انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
خانه و خانواده
  
صفحه  صفحه 64 از 111:  « پیشین  1  ...  63  64  65  ...  110  111  پسین »

همه چیز درباره بیماری ها


مرد

 
گردنم درد مي‌كند دکتر!

درد و اختلال عملكرد با منشأ عضله و فاسيا (بافت همبند اطراف عضله) را سندرم درد و اختلال ميوفاسيال مي‌نامند. اين سندرم بيش از همه سروگردن، كمربند شانه‌اي و ناحيه كمري را درگير مي‌كند. شيوع اين عارضه در خانم‌ها 54 درصد و در آقايان 45درصد است.
حداكثر شيوع آن بين 30-49 سال است. ساده‌ترين علت شناخته شده براي اين بيماري تروما وافزايش كار ساختمان ميوفاسيال است. گاهي اوقات بعد از آسيب، مراكزي به صورت نقاط مدور و حساس به وجود مي‌آيد كه اين نقاط به صورت دائم پالس‌هايي (پتانسيل عمل) به سمت سيستم عصبي مركزي مي‌فرستند كه سبب توليد درد مي‌شود. نقاط ماشه‌اي اين قسمت‌ها غالبا براي مدت‌هاي طولاني به صورت مناطق مخفي و خاموش در عضلات باقي مي‌مانند و خود را به صورت يك محدوديت حركت و خستگي سريع نشان مي‌دهند. يكي از كارهاي روزمره‌اي كه به علت ايجاد ميكروتروما مي‌تواند سبب بروز نقاط دردناك متعدد شود، تايپ كردن است.
در كل مواردي همانند وضعيت نامناسب و بي‌حركتي طولاني مدت، كمبود ويتامين، كمبود مواد معدني، هيپومتابوليسم واختلال عملكرد غدد مي‌تواند سبب بروز نقاط دردناك شود. همچنين فشار بيش از حد به عضله درگير (مانند بلند كردن اجسام خيلي سنگين‌)، كار كردن به مدت طولاني در يك حالت خاص، ضربه مستقيم، لرز، آرتريت و استرس‌هاي هيجاني از جمله عوامل تشديد كننده درد بيماران محسوب مي‌شوند. در اين حال سرما باعث تشديد درد وگرما باعث تقليل آن مي‌شود.


دردي مبهم و عميق‌ كه در نقاط مختلف بدن ظاهر مي‌شود

درد ناشي از اين نقاط ماشه‌اي يك درد مبهم و غالبا عمقي است. درد مي‌تواند هم هنگام استراحت و هم هنگام فعاليت در فرد بروز يابد. افراد داراي سندرم ميو فاسيال غالبا داراي يك درد دائمي عضلاني، احساس سفتي و محدوديت حركت و خستگي عمومي يا تركيبي از اينها هستند. بيماران ممكن است از درگيري عضلات بي‌اطلاع باشند و از سردرد، درد گردن، درد مفاصل و درد پشت و درد سياتيك در اندام شكايت داشته باشند. اين درد مي‌تواند مداوم يا دوره‌اي باشد اما غالبا دائمي، ناتوان‌كننده و محدودكننده است. در تعدادي از افراد شكايت آنها به صورت درد نيست و بايد توجه كرد در اين افراد علائم به صورت كوتاه بودن، عضلات و محدوديت حركت است. اندازه و اهميت عضله درگير توسط نقاط ماشه‌اي تاثيري بر روي درد توليد شده ندارد. گاهي اوقات دسته‌اي از عضلات كه داراي عصب‌گيري از يك عصب خاص يا اعصاب خاصي هستند امكان دارد با هم درگير شوند مانند عضلات تراپزيوس بالا برنده اسكاپولا و اينفرااسپيناتوس( عضلات كتف).
طولاني شدن درد در يك عضله سبب گسترش آن به ساير عضلات نيز مي‌شود كه به اين حالت يك حالت سگمنتال مي‌گويند.
گاهي اوقات مي‌تواند علائم ديگري مانند تعريق، تغيير در درجه حرارت پوست، اشك، ريزش ترشح بزاق، سر گيجه، عدم تعادل، زنگ زدن گوش‌ها و حتي اختلال بينايي در فرد ديده شود.
اساس درمان سندرم ميوفاسيال از بين بردن چرخه درد توسط تخريب نقاط ماشه‌اي است. اين نقاط را مي‌توان توسط روش‌هاي مختلفي مانند تزريق، اسپري زدن و كشش اين قسمت‌ها، درمان دارويي، اولتراسوند و ماساژ از بين برد.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
آیا شما هم خون دماغ می‌شوید؟

خون دماغ حتی اگر به ندرت اتفاق بیافتد، باید جدی گرفته شود. این عارضه که در پزشکی با عنوان «اپیستاکسی» از آن یاد می‌شود، به علت قطع شدن رگ های کوچک خونی در داخل بینی اتفاق می‌افتد.
در یک مکان خنک بنشینید، به آرامی و توسط دهان نفس بکشید و لباس های اطراف گردن تان را باز کنید.
سرتان را به جلو خم نکنید، اما کمی به عقب متمایلش نمایید.
اگر خونی در دهان تان هست، به بیرون بیندازیدش زیرا غورت دادن خون باعث تهوع می‌شود.
بینی تان را به آرامی تمیز کنید تا اگر لخته خونی در بینی مانده، خارج شود.
با دو انگشت، دو سوراخ بینی تان را پنج تا ده دقیقه نگه دارید تا جریان خون قطع شود.
(حواستان باشد که اگر مشکوک به شکستگی بینی هستید، سعی نکنید که جلوی خونریزی از دو سوراخ بینی را بگیرید).
ضمناً می‌توانید چند تکه یخ که در یک پارچۀ سفید پیچیده شده است را روی بینی تان بگذارید تا جریان خون از بینی کم شود.
اگر این روش اثر نداشت، چاره ای ندارید جز اینکه یک فتیله پنبه ای که قابلیت بند آوردن خون را داشته باشد، در سوراخ های بینی تان قرار دهید (پنبه باید به یک مادۀ منعقد کننده آغشته شده باشد). سپس یک ساعت منتظر بمانید و بعد به آرامی فتیله ها را خارج کنید. در تمام موارد، زیاد فتیله ها را عوض نکنید زیرا ممکن است این کار باعث حساس شدن مخاط بینی شود.
به محض اینکه جریان خون متوقف شد، تا 4 ساعت از فین کردن خودداری کنید.
در طی این مدت از خوردن قرص آسپرین یا هر ضد التهاب دیگر اجتناب نمایید.


چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

1)اگر خون طی نیم ساعت بند نیامد، یا اگر همراه با سردرد بود، فوراً به پزشک مراجعه کنید. پزشک نیز یک فتیلۀ بزرگ که آغشته به مواد منعقد کننده است، در سوراخ های بینی تان قرار می‌دهد و تا جایی که لازم است آن را داخل می‌کند. سپس، اگر مشاهده شود که رگ های خونی کوچک آسیب دیده اند، ممکن است از روش «سوزاندن» این رگ ها، که اغلب به وسیلۀ لیزر انجام می‌شود، استفاده کند تا خطر خون دماغ شدن مجدد را کاهش دهد.

2)در مواردی که خونریزی های بینی مکرر باشند یا مقدار خونی که خارج می‌شود، خیلی زیاد باشد نیز باید به پزشک مراجعه کنید. خونریزی های مکرر ممکن است علامت یک بیماری مزمن مانند فشار خون بالا یا مشکلات انعقادی خون باشند. در اغلب این موارد، آزمایش خون تجویز می‌شود.


عوامل ایجاد خون دماغ و افراد در معرض خطر

سرماخوردگی، آلرژی، آلودگی هوا و ارتفاع از عوامل ایجاد خونریزی هستند زیرا این موارد حساس شدن مخاط بینی را با خود به همراه دارند. افراد در معرض خطر هم به طور کلی، کودکان هستند به علت حساس بودن خیلی زیاد رگ های شان و همچنین افراد سالخورده اغلب به خاطر فشار خون بالا. برخی داروها نظیر ضد التهاب ها یا ضد انعقاد ها نیز ممکن است علت خونریزی از بینی باشند. عوامل هورمونی نیز دخیل اند، مانند: بلوغ، حاملگی و یائسگی. و البته: استرس، دیابت، نارسایی کبدی و... .
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
نوشیدنی برای کاهش سرطان مخاط رحم

