انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
خانه و خانواده
  
صفحه  صفحه 26 از 111:  « پیشین  1  ...  25  26  27  ...  110  111  پسین »

همه چیز درباره بیماری ها



 
کرم‌های گرد روده‌ای

کرم ماده در طول زندگی خود میلیون‌ها تخم در روده رها می‌سازد. بنابراین تشخیص آلودگی به آسکاریس با آزمایش مدفوع و مشاهده تخم انگل در آن میسر است. بدیهی است تشخیص آلودگی در مرحله لاروی به سادگی امکان ندارد.
● پیشگیری
با توجه به این که آسکاریاز در مناطق روستایی و غیر بهداشتی بسیار شایع است باید کلیه افراد آلوده را درمان کرد. در عین‌ حال باید با آموزش مردم و فراهم آوردن امکانات ترتیبی داد که افراد از آب سالم استفاده و مانع آلوده شدن مواد غذایی با تخم انگل که در کود انسانی فراوان است شوند. همچنین باید سبزی‌ها را شست و ضد عفونی کرد و پس از کار در مزرعه یا باغچه و تعویض گلدان‌ها دست‌ها را با آب و صابون شست. بهتر است حتی‌الامکان از مصرف کودهای انسانی به خصوص برای سبزی‌های کوتاه که با زمین تماس دارند خودداری شود.
داروهای متعددی برای درمان آلودگی و از بین بردن کرم‌های بالغ وجود دارد که بسیاری از آن‌ها با یک‌بار مصرف به مقدار درمانی آسکاریس را نابود می‌سازند. از جمله داروهای موثر می‌توان به ترکیبات پیپرازین، مبندازول و لوامیزول اشاره کرد که مقدار مصرف آن توسط پزشک معالج تعیین می‌شود.
● کرم‌های قلابدار
آلودگی با کرم‌های قلابدار از شایع‌ترین آلودگی‌های کرمی انسان است. دو نوع کرم قلابدار، انکیلوستوما دوئودونال یا کرم قلابدار دنیای قدیم و نکاتور آمریکانوس یا کرم قلابدار دنیای جدید، حدود یک میلیارد نفر از مردم جهان را آلوده کرده و روزانه ۹ میلیون لیتر خون انسان را هدر می‌دهند. در ایران به‌ویژه مناطق چای‌کاری و برنج‌کاری شمال آلودگی به هر دو نوع کرم قلابدار دنیای قدیم، که در منطقه مدیترانه، خاورمیانه، هندوستان، چین و ژاپن شیوع دارد، دارای دو جفت دندان قلاب مانند است، در حدود یک سانتی‌متر طول دارد و در روده کوچک انسان زندگی می‌کند. کرم بالغ در قسمت بالای روده باریک به‌سر می‌برد. هر کرم ماده روزانه ۰۰۰ر۲۰ تخم می‌گذارد که با مدفوع دفع می‌شود. در شرایط مناسب پس از ۲۴ تا ۴۸ ساعت از تخم لارو آزاد می‌شود و لارو در مدت دو هفته به صورت فیلاریفرم درمی‌آید که خاصیت آلوده کنندگی دارد و می‌تواند در خاک زندگی کند. اگر لارو فیلاریفرم از دهان، و یا بیشتر از پوست وارد بدن انسان شود از راه جریان خون به شش می‌رسد و پس از ترک مویرگ‌های حبابچه‌های ششی وارد حبابچه‌ها می‌شود و سرانجام به حلق و از آنجا به روده باریک می‌رسد و در آنجا بالغ می‌شود. فاصله ورود لارو به بدن و رسیدنش به روده باریک یک هفته است. لارو ظرف مدت ۵ هفته بالغ می‌شود.
نکاتور امریکانوس یا کرم قلابدار دنیای جدید در آمریکا، نواحی استوایی آسیا و آفریقا شایع است. شرایط لازم برای نمو تخم و خروج لارو، حرارت متوسط و خاک مرطوب غیر رسی که آب‌گذر باشد است و چرخه زندگی آن شبیه انکیلوستوما دئودونال است.
کرم‌های قلاب‌دار در سرتاسر دنیا وجود دارند و در اکثر مناطق هر دو نوع آن ایجاد بیماری می‌کند. آلودگی به کرم‌های قلاب‌دار از راه دهان و پوست صورت می‌گیرد. لارو آنکیلوستوم معمولا از راه دهان وارد بدن می‌شود.
● بیماری‌زایی
در نواحی روستایی ایران و مزارع چای و برنج و مناطقی که مستراح بهداشتی ندارند و یا از کود انسانی استفاده می‌شود و افراد با پای برهنه راه می‌روند، لارو از راه پوست وارد بدن می‌شود. ممکن است هنگام ورود لارو کهیر و خیز همراه با خارش دیده شود. در مرحله نقل مکان لارو از شش‌ها به نای نیز گاهی سرفه دست می‌دهد. در مرحله بلوغ و استقرار کرم‌ها در روده عوارض جدی و متعدد بروز می‌کند. کرم به مخاط روده می‌چسبد و با دندان‌های قلاب‌وار خود خون انسان را می‌مکد. کرم با ترشح یک ماده ضد انعقادی سبب خون‌روی می‌شود و در نتیجه کم‌خونی ناشی از کمبود آهن پیش می‌آید.
شدت بیماری با تعداد کرم، سن فرد و رژیم غذایی بستگی دارد. کودکان دچار کم‌خونی شدید، رنگ پریدگی، کاهش رشد و عوارض متعدد دیگر مانند یبوست، اسهال و طپش قلب می‌شوند. شدت بیماری در نزد زنان آبستن و شیرده و کسانی که احتیاج بیشتری به آهن دارند محسوس‌تر است.
● تشخیص
با بررسی مستقیم مدفوع در زیر میکروسکوپ می‌توان تخم کرم قلابدار را مشاهده کرد.
● پیشگیری
با توجه به خون‌خواری کرم قلابدار و کم‌خونی ناشی از آن، اجرای اقدامات پیشگیرانه بسیار ضروری است. از جمله این اقدامات استفاده از مستراح‌های بهداشتی، عدم استفاده از کود انسانی و پوشیدن کفش و رعایت بهداشت است. با افزودن مواد شیمیایی به مدفوع و خاک می‌توان لاروها را از بین برد و از شدت بیماری‌زایی کاست. سبزی را باید با مواد ضدعفونی کننده مناسب گندزدایی کرد و پس از شستشو با آب سالم از آن‌ها استفاده کرد.
افراد آلوده را می‌توان با ترکیبات مبندازول، لوامیزول و یا بفنیوم هیدروکسی نفتوات و همچنین تتراکلرواتیلن درمان کرد. در عین حال با توجه به کم‌خونی باید بیمار را با رژیم‌های غذایی حاوی پروتئین و آهن و یا داروهای تقویتی درمان کرد.
hi dr!
     
  

