انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
خانه و خانواده
  
صفحه  صفحه 42 از 111:  « پیشین  1  ...  41  42  43  ...  110  111  پسین »

همه چیز درباره بیماری ها


مرد

 
واکسيناسيون آنفلوانزا:


واکسيناسيون بر عليه آنفلوانزا از عوارض شديد و مرگ و مير بيماری جلوگيری کرده و موارد بستری را تا 50 درصد کاهش مي دهد.فاصله زماني واکسيناسيون تا ايجاد ايمني در بدن، حدود 2 هفته طول مي کشد.

  • به دليل تغييرات در ويروس آنفلوانزا، لازم است هر ساله واکسيناسيون با واکسن آنفلوانزا تکرار شود.
  • در صورت دريافت واکسن، احتمال ابتلا به شکل خفيف آنفلوانزا وجود دارد.
  • واکسن آنفلوانزا، تاثيری بر ساير ويروسها و بيماريهای مشابه ندارد.
  • واکسن آنفلوانزا از بروز سرماخوردگي جلوگيری نمي کند.

اولويت مصرف واکسن آنفلوانزا در کدام گروه های جامعه مي باشد؟

  • سالمندان و بيماران ضعيف و ناتوان.
  • مبتلايان به بيماريهای مزمن ريوی، قلبي، کليوی و نقص ايمني.
  • کودکاني که به مدت طولاني تحت درمان با آسپرين بوده اند.
  • پرسنل بهداشتي درماني.

چه افرادی واکسن آنفلوانزا را نمي توانند استفاده کنند؟

افرادی که به تخم مرغ حساسيت دارند، بيماران تب دار و افرادی که در موارد قبلي تزريق واکسن، حساسيت داشته اند نبايد واکسن آنفلوانزا را استفاده کنند.

آيا مي دانيد:

  • مشاهده موارد تک گير آنفلوانزا، زنگ خطری برای طغيان و همه گيری آن است.
  • در جريان همه گيری آنفلوانزا افراد مسن، بيماران دچار بيماريهای مزمن، کودکان و زنان باردار، بيشترين آسيب را مي بينند.
  • همه گيری آنفلوانزا، علاوه بر موارد بالای ابتلا و مرگ و مير، صدمات شديد اجتماعي و اقتصادی نيز به دنبال دارد.
  • واکسيناسيون، از عوارض شديد بيماری و مرگ و مير مي کاهد.
  • واکسيناسيون 90-70 درصد در پيشگيری مؤثر است.
  • تراکم جمعيت و مسافرتهای هوايي از عوامل تشديد همه گيری آنفلوانزا هستند.
  • در جريان جهان گيری آنفلوانزا، 25 درصد افراد جامعه، مبتلا خواهند شد.
  • آنفلوانزای پرندگان که در سالهای اخير شاهد همه گيری آن در مناطق مختلف جهان بوده ايم قابل سرايت به انسان است

آنکه عشق ميکارد اشک درو ميکند...
     
  
مرد

 
آنفلوانزا

تعريف بيماری آنفلوانزا: بيماری آنفلوانزا، يک بيماری حاد ويروسي دستگاه تنفسي است که معمولا خود محدود شونده است و در موارد همه گيری، عوارض و مرگ و مير بيشتری دارد.

علايم بيماری: تب بالای 38 درجه سانتيگراد، سردرد، خستگي، بدن درد، آبريزش بيني و چشم، ناراحتي گلو و سرفه.

راه انتقال: ترشحات حلق و بيني بيماران، مخزن عفونت است و سرفه و عطسه باعث انتقال بيماری مي شود.

انتشار بيماری: ويروس آنفلوانزا، دائما در حال تغيير مي باشد که همين موضوع زمينه ساز وقوع همه گيری آنفلوانزا است. تاکنون سه نوع آنفلوانزا به نامهای B ,A و C شناخته شده است که نوع A، بيشترين توانايي ايجاد همه گيری را دارد.

بزرگترين همه گيری آنفلوانزا ( در اسپانيا در سال 1919- 1918)، سبب 500 ميليون ابتلا و 40 ميليون مرگ در سراسر جهان گرديد.

کودکان در سنين مدرسه، هسته اوليه انتشار آلودگي محسوب مي شوند و افزايش تعداد کودکان مبتلا به بيماری تنفسي تب دار، اغلب اولين نشانه شروع همه گيری آنفلوانزا در يک جامعه است که با ظهور موارد بيماری در بالغين ادامه مي يابد.

بيماريزايي: آنفلوانزا، علاوه بر انسان، در حيوانات نيز بروز مي نمايد و نوع حيواني آن نيز قابل سرايت به انسان مي باشد. آنفلوانزای پرندگان، شايعترين نوع آن است و شيوع آن نه تنها برای انسان خطرناک است بلکه باعث صدمات اقتصادی سنگيني در دامداری ها مي گردد.

چرا آنفلوانزا حائز اهميت است:

  • آنفلوانزا، قابليت ايجاد همه گيری وسيع را دارد.
  • وقوع همه گيری آنفلوانزا، غير قابل پيش بيني است.
  • سرعت انتشار آنفلوانزا، بسيار بالا است.
  • همه گيری آنفلوانزا، عواقب گسترده اجتماعي و اقتصادی دارد.
  • در بيماران قلبي، ريوی، کليوی، افراد مسن و کودکان، عوارض شديد و مرگ و مير بيشتری به دنبال دارد.

روحشان به اندازه اندوهت شاد باد

از دردهای کوچک است که آدم می‌نالد، وقتی ضربه سهمگین باشد، لال می‌شود آدم.


خدا کند که نه...!!! نفرین نمی کنم که مباد
به او که عاشق او بودم زیان برسد
خدا کند که فقط این عشق از سرم برود
خدا کند که فقط
     
  
مرد

 
15 نکته درباره اگزمای پوست

اگزما یکی از بیماری های پوستی شایع است که سبب التهاب و خارش پوست می شود. اگزما در هر جایی از پوست بدن می تواند بروز کند، اما بیشتر دست ها و زانوها را درگیر می کند.

این بیماری مدتی شعله ور می شود و پس از آن فروکش می کند. اگر چه علت اگزما به صورت قطعی معلوم نشده است، اما محققان علوم پزشکی دو عامل وراثت و نقص در سیستم ایمنی بدن را به عنوان مهم ترین عوامل ایجادکننده آن می دانند.

به افراد مبتلا به اگزمای پوستی توصیه می شود که موارد زیر را در نظر بگیرند :

1- در صورتی که دچار اگزمای پوستی شده اید، به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید تا او بر اساس تخصص و تجربه خود، نوع اگزمای شما را تشخیص دهد و برای درمان مناسب آن اقدام کند.

2- در صورت تجویز پزشک خود، از کرم های کورتیکواستروئیدی استفاده کنید. این نوع کرم ها برای اگزمای پوستی بسیار مناسب می باشند. برای سرعت بخشیدن به روند بهبودی اگزما، باید از هر گونه خشکی و ترک خوردگی پوست جلوگیری کنید، زیرا طول درمان را بیشتر می کند و فرایند بهبودی را با کندی مواجه می سازد.

3- پس از آغشته کردن پوست خود به کرم های کورتیکواستروئیدی، پارچه تمیز و مرطوب و سردی را به دور آن بپیچید. در واقع با این کار، تاثیر کرم را بیشتر خواهید کرد. این روش، خارش و تاول را که در اگزما بسیار شایع می باشد، کاهش می دهد.
هوای داخل خانه خود را با دستگاه بخور مرطوب نگه دارید. افزودن رطوبت به محیط زندگی خود، خصوصا در فصل پاییز و زمستان که پوست بیشتر خشک می شود، می تواند اگزمای دست را بهبود بخشد.