آیا می دانید چه نوشیدنی دارای این خاصیت است؟
مصرف قهوه خطر ابتلا به سرطان مخاط رحم را کاهش می دهد
یک پژوهش جدید نشان می دهد که این امکان وجود دارد که مصرف قهوه خطر ابتلا به سرطان مخاط رحم را کاهش دهد.
به نقل از مجله جمعیت پژوهش های سرطان آمریکا، مصرف طولانی مدت قهوه با کاهش خطر ابتلا به سرطان مخاط رحم در ارتباط است.
ادوارد، استاد تغذیه و اپیدمیولوژی موسسه بهداشت عموم هاروارد گفت: قهوه به عنوان یک عامل پیشگیری کننده از سرطانهای مربوط به هورمون استروژن، چاقی و انسولین عمل می کند.
پژوهشگران رابطه مصرف قهوه به طور دراز مدت و سرطان مخاط رحم را در 67 هزار و 470 زن بررسی کردند و آنها بعد از 26 سال پیگیری 672 مورد ابتلا به این نوع سرطان را مشاهده کردند.
بر اساس این پژوهش، ارتباط مشابهی نیز درباره قهوه بدون کافئین مشاهد شد به گونه ای که مصرف روزانه دو فنجان باعث کاهش 22 درصدی خطر ابتلا به سرطان مخاط رحم می شود.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
مـشـکـلات مـردانـه دیـابـت

شاید اگر مبتلا به دیابت هستید یا همسرتان چنین مشکلی دارد این سوال ذهنتان را آشفته کند که «دیابت ناتوانی جنسی می آورد یا نه؟» جواب این سوال مثبت است؛ اما نه همیشه!
عوارض ثانویه دیابت بر قلب و عروق، خونرسانی به آلت تناسلی را ضعیف و این مساله، نعوظ را دچار مشکل می کند. شاید زن با این مساله کنار بیاید و در لذت او اختلالی ایجاد نکند ولی این مساله در مردان باعث بازگشت اسپرم به سمت بیضه ها خواهد شد.
البته مبتلایان به دیابت می توانند روابط زناشویی خود را داشته باشند اما رعایت برخی مسایل لازم است. مثلا لازم است قبل از آغاز رابطه به کمک قندهای نیمه ساده مثل بیسکویت یا یک تکه نان، ذخایر قند خود را شارژ کنند. ضمنا بهتر است مبتلایان از کاندوم استفاده کنند تا از انتقال عفونت های جنسی پیشگیری شود. مبتلایانی که از پمپ های انسولین استفاده می کنند نیز می توانند حین رابطه آن را از خود جدا کنند. در صورتی که خانمی متوجه بروز مشکل جنسی شد، باید سریعا به متخصص زنان مراجعه کند. پزشک با تجویز ژل های واژنی نه تنها مانع از خشکی واژن و دردناکی مقاربت می شود بلکه از بروز عفونت های قارچی نیز پیشگیری می کند اما مردان لازم است حتی قبل از بروز مشکل با پزشک خود مشورت کنند. هر نوع درمان جنسی با توجه به مشکلات هورمونی، عصبی، روانی، قلبی عروقی و پروستاتی فرد باید سنجیده و تجویز شود. بعد از آنکه پزشک فرد را از همه جوانب، مورد بررسی قرار داد، ممکن است مصرف داروهایی نظیر ویاگرا یا لویترا یا سیالیس را تجویز کند که به نعوظ سریع تر کمک می کنند.
مکمل های آندروژنیک یا همان هورمون های مردانه نیز در شرایطی که فرد دچار نارسایی بیضوی باشد کاربرد دارد. تزریق بعضی داروها به آلت تناسلی نیز در شرایطی که مشکل مربوط به اعصاب باشد، مناسب است. ضمنا بسیاری از مشکلات روانی نیز می توانند عامل کاهش میل جنسی دیابتی ها باشند. بسیاری از داروهای خوراکی می توانند این حالت ها را از بین ببرند و لذت جنسی را به فرد بازگردانند اما به هر حال نباید مشکلات روانی را کوچک یا بی اهمیت شمرد.
افسردگی وابسته به دیابت یا جدا از آن می تواند باعث مشکلات نعوظی شود و بر سایر درمان های دارویی نیز تاثیر منفی بگذارد. مراجعه به پزشک متخصص غدد در کنار متخصص بیماری های جنسی و روان پزشک و دریافت مجموعه ای از درمان ها در بهبود مشکلات بسیار موثر خواهد بود. ورزش نیز بر روابط زناشویی در مبتلایان به دیابت تاثیر مثبت می گذارد. مردانی که ورزش می کنند و تناسب اندام بهتری دارند از نظر جنسی در رتبه بالاتری قرار دارند. در صورتی که مبتلا به دیابت هستید و تحت درمان قرار دارید، بهتر است همسرتان را از این موضوع مطلع کنید چون در این صورت همراهی دارید که می تواند در صورت فراموشی مصرف دارو را به شما یادآوری کند.
از هر ۱۰ پزشک متخصص غدد ۹ نفر اعتراف می کنند که در رابطه با مشکلات جنسی با بیمار خود صحبت نمی کنند. در حالی که ۸۷ درصد مردان و ۷۳ درصد زنان مبتلا معتقدند که لازم است در این رابطه پزشک آنها را مطلع کند؛ همان طور که اطلاعاتی در رابطه با تغذیه، ورزش و... در اختیار آنها قرار داده می شود.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
درمان فلج صورت به چه صورت؟

نقش عصب صورت، حرکت دادن عضلات صورت است. این عصب پیام های الکتریکی را به مغز مخابره می کند و در نهایت باعث تغییر حالت چهره می شود...
حرکاتی مثل خندیدن، بلعیدن، حرکات زبان، تکان دادن ابرو و پیشانی و پلک با این عصب کنترل و آسیب آن به هر دلیلی باعث فلج صورت یا «فلج بل» می شود. این فلج به نام پزشکی که اولین بار آن را کشف کرد، نامیده می شود. این فلج که معمولا به علت ابتلا به نوعی ویروس سرماخوردگی و بیماری خودایمنی و متعاقب آن التهاب عصب اتفاق می افتد، در زنان و مردان و در هر زمانی ممکن است رخ دهد ولی در فصل سرما شیوع آن بیشتر است. ضعف عضلانی صورت یا فلج بل ناگهانی بروز می کند و بیشتر مواقع یک طرفه ولی گاهی دوطرفه است البته شاید فرد مبتلا قبل از بروز علایم اصلی، کمی احساس درد یا بی حسی در منطقه داشته باشد، ولی بیماری با اختلالاتی در عملکرد عضلانی مثل باز و بسته نشدن چشم و دهان یا از دست دادن حس چشایی همراه است.
قدم اول تشخیص، معاینه است ولی سایر تست های تشخیصی از قبیل آزمایش قندخون و سی تی اسکن و ام آر آی از مغز به تشخیص کمک می کند. در نشانگان بهجت، بیماری گیلن باره و وجود تومور در مغز یا ساقه مغز هم چنین نشانه هایی دیده می شود.
گرچه در این موارد ضعف عضلانی فقط شامل صورت نمی شود بلکه بی حسی و اختلال عملکردی در یک طرف بدن یا دست و پا را هم مشاهده می کنیم. تشخیص صحیح علت این عارضه و درمان سریع آن در تسریع بهبود بیماری موثر است. در ۸۵ تا ۹۰ درصد موارد، بیماران طی ۱ تا ۴ هفته بهبود می یابند. اما گاهی ۱۸ ماه تا ۲ سال طول می کشد و با افسردگی و ناامیدی روبرو می شوند. در مواردی که بیماری طول کشیده است، بیمار به متخصص گوش، حلق و بینی ارجاع داده می شود تا با عمل جراحی عصب آزاد شود و جراح بتواند با جابه جایی اعصاب، شکل طبیعی صورت را بازیابد. برای سرعت بخشیدن به بهبود، مصرف داروهای ضدویروس، فیزیوتراپی و ماساژدرمانی بسیار مفید هستند.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
پايين بودن فشار خون را سرسري نگيريد

ممكن است از نظر ميليون‌ها نفري كه از فشارخون بالا رنج مي‌برند، پايين بودن فشار خون يك وضعيت عالي باشد، در حالي كه كاهش حاد فشار خون مي‌تواند عوارض خطرناكي را براي بدن به همراه داشته باشد. براي اندازه‌گيري فشار خون دو فشار مختلف سنجيده مي‌شود؛ فشار خون سيستوليك كه حداكثر فشار در زمان انقباض بطن چپ قلب است و فشار دياستوليك كه زمان استراحت و انبساط قلب است.
معمولا در افراد سالم، فشار سيستوليك 120 ميلي‌متر جيوه بر فشار دياستوليك 80 ميلي‌متر جيوه است. فشار خون نود شصتم ميلي‌متر جيوه يا كمتر ناشي از كاهش حجم خون، به عنوان فشار خون پايين محسوب مي‌شود، البته در فشار خون پايين مزمن، تقريبا هيچ علامت جدي‌اي وجود ندارد و در واقع تنها زماني كه فشار خون به طور ناگهاني كاهش مي‌يابد و مغز از ميزان خون كافي محروم مي‌شود براي فرد مبتلا مشكلاتي ايجاد مي‌شود.


