انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
خانه و خانواده
  
صفحه  صفحه 7 از 111:  « پیشین  1  ...  6  7  8  ...  110  111  پسین »

همه چیز درباره بیماری ها



 
ادرار خونی (هماچوری)



● ادرار خونی (هماچوری) چیست؟
هماچوری به معنای وجود خون در ادرار است. هماچوری میکروسکوپیک به این معنا است که خون موجود در ادرار فقط هنگام آزمایش ادرار در زیر میکروسکوپ دیده می شود، در حالی که هماچوری آشکار به این معناست که وجود خون در ادرار به اندازه ای است که با چشم غیر مسلح نیز می توان آن را دید. علی رغم این که مقدار خون موجود در ادرار متفاوت است، عللی که می توانند این مشکل را ایجاد کنند یکسان هستند و بررسی ها یا ارزیابی های پزشکی مورد نیاز برای تشخیص آن ها نیز مشابه است



از آن جایی که ادرار خونی به وسیله یکی از اعضای دخیل در تولید یا انتقال ادرار ایجاد می شود، ارزیابی هماچوری به بررسی کل دستگاه ادراری نیاز دارد.
اعضاء این سیستم عبارتند از کلیه ها، میزنای (لوله ای که ادرار را از کلیه ها به مثانه می آورد)، مثانه، پروستات و میزراه (لوله ای که ادرار را به خارج از مثانه هدایت می کند). باید تاکید شود که حتی بروز یک هماچوری منفرد به ارزیابی نیاز دارد حتی اگر خود به خود برطرف شود.
● چه عواملی سبب بروز ادرار خونی می شوند؟
علل متعددی برای بروز خون در ادرار وجود دارند. برخی مانند سرطان ها، تروما، سنگ ها، عفونت ها یا انسداد مجرای ادراری جدی هستند. برخی دیگر اهمیت کمتری دارند و ممکن است به درمان نیازی نداشته باشند.
این علل عبارتند از: عفونت های ویروسی، التهابات غیر اختصاصی کلیه، داروهایی که توانایی لخته شدن خون را کاهش می دهند و بزرگ شدن خوش خیم پروستات.
● ادرار خونی چگونه ارزیابی می شود؟
ارزیابی خون در ادرار شامل گرفتن سابقه از بیمار، انجام یک آزمایش فیزیکی، ارزیابی ادرار زیر میکروسکوپ و در نهایت کشت ادرار است. گرفتن سابقه به این صورت است که آیا درد یا ناراحتی مرتبط با هماچوری وجود داشته است یا خیر؟
آیا خون در ابتدا، انتها یا سراسر جریان ادرار وجود داشته است و در نهایت این که آیا بیمار سابقه سیگار کشیدن، سنگ های کلیوی، جراحت دستگاه ادراری، اشکال در ادرار کردن یا ارزیابی قبلی دستگاه ادراری داشته است یا خیر؟
مهم نیست که علت بروز هماچوری تا چه اندازه واضح است، ارزیابی کامل تقریباً همیشه به منظور رد بیماری های زمینه ای جدی از قبیل سرطان ضروری است. به طور معمول سه آزمون تشخیصی برای یافتن شمایی کلی از کل دستگاه ادراری ضروری است و این سه آزمایش عبارتند از پیلوگرام وریدی (IVP)، سیتوسکوپی و سیتولوژی ادرار.
پیلوگرام وریدی یا IVP ، ارزیابی دستگاه ادراری به وسیله اشعه ایکس است. در این روش، یک ماده حاجب به وریدها تزریق شده و به وسیله دستگاه ادراری تصفیه می شود. یک سلسله عکس برداری با اشعه ایکس به منظور مشاهده ناهنجاری ها در طی ۳۰ دقیقه انجام می شود. این بررسی به خصوص برای ارزیابی کلیه ها و میزنای سودمند است اما برای مثانه، پروستات و میزراه سودی ندارد. بنابراین آزمایش دوم به نام سیتوسکوپی ضروری است.
در این روش یک لوله مشاهده گر یا سیتوسکوپ به منظور ارزیابی چشمی مثانه و میزراه به کار می رود. در بیشتر موارد، این روش می تواند بدون هیچ گونه ناراحتی با کاربرد ژل بی حس کننده موضعی انجام شود. سیتوسکوپ از میزراه عبور کرده، به مثانه می رسد و به این ترتیب بررسی انجام می شود. کل این آزمایش کمتر از ۱۰ دقیقه زمان می برد. آزمایش آخر سیتولوژی ادرار است که شامل تخلیه ادرار در یک ظرف و آزمایش آن به وسیله یک پاتولوژیست به منظور یافتن سلول های سرطانی است.
● ادرار خونی چگونه درمان می شود؟
کنترل ادرار خونی به علت زمینه ای آن بستگی دارد. در بسیاری از موارد، علت کشف نمی شود که خوشبختانه به دلیل عدم وجود یک موقعیت خطرناک است. به خاطر داشته باشید که علت واقعی بررسی های پزشکی در هماچوری اثبات یک علت خاص نیست بلکه رد یک مشکل جدی است. اگر هیچ علتی برای هماچوری پیدا نشود، ادرار باید به صورت سالانه کنترل شده تا اطمینان حاصل شود که هیچ تغییراتی رخ نداده است.
البته اگر «هماچوری» آشکار عود کرد، ارزیابی دوباره ممکن است ضروری باشد و باید با پزشک مشورت کرد. یک آزمون خونی به منظور کنترل عملکرد کلیه و کنترل فشار خون نیز باید انجام شود. مردان بالای پنجاه سال باید به منظور غربال گری سرطان پروستات، سالانه آزمون PSA یا آنتی ژن اختصاصی پروستات انجام دهند.
بررسی بیشتر در مورد درمان هماچوری به نتایج بررسی های ذکر شده قبلی و علت واقعی هماچوری بستگی دارد. اورولوژیستی که این آزمایش را انجام می دهد هر گونه درمان یا ارزیابی ضروری بیشتر را درخواست می کند.
● ادرار خونی در یک نگاه
▪ وجود خون در ادرار گاهی اوقات تنها با میکروسکوپ قابل رویت است.
▪ ارزیابی ادرار خونی به بررسی کل دستگاه ادراری نیازمند است.
▪ آزمون هایی که برای تشخیص ادرار خونی به کار می روند شامل پیلوگرام وریدی (IVP)، سیتوسکوپی و سیتولوژی ادرار هستند.
▪ کنترل و درمان ادرار خونی به علت زمینه آن بستگی دارد.
hi dr!
     
