌، استفاده‌ از داروهای‌ بدون‌ نسخه‌ نظیر استامینوفن‌ احتمالاً کافی‌ است‌. از مصرف‌ آسپیرین‌ خودداری‌ کنید.
در موارد درگیری‌ بیضه‌ها، مسکن‌های‌ قوی‌تر و داروهای‌ کورتونی‌ ممکن‌ است‌ تجویز شود.
▪ فعالیت‌
استراحت‌ در بستر ضروری‌ نبوده‌ و احتمال‌ عوارض‌ را کاهش‌ نمی‌دهد. در حد توان‌ و تا آنجا که‌ حال‌ عمومی‌ شما اجازه‌ می‌دهد به‌ فعالیت‌های‌ طبیعی‌ خود ادامه‌ دهید. با برطرف‌ شدن‌ تورم‌ غدد درگیر دوره‌ سرایت‌ بیماری‌ به‌ اتمام‌ می‌رسد.
▪ رژیم‌ غذایی‌
رژیم‌ خاصی‌ نیاز نیست‌، ولی‌ مصرف‌ مایعات‌ از قبیل‌ آبجو، نوشابه‌، چای‌ یا آب‌ را به‌ میزان‌ حداقل‌ ۸-۶ لیوان‌ در روز افزایش‌ دهید. آب‌ میوه‌ یا نوشیدنی‌های‌ ترش‌ مزه‌ ممکن‌ است‌ درد را تشدید کنند.
▪ در این‌ شرایط‌ به‌ پزشک‌ خود مراجعه‌ نمایید
- تب‌ (اندازه‌گیری‌ شده‌ با درجه‌ زیرزبانی‌) بالای‌ ۳/۳۸ درجه‌ سانتی‌گراد
بروز موارد زیر در طی‌ بیماری:
ـ استفراغ‌ و درد شکم‌
ـ سردرد شدید که‌ با استامینوفن‌ تسکین‌ نمی‌یابد
ـ خواب‌آلودگی‌ یا عدم‌ توانایی‌ در بیدار ماندن‌
ـ تورم‌ یا درد بیضه‌ها
ـ انقباض‌ عضلات‌ صورت‌
ـ تشنج‌
ـ ناراحتی‌ یا قرمزی‌ چشم‌ها
hi dr!
     
  

 
آبله‌مرغان ؛ بیماری‌ فصل بهار

موسس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این‌که در سال‌های اخیر در طرح برنامه گسترش ایمن‌سازی علیه بیماری‌های عفونی ، کودکان ایرانی علیه سرخک، سرخجه و اوریون واکسینه می‌شوند، این سه بیماری ویروسی و نیز آبله‌مرغان را از بیماری‌های عفونی فصل بهار برشمرد و افزود: در ایران برای آبله‌مرغان واکسنی وجود ندارد.

دکتر مسعود مردانی با بیان این‌که با ارتقای سطح بهداشت ایرانیان طی سالیان اخیر کمتر شاهد بروز آبله‌مرغان در کودکان هستیم، اظهار کرد: از این رو امروزه دیگر آبله‌مرغان از بیماری‌های دوران کودکی نیست و به بیماری‌های دوران بزرگسالی تبدیل شده است.

وی با بیان این‌که هم ‌اکنون آبله‌مرغان در دانش‌آموزان و دانشجویان دختر و پسر تظاهر پیدا می‌کند ، افزود: یک ‌بار ابتلا به این بیماری، ایمنی تا پایان عمر را به همراه دارد.

این متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به تولید واکسن آبله‌مرغان در کشورهای غربی، زمان تجویز آن را یک سالگی عنوان کرد و افزود: به نظر می‌رسد تزریق یک‌باره واکسن سرخک و سرخجه هم ایمنی تا پایان عمر را به همراه داشته باشد؛ اما امروزه در کشورهای اروپای غربی با ۲۰ سال سابقه تزریق واکسن سرخجه و سرخک، موارد جدیدی از این بیماری‌ها گزارش شده است؛ بنابراین در کشورهای پیشرفته تزریق دوز یادآور آن توصیه می‌شود.

دکتر مردانی با بیان این‌که در سال ۸۴ در یک برنامه ملی شمار فراوانی از زنان و کودکان علیه بیماری سرخک و سرخجه واکسینه و هم‌اکنون واکسیناسیون علیه این دو بیماری‌ ویروسی و اوریون جزو برنامه واکسیناسیون کشوری است، افزود: اوریون بیماری حاد تنفسی ویروسی است که عمدتا غدد بزاقی بناگوشی را گرفتار می‌کند.