چرا فشار خون كم مي‌شود؟

كم آبي: كاهش فشار خون در بيماراني كه استفراغ و اسهال طولاني‌مدت داشته‌اند، بخصوص اگر مايعات كافي براي جبران آب از دست رفته دريافت نكرده باشند، شايع است. علل ديگر كم آبي مي‌‌تواند ورزش و تعريق زياد، تب و گرما‌زدگي باشد. اشخاص با كم آبي جزئي ممكن است تنها تشنگي و خشكي دهان را تجربه كنند، اما در كم‌آبي متوسط تا شديد، ممكن است كاهش فشار خون همراه با سرگيجه يا غش اتفاق بيفتد. كم‌آبي طولاني و شديد مي‌‌تواند منجر به شوك، نارسايي كليوي، اسيدوز (زياد شدن اسيد در خون)‌، كما و حتي مرگ شود.

خونريزي متوسط يا شديد: خونريزي مي‌تواند بسرعت بدن را از خون خالي كند و منجر به كاهش فشار خون شود. خونريزي مي‌تواند ناشي از تروما (آسيب‌ها)‌، عوارض جراحي يا ناراحتي‌هاي دستگاه گوارش مانند زخم‌هاي معده، تومورها يا ديورتيكولوز باشد. گاهي خونريزي ممكن است آنقدر شديد و سريع باشد. (مانند خونريزي از يك شريان پاره شده)‌ كه باعث شوك و مرگ سريع شود.

التهاب حاد ارگان‌هاي بدن: پانكراتيت حاد (التهاب پانكراس)‌ مي‌تواند باعث كاهش فشار خون شود، در پانكراتيت حاد،‌ مايعات از رگ‌هاي خوني به بافت‌هاي متورم اطراف پانكراس و نيز به حفره شكمي مي‌رود، در نتيجه خون غليظ مي‌شود و حجم آن كاهش مي‌يابد.

بيماري‌هاي قلبي: از جمله بيماري‌هاي قلبي، ضعف ماهيچه قلب است كه مي‌تواند باعث نارسايي قلب شود و در نتيجه، مقدار پمپاژ خون توسط قلب كاهش يابد. يكي از علل شايع ضعف ماهيچه قلب، مرگ (از كار افتادگي)‌ قسمت عمده‌اي از ماهيچه قلب به دليل يك حمله قلبي منفرد بزرگ يا حملات قلبي كوچك‌تر و مكرر است.

موارد ديگري كه مي‌تواند توانايي قلب را براي پمپ كردن خون ضعيف كند، شامل داروهايي است كه براي قلب سمي هستند، همچنين عفونت‌هاي ماهيچه قلب توسط ويروس‌ها و بيماري مربوط به دريچه‌هاي قلب، از اين دست دلايل به شمار مي‌روند.
از بيماري‌هاي قلبي ديگر، التهاب پريكارديوم (كيسه احاطه‌كننده قلب)‌ است. اين التهاب مي‌تواند باعث جمع شدن مايع در داخل پريكارديوم شود و با فشرده كردن قلب، توانايي آن را براي پر شدن از خون و پمپاژ محدود كند.
آمبوليسم ريوي نيز وضعيت ديگري است كه در آن، ابتدا خون در يك وريد لخته مي‌شود (ترومبوز عميق وريدي)‌ و سپس از جداره وريد جدا مي‌شود و به قلب و در نهايت به ريه مي‌رود. يك لخته بزرگ خوني مي‌تواند جلوي جريان خون از ريه‌ها به بطن چپ را بگيرد و بازگشت خون به قلب را براي پمپاژ بشدت كاهش دهد. به همين دليل هم آمبولي ريوي وضعيت بسيار خطرناكي محسوب مي‌شود.
از ديگر مشكلات قلبي مي‌توان به كاهش ضربان قلب اشاره كرد كه مي‌تواند مقدار خون پمپ شده توسط قلب را كاهش دهد. ميزان ضربان قلب در حال استراحت براي يك بزرگسال سالم، بين 60 و 100 ضربه در دقيقه است. هرچند ضربان كمتر از 60 در دقيقه هميشه تحت كاهش فشار خون نيست. (در برخي از ورزشكاران آموزش ديده، ضربان قلب در حال استراحت، 40 و 50 ضربه در دقيقه است)، اما در بسياري از بيماران، كاهش ضربان قلب مي‌تواند منجر به كاهش فشار خون، سرگيجه و حتي غش شود.
افزايش غيرطبيعي ضربان قلب فشار خون را پايين مي‌آورد. از شايع‌ترين نمونه آن مي‌توان به فيبريلاسيون سرخرگي اشاره كرد كه يك اختلال قلبي است و با تخليه الكتريكي سريع و بي‌نظم از ماهيچه قلب مشخص مي‌شود كه باعث انقباض مرتب و معمولا سريع بطن‌ها مي‌شود و در نتيجه بطن‌ها قبل از هر انقباض، زمان كافي براي پر شدن حداكثر از خون را ندارند و مقدار خوني كه پمپ مي‌شود، به‌‌رغم ضربان سريع‌تر قلب، كاهش مي‌يابد. ضربان سريع قلب در بطن‌ها نيز مي‌تواند فشار خون پايين را ايجاد كند و حتي گاهي موجب شوك خطرناكي شود.
از علل ديگر كاهش فشار خون مي‌توان به ايستادن طولاني‌مدت، برپا خاستن ناگهاني پس از وضعيت نشستن، عفونت شديد خون در اثر ورود باكتري‌ها يا ساير ميكروارگانيسم‌ها به خون و شوك آنافيلاكسي كه واكنشي آلرژيك و كشنده نسبت به داروهايي مانند پني‌سيلين، غذاهايي مانند بادام زميني، دريافت موادي حاوي يد از طريق اشعه ايكس يا نيش زنبور عسل دارند، اشاره كرد.


داروهايي كه باعث كاهش فشار خون مي‌شوند

داروهايي مانند مسدودكننده‌هاي كانال كلسيم، مسدودكننده‌هاي بتا و ديگوكسين رلانوكسين‌، مي‌توانند ضربان قلب را در انقباض‌هاي قلبي بخصوص در سالمندان كاهش دهند، همچنين داروهايي كه براي درمان فشار خون بالا استفاده مي‌شوند مي‌توانند باعث كاهش فشار خون شوند و نيز داروهاي مدر مانند لاسكيس (به دليل ادرار زياد)‌، حجم خون را كاهش مي‌دهند.
داروهايي كه براي بيماري‌هاي افسردگي و پاركينسون استفاده مي‌شوند نيز مي‌توانند فشار خون را پايين بياورند. در اين ميان، بيماري ديابت هم عامل موثر ديگري در اين رابطه است.


كم‌فشاري خون، از تشخيص تا درمان

علائم كاهش فشار خون معمولا ضعف، سرگيجه، تنفس تند، تشنگي، افزايش ضربان قلب و غش است. اندازه‌گيري فشار خون، هم در حالت دراز كشيده و هم ايستاده، معمولا اولين قدم براي تشخيص فشار خون پايين است. ساير آزمايشات مانند CBC مي‌تواند كم‌خوني ناشي از كاهش فشار خون يا بالا رفتن گلبول‌هاي سفيد ناشي از عفونت را نشان دهد. اندازه‌گيري الكتروليت‌هاي خون نيز ممكن است كم‌آبي و كاهش مواد معدني، نارسايي كليوي يا اسيدوز را نشان دهد. كشت خون و ادرار نيز مي‌تواند عفونت خون و مثانه را نشان دهد.
تشخيص كم‌فشاري خون از آنجا اهميت دارد كه در فشار خون بسيار پايين و شوك، ارگان‌هاي حياتي مانند مغز، قلب، كبد و كليه‌ها خون كافي دريافت نمي‌كنند و اين مساله مي‌تواند اين ارگان‌ها را به سرعت دچار نارسايي و آسيب دائمي كند.
درمان كم‌فشاري خون، بستگي به علت ايجاد آن دارد، به عنوان مثال، چنانچه دارويي باعث ايجاد آن شده باشد، بايد كاهش دوز يا توقف دارو، البته تحت نظر پزشك صورت بگيرد. اگر علت افت فشار خون مربوط به كم‌آبي باشد، با استفاده از مايعات و الكتروليت‌ها و در موارد حاد از طريق تزريق وريدي، اين مشكل مرتفع مي‌شود. همچنين در صورت كاهش خون (بر اثر خونريزي و...)‌ از مايعات وريدي و تزريق خون استفاده مي‌شود. در شوك عفوني نيز مايعات وريدي و آنتي‌بيوتيك‌ها به كار برده مي‌شود و در موارد افزايش ضربان قلب، با استفاده از داروها يا دفيبريلاتورهاي قابل پيوند در بدن، مشكل را رفع مي‌كنند. همچنين مشكل آمبولي ريوي و ترومبوزوريدي، با استفاده از رقيق‌كننده‌هاي خون مانند هپادين و وارفارين برطرف مي‌شود. كاهش فشار خون در اثر ايستادن زياد را نيز مي‌توان با تغيير در رژيم غذايي مانند افزايش مصرف آب و نمك و شيريني‌هاي كافئين‌دار و استفاده از داروهايي مانند ميدودرين درمان كرد، در ضمن استفاده از جوراب‌هاي تنگ نيز براي جلوگيري از كاهش فشار خون موثر است.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
۵ نشانه ی کمبود خواب

آیا دچار کمبود خواب هستید ؟
بدن ما وقتی خسته است علائم زیادی را از خود نشان می دهد . اما برخی از ما آنقدر به نخوابیدن عادت داریم که غافل از این هستیم چه آسیبی دارد به ما می رسد .
کمبود خواب چیزی نیست که بتوان آخر هفته آن را جبران کرد . محققان می گویند که هفته ها طول می کشد تا عادت خواب ما به حالت اول برگردد . در اینجا به برخی از علائمی که نشان می دهند باید خواب را در اولویت های اضطراری خود قرار دهیم ، اشاره می کنیم .......


