انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
خانه و خانواده
  
صفحه  صفحه 37 از 111:  « پیشین  1  ...  36  37  38  ...  110  111  پسین »

همه چیز درباره بیماری ها



 
اختلال بلع چیست ؟

اختلال بلع : چه وقت به پزشک مراجعه کنیم ؟

● اختلال بلع نشانه چیست ؟
بلع از چیزهایی است که تا دچار اختلال نشود به آن توجه نمی کنید . ولی وقتی گرفتاری ایجاد کند ،‌ زیاد به آن فکر می کنید . خوردن مشکل می شود و در گلو احساس وجود چیزی قلنبه می کنید .
بلع هم مانند تنفس بی خبر کار خود را می کند . ماهیچه های حلق صدها بار در روز برای فرو بردن لقمه غذا یا بزاق و مخاط مدام در حال ترشح به کار می افتند . وقتی چیزی قورت می دهید ، ماهیچه های حلقوی انتهای فوقانی مری شل شده و پایین رفتن آنچه را که در دهان گذاشته اید امکان پذیر می کنند .
چون شل شدن ماهیچه ها این عمل را شدنی می کنند ، اگر در اثر فشار و تنش روانی ، یا ترس ماهیچه ها شل نشوند ،‌ بلع مشکل می گردد .
دلایل بی خطر دیگری هم برای اختلال بلع وجود دارد . التهاب مزمن گلو – مخصوصاً در اثر خشکی هوای اتاق در زمستان – می تواند بلع را مشکل کند ، بخصوص هنگام برخاستن از خواب و اگر مقدار زیادی مایعات نخورده باشید ، گلو خشک شده و بلع مشکل می گردد . اختلال بلع از گلو درد یا آنفلوانزا هم ناشی می شود .
اگر سیگاری هستید ، عامل اصلی اختلال بلع معلوم است . اگر این اشکال در بلع با سرفه و درد همراه باشد ، آن را زنگ خطری بدانید و نزد پزشک بروید .
احساس وجود چیزی در گلو می کنید ؟ این حالت ناشی از برگشت اسید معده است ، زیرا ماهیچه اسفنکتر ورودی مری به معده بسته نمانده است و اسید به مری و گلو نشت کردهاست . اگر سوزش دل هم داشته باشید این علت قطعی است .
در موارد نادر ، اختلال بلع ناشی از ناهنجاری جسمانی ، مثل گرفتگی ماهیچه اسفنکتر است . اگر زخم معده دارید ،‌ برگشت اسید معده عامل اشکال در بلع است .اختلال بلع گاهی از اولین علائم وجود تومور است .
● درمان اختلال بلع
اگر سیگار می کشید و مشکل بلع دارید ، حتماً برای معاینه بیشتر نزد پزشک بروید . هر اختلال بلع که به تنش ، هوا ، یا عادات شخصی مربوط نباشد ، باید به پزشک اطلاع داده شود .
آرامش داشته باشید . تنش و فشار روانی باعث مشکل شدن بلع هم می شود . هر چیزی که آرامش را به شما بازگرداند . مثل ورزش – ماساژ ، یوگا ، نفس عمیق – فشار را از روی گلویتان هم برمی دارد . کمپرس آب گرم بر روی گلو هم تا حدی ماهیچه های آن را شل می کند .
هوا را مرطوب کنید . چون بسیاری از اختلالات بلع ناشی از خشکی هواست ، مرطوب کردن هوا می تواند کمک کننده باشد . بعضی متخصصان خوردن روزانه لااقل هشت لیوان آب را هم توصیه می کنند . هوا باید ۳۵ تا ۴۰ درصد رطوبت داشته باشد . گذاشتن دستگاه در اتاق خواب مؤثر است . گرچه تأثیر هوای مرطوب گرم یا سرد هنوز مورد بحث است ، ولی هوای خنک و مرطوب برای گلو بهتر است .
برگشت اسید را درمان کنید . اگر احساس برگشت اسید معده به گلو دارید ، راه های زیادی برای کنترل آن وجود دارد ، از جمله ترک کافئین ، الکل ، شکلات و سیگار .
وضع بدن را معاینه کنید . گر چه ناهنجاری جسمانی نادر است ، پزشک ممکن است علت احتمالی اختلال بلع را ناشی از آن بداند .



پس با روش خوردن نمک باریم و عکس برداری با پرتو ایکس گرفتگی احتمالی ماهیچه اسفنکتر حلق مشخص می شود . تنگی این ماهیچه نخست با دارو و سپس با روشی خاص برای گشاده کردن آن در مطب رفع می شود . این روش بسیار مؤثر است . در موارد شدیدتر ، جراح ماهیچه را پاره می کند تا شل شود .
گرفتاریهای مادرزادی و بیماریی که دیورتیکولوم زنکر نام دارد – که در آن ،‌ پوشش درونی مری کیسه ای تشکیل می دهد که بلع را مشکل می کند – هم با روش جراحی درمان می شوند .
hi dr!
     
  

 
ادرار خونی نشانهٔ چیست؟

- ادرار خونی نشانهٔ چیست؟
جای چون و چرا ندارد. با دیدن اولین علامت وجود خون در ادرار باید نزد پزشک بروید. تا زمانی که رد آن ثابت نشده است، ادرار خونی را علامت وجود تومور بدانید. این علامت مهمی است.
البته اغلب مواقع توموری در کار نیست. ورزش‌های شدید مثل دو ماراتون می‌تواند باعث خون ادراری شود. همچنین آسیب دیدن کلیه در اثر ضربه یا حادثه رانندگی باعث خونی شدن ادرار می‌گردد. در برخی افراد که بدنشان فاقد آنزیم‌های خاصی است، خوردن چغندر باعث رنگی شدن ادرار می‌گردد که ممکن است با خون اشتباه شود. برخی داروها، مثل فنل‌فتالئین موجود در مسهل‌ها، هم ممکن است ادرار را رنگ خونی بدهند.
خودداری زیاد از دفع ادرار در مثانهٔ پر به‌‌مدت طولانی می‌تواند سیاهرگ‌های کوچکی را پاره کرده و ادرار را خونی کند. این مسئله مهمی نیست، ولی به هر حال باید نزد پزشک بروید. عفونت، سنگ کلیه، گرفتاری‌های پروستات، و بیماری‌های کلیه هم ممکن است ادرار را خونی کنند.
خون ممکن است به‌صورت رگه‌ها یا لخته‌های کوچک در ادرار ظاهر شود یا تمام ادرار تغییر رنگ دهد و به رنگ قرمز روشن و در موارد شدیدتر قرمز تیره در آید.