  

 
اختلالات مجاری گوارشی


هر کسی در طول عمر خود برای یک بار هم که شده، دل درد، تهوع یا اسهال را تجربه کرده است اما در میان اختلالات مجاری گوارشی، اختلال در هضم غذا از عمومی‌ترین مشکلات گوارشی افراد جامعه به حساب می‌آید، طوری که بیش از ۴۰ درصد افراد کشورمان به سوء‌هاضمه دچارند. با خود فکر کنید، چه دلایلی می‌تواند آمار قابل توجه مشکلات گوارشی را به بار آورده باشد.


● مضرات خواب بعد از غذا
اگر شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که بلافاصله بعد از خوردن غذا می‌خوابند، از این به پس سعی کنید این عادت را کنار بگذارید می‌پرسید چرا؟
دکتر اردلان نبی‌زاده، متخصص بیماری‌های گوارشی در‌ ‌گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌های کشور اعلام کرده است: <مهم‌ترین دلیل ابتلا به اختلالات گوارشی عادات‌ ‌غذایی نادرست از جمله تند غذا خوردن یا خوابیدن پس از غذاست.> نبی‌زاده در ادامه گفت: <اغلب رفلاکس با سوزش همراه‌ ‌است و چنانچه برگشت محتویات معده به مری به طور متناوب صورت پذیرد، می‌تواند باعث بروز تغییراتی در بافت پوششی شده و سرطان ایجاد کند.>
این متخصص با اعلام این که افراد باید با مشاهده‌ ‌احساس سوزش در ناحیه بین مری و معده به پزشک مراجعه کنند، گفت: <تشخیص‌ ‌سریع و درمان به موقع این اختلال می‌تواند از بروز مشکلات جدی مانند سرطان پیشگیری‌ ‌کند.> وی پرهیز از خوابیدن پس از صرف غذا را که علاوه بر‌ ‌ایجاد رفلاکس باعث پیچش روده می‌شود، مهم ترین عامل پیشگیری از مشکلات فوق‌الذکر‌ ‌اعلام کرد، به این ترتیب که خواب و دراز کشیدن باید به ۲ و ۳ ساعت پس از صرف غذا موکول شود.
دکتر نبی‌زاده همچنین پرهیز از مصرف سیگار و مصرف زیاد نوشیدنی‌های کافئین‌دار وانواع ادویه و نیز پرهیز از پوشیدن لباس تنگ‌ ‌هنگام صرف غذا را در پیشگیری از اختلالات گوارشی مهم ارزیابی کرده و گفت: <لازم است افراد برای جلوگیری از ابتلا به اختلالات گوارشی، مصرف غذاهای چرب و سرخ‌ ‌شده را محدود کنند چرا که این عامل باعث شل شدن دریچه انتهای مری شده و تولید اسید معده را افزایش‌ ‌می‌دهد.>
● چرا مشکلات گوارشی؟
برای بروز هر یک از این مشکلات گوارشی علل متعددی وجود دارد. بیماری‌های مربوط به لوزالمعده و اشعه درمانی در ناحیه بالای شکم ممکن است روی قدرت جذب و دفع غذا در دستگاه گوارش و عمل طبیعی آن اثر بگذارد. بعضی داروها از جمله داروهای مسکن و آرام‌بخش اغلب موجب کند شدن حرکات روده و ایجاد یبوست می‌شوند.
برخی داروها یا اشعه ممکن است موجب سوزش و تحریک روده و یا کاهش حرکات آن و یبوست و یا برعکس، افزایش حرکات روده و بروز اسهال شوند.موادی که برای درمان به کار می‌روند و کاهش فعالیت‌های بدن، موجب تجمع گاز و احساس نفخ می‌شوند.اسهال و به هم خوردن وضعیت مزاجی نیز می‌تواند ناشی از درمان باشد. قسمتی از روده که موجب هضم لاکتوز( قند موجود در شیر) می‌شود، ممکن است دچار عارضه شود و در صورتی که چنین فردی شیر مصرف کند مبتلا به اسهال و مجبور می‌شود شیر و غذاهای حاوی آن را برای مدتی از رژیم غذایی خود حذف کند تا بیماری‌ وی بهبود یابد.
● اگر اسهال گرفتید
