انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
خانه و خانواده
  
صفحه  صفحه 30 از 111:  « پیشین  1  ...  29  30  31  ...  110  111  پسین »

همه چیز درباره بیماری ها



 
آشنایی با کم خونی یا آنمی (Anemia)

کم خونی چیست ؟



کم خونی یا آنمی (Anemia) به معنی کمبود تعداد گویچه‌های قرمز خون است. کم خونی دارای انواع مختلف است که می‌تواند به علت عدم سنتز هموگلوبین، کمبود آهن در ساختار هموگلوبین، دفع بسیار سریع یا تولید بسیار آهسته گلبولهای قرمز باشد.

اطلاعات اولیه
تقریباً تمامی اکسیژنی که در خون حمل می‌گردد، به هموگلوبین موجود در گلبولهای قرمز خون متصل است. گلبولهای قرمز طبیعی انسان، دیسکهای مقعرالطرفین کوچک با قطر ۹ – ۶ میکرومتر می‌باشند. این سلولها از سلولهای بنیادی پیش ساز به نام هموسیتوبلاستها در مغز استخوان ساخته می‌شوند. در طی فرایند بالغ شدن گلبولها، سلولهای بنیادی تولید سلولهای دختری می‌نمایند که مقادیر زیادی هموگلوبین ساخته و سپس اندامکهای داخل سلولی مانند هسته، میتوکندری و… را از دست می‌دهند. فعالیت اصلی گلبول قرمز، حمل هموگلوبین است که با غلظت بالا به صورت محلول در سیتوزول وجود دارد.
اهمیت زیاد توالی اسید آمینه‌ای در تعیین ساختمانهای دوم، سوم و چهارم پروتئینهای کروی و بنابراین اعمال بیولوژیک آنها به خوبی در بسیاری از بیماریهای خونی مانند کم خونی داسی شکل در انسان قابل شرح می‌باشد. از لحاظ ژنتیکی، بیش از ۳۰۰ نوع هموگلوبین شناخته شده در جمعیتهای انسانی وجود دارد. بیشتر این انواع ناشی از تفاوتهایی در یک ریشه اسید آمینه می‌باشند. در اغلب موارد این اثرات بر روی ساختمان و عملکرد جزیی بوده، ولی گاهی می‌تواند وخیم بوده و به بیماریهای خونی و کم خونی منجر شود.

تاریخچه
نخستین گام در درک ژنتیک امراض هموگلوبین در سال ۱۹۴۹ بوسیله «نیل» (Neel) برداشته شد. او نشان داد مبتلایان به اختلالات خونی که به مرض سلولهای داسی شکل معروف است نسبت به یک ژن که همین اختلال با شدت کمتر را در هر دو والد هتروزیگوس بوجود می‌آورد، به صورت هموزیگوس هستند. چند سال بعد پالینگ(Pauling) و همکارانش مرض سلولهای داسی شکل را به عنوان نخستین بیماری مولکولی که در آن هموگلوبین غیر طبیعی باعث نقص می‌شد، تشخیص دادند. سپس اینگرام (Ingram) متوجه شد نقص هموگلوبین در مرض سلول داسی شکل بر اثر جایگزینی فقط یکی از ۲۸۷ اسید آمینه مولکول هموگلوبین است.

ساختمان و عمل هموگلوبین
هموگلوبین ناقل تنفسی در گلبولهای قرمز مهره‌داران و در برخی از بی‌مهره‌گان و در گره‌های ریشه خانواده نخود یافت می‌شود. مولکول دارای ۴ قسمت است. هر واحد دارای ۲ قسمت است: یک زنجیره پلی‌پپتید به نام گلوبین و یک گروه پروستتیک (غیر پروتئینی) به نام «هم» (Heme) که یک رنگدانه حاوی آهن است که با اکسیژن ترکیب شده و به مولکول قدرت انتقال اکسیژن می‌دهد.
در تمام هموگلوبین‌ها قسمت «هم» یکسان است و تغییرات ژنتیکی فقط محدود به قسمت گلوبین می‌گردد.در هموگلوبین افراد بالغ قسمت پروتئینی مولکول از دو نوع زنجیره پلی‌پپتیدی ساخته شده: زنجیره آلفا دارای ۱۴۱ اسید آمینه که ژن آن روی کروموزوم ۱۶ قرار دارد و زنجیره بتا دارای ۱۴۶ اسیدآمینه که ژن آن روی کروموزوم ۱۱ قرار دارد. از نظر انتخاب طبیعی، تعداد جایگزینیهای اسیدهای آمینه در ساختار هموگلوبین محدود است. فقط آن گروه از جایگزینی‌هایی که به عمل مولکول آسیبی نمی‌‌رسانند می‌توانند باقی بمانند. موضع اتصال آهن در انواع زنجیره‌های گلوبین انسان و دیگر گونه‌های مهره داران ثابت است. بیشتر هموگلوبین‌های غیر طبیعی بر اثر جهشهای نقطه‌ای در ژنهای ساختمانی که ترتیب آمینو اسید را در یکی از زنجیره‌ها کد می‌کند اتفاق می‌افتد و بعضی دیگر بر اثر مکانیزمهای مولکولی دیگر بوجود می‌آیند.

آنمی ناشی از دفع خون
بعد از خونریزی سریع، بدن پلاسما را در ظرف یک تا سه روز جایگزین می‌کند اما این امر یک غلظت پایین گویچه‌های سرخ خون را به جای می‌گذارد. اگر خونریزی دومی بوجود نیاید، غلظت گویچه‌های سرخ خون معمولاً در ظرف ۳تا۶ هفته به حد طبیعی باز می‌گردد. در خونریزی مزمن، شخص بکرات نمی‌تواند مقدار کافی آهن از روده جذب کند تا هموگلوبین را به همان سرعتی که از دست می‌دهد، تشکیل دهد. در این حال گویچه‌های سرخ با هموگلوبین بسیار کم در داخلشان تولید می‌شوند و منجر به بروز آنمی هیپوکرومیک میکروسیتی می‌شوند.

آنمی آپلاستیک
آپلازی مغز استخوان به آن معنی است که مغز استخوان فاقد عمل طبیعی خود است. به عنوان مثال، شخصی که در معرض تشعشع گاما از یک انفجار هسته‌ای قرار می‌گیرد ممکن است دچار تخریب کامل مغز استخوان و متعاقب آن در ظرف چند هفته مبتلا به آنمی کشنده شود. به همین ترتیب درمان بیش از حد با اشعه ایکس، بعضی مواد شیمیایی صنعتی و حتی داروهایی که شخص ممکن است نسبت به آنها حساس باشد می‌توانند همین اثر را ایجاد کنند.

آنمی مگالوبلاستی
فقدان ویتأمین B12، اسید فولیک و فاکتور داخلی مخاط معده می‌توانند منجر به تولید مثل بسیار آهسته اریتروبلاستها شوند. در نتیجه، این سلولها بسیار بزرگ شده و شکلهای غیر عادی پیدا می‌کنند و مگالوبلاست نامیده می‌شوند. آتروفی مخاط معده یا در فقدان معده در نتیجه برداشتن کامل آن با عمل جراحی ایجاد می‌شود می‌تواند منجر به آنمی مگابلاستی شود. همچنین بیماران مبتلا به «اسپیروی معده» (Sprue) که در آن اسید فولیک، ویتأمین B12 و سایر ترکیبات ویتأمین B به خوبی جذب نمی‌شوند غالبا دچار آنمی مگالوبلاستی می‌گردند. این گویچه‌ها دارای غشای شکننده هستند و به آسانی پاره شده و شخص را دچار کمبود تعداد کافی گویچه سرخ می‌سازند.

آنمی همولیتیک
بسیاری از ناهنجاریهای مختلف گویچه‌های سرخ که بیشترشان ارثی هستند، گویچه‌های سرخ را شکننده می‌سازند، بطوریکه هنگام عبور از مویرگها و به خصوص هنگام عبور از طحال به آسانی پاره می‌شوند و منجر به آنمی شدید می‌شوند. برخی از انواع این کم خونی به قرار زیر است.

اسفروسیتوز ارثی
در این بیماری گویچه‌های سرخ کوچک بوده و به جای اینکه به شکل صفحات مقعرالطرفین باشند، کروی هستند. این گویچه‌ها نمی‌توانند فشرده شوند، زیرا فاقد ساختمان کیسه‌ای شکل سست غشای گویچه‌های طبیعی هستند. این گویچه‌ها هنگام عبور از طحال حتی با یک فشار مختصر، به آسانی پاره می‌شوند.

آنمی داسی شکل
این نوع کم خونی در حدود ۰٫۳ درصد تا یک درصد در سیاه پوستان غرب آفریقا و آمریکا وجود دارد. گویچه‌ها محتوی یک نوع غیر طبیعی هموگلوبین به نام هموگلوبین S هستند که به علت زنجیره‌های بتای غیر طبیعی هموگلوبین ایجاد می‌شود. هنگامی که این هموگلوبین در معرض فشارهای کم اکسیژن قرار می‌گیرد، به صورت بلورهای درازی در داخل گویچه سرخ رسوب می‌کند. هموگلوبین رسوب کرده به شکل داس، به غشا گویچه آسیب می‌رساند و غشا شکننده شده و آنمی شدید ایجاد می‌گردد.

اریتروبلاستوز جنینی

در این نوع کم خونی گویچه‌های سرخ RH مثبت جنینی مورد حمله آنتی‌ کورهای مادر RH منفی قرار می‌گیرند. این آنتی کورها، گویچه‌ها را شکننده و منجر به پارگی شدید آنها می‌شوند و موجب می‌شوند که نوزاد با کم خونی شدید به دنیا بیاید. تشکیل فوق‌العاده سریع گویچه‌های سرخ جدید برای جبران گویچه‌های خراب شده که در اریتروبلاستوز جنینی بوجود می‌آید. موجب می‌شود که تعداد زیادی از انواع بلاستهای اولیه گویچه‌های سرخ به داخل خون آزاد شوند.

تالاسمی

تالاسمیها یک گروه متجانس از اختلالات سنتز هموگلوبین هستند که نقص پایه‌ای آنها در ساختمان مولکول نبوده بلکه کاهش در سنتز زنجیره‌های آلفا یا بتا می‌باشد. این اختلال باعث بهم خوردن توازن سنتز زنجیره گلوبین شده، و لذا زنجیره‌های گلوبین اضافی ته نشین می‌شوند، نتیجتا رشد و بقای گلبولهای قرمز به خطر می‌افتد. دو گروه اصلی تالاسمی شناخته شده است: تالاسمی آلفا که در آن سنتز زنجیره آلفا کاهش یا قطع می‌شود و تالاسمی بتا که در آن سنتز زنجیره بتا با مشکل رو به رو می‌شود.

اثرات کم خونی بر روی سیستم گردش خون

ویسکوزیته خون تقریباً بستگی کامل به غلظت گویچه‌های سرخ خون دارد. در آنمی شدید ویسکوزیته ممکن است به جای رقم طبیعی حدود ۳ برابر به یک و نیم برابر ویسکوزیته آب سقوط کند. این امر مقاومت در برابر جریان خون را در رگهای محیطی کاهش می‌دهد و لذا مقدار بسیار زیادتری خون نسبت به حالت طبیعی در بافتها جریان پیدا کرده و به قلب باز می‌گردد. هیپوکسی ناشی از کاهش انتقال اکسیژن توسط خون موجب می‌شود که رگهای بافتی گشاد شوند و اجازه دهند که خون باز هم بیشتری به طرف قلب باز گردد و برون‌ده قلبی را افزایش دهد. یکی از اثرات کم خونی شدید، افزایش شدید بار کاری قلب است.
افزایش برون‌ده قلبی در آنمی تا حدود بسیاری از علایم آنمی را خنثی می‌سازد زیرا اگر چه یک واحد خون فقط بسیار کمی اکسیژن حمل می‌کند، سرعت جریان خون ممکن است به اندازه کافی افزایش یابد بطوری که تقریباً مقادیر طبیعی اکسیژن به بافتها رسانده شوند. اما هنگامی که شخص مبتلا به آنمی شروع به انجام فعالیت عضلانی کند قلب قادر به تلمبه زدن خون بیشتر نخواهد بود.در نتیجه هنگام فعالیت عضلانی که نیاز بافتها به اکسیژن را فوق‌العاده افزایش می‌دهد، هیپوکسی فوق‌العاده شدید بافتی بوجود آمده و غالبا نارسایی قلبی حاد به دنبال آن پیش می‌آید.