- درمان ادرار خونی
انتظار نداشته باشید که نزد پزشک بروید و او فقط نسخه‌ای برایتان بنویسد. از بین بردن خون در ادرار کافی نیست. باید تشخیص درست داده شود. یا لااقل امکان وجود تومور رد شود.
نزد پزشک متخصص کلیه بروید. احتمالاً پزشک خانوادگی شما را نزد متخصص بیماری‌های کلیه و مجاری ادرار می‌فرستد، چون تشخیص نهائی با اوست. مگر اینکه زنی با سابقهٔ التهاب مثانه یا عفونت مجرای ادرار باشید. (به بخش سوزش ادرار، مراجعه کنید.)
مشخصات آن را به‌خاطر بسپارید. در صورت امکان، پیش از رفتن به پزشک، رنگ دقیق ادرار و زمان شروع تغییر رنگ آن را یادداشت کنید. با این کار پزشک را در تشخیص یاری می‌دهید.
رنگ قرمز تیره ممکن است نشانهٔ وجود عفونت یا بیماری کلیه باشد. اگر تمام ادرار به رنگ قرمز خونی است، گرفتاری در کلیه یا مثانه است. اگر ابتدای ادرار خونی است، در مردان گرفتاری پروستات یا میزراه و در زنان گرفتاری میزراه در کار است. وجود لخته یا رگهٔ خونی در جریان طبیعی ادرار می‌تواند نشانهٔ خونریزی در مجرای فوقانی دستگاه ادرار یا در مثانه باشد.
آمادهٔ معاینه شوید. منتظر انجام تعدادی آزمایش و معاینات مختلف، از کلیه تا خروجی میزراه، توسط پزشک باشید تا علت خونریزی را بیابد. آزمایش‌ها شامل کشت ادرار، عکس‌برداری یا پرتوایکس، و درون‌بینی مثانه است. درون‌بینی مثانه وسیله‌ای نازک برای مشاهدهٔ مثانه از طریق میزراه به درون آن فرستاده می‌شود.
hi dr!
     
  

 
احساس دفع ادرار نشانهٔ چیست؟

- احساس دفع ادرار نشانهٔ چیست؟
اجبار به دفع ادرار مانند خواب‌آلودگی یا گرسنگی است. ولی گاهی فشار وادار به رفتن به دستشوییتان می‌کند اما ادراری دفع نمی‌شود یا بسیار کم است. معمولاً چیزی مانع جریان ادرار شده یا مجرای ادرار را تحریک کرده است.
در حالت عادی، دستور تخلیه با اجازهٔ مثانه صادر می‌شود که یک کیسهٔ تو خالی است و ادرار از کلیه‌ها به آن می‌ریزد. وقتی مثانه پر شود، پیامی به مغز می‌فرستد تا دستور تخلیه ادرار بدهد.
اما بعضی تحریک‌کننده‌ها می‌توانند مثانه را گول بزنند. الکل، نوشیدنی‌های کافئین‌دار مثل قهوه و چای مثانه را تحریک می‌کنند.
تنش یا اضطراب هم شبکهٔ عصبی را گمراه کرده و ممکن است احساس نیاز به دفع ادرار را القا کند.
عفونت‌ها هم مجاری ادراری را تحریک کرده و از علل شایع احساس دفع ادرار هستند. عفونت چه کلیه را گرفتار کند یا مثانه، میزراه، مهبل، یا پروستات، به هر حال، یا تولید ادرار را تحریک می‌کنند یا احساس نیاز به دفع آن را. عفونت‌ها سوزش ادرار هم دارند. یک عفونت کمتر شناخته شده به نام التهاب بینابینی مثانه احساس تقریباً مداوم نیاز به دفع ادرار را همراه با درد و ناراحتی به‌وجود می‌آورد.
یبوست هم می‌تواند جریان ادرار را بند آورد. راست روده مجاور مثانه است. گاهی نیاز به ادرار کردن دارید، ولی پر بودن راست روده مانع دفع آن می‌شود.
سنگ کلیه، سنگ مثانه، و بزرگ شدن پروستات هم جریان ادرار را بند می‌آورند. در این حالت، مثانه کاملاً تخلیه نشده و زود دوباره پر می‌شود. اگر این مشکل درمان نشود، دفع ادرار بسیار سخت شده و بی‌اختیاری را به‌دنبال دارد.

- درمان احساس رفع ادرار
اگر قرار باشد با هر احساس دفع ادرار به دستشوئی بروید، به‌زودی حجم مثانه را کوچک کرده و احساس دفع را بیشتر خواهید کرد. بنابراین، باید راه حل دیگری پیدا کرد.
خود را شل کنید. گرچه عجیب به‌نظر می‌رسد، ولی وقتی فشار دفع ادرار دارید، سعی در مقاومت با آن نکنید. در عوض خود را شل کنید. با این کار فشار انقباضی ماهیچه‌های روی مثانه را برداشته و از احساس فشار آن می‌کاهید. وقتی احساس دفع می‌کنید، بنشینید و با چشمان بسته چند نفس عمیق بکشید. اما مواظب باشید ماهیچه‌های لگن را که مسئول جلوگیری از بی‌اختیاری ادرار هستند شل نکنید.
اسفنکتر را محکم کنید. همان پیامی که اسفنکترهای لگنی را محکم می‌کند، مثانه را هم شل می‌کند. ظرف یک دقیقه احساس دفع ادرار موقتاً برطرف می‌شود.
یادداشت کنید. با یادداشت کردن آنچه که می‌خورید و زمان احساس دفع ادرار می‌توانید خوارکی‌هائی را که باعث احساس فشار می‌شوند پیدا کرده و آنها را از برنامهٔ غذائی حذف کنید یا کمتر بخورید.
عفونت را درمان کنید. خوردن آنتی‌بیوتیک‌ به مدت چند روز عفونتی را که احتمالاً باعث احساس دفع ادرار شده است برطرف می‌کند. پزشک آنتی‌بیوتیک لازم و مقدار مصرف آن را تجویز می‌کند.
hi dr!
     
  

