انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
خانه و خانواده
  
صفحه  صفحه 41 از 111:  « پیشین  1  ...  40  41  42  ...  110  111  پسین »

همه چیز درباره بیماری ها


مرد

 
جوش‌های سر سیاه و درمان آن

جوش‌های سر سیاه برآمدگی‌های کوچکی‌اند که در خلل و فرج پوست جای گرفته‌اند. این عبارت، تعریف بسیار ساده‌ای از جوش‌های سر سیاه است. آن‌ها معمولاً زرد رنگ یا سیاه هستند. جوش‌های سر سیاه نوعی از آکنه هستند که تحت عنوان کومودودن‌های باز نیز بیان می‌شوند.

جوش‌های سر سیاه اولین گام برای ایجاد جوش هستند و قبل از اینکه باکتری‌ها خلل و فرج و روزنه‌های پوست را مورد حمله قرار دهند، تشکیل می‌گردند.

دوران بلوغ زمانی است که هورمون‌ها شروع به فوران کردن در بدن و پوست می‌نمایند. ترشح بیش از حد هورمون‌ها باعث تحریک غده‌های چربی پوست می‌گردد. این غده‌های چربی، غده‌های سباسه یا sebaceous نامیده می‌شوند. این تحریک به نوبه خود منجر به تولید بیش از حد چربی در روزنه‌های پوست می‌گردد. افزایش بیش از حد چربی منجر به مسدود شدن روزنه‌های پوست می‌گردد که متعاقبا منجر به ایجاد توده‌ای از چربی می‌شود که هنگامی‌که در معرض هوا قرار می‌گیرد به رنگ سیاه تبدیل می‌شود.

شرایط بسیاری وجود دارد که ممکن است باعث ایجاد جوش‌های سر سیاه با بدتر شدن آن‌ها شود. بعضی از شرایط ایجاد جوش‌های سرسیاه، استفاده از روغن‌های موضعی و لوازم آرایشی می‌باشند. اگر چه جوش‌های سرسیاه ممکن است در هر نوع پوستی وجود داشته باشند، لیکن حضور آن‌ها در پوست‌های خیلی چرب، بیشتر است.

دلایل شایع ایجاد جوش‌های سرسیاه
همان گونه که قبلاً اشاره گردید، جوش‌های سرسیاه معمولاً هنگامی گسترش می‌یابند که پوست ما چربی بیشتری را تولید نماید. یک عامل اصلی که در تولید بیش از حد چربی نقش دارد، رسیدن به سن بلوغ است. در این زمان تولید هورمون‌ها به خاطر ایجاد ماده‌ی جانبی به نام دی هیدروتسترون یا DHT نامنظم می‌گردد. دلایل بی نظمی به نوبه خود منجر به فعالیت بیش از حد غده‌های چربی و متعاقباً مسدود شدن روزنه‌های پوست می‌شود.

دلیل معمول دیگر حضور جوش‌های سر سیاه به خاطر عدم پاکسازی پوست است. زمانی که پوست به درستی تمیز نشود، سلول‌های مرده پوست در روزنه‌های پوست تجمع می‌یابند. این سلول‌های مرده باعث مسدود شدن روزنه های پوست گشته و متعاقباً باعث تولید زیاد چربی می‌گردد.

یکی از دلایلی که منتج به بسته شدن و مسدود شدن روزنه‌های پوست می‌گردد، آرایش کردن زیاد است. استفاده بیش از حد از مرطوب کننده‌ها، کرم پودرها یا ضد آفتاب‌ها نیز اثری مشابه استفاده بیش از حد از مواد آرایشی دارند.

اکیداً توصیه می‌گردد همیشه قبل از خواب شبانه، صورت خود را از هر آنچه که در طول روز استفاده نموده‌اید پاک سازید. اگر چه پاکسازی عمیق پوست ضروری است، اما ساییدن یا تمیز کردن بیش از حد نیز به عنوان یکی از دلایل ناهنجاری‌ها و تحریکات پوستی شناخته شده است. همچنین اگر چه چربی بیش از حد مضر است، لیکن پوست ما برای سالم ماندن نیاز به مقدار کمی چربی دارد.
ساییدن و تمیز کردن بیش از حد پوست، باعث تحریک غده‌های چربی گشته و آن‌ها را وادار می‌سازد تا چربی بیشتری تولید کنند. در اثر این افزایش چربی، روزنه‌های پوست مسدود گشته و به دنبال آن جوش‌ها خیلی بدتر از قبل ایجاد می‌گردند
رشد جوش‌های سرسیاه
پاکسازی منظم پوست به هر فردی توصیه می‌گردد، خواه این فرد دارای جوش‌های سرسیاه باشد یا فاقد آن باشد. نشانه‌های ابتدایی جوش‌های سرسیاه با چشم غیر مسلح قابل رویت نیستند.
اگر پوست شما تمیز نشود، آلودگی‌های بیشتری را جذب خود می‌نماید که ابتدا به صورت جوش‌های زردرنگ پدیدار شده و سپس به رنگ سیاه در می‌آیند. این برآمدگی‌ها بسیار سفت بوده و بیرون آوردن محتویات آن نیز مشکل است. به همین دلیل همیشه توصیه می‌شود که پوست خود را کاملا تمیز نمایید.

برداشتن جوش‌های سرسیاه
شما خودتان می‌توانید در صورتی که علامتی از عفونت یا لکه‌ای اطراف جوش نباشد، محتویات جوش‌های سرسیاه را خارج کنید. اگر قصد دارید چنین عملی را انجام دهید همیشه اطمینان یابید که از مواد استریل استفاده می‌نمایید. همچنین قابل ذکر است که از پاک بودن محیط خود نیز اطمینان حاصل کنید.

توصیه‌ای که از طرف کارشناسان پوست می‌شود این است که در گام اول، پوست خود را برای چند دقیقه در معرض بخار آب قرار دهید. بهترین راه برای این کار این است که صورت خود را بالای بخار آب داغ قرار دهید (فاصله صورت‌تان تا بخار طوری نباشد که بسوزید). همچنین توصیه می‌گردد حوله‌ای را روی سر خود گذاشته تا از پراکنده شدن بخار جلوگیری نمایید (مثل حالت بخور دادن). این روش روزنه‌ها را نرم نموده و باعث می‌شود پروسه استخراج جوش‌های سرسیاه دردناک نباشد، اما مواظب باشید خود را نسوزانید.

ترجیحاً استفاده از یک پاک کننده جوش سرسیاه و یا استخراج کننده کومودون توصیه می‌گردد. شما می‌توانید این محصولات را از داروخانه تهیه نمایید.

اکیداً توصیه می‌گردد که جوش‌های سرسیاهی را که وضعشان وخیم بوده، ملتهب و یا دارای عفونت هستند، دستکاری نکنید، زیرا این عمل، جوش‌ها را بدتر کرده و باعث ایجاد اسکار(جای جوش) بر روی پوست می‌گردد. در این گونه مواقع به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید تا جوش شما را خالی کند. پزشک قادر به پاکسازی عمیق پوست و از بین بردن جوش‌های سرسیاه یا سرسفید است. ممکن است هزینه چنین درمان‌هایی کمی بالا باشد، اما زمانی که شما نتایج بلندمدت آن را مشاهده کنید بسیار خوشحال خواهید شد.
منبع: محیا نیوز
بودی تـــــــو تو بغلم

گردنت بود رو لبم
     
  
مرد

 
!همه چیـز در مورد بیـماری دیابـت، این مرگ خامـوش

دیابت یا بیماری قند، یک اختلال متابولیک (سوخت و سازی) در بدن است. در این بیماری توانایی تولید انسولین در بدن از بین می‌رود و یا بدن در برابر انسولین مقاوم شده و بنابراین انسولین تولیدی نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را انجام دهد. نقش اصلی انسولین پایین آوردن قند خون توسط مکانیزم‌های مختلفی است. دیابت دو نوع اصلی دارد. در دیابت نوع یک تخریب سلولهای بتا در پانکراس منجر به نقص تولید انسولین می‌شود و در نوع دو مقاومت پیشرونده بدن به انسولین وجود دارد که در نهایت ممکن است به تخریب سلول‌های بتای پانکراس و نقص کامل تولید انسولین منجر شود. در دیابت نوع دو مشخص است که عوامل ژنتیکی، چاقی و کم‌تحرکی نقش مهمی در ابتلای فرد دارند.