درمان کم خونی

مهمترین داروی کم خونی آهن و ترکیبات آهن است. آهن از طریق معده و روده جذب بدن شده و در کبد ذخیره می‌شود تا در ساختمان هموگلوبین بکار رود. آهن و ترکیبات آن مغز استخوان را وادار به ساختن گلبول سرخ می‌کند. داروی عصاره دیگر جگر توام با ویتأمین B12 نیز برای کم خونی بسیار مفید است، به خصوص در کم خونیهای شدید.

درمان کم خونی با خوراکی گیاهی

* عسل: با خوردن عسل در مدت بسیار کمی به تعداد گلبولهای قرمز ۸ تا۲۵ درصد افزوده می‌شود.

* پسته: پسته موجب افزایش خون می‌شود.

* فندق: فندق خون افزای خوبی است و رنگ چهره را می‌گشاید.

* دمکرده برگ با پوست سبز گردو، موجب افزایش تعداد گلبولهای قرمز می‌شود.

* عدس: یکی از مواد خوراکی افزایش دهنده گلبولهای قرمز خون است.

* از مواد خوراکی دیگر می‌توان به این موارد اشاره کرد :
نخود سبز، زرد آلو، گردو، خرما‌، شلغم، کلم و خوراک جو.
hi dr!
     
  

 
با علائم و نشانه های بیماریهای قلبی آشنا شویم

علائم بیماری از مهمترین ابزارهای تشخیص در تعیین نوع بیماری فرد می باشد وپزشک با ‏تکیه به شرح حال دقیق از روش های تشخیصی مکمل استفاده می کند. مهمترین علائمی ‏که در ارتباط با بیماریهای قلب وعروق می باشند شامل موارد زیر است که به صورت ‏خلاصه مورد بحث قرار می گیرند.‏
۱) احساس ناراحتی در قفسه سینه: ‏
اگرچه یکی از مهمترین علائم تنگی سرخرگی عروق قلب احساس ناراحتی در قفسه ‏سینه می باشد اما هرگونه ناراحتی در قفسه سینه الزاماً ناشی از مسائل قلبی نیست. ‏ناراحتی قفسه سینه در صورتی که ناشی از تنگی سرخرگهای قلب باشد اصطلاحاً ‏آنژین قفسه صدری نام داشته و با این مشخصات می باشد:
ـ در اغلب موارد به صورت ‏فشارنده و در ناحیه پشت جناغ می باشد.
ـ با فعالیت افزایش و با استراحت تخفیف می ‏یابد
ـ ممکن است به بازو دست چپ و گاهاً به گردن و فک انتشار یابد
ـ با مصرف ‏قرصهای زیر زبانی نیتروگلیسیرین در طی ۵-۳ دقیقه قطع می شود
ـ معمولاً ارتباطی ‏با وضعیت بدن (خوابیدن یا نشستن) ندارد. در صورتی که درد شدید قفسه سینه همراه ‏با علائمی نظیر تعریق سرد، تهوع و استفراغ باشد و یا به مدت طولانی (بیشتر از ۳۰ ‏دقیقه) طول بکشد با توجه به احتمال حمله قلبی مراجعه سریع به اورژانس الزامی است. ‏در صورتی که درد آنژینی به صورت متناوب و در حالت استراحت ایجاد می شود ‏احتمال بروز حمله های قلبی زیاد بوده و مراجعه فوری به اورژانس توصیه می شود. ‏
▪ دردهای غیر آنژینی قفسه سینه:
در صورتی که درد قفسه سینه ارتباطی با فعالیت نداشته ‏باشد، با قرص زیر زبانی نیتروگلیسیرین تغییری نکند و با تنفس و سرفه و یا تغییر وضعیت ‏تشدید شود در این صورت احتمال قلبی بودن درد بیمار کم می باشد و عامل غیر قلبی ‏نظیر اسپاسم عضلانی و مسائل استخوانی مطرح می باشد. درد سوزشی پشت جناغ که بعد ‏از مصرف غذا ایجاد شده و با خوابیدن و خم شدن تشدید شده و با تغییر مزه دهان به ‏صورت ترش و با مصرف شربت های ضد اسیدی و یا قرصهایی نظیر رانیتیدین کاهش می ‏یابد مطرح کننده برگشت محتویات معده به مری( رفلاکس) می باشد. ‏درد قفسه سینه که با تنفس تشدید شده و همراه تنگی نفس سرگیجه و … می باشد ‏مخصوصا در صورتی که با خوابیدن تشدید می یابد ممکن است ناشی از علل مهمی از ‏قبیل آمبولی ریه و یا التهاب پرده های قلب بوده و در این موارد مراجعه به پزشک ‏متخصص حتماً توصیه می شود. ‏
۲) ضعف و خستگی پذیری زودرس: ‏
یکی از علائم شایع در بسیاری از بیماریهای قلبی و غیر قلبی نظیر بیماریهای غددی و ‏متابولیسمی، ریوی ومسائل روانی می باشد. نارسایی قلب، برادیکاردی(ضربان پایین قلب) ‏و مشکلات دریچه ای قلب با ضعف و خستگی پذیری زودرس همراه می باشند. وجود ‏علائم همراه از قبیل تنگی نفس، سرفه، کندی نبض (ضربان کمتر از ۶۰ بار در دقیقه)، ‏حملات غش(سنکوپ) تعریق سرد و سرگیجه در تشخیص مسائل قلبی کمک کننده ‏است. معاینه دقیق توسط پزشک و در صورت لزوم الکتروگرام قلبی، اکوکاردیوگرافی، ‏عکس قفسه سینه و آزمایش خون معمولاً منجر به تشخیص سریع مسائل قلبی می شود.‏
۳) تنگی نفس:
احساس دشواری در تنفس می تواند ناشی از علل قلبی ویا غیر قلبی ‏باشد. در صورتی که تنگی نفس با فعالیت تشدید شده در حالت خوابیده نسبت به ‏حالت نشسته افزایش یابد و مخصوصاً در صورتی که همراه تورم پاها و همراه با ‏حملات تنگی نفس شبانه باشد، علل قلبی نظیر نارسایی قلب و مشکلات دریچه ای ‏مطرح بوده و با اکوکاردیوگرافی به راحتی قابل تشخیص است.‏آسم و بیماریهای انسدادی ریوی از علل شایع تنگی نفس می باشند. در این موارد ‏سرفه و خلط فراوان و احساس خس خس سینه به صورت شایع دیده می شود. شرح ‏حال مصرف طولانی مدت دخانیات با احتمال آمفیزم و برونشیت مزمن همراه است. ‏تنگی نفس ناگهانی ممکن است ناشی از علل خطرناک از قبیل آمبولی ریه باشد؛ در ‏صورتی که فرد به مدت طولانی بی حرکت بوده و یا در بیمارستان بستری بوده باشد ‏آمبولی ریه مطرح بوده و باید مورد بررسی قرار گیرند. آریتمی های قلبی به صورت ‏برادیکاردی و یا تاکی کاردی های حمله ای نیز منجر به تنگی نفس می شود. که با ‏گرفتن نبض توسط همراهان بیمار قابل تشخیص می باشد. ‏نارسایی کلیوی مسائل روانی و بیماریهای متابولیک نیز می توانند با تنگی نفس شدید ‏همراه باشند. گاهاً در سالمندان و افراد دیابتی حمله قلبی با درد خفیف یا بدون درد بوده و ‏تنگی نفس ناگهانی تنها علامت می باشد. بنابراین ارجاع فوری این بیماران به اورژانس ‏الزامی است. ‏
۴) سرگیجه:‏
سرگیجه یکی از علائم شایع در افراد جامعه است که می تواند ناشی از علل قلبی ‏،عصبی، متابولیک و یا مسائل روانی باشد. احساس سبکی سر، تاری دید و عدم تعادل ‏مخصوصاً اگر همراه با تعریق سرد باشد می تواند ناشی از آریتمی قلبی، ضربان پایین ‏قلب و یا افت فشار خون باشد. در صورتی که فرد هنگام تغییر وضعیت از حالت نشسته ‏به ایستاده دچار سرگیجه شود افت فشار خون اتواستاتیک ناشی از داروهای فشارخون، ‏کم آبی و یا اختلال اتونوم در سالمندان مطرح بوده و با اندازه گیری فشارخون در ‏حالت خوابیده و ایستاده بررسی می شود. حملات سرگیجه به صورت کوتاه مدت ‏مخصوصاً در صورت همراهی با تعریق ویا طپش قلب مطرح کننده آریتمی های قلبی ‏می باشد. در صورتی که سرگیجه به صورت احساس چرخش در محیط و یا حرکت ‏اطراف می باشد مخصوصاً در صورت همراهی با علائمی نظیر تهوع و استفراغ و وزوز ‏گوش مطرح کننده علل عصبی بوده و مراجعه به متخصص اعصاب توصیه می شود. ‏در صورتی که بیمار مبتلا به دیابت که تحت درمان با انسولین ویا قرصهای پایین ‏آورنده قند خون می باشد، دچار سرگیجه ،کاهش سطح هوشیاری و یا تعریق شود ‏احتمال کاهش قند خون مطرح بوده و مراجعه به اورژانس توصیه می شود. در این ‏موارد توصیه می شود تا قبل از رسیدن به اورژانس مواد قندی از قبیل عسل و یا قند ‏مصرف شود.
۵) طپش قلب:‏
احساس طپش قلب ممکن است به علت آریتمی قلبی باشد و یا ناشی از اضطراب و ‏فعالیت باشد. در صورتی که فرد با فعالیت کم دچار طپش قلب شود مراجعه به پزشک و ‏معاینه قلبی و در صورت لزوم بررسی های قلبی توصیه می شود. در صورتی که فرد در ‏حالت استراحت به صورت ناگهانی دچار طپش قلب شده و پس از چند دقیقه طپش قلب ‏به صورت خود به خود و دفعتاً قطع شود احتمالاً آریتمی قلبی وجود داشته است. در این ‏موارد گرفتن نبض و شمارش ضربان قلب در تشخیص علت طپش قلب بسیار کمک کننده ‏است. در صورتی که امکان مراجعه فوری به مرکز پزشکی و ثبت الکتروگرام قلب در ‏هنگام طپش وجود داشته باشد تشخیص آریتمی قلبی بسیار آسان می شود. ممکن است ‏فرد گاها دچار احساس ریزی داخل قفسه سینه و یا احساس یک ضربان قوی نماید. در این ‏موارد ممکن است یک ضربان نابه جای قلبی (‏PVC‏,‏‎PAC‏) وجود داشته باشد.‏این ضربانهای نابجا به راحتی توسط الکتروگرام قلبی(در صورت وجود در هنگام ثبت ‏نوار) قابل تشخیص می باشند. حملات طپش قلب در مبتلایان به اختلالات قلبی نظیر ‏نارسایی قلب و یا مشکلات دریچه ای مطرح کننده آریتمی هایی از قبیل ‏AF‏ ،فلوتر ‏دهلیزی و یا تاکی کاردی بطنی بوده و با توجه به عوارض مهم این آریتمی ها بررسی ‏دقیق و درمان مناسب الزامی است. گاهاً فرد در هنگام احساس طپش قلب هیچگونه ‏آریتمی ندارد( تایید شده توسط معاینه و یا الکتروگرام) در این موارد اطمینان بخشی به ‏بیمار کافی است. در صورتی که در هنگام حملات طپش قلب امکان معاینه و یا ثبت ‏الکتروگرام قلبی نباشد یکی از روشهای تشخیص هولتر مونیتورینگ قلب می باشد؛ توسط ‏این روش امکان ثبت نوار قلب برای ۴۸-۲۴ ساعت وجود داشته و در صورتی که حملات ‏طپش قلب فراوان باشد(مثلا روزی ۱ بار) امکان ثبت الکتروگرام در هنگام طپش قلب ‏وجود دارد. ‏گاهاً شک بالینی پزشک به آریتمی زیاد بوده و در صورت تمایل بیمار به برطرف شدن ‏آریتمی مطالعه الکتروفیزیولوژی و در صورت القاء آریتمی ‏ablation‏ توصیه می شود.‏‏ ‏
۶) تعریق: ‏
تعریق سرد یکی از علائم شایع حملات قلبی، آریتمی ها، برادیکاردی و نارسایی قلب می ‏باشد که البته در اغلب موارد همراه سایر علائم دیده می شود. در صورتی که تعریق سرد ‏همراه درد آنژینی قفسه سینه باشد احتمال حمله های قلبی مطرح است. در صورتی که ‏تعریق سرد همراه طپش قلب سرگیجه ضعف و بیحالی باشد، احتمال آریتمی های قلبی ‏مطرح است. در نارسایی شدید قلبی تعریق سرد همراه تنگی نفس و احساس خستگی ‏ایجاد می شود. ممکن است تعریق سرد ناشی از کاهش قند خون در افراد دیابتی تحت ‏درمان باشد که در این موارد معمولاً کاهش سطح هوشیاری و گیجی از علائم همراه ‏باشد. در موارد نادر ممکن است حملات تعریق سرد به تنهایی ناشی از حمله قلبی باشد که ‏این مسئله مخصوصا در سالمندان و مبتلایان به دیابت دیده می شود و لزوم توجه ویژه به ‏این نشانه در این افراد را خاطر نشان می سازد.
hi dr!
     