4- در برخی موارد مشاهده می شود که پزشک متخصص برای کاهش خارش پوست، به افراد مصرف آنتی هیستامین را توصیه می کند. مصرف آنتی هیستامین می تواند به عنوان درمان کمکی برای کاهش تاثیر اگزما بر پوست محسوب شود.

5- برای جلوگیری از خشک شدن و ترک خوردن پوست، از کرم های مرطوب کننده و یا لوسیون های بدون بو استفاده کنید.

6- معمولا پزشکان به این بیماران توصیه می کنند که از صابون های مخصوص استفاده کنند، زیرا صابون های معمولی سبب خشک شدن و بدتر شدن اگزما می شوند.

7- هوای داخل خانه خود را با دستگاه بخور مرطوب نگه دارید. افزودن رطوبت به محیط زندگی خود، خصوصا در فصل پاییز و زمستان که پوست بیشتر خشک می شود، می تواند اگزمای دست را بهبود بخشد.

8- اگزمای پوستی معمولا باعث خارش می شود. هرگز محل اگزما را نخارانید، زیرا خاراندن سبب بدتر شدن علایم آن می شود.

بنابراین به این بیماران توصیه می شود برای جلوگیری از آسیب پوست در اثر خاراندن، از دستکش قبل از رفتن به رختخواب استفاده کنند. همچنین توصیه می شود همیشه ناخن های خود را کوتاه نگه دارند. این نکته برای والدینی که کودکان مبتلا به اگزما دارند، مهم است، زیرا در سنین کودکی والدین مسئول کوتاه کردن ناخن های کودک‌شان هستند.

9- سفر کردن به مناطق مرطوب کشور مانند نواحی شمالی ایران، باعث بهبود نسبی اگزما در افراد می شود، زیرا رطوبت کافی پوست را بهبود می بخشد.

10- توصیه می شود این بیماران هر روز دوش آب ولرم (نه داغ) بگیرند و خیلی در حمام نمانند. سعی کنند از پاک کننده های ملایم به جای صابون های معمولی استفاده نمایند و این پاک کننده را به شکل آهسته بر روی پوست خود بمالند. پس از خروج از حمام و هنگامی که هنوز پوست رطوبت دارد، از کرم مرطوب کننده (تحت نظر پزشک) استفاده کنند تا پوست خشک نشود.

11- نباید از کرم ها و لوسیون هایی که الکل دارند، استفاده کنند، زیرا الکل پوست را خشک کرده و اگزما را بدتر می کند.
از بالا رفتن دمای بدن خود پرهیز کنید. دمای بالا سبب بدتر شدن اگزما می شود

12- از لباس های نخی (الیاف طبیعی) و گشاد استفاده کنند و از پوشیدن لباس هایی که الیاف مصنوعی و پلاستیکی دارند، خودداری کنند تا پوست کمتر تحریک شود.

13- استرس سبب بدتر شدن اگزما در کودکان و بزرگسالان می شود. بنابراین این افراد باید راه های کنترل استرس را یاد بگیرند.

14- این بیماران باید از مواد غذایی و هر ماده دیگر حساسیت زایی دوری کنند تا اگزمای آنها بدتر نشود.

15- از بالا رفتن دمای بدن خود پرهیز کنید. دمای بالا سبب بدتر شدن اگزما می شود
روحشان به اندازه اندوهت شاد باد

از دردهای کوچک است که آدم می‌نالد، وقتی ضربه سهمگین باشد، لال می‌شود آدم.


خدا کند که نه...!!! نفرین نمی کنم که مباد
به او که عاشق او بودم زیان برسد
خدا کند که فقط این عشق از سرم برود
خدا کند که فقط
     
  
مرد

 
اگزما

چرا برخی از درمان‌های اگزما، نه تنها سودی ندارند، بلکه اوضاع را بدتر هم می‌کنند؟ اگزما چیست؟ اگر پوستی حساس داشته باشید درمان اگزما سخت‌تر خواهد شد. اگزما یک بیماری مزمن است و بسیاری از داروهای این بیماری در واقع چرخه خارش را طولانی‌تر و التهاب را بیشتر و سیستم ایمنی بدن را نامتعادل می‌کنند. اگزما یک بیماری سخت و خارش آن بسیار شدید است؛ به طوری که به لایه محافظ پوست آسیب خواهد رساند و پوست حساس‌تر می‌شود. گاهی خارش آنقدر شدید است که احساس می‌کنید باید فریاد بزنید. حتی خاراندن می‌تواند موجب خونریزی پوست شود. در این مقاله اطلاعاتی در مورد این بیماری به شما ارائه خواهیم کرد و روش مناسب درمان اگزما و تسکین خارش‌های وحشتناک را خواهید آموخت.

اگزما چیست؟ اگزما بیماری مزمن پوستی است که به آن درماتیت اتوپیک نیز می‌گویند. در این بیماری پوست دچار التهاب و خارش و تحریک می‌شود. به نظر می‌رسد که اغلب روی صورت، دست‌ها و پاها به وجود می‌آید؛ اما می‌تواند روی هر نقطه‌ای از بدن ایجاد شود. تخمین زده می‌شود که بیش از ۳۰ درصد مردم امریکا از اگزما رنج می‌برند و شیوع آن در حال افزایش است. اگزما در کودکان بسیار رایج است و ۲۰ درصد از نوزادان و یا کودکان خردسال به آن مبتلا هستند. درمان اگزما یک چالش بزرگ است، زیرا اغلب بیماری با روش‌های درمانی عود می‌کند و عوارض جانبی شیوه‌های درمان سیستم ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در نهایت اگزما را تشدید می‌کند.

برخی از علائم ابتلا به اگزما عبارتند از: خارش و سوزش پوست، قرمزی، تاول و برآمدگی، تورم، برجستگی، پوسته‌پوسته شدن پوست. برخی از انواع اگزما، مانند اگزمای حساسیت ناشی از تماس با یک ماده تحریک کننده، در هنگام تماس باعث قرمزی، خارش و ترشح پوست می‌شوند. اگزمای شوره‌دار، می‌تواند پوست را زرد، روغنی و فلس‌دار کند. این نوع از اگزما می‌تواند در هر قسمتی از بدن به خصوص صورت به وجود بیاید. اگزما معمولا در کف دست‌ها و یا پاها به وجود می‌آید و بسیار دردناک است و در آن تاول‌های عمیق روی پوست ظاهر می‌گردد که این تاول‌ها عموما می‌خارند و می‌سوزند. در اگزمای Nammular پوست، پوسته پوسته شده و دلمه‌های دکمه‌ای شکل روی پوست ایجاد می‌شوند. از آنجا که اگزما انواع مختلفی دارد و به اشکال مختلف بروز می‌کند، بسیار مهم است که یک متخصص پوست بسیار حاذق، بیمار را بررسی کند تا معلوم شود آیا مشکل پوستی، نوعی اگزماست یا وضعیت دیگر پزشکی.


علائم اگزما پوست خشک، ضخیم، ترک خورده و یا پوسته پوسته می‌شود. ملتهب و قرمز است. زخم می‌شود.

در افراد سفید پوست ممکن است ابتدا بثورات جلدی قرمز رنگ و سپس قهوه‌ای رنگ ایجاد شود. در سیاه پوست‌ها ممکن است پوست تغییر رنگ دهد و قسمتی از پوست تیره‌تر یا روشن‌تر از قسمت‌های دیگر شود. در نوزادان، اغلب بثوراث جلدی بر روی صورت و پوست سر، همراه با زخم ایجاد می‌شود.