اسهال هم مانند سایر مشکلات گوارشی برای هر کسی حداقل یک بار اتفاق افتاده است. برای کاهش علائم این مشکل گوارشی بهتر است، از مواد غذایی حاوی فیبرهای گیاهی کمتر استفاده کنید.فیبرها ترکیباتی هستند که در سبزی‌ها و میوه‌های خام، سبوس غلات و حبوبات به وفور یافت می‌شوند. این الیاف در دستگاه گوارشی انسان هضم نمی‌شوند و وجود آنها در غذاها موجب می‌شود که غذا به سرعت از روده‌ها عبور کند. اگر روده‌های فردی تحت اشعه درمانی باشد، حتی یک رژیم غذایی با فیبر متوسط می‌تواند برای او مشکل ساز باشد.به همین علت توصیه می‌شود که این بیماران از خوردن میوه‌ها و سبزی‌های خام، سیر، پیاز، نان با سبوس، حبوبات و غلات موقتا پرهیز کنند.
● اگر یبوست دارید
یبوست یکی از مشکلات شایع پس از رژیم لاغری است.ممکن است این مشکل گوارشی به علت ابتلا به بیماری‌های مختلف به وجود آید یا ناشی از مصرف برخی داروها باشد و یا حتی ممکن است از خوردن غذاهای نرم و مایع بروز کند. در هر صورت برای درمان یبوست، در صورتی که پزشک شما دستور خاصی نداده است به توصیه‌های زیر عمل کنید.غذاهای شما باید شامل موادی که به حرکات روده کمک می‌کند نظیر انواع مختلف سبزی و میوه‌های تازه یا خشک و نان سبوس دار باشد.
در این مواد مقادیر قابل توجهی فیبر وجود دارد که می‌تواند به درمان این مشکل کمک کند.سعی کنید، حداقل روزی ۲ بار میوه میل کنید.اگر از نظر جویدن یا بلع دچار مشکل هستید، این مواد را له کنید یا در مخلوط کن به شکل نرم درآورید. می‌توانید روزی یک یا دو قاشق سبوس به غذاهای خود اضافه کنید.سبوس را می‌توان موقع پختن سوپ، تخم مرغ و سایر غذاها استفاده یا به صورت خام میل کرد.روزی ۸ تا ۱۰ لیوان آب و مایعات بنوشید. البته مایعات گرم معمولا بیشتر موجب تحریک روده‌ها می‌شوند.پس بیشتر از این نوع مایعات استفاده کنید‌.
‌ بعضی افراد برای برطرف کردن یبوست از آلوی خیسانده یا آب آن و حتی آب لیمو شیرین استفاده می‌کنند. شما هم می‌توانید این مواد را مصرف و اثر آنها را آزمایش کنید.فعالیت بدنی سبک و پیاده روی در محیط باز و یا حداقل راه رفتن در اتاق می‌تواند در رفع یبوست موثر باشد، برعکس استراحت بیش از حد در رختخواب یا نشستن و بی حرکتی موجب تشدید حالت یبوست می‌شود.این نکته را فراموش نکنید که اگر بخواهید از داروهای نرم کننده یا ملین استفاده کنید، بهتر است از قبل با پزشک مشورت کنید.
● نشانگان روده تحریک پذیر و نوشیدن قهوه
تا به حال نام نشانگان روده تحریک پذیر را شنیده‌اید یا کسی میان اطرافیانتان وجود داشته که به این مشکل مبتلا بوده است؟ در نشانگان روده تحریک پذیر ، شدت و محل درد شکم متغیر است و این احتمال وجود دارد که درد در هر ناحیه‌ای از شکم ایجاد شود. درد معمولا حمله‌ای است و امکان دارد بسیار خفیف، غیرقابل توجه یا بسیار شدید و آزار دهنده باشد.
علائم این بیماری را اتساع شکم، افزایش آروغ، نفخ شکم، سوزش سردل، تهوع و استفراغ اعلام می‌کنند و دادن اطمینان به بیمار و توضیح دقیق ماهیت بیماری و چگونگی اجتناب از مواد غذایی محرک، اولین قدم‌های مهم در مشاوره و تغییر رژیم غذایی بیماران مبتلا به این نشانگان است. بیماران مبتلا به نشانگان روده تحریک پذیر از مصرف موادی همچون قهوه، حبوبات و کلم باید پرهیز کنند و برای درمان دارویی می‌توان از داروهای ضد اسپاسم ۳۰ دقیقه قبل از مصرف غذا استفاده کرد و شیوه‌های جراحی برای این بیماران به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.
hi dr!
     
