انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
خانه و خانواده
  
صفحه  صفحه 38 از 111:  « پیشین  1  ...  37  38  39  ...  110  111  پسین »

همه چیز درباره بیماری ها



 
اختلال کم د‌قتی چیست ؟

چرا بعضی افراد تمرکز حواس ند‌ارد‌ ؟


این بیماری د‌ر بسیاری از کود‌کان و بزرگسالان یافت می‌شود‌. مبتلایان به این بیماری نمی‌توانند‌ د‌ر مد‌رسه، منزل یا محیط کار به مسائل اطراف خود‌ به خوبی د‌قت کنند‌. آنها احتمالاً از آنچه برای سن‌شان معمول است، فعالیت بیشتری د‌ارند‌ و با مشکلات مهمی د‌ر برقراری ارتباط، یاد‌گیری و رفتار روبرو هستند‌.
این اختلال د‌ر ۴ تا ۱۲ د‌رصد‌ کود‌کان مد‌رسه‌ای وجود‌ د‌ارد‌ و د‌ر پسرها شایع‌تر از د‌ختران است. ممکن است با نام «اختلال کم د‌قتی» آشنایی بیشتری د‌اشته باشید‌. این اختلال د‌ر سال ۱۹۹۴ توسط اتحاد‌یه روان‌پزشکی آمریکا تغییر نام یافت.
● علائم اختلال کم د‌قتی
▪ ناتوانی د‌ر پیروی از آموخته‌ها
▪ ناتوانی د‌ر توجه کرد‌ن به کار یا فعالیت‌های تفریحی د‌ر خانه و مد‌رسه
▪ بی‌توجه و نامنظم به نظر رسید‌ن
▪ زیاد‌ د‌قت نکرد‌ن به جزئیات
▪ مشکل د‌اشتن د‌ر انجام وظایفی که نیاز به برنامه‌ریزی قبلی د‌ارد‌
▪ فراموش کرد‌ن و به آسانی پریشان و گیج شد‌ن
● علائم اختلال بی‌قراری
▪ عصبانیت
▪ ناتوانی د‌ر آرام بازی کرد‌ن و نشستن د‌ر جای خود‌
▪ نسنجید‌ه پاسخ گفتن به سؤالات
▪ قطع کرد‌ن سخن د‌یگران
▪ بی‌اند‌ازه حرف زد‌ن
▪ عجله د‌اشتن و ناتوانی د‌ر صبر کرد‌ن برای نوبت خود‌
● مراجعه به پزشک
اگر فکر می‌کنید‌ فرزند‌تان به این اختلال مبتلاست، با پزشک فرزند‌تان صحبت کنید‌. تشخیص این بیماری فقط با جمع‌آوری اطلاعات د‌رباره رفتار فرزند‌تان از کسانی که او را می‌شناسند‌، میسر است. پزشک می‌تواند‌ فهرستی به شما و معلم فرزند‌تان بد‌هد‌ تا آن را پر کنید‌. این کار پزشک را د‌ر مقایسه رفتار کود‌ک شما با د‌یگر کود‌کان یاری می‌د‌هد‌. همچنین پزشک می‌تواند‌ تست‌های بینایی و شنوایی از فرزند‌تان بگیرد‌.
او ممکن است به شما پیشنهاد‌ امتحان کرد‌ن د‌ارو برای کنترل بیقراری فرزند‌تان را نیز بد‌هد‌؛ هر چند‌ که استفاد‌ه از د‌ارو به تنهایی نمی‌تواند‌ د‌ر تشخیص این اختلال، پزشک را یاری کند‌.
بسیاری از کود‌کان مبتلا به این بیماری د‌ر مطب بیقرار نیستند‌. از این‌رو ممکن است پزشک از شما بخواهد‌ که فرزند‌تان با یک روان‌پزشک د‌ید‌اری د‌اشته باشد‌.
● عوامل ایجاد‌ اختلال کم د‌قتی و بی‌قراری
بد‌ن کود‌کان مبتلا به این بیماری نمی‌تواند‌ به اند‌ازه کافی مواد‌ شیمیایی خاصی را که مسئول نظم بخشید‌ن به تفکرات انسان هستند‌، تولید‌ کند‌. بد‌ون مقاد‌یر کافی از این مواد‌، مراکز تنظیم‌کنند‌ه مغز به خوبی کار نمی‌کنند‌ و نهایتاً علائم بیماری را به وجود‌ می‌آورند‌.
تحقیقات نشان می‌د‌هند‌ که این اختلال د‌ر کود‌کانی که د‌ر بستگان آنها افراد‌ی با این مشکل وجود‌ د‌اشته‌اند‌، شایع‌تر است. همچنین تحقیقات اخیر وجود‌ رابطه بین سیگار کشید‌ن د‌ر د‌وران بارد‌اری و این بیماری را ثابت می‌‌کنند‌.‏
عواملی که سبب اختلال کم د‌قتی و بی‌قراری نمی‌شوند‌ عبارتند‌ از:‏
▪ خوب عمل نکرد‌ن والد‌ین به وظایف (هرچند‌ که زند‌گی نامنظم و محیط مد‌رسه می‌‌تواند‌ علائم را بد‌تر کند‌.)‏
▪ مصرف زیاد‌ قند‌‏
▪ مصرف اند‌ک قند‌‏
▪ مصرف افزود‌نی‌های مواد‌ غذایی یا مواد‌ رنگی
▪ حساسیت‌های غذایی یا د‌یگر حساسیت‌ها
▪ کمبود‌ ویتامین‏
▪ اشعه فلورسنت‏
▪ تماشای زیاد‌ تلویزیون و بازی‌های رایانه‌ای
● راههای کمک به کود‌ک
بهترین راه، سعی و تلاش والد‌ین و پزشکان همراه با هم است. کود‌کان مبتلا، به د‌ستورالعمل‌های بیشتر و انتظارات واضح‌تری نیاز د‌ارند‌.
همچنین مشاوره و استفاد‌ه از د‌اروهای تجویز شد‌ه توسط پزشک نیز می‌‌تواند‌ مفید‌ باشد‌.‏
● توصیه‌هایی برای اجرا د‌ر خانه
‏۱) د‌اشتن برنامه؛ بید‌ار شد‌ن، خورد‌ن، بازی کرد‌ن، انجام تکالیف مد‌رسه، تماشای تلویزیون یا بازی‌های رایانه‌ای و خوابید‌ن، برنامه‌ای مشخص د‌اشته باشید‌ و آن را د‌رجایی که فرزند‌تان همیشه می‌‌بیند‌، نصب کنید‌.‏
‏۲) د‌اشتن قوانین ساد‌ه د‌ر خانه؛ بسیار مهم است برای فرزند‌تان توضیح د‌هید‌ که با رعایت کرد‌ن یا رعایت‌نکرد‌ن قوانین، چه اتفاقی می‌‌افتد‌. قوانین و نتیجه اطاعت نکرد‌ن از آنها را روی کاغذ بنویسید‌.‏
‏۳) اطمینان از قابل فهم بود‌ن د‌ستورات شما؛ مستقیماً به چشمان فرزند‌ خود‌ نگاه کنید‌ و به طور واضح چیزی را که از او می‌‌خواهید‌، به او بگویید‌. سپس از او بخواهید‌ آنچه را که گفته‌اید‌، تکرار کند‌.‏
‏۴) پاد‌اش د‌اد‌ن به خاطر رفتار خوب؛ وقتی کود‌ک‌تان هر مرحله از وظایف خود‌ را به طور کامل انجام می‌‌د‌هد‌، به او تبریک بگویید‌.‏
‏۵) کنترل فرزند‌؛ به خاطر بیقراری و فعالیت‌های زیاد‌ کود‌ک، مرتباً مراقب او باشید‌.‏
‏۶ـ توجه به فرزند‌ هنگامی که همراه د‌وستان خود‌ است؛ برخی اوقات برای کود‌کان مبتلا به این بیماری، فراگیری مهارت‌های اجتماعی د‌شوار است. به علت رفتارهای اجتماعی خوب، به فرزند‌تان پاد‌اش بد‌هید‌.‏
‏۷) د‌اشتن زمان و مکان مشخص برای انجام تکالیف؛ یک مکان مشخص و به د‌ور از د‌یگران، تلویزیون و کامپیوتر برای انجام تکالیف د‌ر نظر بگیرید‌.
زمان انجام تکالیف را به زمان‌های کوچکتر و د‌ارای استراحت تقسیم کنید‌.‏
‏۸) اهمیت د‌اد‌ن به سعی و تلاش و نه نمره؛ فرزند‌تان را تشویق کنید‌ تلاش کند‌ تکالیف مد‌رسه‌اش را تمام کند‌، ولی نه فقط برای کسب نمره‌های خوب. می‌‌توانید‌ به او جوایزی اضافی برای کسب نمرات بهتر بد‌هید‌.‏
‏۹) صحبت با معلم فرزند‌تان؛ با معلم فرزند‌تان د‌رباره عملکرد‌ کود‌ک د‌ر مد‌رسه، کلاس د‌رس، زمان بازی و زمان خورد‌ن تغذیه صحبت کنید‌. از معلم بخواهید‌ که پیشرفت‌های روزانه یا هفتگی فرزند‌تان را به شما اطلاع د‌هد‌.‏
● علائم اختلال باقی خواهد‌ ماند‌؟
علائم این بیماری معمولاً زمانی که کود‌ک رشد‌ می‌‌کند‌، بهبود‌ می‌‌یابد‌.
بیقراری معمولاً د‌ر سنین پایانی د‌وره نوجوانی از بین می‌‌رود‌، اما حد‌ود‌اً نیمی از مبتلایان، همچنان د‌ر طول عمر خود‌ به آسانی تمرکز خود‌ را از د‌ست می‌‌د‌هند‌، د‌ارای حالات متغیر و بد‌خویی‌اند‌ و نمی‌توانند‌ وظایف خود‌ را به د‌رستی انجام د‌هند‌.‏
اما باید‌ د‌انست کود‌کانی که از حمایت والد‌ین و کارکنان د‌لسوز مد‌رسه، مشاوران و روان‌پزشکان برخورد‌ارند‌، بیشترین شانس را برای بهبود‌ی د‌ارند‌.‏
hi dr!
     
  

 
با یبوست چگونه مقابله کنیم ؟

بیشتر مردم دست کم یک بار در زندگی خود یبوست را تجربه کرده اند. یبوست معمولاً مسئله مهمی نیست، اما برای این که از بسیاری از دردسرهای آن رهایی یابیم، بهتر است به جای خندیدن، درباره آن بیشتر بدانیم. یبوست یک بیماری به شمار نمی آید، بلکه نشانه ی بیماری ها و مشکلات دیگری است. اگر در رژیم غذایی روزانه، فیبرهای غذایی کمی موجود باشد به راحتی دچار یبوست می شویم. افراد مسن تر نسبت به جوانان یبوست را بیشتر تجربه می کنند. یبوست به معنی توقف بیش از حد مواد دفعی در روده است.

