انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
خانه و خانواده
  
صفحه  صفحه 36 از 111:  « پیشین  1  ...  35  36  37  ...  110  111  پسین »

همه چیز درباره بیماری ها



 
آشنایی با پرموئی

پرموئی


- به‌طور ناگهانی موهای نرم و سیاه بر روی صورت، گردن و بدن پیدا می‌شود.
- قاعدگی از بین رفته یا صدا کلفت شده است.

- پرموئی نشانهٔ چیست؟
پسران جوان از اینکه کرک‌های پشت لبشان به سبیل سیاه تبدیل شده است شادمانند. ولی وقتی همین اتفاق برای دختران می‌افتد، بسیار ناراحت می‌شوند.
البته برخی زنان (و مردان) به‌طور طبیعی بیشتر از دیگران مو دارند. اما اگر زنی هستید که به‌طور ناگهانی موهای تیره به جای کرک‌های نرم را می‌گیرد، احتمالاً نوعی عدم تعادل هورمونی در شما پیدا شده است. این عدم تعادل ممکن است کاملاً طبیعی باشد. وقتی یائسگی شروع می‌شود، موهای روی صورت، گردن، یا شکم تیره‌‌تر و ضخیم‌تر می‌شوند.
در یائسگی، تخمدان‌ها تولید هورمون استروژن خود را، که به‌طور طبیعی اثر تستوسترون را خنثی می‌کند، کم می‌کنند. تستوسترون هورمون مسئول تغییرات بلوغ مردان از جمله پیدایش مو روی صورت، است. گرچه تسوسترون به‌عنوان هورمون مردانه شناخته شده است، اما در زنان هم مقداری از آن تولید می‌شود. وقتی سطح استروژن زنان شروع به پائین آمدن کند، فعالیت تستوسترون آنها بالا می‌رود که عادی‌ترین نیتجهٔ آن پرموئی لب بالاست.
غیر از یائسگی، عوامل دیگری هم بر سطح تستوسترون بدن اثر گذاشته‌ و پرموئی ایجاد می‌کنند. زنان جوانی که رژیم غذائی سخت می‌گیرند نیز ممکن است دچار عدم تعادل هورمونی شوند، تا جائی که تخمک‌گذاری متوقف شده و تولید تستوسترون افزایش یابد. روی لب بالا یا هر جای بدن این زنان موهای زبر شروع به رشد می‌کنند.
به‌علاوه، برخی داروها، مثل استروئیدها و داروهای کنترل فشار خون، نیز ممکن است سطح تستوسترون را در بدن بالا ببرند.
غیر از پرموئی، معمولاً علائم دیگری نیز برای عدم تعادل هورمونی دیده می‌شود. فقدان قاعدگی، بزرگ شدن ماهیچه‌ها بدون تغییر در ورزش، و کلفت شدن صدا همه علائمی هستند که به شما می‌گویند نزد پزشک بروید.

- درمان پرموئی
حتی اگر موهای زبر ناخواسته هم درآمده باشند، امکان لطیف کردن مجدد پوست وجود دارد.
داروهایتان را کنترل کنید. اگر داروی استروئید یا داروی کنترل فشار خون می‌خورید، پرموئی خود را به پزشک اطلاع دهید. او ممکن است آنها را جایگزین کند.
اسپیرونولاکتون بخورید. اگر هنوز قاعدگی دارید، پزشک ممکن است اسپیرونولاکتون، برایتان تجویز کند. این دارو با کنترل مقدار تستوسترون از رویش موهای تازه جلوگیری می‌کند.
قرص ضدحاملگی بخورید. خوردن قرص‌های ضدبارداری تولید تستوسترون توسط تخمدان‌ها را سرکوب کرده و از رویش موهای تازه جلوگیری می‌کند. این قرص‌ها را با تجویز پزشک باید مصرف کنید.
هورمون درمانی کنید. اگر دچار یائسگی شده‌اید، در مورد درمان جایگزینی هورمون سئوال کنید. این درمان عدم تعادل استروژن – تستوسترون را تصحیح کرده و رویش موهای ناخواسته را مانع می‌شود.
موها را بردارید. درمان داروئی و هورمونی از رشد موهای تازه جلوگیری می‌کنند. اما باید موهای درآمده را هم از بین برد. اگر فقط چند موی پراکنده روی چانه، نوک پستان، یا بالای ابرو دارید، می‌توانید آنها را بکنید. اما این کار ممکن است ریشهٔ مو را تحریک کرده و رویش مجدد آن را باعث شود.
موها را بی‌رنگ کنید. سال‌هاست که زنان موهای پشت لب خود را بی‌رنگ می‌کنند. اما پیش از مصرف این مواد رنگ‌بر، برای اطمینان از تحریک نشدن پوست آنها را روی پوست بازوی خود آزمایش کنید. مواد رنگ‌بر را به ابروهای خود نزنید.
موها را بتراشید. بر خلاف آنچه که بیشتر زنان می‌ترسند، تراشیدن موهای اضافی باعث رشد سریع‌تر و زبرتر مو نمی‌گردد. برای به‌دست آوردن نتیجهٔ خوب، موهای روی پوست صورت، دست، یا پا را با کف صابون، روغن بچه، یا خمیر ریش نرم کرده و با یک تیغ تیز آنها را در خلاف جهت رویششان بتراشید. سپس پوست را بشوئید و مرطوب کننده بزنید.
موها را بکنید. کندن موها با موم بیشتر از تراشیدن آنها دوام می‌آورد و با تکرار آن پوست و موهای بعدی نرم‌تر می‌مانند. موم گرم موهای درآمده را گیر انداخته و آنها را می‌کند. موم سرد که بر روی نوارهای کاغذی گذاشته شده است، برای کندن مو از نواحی کوچک مناسب‌تر است. راه استفادهٔ بدون درد از موم را از آرایشگاه یاد بگیرید.
موها را بسوزانید. برای از بین بردن موهای هر جای بدن، به جز اطراف نوک پستان و چشم‌ها، می‌توانید از کرم‌های موبر استفاده کنید. موهائی که باز در می‌آیند کمتر زیر هستند، ولی این مواد شیمیائی ممکن است پوست را تحریک کنند. قبل از مصرف کمی از آن را روی پوست بازو امتحان کنید. اگر پوست قرمز نشود، کرم را روی موها بزنید و با پارچهٔ نرمی آن را پاک کنید. سپس پوست را برای جلوگیری از سوزش، با حوله‌ای مرطوب بپوشانید.
ریشهٔ مو را بسوزانید. سوزاندن ریشهٔ مو با برق تنها راه مطمئن عدم رویش مجدد آن است. در این روش، جریان برق به فولیکول ریشهٔ مو فرستاده شده و آن را تخریب می‌کند. برای از بین بردن تمام موهای ناخواسته باید چندین بار این کار تکرار شود. این روش ممکن است باعث زخم یا درد شود. بنابراین، حتماً به مراکز مجهز و مجاز برای این کار مراجعه کنید.
hi dr!
     
