انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
خانه و خانواده
  
صفحه  صفحه 31 از 111:  « پیشین  1  ...  30  31  32  ...  110  111  پسین »

همه چیز درباره بیماری ها



 
بیماری گواتر را بیشتر بشناسیم


گواتر یا بزرگی تیروئید، بیماری شایعی است که به عنوان یک مسئله بهداشتی از اهمیت خاصی برخوردار است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از مرکز آموزشی درمانی آیت الله طالقانی کرمانشاه، بزرگ شدن غده تیروئید به هر علت ” گواتر ” نامیده می شود، به نظر می رسد که علت اصلی بیماری کمبود ید در مواد غذایی باشد و بزرگ شدن تیروئید ، واکنش جبرانی بدن برای استفاده بیشتر از ید وارد شده به بدن است.
در چند دهه اخیر، افزون ید به نمک طعام سبب پیشگیری و شاید ریشه کن کردن این نوع گواتر در بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکا شده است.
انسان ید را از مواد غذایی، حیوانی و گیاهی دریافت می کند و آن را به راحتی از راه دستگاه گوارش جذب و توسط غده تیروئید می گیرد و مازاد آن از راه ادرار دفع می کند.
یافته های پزشکی نشان می دهد در مناطقی که خاک و آب آن دارای ید کافی نیست، میزان ید مواد غذایی برای صحت اعمال تیروئید کفایت نمی کند.
پزشکان معتقدند نیاز مطلوب روزانه به ید بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ میکروگرم است که اگر مصرف ید روزانه به کمتر از ۱۰۰ میکروگرم برسد، ممکن است گواتر بروز کند و در صورتی که به کمتر از ۵۰ میکروگرم برسد به بروز اختلات دیگر ناشی از کمبود ید منجر خواهد شد.
مطالعات انجام شده در ایران نشان می دهد، گواتر به صورت هایپرآندمیک در اکثر استانهای کشور وجود دارد، هر چند کم کاری تیرویید بسیار محدود و فقط در بعضی از مناطق کوهستانی گزارش شده است.
در مناطق کوهستانی اختلال در رشد جنسی ( قد و وزن )، عقب افتادگی روانی، کاهش ضریب هوشی ، علائم نورولوژیک غیر طبیعی ، کاهش شنوایی و اختلال در اعمال سایکوموتور گزارش شده است.
اکثرا” تنها تظاهر کمبود ید گواتر است و علائم بالینی کم کاری تیروئید موجود نیست.
کارشناسان در این زمینه، اندازه گیری ید ادرار را یک شاخص اساسی و مهم برای تشخیص کمبود ید می دانند.
جهت بررسی کمبود ید در یک منطقه، بهترین شاخص تعیین میزان دفع شده در نمونه ادرار صبحگاهی دانش آموزان مدارس آن منطقه است.
متداولترین روش پیشگیری از بروز این بیماری، استفاده از نمک ید دار است که در همه سنین استفاده می شود و بجای نمک معمولی و به همان میزان مورد استفاده قرار می گیرد، هیچ منعی برای استفاده از آن در بارداری وجود ندارد و در بعضی مناطق دنیا به آب آشامیدنی و یا آرد نانوایی نیز ید اضافه می شود.
استفاده از نمک ید دار سبب پیشگیری از بروز گواتر و احتمالا” توقف رشد بسیاری از گواترهای کوچک می شود ، با این وجود تاثیری در کاهش اندازه گواترهای بزرگتر ( آنها که بدون به عقب بردن سر از نزدیک یا دور دیده می شوند ) نمی گردد.
برای درمان این نوع گواترها، تجویز هورمونهای تیروئید توصیه می شود.
پزشکان بهترین فرآورده های تیروئیدی را قرصهای لووتیروکسین سدیم می دانند که با مقادیر ۱۰۰ تا ۲۰۰ میکروگرم ( یک یا دو قرص ) در روز سبب کاهش اندازه گواتر می شود.
مصرف این دارو در موارد حاملگی و شیردهی مانعی ندارد و درمان جراحی نیز ضروری نیست؛ مگر در مواردی که اندازه گواتر سبب بروز علائم انسدادی شده و یا موارد استثنایی دیگری وجود داشته باشد.
در این صورت بهتر است برای جلوگیری از عود گواتر ، بیمار تا پایان عمر از فرآورده های تیروییدی استفاده کند.
hi dr!
     
  

 
آیا تا به حال دچار کمردرد شده‌اید؟

بسیاری از افراد در طول زندگی خود از کمردردهای شدید شکایت کرده‌اند، اما این عارضه تا حد زیادی بین انسانها شایع است. اولین حمله درد به ناحیه تحتانی کمر معمولا برای افرادی در بین سنین ۳۰ تا ۴۰ سالگی بروز می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که کمردرد با بالارفتن سن، شایع‌تر می‌شود. این عارضه بین افراد بسیار شایع است و از هر۱۰ نفر تقریبا هشت نفر با آن دست به گریبان هستند.
کمردرد مشکلی است که اغلب ظرفیت انسانها را در زندگی دستخوش تغییر می‌کند و گاهی هزینه زیادی را به فرد تحمیل می‌نماید.
به گفته متخصصان؛ کمردرد در بین افرادی که به لحاظ جسمی متناسب نیستند، شایع‌تر است. کمر و ماهیچه‌های شکمی ضعیف ممکن است نتوانند به خوبی ستون فقرات را حمایت کنند. اگر شما یک الگوی زندگی بدون تحرک یا کم تحرک دارید یعنی بیشتر روز در یک وضعیت می‌نشینید در مقایسه با کسی که تقریبا هر روز ورزش می‌کند، بیشتر در معرض آسیب به کمر خود هستید.