زمان عمل دفع در افراد مختلف بسیار متفاوت است. برای بعضی افراد ۲ بار در روز طبیعی و برای بعضی دیگر ۲ بار در هفته طبیعی است. اما معمولاً هر ۱۲ ساعت و گاهی هر ۷۲ ساعت یک بار انجام می شود.
یبوست علت های متفاوتی دارد، اما برای آن که به آن گرفتار نشوید، چند راه بسیار آسان وجود دارد:
● سبزی و میوه بخورید
فیبرها حرکات روده را تسهیل می کنند و یبوست را از بین می برند. سبزی ها و میوه های تازه، کاهو، کلم ، حبوبات، نخود، هویج، سویا، نان سبوس دار ، برنج، انجیر، آلو و زردآلو دارای فیبر زیادی هستند.
وقتی از این غذاها استفاده می کنیم، مجبوریم مدت زمان بیشتری آن ها را در دهان بجویم. همچنین وقتی وارد معده می شوند، معده را پر می کنند و معده حالت کشیدگی پیدا می کند و احساس سیری می کنیم. همچنین این غذاها تخلیه مواد از روده را آسان تر می کنند.
مصرف زیاد غذاهای بسیار چرب، فرآورده های لبنی و تخم مرغ در ایجاد یبوست موثرند.
● تنها زندگی نکنید
انسان هایی که به تنهایی زندگی می کنند، بیشتر دچار یبوست می شوند. زندگی در کنار اعضای خانواده و جمع شدن کنار سفره، میل و شوق غذا خوردن را در انسان افزایش می دهد. اما معمولاً افرادی که به تنهایی زندگی می کنند، علاقه خود را به آشپزی و غذاخوردن از دست می دهند و احساس بی اشتهایی می کنند. این افراد به استفاده از غذاهای آماده و کنسرو شده روی می آورند که این محصولات غذایی فیبرهای کمی دارند. همچنین مادربزرگ ها و پدربزرگ هایی که دندان هایشان را از دست داده اند و دندان مصنوعی آن ها در جویدن غذاها کارآیی لازم را ندارند، معمولاً از غذاهای نرم که فاقد فیبر هستند، استفاده می کنند که موجب یبوست می شود.
● آب بنوشید
اگر در طول روز، به میزان لازم آب یا سایر مایعات را ننوشید، ممکن است دچار یبوست شوید. این مشکل در افرادی دیده می شود که وعده های غذایی روزانه خود را در زمان های مشخصی در طول روز میل نمی کنند. آب و سایر مایعات به حرکت مواد غذایی در روده کمک می کنند و از انبار شدن مواد در روده پیشگیری می کنند.
صبح که از خواب بیدار می شوید، یک لیوان آب ولرم بنوشید و در طول روز هم ۶ تا ۷ لیوان آب و سایر مایعات میل کنید.
● به داروهای ضد یبوست عادت نکنید
مصرف داروهای ضد یبوست برای مدت کوتاهی مناسب است، اما خود را به مصرف آن ها عادت ندهید، چون روده شما به این مواد عادت می کند و به اصطلاح تنبل می شود و فعالیت های طبیعی خود را که موجب حرکت و دفع مواد می شود، فراموش خواهد کرد.
● ورزش کنید
زندگی ماشینی امروزی علت دیگر یبوست است. اگر شغل شما به گونه ای است که مجبورید ساعت ها پشت میز بنشینید، ممکن است دچار یبوست شوید. برای رهایی از این مشکل، باید در بین ساعات کاری خود کمی قدم بزنید و یا ورزش های سبکی انجام دهید.
بیمارانی که به علت تصادف یا جراحی یا بیماری مجبورند روزها بدون تحرک در بستر دراز بکشند، یبوست را تجربه می کنند، گرچه پزشک برای این افراد داروی ضد یبوست تجویز کند، ولی به هر حال مقدار کمی تحرک، می تواند بسیار مفید باشد.
● در بیرون از منزل خود هم به دستشویی بروید
بعضی افراد به دلایل بهداشتی یا اجتماعی در محل کار خود و یا منزل اقوام و آشنایان از رفتن به دستشویی اجتناب می کنند. این کار درست نمی باشد. اگر این زمان تأخیر در دفع، طولانی شود، موجب یبوست می شود.
● آلو بخورید
شب، قبل از خواب، تعدادی آلوی خشک را در آب خیس کنید و صبح پس از بیدار شدن از خواب، نوش جان کنید. آلو اثرات سحرآمیزی در از بین بردن یبوست دارد.
● یک داروی گیاهی: پسیلیوم
پسیلیوم یک داروی گیاهی است که به شکل پودر در داروخانه ها وجود دارد.
یک قاشق غذاخوری از این دانه های ریز را در یک لیوان آب مخلوط کنید و اجازه دهید چند دقیقه بماند، سپس آن را میل کنید.
● یک داروی جدید برای درمان یبوست
اخیرا سازمان غذا و داروی آمریکا، استفاده از داروی جدیدی را برای درمان یبوست مزمن در بزرگسالانی که علت خاصی برای این عارضه در آن ها پیدا نمی شود، مورد تایید قرار داده است. این دارو به نام “لوبی پروستون” با نام تجارتی Amitizia اولین دارو از گروه جدیدی از داروهاست که به آن ها ترکیبات اسید چرب کارکردی می گویند و برای درمان یبوست، سندروم روده تحریک پذیر، با علامت غالب یبوست و فلج موقتی روده پس از عمل جراحی ساخته شده اند.
یبوست مزمن یکی از شایع ترین بیماری های گوارشی است و زنان بیشتر از مردان به آن گرفتار می شوند. تجویز این دارو، تنها برای افرادی صورت می گیرد که سایر شیوه های معالجه یبوست مانند افزایش مصرف مایعات و فیبرهای غذایی و ورزش منظم در آن ها موثر نبوده است.
hi dr!
     
  

 
یبوست و راه مبارزه با آن

یبوست یکی از مشکلاتی است که خیلی از مردم را گرفتار می کند . برخی به علت بالا رفتن سن و برخی از جوانان به علت عادت های نادرست غذایی و کم تحرکی .
● یبوست چیست ؟
یبوست به صورت اجابت مزاج دشوار ، با دفعات کم و یا اجابت مزاج ناکامل تعریف می شود .بیشتر افراد حداقل سه بار در هفته اجابت مزاج می کنند اما تعداد دفعات اجابت مزاج به تنهایی برای تشخیص یبوست کفایت نمی کند ، چرا که در بسیاری از بیماران مبتلا به یبوست ، تعداد دفعات اجابت مزاج طبیعی است اما اجابت مزاج با زور زدن بیش از حد ، سفت بودن مدفوع و احساس پری در قسمت تحتانی شکم و احساس ناکافی بودن دفع مدفوع همراه است .
● به چه علت هایی یبوست ایجاد می شود ؟
گاهی رژیم های کاهش وزن باعث ابتلاء فرد به یبوست می شود اما به طور کلی علل اصلی آن عبارتند از :
بی تحرکی و کاهش فعالیت جسمی ، چاقی ، تنبلی روده ها ، استفاده طولانی مدت از دارو های مسهل و ملین ، مصرف کم میوه و سبزی ، مصرف زیاد حبوبات و غلات بدون سبوس ، استفاده از نان های سفید ، مصرف کم آب ، فشار های روحی و عصبی ، کمبود ویتامین های گروه B ، خودداری از دفع به موقع مدفوع به دلیل تنبلی و بی حوصلگی ، کمبود کلسیم و …
باید توجه کرد که وزن زیاد و شکم بزرگ به دلیل بی تحرکی بدن و فشار چربی های شکم روی روده ها مانع حرکت روده ها شده و یبوست ایجاد می کند .
● یبوست چه عوارضی دارد ؟
یبوست به دلیل توقف طولانی مدت مواد زاید و دفعی در روده ی بزرگ موجب بد اخلاقی ، سردرد ، بی حوصلگی ، حالت تهوع و مشکلات گوارشی مانند دل درد ، عفونت روده ها ، همورئید ( بواسیر ) ، شقاق و … می شود .
▪ چند توصیه برای پیشگیری از یبوست :
- به طور مرتب و مکرر آب بنوشید و از مصرف چای پررنگ جدا خودداری کنید .
- هر روز از میوه ها و سبزی ها استفاده کنید .
- تا حد امکان میوه ها را با پوست میل کنید .
- مصرف مرتب میوه ها و سبزی ها به دلیل تامین الیاف گیاهی ، موجب حالت سیری و افزایش حرکات سیستم گوارشی می شود .درضمن مصرف میوه باعث باعث جلوگیری از سرطان روده می شود و به دلیل داشتن ویتامین ها و مواد معدنی فراوان به سلامت روحی و جسمی شما کمک می نماید .
- از میوه های ملین مثل انجیر و آلو بیشتر استفاده کنید .
- حبوبات و غلات را با پوست مصرف کنید .
- بهتر است به جای نان های سفید از نان های سبوس دار مانند سنگک ، بربری و جو استفاده کنید .
ـ در اجابت مزاج اهمال و تنبلی نکنید .
- به صورت دائم و سرخود از قرص های ملین و مسهل استفاده نکنید ، زیرا این کار موجب تنبلی روده ها می شود .
- سعی کنید کمتر در معرض فشارهای روحی بوده و بی دلیل عصبانی نشوید .
- وزن اضافی را حتما کاهش دهید .
- ورزش های مربوط به شکم را به طور مرتب انجام دهید تا علاوه بر کوچک شدن شکم به حرکات روده ها نیز کمک کند .
- هر روز ورزش و پیاده روی کنید تا علاوه برکاهش وزن از نظر روحی نیز حالت بهتری داشته باشید .
- تمرین ورزشی که در زیر خواهید خواند را هر روز به طور مرتب انجام دهید .
▪ یک ورزش موثر و مفید برای جلوگیری و بهبود یبوست :
تردیدی نیست که ورزشها به تنظیم فعالیت اعضا بدن کمک می کند لیکن ورزش زیر ویژگی هایی به شرح زیر دارد :
- در رفع مواد زاید موثر است .
- اجابت مزاج را به حالت طبیعی و منظم در می آورد .
- برای انقباض عضلات شکم و تقویت آنها مفید و از بزرگ شدن شکم جلوگیری میکند.
▪ حرکات زیر را اجرا کنید :
۱) بایستید و پاها را چند ساتیمتر از هم دور نگاه دارید ، کمی زانو ها را خم کنید . مختصری به جلو خم شوید و کف دستها را را روی رانهای خود طوری قرار دهید که انگشتها یه طرف داخل باشد .
۲) هوای داخل ریه ها را را تا آنجا که می توانید از دهان خارج کنید . ( موقع انجانم این ورزش ریه ها باید از هوا خالی باشد .)
۳) جدار شکم را به داخل و بالا بکشید بطوریکه به طرف ستون مهره ها فشار آورد ( عضلات شکم را منقبض کنید ) و یک ثانیه نگه دارید و پیش خود بشمارید یک ، دو ، سه
۴) سپس عضلات شکم را شل کنید بطوریکه جدار شکم آزاد شده و به جلو بیاید .
۵) بدون اینکه نفس بکشید و هوا را داخل ریه کنید دوباره شکم را به داخل و بالا بکشید و برای یک ثانیه در حال انقباض نگه دارید و پیش خود مجددا تا سه بشمارید و سپس رها کنید .این عمل به داخل کشیدن و رها کردن عضلات شکم را چهار تا پنج بار تکرار کنید در حالیکه هنوز نفس خود را تجدید نکرده و هوا را بداخل ریه نکشیده اید و بعد از آن راست بایستید و شروع به نفس کشیدن کنید . چند دقیقه استراحت کنید تا اینکه نفس طبیعی و راحت دوباره برقرار گردد .
۶) تمام حرکات از شماره یک تا پنج را که نوشته شده بود را مجدداتکرار کنید .
▪ چند نکته که در هنگام انجام این تمرین باید در نظر داشته باشید :
پنج بار تکرار در هر دفعه آغاز خوبیست . همیشه در نظر داشته باشید هوای ریه های خود را قبل از آغاز انقباض شکمی کاملا خالی کنید و در حالی که این حرکات را انجام می دهید اجازه ندهید کمترین مقدار هوا داخل ریه ها شود .
سعی کنید انقباض های عضلات شکمی را جلو یک آینه انجام دهید . وقتی که شما دیدید جدار شکم را سخت به داخل و به طرف ستون فقرات کشیده اید که یک قوس ایجاد شده مطمئن خواهید شد که کار را بدرستی انجام داده اید .
حرکات انقباض شکمی همیشه باید موقعی صورت گیرد که معده خالی باشد . ترجیحا قبل از خوردن صبحانه موقعی که از خواب بیدار می شوید ، بهترین زمان است.