۱) تصمیمات ساده شما را عاجز می کنند

تا دیروقت بیدار می مانید تا برای تعطیلاتی که در پیش دارید جا رزرو کنید و حتی اگر تاریخ و مسافت را هم بدانید ، به کوچکترین جزئیات توجه دارید . باید بلیط بازپرداختی بگیرید ؟ جایتان جلوی پنجره باشد یا در راهرو ؟ الآن ماشین کرایه کنید یا بعداً ؟
طبق نظر سین درامند ، پزشک و محقق خواب در دانشگاه کالیفورنیا در ساندیگو، وقتی خسته هستید کمتر می توانید اطلاعات مهم و بی ربط را از هم تشخیص بدهید مثل تعیین جا . حتی ساده ترین تصمیمات ، اهمیت بیش از اندازه ای پیدا می کنند . کسی که خسته باشد خطر کردن را به حداکثر می رساند ( شاید اگر تا آخر وقت صبر کنم ، قیمت بلیط پائین بیاید ) و با تغییر شرایط نمی تواند خودش را وفق بدهد ( مثل مطمئن شدن از برنامه ی سفر هنگامیکه پرواز از فرودگاهی ناآشنا صورت بگیرد ) .


۲) بااینکه تمام روز را غذا خوردید باز هم گرسنه اید

تغییر برنامه ی خواب ، آنچه می خورید را از بین می برد . مطالعات نشان می دهند که کمبود خواب مزمن می تواند قند خون را از بین ببرد و باعث شود بدن لپتین کمتر که هورمون کنترل کننده اشتها است و گرلین بیشتری که در مقابل لپتین ، تحریک کننده ی گرسنگی است ، تولید کند .
به خاطر این تغییرات فیزیولوژیکی وقتی کم بخوابید بیش از حد می خورید و غذایی که انتخاب می کنید احتمالاً ارزش غذایی نداشته یا منبع انرژی خوب و ماندگاری نیست .
فردی که خسته باشد به خصوص به قند و دیگر کربوهیدراتهای ساده تمایل دارد که شاید به این دلیل باشد که بدن به دنبال چیزی است که سریع گرسنگی را برطرف کند ضمن اینکه کمبود خواب باعث می شود کنترل خود را از دست بدهید و یک شیرینی را به جای تکه های هویج انتخاب کنید .


۳) مبتلا به سرما خوردگی می شوید

ناکافی بودن خواب می تواند شما را نسبت به کسانی که خوب استراحت می کنند درمقابل عفونت حساس تر کند .
در یک مطالعه محققان به یک سری داوطلب سالم ، ویروس سرما تزریق کردند ، آنهایی که هفته ی قبل کمتر از ۷ ساعت در یک شب خوابیدند ، ۳ برابر آنهایی که ۸ ساعت یا بیشتر خوابیدند علائم سرماخوردگی را داشتند .
در مطالعه ای دیگر ، فردی که چند شب فقط ۴ ساعت خوابیده بود ایمنی کمتری در مقابل واکسن آنفلوآنزا نسبت به کسی که بین ۵/۷ و ۵/۸ ساعت خوابیده بود ، داشت .


۴) چیزهای ترسناک و غیرعادی شما را به گریه می اندازند

آیا آهنگ های غمگین شما را به گریه می اندازد ؟ سعی کنید زودتر به رختخواب بروید . خود به خود بغض ناگهانی خودتان را به حساب آهنگهای غمگین نگذارید .
اگر نخوابید ، ثبات احساسی خود را از دست می دهید و دمدمی می شوید .
در یک مطالعه تصویری از مغز ، مثلاً فردی که یک شب نخوابیده و تصاویر مغزش اختلالاتی را نشان می داد در مقایسه با داوطلبانی که بهتر خوابیده بودند ۶۰٪ فعالیت بیشتری در بادامه ی مغز خود که در پردازش ترس و اضطراب دخالت دارد نشان می دادند .
این مطالعه همچنین مشخص کرد که بادامه ی مغز داوطلبانی که بیشتر می خوابیدند کمتر با دیگر قسمتهای مغز که واکنشهای احساسی درست را نشان می دهند ارتباط داشتند ضمن اینکه آنها کارشان را در مورد تعدیل احساساتشان به خوبی انجام نمی دادند .
وقتی کمبود خواب داشته باشیم احساس افسردگی می کنیم چون مغز خسته خاطرات منفی را بیشتر از خاطرات مثبت و مؤثر یا خنثی ذخیره می کند در نتیجه شیوز می گوید اگر همیشه کمبود خواب دارید مثل اشخاص افسرده می مانید .

۵ به یک آدم دست و پاچلفتی تبدیل شده اید

دارید چای عصرانه اتان را دم می کنید و ناگهان می بینید که آن را روی کل لباس جدیدتان ریخته اید . برایتان خیلی آشنا است ؟
محققان شواهد زیادی در مورد افرادی که کمبود خواب دارند جمع آوری کرده اند مبنی بر اینکه این افراد مهارت های حرکتی کندتری داشته و دقت کمتری دارند اما کلیت کوشیدا ، پزشک و رئیس مرکز دانشگاه استنفورد در قسمت پژوهش خواب انسان می گوید : اما چرا این هنوز شناخته نشده ؟ افراد خواب آلود ممکن است به چند دلیل دست و پا چلفتی تر باشند :عکس العمل های ضعیف و عدم تمرکز ممکن است کارها و واکنش های سریع را برای آنها مشکل کند . احتمال دیگر : خواب ، تعادل و ادراک عمیق را از بین می برد .
در افرادی که زیاد می خوابند وقتی بدنشان نیاز به خوابیدن دارد عجیب نیست که یک لحظه از هوش بروند . کوشیدا می گوید : بنابراین این امکان وجود دارد که دست و پا چلفتگی شما ناشی از خواب زیاد باشد که یک ثانیه یا بیشتر طول می کشد به اندازه ای که کنترل خود را از دست داده یا یک لیوان از دستتان بیافتد .
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
۵ سلاح ضدخستگی

۱) نفس عمیق کشیدن:

جالب است بدانید که نفس عمیق و آرام می تواند خیلی سریع انرژی شما را افزایش دهد. توصیه ما به شما این است که تا ۴ بشمارید و آرام و عمیق نفس بکشید بعد مجددا استراحت کنید دوباره تا ۴ بشمارید و عمیق نفس بکشید بعد تا ۶ بشمارید و نفستان را آرام بیرون بدهید. این کار را ۴ مرتبه تکرار کنید. این کار ساده سبب آرامش شما و بازگشت انرژی غیرقابل تصوری به شما می شود.


۲) ورزش کردن:

هنگامی که احساس خستگی می کنید ورزش بدون حتم آخرین گزینه ای است که شاید به ذهنتان خطور کند این در حالی است که به گفته متخصصان ورزش بهترین راه حل برای شارژ مجدد باتری هاست. حتی ۱۰ دقیقه پیاده روی ساده می تواند سبب افزایش جریان خون در تمامی نقاط بدن و بازگشت انرژی به بدن شما باشد


۳) نوشیدن آب:

معمولا موقتی افراد خسته اند قهوه یا چای می نوشند. گرچه خوردن این نوع نوشیدنی ها خوب است اما بهترین نوشیدنی آرامش بخش و رفع کننده خستگی آب است.
کمبود آب می تواند مولد احساس خستگی باشد. توصیه ما به شما این است که روزانه حداقل یک میلی لیتر بابت هر یک کالری مصرف بنوشید به عنوان نمونه اگر روزانه ۲ هزار کالری غذا می خورید باید حداقل ۸ لیوان آب یا ۲ هزار میلی لیتر آب بنوشید. بعد از آب، نوشیدنی هایی نظیر شیر، چای، سوپ و حتی ماست می تواند خستگی شما را برطرف کند.


۴) صحبت کردن با پزشک:

اگر به اندازه کافی استراحت می کنید و با این حال خسته اید بهتر است با پزشکتان مشورت کنید. برخی از بیماری ها نظیر کم خونی یا مشکلات تیروییدی می تواند سبب ایجاد احساس خستگی در فرد شوند. یک آزمایش ساده خون می تواند این مشکلات را روشن کرده و پزشک با تجویز قرص آهن یا داروهای مربوط به تیرویید خستگی شما را درمان کند.