از آنجا که در دیابت سرعت و توانایی بدن در استفاده و سوخت و ساز کامل گلوکز کاهش می‌یابد. از این‌رو میزان قند خون افزایش می‌یابد (هایپرگلایسمی). وقتی این افزایش قند در دراز مدت در بدن وجود داشته باشد عوارض میکرووسکولار دیابت ایجاد می‌شوند که می‌توانند اعضای مختلف بدن همچون کلیه، چشم و اعصاب را درگیر کنند. همچنین دیابت با افزایش ریسک بیماری‌های قلبی عروقی ارتباط مستقیمی دارد. لذا غربالگری و تشخیص زودرس این بیماری در افراد با ریسک بالا می‌تواند در پیشگیری از این عوارض موثر باشد. تشخیص و همچنین غربالگری دیابت با انجام آزمایش قند خون میسر است.

دسته‌بندی و سبب‌شناسی دیابت

بیماری دیابت انواع مختلفی دارد که معمولا در هنگام تشخیص متمایز می‌شوند. بنابراین تعیین نوع دیابت وابسته به شرایطی است که بیماری خود را در هنگام نشان بروز می‌دهد. در خیلی از بیماران به راحتی در یکی از دسته‌های مشخص دیابت جای نمی‌گیرند، مثلا فردی که دچار دیابت بارداری شده ممکن است بعد از پایان بارداری کماکان دچار دیابت باقی بماند و لذا نوع دیابتش به نوع ۲ تغییر دسته داده می‌شد. بنابراین برای پزشک و بیمار برچسب زدن نوع دیابت نسبت به درک علت و سبب این بیماری و درمان موثر آن اهمیت بسیار کمتری دارد. تقسیم بندی قدیم دیابت به دو نوع وابسته به انسولین و غیر وابسته به انسولین که توسط NDDG در ۱۹۷۹ معرفی شد و در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ به طور گسترده به کار رفت مشکلاتی در درمان به وجود آورده بود که در منجر به ارائه تقسیم بندی جدید دیابت توسط انجمن دیابت آمریکا به انواع: دیابت نوع یک، نوع ۲، سایر انواع و دیابت حاملگی در ۱۹۹۷ شد. این تقسیم بندی با وجودی که هنوز مشکلاتی دارد ولی مورد استفاده است.
مقایسه دیابت نوع یک و دو

- دیابت نوع یک

دیابت ناشی از واکنش ایمنی، (Type 1A) یک اختلال ناهمگون ناشی از جهش‌های (اتوزومال مغلوب و وابسته به ایکس مغلوب) شناخته شده و همچنین توارث چندژنی/کم‌ژنی است. این نوع دربرگیرنده ۵-۱۰ درصد از انواع دیابت است، قبلا واژه دیابت وابسته به انسولین و یا دیابت نوجوانی برای این نوع رایج بود. در این نوع از دیابت تخریب سلولی سلولهای بتا در پانکراس اتفاق می‌افتد. علت اصلی از دست رفتن سلول‌های β، تخریب سلولی ناشی از واکنش ایمنی سلولی است. در پی این تخریب مارکرهایی در خون رها می‌شوند که شامل آنتی‌بادی بر علیه انسولین، اتوآنتی‌بادیهای گاد (GAD۶۵)، اتوآنتی‌بادی تیروزین‌فسفاتاز IA-۲ و IA-۲β است. این مارکرها ممکن است در ۸۵-۹۰٪ از مبتلایان دیده شود. ارتباطی میان اچ‌ال‌ای‌های خاص و این نوع از دیابت هم مشاهده شده است. این نوع دیابت در افراد دارای HLA-DQA و DQB و همچنین افراد دارای ژن DRB بیشتر مشاهده می‌شود. شیوع این نوع از دیابت در افرادی که بیماری‌های خودایمن همچون بیماری گریوز، تیروئیدیت هاشیموتو، و بیماری آدیسون دارند بیشتر است. در پی تخریب سلولهای بتا توسط لنفوسیت‌ها ترشح انسولین کاهش می‌یابد تا جاییکه انسولین موجود نمی‌تواند قند خون را تنظیم کند. معمولا بعد از از دست رفتن ۸۰ تا ۹۰ درصد از سلول‌های بتا است که هایپرگلایسمی اتفاق می‌افتد و دیابت ممکن است تشخیص داده شود. در این مرحله است که بیمار نیازمند انسولین خارجی می‌شود تا از بروز کتوز جلوگیری شود و هایپرگلایسمی و همچنین متابولیسم چربی و پروتئین کنترل شود. در حال حاضر فاکتور اصلی ایجاد کننده دیابت نوع یک واکنش خودایمنی شناخته شده است. شواهد قوی نیز وجود دارند که عفونت ویروسی سلول‌های بتای پانکراس را به عنوان اتیولوژی این واکنش ایمنی مطرح کرده است. به این ترتیب که ویروس باعث ایجاد آنتی بادی‌هایی بر علیه پروتئین ویروس می‌شود که شعله‌ور کننده یک واکنش خود ایمن برعلیه سلول‌های بتای مشابه است.دیابت ناشی از ایمنی معمولا در کودکی و نوجوانی اتفاق می‌افتد اما ممکن است در هر سنی مشاهده شود.

دیابت ایدیوپاتیک: در مواردی از دیابت نوع یک علت مشخصی برای بروز آن یافت نشده و در این گروه طبقه‌بندی می‌شوند. بعضی از این بیماران دچار کمبود انسولین دائمی و مستعد کتواسیدوز هستند ولی هیچ شواهدی از واکنش‌های خودایمن در آنها مشاهده نمی‌شود. تعداد کمی از بیماران دیابت نوع یک ایدیوپاتیک هستند و این وضعیت شیوع بیشتر در نژاد آفریقایی و آسیایی دارد. این نوع بیشتر ارثی است و وابسته به اچ‌ال‌ای نیست. نیاز به انسولین خارجی در این بیماران پایدار نیست و می‌تواند گذرا و راجعه باشد.

- دیابت نوع دو

در دیابت نوع دو که ۹۰-۹۵٪ از بیماران دیابتی را شامل می‌شود، بدن نسبت به عملکرد انسولین دچار مقاومت می‌شود. این بیماران حداقل در ابتدای بیماری نقص انسولین نسبی (و نه مطلق) دارند. به این معنی که بدن فرد مبتلا انسولین تولید می‌کند و حتی ممکن است غلظت انسولین در خون از مقدار معمول آن نیز بیشتر باشد اما گیرنده‌های یاخته‌ای فرد نسبت به انسولین مقاوم شده و در حقیقت نمی‌گذارند انسولین وارد سلولها شده و اعمال طبیعی خود را انجام دهد. این بیماران برای زنده ماندن نیاز به درمان دائم با انسولین خارجی ندارند. علل متعددی برای این وضعیت وجود دارد، مکانیزم‌های جزئی بروز این وضعیت شناخته نشده است ولی مشخص است که تخریب اتوایمیون نقشی در بروز این بیماری ندارد.

دیابت نوع دوم در افراد چاق بیشتر دیده می‌شود و چاقی خود درجاتی از مقاومت به انسولین ایجاد می‌کند. درصد شیوع این بیماری در زنان بیش از مردان است. در این نوع از دیابت کتواسیدوز به ندرت خودبه‌خود ایجاد می‌شود بلکه در پی یک استرس همچون بروز یک بیماری یا عفونت ایجاد می‌شود. این نوع از دیابت معمولا سال‌ها تشخیص داده نشده باقی می‌ماند چرا که هایپرگلایسمی (افزایش قند خون) به تدریج ایجاد می‌شود و در اوایل در حدی نیست که علائم کلاسیک دیابت را نشان دهد. با این حال این بیماران در معرض عوارض ماکرووسکولار و میکرووسکولار دیابت هستند. مقاومت به انسولین ممکن است با کاهش وزن و درمان دارویی کمتر شود ولی به ندرت به حد طبیعی باز می‌گردد. با اینکه اخیرا افزایش شیوع این نوع در کودکان و نوجوانان و سنین پایین دیده شده ولی در بیشتر موارد ریسک بروز این نوع با افزایش سن، چاقی و نبود کمبود فعالیت بدنی بیشتر شده و بیشتر در زنان با سابقه قبلی دیابت بارداری و افراد دارای فشار خون بالا یا اختلال چربی خون دیده می‌شود. نوع دو زمینه ژنتیکی قویتری نسبت به نوع یک دارد، با این حال ژنتیک دیابت نوع دو پیچیده است و هنوز به خوبی تعریف نشده است.