 
عفونت کرم قلابدار

● کرم قلاب دار چیست؟
کرم قلابدار نوعی انگل روده ای در انسان ها است که معمولا موجب اسهال خفیف و شکم درد می شود . عفونت شدید و جدی کرم قلابدار می تواند موجب بیماریها و مشکلات جدی برای نوزادان ، بچه ها ، زنان باردار و افرادی که دچار سوءتغذیه هستند ، شود.
عفونت کرم قلابدار اکثراٌ در آب و هوای استوایی و گرمسیری رخ می دهد و حدود ۱ بیلیون نفر یعنی۵/۱ جمعیت جهان به این نوع عفونت دچار می شوند.
● کرم قلابدار معمولا در کجاها یافت می شود ؟
یکی از انواع معمول آن ( آن سی سلوستاما دوئاهونال) در جنوب اروپا ، شمال افریقا ، آسیای شمالی و قسمتی از آمریکای جنوبی دیده می شود ، نوع دوم آن ( نکیتورام اریکنوس ) در قرن اخیر در شمال شرقی آمریکا پراکنده شده اند .
● چگونه دچار کرم قلابدار می شویم ؟
شما می توانید با تماس مستقیم با خاک آلوده مخصوصا پابرهنه راه رفتن یا بلعیدن اتفاقی خاک آلوده دچار این عفونت شوید.
کرمهای قلابدار چرخه زندگی پیچیده ای دارند که این چرخه در روده کوچک، آغاز و پایان می یابد . تخم های کرم قلابدار به خاک نمدار و گرم و سایه احتیاج دارند تا به کرم تبدیل شوند.
این کرمها اغلب از طریق پاهای برهنه به داخل پوست نفوذ می کنند به داخل ریه ها راه می یابند از طریق دهان و بلع به دستگاه تنفسی و نهایتا خود را به روده کوچک می رسانند . این جریانات حدود یک هفته طول می کشد . در روده کوچک کرم ها بزرگ شده و به کرم نیم اینچی تبدیل می شوند و خود را به دیواره روده می چسبانند و خون می مکند . کرم های بزرگ ۱۰۰ تخم تولید می کنند . این تخم ها در مدفوع ( دستشویی) دفع می شوند. اگر تخم ،خاک آلوده و شرایط لازم و کافی داشته باشد از تخم در آمده پوست اندازی می کند و بعد از ۵ الی ۱۰ روز به کرم عفونی تبدیل می شود.
● چه کسانی بیشتر در معرض این نوع کرم قرار دارند ؟
در مناطقی که کرم قلابدار شایع است افرادی که با خاک حاوی مدفوع انسانی و حیوانی تماس مستقیم داشته باشند بیشتر احتمال دارد به این نوع مرض مبتلا شوند. بچه ها چون با چیزهای آلوده و پابرهنه بازی می کنند بیشتر در معرض این نوع عفونت قرار دارند . از انجا که کرمها برای بزرگ شدن به خاک احتیاج دارند این عفونت از طریق شخصی به شخصی منتقل نمی شود . ارتباط بچه ها در موسسات و مهدکودکها احتمال این عفونت را شدت نمی دهد.
● علائم کرم قلابدار چیست؟
خارش و تحریک پوست در جاهایی از بدن که با خاک و شن تماس پیدا می کند معمولا اولین نشانه این عفونت و آلودگی است . وقتی کرم حشره به داخل پوست نفوذ کند این علایم بروز می کند.
ممکن است عفونت ساده و خفیف باشد و هیچ علایمی نداشته باشد اما عفونت شدید می تواند موجب کم خونی ، درد شکم ، کم اشتهایی و کاهش وزن شود . عفونت شدید و مزمن جلوی رشد فکری و بلوغ را می گیرد.
● آیا عفونت کرم قلابدار می تواند موجب مشکلات جدی شود ؟
بله . مهم ترین خطری که کرم قلابدار موجب می شود افزایش کم خونی و کمبود پروتیین است که نتیجه کم شدن خون می باشد .وقتی بچه ها مرتبا با کرمهای مختلف آلوده می شوند کمبود آهن و پروتیین می تواند جلوی رشد و بلوغ فکری آن ها را بتعویق بیاندازد.
عفونت این نوع کرم گاهی موجب خستگی ، تنگی نفس و بزرگ شدن قلب و تپش های نامرتب می شود.
گاهی بخصوص در بین نوزادان این نوع کرم، مهلک و کشنده است .
● اگر فکر کردم به عفونت کرم قلابدار مبتلا هستم چکار باید بکنم ؟
به پزشک خود مراجعه کنید . این نوع عفونت و آلودگی با مشاهده تخم کرم قلابدار از طریق آزمایش و نمونه گرفتن از مدفوع تشخیص داده می شود.
● معالجه و درمان کرم قلابدار چیست ؟
در برخی کشورها که ابتلا به کرم قلابدار شایع و معمول است عفونت های خفیف درمان نمی شوند. در آمریکا عفونت کرم قلابدار بطور کلی در طی ۱-۳ روز پس از تجویز دارو درمان می شوند . به نظر می اید این داروها خیلی موثرند و اثرات جانبی ندارند.برای بچه های زیر ۲ سال معالجه و درمان باید توسط پزشک متخصص کودکان تشخیص داده شود.
آزمایش مدفوع دیگری ۱ الی ۲ هفته بعد از معالجه و درمان انجام میشود اگر عفونت همچنان موجود باشد درمان دوباره تکرار می شود . اگر فرد دچار کم خونی باشد مکمل های آهن تجویز می شود .
پزشک داروهای خوردنی مثل albendazole، mebendazole،pyrantel pamoate تجویز می کند به دلیل اثرات دارو بر جنین این داروها برای زنان باردار تجویز نمی شوند و به افراد کم خون مکمل آهن توصیه می شود.
● چگونه می توان از این نوع کرم جلوگیری کرد ؟
در مناطقی که کرم قلابدار شایع است و امکان دارد مدفوع انسان وحیوان در خاک و شنش موجود باشد نباید پای برهنه راه رفت و بدون دستکش به خاک دست زد.
hi dr!
     
  

 
اسهال در اطفال

بحث اسهال در شیرخواران و اطفال بسیار پیچیده میباشد که برای بصورت خلاصه به نکات مهم ان اشاره میشود . بنا بر یک اصل در مورد اجابت مزاج شیرخواران از سه بار دفع مدفوع در یک روز تا روزی سه بار طبیعی محسوب میگردد .
بطور کلی در درمان اسهال مهمترین نکته تامین اب و الکترولیتهای بدن میباشد و تا وقتی که مطمئن به وجود عامل عفونی در اسهال نباشیم به هیچ وجه نیاز به استفاده از انتی بیوتیک نمیباشد.
در بررسی کودک مبتلا به اسهال ابتدا باید در مورد کاهش حجم مایعات بدن کودک مطمئن شویم برای این کار باید مناطقی مانند مخاط داخل دهان را بررسی کنیم اگر دهان کودک خیس و پراب بود هنوزحجم مایعات بدن در حد قابل قبول است .
مورد بعدی گود رفتن چشم بیمار است که در صورت وجود این حالت نشاندهنده کم ابی شدید کودک میباشد و همچنین مسئله بعدی قوام پوست کودک است که در صورت کم ابی شدید پوستی که با دست جمع شود به راحتی به حالت اول باز نمیگردد که اینهم نشاندهنده کم ابی بدن کودک است
مهمترین نکته در کودک مبتلا به اسهال وجود و حجم ادرار کودک میباشد اگر کودک ادرار نداشته باشد و یا حجم ادرار شدیدا کم شده باشد نشان دهنده کمبود شدید مایعات است و نیازمند درمان پزشکی و مراجعه صددرصد به پزشک را دارد .
▪ توجه :‌ در شیرخواران مبتلا به اسهال به هیچ وجه نباید شیر مادر قطع شود بلکه باید جهت جبران مایع از دست رفته تا حد ممکن دفعات تغذیه با شیر را افزایش داد.
بسیاری از شیرخواران در هنگام دندان در اوردن دچار اسهال میشوند که بعضی از مادران انرا ناشی از دندان میدانند در حالی که دلیل علمی برای این مطلب وجود ندارد و تنها موردی که میتواند در این مورد دخیل باشد به دهان بردن هر چیز از جانب کودک در این سن میباشد که میتواند به علت الوده بودن باعث اسهال هم بشود .
● درمان
همانطور که گفته شد مهمترین نکته در درمان اسهال تامین مایعات و املاح بدن ( که در اثر اسهال کاهش یافته است) میباشد
اولین و شاید مهمترین دارو که استفاده بسیار راحتی دارد او –آر- اس(ors ) میباشد
در مورد نحوه استفاده از این محلول مسائل زیادی برای مادران محترم وجود دارد . بطور کلی محلول او-ار-اس دستور العمل مشخص و واضحی دارد . یک بسته پودر را باید در یک لیتر اب ‌‌‌‌‌‌‌(معادل سه تا چهار لیوان اب بسته به اندازه لیوان ) بطور کامل حل کرد و در مدت بیست و چهار ساعت ( بسته به حجم اب از دست رفته ) انرا مصرف نمود .
مسئله مهم در ساختن او-ار-اس اینست که محلول تهیه شده را نباید با با چیز دیگری مخلوط کرد .محلول او- ار- اس به علت مخلوط بودن شکر و نمک خوش طعم نمیباشد ولی باید با همین طعم مصرف شود و ماده دیگری با آن مخلوط نشود .
مادران محترم میتوانند در مواقع لزوم محلول فوق را با مخلوط کردن دو قاشق مربا خوری نمک و یک قاشق مربا خوری شکر در یک لیتر اب ( البته فقط در مواقع اورژانس چرا که محلول او-ار-اس در تمامی داروخانه ها موجود است و برای تهیه ان نیازی به نسخه پزشک نمیباشد ) تهیه نمایند .
مصرف داروهای دیگر مانند انتی بیوتیکها با توجه به تنوع علت اسهال و تخصصی بودن ان بهیچ وجه بدون مراجعه به پزشک توصیه نمیگردد.
در خاتمه اگر بخواهیم بطور خلاصه در مورد اسهال جمع بندی داشته باشیم اینست که هنگامی کودکمان مبتلا به اسهال است شدیدا مراقب کاهش حجم مایعات بدن وی باشیم ( خیس بودن دهان . چروکیده نبودن پوست – گود نرفتن چشم) و در صورت عدم شرایط فوق همراه با شروع محلول او-ار-اس به پزشک مراجعه کنیم .
● نکات پرستاری
مدفوع نوزاد و شیرخوار قوام شل داشته که علت آن عبور سریع غذا از سیستم گوارشی می باشد . همزمان با تکامل سیستم گوارش ، مدفوع نیز تدریجا ظاهری مثل فرد بالغ پیدا می کند
نوزادان اکثرا چربیهای موجود درشیر انسان را جذب می کنند ولی در جذب چربی مربوط به شیر گاو دچار اشکال می شوند .
اسهال با آبکی بودن یا افزایش تعداد دفعات مدفوع نسبت به مدفوع طبیعی مشخص می شود . مدفوع در شیرخوارانی که از پستان مادر تعذیه می شوند ممکن است چند بار در روز باشد در حالیکه تعذیه با شیرخشک سبب می شود روزانه و یا دو روز یکبار اجابت مزاج داشته باشند . پس دفعات اجابت مزاج با توجه به نوع تعذیه شیرخوار متفاوت است .
● عوامل ایجاد کننده اسهال
▪غذا :
‌ترکیب نامناسب شیر یا شیوه تغذیه ، تغذیه بیش از حد
▪ عفونتها سیستم گوارشی :
کبوتر خانگی یا مرغ ممکن است منشاء عفونتهای سالمونلائی خانه را فراهم سازد به این دلیل کودکان پس از دست زدن به این پرندگان باید دستهای خود را حتما بشویند .
عفونتهای غیر گوارشی :‌
مثل عفونت سیستم تنفسی یا اداری یا گوش میانی
▪ مصرف آنتی بیوتیکها :
چون باکتریهای طبیعی روده را تغییر می دهند
▪ تنش عاطفی :
▪ خستگی زیاد یا هیجان
▪ حساسیتهای غذائی
▪ یکسری بیماریهای :
مثل سوء جذب (‌سلیاک ) یا عیوب روده
به مسائل زیر حتما توجه کنید .
۱) وجود خون در مدفوع
۲) وجود تب و دل درد
۳) کاهش هوشیاری