مهیار ریاحی نیا http://www.varzeshkarbashid.blogfa.com منابع : – بیماریهای داخلی گوارش – خلاصه هاریسون ۲۰۰۵ و سیسیل اسنشیال ۲۰۰۴ – درمان چاقی موضعی و سلولیت
hi dr!
     
  

 
بیماری یبوست مزمن چیست؟

یبوست مزمن چیست؟


برای یبوست تعریف دقیقی وجود ندارد. در بیشتر افراد یبوست ممکن است به صورت یک یا چندتا ازعلائم زیر بروز کند:
▪ اجابت مزاج به میزان کمتر از سه بار در هفته.
▪ وجود مدفوع سفت و گلوله گلوله.
▪ مدفوعی که به سختی دفع می‌شود.
▪ داشتن اجابت مزاج دردناک.
▪ احساس عدم تخلیه کامل پس از اجابت مزاج.
▪ برای این که بدانید چرا یبوست رخ می‌دهد، ابتدا باید کارکرد طبیعی روده را بشناسید.
● کارکرد طبیعی روده
غذاها و مایعات سفر دور و دراز خود را در دستگاه گوارش شما با عبور سریع از دهان تا معده آغاز می‌کنند. عضلات معده شل می‌شوند تا گنجایش غذای بلعیده شده را داشته باشند، اما مایعات در طی ۲۰ دقیقه وارد روده کوچک شده و مواد جامد چند دقیقه دیرتر به آنجا می‌رسند. اگر چه این فرایند از معده و دهان آغاز می‌شود، اما بیشتر فرایند گوارش در روده کوچک اتفاق می‌‌افتد.
با ورود مواد غذایی و مایعات به جریان خون، محتویات روده فشرده‌تر و سفت‌ترمی‌شوند.
دیواره روده دارای عضلاتی است که به طور ریتمیک منقبض‌ شده و مواد غذایی را به جلو می‌رانند. شبکه عظیمی از اعصاب، این انقباضات را با یکدیگر هماهنگ کرده وهورمون‌های مختلف این فرایند را تنظیم می‌کنند.
در افراد سالم در حدود شش ساعت طول می‌کشد تا غذا از روده کوچک عبور کند. سپس مواد غذایی وارد روده بزرگ یا کولون (یا قولون) می‌شوند. آب اضافی غذا در روده بزرگ جذب شده و میلیون‌ها باکتری که در آنجا زندگی می‌کنند، بو و رنگ خاص مدفوع را به آن می‌دهند.
انقباضات غیرارادی عضلات دیواره روده بزرگ محتویات غذایی را از میان آن به جلو می‌رانند. زمان مورد نیاز برای عبور مواد از کولون متفاوت بوده و در افراد سالم به طور متوسط به ۱۸ تا ۲۰ ساعت می‌رسد.
بعد نوبت به راست‌روده در انتهای کولون می‌رسد. روده بزرگ قادر است مقدار زیادی مدفوع را ذخیره کند. زمانی که راست‌روده از مدفوع پر می‌شود، علائمی مبنی بر نیاز به تخلیه مخابره می‌کند. در این حالت دو حلقه عضلانی که مجرای مقعد را بسته و از نشت مواد به خارج جلوگیری می‌کنند، شروع به شل شدن می‌کنند. در عین حال عضلات روده بزرگ منقبض می‌شوند تا مدفوع را به خارج برانند و انقباض ارادی عضلات شکمی این امر را تسهیل می‌کند.
اختلال در این فرایند پیچیده می تواند مشکلات زیادی ایجاد کند.
● علل یبوست مزمن
بیشتر علل یبوست مزمن به شیوه زندگی مربوط می‌شوند، یه ویژه میزان ناکافی فیبر در غذا و ورزش نکردن.
البته در مواردی یک بیماری زمینه‌ای کارکرد روده را کند می‌کند. اگر چه یبوست می‌تواند به دلیل یک بیماری جدی ایجاد شده باشد، اما به خودی خود خطری برای سلامتی به شمار نمی‌آید.
یبوست مزمن از جمله به این علل ممکن است رخ دهد:
عوامل مربوط به شیوه زندگی نظیر کمبود فیبر در غذا، مصرف کالری زیاد، بی‌تحرکی و کم آبی.
داروها از جمله آنتی‌اسیدهای حاوی آلومینیوم، داروهای “مهار کننده های کانال کلسیم” مانند آدالات که از جمله برای درمان فشارخون ‌بالا به کار می‌روند، آنتی‌هیستامین‌ها یا داروهای ضدحساسیت، ‌داروهای ضد افسردگی سه‌حلقه‌ای مانند ایمی‌پرامین، داروهای مخدر مانند کدئین، داروهای ضد التهاب غیراستروییدی مانند آسپیرین، ایبوپروفن و غیره، داروهای ضدکولینرژیک و ضد پارکینسون.
مکمل‌های غذایی از جمله مکمل‌های آهن و کلسیم.
بیماری های غد درون‌ریز شامل دیابت و کم کاری تیروئید.
- اختلالات متابولیسم،نظیر میزان کم پتاسیم و میزان بالای کلسیم خون.
بیماری های عصب‌شناختی مانند ام‌اس یا اسکلروز متعدد، پارکینسون و بیماری‌های نخاع.
اختلالات روانشناختی شامل افسردگی و اضطراب.
بیماریهای روده شامل تومورها، سندرم روده تحریک پذیر، بیماری‌های التهابی روده، تنگ شدن مجرای دفع ( بر اثر ایجاد جوشگاه زخم) و بیماری‌های راست‌روده.
بررسی که پزشک انجام می‌دهد
پزشک شما وضعیت سلامت عمومی‌تان، داروها و مکمل‌های غذایی که مصرف می‌کنید و سابقه خانوادگی‌تان از لحاظ بیماری گوارشی بررسی می‌کند.
معاینه جسمی می‌تواند سرنخ هایی را به دست دهد: معاینه شکم و راست روده اهمیت بسیار زیادی دارد، اما در بیشتر موارد بررسی دقیق عادات غذایی، فعالیت و ورزش و نحوه اجابت مزاج بیشترین اطلاعات را در اختیار پزشک قرار می‌دهد.
اگر چه تست آزمایشگاهی خاصی برای یبوست مزمن وجود ندارد، اما پزشک ممکن است وجود خون را در مدفوع در صورت وجود کم‌خونی بررسی کند. همچنین ممکن است بررسی هایی برای دیابت، اختلالات تیروئیدی و اندازه‌گیری میزان کلسیم و پتاسیم خون انجام دهد.
در صورت وجود برخی علائم، نیاز به بررسی‌های بیشتری خواهد بود. مردانی که دچار یبوست مزمن بوده و علائم هشدار دهنده‌ای دارند، ممکن است نیاز به بررسی‌های بیشتری نظیر کولونوسکوپی، سیگموئیدوسکوپی یا عکسبرداری با به کار بردن ماده حاجب باریم داشته باشند.
حتی در غیاب علائم هشدار دهنده نیز هر فرد بالای ۵۰ سال باید به طور مرتب برای پولیپ و سرطان کولون مورد غربالگری (بیماریابی) قرار گیرد تا قبل از بروز علائمی نظیر یبوست، این بیماری‌ها در او کشف شوند.
● علائم هشدار دهنده همراه با یبوست شامل این موارد هستند:
▪ یبوست جدید یا تغییر ناگهانی در کارکرد روده.
▪ استفراغ.
▪ نفخ و درد شکم.
▪ خونریزی از روده.
▪ کاهش وزن.
▪ تب.
▪ کم‌خونی.
▪ درد مقعد.
▪ سابقه خانوادگی مثبت از لحاظ سرطان روده یا بیماری التهابی روده.
● عوارض یبوست
یبوست مزمن به خودی خود سبب بیماری جدی نمی شود.اما زور زدن می‌تواند عوارضی را در روده سبب شود که با درد همراه هستند.
هموروئید یا بواسیر شایع‌ترین این عوارض است. بواسیرها سیاهرگ‌های متورمی هستند که می توانند خونریزی از مقعد را سبب شوند. در صورت لخته‌شدن خون در آنها درد شدیدی عارض می‌شود. زور زدن همراه با مدفوع سفت می‌تواند پارگی بافت مقعد و ایجاد فیسور یا شقاق را سبب شود.
شقاق‌ها به حدی دردناکند که بیماران برای از فرار از درد از اجابت مزاج امتناع می‌کنند. در مردان و زنان پیرتر، مدفوع سفت و خشک می‌تواند در راست‌روده متراکم شده و از اجابت مزاج طبیعی جلوگیری کند. زور زدن همچنین می‌تواند سبب خروج بافت راست‌روده از مقعد شود. این عارضه که به آن “افتادگی راست‌روده” (پرولاپس رکتوم) می‌گویند ممکن است نیاز به درمان جراحی داشته باشد.
غذاهای کم فیبر که عموما یبوست مزمن ایجاد می‌کنند، با “دیورتیکولوز” و” دیورتیکولیت” همراه هستند. اینها بیماری های شایع کولون هستند که می‌توانند خونریزی یا التهاب همراه با تب را سبب شوند. حتی در غیاب این عوارض هم ناراحتی حاصل از یبوست مزمن دلیل خوبی برای مراجعه به پزشک است.
● پیشگیری و درمان یبوست
موفقیت درمان به معنای افزایش تعداد دفعات اجابت مزاج نیست، بلکه به معنی راحتی عمل دفع است. برای رسیدن به این هدف هر فرد مبتلا به یبوست باید عادات زندگی خود را تغییر دهد. در صورت نیاز به کمک بیشتر، پزشک می‌تواند برای شما داروهای ملین تجویز کند.
شیوه زندگی: تغییرات ساده در عادات روزمره می تواند بسیاری از موارد یبوست را درمان کرده یا از بروز آنها پیشگیری کند. در مورد سبک زندگی چهار نکته اهمیت زیادی دارد:
۱) فیبر در رژیم غذایی: یبوست مزمن در جوامع به اصطلاح “بدوی” که از غذاهای سنتی غیر تصفیه شده استفاده می‌کنند، نادر است، اما در جوامع صنعتی شیوع زیادی دارد. عامل اصلی در این میان فیبر است. فیبر غذایی ترکیبی از نوع کربوهیدرات‌های با مولکول پیچیده است که در غلات سبوس‌دار، برگ ها و ساقه گیاهان، مغزها، دانه‌ها، میوه‌ها و سبزیجات است، اما در هیچ غذای حیوانی یافت نمی‌شود.
از آنجایی که فیبر غذایی به وسیله دستگاه گوارش انسان هضم نمی‌شود، کالری زیادی ندارد، اما هنوز برای سلامتی بسیار ارزشمند است.
فیبر با حجیم و نرم کردن مدفوع حرکت آن را آسان می‌کند. بدین ترتیب فیبر از یبوست و سایر بیماری های روده ای جلوگیری می‌کند. فیبر همچنین با ایجاد احساس سیری و کاهش قند و کلسترول خون در ارتقای سلامت عمومی موثر است.
کارشناسان مصرف ۳۸ گرم فیبر را در روز برای مردان زیر ۵۰ سال و ۳۰ گرم را برای مردان مسن تر توصیه می‌کند. برای زنان مقدار پیشنهادی ۳۰ گرم در روز قبل از ۵۰ سالگی و ۲۱ گرم پس از آن است.
مصرف فیبر برای سلامت عمومی و کارکرد روده ضروری است، اما ممکن است عادت به انجام این کار دشوار باشد. بسیاری از مردم با شروع مصرف غذاهای پرفیبر از نفخ شکایت کنند، اما با ادامه مصرف این مشکل ظرف یک ماه برطرف می‌شود.
پس مصرف غذای دارای فیبر زیاد بهترین کار است. مصرف روزانه خود را با افزایش تدریجی ۵ گرم در هفته ادامه دهید تا به میزان مورد نظر برسید. همچنینن مایعات زیاد مصرف کنید. بیشتر مردم با غلات پرفیبر شروع میکنند اما اگر نمی‌خواهید آن را با صبحانه مصرف کنید، در هر ساعت دیگر از روز می‌توانید این کار را انجام دهید.
۲) ورزش: ورزش انتقال مواد دفعی را از روده تسهیل می‌کند. به همین دلیل است که کسانی که عادت به ورزش کردن دارند، کمتر به سرطان مبتلا می‌شوند. همچون غذای پرفیبر ورزش نیز دارای فواید زیادی به جز جلوگیری از یبوست است. ورزش خطر بیماری قلبی، سکته مغزی، فشار خون بالا، چاقی، دیابت، اختلال نعوظ و بسیاری مشکلات دیگر را کاهش می‌دهد. برای سلامتی قلب‌تان و همچنین کارکرد روده‌های‌تان هر روز به طور مرتب ورزش کنید. نیم ساعت پیاده روی در روز برای شروع عالی است.
۳) مایعات: دکترها دیگر عقیده ندارند که هر کس روزانه به هشت لیوان آب احتیاج دارد. اما هرکس با یبوست مزمن باید روزانه ۶ تا هشت لیوان آب بنوشد.
۴) یک عادت خوب: همیشه به محض احساس دفع به توالت بروید.
نگهداشتن مدفوع پیامی غلط برای روده های‌تان به همراه دارد. به علاوه هر روز وقتی را به گذرانیدن در توالت اختصاص دهید. از آنجایی که این کار کولون را تحریک می کند؛ چند دقیقه بعد از صرف غذا بهترین زمان است.
با توجه به اینکه که چای و قهوه، کولون را تحریک می‌کند، بهترین زمان دفع برای خیلی از مردم پس از صرف صبحانه است. به ویژه اگر آنقدر با هوش بوده باشند که با صبحانه شان غلات سبوس دار مصرف کنند.
● درمان دارویی یبوست
داروها می‌توانند در درمان یبوست مزمن موثر باشند. با این وجود شما باید تنها زمانی از دارو استفاده کنید که با وجود پرداختن به ورزش و مصرف غذای پرفیبر هنوز یبوست داشته باشید.
اولین اقدام می‌تواند استفاده از رژیم غذایی پرفیبر و داروهای حجیم‌کننده مدفوع نظیر پسیلیوم یا متیل‌سلولز باشد که در صورت نیاز مکمل فیبر غذایی شما هستند. اما در صورتی که این روش موثر واقع نشود، می‌توانید از دارو استفاده کنید.