وی ادامه داد: این افراد حین صرف غذاهای تند، ‌ترش و شور به درد شدید بخش داخلی گونه‌ها دچار و گونه‌ها متورم می‌شود.

موسس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این‌که گرفتاری دوطرفه بیضه در پسران و تخریب بیش از نیمی از نسج بیضه در بیماری اوریون می‌تواند به ناباروری مردان (آزواسپرمی) منجر شود، گفت: گرفتاری تخمدان زنان هم نازایی را در پی دارد.

مردانی با بیان این‌که ۹۰ درصد بیماران بدون هرگونه عارضه بهبود می‌یابند،‌ افزود: درمان این بیماری نیازی به آنتی بیوتیک ندارد و علائم بیماری با داروهای تب‌بر و ضدالتهابی تخفیف می‌یابد.

وی، پانکراتیت، گرفتاری سیستم اعصاب مرکزی (CNS)، مننژیت، آنسفالیت، مننگوآنسفالیت با علائم سردرد، تب و استفراغ را از عوارض بیماری ویروسی اوریون برشمرد و یادآور شد: در ایران واکسن سه‌گانه MMR (سرخک، اوریون و سرخجه) بعد از یک‌سالگی تجویز می‌شود.
hi dr!
     
  

 
سفیدی گلو نشانهٔ چیست؟

- سفیدی گلو نشانهٔ چیست؟
در حال نخ کشیدن دندان‌ها هستید که ناگهان چند لکه سفید بر گلوی خود می‌بینید. آیا اینها خطرناکند؟ احتمالاً خیر. وجود لکه‌های سفید گلو در علل زیادی دارد. بیشتر آنها موقتی و بی‌خطرند و خودبه‌خود برطرف می‌شوند. (اما اگر از بین نروند به پزشک مراجعه کنید.)
لکه‌های سفید گلو در بسیاری عفونت‌های گلو، از گلو درد چروکی گرفته تا برفک، دیده می‌شود. گاهی نیز بدن زوائد نرم و سفیدی تولید می‌کند که به‌صورت لکه‌هائی بر روی لوزه‌ها ظاهر می‌گردد. اینها بدمزه هستند و ممکن است تنفس را بدبو کنند، ولی بی‌خطرند و معمولاً خودبه‌خود از بین می‌روند.
گاهی دستگاه ایمنی بدن به اشتباه خود بدن را بیگانه شمرده و واکنش ”خود ایمنی“ نشان می‌دهد. این واکنش حالتی در دهان و گلو به‌وجود می‌آورد که ”لیکن پلان“ خوانده می‌شود. لیکن پلان شکل مشبکی به خود می‌گیرد که نیاز به درمان ندارد، مگر این که دردناک شود.
نوع شایع دیگری از لکه‌های سفید گلو، مخصوصاً در افراد سیگاری، لوکوپلاکی یا سفید لکگی نام دارد که در ۸۰ درصد موارد خوش‌خیم هستند، ولی گاهی سرطانی می‌شود.
به دهان گذاشتن چیزهای آلوده می‌تواند باعث نوعی عفونت قارچی شود که خود را با لکه‌های سفیدی در پشت زبان و سقف دهان نشان می‌دهد. جویدن آسپیرین هم سوختگی‌های سفیدرنگی در دهان و گلو به‌وجود می‌آورد. (در واقع، هر آسیب شیمیائی این حالت را ایجاد می‌کند.)
در بعضی افراد، تورم پوشش دهان به‌صورت نواحی سفید کوچک در دهان و گلو است که علت آن نامعلوم است، ولی جای نگرانی ندارد.
بیماری سیفلیس هم ضایعات سفیدی در گلو به‌جای می‌گذارد که بعد از سه هفته قرمز می‌شوند.