سایت کودکان
hi dr!
     
  

 
اسهال‌ خونی‌ باکتریایی‌ (شیگلوز)

اسهال‌ خونی‌ باکتریایی‌ (شیگلوز)


‌● اطلاعات‌ اولیه‌
اسهال‌ خونی‌ باکتریایی‌ (شیگلوز) عبارت‌ است‌ از یک‌ عفونت‌ باکتریایی‌ در لایه‌های‌ سطحی‌ پوشاننده‌ جدار داخلی‌ روده‌ها. این‌ بیماری‌ در اثر تماس‌ نزدیک‌ فردی‌ است‌ و به‌ صورت‌ همه‌گیری‌ رخ‌ می‌دهد. از زمان‌ ورود باکتری‌ها تا ظهور علایم‌ ۴-۱ روز طول‌ می‌کشد.
● علایم‌ شایع‌
▪ دل‌ پیچه‌
▪ تب‌
▪ اسهال‌ (تا ۲۰ یا حتی‌ ۳۰ بار اجابت‌ مزاج‌ آبکی‌ در روز)
▪ وجود خون‌، مخاط‌، یا چرک‌ در مدفوع‌
▪ تهوع‌ یا استفراغ‌
▪ دردهای‌ عضلانی‌
▪ گاهی‌ در شروع‌ بیماری‌، شمارش‌ گلبول‌های‌ سفید کمتر از حد طبیعی‌ است‌.
● علل‌
یک‌ نوع‌ باکتری‌ به‌ نام‌ شیگلا که‌ به‌ جدار روده‌ بزرگ‌ تهاجم‌ می‌کند. این‌ باکتری‌ معمولاً از طریق‌ دست‌ها، غذا، یا آب‌ آلوده‌، از یک‌ فرد به‌ فرد دیگر انتقال‌ می‌یابد.
● عوامل‌ افزایش‌دهنده‌ خطر
▪ مسافرت‌ به‌ کشورهای‌ خارجی‌
▪ محیط‌ زندگی‌ شلوغ‌ یا غیر بهداشتی‌
● پیشگیری‌
▪ دستان‌ خود را پس‌ از اجابت‌ مزاج‌ و قبل‌ از دست‌ زدن‌ به‌ مواد غذایی‌ بشویید.
▪ هر کس‌ که‌ علایم‌ اسهال‌ خونی‌ باکتریایی‌ را دارد جداسازی‌ نمایید.
▪ لباس‌های‌ آلوده‌ و ملحفه‌جات‌ را در سطل‌های‌ پوشیده‌ و پر از آب‌ و صابون‌ قرار دهید تا زمانی‌ که‌ بتوان‌ آنها را جوشاند.
● عواقب‌ مورد انتظار
با درمان‌ معمولاً در عرض‌ ۷ روز قابل‌ معالجه‌ است‌. اغلب‌ عفونت‌های‌ شیگلایی‌ خفیف‌ هستند و درمان‌ جدی‌ احتیاج‌ ندارند. البته‌ در موارد شدید، اگر درمان‌ موفقیت‌آمیز نباشد، از دست‌ رفتن‌ آب‌ زیاد از بدن‌ ممکن‌ است‌ مرگبار باشد (خصوصاً در شیرخواران‌ و کودکان‌ کم‌ سن‌ و سال‌).
● عوارض‌ احتمالی‌
▪ کم‌ آبی‌ بدن‌ به‌ طور خطرناک‌، خصوصاً در کودکان‌
▪ در موارد نادر، باکتری‌ها ممکن‌ است‌ از مجرای‌ گوارش‌ به‌ خون‌ وارد شوند و سایر اعضای‌ بدن‌ را درگیر سازند، مثل‌ کلیه‌ها، کیسه‌ صفرا، کبد، یا قلب‌ و مفاصل‌. این‌ حالت‌ شاید به‌ شوک‌ و مرگ‌ بیانجامد.
● درمان‌
▪ اقدامات‌ تشخیصی‌ ممکن‌ است‌ شامل‌ بررسی‌ آزمایشی‌ و کشت‌ نمونه‌ مدفوع‌ باشد. اطلاع‌ از بروز همه‌گیری‌ بیماری‌ و نیز آشنایی‌ به‌ نواحی‌ بومی‌ می‌تواند در رسیدن‌ به‌ تشخیص‌ کمک‌ کننده‌ باشد.
▪ درمان‌ شامل‌ جایگزینی‌ مایعات‌ از دست‌ رفته‌، غذای‌ کم‌ حجم‌، و نیز گاهی‌ دارو می‌شود.
▪ بیمار را از بقیه‌ جدا نمایید.
▪ برای‌ تخفیف‌ درد، یک‌ صفحه‌ گرم‌ کننده‌ یا شیشه‌ آب‌ داغ‌ را روی‌ شکم‌ قرار دهید.
▪ بیمار باید مرتباً مایعات‌ دریافت‌ کند.
▪ بستری‌ کردن‌ بیمارانی‌ که‌ شدیداً مریض‌ احوالند (خصوصاً کودکان‌ کم‌ سن‌ و سالی‌ که‌ کم‌آبی‌ دارند). بیمار جدا از بقیه‌ بستری‌ می‌شود و مایعات‌ تکمیلی‌ از راه‌ سرم‌ به‌ وی‌ رسانده‌ خواهد شد.
● داروها
▪ امکان‌ دارد آنتی‌بیوتیک‌ تجویز شود.
▪ از مصرف‌ ترکیبات‌ ضد اسهال‌ خودداری‌ کنید مگر اینکه‌ با نظر پزشک‌ تجویز شده‌ باشند. این‌ ترکیبات‌ ممکن‌ است‌ بیماری‌ را طولانی‌ کنند. اگر تا کنون‌ مورد استفاده‌ قرار می‌گرفته‌اند بلافاصله‌ مصرف‌ آنها را متوقف‌ کنید.
● فعالیت‌
تا حداقل‌ ۳ روز پس‌ از رفع‌ تب‌، اسهال‌، و سایر علایم‌، استراحت‌ در رختخواب‌ ضروری‌ است‌ مگر برای‌ توالت‌. البته‌ پاها را در رختخواب‌ باید مرتباً ورزش‌ داد.
● رژیم‌ غذایی‌
مایعات‌ یا جامدات‌ نرم‌ تا زمانی‌ که‌ اسهال‌ متوقف‌ شود، سپس‌ رژیم‌ عادی‌.
● در این‌ شرایط‌ به‌ پزشک‌ خود مراجعه‌ نمایید
▪ اگر شما یا کودکتان‌ علایم‌ اسهال‌ خونی‌ باکتریایی‌ را دارید.
▪ اگر یکی‌ از موارد زیر هنگام‌ درمان‌ رخ‌ دهد:
▪ تب‌ ۹/۳۸ درجه‌ سانتیگراد یا بیشتر
▪ گلودرد، سردرد، یا گوش‌ درد
▪ تنگی‌ نفس‌ یا سرفه‌ شدید
▪ رگه‌ خون‌ در خلط‌ سینه‌
▪ درد یا تورم‌ شدید شکم‌
▪ خونریزی‌ گوارشی‌ از مقعد
▪ درد در ساق‌ پا یا تمام‌ پا
▪ تورم‌ مفاصل‌
▪ علایم‌ کم‌ آبی‌ بدن‌ (بی‌حالی‌، فرورفتگی‌ چشم‌ها، کاهش‌ وزن‌ سریع‌، یا خشکی‌ پوست‌) ظاهر شوند.
hi dr!
     