 
احتقان چیست ؟

- احتقان نشانهٔ چیست؟
شش‌ها پر از مایع هستند و راه‌های تنفسی گرفته‌اند و هر تنفس تلاشی سخت برای رفع این گرفتگی است.
احتقان در افراد مختلف متفاوت است. بعضی آن را به احساس فشار در ریه‌ها می‌گویند، انگار نوار پهن محکمی به دور قفسهٔ سینه کشیده‌اند. تنفس این افراد مشکل است یا حتی دچار تنگی نفس هستند.
اگر شما نیز احتقان را چنین می‌دانید، احتمالاً دچار آسم هستید. در این صورت، سرفه‌های خشک می‌کنید و صدای خس‌خس نایژه‌های منقبض و متورم را در هنگام دم و بازدهم می‌شنوید.
این احتقان و احساس فشار نشانهٔ ناراحتی قلبی نیز می‌تواند باشد. چون قلب نمی‌تواند کار تلمبه کردن خون را درست انجام دهد، مایع در شش‌ها جمع می‌شود. همراه با این علائم، تورم قوزک، تنگی نفس، از خواب پریدن شبانه در اثر سختی تنفس، درد قفسهٔ سینه با سرفه خلط از ریهٔ خود خارج می‌کنند.
اگر در مجرای نای خود احساس سوزش می‌کنید، احتمالاً دچار نوعی تحریک یا عفونت دستگاه تنفسی شده‌اید. چیزی راه تنفس شما را تحریک به ترشح مایع مخاطی کرده است.
ممکن است وجود مادهٔ تحریک‌کننده‌ای در هوا، مثل آلودگی، گرد و خاک، گردهٔ گل، یا دود و مواد شیمیائی علت احتقان باشد. در این‌صورت، احتقان با از بین رفتن عامل تحریک رفع می‌شود؛ ولی گاهی برطرف شدن آن شش تا هشت ساعت طول می‌کشد.
اگر احتقان در اثر عفونت باشد، خلط دفع شده در هنگام سرفه به رنگ زرد، سبز، یا قهوه‌ای است. تب یا لرز هم عارض می‌شود و احساس ناخوشی می‌کنید. این عفونت ممکن است از یک سرما‌خوردگی خفیف تا برنشیت و سینه پهلوی شدید باشد. برنشیت نهفتهٔ مزمن یا آمفیزم هم ممکن است با یک عامل تحریک شعله‌ور شود.
- درمان احتقان
باید احتقان را تا از بین رفتن علت آن تحمل کنید. اما نکات زیر را نیز به کار بندید.
مایعات بنوشید. آب و آب میوهٔ زیاد بنوشید تا مایع مخاطی ترشح شده در ریه‌ها را رقیق‌تر کنید.
بخار استنشاق کنید. در حمام بنشینید و آب داغ را باز کنید تا بخار فضا را پر کند. این کار تسکینی برای احتقان ناشی از عفونت است. هوای داغ و مرطوب برای خیلی‌ها خوب است، اما در برخی افراد احتقان با بخار بدتر می‌شود. باید آن را امتحان کنید.
چای بنوشید. نوشیدن چیزهای گرم به نرم‌کردن ترشحات کمک می‌کند. مثلاً چای با کمی عسل و لیمو ترش مفید است. این کار گلوی تحریک‌شده را نیز آرام می‌کند. به‌علاوه، کافئین موجود در چای و قهوه به باز شدن راه‌های تنفسی کمک می‌کند.
شربت سینه بخورید. شربت سینه‌های دارای گایفنزین خارج شدن مایع مخاطی جمع شده در ریه‌ها و سرفه‌کردن را آسان می‌کند.
ضدسرفه نخورید. اگر احساس می‌کنید ریه‌هایتان پر شده است و به زور نفس می‌کشید، داروی ضدسرفه را کنار بگذارید. شما باید سرفه کنید تا مقداری از مواد داخل ریه تخلیه شود.
نای را گشاد کنید. اگر پزشک احتقان شما را ناشی از آسم تشخیص داد، افشانه یا قرص‌هائی برای گشادکردن نای و تنفس راحت‌تر تجویز می‌کند.
ادای دکترها را در نیاورید. یکی از موارد بسیار بد خوددرمانی استفاده از آنتی‌بیوتیک‌های مانده از درمان عفونت قبلی است. این آنتی‌بیوتیک‌ها عامل عفونی را نسبت به خود مقاوم کرده‌‌اند. آخرین باری که دارو را خورده‌اید، باکتری آن را جزئی از محیط تشخیص داده و حالتی دفاعی در برابر آن گرفته است. حالا باید با آنتی‌بیوتیکی که باکتری منتظر آن نیست به جنگ آن بروید. این آنتی‌بیوتیک را فقط باید پزشک تجویز کند. دورە درمانی تجویز شده را حتماً تا آخر رعایت کنید که معمولاً هفت تا ده روز است. اگر زودتر درمان را متوقف کنید، حتی اگر احساس کنید خوب شده‌اید، باکتری‌ها را ریشه‌کن نکرده و آنها را نسبت به این آنتی‌بیوتیک نیز مقاوم می‌کنید.
hi dr!
     
  

 
اختلال تکلم نشانهٔ چیست؟

- اختلال تکلم نشانهٔ چیست؟
همهٔ ما می‌دانیم دنبال کلمه‌ای گشتن چه‌گونه است. می‌دانید چه می‌خواهید بگوئید و کلمه لازم نوک زبانتان است اما پیدایش نمی‌کنید.
تکلم پیجیده‌ترین اعمال مغز است. برای گفتن ”آ…“ باید ۷۶ ماهیچه با هم همکاری و هماهنگی داشته باشند. بنابراین علت اختلال تکلم تا حدی روشن است.
هر چیز که به مغز یا اعصاب کنترل کننده گفتار آسیب برساند، یافتن سریع کلمه و سخن گفتن را مختل می‌کند.
مثلاً تکلم آشفته نشانه سکته مغزی یا حمله گذرای کم‌خونی مغز است. این حالت را سکته خفیف هم می‌گویند که زنگ اخطاری برای روی دادن سکته کامل در آینده است. در سکتهٔ خفیف، رگه‌های خونی منقبض شده و موقتاً جریان خون را در مرکز گویائی مغز دچار اختلال می‌کند.
سردرد میگرنی نوع ملایم‌تر سکته خفیف است. در میگرن گاهی دچار یک زبان‌پریشی بسیار کوتاه می‌شوید. یعنی بیان، درک و نوشتن کلمات مشکل می‌شود.
هر ضربه، تومور، یا اختلال به آهستگی ناتوان‌کنندهٔ عصبی می‌تواند به قسمتی از مغز که گفتار و بیان روان را کنترل می‌کند آسیب برساند. در برخی بیماری‌ها، مثل پارکینسون، گفتار ممکن است نامفهوم شود.
اختلالات تکلم بسیار متنوع است و متخصص درمان از روی نوع آن ناحیهٔ آسیب دیدهٔ مغز را می‌یابد. به‌طور عادی، اگر اختلال تکلم ناگهانی باشد، احتمالاً سکته مغزی روی داده است. اما اگر تدریجی باشد، بیماری یا گرفتاری عصبی دلیل آن است.
علل ساده‌تری هم برای اختلال تکلم وجود دارد. گشتن دنبال کلمه، که همه ما گاهی دچار آن می‌شویم، چیزی کاملاً طبیعی و ناشی از فراموشی معمولی است.

- درمان اختلال تکلم
وقتی اختلال گفتار ناگهان پیش می‌آید، درنگ نکنید و فوراً به یک مرکز درمانی مراجعه کنید. اگر دچار سکتهٔ مغزی شده باشید، درمان هر چه سریع‌تر نتیجه بهتری در پی خواهد داشت.
بیماری عصبی را درمان کنید. علائم گفتاری برخی بیماری‌های مغز و دستگاه عصبی ممکن است به درمان داروئی پاسخ دهند. مثلاً بیماری پارکینسون اغلب با داروهائی مثل لوودوپا درمان می‌شود که از دوپامین مشتق می‌شود. دوپامین ماده‌ای شیمیائی در مغز است که مقدار آن در بیماری پارکینسون کاهش یافته است.
میگرن را تسکین دهید. اگر مرتباً دچار سردرد میگرن می‌شوید، پزشک برایتان داروی ارگوتامین تجویز می‌کند که باید با شروع سردرد آن را بخورید. برای جلوگیری از میگرن‌های شدید داروهای مسدود کنندهٔ گیرنده‌های بتا یا کانال کلسیم تجویز می‌کنند. (به بخش سردرد مراجعه کنید.)
گفتار درمان کنید. اگر گرفتار سکته یا ضربه مغزی شده و اختلال تکلم پیدا کرده‌اید، گفتار درمانی به رفع آن کمک زیادی می‌کند. هر چه زودتر درمان را شروع کنید، احتمال فائق آمدن بر افسردگی و در نتیجه بازیافت توان برقراری ارتباط بیشتر است.
hi dr!
     