  

 
تاری دید نشانهٔ چیست؟

- دید هر فاصله‌ای تار است، چه عینک بزنید یا لنز بگذارید.
- تاری دید نشانهٔ چیست؟
روزنامه را نزدیک چشم می‌آورید، دور می‌کنید، ولی باز هم کلمات تارند و نمی‌توانید آنها را درست بخوانید.
در حدود ۴۰ سالگی، بیشتر اشخاص دچار تاری دید می‌شوند. تاری دید به این علت است که عدسی چشم تا حدی انعطاف‌پذیری خود را از دست داده و نمی‌‌تواند بر روی اجسام نزدیک، مخصوصاً روزنامه، نقشه، یا اجسام ریز تطابق کامل انجام دهد.
این نوع دوربینی، که پیرچشمی نام دارد، در بیشتر افراد میانسال دیده می‌شود، حتی اگر عینک می‌زنند یا لنز در چشم می‌گذارند. پیرچشمی تا حدود ۶۵ سالگی وحود دارد.
اما این تنها اختلال تاری دید نیست. ممکن است دید شما ۲۰ به ۲۰ باشد، ولی با چند ساعت خیره شدن به صفحهٔ نمایشگر کامپیوتر دیدتان تار باشد، دودمه، گرد و غبار، آلودگی هوا چشم را تحریک و دید را تار می‌کند. عدم مراقبت درست یا مناسب بودن لنزهای چشمی و همچنین تحریک ناشی از عفونت چشم هم باعث تاری دید می‌شوند.
همچنین تاری دید ممکن است اولین علامت گرفتاری‌های جدی چشم مثل آب مروارید، آب سیاه، یا تخریب لکهٔ زرد چشم باشد. برخی شرایط خاص که مستقیماً به چشم مربوط نمی‌شوند نیز گاهی تاری دید می‌آورد. از جملهٔ اینها بیماری قند، کم‌خونی، بیماری‌های کلیوی، و بیماری‌های اعصاب و نیز آبستنی است.
- درمان تاری دید
چون تاری دید امکان دارد به بیماری‌‌های شدید چشمی، و حتی کوری، منجر گردد، باید توسط چشم پزشک معاینه شود. اگر مشخص شود که تاری دید ناشی از پیرچشمی است نکات زیر را رعایت کنید.
عینک مطالعه بزنید. ممکن است فقط به عینک مطالعه نیاز داشته باشید. پزشک نمرهٔ عینک مناسب را برایتان معلوم می‌کند. دست را دراز کرده و عینک را روبه‌روی چشم بگیرید و از میان آن به آجسام دارای خطوط افقی و عمودی، مثل در و پنجره، نگاه کنید. حالا عینک را به بالا و پائین و دو طرف حرکت دهید. اگر خطوط موج‌‌دار شوند، عینک‌تان را باید عوض کنید.
مغز را گول نزنید. چشم پزشک ممکن است پیشنهاد کند دو لنز مختلف، در یک چشم لنز دوربینی و در چشم دیگر لنز نزدیک‌بینی، بزنید. با این عدسی‌های تک دیدی مغز به‌طور خودکار چشم‌ها را تطبیق می‌دهد. در این حالت نیازی به زدن عینک دوکانونه نیست.
عینک کامپیوتر بزنید. ممکن است عینک مطالعهٔ معمولی که شییء را در ۴۵ سانتی‌متری کانونی می‌کند، برای دیدن درست نمایشگر کامپیوتر مناسب نباشد. استفاده از یک عینک مطالعهٔ ضعیف‌تر این تاری دید را از بین می‌برد.
قطره چشمی بریزید. اگر معاینهٔ چشم ناراحتی خاصی را معلوم نکند، علت تاری دید ممکن است چیزی مثل خشکی هوا یا کثیفی لنز باشد. در این‌صورت، قطره‌های بدون نسخهٔ نرم‌کنندهٔ چشم تاری را برطرف می‌کند. اگر لنز ناراحتتان می‌کند، هر شب آن را دربیاوردی، بشوئید و ضد عفونی کنید. در آوردن و تمیز‌کردن هر شب لنزها با محلول‌های مخصوص از رسوب پروتئین‌ بر روی آنها نیز جلوگیری می‌‌کند.
عینک آب مروارید بزنید. حتی اگر چشم‌پزشک وجود آب مروارید (پیدا شدن لکه‌های کدر روی عدشی چشم که گاهی بعد از ۵۰ سالگی روی می‌دهد) را تشخیص دهد، ممکن است فقط نیاز به عوض کردن عینک داشته باشید. عینکی جدید شفافیت لازم برای کارهای روزانه را تأمین می‌کند. اگر با گذشت زمان کدورت عدسی بیشتر شود، چشم پزشک آن را عمل جراحی در آورده و عدسی دیگری در جای آن می‌گذارد.
مراقبت آب سیاه باشید. آب سیاه (گلوکوم) بالا رفتن فشار داخل چشم است که ممکن است به‌ کوری منجر شود. اگر پزشک وجود آب سیاه را در چشم شما تشخیص دهد، برای پائین آوردن فشار باید هر روز قطره مخصوصی در چشم بریزید. هر بار فراموش کردن استفاده از قطره فشار درون چشم را بالاتر می‌برد. یادآوری می‌کنیم! ریختن مرتب قطره را فراموش نکنید!
hi dr!
     
  

 
بی‌نظمی ضربان قلب نشانهٔ چیست؟

بی‌نظمی قلب


- وجود ضربان‌ های اضافی، کسری ضربان، حرکات اضافی قلب یا به‌شدت زدن قلب چند بار در هفته احساس می‌شود.
- تعداد ضربان قلب در هر دقیقه بین کمتر از ۵۰ و بیشتر از ۱۰۰ نوسان می‌کند.