  

 
اسهال‌ حاد

اسهال‌ حاد


● اطلاعات‌ اولیه‌
اسهال‌ حاد عبارت‌ است‌ از اجابت‌ مزاج‌ شل‌، آبکی‌، به‌ دفعات‌ زیاد. اسهال‌ یک‌ علامت‌ است‌ نه‌ یک‌ بیماری‌. اسهال‌ ساده‌ در تمام‌ گروه‌های‌ سنی‌ شایع‌ است‌.
● علایم‌ شایع‌
▪ درد شکمی‌ همراه‌ با دل‌ پیچه‌
▪ اجابت‌ مزاج‌ شل‌ و آبکی‌
▪ گاهی‌ ناتوانی‌ در کنترل‌ اجابت‌ مزاج
▪ گاهی‌ تب‌
● علل‌
علل‌ متعددی‌ وجود دارند، از جمله‌ علل‌ عفونی‌ (ویروسی‌، انگلی‌، باکتریایی‌)
● عوامل‌ افزایش‌دهنده‌ خطر
▪ ناراحتی‌ عاطفی‌ یا استرس‌ حاد
▪ مسمومیت‌ غذایی‌
▪ بیماری‌ کرون‌ (آنتریت‌ منطقه‌ای‌)
▪ نشانگان‌های‌ سوءجذب‌
▪ بیماری‌ یا تومور لوزالعمده‌ (بدخیم‌ یا خوش‌خیم‌)
▪ دیورتیکولیت‌
▪ غذاهای‌ مثل‌ آلو یا حبوبات‌
▪ سوء مصرف‌ الکل‌
▪ مصرف‌ داروهایی‌ مثل‌ مسهل‌ها، داروهای‌ ضداسید، آنتی‌بیوتیک‌ها، کینین‌، یا داروهای‌ ضدسرطان‌
▪ آلرژی‌ غذایی‌
▪ اشعه‌ درمانی‌ برای‌ سرطان‌
▪ بروز یک‌ بیماری‌ اخیر
▪ نشانگان‌ روده‌ تحریک‌پذیر (کولیت‌ عصبی‌) یا بیماری‌ التهابی‌ روده‌
▪ محیط‌ زندگی‌ شلوغ‌
▪ سرکوب‌ ایمنی‌ به‌ علت‌ بیماری‌ یا داروها
▪ مسافرت‌ به‌ کشورها دیگر
▪ نوشیدن‌ آب‌ نهرها، چشمه‌ها، یا چاه‌ها که‌ تصفیه‌ نشده‌اند
● پیشگیری‌
▪ اگر اسهال‌ مرتباً تکرار شود و بتوان‌ علت‌ آن‌ را فهمید، درمان‌ با اجتناب‌ از علت‌ اسهال‌ می‌تواند از تکرار اسهال‌ جلوگیری‌ کند.
▪ حمله‌ اسهال‌ می‌تواند گهگاه‌ در هر کسی‌ به‌ علل‌ بی‌اهمیت‌ بروز کند اما به‌ زودی‌ برطرف‌ می‌شود و اثر پایداری‌ از آن‌ بر جای‌ نمی‌ماند. غالب‌ موارد اسهال‌ حاد مدت‌کوتاهی‌ طول‌ می‌کشند و جستجوی‌ علت‌ آنها ممکن‌ است‌ ضرورتی‌ نداشته‌ باشد.
▪ از خوردن‌ غذاهای‌ خام‌ و نیم‌پزی‌ مثل‌ غذاهای‌ دریایی‌، غذاهای‌ بوفه‌ای‌ یا پیک‌نیکی‌ که‌ چندین‌ ساعت‌ در بیرون‌ رها شده‌اند، و غذاهایی‌ که‌ فروشندگان‌ دوره‌ گرد می‌فروشند خودداری‌ کنید.
● عواقب‌ مورد انتظار
بهبود خود به‌ خودی‌ در عرض‌ ۴۸-۲۴ ساعت‌
● عوارض‌ احتمالی‌
کم‌ آبی‌ بدن‌ در صورتی‌ که‌ اسهال‌ طول‌ بکشد، خصوصاً در شیرخواران‌
● درمان‌
▪ اقدامات‌ تشخیصی‌ ممکن‌ است‌ شامل‌ بررسی‌ آزمایشگاهی‌ نمونه‌ مدفوع‌ باشد. گرفتن‌ یک‌ شرح‌ حال‌ دقیق‌ و کامل‌ در مورد علایم‌، زمان‌ و مدت‌ اسهال‌، شدت‌ اسهال‌، و وضعیت‌ سلامت‌ عمومی‌ بیمار می‌تواند به‌ تعیین‌ علت‌ اسهال‌ کمک‌ کند. اگر شواهدی‌ دال‌ بر وجود بیماری‌ جدی‌ وجود داشته‌ باشد، امکان‌ دارد آزمایشات‌ بیشتری‌ انجام‌ شوند.
▪ اسهال‌ یک‌ علامت‌ است‌. در صورت‌ امکان‌، بیماری‌ زمینه‌ساز اسهال‌ باید درمان‌ شود.
▪ اگر فکر می‌کنید که‌ یک‌ دارو باعث‌ اسهال‌ شده‌ است‌، پیش‌ از توقف‌ مصرف‌ آن‌ با پزشکتان‌ مشورت‌ کنید.
▪ اگر دل‌ پیچه‌ وجود دارد، روی‌ شکم‌ کمپرس‌ داغ‌، شیشه‌ آب‌ داغ‌، یا صفحه‌ گرم‌کننده‌ الکتریکی‌ بگذارید.
▪ مایعات‌ زیاد بنوشید. در موارد اسهال‌ شدید ممکن‌ است‌ نیاز به‌ دادن‌ آب‌ و الکترولیت‌ به‌ صورت‌ اورژانس‌ وجود داشته‌ باشد تا کم‌ آبی‌ جبران‌ شود.
● داروها
▪ در موارد خفیف‌ می‌توان‌ از داروهایی‌ مثل‌ لوپرامید و پپتوبیسمول‌ استفاده‌ کرد.
▪ امکان‌ دارد سایر داروهای‌ ضداسهال‌ تجویز شوند.
▪ در صورت‌ شناسایی‌ یک‌ انگل‌ یا باکتری‌ به‌ خصوص‌ به‌ عنوان‌ علت‌ اسهال‌، امکان‌ دارد آنتی‌بیوتیک‌ تجویز شود.
● فعالیت‌
فعالیت‌ خود را تا توقف‌ اسهال‌ کاهش‌ دهید.
● رژیم‌ غذایی‌
▪ اگر همراه‌ اسهال‌ تهوع‌ وجود داشته‌ باشد، تنها قطعات‌ کوچک‌ یخ‌ بجوید.
▪ اگر تهوع‌ ندارید، تنها مایعات‌ شفاف‌ را به‌ طور تدریجی‌ بنوشید تا زمانی‌ که‌ اسهال‌ برطرف‌ شود، مثل‌ چای‌، سوپ‌، یا ژلاتین‌
▪ از مصرف‌ الکل‌، کافئین‌، شیر و محصولات‌ لبنی‌ خودداری‌ کنید.
▪ پس‌ از رفع‌ علایم‌، غذاهای‌ نرم‌ مثل‌ غلات‌، برنج‌، تخم‌مرغ‌، و سیب‌زمینی‌ پخته‌ شده‌، و نیز ماست‌ به‌ مدت‌ ۲-۱ روز میل‌ کنید.
▪ دو تا سه‌ روز پس‌ از رفع‌ اسهال‌، رژیم‌ غذایی‌ عادی‌ خود را از سر گیرید. البته‌ بهتر است‌ از مصرف‌ میوه‌، الکل‌، و غذاهای‌ پر ادویه‌ تا چند روز دیگر پرهیز کنید.
● در این‌ شرایط‌ به‌ پزشک‌ خود مراجعه‌ نمایید
▪ اگر اسهال‌ بیش‌ از ۴۸ ساعت‌ طول‌ بکشد.
▪ اگر مخاط‌، خون‌، یا کرم‌ در مدفوع‌ ظاهر شود.
▪ اگر تب‌ به‌ ۳/۳۸ درجه‌ سانتیگراد یا بالاتر برسد.
▪ اگر درد شدیدی‌ در شکم‌ یا راست‌ روده‌ به‌ وجود آید.
▪ اگر علایم‌ کم‌ آبی‌ ظاهر شوند: خشکی‌ دهان‌، پوست‌ چروکیده‌، تشنگی‌ شدید، ادار کم‌ یا به‌ کلی‌ عدم‌ وجود ادرار
hi dr!
     