  

 
علت صدا کردن مفصل چیست ؟

- صدا کردن مفصل نشانهٔ چیست؟
هیچ! صدا کردن مفصل نشانهٔ چیز خاصی نیست، مگر اینکه ضربه‌ای به آن وارد شده باشد. ممکن است دلائل متعددی برای این سر و صداها پیدا کرد، ولی الزاماً نشانهٔ بیماری مشخصی نیست.
شایع‌ترین علت مالش یک وتر بر روی وتر دیگر یا یک رباط است. وقتی هنوز جوان و در حال رشد هستید، وترها، رباط‌ها، واستخوان‌ها به نسبت‌های متفاوت رشد می‌کنند، و بدن نوجوان ممکن است گاه‌گاه صدا کند. با بالا رفتن سن و نازک شدن غضروف‌های اطراف مفاصل، رباط‌ها و وترهای مفاصل بر روی هم مالیده می‌شوند و صدا می‌کنند.
اگر مفصلتان نرم است، دلیل دیگری هم برای صدای آن وجود دارد: وترها و رباط‌ها درازتر و کشسان‌تر از معمولند و مفصل بیش از حد حرکت می‌کند و صداها بیشتر می‌شود. اغلب مردم به‌طور معمول در دوران رشد نرم‌مفصل هستند.
غیر از مالش رباط‌ها و وترها بر یکدیگر، تنها دلیل دیگر پیدایش ناگهانی حباب‌های نیتروژن در بافت‌های مفصل در هنگام حرکت است، که انگار تعدادی دانه‌های ریز در مفصل قرار دارند.

- درمان صدا کردن مفصل
اگر مفصل آسیب‌دیده شروع به صدا کردن بکند، پزشک با عکس‌برداری از آن احتمال شکستگی را بررسی می‌کند. در غیر این‌صورت، کار خاصی لازم نیست بکنید.

- چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟
- صدا کردن مفصل به‌دنبال زمین خوردن یا وارد شدن ضربه‌ای به آن شروع شده است.
hi dr!
     
  

 
آشنایی با شوره سر

- شورهٔ سر نشانه چیست؟
شورهٔ سر نشاندهنده وجود قارچ مخصوصی بر روی پوست سر است. این قارچ در همه جا وجود دارد و در ۲۰ درصد افراد پوست سر را تحریک کرده و باعث پوسته‌ریزی بیش از حد آن می‌گردد که پزشکان آن را التهاب سبوره‌ای پوست می‌نامند. پوسته‌های ریخته به تدریج بر روی شانه‌ها می‌نشینند.
به عقیدهٔ برخی پزشکان، آنچه این قارچ ضعیف را تبدیل به عامل بیماری پوستی می‌کند کاهش قدرت دستگاه ایمنی بدن را در برابر آن است که باعث مسلط شدن قارچ بر روی سر می‌شود.
برخی دیگر می‌گویند که شورهٔ سر واکنش ایمنی پوست است که ناگهان تکثیر باکتری‌ها و قارچ‌ها را بر آن امکان‌پذیر می‌کند و باعث شورهٔ سر می‌شود.
بیماری‌های پوستی مثل پسورباز، که با لکه‌های قرمز روی آرنج و زانو مشخص می‌شود، نیز می‌‌توانند باعث ایجاد نوعی شوره شوند. این حالات شدید شوره را باید درمان طی کرد.

- درمان شوره‌سر
وقتی یک بار گرفتار شورهٔ سر شدید، تکرار آن بسیار آسان‌تر روی می‌دهد. درمانی برای آن وجود ندارد، اما می‌توانید با کشتن قارچ‌های روی سر آن را از بین ببرید. اگر از دست شوره به تنگ آمده‌اید این کارها را انجام دهید.
سر را بشوئید. اگر کمی شورهٔ سر دارید، لااقل روزی یک بار سر را با شامپوی معمولی بشوئید.
شامپوی شوره استفاده کنید. اگر شوره با شستن روزانه از بین نرفت، از شامپوهای مخصوص شوره که حاوی سولفید سلنیم هستند استفاده کنید. این شامپو ظرف دو تا سه هفته شوره را از بین می‌برد.
شامپوی شوره را تغییر دهید. کسانی که نوع شامپوی مصرفی را تغییر می‌دهند نتیجهٔ بهتری می‌گیرند. استفادهٔ مداوم از یک شامپو پوست را به آن عادت می‌دهد و تأثیر شامپو کم می‌شود. بهتر است به‌طور متناوب از شامپوهای ضدشورهٔ مختلف استفاده کنید.
دوبار شامپو بزنید. یک بار استفاده از شامپوی شوره باعث از بین رفتن چربی سر می‌شود و بار دوم ماده درمانی آن تأثیر بیشتری در درمان دارد، چون سر تمیز شده است.
آرامش داشته باشید. تنش روانی از علل شایع تشدید شورهٔ سر است. اگر آرامش پیدا کنید، شوره نیز کم می‌شود.
آفتاب بگیرید. اگر موهای سرتان کم است و شوره دارید، قرار گرفتن در معرض نور خورشید قارچ‌ها را ضعیف می‌کند.
روغن بمالید. مالیدن کمی روغن روی پوست سر باعث حل شدن شوره‌ها می‌شود. اما زیاد آن ممکن است ساقهٔ موها را آسیب رسانده و آنها را بشکند. بهتر است چند قطره روغن زیتون را هنگام شب و بعد از شستن سر بر روی آن بمالید و روی آن را با کلاه حمام بپوشانید. صبح دوباره سر را شامپو بزنید. این راه درمانی بسیار خوبی است.
محلول هیدروکورتیزون استفاده کنید. محلول بدون نسخهٔ یک درصد هیدروکورتیزون به تسکین التهاب پوست همراه با شوره کمک می‌کند. اما مواظب باشید: هیدروکورتیزون ممکن است عفونت قارچی جدی‌تر را مخفی کند و باعث عود شدیدتر آن شود. مالیدن چند قطره محلول بعد از شامپو زدن کافی است. کرم‌های هیدروکوتیزونی قوی‌تری نیز برای این کار وجود دارد، اما برای استفاده از آنها باید از پزشک اجازه بگیرید.
شامپوی ضد قارچ استفاده کنید. شامپوهای ضد قارچ در درمان شورهٔ سر بسیار مؤثرند، اما باید زیر نظر پزشک استفاده شوند.

- چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟
- لکه‌های قرمز خارش‌دار بر روی پوست سر دیده می‌شود
hi dr!
     
  

 
سائیدگی پوست

- سائیدگی پوست نشانهٔ چیست؟

به‌تازگی متوجه شده‌اید که پیاده‌روی ورزش بسیار مفیدی است و به هیچ‌ وسیله‌ای هم نیاز ندارد و از دیروز شروع به آن کرده‌اید. اما اشتیاق شما کوتاه مدت، چون امروز قسمت داخلی رانتان چنان قرمز و سائیده شده است که راه رفتن را مشکل کرده است.
پیاده‌روی تنها چیزی نیست که ایجاد پوست رفتگی می‌کند. هر فعالیتی که باعث تکرار سایش پوست دو ناحیه بر هم شود، به سائیدگی آنها منجر می‌شود و وجود رطوبت، چه از عرق باشد چه از باران، آن را تشدید می‌کند. جاهای شایع سائیدگی پوست عبارتند از طرف داخلی ران‌ها، زیر بازوها، و زیر پستان‌ها. جاهائی هم که لباس پوست را می‌ساید، مثل زیر کمربند یا کرست تنگ، نیز دچار سائیدگی پوست می‌شود.
سائیدگی پوست معمولاً ناگهانی و با احساس درد گزنده یا سوزش خود را نشان می‌دهد. اگر کاری را که باعث سائیدگی شده است متوقف نکنید، پوست ملتهب شده از بین می‌رود و ناحیهٔ آزرده شروع به ترشح می‌کند.
هر کسی دچار سائیدگی پوست شده است، اما این گرفتاری در افراد چاق و ورزشکاران، مخصوصاً اگر لباس ورزشی آنها مرتب شسته نشود، شایع‌تر است.

- درمان سائیدگی پوست
در بیشتر نقاط بدن سائیدگی پوست چیز مهمی نیست و به‌آسانی درمان یا از آن جلوگیری می‌شود.
به پوست استراحت بدهید. وقتی پوست سائیده شود، مدتی طول می‌کشد تا التیام یابد. فعالیتی را که باعث سائیدگی شده است کنار بگذارید، پوست ظرف یکی دو روز خوب می‌شود.
اصطکاک را کم کنید. با زدن کمی پودر به پوست جاهائی که زیاد دچار سائیدگی می‌شوند – مثل داخل و کشالهٔ ران و زیر بازو و پستان – مالش آنها را بر هم کم کنید. پمادهائی مثل وازلین، اکسید روی، و کورتیزون هم باعث سرخوردن آنها بر هم می‌شود. در نواحی پرمو استفاده از پمادهای روغنی ممکن است فولیکول‌ها را بسته و تحریک را بیشتر کند. بنابراین، استفاده از کرم و محلول مناسب‌تر است.
لباس گشاده بپوشید. لباس‌های نخی کمی گشاد برای نواحی مستعد سائیدگی مناسب‌تر است. لباس‌های ورزشی تنگ باید از الیاف طبیعی باشند تا عرق را جذب کرده و از پوست دور کند. بعضی لباس‌های ورزشی بسیار خوب از موادی مصنوعی ساخته شده‌اند که مانند مواد طبیعی به پوست امکان تنفس می‌دهند. مهم این است که لباسی بپوشید که هوا از میان آن عبور کند و رطوبت بدن تبخیر شود.
با قارچ مبارزه کنید. پوست سائیدگئی که بیش از دو روز باقی بماند ممکن است دچار عفونت قارچی شود. در این مورد تشخیص و درمان را به پزشک واگذار کنید. چون استفاده از داروهای ضدقارچ در جائی که گرفتار مشکل دیگری است باعث تحریک بیشتر آن می‌شود.
کمتر عرق کنید. اگر سائیدگی پوست ناشی از عرق کردن زیاد است، با آن مبارزه کنید. (به بخش بوی بدن، و عرق کردن مراجعه کنید.)

- چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟
- سائیدگی پوست بیش از دو روز بعد از رفع عامل تحریک باقی مانده است.
hi dr!
     
  

 
انواع سنگ کیسه صفرا و علائم آنها

سنگ های کیسه های صفرا ساختمان هایی بلوری دارند. که به واسطه ی ساخت و متراکم شدن اجزای طبیعی یا غیرطبیعی صفرا تشکیل می شوند. ۸۰ درصد آن ها به طور عمده از نوع کلسترولی هستند و ۲۰درصد آنها را سنگ های رنگدانه ای(پیگمانته) تشکیل می دهند که مرکب از املاح کلسیم و به ویژه بیلی روبینات کلسیم هستند.
در بسیاری از افرادی که دچار سنگ های کیسه ی صفرا می شوند میزان کلسترول موجود در صفرا بیشتراز حدی است که بتواند به حالت محلول پایداری باقی بماند. یعنی در واقع صفرا از نظر کلسترول، حالت فوق اشباع پیدا می کند و در نتیجه در صفرای فوق اشباع برخی بیماران، کریستال های میکروسکوپی کلسترول تشکیل می شود.

رسوب تدریجی کلسترول بر روی یکدیگرمنجربه پیدایش سنگ های صفراوی کلسترولی میکروسکوپی می شود. از طرفی اختلالاتی که باعث کاهش حرکات کیسه ی صفرا می شوند،( نظیر جراحی، سوختگی ها، بارداری، قرص های ضدبارداری خوراکی) ازجمله عوامل ایجاد سنگ صفرا هستند.
غذاهای حاوی کالری بسیار اندک و همچنین بارداری، به تشکیل سنگ کیسه صفرا کمک می کنند.
در طی سه ماهه ی سوم بارداری، به علت تغییر در ترکیب ذخیره ی اسید صفراوی و ظرفیت حمل کلسترول صفرا، اشباع کلسترول افزایش قابل توجهی پیدا می کند .که این خود به تشکیل سنگ کیسه صفرا کمک می کند.
همچنین بررسی او لتراسونوگرافیک نشان داده است که، انقباض کیسه ی صفرا در پاسخ به یک وعده غذا، بسیار بطئی شده و این مسئله منجر به اختلال در تخلیه ی کیسه ی صفرا می شود. همچنین دیده شده است که ۱۰تا ۲۰ درصد افرادی که به کمک غذاهای بسیار کم کالری دچار کاهش وزن سریع شده اند، گرفتار سنگ کیسه ی صفرا می شوند.
امروز شواهد زیادی حاکی از ارتباط بین کلسترول غذایی و تشکیل سنگ های صفراوی در دست است. افزایش کلسترول در برنامه ی غذایی مبتلایان به سنگ صفراوی موجب ترشح بیش تر کلسترول در صفرا می شود و همین تغییرات به عنوان زمینه ساز تشکیل سنگ های صفراوی کلسترولی شناخته شده اند.
همان طور که گفته شد علاوه بر سنگ های کلسترولی، سنگ های رنگ دانه ای نیز نوع دیگری از سنگ های صفراوی اند که بخصوص در آسیایی ها شایع بوده و اغلب با عفونت سیستم صفراوی همراه اند.
داشتن یبوست، مصرف رژیم غذایی پر چرب،مصرف بیش از اندازه تخم مرغ، و فقدان ورزش و فعایت بدنی نیز در ایجاد رسوب صفراوی موثر است.
● عوامل مستعد کننده ی ایجاد سنگ های صفراوی کلسترولی عبارت است از:
۱) چاقی ، که باعث افزایش ترشح کلسترول در صفرا می شود.
۲) کاهش وزن سریع
۳) هورمون های جنسی زنانه : هورمون استروژن، داروهای حاوی استروژن و قرص های ضدبارداری خوراکی به عنوان عوامل مستعد کننده شناخته شده اند.
۴) بیماری های روده ی کوچک و یا برداشتن آن در طی عمل جراحی
۵) افزایش سن
۶) کاهش تحریک کیسه ی صفرا به دنبال تغذیه وریدی طولانی مدت، روزه گرفتن، بارداری و …
۷) درمان با کلوفیبرات
۸) کاهش ترشح اسید صفراوی به دنبال سیروز صفراوی اولیه
۹) رژیم غذایی پرچرب
۱۰) آسیب طناب نخاعی
همچنین دیده شده است که، داشتن یبوست ، مصرف رژیم غذایی پر چرب،مصرف بیش از اندازه تخم مرغ، و فقدان ورزش و فعایت بدنی نیز در ایجاد رسوب صفراوی موثر است.
● عوامل موثر در ایجاد سنگ های رنگدانه ای عبارت اند از:
۱) ژنیتک
۲) سیروز الکلی
۳) سن بالا
۴) عفونت مزمن سیستم صفراوی یا عفونت انگلی
● علائم بیماری
وجود دو حالت تهوع و سرگیجه با هم دیگر از بهترین علائم سنگ صفرا و به طور کلی بیماری های کیسه ی صفراست.
اغلب بیماران مبتلا به سنگ کیسه صفرا، بانوان چاق، با قدرت باروری و با شکم بزرگ و بالای چهل یا پنجاه سال می باشند. انسداد مجرا به وسیله ی سنگ موجب افزایش فشارداخل مجرا واتساع این عضو می شود. که با انقباضات مکررصفراوی بر طرف نمی شود.
نشانه ی دیگر، درد یا فشار شدید و مداوم در ناحیه ی سردل است. که اغلب به ناحیه ی بین دو کتف و کتف راست یا شانه انتشار می یابد. شروع دردها معمولاً ناگهانی است و در عرض چند دقیقه شدت آن بالا رفته و به حد ثابت می رسد. همچنین می تواند با شدت زیادی ۱ تا ۴ ساعت ادامه یابد و سپس به تدریج یا به سرعت بر طرف شود.
این دردها ممکن است به دنبا ل مصرف یک غذای چرب و خوردن مقادیر زیادی غذا بعد از یک دوره گرسنگی طولانی و حتی گاهی به دنبال یک غذای معمولی ایجاد شود. به طور معمول،درد در سه الی پنج ساعت بعدازصرف غذا شروع می شود ولی گاهی بلافاصله بعد از مصرف غذا هم ظاهر می شود و خود را به شکل زخم های اثنی عشر نشان می دهد، منتها با این تفاوت که با خوردن غذا بهتر نمی شود و تنها با استفراغ کردن آرام می گیرد. درد با تهوع و دل به هم خوردگی و استفراغ همراه است. بسیاری اوقات با مصرف غذاهای چرب و سنگین، تخم مرغ، شکلات، کاکائو، شیرینی های خامه ای، ، درد شروع شده یا شدت می یابد.
وجود دو حالت تهوع و سرگیجه با هم دیگر از بهترین علائم سنگ صفرا و به طور کلی بیماری های کیسه ی صفراست. نفخ و آروغ زدن و عدم تحمل غذاهای چرب و سوء هاضمه نیز همراه با این بیماری دیده می شود.
سنگ کیسه صفرا غالباً نامشخص و مخفی است و مدت ها بدون آن که علامت مهمی از خود نشان دهد یا مزاحمتی فراهم آورد، باقی می ماند .
از آنجا که عامل ایجاد حدود ۹۰ درصد سنگ های صفراوی، کلسترول است. بنابراین رژیم کم چربی و کم کلسترول توصیه می شود.البته در مواردی که چربی مسبب بروز علائم نباشد، نیاز به رژیم فوق نیست. در حملات حاد سنگ کیسه ی صفرا، جهت کاهش انقباضات کیسه و کاهش درد نیز، از رژیم کم چربی استفاده می شود. کلسترول ، به واسطه ی تغذیه، به ویژه غذاهایی مثل تخم مرغ و چربی های حیوانی به بدن می رسد.
کلسترول صفرا پس از ریخته شدن به روده (جهت هضم مواد چرب) مجدداً جذب می شود و به کبد برمی گردد تا دوباره برای ساخت صفرا استفاده شود. بدین ترتیب کلسترول صفرا بین کبد و روده ها در چرخش است.
چربی های مواد غذایی حیوانی مانند، خامه، کره، کلیه ی گوشت ها و… دارای کلسترول می باشند. ولی غذاهای گیاهی به هیچوجه کلسترول ندارند. یعنی کلیه ی چربی های گیاهی مثل روغن زیتون، آفتاب گردان، سویا ، و کلیه ی مغزها مثل گردو، بادام و … بدون کلسترول اند.
در صورتی که کیسه ی صفرا تنبل شده باشد، دریافت متوسط چربی برای تحریک انقباض آن و ممانعت از رکود صفرا، مطلوب خواهد بود.
گوشت های حیوانی دارای چربی هایی به صورت مخفی در بین لایه های خود هستند که در بطور ظاهری به نظر نمی آیند. گوشت ماهی جزو گوشت های کم چرب بوده و کلسترول آن نسبت به گوشت مرغ و گوشت های قرمز کم تر است.
کلیه ی چربی های گیاهی و دانه های گیاهی کلسترول ندارند.
برای مثال در این جا مقدار کلسترول در چند ماده ی غذایی برای آگاهی شما آورده شده است:
▪ پنیر چدار: دارای ۱۰۵ میلی گرم کلسترول در هر ۱۰۰ گرم است.
▪ یک زرده ی تخم مرغ کامل دارای ۱۶۰۲ میلی گرم کلسترول است (برعکس سفیده ی تخم مرغ که کلسترول ندارد).
▪ شیر ۲درصد چربی: حاوی ۸ میلی گرم کلسترول و شیر کامل دارای ۱۴ میلی گرم کلسترول در هر ۱۰۰ گرم است.
▪ ماست کم چرب: حاوی ۶ میلی گرم کلسترول در هر ۱۰۰ گرم است.
▪ کره ی حیوانی: حاوی ۲۱۹ میلی گرم کلسترول در هر ۱۰۰ گرم است.
همان طور که گفته شد، کلیه ی چربی های گیاهی و دانه های گیاهی کلسترول ندارند.
در صورتی که کیسه ی صفرا تنبل شده باشد، دریافت متوسط چربی برای تحریک انقباض آن و ممانعت از رکود صفرا، مطلوب خواهد بود.
● رعایت نکات تغذیه ای زیر برای افراد مبتلا به سنگ کیسه صفرا مفید می باشد:
۱) افراد دارای سنگ کیسه صفرا و یا مستعد به ابتلا، بهتر است از چربی های گیاهی و غیراشباع به ویژه روغن زیتون به عنوان جایگزینی برای چربی های حیوانی استفاده کرده، وغذاهای گیاهی را به میزان بیشتری در رژیم غذایی خود بگنجانند.
۲) مصرف سبزیجات فراوان و میوه ها به دلیل فیبربالای آن ها برای تمام این افراد توصیه می شود.
۳) غلات کامل، سبوس و نان های سبوس دار باید در رژیم غذایی این افراد گنجانده شود، زیرا سبوس این خاصیت را دارد که به مواد صفراوی ریخته شده به روده متصل شده و سپس آن ها را از بدن دفع کند همانطورکه توضیح داده شد، در حالت عادی کلسترول موجود در مواد صفراوی پس از ریخته شدن به روده، دوباره به سمت کبد برگشته تا در ساخت اسید صفراوی به طور مجدد شرکت کند. در این حالت کبد مجبور است از کلسترول موجود در خون برداشت کند، که این خود باعث کاهش کلسترول خون از یک طرف و کاهش کلسترول موجود در صفرا از طرف دیگر می شود.
۴) از مصرف غذاهای سرخ کرده، آجیل، سس، آب گوشت، نیمرو، کره، خامه و سایر غذاهای پرچرب باید پرهیز شود. بهترین راه تامین چربی عبارت است از استفاده از چربی های گیاهی، گوشت لخم، شیر و گوشت و ماهی.
۵) چربی های قابل رویت باید به طور کامل از گوشت پاک شود و غذاها بیش تر از طریق پخت کردن و برشته کردن تهیه شوند.
۶) سوسیس، ماهی کنسرو شده در روغن، سس های خامه دارومایونز نیز باید محدود شود.
۷) پروتئین دریافتی نیز باید از طریق شیرکم چرب، پروتئین های گیاهی، سفیده ی تخم مرغ، گوشت های کم چرب (مثل ماهی )، تامین شوند.
۸) امروزه ثابت شده است که،مصرف ویتامین های گروه B به ویژه B۶، اسیدفولیک و B۱۲ نقش مهمی در حذف چربی ها در بدن بازی می کنند.
hi dr!
     