  

 
چه چیز موجب استفراغ می شود


- استفراغ نشانهٔ چیست؟
چه‌چیز باعث بالا آمدن مقدار زیاد غذای خورده شده و مایعات همراه آن می‌شود؟
متأسفانه خیلی چیزها.
مرکز کنترل استفراغ در مغز علاوه بر نظارت بر جریان خون و دستگاه گوارش از نظر وجود سم، ناحیه‌ای دارد که تعادل و حواس بویائی، چشائی، و بینائی را زیر نظر می‌گیرد. نتیجهٔ این همکاری مغزی این است: وجود کمترین مقدار سم در بدن می‌تواند همان اثر دیدن یک عمل جراحی بر مغز شما داشته باشد.
استفراغ یک عمل کاملاً پیچیده است. ولی در مقابل یک محرک واقعی، تقریباً قادر به مقابله با استفراغ نیستید.
البته عوامل دیگری هم باعث استفراغ می‌شوند، مثلاً پرخوری، مسمومیت و بیماری حرکت و شاید شایع‌تر از همه یک ویروس معدی می‌تواند مرکز استفراغ همیشه بیدار را گول زده و شما را وادار به استفراغ کند. (ولی استفراغ ویروس را از بین نمی‌برد.)
از علل دیگر استفراغ زخم مزمن گوارشی، سنگ کیسهٔ صفرا، مراحل اولیه آبستنی و شیمی درمانی است.

- درمان استفراغ
رهایش کنید. گرچه استفراغ چیز ناخوشایندی است، ولی هر چه بیشتر جلو آن را بگیرید، ناراحتی طولانی‌تر می‌شود. بهترین کار این است که بگذارید استفراغ کنید. ظرف ۱۲ تا ۲۴ ساعت بعد ناراحتی به‌کلی از بین می‌رود. اگر باز هم دچار استفراغ شدید، نزد پزشک بروید.
مایعات بیاشامید. با استفراغ مقدار زیادی مایع از دست می‌دهید و بدن بی‌آب می‌شود. کمی بعد از استفراغ باید این کمبود مایعات را با خوردن آب، آب معدنی، و چیزهای دیگر جبران کنید.
سعی کنید مایعات دارای قند بنوشید. قند به جذب آب کمک می‌کند. اگر بعد از نوشیدن باز هم استفراغ کردید، چند ساعت صبر کنید تا تهوع فروکش کند و بعد دوباره مایعات بخورید.
چیزی نخورید. از خوردن چیزهای جامد خودداری کنید تا لااقل شش ساعت از استفراغ بگذرد. بعد از آن هم این نخوردن را با پرخوری جبران نکنید. باید به‌تدریج رژیم غذائی خود را از سر بگیرید. با چیزهائی مثل برنج، نان سوخاری، و موز شروع کنید. از روز دوم تقریباً می‌توانید همه چیز بخورید.
لبنیات نخورید. به‌جز در هنگام وجود اسهال بعد از استفراغ، بهتر است تا چند روز از خوردن لبنیات خودداری کنید. استفراغ، مخصوصاً اگر در اثر ویروس باشد، موقتاً توانائی هضم قند شیر را از بین می‌برد.
سالیسیلات بیسموت بخورید. خوردن آرام‌کننده‌های بدون نسخهٔ معده مثل شربت پپتو – بیسمول به معده آرامش می‌بخشد.
ضد اسید بخورید. استفراغ ناشی از وجود زخم گوارشی گاهی با خوردن قرص یا شربت ضداسید آرام می‌گیرد.
آدامس بجوید. جویدن آدامس، که برای رفع گوش درد در مسافرت هوائی توصیه می‌شود، به جلوگیری از استفراغ ناشی از آن هم کمک می‌کند.
دارو بخورید. در موارد شدید استفراغ، مثلاً در درمان سرطان، پزشک داروهای ضدتهوع تجویز می‌کند.
hi dr!
     
  

 
سندرم قبل از قاعدگی چیست ؟

در مورد مشکل PMS با همسر خود صحبت کنید ؛ و نیز در صورت ضرورت و امکان با خانواده ، دوستان و همکارانتان در میان بگذارید . شما به همدلی و حمایت این افراد نیاز دارید ، تا اینکه شما را راهنمایی نمایند که « احساساتتان را کنترل کنید » این دقیقاً چیزی است که ممکن است شخص مبتلا به PMS نتواند انجام دهد . فرزندان شما به ویژه دختران نیز بهتر است بدانند که PMS چیست چرا که هم برای خودتان مفید است و هم مراعات شما را خواهند نمود .

صحیح و مرتب غذا بخورید . تغذیه مناسب همراه با کاهش چربیها و افزایش کربوهیدراتهای مرکب ، در طول قاعدگی و حتی پس از تخمک گذاری ( ۱۴ روز قبل از شیوع قاعدگی ) از اهمیت زیادی برخوردار است . این امر برای ایجاد تعادل در قند خون و جلوگیری از سرگیجه در شما بسیار حیاتی است . تغییر در وضع هورمونی ، شما را مستعد واکنشهای مربوط به تأثیرات پایین بودن قند خون ، مانند زودرنجی ، میگرن ، وحشت ، گریه و عصبانیت شدید می کند . بنابراین هرگز بیش از ۴ تا ۵ ساعت گرسنه نمانید . حتی یک غذای سبک هنگام خواب ممکن است لازم باشد .

به طور منظم ورزش کنید . نیم ساعت فعالیت بدنی به طوریکه با افزایش ضربان قلب و عرق کردن همراه باشد راه خوبی است تا احساس طراوت نمائید . به طور مرتب ۳ بار در هفته ( ۱۲ بار در ماه )‌ ورزش کنید .

نمک را از وعده های غذایی خود حذف کنید . از آنجائیکه نمک موجب نگهداشتن آب در بدن می شود با کاهش نمک ، ورم کاهش می یابد ، پس به غذای خود نمک نزنید ، و از مصرف غذاهای پرسدیم نیز پرهیز نمائید .

از ویتامینهای مکمل استفاده کنید . ویتامینهای B ، به خصوص B6 ، باعث کاهش ورم می شوند و نیز اثر ضدافسردگی دارند و به نظر می رسد میل شدید به مصرف کربوهیدراتها را کاهش می دهد ،‌ میزان پیشنهادی برای این منظور ، مصرف روزانه یکعدد قرص B کمپلکس ( حاوی ۵۰ میلی گرم B6 ) می باشند .

سبوس را به رژیم غذایی خود بیافزایید . بعضی خانمها در طول دوره قاعدگی و یا چند روز اول عادت ماهیانه دچار یبوست می شوند . سبوس آب را به خود جذب و به عمل دفع کمک می کند . برای تآمین آن از سبوس گندم یا برنج مثل نانهای سبوس دار می توانید استفاده نمائید .

مصرف کافئین را کاهش دهید . کافئین نه تنها در قهوه بلکه در چای ، کولاها ، سوداهای رژیمی و شکلات نیز موجود است .

گروهی از این مواد در تشکیل کیست سینه مؤثرند . خانمهایی که مصرف این مواد را کاهش می دهند در این دوران درد کمتری در سینه خود حس می کنند .

در صورت امکان استرس ها را کاهش دهید . قبل از دوره عادت کارها را آسان بگیرید . اگر کار می کنید سعی کنید ملاقاتهای مهم خود را برنامه ریزی نموده و آنها را برای زمان دیگری در ماه تنظیم نمائید . در منزل ، میهمانی های بزرگ شام یا برنامه های آخر هفته سنگین ترتیب ندهید . برای دعا و عبادت ، استراحت و چرت زدن ، گوش دادن به موسیقی ، مطالعه کردن یا قدم زدن و یا گفتگو با یک دوست زمانهای لازم را پیش بینی نمائید .