  

 
اختلال دفعی در کودکان (نگهداری مدفوع)

مسائل دفعی کودکان یکی از مهمترین مسائل دوران کودکی و از عمده ترین نگرانیهای احتمالی خانواده ها به شمار می رود. اختلالات دفعی در کودکان انواع مختلف دارد که ما در این مبحث به نگهداری مدفوع و خودداری از اجابت مزاج در کودکان می پردازیم.




اختلال در دفع مدفوع می تواند دلایل متعددی داشته باشد. یبوست ، اهمال در آموزش توالت رفتن ، واکنش جویی های کودک و مشکلات عضوی گوناگون می تواند عوامل سبب ساز این اختلال باشد. این کودکان اغلب شکمهای باد کرده دارند و ممکن است از دردهای شکمی نیز رنج ببرند ، اکثر این کودکان دچار یبوست هستند و یا گاهی بدون هیچ دلیل عضوی از رفتن به توالت و دفع مدفوع امتناع می ورزند.در کودکانی که دچار یبوست هستند ، به علت درد ناشی از عبور و تخلیه مدفوع به دلیل کوچک بودن مخرج انتهایی ، کودک از توالت رفتن وحشت دارد و با جلوگیری از انجام عمل دفع ، یبوست سخت تری را موجبمی شود. ، هنگامی که کودک تجربه نا خوشایندی از رفتن به توالت داشته باشد، ترس و تنفر از آن مکان برایش به وجود می آید و در نهایت باعث می شود که مدفوع خود را نگه دارد.و در کودکانی که دچار یبوست نیستند و بدون هیچ دلیل عضوی ، از توالت رفتن امتناع می ورزند، بروز چنین رفتاری در این کودکان می تواند دلایل گوناگونی داشته باشد که از مهمترین آنها مخالفت با والدین و مبارزه برای دستیابی و کسب قدرت و به دست آوردن توجه والدین که از این شرایط ناراحت می شوند و یا گاهی این کودکان از کثیف کردن خود در توالت می ترسند ، زیرا در گذشته به این علت تنبیه شده اند و در نتیجه سعی می کنند مدفوعشان را در خود نگه دارند تا از این طریق نظم را رعایت کرده باشند.بعضی از والدین انتظارات خیلی زیاد از پاکیزگی و تطابق کودکان دارند و همچنین گاهی تعاملات غلط و منفی بین کودک و خانواده می تواند سبب بروز این مشکل شود.
● سبب شناسی
در بروز این اختلال نظریات مختلفی وجود دارد که ما به دو نظریه بزرگ که در این زمینه وجود دارد می پردازیم که اولین آن فرضیه از دیدگاه روانکاوی است که فروید بنیانگذار آن است . از نظر روانکاوان ، کودک خردسال می تواند از این راه پدر و مادرش را راضی نماید و توجه آ نها را جلب نماید و همچنین گاهی با حفظ مدفوع می خواهد لذت جسمانی ببرد و یا کودک از طریق دفع مدفوع احساس ترس از دست دادن چیزی را دارد که در نهایت این گونه کودکان در بزرگسالی خویی صرفه جو و لجوج و منظم پیدا می کنند. و فرضیه دوم که رویکرد رفتاری می باشد ، افراد این گروه معتقد هستند که کودک آموزش استفاده از توالت را نیاموخته و یا غلط آموخته و یا این امر را وسیله ای برای بر انگیختن واکنش حتی منفی والدین می داند و همچنین ممکن است نتیجه رفتارهای اجتنابی مانند ترس از توالت رفتن مانند درد هنگام یبوست و غیره باشد.
● درمان
به طور کل در درمان این اختلال ، مطالعات پژوهشهای مختلف بیانگر آن هستند که درمانهای رفتاری وسیله مطمئنی برای درمان این اختلال به شمار می آیند. در کودکانی که دچار یبوست هستند باید با روشهای مختلف سعی در از بین بردن یبوست کرد ، می توان برای از بین بردن یبوست حبوبات ، غلات و انواع سوپ و سبزیجات و میوه های تازه را در برنامه غذایی کودک افزایش داد تا یک اجابت مزاج خوب به وجود آید ، تجارب مکرر بدون ناراحتی از دفع می تواند به کودکی که تجارب دردناکی را در گذشته تجربه کرده ، کمک کند. و حال کودکی که به علل اختلال عاطفی و بدون هیچ علت عضوی ، حالت قبض مدفوع دارد ، در درمان این کودکان ابتدا می بایستد شرح حال دقیقی از وضعیت آنها به دست آورد تا بتوان علت حبس مدفوع را مشخص کرد و در صورت وجود تنشهای خانوادگی و تعامل منفی والدین و کودک و یا وجود استرس و ترس آنها را از بین برد. پژوهشهایی که عمدتا از بررسی مربوط به آموزش کنترل مدفوع تشکیل می شود قویا مبین آن است که آموزش توام با سختگیری و تنبیه منجر به ایجاد خصومت در کودکان می شود که در این مرحله باید علل لجاجت و خصومت کودک با والدین مشخص شود تا بتوان آنها را از بین برد.
همچنین عده ای از کودکان وجود دارند که مدفوع را جزئی از وجود خود می دانند که در این صورت باید والدین برای کودک بدنش را به شکل خیلی ابتدایی تشریح کنند و در مورد چگونگی به وجود آمدن و خروج مدفوع را برایش توضیح دهند تا کودک بداند که مدفوع جزئی از بدن او نیست و نیاز به خروج دارد.و یا کودکانی هستند که از محیط توالت می ترسند و به این علت از رفتن به آنجا امتناع می ورزند که باید در این صورت ترس کودک را شناخت ، با او به توالت رفت محل قرار گرفتن ادرار و مدفوع را به او نشان داد یا اگر از صدای سیفون می ترسد باید به همراه او سیفون را کشید و برایش توضیح داد که چه عملی را انجام می دهد و بی خطر می باشد ، کودک را برای صحبت کردن در مورد ترسهایش تشویق کنید، کودک را بطور آزمایشی بر روی توالت بنشانید تا متوجه شود که به درون آن نمی افتد ، یک اسباب بازی مخصوص که که کودک دوست دارد در توالت بگذارید که کودک تشویق شود و برایش محیط مطبوعی به وجود آید. یکی دیگر از عواملی که باعث می شود کودک از رفتن به توالت خودداری کند ممکن است به این علت باشد که برخی از والدین از مکان توالت برای تنبیه کودک استفاده می کنند که اینکار موجب نا امن شدن محل توالت برای کودک شده و او در آنجا احساس ترس می کند ،در نهایت والدین باید سعی کنند به دقت کودک خود را بشناسند تا از این طریق بتوانند او را درک کنند و مسائل او را حل نمایند.
hi dr!
     
  

 
آنچه باید درباره روده تحریک پذیر بدانیم رام کردن روده های سرکش


با توجه به اعمال دستگاه گوارش، هیچ کس نمی تواند اهمیت لزوم برخورداری از یک دستگاه هاضمه خوب و سالم را انکار کند. برخورداری از یک زندگی با نشاط، همراه با موفقیت درفعالیتهای اجتماعی بستگی به وجود دستگاه گوارشی سالم دارد، بدون تردید بروز عوارضی نظیر اسهال، یبوست، زخم معده و اثنی عشر، کولیت «آماس یا التهاب کولون» آپاندیسیت، هپاتیت «آماس بافت کبد» آرامش را از زندگی شخص سلب می نماید. دراین گزارش سعی نموده ایم به یکی از اختلال های شایع دستگاه گوارش یعنی سندرم روده تحریک پذیر بپردازیم