دلایل ابتلا به اگزما یافتن علت اگزما یک مشکل بزرگ است و پزشکان هنوز علت دقیق آن را نمی‌دانند. برخی معتقدند که ناشی از فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی بدن در پاسخ به عوامل ناشناخته و محرک‌های محیط‌زیست است. اگزما اغلب در خانواده‌هایی شایع است که سابقه آلرژی و یا آسم دارند. در اینجا به برخی از دلایل احتمالی ابتلا به اگزما اشاره خواهیم کرد: تماس با مواد خشن و یا خارش‌زا همچون پشم آب و هوا و دمای بیش از حد گرم و یا بیش از حد سرد حیوانات استرس دود سیگار غذاهایی که باعث واکنش‌های حساسیتی می‌شوند؛ مثل گندم، لبنیات، آجیل، شکلات مواد شیمیایی موجود در صابون و یا مواد شوینده عطرها و اسانس‌ها مواد شیمیایی موجود در محصولات مراقبت از پوست لوازم آرایشی مواد شیمیایی خانگی و سموم و ...
گاه علت اگزما، غذاهای آلرژی‌زا است.

این غذاها عبارتند از: شیر، تخم‌مرغ، گندم، سویا، بادام زمینی، آجیل، مرکبات (پرتقال، لیمو و گریپ فروت)، گوجه‌فرنگی و انواع توت‌ها اگر دچار اگزمای مزمن هستید، تمام مواد غذایی را که می‌خورید، برای چند هفته یادداشت و بثوراتی را که ایجاد می‌شود، بررسی کنید و هرگونه رابطه میان رژیم غذایی و شیوع اگزما را در بدن تحت نظر بگیرید. به این ترتیب به مرور متوجه خواهید شد که چه غذاهایی موجب اگزما و یا عود آن می‌شوند.

درمان‌های خانگی درمان اگزما با داروهای خانگی، علاوه بر اینکه ساده و کم‌هزینه است، معمولاً عوارض جانبی کمتری دارد، در اینجا به برخی از این روش‌ها که برای افراد مختلف مفید بوده است. اشاره می‌شود:
استفاده از کمپرس سرد برای تسکین خارش نوشیدن مقدار زیادی آب (این روش بسیار مفید است) حمام با بلغور جوی دو سر التهاب پوست را تسکین می‌دهد و یک مرطوب‌کننده عالی است. حمام با آب ولرم که درون وام یک‌چهارم ‌فنجان جوش شیرین ریخته شده باشد. روغن خالص و تصفیه شده شترمرغ، دارای خواص ضدالتهابی است و اگزما را درمان می‌کند. روغن زیتون را به پوست خود بمالید و پس از چند دقیقه آن را با یک شامپوی ضدآلرژی بشویید.

درمان اگزما با تغییر در سبک زندگی علاوه بر درمان اگزما با داروهای خانگی، برخی تغییرات ساده در شیوه زندگی می‌تواند تا حدود زیادی به کاهش علائم اگزما کمک کند. کاهش استرس: استراحت کافی داشته باشید، تفریح کنید و به تمدد اعصاب بپردازید و افکار منفی را از خود دور کنید دوش آب گرم در رسیدن به آرامش بسیار مؤثر است. از محصولات بهداشتی و آرایشی ضدحساسیت و ضعیف استفاده کنید. همیشه پوست خود را مرطوب نگه دارید. مرطوب‌کننده‌ها از خشکی پوست جلوگیری می‌کنند. هوای منزل را مرطوب نگه دارید. می‌توانید از دستگاه‌های مرطوب‌کننده نیزاستفاده کنید. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بدون هیچ‌گونه کرم و یا محافظی در معرض نور خورشید قرار بگیرید و مطمئن باشید که این مدت کوتاه هیچ آسیبی به پوست شما نمی‌رساند. به این روش UV درمانی می‌گویند. از تغییرات ناگهانی دما جلوگیری کنید؛ اگرچه شاید با وجود الگوهای متغیر آب و هوایی، کمی مشکل باشد. لباس‌های پنبه‌ای بپوشید سعی کنید و ملحفه و روتختی شما از جنس پنبه و یا نخ باشد. اگر خارش شما شدید بود، با جوراب و دستکش بخوابید. از قرار گرفتن در برابر آلرژن‌های بالقوه، همچون گرد و غبار و گرده گیاهان، خودداری کنید. از مصرف لوسیون‌ها، صابون‌های خشن و شامپو و مواد شیمیائی قوی که حاوی رنگ‌های مصنوعی، اسانس و یا مواد محرک همچون سولفات سدیم لوریل هستند، اجتناب ورزید. از محصولات گیاهی و ضدحساسیت استفاده کنید که معمولاً عاری از هر نوع ماده تحریک‌کننده هستند.

درمان اگزما با تغذیه برخی افراد درمی‌یابند که با تغییر رژیم غذائی می‌توانند اگزمای خود را درمان کنند؛ یکی ازاین افراد دکتر لیم اولین است که کتاب اگزما و اسرار رژیم غذائی را نیز نوشته است. تخم‌مرغ، محصولات لبنی، شکلات، رنگ‌های مصنوعی، طعم‌دهنده‌های و غذاهای فرآوری شده را از زندگی خود حذف کنید. میوه‌ها و سبزیجات خام بخورید و رژیم غذائی سرشار از آبمیوه و میوه داشته باشید. ۶۰ درصد میوه و سبزیجات خام بخورید و ۴۰ درصد آب، میوه و سبزیجات تازه اسیدهای چرب ضروری را که در روغن ماهی، تخم‌کتان، گردو، ساردین و ماهی آزاد وجود شدارند، فراموش نکنید. بهترین نوع اسیدهای چرب امگا ۳ است که می‌توانید مکمل آن را بخورید. فراموش نکنید که مصرف بیش از حد مکمل روی موجب کمبود مس در بدن می‌شود. پروبیوتیک‌هایی همچون اسید و فیلوس و بیفنیو‌باکتر‌ها را فراموش نکنید. این باکتری‌های مفید می‌توانند به درمان اگزما در کودکان کمک کنند.

درمان با گیاهان داروئی مطالعات اخیر نشان می‌دهند که طب‌سوزنی و طب گیاهی چینی می‌تواند اگزما را درمان کند. نوشیدن مخلوطی از گیاهان دارویی چینی و استحمام با آنها و استفاده از کرم‌های گیاهی، اگزما را در اکثر بیماران درمان می‌کند. چای سبز و سیاه و سفید، موجب بهبود اگزما می‌شود. علاوه بر نوشیدن، اسپری آنها بر روی پوست نیز مؤثر خواهد بود، اگرچه توصیه می‌شود دراستفاده از آنها متعادل باشید، زیرا حاوی کافئین هستند. آبلیمو، رزماری و روغن زیتون نیز مؤثرند. روغن درخت چای نیز یکی از دیگر درمان‌های مفید اگزما است.

درمان پزشکی اگزما در اگزمای مزمن، روش‌های فوق نه تنها کمکی نمی‌کند، بلکه بیماری عود می‌کند و روش‌های درمانی ذکر شده موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن و عود و چرخه التهاب و افزایش استرس می‌شود. از آنجا که پژوهشگران هنوز نمی‌دانند چه چیزی منجر به اگزما می‌شود، رویکرد جامعی برای درمان آن وجود دارد که در واقع شامل تغییرات رژیم غذایی، کاهش استرس و اجتناب از عوامل آلرژی‌زا می‌شود. این موارد به درمان اگزما می‌انجامد. گاهی اوقات بدن آنقدر دچار استرس می‌شود که تمام روش‌های طبیعی رژیم غذایی و گیاهی نیز در درمان اگزما مؤثر نمی‌شود.