- دیابت بارداری

هر نوع افزایش گلوکز خون در طی بارداری که به حد بالا ۵-۱۰٪ جمعیت برسد دیابت بارداری خوانده می‌شود. مشخص شده است که بارداری خود یکی از عوامل ایجاد کننده دیابت می‌تواند باشد. این اثر با افزایش مقاومت بدن به انسولین و افزایش انسولین برای جبران این مشکل ایجاد می‌شود. حاملگی می‌تواند حتی نواقص خفیف ترشح انسولین را آشکار کند، این منجر به ایجاد عدم تحمل به گلوکز و دیابت بارداری می‌شود. از طرفی بعضی از افراد که از قبل دچار اختلال خفیف قند خون هستند با آزمایش‌های غربالگری در طی بارداری تحت این گروه طبقه‌بندی می‌شوند. دیابت بارداری ۳-۸٪ از بارداری‌ها را درگیر می‌کند و همچنین یکی از عوامل خطر برای نتایج بد بارداری است. همچنین این وضعیت مستقلا می‌تواند باعث ایجاد دیابت نوع ۲ شود. تحقیقات نشان داده‌اند که ۵۰٪ از این زنان طی ۲۰-۳۰ سال بعد دچار دیابت خواهند شد. در سال‌های اخیر افزایش میزان ابتلا به دیابت بارداری مشاهده شده است. فاکتورهای ایجاد کننده متعددی برای این افزایش مطرح شده‌اند. شامل شیوع بالای چاقی در جوانان، بهبود بقای کودکان مونثی که وزن تولدشان در دو انتهای طیف وزن طبیعی تولد است. در بزرگسالی این کودکان دچار اختلال در عملکرد انسولین و یا توانایی ترشح انسولین هستند که می‌تواند آنها را مستعد ابتلا به دیابت بارداری کند. دیابت بارداری می‌تواند منجر به عوارض جدی و گسترده برای مادر و نوزاد شود. این عوارض را می‌توان با تشخیص و درمان مناسب کاهش داد، زنان دارای ریسک بالای ابتلا با آزمون ۷۵ گرمی تحمل گلوکز در اولین ویزیت بعد از بارداری آزمایش می‌شوند و آزمایش مجددی نیز در ۲۴ تا ۲۸ هفتگی بارداری انجام می‌شود. درمان دیابت بارداری در ابتدا با رژیم غذایی و فعالیت بدنی است و در صورت عدم پاسخ برای کنترل قند از درمان با انسولین استفاده می‌شود. این زنان پس از اتمام بارداری هم به طور منظم مورد آزمایش قرار می‌گیرند.

علائم و نشانه‌های بروز دیابت

در مراحل ابتدایی ممکن است دیابت بدون علامت باشد. بسیاری از بیماران به طور اتفاقی در یک آزمایش یا در حین غربالگری شناسایی می‌شوند. با بالاتر رفتن قند خون، علائم دیابت آشکارتر می‌شوند. پرادراری، پرنوشی، پرخوری، کاهش وزن با وجود اشتهای زیاد، خستگی و تاری دید از علایم اولیه شایع دیابت است. بسیاری از بیماران در هنگام تشخیص بیماری چندین سال دیابت داشته‌اند و حتی دچار عوارض دیابت شده‌اند. در کودکان دچار دیابت نوع یک علایم معمولا ناگهانی بارز می‌شوند، این افراد معمولا قبلا سالم بوده و چاق نبوده‌اند. در بزرگسالان این علایم معمولا تدریجی‌تر بارز می‌شوند. عارضه کتواسیدوز می‌تواند به عنوان علامت شروع کننده بیماری هم در دیابت نوع یک بارز شود. در دیابت نوع دو معمولا فرد تا سال‌ها بدون علامت است. علایم معمولا خفیف هستند و به طور تدریجی بدتر می‌شوند. در نهایت فرد دچار خستگی مفرط و تاری دید شده و ممکن است دچار دهیدراتاسیون شود. در این بیماران عارضه کتواسیدوز به علت تولید انسولین اندک کمتر دیده می‌شود. با این حال قند خون می‌توانید به مقادیر بسیار بالایی افزایش یابد و فرد دچار عارضه شوک هایپراوسمولار شود.

عوارض دیابت

عوارض دیابت بطور عمده به سه دسته تقسیم می‌شود: شامل رتینوپاتی (نابینایی)، نفروپاتی (آسیب‌های گلومرول و دفع آلبومین) و نوروپاتی (کاهش یا از دست دادن حس درد) است.

نفروپاتی دیابتی و بیماری‌های کلیه: بیماری‌های کلیه از یافته‌های شایع در دیابتی‌ها است. حدود نیمی از بیماران دیابتی در طول عمر خود علایم صدمه کلیوی را نشان می‌دهند. بیماری کلیه عارضه جدی است که می‌تواند منجر با کاهش طول و کیفیت عمر شود. نفروپاتی دیابتی شایعترین عارضه کلیوی دیابت است. نفروپاتی دیابتی به افزایش پیشرونده دفع پروتئین از ادرار (پروتئینوری) گفته می‌شود که در بیماران مزمن دیابتی دیده شده و منجر به کاهش عملکرد کلیه و در نهایت نارسایی کلیه می‌شود. عوامل خطر نفروپاتی دیابتی عبارت است از: طول مدت ابتلا به دیابت، کنترل قند ضعیف، فشار خون بالا، جنسیت مذکر، چاقی و مصرف سیگار. نفروپاتی مراحلی دارد که برای غربالگری، تشخیص و تعیین پروگنوز بیماری کاربرد دارد. در ابتدا بیماران دیابتی دفع طبیعی آلبومین دارند. در مراحل اولیه بروز نفروپاتی دفع پروتئین آلبومین در مقادیر اندک (میکروآلبومینوری) از ادرار ایجاد می‌شود. میزان دفع به تدریج افزایش می‌یابد تا در طی پیشرفت نفروپاتی به دفع واضح پروتئین از ادرار منجر شود. عبور از هر یک از این مراحل حدود پنج سال به طول می‌انجامد. در اواخر این روند سرعت افت عملکرد کلیه افزایش می‌یابد و لذا نارسایی کلیه در مراحل آخر بیماری آشکار می‌شود.

علاوه بر نفروپاتی دیابتی، این بیماران ممکن است سایر بیماری‌های کلیه همچون نفروپاتی ناشی از فشار خون و نفروپاتی ایسکمیک را دچار شوند. این بیماری‌ها به طور مستقل یا همزمان با نفروپاتی دیابتی اتفاق می‌افتند. بعضی مطالعات مطرح کرده‌اند که در نیمی از بیماران دیابتی دچار نارسایی کلیوی آلبومینوری وجود ندارد. این مساله اهمیت توجه به سایر ارزیابی‌های عملکرد کلیه علاوه بر آلبومین ادرار را مطرح می‌کند.

رتینوپاتی دیابتی: دیابت می‌تواند باعث نابینایی شود، رتینوپاتی دیابتی شایعترین علت موارد جدید نابینایی در افراد مسن رتینوپاتی دیابتی است. کاهش بینایی همچنین با عوارض دیگری شامل افتادن، شکستگی استخوان ران و افزایش چهار برابر مرگ و میر همراه است. به طور کلی رتینوپاتی دیابتی به سه شکل دیده می‌شود: ۱-ادم ماکولا (نشت عروقی منتشر و یا موضعی در ماکولا) ۲-تجمع پیشرونده عروقی (میکروآنوریسم، خونریزی‌های داخل شبکیه، خمیدگی عروقی، مالفورماسیون‌های عروقی (رتینوپاتی دیابتی غیر پرولیفراتیو) و ۳-انسداد شریانی شبکیه در مراحل آخر.