● روده تحریک پذیرچیست؟
در بعضی افراد عملکرد روده بزرگ دچار اختلال می شود. دراثر این اختلال روده بزرگ که جزء بخشهای پایانی سیستم گوارش بدن محسوب می شود، آرامش خود را از دست داده، دچار انقباض های ناگهانی و نامنظم می شود. این اختلال که علائم ناخوشایند و آزاردهنده ای را برای فرد مبتلا به دنبال دارد، به زبان علمی سندرم روده تحریک پذیر یا اصطلاحاً «IBS» نامیده می شود.
افرادی که IBS دارند دستگاه گوارششان به طور غیر عادی به برخی مواد غذایی واکنش نشان می دهد که منجربه علائمی مانند دل پیچه، احساس نفخ و بزرگی شکم، سرو صدای روده و یبوست یا اسهال متناوب می شود. از سوی دیگر علائم این اختلال، زمانی که این افراد در شرایط پرتنش، استرس زا قرار می گیرند نیز تشدید می شود. بنابر این IBS اختلالی است که کنترل آن نیازمند کنترل شیوه زندگی است.
● چه کسانی استعداد ابتلا به IBS دارند؟
گزارش ها دلالت براین موضوع دارد که زنان و دختران بیش از مردان مستعد ابتلا به این اختلال هستند. شاید دلیل این موضوع را بتوان در روحیه ظریف تر و حساس تر آنها جستجو نمود. چرا که بنابر تجربیات بالینی اثبات شده در دنیا، عموم مبتلایان به این اختلال افرادی زودرنج، وسواسی و حساس هستند. البته باید افراد عصبی را نیز به این مجموعه اضافه نمود. یافته های علمی نشان می دهد که علی رغم آنکه IBS سن و سال نمی شناسد ولی ابتلای آن در میان جوانان و زیر ۴۰ سال بیشتر است.
● علت چیست؟
هنوز علت دقیق این اختلال به خوبی شناخته نشده است. ولی براساس اجماع تئوری های مختلف می توان گفت مشکل در اعصاب یا عضلات سیستم گوارشی می باشد. البته این اختلال موجب التهاب و تغییرات دربافت روده با افزایش خطر سرطان روده و مقعد نمی شود. تنها مسئله این است که سیستم خوب کار نمی کند. و برای تبیین دلیل این خوب کار نکردن دلایل مختلفی طرح شده است که محور همگی آنها بر مدار این تئوری است که احتمالاً اعصاب روده در افراد مبتلا به IBS فوق العاده فعال هستند. به قدری که مقدار نرمال دفع گاز یا حرکات روده بیش از اندازه و به طور دردناک احساس می شود.
● تغییر اجابت مزاج
تغییر اجابت مزاج یکی از مهمترین علائم ناخوشایند سندرم روده تحریک پذیر است. الگوی تغییر اجابت مزاج شامل اسهال، یبوست، یا یبوست و اسهال به طور متناوب می باشد. در واقع برخی مبتلایان دچار دوره یبوست و برخی دیگر دچار دوره اسهال می شوند. اسهال معمولاً در روز اتفاق می افتد، و اغلب موارد صبح یا بعد از خوردن رخ می دهد. بگونه ای که این موضوع اغلب با حس فوریت دفع همراه است. در سندرم روده تحریک پذیر اسهال شبانه رخ نمی دهد، و در صورت مشاهده آن، احتمال ابتلاء به بیماری دیگری را باید بررسی نمود. اما یبوست ممکن است روزها تا ماهها طول بکشد که اغلب همراه با احساس دفع ناقص مدفوع می کنند.
● تشخیص علمی IBS
از آنجا که IBS یک بیماری محسوب نمی شود و هیچگونه ناهنجاری ساختاری در روده ها وجود ندارد نباید گفت که هیچ آزمایشی نیز برای تشخیص IBS نیاز نیست. تشخیصIBS بیشتر براساس تاریخچه است که فرد از بیماری خود ارائه می دهد. البته ممکن است آزمایشات و عکسبرداری های مختلفی از سوی پزشک برای رد بیماری های دیگر که علائمی شبیه IBS دارند، توصیه شود. بنابراین در صورتی که تشخیص پزشک بر ابتلا به IBS حکایت دارد، هیچ نیازی به درخواست انجام آزمایشات مختلف، عکسبرداری های گوناگون و یا آندوسکپی نیست.
● درمان دارویی:
IBS یک اختلال حرکتی است که بدنبال آن فرد با اختلال ترشحی مواجه می شود اما هیچ بیماری یا ناهنجاری ساختمانی در روده به وجود نمی آورد. درست است که IBS ممکن است باعث شود کیفیت زندگی فرد دچار خدشه شود یا از فعالیتهای اجتماعی بازبماند، اما با رعایت و کنترل مواردی که سبب تشدید علائم می شوند. می توان کیفیت زندگی مبتلایان را افزایش داد. البته قطعا در این مسیر درمان دارویی نیز به کمک می آید که باید با پیروی از دستور پزشک به دقت دنبال شود.
● رژیم غذایی
پیروی از یک رژیم غذایی مناسب که در آن از مواد غذایی تشدید کننده علائم IBS پرهیز شده است، یکی از اصولی ترین راه های کنترل این اختلال است. برخی غذاها که باعث تشدید علائم IBS می شوند شامل مواد لبنی (معمولا دستگاه گوارش این افراد درمقابل لاکتوز شیر واکنش نشان می دهد)، حبوبات و سبزیجات خانواده کلم (بدلیل نفاخ بودن این مواد)، ادویه جات (بدلیل محرک بودن) است. همچنین این افراد باید از پرخوری تندخوری، استعمال سیگار، جویدن آدامس خودداری کنند.
● پرهیز از استرس
اضطراب، آشفتگی روحی، فشار عصبی و افسردگی منجربه تشدید علائم روده تحریک پذیر می شود. آموختن شیوه های کنترل استرس می تواند دومین گام مثبت به سوی کنترل علائم آزاردهنده این اختلال باشد. البته در موارد نادری مراجعه به روانپزشک و استفاده از داروهای ضد اضطراب یا افسردگی نیز ضرورت می یابد.
● امیدواری
خوشبختانه IBS یک بیماری نیست، یک اختلال شایع در دنیا است که بیش از ۱۰درصد مردم به علائم آن گرفتارند درست است که IBS دردناک، دست وپاگیر و گاه باعث شرمندگی است. اما آنچه که باعث رفع کلیه نگرانی ها می شود. آن است که IBS به هیچ وجه پیشرونده نیست و به هیچ یک از بیماریهای مزمن تبدیل نمی شود و اگر کنترل صحیح و مستمری نسبت به عوامل تشدید کننده آن صورت پذیرد، بسیاری از تداخلات آن با فعالیت های اجتماعی قابل حذف شدن است
hi dr!
     
  

 
آشوب در معده و سیگنالهای معنی دار


می‌توان گفت، حقیقتاً یکی از جالب‌ترین مصداق‌های رفتارهای آشوب‌گونه، حرکات لولهٔ گوارش و سیستم گوارشی است. قطعاً تصور رفتار پریودیک و امثال آن در مورد چنین سیستمی بسیار دور از واقعیت خواهد بود. جالب این است، که نحوهٔ کلی حرکات لولهٔ گوارش به صورت emergent و تطبیق پذیر است. این جا است که ریاضیات دترمینیسم رنگ می‌بازد و جایگاه و اهمیت evolutionary computation برای ما روشن می‌شود.