کرم هیدروکورتیزون که بدون نسخه نیز فروخته می‌شوند. کرم‌های کورتیکو استروئید که استفاده از آنها عوارض جانبی شدیدی به همراه خواهد داشت و فقط باتجویز پزشک فروخته می‌شوند.

آنتی‌بیوتیک‌ها که می‌توانند باکتری‌های مفید روده رااز بین ببرند و به این ترتیب عملکرد سیستم ایمنی بدن را کاهش می‌دهند.

آنتی‌هیستامین‌ها فتوتراپی و درمان با نور ماوراء بنفش که خطر ابتلا به سرطان پوست و پیری زودرس را افزایش می‌دهد. مرطوب‌کننده‌ها می‌توانند مانع از خشکی پوست شده و یک لایه محافظ روی پوست به وجود آورند که این لایه از پوست در برابر مواد شیمیایی مضر محافظت می‌کند. اگزما در کودکان بسیار شایع است و اکثر آنها تا سن سه ماهگی خود اگزما را تجربه می‌کنند و در برخی از آنها اگزما تا دوران نوجوانی باقی خواهد ماند. یکی از مؤثرترین روش‌های درمان و کنترل اگزما در نوزادان، تغذیه با شیر مادر است. حداقل شش ماه تغذیه با شیر مادر از اگزما پیشگیری کنید. خوشبختانه اگزما مسری نیست، اما در خانواده‌هایی که سابقه اگزما، حساسیت و یا آسم دارند، احتمال ابتلا به اگزما نیز وجود دارد
روحشان به اندازه اندوهت شاد باد

از دردهای کوچک است که آدم می‌نالد، وقتی ضربه سهمگین باشد، لال می‌شود آدم.


خدا کند که نه...!!! نفرین نمی کنم که مباد
به او که عاشق او بودم زیان برسد
خدا کند که فقط این عشق از سرم برود
خدا کند که فقط
     
  ویرایش شده توسط: gayman1122   
مرد

 
با توجه به شیوع اگزما در فصل بهار، از خانم دکتر «سیمین ابراهیم زاده» متخصص پوست و مو سوالاتی کردیم تا با این بیماری پوستی بیشتر آشنا شویم.


● اگزما چیست؟ اگزما یا درماتیت (Dermatitis or Eczema) به التهاب پوستی گفته می شود که در بیشتر موارد علت ایجاد آن نامشخص می باشد.

جز درماتیت تماسی که می توان علت را در پاره ای موارد مشخص نمود بیشتر علل ایجاد اگزما نامشخص باقی می ماند.

● علائم این بیماری چیست؟ در مجموع قرمزی، ادم و تاول های ریز (وزیکول) از خصوصیات کلینیکی تمام بثورات حاد اگزمایی است. وقتی ضایعات «تحت حاد» می شوند، بتدریج فروکش می کنند و در موارد مزمن، ضایعات، خشک شده و ضخامت پوست افزایش می یابد، خطوط پوست برجسته می گردد و میزان رنگدانه پوست افزایش می یابد. در نواحی که اگزما وجود دارد پوست تیره تر می شود.

خارش و سوزش در تمام مراحل بثورات دیده می شود (در مراحل حاد، تحت حاد و مزمن) که باعث خراشیدگی و در نتیجه عفونت باکتریال ثانویه می شود.

● انواع اگزما کدام اند؟ سه نوع از انواع اگزما شامل اگزمای تماسی، اتوپیک و سبورئیک درماتیت می باشد که تا حدودی عوامل خارجی در تشدید و تضعیف آن موثر است.


اگزما یا درماتیت تماسی به دو دسته تقسیم می شود:

۱) آن دسته از اگزماهای تماسی که در تماس اول با مواد ایجاد می شوند و در تمام افراد ضایعات اولیه آن به یک شکل ظاهر می شوند. این مواد شامل برخی مواد شیمیایی مثل اسیدها و الکالین ها است که باعث ایجاد تاول و ادم (ورم) در ناحیه تماس می گردد. علائم شبیه یک سوختگی می باشد اما در تماس مکرر و طولانی مدت با یک ماده تحریک کننده ضعیف تر (مثل مواد شوینده و حلال ها) یک اگزمای تدریجی در افراد ایجاد می کند که به صورت خشکی و افزایش ضخامت پوست، التهاب مزمن و خارش بوده و در نتیجه عفونت ثانویه بروز می کند.


در این نوع درماتیت، علائم معمولا در محل تماس با مواد ایجاد می شود (بیشتر دست ها یا اندامی که در تماس با مواد است).


۲) در نوع دوم، درماتیت تماسی که نوعی افزایش حساسیت تاخیری است به وسیله آلرژن ها و تحریک کننده ها ایجاد می شود و ممکن است در تماس اول با ماده تغییری رخ ندهد بلکه پس از هفته ها یا سالها و بعد از تماس با مواد تحریک کننده ایجاد شود یعنی در تماس ها، ابتدا افراد حساس شده و تماس مجدد با این مواد، در عرض۴۸ ساعت باعث ایجاد اگزما می شود (مثل نیکل در اشیای بدلی و پارافین آمین موجود در رنگ موها و لباس ها و برخی پتوها و چرم ها«مواد چرمی»).


در این گونه موارد فرد می پرسد که من مدت ها از این مواد استفاده می کردم، پس چرا اکنون دچار ضایعه شده ام؟ این همان افزایش حساسیت تاخیری است.



از مواد دیگر می توان به موارد زیر اشاره نمود:

▪ مواد پلاستیکی، اسپری های مو که ممکن است سبب ادم پلک ها شوند.
▪ رژلب ها (که بیشتر لب تحتانی را تحریک می کنند).
▪ لاک های ناخن و پاک کننده های لاک (که ممکن است در اثر تماس ناخن با صورت، منجر به ایجاد التهاب در صورت گردند.
کرم های بی رنگ کننده که بیشتر در افراد با پوست تیره باعث تحریک می شود؛ در ابتدا باعث کمی بی رنگ شدن پوست و بتدریج باعث ایجاد التهاب و بثورات و متعاقب آن، خود این مواد باعث افزایش رنگدانه در پوست می شود.
▪ داروها مثل انواع قطره های چشمی که از گروه «سولفانامیدها» هستند.
▪ بی حس کننده های موضعی.
▪ برخی آنتی بیوتیک های موضعی مثل نئومایسین.
▪ گیاهان و سبزیجاتی مثل کرفس، گوجه فرنگی، پوست پرتقال، سیر، پیاز و مواد دیگر مثل انبه.
▪ تماس با چوب در افرادی که در جنگل یا صنایع چوب سازی کار می کنند.

● مدت و شدت ضایعات به چه چیزی بستگی دارد؟

به دفعات و میزان تماس با مواد و همچنین به میزان حساسیت خود فرد و تکرار تماس که به مزمن شدن ضایعات منجر می شود، بستگی دارد.


● مهم ترین نکته در درمان اگزمای تماسی کدام است؟

مهم ترین مساله یافتن ماده ای است که حساسیت ایجاد می کند و باید از آن پرهیز نمود. برای رفع التهاب در موارد حاد و تحت حاد بیماری، استفاده از ضدالتهاب های استروئیدی که توسط متخصص پوست توصیه می شود سودمند است. همچنین استفاده از مرطوب کننده های مناسب (که خود باعث تحریک و اگزما نشوند) در تمامی مراحل درمان مفید می باشد.