۵) استراحت کنید!

اگر همه روزه مجبورید کار کنید، چند دقیقه ای هم به خود استراحت دهید و به کمک مدیتیشن انرژی و آرامش از دست رفته را به بدن بازگردانید. ۵ دقیقه در روز را به مدیتیشن اختصاص دهید. روی زمین دراز بکشید، ساق پا و پاها را بالاتر از بدن روی یک صندلی بگذارید و دست ها را در دو طرف بدن دراز کنید و سرتان را روی بالش بگذارید. بعد روی اعضای مختلف بدنتان تمرکز کرده و خستگی را از آنها خارج کنید.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
دو دشمن کلیه آدم ها

یکی از وظایف مهم و اصلی کلیه، تنظیم تعادل مایعات و املاح بدن است. برای آنکه عملکرد کلیه ها به درستی انجام شود، باید خون کافی وارد آنها شود و به شبکه پیچیده مویرگی شان برسد...
کلیه ها علاوه بر تنظیم آب و املاح بدن، وظیفه تولید هورمون اصلی خونساز بدن (اریتروپوئتین) را هم بر عهده دارند. یکی دیگر از وظایف کلیه، دفع سموم بدن با آب به صورت ادرار است. از آنجا که سلامت کلیه ارتباط محکمی با عملکرد صحیح دیگر اعضای بدن از جمله کبد، قلب، چشم و مغز دارد، مراقبت از این عضو اهمیت بیشتری پیدا می کند. پرهیز از مصرف برخی موادغذایی مضر، نوشیدن مایعات کافی و در کل تغییر شیوه زندگی، نه تنها عملکرد کلیه ها را بهبود می بخشد بلکه بر دیگر اعضای بدن نیز تاثیر مثبتی دارد.
یکی از ارکان حفظ سلامت انسان، محافظت از کلیه در برابر آسیب هاست. بیماری های کلیوی در مراحل اولیه، کاملا بی علامت هستند و ممکن است قبل از ایجاد هرگونه شکایت باعث تخریب قسمت عمده ای از فعالیت و عملکرد کلیه شود. تنها راه اطلاع از ابتلا به بیماری های کلیوی در مراحل ابتدایی، انجام آزمایش های خون و ادرار است. ابتلا به بیماری مزمن کلیوی شیوع بالایی دارد و طبق آمار ارائه شده از هر ۸ نفر یک نفر به بیماری مزمن کلیه مبتلا هستند. تغییر در تعداد دفعات ادرار یا حجم ادرار در شبانه روز، شب ادراری، تغییر رنگ ادرار، ورم صورت یا ورم پاها و درد یا سوزش حین دفع ادرار، بی اشتهایی (سوءتغذیه)، کاهش وزن بیش ازحد، تهوع و استفراغ، تنگی نفس و کم خونی از علایم ابتلا به بیماری کلیوی است. در صورت وجود هر یک از آنها حتما باید به پزشک مراجعه کرد تا آزمایش های لازم را برایتان تجویز کند.


● تغذیه و نارسایی کلیوی

نوع تغذیه، انجام فعالیت های ورزشی و مصرف داروها نقش موثری در بهبود عملکرد کلیه و سالم ماندن آن دارد. چاقی شکمی یکی از موارد مهمی است که باعث می شود تا افراد دچار نارسایی کلیه شوند ولی می توان با تغذیه صحیح از آن پیشگیری کرد. به گفته متخصصان تغذیه، مصرف موادغذایی پرپروتئین، روغن حیوانی و لبنیات پرچرب باعث ابتلا به بیماری های کلیوی می شود. بنابراین توصیه می شود مصرف گوشت قرمز را کاهش دهید و روزانه کمتر از ۳ تا ۵/۳ گرم نمک مصرف کنید و دوغ و پنیرهایی که نمک کمتری دارند، بخورید. رژیم های غذایی پرنمک، باعث بالارفتن فشارخون و آسیب کلیه می شود. اگرچه نباید مصرف لبنیات از برنامه غذایی حذف یا محدود شود اما بهتر است نوع کم چرب آن را انتخاب و مصرف کرد. توصیه می شود، روغن های جامد را حذف و از روغن زیتون در تهیه غذاها استفاده کنید. نوشیدن حداقل ۸ لیوان آب، باعث سالم ماندن کلیه ها می شود. در برنامه غذایی خود حتما میوه و سبزی را بگنجانید و در طول روز ۳ تا ۴ عدد میوه بخورید.
کسانی که BMI بالایی دارند، حتما باید وزنشان را کم کنند زیرا کاهش وزن در کنترل فشارخون و عوارض کلیوی موثر است. پس روزانه ۲۰ تا ۳۰ دقیقه ورزش های نرمشی مانند پیاده روی و دویدن انجام دهید. بهترین نوع فعالیت ورزشی، ورزش های هوازی ایروبیک است. فعالیت های ورزشی، باعث تنظیم جریان خون و کاهش فشارخون می شود. البته فعالیت ورزشی سنگین مانند وزنه برداری و بدنسازی با وزنه های سنگین به دلیل اینکه تاثیر منفی روی قلب می گذارند، توصیه نمی شود.


● فشارخون و نارسایی کلیه

در صورتی که کسی به بیماری قند (دیابت)، پرفشاری خون یا چاقی دچار باشد یا یک یا چند نفر از اعضای خانواده بیماری کلیوی داشته باشند، سیگار مصرف کنند، یا سنشان بالاتر از ۵۰ سال باشد بیش از سایرین در معرض خطر است. شایع ترین علل ابتلا به بیماری های کلیه در دنیا، دیابت و پرفشاری خون است. حدود ۸۰ درصد نارسایی های کلیه به این دو علت مربوط می شود. کنترل فشارخون در بیماران مبتلا به پرفشاری خون و دیابت، در پیشگیری از آسیب به کلیه موثر است. دیابت می تواند باعث از کارافتادن آنها و در نهایت همودیالیز شود. ۳۵درصد مبتلایان به دیابت به بیماری کلیه مبتلا می شوند.
پس فشارخونتان را به طور منظم کنترل و اگر نیاز به مصرف دارو است، حتما به طور منظم آن را مصرف کنید. در صورتی که فشارخون خیلی بالا نباشد، می توان با تغذیه مناسب آن را کنترل کرد اما اگر بیش از ۱۴۰ بر ۹۰ میلی جیوه باشد باید حتما دارو مصرف شود. کنترل منظم قندخون به خصوص در کسانی که به دیابت مبتلا هستند یا قند پنهان دارند (یعنی قندخون در حالت ناشتا متعادل است) توصیه می شود. اگر اسیداوریک شما بالاست یا سابقه ابتلا به نقرس در خانواده تان ارثی است، حتما به پزشک مراجعه کنید.


● از لوپوس تا آسیب کلیه

برخی از علت های بیماری های کلیوی ناشناخته اند. عوارض دارویی و سنگ های کلیه از دیگر علت های آسیب کلیه ها هستند. مشکل سنگ کلیه تان را جدی بگیرید و درمان را منحصر به زمانی که سنگ کلیه ساخته شده است، نکنید. اگرچه سنگ سازی کلیه، بیماری عودکننده ای است اما با رژیم غذایی مناسب، نوشیدن مایعات و تحرک کافی قابل پیشگیری است. اگر سنگ کلیه با اقدام های درمانی به موقع رفع نشود ممکن است باعث سنگ سازی بیشتر شود. در این صورت ممکن است با جراحی یا سنگ شکنی، مشکل را برطرف کرد. انجام جراحی مکرر و سنگ شکنی می تواند به بافت کلیه آسیب برساند و در نهایت به نارسایی کلیوی بینجامد. در صورتی که مبتلا به بیماری های زمینه ای مانند دیابت، فشارخون، کلیه پلی کیستیک و بیماری?های روماتیسمی مثل لوپوس یا آرتریت روماتویید هستید حتما به پزشک مراجعه کنید تا کلیه هایتان مورد بررسی قرار گیرد.
معمولا بسیاری از افراد برای کاهش دردهای خفیف بدنی یا درمان عفونت حتی عفونت ساده ای که ممکن است ویروسی باشد از مسکن ها یا آنتی بیوتیک ها استفاده می کنند. اگرچه مصرف مسکن ها تحت نظر پزشک و در مقاطع زمانی کوتاه اشکالی ندارد اما مصرف خودسرانه داروهای مسکن و آنتی بیوتیک ها، می تواند به کلیه ها آسیب برساند. پس دارو را در موارد ضروری و تحت نظر پزشک مصرف کنید. سایر داروهای خاص و بعضی سموم، آفت کش ها و موادمخدر و... هم می توانند به آسیب کلیه منجر شوند. مصرف مکمل های غذایی به خصوص در ورزشکاران نیز باید تحت نظر متخصص پزشکی ورزشی باشد زیرا ترکیب های موجود در مکمل ها می تواند با تاثیر بر نفرون ها باعث آسیب کلیه شود.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
بیماری‌ تب‌ مالت‌