هم چنین اگر شکم بزرگی دارید این وضعیت فشار اضافی را به ماهیچه‌های شما در قسمت تحتانی کمر وارد می‌کند و شرایط را برای بروز کمردرد فراهم می‌سازد. از سوی دیگر، برخی از کمردردها شامل بیماری دیسک کمر ممکن است زائیده ژنهای شما باشند.

یکی دیگر از عواملی که در بروز این عارضه تاثیر دارد، نژاد است. برای مثال زنان آمریکایی آفریقایی تبار دو تا سه برابر بیش از زنان سفید پوست به نوعی عارضه استخوانی مبتلا می‌شوند که روی قسمت پایینی نخاع تاثیر نامطلوب و بیمارگونه می‌گذارد.
درعین حال محققان تاکید کردند که نوع شغل نیز تاثیر عمده‌ای روی سلامت و بهداشت این ناحیه از بدن دارد. اگر بر حسب ضرورت شغلی ناچار باشید که وزنه‌های سنگین بلند کنید و یا در تمام ساعات روز یک جا بنشینید، سلامت کمر خود را به خطر خواهید انداخت.
برای مثال بسیاری از تایپیست‌ها یا نویسندگان اغلب از درد کمر رنج می‌برند. در این میان کشیدن سیگار نیز از جمله فاکتورهای خطرزا برای سلامت کمر محسوب می‌شود. هرچند سیگار کشیدن به طور مستقیم عامل بروز کمردرد نیست اما خطر ایجاد درد را در پشت تشدید می‌کند که این درد تا پشت پاها از فشار نخاعی – دیسکی روی یک عصب کشیده می‌شود.

سیگار در واقع مانع می‌شود که بدن بتواند مواد مغذی و ضروری را به دیسک‌های بین مهره‌ای در قسمت تحتانی کمر برساند. از سوی دیگر مشکلات مکانیکی نیز می‌توانند موجب کمر درد شوند. به این مفهوم که شاید شایعترین نوع مشکلات مکانیکی تحلیل رفتن دیسک‌های بین مهره‌ای باشند. این دیسک‌ها به اعصاب نخاعی فشار می‌آورند و باعث ایجاد درد شدید در این ناحیه می‌شوند.
علاوه بر اینها بسیاری از بیماریهای پزشکی مثل پوکی استخوان ممکن است سبب بروز کمردرد شوند. بنابراین با توجه به این تنوع در فاکتورهای خطرزا توصیه می‌شود، با مشاهده اولین علائم عارضه کمردرد حتما با متخصص مشورت شده و در درمان سهل انگاری نشود.
hi dr!
     
  

 
کمبود روی یکی از مشکلات تغذیه‌ای شایع در کشور

مراقب روی بدنتان باشید

کمبود روی یکی از مشکلات تغذیه‌ای شایع در کشور ما محسوب می‌شود، تمامی گروه‌های سنی از جمله کودکان زیر‌۶سال ، نوجوانان بین ۱۴ تا ۲۰ سال و زنان باردار ، از کمبود روی در رنج هستند چون عنصر روی یکی از عناصر ضروری بدن است که برای فعالیت بسیاری از آنزیم‌های بدن لازم است و در تنظیم بسیاری از اعمال بدن نقش دارد.

مقدار روی مورد نیاز بدن برای مردان روزانه ۱۱ میلی‌گرم و برای زنان روزانه ۹ میلی‌گرم است.

دکتر مریم فروید، متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در خصوص این عنصر با ارزش بدن در گفتگو با «جام‌جم» می‌گوید: روی در بسیاری از مواد غذایی وجود دارد و بهترین منابع آن گوشت قرمز و مرغ است. همچنین در سایر مواد غذایی مانند لبنیات، حبوبات و مغزها و غلات با سبوس وجود دارد.

به گفته وی، کمبود روی برای اولین بار در ایران و مصر گزارش شده است و بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت ، یکی از ۱۰ علل اصلی همراه با بیماری در کشورهای در حال توسعه است.

این متخصص تغذیه با اشاره به این که کمبود روی باعث تاخیر در رشد ، کاهش اشتها و اختلال در سیستم ایمنی می‌شود ، خاطرنشان می‌کند: در کودکان مبتلا به کمبود روی ، مقاومت بدن نسبت به عفونت‌ها کاهش یافته و سبب افزایش ابتلا به اسهال و عفونت‌های تنفسی می‌شود ، به همین دلیل روی نه تنها نقش مهمی در رشد و ارتقای سلامت دارد، بلکه سبب پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها نیز می‌شود.