  

 
بیماری اسهال ، راه های پیشگیری و درمان

● بیماری اسهال
اسهال بیماری بسیار خطرناکی است و یکی از عوامل مهم مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال در کشور ما می باشد. مهمترین علت مرگ ومیر ناشی از اسهال از دست دادن آب و املاح بدن است . اسهال همچنین یکی از عوامل مهم تاخیر رشد جسمی در کودکان ، سوء تغذیه و مستعد شدن در برابر سایر بیماریها است.
به دفع سه باریا بیشتر مدفوع ابکی و یا شل در شبانه روز ،اسهال می گویند . شیر خواری که فقط از شیر مادر تغذیه میشود،مدفوع نرمتر از حد عادی دارد و ممکن است روزانه ، چندین بار مدفوع نرم و نیمه آبکی دفع نماید که طبیعی است . در این شیر خواران ،اسهال به افزایش تعداد دفعات دفع و آبکی بودن مدفون ،بطوری که با دیگر مواقع فرق داشته باشد ، گفته می شود .
● مهمترین راه های پیشگیری از اسهال
▪ تغذیه با شیر مادر
مواد موجود در شیر مادر به مقاومت بدن در مقابل اسهال و سایر بیماریها کمک می کند.کودکی که در شش ماه اول زندگی ، فقط با شیر مادر تغذیه می شود ،کمتر به اسهال مبتلا میشود ودر صورت ابتلا شدت بیماری کمتر است .
استفاده از شیشه ،سر پستانک و یا پستانک به دلیل احتمال آلودگی ، میتواند موجب بروز اسهال گردد.
بنابراین اگر برای تغذیه کودک از شیر خشک یا شیر گاو استفاده می کنید، بهتر است بجای شیشه و سر پستانک ،از فنجان یا قاشق استفاده شود. در شش ماهه دوم زندگی کودک و پس از شروع غذای کمکی ،خطرابتلا به اسهال شدید ومرگ بر اثر اسهال را کاهش می دهد.
▪ رعایت بهداشت در هنگام تهیه و خوراندن غذای کودک
ـ قبل از تهیه غذاو قبل از غذا دادن به کودک ،دستهای خود را با آب و صابون بشویید.
ـ غذای کودک را خوب بپزید و حتی الامکان غذای کودک را تازه تهیه کنید. غذای اضافی را در یخچال نگه داریدو قبل از مصرف ، آن را کاملا گرم نمایید.
ـ برای تهیه غذا یا خوراندن آن ،از ظروف تمیز و بهداشتی استفاده کنید .
▪ استفاده از توالت بهداشتی
ورود میکروب موجود در مدفوع به دهان ، باعث اسهال می شود، بنابراین یکی از اقدامات برای پیشگیری از انتشار میکروب ، استفاده از توالت بهداشتی است .
برخلاف باور عمومی ، مدفوع کودکان خردسال ، به مراتب آلوده تر از مدفوع بزرگسالان است ،لذا کودکان نیز باید از توالت های بهداشتی استفاده کنند.
بعد از تمیز کردن کودکی که مدفوع کرده است و بعد از رفتن به توالت ،دستهای خود را کاملا با آب و صابون بشویید.
▪ استفاده از آب آشامیدنی سالم
استفاده از آب آلوده ، باعث اسهال میشود .خانواده هایی که از آب بهداشتی سالم استفاده می کنند کمتر دچار بیماری می شوند. آب لوله کشی سالمترین آب آشامیدنی است .در صورتی که به آب آشامیدنی دسترسی ندارید، میتوانید با جوشاندن آباز ابتلا به اسهال پیشگیری کنید .
▪ دفع صحیح زباله
میکروبها توسط مگس پخش می شوند.پس مانده های غذا ،اشغال،میوه و سبزی های مانده محیط مناسبی برای تجمع مگس ها هستند. زباله های خانگی را باید در پلاستیک مخصوص زباله جمع آوری و حمل کرد.
▪ ایمن سازی کودک علیه سرخک
اسهال واسهال خونی در کودکان مبتلا به سرخک و آنهایی که در طی چهار هفته گذشته سرخک داشته اند ،شایعتر و شدیدتر است.
▪ تغذیه مناسب
سوء تغذیه کودک ،وی را مستعد ابتلاء به اسهال مینمایدو همچنین شدت و مدت اسهال در این کودکان بیشتر است . ضمنا توجه به وضعیت تغذیه کودک در دوران ابتلا به اسهال ،می تواند از شدت بیماری بکاهدو بهبود وی را تسریع نماید. این تصور که باید تغذیه در جریان اسهال کاهش یابد ویا قطع شود ، کاملا نادرست است .
● سه قانون اصلی مراقبت از کودک مبتلا به اسهال در منزل
اگر کودک شما دچار اسهال گردید ،برای بهبود سریعتر وی و پیشگیری از کمبود آب و املاح ، اقدامات زیر را انجام دهید:
۱) برای پیشگیری از کم آبی به کودک بیشتر از قبل مایعات بنوشانید.
کودک مبتلا به اسهال ، برای جبران مایعاتی که از طریق مدفوع اسهالی و نیز استفراغ از دست میدهد، نیازمند مایعات بیشتری است .اگر سن کودک شما زیر شش ماه است و فقط از شیر مادر تغذیه می کند، افزایش دفعات تغذیه با شیر مادر میتواند آب دفع شده از بدن را جبران نماید.
اگر سن کودک بالای شش ماه است و تغذیه کمکی او را شروع کرده اید ،از مایعاتی نظیر لعاب برنج ، سوپ ، دوغ ، آر اس، استفاده نمایید. افزایش دفعات شیر دهی در اطن سن نیز می تواند کمبود آب بدن را جبران نماید. در صورتی که امکان دادن سایر مایعات در منزل نیست، از آب جوشیده شده استفاده نمایید .
استفاده از آب شیرین نظیر آب میوه های صنعتی ،چای خیلی شیرین و نوشابه های گاز دار اسهال را تشدید می کند.۲) به کودک مقدار زیادی غذای مقوی ، برای پیَشگیری از سوء تغذیه بدهید.
کودکی که در هنگام اسهال از غذا محروم می گردد، به سوء تغذیه دچار و اسهال وی شدیدتر و طولانی تر می شود .دادن مواد غذایی به کودک در هنگام اسهال ، به کم شدن اسهال او کمک می کند و وی را در مقابل اسهال ، مقاوم می نماید.
در کودک زیر ۶ماه که با شیر مادر تغذیه می شود،افزایش دفعات شیردهی ،علاوه بر تامین آب لازم،غذای مورد نیاز وی را نیز تامین می کند.
در تغذیه کودک بالای ۶ ماه ، با توجه به سن کودک می توان از مواد غذایی مختلف نظیر سبزی ها ،حبوبات و غلات ، گوشت یا ماهی ،تخم مرغ ولبنیات استفاده کرد.
۳) در صورت بروز علائم خطر در کودک ،وی را سریعا به مرکز بهداشتی درمانی ببرید.
▪ غذای کودک راخوب بپزید تا کاملا له وپخته شود زیرا این نوع غذارا ،کودک مبتلا به اسهال ،آسانتر هضم می کند.
▪ غذاهای پر حجم مثل میوه های پوست نکرده یا میوه های سفت وسخت ونیز دانه های حبوبات که دیر هضم هستند نباید به کودک داده شوند.
▪ کودک را به خوردن غذا تشویق نمائید .
▪ دفعات تغذیه کودک را ،درروز افزایش دهید(۶باردرروز)ولی حجم غذای هروعده را کم کنید .به این ترتیب ،کودک به راحتی می تواند غذای مصرفی را هضم وجذب نماید. برخی از کودکان دراین زمان بی اشتها می شوند وبرای خوردن ،حوصله مادر وابتکار وی لازم است.
▪ برای افزایش انرژی غذای کودک،یک یا دو قاشق چای خوری روغن ،به هروعده غذای وی اضافه نمایید.
▪ سوپهای خیلی رقیق ،جای غذای کودک را نمی گیرندوفقط برای رفع کمبود مایعات ، قابل مصرف می باشند.
● علائم خطر در زمان ابتلاء به اسهال
اگراسهال کودک در مدت ۳ روز بهبود نیافت ویا یکی از نشانه های:
▪ مدفوع خیلی آبکی
▪ استفراغ مکرر
▪ تشنگی شدید
▪ بی میلی به خوردن ونوشیدن
▪ تب
▪ مدفوع همراه با خون بروز کرد ،وی را هرچه سریعتر نزد کارکنان بهداشتی یا پزشک ببرید.
▪ طرز تهیه محلول ُا .آر .اس :
ـ برای تهیه محلول ُا .آر .اس اقدامات زیر را انجام دهید:
- دستهای خود را با آب وصابون بشوئید.
- یک بسته پودر رادر ظرف تمیز بریزید.
- یک لیتر آب آشامیدنی (چهارلیوان ۲۵۰ سی سی) راداخل ظرف بریزید وبا پودر ،مخلوط کنید تا کاملا حل شود.
بهتر است اول آب را بجوشانید وبگذارید سرد شود.اما اگر این امر امکان نداشت ،ازآب آشامیدنی تمیز استفاده کنید.
- هرروز باید محلول ُا .آر .اس تازه درظرف تمیز تهیه کرده و آن رادر یخچال ،خنک نگاه داشت وبه تدریج به کودک خوراند.هر مقدار محلولی که ازروز پیش باقی مانده ،باید دورریخته شود.
- اگر کودکی در هنگام خوردن محلول ُا .آر .اس ،شروع به استفراغ کند ،ده دقیقه صبر کنید و سپس محلول را به آهستگی به اوبدهید .به یاد داشته باشید که دادن محلول ُا .آر .اس به طور مرتب وبه مقدار کم (هریک تا دودقیقه یک قاشق چای خوری )دارای اهمیت است.
محلول ُا .آر .اس ،اسهال رامتوقف نمی کند اما کودک را قوی نگاه می دارد تا آنکه اسهال درعرض چند روز ،از بین برود
● تغذیه پس از بهبود اسهال :
تغذیه در تمام مدت ابتلابه انواع اسهال ،باید باحداکثر امکان ادامه یابد ودردوره نقاهت (پس از بهبود بیماری )نیز باید برای جلوگیری از اثرات نامطلوب آن ، افزایش یابد.
پس از قطع اسهال ، حداقل به مدت دو هفته ، یک یا دو وعده غذای بیشتر از معمول (با استفاده از همان غذاهای زمان اسهال که از نظر غذایی غنی هستند )به کودک خورانده شود.
● درمان اسهال در منزل
۱) دادن مایعات راافزایش دهید.
۲) غذای فراوان بدهید .
۳)درصورت مشاهده علائم خطر ،کودک را نزد کارکنان بهداشتی ببرید.
رای درمان اسهال ،از هیچ نوع دارویی نباید استفاده کرد مگر با توصیه پزشک.
hi dr!
     