● اگزمای سبورئیک چیست؟

اگزمایی است که در فصول سرد سال تشدید می شود، بیشتر به صورت مزمن بوده و همراه با قرمزی و پوسته های چرب (در مناطقی از پوست بدن که چرب می باشد) ظاهر می شود. در سنین بلوغ و میانسالی بیشتر ایجاد می شود.

● در چه گروهی بیشتر دیده می شود و عوامل مستعدکننده آن کدام اند؟

اگزمای سبورئیک در مردان بیشتر از زنان شایع است و همراه با عفونت دستگاه تنفسی و عواملی مثل چاقی، بیماری های ناتوان کننده، رژیم حاوی کربوهیدرات و چربی زیاد تشدید می شود. در بیماران مستعد به آکنه نیز بیشتر دیده می شود.

● علائم این نوع اگزما کدام اند و در چه نواحی بیشتر دیده می شود؟

بیشتر نواحی پوشیده از مو، صورت، اطراف گوش ها، کانال گوش، بین دو سینه، کتف، کشاله ران و زیربغل را درگیر می کند.

در سه پوسته های چرب و شوره، همراه با قرمزی و خارش وجود دارد که به نواحی اطراف گوش و کانال گوش هم کشیده می شود.

در ناحیه صورت؛ گونه ها، کناره بینی، ابروها و نواحی ریش درگیر است و با افزایش چربی پوست و قرمزی، پوسته های چرب دیده می شود.

● دوره بیماری چه مدت است و عوامل تشدیدکننده کدام اند؟

دوره بیماری، مزمن و عودکننده است، همراه با افسردگی و استرس افزایش می یابد و بخار آب و سونا باعث تشدید اگزمای بیماران می شود.

بیماران پس از حمام احساس خشکی شدید پوست و کشیدگی پوست کرده ولی چرب کردن پوست این خشکی را رفع نمی کند. خارش نیز وجود دارد.


در نوزادان از بدو تولد، پوسته های چرب چسبیده به سر و قرمزی گونه ها دیده می شود.

● درمان این بیماری چیست؟

به طور کلی کم کردن ترشح چربی و در نوزادان شستشوی مرتب سر و صورت با شامپوهای مناسب راه درمانی می باشد.


مصرف لوسیون ها و شامپوهای مناسب پوست های چرب که توسط متخصص پوست تجویز می شود جهت درمان افراد بزرگسال مناسب است.

فقط این نکته باید یادآوری شود که؛ این اگزما عودکننده و مزمن می باشد و ممکن است همراه با استرس شوره سر تشدید یابد.


قارچ ها روی پوسته های چرب این بیماران رشد کرده و از این جهت درمان های ضد قارچ موضعی در این بیماران کارساز می باشد.

● اگزمای اتوپیک چیست؟

نوعی از اگزماست که بیشتر در افراد با سابقه فامیلی بیماری های آلرژیک مثل آسم، تب یونجه و کهیر ایجاد می شود. ۷۰ درصد بیماران مبتلا به درماتیت اتوپیک سابقه این بیماری را در افراد فامیل خود ذکر می کنند. این نوع اگزما، در هر دو جنس دیده می شود.

● علائم آن کدام اند؟

پوست افراد مستعد به این اگزما خشک و تحریک پذیر بوده و وقتی روی پوست این افراد خراشی سطحی ایجاد کنیم ابتدا آن محل سفید شده و سپس یک خط قرمز به جای می ماند.

● چه عاملی در تشدید این بیماری نقش دارد؟

آب و هوا در تشدید این بیماری موثر است به طوری که در فصل بهار و پاییز بیماری این افراد تشدید می شود.

● آیا علائم این بیماری در افراد مختلف متفاوت است؟

این بیماری در دوره های مختلف زندگی به صور مختلف خود را نشان می دهد.

به طور معمول در شیرخواران پس از ۴ ماهگی به صورت قرمزی صورت، پیشانی، گونه ها، قسمت پایین چانه و ناحیه سر بروز می کند، ولی اطراف دهان مبتلا نمی شود. در موقع تولد اگزما دیده نمی شود. بثورات قرمز ظریف بتدریج آبدار شده، سپس روی آن ها دلمه های کوچک می بندد و ممکن است ضایعات به قسمت بالا تنه و ناحیه باسن و اندام ها گسترش یابد. خارش شدید بوده و در خواب شیرخوار اختلال ایجاد می کند. این اگزما هنگام دندان درآوردن کودک و عفونت های تنفسی تشدید می شود.


▪ دوران کودکی: این نوع اگزما همزمان با رشد کودک، به قسمت هایی از بدن مثل چین های آرنج، زانو و مچ دست و پا محدود می شود. ابتدا ضایعات قرمز رنگ و خارش دار بوده و بعد به صورت خشکی پوست ظاهر می شوند و در اثر خارش، پوست ضخیم می شود. در موارد مزمن، پوست ناحیه مبتلا تیره و چرمی شکل می شود.


▪ در افراد بزرگسال: اگزما در نواحی پیشانی و پلک ها، اطراف گردن و مچ دست و پا وجود دارد. این افراد مستعد ابتلا به عفونت های پوستی و کاتاراکت (آب مروارید) می باشند.


جهت درمان این افراد، درمان عفونت های تنفسی و عفونت های ثانویه باکتریال پوستی و درمان خشکی پوست از اهمیت برخوردار است.
روحشان به اندازه اندوهت شاد باد

از دردهای کوچک است که آدم می‌نالد، وقتی ضربه سهمگین باشد، لال می‌شود آدم.


خدا کند که نه...!!! نفرین نمی کنم که مباد
به او که عاشق او بودم زیان برسد
خدا کند که فقط این عشق از سرم برود
خدا کند که فقط
     
  ویرایش شده توسط: gayman1122   
مرد

 
اگزما سبوره

اگزما سبوره یک نوع بیماری پوستی است که با التهاب پوست سر یاصورت به صورت به شکل پوسته یافلس که در سطح پوست پخش می شوند ، خود را نشان می دهد .یکی ازتجربیات شایع ،خارش زیاد مناطق تحت تاثیر بیماری است که خود باعث التهاب ودر نتیجه قرمزشدن آن منطقه می شود . اگر چه لغت اگزما سبوره گاهی در مواردی که شوره سر دیده می شود بخاطر شباهت در طبیعت این دواختلال پوستی بکار می رود .اما از نظر اصطلاحات پزشکی متمایز هستند فردی که از اگزمای سبوره رنج می برد پوست بسیار چرب دارد که از پوسته ای فلسی شکل پوشیده شده است وقرمزی درمنطقه تحت تاثیر بیماری دیده می شود اما فردی که فقط شوره دارد پوسته هادر اطراف پوست سربدون قرمزی آن منطقه دیده می شوند .علاوه بر این همانطور که قبلا اشاره شد مشکل شوره تنها در پوست سر دیده می شود اما اگزما سبوره در هرمنطقه ای از پوست می تواند دیده شود بنابراین می تواند انواع مختلفی برحسب منطقه درگیری ایجاد گردند .

علل اگزما سبوره :

علت دقیق اگزمای سبوره هنوز برای پزشکان نامشخص است .اما علل شایع به تعدادی از عوامل که ذکر خواهد شد نسبت داده شده است:

- قارچی بنام مالسیزما گلو بوسا (malssezia globosa)بعنوان عامل بیماریزا اگزما سبوره در پوست سر در نظر گرفته شده است حضور این قارچ دلیل التهاب می باشد که برروی پوست تولید مواد سمی می کند وباعث تحریک پذیری پوست می شود این قارچ در اثر تغذیه از اسید چرب اشباع وتری گلیسرید رشد میکند .اگزما سبوره غالبا تحت تاثیر استرس ودرارتباط عواملی مانند سطح بهداشتی پایین که در اثر بیماری خستگی ایجاد می شود ، بروز می کند .مردان وزنان از شوره ومشکل قرمزی بویژه تحت تاثیر استرس روانی کمبود خواب رنج می برند ودر مرحله بعد منجربه اگزما سبوره می شود .