طبق تحقیقات انجام شده، کمبود روی سبب ریزش مو، تاخیر در بلوغ جنسی، هیپوگنادیسم در مردان (زمانی که بیضه قادر به ساختن آندروژن یا اسپرم نیست) و ایجاد زخم در چشم و پوست، کاهش وزن و تاخیر در بهبود زخم‌ها می‌شود ولی باید توجه کرد که بسیاری از این علائم در اثر کمبود سایر مواد مغذی یا ابتلا به برخی بیماری‌ها ایجاد می‌شود، لذا برای تشخیص کمبود روی انجام معاینات پزشکی و آزمایش‌های مربوط ضروری است.

چه کسانی در معرض کمبود روی هستند؟
کسانی که به هر دلیلی گوشت و لبنیات مصرف نمی‌کنند، از جمله افرادی هستند که مستعد کمبود روی هستند.

به گفته این متخصص تغذیه، افرادی که دارای بیماری‌های گوارشی مانند کولیت اولسراتیو، بیماری کرون و سندرم روده تحریک‌پذیر و همچنین کسانی که دچار اسهال مزمن هستند، ‌روی مصرفی از رژیم غذایی آنها جذب نمی‌شود.

کسانی‌که به بیماری‌ها ی کلیوی، کبدی، دیابت و سرطان مبتلا هستند و گیاهخواران به دلیل عدم‌مصرف گوشت، میزان روی دریافتی آنها پایین است و وجود فیتات در حبوبات، غلات کامل و مغزها مانع جذب روی موجود در غذا می‌شود، لذا در معرض کمبود روی قرار دارند.

حال با توجه به آن‌که کمبود روی باعث تاخیر در رشد می‌شود، این سوال مطرح می‌شود که آیا مصرف روی بیشتر می‌تواند باعث افزایش رشد قدی شود. دکتر فروید دراین‌باره اظهار می‌کند: برای رشد مناسب، دریافت روی ضروری است ولی دریافت بیشتر از نیاز، تاثیری بر رشد ندارد، ضمن این‌که می‌تواند مضر باشد.

همچنین تامین روی مورد نیاز از رژیم غذایی نسبت به مکمل، تاثیر بیشتری بر رشد دارد، زیرا برای رشد بدن علاوه بر روی به پروتئین، کلسیم و بسیاری از مواد مغذی دیگر نیاز است که در غذاهای حاوی روی وجود دارد.

مضرات دریافت اضافه روی
دریافت مقادیر بالای روی از طریق دارو می‌تواند سبب مسمومیت حاد یا مزمن شود که از علائم مسمومیت حاد می‌توان تهوع، استفراغ، کاهش اشتها، گرفتگی عضلات، اسهال و سردرد را نام برد.به گفته فروید از عوارض مصرف طولانی‌مدت مکمل‌های روی، اختلال در عملکرد آهن، اختلال در سیستم ایمنی، کاهش کلسترول خوب (HDL-C) و مشکلات ادراری است.

یک نکته
مصرف همزمان روی با برخی داروها می‌تواند سبب کاهش اثر دارو ‌شود، به عنوان مثال افرادی که از آنتی‌بیوتیک تتراسیکلین استفاده می‌کنند، باید این آنتی‌بیوتیک را ۲ ساعت قبل یا ۴ تا ۶ ساعت بعد از مصرف مکمل روی استفاده کنند یا کسانی که داروی پنیسیلامین مصرف می‌کنند باید مکمل روی را ۲ ساعت قبل یا ۲ ساعت بعد از مصرف دارو استعمال کنند.

این متخصص تغذیه تصریح می‌کند: با وجود آن‌که کمبود روی یکی از مشکلات شایع تغذیه‌ای در ایران است، اما مصرف مکمل‌های حاوی روی بدون تجویز پزشک توصیه نمی‌شود و به منظور کاهش کمبود روی در جامعه، مصرف رژیم غذایی متعادل و متناسب که حاوی تمام گروه‌های غذایی بخصوص گوشت و لبنیات است، توصیه می‌شود و برای آن‌که روی مصرفی بخوبی جذب شود، باید میزان فیتات (فیبر) رژیم غذایی را کاهش داد، به این منظور مصرف نان‌هایی که در تهیه آنها از مخمر استفاده شده است، توصیه می‌شود. (همچنین خیساندن حبوبات قبل از پخت باعث کاهش فیتات موجود در آن می‌شود.)


جام جم
hi dr!
     
  

 
آشنایی با نشانه های سینوزیت

سینوزیت، التهاب حفرات هوایی اطراف بینی، به علل مختلفی مانند آلرژی، سرماخوردگی و سایر عفونت های ویروسی و باکتریایی رخ می دهد.مؤسسه ملی آلرژی و بیمای های عفونی آمریکا(NIAID) می گوید سینوزیت را معمولاً می توان به دو دسته حاد که چهار هفته یا کمتر به طول می انجامد و مزمن که دست کم هشت هفته و گاهی ماه ها و سال ها طول می کشد تقسیم کرد.