  

 
آنچه باید درباره ورم کبد یا هپاتیت ویروسی بدانیم

ورم کبد یا هپاتیت ویروسی در سالهای اخیر به حدی شایع شده است که امروزه برای جلوگیری از شیوع و خطرات این عفونت ، اجرای برنامه واکسیناسیون ، در سه نوبت برای تمام افراد اجباری تلقی میگردد. آلودگی به ویروس هپاتیت می تواند به بروز اختلالات برگشت ناپذیر کبدی و در مواردی نیز به سرطان کبد منتهی شود. دراین شرایط با غیر فعال شدن بافت کبد امکان جایگزینی آن فقط از طریق پیوند کبد میسر است .
عوامل ویروسی متعددی در آلودگی کبد نقش دارند که از میان آنها ویروس های هپاتیت موسوم به ا (A )‌ ، بی ( B )‌ و سی ( C ) شایع تر هستند. هپاتیت نوع ( ا ) نسبتا شایع تر ولی کم خطر است ، در حالیکه انواع ویروس های هپاتیت (بی ) و ( سی ) شیوع کمتری دارند ولی خطرات و عوارض آنها بیشتر است . بنابراین آلودگی به این نوع ویروس ها می تواند منجربه تورم کبد و از بین رفتن بافت آن یعنی هپاتیت شود.
● ویروس هپاتیت چگونه به انسان سرایت می کند ؟
ویروس هپاتیت نوع ( ا ) از ویروس های دستگاه گوارش است که از طریق مدفوع شخص بیمار به بیرون راه پیدا کرده و در اثر آلودگی آب ، موادغذایی و سبزیجات به انسان منتقل می گردد.
کودکان و نوجوانان به آلودگی با این ویروس مستعدترند. ویروس هپاتیت ( بی ) از طریق تزریق خون و فرآورده های خونی آلوده یا در اثر تماس جنسی ویا در دوران بارداری از طریق مادر به جنین منتقل می شود . ولی ویروس هپاتیت ( سی ) فقط از طریق خون آلوده قابل انتقال است .
● علائم هپاتیت چیست ؟
ابتلا به هپاتیت نوع ( ا ) در کودکان و جوانان عارضه مهمی ندارد ولی در بعضی افراد می تواند به زردی یا یرقان منجر شده و عوارض سخت تری را به همراه داشته باشد . در این نوع بیماری صدمات برگشت ناپذیری کبدی چندان زیاد نیست . در هپاتیت نوع ( بی ) غالب مبتلایان خود به خود بهبود یافته و حدود ۵ تا ١٠ % آنها به صورت ناقل مزمن ویروس درخواهند آمد.
٩٠% نوزادان که از مادران آلوده به دنیا می آیند ، برای مدت طولانی ویروس را در بدن خود حفظ می کنند درافرادی که ناقل مزمن ویروس هستند احتمال دارد بافت کبد کاملا از بین رفته و غیر فعال شود که این حالت بیماری ( سیروز) کبدی می باشد . در گروهی از این بیماران نیز احتمال سرطانی شدن آن وجود دارد.
● یرقان یا زردی چیست ؟
عامل زردی یا یرقان نوعی ماده به نام بیلی روبین است که از تجزیه هموگلوبین خون حاصل می شود . این ماده معمولا زرد رنگ است ، در کبد تحت تاثیر آنزیم های مختلف به مواد دیگری تبدیل شده و همراه صفرا وارد روده و دفع می گردد.
دربیماران مبتلا به ورم کبد عمل تبدیل بیلی روبین به مواد دفعی به خوبی انجام نشده و در خون باقی می ماند. به همین دلیل پوست وملتحمه چشم این افراد زرد رنگ به نظر می رسد.
● راه تشخیص هپاتیت ویروسی چیست ؟
برای تشخیص هپاتیت ( ا ) و تایید عفونت حاد ، انجام آزمایش IgM , HAV قطعی و تایید کننده است و معمولا نیاز به پیگیری و آزمایشهای دیگر نمی باشد . برای تایید هپاتیت ( بی ) آزمایشهای متعددی انجام می شود که برحسب مرحله بیماری ، سن بیمار و انتظاری که از نتیجه آزمایش وجود دارد ، متفاوت می باشد . برای تایید عفونت فعال یا تشخیص آلودگی مزمن ، معمولا آزمایش موسوم به HBsAg انجام می شود.
در چند سال اخیر روش های تشخیصی مولکولی که قادر است تعداد بسیار کمی از ویروس را در بدن مشخص کند معرفی شده است ، این آزمایشها به روش PCR معروفند و خوشبختانه در ایران هم انجام می گیرد. چنانچه آزمایش HCV که برای تشخیص هپاتیت انجام می گیرد مثبت باشد ممکن است برای تایید از آزمایش PCR استفاده شود.
درافرادی که در دوران حاد بیماری هستند علاوه بر آزمایشهای فوق آنزیم های کبدی و بیلی روبین خون نیز ممکن است افزایش یابد.
● برای درمان این بیماری چه باید کرد؟
در نوع هپاتیت ( ا ) معمولا داروی مهمی تجویز نمی شود. با پرهیز غذایی خود به خود بهبود می یابد . ولی افرادی که به صورت مزمن به هپاتیت نوع ( بی ) یا ( سی ) مبتلا هستند ، با نظر پزشک معالج تحت درمان با نوعی دارو به نام ( انترفرون ) قرار می گیرند . اثر درمانی داروی تجویز شده ، فقط از طریق انجام آزمایش PCR امکان پذیر است . کسانی که آزمایش PCR آنها زودتر از ۶ ماه از درمان منفی شود ، جزو افرادی خواهند بود که به دارو پاسخ مثبت داده و بهبودی نسبی یافته اند.
● چگونه از ابتلا به بیماری جلوگیری می شود؟
برای جلوگیری از آلودگی به هپاتیت ( ا ) رعایت بهداشت و دوری جستن از تماس با بیماران کافی است . آلودگی هپاتیت نوع ( بی ) از طریق تجویز واکسن جلوگیر می شود . تجویز این واکسن برای افرادی که به صورت مکرر با خون آلوده در تماس هستند، ضرورت بیشتری دارد مثلا کارکنان موسسات پزشکی ، افرادی که تصمیم به جراحی و یا کار دندانپزشکی طولانی دارند و یا کسانی که به دلیل کم خونی مجبورند کهبه صورت مکرر خون دریافت دارند باید واکسینه شوند. این برنامه امروزه در مورد تمام افراد جامعه به منظور پیش گیری از بیماری توصیه می شود . در این صورت معمولا قبل از انجام واکسیناسیون آزمایش HBsAB به عمل می آید وتنها افرادی که جواب منفی دارند به انجام واکسیناسیون ترغیب می گردند.
این آزمایش یکبار دیگر نیزبعد از واکسیناسیون انجام می گیرد و زمانی اثر واکسیناسیون مفید بوده است که نتیجه آزمایش HBsAB بالاتر از ده واحد آنتی کررا نشان دهد.