  

 
انتروکولیت‌ با غشای‌ کاذب‌

انتروکولیت‌ با غشای‌ کاذب‌ یک‌ بیماری‌ شدید و نادر مربوط‌ به‌ روده‌ کوچک‌ و بزرگ‌. این‌ عارضه‌ معمولاً ۷-۵ روز پس‌ از جراحی‌های‌ وسیع‌ گوارش‌ و درمان‌ آنتی‌بیوتیکی‌ در یک‌ فرد دچار ناتوانی‌ عمومی‌ قبل‌ از جراحی‌ بروز می‌کند. مشخصه‌ آن‌ التهاب‌ و مرگ‌ بافتی‌ غشای‌ پوشاننده‌ سطح‌ داخلی‌ روده‌ و لایه‌ عمقی‌ روده‌هاست‌.
● علایم‌ شایع‌
▪ اسهال‌ آبکی‌ (گاهی‌ خونی‌) همراه‌ با انقباضات‌ شکمی‌
▪ تب‌
▪ بالا بودن‌ تعداد گلبول‌های‌ سفید در آزمایش‌ خون‌
▪ افت‌ فشار خون‌، گاهی‌ تا حد شوک‌، همراه‌ با نبض‌های‌ ضعیف‌ و ضربان‌ قلب‌ سریع‌
▪ تهوع‌ و استفراغ‌
▪ عدم‌ آگاهی‌ به‌ موقعیت‌
▪ علایم‌ ممکن‌ است‌ در طی‌ درمان‌ آنتی‌بیوتیکی‌ یا ۱۰-۱ روز پس‌ از قطع‌ آن‌ بروز کند.
● علل‌
عفونت‌ باکتریایی‌، عمولاً ناشی‌ از کلسترویدیوم‌ دیفیسیل‌ که‌ با تولید سم‌ باعث‌ ایجاد علایم‌ می‌شود ـ یا ناشی‌ از استافیلوکوک‌ . این‌ باکتری‌ها به‌ طور طبیعی‌ درون‌ روده‌ها زندگی‌ می‌کنند ولی‌ هنگامی‌ که‌ سایر باکتری‌های‌ طبیعی‌ ساکن‌ روده‌ در اثر مصرف‌ مقدار بالای‌ آنتی‌بیوتیک‌های‌ وسیع‌الطیف‌ از بین‌ می‌روند این‌ باکتری‌ها ایجاد انتروکولیت‌ می‌کنند. این‌ امر تعادل‌ باکتریایی‌ درون‌ روده‌ را برهم‌ می‌زند. این‌ بیماری‌ معمولاً به‌ عنوان‌ عارضه‌ای‌ از جراحی‌ بروز می‌کند.
● عوامل‌ افزایش‌ دهنده‌ خطر
▪ سن‌ بالای‌ ۶۰ سال‌
▪ جراحی‌ اخیر همراه‌ با افت‌ فشار خون‌ در طی‌ جراحی‌
▪ نارسایی‌ کلیه‌
▪ چاقی‌
▪ تغذیه‌ نامطلوب‌
▪ مصرف‌ آنتی‌بیوتیک‌ها، به‌ خصوص‌ لینکومایسین‌، کلیندامایسین‌، آمپی‌سیلین‌، کلرامفنیکل‌، سفالوسپورین‌ها، پنی‌سیلین‌ یا داروهای‌ گروه‌ سولفات‌
● پیشگیری‌
▪ پیشگیری‌ خاصی‌ ندارد.
● عواقب‌ مورد انتظار
علایم‌ معمولاً ۲-۱ هفته‌ پس‌ از قطع‌ آنتی‌بیوتیک‌ مسؤول‌ عارضه‌ برطرف‌ می‌شوند. تجویز یک‌ آنتی‌بیوتیک‌ دیگر به‌ جای‌ آنتی‌بیوتیک‌ قطع‌ شده‌ معمولاً توصیه‌ نمی‌شود، مکانیسم‌های‌ دفاعی‌ بدن‌ خود در غیاب‌ درمان‌ آنتی‌بیوتیکی‌ برای‌ مقابله‌ با عفونت‌ها عمل‌ می‌کنند. موارد شدید این‌ بیماری‌ ممکن‌ است‌ کشنده‌ باشد.
● عوارض‌ احتمالی‌
▪ عوارض‌ زیر تنها در صورت‌ عدم‌ تشخیص‌ درمان‌ این‌ بیماری‌ بروز می‌کنند:
▪ شوک‌ و از دست‌ دادن‌ شدید مایعات‌ بدن‌
▪ پریتونیت‌ ناشی‌ از پاره‌ شدن‌ روده‌
● درمان‌
▪ بررسی‌های‌ تشخیصی‌ ممکن‌ است‌ شامل‌ کشت‌ مدفوع‌، آندوسکوپی‌، یا نمونه‌برداری‌ لایه‌ پوشاننده‌ سطح‌ داخلی‌ روده‌ بزرگ‌ در طی‌ کولونوسکوپی‌ باشد. توجه‌ به‌ این‌ نکته‌ ضروری‌ است‌ که‌ عکس‌برداری‌ با تنقیه‌ باریم‌ (باریم‌ انما) نباید برای‌ بیمار انجام‌ شود زیرا ممکن‌ است‌ باعث‌ پارگی‌ روده‌ گردد.
▪ مهمترین‌ جنبه‌ درمان‌، قطع‌ مصرف‌ آنتی‌بیوتیک‌ مسؤول‌ بیماری‌ است‌.
▪ در موارد متوسط‌ تا شدید، بستری‌ در بیمارستان‌ جهت‌ تجویز تغذیه‌ وریدی‌ و مراقبت‌های‌ ویژه‌ ممکن‌ است‌ لازم‌ باشد.
● داروها
▪ کلستیرامین‌، وانکومایسین‌ یا مترونیدازول‌ برای‌ پیشگیری‌ از عفونت‌های‌ غیر باکتریایی‌ ثانویه‌ که‌ در شرایط‌ بهم‌ خوردن‌ تعادل‌ ارگانیسم‌های‌ روده‌ای‌ رخ‌ می‌دهد، تجویز می‌گردد.
▪ کورتون‌ با مقدار بالا برای‌ یک‌ مدت‌ کوتاه‌ برای‌ کاهش‌ التهاب‌ ممکن‌ است‌ تجویز شود.
▪ از مصرف‌ داروهای‌ ضد اسهال‌ خودداری‌ کنید مگر با دستور پزشک‌. این‌ داروها ممکن‌ است‌ در پارگی‌ روده‌ نقش‌ داشته‌ باشد.
● فعالیت‌
تا برطرف‌ شدن‌ همه‌ علائم‌ بیماری‌ در بستر استراحت‌ نمایید. برای‌ کاهش‌ احتمال‌ لخته‌ شدن‌ خون‌ در وریدهای‌ عمقی‌ پا در همان‌ حال‌ که‌ در بستر استراحت‌ می‌کنید، پاهای‌ خود را خم‌ و راست‌ کنید. فعالیت‌های‌ طبیعی‌ خود را پس‌ از برطرف‌ شدن‌ علایم‌ به‌ تدریج‌ از سر بگیرید.
● رژیم‌ غذایی‌
در ابتدای‌ درمان‌، تغذیه‌ وریدی‌ لازم‌ خواهد بود، پس‌ از آن‌ به‌ تدریج‌ تغذیه‌ دهانی‌ با رژیم‌ مایعات‌، سپس‌ غذاهای‌ نرم‌ و در نهایت‌ رژیم‌ معمولی‌ شروع‌ می‌شود.
● در این‌ شرایط‌ به‌ پزشک‌ خود مراجعه‌ نمایید
▪ اگر شما یا یکی‌ از اعضای‌ خانواده‌ تان دچار علایم‌ انتروکولیت‌ با غشای‌ کاذب‌ پس‌ از جراحی‌ روده‌ها شده‌ باشید.
▪ اگر علایم‌ پس‌ از درمان‌ عود نماید.
▪ اگر دچار علایم جدید و غیر قابل توجیه شده اید. داروهای‌ تجویزی‌ ممکن‌ است‌ با عوارض‌ جانبی‌ همراه‌ باشند.



پایگاه اطلاع رسانی سلامت ایرانیان
hi dr!
     
  

 
انواع مسمومیت

مسمومیت به مجموعه واکنشهایی گفته می‌شود که بعد از آلودگی با مواد مضر سلامتی ، سمهای تولید شده برخی میکروارگانیسمها ، افزایش مقدار یک ماده معمول در بدن ، اتفاق می‌افتد. ریشه لغوی intoxoication از کلمه یونانی Toxicon به معنای ماده شیمیایی مضر گرفته شده است.