دکتر زهرا عباسپور تمیجانی

همشهری
hi dr!
     
  

 
یبوست در سالمندان و راه های درمان آن

یبوست بعد از ۶۵ سالگی


از ۶۵ سالگی به بعد، تقریباً یکی از هر دو نفر با مشکل یبوست دست به گریبان است.
یبوست مشکلی است که بسیاری از سالمندان را آزار می ‌دهد. امروزه با کم شدن فعالیت‌ها و ماشینی شدن زندگی و پیروی از رژیم غذایی با فیبر و مایعات کمتر، شیوع عارضه یبوست افزایش یافته است. این موضوع در سالمندان اهمیت ویژه‌ای دارد.
● معیار تشخیص
شاید تشخیص یبوست به این سادگی‌ها هم که فکر می ‌کنید، نباشد. تنها کند شدن یک انتقال روده‌ای دلیل بر یبوست نیست. در صورتی که طی ۱۲ ماه، حداقل دو مورد از چهار نشانه زیر در شما به‌ وجود آمد، دلیل بر ابتلاء به یبوست است:
▪ کمتر از دو بار دفع مدفوع در هفته.
▪ مدفوع بسیار خشک (چهار برابر خشک ‌تر از حد معمول)
▪ آوردن فشار بیش ازحد به روده‌ها (چهار برابر حد طبیعی)
▪ حس تخلیه‌ نشدن کامل روده (حداقل یک مرتبه در هر چهار بار رفتن به دستشویی)
● چرا سالمندان؟
روند پیری، تمامی ارگان‌های بدن را تحت تأثیر قرار می‌ دهد. با این حال انتقال روده‌ای با بالارفتن سن، کاهش پیدا نمی‌ کند. در حقیقت این ماهیچه‌های روده‌ای و پرینه یا میان دو راه است که ضعیف شده و انتقال روده‌ای را دردناک و سخت ‌تر می ‌کنند.
ابتلاء به بیماری‌های عمومی و عفونی، درصد احتمال بروز یبوست را در سالمندان بالا می ‌برد. دیابت، اختلال عملکرد غده تیروئید، بیماری پارکینسون و بیماری‌های عروقی، مغزی، افسردگی و… در بروز یبوست سهیم‌اند.
● آزمایش‌های تکمیلی
در بیشتر مواقع یک آزمایش ساده موضوع را برای پزشک روشن می ‌کند، ولی گاهی لازم است پزشک درباره ریشه و علت اصلی یبوست اطلاعات بیشتری کسب کند، به ویژه زمانی که:
▪ یبوست، همراه با کاهش وزن، بی‌هوشی، دردهای تحتانی و خروج خون با مدفوع است یا شخص سابقه ابتلاء خانوادگی به سرطان روده را دارد.
▪ تغییری خاص در مدفوع شخصی که مدت‌ها از یبوست رنج می ‌برده، دیده شود.
▪ ناکارآمدی یک درمان
▪ دفع غیر ارادی ادرار یا مدفوع یا بروز اسهال شدید پس از یبوست.
● داروهای موثر برای رفع یبوست
پیش از مصرف هرگونه دارویی ابتدا باید عادت‌های بد غذایی و عامل اصلی ابتلاء به یبوست شناخته و برطرف شوند. وقتی سن بالا می ‌رود، خوردن هر چیزی درست نیست.
استفاده از ملین‌ها به تمامی سالمندان پیشنهاد می ‌شود. در عین حال خوردن چرب ‌کننده‌ها (روغن پارافین) که به‌ طور معمول مسبب بروز خارش‌های ناراحت ‌کننده می ‌شود، توصیه نمی ‌شود.
ملین‌ها را نباید به ‌طور دائم مصرف کرد، چون بدن به آنها عادت می ‌کند و در نتیجه هر بار باید دوز آنها را بالا برد. همچنین مصرف بیش از حد آنها باعث بروز دردهای شدید روده‌ای می‌ شود.
● داروهای یبوست ‌زا
بعضی داروها و مسکن‌ها مثل مورفین، کدئین، تب ‌برها، داروهای قلب، داروهای ضد افسردگی و داروهای بیماری پارکینسون به ‌طور معمول سبب بروز یبوست می ‌شوند.
● توصیه هایی برای رفع یبوست:
▪ حداقل روزی ۶ تا ۸ لیوان آب بنوشید:
- مایعات انتقال روده‌ای را راحت ‌تر می ‌کنند.
- آب‌، آب‌ میوه‌ها، شیر و سوپ مایعات مناسب سالمندان هستند.
- مصرف مرتب قهوه، چای و مایعات گازدار چندان مؤثر نیست. کافئین موجود در این مایعات قدرت حرکت را از اندام‌ها می ‌گیرد.
- در صورتی که تمایل دارید مقداری آب‌ میوه به آب اضافه کنید، آب لیمو و آب پرتقال را به شما توصیه می ‌کنیم.
- وقتی هوا گرم است، مقدار مایعات مصرفی‌ تان را کمی بالاتر ببرید.
- اگر دچار بیماری قلبی یا روده‌ای هستید، پیش از انتخاب هر نوع مایع نوشیدنی، با پزشک‌ تان مشورت کنید.
▪ هرگز فیبرها را از یاد نبرید:
- نان و حبوبات غنی شده را در برنامه غذایی ‌تان بگنجانید.
- روزانه مقدار فراوانی میوه و سبزی مصرف کنید.
- خوردن آلو، آلو خشک و آب آلو را فراموش نکنید. این میوه همانند دیگر فیبرها، ماهیچه‌های روده‌ای را تقویت می‌ کند.
- سبوس، حاوی مقدار فراوانی فیبر است. سبوس را در سوپ، غذاها، ماست و حبوبات گرم بریزید و بخورید.
▪ فعالیت بدنی‌تان را بالا ببرید:
- راه رفتن، انجام کارهای خانه، شنا، دوچرخه‌ سواری و… جلوی یبوست را می ‌گیرند.
- سعی کنید فعالیتی را بیابید که به آن علاقه دارید. در این صورت شما با لذت هر روز فعالیت بدنی ‌تان را انجام می ‌دهید.
● بعضی عادات، یبوست می ‌آورند. ‌از آنها دوری کنید:
- غذاهای صنعتی و تصفیه شده مثل نان سفید، شکر سفید، شیرینی، سیب ‌زمینی سرخ شده، ژامبون، سس سفید و… برای سالمندان مناسب نیست.
- گوشت و پنیر کمتر مصرف کنید. تنها یک وعده غذایی حاوی پنیر و گوشت در روز کافی است. زیاد شدن آنها در برنامه غذایی سبب بروز یبوست می ‌شود.
- دیر به دست ‌شویی رفتن از جمله عواملی است که سبب بروز یبوست می ‌شود.