امروزه در بسیاری از مقالات و کتب به روز می‌توان نشانه‌هایی از توجه به این حقیقت را یافت. دانشمندان دریافته‌اند که پردازش و مدلسازی رفتارهای کیاتیک سیستم گوارشی تنها از طریق این گونه ریاضیات قابل دست یابی است.
● علم آشوب در بحث Order and Chaos چگونه ما را در مطالعهٔ معده یاری می‌کند؟
این که کیاس می‌تواند ما را در تعیین نوع سلامت یک دینامیک یاری کند، در بیولوژی معنای زیادی دارد. یک اندام سالم در طول زمان در یک بستر جذب دینامیک خود را طی می‌کند و با وجود این که الگوهای خودسازمانده از خود بروز می‌دهد، ولی عدم قطعیت بر آن حاکم است و در شرایط مختلف در جاهای مختلف از بستر جذب خود حرکت می‌کند. در حالی که این تغییرات برای حالت بیمار یا تصادفی است یا به سمت یک حالت کاملاً خاص حرکت می‌کند و رفتار آن می‌تواند کاملاً قابل پیش بینی باشد. در چنین شرایطی قدرت پاسخ‌گویی بی معنا می‌شود.
در معدهٔ سالم این رفتارهای خود سازمانده در طول زمان مشاهده می‌شود، اگر چه ریتم‌های حرکات معده بسته به نوع غذا و شرایط فیزیکی و روانی متفاوت، تغییر می‌کند، ولی دینامیک یک معدهٔ سالم، در بستر معینی حرکت می‌کند.
● ساختارهای فراکتال در علم آشوب چگونه به منظور مطالعهٔ معده مورد استفاده قرار می‌گیرند؟
استفاده از ساختارهای فراکتال در مطالعهٔ معده، از بررسی ساختار فراکتال رگ‌ها و مویرگ‌ها و سیاهرگ‌ها تا مدلسازی عضلات معده و شکل معده و فعالیت آن می‌تواند کاربردی باشد. غذاهای متفاوت با ساختارهای متفاوت در زمان‌های متفاوت از شرایط روحی و جسمی وارد این محفظهٔ کوچک شده و در آن جا با هم مخلوط می‌شوند، اسید روی آن ریخته شده و با اسید معده مخلوط شده و به دلیل وجود همین حرکات معده به جلو رانده می‌شوند.
● اگر شکل معده و نحوهٔ حرکات آن به صورتی که وجود دارد نبود چه مشکلاتی پدید می‌آورد و این همان بحث رابطهٔ ساختار با رفتار است؟
مثلاً اگر معده حالت مایل نداشت، غذا سریع‌تر از معده خارج می‌شد و همین امر هضم و جذب غذا را با مشکل مواجه می‌ساخت.
وجود ساختارهای فراکتال گونه در رگ‌های پخش شده در سطح معده نیز قابل مشاهده است.
در حقیقت، یکی از پرکاربردترین مباحثی که در رشتهٔ مهندسی پزشکی مطرح است، بحث پردازش سیگنال‌های بیولوژیک است. بدون شک درک رفتار و دینامیک یک سیستم از طریق مشاهدهٔ خروجی‌های آن به عنوان اولین روش شناخت می‌تواند مد نظر قرار گیرد. این مسئلهٔ در مطالعهٔ سیستم‌های بیولوژیک بیشتر نمود می‌یابد. از آن جا که دستیابی به اندام‌ها (مثلاً به منظور مطالعهٔ رفتار و عملکرد مغز) به آسانی میسر نیست، بعضاً حتی اگر بتوان چنین شرایطی را ایجاد کرد، لزوماً به شناخت صحیحی دست نیافته‌ایم که این معلول قطع تعاملات در چنین شرایطی است.
در نظر گرفتن تعامل بین اجزای سیستم و کل نگری، درک ارتباط دینامیک سیستم و هندسهٔ حاکم بر آن (هندسه و دینامیک از یک مفهوم نشئت گرفته اند)، عدم قطعیت در اندازه گیری‌های سیستم به عنوان خاصیت ذاتی، مفهوم صحیح اطلاعات در یک سیستم و میزان آگاهی ما از این اطلاعات (شرایط ill-defined) به عنوان اصولی که این علم به آن‌ها می‌انجامد، نگرش جدیدی را در پیش روی ما قرار می‌دهند.
آن چه که آشوب در مطالعهٔ ریاضی دینامیک سیستم نشان می‌دهد بسیار شگفت انگیز است. در این علم می‌توان دینامیک سیستم را تنها از روی چند متغیر به دست آورد و می‌توان در معادله ای مثلاً با سه متغیر تنها با داشتن یک متغیر به کل دینامیک دست یافت!!! بدون شک تنها دلیل چنین ادعایی وجود تعاملات در سیستم است. متغیرها بر هم اثر دارند و این تاثیرات نه تنها به صورت علت و معلولی نیست، بلکه منشأ اطلاعاتی دارد.
در این علم، دینامیک واقعی حاکم بر سیستم آشوب‌گونه توصیف می‌شود و تظاهرات تصادفی که در ثبت وجود دارد و بسیاری آن را نویز می‌دانند، در واقع پویایی سیستم است، که شکل تصادفی دارد ولی در دل آن نظمی متعالی به چشم می‌خورد.
حقیقت این است که اطلاعات ما از دینامیک سیستم به صورت ناقص است. آشوب نه تنها این مسئله را نقص در مطالعات می‌داند، بلکه آن را لازمهٔ دینامیک سیستم می‌شمارد! بدین ترتیب مباحثی چون Data Mining و Information Processing در علم نوین در حال گسترش روز افزون است.
واقعیت پدیده‌های بیولوژیک در فضایی از عدم قطعیت اتفاق می‌افتد. فضایی که پدیده رفتارهای پریودیک صرف از خود نشان نمی‌دهد و به منظور حفظ بقای ارگان، نیاز به رفتارهای متنوع اما در رنج محدودی وجود دارد. رنجی که اگر چه تظاهرات تصادفی دارد اما در واقعیت، ارتباطی عمیق را معنا می‌دهد. در این رنج از فعالیت ارگان‌ها و اندام‌ها، حرکاتِ ریتمیک شکل، بروز و ظهور مشخصی ندارند بدین معنا که تپش قلب مطمئناً به صورت پریودیک نخواهد بود. در بررسی آشوب در معده نیز شبیه به قلب رفتارهای ریتمیک داریم که آشوب‌گونه هستند و در ادامه این امر در شبیه سازی‌ها اثبات می‌شود.
با در نظر گرفتن کلی سیستم معده و ثبت فعالیت الکتریکی ناشی از این فعالیت‌ها به منظور درک عملکرد، الگوی spatiotemporal کیاتیک قابل مشاهده است که ناشی از فعالیت‌های متفاوت معده (مخلوط سازی، حل کردن غذا در اسید معده، به جلو راندن و …) است. این سیگنال در اصطلاح gastric myoelectrical activity (GMA) نامیده می‌شود.
نرخ فعالیت معده به صورت کیاتیک است. این تغییرات در ورزش، فشارهای عصبی و روانی، و فعالیت‌های فیزیکی تنوع می‌یابد اگر چه الگوی کیاتیک خود را حفظ می‌کند.