● مفاهیم کلی

عوامل مسمومیت‌زا می‌توانند باکتریها ، ویروسها ، برخی انگلها ، فلزات خاص و مواد پروتوزا باشند. این آلودگیها می‌توانند همچنین در انسان ایجاد بیماری عفونی کنند و یا اینکه فقط تحت تاثیر سموم مترشحه آنها ، مسمومیت ایجاد گردد. در بعضی مواقع مسمومیتها و عفونتها می‌توانند تواما ایجاد گردند. طبق نظریه Park و Harrigan مسمومیتهای ایجاد شده توسط میکروارگانیسمها به مراتب بیشتر از مسمومیتهای شیمیایی اتفاق می‌افتند.
در ممالک متحده آمریکا ، بین سالهای ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۱ حدود ۹۵۴ اپیدمی ثبت شده که همگی به علت مصرف غذای آلوده ایجاد شده‌اند. متاسفانه ، در کشورهای جهان سوم و حتی در بسیاری از ممالک اروپایی آمار دقیقی از اپیدمیها و بویژه تعداد انواع مسمومیتها و بیماریهای ناشی از مرف غذای آلوده در دسترس نیست. بد نیست بدانیم کارشناسان سازمان بهداشت جهان ، مقدار نوزادان شیرخوار و اطفال ، زیر پنج سال را در ۱۹۸۰ در اثر اسهالهای ناشی از مسمومیت ، جان خود را از دست داده‌اند.
● انواع مسمومیت
الف) مسمومیت غذایی
اکثر مسمومیتهای غذایی یا به علت عدم رعایت بهداشت در هنگام درست کردن غذا ایجاد می‌شود یا به علت عدم پخت کافی آن صورت می‌گیرد. آشپزهایی که بعد از رفتن به توالت ، دست خود را نمی‌شویند سبب انتقال میکروبهای روده‌ای و حتی هپاتیت نوع A به سایر افراد می‌شوند. اکثر مسمومیتهای غذایی بعد از دو یا سه روز بهبود می‌یابند. دو نوع باکتری می‌تواند سبب مسمومیت غذایی شود: استافیلوکوک و سالمونلا.
▪ مسمومیت غذایی با استافیلوکوک: بعد از ۶ – ۲ ساعت که از خوردن غذای حاوی میکروب استافیلوکوک گذشت، نشانه‌های مسمومیت آشکار می‌شود که عبارتند از: تهوع ، استفراغ و اسهال ، شکم درد ، سردرد و در مواردی شوک.
▪ مسمومیت غذایی با سالمونلا: نشانه‌های مسمومیت غذایی با سالمونلا بعد از یک تا دو روز خود را نشان می‌دهند و عبارتند از: تهوع ، استفراغ ، اسهال ، شکم درد ، سردرد ، تب و در مواردی شوک.
ب) مسمومیتهای ناشی از مواد دارویی و شیمیایی
مواد خارجی یافت شده در غذاها که امکان دارد ایجاد مسمومیت بنماید فقط محدود به میکروارگانیسمها و سایر عوامل بیولوژیک و سموم مترشحه از آنها نمی‌شود بلکه انواع مواد شیمیایی و داروهایی که به نوعی مواد غذایی را آلوده می‌کنند نیز می‌توانند ایجاد مسمومیت کنند. عوارض ناشی از این دسته مسمومیتهای ناشی از مواد غذایی اغلب در دراز مدت تظاهر می‌یابد. و با استعمال و کاربرد داروها و مواد شیمیایی امکان اینکه انسان در کل عمر خود در معرض مسمومیت قرار بگیرد امکان پذیر می‌باشد.
اکثر این داروها و مواد شیمیایی مثل انواع آنتی بیوتیکها ، داروهایی مثل کوکسیدیوستاتیک و یا تیرئوستاتیک ، برخی هورمونها ، داروهای آرام بخش ، هر کدام با مصرف خاص به دامهای مورد مصرف انسان تزریق شده یا به عنوان مکمل غذایی توسط آنها مصرف می‌شود که بقایای اینها در انسان می‌توانند سرطان‌زا ، موتاژن و یا حتی تراتوژن و نیز آلرژی‌زا و یا مسموم کننده باشند. به عنوان مثال ، داروهای تیرئوستاتیک ، به علت پایین آوردن میزان فعالیت غده تیروئید مانع سوخت و ساز کامل در بدن دامها شده و وزن آنها بالا می‌رود ولی همین باعث شده کیفیت گوشت این دامها پایین آمده و ضمنا سریع فاسد شوند. به خاطر همین استفاده از این داروها ، در کشورهایی مثل آلمان ، ممنوع است و صرفا جهت درمان بکار برده می‌شود.
ج) مسمومیت ناشی از فلزات سمی
برخی فلزات سنگین مثل آهن جهت حیات ضروری می‌باشند. در حالی که بقیه مثل سرب در همه ارگانیسمها وجود دارند اما هیچ هدف بیولوژیک سودمندی را دنبال نمی‌کنند. فلزات سنگین موجود در محیط مثل جیوه ، خطری برای ارگانیسمهای جاندار محسوب می‌شوند. بعضی از قدیمی‌ترین بیماریهای انسان را می‌توان به مسمومیت با فلزات سنگین در رابطه با توسعه معادن فلزات ، تصفیه و استفاده از آنها نسبت داد. حتی با وجود شناخت فعلی از خطرات فلزات سنگین ، میزان وقوع مسمومیت در حد قابل ملاحظه‌ای باقی مانده و نیاز به اقدامات پیشگیری کننده و درمان موثر همچنان احساس می‌شود.
هنگامی که مسمومیت با فلزات روی می‌دهد، ملکولهای شلات کننده تجویز می‌شوند تا با اتصال به فلز ، رفع آن از بدن تسهیل گردد. به عنوان مثال ، مسمومیت ناشی از تتراتیل سرب یا تترامتیل سرب که در برخی از انواع بنزینها به عنوان ضربه‌گیر بکار گرفته می‌شود، از طریق پوست ، گوارش و تنفس جذب بدن شده و در بافتهای نرم بویژه کبد و دستگاه اعصاب مرکزی توزیع می‌گردد و موجب بی‌خوابی ، توهمات ، هذیان ، لرزش و تشنج می‌شود و در آخر ، ممکن است سبب مرگ شود. امروزه با افزایش مصرف بنزین فاقد سرب ، این نوع مسمومیت نیز رو به کاهش است.
د) مسمومیت ناشی از مواد دفع آفات و حشره کشها
این مواد با هدف افزایش میزان محصولات کشاورزی بکار برده می‌شود. اما در کنار مزایای استفاده این مواد معایبی نیز وجود دارد که مهمترین آنها باقیماندن این سموم در علوفه و بدن دامهای مختلف و نهایتا انسان می‌باشد. مصرف علوفه توسط دامها ، موجب آلوده شدن شیر و گوشت آنها می‌گردد. تعیین حد مجاز آلودگی به مواد دفع آفات و ارزشیابی آن کار دشوار و مستلزم انجام آزمایشهای متعدد است. برخی از اینها تحت تاثیر باران ، نور آفتاب ، تغییرات فیزیکوشیمیایی و آنزیماتیک دائما در حال تغییراند. به خاطر همین ، در ارزشیابی باید مواد حد واسط را هم در نظر گرفت که برای اینکار هم از مواد رادیواکتیو استفاده می‌کنند.
و) مسمومیت ناشی از مواد پروتوزا
کلیه مواد غذایی با منشا گیاهی و دامی حاوی عناصر طبیعی‌اند، اما پخش مواد پروتوزا در محیط و انتقال آن به گیاهان و دامها ، راهی را برای آلوده سازی بدن انسان بوسیله این مواد پرتوزا باز می‌کند که این مواد پرتوزا به علت قدرت یونیزاسیون بالای خود موجب اختلالاتی در ساختار ملکولی و اعمال فیزیولوژیک سلولهای و بافتهای بدن شده، انهدام بافتی ، تومورهای سرطانی ، خونریزیهای مخاطی و بسیاری از عوارض جنبی دیگر را سبب می‌گردند.
وجود هر کدام از این اختلالات ، ممکن است به ایجاد مسمومیت نیز بیانجامد. به خاطر همین اقدامات لازم را جهت پیشگیری از آلودگی گیاه و دام انجام داد از آنجمله ، افزودن ایزوتوپهای مقاوم به خوراک دامها که با عناصر رادیوایزوتوپ به رقابت می‌پردازند، تا از میزان جذب آنها توسط ارگانیسم کاسته شود. یا اینکه با نگهداری طولانی گوشت ، صبر کرد تا نیمه عمر رادیوایزوتوپ ها تمام شود.
● علائم مسمومیت
بر حسب نوع مسمومیت علایم هم فرق می‌کند. خواب آلودگی یا کما (در مسمومیت با مواد مخدر) ، شکم درد ، استفراغ و اسهال (در مسمومیت با تحریک کنندگان روده‌ای) ،‌ افزایش بزاق دهان ، انقباض و کوچک شدن مردمک چشمها (در مسمومیت با حشره کشها) ، سوختگی اطراف لب و دهان (در مسومیت با مواد سفیدکننده) ، اسپاسمهای عضلانی (در مسمومیت با استریکنین) ، تشنج (در مسمومیت با محرکهای سیستم عصبی) ، ریزش عرق و تند شدن تنفس (در مسمومیت با داروها اعصاب) ، صورتی شدن رنگ پوست (در مسمومیت با منواکسید کربن) ، تاولهای پوستی (در مسمومیت با منواکسیدکربن و داروهای ضد افسردگی).
● اقدامات اساسی
▪ تحقیق کنید چه ماده‌ای باعث مسمومیت شده است.
▪ اگر نشانه‌هایی از سوختگی اطراف دهان بود و به او به آهستگی ، یک لیوان آب یا شیر بدهید.
▪ مصدوم چه بیهوش باشد چه هوشیار در وضعیت رکیاوری (شکم به طرف زمین) قرار بدهید.
▪ ظروفی که ماده سمی در آن بوده را همراه با مصدوم به بیمارستان ببرید.
▪ هیچگاه تلاش نکنید فرد مسموم استفراغ کند.
▪ اگر بیهوش شده است هنگام تنفس مصنوعی مطمئن شوید که دهان او از مواد سمی پاک شده در غیر اینصورت از بینی تنفس مصنوعی بدهید.
hi dr!
     
  