دکتر هومن خلیقی

تبیان
hi dr!
     
  

 
یبوست مشکلی که شایع است

«یبوست» مشکل شایعی است که در همه سنین دیده می شود. هرچند این مشکل در سالمندی بیشتر است ، ولی باید بدانید که افزایش سن دلیل یبوست نیست ؛ بلکه عوامل مختلفی در ایجاد آن دخالت دارند.مثلاً گاهی بیماری خاصی موجب یبوست می شود ولازم است که برای بررسی علت و درمان بیــماری، به پزشک مراجعه کنید.

گاهی نیز مصرف داروها موجب یبوست می شود که در این مورد نیز، باید از پزشک خود سوال کنید. اما در اغلب موارد، شیوهٔ زندگی ما باعث یبوست می شود. پس می توان با توجه به موارد زیر این شیوه را اصلاح و بروز یبوست را کاهش داد:
● عادت غذائی
کم خوردن مواد غذایی حاوی «فیبر» موجب یبوست می شود. در کتاب اول این مجموعه گفتیم که میوه ها و سبزی ها، غلات سبوس داروحبوبات دارای «فیبر» هستند. وقتی که مشکلات دندانی داریم ، جویدن غذا سـخت است بنابراین میوه و سبزی کمتری خورده و دچار یبوست می شویم. درچنین مواردی از سبزی های خرد شده یا میوه های پخته و یا رنده شده می توانیم استفاده کنیم .بنابراین مواد غذایی حاوی فیبر را بیشتر بخورید. این ارزانترین و راحتترین راه درمان یبوست است . گلابی رسیده ، آلو ، توت ، انگور ، گوجه فرنگی ، کاهو و سایر انواع میوه ها وسبزی ها دارای فیبر هستند. همچنین نان جو یا نان کامل گندم که دارای سبوس باشند حاوی فیبر هستند و یبوست را کم می کنند.
افراد سالمند کمتر احساس تشنگی می کنند . اگر فقط زمانی که تشنه هستید آب وسایر مایعات را بنوشید ، مطمئن باشید که مایعات کافی به بدن شما نمی رسد . مصرف کم مایعات نیز موجب یبوست می شود.سعی کنید در طول روز حداقل ۶ تا ۸ لیوان مایعات که بهتر است آب ساده باشد بنوشید. اگر صبح ها بعداز بیدار شدن از خواب یک لیوان آب بنوشید، چند دقیقه بعد روده ها به کار می افتند.چند ساعت قبل از خواب، یک لیوان شیرگرم کم چربی بنوشید. این کار ضمن تامین مایعات بدن به کار کردن روده هم کمک می کند. همچنین موجب می شود شب راحت تر بخوابید.
۲) فعالیت بدنی :
افـــرادی که در طول روز تحرک کمی دارند وزیاد می نشینند، معمولاً دچار یبوست می شوند. بنابراین به طور منظم ورزش کنید . نیم ساعت پیاده روی روزانه و یا انجام سایر تمرینات ورزشی به برطرف شدن یبوست کمک می کند.
۳) زمان اجابت مزاج :
کسانی که به دلایل مختلف اجابت مزاج را به تاخیر می اندازند پس از مدتی دچار یبوست شدید خواهند شد. مثلاً زمانی که برای کاری عجله دارند و یا بیرون از منزل هستند و تمایل به استفاده از توالت عمومی ندارند اجابت مزاج دچار تاخیر می شود.
زمانی که نیاز به اجابت مزاج پیدا می کنید ، بلافاصله به توالت بروید . همچنین وقتی اجابت مزاج هر روز در یک ساعت معین انجام شود روده ها عادت می کنند که در همان زمان معین کار کنند.این زمان بهتر است پس از خوردن غذا و ترجیحاً پس از خوردن صبحانه باشد. زمانی را انتخاب کنید که کاری نداشته باشید و بتوانید بدون عجله در توالت بمانید.
اگر از توالت فرنگی استفاده می کنید ، یک زیر پایی به بلندی حدود ۱۵ سانتی متر را در زیر هر یک از پاها، بگذارید . این کار باعث می شود که حالت چمباتمه ایجاد شود و به دفع مدفوع کمک می کند.
۴) مصرف داروهای مسهل :
اگر داروهای مسهل به طور مداوم مصرف شوند پس از مدتی روده کار طبیعی خود را انجام نداده و یبوست به وجود می آید.بنابراین از مصرف خودسرانهٔ داروهای مسهل خودداری و تنها با تجویز پزشک آنها را مصرف کنید.موارد زیر باید به پزشک مراجعه کنید:
▪ اگر به تازگی دچار یبوست شده اید.
▪ اگر اخیراً عادت اجابت مزاج شما تغییر کرده است . مثلاً تعداد دفعات اجابت مزاج کمتر یا بیشتر شده است ویا مدفوع سفت تر یا شل تر شده است.
▪ اگر هنگام اجابت مزاج درد دارید.
▪ اگر درمدفوع شما خون دیده می شود.
▪ اگرمدفوع شما سیاه رنگ شده است.
▪ درصورت دیدن خون در ادرار به پزشک مراجعه کنید.
ـ ادرار
ـ دفع ادرار
مواد زاید و سموم بدن از طریق کلیه ها وارد ادرار می شود. ادرار در مثانه جمع می شود و بــا پر شدن مثانه احساس دفع ادرار ایجاد می گردد.با افزایش سن ، دفع ادرار دچار تغییراتی می شود.برای مثال :
تحمل نگهداشتن ادرار کمتر می شود.کار کردن کلیه ها در طول شب هم ادامه می یابد.عضلات شکم و لگن ضعیف می شوند. مثانه کاملاً خالی نمی شود.این تغییرات موجب می شود که :
▪ نگهداشتن ادرار مشکل تر شود.
▪ در طول شب چندین بار برای ادرار کردن بیدار شویم.
▪ دفعات ادرار کردن بیشتر شود.
▪ احتمال عفونت ادراری و تشکیل سنگ افزایش یابد.
ایــــن تغییرات طــــبیعی احتمال بروز برخی بیماری ها را بیشتر می کند. یکی از این بیماری ها «بی اختیاری ادرار » است.
● بی اختیاری ادرار
آیـــــا به هنگام عطسه، سرفه، خنده، یا حرکت کردن متوجه می شوید که چند قطره ادرار بی اختیار می ریزد؟
آیا زمانی که احساس دفع ادرار دارید، تا رسیدن به دستشویی، نمی توانید خود را نگهدارید؟
آیا ادرارتان قطره قطره می ریزد؟همهٔ موارد فوق می توانند علائمی از بی اختیاری ادرار باشند. بی اختیاری ادرار می تواند به دلیل عفونت های ادراری، عفونت های زنانگی، بزرگی غدهٔ پروستات، تجمع مدفوع، استفاده از برخی داروها و یا حتی شل و ضعیف شدن عضلات کف لگن و شکم ایجاد شود.
شما با این مشکلات چه می کنید؟
آیا سعی می کنیدکمتر از خانه خارج شوید؟
آیا در مهمانی ها شرکت نمی کنید؟
آیا خوردن آب و مایعات دیگر را کم می کنید؟
در صورت ابتلا به بی اختیاری ادرار ابتدا به پزشک مراجعه کنید تا علت ایجاد کنندهٔ آن درمان شود و مجبور نشوید که به خاطر آن فعالیت های اجتماعی، رفت وآمدها و مصاحبت با دوستان را کم کنید.
همچنین نوشیدن آب را کم نکنید. زیرا آب کافی برای دفع سموم بدن و جلوگیری از عفونت ادراری و پیشگیری از تشکیل سنگ های ادراری لازم است.در این جا ما انواع بی اختیاری ادرار و توصیه هایی برای هر کدام از آنها را می گوییم .عفونت ادراری به راحتی با آزمایش ادرار تشخیص داده می شود.● انواع بی اختیاری ادرار
بی اختیاری ادرار یکی از سه حالت زیر را دارد:
۱) حالت اول بی اختیاری ادرار:
در این حالت هنگام عطسه، سرفه، خنده و برخاستن از زمین، بی اختیار چند قطره ادرار خارج می شود. این حالت در زن ها خیلی بیشتر است که ممکن است به علت عفونت ادراری ،تغییرات مجرای ادرار با افزایش سن و یا زایمان های متعدد باشد. توصیه هایی برای حالت اول بی اختیاری ادرار :
▪ این مشکل قابل حل است پس برای برطرف شدن آن حتماً به پزشک مراجعه کنید.
▪ هر ۲ ساعت برای ادرار کردن به توالت بروید.
▪ در طول روز ۶ تا ۸ لیوان مایعات بنوشید.
▪ بعد از ساعت ۸ شب ازنوشیدن مایعات خودداری کنید.
▪ لباس های آزاد و راحت بپوشید.
▪ عضلات کف لگن را تقویت کنید .
▪ مثانه را تقویت کنید.
▪ نوشیدن آب کافی برای جلوگیری از عفونت ادراری لازم است.
۲) حالت دوم بی اختیاری ادرار:
در ایـن حالت احساس ناگهانی و شدید برای ادرار کردن ایجاد می شود. اما قبل از رسیدن به دستشویی ادرار می ریزد. توصیه هایی برای حالت دوم بی اختیاری ادرار :
▪ این مشکل قابل حل است پس برای برطرف شدن آن حتماً به پزشک مراجعه کنید.
▪ هر ۲ ساعت برای ادرار کردن به توالت بروید.
▪ در طول روز ۶ تا ۸ لیوان مایعات بنوشید.
▪ بعد از ساعت ۸ شب از نوشیدن مایعات خودداری کنید.
▪ لباس های آزاد و راحت بپوشید.
▪ برای داشتن آرامش تمرین کنید .درکتاب چهارم این مجموعه توصیه هایی برای آرامش بیشتر ارایه می شود.
▪ از ورزش های سخت اجتناب کنید.
▪ قهوه، نوشابه های گازدار، غذاهای پرادویه میل نکنید.
▪ مثانه را تقویت کنید.
▪ عضلات کف لگن را تقویت کنید .
● چگونه مثانه را تقویت کنیم؟
برای این کار سعی کنید کم کم مدت زمان بیشتری ادرارتان را نگه دارید.برای شروع هر ۲ ساعت یک بار ادرار کنید. به تدریج سعی کنید این مدت زمان ۲ ساعت را بیشتر کنید.اینکه چقدر این فاصلـه زمانـی را بیشتر می کنید به خودتان بستگی دارد؛ ولی باید درحدی باشد که ادرار نریزد. کم کم این فاصله را به ۳ تا ۴ ساعت برسانید. این تمرین را لازم نیست که شب ها انجام دهید. با انجام این تمرین توانایی مثانه برای نگه داشتن ادرار بیشتر می شود.
● چگونه عضلات کف لگن را تقویت کنیم ؟
▪ تمرین اول:
هربار که برای ادرار کردن به توالت می روید، چندین بار به طور ارادی، دفع ادرار را شروع و قطع کنید.
▪ تمرین دوم :
ناحیهٔ مقعد را سفت کنید؛ مانند حالتی که می خواهید مانع دفع مدفوع شوید و این حالت را برای مدت ۵ ثانیه حفظ نموده و بعد رها کنید. در طول انقباض نفس خود را حبس نکنید. این کار را چندین بار در طول روز انجام دهید.تکرار تمرین باید در حدی باشد که خسته نشوید. این تمرین را در حالت ایستاده ، نشسته و یا خوابیده می توانید انجام دهید.
۳) حالت سوم بی اختیاری ادرار :
در این حالت مثانه خیلی پر شده است وادرار به صورت قطره قطره به طور غیر ارادی می ریـــزد. زمانی که فرد به دستشویی می رود ادرار به طور کامل خالی نمی شود. این حالت بیشتر در مردها دیده می شود که دلیل آن تنگ شدن مجرای ادرار به خاطر بزرگ شدن غدهٔ پروستات است. توصیه هایی برای حالت سوم بی اختیاری ادرار :
▪ این مشکل قابل حل است پس برای برطرف شدن آن حتماً به پزشک مراجعه کنید.
▪ در طول روز ۶ تا ۸ لیوان مایعات بنوشید.
▪ بعد از ساعت ۸ شب از نوشیدن مایعات خودداری کنید.
▪ در زمان ادرار کردن عضلات شکم را سفت کنید. سپس به آرامی با دست زیر شکم را به سمت پایین فشار دهید. این فشار به مثانه منتقل شده و به تخلیه ادرار کمک می کند.
▪ برای درمان بزرگی غدهٔ پروستات به موقع مراجعه کنید.
سرطان پروستات ممکن است علائمی شبیه بزرگی پروستات داشته باشد.
سرطان پروستات اگر زود تشخیص داده شود، درمان می شود.
● بزرگی غده پروستات
غده پروستات در مسیر مجرای ادرار همهٔ مردان قرار دارد. با افزایش سن این غده بزرگ می شود و در برخی از مردان مشکلاتی را در ادرار کردن ایجاد می کند.
توجه به علائم و درمان به موقع بزرگی غدهٔ پروستات از ایجاد مشکلات بیشتر و شدیدتر جلوگیری خواهد کرد. اگر هریک از علائم زیر را دارید برای بررسی وضعیت غدهٔ پروستات به پزشک مراجعه کنید:
▪ بعد از اتمام ادرار، احساس می کنید ادرارتان کاملاً خالی نشده است .
▪ با فاصلهٔ زمانی کمتر از ۲ ساعت دوباره مجبور هستید برای ادرار کردن به دستشویی بروید.
▪ هنگام ادرار کردن چند بار ادرار قطع و دوباره شروع می شود.
▪ نگه داشتن ادرار سخت شده است .
▪ فشار جریان ادرار نسبت به قبل کم شده است .
▪ وقتی برای ادرار کردن به دستشویی می روید برای شروع ادرار مجبورید زور بزنید.
▪ بعد از رفتن به رختخواب چندین بار مجبورید برای ادرار کردن بلند شوید.
▪ سوزش ادرار دارید.
▪ ادرار قطره قطره می آید.
‌● خلاصه
«یبوست »یکی از مشکلات شایع است که عوامل مختلفی در ایجاد آن دخالت دارند. مصرف غذاهای حاوی فیبر مثل میوه ها و سبزی ها، نان های سبوس دار، نوشیدن مایعات کافی و اجابت مزاج در زمان مشخص از هر روز به جلوگیری از یبوست کمک می کند.
ورزش و فعالیت بدنی منظم نیز فعالیت روده ها را افزایش میدهد.همواره باید در نظر داشت که مصرف داروهای مسهل نباید اولین اقدام برای درمان یبوست باشد.
«بی اختیاری ادرار» یکی دیگر از مشکلاتی است که در دورهٔ سالمندی شایع است . برای کم کردن این مشکل ضمن رعایت دستوراتی که پزشک توصیه می کند انجام یـــــکسری توصیه ها از جمله تمرین هایی برای تقویت عضلات کف لگن نیز مفید است. به خاطر داشته باشید که نباید به علت ابتلاء به بی اختیاری ادرار مصرف آب را کم کنید.بزرگی غدهٔ پروستات در مردان سالمند شایع است. اگر با علائم آن آشنا باشید می توانید برای درمان به موقع اقدام نمایید.
hi dr!
     