آزمایشگاه مسعود
hi dr!
     
  

 
آمیبیاز (اسهال‌ خونی‌ آمیبی)

آمیبیاز (اسهال‌ خونی‌ آمیبی)


● اطلاعات‌ اولیه‌
آمیبیاز (اسهال‌ خونی‌ آمیبی) عبارت‌ است‌ از یک‌ عفونت‌ انگلی‌ روده‌ بزرگ‌ و گاهی‌ کبد. اسهال‌ آمیبی‌ در تمام‌ دنیا وجود دارد اما در کشورهای‌ در حال‌ توسعه‌ شایع‌تر است‌. بسیاری‌ از افراد، خصوصاً کسانی‌ که‌ در آب‌ و هوای‌ معتدل‌ زندگی‌ می‌کنند، این‌ انگل‌ را دارند بدون‌ این‌ که‌ علامتی‌ داشته‌ باشند. علایم‌ وقتی‌ ظاهر می‌شوند که‌ انگل‌ بافت‌ روده‌ بزرگ‌ را مورد تهاجم‌ قرار دهد. علایم‌ ممکن‌ است‌ خیلی‌ مبهم‌ باشند.
● علایم‌ شایع‌
▪ گاهی‌ هیچ‌ علامتی‌ وجود ندارد.
▪ اسهال‌ متناوب‌ همراه‌ با اجابت‌ مزاج‌ بد بو. در مراحل‌ اولیه‌، غالباً قبل‌ از اسهال‌ یبوست‌ وجود دارد.
▪ گاز و نفخ‌ شکم‌
▪ دل‌ پیچه‌ و حساسیت‌ شکم‌ به‌ لمس‌
▪ تب‌
▪ گاهی‌ مخاط‌ و خون‌ در اجابت‌ مزاج‌
▪ خستگی‌
▪ دردهای‌ عضلانی‌ اگر کبد گرفتار شده‌ باشد:
▪ درد در ناحیه‌ کبد و سمت‌ راست‌ شکم‌
▪ گاهی‌ زرد شدن‌ چشم‌ها و پوست‌
▪ لرز شدید
▪ کاهش‌ وزن‌
● علل‌
▪ یک‌ انگل‌ میکروسکپی‌ به‌ نام‌ آنتاموبا هیستولیتیکا ، که‌ توسط‌ پشه‌، سوسک‌ حمام‌، و تماس‌ مستقیم‌ با دستمال‌ یا غذای‌ آلوده‌ به‌ مدفوع‌ انتقال‌ می‌یابد. شایع‌ترین‌ منابع‌ عفونت‌ عبارتند از:
▪ آلودگی‌ در افرادی‌ که‌ با غذا سروکار دارند.
▪ معیوب‌ بودن‌ لوله‌کشی‌ هتل‌ یا کارخانه‌
▪ سبزیجات‌ یا میوه‌های‌ خامی‌ که‌ با کود انسانی‌ پرورش‌ یافته‌اند یا در آب‌ آلوده‌ شسته‌ شده‌اند.
● عوامل‌ افزایش‌ دهنده‌ خطر
▪ محیط‌ زندگی‌ شلوغ‌ و غیربهداشتی‌
▪ مسافرت‌ به‌ مناطق‌ با زیرساخت‌های‌ بهداشتی‌ نامطلوب‌
▪ زندگی‌ در مؤسسات‌ نگهداری‌ مختلف‌ مثل‌ خانه‌ سالمندان‌ و غیره‌
● پیشگیری‌
دستان‌ خود را به‌ طور مرتب‌ بشویید، خصوصاً قبل‌ از غذا خوردن‌ اگر در منطقه‌ای‌ هستید که‌ غذا و آب‌ ممکن‌ است‌ در آنجا آلوده‌ باشد، اقدامات‌ زیر ضروری‌ هستند: ـ آب‌ آشامیدنی‌ را ۵ دقیقه‌ بجوشانید. ـ برای‌ مسواک‌ کردن‌ و شستن‌ دندان‌ها از آب‌ شیر استفاده‌ نکنید و مراقب‌ باشید هنگام‌ حمام‌ کردن‌ آب‌ قورت‌ ندهید. ـ از خوردن‌ میوه‌ با پوست‌ یا سبزیجات‌، ماهی‌ یا صدف‌ خام‌، یا هرگونه‌ محصول‌ لبنی‌ مشکوک‌ (بستنی‌، شیر، کره‌ و غیر) خودداری‌ کنید.
● عواقب‌ مورد انتظار
در اکثر موارد بدن‌ عارضه‌، اسهال‌ آمیبی‌ در عرض‌ ۳ هفته‌ با درمان‌ خوب‌ می‌شود. در مواردی‌ که‌ فرد به‌ صورت‌ حامل‌ بیماری‌ در آمده‌ است‌، هیچ‌ علامتی‌ ممکن‌ است‌ وجود نداشته‌ باشد. در موارد شدید، امکان‌ دارد اسهال‌ خونی‌ شدید بروز کند که‌ نیاز به‌ درمان‌ در بیمارستان‌ وجود دارد.
● عوارض‌ احتمالی‌
▪ پریتونیت‌ (التهاب‌ پرده‌ صفاق‌ که‌ سطح‌ حفره‌ شکم‌ را می‌پوشاند).
▪ هپاتیت‌ یا آبسه‌ کبد
▪ آبسه‌ ریه‌
▪ عفونت‌ پرده‌ دور قلب‌
▪ آبسه‌ مغز
● درمان‌
▪ اقدامات‌ تشخیصی‌ ممکن‌ است‌ عبارت‌ باشند از آزمایش‌ مدفوع‌ و خون‌؛ سی‌تی‌ اسکن‌ در موارد شک‌ به‌ گرفتاری‌ کبد و در صورت‌ لزوم‌، نمونه‌برداری‌
▪ در مورد بهداشت‌ شخصی‌ بسیار مراقب‌ باشید. مرتب‌ حمام‌ کنید و پس‌ از اجابت‌ مزاج‌ و قبل‌ از دست‌ زدن‌ به‌ غذا یا مواد غذایی‌ دستان‌ خود را با آب‌ گرم‌ و صابون‌ بشویید.
▪ در مواردی‌ که‌ آبسه‌ کبد وجود دارد، جراحی‌ ممکن‌ است‌ ضروری‌ باشد.
● داروها
امکان‌ دارد مترونیدازول‌ یا یدوکینول‌ (یا هر دو)، پارومومایسین‌، یا دیلوکسانید تجویز شوند.
امکان‌ دارد جایگزینی‌ مایعات‌ از دست‌ رفته‌ برای‌ درمان‌ اختلال‌ آب‌ و الکترولیت‌ به‌ وجود آمده‌ در اثر اسهال‌ ضروری‌ باشد.
● فعالیت‌
به‌ هنگام‌ حمله‌ حاد اسهال‌ در رختخواب‌ استراحت‌ کنید. فعالیت‌های‌ عادی‌ خود را وقتی‌ آغاز کنید که‌ تب‌ رفع‌ شود و اسهال‌ رو به‌ بهبود گذارد.
● رژیم‌ غذایی‌
رژیم‌ غذایی‌ شامل‌ غذاهای‌ نرم‌ و تدریجاً از سر گرفتن‌ رژیم‌ غذایی‌ عادی‌.
● در این‌ شرایط‌ به‌ پزشک‌ خود مراجعه‌ نمایید
▪ اگر شما یا یکی‌ از اعضای‌ خانواده‌ تان علایم‌ اسهال‌ آمیبی‌ را دارید.
▪ دل‌پیچه‌ بیش‌ از ۲۴ ساعت‌ طول‌ بکشد.
▪ اسهال‌ یا خون‌ در اجابت‌ مزاج‌ بیشتر شود.
▪ استفراغ‌ آغاز شود.
▪ درد در ناحیه‌ کبد آغاز شود یا زردی‌ به‌ وجود آید (زردی‌ پوست‌ یا چشم‌ها)
▪ بثور پوستی‌ ظاهر شود.
▪ تحریک‌پذیری‌ یا سردرد شدید رخ‌ دهد.
hi dr!
     
  

 
ترشحات تناسلی

ترشحات تناسلی


- چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟
- هر نوع ترشح غیرعادی آلت تناسلی باید به پزشک اطلاع داده شود.