سیگنال هایی که در بررسی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد از سگ و انسان ثبت شده است که کانال‌های ثبت شده است. الگوهای خودسازمانده قابل مشاهده هستند، اگر چه که این ریتم‌ها شکل کاملاً منظمی ندارند ولی این تغییرات ناشی از نویز نیست، بلکه دینامیک حاکم بر سیستم مسبب آن است که شبیه‌سازی‌ها نیز موید آن است.
این سیگنال‌ها، دارای سه فاز فعالیت هستند. فاز اول که در آن انقباض عضلانی نداریم و spike‌های قابل مشاهده تعداد کمی هستند. فاز دوم که مرحلهٔ شروع انقباض است و اسپایکهای بیشتری قابل مشاهده است. فاز سوم که انقباض کلی رخ می‌دهد و اسپایکهای زیادی قابل مشاهده است. مدت زمان ثبت از ۳۰ دقیقه تا ۱۲۰ دقیقه متفاوت است.
● الکتروفیزیولوژی و آشوب در معده:
▪ حقیقت و واقعیت نهفته در پشت این سیگنال‌ها چیست؟
پاسخ این سوال در فعالیت کیاتیک سلول‌های معده معنا می‌یابد! شکل ۴ مدلی از سلول‌های معده را نشان می‌دهد که توسط هاجکین-هاکسلی ارائه شده و الگوهای جالبی را از خود بروز می‌دهد.
در فازهای مختلف از فعالیت معده این رفتارها بروز می‌یابند.
دو مشخصهٔ آشوب در آزمایشات بیولوژیک و پدیده‌های زنده قابل مشاهده و توصیف است. بسیاری از فعالیت‌های الکتریکی بیولوژیک چنین الگوهایی را از خود بروز می‌دهند.
۱) Slow Oscillators Omnipresent
۲) Intermittently superimposed with Spiky activity: Fast Oscillation
Spike‌ها، دارای مولفه‌های فرکانسی بالاتری هستند که occurrence آن‌ها ناپیوسته و تصادفی است. بدین ترتیب Spike‌ها و رفتارهای اسیلاتوری آرام دارای تفاوت هایی در اربیت‌های پریودیک هستند به گونه ای که اربیت‌های پریودیک Spike‌ها ناپایدار است. این تغییر حالت دینامیک سیستم به دلیل وجود تعاملات بین سلول‌های معده است که درجات آزادی سیستم راتغییر داده و رفتاری بروز می‌دهد که در کل متفاوت از اثر تک تک اجزاست. رفتار کیاتیک کل در معده منجر به این همه تنوع در انجام فعالیت‌های گوارشی در این اندام کوچک اما موثر است.
آنالیز بایفورکیشن نشان از تائید و تصدیق آن چیزی است که آن را تحت عنوان تعامل می‌شناسیم. این جا است که مشخصهٔ مورفولوژیکال نیز ما را در درک آن چه علم آشوب به ما می‌آموزد، یاری می‌کند. این آشوب است که نشان می‌دهد نتیجهٔ فعالیت ۱۰۰‌ها میلیون سلول گوارشی در پیکره‌ای به نام معده، متفاوت از فعالیت تک تک آن‌ها است و تعامل درجهٔ آزادی سیستم را کاهش می‌دهد اما تا جایی که قابلیت تطبیق را از بین نرود.
به این ترتیب به منظور پردازش سیگنال‌ها در حوزهٔ آشوب (نگرش کل نگر) و ریاضیاتی کردن آن باید از ویژگی هایی که کلیات دینامیک سیستم توصیف می‌کنند استفاده کرد. از جملهٔ ویژگی‌های کلی سیستم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
۱)information and entropy
۲) lyapunov exponent
۳) correlation dimention
۴) fractal dimention
که مورد ۱ و ۲ در ادامه به صورت خلاصه توضیح داده می‌شوند.
آنتروپی و اطلاعات به عنوان ویژگی‌های کلی به حساب می‌آیند که می‌توانند سیستم را هویت‌یابی کنند. در این جا مفهوم آنتروپی شانونی منتفی است و این ناشی از آن است که در سیستم آشوب‌گونه آنتروپی قبض و بسط می‌شود، زیرا مفهوم اطلاعات نیز معنای واقعی خود را دارد. در آنتروپی شانونی که برای سیستم‌های بسته در نظر گرفته می‌شود، اطلاعات سیستم مصرف می‌شود، بنابراین با کاهش اطلاعات آنتروپی افزایش می‌یابد؛ اما در آشوب، اطلاعات در سیستم بعضی از مواقع نه تنها کم نمی‌شود، بلکه افزایش نیز می‌یابد. این افزایش اطلاعات ناشی از تزریق آن به سیستم نبوده بلکه جزء خواص ذاتی محسوب می‌شود. به این ترتیب سیستم باز بوده و با محیط خود تعامل دارد و افزایش آنتروپی به معنای افزایش اطلاعات و درجهٔ آزادی است و متعاقباً تطبیق پذیری سیستم بیشتر خواهد شد که این به معنای افزایش پاسخ گویی سیستم به شرایط جدید و غیرقابل پیش بینی است.
بدین ترتیب معنای احتمالات نیز معنای جدیدی می‌یابد. در معنای شانونی بیت‌های اطلاعاتی دارای مفهوم اطلاعات از نوع شانس بوده و عدم قطعیت در مشاهدات ناشی از اثر محیط روی پارامترهای سیستم است؛ احتمال در این نگرش از نتیجهٔ چندین آزمایش در شرایط استاندارد (بسته فرض کردن سیستم) به دست می‌آید که این گونهٔ بدست آوردن احتمال با نگرشی غیرواقعی است. در حالی که عدم قطعیت در سیستم کیاتیک از نوع عدم قطعیت هایزنبرگی است یعنی اگر چه تغییر پارامتر داریم ولی این تغییرات در کل فضای اطلاعاتی نیست و در یک کلاستر است. در آشوب عدم قطعیت ناشی از ذات سیستم بوده و ناشی از تعاملات و علت و معلول‌های دورانی است.
بنابراین آن چه که آشوب به ما نشان می‌دهد همان ریاضیات مرتبط با کل نگری است که به وسیلهٔ آن می‌توان دینامیک واقعی سیستم را شناخت و در جهت حل مسایل به خصوص در حوزهٔ مهندسی پزشکی گام‌های موثرتر و صحیح تری برداشت.
این مفاهیم در ادامه از طریق شبیه سازی مورد استفاده و تحلیل قرار گرفته است.
● بازسازی بستر جذب عجیب:
به منظور بررسی سیگنال در فضای حقیقی باید رفتار آن در فضای نسبیت بررسی شود. رابطهٔ بازگشتی اول و دوم اشاره به همین مفهوم دارد. در این نگرش فضای نسبیت فضای لازم برای درک دینامیک سیستم است. روابط بازگشتی و iterative به صورت علت و معلولی نبوده و نتیجهٔ تعاملات ذاتی است. از آن جایی که این روابط از دینامیک سیستم ناشی می‌شوند، مطالعهٔ آن‌ها باید مورد بررسی قرار گیرد.
hi dr!
     