روابط زناشویی : برخورداری از روابط زناشوئی مطلوب به کاهش میزان تنش کمک می نماید .



* چند دستور برای رژیم غذائی :

روزانه شش وعده غذا بخورید این برنامه شامل سه وعده غذای اصلی به علاوه غذای سبک ساعت ۱۰ صبح ، عصرانه و غذای سبک قبل از خواب می شود . اگر تا کنون برنامه غذایی شما به جز این بوده است آن را ترک کنید و فقط وعده های غذائی کوچک بخورید . پیشنهاد ما این است که خانمهایی که نمی خواهند وزن خود را کاهش دهند یا نیاز به کاهش وزن ندارند کالری مصرفی خود را به ۱۵۰۰کالری ( رژیم سبک ) در روز کاهش دهند و خانمهایی که نیاز به کاهش وزن دارند کالری مصرفی خود را به ۱۰۰۰ کالری ( رژیم متوسط ) در روز محدود نمایند .

سایر توصیه های غذائی :

از مصرف چربیهای اشباع نشده خودداری نمائید .

نمک – هر چه کمتر بهتر – نوشیدنیهای آماده و گازدار درصد نمک بالایی دارند .

از مصرف کافئین ، قهوه ، چای ، کولا ، شکلات خودداری نمائید . ( مصرف قهوه بدون کافئین ضرری ندارد )

مصرف سبزیجات پهن برگ ( مانند کاهو ) و نیز غلات را افزایش دهید .

مصرف گوشت قرمز را به حدود ۱۰۰ گرم در روز و مجموع پروتئین مصرفی را به حدود ۱۲۰ گرم برای رژیم های غذایی ۱۰۰۰ کالری یا ۲۰۰ گرم در رژیم های غذایی ۱۵۰۰ کالری کاهش دهید برای تأمین پروتئین ، ماهی ، گوشت سفید و غلات مناسب هستند . مصرف تخم مرغ ، پنیر ، شیر ، ماست و کره باید محدود شوند .

مصرف کربوهیدراتهای مرکب نظیر غلات و سبزیجات را افزایش دهید .

تا جائیکه ممکن است مصرف قند را کاهش دهید . از مصرف آب نبات ، شکلات ، شیرینی و بستنی خودداری نمائید و در عوض از میوه های تازه بیشتر استفاده کنید .

همچنین از مصرف غذاهای زیر پرهیز نمائید :

غذاهای آماده و کنسروی ، چیپس ، چوب شور ، سوسیس ، ماهی ساردین ، حبوبات ، چغندر ،‌ ژامبون و کالباس ، شلغم ، ترشی کلم ، گوشت های دودی ، سس خردل ، سس مایونز ، سس گوجه فرنگی ، سس سویا ، ترشیجات و زیتون .

* مواد قابل مصرف :

لبنیات :‌ فقط شیر بدون چربی

تمام میوه جات و سبزیجات مفید هستند .

و می توان از آنها به عنوان وعده های سبک غذایی استفاده کرد .

گوشت سفید ، بوقلمون ، گوشت گوساله ، گوشت بره .

ماهیها : اکثر ماهیهای تازه قابل مصرف و مفید هستند .

اگر با وجود رعایت توصیه های فوق هنوز دچار ناراحتی بودید حتماً با پزشک خود مشورت نمائید . این مشکل درمان دارویی مؤثری نیز دارد .
hi dr!
     
  

 
آشنایی با انواع سردردهای کودکان

آشنایی با انواع سردردهای کودکان همراه با توصیه‌های لازم به پدر و مادرها


● مگه بچه‌ها هم سردرد می‌گیرند؟
این اولین سئوالی است که بلا‌فاصله بعد از خواندن این تیتر در ذهن پدر و مادرها ایجاد می‌شود. بزرگترها معمولا‌ سردرد بچه‌ها را یا ندیده می‌گیرند یا به تومورهای مغزی و علل بدخیم دیگر نسبت می‌دهند.



اما با سردرد بچه‌ها واقعا چطور باید برخورد کرد؟ به طور کلی، در بیشتر موارد، سردردهای بچه‌ها ناشی از علت‌های ساده هستند، مثلا در اثر شب دیر به رختخواب رفتن و یا بازی کردن به مدت طولانی زیر آفتاب و یا ضربه به سر ایجاد می‌شوند. اما گاهی هم ممکن است طولانی بوده و با علایم دیگر همراهی داشته باشند. سردرد می‌تواند در اثر عوامل بسیار متعددی ایجاد شود و خفیف و کوتاه مدت و یا شدید باشد.
نکته‌ای که درباره سردرد در بچه‌ها بسیار اهمیت دارد این است که بتوانیم تشخیص دهیم که این سردردها چه زمانی کم‌اهمیت و گذرا هستند و چه زمانی نیاز به توجه بیشتری دارند.
● چه عواملی باعث سردرد در بچه‌ها می‌شود؟
بچه‌ها هم درست مثل بزرگ‌ترها دچار سردرد می‌شوند و تا حدی می‌توان گفت که سردرد ماهیت ارثی هم دارد. یعنی اگر شما و همسرتان هر چند وقت یک‌بار دچار سردرد می‌شوید، فرزند شما هم ممکن است سردرد بگیرد. عوامل بسیار مختلفی می‌توانند باعث ایجاد سردرد شوند مثلا بعضی افراد نسبت به خوابشان بسیار حساس هستند و اگر کمی، کمتر از معمول بخوابند و یا ناگهان از خواب بپرند، دچار سردرد می‌شوند. بعضی بچه‌ها هم هستند که اگر تشنه بمانند و یا ضربه کوچکی به سرشان بخورد و یا بیش از حد جلوی تلویزیون یا کامپیوتر بنشینند، سردرد می‌گیرند. گاهی هم برخی از عفونت‌ها مثل سرماخوردگی، عفونت‌های گوش یا سینوس‌ها و یا عفونت‌های ادراری، می‌تواند باعث ایجاد سردرد در بچه‌ها شود.
به طور کلی در حدود ۹۰ درصد از سردردهای بچه‌ها ناشی از علت مهمی نیستند و نیاز به پیگیری ندارند، ولی در ۱۰ درصد موارد ناشی از عفونت‌ها یا سایر بیماری‌ها هستند و باید به دنبال علت آنها بود.