نوروپاتی دیابتی: بیماران دیابتی ممکن است دچار طیف گسترده‌ای از اختلالات چندگانه اعصاب شوند که انواع اعصاب مختلف حسی و حرکتی را می‌تواند درگیر کند. این عارضه معمولا طی ۱۰ سال از بروز بیماری در ۴۰ تا ۵۰ درصد از دیابتی‌ها مشاهده می‌شود. افراد مبتلا شده به دیابت نوع یک تا پنج سال پس از بروز بیماری ممکن است دچار نوروپاتی نشوند اما در دیابت نوع دو ممکن است این عوارض از همان ابتدا وجود داشته باشند. فاکتورهای خطری که ریسک بروز نوروپاتی را در دیابتی‌ها افزایش می‌دهند عبارتند از: افزایش میزان قند خون، افزایش تری‌گلیسیرید خون، شاخص توده بدنی بالا، مصرف سیگار و فشار خون بالا. زخم پای دیابتی تا حدود زیادی وابسته به نقص حسی ناشی از نوروپاتی دیابتی است که خود عارضه جدی است و می‌تواند منجر به قطع عضو شود. از مشکلات دیگر در نوروپاتی دیابتی دردهای نوروپاتیک است که ناشی از اختلال در اعصاب سمپاتیک است و می‌تواند مشکلات بسیاری برای بیمار و درمانگر ایجاد کند. تشخیص زودرس نوروپاتی اهمیت زیادی در پیشگیری از عارضه‌های آن دارد.

تشخیص دیابت

تجهیزات آزمایش میزان گلوکز خون شامل دستگاه تشخیص، نوار خون و لنست یا نشتر برای سوراخ کردن پوست بر اساس آخرین معیارهای انجمن دیابت آمریکا تشخیص دیابت با ثبت یکی از موارد زیر قطعی است:

- ثبت حداقل یک میزان قند خون تصادفی بالای ۲۰۰ میلی‌گرم بر دسی‌لیتر به همراه علایم کلاسیک دیابت (پرنوشی، پرادراری، پرخوری)
- قند ناشتای پلاسمای بالاتر یا مساوی ۱۲۶ میلی‌گرم بر دسی‌لیتر (ناشتا به معنای هشت ساعت عدم مصرف هر نوع کالری قبل انجام آزمایش است)
- هموگلوبین A1C بالای ۶٫۵٪
- نتیجه آزمایش تحمل قند ۷۵ گرمی خوراکی دوساعته بالای ۲۰۰ میلی‌گرم بر دسی‌لیتر

اختلالات پیش‌دیابتی

اختلال تحمل گلوکز: حالتی است که در آن سطح گلوکز خون افراد بالاتر از حد نرمال بوده ولی مقدار آن به حد دیابت کامل نرسیده‌است. طبق معیارهای تشخیصی سازمان جهانی بهداشت درصورتیکه قند ناشتای پلاسما زیر ۱۲۶ میلی‌گرم بر دسی‌لیتر باشد و میزان قند دو ساعت بعد مصرف ۷۵ گرم گلوکز (تست تحمل گلوکز) بین ۱۴۰ تا ۲۰۰ میلی‌گرم بر دسی‌لیتر باشد اختلال تحمل گلوکز تشخیص داده می‌شود.

اختلال قند ناشتا: طبق معیارهای تشخیصی سازمان جهانی بهداشت در صورتیکه قند ناشتا بین بین ۱۱۰ تا ۱۲۵ میلی‌گرم بر دسی‌لیتر باشد تشخیص داده می‌شود. همچنین نتیجه تست تحمل گلوکز در صورت انجام باید زیر ۱۴۰ میلی‌گرم بر دسی‌لیتر شود.

ورزش و دیابت

ورزش به دیابتی‌ها کمک می‌کند که از شر حمله‌های قلبی و نابینایی و آسیب‌های عصبی در امان باشند. وقتی که غذا می‌خورید سطح قند خونتان افزایش می‌یابد. هر چه بیشتر سطح خون افزایش یابد قند بیشتری به یاخته‌ها می‌چسبد. وقتی که قند به یاخته بچسبد دیگر نمی‌تواند از آن جدا شود و تبدیل به ماده‌ای زیان‌آور بنام سوربیتول می‌شود که این ماده می‌تواند باعث نابینایی و ناشنوایی و آسیب‌های مغزی و قلبی و نشانگان پاهای سوزان و... گردد.

وقتی که قند وارد بدن شما می‌شود فقط می‌تواند در یاخته‌های کبد و ماهیچه ذخیره گردد. اگر یاخته‌های کبد و ماهیچه از کربوهیدرات اشباع باشند، قندها دیگر جایی برای رفتن ندارند. اگر ذخیره یاخته‌های ماهیچه در پی ورزش کردن مصرف گردد پس از صرف غذا قندها به وسیله ماهیچه جذب می‌شوند و مقدار آنها در خون افزایش نمی‌یابد. بنابراین اگر با یک برنامه ورزشی منظم بتوانیم ذخیره قند ماهیچه‌ها را کاهش دهیم مسلماً می‌توانیم شاهد بهبود همه‌جانبه عوارض بود
     
  
مرد

 
ورم در بدن
ادم (edema) یا ورم یا خیز، عبارتست از پاسخ طبیعی بدن به یک التهاب یا آسیب. ورم می تواند در قسمت کوچکی از بدن رخ دهد یا تمام بدن را فرا بگیرد. ورم در اثر تراوش مایعات از مویرگ های خونی به بافت اطراف آن و تجمع مایعات در بافت های بدن ایجاد می شود.

مصرف داروها، عفونت ها، بارداری و بیماری های زیادی می توانند باعث ورم بدن شوند.

ورم، شامل پاسخ طبیعی بدن به یک آسیب یا التهاب است؛ به عنوان مثال پیچ خوردگی مچ پا، نیش زدن زنبور و یا عفونت پوست باعث بروز ورم در قسمت مزبور می شود.

برخی اوقات مثلا هنگام عفونت قسمتی از بدن، بروز ورم مفید است، زیرا افزایش تراوش مایعات از رگ های خونی باعث می شود گلبول های سفید خون که با عفونت و میکروب ها مبارزه می کنند، وارد منطقه تحت تأثیر شوند.

بروز ورم همچنین می تواند در اثر برخی بیماری ها و مشکلات پزشکی باشد که باعث به هم خوردن تعادل مواد طبیعی موجود در خون می شوند.

دلیل بروز ورم

1- مقدار کم آلبومین خون
آلبومین و سایر پروتئین های موجود در خون مثل یک اسفنج باعث نگهداری مایعات در رگ های خونی می شوند. لذا میزان کم آن باعث بروز ورم می شود، ولی معمولاً به تنهایی موثر نیست.

2- واکنش های آلرژیک
اکثر واکنش های آلرژیک (حساسیتی) باعث ورم بدن می شوند.
در این حالت، در پاسخ به ماده آلرژی زا، رگ های خونی شروع به تراوش مایعات در ناحیه دچار آلرژی می شوند.
در اثر افزایش حجم خون در بارداری و افزایش فشار ناشی از بزرگ شدن رحم، ورم مختصر پاها در طی بارداری دیده می شود. ولی در اثر مشکلات جدی در طی بارداری مثل ترومبوز ورید عمقی و یا مسمومیت بارداری نیز ورم بروز می کند
3- بسته شدن مسیر جریان خون یا مایعات بدن
اگر جلوی دفع مایعات از یک قسمت بدن گرفته شود، مایعات بر می گردند؛ مثلا در ترومبوز ورید عمقی، ایجاد لخته خونی در سیاهرگ های عمیق پا باعث ورم پاها می شود. و یا بروز تومور در یک قسمت بدن، جلوی جریان خون یا مایع لنفی را مسدود می کنند و باعث بروز ورم در آن قسمت می گردد.