آلرژی ها ممکن است علائم این بیماری را تشدید کنند و باعث بروز سینوزیت حاد شوند؛ سینوزیت مزمن اغلب در مبتلایان به آسم رخ می دهد.
علائم سینوزیت از جمله شامل سردرد، درد در پیشانی یا استخوان گونه، درد در دندان یا فک، تورم پلک، گوش درد یا گردن درد می شود. بسیاری از مبتلایان تب، گرفتگی یا آبریزش بینی، عطسه، سرفه و گلودرد نیز دارند.
NIAID می گوید که عفونت های باکتریایی سینوس ها را باید با آنتی بیوتیک درمان کرد، در حالی که در مورد عفونت های ویروسی باید صبر کرد تا دوره بیماری طی شود. استفاده کوتاه مدت از داروهای ضد احتقان که برای رفع گرفتگی و آبریزش بینی بدون نسخه در داروخانه ها به فروش می رسند، به تخفیف علائم کمک می کند.
hi dr!
     
  

 
ورم مقعد نشانهٔ چیست؟

- ورم مقعد نشانهٔ چیست؟
کمتر چیزهائی می‌توانند مثل ورم مقعد اوقات خوش انسان را خراب کنند.
ورم مقعد معمولاً ناشی از بواسیری است که خون در آن لخته شده است. ورم مقعد چیز پنهانی نیست و معمولاً به‌صورت یک برجستگی است که ممکن است بسیار دردنام باشد.
ورم مقعد می‌تواند علامتی برای وجود شقاق (ترک پوست اطراف مقعد)، کیست، آبسه، یا حتی بیماری‌های آمیزشی هم باشد.

- درمان ورم مقعد
ورم مقعد در بسیاری موارد بعد از دو یا سه روز به‌آرامی فروکش می‌کند. ولی می‌توان کاری کرد که زودتر بهبود یابد یا از شروع مجدد آن جلوگیری کرد.
معجون بسازید. پارچه‌ای را در مخلوط مقادیر مساوی گلیسیرین و هامایلس فرو برده و آن را حدود یک ساعت بر روی ناحیهٔ متورم بگذارید. گلیسیرین التهاب را کم می‌کند و هاماملیس که قابضی با اثر جمع‌کننده است، تحریک پوست را آرام می‌کند. هر دو این مواد را بدون نسخه می‌توان تهیه کرد.
آن را خنک کنید. گاهی یخ راه علاج است. یخ برای التهاب‌هائی که ناگهانی به‌وجود می‌آیند خوب است. بعضی از بیماران یخ خرد شده را در یک دستکش لاستیکی ریخته و روی ناحیهٔ متورم می‌گذارند.
حمام نشستن. گذاشتن ناحیهٔ متورم در تشت آب ۴۳ تا ۴۶ درجه سانتی‌گراد به‌مدت ۱۵ دقیقه و دو تا سه بار در روز هم می‌تواند به تسکین التهاب کمک کند. هنگام نشستن پاهای خود را به دو طرف شل کنید تا آب کاملاً به نقاط متورم برسد.
هیدروکورتیزون به‌کار برید. کرم‌ها و پمادهای مجاز هیدروکورتیزون می‌توانند تورم را کاهش دهند. هیدروکورتیزون در بیمارانی که آن را به‌جا استفاده می‌کنند مفید و بی‌ضرر است. برای این کار نیازی به مصرف مقدار زیاد هیدروکورتیزون نیست.
سعی کنید داروئی با کمترین مقدار هیدروکورتیزون تهیه کرده و آن را طبق دستور به کار برید.
زیا در توالت نمانید. نشستن به مدت طولانی بر روی توالت و خواندن کتاب یا مجله شاید خوشایند باشد، ولی فشار زیادی بر روی ماهیچه‌های مقعد وارد کرده و شما را مستعد ناراحتی ناشی از ورم مقعد می‌کند.
غذاهای فیبردار بخورید. زور زدن زیاد به هنگام اجابت مزاج می‌تواند باعث ورم مقعد شود. پزشکان خوردن منظم مواد غذائی پرفیبر مثل غلات، میوه‌های تازه، سبزیجات، نان گندم سبوس نگرفته، و حبوبات را توصیه می‌کنند، چون باعث نرم شدن مدفوع شده و به دفع راحت آن کمک می‌کنند.
- چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟
- خونریزی از مقعد وجود داشته باشد.
- درد شدید باشد.
- تب وجود داشته باشد.
- تورم دردناک نباشد، ولی در طی دو هفتهٔ گذشته به‌تدریج زیاد شده باشد.
hi dr!
     
  

 
٢٠تا ‌۴٠ سالگی شایع‌ترین سن ابتلا به بیماری التهابی روده (IBD) است

٢٠تا ‌۴٠ سالگی شایع‌ترین سن ابتلا به التهاب روده راست است
توجه به تغذیه و تامین سلامت روانی مبتلایان به التهاب روده راست در درمان این بیماری مفید است.