● انواع سردردهای کودکان
بچه‌ها اغلب به دو نوع سردرد مبتلا می‌شوند:
۱) سردردهای تنشی
۲) میگرن
▪ سردردهای تنشی
یکی از سردردهای نسبتا شایع در کودکان هستند که اغلب در اثر خستگی عضلات سر و گردن ایجاد می‌شوند و بچه اغلب از یک درد فشارنده و مبهم در قسمت جلو، بالا و اطراف سر شکایت دارد. یک تفاوت عمده که بین سردردهای تنشی و میگرن در بچه‌ها وجود دارد این است که سردردهای میگرنی در بیشتر موارد همراه با سایر علایم مثل تهوع، استفراغ هستند و خستگی و فعالیت بدنی می‌تواند باعث تشدید آنها شود، در حالی که سردردهای تنشی این‌طور نیستند.
▪ میگرن در بچه‌ها
در حدود ۵ درصد بچه‌های دبستانی و تا ۱۰ درصد از نوجوان، مبتلا به میگرن هستند. میگرن هم چیزی نیست جز سردردهای تکرار شونده. در این سردردها اغلب یک عامل محرک مثل خستگی، فعالیت بیش از حد بدنی، کمبود خواب، استرس و یا حتی خوردن برخی مواد غذایی وجود دارد به طوری که هر فردی نسبت به یکی از این عوامل حساس است و وقتی در آن شرایط قرار می‌گیرد دچار سردرد می‌شود. خاصیتی که سردرد میگرنی را از سایر سردردها جدا می‌کند این است که این سردرد اغلب یک‌طرفه بوده و کودک در سر خود احساس ضربانی می‌کند. علا‌وه بر این برخی علایم مثل سرگیجه، دل‌درد، تهوع و استفراغ، دیدن جرقه‌های نورانی و یا حساسیت به نور و بو هم ممکن است وجود داشته باشند.
در اغلب موارد، میگرن چیزی در حدود نیم تا ۶ ساعت ممکن است طول بکشد ولی گاهی دوره آن طولانی شده و تا ۲ روز هم ادامه می‌یابد. البته میگرن در بچه‌ها همیشه هم به این شدت نیست و تمام علایم فوق را ندارد بلکه کودک ممکن است، فقط احساس کسالت کند و سروصدا، نور ویا بو باعث بدتر شدن حالش شوند. در این حالت اگر کودک را مجبور کنیم که به فعالیت‌هایش ادامه دهد، و مثلا حتما تکالیفش را انجام دهد و مدرسه برود، ممکن است تهوع و استفراغ برای او ایجاد شود و در مرحله بعد در صورت عدم استراحت، سردرد یک‌طرفه ضربان‌دار شروع خواهد شد.
متاسفانه در بچه‌های خیلی کوچک، چون قادر به توصیف ناراحتی‌شان نیستند.
میگرن هم تشخیص داده نمی‌شود ولی گاهی بی‌قراری، ناآرامی و رنگ‌پریدگی قابل توجه آنها می‌تواند کمک کننده باشد. برخی از بچه‌ها هم دچار یک سرگیجه گذرای ناگهانی می‌شوند که باعث استرس کودک شده و تعادل او را به هم زده و گاهی در راه رفتن او هم اختلال ایجاد می‌کند، که این علامت اغلب تا سن ۵ سالگی از بین می‌رود. بعد از این زمان ممکن است کودک با تهوع‌های دوره‌ای دچار میگرن شود که این تهوع‌ها حتی ممکن است با سردرد هم دنبال نشوند و وقتی کودک به سنین نوجوانی می‌رسد، بهبود پیدا می‌کند و کم‌کم سردرد کودک از دوره نوجوانی به بعد الگوی میگرن توصیف شده را پیدا می‌کند که شبیه میگرن بزرگسالی است.
● با سردرد بچه‌ها چه کنیم؟
وقتی کودک شما با فواصل طولانی و گاهی اوقات دچار سردرد می‌شود، نباید خیلی نگران باشید و مطمئن باشید که با استراحت کردن برطرف خواهد شد. ولی اگر کودک به طور ناگهانی مبتلا به سردرد شدیدی می‌شود که با استراحت بهبود نمی‌یابد و یا دفعات تکرار این سردردها بیشتر از ۱بار در ماه است، بهتر است که حتما به پزشک مراجعه کنید.
علاوه بر این در صورتی‌‌که هر یک از موارد ذیل را در کودکتان دیدید هم نباید سردرد را پشت گوش بیندازید:
▪ سردردی که هنگام بیدار شدن از خواب کودک را گرفتار می‌کند.
▪ سردردهایی که با تشنج همراه می‌شوند.
▪ در صورتی‌که همراه سردرد کاهش سطح هوشیاری هم در کودک وجود داشته باشد.
▪ سردرد به همراه تب بالا.
▪ سردرد به همراه تغییر در بینایی.
▪ سردرد شدید متعاقب ضربه به سر.
▪ سردرد شدیدی که باعث ‌شود کودک از خواب بیدار شود

دکتر پریسا شبانی

ایران سلامت
hi dr!
     
  

 
آرتریت‌ روماتویید کودکان چیست ؟

● اطلاعات‌ اولیه‌
آرتریت‌ روماتویید کودکان عبارت‌ است‌ از یک‌ بیماری‌ التهابی‌ بافت‌ همبند، عمدتاً بافت‌ مفاصل‌، که‌ در کودکان‌ رخ‌ می‌دهد. امکان‌ دارد با آرتریت‌ ناشی‌ از بیماری‌ لایم‌ اشتباه‌ شود. مفاصلی‌ که‌ درگیر می‌شوند معمولاً عبارتند از زانو، آرنج‌، مچ‌ پا، و گردن‌. التهاب‌ می‌تواند عضلات‌ نزدیک‌ مفصل‌، غضروف‌، و غشاهای‌ پوشانندهٔ‌ مفصل‌ را نیز متأثر سازد. این‌ بیماری‌ بین‌ سنین‌ ۵-۲ سالگی‌ آغاز می‌شود، و اغلب‌ تا جوانی‌ بهبود می‌یابد. این‌ بیماری‌ در دختران‌ چهار برابر شایع‌تر از پسران‌ است‌.
● علایم‌ شایع‌
▪ درد، تورم‌، و خشکی‌ در مفاصل‌ انگشتان‌ پا، زانو، مچ‌ پا، آرنج‌، شانه‌، یا گردن‌. درد ممکن‌ است‌ به‌ طور ناگهانی‌ یا تدریجی‌ آغاز شود و ممکن‌ است‌ در تنها یک‌، یا بسیاری‌ از مفاصل‌ وجود داشته‌ باشد. امکان‌ دارد کودک‌ بدون‌ این‌ که‌ قادر به‌ توضیح‌ باشد، از راه‌رفتن‌ امتناع‌ کند.