- افرادیکه به اختلالات عصبی مانند بیماری پارکینسون ومشکلات ضعف سیستم ایمنی مبتلا هستند بیشتر درگیر اختلالات پوستی می شوند همچنین بیماران قلبی وافرادی که تست ایدز(HIV)آنها مثبت بوده است می توانند به اگزماسبوره مبتلا شوند .

-خشک شدن پوست در زمستان بروز بیماری را بیشتر میکند ،این دلیلی است برای اینکه ساکنان مناطق سردسیر بیشتر شوره ومشکلات مرتبط به اگزما سبوره را تجربه می کنند .

اگزما سبوره در پوست سر :

شایع ترین علامت اگزما سبوره بروز شوره برروری پوست بصورت پوسته وفلسی شکل می باشد. پوسته ها معمولا خاکستری ،سفید یا زرد هستند رنگ پوسته ها به نوع پوست ومرحله بیماری دارد که شخص را مبتلا کرده است پوسته غالبا در مناطق دیگر بدن که فولیکولهای مو وجود دارند ومی توانند ملتهب شوند ،دیده می شود .

نوزادان زیر 3 ماه نیزمی توانند اگزما سبوره نوزادان مبتلا شوند .که با بروز پوسته ای زرد رنگ سخت در اطراف خط رویش مو برروی پوست سر که بعنوان کلاه گهواره شناخته می شود ، مشخص می گردد .بطور طبیعی این حالت در قسمت جلوی سر تا سن 8تا12 ماهگی باقی می ماند .

اگزمای سبوره روی صورت وبدن :

در موارد اگزمای سبوره شدید ، پوسته های ضخیم وچرب زردرنگ روی ابروها یا نزدیک به خط رویش مژه ها ، درکانال گوش یا قسمت جلوپیشانی ،برروی قسمت وسط سینه ودر ناحیه فوقانی کمردیده می شوند .پوسته ها همچنین می تواند در هرمنقطه ای از سطح پوست ، پشت گوشها وسایر چینهای پوستی ظاهرشوند .این پوسته ها معمولا با قرمزی خفیف ،ریزش مو وضایعات پوستی ،خارش، زخم ودردی که می تواند منجر به احساس ناراحتهاکلی گردد همراه هستند.

این شرایط می تواند بدتر شود ویک آسیب دایمی به فولیکهای مو برساند. اگر بیماری زیر نظر یک پزشک درمان نگردد .اگزماسبوره همچنین میتواند بصورت پسوریازیس اگزماسبوره وجوشهای اگزما سبوره بروز کند .اگر برای مدت طولانی بدون درمان باقی بماند همه این موارد میتواند منجر به از دست دادن موها بصورت دائمی شود .

باتشکر از خانم دکتر اسماعیل پوریان بابت ترجمه متن
روحشان به اندازه اندوهت شاد باد

از دردهای کوچک است که آدم می‌نالد، وقتی ضربه سهمگین باشد، لال می‌شود آدم.


خدا کند که نه...!!! نفرین نمی کنم که مباد
به او که عاشق او بودم زیان برسد
خدا کند که فقط این عشق از سرم برود
خدا کند که فقط
     
  
مرد

 
دلايل بروز شوره سر

برخلاف بسياري از بيماري ها، طيف گسترده‌اي از دلايل به بروز شوره سر مي‌انجامد. در حالت كلي شوره سر وقتي بوجود مي​آيد كه پوست سر سلول‌هاي خود را سريع‌تر از حالت معمول دفع مي‌كند. در بيشتر موارد يك نوع قارچ خاص عامل تسريع اين پديده است.

با اين‌كه اين نوع قارچ تقريبا روي پوسته سر همه ما وجود دارد، اما فقط براي برخي انواع پوست مشكل ايجاد مي‌كند و شوره سر را پديدار مي‌سازد.

رايج‌ترين دليل ايجاد شوره سر، خشك بودن پوست است كه در ماه‌هاي سرد و خشك سال بيشتر روي مي‌دهد. در مواردي كه دليل ايجاد شوره سر، خشك بودن پوست است، شوره‌ها معمولا ريزتر و كم‌چرب‌تر از حالت‌هاي ديگر خواهند بود. همچنين برخي بيماري‌ها نظير اگزما و پسوريازيس مي‌تواند به خشك شدن پوست سر و توليد شوره
بينجامد.

كاهش و جلوگيري از شكل‌گيري شوره

در بيشتر موارد با رعايت چند اصل ساده مي‌توان از پديدار شدن شوره سر جلوگيري كرد. شستن روزانه سر با شامپو بويژه براي افرادي كه پوست چرب دارند، مي‌تواند مفيد واقع شود.

در اين ميان، آب كشيدن كامل پس از شست‌وشو با شامپو بسيار مهم است، زيرا باقيمانده شامپو روي پوست سر نيز مي‌تواند سبب شكل گيري شوره شود.

پس از حمام كردن، حتما موهاي سر خود را شانه كنيد. براي اين كار برجستگي‌هاي شانه ابتدا بايد روي پوست قرار گيرد و سپس به بيرون حركت كند. به اين شكل مقداري از چربي موجود روي سر به سطح موها منتقل خواهد شد.

جالب است بدانيم، يكي از دلايل بروز شوره، استرس است. استرس به صورت كلي تاثير نامطلوبي بر همه اجزاي بدن دارد و در برخي موارد سبب ايجاد شوره يا تشديد آن مي‌شود. در نتيجه كاهش تنش و استرس يكي از راه‌هاي پيشگيري از بوجود آمدن شوره سر خواهد بود.

درمان شوره سر

  • با اين‌كه عوامل مختلفي سبب شكل‌گيري شوره سر مي‌شود، اما راه‌حل همه آنها تقريبا يكي است. بجز در موارد شديد، شوره سر را مي‌توان حتي بدون مراجعه به پزشك درمان كرد.
  • ساده‌ترين راه اين كار شست‌وشوي روزانه مو با يك شامپوي ملايم است. اگر اين شيوه به حل شوره سر كمك نكند، گزينه بعدي استفاده از شامپوهاي ضدشوره موجود در بازار است.
  • شامپوهاي ضد شوره مختلف از تركيبات ويژه‌اي برخوردارند كه واكنش آنها با پوست سر و نتيجه نهايي استفاده از آنها متفاوت خواهد بود.
  • شامپوهاي ضد شوره معمولاً دربردارنده پريتيون روي (براي كاهش قارچ موجود روي پوست سر)، اسيد ساليسيليك (براي از بين بردن پوسته‌هاي كنده شده سر)، سولفيد سلنيوم (براي كاهش سرعت رشد سلول‌هاي پوست سر) و در نهايت كتوكونازول (كه به نوعي همه كاركردهاي مواد قبلي را دارد) است.
  • شامپويي را انتخاب كنيد كه حداقل يكي از مواد اوليه بالا را در خود داشته باشد. بدين شكل شوره سر تا حدي كنترل مي‌شود. سپس مي‌توانيد تعداد دفعات شست‌وشوي سر را به دو تا سه بار در هفته كاهش دهيد.
  • در صورتي كه اين روش‌ها جواب ندهد، به پزشك متخصص پوست و مو مراجعه كنيد و از او مشورت بگيريد.