بیماری‌ تب‌ مالت‌ یا بروسلوز که‌ در حیوانات ‌به‌ نام‌ سقط جنین‌ واگیر مرسوم‌ است‌،یکی‌ از بیماریهای‌ عفونی‌ قابل‌ انتقال‌ بین‌ انسان‌ و حیوان‌ می‌باشد و با نام‌های‌دیگری‌ نظیر: تب‌ مواج‌، تب‌ دیوانه‌ وتب‌ مدیترانه‌ای‌ نیز نامیده‌ می‌شود. این‌ بیماری‌ در تمام‌ فصول‌ سال‌وجود دارد، اما در بهار و پاییز یعنی‌زمان‌ زایش‌ و شیردهی‌ دام‌ها بیشتردیده‌ می‌شود.
بروسلوز به عنوان یکی از مهمترین بیماریهای مشترک انسان و دام محسوب می گردد. عوامل شناخته شده بیماری ، طیف وسیعی از پستانداران اهلی و وحشی را مبتلامیازند.
این بیماری به علت ایجاد سقط جنین در دام ، کاهش تولید شیر، عقیمی و نازایی و از دست رفتن ارزشهای اقتصادی دامهای مبتلا و همچنین به علت ابتلای انسان به بیماری تب مالت ،
این بیماری همواره از دو بعد اقتصادی و بهداشتی مورد توجه قرار می گیرد. دامهای مبتلا به بروسلوز ، معمولاَ در اولین دوره آبستنی سقط جنین نموده و در هنگام سقط جنین نموده و در هنگام سقط و تا مدتی پس از آن ، با دفع ترشحات به شدت آلوده رحمی ، باعث آلودگی محیط ، مزارع و مراتع گردیده که خود زمینه آلودگی را برای سایر حیوانات گله و نیز انسان فراهم می سازد.
دفع دوره ای باکتری عامل بیماری از طریق شیر حیوانات مبتلا و نیز دفع باکتری از طریق ترشحات رحمی در دامهای فاقد علائم بالینی و سقط جنین نیز مخاطرات فراوانی را برای سایر دامها و همچنین انسان در بر دارد. با وجود اینکه از شناخت بیماری تا کنون بیش از یک قرن سپری گشته ، بروسلوز هنوز هم در بسیاری از کشورهای جهان ، بویژه کشورهای مدیترانه ای و خاورمیانه ، همچنان به عنوان به عنوان یکی از مهمترین بیماریهای مشترک انسان و دام و از مهمترین معضلات بهداشتی جوامع مطرح می باشد وتنها تعداد محدودی از کشورهای جهان این بیماری را ریشه کن نموده یا در آستانه ریشه کنی قرار دارند
مبارزه با این بیماری وکنترل و ریشه کنی آن به دلیل کثرت گونه ای عوامل بیماریزا و کثرت گونه ای حیوانات میزبان ، دوام نسبتاَ قابل توجه باکتری عامل بیماری در محیط ، عدم کفایت برنامه های واکسیناسیون برای ریشه کنی بیماری و لزوم شناسایی و حذف دامهای عامل انتشار بیماری در مقاطع خاص از اجرای برنامه های مبارزه و لزوم هزینه شدن سرمایه های سنگین اقتصادی، همواره در بسیاری از کشورهای جهان ، با دشواریها و مشکلات عدیده مواجه بوده است.


عامل‌ بیماری‌:

نوعی‌ باکتری‌ به‌نام‌ «بروسلا» می‌باشد. این‌ میکروب‌دارای‌ چند نوع‌ است‌. نوعی‌ از باکتری‌که‌ عمدتا در گوسفند و بز دیده‌ می‌شود،مهمترین‌ عامل‌ بیماری‌ در انسان‌ است‌.


میزبان‌ و شرایط زیست‌محیطی‌:

تب‌ مالت‌ بیشتر بیماری‌ مردان‌ بالغ‌به‌ خصوص‌ کشاورزان‌، دامداران‌چوپانان‌، قصابان‌، سلاخان‌، دامپزشکان‌می‌باشد. کارمندان‌ آزمایشگاه‌ها نیز درمعرض‌ خطر ویژه‌ قرار دارند اما درکشور ما چون‌ زنان‌ و کودکان‌ نیزدوشادوش‌ مردان‌ به‌ امور دامداری‌مشغولند در معرض‌ خطر قرار دارند،به‌ همین‌ دلیل‌ ۵۵ درصد مبتلایان‌ رامردان‌ و بقیه‌ را زنان‌ و کودکان‌ تشکیل‌می‌دهند. در شرایطی‌ که‌ مراکز پرورش‌دام‌ استانداردهای‌ بهداشتی‌ را نداشته‌باشد تب‌ مالت‌ شایعتر است‌.
تراکم‌ درمراتع‌ بارندگی‌، نبود نور خورشید واقدامهای‌ غیربهداشتی‌ در فرآیند فراهم‌کردن‌ شیر و گوشت‌ همگی‌ زمینه‌انتشار بروسلوز را مساعد می‌کنند.محیط اطراف‌ گاوی‌ که‌ می‌تواند از خودمیکروب‌ دفع‌ کند به‌ شدت‌ آلوده‌ کننده‌است‌.
عامل‌ بیماری‌ در شرایط محیطی‌مناسب‌ از نظر رطوبت‌، در ادرار ومدفوع‌ حیوانات‌ هفته‌ها و گاه‌ ماههازنده‌ می‌ماند. این‌ باسیل‌ در پنیر تازه‌ وغیر پاستوریزه‌ حاصل‌ از شیرخام‌ تاهشت‌ هفته‌ زنده‌ می‌ماند و با منجمدکردن‌ از بین‌ نمی‌رود. این‌ ارگانیسم‌ تاچهل‌ روز در خاک‌ خشک‌ آلوده‌ به‌ادرار، مدفوع‌ و ترشحات‌ واژن‌ ومحصولات‌ زایمان‌ حیوان‌ مبتلا، زنده‌می‌ماند و در خاک‌ مرطوب‌ خیلی‌بیشتر مقاومت‌ دارد.
بروسلا در ادرار ۶ روز در گرد وخاک‌ ۶ هفته‌ و در آب‌ و خاک‌ تا ۱۰هفته‌ و در کره‌ تا ۴ ماه‌ باقی‌ می‌ماند ودر مدفوع‌ حیوانات‌ در هوای‌ آزاد ۱۰۰روز و در دمای‌ ۸ درجه‌ سانتی‌ گرادبیش‌ از یکسال‌ باقی‌ می‌ماند، این‌باکتری‌ در ماست‌ به‌ علت‌ وجوداسیدلاکتیک‌ قادر به‌ زندگی‌ نیست‌ ودر دمای‌ ۶۰ درجه‌ به‌ مدت‌ ۱۰ دقیقه‌نابود می‌شود.


راههای‌ سرایت‌ بیماری‌ به ‌انسان‌:

۱ – به‌ صورت‌ تماس‌ مستقیم‌ بابافتهای‌ حیوان‌ آلوده‌ نظیر خون‌،ترشحات‌ رحمی‌ و ترشحات‌ جنین‌سقط شده‌.
۲ – به‌ صورت‌ غیرمستقیم‌ از راه‌
۳– مصرف‌ شیرخام‌ و فرآورده‌های‌لبنی‌ آلوده‌ خصوصا پنیر تازه‌، خامه‌،سرشیر و کره‌
۴– انتقال‌ تنفسی‌ از طریق‌افشانه‌های‌ موجود در هوای‌ آغل‌ واصطبل‌ آلوده‌ یا آزمایشگاه‌
۵– فرو رفتن‌ سر سوزن‌ سرنگ‌حاوی‌ واکسن‌های‌ حیوانی‌ به‌ دست‌انسان‌

علایم‌ بیماری‌: دوره‌ نهفتگی‌بیماری‌ (از زمان‌ تماس‌ با منبع‌ عفونت‌تا بروز علایم‌) اغلب‌ بین‌ ۱ تا ۳ هفته‌است‌، ولی‌ گاهی‌ تا ۶ ماه‌ می‌باشد. براساس‌ شدت‌ بیماری‌، علایم‌ به‌ سه‌شکل‌ حاد، تحت‌ حاد و مزمن‌ بروزمی‌کند.

شکل‌ حاد: بیمار دچار لرزناگهانی‌، درد عمومی‌ بدن‌ به‌ خصوص‌درد پشت‌ و تعریق‌ شدید می‌شود;اشتهای‌ خود را از دست‌ می‌دهد و دچارضعف‌ و سستی‌ می‌گردد، ضمنا ازشروع‌ علایم‌ بیش‌ از ۳ ماه‌ نمی‌گذرد.

شکل‌ تحت‌ حاد: آغاز آن‌بی‌سروصدا می‌باشد. شکایت‌ اصلی‌بیمار از ضعف‌ و خستگی‌ است‌. از آغازبیماری‌ نیز ۳ تا ۱۲ ماه‌ می‌گذرد.