▪ دمای‌ بدن‌ هر روز و معمولاً در عصر تا حدود ۴/۳۹ درجهٔ‌ سانتیگراد بالا می‌رود. تب‌ به‌ طور شایع‌ با بثورات‌ پوستی‌ و لرز همراه‌ است‌.
▪ بی‌اشتهایی‌، کاهش‌ وزن‌
▪ کم‌خونی‌
▪ تحریک‌پذیری‌، بی‌حالی‌
▪ تورم‌ گره‌های‌ لنفاوی‌
▪ درد و قرمزی‌ چشم‌
‌▪ درد قفسهٔ‌ صدری‌ به‌ قدری‌ شدید است‌ که‌ بر قلب‌ تأثیر می‌گذارد.
● علل‌
▪ احتمالاً به‌ علت‌ اختلال‌ خود ایمنی‌ است‌ که‌ طی‌ آن‌ دستگاه‌ ایمنی‌ بدن‌ به‌ بافت‌ خودی‌ حمله‌ می‌کند. بروز علایم‌ برای‌ اولین‌ بار، اغلب‌ باعث‌ استرس‌ جسمانی‌ یا عاطفی‌ می‌شود.
● عوامل‌ افزایش‌ دهندهٔ‌ خطر
▪ ارث‌
● پیشگیری‌
▪ در حال‌ حاضر قابل‌ پیشگیری‌ نیست‌.
● عواقب‌ مورد انتظار
▪ این‌ بیماری‌ در حال‌ حاضر غیر قابل‌ درمان‌ است‌. اما در عین‌ حال‌، در ۸۰%- ۷۵% موارد، به‌ هنگام‌ بلوغ‌ یا اوایل‌ جوانی‌، بیماری‌ به‌ کلی‌ فروکش‌ کرده‌ است‌.
▪ هر حمله‌ معمولاً چند هفته‌ به‌ طول‌ می‌انجامد و در طی‌ دوران‌ کودکی‌، بیماری‌ هر از چندگاهی‌ شعله‌ور می‌شود و دوباره‌ فروکش‌ می‌کند. علایم‌ را معمولاً می‌توان‌ با درمان‌ تحت‌ کنترل‌ درآورد.
● عوارض‌ احتمالی‌
▪ متأثر شدن‌ بافت‌هایی‌ غیر از مفاصل‌، مثلاً التهاب‌ چشم‌، بزرگ‌ شدن‌ طحال‌، التهاب‌ پردهٔ‌ دور قلب‌ یا عضلهٔ‌ قلب‌.
▪ تغییر شکل‌ و به‌ هم‌ خوردن‌ ساختمان‌ مفصل‌ به‌ طور دایمی‌
● درمان‌
▪ آزمایش‌ خون‌، از جمله‌ بررسی‌ وضعیت‌ خود ایمنی‌
▪ عکس‌ برداری‌ از مفاصل‌. البته‌ تغییرات‌ مفصل‌ ممکن‌ است‌ تا مراحل‌ انتهایی‌ بیماری‌ نیز خود را در عکس‌ مفصل‌ نشان‌ ندهند.
▪ روان‌ درمانی‌ یا مشاوره‌ برای‌ کمک‌ به‌ خانوادهٔ‌ کودک‌، تا آنها بتوانند به‌ خوبی‌ از عهدهٔ‌ بیماری‌ طولانی‌ مدت‌ کودک‌ برآیند. شاید مهمترین‌ عامل‌ در درمان‌ کودک‌ حمایت‌ عاطفی‌ از وی‌ باشد.
▪ جراحی‌ برای‌ درست‌کردن‌ مفصل‌ تغییر شکل‌ یافته‌ (گاهی‌)
▪ اگر تشک‌ کودک‌ سفت‌ نیست‌، یک‌ تختهٔ‌ ضخیم‌ چندلا زیر تشک‌ قرار دهید.
▪ چشم‌ کودک‌ باید حداقل‌ ۲ بار در سال‌ معاینه‌ شود تا اگر التهابی‌ در چشم‌ وجود دارد زود تشخیص‌ داده‌ شود.
▪ بسیار مهم‌ است‌ که‌ کودک‌ به‌ مدرسه‌ عادی‌ به‌ طور روزانه‌ برود. هر جا که‌ لازم‌ باشد، مدرسه‌ باید خدمات‌ اضافی‌ برای‌ برآورده‌ کردن‌ نیازهای‌ کودک‌ فراهم‌ کند.
● داروها
▪ آسپرین‌ یا سایر داروهای‌ ضد التهاب‌ غیر استروییدی‌، برای‌ کاهش‌ درد و التهاب‌
▪ امکان‌ دارد داروهای‌ دیگری‌ چون‌ کورتیکواسترویید، نمک‌ طلا، یا یا سایر داروها تجویز شوند
● فعالیت‌
▪ به‌ هنگام‌ حمله‌، کودک‌ باید در تخت‌ استراحت‌ کند، مگر برای‌ توالت‌، تا زمانی‌ که‌ تب‌ و سایر علایم‌ تخفیف‌ یابند.
▪ امکان‌ دارد برای‌ حفاظت‌ و حمایت‌ از مفصل‌ ملتهب‌ استفاده‌ از آتل‌ ضروری‌ باشد.
▪ پس‌ از رفع‌ حمله‌، کودک‌ می‌تواند به‌ تدریج‌ فعالیت‌های‌ عادی‌ را از سر بگیرد، البته‌ باید در طی‌ روز ساعت‌هایی‌ را به‌ استراحت‌ بپردازد. کودک‌ نباید زیاد خسته‌ شود و هر شب‌ باید حداقل‌ ۱۲-۱۰ ساعت‌ بخوابد.

▪ فیزیوتراپی‌ توصیه‌ خواهد شد. بعضی‌ از حرکات‌ را کودک‌ خود می‌تواند انجام‌ دهد، و بعضی‌ از آنها را والدین‌ می‌توانند برای‌ کودک‌ انجام‌ دهند. انجام‌ حرکات‌ توصیه‌ شده‌ مهم‌ است‌ زیرا کمک‌ می‌کند تا درد و اثرات‌ ناتوان‌ کنندهٔ‌ بیماری‌ به‌ حداقل‌ برسند.
▪ به‌ دلیل‌ تغییرات‌ دوره‌ای‌ علایم‌، گاهی‌ برنامه‌ فیزیوتراپی‌ نیاز به‌ بازبینی‌ خواهد داشت‌.
▪ به‌ طور کلی‌ از انجام‌ ورزش‌هایی‌ که‌ بدن‌ کودک‌ در معرض‌ ضربه‌ قرار می‌گیرد باید خودداری‌ شود، ▪ اما کودک‌ باید تشویق‌ شود تا در دیگر فعالیت‌های‌ مدرسه‌، خانه‌ یا اجتماع‌ شرکت‌ کند.
● رژیم‌ غذایی‌
▪ کودک‌ باید یک‌ رژیم‌ مغذی‌ و متعادل‌ داشته‌ باشد، در عین‌ حال‌ وی‌ را باید تشویق‌ به‌ خوردن‌ نمود.
● در این‌ شرایط‌ به‌ پزشک‌ خود مراجعه‌ نمایید
▪ کودک‌ شما علایم‌ آرتریت‌ روماتویید کودکان‌ را دارد.
● علایم‌ زیر به‌ هنگام‌ درمان‌ روی‌ دهند:
▪ درد قفسهٔ‌ صدری‌ یا تب‌
▪ علایم‌ جدید و بدون‌ توجیه‌. توجه‌ داشته‌ باشید که‌ داروهای‌ مورد استفاده‌ در درمان‌ ممکن‌ است‌ با عوارض‌ جانبی‌ همراه‌ باشند.
hi dr!
     