علل شوره سر :

  • شوره سر به دلایل مختلفى از قبیل تغذیه نادرست ، هیجان و نگرانى و استرس ، هواى گرم و مرطوب ، یا سرد و خشک ، پوست چرب ، تعریق زیاد ، عدم تعادل هورمون ها به خصوص آندروژن ها ، مصرف بى رویه مواد آرایشى مو و عدم رعایت نظافت مو (شامپو نزدن مرتب، عدم شست و شوى کافى سر بعد از شامپو زدن و یا باقى ماندن بقایاى صابون در پوست سر) ظاهر مى شود.
  • همچنین شوره می تواند علت میکروارگانیسمى و قارچى داشته باشد.
  • استرس و خستگی از مهم‌ترین عوامل ایجاد و تشدید شوره سر هستند، زیرا موجب کاهش فعالیت سیستم ایمنی بدن و ابتلا به انواع عفونت و اگزمای پوستی می‌شوند.
  • همچنین کمبود برخی ریزمغذی‌ها همانند روی در بدن نیز موجب ایجاد شوره سر می‌شود.
  • علت شوره سر ، التهاب پوست سر است و بیمارى هایى همچون اگزما پوسته ریزى شدیدى در پوست سر به وجود مى آورد و گاهى بیمارى هاى عفونى مثل زرد زخم یا شپش سر به صورت پوسته در سر ظاهر مى شوند.
  • سایر اختلالات پوستى از جمله درماتیت سبوروئیک و درماتیت آتوپیک ، روزاسه ، آکنه ، پسوریازیس و نیز چاقى ، بیمارى پارکینسون ، استفاده از لوسین هاى خشک کننده حاوى الکل و بیمارى ایدز از بیمارى هایى هستند که باعث شوره شدید سر مى شوند.

?It never stops, does it


I'm not gay
     
  
مرد

 
آمبليوپی يا تنبلي چشم

آمبليوپي چيست ؟

نام ديگر آمبليوپی ، تنبلي چشم يا lazy eye است .

مغز و چشم براي ايجاد بينائي خوب باهم كار مي كنند . نوري كه داخل چشم مي شود با ايجاد سيگنالهاي عصبي از طريق عصب بينائي به مغز مي رود . تنبلي چشم يك اصطلاح پزشكي است و زماني به كار مي رود كه ديد يكي از چشمها كاهش يافته است و علت آن عدم تكامل نرمال سلولهاي بينائي قشر مغز است . خود چشم به تنهايي مشكلي ندارد اما به طور طبيعي كارايي ندارد .

شيوع آمبليوپی چگونه است ؟

آمبليوپی شايعترين علت كاهش بينائي در بچه هاست. شرايطي كه تقريباً در 2 تا 3 بچه از هر 100 نفر وجود دارد . تخمين زده شده كه تقريباً 3% بچه ها در آمريكا درجاتي از اختلال بينائي به علت آمبليوپي را دارند ، مگر اينكه در اوايل طفوليت تحت درمان موفقي قرار گرفته باشند . آمبليوپي در صورت عدم درمان تا دوران بزرگسالي باقي مي ماند و شايعترين علت اختلال بينائي يك چشمي در بچه ها و بالغين جوان و ميانسال مي باشد .

علت و علائم آمبليوپی چيست ؟

آمبليوپی توسط هر شرايطي كه تكامل يا استفاده از بينائي طبيعي چشم را تحت تاثير قرار دهد ، ايجاد مي شود . مثلاً مي تواند به علت استرابيسم (لوچي) كه يك عدم تعادل در قرارگيري دو چشم است ، ايجاد شود . لوچي مي تواند باعث انحراف چشمها به داخل ، خارج، بالا يا پايين شود . گاهي آمبليوپي به علت شرايطي مثل آب مرواريد در چشم ايجاد مي شود.

آيا آمبليوپی قابل درمان است ؟

طي 6 سال اول زندگي ، سيستم بينايي خيلي سريع رشد وتكامل مي يابد و ارتباطات پيچيده أي بين چشم و مغز ايجاد مي شود . ما هنوز هم اطلاعات لازم براي ايجاد اين ارتباطات چشم به مغز در بچه هاي بزرگتر و بالغين نداريم ,لذا موفقيت در درمان آمبليوپی به سن بيمار وابسته است .

درمان آمبليوپی چيست ؟

اغلب والدين به اشتباه اميدوارند كه تنبلي چشم فرزندشان تنها با عينك بهبود يابد ، اما عينك به تنهايي در درمان آمبليوپی موثر نيست . چشمي كه به كار گرفته نشود ، گيرنده هاي مغزي كمتري را فعال مي كند و لازم است اين گيرنده هاي مغزي دوباره به كار گرفته شوند . اين امر از طريق بستن يك چشم و اصلاح عامل تنبلي چشم در سنين پايين انجام مي شود.
?It never stops, does it


I'm not gay
     
  
مرد

 
راه حلی برای جلوگیری از ترش کردن معده

ریفلاکس را بیشتر آدم‌ها تجربه می‌کنند. منظور از ریفلاکس، همان سوزش سردل یا به اصطلاح عامیانه «ترش کردن» است. ریفلاکس، احساس ناخوشایندی است که درصورت شدت گرفتن، واقعا غیرقابل تحمل می‌شود.
قدیمی‌ها برای حل این مشکل درمان‌های سنتی و توصیه‌های تغذیه‌ای خاصی داشتند (مثل خوردن سیب، شیر، عرق نعناع و ...) که گهگاه به درمان آن کمک می‌کرد. برای اینکه ببینیم اساسا تغذیه چه‌قدر روی التیام این بیماری تأثیر دارد و آیا پرهیزهای غذایی می‌توانند جلوی این مشکل را بگیرند، نشسته‌ایم پای حرف‌های دکتر سید سعید حسینی، متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی.
«ریفلاکس، در واقع، بازگشت محتویات معده به مری است که معمولا 5/0 تا 2ساعت بعد از غذا اتفاق می‌افتد.» این، تعریفی است که دکتر سید سعید حسینی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی، از این عارضه ارایه می‌دهد. چیزی که باعث سوزش مری می‌شود، اسید معده و هورمون پپسین است: «این هورمون به مخاط مری آسیب می‌زند و در صورت تداوم به ضعف شدیدی در این منطقه منجر می‌شود که در درازمدت ممکن است به بدخیمی منجر شود.»
علامت بارز این ناراحتی، سوزش سردل یا احساس درد همراه با سوزش زیر جناغ سینه است اما گاهی ریفلاکس با بیماری‌های دیگری مثل ناراحتی قلبی و تنفسی اشتباه گرفته می‌شود: «بعضی از بیماران با احساس درد قلبی مراجعه می‌کنند و نمی‌دانند مشکل اصلی‌شان ریفلاکس است. این ناراحتی در موارد خیلی شدید علایم تنفسی به وجود می‌آورد. بعضی از افراد که مدت‌ها به عنوان بیماران مبتلا به آسم و برونشیت تحت درمان بوده‌اند، در حقیقت ریفلاکس معده داشته‌اند. اینها به احتمال زیاد بعد از غذا می‌خوابیده‌اند و محتویات معده‌شان وارد مری می‌شده و بعد از راه حلق به ریه می‌‌رسیده و مشکلات تنفسی را ایجاد می‌کرده است اما به جای مراجعه به متخصص گوارش، نزد متخصص ریه می‌رفته‌اند.»


چاقی و بارداری ریفلاکس را تشدید می‌کنند

ریفلاکس عارضه‌ای جدی است که باید هرچه زودتر برای درمان آن اقدام کرد. اگر این ناراحتی برای مدتی طولانی ادامه پیدا کند، ممکن است به ناراحتی‌هایی مثل اختلال در بلع از قبیل بلع دردناک و خون‌ریزی‌های گوارشی ناشی از ناحیه زخم شده مری منجر شود.