- اگر بدون هیچ فعالیتی ضربان قلب نامنظم و بیشتر از ۱۰۰شود، فوراً به پزشک مراجعه کنید.
بی‌نظمی قلب نشانهٔ چیست؟
اگر صدای ساز یکی از اعضاء ارکستر موسیقی با بقیه ناهمانگ شود، تمام ارکستر به‌هم می‌ریزد و موسیقی خوش‌آهنگ آن خراب می‌شود.
قلب را هم می‌توان به‌صورت یک ارکستر پنج نفره فرض کرد: دو حفرهٔ بالائی قلب (دهلیزها) خون وارد شده به قلب را به دو حفرهٔ پائینی (بطن‌ها) تلمبه می‌کنند تا آنجا به شش‌ها و تمام بدن برود. و به جای ضربهٔ طبل ارکستر، یک ضربان‌ساز طبیعی به‌نام گرهٔ سینوسی وجود دارد که با ارسال تکانه‌های الکتریکی حرکات دهلیزها و بطن‌ها را هماهنگ می‌کند. اگر چیزی ارسال این تکانه‌ها را مختل کند، آهنگ کار قلب را بر هم می‌زند. اگر تعداد نبض کمتر از ۶۰ ضربان در دقیقه شود، کندنبضی و اگر بیشتر از ۱۰۰ شود، تندنبضی نام دارد.
این بی‌نظمی در کار طبیعی قلب ممکن است از هر جائی در مسیر الکتریکی درون آن از گره‌ سینوسی تا دهلیزها و بطن‌ها سرچشمه بگیرد. گاهی این اختلال کوتاه است و گاهی مستمر. بعضی از آنها زنگ اخطارند و برخی بی‌اهمیت.
بسیاری از این بی‌نظمی‌ها ناشی از عوامل خارجی، مثل سیگار، محرک‌ها، مواد مخدر و برخی داروها هستند. بعضی از آنها با یک بیماری زمینه‌ای مثل بدکار تیروئید، کم‌خونی، بیماری رگ‌های اکلیلی قلب، یا نارسائی قلب همراهند. اما بسیاری نیز فقط رویدادهای طبیعی در یک قلب سالم در هنگام خواب، ورزش، یا تنش روانی و هیجانی هستند.
وقتی طبل یکی دو ضربه نزند یا ارکستر کمی بلندتر بزند، ممکن است اهمیتی به آن ندهید. عین این حالت در قلب هم ممکن است اتفاق بیفتد و احساس کنید که قلب محکم‌تر می‌زند یا یک ضربان کمتر یا بیشتر زده است.
تپش قلب فقط یک اختلال در ارسال تکانهٔ الکتریکی و اغلب ناشی از اضطراب و تنش است. در هر کسی ممکن است دیده شود و اغلب بی‌خطر است، مگر زیاد باشد.
پزشکان بیشتر به بی‌نظمی‌هائی توجه می‌کنند که از بخش بالای قلب سرچشمه می‌گیرد. یک گره سینوسی بیمار یا بدکار ممکن است ایجاد کندنبضی، تندنبضی، یا ترکیبی از این دو بکند. دهلیز ممکن است دچار ۲۰۰ انقباض کوتاه و منظم در دقیقه شود که این حالت تندنبضی فوق بطنی حمله‌ای نام دارد. یا ممکن است دچار تار لرزش شود که ارسال تکانه بی‌نظم و سریع از نقاط مختلف بطن است. نوع شایع تندنبضی هم که از حفرات بالائی قلب منشأ می‌گیرد، بی‌نظمی فوق بطنی نامیده می‌شود.
بی‌نظمی‌های فوق‌بطنی شایع، درمان‌پذیر و معمولاً خوش‌خیم هستند. غالباً در افراد مبتلا به بیماری‌های جدی قلب دیده می‌شود و به ‌ندرت به بی‌نظمی‌های تهدیدکنندهٔ حیات منجر می‌شود. بی‌نظمی‌های خطرناک در بطن‌ها روی می‌دهند. بی‌نظمی بطنی می‌تواند تا ۲۰۰ ضربان در دقیقه بالا بروند و تقریباً همیشه نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای قلب است. اگر بطن شروع به تار لرزش کند، تکانه‌ها چنان آشفته می‌زنند که قلب تمام کارآئی خود را از دست داده و متوقف می‌شود. تار لرزشی بطنی از علل شایع مرگ‌های ناگهانی است.
- درمان بی‌نظمی قلب
یادتان باشد قلب طبیعی ۶۰ تا ۱۰۰ بار در دقیقه می‌زند. و هر وقت احساس کردید قلبتان جای راه رفتن موزون ورجه‌وورجه می‌کند، برای اطمینان از سلامت آن بهتر است نزد پزشک بروید.
سرخود را گرم کنید. زیاد به تپش قلب اهمیت ندهید و حواس خود را بر چیزهای دیگر متمرکز کنید. وقتی تنها و بیکار هستید، بیشتر به آن توجه می‌کنید و نگران می‌شوید. کسانی که در رختخواب بیدار می‌مانند بیشتر متوجه تغییرات در ضربان قلبشان می‌شوند. سرتان را با چیزی مثل تماشای تلویزیون گرم کنید.
داروهایتان را کنترل کنید. اشتباه در مقدار داروی مصرفی می‌‌تواند ضربان قلب را سریعاً بالا و پائین کند. برخی داروهای بدون نسخه مثل ضدحساسیت‌ها و دارو‌های آسم هم گاهی باعث تپش قلب شوند. اما اگر داروی قلب می‌خورید، ممکن است این تغییر نبض مطلوب باشد. دربارهٔ داروهای مصرفی و تغییرات نبض خود با پزشکتان مشورت کنید. شاید او آنها را عوض کند.
کمتر قهوه بخورید. خوردن قهوهٔ زیاد در صبح ممکن است ایجاد تپش یا تندنبضی در بعدا‌زظهر کند. خوردن نوشید‌نی‌های کافئین‌دار مثل قهوه، چای یا کوکا را کم کنید.
سیگار نکشید. کشیدن سیگار و خوردن نوشیدنی‌های الکلی ممکن است اثر واضحی بر بی‌نظمی قلب نداشته باشد، اما باعث تندنبضی می‌شوند و باید از مصرف آنها خودداری کرد. مواد مخدر هم باعث ایجاد بی‌نظمی‌های عجیبی در قلب می‌شوند.
دارو بخورید. پزشک معاینه‌کننده ممکن است مصرف داروهای ضدبی‌نظمی قلب را به شما توصیه کند. از جملهٔ این داروها کینیدین، پروکائین آمید، دیجیتالیس و مسدودکننده‌های بتا هستند.
طبل تازه بخرید. مؤثرترین راه کنترل بی‌نظمی‌های مداوم قلب جایگذاری یک ضربان‌ساز مصنوعی قلب به‌جای گره سینوسی با روش جراحی است. این دستگاه ممکن است دائمی یا موقتاً کار گذاشته شود.
hi dr!
     
  

 
کمک به فرد دچار آفتاب‌ سوختگی

● کمک به فرد دچار آفتاب‌ سوختگی

این‌ نوع‌ سوختگی‌ در اثر مواجهه‌ بیش‌ از حد با آفتاب‌ یا لامپ‌ حمام‌ آفتاب‌ روی‌ می‌دهد. در ارتفاعات‌ بالا، این‌ حالت‌، حتی‌ ممکن‌ است‌ در یک‌ روز نیمه‌آفتابی‌ هم‌ روی‌ دهد. بعضی‌ از داروها سبب‌ حساسیت‌ شدید به‌ نور آفتاب‌ می‌شوند. آفتاب‌ سوختگی‌ ممکن‌ است‌ به‌ ندرت‌ در اثر مواجهه‌ با مواد رادیواکتیو روی‌ دهد. اکثر آفتاب‌ سوختگی‌ها سطحی‌ هستند؛ در موارد شدید، پوست‌ به‌رنگ‌ قرمز خرچنگی‌ درمی‌آید و تاول‌دار می‌شود و ممکن‌ است‌ مصدوم‌ دچار گرمازدگی‌ شود.



● تشخیص‌

پوست‌ قرمز شده‌

درد در موضع‌ سوختگی‌ مورد زیر ممکن‌ است‌ دیرتر بروز کند:

تاول‌ زدن‌ پوست‌ آسیب‌دیده‌

● اهداف‌

دور کردن‌ مصدوم‌ از نور (مستقیم‌) آفتاب‌

تسکین‌ ناراحتی‌ و درد

هشدار!

در صورتی‌ که‌ تعداد تاول‌ها بسیار زیاد است‌ و یا آسیب‌های‌ پوستی‌ دیگری‌ وجود دارند، با یک‌ پزشک‌ تماس‌ بگیرید.

۱) پوست‌ مصدوم‌ را با یک‌ لباس‌ سبک‌ یا حوله‌ بپوشانید. به‌ وی‌ کمک‌ کنید که‌ به‌ سایه‌ یا ترجیحاً داخل‌ ساختمان‌ برود.

۲) به‌ مدت‌ ۱۰ دقیقه‌، پوست‌ را با آب‌ سرد خیس‌ کنید یا منطقه‌ آسیب‌ دیده‌ را در یک‌ ظرف‌ آب‌ سرد فرو ببرید.

۳) مصدوم‌ را تشویق‌ کنید تا چندین‌ جرعه‌ آب‌ سرد بنوشد.

۴) اگر سوختگی‌ جزیی‌ است‌، با کالامین‌ یا یک‌ ترکیب‌ ضدآفتاب‌ می‌توان‌ آن‌ را تسکین‌ داد. در موارد شدید، کمک‌ پزشکی‌ درخواست‌ کنید.