 
التهاب در کوچه بن‌بست

در ابتدای روده بزرگ یک زائده کرمی شکل کوچک قرار دارد که چسبیده است به قسمت پشتی سکوم (یک سوم ابتدایی روده بزرگ). نام این زائده آپاندیس است.
آپاندیس در لاتین به معنی ضمیمه است و در واقع این زائده کرمی شکل به روده بزرگ ضمیمه شده است. ساختار آپاندیس تقریبا شبیه بقیه روده بزرگ است. آپاندیس یک لوله توخالی نازک است که حداکثر ۱۰ سانتیمتر طول دارد. در جدار آن عضلاتی شبیه عضلات روده بزرگ دیده می‌شود، اما تفاوت آن با روده بزرگ این است که دیواره این لوله پر از سلول‌های لنفاوی است. اگر چه هنوز عملکرد اصلی آپاندیس و فایده آن برای بدن مشخص نشده است، اما حدس زده می‌شود به خاطر همین بافت لنفاوی زیاد، آپاندیس در سیستم ایمنی بدن نقش داشته باشد و تولید آنتی بادی کند. سطح داخلی آپاندیس هم مثل بقیه لوله گوارش از سلول‌هایی پوشیده شده است که ترشح مخاطی دارند و این ترشح مخاطی به آرامی از دهانه باز آپاندیس به داخل روده جریان پیدا می‌کند. در واقع آپاندیس یک کوچه باریک بن‌بست با عملکردی نامشخص در طول مسیر چندین متری لوله گوارش است که گاهی اوقات دردسرساز می‌شود.
● آپاندیسیت چیست؟
مثل بقیه مسائل آپاندیس، هنوز علت التهاب و بیماری‌های آن هم دقیقا مشخص نیست، اما مسائل مختلفی تاکنون به عنوان مقدمه آپاندیسیت یا همان التهاب آپاندیس شناخته شده‌اند. در واقع در اکثر اوقات آپاندیسیت زمانی اتفاق می‌افتد که دهانه آپاندیس به روده بزرگ بسته شود. وقتی دهانه بسته می‌شود باکتری‌هایی که به طور طبیعی در روده‌ها وجود دارند پشت این دهانه بسته محبوس می‌شوند و شروع به تکثیر می‌کنند و با افزایش تعداد این باکتری‌ها آنها به جداره آپاندیس حمله می‌کنند و باعث می‌شوند سیستم ایمنی بدن به این حمله پاسخ دهد. پاسخ سیستم ایمنی همان چیزی است که التهاب نامیده می‌شود و به وجود آمدن التهاب در آپاندیس و محیط اطراف آن در شکم علائم بیماری را به وجود می‌آورد.
بسته شدن دهانه آپاندیس در اثر اتفاقات زیادی ممکن است ایجاد شود، ممکن است به خاطر غلیظ شدن ترشح مخاطی و یا زیاد شدن آن، جلوی دهانه بسته شود و ترشحات سفت شوند و مانع خروج باکتری‌ها شوند، احتمال دیگر این است که در اثر یک عفونت سراسری در بدن و یا به علت ناشناخته دیگری، بافت لنفاوی آپاندیس شروع به تکثیر کند و متورم شود و این تورم دهانه ورودی آپاندیس را ببندد. گاهی نیز این تورم در اثر حمله خود باکتری‌های روده به آپاندیس اتفاق می‌افتد.
بسته شدن در اثر تجمع مواد دفعی روده، اجسام خارجی که در دستگاه گوارش هضم نشده‌اند و حتی کرم‌ها و انگل‌های روده گوارش هم می‌توانند جزو علت‌های انسداد دهانه آپاندیس و مقدمه آپاندیسیت باشند. در اثر شدت گرفتن التهاب، محیط اطراف آپاندیس و پرده صفاق که نقش یک پرده امنیتی را در درون شکم دارد، دور آپاندیس ملتهب، دچار التهاب می‌شوند و با تحریک اعصاب داخلی شکم ایجاد درد می‌کنند.
به طور کلی می‌شود گفت که آپاندیسیت حاد، علت اصلی ایجاد دردهای حاد شکمی است و یکی از علت‌های اصلی است که باعث می‌شود بیماران به خاطر دل‌درد به بیمارستان مراجعه کنند. طبق آمارها، ۵ درصد از افراد ممکن است به این بیماری مبتلا شوند، و احتمال ابتلا به آپاندیسیت در نوجوانان و افراد زیر ۲۰ سال بیشتر است.
● علائم آپاندیسیت چیست؟
التهاب و عفونت، علت اصلی علائم آپاندیسیت است و به همین دلیل همه چیز با علائم التهابی شروع می‌شود. در ابتدا یک درد مبهم در شکم به وجود می‌آید. درد در مراحل اول آپاندیسیت در تمام شکم منتشر است و وقتی از بیمار خواسته می‌شود جای درد را نشان بدهد معمولاً نمی‌تواند و یا دستش را روی تمام شکمش حرکت می‌دهد، درد دور نافی علامت بعدی آپاندیسیت است که بعد از مدتی به وجود می‌آید در واقع همان درد مبهم با پیشرفت التهاب آپاندیس به صورت درد دور نافی درمی‌آید و بعد به تدریج بعد از حدود ۴ ساعت از شروع علائم بیمار می‌تواند جای درد را نشان بدهد. در این موقع درد بیشتر در قسمت راست و پایین شکم جایی بین ناف و لبه خارجی استخوان لگن است علت مشخص شدن جای درد این است که التهاب به پرده صفاق می‌رسد و این اعصاب پرده صفاق است که درد را مشخص می‌کند.
تهوع و استفراغ ناگهانی هم از علائم اولیه هستند. بی‌اشتهایی از همان ساعت‌های اولیه به وجود می‌آید و حرکات روده‌ها کم می‌شود. اما از نظر تشخیص مهم‌ترین علامت همان تغییر نوع و جای درد است. بعد از نقطه‌ای شدن جای درد، علامت‌های دیگری هم به وجود می‌آید که بیشتر در معاینه مشخص می‌شوند. مثلاً حساسیت شدید شکم به لمس، که در قسمت پایین و راست شکم کوچک‌ترین فشار می‌تواند درد شدیدی ایجاد کند.
صاف کردن پا هم با تحریک عضلات شکم باعث درد می‌شود و یا چرخاندن پا با کشیدن این عضلات درد شدید به وجود می‌آورد. به همین دلیل است که بیمار ترجیح می‌دهد فقط دراز بکشد و پاهایش را درون شکمش جمع کند. از همان ابتدای شروع علائم یک تب ضعیف هم ممکن است وجود داشته باشد.
اینها علامت‌های اصلی و شایع آپاندیسیت هستند که در اکثر بیماران دیده می‌شوند اما آپاندیسیت می‌تواند در افراد مختلف علامت متفاوتی را ایجاد کند. ولی هیچ کدام از علامت‌های فوق را به همراه نداشته باشد.
در کودکان، افراد سالمند و خانم‌های حامله این مساله بیشتر اتفاق می‌افتد و علائم غیرطبیعی آپاندیسیت بیشتر در این گروه‌ها دیده می‌شود.
● آپاندیسیت چگونه تشخیص داده می‌شود؟
اولین نکته در مورد تشخیص آپاندیسیت، این است که این کار باید سریع انجام شود یعنی حتی پزشکان توصیه می‌کنند که نباید به هیچ‌وجه معطل جواب آزمایش‌ها شد و بیماری که علائم بالینی‌اش به تنهایی نشان‌دهنده آپاندیسیت است، باید به سرعت جراحی شود چون تلف کردن وقت برای قطعی کردن تشخیص، احتمال پاره شدن آپاندیس را در اثر عفونت بیشتر می‌کند.
یک ضرب‌المثل بین جراحان رواج دارد که می‌گویند آپاندیس روباه شکم است، چون به هیچ‌وجه علائم مشخصی ندارد و آن علائمی که برای بیماری گفته شد فقط در نیمی از بیماران خود را نشان می‌دهد و در بقیه می‌تواند کاملاً متفاوت باشد و یا حتی در یک فرد سالمند یا دیابتی هیچ خبری از علائم حاد نباشد. اما با این همه اولین کار برای تشخیص بیماری، توسط پزشک در یک اورژانس معاینه و گرفتن شرح حال است.
توجه به علائم اصلی آپاندیسیت و معاینه ناحیه راست و پایین شکم می‌تواند تا حدی به تشخیص کمک کند. در همان زمان ابتدای بستری در اورژانس هم از بیمار یک نمونه خون و ادرار دریافت می‌شود چون هر دوی این نمونه‌ها می‌توانند عفونت را نشان بدهند بالا رفتن گلبول سفید خون و یا وجود آن در نمونه ادرار، علامت یک عفونت است که ممکن است ناشی از آپاندیسیت باشد.
در صورت امکان از بیمار تصاویر رادیولوژی تهیه می‌شود و در عکس ساده شکمی شاید پزشک بتواند توده‌ای که انسداد به وجود آورده است را ببیند و سی‌تی‌اسکن، تصویر دقیقی از آپاندیس ملتهب در اختیار می‌گذارد.
اما یکی از روش‌های بی‌خطر و سریع تشخیص انجام سونوگرافی شکم است که در همان کنار تخت بیمار و بدون درد انجام می‌شود و از این جهت که می‌تواند علت‌های دیگر درد شکمی را هم بخصوص در یک بیمار خانم، مشخص ‌کند کمک‌کننده است. لاپاروسکوپی به عنوان یک روش تشخیصی و درمانی از روش‌های جدیدی است که برای این بیماری به‌کار می‌رود و می‌توان بعد از قطعی شدن تشخیص در همان مرحله آپاندیس را خارج کرد.
به علت رفتارهای عجیب و غریب آپاندیسیت، باید یک‌سری نکات در مورد تشخیص این بیماری به‌خاطر سپرده شود مثلاً اینکه گاهی در مواقعی که آپاندیس در عقب روده و در پشت صفاق قرار دارد ممکن است درد آن به صورت درد پهلو و یا حتی درد پشت باشد، یا وجود یک زخم محل جراحی در قسمت پایین شکم بسیار برای جراح مهم است و احتمال آپاندیسیت را از بین می‌برد. به این دلیل که جراح‌ها در زمان اعمال جراحی‌های دیگری هم در پایین شکم آپاندیس را خارج می‌کنند تا در صورت آپاندیسیت بعدی، به علت چسبندگی محل و مشکلات جراحی، بیمار به خطر نیفتد.
● درمان آپاندیسیت
درمان اصلی و قطعی آپاندیسیت، انجام عمل جراحی و خارج کردن آن است. تقریباً بلافاصله بعد از تشخیص آپاندیسیت و یا مطرح شدن احتمال آن و انجام آزمایش‌های مقدماتی، بیمار برای انجام عمل آپانوکتومی یا خارج کردن آپاندیس آماده می‌شود. قبل از انجام جراحی برای بیمار آنتی‌بیوتیک تزریقی هم شروع می‌شود تا شرایط برای انجام عمل مساعد شود.
در حین مراحل تشخیص اگر از روش لاپاراسکوپی استفاده شده باشد می‌شود از همان طریق آپاندیس را خارج کرد. در بعضی مواقع، در زمان التهاب‌های ضعیف بدن قادر است خود شرایط را کنترل کند و مشکل را برطرف کند. در این هنگام اغلب بعد از مدت کوتاهی علائم برطرف می‌شود و در کل از همان ابتدا شرایط بیمار خیلی بد نیست.اما گاهی در اثر دسترسی نداشتن به پزشک و یا تشخیص اشتباه و یا دیر هنگام، ممکن است آپاندیس ملتهب پاره شود. درمان در این مرحله بسیار سخت‌تر است.
آپاندیس پاره شده در یک شکل حاد به نام پرتیوتیت یا عفونت فضای داخل شکم به وجود می‌آورد که نیاز به جراحی وسیع‌تری دارد. آپاندیس باید خارج شود، فضای داخل شکم باید شست‌وشو داده شود و آنتی‌بیوتیک‌هایی با طیف وسیع و به مقدار زیاد تجویز شود. در صورت به وجود آمدن آبسه هم به خاطر پاره شدن آپاندیس باید بعد از انجام جراحی یک درن (لوله باریک توخالی برای تخلیه چرک‌های آبسه) تا مدتی داخل شکم قرار گیرد.جراحی آپاندیس جراحی کم خطر و آسانی است که دوره درمان کوتاهی دارد اما به علت جایگاه‌های مختلف آپاندیس، انجام آن می‌تواند برای پزشک کمی مشکل باشد.
معمولاً یک تا دو روز بعد از جراحی بیمار از بیمارستان با دریافت نسخه آنتی‌بیوتیک مرخص می‌شود.
● عوارض آپاندیسیت
مهم‌ترین و خطرناک‌ترین عارضه این بیماری، پاره شدن آن و انتشار عفونت‌ در فضای شکمی و بعد در خون است. در یک درصد موارد این اتفاق می‌تواند منجر به مرگ شود. به غیر از این، انتشار التهاب و عفونت به فضای دور آپاندیس مشکلاتی مثل آبسه، فلگمون، دردهای منتشر و یا توده‌های شکمی را ایجاد می‌کند که این مسأله در افراد سالمند و کسانی که آپاندیسیت‌شان را درمان نمی‌کنند بیشتر دیده می‌شود.
● چه بیماری‌هایی با آپاندیسیت اشتباه می‌شوند؟
بیماری‌های التهابی روده بخصوص در ناحیه راست شکم، عفونت‌های لگنی مثل عفونت‌های ناشی از بیماری‌های زنان، سنگ حالب در ناحیه راست، مشکلات کلیوی مثل سنگ کلیه می‌توانند علائمی شبیه دردهای آپاندیسیت ایجاد کنند. به علت نزدیکی کلیه راست به محل آپاندیس هر نوع التهابی در کپسول کلیه می‌تواند دردی شبیه آپاندیسیت به وجود بیاورد. انسدادهای جزئی روده و وجود مشکلاتی مثل دیورتیکول‌ها هم باعث علائمی شبیه این بیماری می‌شوند. اسهال‌های ویروسی و دل‌دردهای ناشی از آن، عفونت رحم، کیست‌های تخمدان، مشکلات بیضه و نوعی بیماری خونی خاص و همچنین سنگ کیسه صفرا هم می‌توانند علائم این بیماری را تقلید کنند که باید آنها را هم به خاطر داشت.

دکتر سیداحسان بیکایی
hi dr!
     