- ترشحات تناسلی نشانهٔ چیست؟
خارج شدن ترشحات از آلت تناسلی علل مختلفی دارد. عمده‌ترین آن ابتلا به بیماری‌های مقاریتی است. در این حالت، ترشح غلیظ یا رقیق و به رنگ‌های مختلف، از سفید تا زرد و از سبز تا قرمز است.
شایع‌ترین عوامل این بیماری‌ها باکتری‌های سوزاک و کلامیدیا هستند. هر دو اینها علائم مشابهی ایجاد می‌کنند. کلامید یا ترشحاتی در سر آلت تناسلی و کمی درد در هنگام ادرار کردن دارد. سوزاک هم سوزش به هنگام دفع ادرار ایجاد می‌کند.
ترشح بین ۲ تا ۵ روز بعد از نزدیکی با فرد مبتلا شروع می‌شود و ممکن است تا ۱۴ روز طول بکشد. عفونت کلامیدیائی خود را با ترشح ظرف یک تا چهار هفته بعد از نزدیکی نشان می‌دهد.
از علل شایع دیگر عفونت یا تحریک میزراه است که التهاب غیراختصاصی میزراه نام دارد. عفونت یا التهاب پروستات هم ممکن است ایجاد ترشح آلت تناسلی کند. هر دو نوع عفونت بالا می‌‌تواند به همسر فرد مبتلا هم سرایت کنند.

- درمان ترشحات تناسلی
اگر ترشحی از آلت تناسلی شما خارج شد، حتماً برای تشخیص علت و درمان نزد پزشک بروید. خود نیز کارهائی برای درمان کامل می‌‌توانید انجام دهید.
داروهایتان را بخورید. تنها آنتی‌بیوتیک‌ می‌‌تواند ترشح تناسلی را قطع کند. بنابراین، داروها را تا به آخر و بر اساس دستور پزشک مصرف کنید.
نزدیکی نکنید. برای جلوگیری از انتقال بیماری تا پیش از درمان کامل از نزدیکی خودداری کنید.
خوددرمانی نکنید. به هیچ‌وجه سعی نکنید با آنتی‌بیوتیک‌های مختلف خود را درمان کنید. استفادهٔ آنها پیش از مراجعه به پزشک هم ممکن است علائم بیماری را تغییر داده و پزشک را گمراه کند.
خود را بشوئید. آلت تناسلی را همیشه آب گرم و صابون بشوئید و ترسحات را از روی آن پاک کنید. اما بهتر است پیش از رفتن نزد پزشک ترشحات را پاک نکنید؛ شاید دیدن نوع و رنگ آن برای تشخیص مهم باشد.
hi dr!
     
  

 
آبریزش بینی

- چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟
- آبریزش بینی غلیظ و رنگی است.
ـ آبریزش بینی نشانهٔ چیست؟
آبریزش بینی ممکن است مثل چکه کردن شیر آب به‌نظر بیاید، ولی وسیلهٔ کاملی برای آب‌بندی کردن خود بینی است.
آبریزش بینی فرایندی برای شستن بینی است. چیزی که این شستشو را لازم می‌کند می‌تواند یک ماده آلرژی‌زا یا ویروس سرماخوردگی باشد یا اینکه بدن بخواهد از طریق دفع مایع حاوی پروتئین‌ها، آب نمک، و پادتن‌ها از بینی از شر این مواد خلاص شود.
سرماخوردگی باعث آبریزش شدید بینی می‌شود. ولی اگر بیشتر اوقات آبریزش بینی دارید، به احتمال ۵۰ تا ۸۰ درصد دچار آلرژی هستید. برخی داروها – مثل مسدود کنندهٔ گیرنده‌های بتا که بیماری‌های قلبی و فشار خون را کنترل می‌کنند – نیز باعث آبریزش بینی می‌شوند. عفونت سینوس هم آبریزش بینی می‌آورد.
یک گرفتاری به نام التهاب رگ جنبشی بینی گاهی باعث احتقان دائمی بینی و ترشح پشت بینی همراه با عطسه کردن و آبریزش بینی می‌شود. در این بیماری، بینی ناگهان برای چند دقیقه، اغلب اول صبح، دچار آبریزش شدید می‌شود.
تغییر ناگهانی دما (مثلاً در اسکی بازها)، تغییر مقدار رطوبت، تنش روانی، تغییرات هورمونی، و خستگی هم باعث التهاب رگ‌ جنبشی بینی می‌شوند.
- درمان آبریزش بینی
داروی اضافی نخورید. اگر فقط آبریزش بینی دارید، یک داروی ضدحساسیت بخورید؛ اگر بینی گرفته است، یک داروی ضد احتقان بخورید. داروهای سرماخوردگی معمولاً چند دارو برای برطرف کردن علائم مختلف دارند. بهتر است فقط داروئی را بخورید که ناراحتی موجود را برطرف کند و از خوردن داروهای دیگر خودداری کنید.
داروهایتان را کنترل کنید. چون برخی داروها باعث آبریزش بینی می‌شوند، فهرستی از داروهای مصرفیتان تهیه کرده و به پزشک نشان دهید. شاید عوض کردن یکی از آنها آبریزش را برطرف کند.
افشانهٔ بینی مصرف کنید. اگر قرص ضد حساسیت آبریزش بینی را بند نیاورد، پزشک ممکن است استفاده از افشانهٔ حاوی مواد استروئیدی را توصیه کند. در موارد شدید التهاب رگ جنبشی بینی، پزشک گاهی افشانه‌ای به‌نام ایپراتروپیم تجویز می‌کند.
ورزش را ترک نکنید. اگر احساس سرما‌خوردگی بدون تب یا سرفه می‌کنید، کمی ورزش ملایم مثل پیاده‌روی توانائی بدن را در مقابله با آن بالا می‌برد. همچنین تحقیقات نشان داده است که ورزش خطر گرفتن سرماخوردگی از اطرافیان را کاهش می‌دهد.
سینوس را بشوئید. اگر عفونت سینوس عامل آبریزش است، شستن سینوس به روش زیر برایتان خوب است، یک چهارم قاشق چایخوری نمک را در یک فنجان آب جوشیدهٔ سرد شده حل کنید. آب را در مشت بریزید و بینی را در آن بگذارید، بالا بکشید و سپس خالی کنید. هر بار یک طرف بینی را بشوئید. استفاده از سرم فیزیولوژیائی هم برای این کار مناسب است. (برای درمان گرفتاری‌های سینوس به این بخش مراجعه کنید.)
- مقابله با آلرژی
ضدحساسیت بخورید. اگر آلرژی شما خفیف است خوردن یک قرص ضدحساسیت آن را درمان می‌کند.
نزد پزشک بروید. اگر خوردن داروهای ضدحساسیت شما را خواب‌آلوده می‌کند، پزشک می‌تواند داروی دیگری برایتان تجویز کند. یکی از این داروها کرومولین است که باعث توقف آبریزش بینی در هنگام تماس با مادهٔ آلرژی‌زا می‌شود. داروهای استروئیدی انتخاب بعدی برای مقابله با آلرژی است.
از آلرژی‌زا دوری کنید. اگر می‌دانید به گل یا غذای خاصی حساسیت دارید و باعث آبریزش بینی می‌شود، از آنها دوری کنید. با حذف و اضافه‌کردن یک به یک مواد از برنامه، غذائی خود می‌توانید غذائی را که به آن حساسیت دارید پیدا کنید.
آب زیاد بخورید. برای جبران آب از دست رفته از طریق آبریزش بینی مایعات زیاد بنوشید. برای مرطوب نگاه داشتن مخاط بینی هم گذاشتن دستگاه بخور در اتاق خواب مناسب است. برای جلوگیری از رشد قارچ و کپک روی دستگاه بخور، آن را هر روز با سرکه بشوئید.
اتاق خواب را پاک نگاه دارید. برای جلوگیری از ایجاد آلرژی، روی ملافه‌ها و وسائل اتاق خواب را نایلن بکشید، پرده‌ها را هر ماه تمیز کنید، و قالی و مبل پارچه‌ای را از اتاق خارج کنید. از رو تختی بدون پرز و بالش الیاف مصنوعی به‌جای پر استفاده کنید. گنجه را مرتب کنید و درها را ببندید تا خاک در اتاق ننشیند.
از جاروی برقی استفاده کنید. جارو کردن اتاق با جاروی برقی به جای جاروی دستی مانع بلند شدن خاک می‌شود. وسائل را هر روز با دستمال مرطوب گردگیری کنید.
لوازم آرایش مناسب مصرف کنید. استفاده از لوازم آرایش بی‌بو و کمتر حساسیت‌زا امکان آبریزش ناشی از آلرژی نسبت به آنها را کاهش می‌‌دهد.
hi dr!
     
  
صفحه  صفحه 26 از 111:  « پیشین  1  ...  25  26  27  ...  110  111  پسین » 
خانه و خانواده

همه چیز درباره بیماری ها

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti Forums is not responsible for the content of external sites

RTA