* عرق‌سوز چیست ؟

عرق‌سوز، بثورات‌ قرمز شدیداً آزاردهنده‌ و سوزش‌آور است‌ که‌ عمدتاً در هوای‌ داغ‌ تشکیل‌ می‌شود. این‌ حالت‌ وقتی‌ رخ‌ می‌دهد که‌ باکتری‌ها و سلول‌های‌ پوستی‌ مرده‌، غدد عرق‌ را مسدود کنند. این‌ بثورات‌ به‌ خصوص‌ مناطقی‌ را درگیر می‌کنند که‌ عرق‌ در آنجا گیر می‌افتد و نمی‌تواند تبخیر شود (مثلاً انتهای‌ پا). افرادی‌ که‌ غالباً دچار عرق‌سوز می‌شوند، مستعد به‌ شوک‌ ناشی‌ از گرما نیز هستند.

● تشخیص‌

ممکن‌ است‌ موارد زیر وجود داشته‌ باشند:

احساس‌ سوزش‌ و سوختگی‌

بثوراتی‌ شامل‌ لکه‌های‌ قرمز ریز یا تاول‌

● اهداف‌

تسکین‌ ناراحتی‌ و درد

۱) فرد را ترغیب‌ کنید که‌ تا حد امکان‌ در شرایط‌ خنک‌ قرار بگیرد.

۲) پوست‌ را به‌ ملایمت‌ با آب‌ سرد خیس‌ کنید تا خنک‌ شود.



● کمک به فرد دچار گرمازدگی

این‌ اختلال‌ به‌ دلیل‌ از دست‌ رفتن‌ آب‌ و نمک‌ بدن‌ از طریق‌ عرق‌ کردن‌ بیش‌ از حد روی‌ می‌دهد. این‌ حالت‌ معمولاً به‌ صورت‌ تدریجی‌ ظاهر می‌شود. گرمازدگی‌ معمولاً افرادی‌ را گرفتار می‌کند که‌ به‌ آب‌ و هوای‌ گرم‌ و مرطوب‌ عادت‌ ندارند. افرادی‌ که‌ حال‌ عمومی‌ مناسبی‌ ندارند (به‌ ویژه‌ آنهایی‌ که‌ به‌ بیماری‌های‌ اسهال‌زا و استفراغ‌زا مبتلا هستند) نسبت‌ به‌ سایرین‌، بیشتر در معرض‌ گرمازدگی‌ هستند. یک‌ علت‌ شایع‌ و خطرناک‌ گرمازدگی‌، افزایش‌ بیش‌ از حد درجه‌ حرارت‌ بدن‌ و سایر تغییرات‌ فیزیکی‌ ناشی‌ از مصرف‌ مواد خاص‌ برای‌ دستیابی‌ به‌ سرخوشی‌ (مثلاً اکستازی‌) است‌. مصرف‌ این‌ مواد به‌ دلیل‌ ایجاد بیش‌فعالی‌ طولانی‌مدت‌، سبب‌ عرق‌ کردن‌ شدید و سپس‌ کاهش‌ آب‌ بدن‌ می‌شوند که‌ به‌ گرمازدگی‌ ختم‌ می‌شود. این‌ آثار همراه‌ با اثر این‌ مواد روی‌ مرکز تنظیم‌ درجه‌ حرارت‌ در مغز، می‌توانند منجر به‌ شوک‌ ناشی‌ از گرما و حتی‌ مرگ‌ شوند.

تشخیص‌

با پیشرفت‌ وضعیت‌، ممکن‌ است‌ موارد زیر وجود داشته‌ باشند:

سردرد، گیجی‌ و منگی‌

از دست‌ دادن‌ اشتها و تهوع‌

عرق‌ کردن‌ همراه‌ با پوست‌ رنگ‌پریده‌ و سرد

گرفتگی‌ عضلانی‌ در دست‌، پا یا دیواره‌ شکم‌

نبض‌ و تنفس‌ تند و ضعیف‌

● اهداف‌

جایگزین‌ کردن‌ مایعات‌ و نمک‌ از دست‌ رفته‌ از بدن‌

در صورت‌ لزوم‌، خنک‌ کردن‌ بیمار

در صورت‌ لزوم‌، درخواست‌ کمک‌ پزشکی‌

۱) بیمار را به‌ یک‌ محل‌ خنک‌ منتقل‌ کنید. وی‌ را به‌ حالت‌ درازکش‌ (به‌طوری‌ که‌ پاها بالاتر قرار بگیرند) درآورید

۲) مقدار زیادی‌ آب‌ به‌ بیمار بدهید؛ در صورت‌ امکان‌، به‌ دنبال‌ آن‌ یک‌ محلول‌ نمکی‌ ضعیف‌ (یک‌ قاشق‌ چایخوری‌ نمک‌ در یک‌ لیتر آب‌) هم‌ بدهید.

۳) حتی‌ اگر بیمار به‌ سرعت‌ بهبود یافت‌، اطمینان‌ حاصل‌ کنید که‌ به‌ پزشک‌ مراجعه‌ خواهد کرد. اگر پاسخ‌دهی‌ بیمار رو به‌ وخامت‌ رفت‌، وی‌ را در وضعیت‌ بهبود قرار دهید. با مرکز اورژانس‌ تماس‌ بگیرید و آمبولانس‌ درخواست‌ کنید.

۴) علایم‌ حیاتی‌ (سطح‌ پاسخ‌دهی‌، نبض‌ و تنفس‌) را کنترل‌ و ثبت‌ کنید. آماده‌ باشید تا در صورت‌ لزوم‌، احیای‌ تنفسی‌ و ماساژ قفسه‌ سینه‌ را آغاز کنید .

● شوک‌ ناشی‌ از گرما

این‌ وضعیت‌ در اثر از کار افتادن‌ «ترموستات‌» مغز که‌ تنظیم‌ درجه‌ حرارت‌ بدن‌ را بر عهده‌ دارد، روی‌ می‌دهد. بدن‌ به‌طور خطرناکی‌ گرم‌ می‌شود که‌ معمولاً ناشی‌ از تب‌ بالا یا مواجهه‌ طولانی‌مدت‌ با گرما است‌. شوک‌ ناشی‌ از گرما ممکن‌ است‌ در اثر مصرف‌ مواد (مثلاً اکستازی‌) هم‌ روی‌ دهد. در برخی‌ موارد گرمازدگی‌، به‌دنبال‌ توقف‌ عرق‌ کردن‌ و ناتوانی‌ بدن‌ در خنک‌سازی‌ خود به‌ کمک‌ تبخیر عرق‌، رخ‌ می‌دهد. شوک‌ ناشی‌ از گرما ممکن‌ است‌ دوره‌ هشداردهنده‌ کوتاهی‌ داشته‌ باشد به‌طوری‌ که‌ بیمار ظرف‌ چند دقیقه‌ پس‌ از احساس‌ ناخوشی‌، بی‌هوش‌ شود.

● تشخیص‌

ممکن‌ است‌ موارد زیر وجود داشته‌ باشند:

سردرد، گیجی‌ و احساس‌ ناراحتی‌

بی‌قراری‌ و منگی‌

پوست‌ داغ‌، برافروخته‌ و خشک‌

وخیم‌ شدن‌ سریع‌ سطح‌ پاسخ‌دهی‌

نبض‌ ضربه‌زننده‌ و پر

دمای‌ بدن‌ بالاتر از ۴۰ درجه‌ سانتیگراد.
hi dr!
     
  

 
مشکلی به نام افزایش وزن

- افزایش وزن نشانهٔ چیست؟
ظرف یک شب از یک آدم لاغر به آدم چاق تبدیل نمی‌شوید. ولی به‌تدریج می‌بینید که شلوار دلخواهتان تنگ شده و دیگر پیراهن زیبایتن را نمی‌توانید بپوشید. گرچه بالا و پائین رفتن چند صد گرمی روزانهٔ چیزی عادی است، افزایش مرتب آن (در واقع افزایش چربی) طبیعی نیست.