شکل‌ مزمن‌: اگر از زمان‌تشخیص‌ بیماری‌ بیش‌ از یک‌ سال‌بگذرد و فرد هنوز مبتلا باشد مزمن‌گفته‌ می‌شود.
افرادی‌ که‌ دچار تب‌، بی‌اشتهایی‌،درد عضلانی‌ و تعریق‌ شبانه‌ بوده‌ وسابقه‌ تماس‌ با دام‌های‌ آلوده‌ یامشکوک‌ به‌ تب‌ مالت‌ را عنوان‌می‌نمایند یا از فرآورده‌های‌ لبنی‌ آلوده‌استفاده‌ نموده‌اند، لازم‌ است‌ برای‌ انجام‌آزمایش‌ به‌ پزشک‌ مرکز بهداشتی‌ -درمانی‌ ارجاع‌ گردند.


درمان‌:

رژیم‌های‌ درمانی‌متفاوتی‌ برای‌ درمان‌ بیماران‌ مبتلا به‌تب‌ مالت‌ توصیه‌ می‌شود، لیکن‌ هیچ‌گاه‌از یک‌ دارو به‌ تنهایی‌ در درمان‌ بیمارنباید استفاده‌ کرد (مگر در زمان‌حاملگی‌ و با توصیه‌ پزشک‌). طول‌دوره‌ درمان‌ حداقل‌ ۸ هفته‌ (دو ماه‌)می‌باشد.


راههای‌ پیشگیری‌ از بیماری‌تب‌ مالت‌ در انسان‌:

۱ – خودداری‌ از مصرف‌ مواد لبنی‌مشکوک‌ مانند شیرخام‌، پنیر تازه‌،خامه‌ و سرشیر غیرپاستوریزه‌
۲ – استفاده‌ از شیر و فرآورده‌های‌لبنی‌ به‌ صورت‌ پاستوریزه‌، در صورت‌در دسترس‌ نبودن‌ شیر پاستوریزه‌ باجوشاندن‌ شیر به‌ مدت‌ حداقل‌ ده‌ دقیقه‌بعد از جوش‌ آمدن‌، به‌ از بین‌ رفتن‌ کلیه‌عوامل‌ میکروبی‌ مطمئن‌ شوید.
۳ – استفاده‌ از ماسک‌ تنفسی‌ درهنگام‌ کار با فضولات‌ حیوانی‌ یا ورودبه‌ اصطبل‌
۴ – دور نگه‌ داشتن‌ حیوانات‌ ازمحل‌ زندگی‌ انسان‌
۵ – استفاده‌ از دستکش‌، کلاه‌،ماسک‌، عینک‌ و روپوش‌ مناسب‌ دردامپزشکان‌، دامداران‌ و پرسنل‌کشتارگاه‌ها.
۶ – آموزش‌ طرز تهیه‌ پنیر تازه‌ به‌کلیه‌ خانوارهای‌ روستایی‌; به‌ این‌ طریق‌که‌ ابتدا شیر را به‌ مدت‌ ۱۰ دقیقه‌جوشانیده‌ و در همان‌ حالت‌ به‌ ازای‌ هر۳ لیتر شیر یک‌ لیوان‌ آب‌ ماست‌ و یا به‌یک‌ لیتر شیر ۲۵۰ گرم‌ ماست‌ ترش‌اضافه‌ کرده‌ پس‌ از دلمه‌ شدن‌ و جداشدن‌ پنیر از آب‌ مقدار لازم‌ نمک‌ به‌ آن‌اضافه‌ کرده‌ با پارچه‌ صافی‌ آبگیری‌ وپس‌ از سفت‌ شدن‌ مصرف‌ نمایید. اگرپنیر به‌ صورت‌ غیر پاستوریزه‌ و بدون‌جوشاندن‌ شیر تهیه‌ شود حداقل‌بایستی‌ دو ماه‌ در آب‌ نمک‌ نگهداری‌ وسپس‌ مصرف‌ شود.
۷ – گزارش‌ کتبی‌ بیماری‌ به‌ مرکزبهداشت‌ شهرستان‌ و استان‌.


از تب‌ مالت‌ در حیوانات‌ چه‌می‌دانیم‌؟

در گاو، گوسفند، بز، سگ‌، شتر وخوک‌ نیز بیماری‌ مشاهده‌ شده‌ است‌.
تذکر: تب‌ مالت‌ در دام‌ها از طریق‌جفتگیری‌ دام‌ها، مصرف‌ شیر از دام‌آلوده‌، انتقال‌ تنفسی‌ در هوای‌ آغل‌ واصطبل‌، تماس‌ با ترشحات‌ رحمی‌ دام‌آلوده‌ یا جفت‌ و جنین‌ سقط شده‌ آلوده‌منتقل‌ می‌شود.


راههای‌ پیشگیری‌ در دام‌ها:

۱ – واکسیناسیون‌ گوساله‌های‌ ماده‌در سن‌ ۳ تا ۶ ماهگی‌ با واکسن‌ مربوط
۲ – واکسیناسیون‌ بره‌ و بز غاله‌ از ۳ماهگی‌ تا یک‌ ماه‌ قبل‌ از جفت‌گیری‌ باواکسن‌ مربوط.
۳ – جدانمودن‌ دام‌های‌ سقط شده‌از بقیه‌ گله‌ و جلوگیری‌ از تماس‌مستقیم‌ با ترشحات‌ رحمی‌، جنینی‌ وجفت‌ دام‌های‌ سقط شده‌
۴ – خونگیری‌ و انجام‌ آزمایشهای‌لازم‌ بر روی‌ دام‌های‌ مشکوک‌ وهدایت‌ دام‌های‌ آلوده‌ به‌ کشتارگاه‌
۵ – اقدامات‌ بهداشتی‌ شامل‌ تهیه‌ وتدارکات‌ محیط زیست‌ تمیز برای‌گله‌های‌ گاو و گوسفند و دفع‌ صحیح‌ادرار و مدفوع‌ آنها.


عوارض‌ بروسلوز

شیوع‌ عوارض‌ بروسلوز بین‌ ۱ – ۳۰ درصد است‌ و بین‌ بیماران‌مبتلا به‌ بروسلا ملی‌ تنسیس‌ چون‌ بیماری‌زایی‌ بیشتری‌ داردعوارض‌ بیشتری‌ نیز ایجاد می‌کند; بطور کلی‌ با به‌ تأخیرانداختن‌ درمان‌ بیش‌ از ۶۰ روز عوارض‌ بیماری‌ در هر ارگانی‌دیده‌ می‌شود. گسترش‌ باکتری‌ به‌ خون‌ در ایجاد عوارض‌دخالت‌ دارد، ولی‌ بعضی‌ عوارض‌ بیماری‌ مربوط به‌ واکنش‌ بدن‌نسبت‌ به‌ آنتی‌ ژن‌ میکروب‌ بروسلا می‌باشد.


استخوان‌ها و مفاصل‌

اختلالات‌ مفصلی‌ شایع‌ترین‌ عارضه‌ بروسلوز است‌ و در ۲۰درصد تا ۶۰ درصد بیماران‌ اتفاق‌ می‌افتند. التهاب‌ مفصل‌ دراکثر بیمارانی‌ که‌ از درد کمر شاکی‌ هستند دیده‌ می‌شود. التهاب‌چرکی‌ مفصل‌ و التهاب‌ واکنش‌ ایجاد شده‌ ممکن‌ است‌ به‌مفاصل‌ بزرگ‌ و کوچک‌ گسترش‌ پیدا کند، ولی‌ در مفاصل‌بزرگ‌ (مثل‌ مفصل‌ لگن‌، زانو، آرنج‌) شایعتر است‌.
عفونت‌ استخوان‌ در بروسلوز نادر است‌ و معمولا در مهره‌های‌کمری‌ دیده‌ می‌شود، مداخله‌ جراحی‌ به‌ جز در مورد تخلیه‌آبسه‌های‌ اطراف‌ مهره‌های‌ کمری‌ به‌ ندرت‌ مورد نیاز است‌.


کبد و کیسه‌ صفرا

کبد احتمالا همیشه‌ در بروسلوز درگیر می‌شود، اما اغلب‌ بدون‌نشانه‌ است‌. بزرگی‌ کبد در ۲۰ – ۳۰ درصد بیماران‌ اتفاق‌می‌افتد. تست‌های‌ عملکردی‌ کبد در آزمایش‌های‌ متوالی‌تغییراتی‌ را نشان‌ خواهد داد، ولی‌ زردی‌ واضح‌ نادر است‌.عامل‌ بروسلوز در نمونه‌برداری‌ کبد بیمارانی‌ که‌ تست‌عملکردی‌ طبیعی‌ نیز دارند، دیده‌ شده‌ است‌.
هپاتیت‌ بروسلوزی‌ کاملا با درمان‌ بهبود پیدا می‌کند و سی‌ روزبعد از هپاتیت‌ بروسلوزی‌ معمولا اتفاق‌ نمی‌افتد.
آبسه‌های‌ چرکی‌ ناشی‌ از بروسلوز، کبد و طحال‌ در بروسلاکانیس‌ شایعتر است‌.
التهاب‌ کیسه‌ صفرا ناشی‌ از بروسلوز یکی‌ دیگر از عوارض‌نادر بروسلوز است‌.