پروکتیت اولسراتیو به ایجاد زخم یا آسیب دیدگی‌های کوچک بر روی سطح راست روده اطلاق می‌شود که ممکن است خونریزی کرده و نهایتاً به صورت مدفوع خونی تظاهر کند. بیماری التهابی روده (IBD) باعث زخمی شدن و التهاب بستر روده بزرگ و راست روده می‌شود.

پروکتیت اولسراتیو در همه سنین دیده می شود، اما به طور کلی شروع علایم این بیماری ۲۰ و ۴۰ سالگی است. پروکتیت یا التهاب روده راست یعنی ۱۵ تا ۲۰ سانتی متری انتهای روده جایی که مدفوع را نگهداری می‌کند. این بیماری با یک یا همه علائم نظیر خونریزی از مقعد، تغییر عادت دفع مدفوع، اسهال یا یبوست، زورپیچ، تمایل مداوم و احساس اجباری برای دفع مدفوع، خون، بلغم یا چرک در مدفوع و ترشح مقعدی بلغمی و یا خون بدون مدفوع همراه است.

طبق گزارش معاونت بهداشتی وزارت بهداشت، بهبودی بیمار و کاهش علائم گام اول درمان در این بیماری است. پزشک با بررسی آزمایشات خونی، عکسبرداری و آزمایش آن را تشخیص می‌دهد و در دوره درمان به تغذیه و سلامت روانی بیمار در طول دوره توجه دارد.

نوع مواد غذایی مصرفی بیمار از یک سو ممکن است، پروکتیت اولسراتیو را آرام یا تشدید کند. ردگیری پاسخ بدن به غذاهای معین می‌تواند به شناختن غذاهایی که وضعیت بدن را بدتر می‌کنند، کمک کند. از سوی دیگر، سلامت روانی (فکری) شامل فشار روحی، استرس و اضطراب ممکن است علایم بیماری را بدتر کند.

داروهای هیدروکورتیزون در کف، تنقیه و یا شیاف از درمان‌های شایع در این بیماری هستند که از طریق مقعد استفاده می‌شوند.

آمینو سالیسیلیک اسید به شکل تنقیه یا شیاف است، اگر علایم با درمانهای مقعدی کنترل نشوند ممکن است به درمان خوراکی با سولفاسالازین یا کورتیکواستروئیدها نیاز باشد.

گفتنی است، برای بعضی بیماران ترکیب هر دو نوع درمان از طریق (شیاف و تنقیه) یا ترکیب خوراکی و مقعدی بسیار موثر خواهد بود.
hi dr!
     
  

 
نقش مغز در فشارخون بالا چیست ؟

محققین بریتانیایی بنابر نتایج دقیق یک تحقیق جدید اعلام نمودند که فشار خون بالا نتیجه عملیات مغزی است و قلب در این زمینه نقشی ندارد.
به گفته این دانشمندان، بیماری فشار خون که میتواند به حمله قلبی، سکته و ضایعات کلیوی منجر شود، نوعی بیماری التهاب وریدی است که برخلاف آنچه تصور میشد، در مغز روی میدهد نه در قلب.
آنها نوعی پروتئین به نام JAM-۱ در مغز کشف کردند که گلبولهای سفید خون را به دام انداخته و همین موجب التهاب رگ و مسدود شدن جریان خون شده و به کمبود اکسیژن در مغز می انجامد.
پروفسور جولین پاتن (Julian Paton) از دانشگاه بریستول میگوید که این کشف میتواند روشهای تازه ای برای درمان این بیماری در اختیار پزشکان قرار دهد.
او در ادامه گفت: “بیمارانی وجود دارند که نسبت به درمانهای رایج التهاب وریدی با داروهای ضد التهاب که موجب افزایش مقدار خون جریان یافته در رگ شده و اکسیژن مغز را تامین میکند، واکنش نشان نمیدهند. اکنون ما میتوانیم به روشهای تازه درمان برای این دسته بیماران بیاندیشیم.”
“در آینده ما باید نوع التهاب موجود در رگهای مغز را شناسایی کنیم تا بتوانیم نوع دارویی که بر این مشکل چیره خواهد شد را تعیین نماییم. پروتئین JAM-۱ سرنخهای تازه ای به ما داده است تا به کمک آن بتوانیم با این بیماری مبارزه کنیم.”
روشهای مرسوم برای کاهش فشار خون شامل استفاده از غذاهای کم چرب، کاهش نمک مصرفی و ورزش منظم هستند.
پروفسور جرمی پیرسون (Jeremy Pearson)، متخصص قلب و عروق میگوید: “این تحقیق هیجان انگیز به این دلیل حائز اهمیت است که دلایل غیرمنتظره دیگری را برای وجود فشار خون بالا عنوان میکند و آنرا به موجودی خون مغز مرتبط دانسته است.”
“این تحقیق افقهای جدیدی در امکان وجود روشهایی تازه برای درمان این بیماری در برابر ما گسترده است.”
در بریتانیا از یک تن از هر سه نفر و بیش از ۶۰۰ میلیون تن در سراسر جهان از بیماری فشار خون رنج میبرند.
hi dr!
     