شایع‌ترین علت افزایش وزن خوردن چربی زیاد و نداشتن فعالیت کافی است. بدون خوردن چربی، افزایش وزن مشکل است.
درصد کمی از افراد استعداد ارثی اضافه وزن دارند. کسانی که ۲۵ تا ۵۰ کیلوگرم از وزن متناسب خود بیشتر دارند، ممکن است دچار نوعی اختلال سوخت و سازی باشند که کالری را به‌صورت چربی در بدن خیره می‌کند.
با افزایش سن هم سوخت و ساز به‌تدریج آهسته شده و وزن را بالا می‌برد. افراد مسن معمولاً کمتر از جوانان فعالیت دارند و بیشتر به خوردن می‌پردازند. این کار افزایش وزن را بیشتر می‌کند.
کسانی که سیگار را ترک می‌کنند نیز افزایش وزن پیدا می‌کنند، چون دیگر نیکوتین سوخت و ساز را تحریک نمی‌کند، و نیز خوردن را جایگزین سیگار کشیدن می‌کنند.
رژیم غذائی شدید هم باعث افزایش وزن می‌شود. وقتی به اندازه کافی نمی‌خورید، بدن آن را گرسنگی به‌حساب آورده و سوخت و ساز بدن را آهسته می‌کند. و وقتی دوباره غذای کافی می‌خورید، وضع بدن فوراً به حالت قبل بر‌نمی‌گردد و اضافه وزن پیدا می‌کنید.
برخی بیماری‌ها هم باعث چاقی می‌شوند. کم‌کاری تیروئید، گرچه علت افزایش وزن نیست، ولی سوخت وساز بدن را کند کرده و باعث ذخیره شدن کالری به‌صورت چربی می‌شود.

مبتلایان به بیماری قند که انسولین مصرف می‌کنند هم دچار افزایش وزن می‌شوند. و در موارد نادر، اختلالات هورمونی که باعث تولید زیاد انسولین و کورتیزول در بدن می‌شوند نیز وزن را زیاد می‌کنند.
تحریک اشتها، کند شدن سوخت و ساز، و ذخیرهٔ کالری به‌صورت چربی از عوارض جانبی برخی داروهاست. زنانی که قرص ضدبارداری می‌خورند، یا در مان جایگزینی هورمون می‌کنند، احتمالاً کمی اضافه وزن پیدا می‌کنند. مصرف هر داروی گلوکوکورتیکوئید، مثل پردنیزون برای التهاب مفاصل، می‌تواند باعث افزایش وزن شود.

آمیتیرپتیلین، که یک داروی ضدافسردگی است، باعث افزایش وزن می‌شود. داروهای ضد صرع و ضد اضطراب و داروهای شیزوفرنی که تغییر خلق و هیجان می‌دهند، نیز وزن را بالا می‌برند.
در واقع، سلامت روانی بر وزن بدن تأثیر می‌گذارد. در حالی که بسیاری از مبتلایان به افسردگی کم می‌خورند و وزن کم می‌کنند، برخی دیگر می‌خورند و چاق می‌شوند.
تمام انواع افزایش وزن ناشی از جمع شدن بیش از حد چربی در بدن نیست. این زیادی وزن ممکن است به علت احتباس مایعات ناشی از بیماری کلیه، کبد، یا قلب باشد. در احتباس آب، حتی قبل از پیدایش ورم قوزک، ممکن است سه تا پنج کیلو آب در بدن جمع شده باشد.

- درمان افزایش وزن
بعضی از علل افزایش وزن -مثل احتباس آب و عوارض جانبی داروها – نیاز به درمان طبی دارند و باید آنها را به پزشک اطلاع داد. مانند هر گرفتاری دیگر، درباره افزایش وزن هم مطالب زیادی می‌توان گفت. ولی بعضی نکات اصولی هستند. بدن نمی‌خواهد تا حد بیماری چاق شود و با رعایت موارد ذیر ممکن است بتوانید وزن اضافی را کاهش دهید.
چربی نخورید. گرچه وجود چربی برای سوخت و ساز برخی مواد مغذی و ساختن هورمون‌ها لازم است، نباید بیش از ۲۰ تا ۳۰ درصد کالری‌های مصرفی روزانه را تشکیل دهد.

مواد دارای چربی را بشناسید و از خوردن آنها امتناع کنید. متخصصات تغذیه خوردن غلات سبوس نگرفته، میوه‌ها، و سبزیجات را توصیه می‌کنند. گوشت و لبینیات کم بخورید و مصرف کره، مارگارین، روغن، و چاشنی‌های چرب را بسیار کم کنید.
ورزش کنید. برای سوزاندن کالری‌هائی که به‌صورت چربی در بدن جمع شده است، و اطمینان از ذخیره نشدن دوبارهٔ آن، باید به‌طور منظم ورزش کنید. لزومی ندارد خود را کاملاً از پا بیندازید، کافی است روزانه سه تا پنج کیلومتر را ظرف یک ساعت پیاده‌روی کنید. یا ۱۵ دقیقه نرمش و ۱۵ دقیقه ورزش سبک دیگری بکنید.

اگر این مقدار برایتان زیاد است، با کمتر از آن شروع کنید؛ مثلاً نیم ساعت پیاده‌روی کنید. مهم این است که به‌طور منظم بدن را به حرکت درآورید.
ورزش به رفع افسردگی هم، که خود با پرخوری رابطه دارد کمک زیادی می‌کند.
ماهیچه‌سازی کنید. از اینکه می‌گویند ورزش ماهیچه‌ها را بزرگ می‌کند نترسید.

هرچه تودهٔ ماهیچه‌ای بدنتان زیادتر باشد، میزان سوخت و ساز و سوختن کالری در هنگام استراحت بالاتر می‌رود.

این مورد حتی در سنین ۸۰ و ۹۰ سالگی هم درست است. اگر نگران عدم تناسب اندامتان هستید، ورزش‌های مناسب برای حفظ وضع خود را از پزشک سئوال کنید.
روش زندگی را تغییر دهید. جلوگیری از افزایش وزن نیاز به تغییر روش زندگی با فعالیت کافی و خوردن متناسب دارد. فکر نکنید با رعایت این موارد به مدت کوتاهی وزنتان پائین می‌ماند. این روش را باید در تمام طول عمر اجرا کنید.
hi dr!
     
  

 
افتادگی پلک

- افتادگی پلک نشانهٔ چیست؟
افتادگی پلک بالا که پتوز نامیده می‌شود، در اثر شل‌شدن ماهیچه‌های بالا برندهٔ پلک اتفاق می‌افتد. این حالت ممکن است مادرزادی، ناشی از بالا رفتن سن، بعد از عمل جراحی آب مروارید، یا به‌دنبال آسیب دیدن چشم باشد. علل دیگر افتادگی پلک عبارتند از بیماری قند، وجود تومور، یا فلج موقتی عصب صورتی است. یک یا هر دو پلک ممکن است تا پوشاندن خط دید پائین بیفتند.
در جدا شدن پلک پائین هنگام پیری، ماهیچه‌های چشم عقب کشیده می‌شوند، به‌طوری که پلک بر می‌گردد. این باعث می‌شود که اشک به‌جای پخش شدن بر چشم، روی گونه‌ها بریزد. در نتیجه، چشم‌ها خشک و آسیب‌پذیر در برابر نور و باد می‌شوند.
- درمان افتادگی پلک
به عقب گرفتن سر یا بالا کشیدن ابروها برای دیدن بهتر کار مشکلی است. در عوض می‌توانید کارهای دیگری بکنید.
نوارچسب بزنید. استفاده از نوار چسب مخصوص و کم حساسیت باز نگاه داشتن چشم (که در داروخانه‌ها موجود است) برای بالا کشیدن مختصر پلک از خط دید مفید است. اول انگشت اشاره را در گوشهٔ خارجی پلک بالا گذاشته و پلک شل‌شده را کمی به طرف ابرو بکشید و آن را با استفاده از کمی چسب ثابت کنید.