4- بیماری خطرناک
سوختگی ها، عفونت های مرگبار یا سایر بیماری های کشنده و خطرناک می توانند باعث نشت مایعات از رگ های خونی به سمت بافت های بدن شوند. در نتیجه باعث ورم کل بدن می شوند.

5- بیماری نارسایی احتقانی قلب
در بیماری نارسایی احتقانی قلب، وقتی قلب ضعیف می شود و نمی تواند خون را به طور موثر پمپاژ کند، مایعات به آرامی تولید شده و باعث ورم پاها می شوند. اگر مایعات بدن سریعاً تولید شوند، باعث ورم ریه ها (ادم ریوی) می شوند.


6- بیماری کبدی
بیماری شدید کبدی (سیروز کبدی) باعث افزایش تجمع و نگهداری مایعات در بدن می شود.
سیروز کبدی همچنین باعث کاهش مقدار آلبومین و سایر پروتئین های موجود در خون می گردد. در نتیجه باعث آب آوردن شکم (آسیت) و ورم پاها می گردد.


7- بیماری کلیوی
یک بیماری کلیوی به نام "سندرم نفروتیک" باعث ورم شدید پاها و گاهی اوقات ورم شدید کل بدن می گردد.

8- بارداری
در اثر افزایش حجم خون در طی بارداری و افزایش فشار ناشی از بزرگ شدن رحم، ورم مختصر پاها در طی بارداری دیده می شود.
ولی در اثر مشکلات جدی در طی بارداری مثل ترومبوز ورید عمقی و یا پره اکلامپسی (مسمومیت بارداری) نیز ورم بروز می کند.

9- ورم مغزی
ورم مغزی در اثر تومور ناحیه سر، کاهش مقدار سدیم خون، قرار گرفتن در ارتفاعات، تومور مغزی یا تجمع غیرعادی مایعات در بدن (جلوگیری از دفع مایعات) بروز می کند.
سردرد، سرگیجه، بیهوشی و کُما از علائم ورم مغزی هستند.

10- داروها
برخی داروهایی که باعث بروز ورم می شوند عبارتند از:
- داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مثل بروفن، ناپروکسن
- بلوکه کننده های کانال کلسیم
- کورتیکواستروئیدها مثل پردنیزون و متیل پردنیزولون

البته بیشتر اوقات، این داروها یا ورمی ایجاد نمی کنند و یا ورم خفیفی به وجود می آورند.
بودی تـــــــو تو بغلم

گردنت بود رو لبم
     
  
مرد

 
بیماری روانی
بیماری روانی به گروهی از بیماریها گفته می‌شود که با تاثیر بر تفکر و رفتار باعث ایجاد ناراحتی برای فرد مبتلا یا ایجاد ناتوانی در وی می شوند. علت بیماری های روانی به خوبی شناخته نشده است ولی آنچه مسلم است این است که عوامل ژنتیک، استرس های مختلف و نوع تعامل فرد با دیگران در ایجاد یا بروز آنها موثر است. افسردگی، اضطراب، وسواس، اختلال دوقطبی و اسکیزوفرنیا از جمله این اختلالات هستند.
برای قرن‌ها با بیمارانی که از اختلالاتِ ذهنی (mental disorders) رنج می‌بردند به شیوه‌های کاملاً وحشیانه و بدوی برخورد می‌شد. این باور که علت اختلالاتِ ذهنی، شیاطین و نیروهای متافیزیکی هستند، یک باور رایج بود. شیوهٔ متداولِ درمان بیمارانِ ذهنی این بود که شرایطِ بدنیِ بیمار را به قدری نامناسب کنند تا شیطان مجبور به ترکِ بدن او گردد! از این رو بیمار را با آبِ جوش غسل می‌دادند، او را شلاق می‌زدند، به او گرسنگی می‌دادند و یا او را شکنجه می‌کردند. زیگموند فروید، یکی از نخستین روانشناسانی بود که نیاز به شیوه‌های درمانی و ارائهٔ یک رویکرد جامع در این زمینه را احساس کرد و روانکاوی را بر این مبنا ایجاد کرد.
     
  
زن

andishmand
 
تب حصبه یا تب روده‌ای
تب حصبه عفونتی است که موجب اسهال و بثورات پوستی می‌گردد. تب حصبه در کشورهای در حال توسعه و مناطقی که از لحاظ بهداشتی فقیر می‌باشد، یک بیماری شایع می‌باشد.

علت تب حصبه
علت این تب، باکتریی به نام سالمونلا تیفی می‌باشد. این باکتری در غذاهای آلوده، نوشیدنی‌ها و یا آب پخش می‌شود. اگر این غذاهای آلوده را بخورید، این باکتری وارد بدن شما می‌گردد.
این باکتری در بدن، به روده می‌رود و سپس وارد جریان خون می‌شود و توسط گلبول‌های سفید خون به گره‌های لنفاوی، کیسه صفراوی، کبد، مغز استخوان و دیگر قسمت‌های بدن می‌رود.
تعداد کمی از افراد، باکتری سالمونلا تیفی را در مدفوع خود برای سالیان سال دارند و این افراد پخش کننده حصبه و یا تیفوئید می‌باشند.

علائم تب حصبه
غالبا این علائم، 1 تا 3 هفته بعد از وارد شدن باکتری در بدن ظاهر می‌شوند که عبارتند از :
- تب بالا (39 تا 40 درجه سانتیگراد)
- درد و سفتی شکم
- اسهال یا یبوست (معمولا، کودکان دچار اسهال و بزرگسالان دچار یبوست می‌شوند)
- بثورات پوستی که به نام نقاط قرمز خوانده می‌شوند. این نقاط بر پشت و سینه یافت می‌شود.
- گلودرد
- آشفتگی
- سردرد
- مدفوع خونی
- کاهش وزن
- نفخ شکم
- خونریزی روده
- سرماخوردگی
- عدم تمرکز ذهنی
- هذیان
- نوسانات خلقی
- خون دماغ شدن
- خستگی شدید
- ضعف
- کاهش دفع ادرار

آزمایشات لازم برای تب حصبه
- آزمایش شمارش کامل گلبول‌های خون (CBC). بالا بودن تعداد گلبول‌های سفید خون، نشان دهنده بیمار بودن می‌باشد.
- کشت خون. در هفته اول تب، می‌تواند باکتری سالمونلا تیفی را نشان دهد.
- کشت مغز استخوان. حساس‌ترین تست تشخیصی باکتری سالمونلا تیفی می‌باشد.
- آزمایش ادرار
- مطالعه فلورسنت آنتی بادی، برای جستجوی موادی که موجب این بیماری می‌شوند.
- شمارش پلاکت. اگر تعداد پلاکت‌ها کم باشد، نشانه بیماری است.
- کشت مدفوع
سوراخ شدن روده در حصبه باعث نشت محتویات روده به داخل حفره شکمی می‌شود و به دنبال آن، درد شدید شکمی، تهوع، استفراغ و عفونت خون اتفاق می‌افتد
درمان تب حصبه
علائم معمولا طی 2 تا 4 هفته با درمان، بهبود می‌یابند. اما اگر درمان به طور کامل صورت نگیرد، علائم دوباره برمی گردند.
- ممکن است مایعات و الکترولیت‌ها را از طریق رگ (داخل وریدی) و یا از طریق نوشیدن آب با بسته‌های الکترولیت به بدن رساند.
- آنتی بیوتیک برای از بین بردن باکتری. (قبلا برای درمان این بیماری، آنتی بیوتیک تجویز نمی‌شد و 20 درصد افراد مبتلا می‌مردند. اما حالا، با مصرف آنتی بیوتیک، 1 تا 2 دردصد افراد مبتلا می‌میرند)

عوارض بیماری حصبه
- خونریزی روده (غالبا، بعد از هفته سوم بیماری، ایجاد می‌شود)
- سوراخ شدن روده. باعث نشت محتویات روده به داخل حفره شکمی می‌شود و به دنبال آن، درد شدید شکمی، تهوع، استفراغ و عفونت خون (سپسیس) اتفاق می‌افتد.
- کاهش فشار خون و شوک
- ورم در عضلات قلب (میوکاردیت)
- پنومونی
- ورم پانکراس یا لوزالمعده (پانکراتیت)
- عفونت کلیه یا مثانه
- نارسایی کلیه
- عفونت استخوان (استئومیلیت)
- عفونت و تورم مایعات اطراف مغز و نخاع (مننژیت)
- پریتونیت یا التهاب صفاق (صفاق، بافت نازکی است که دیواره شکم را می‌پوشاند)
- مشکلات روانی مانند: توهم و سایکوز پارانوئید