- درمان سفیدی گلو
کاری به آن نداشته باشید. اگر پزشک لکه‌های سفید را تورم عادی مخاط دهان تشخیص دهد، نگران نشوید. این یک تغییر طبیعی بدن است که نیاز به درمان ندارد.
نگران نشوید. اگر شبکهٔ سفیدی در گلو دیدید، نگران نشوید. این لیکن پلان است که خطری ندارد. اما اگر زخم یا تحریک شد، پزشک برای آن کرم یا قرص مکیدنی هیدروکورتیزون تجویز می‌کند.
لوزه‌ها را بررسی کنید. اگر لکه‌های سفید روی لوزه‌ها باشد، پزشک آن را درمان می‌کند، ولی به‌ندرت به‌جائی می‌رسد که به برداشتن لوزه نیاز باشد.
آشغال به دهان نگذارید. اگر عادت دارید هر چیزی را به دهان ببرید، سعی کنید این عادت را کنار بگذارید و از ابتلا به عفونت قارچی در امان باشید.
آسپیرین را نجوید. اگر باید هر روز آسپیرین بخورید، آن را نجوید، بلکه همراه با آب آن را قورت دهید تا باعث سوختگی گلو نشود.
سفید لکگی (لوکوپلاکی). گرچه سفید لکگی یک تغییر جزئی در پوشش دهان و گلوست، باید توسط پزشک معاینه گردد تا تغییرات احتمالاً سرطانی آن معلوم شود.
نزد پزشک بروید. هر کسی که سفید لکگی گلو دارد، باید به‌طور مرتب برای معاینهٔ آن به پزشک مراجعه کند. اگر لکه‌‌ها ضخیم‌تر شوند، پزشک با بی‌حس‌کردن مقدار کوچکی از بافت آن را برداشته و برای آزمایشگاه می‌فرستد تا بررسی شود.
سیگار نکشید. کشیدن سیگار و جویدن تنباکو علت بسیاری از سفید لکگی‌ها است. پزشک اینها را می‌تواند با تجویز طولانی مدت ویتامین A از بین ببرد. ولی سعی نکنید خودتان آن را درمان کنید، چون خوردن زیادی ویتامین A عوارض خطرناکی در پی دارد.
- چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟
- لکه‌های سفید روی گلو بیش از هفت تا ده روز طول می‌کشد، مخصوصاً اگر سیگار می‌کشید.
- لکه‌های سفید گلو سفت، برجسته، یا دردناکند.
hi dr!
     
  

 
ترشحات تناسلی نشانهٔ چیست؟

ترشحات تناسلی
خارج شدن ترشحات از آلت تناسلی علل مختلفی دارد. عمده‌ترین آن ابتلا به بیماری‌های مقاریتی است. در این حالت، ترشح غلیظ یا رقیق و به رنگ‌های مختلف، از سفید تا زرد و از سبز تا قرمز است.
شایع‌ترین عوامل این بیماری‌ها باکتری‌های سوزاک و کلامیدیا هستند. هر دو اینها علائم مشابهی ایجاد می‌کنند. کلامید یا ترشحاتی در سر آلت تناسلی و کمی درد در هنگام ادرار کردن دارد. سوزاک هم سوزش به هنگام دفع ادرار ایجاد می‌کند.
ترشح بین ۲ تا ۵ روز بعد از نزدیکی با فرد مبتلا شروع می‌شود و ممکن است تا ۱۴ روز طول بکشد. عفونت کلامیدیائی خود را با ترشح ظرف یک تا چهار هفته بعد از نزدیکی نشان می‌دهد.
از علل شایع دیگر عفونت یا تحریک میزراه است که التهاب غیراختصاصی میزراه نام دارد. عفونت یا التهاب پروستات هم ممکن است ایجاد ترشح آلت تناسلی کند. هر دو نوع عفونت بالا می‌‌تواند به همسر فرد مبتلا هم سرایت کنند.

- درمان ترشحات تناسلی
اگر ترشحی از آلت تناسلی شما خارج شد، حتماً برای تشخیص علت و درمان نزد پزشک بروید. خود نیز کارهائی برای درمان کامل می‌‌توانید انجام دهید.
داروهایتان را بخورید. تنها آنتی‌بیوتیک‌ می‌‌تواند ترشح تناسلی را قطع کند. بنابراین، داروها را تا به آخر و بر اساس دستور پزشک مصرف کنید.
نزدیکی نکنید. برای جلوگیری از انتقال بیماری تا پیش از درمان کامل از نزدیکی خودداری کنید.
خوددرمانی نکنید. به هیچ‌وجه سعی نکنید با آنتی‌بیوتیک‌های مختلف خود را درمان کنید. استفادهٔ آنها پیش از مراجعه به پزشک هم ممکن است علائم بیماری را تغییر داده و پزشک را گمراه کند.
خود را بشوئید. آلت تناسلی را همیشه آب گرم و صابون بشوئید و ترسحات را از روی آن پاک کنید. اما بهتر است پیش از رفتن نزد پزشک ترشحات را پاک نکنید؛ شاید دیدن نوع و رنگ آن برای تشخیص مهم باشد.
hi dr!
     