مواظب باشید که حرکات چشم را محدود نکنید. چسب باید آنقدر شل باشد که پلک‌زدن و مرطوب کردن چشم انجام گیرد.
عینک مخصوص بزنید. عینک‌ساز می‌‌تواند میلهٔ بالشتک‌داری در داخل دروهٔ عینک نصب کند که پلک را بالا نگاه دارد. البته نباید مانع پلک زدن شود.
عمل جراحی کنید. به‌عنوان آخرین راه حل، پزشک ماهیچه‌های بالا برندهٔ پلک را با جراحی کوتاه می‌کند. بعد از جراحی، تا مدتی قادر به بستن کامل پلک‌ها نخواهید بود. در این مدت از اشک مصنوعی در روز و پماد مرطوب‌کنندهٔ چشم در شب استفاده کنید.
hi dr!
     
  

 
اشکال در راه رفتن

- اشکال در راه رفتن نشانهٔ چیست؟
بسته به مراحل مختلف زندگی، طرز راه رفتن ممکن است به‌کلی تغییر کند. با سکندری خوردن‌های کودکی شروع کرده‌اید، و در نوجوانی با عجله راه می‌رفتید. در سال‌های بعد، با احتیاط و شاید به کمک عصا قدم بر می‌دارید. اما در تمام مراحل زندگی، با اطمینان، روان و به‌راحتی راه می‌روید. و وقتی احساس کردید که مثل همیشه قدم بر نمی‌‌دارید، حتماً اشکالی پیش آمده است.
راه رفتن همکاری هماهنگ ماهیچه‌ها، استخوان‌ها، چشم، و گوش داخلی را لازم دارد. این هماهنگی با نظارت مغز و دستگاه عصبی مرکزی انجام می‌گیرد. هر اشکالی در این شبکهٔ عصبی می‌تواند باعث لخ‌لخ کردن، کشیدن پا، راه رفتن پرشی، یا اشکال در خم کردن مفاصل شود.
چشم و گوش داخلی نقاط قابل مشاهده برای یافتن اختلال است. سالمندانی که بینائی خود را از دست داده‌‌اند در راه رفتن اشکال دارند و هر کسی که دچار عفونت گوش داخلی باشد، اشکال در تعادل پیدا می‌کند که باعث اختلال در راه رفتن هم می‌شود. (به بخش گوش درد، مراجعه کنید.)
دستگاه عصبی مرکزی هم از نقاط اشکال در راه رفتن است. داروهائی مثل مسکن‌ها، ممکن است بر دستگاه عصبی اثر گذاشته و راه رفتن را مختل کنند. الکل و مواد مخدر هم کار اعصاب را مختل می‌کنند.
سوء تغذیه، مخصوصاً در سالمندان، احتمالاً سرچشمهٔ اشکال در راه رفتن است. کمبود ویتامین B۱۲ اغلب باعث کرختی دست و پا و اختلال در تعادل و راه رفتن می‌شود.
بالاخره، تقریباً هر بیماری یا گرفتاری اعصاب و ماهیچه‌ها باعث اشکال در راه رفتن می‌شود. گاهی این بیماری درمان‌پذیر است، مثل فتق صفحه‌ٔ بین مهره‌ای کمری. از جدی‌ترین بیماری‌های مختل‌کننده راه رفتن تصلب جانبی پلاسیدگی ماهیچه‌ای، تصلب متعدد اعصاب (MS)، تحلیل ماهیچه‌ای، و بیماری پارکینسون است.
بیماری قند اغلب فقدان حس در پاها را باعث می‌شود. بسیاری از مبتلایان توانائی اینکه بگویند کجای پایشان روی زمین است ندارند و این حالت ناپایداری در ایستادن و راه رفتن را به‌وجود می‌آورد.

- درمان اشکال در راه رفتن
اختلال در راه رفتن در هر سنی مهم است. اگر رعایت نکات زیر مفید واقع نشود، نزد پزشک بروید، چون علل مختلفی می‌تواند داشته باشد که پزشک با آزمایش‌های مختلف آن را تشخیص می‌دهد.
داروهایتان را کنترل کنید. فهرست تمام داروهائی را که اخیراً مصرف کرده‌اید به پزشک نشان دهید. شاید علت در میان آنها باشد و پزشک با تغییر دارو اشکال را برطرف کند.
سرتان را راست بگیرید. وقتی روبه‌رویتان را نگاه می‌کنید بهتر راه می‌روید تا هنگامی که سرتان را به عقب یا یک طرف انداخته‌‌اید. سعی کنید سر را راست و عمود بر شانه‌ها بگیرید.
دیدتان را امتحان کنید. دید واضح و درک عمق عوامل مهمی در راه رفتن هستند. اگر به‌طور دست روی زمین را نبینید، با اطمینان قدم بر نمی‌دارید. (به بخش‌های شب‌کوری، تاری دید، و کاهش بینائی مراجعه کنید)
دیوارها را راه‌راه کنید. بسیار بیمارستان‌ها که بیماران مبتلا به اشکال در راه رفتن دارند، دیوارها را خطوط عمودی رنگ می‌زنند. خطوط عمودی بیشتر از خطوط افقی و رنگ‌ یکنواخت به بیماران پایداری می‌بخشند و از افتادن آنها جلوگیری می‌شود.
hi dr!
     
  