باکتری حصبه

عوامل خطر بیماری حصبه

- کشورهای در حال توسعه از قبیل: هندوستان، آسیای جنوبی، آفریقا، آمریکای جنوبی و دیگر کشورها.
- کودکان بیشتر از بالغین در معرض خطر می‌باشند.
- مسافرت به کشورهای که بیماری حصبه در آن کشورها، اپیدمی یا همه گیر شده است.
- کارکنان آزمایشگاه میکروبیولوژی که با باکتری سالمونلا تیفی کار می‌کنند.
- در تماس بودن با فردی که به تازگی مبتلا به این بیماری شده است.
- افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند.
- افرادی که داروهای کورتیکواستروئید را مصرف می‌کنند و افراد مبتلا به ایدز.
- نوشیدن آب آلوده به باکتری سالونلا تیفی.
بی تو
اینجا همه در حبس ابد تبعیدند
سالها، هجری و شمسی، همه بی خورشیدند
     
  ویرایش شده توسط: andishmand   
زن

andishmand
 
پیشگیری از تب حصبه

اگر می‌خواهید به مناطقی بروید که در آنجا، این بیماری وجود دارد، نکات زیر را رعایت کنید:
- حتما واکسن حصبه را بزنید. دو نوع واکسن موجود است. واکسن خوراکی و تزریقی. بهتر است یک هفته قبل از سفر این واکسن‌ها را بزنید. این واکسن‌ها، 2 تا 5 سال از بدن در مقابل حصبه محافظت می‌کنند. واکسن خوراکی برای افرادی می‌باشد که دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند.
- همراه خود جعبه الکترولیت را ببرید.
- آب را قبل از نوشیدن، بجوشانید.
- بهتر است آب‌های دارای کربونات را مصرف کنید.
- غذا را خوب بپزید. غذا باید دارای کالری زیادی باشد.
- غذا باید گرم مصرف شود.
- سبزیجات و میوه‌های خام را مصرف نکنید.
- دستان خود را بعد از دستشویی، خوب با آب و صابون بشویید. اگر صابون در دسترس نبود، با الکل دستانتان را بشویید.
- حوله، ملحفه، بشقاب، چنگال و قاشق مخصوص به خود داشته باشید.

درمان تغذیه‌ای


- افراد بیمار باید غذاهای مایع مصرف کنند که شامل: آب میوه و شیر و آب پرتقال باشد. پرتقال باعث افزایش مقدار انرژی بدن و بهبودی می‌شود. همچنین، مقاومت و ایمنی بدن را بالا می‌برد و موجب افزایش مقدار ادرار و مدفوع می‌شود.
- اگر بیمار تب بالایی داشته باشد، یک کمپرس سرد می‌تواند مفید باشد.
- مخلوط دو قاشق چایخوری آب تازه برگ گشنیز با یک لیوان دوغ را 2 تا 3 بار در روز مصرف کنید.
- غذاهایی که بیمار حصبه‌ای می‌تواند مصرف کند، عبارتند از: سوپ سبزیجات، برنج آب پز، تخم مرغ پخته نرم (عسلی)، دوغ و نوشابه‌های گازدار.
- این غذاها باید در وعده‌های غذایی کوچک و تعداد وعده‌های زیاد داده شود.
- غذاهایی که بیمار حصبه‌ای نمی‌تواند مصرف کند، عبارتند از: غلات سبوس دار، غذاهای تند، میوه‌ها و سبزیجات خام، سبزیجاتی که هضم آن‌ها مشکل است، از قبیل: کلم، شلغم و فلفل دلمه‌ای.
- اگر تب دارید، نیاز به غذایی دارید که راحت هضم شود. وقتی تب قطع شد، نیاز به غذای غنی از پروتئین و راحت الهضم، دارید.
- اگر کودک دچار تب حصبه‌ای شد، همانند بزرگسالان، مصرف کردن آب میوه، پرتقال، شیر و ماءالشعیر می‌تواند مفید باشد.
- هنگامی که کودک بهتر شد، سبزیجات پخته و یا سوپ سبزیجات بهترین غذا برای رساندن مواد مغذی به بدن می‌باشد.
- آب نارگیل و شیر برنج و یا حریره برنج نیز می‌تواند مفید باشد.
بی تو
اینجا همه در حبس ابد تبعیدند
سالها، هجری و شمسی، همه بی خورشیدند
     
  
مرد

 
بررسی آلزایمر

آلزایمر، بیماری سالمندی یا جوانیآلزایمر با از دست دادن حافظه کوتاه مدت، فراموش کردن آدرس‌ها و اسم‌ها آغاز می‌شود و کم‌کم تا آنجا پیش می‌رود که فرد حتی راه بازگشت به خانه را فراموش می‌کند.

در سال ۱۹۰۶ میلادی «آلویس آلزایمر»، پزشک آلمانی پس از ۲۰ سال تحقیق توانست تعریفی علمی از این بیماری ارائه دهد. این بیماری برای قدردانی از یک عمر تحقیق آلویس آلزایمر، «آلزایمر» نامیده شد. آلزایمر که به بیماری پیری معروف است، در واقع چیزی بیشتر از یک فراموشی ساده است.

بیماری آلزایمر ۲ تا ۵ درصد اشخاص سالمند را دربر می‌گیرد و گاهی هم به اشخاص جوان‌تر حمله می‌کند. به نظر می‌رسد که آلزایمر در اثر فاسد شدن سلول‌های منطقه «هیپو کامپ» که معمولاً مقدار زیادی «استیل کولین» تولید می‌کنند به وجود می‌آید. سلول‌های مغزی یا نرون‌هایی که آسیب دیده‌اند، پلاک‌هایی جمع می‌کنند و به تعداد زیادی می‌میرند. منطقه آسیب دیده مغز و استیل کولین در تشکیل خاطرات جدید وارد عمل می‌شوند. به همین دلیل یکی از نشانه‌های اصلی بیماری آلزایمر، ناتوانی در تحکیم یک یادگیری تازه (مثل یادآوری آدرس تازه) و دشواری در جهت‌یابی است. البته خاطرات رویدادهای دور معمولاً کمتر آسیب می‌بینند.

● علت بیماری


با بالا رفتن سن و پیر شدن سلول‌ها، ترشح ماده شیمیایی «سروتونین» کاهش می‌یابد. بدین ترتیب ارتباط بین سلولی و انتقال اطلاعات دچار مشکل می‌شود. این مشکل بیشتر از همه در بخش حافظه و خاطرات، خود را نشان می‌دهد. خاطره‌ها ترکیبی هستند از یادآوری دیده‌ها و شنیده‌ها و احساسات که برای یادآوری آن‌ها مغز نیاز به برقراری یک ارتباط پیچیده سلولی بین همه بخش‌ها دارد. به همین علت با بالا رفتن سن و کم شدن ترشح سروتونین در مغز، خاطره‌ها کمرنگ یا فراموش می‌شوند.

این بیماری همیشه به علت پیر شدن سلول‌ها نیست. سکته مغزی که باعث از دست رفتن بخشی از سلول‌های مغز می‌شود، یا شوک عاطفی پس از دست دادن عزیزی، می‌توانند خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش دهند.تحقیقات محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی نشان می‌دهد بیماری آلزایمر یک بیماری ژنتیکی است. محققان این دانشگاه با انجام آزمایش بر روی هزار و ۲۰۰ مورد دو قلو اعلام کردند که ۷۱ درصد از موارد ابتلا به بیماری آلزایمر به دلایل ژنتیکی است. تحقیقات نشان داد بیماری آلزایمر اول به دلایل ژنتیکی بروز می‌کند و بعد عوامل محیطی.