  

 
وقتی که قند خون پایین می رود

از دکتر روزنفلد سئوال شده است که سطح قند در خون اگر از چه خطی پایین تر برود، فرد دچار ضعف و بی حالی و سرگیجه می شود و او پاسخ داده است: برای افراد سالم از ۴۵ میلی گرم در هر دسی لیتر خون.

وی اضافه کرده است: کسانی که مستعد هایپو گلیسیمیا (پایین بودن سطح قند در خون) هستند باید بر دفعات مصرف غذای خود بیافزایند، مثلاً به جای سه بار در شبانه روز، پنج ــ شش بار بخورند.

وی در پاسخ به سئوالی دیگر درباره ترک سیگار گفته است که برای رسیدن به نتیجه مطلوب، لازم است این معادله رعایت شود: ترک سیگار = داروی ترک + داروی ضد افسردگی + اراده و تصمیم قاطع. با ترک سیگار، یک فرد به خود و جامعه (به ویژه نزدیکان و همکاران) خدمت فراوان خواهد کرد.

دود سیگار عامل عمده بسیاری از بیماری های سخت از جمله امراض قلبی، عروق و سرطان و بزرگترین قاتل انسان است.
hi dr!
     
  

 
آشنایی با یبوست و درمان آن

یبوست نشانهٔ چیست؟
همهٔ کارهای هفتگی را به‌طور عادی انجام می‌دهید و مشکلی ندارید، اما اگر برنامهٔ اجابت مزاج هم هفتگی شود و احساس بادکردگی و ناراحتی کنید، احتمالاً دچار یبوست شده‌اید. به طور کلی، احساس ناراحتی احتمالاً بهترین مشخص کنندهٔ یبوست است. اما تغییر عادت اجابت مزاج از روزانه به یک‌بار در هفته علامت کاملاً واضحی برای آن است. نشانه‌های دیگر آن عبارتند از: زورپیچ، مدفوع کم و سفت، و بواسیر.
بسیاری چیزهای عادی می‌توانند مقدار طبیعی مدفوع را کاهش دهند؛ از جمله، برخی داروها، کمبود فیبر غذائی یا آب، کم‌حرکتی و آهن زیاد. اما بسیاری گرفتاری‌های گوارشی نیز یبوست ایجاد می‌کنند. شدت یبوست در این اختلالات از نشانگان قولون تحریک‌پذیر تا حالات شدیدی مثل سرطان قولون (کولیت)، بیماری کرون، التهاب دیورتیکول، و کاهش گردش خود در قولون تغییر می‌کند. در بعضی بیماری‌های گوارشی فرد تا دو هفته از دفع مدفوع محروم می‌شود. چون قولون قادر به انقباض درست نیست.
سعی نکنید یبوستتان را به پیری مربوط کنید. به گفتهٔ پزشکان، با کمی مراقبت از دستگاه گوارش همیشه اجابت مزاج طبیعی خواهید داشت. دلیلی برای درست کار نکردن شکم در دوران پیری وجود ندارد.

- درمان یبوست
اگر شکم درد ندارید، احتمالاً خودتان می‌توانید یبوست را برطرف کنید.
غذاهای فیبردار بخورید. فیبر که یک تودهٔ غذائی غیر قابل هضم در غلات سبوس نگرف

ته، میوه‌ها، و سبزیجات است. لااقل دو کار مهم برای جلوگیری از یبوست انجام می‌دهد. فیبر به‌جای تبدیل فوری به مایع در طی گوارش، به‌صورت توده‌ای اسفنجی در می‌آید و با جذب مایع در روده و قولون مدفوع را نرم می‌کند.