 
پانکراتیت چیست ؟

● شرح بیماری
پانکراتیت‌ التهاب‌ لوزالمعده. پانکراتیت‌ مزمن‌ معمولاً در پی‌ حملات‌ مکرر پانکراتیت‌ حاد بروز می‌کند زیرا لوزالمعده‌ در بین‌ حملات‌ کاملاً بهبود نمی‌یابد. لوزالمعده‌ در جریان‌ این‌ عارضه‌، به‌ تدریج‌ توانایی‌ خود در تولید آنزیم های‌ هضم‌کننده‌ و هورمون‌های‌ لازم‌ برای‌ سلامت‌ بدن‌ را از دست‌ می‌دهد.
● علایم‌ شایع‌
الف) پانکراتیت‌ حاد شدید:
▪ درد شکمی‌ شدید
▪ استفراغ‌
▪ تورم‌ و نفخ‌ شکم‌
▪ تب
▪ درد عضلانی‌
▪ افت‌ فشارخون‌
ب) پانکراتیت‌ مزمن‌:
▪ درد پایدار خفیف‌ تا شدید اغلب‌ پس‌ از غذا، در قسمت‌ فوقانی‌ شکم‌ که‌ گاهی‌ به‌ پشت‌ یا سراسر شکم‌ انتشار دارد. این‌ درد ممکن‌ است‌ حالت‌ مبهم‌، سوزشی‌، مالشی‌ یا خنجری‌ داشته‌ باشد. دوره‌های‌ درد ممکن‌ است‌ روزها یا هفته‌ها به‌ طول‌ بینجامد ولی‌ به‌ ندرت‌ کمتر از یک‌ روز ادامه‌ دارد.
▪ یرقان (زردی‌ پوست‌ و چشم‌ها) خفیف‌ (گاهی‌)
▪ کاهش‌ وزن‌ سریع‌
● علل‌
▪ اعتیاد به‌ الکل‌
▪ بیماریهای‌ کیسه‌ صفرا یا مجاری‌ صفراوی‌
▪ انسداد مجرای‌ لوزالمعده‌ در اثر سنگ‌، جوشگاه‌ تشکیل‌ شده‌ در اثر التهاب‌ یا رشد آهسته‌ سرطان (به‌ ندرت‌)
▪ آسیب‌ شکمی‌
▪ عفونت های ویروسی
▪ بالا بودن‌ چربی‌های‌ خون
▪ تومورها
▪ داروها
▪ ضربه‌ یا جراحی‌ شکم‌
● عوامل‌ افزایش‌ دهنده‌ خطر
▪ تغذیه‌ نامناسب‌؛ چاقی
▪ سوءمصرف‌ الکل
▪ مصرف‌ داروهایی‌ نظیر داروهای‌ گروه‌ سولفا، آزاتیوپرین، کلروتیازید یا داروهای‌ کورتونی‌
● پیشگیری‌
▪ عدم‌ مصرف‌ الکل
● عواقب‌ مورد انتظار
▪ پانکراتیت‌ حاد اغلب‌ با مراقبت‌های‌ ویژه‌ قابل‌ علاج‌ است‌. درمان‌ عبارتست‌ از دادن‌ استراحت‌ کامل‌ به‌ لوله‌ گوارش‌ و برقراری‌ تغذیه‌ وریدی‌. پانکراتیت‌ حاد در ۵% موارد به‌ درمان‌ پاسخ‌ نداده‌ و در نهایت‌ کشنده‌ است‌. پانکراتیت‌ مزمن‌ ممکن‌ است‌ سال‌ها باعث‌ حملات‌ مکرر پانکراتیت‌ حاد گردد.
● عوارض‌ احتمالی‌
▪ دیابت شیرین
▪ کمبود مزمن‌ کلسیم
▪ عفونت‌ ثانویه‌ باکتریایی‌ لوزالمعده‌
▪ خونریزی‌ شدید و تخریب‌ لوزالمعده
▪ تشکیل‌ کیست‌ یا آبسه‌ در لوزالمعده‌
● درمان‌
الف) اصول‌ کلی‌
▪ بررسی‌های‌ تشخیصی‌ ممکن‌ است‌ شامل‌ آزمایش‌های‌ خون‌ و ادرار، اسکن‌ رادیوایزوتوپ‌، رادیوگرافی‌ شکم‌، سی‌تی‌ اسکن‌ یا سونوگرافی‌ لوزالمعده‌، و آندوسکوپی‌ باشد
▪ در پانکراتیت‌ حاد معمولاً بستری‌ کردن‌ بیمار در بیمارستان‌ برای‌ تجویز مایعات‌ وریدی‌، کنترل‌ درد و استفراغ‌، و اصلاح‌ اختلالات‌ متابولیسمی‌ (جبران‌ کمبود کلسیم‌ و منیزیوم‌) لازم‌ است‌. جراحی‌ ممکن‌ است‌ در موارد وجود سنگ‌های‌ صفراوی‌، زخم‌ معده‌ سوراخ‌ شده‌، یا تخلیه‌ منبع‌ عفونت‌ لازم‌ باشد.
▪ درمان‌ پانکراتیت‌ مزمن‌ ممکن‌ است‌ به‌ طور سرپایی‌ با تجویز داروها، تنظیم‌ رژیم‌ غذایی‌، و منبع‌ مصرف‌ الکل‌ صورت‌ گیرد
ب) داروها
▪ مسکن ها
▪ آنزیم های‌ هضم‌کننده‌ غذا که‌ لوزالمعده آسیب‌ دیده‌ قادر به‌ تولید آنها نیست‌.
▪ آنتی بیوتیک ها، در صورت‌ بروز عفونت‌ باکتریایی‌
▪ داروهای‌ مهارکننده‌ اسید معده‌
▪ انسولین، در صورت‌ وجود دیابت
ج) فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری
▪ در پانکراتیت‌ حاد، استراحت‌ در بستر یا، اگر در حالت‌ نشسته‌ راحت‌تر هستید، استراحت‌ به‌ حالت‌ نشسته‌ برروی‌ صندلی‌ توصیه‌ می‌شود. با برطرف‌ شدن‌ علایم‌، فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری های‌ طبیعی‌ خود را به‌ تدریج‌ از سر بگیرد. در پانکراتیت‌ مزمن‌ محدودیتی‌ از نظر فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری وجود ندارد.
د) رژیم‌ غذایی‌
▪ رژیم‌ کم‌ چربی‌ به‌ صورت‌ وعده‌های‌ کم‌ حجم‌ و متعدد توصیه‌ می‌شود. مصرف‌ الکل را به‌ کلی‌ قطع‌ کنید.
● درچه شرایطی باید به پزشک مراجعه نمود؟
▪ اگر شما یا یکی‌ از اعضای‌ خانواده‌ تان دارای‌ علایم‌ پانکراتیت‌ حاد باشید.
▪ بروز موارد زیر در حین‌ یا پس‌ از درمان‌:
الف) یرقان (زردی‌ پوست‌ و چشم‌ها)
ب) تب‌ ۳/۳۸ درجه‌ سانتیگراد یا بالاتر
ج) کاهش‌ وزن‌ مداوم‌
د) علایم‌ کمبود کلسیم نظیر انقباضات‌ عضلانی‌ یا تشنج
hi dr!
     
  

 
چه افرادی در خطرسرطان پوست هستند ؟

چه افرادی در معرض سرطان پوست قرار می گیرند؟


خوشبختانه اکثر مردم با راههای جلوگیری از سرطان پوست تا حدودی آشنایی دارند . استفاده از کرم های ضدآفتاب، پوشیدن لباسهای مناسب، قرار نگرفتن در مقابل نور مستقیم وعمودی خورشید و انجام معاینات منظم توسط متخصصان پوست، از آن جمله اند .
در میان سه نوع سرطان پوست ، شایع ترین نوع که در ۸۰ درصد از موارد تشخیص داده شده است ،” کار سینوما ” یا وجود سلول سرطانی است . ممکن است این سلول به غدد لنفاوی و یا جریان خون نیز سرایت کند حتی ملانوم فقط ۵ درصد از سرطانهای پوست را تشکیل می دهد و در صورت تشخیص به موقع ، قابل درمان است .
محققان می گویند : اگر تعداد کک و مک و خالهای فرد زیاد باشد ، بیشتر از بقیه در معرض ابتلا به سرطان پوست است. کک و مک کوچک با اشکالی نا منظم یا گرد و قهوه ای روشن است و خال اصولا تیره تر از بقیه نشانه ها بوده و گرد می باشد .
تحقیقات نشان داده است افراد مبتلا به سندروم خال غیر عادی، ۴۰ تا ۶۰ درصد بیشتر از دیگران مبتلا به ” ملانوم” می شوند . با این حال توصیه می شود در سال دو بار به متخصص پوست مراجعه کنید .هر خالی که خونریزی کند نشان از سرطانزا بودن آن نیست ؛ یک خا ل برجسته ممکن است زخم شود و خارش ایجاد کند حتی خونریزی هم بکند؛ این خطر حتی در مورد خالهای صاف و سطحی نیز که لباس با آنها سایش دارد، صدق می کند . به طور حتم هر چیزی که بیش از یک بار خونریزی کند باید توسط پزشک مورد ارزیابی قرار گیرد .
دکتر “گدارل ریگل ” در مورد مواد شیمیایی موجود در ضد آفتاب ها می گوید : هیچ مدرکی حاکی از اینکه کرم های ضد آفتاب می توانند منجر به سرطان شوند ، وجود ندارد ، البته اختلاف نظری نیز در این زمینه وجود دارد، زیرا برخی تحقیقات نشان داده اند افرادی که از کرم های ضد آفتاب استفاده می کنند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پوست قرار می گیرند، اما این موضوع قطعیت نداشته و ثابت نشده است .