● نشانه‌های بیماری


در بیشتر موارد، بیماری آلزایمر در اشخاص سالمند و در فاصله زمانی ۸ تا ۲۰ سال رشد می‌کند. قربانی این بیماری، ابتدا افت حافظه پیدا می‌کند و اغلب گم شدن حتی در خانه خود بیمار نیز پیش می‌آید. به مرور زمان، بیمار جهت‌یابی خود را به شدت از دست می‌دهد، اشخاص و حتی اعضای خانواده خود را نمی‌شناسد، هیجان‌های کودکانه نشان می‌دهد و از عهده نظافت خود و لباس پوشیدن بر نمی‌آید.

● پیشگیری، مقدم بر درمان


همه ما، پیر و جوان می‌توانیم یک دفترچه یادداشت و یک مداد در جیب خود یا در کنار تلفن داشته باشیم و پیام‌های خود را خیلی راحت در آن بنویسیم. ما حتی می‌توانیم یک تقویم به همراه داشته باشیم و رویدادهای پیش‌بینی شده، حتی کارهای روزمره را در آن بنویسیم.

اشخاصی که از افت حافظه رنج می‌برند، می‌توانند روی روزهایی که سپری می‌شود خط بکشند. می‌توانند از داروهایی استفاده کنند که مقدار آنها برای هر روز از هفته و ماه مشخص شده است. برقراری نظم روزانه و کمک گرفتن از وسایل کمک حافظه بسیاری از سالمندانی را که توانایی تشکیل خاطرات تازه را ندارند، از دشواری‌های حاد نجات دهد.

● درمان‌


اگر یکی‌ از اعضای‌ خانواده‌ دچار این‌ بیماری‌ است‌، حالت‌ خصومت‌ آنها را به‌ خود نگیرید. محیط‌ خانه‌ را طوری‌ تغییر دهید که‌ فرد بیمار دچار آسیب‌ بدنی‌ نشود.اگر مراقبت‌ از یکی‌ از اعضای‌ خانواده‌ که‌ دچار این‌ بیماری‌ است‌ را به‌ عهده‌ دارید، از دیگران‌ درخواست‌ کمک‌ کنید تا بتوانید به‌ خود استراحت‌ دهید. از این که‌ نیاز به‌ استراحت‌ و فراغت‌ دارید احساس‌ گناه‌ نکنید. حتی‌ اگر بیمار از این‌ مسأله‌ احساس‌ رضایت‌ نداشته‌ باشد.اگر گروه‌ حمایتی‌ برای‌ خانواده‌ بیماران‌ آلزایمر وجود دارد به‌ آن‌ بپیوندید و اگر وجود ندارد، در‌ ایجاد آن‌ تلاش کنید.افراد مراقبت‌کننده‌ از بیمار می‌توانند برخی‌ از مشکلات‌ بیمار را با اجرای‌ بعضی‌ کارها کاهش‌ دهند.مانند تکرار، برای‌ بیمارانی‌ که‌ مشکلی‌ در حافظه‌ دارند شاید یادآوریِ‌ مکرر کمک‌کننده‌ باشد. یک‌ گفتگوی‌ صمیمانه‌ مختصر و در عین‌ حال‌ قوی‌ هم می‌تواند بیمار آشفته‌ را آرام‌ کند. و منحرف‌ کردن‌ ذهن‌ بیمار، که قدم‌ زدن‌ با بیمار می‌تواند در این‌ زمینه‌ کمک‌کننده‌ باشد.

● داروها


خیلی‌ از داروهایی‌ که‌ برای‌ مشکلات‌ دیگر مصرف می‌شوند، می‌توانند باعث‌ گیجی‌ یا خواب‌آلودگی‌ شوند. این‌ داروها را باید در حد امکان‌ قطع‌ کرد. هم‌اکنون‌ داروهای‌ زیاد دیگری‌ مورد بررسی‌ هستند. بعضی‌ از آنها برای‌ کنترل‌ علائم‌ آشفتگی‌ مفید هستند. داروهای‌ جدیدی‌ که‌ با نسخه‌ پزشک‌ تجویز می‌شوند، ممکن‌ است‌ پیشرفت‌ بیماری‌ را در بعضی‌ از بیماران‌ به‌ تأخیر اندازد.

مصرف خشکبار به خصوص فندق به تقویت حافظه کمک می‌کند. فندق دارای پیش ماده سروتونین است. مصرف فندق باعث افزایش ترشح این ماده شیمیایی مخصوص در مغز می‌شود.

● فعالیت و رژیم غذایی‌


تا حدی‌ که‌ امکان‌ دارد بیمار آلزایمری‌ باید فعالیت‌ خود را حفظ‌ کند. با پیشرفت‌ بیماری‌، نهایتا تمامی‌ فعالیتها نیاز به‌ نظارت‌ خواهند داشت‌. رژیم‌ غذایی‌ عادی‌. نهایتاً بیمار برای‌ غذا خوردن‌ به‌ کمک‌ نیاز خواهد داشت‌.

● آیا این بیماری حالت ارثی هم دارد؟


سن بالا، سابقه خانوادگی، زن بودن و سندرم داون، مهم‌ترین عوامل خطر ساز برای آلزایمر هستند. در جمعیت‌های غربی، خطر تجربی آلزایمر در سرتاسر عمر، ۵ درصد است. اگر بیماران، خویشاوند درجه اولی داشته باشند که آلزایمر در او پس از ۶۵ سالگی بروز کرده باشد، خطر نسبی ابتلای آنها ۳ تا ۶ برابر افزایش می‌یابد. اگر بیماران، خواهر یا برادری مبتلا به آلزایمر پیش از ۶۰ سالگی و نیز یک والد مبتلا باشند، خطر نسبی آنها ۷ تا ۹ برابر می‌شود.داشتن زندگی‌های فعال، شرکت در برنامه‌های جمعی، گوش کردن به اخبار و از همه مهم‌تر یاد گرفتن یک چیز جدید مثل یک زبان جدید، مغز را فعال نگاه می‌دارد. برای تقویت حافظه نیاز به داروی خارجی و گران‌قیمت نیست.
?It never stops, does it


I'm not gay
     
  
مرد

 
آلزایمر در جوانی

نتایح تحقیقات نورولوژیستهای اسپانیایی نشان می دهد که بروز بیماری آلزایمر جوانی لزوماً با کاهش قدرت حافظه همراه نیست.

محققان دانشگاه بارسلونا با استفاده از اطلاعات بانک بافتهای نورونی و تشخیصهای پس از مرگ تحقیقاتی را در مورد سن بروز اولین علائم و سابقه خانوادگی در 40 مورد آلزایمر زودرس که پیش از سن 60 سالگی رخ می دهد انجام دادند.


نتایج این تحقیقات نشان داد که در حدود 38 درصد از موارد، علائم آغازین آلزایمر جوانی به جای کاهش حافظه، اختلالات رفتاری، زبانی و قدرت بینایی بود که درکنار هم منجر به کاهش علائم اجرایی فرد می شود.


در 53 درصد از افراد دارای این علائم غیرعادی و بدون هیچ مشکل حافظه ای بیماری به اشتباه تشخیص داده شده بود، درحالی که در افرادی که علائم آلزایمر جوانی همراه با کاهش حافظه بود تشخیص نادرست بیماری تنها در 4 درصد از موارد بود.


این بررسیها همچنین نشان داد که در 47 درصد از بیماران با علائم اولیه غیرمعمول، آلزایمر حتی تا لحظه مرگ نیز تشخیص داده نشد.


براساس گزارش وب ام. دی، این محققان در این خصوص اظهار داشتند: "افراد مبتلا به آلزایمر جوانی در اغلب موارد به جای مشکلات حافظه این علائم غیرعادی را دارند و به همین علت تشخیص دقیق بیماری در این موارد بسیار دشوار است. "
?It never stops, does it


I'm not gay
     
  ویرایش شده توسط: Lyndsy_Fonseca   
مرد

 
آلزایمر چه نوع بیماری است؟


آلزایمر نوعی بیماری مغزی است که با سرعت پایین رشد می‌کند و از علائم آن اختلال حافظه و در مراحل شدیدتر اختلال در قدرت استدلال، برنامه ریزی، تکلم و درک است.به گفته بسیاری از دانشمندان، آلزایمر به علت افزایش میزان تولید یا ذخیره یک نوع پروتئین خاص در مغز به وجود آمده و به مرگ سلولهای عصبی منجر می‌شود.احتمال ابتلا به آلزایمر بعد از 70 سالگی به میزان چشمگیری افزایش می‌یابد به نحوی که حدود 50 درصد از افراد بالای 85 سال به این بیماری مبتلا می‌شوند.