اما چه عواملی این مشکل را به وجود می‌آورند؟

به گفته دكتر حسینی: «ریفلاکس یک سری علل اولیه و ثانویه دارد. علل اولیه به وجود آورنده این عارضه عبارت‌اند از سیگار کشیدن، مصرف داروهای شل‌کننده عضلانی مثل داروهای گشادکننده عروق قلب، داروهایی که برای درمان آسم داده می‌شود (مثلا آمینوفیلین و تئوفیلین) و علل ثانویه هم عواملی هستند که باعث افزایش فشارهای شکمی می‌شوند (مثلا چاقی یا بارداری).
افزایش پروژسترون به هردلیلی از جمله بارداری یا مصرف داروهای ضدبارداری یا عادت ماهانه هم از عوامل ثانویه این مشكل هستند. ورزش‌های شدید همراه با خم و راست شدن بعد از غذا، پرخوری و بلافاصله خوابیدن بعد از غذا، روی شکم خوابیدن، پوشیدن لباس‌های تنگ که روی شکم و ناحیه کمر فشار وارد می‌کنند هم از عوامل تشدید کننده این عارضه به حساب می‌آیند كه برای فرو نشاندن آن لازم است علل یاد شده را برطرف كرد.»


از غذاهای چرب و تند پرهیز کنید

شاید بعضی از نکاتی را که دکتر حسینی به عنوان درمان تغذیه‌ای ریفلاکس توصیه می‌کند، قبلا خودتان به صورت تجربی پیدا کرده باشید ولی بعضی از آنها را به طور حتم نمی‌دانید: «کسانی که دچار ریفلاکس معده هستند، باید از خوردن غذای پرچرب پرهیز کنند. چربی‌ها دیرتر از مواد کربوهیدرات‌دار و قندی از معده تخلیه می‌شوند و به همین دلیل، احتمال بازگشت محتویات معده به مری را بیشتر می‌کنند. غذاهایی هم هستند که انتهای تحتانی مری را شل می‌کنند و باید از مصرف‌شان خودداری کرد؛ مثل شکلات، نوشابه‌های کافئین‌دار، چای، قهوه، پیاز، سیر و نعناع.»
بله، درست است؛ نعناع! چیزی که همه فکر می‌کنند برای ریفلاکس معده خوب است ولی دکتر حسینی معتقد است نعناع به دلیل خاصیت شل‌کنندگی انتهای مری می‌تواند این عارضه را تشدید کند. در ضمن، باید از خوردن سركه به همراه سالاد نیز اجتناب كرد و غذاهایی كه اضافه اسید معده را جذب می‌كنند (مثل شیر، تخم مرغ و غذاهای نشاسته‌ای) بیشتر خورد. غذاهای پر سس به خصوص سس‌های چرب و غذاهای پر ادویه هم این مشکل را بیشتر می‌کند. مواد نگه‌دارنده و افزودنی‌ها، چیپس و انواع اسنک ‌هم می‌توانند سوزش انتهای مری را تشدید کنند.
دکتر حسینی به افراد مبتلا به این عارضه توصیه می‌کند که وعده‌های غذایی‌شان را بیشتر و حجم غذای‌شان را کمتر کنند؛ از نوشیدن مایعات همراه غذا پرهیز کنند؛ بعد از غذا دراز نکشند و هنگام خواب، به پشت نخوابند.
او درباره جویدن آدامس بعد از غذا نیز می‌گوید: «آدامس تأثیر دوگانه‌ای روی ریفلاکس معده دارد. از طرفی با افزایش ترشح بزاق، اسید معده را کاهش می‌دهد و سوزش را کمتر می‌کند و از طرف دیگر به دلیل باز و بسته شدن مکرر دهان موقع جویدن، هوای زیادی وارد معده می‌کند که به نفخ می‌انجامد و نفخ، فشار زیادی به معده وارد می‌کند و ریفلاکس را تشدید می‌کند.» درباره میوه‌ها نیز باید گفت خوردن آنها معمولا مشکلی ایجاد نمی‌کند، به جز میوه‌هایی که اسیدیته بالایی دارند (مثل مركبات که دارای ویتامین c یا اصطلاحا اسید اسکوربیک هستند) و ممکن است باعث تشدید این عارضه شوند.
دکتر حسینی در انتها به افراد چاق و کسانی که دارای اضافه وزن هستند، توصیه می‌کند برای کاهش وزن خودشان اقدام کنند؛ چرا که چاقی شکمی یکی از علت‌های اصلی این عارضه به حساب می‌آید.


نمونه ای از یک رژیم ضد ریفلاکس

صبحانه:

شیر یك لیوان
تخم مرغ آب پز 1 عدد
گوجه فرنگی 1 عدد
نان سنگك برشته 4 برش


میان وعده ساعت 10:

سیب 1 عدد


ناهار:

سینه مرغ آبپز 100 گرم
هویج، كدوسبز و سیب‌زمینی آب‌پز 1 لیوان
برنج كته شده 6 قاشق غذا خوری


عصرانه:

گلابی 1 عدد
خرمالو 2 عدد


شام:

ماهی كباب شده 60 گرم
قارچ، فلفل دلمه‌ای، نخودفرنگی و ذرت بخارپز شده 1 لیوان
نان سنگك برشته 3 برش
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
لب‌تان پوسته می‌اندازد؟

پوست صورت ما از حساس‌ترین قسمت‌های پوست بدن است و نازک‌ترین قسمت آن هم همین روی لب‌هاست. به همین دلیل لب‌های ما مستعد ترک خوردن و خشک شدن هستند.
این حالت به ویژه در هوای سرد و فصل زمستان تشدید می‌شود. بنابراین باید از لب‌های‌تان مراقبت به عمل بیاورید و برای جلوگیری از کندن پوست‌های خشک لب، همواره آن را چرب نگه دارید. استفاده از رژلب‌های ضد ترک لب موجود در داروخانه‌ها نیز مناسب است. اما توصیه استفاده از وازلین است.
وازلین برای رفع اگزمای لب ارجح است. چرب بودن وازلین باعث می‌شود کم‌کم عادت ناپسند لیسیدن لب‌ها را ترک کنید. این عادت، که اغلب در بچه‌های مدرسه‌رو و البته برخی بزرگ‌ترها دیده می‌شود باعث می‌شود حالت تحریک پوست لب توسط بزاق دهان ایجاد شود و این قرمزی و اگزما در ناحیه لب و پوست اطراف آن گاهی آن‌قدر شدت یابد که به دردناکی لب‌ها بینجامد.
سعی کنید برای خودتان یا کسانی که این عادت را دارند حتما وازلین استفاده کنید تا از بزاق دهان محافظت شود. ضمنا دقت کنید کرم‌های ضدآفتاب را در این ناحیه نمالید؛
چون سبب خشکی بیشتر و چین و چروک این ناحیه می‌شود. به علاوه باید از رژلب‌های استاندارد و مورد تایید وزارت بهداشت استفاده کنید. بهترین راه‌حل درمانی رفع این اگزما، ترک عادت ناپسند لیسیدن لب‌ها و کندن پوسته‌هاست که با چرب کردن منظم میسر خواهد شد. استفاده از کرم‌های کورتیکواستروییدی برای کاهش التهاب پوست دور لب توصیه نمی‌شود و یا نهایتا مصرف یکی دو روز با نظر پزشک بلامانع است.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
صفحه  صفحه 42 از 111:  « پیشین  1  ...  41  42  43  ...  110  111  پسین » 
خانه و خانواده

همه چیز درباره بیماری ها

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti Forums is not responsible for the content of external sites

RTA