  

 
هیپوگلیسمی‌ عملکردی‌ یا پایین‌ افتادن‌ قندخون‌ به‌ علت‌ تولید بیش‌ از اندازه‌ انسولین‌

هیپوگلیسمی‌ عملکردی‌


هیپوگلیسمی‌ عملکردی‌ عبارت‌ است‌ از پایین‌ افتادن‌ قندخون‌ به‌ علت‌ تولید بیش‌ از اندازه‌ انسولین‌ از لوزالعمده‌. این‌ یک‌ بیماری‌ نیست‌ و غالباً اگر تنها براساس‌ علایم‌ تصمیم‌ گرفته‌ شود، اشتباه‌ تشخیصی‌ رخ‌ می‌دهد. این‌ اختلال‌ برخلاف‌ تصور شایع‌ نیست‌ (مگر در بیماران‌ دیابت‌).
● علایم‌ شایع‌
فراوانی‌ و شدت‌ علایم‌ زیر در افراد مختلف‌ متفاوت‌ است‌:
▪ ضعف‌ یا از حال‌ رفتن‌
▪ تعریق‌
▪ گرسنگی‌ زیاد
▪ عصبی‌ بودن‌ و لرزش‌ دست‌ها
▪ سردرد
▪ گیجی‌
▪ تغییرات‌ شخصیتی‌
▪ گاهی‌ صرع‌ و تشنج‌
▪ ندرتاً نامنظمی‌ ضربان‌ قلب‌
▪ندرتاً از دست‌دادن‌ هوشیاری‌
● علل‌
هیپوگلیسمی‌ عملکردی‌ احتمالاً در اثر تولید بیش‌ از اندازه‌ انسولین‌ از لوزالعمده‌ در پاسخ‌ به‌ مصرف‌ شکر و سایر هیدارت‌های‌ کربن‌ (قندها)، ورزش‌ سنگین‌، حاملگی‌، یا علل‌ ناشناخته‌ به‌ وجود می‌آید.
موارد و داروهای‌ زیر سطح‌ قندخون‌ را در بعضی‌ از افراد پایین‌ می‌آورند: تنباکو؛ کافئین‌؛ الکل‌؛ آسپیرین‌؛ قرص‌های‌ قندخون‌ از نوع‌ سولفونیل‌ اوره‌ (مثل‌ گلی‌بی‌گلامید)؛ متفورمین‌؛ هالوپریدول‌؛ پروپوکسی‌فن‌؛ کلرپرومازین‌؛ پروپرانولول‌؛ پنتامیدین‌؛ دیزوپرامید
ندرتاً تومور لوزالعمده‌
نارسایی‌ مزمن‌ کلیه‌
● عوامل تشدید کننده بیماری
▪ استرس‌
▪ رژیم‌ غذایی‌ نامناسب‌
▪ مصرف‌ دخانیات‌
▪ مصرف‌ داروهایی‌ مثل‌ داروهای‌ فهرست‌ شده‌ در بالا
▪ خستگی‌ یا کار زیاد
● پیشگیری‌
▪ دستورات‌ غذایی‌ که‌ زیرعنوان‌ رژیم‌ غذایی‌ آمده‌اند را رعایت‌ کنید.
▪ از استرس‌ اجتناب‌ کنید.
▪ از مصرف‌ دخانیات‌ خودداری‌ کنید.
▪ از نوشیدن‌ الکل‌ جداً پرهیز کنید.
▪ سعی‌ کنید علایم‌ زودهنگام‌ این‌ حالت‌ را شناسایی‌ کنید و سریعاً اقدام‌ مناسب‌ را در پیش‌ گیرید.
● عواقب‌ مورد انتظار
علایم‌ را می‌توان‌ با درمان‌ کنترل‌ نمود.
● عوارض‌ احتمالی‌
احتمال‌ بروز حمله‌ پایین‌ افتادن‌ قندخون‌ به‌ هنگام‌ شناکردن‌، کارکردن‌ با ماشین‌ها، یا رانندگی‌
● درمان‌
▪ اصول‌ کلی‌
ـ امکان‌ دارد انجام‌ بررسی‌های‌ آزمایشگاهی‌ مثل‌ اندازه‌گیری‌ قندخون‌ و بررسی‌ میزان‌ تحمل‌ گلوکز توصیه‌ شود.
ـ به‌ فکر تغییر شیوه‌ زندگی‌ خود باشید.
ـ روان‌درمانی‌ یا مشاوره‌ برای‌ فراگیری‌ روش‌های‌ مقابله‌ با استرس‌
▪ داروها
معمولاً دارویی‌ برای‌ این‌ اختلال‌ ضرورت‌ ندارد.
▪ فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری
محدودیتی‌ برای‌ آن‌ وجود ندارد.
▪ رژیم‌ غذایی‌
روزانه‌ ۶-۵ وعده‌ غذایی‌ کوچک‌ که‌ حاوی‌ تنها مقدار کمی‌ از هیدارت‌های‌ کربن‌ ساده‌، مقدار متوسطی‌ از چربی‌ و دارای‌ پروتئین‌ زیادی‌ هستند میل‌ کنید. هیچ‌کدام‌ از وعده‌های‌ غذایی‌ را جا نیاندازید. میان‌ غذاهای‌ بین‌ وعده‌های‌ غذایی‌ باید حاوی‌ پروتئین‌ باشند، مثل‌ مرغ‌، تخم‌مرغ‌، پنیر، آجیل‌، یا شیر بدون‌ سر شیر، و نه‌ هیدارت‌ کربن‌. از خوردن‌ شیرینی‌های‌ خیلی‌ شیرین‌ پرهیز کنید.
● درچه شرایطی باید به پزشک مراجعه نمود؟
▪ اگر شما یا یکی‌ از اعضای‌ خانواده‌تان‌ علایم‌ هیپوگلیسمی‌ عملکردی‌ را دارید.
hi dr!
     