علائم آلزایمر چیست؟


نشانه‌های بیماری آلزایمر در هر فردی با دیگری متفاوت است. با این حال علائم مشترکی وجود دارد که به تشخیص آن کمک می‌کند.از آنجا که بروز بیماری آلزایمر تدریجی است و با سرعت کمی رشد می‌کند در نتیجه بسیاری از خانواده‌ها اولین نشانه‌های بارز آلزایمر را با علائم افزایش سن اشتباه می‌گیرند یا فکر می‌کنند به علت استرس و فشار زیاد کار دچار مشکل شده‌اند.اما زمانی که فراموشی و اختلال در حافظه، مانند از یاد بردن اتفاقات تازه مشاهده می‌شود، باید احتمال آن را داد که چیزی بیش از افزایش سن تأثیر‌گذار بوده است.


در مجموع اختلال در حافظه کوتاه مدت از اولین نشانه‌های بروز آلزایمر است.

برای نمونه فرد ممکن است به دفعات خاموش کردن اتو را فراموش کند یا مصرف داروها در زمان خود را به یاد نیاورد. در ادامه فرآیند بروز آلزایمر تغییر محسوس در شخصیت را شاهد هستیم.فرد کمتر خودجوش می‌شود، از تعاملات اجتماعی روزمره دوری می‌کند و دلمرده و بی‌تفاوت می‌شود.تغییر در رفتار و حالات مانند تندخویی، سردرگمی، اختلال در حافظه بلندمدت و پرخاشگری نیز به دنبال آن به وجود می‌آید.در چنین مواقعی با مراجعه به یک پزشک یا روانشناس و انجام آزمون‌های رفتاری- شناختی و یا اسکن مغز، می‌توان از بروز بیماری اطمینان یافت.مرگ مرحله پایانی این بیماری است که معمولاً به علت ذات‌الریه یا حملات قلبی اتفاق می‌افتد.


پزشکان توصیه می‌کنند در صورت بروز علائمی مانند فراموشی، دشواری در انجام کارهای معمولی، مشکلات زبانی و تکلم، آشفتگی زمانی و مکانی، ضعیف شدن قدرت تصمیم‌گیری، مشکل در فکر کردن، گم کردن لوازم و اشیا، تغییر در رفتار و حالات،‌ تغییر شخصیت، ضعیف شدن قوه ابتکار به پزشک مراجعه کنید.

علت بروز آلزایمر چیست؟


دانشمندان تاکنون موفق به یافتن پاسخ دقیقی برای این سوال که «علت بروز آلزایمر چیست؟» نشده‌اند.برخی دانشمندان جهش ژنتیکی موروثی را علت اصلی این بیماری عنوان کرده‌اند.آنان معتقدند این عارضه موجب افزایش میزان تولید نوع خاصی از پروتئین در مغز می‌شود که به مرگ سلولهای عصبی می‌انجامد.بسیاری از این آزمایش‌ها فقط سعی در کاهش میزان تولید این پروتئین دارد تا شاید گامی در زمینه مقابله با آن باشد.

از سویی دیگر عواملی چون ورزش، تحرک ذهنی و رژیم غذایی معمولی را از راههای جلوگیری می‌دانند.
زنان بیشتر از مردان به آلزایمر مبتلا می شوند که به علت طول عمر بیشتر زنان نسبت به مردان نیست.
چگونه از بروز آلزایمر جلوگیری کنیم؟

تحقیقات نشان داده است که فاکتورهایی چون رژیم غذایی، خطرات قلبی عروقی، مصرف داروهای مختلف یا فعالیتهای فکری و ذهنی بیش از دیگر عوامل می‌تواند در بروز جلوگیری از آلزایمر موثر باشد.رژیم غذایی شامل میوه، سبزی، نان، گندم، روغن زیتون و ماهی می‌تواند خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش دهد.همچنین پزشکان به مصرف ویتامین‌های مختلفی مانند B12- B3- C و اسیدفولیک برای مقابله با آلزایمر توصیه کرده‌اند.

عوامل موثر در افزایش بیماریهای قلبی- عروقی مانند فشارخون بالا، سیگار، دیابت و کلسترول بالا خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد.

به همین دلیل، کنترل آنها نیز توصیه شده است.
?It never stops, does it


I'm not gay
     
  
مرد

 
بررسی چند بیماری شایع

مسمومیت غذایی در بارداری پیشگیری از مسمومیت غذایی در دوران بارداری اهمیت زیادی دارد. اگر مسمومیت غذایی در اوایل حاملگی که شخص دچار حالت‌های تهوع...

خونریزی گوارشی‌ از کم‌خطر تا پرخطر خونریزی از زخم های معده و اثنی عشر (دوازدهه)، شایع ترین علت خونریزی گوارشی است که در این موارد خوشبختانه خونریزی سریع برطرف شده...

پولیپ روده از علل اصلی سرطان روده است پولیپ های روده در سنین 50 سال به بالا خطرناک و عامل اصلی سرطان های روده بزرگ هستند که باید با تشخیص به موقع برای جلوگیری از سرطان، از بدن بیمار خارج شوند...

بواسیر خجالت ندارد! شیوع هموروئید بین خانم ها و آقایان تفاوت عمده ای ندارد، ولی برخی آمارها نشان می دهد آقایان مراجعه بیشتری به پزشک دارند...

ریفلاکس؛ برگشت اسید معده به مری ریفلاکس معده بیماری شایعی است که بیشتر ما حداقل یک بار به آن دچار شده ایم. اگر ماهیچه دریچه بین مری و معده نتواند کارش را به درستی انجام دهد...

علت استفراغ خونی خون موجود در استفراغ ممکن است قرمز روشن یا سیاه و یا قهوه ای تیره باشد. هنگامی که خون قورت داده شده ناشی از خون دماغ و یا سرفه شدید...

علت درد پایین و راست شکم بیماری علت اصلی و شایع درد در ناحیه سمت راست و پایین شکم می باشند. التهاب آپاندیس شایع ترین علت درد در قسمت راست و پایین شکم است...

مسمومیت با قارچ های سمی باید توجه داشته باشید که قارچ های سمی بسیار شبیه قارچ های خوراکی هستند و اشتباه در تشخیص آنها از هم، به قیمت مسموم شدن و یا حتی مرگ...

مدفوع خونی؛ علل و درمان دیدن خون در مدفوع ممکن است شما را به وحشت بیندازد. پیدا شدن خون در مدفوع نشان می دهد جایی از دستگاه گوارش شما دچار خونریزی شده است...

اجزای دستگاه گوارشی چه می‌کنند؟ آیا می دانید بعد از خوردن غذا چه اتفاقاتی در بدن شما رخ می دهد و هر یک از اجزای سیستم گوارشی چه نقشی در هضم غذا دارند؟...

بیماری دیورتیکولی در روده بیماری دیورتیکولی عبارت است از وجود بیرون زدگی های کوچک کیسه مانند (دیورتیکول) از دیواره روده بزرگ...

عارضه بیماری کرون (التهاب روده) کرون یکی از بیماری های التهابی روده است. ولی این بیماری روی سایر قسمت های بدن نیز تاثیر می گذارد و باعث بیماری آنها می شود...
روحشان به اندازه اندوهت شاد باد

از دردهای کوچک است که آدم می‌نالد، وقتی ضربه سهمگین باشد، لال می‌شود آدم.


خدا کند که نه...!!! نفرین نمی کنم که مباد
به او که عاشق او بودم زیان برسد
خدا کند که فقط این عشق از سرم برود
خدا کند که فقط
     
  
صفحه  صفحه 41 از 111:  « پیشین  1  ...  40  41  42  ...  110  111  پسین » 
خانه و خانواده

همه چیز درباره بیماری ها

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti Forums is not responsible for the content of external sites

RTA