اما کار فیبر به‌همین ختم نمی‌شود: ورود فیبر به رودهٔ بزرگ چراغ سبزی برای انقباض آن است. و چون قولون آخرین قسمت دستگاه گوارش است، خیلی زود احساس اجابت مزاج می‌کنید.
فرآوردهٔ فیبردار بخورید. اگر قادر به خوردن میوه و سبزی نیستید، می‌توانید از فرآورده‌های فیبردار مثل متاموسیل یا سیتروسل استفاده کنید. ولی مواظب باشید: اگر به اندازهٔ کافی مایعات همراه آن نخورید، یبوست شدیدتر می‌شود. پس دستور استفاده از آنها را با دقت رعایت کنید.
مایعات بخورید. برای جلوگیری از یبوست، بیشتر پزشکان خوردن بیش شش تا ده لیوان آب یا آب‌میوه را در هر روز تجویز می‌کنند.
مسهل نخورید. اگر برای اجابت مزاج هر هفته مسهل محرک می‌خورید، باید بسیار مواظب باشید، چون شواهد نشان داده است که این کار قولون را آسیب می‌رساند. خوردن مداوم مسهل، مثلاً اگر یک سال هر روز خورده شود، بدتری کاری است که می‌‌توان برای رودهٔ بزرگ انجام داد.
ورزش کنید. ورزش با تحریکات حرکات رودهٔ بزرگ از یبوست جلوگیری می‌کند.
آهن به اندازه بخورید. گرچه آهن مادهٔ کانی مهمی، مخصوصاً برای زنان، است. اما زیادی آن در بدن باعث یبوست می‌شود. خوردن آهن باید حتماً زیر نظر پزشک باشد. می‌توانید به‌جای قرص آهن از قرص‌های مولتی ویتامین همراه با کانی‌ها استفاده کنید.
داروهایتان را کنترل کنید. برخی داروها با ممانعت از تشکیل مواد شیمیائی که مدفوع را در روده به‌جلو می‌رانند باعث یبوست می‌گردند. از جمله‌ داروهای پائین‌آورندهٔ فشار خون، داروهای اعصاب، و حتی برخی ضد حساسیت‌ها و مسکن‌ها. اگر به هر دلیلی داروی بدن نسخه استفاده می‌کنید. و دچار یبوست شده‌اید، مدتی آن را کنار بگذارید و ببینید که آیا یبوست برطرف می‌شود یا نه. به هر حال، قبل از خوردن هر دارو با پزشک خود مشورت کنید.
تنقیه کنید. یبوست مقاوم ممکن است نیاز به تنقیه داشته باشد. فرآورده‌ٔ مجاز حاوی مایعی وارد روده می‌کنند که باعث تحریک انقباض آن و دفع مدفوع می‌گردد. این کار به‌ندرت و فقط طبق دستور انجام دهید.
به پزشک مراجعه کنید. اگر با روش‌های گفته شده یبوست درمان نشد، پیش از خوردن هر دارو به پزشک مراجعه کنید تا او آزمایش سیگموئیدبینی و آزمایش‌های دیگر را انجام دهد و علت یبوست را بیابد.
- چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟
- از عدم دفع مدفوع احساس ناراحتی می‌کنید.
- عادت اجابت مزاج ناگهان تغییر کرده است.
دچار درد شکم یا استفراغ شد‌ه‌اید.
- یبوست نشانهٔ چیست؟
- از عدم دفع مدفوع احساس ناراحتی می‌کنید.
- عادت اجابت مزاج ناگهانی تغییر کرده است.
- دچار درد شکم یا استفراغ شده‌اید.
hi dr!
     
  

 
سرطان روده بزرگ

- روده بزرگ چیست؟
گوارش غذا در حیوانات و انسان با وجود یک لوله توخالی عضلانی که از دهان تا مقعد قرار دارد، امکان‌پذیر می‌گردد. در طی این مسیر، ابتدا غذاها با یکدیگر مخلوط می‌شوند، آنگاه مواد غذائی لازم جذب می‌گردد و در انتها موادی که اضافه می‌ماند، از بدن خارج می‌شود.
قسمت‌های مختلف این دستگاه که از دهان آغاز می‌شود به‌ترتیب عبارتند از مری که در قفسه سینه قرار دارد و غذا را از دهان به معده هدایت می‌کند. آنگاه غذا پس از ورود به معده و مخلوط شدن با شیر معده وارده رودۀ باریک می‌گردد. ادامه هضم در روده باریک با اضافه شدن آنزیم‌های گوارشی صورت می‌پذیرد و در این محل تقریباً تمامی مواد ضروری بدن جذب می‌شود آنچه که از عملیات هضم و جذب در روده باریک اضافه می‌ماند به‌صورت مایع وارد روده فراخ می‌شود و در آنجا آب مایع جذب می‌شود، به‌طوری که در انتهای رودهٔ فراخ این مواد به‌صورت مدفوع معمولی در می‌آید.
قسمت انتهائی رودۀ فراخ یا مقعد، یک مکانیسم دریچه‌ای عضلانی دارد که به ما اجازه می‌دهد کنترل دفع مدفوع را در اختیار داشته باشیم. جدارهٔ رود فراخ از بافت‌های مختلف تشکیل شده است. به‌طور کلی جدارهٔ روده فراخ ساختمان عضلانی دارد ولی بافت‌های چربی و لنفاوی هم در آن موجود می‌باشد. لایه پوشاننده داخلی آن از سلول‌های خاصی ساخته شده است که مسئول جذب مایعات و تولید موکوس می‌باشند. موکوس باعث لیز شدن مسیر و کمک به حرکت مدفوع می‌شود و در صورت ملتهب شدن روده، تولید آن افزایش می‌یابد. خروج مقادیر زیاد ترشحات مخاطی ممکن است یک علامت مهم بیماری روده فراخ باشد.

- سرطان روده بزرگ
سرطان روده فراخ تمامی خصوصیات کلی سرطان‌ها را دارا می‌باشد. تومور معمولاً از سلول‌هائی که بخش داخلی روده را می‌پوشانند (اپیتلیوم) منشأ می‌گیرد ولی در موارد نادر، ممکن است تومورهای بدخیم از بافت‌های دیگر هم سرچشمه بگیرند که در این صورت نمای تومور‌های بافت عضلانی یا لنفوئیدی یا سایر بافت‌ها را پیدا می‌کنند. حتی سرطان‌های سلول‌های پوششی هم ممکن است نمادهای مختلفی را از خود نشان دهند.