  

 
مروری بر هموروئید

هموروئیدها یا توده ها، یکی از معمولترین و آزار دهنده ترین اختلالات انسانی هستند. هموروئیدها خودشان به ندرت شدید هستند اما می توانند بی نهایت دردسرساز باشند. در برخی موارد، هموروئیدها ممکن است یک اختلال شدیدتر از قبیل سرطان کولون یا رکتال را بپوشانند.



بنابراین، هموروئیدها به تشخیص مناسب و درمان توسط یک پزشک نیاز دارند.
هموروئیدها وریدهای گشاد شده (بزرگ شده) هستند که در اطراف مقعد و رکتوم رخ می دهند. آنها ممکن است خارجی (خارج از مقعد) یا داخلی باشند و به سمت خارج حرکت کنند. در هر دو این موارد، هموروئیدها می توانند به صورت توده ها یا برآمدگی ها حس و دیده شوند. هموروئیدها همچنین ممکن است درون رکتوم بمانند و بنابراین نمی توانند حس یا دیده شوند. این نوع هموروئیدها، هموروئیدهای داخلی نامیده می شوند.
● چه چیزی هموروئیدها را ایجاد می کنند؟
یک علت معمول هموروئیدها صرفاً وضعیت ایستادن است که در آن تمام خون بالای رکتوم فشار را بر روی نواحی رکتال و مقعد می آورد. بیماریهای دیگری که به هموروئیدها کمک می کنند شامل عادات روده ای ضعیف، یبوست، اسهال، حاملگی، چاقی و بخصوص فشار آوردن مکرر هنگام اجابت فراج هستند. هرچند، برخی بیماران هیچیک از این بیماریها را نخواهند داشت و با این حال به هموروئیدها مبتلا می شوند.
● عوارض چه هستند؟
هموروئیدها می توانند ناراحتی متعدد اما مشکلات غیر جدی ایجاد کنند.
▪ ترومبوز و درد:
یک لخته خون در هموروئید ممکن است درد شدید ایجاد کند و معمولاً به توجه فوری پزشکی نیاز دارد.
▪ خونریزی:
هموروئیدها چه در خارج و چه در داخل قرار گرفته باشند می توانند خون قرمز تازه را تراوش کنند. هموروئیدهای خارجی اغلب چکیدن خون از مقعد را هنگام نشستن در دستشویی ایجاد می کنند. خون همچنین ممکن است به شکل لکه دار کردن لباس زیر دیده شود. هموروئیدهای داخلی که خونریزی می کنند ممکن است خون تازه در مدفوع ایجاد کنند.
▪ خارش و تحریک:
هموروئیدهای خارجی می توانند خارش دار باشند، بخصوص اگر ناحیه مرطوب و تحریک شده باشد.
● آیا هموروئیدها می توانند سرطان ایجاد کنند؟
هموروئیدها سبب توسعه سرطان نمی شوند. هرچند، هم هموروئیدها و هم سرطان می توانند خونریزی مقعدی ایجاد کنند. در واقع بسیاری از اختلالات می توانند علت خونریزی مقعدی باشند. هنگامیکه خونریزی مقعدی در فرد بالای ۳۰ سال، و بخصوص در افراد بالای ۵۰ سال، رخ می دهد باید به عنوان یک مشکل جدی در نظر گرفته شود تا زمانیکه یک تشخیص دقیق داده شود. پزشکی که مستقیماً ناحیه مقعد را آزمایش می کند اغلب می تواند تشخیص اختصاصی را بدهد.
● درمان
درمان انواع هموروئیدها به اینکه آنها کجا هستند، چه هستند، چه مشکلاتی ایجاد می کنند، و چقدر شدید هستند، بستگی دارد. اغلب، زمان و پروسه طبیعی بهبودی، هموروئیدها را با درمان کوچک یا غیر خاص برطرف می کند هنگامیکه هموروئیدها به درمان نیاز دارند، معیارهای عمومی زیر توصیه می شوند:
۱) درمان سنتی
▪ ناحیه مقعد را تمیز نگه دارید، یک صابون ملایم و مالش ملایم پس از اجابت مزاج را بکار برید. از ماساژ دادن شدید ناحیه اجتناب کنید.
▪ مقعد و هموروئیدها را تا آنجائیکه امکان دارد خشک نگه دارید، یک پودر تالک و یک پد از دستمال نرم جهت جذب رطوبت بکار برید.
▪ یک رژیم غذایی غنی از فیبر (برن) و سبوس دار بخورید. فیبر و برن آب را در مدفوع نگه می دارند، مدفوع نرم و حجیم ایجاد می کنند که عبور آنرا آسانتر می کند و تمایل به توسعه هموروئیدها را کاهش می دهند. عوامل حجم دهنده در داروخانه ها در دسترس هستند.
▪ از فشار آوردن به خود هنگام اجابت مزاج اجتناب کنید.
▪ هنگام بروز ترومبوز، درد، و حساسیت ، حمام کردن دروان داغ ۱۰ تا ۲۰ دقیقه، دو تا سه بار در روز گرما را به ناحیه می آورد و رفع درد را فراهم می کند و سبب بهبودی می گردد. این کار وان کوچک داغ نامیده می شود.
۲) بستن و بند آوردن رگ
یک روش معمول درمان هموروئیدهای داخلی کاربرد یک باند پلاستیکی کوچک جهت بندآوردن ورید متورم اصلی است. گردش خون متوقف می شود و هموروئید کوچکتر می شود. تکرار درمانها گاهی اوقات ضروری است.
۳) انعقاد نوری مادون قرمز
یک منبع نور مادون قرمز می تواند جهت انعقاد وریدی های هموروئیدی داخلی بکار رود. اغلب بیش از یک درمان ضروری است.
۴) لیزر
لیزر یک اشعه نوری با شدت بالا را به بافت هدف گیری می کند و بنابراین گرما تولید می کند، بنابراین هموروئید را منعقد می کند یا می سوزاند. این تکنیک هنوز در فاز تحقیقاتی است اما ممکن است در آینده کاربرد داشته باشد.
۵) جراحی
گاهی اوقات در درمان هموروئیدها توصیه می شود. جراحی معمولاً برای موارد زیر نگه داشته می شود:
▪ لخته(ترومبوز) حاد و دردناک هموروئیدها
▪ هموروئیدهای خونریزی کننده فراوان یا مداوم
▪ هموروئیدهای طولانی مدت، برگشت ناپذیر یا بزرگ
▪ هنگامیکه درمانهای دیگر ناموفق هستند
پزشک مورد هر بیمار را جهت تشخیص درمان مناسب ارزیابی می کند.
● جهت جلوگیری از هموروئیدها
▪ فیبر، برن، یا سبوس فراوان بخورید یا یک عامل حجیم کننده جهت ابقاء حرکات منظم و آسان روده ای بکار برید.
▪ هنگام ضرورت مدفوع، حرکت روده را به تاخیر نیندازید یا از آن جلوگیری نکنید.
▪ ورزش بخصوص ایروبیک ممکن است به حرکات روده ای منظم تر کمک کند.
▪ مایعات فراوانی بنوشید و وعده های غذایی برنامه ریزی شده منظمی بخورید.
▪ ناحیه اطراف مقعد را تمیز و خشک نگه دارید.
● خلاصه
هموروئیدها اختلالات معمول خاصی هستند و اغلب به خودی خود یا با حداقل درمان بهبود می یابند. درمان معمولاً ساده و موثر است، اگر چه جراحی گاهی اوقات ضروری است. هموروئیدها می توانند یک اختلال جدی تر را بپوشانند و بنابراین باید به شکلی مناسب توسط یک پزشک ارزیابی و تشخیص داده شوند. افراد مبتلا به هموروئیدها که با پزشک خود رابطه نزدیکی دارند معمولاً از یک نتیجه خوب و رفع این اختلال معمول مطمئن هستند.

مترجم دکتر نگار اصغر بیک

محیا نیوز
hi dr!
     
  