  

 
مروری بر هیرسوتیسم‌

● شرح بیماری
هیرسوتیسم‌ عبارت‌ است‌ از رشد بیش‌ از حد موها در صورت‌ و بدن‌ زنان‌. این‌ حالت‌ معمولاً به‌ تدریج‌ و در طی‌ زمانی‌ طولانی‌ رخ‌ می‌دهد.
● علایم‌ شایع‌
▪ موها ضخیم‌ و تیره‌ می‌شوند و طبق‌ الگویی‌ که‌ در مردان‌ دیده‌ می‌شود رشد می‌کنند (ریش‌، سبیل‌، موی‌ روی‌ قفسه‌ سینه‌)
▪ عادت‌ ماهانه‌ نامنظم‌ یا قطع‌ عادت‌ ماهانه‌
▪ آکنه‌
▪ گاهی‌ کلفت‌ شدن‌ صدا
▪ گاهی‌ مشکلات‌ ناباروری‌
● علل‌
▪ معمولاً به‌ علت‌ تولید بیش‌ از اندازه‌ آندروژن‌ها (هورمون‌های‌ مردان‌) از تخمدان‌ یا غدد فوق‌کلیوی‌ به‌ وجود می‌آید. این‌ تولید زیاد هورمون‌ مردانه‌ در اثر اختلالاتی‌ مثل‌ نشانگان‌ تخمدان‌ پلی‌کیستیک‌ یا هیپرپلازی‌ مادرزادی‌ غدد فوق‌کلیوی‌ رخ‌ می‌دهد.
▪ تومورهای‌ غدد فوق‌کلیوی‌ یا تخمدان‌
▪ بدون‌ دلیل‌ مشخص‌ و شناخته‌ شده‌
● عوامل تشدید کننده بیماری
▪ سابقه‌ خانوادگی‌ هیرسوتیسم‌
▪ افراد سبزه‌ و دارای‌ موی‌ تیره‌
▪ مصرف‌ هورمون‌های‌ مردانه‌ (آندروژن‌ها) یا داروهای‌ کورتیزونی‌، قرص‌های‌ تنظیم‌ خانواده‌، هورمون‌ها و بعضی‌ از داروهای‌ ضد فشار خون‌
یائسگی‌ یا عدم‌ تخمک‌گذاری‌
● پیشگیری‌
▪ راه‌ خاصی‌ برای‌ پیشگیری‌ از آن‌ وجود ندارد.
● عواقب‌ مورد انتظار
▪ با تشخیص‌ و درمان‌ هرگونه‌ علت‌ زمینه‌ساز غالباً می‌توان‌ از رشد بیشتر موها جلوگیری‌ نمود. پاسخ‌ به‌ درمان‌ ممکن‌ است‌ ۱۲-۶ ماه‌ زمان‌ ببرد.
▪ موهای‌ زاید را می‌توان‌ با روش‌های‌ مختلف‌ حذف‌ کرد.
● عوارض‌ احتمالی‌
▪ بیمار ممکن‌ است‌ احساس‌ کند که‌ جذابیت‌ کافی‌ ندارد و نتواند ارتباط‌ مناسبی‌ با افراد برقرار کند.
▪ ناباروری‌
▪ درمان‌ اولیه‌ هیرسوتیسم‌ ممکن‌ است‌ مؤثر واقع‌ نیافتد.
● درمان‌
▪ اصول‌ کلی‌
معاینه‌، آزمایشات‌ تشخیصی‌، و شاید هم‌ تصویربرداری‌ (سی‌تی‌ اسکن‌ یا ام‌. آر. آی‌) به‌ تشخیص‌ علت‌ زمینه‌ساز هیرسوتیسم‌ کمک‌ خواهند کرد.
نوع‌ درمان‌ بستگی‌ به‌ علت‌ هیرسوتیسم‌ دارد. در صورتی‌ که‌ هیرسوتیسم‌ خفیف‌ باشد و عادت‌ ماهانه‌ نیز دچار بی‌نظمی‌ نشده‌ باشد، ممکن‌ است‌ درمان‌ ضرورتی‌ نداشته‌ باشد. در موارد دیگر، درمان‌ گاهی‌ بستگی‌ به‌ این‌ دارد که‌ بیمار می‌خواهد در آینده‌ بچه‌دار شود یا خیر.
تومورهای‌ تخمدان‌ یا غدد فوق‌کلیوی‌ را باید با جراحی‌ در آورد.
انتخاب‌های‌ درمانی‌ برای‌ حذف‌ موهای‌ زاید عبارتند از تراشیدن‌، استفاده‌ از موچین‌، سفید کردن‌
استفاده‌ از موچین‌ می‌توانند باعث‌ بروز عفونت‌ یا ماندن‌ جای‌ موی‌ زاید شود. روش‌ الکترولیز موهای‌ زاید را به‌طور دایمی‌ حذف‌ می‌کند.
‌● داروها
هیچ‌ دارویی‌ که‌ اختصاصاً برای‌ درمان‌ هیرسوتیسم‌ تأیید شده‌ باشد وجود ندارد.
شایع‌ترین‌ داروی‌ مورد استفاده‌ برای‌ درمان‌ هیرسوتیسم‌ یک‌ دیورتیک‌ (ادرارآور) است‌ که‌ اثرات‌ ضد هورمون‌های‌ مردانه‌ را نیز دارد. به‌ نظر می‌رسد این‌ دارو مؤثرترین‌ دارو در کم‌کردن‌ رشد مو باشد. سایر داروهایی‌ که‌ ممکن‌ است‌ برای‌ هیرسوتیسم‌ ناشی‌ از تولید بیش‌ از حد آندروژن‌ها توصیه‌ شوند عبارتند از دگزامتازون‌، داروهای‌ تنظیم‌ خانواده‌، لوپرولاید و داروهای‌ ضد آندروژن‌. تأثیر این‌ داروها تنها ممکن‌ است‌ به‌ کاهش‌ رشد موی‌ جدید کمک‌ کنند اما معمولاً مقدار مویی‌ که‌ قبل‌ وجود داشته‌ است‌ تغییری‌ نمی‌کند.
امکان‌ دارد داروهای‌ اضافه‌تری‌ برای‌ هرگونه‌ بیماری‌ زمینه‌ای‌ تجویز شوند.
اگر پوست‌ در اثر تراشیدن‌ تحریک‌ شود، از کرم‌ هیدروکورتیزون‌ ۱% استفاده‌ کنید.
استفاده‌ از مواد یا کرم‌های‌ موبر اغلب‌ توصیه‌ می‌شود. موبرها را با احتیاط‌ مصرف‌ کنید زیرا ممکن‌ است‌ باعث‌ تحریک‌ پوست‌ شوند.
● فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری
معمولاً محدودیتی‌ برای‌ آن‌ وجود ندارد.
● رژیم‌ غذایی‌
▪ رژیم‌ خاصی‌ توصیه‌ نمی‌شود.
▪ اگر اضافه‌ وزن‌ دارید، معمولاً توصیه‌ می‌شود رژیم‌ لاغری‌ بگیرید.
● درچه شرایطی باید به پزشک مراجعه نمود؟
▪ اگر شما یا یکی‌ از اعضای‌ خانواده‌تان‌ علایم‌ هیرسوتیسم‌ را دارید.
▪ اگر دچار علایم‌ جدید و غیر قابل‌ توجیه‌ شده‌اید. داروهای‌ مورد استفاده‌ در درمان‌ ممکن‌ است‌ عوارض‌ جانبی‌ به‌ همراه‌ داشته‌ باشند.
▪ اگر حامله‌ شوید، نیاز است‌ که‌ بعضی‌ از داروهای‌ مورد استفاده‌ در درمان‌ هیرسوتیسم‌ قطع‌ شوند.
hi dr!
     
  
صفحه  صفحه 37 از 111:  « پیشین  1  ...  36  37  38  ...  110  111  پسین » 
خانه و خانواده

همه چیز درباره بیماری ها

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti Forums is not responsible for the content of external sites

RTA