- عوامل مؤثر در ایجاد سرطان روده بزرگ
سرطان‌های روده فراخ در سنین زیر ۵۰ سال نادر است، مگر اینکه به‌علت صدمه یا وجود بیماری‌های دیگر، فرد مستعد ابتلا به بیماری باشد. بیماری‌های روده‌ای که باعث افزایش احتمال ابتلا به سرطان روده فراخ می‌شوند، عبارتند از:
- کولیت اولسرو: بیماری است که در آن روده ملتهب شده و نقاط زخمی در آن ایجاد می‌شود. علائم بیماری به‌صورت اسهال واضح و طولانی همراه با دفع خون و بلغم می‌باشد. در صورتی که بیماری به‌طول بینجامد، به بروز سرطان منجر خواهد شد.
- پولیپوز فامیلی: بیماری نادری است که در تعداد زیادی از افراد یک خانواده ممکن است دیده شود و در اوایل زندگی (دهه‌های اول و دوم) خود را به‌صورت تومورهای خوش‌خیم متعدد (پولیپ) در روده نشان می‌دهد. تمامی بیماران مبتلا به این نوع بیماری، به سرطان روده فراخ مبتلا خواهند شد مگر اینکه روده بیمار را با جراحی خارج کنند.
- سابقه سرطان روده فراخ
- پولیپ‌های خوش‌خیم، مگر آنکه برداشته شوند

- سابقه فامیلی
افرادی که در معرض افزایش خطر ابتلا هستند، باید مطابق آنچه که گفته خواهد شد تحت مراقبت و پیگیری قرار گیرند. تمامی افراد بالای ۵۰ سال در معرض ابتلا به سرطان روده فراخ بوده و باید برای جلوگیری از ابتلا به بیماری یا کشف زودرس بیماری در مراحلی که به‌راحتی قابل درمان است، اقدامات لازم را به‌عمل آورند. گرچه هنوز علت سرطان روده فراخ را به‌درستی نمی‌دانیم، در حال حاضر دو نظر کلی در ارتباط با جلوگیری از ابتلا به بیماری وجود دارد:
- یافته‌های زیادی دال بر اینکه بسیاری از سرطان‌ها بر روی پولیپ‌ها ایجاد می‌شود وجود دارد. معمولاً تبدیل پولیپ به سرطان سال‌ها طول می‌کشد. بنابراین افرادی که پولیپ دارند یا مشکوک به داشتن پولیپ هستند، باید به‌طور مرتب معاسنه شده و تمامی پولیپ‌های آنها برداشته شود. این عمل با وارد کردن دستگاهی به داخل روده فراخ از مقعد بدون نیاز به عمل جراحی صورت می‌‌گیرد.
- به‌خوبی مشخص شده است که اختلاف فاحشی بین شیوع سرطان‌های روده فراخ در ممالک مختلف وجود دارد. افرادی که از مناطق با شیوع کم به مناطق با شیوع بالا مهاجرت می‌کنند، به سرعت خود را با شکل شیوع در مملکت جدید وفق می‌دهند. این مسئله نشان می‌دهد که محیط یا روش زندگی عامل این تغییر می‌باشد. یافته‌هائی دال بر نقش تغذیه در این مسئله مشاهده شده است. به این صورت که:
- به‌نظر می‌رسد یک عامل خطر اساسی چربی فراوان (به‌خصوص چربی اشباع شده) در رژیم غذائی باشد. چربی‌های اشباع اصولاً منابع حیوانی دارند.
- به‌نظر می‌رسد یک فاکتور مهم پیشگیری، مصرف مقادیر کافی فیبرهای غذائی (غلات، میوه و سبزی‌ها) باشد.
- به‌نظر می‌رسد مواد سرطان‌زای تولید شده توسط عوامل دیگری مثل ویتامین E و C تغییر کند. به‌طوری که خاصیت سرطان‌زای آنها از بین برود. بنابراین میوه‌ها و غذاهائی که حاوی این ویتامین‌ها هستند ممکن است اثر محافظتی داشته باشند.

- پیشگیری از سرطان روده فراخ
گرچه علت اصلی سرطان روده فراخ شناخته شده نیست، یافته‌های فراوانی دال بر نقش تغذیه به‌عنوان علت سرطان روده فراخ وجود دارد. انجمن سرطان کانادا پیشنهاد می‌کند که رژیم غذائی خود را مطابق برنامه زیر طراحی نمائید.
- کمتر چربی بخورید (چربی نباید بیش از ۳۰% کالری رژیم غذائی را تشکیل دهد) بنابراین از مصرف گوشت‌های پرچربی و شیر پرچربی پرهیز کنید.
- غذاهای حاوی فیبر را بیشتر مصرف نمائید.
- سبزی و میوه تازه به مقدار کافی مصرف کنید.
- وزنتان را در حد ایده‌آل نگه دارید.
- مطمئن باشید که غذاهایتان متنوع است.
- الکل مصرف نکنید.
- در صورت داشتن پولیپ، در مورد خارج کردن آن با پزشک مشورت نمائید.



بنیاد امور بیماریهای خاص
hi dr!
     
  
صفحه  صفحه 31 از 111:  « پیشین  1  ...  30  31  32  ...  110  111  پسین » 
خانه و خانواده

همه چیز درباره بیماری ها

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti Forums is not responsible for the content of external sites

RTA