  

 
ترشح چسبناک از چشم

- ترشح چشم نشانهٔ چیست؟
صبح شده است، ولی شما نمی‌‌توانید چشمانتان را باز کنید. چشم‌ها متورمند و پر از ترشحی کبره‌ای و چسبناکند، انگار پلک‌ها را با چسب به‌هم چسبانده‌اند.
ترشح چشم به‌ندرت خطرناک است و بخشی از کار دستگاه دفاعی بدن به‌شمار می‌رود. در اغلب موارد، نشانهٔ این است که چشم مورد حملهٔ باکتری‌ها، مثلاً از طریق لوازم آرایش آلوده، قرار گرفته است. تهاجم باکتری‌ها می‌تواند به التهاب لبهٔ پلک‌ها منجر شود که چرک زرد رنگ پر از باکتری و گویچهٔ سفید خون تولید می‌کند.
ترشح چسبناک زرد رنگ که پلک‌ها را به‌هم می‌دوزد نیز پاسخ طبیعی بدن به التهاب باکتریائی یا ویروسی ملتحمه چشم است.
نوع دیگر ترشح چسبناک که رقیق‌تر، شفاف‌، و روان است نشاندهندهٔ سرماخوردگی، حساسیت به گرده گل، یا شکستن مژه در چشم است. این ترشح با از بین رفتن عامل تحریک‌کننده برطرف می‌شود.



- درمان ترشح چشم
چسبیدگی پلک‌ها همراه با تورم نشانهٔ وجود عفونت است و درمان با آنتی‌بیوتیک چشمی و احتمالاً خوراکی لازم دارد.
چشم را پاک کنید. اگر پلک‌ها چسبیده‌اند، کبره‌ها را با یک پارچهٔ خیسانده در آب گرم نرم کنید.
چشم را بشوئید. گلوله‌ای پنبه‌ای را در محلولی از نصف قاشق مرباخوری نمک حل شده در یک فنجان آب گرم بخیسانید و آن را در طول خط مژه‌ها بمالید. از محلول‌های شستشوی چشمی آماده نیز می‌توانید استفاده کنید.
چربی را خارج کنید. اگر علت ترشح التهاب لبهٔ پلک باشد، باید چربی جمع شده در آنجا را خارج کرد. برای این کار مژه‌ها و لبهٔ پلک‌ها را با شامپوی بچه یا پاک‌کنندهٔ ملایم دیگری بشوئید و با حرکت موجی پلک‌ها را مالش دهید، مثل خالی کردن خمیر دندان از لولهٔ آن. این کار را هر شب به‌مدت یک یا دو هفته تکرار کنید. اگر دچار التهاب مزمن لبهٔ پلک هستید، پاک کردن و مالش پلک‌ها را مانند مسواک زدن دندان‌ها عادت هر روز خود کنید.
حولهٔ خود را جدا کنید. ترشح ویروسی یا باکتریائی چشم پر از میکروب است و می‌‌تواند از طریق حوله به دیگران منتقل شود. تمام چیزهائی که با این ترشح تماس پیدا می‌کنند، از جمله دست‌هایتان، باید در آب داغ شسته شوند.
لوازم آرایش آلوده را دور بیندازید. لوازم آرایش آلوده از علل شایع انتقال عفونت چشم هستند. لوازم آرایشی را که در هنگام عفونت چشم از آنها استفاده کرده‌اید، همچنین لوازمی را که بیش از شش ماه است به‌کار می‌برید، دور بیندازید.


- چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟
- ترشح چشم زرد رنگ، کبره‌ای یا مداوم باشد.
- پلک‌ها متورم، قرمز یا دردناک باشند.
hi dr!
     