 
همورئید یا بواسیر چیست

● همورئید( بواسیر ) چیست ؟
همورئید( بواسیر ) به شرایطی اطلاق می شود که سیاهرگهای اطراف و داخل راست روده و مقعد برجسته و متورم شده اند. این حالت می تواند در اثر فشار بیش از حد برای دفع مدفوع ایجاد شود، (مثلاً در یبوست مزمن) سایر حالاتی که باعث همورئید می شوند شامل : حاملگی، پیری، اسهال ، اسهال مزمن و مقاربت مقعدی می باشد. همورئید می تواند هم در داخل مقعد ایجاد شود که به آن همورئید داخلی گفته شده و هم در خارج و پوست اطراف مقعد ایجاد شود که به آن همورئید خارجی می گویند.
● دلایل ایجاد بیماری
قبل از توضیح علائم همورئید باید متذکر شد که بسیاری از بیماریهای مقعد مثل شقاق، آبسه مقعدی و التهاب و خارش ناحیه مقعد و … علائم مشابه همورئید داشته و به اشتباه علائم آنها به همورئید نسبت داده می شود. علائم همورئید معمولاً در عرض چند روز رفع می شود و این بیماری خطرناک و تهدید کننده حیات نیست.
گرچه افراد زیادی به همورئید مبتلا می باشند، ولی همه آنها علامتدار نیستند. در میان افراد علامتدار مبتلا به همورئید داخلی، شایعترین علامت دیدن خون روشن برروی مدفوع و یا کاسه توالت می باشد. در موراد شدید نیز همورئید داخلی آنقدر بزرگ می شود که از مقعد بیرون زده و ملتهب و دردناک می شود.
علائم همورئید خارجی ممکن است شامل، تورم دردناک و یا ایجاد یک توده سفت در اطراف مقعد( که از تجمع لخته خونی در آن مکان ایجاد شده است) باشد که به این حالت اخیر همورئید ترومبوزه خارجی می گویند.
همچنین، زور زدن بیش از حد، تمیز کردن وسواس گونه و شدید ناحیه مقعد نیز می تواند علائم فرد را تشدید کند.
● شیوع همورئید چقدر است ؟
همورئید چه در زنان و چه در مردان بسیار شایع می باشد. در حدود نیمی از جمعیت بالای ۵۰ سال به آن مبتلا بوده و در میان زنان حامله نیز شیوع زیادی دارد. در زنان حامله هم بعلت فشار جنین به روی احشاء شکمی و هم بعلت تغییرات هورمونی، سیاهرگهای مقعدی متورم می شوند. همچنین در هنگام زایمان نیز بر روی این وریدها فشار زیادی وارد می شود، ولی بهر صورت در بیشتر زنان همورئید ناشی از حاملگی یک مسأله زودگذر و غیردائمی است.
پزشک مقعد و راست روده رامعاینه می کند( بوسیله دستگاهی که در داخل مقعد گذاشته می شود و داخل مقعد و پائین راست روده دیده می شود و به آن آنوسکوپ می گویند) و بدنبال وریدهای برجسته و متورم می گردد. همچنین گاهی پزشک پس از پوشیدن دستکش با انگشت می تواند محیط داخل مقعد را معاینه کند تا از اختلالات دیواره مقعد اطلاع حاصل کرده و آنها را لمس کند.
گاهی لازم است بوسیله سیگموئیدوسکوپ ( وسیله ای که علاوه بر راست روده قسمت سیگموئید که قسمت انتهای روده بزرگ در طرف چپ می باشد را نشان می دهد ) بیمار معاینه شود تا سایر علل خونریزی گوارشی رد شود.
● درمان همورئید چیست ؟
در قدم اول سعی بر آن است که همورئید با درمانهای طبی درمان شود.
▪ ابتدا باید بوسیله انجام کارهای زیر علائم بیمار را تخفیف داد:
۱- نشستن در لگن حاوی آب گرم برای مدت ۱۰ دقیقه چند بار در روز
۲- استفاده از پمادهای ضد همورئید در ناحیه درگیر ( برای مدت کوتاه )
پس از تخفیف علائم، لازم است برای جلوگیری از عود همورئید، فشار و حالت زور زدن هنگام اجابت مزاج در فرد به حداقل برسد. برای این کار پزشکان توصیه می کنند که فرد مصرف میوه و سبزی ها و مایعات در رژیم غذائی خود را افزایش دهد. بیماران با مصرف میوه و سبزی ها که حاوی فیبر بوده و همچنین مصرف حداقل ۸-۶ لیوان آب در روز مدفوع نرمتر و حجیم تری خواهند داشت. مدفوع نرمتر، راحت تر دفع شده و فشار کمتری به فرد می آورد، بنابراین این وریدهای مقعدی هم کمتر تحت فشار قرار می گیرند.
علاوه بر مصرف میوه ها گاهی پزشکان مکملهائی که باعث افزایش حجم مدفوع می شوند مثل پسیلیوم (Psyllium) و متیل سلولز (Methyl Cellulose) را نیز برای بیماران تجویز می کنند تا مدفوع نرمتری داشته باشند.
در مواردی نیز همورئید باید بوسیله جراحی درمان شود. در این موارد با نابود کردن وریدهای واریسی ناحیه مقعد همورئید درمان می شود.
۱- بستن ورید مقعدی بوسیله باند لاستیکی : در این روش یک نوار لاستیکی دور پایه ورید متورم بسته می شود. با بستن این نوار جریان خون آن قطع شده و پس از چند روز ورید خشک و چروکیده شده و کنده می شود.
۲- اسکلروتراپی : در این روش با تزریق مواد شیمیائی بداخل همورئید و اطراف آن باعث چروکیده شدن آن می شوند.
۳- کوآگولاسیون با نور مادون قرمز : یک وسیله مخصوص می باشد که همورئید را می سوزاند.
۴- عمل جراحی برداشتن همورئید : گاهی در موارد همورئید داخلی و خارجی خیلی بزرگ یا همورئید با علائم شدید ممکن است نیاز به جراحی وریدهای برجسته داشته باشد.
● چگونه می توان از همورئید پیشگیری کرد ؟
بهترین روش برای جلوگیری از همورئید، کمتر فشار وارد کردن به خود در هنگام دفع مدفوع می باشد که برای این کار باید به محض احساس دفع، فرد به دست شوئی برود و مدفوع خود را نگاه ندارد،مصرف میوه و سبزی ها را افزایش دهد، ورزش شامل پیاده روی نیز به دفع راحت تر مدفوع کمک می کند و از یبوست جلوگیری می نماید.
hi dr!
     
  

 
سندرم روده تحریک‌پذیر

وقتی روده‌ها از کوره در می‌روند!


سندرم روده تحریک‌پذیر، یک اختلال شایع، مزمن و راجعه عملکردی روده‌هاست که با علایمی شامل درد شکم، سوءهاضمه و حرکات غیرعادی روده‌ها که باعث اسهال، یبوست یا دوره‌های متناوب اسهال و یبوست می‌شوند، تشخیص داده می‌شود. با وجود پیشرفت‌های فراوان در تکنیک‌های تشخیص و درمان بیماری‌ها، هنوز هم پزشکان و بیماران از درمان سندرم روده تحریک‌پذیر ناتوان هستند. هدف از درمان سندرم روده تحریک‌پذیر، برطرف‌کردن علایم اصلی گوارش است.

در اولویت اول غلبه بر علایمی نظیر درد شکم، سوءهاضمه، اسهال یا یبوست مطرح است و سعی بر آن است که فاکتورهای تشدید‌کننده علایم، تحت کنترل قرار‌گیرند. استراتژی‌های مدیریت این سندرم شامل پیشگیری از بروز علایم با استفاده از عوامل غیر دارویی، درمان مستقیم علایم با تجویز دارو و بهره‌گیری از فلور طبیعی روده است.
● پیشگیری با کمک عوامل غیردارویی
رفتار – شناخت درمانی، روان‌درمانی و هیپنوتراپی ممکن است در برخی از بیماران مبتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر موثر باشند. روا‌ن‌درمانی به خصوص در بیمارانی که به درمان مستقیم علایم با دارو پاسخ نداده‌اند، توصیه می‌شود. استفاده از تکنیک‌های کاهش اضطراب و آرامش، هرچند که در افراد مختلف نتایج متفاوتی داشته‌است ولی در نهایت در اغلب بیماران، کیفیت زندگی را بهبود می‌بخشد. پرهیزهای غذایی در گرو‌هی از بیماران موثر شناخته شده‌اند. محدودسازی مصرف لاکتوز به جز در افراد مبتلا به کمبود آنزیم لاکتاز، چندان در بهبود علایم موثر نبوده‌اند. کاهش مصرف شیرین‌کننده‌ها و هضم‌دهنده‌های مصنوعی، فروکتوز و نوشابه‌های قنددار (یا سایر نوشیدنی‌ها یا غذاهای تولیدکننده گاز)می‌تواند در کاهش اسهال، نفخ و احساس سنگینی بیماران موثر باشد.
● درمان مستقیم علایم
برای درمان مستقیم علایم سندرم روده تحریک‌پذیر، به طرح علایمی می‌پردازیم که بیشترین شکایات بیماران را شامل می‌شوند. این علایم به طور معمول
▪ درد شکم
▪ اسهال
▪ یبوست
درمان مستقیم علایم در دو گروه دسته‌بندی می‌شوند:
۱) درمان‌های دارویی سنتی که هدف از آنها بهبود علایم خاصی است
۲) داروهایی که روی عوامل اجتماعی ایجادکننده بیماری تاثیر می‌گذارند
هرچند که بیشتر، درمان‌های سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرند و می‌توانند در بهبود علایم خاصی موثر باشند، اما داروهای جدید که بر میزان سروتونین تاثیر می‌گذارند، به مراتب اثربخش‌تر هستند. بسیاری از بیماران مبتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر از داروهایشان رضایت چندانی ندارند، زیرا در کنترل علایم، موفقیت چندانی نداشته‌اند یا عوارض جانبی داروها برای آنان قابل تحمل نیست. به علاوه، در بیشتر موارد با قطع دارو، مجددا علایم عود می‌کنند.
● علایم اصلی، درمان‌های موثر
۱) درد شکم:
داروهای ضد اسپاسم نظیر دی‌سیکلومین و هیوسیامین به طور گسترده‌ای برای درمان درد شکم و احساس سنگینی ناشی از سندرم روده تحریک‌پذیر کاربرد دارند. این گروه داروها فعالیت عضلات روده‌ها را کاهش می‌دهند و درد ناشی از اسپاسم عضلات صاف روده را برطرف می‌کنند. هرچند نتایج حاصل از مطالعات بالینی نشان داده‌‌اند که داروهای ضد اسپاسم در برطرف‌کردن درد شکم در این بیماران برتری چندی بر دارونما ندارند، اما اگر بیمارتان از مصرف داروهای ضد اسپاسم رضایت دارد، لزومی ندارد که داروی او را قطع کنید. داروهای ضد افسردگی برای درمان این بیماران که علایم اصلی آنها درد شکم و سوءهاضمه است و علایم آنها با استرس تشدید می‌شود، کاربرد دارند. داروهای مهارکننده بازجذب سروتونین، بر حرکات لوله گوارشی موثرند اما تحریک‌پذیری احشاء را کاهش نمی‌دهند.
۲)اسهال:
داروهای ضد اسهال برای کاهش ترانزیت روده در این بیماران کاربرد دارند. داروهای ضد اسهال باید در حدود نیم ساعت قبل از صرف غذا مصرف شوند. آلوسترون، آنتاگونیست گیرنده ۵HT۳ است و ترانزیت روده کوچک را کاهش داده، از حساسیت احشایی می‌کاهد. آلوسترون اخیرا در آمریکا برای درمان زنانی که مبتلا به اشکال شدید سندرم روده تحریک‌پذیر هستند و به سایر درمان‌های دارویی پاسخ نداده‌اند، به کار می‌رود هرچند مصرف آن به‌دلیل احتمال بروز عوارضی نظیر کولیت‌ایسکمیک و یبوست شدید، محدود شده است.
۳) یبوست:
مکمل‌های محلول (پسیلیوم) و غیرمحلول (متیل سلولز و پلی‌کربوفیل)، به مدفوع حجم می‌دهند و اغلب در این بیماران برای افزایش دفعات دفع و تسهیل عبور مدفوع، تجویز می‌شوند. تگاسرود که یک آگونیست انتخابی گیرنده ۵HT۴ است، ترانزیت روده را تسهیل می‌بخشد و از حساسیت احشایی می‌کاهد، اما FDA اعلام کرده‌است مصرف آن ممکن است به بروز حوادث ایسکمیک قلبی – عروقی بینجامد.
بهره‌گیری از فلور طبیعی روده
اخیرا گزارشات متعددی در مورد اثربخشی تجویز پروبیوتیک‌ها (زیست‌یار) و آنتی‌بیوتیک‌ها در بیماران مبتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر به دست آمده است. بیشتر پروبیوتیک‌ها شامل گونه‌های تولیدکننده اسید لاکتیک هستند. پروبیوتیک‌ها را می‌توان به مواد غذایی حاوی شیر اضافه کرد یا آن را به شکل کپسول، قرص یا پودر تجویز کرد.

دکتر شیرین میرزازاده
hi dr!
     
  
صفحه  صفحه 38 از 111:  « پیشین  1  ...  37  38  39  ...  110  111  پسین » 
خانه و خانواده

همه چیز درباره بیماری ها

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti Forums is not responsible for the content of external sites

RTA