  

 
افزایش آمار یبوست در شهرهای بزرگ

روزی چند بار دست‌شویی می‌روید؟ برای خیلی‌هایمان این مساله به ظاهر کم‌اهمیت آن‌قدر در جریان زندگی‌مان گم شده است که برای یافتن پاسخ نیاز به لحظه‌ای توقف داریم اما اگر این ترتیب تقریبا منظم تنها برای چند روز به هم بخورد، تازه متوجه نعمتی خواهیم شد که چندان هم کمتر از نفس کشیدن نیست! ...
اسهال حاد در هر روز چیزی حدود ۲ تا ۷ درصد افراد جامعه را از چرخه کار و فعالیت خارج می‌کند؛ آماری که هرگز نمی‌توان به آسانی از کنارش گذشت. یبوست اما به مراتب کمتر از اسهال اتفاق می‌افتد؛ چیزی حدود ۱ درصد. هر چند دست و پنجه نرم کردن با آن هم به سادگی اسهال نیست. علاوه بر این، دکتر اسحاق حسینی زنگ خطر دیگری را هم در مورد یبوست به صدا درمی‌آورد: «در کلان‌شهرهایی چون تهران به علت زندگی بی‌تحرک و مصرف بالای فست‌فودها یبوست در حال افزایش است.»
▪ آقای دکتر! مایعات و مواد غذایی در روده‌ها، چه راهی را پشت‌سر می‌گذارند؟
ـ دستگاه گوارش در طول شبانه‌روز باید مواد اضافه موجود در غذا را دفع کند. لازمه چنین کاری هم این است که دستگاه گوارش سالم باشد و بتواند وظیفه هضم و جذب را به خوبی انجام دهد. در طول شبانه‌روز ما حدودا ۵/۱ لیتر مایع مصرف می‌کنیم و حدود ۶ لیتر هم خود دستگاه گوارش به داخل روده‌های ما ترشح می‌کند. این ترشحات شامل بزاق، اسید معده و سایر ترشحات است. از کل این مایع تنها ۵/۱ لیتر به روده بزرگ می‌رسد و روده بزرگ هم ۹۰ درصد آن را جذب می‌کند بنابراین ما حدودا ۲۰۰ سی‌سی در شبانه روز دفع داریم.
▪ پس حجم اعظم مایعی که وارد دستگاه گوارش می‌شود از ترشحات خود آن است؟
ـ بله! و نکته‌ای که حتما باید به مخاطبان شما تذکر دهم این است که لازم نیست حتما چیزی بخوریم یا بنوشیم تا اجابت مزاج داشته باشیم. سلول‌های روده باریک که وظیفه جذب را برعهده دارند هر ۳ تا ۵ روز کنده می‌شوند و می‌ریزند. علاوه بر این در روده بزرگ هم تعداد زیادی باکتری زندگی می‌کند بنابراین مدفوع شامل لاشه باکتری‌ها، سلول‌های کنده شده جدار روده و مواد دفعی غذاست. پس حتی اگر چیزی هم نخوریم باز هم دفع خواهیم داشت.
▪ به طور معمول چند نوبت دفع در شبانه‌روز باید داشته باشیم؟
ـ معمولا یک یا دو بار در روز تا دو روز یک بار ما اجابت مزاج خواهیم داشت. توجه کنید گفتم روز نه شبانه‌روز، یعنی ما نباید در شب‌ها دفع داشته باشیم. یعنی اگر کسی شب برای دفع مدفوع یا ادرار از خواب بیدار شود حتما باید به دنبال علت آن بگردیم. از طرفی دفع مدفوع اغلب صبح‌ها صورت می‌گیرد.
▪ خب، حالت‌های طبیعی را بیان کردید. چه حالت‌های غیرطبیعی یا اصطلاحا تغییرات اجابت مزاج داریم؟
ـ معمولا دو حالت شایع در تغییرات اجابت مزاج تعریف می‌کنیم: اسهال و یبوست. اسهال زمانی روی می‌دهد که حجم مدفوع زیاد و قوام آن نرم و آبکی شود و تعداد دفعات از ۳ نوبت در شبانه‌روز تجاوز کند. هر کدام از این ۳ شرط نباشد، نمی‌توان از اصطلاح اسهال استفاده کرد. مثلا بچه‌ای که فردا امتحان دارد به دلیل استرس تعداد نوبت‌های اجابت مزاجش بیشتر می‌شود اما حجم کلی مدفوع تغییری نمی‌کند. از طرف دیگر اگر مقدار زیادی مواد غذایی مصرف ‌کنیم حجم مدفوع بالا می‌رود اما قوام آن تغییری نمی‌کند. پس هیچ‌کدام از این موارد اسهال نیست. هر چند بسیاری از این حالت‌ها تحت عنوان اسهال کاذب نیاز به بررسی پیدا می‌کنند.
▪ در یک نگاه کلی علل شایع اسهال کدام‌اند؟
ـ خب! در ابتدا باید گفت که ۹۰ درصد اسهال‌های حاد به علت عوامل عفونی رخ می‌دهند. نکته مهم آن است که در اسهال‌های عفونی اصلا نیازی به درمان آنتی‌بیوتیکی نیست. درمان فقط جایگزین کردن آب و الکترولیت‌هاست. بهترین روش جایگزین کردن مایعات هم روش خوراکی است. ترکیبات ORS بسیار بهتر از سرم‌های رایج هستند و حتی جذب بهتری هم دارند. استفاده بی‌حساب و کتاب از آنتی‌بیوتیک‌ها خودش می‌تواند موجب بروز نوعی از اسهال شود که به جای کمک به درمان تنها دوره اسهال فرد را طولانی‌تر می‌کند. بخش از علل اسهال هم مربوط به نقص عملکرد دستگاه گوارش است. البته همیشه خود روده علت اسهال نیست. مثلا کمبود آنزیم‌های پانکراس باعث اسهالی می‌شود که بیشترین حجم مدفوع را هم در میان سایر علل داراست یا مثلا ممکن است جدار روده سالم باشد اما فرد کمبود آنزیم لاکتاز داشته باشد؛ مشکلی که حدود ۲۵ درصد جامعه ما به آن گرفتارند. برحسب میزان کمبود لاکتاز افراد به محض مصرف شیر دچار اسهال می‌شوند و قار و قور شکمی پیدا می‌کنند. علاوه بر این به علت آنکه اسهال آنها اسیدی است، اطراف مقعد این افراد هم زخم خواهد شد. باید یادآوری کنم که مصرف دوغ و ماست در این افراد بلامانع است. در کل اگر اسهال فرد بیشتر از ۴ هفته طول بکشد، طیف گسترده‌ای از عوامل مطرح هستند که حتما نیاز به بررسی دارد.
▪ و اما یبوست! یبوست را باید چگونه شناخت؟
ـ طبق تعریف طبی، اگر دفعات مدفوع کمتر از ۳ بار در هفته باشد یبوست داریم. البته در حالت‌های تغییر اجابت مزاج مواردی را هم داریم که به طور کلی به آنها دشواری دفع اطلاق می‌شود.شکایت بیماران در این موارد شامل فشار آوردن بیش‌از اندازه، سفتی مدفوع، احساس پری در قسمت تحتانی شکم و احساس عدم تخلیه کامل است. در مورد یبوست دو نکته یا دو باور اشتباه را حتما باید درنظر داشت: اول آنکه خیلی از افراد فکر می‌کنند اگر چیزی نخورند، یبوست آنها بهتر می‌شود. در صورتی که درست عکس این قضیه صحیح است. دوم آنکه برخلاف اسهال، به هیچ عنوان نمی‌توان بدون بررسی‌های اولیه به درمان علامتی یبوست با ملین‌ها پرداخت.
▪ پس چه موقع مجاز به استفاده از ملین‌ها هستیم؟
ـ ببینید! یبوست علل بسیار متنوعی دارد. در اکثریت موارد بعد از اخذ شرح حال دقیق توسط پزشک و رد علل خطرناک زمینه‌ای، یبوست را می‌توان با ورزش، اصلاح و افزایش فیبرهای رژیم‌ غذایی و نوشیدن آب درمان کرد.
▪ آب خودش بهترین ملین است!
ـ بله، اما در بررسی‌های اولیه باید حتما به داروهای مصرفی بیمار توجه ‌کنیم. بسیاری از داروها از داروهای ضدافسردگی گرفته یا داروهای قلبی می‌توانند یبوست بدهند.
▪ خب اگر نتوانیم داروی بیمار را قطع کنیم یا آن را تغییر دهیم، چه باید بکنیم؟
ـ اگر علت یبوست بیمار دارو بوده و بیمار مجبور به استفاده از آن باشد، سعی می‌کنیم با تغییر رژیم غذایی و اضافه کردن فیبر یا روغن زیتون مشکل بیمار را حل کنیم. در مرحله بعدی هم از ملین‌ها استفاده می‌کنیم. ملین‌ها ۴ دسته هستند. دسته اول مثل پسلیوم که ما توصیه می‌کنیم به جای آن بیماران میوه‌هایی چون آلو، انگور، انجیر یا گلابی استفاده کنند. دسته دوم محرک‌های گوارشی مثل روغن کرچک هستند که در درازمدت خودشان می‌توانند تنظیم الکترولیت‌های روده را به هم بریزند. دسته بعدی لاکتولوز و شیر منیزیم و دسته آخر روغن بادام و روغن زیتون است. نکته مهم در مورد ملین‌ها این است که استفاده درازمدت یا هم‌زمان ملین‌ها اساسا ممنوع است.
▪ و به عنوان آخرین سوال، اگر با این اقدامات تغییر اجابت مزاج بیمار برطرف نشد، چه باید کرد؟
ـ در این صورت مجبور به انجام اقدامات تشخیصی بیشتری هستیم که معمولا گران‌قیمت و نیازمند بررسی طولانی هستند اما در ۹۰ درصد موارد اصلا کار به چنین جاهایی نمی‌کشد. مضافا بر اینکه در مورد یبوست به خصوص در جوانان باید سوءمصرف مواد مخدر (تریاک) را حتما در نظر داشت. یکی از علل نسبتا شایع یبوست در جوانان تریاک است و امروزه ثابت شده که حتی مصرف کشیدنی آن هم می‌تواند یبوست ایجاد کند.
● کی برویم دکتر؟
۱) اگر اسهال شما همراه احساس تشنگی، خشکی زبان و چروکیدگی پوست شماست.
۲) اگر با گذشت ۴۸ ساعت هیچ‌گونه بهبودی در حال شما رخ نداده است.
۳) اگر اطرافیان شما هم به اسهالی مشابه با شما دچار شده‌اند.
۴) اگر درجه حرارت بدن شما به ۵/۳۸ درجه یا بالاتر رسیده یا مدفوع شما به شدت خونی شده است.
۵) اگر کودک شما دچار اسهال شده است. فراموش نکنید که اسهال ویروسی به ظاهر ساده هنوز هم شایع‌ترین علت مرگ و میر کودکان شهری و روستایی است. خردسالان به سرعت حجم آب بدن خود را از دست می‌دهند.
۶) اگر شما بالای ۵۰ سال سن دارید و اسهال شما همراه با دردهای شدید شکمی است. به خصوص اگر به تازگی از سی‌سی‌یو یا آی‌سی‌یو مرخص شده‌اید.
۷) اگر در حال مصرف کورتون یا سایر داروهای تضعیف‌کننده سیستم ایمنی هستید و دچار اسهال شده‌اید.
۸) اگر به تازگی دچار یبوست شده‌اید و سن شما بالای ۴۰ سال است.
۹) اگر یبوست شما با کاهش وزن یا خون‌ریزی از مقعد همراه شده است.
۱۰) اگر با وجود مصرف ملین‌ها یبوست شما مجددا عود کرده است.

دکتر یاشا نهرینی

سلامت
hi dr!
     
  
صفحه  صفحه 30 از 111:  « پیشین  1  ...  29  30  31  ...  110  111  پسین » 
خانه و خانواده

همه چیز درباره بیماری ها

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti Forums is not responsible for the content of external sites

RTA