  

 
چرا چشم قرمز و تحریک می‌شود
افتادن چیزی در چشم از ناراحت‌کننده‌ترین تحریکات چشم است. ورود ذرات گرد و غبار یا لوازم آرایش به چشم از شایع‌ترین تحریکات چشمی است که معمولاً با پلک‌زدن‌های مکرر خارج می‌شود. اما چشم در اثر خشکی زیاد، گردهٔ گل، آلودگی هوا، یا عفونت نیز قرمز و تحریک می‌شود.
- درمان تحریک چشم
اگر پلک‌زدن‌های پی‌درپی مؤثر واقع نشود، نکات زیر را به کار ببندید.
چشم را بشوئید. شاید تا حالا از محلول‌های خانگی حاوی اسید بوریک برای شستشوی چشم استفاده کرده باشید، اما احتمال آلودگی آنها وجود دارد. بهتر است از چند قطره اشک مصنوعی به‌کار ببرید. یا اگر اشک مصنوعی در دسترس نیست، کمی آب به چشم بزنید. و اگر ذره هنوز در چشم باقی باشد یا ناراحتی آن بیشتر شود، نزد پزشک بروید.
زیر پلک را پاک کنید. اگر احساس وجود جسم خارجی در چشم می‌کنید ولی آن را نمی‌بینید، احتمال دارد زیر پلک بالا رفته باشد. پلک بالا را بلند کنید و روی پلک پائین بکشید. این کار پلک پائین را قادر می‌کند زیر پلک بالا را تمیز کند. سپس چند بار دیگر پلک بزنید. اگر ذره خارجی به گوشهٔ چشم بیاید، با یک دستمال پارچه‌ای تمیز آن را درآورید.
پلک را برگردانید. پلک بالا را با دست گرفته و آن را بر روی یک گوش پاک‌کن برگردانید. حالا ذره را با دستمال تمیز پارچه‌‌ای یا جریان آب خارج کنید.
فین کنید. فین کردن ممکن است جسم خارجی درون چشم را جابه‌جا کرده و در وضعیت مناسب‌تری برای در آوردن قرار دهد.
زیاد پلک بزنید. اگر چشم خیلی خشک می‌شود، استفاده از اشک مصنوعی در طول روز مفید است. همچنین اگر چند ساعت به تلویزیون یا نمایشگر کامپیوتر نگاه می‌کنید، به یاد داشته باشید که پلک زدن متناوب جریان اشک طبیعی را در چشم برقرار نگاه می‌دارد.
از گردهٔ گل بپرهیزید. اگر به گرده‌های پراکنده در هوا حساسیت دارید، گردش در پارک یا جنگل مانند پاشیدن خاک در چشم می‌شود. چشم‌ها قرمز و تحریک می‌شوند. خوردن قرص‌های ضدحساسیت ممکن است این ناراحتی را تخفیف دهد.
آنتی‌بیوتیک بخورید. اگر ترشح چشم دارید، ممکن است دچار عفونت چشمی شده باشید. برای دریافت آنتی‌بیوتیک مناسب نزد پزشک بروید.
- پیشگیری از تحریک لوازم آرایش
برای جلوگیری از تحریک چشم لوازم آرایش را به‌طور صحیح مصرف کنید.
سایهٔ چشم استفاده نکنید. مواد براقی که در سایه‌های چشم به‌کار رفته‌اند می‌توانند برای چشم خطرناک شوند، مخصوصاً اگر ذرات آن به زیر لنزهای چشمی راه پیدا کنند.
از مداد استفاده کنید. مداد چشم کمتر از مایع آن ورقه‌ورقه می‌شود. خط چشم را بر لبهٔ پلک پائین نکشید، چون مجاری غدد چربی آن را مسدود کرده و باعث تحریک یا عفونت می‌گردد.
ریمل به مژه نزنید. ریمل حاوی تارهای نایلنی است که ممکن است در چشم بیفتند.
در هنگام تحریک لوازم آرایش مصرف نکنید. تا زمان برطرف شدن تحریک چشم و بازگشت آن به حالت عادی از مصرف هرگونه لوازم آرایش چشمی خودداری کنید.
hi dr!
     
  

 
تبخال ، یک عفونت ویروسی است

- تبخال نشانهٔ چیست؟
تبخال زخم خوش‌خیمی به‌نظر می‌رسد که مشکلی ایجاد نمی‌کند و احتمالاً فکر می‌کنید زخم بی‌ضرری است که زود از بین می‌رود.
البته این زخم زود خوب می‌شود، اما چندان هم بی‌ضرر نیست. آنچه را که تبخال می‌نامیم یک عفونت شدید ویروسی است که حدود یک سوم افراد را گرفتار کرده است.