این مسأله ممکن است به این دلیل باشد که افرادی که پوست روشنتری دارند و بدون استفاده از وسایل محافظ ، ساعتهای طولانی در معرض نور مستقیم خورشید قرار می گیرند ، بیشتر به پوست خود آسیب می رسانند . به طور کلی مصرف منظم کرمهای ضد آفتاب ، پوست را از ابتلا به سرطان محفوظ می دارد . کرمهای ضد آفتاب مانند پمادهای سوختگی که قبلا استفاده می شد به پوست این امکان را می دهد که با صدمات حاصل از نور برخورد کند .



تبیان
hi dr!
     
  

 
درار خونی (هماچوری)

● ادرار خونی (هماچوری) چیست؟
هماچوری به معنای وجود خون در ادرار است. هماچوری میکروسکوپیک به این معنا است که خون موجود در ادرار فقط هنگام آزمایش ادرار در زیر میکروسکوپ دیده می شود، در حالی که هماچوری آشکار به این معناست که وجود خون در ادرار به اندازه ای است که با چشم غیر مسلح نیز می توان آن را دید. علی رغم این که مقدار خون موجود در ادرار متفاوت است، عللی که می توانند این مشکل را ایجاد کنند یکسان هستند و بررسی ها یا ارزیابی های پزشکی مورد نیاز برای تشخیص آن ها نیز مشابه است.
از آن جایی که ادرار خونی به وسیله یکی از اعضای دخیل در تولید یا انتقال ادرار ایجاد می شود، ارزیابی هماچوری به بررسی کل دستگاه ادراری نیاز دارد.
اعضاء این سیستم عبارتند از کلیه ها، میزنای (لوله ای که ادرار را از کلیه ها به مثانه می آورد)، مثانه، پروستات و میزراه (لوله ای که ادرار را به خارج از مثانه هدایت می کند). باید تاکید شود که حتی بروز یک هماچوری منفرد به ارزیابی نیاز دارد حتی اگر خود به خود برطرف شود.
● چه عواملی سبب بروز ادرار خونی می شوند؟
علل متعددی برای بروز خون در ادرار وجود دارند. برخی مانند سرطان ها، تروما، سنگ ها، عفونت ها یا انسداد مجرای ادراری جدی هستند. برخی دیگر اهمیت کمتری دارند و ممکن است به درمان نیازی نداشته باشند.
این علل عبارتند از: عفونت های ویروسی، التهابات غیر اختصاصی کلیه، داروهایی که توانایی لخته شدن خون را کاهش می دهند و بزرگ شدن خوش خیم پروستات.
● ادرار خونی چگونه ارزیابی می شود؟
ارزیابی خون در ادرار شامل گرفتن سابقه از بیمار، انجام یک آزمایش فیزیکی، ارزیابی ادرار زیر میکروسکوپ و در نهایت کشت ادرار است. گرفتن سابقه به این صورت است که آیا درد یا ناراحتی مرتبط با هماچوری وجود داشته است یا خیر؟
آیا خون در ابتدا، انتها یا سراسر جریان ادرار وجود داشته است و در نهایت این که آیا بیمار سابقه سیگار کشیدن، سنگ های کلیوی، جراحت دستگاه ادراری، اشکال در ادرار کردن یا ارزیابی قبلی دستگاه ادراری داشته است یا خیر؟
مهم نیست که علت بروز هماچوری تا چه اندازه واضح است، ارزیابی کامل تقریباً همیشه به منظور رد بیماری های زمینه ای جدی از قبیل سرطان ضروری است. به طور معمول سه آزمون تشخیصی برای یافتن شمایی کلی از کل دستگاه ادراری ضروری است و این سه آزمایش عبارتند از پیلوگرام وریدی (IVP)، سیتوسکوپی و سیتولوژی ادرار.
پیلوگرام وریدی یا IVP ، ارزیابی دستگاه ادراری به وسیله اشعه ایکس است. در این روش، یک ماده حاجب به وریدها تزریق شده و به وسیله دستگاه ادراری تصفیه می شود. یک سلسله عکس برداری با اشعه ایکس به منظور مشاهده ناهنجاری ها در طی ۳۰ دقیقه انجام می شود. این بررسی به خصوص برای ارزیابی کلیه ها و میزنای سودمند است اما برای مثانه، پروستات و میزراه سودی ندارد. بنابراین آزمایش دوم به نام سیتوسکوپی ضروری است.
در این روش یک لوله مشاهده گر یا سیتوسکوپ به منظور ارزیابی چشمی مثانه و میزراه به کار می رود. در بیشتر موارد، این روش می تواند بدون هیچ گونه ناراحتی با کاربرد ژل بی حس کننده موضعی انجام شود. سیتوسکوپ از میزراه عبور کرده، به مثانه می رسد و به این ترتیب بررسی انجام می شود. کل این آزمایش کمتر از ۱۰ دقیقه زمان می برد. آزمایش آخر سیتولوژی ادرار است که شامل تخلیه ادرار در یک ظرف و آزمایش آن به وسیله یک پاتولوژیست به منظور یافتن سلول های سرطانی است.
● ادرار خونی چگونه درمان می شود؟
کنترل ادرار خونی به علت زمینه ای آن بستگی دارد. در بسیاری از موارد، علت کشف نمی شود که خوشبختانه به دلیل عدم وجود یک موقعیت خطرناک است. به خاطر داشته باشید که علت واقعی بررسی های پزشکی در هماچوری اثبات یک علت خاص نیست بلکه رد یک مشکل جدی است. اگر هیچ علتی برای هماچوری پیدا نشود، ادرار باید به صورت سالانه کنترل شده تا اطمینان حاصل شود که هیچ تغییراتی رخ نداده است.
البته اگر «هماچوری» آشکار عود کرد، ارزیابی دوباره ممکن است ضروری باشد و باید با پزشک مشورت کرد. یک آزمون خونی به منظور کنترل عملکرد کلیه و کنترل فشار خون نیز باید انجام شود. مردان بالای پنجاه سال باید به منظور غربال گری سرطان پروستات، سالانه آزمون PSA یا آنتی ژن اختصاصی پروستات انجام دهند.
بررسی بیشتر در مورد درمان هماچوری به نتایج بررسی های ذکر شده قبلی و علت واقعی هماچوری بستگی دارد. اورولوژیستی که این آزمایش را انجام می دهد هر گونه درمان یا ارزیابی ضروری بیشتر را درخواست می کند.
● ادرار خونی در یک نگاه
▪ وجود خون در ادرار گاهی اوقات تنها با میکروسکوپ قابل رویت است.
▪ ارزیابی ادرار خونی به بررسی کل دستگاه ادراری نیازمند است.
▪ آزمون هایی که برای تشخیص ادرار خونی به کار می روند شامل پیلوگرام وریدی (IVP)، سیتوسکوپی و سیتولوژی ادرار هستند.
▪ کنترل و درمان ادرار خونی به علت زمینه آن بستگی دارد.
hi dr!
     
  
صفحه  صفحه 36 از 111:  « پیشین  1  ...  35  36  37  ...  110  111  پسین » 
خانه و خانواده

همه چیز درباره بیماری ها

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti Forums is not responsible for the content of external sites

RTA