دستگاه‌ گوارش‌

عوارض‌ جهاز هاضمه‌ در بیش‌ از ۷۰ درصد بیماران‌ بروسلوزی‌دیده‌ می‌شود و نشانه‌های‌ آن‌ شامل‌ تهوع‌، استفراغ‌، کاهش‌وزن‌، یبوست‌، اسهال‌ و درد شکم‌ می‌باشد.
بروسلوز روده‌ای‌ ممکن‌ است‌ شبیه‌ حصبه‌ باشد با تظاهرات‌بالینی‌ عمومی‌ که‌ تظاهرات‌ گوارشی‌ در آن‌ واضحتر است‌.
التهاب‌ حاد روده‌ کوچک‌ و بزرگ‌ در بروسلوز نوع‌ ملی‌تنسیس‌ دیده‌ می‌شود.


خون‌

تظاهرات‌ خونی‌ بروسلوز شامل‌ کم‌ خونی‌، کاهش‌ پلاکت‌ها،کاهش‌ سلول‌های‌ سفید خون‌ و اختلالات‌ انعقادی‌ می‌باشد.


قلب‌ و عروق‌

اندوکاردیت‌ (التهاب‌ پوشش‌ داخلی‌ قلب‌) در کمتر از ۲ درصدبیماران‌ بروسلوزی‌ اتفاق‌ می‌افتد و اغلب‌ شایع‌ترین‌ عارضه‌ای‌است‌ که‌ باعث‌ مرگ‌ این‌ بیماران‌ می‌شود.


سیستم‌ اعصاب‌

بروسلوز باعث‌ سردرد و افسردگی‌ در اکثر بیماران‌ می‌شود. هرچند درگیری‌ سیستم‌ اعصاب‌ مرکزی‌ در کمتر از ۵ درصدبیماران‌ اتفاق‌ می‌افتد. سندرم‌های‌ عصبی‌ (شامل‌ التهاب‌پرده‌های‌ مغزی‌، اختلالات‌ اعصاب‌ محیطی‌ و آنوریسم‌ مغزی‌ واتساع‌ قطعه‌ای‌ از یک‌ رگ‌ خونی‌ که‌ مربوط به‌ ضعف‌ یا نقص‌جدار آن‌ در نتیجه‌ بیماری‌ یا آسیب‌ است‌) در بروسلوز گزارش‌شده‌ است‌.
بروسلا ملی‌ تنسیس‌ نسبت‌ به‌ سایر گونه‌ها بیشتر مسؤول‌عوارض‌ عصبی‌ می‌باشد. گرفتاری‌ زوج‌ هشت‌ عصب‌جمجمه‌ای‌ موجب‌ کری‌ یک‌ طرفه‌ یا دو طرفه‌ و علایم‌ وزوزگوش‌ می‌شود. اعصاب‌ جمجمه‌ای‌ دیگری‌ که‌ درگیر می‌شوندزوج‌ ۲-۴-۶ می‌باشد. بنابراین‌ ممکن‌ است‌ منجر به‌ اختلال‌بینایی‌ به‌ صورت‌ گذرا و یا ندرتا دایمی‌ گردد. باید توجه‌ داشت‌که‌ افسردگی‌ و اضطراب‌، تحریک‌پذیری‌ و دمانس‌ (زوال‌عقل‌) می‌توانند از عوارض‌ بروسلوز باشند و در هر بیماری‌ باعلایم‌ افسردگی‌ باید به‌ دو بیماری‌ فکر کرد:
۱ – بروسلوز
۲ – کم‌ کاری‌ تیروئید
در گرفتاری‌ اعصاب‌ محیطی‌ گرفتاری‌ عصب‌ سیاتیک‌ شایعتراست‌.


پوست‌ و بافت‌ نرم‌

شیوع‌ عوارض‌ پوستی‌ از ۱۱-۱/۵ درصد گزارش‌ شده‌ است‌. باتوجه‌ به‌ ورود میکروب‌ بروسلا از طریق‌ خراش‌ جلدی‌ عوارض‌جلدی‌ به‌ صورت‌ ضایعات‌ پوستی‌ بخصوص‌ روی‌ بازو ممکن‌است‌ دیده‌ شود. این‌ ضایعات‌ ممکن‌ است‌ به‌ صورت‌ راشهای‌سرخکی‌ شکل‌ یا پتشی‌ یا کهیری‌ شکل‌ و خارش‌ دار باشند;علت‌ آن‌ را حساسیت‌ به‌ آنتی‌ژن‌های‌ بروسلا می‌دانند. ایجادزخم‌های‌ مزمن‌ به‌ دلیل‌ تلقیح‌ میکروب‌ بروسلا در کارگران‌کشتارگاه‌ مورد توجه‌ قرار گرفته‌ است‌ و توانسته‌اند بروسلا رااز ترشحات‌ زخم‌ جدا نمایند.


دستگاه‌ ادراری‌ تناسلی‌

اختلالات‌ کلیوی‌ نادر است‌ اگر چه‌ پیلونفریت‌ (التهاب‌ کلیه‌ ولگنچه‌)، گلومرونفریت‌ (التهاب‌ دوطرفه‌ و غیرچرکی‌ کلیه‌ که‌در درجه‌ اول‌ گلومرول‌ها را فرا گرفته‌ است‌) موضعی‌ و منتشرو آبسه‌های‌ کلیوی‌ در بروسلوز گزارش‌ شده‌، ولی‌ اورکیت‌(التهاب‌ بیضه‌) خیلی‌ شایع‌ است‌ و در ۲۰ درصد بیماران‌ مرددیده‌ می‌شود.
عقیمی‌ در بروسلوز کمتر از اریون‌ دیده‌ می‌شود. التهاب‌پروستات‌ از عوارض‌ نسبتا نادر است‌ که‌ با علایم‌ تکرر ادرار واحساس‌ درد در دفع‌ ادرار خودنمایی‌ می‌کند. در زنان‌ دردهنگام‌ قاعدگی‌، قطع‌ قاعدگی‌، و اختلال‌ در خونریزی‌ و سیکل‌قاعدگی‌. التهاب‌ دهانه‌ رحم‌، التهاب‌ رحم‌ و لوله‌های‌ رحمی‌ وآبسه‌های‌ لگنی‌ ممکن‌ است‌ دیده‌ شود. بروسلوز در طی‌حاملگی‌ انسان‌ می‌تواند به‌ سقط بینجامد.


عوارض‌ چشمی‌

یکی‌ از راههای‌ ورود عامل‌ بروسلوز به‌ بدن‌ ملتحمه‌ چشم‌است‌; بنابراین‌ التهاب‌ چشم‌ از تظاهرات‌ آن‌ می‌باشد که‌ در نوع‌ملی‌ تنسیس‌ شایعتر است‌. گرفتاری‌ صلبیه‌، شبکیه‌ حتی‌گرفتاری‌ عصب‌ بینایی‌ ممکن‌ است‌ در بروسلوز دیده‌ شود. ازعوارض‌ نادر چشمی‌ گلوکوم‌ (آب‌ سیاه‌) می‌باشد که‌ موجب‌درد و افزایش‌ فشار چشم‌ می‌گردد.


عفونت‌ عودکننده‌

بیماران‌ بروسلوز بعد از درمان‌ حتی‌ در کشورهای‌ غربی‌ تا ۱۰درصد دچار عود می‌شوند; این‌ امر احتمالا به‌ علت‌ وضعیت‌داخل‌ سلولی‌ عامل‌ بروسلوز است‌ که‌ باعث‌ حفظ آن‌ در مقابل‌برخی‌ آنتی‌بیوتیک‌ها و مکانیسم‌ دفاعی‌ میزبان‌ می‌شود. عوداغلب‌ در عرض‌ چند ماه‌ پس‌ از عفونت‌ اولیه‌ رخ‌ می‌دهد ولی‌ممکن‌ است‌ تا دو سال‌ پس‌ از درمان‌ به‌ ظاهر موفق‌ نیز اتفاق‌افتد. در افرادی‌ که‌ احتمال‌ بروز این‌ عفونت‌ بالاست‌ تشخیص‌یا شناسایی‌ عود بیماری‌ از آلوده‌ شدن‌ مجدد انسان‌ با عامل‌بروسلوز کار دشواری‌ است‌.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  ویرایش شده توسط: pixy_666   
صفحه  صفحه 64 از 111:  « پیشین  1  ...  63  64  65  ...  110  111  پسین » 
خانه و خانواده

همه چیز درباره بیماری ها

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti Forums is not responsible for the content of external sites

RTA