تبخال معمولاً در اثر ویروس هرپس سیملکس نوع I به‌وجود می‌آید. نوع II این ویروس بیشتر دستگاه تناسلی را گرفتار می‌کند. یک بار که ویروس را گرفتید، برای تمام عمر دچار ضایعات تبخالی می‌شوید که در همان نقطه بروز می‌کند.
تعداد عوامل محیطی و فیزیولوژیائی می‌توانند باعث عود تبخال شوند، مثل غذاهای ادویه‌دار، نور خورشید، چرخهٔ قاعدگی، روزهای بارانی، تنش روانی و تب.
عفونت‌های تبخالی بسیار شایع است و ابتلا به آن از طریق تماس با فردی که دارای ضایعات فعال تبخالی است صورت می‌گیرد. حدود ۴۰ درصد افرادی که دچار تبخال لب می‌شوند ویروس‌های گرفتار کنندهٔ دستگاه تناسلی را نیز در خود دارند. و حدود ۶۰ درصد ویروس‌های تبخال دستگاه تناسلی از نوع I هستند، که در دهان شایع است.
برخلاف زخم‌های دهان، که قسمت‌‌های نرم درون دهان را گرفتار می‌کنند، تبخال تقریباً همیشه در اطراف لب ظاهر می‌شود. و گرچه کمتر در دهان دیده می‌شود، اما می‌‌تواند قسمت‌های غیر متحرک بدن، مثل لثه‌ها، سقف دهان و گاهی سوراخ بینی، انگشتان و حتی پلک را گرفتار کند.
تبخالی که برای بار اول ظاهر می‌شود دردناک است و احتمالاً دچار تب و احساس آنفلونزا می‌کنید. در ضایعات بعدی ۳۶ تا ۴۸ ساعت قبل از ظهور زخم فقط کمی سوزش و درد احساس خواهید کرد. معمولاً در طی یک هفته چند دانهٔ گرد قرمز پر از چرک به‌شکل یک خوشه تشکیل شده و به یک زخم بزرگ سوزش‌دار تبدیل می‌شوند که پاره شده و رویه‌ای زرد رنگ می‌سازد و سپس بدون به‌جای گذاردن اثری از بین می‌رود.
بعد از اولین تبخال، ضایعات بعدی هر چند ماه یک بار خودبه‌خود یا به عللی مثل تنش روانی، خستگی، بیماری یا سرما روی می‌دهد. هیچ راهی برای پیش‌بینی زمان یا تعداد دفعات ظهور ضایعات وجود ندارد و در هر فرد فرق می‌کند.



- درمان تبخال
آن را دست نزنید. زخم تبخال بسیار مسری است. پس، به هیچ‌وجه آن را دستکاری نکنید. حوله، مسواک، لیوان، و سایر وسائل شخصی خود را جدا کنید.
چون تبخال خیلی زود به غشاهای مخاطی دیگر سرایت می‌کند، از دست زدن به زخم و مالیدن چشم، بینی و دستگاه تناسلی خودداری کنید. اگر به چشمانتان سرایت کند، بسیار خطرناک می‌شود (و به‌ندرت ایجاد کوری می‌کند). ویروس از طریق دست به زخم‌های باز بدن مثل بریدگی‌های پوست نیز سرایت می‌کند.
رویهٔ زخم را نکنید. حتی بعد از اینکه رویه بر روی ضایعات تشکیل شد، ویروس‌ها هنوز قابل انتقال به فرد دیگر یا ناحیه‌ای دیگر از بدن هستند. پس تا یک یا دو هفته از هر گونه تماس با زخم‌ جلوگیری کنید.
پماد اسیل‌ویروس استفاده کنید. فقط از داروی اسیل‌ویروس برای تمام گونه‌های ویروس هرپس، چه در دهان و چه در دستگاه تناسلی، استفاده می‌شود. با شروع تبخال پماد را روی آن بمالید.
اسیل‌ویروس از زیاد شدن ویروس‌ها و اگر زود از آن استفاده کنید از تشکیل زخم جلوگیری می‌کند. اگر یک یا دو دانهٔ کوچک هم ظاهر شود، ظرف چند روز از بین می‌رود. بدون دارو، زخم ممکن است تا دو هفته طول بکشد. این دارو لااقل درد را تا ۲۴ ساعت آرام می‌کند.
آن را بی‌حس کنید. پمادهای بی‌حس کنندهٔ بدون نسخه حاوی بنزوکائین را می‌‌توان مستقیماً روی تبخال مالید تا درد آن را کمتر کند، ولی التیام آن را تسریع نمی‌کند.
برنامهٔ غذائی خود را کنترل کنید. غذاهای پرادویه یا اسیدی زخم تبخال را بسیار دردناک می‌کنند. پس در خوردن گوجه‌فرنگی، فلفل، یا مرکبات افراط نکنید.

- چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟
- زخم تبخال همراه با تب، تورم غدد لنفاوی، یا علائم آنفلونزا باشد.
- سالی چهار بار یا بیشتر گرفتار تبخال می‌شوید.
- درد زخم تبخال خوردن را مشکل یا کار عادی روزانه را مختل کرده است.
hi dr!
     
  

 
علت عفونت مثانه و درمان آن

علت ایجاد بیشتر بیمارى هاى عفونى و شاید همه آنها در وهله اول عدم بهداشت فردى است. تعدد این بیمارى ها بسیار است و عفونت مثانه یکى از آنهاست که اتفاقاً در و مردان با اندک تفاوت مشترک است.


به طور کلى در مورد عفونت مثانه یعنى التهاب آن؛ اگر زمانى با نشانه هاى زیر برخورد کردید به پزشک مراجعه و نسبت به درمان خود اقدام کنید: احساس سوزش یا تکرار ادرار (هرچند میزان ادرار کم باشد)- فوریت ادرار- درد بخش پایین کمر- وجود خون در ادرار- تب خفیف- ادرار بدبو- درد به هنگام نزدیکى ()- شب ادرارى در کودک- ترشح از نوک آلت (مردان)-

• علت عفونت

از علل عفونت مثانه باکترى هایى است که یا از بخش دیگرى از بدن توسط خون به مثانه رسیده اند یا از راه پوست اطراف ناحیه تناسلى و مقعدى به مجارى ادرارى راه مى یابند. عفونت مثانه دلایل دیگرى هم دارد؛ از جمله استفاده از سوند ادرارى براى تخلیه مثانه (پس از زایمان یا جراحى) آسیب رسیدن به پیشابراه، پروستات بسیار بزرگ و نقص ساختمانى در مجارى ادرار در مردان. در عین حال عواملى که ممکن است خطر را افزایش دهند در و مردان متفاوت است.

این عوامل در شامل افزایش فعالیت جنسى، استرس، پوشیدن لباس زیرتنگ و بدون تبادل هوا، نگاه داشتن ادرار، نشستن در وان و افتادگى دستگاه تناسلى- ادرارى است و در مردان مصرف الکل، وجود یک بیمارى که باعث کاهش مقاومت بدن شده (این عوامل در نیز دیده شده است) انسداد در مسیر ادرار، وارد آمدن ضربه به پیشابراه و استفاده از سوند در عمل جراحى.

• پیشگیرى

حداقل ۸ لیوان در روز مایعات نوشیده و از کافئین بپرهیزید – مراقبت از پیشابراه- – استفاده از دوش به جاى وان حمام- عدم مصرف اسپرى ها و دئودورانت- استفاده از لباس زیر نخى- رعایت بهداشت فردى

رژیم غذایى

روزانه ۶ تا ۸ لیوان آب نوشیده و از مصرف کافئین در طول درمان خوددارى کنید.



درمان



معمولاً به وسیله آزمایش هاى تشخیصى مانند آزمایش ادرار، سیستوسکپى و سونوگرافى انجام مى گیرد. در عین حال درمان دارویى هم صورت گرفته و از آنتى بیوتیک ها و داروهاى ضداسپاسم استفاده مى شود. انتظار مى رود که با درمان به موقع، عفونت در کمتر از دو هفته خوب شود اما عود آن هم شایع است. ناکافى بودن درمان مى تواند سبب عفونت مزمن مجارى ادرار و نهایتاً نارسایى کلیه شود
hi dr!
     
  
صفحه  صفحه 24 از 111:  « پیشین  1  ...  23  24  25  ...  110  111  پسین » 
خانه و خانواده

همه چیز درباره بیماری ها

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti Forums is not responsible for the content of external sites

RTA