  

 
آشنایی با مسمومیتهای غذایی و نحوه پیشگیری از آنها


گاهی اوقات ممکن است غذاهای معمولی توسط باکتریها (میکروبها) آلوده شوند. این میکروبها با چشم غیر مسلح دیده نمی شوند و تحت شرایط ویژه می توانند سبب مسمومیت غذایی شوند. غذاهای مسموم کننده ممکن است بو یا مزه ناخوشایندی نداشته باشند.


با وجودی که اکثر مسمومیتهای غذایی معمولاً ظرف ۲۴ ساعت برطرف می شوند، اما بعضی از آنها می توانند کشنده باشند. مسمومیت غذایی می تواند همچنین در اثر آلودگی غذا با مواد افزودنی، فلزات سنگین (سرب، آرسنیک، جیوه و کادمیوم)، باقی مانده سموم دفع آفات نباتی و سایر مواد سمی که در مراحل تولید، نگهداری و فرآوری غذا تولید می شوند (مانند نیتروزامین و آفلاتوکسین) ایجاد شود.
● علایم و نشانه های مسمومیت غذایی چیست؟
باکتریهای مختلفی می توانند مسمومیت غذایی ایجاد کنند و اکثر نشانه های ایجاد شده در اثر مسمومیتهای غذایی مشابه عفونتهای ویروسی دستگاه گوارش هستند. بنابراین شناسایی ویروسهای ایجاد کننده مسمومیتهای غذایی، بدون کشت مدفوع غیر ممکن است.
متداولترین باکتریهایی که مسمومیت غذایی ایجاد می کنند عبارتند از: سالمونلا، کلستریدیوم بوتولینوم، کلستریدیوم پرفرنژنس، استافیلوکوک طلائی و ای کولای(Coli.E)، شیگلا، یرسینیا و باسیلوس سرئوس.
● مسمومیتهای غذایی ناشی از سالمونلا
سالمنولوزیس، عفونتی است که بوسیله باکتری سالمونلا ایجاد می شود. برخی از مواد غذایی که این نوع مسمومیت در اثر مصرف آنها دیده شده است، عبارتند از: گوشت، مرغ، تخم مرغ، ماهی دودی و شیر خشک. احتمال آلودگی غذاهای با محتوای پروتئینی بالا (مانند شیر، صدف خوراکی) با گونه خاصی از این باکتری به نام سالمونلا تیفی(عامل تب تیفوئید) وجود دارد. همچنین پس از مصرف غذاهای پخته ای که قبل از مصرف مجدد خوب گرم نشده اند یا سرد مصرف شده اند، ممکن است این نوع مسمومیت بروز نماید. علایم و نشانه های این مسمومیت با تاخیر ظاهر می شود. یعنی ممکن است ۱۲ تا ۲۴ ساعت بعد از مصرف غذای آلوده، علایم در فرد مسموم بروز نماید.
علایم و نشانه های این مسمومیتها شامل سردرد، تب، خستگی، تهوع، استفراغ، اسهال آبکی شدید، کم شدن آب بدن، ضعف و درد شکم می باشند.
● مسمومیتهای غذایی ناشی از کلستریدیوم بوتولینوم
بوتولیسم نوعی مسمومیت غذایی است که توسط سم (toxin) تولید شده توسط کلستریدیوم بوتولینوم که یک باکتری بی هوازی است ایجاد می شود و از نوع مسمومیتهای غذایی شدید و کشنده می باشد. این میکروب ممکن است در فراورده های غذایی و غذاهای خانگی که به صورت ناصحیح تهیه شده اند و یا در شرایط غیر بهداشتی و نامناسب نگهداری شده اند، ایجاد شود. برخی از مواد غذایی که این نوع مسمومیت در اثر مصرف آنها دیده شده است عبارتند از: سوسیس، کالباس، کنسرو ماهی، کنسرو ذرت، کنسرو لوبیا ،کشک خانگی و عسل خام خالص (بوتولیسم نوزادان).
به همین علت به نوزادان زیر یک سال نباید عسل داده شود.گرچه این نوع مسمومیت نادر است، ولی اغلب کشنده می باشد. علایم و نشانه های این مسمومیت با تاخیر ظاهر می شود. یعنی ممکن است ۱۲ تا ۲۴ ساعت بعد از مصرف غذای آلوده، علایم در فرد مسموم بروز نماید. علایم و نشانه های بوتولیسم شامل تاری دید، دوبینی، افتادگی پلک فوقانی، عدم توانایی حرکتی، اختلال تکلم، لکنت زبان، سختی بلع، و خشکی و درد گلو می باشند. سایر علایم می تواند به صورت خشکی دهان، یبوست، بند آمدن ادرار (احتباس ادراری) بروز نماید. بیمار معمولاً هوشیار و بدون تب می باشد. مهمترین اقدام درمانی در این مسمومیت تجویز سریع ضد سم (Anti toxin) در مرکز درمانی می باشد. در صورت عدم درمان، ممکن است فرد مسموم در اثر فلج تنفسی فوت نماید.
● مسمومیتهای غذایی ناشی از کلستریدیوم پرفرنژنس:
بخش بزرگی از همه گیریهای ناشی از این مسمومیت در اثر خوردن گوشت و غذاهای گوشتی و مرغ می باشد. آلودگی غذاها با مدفوع انسانها یا حیوانات آلوده به این باکتری، یا از طریق تماس منابع غذایی با خاک، گرد و غبار و زباله آلوده ایجاد می شود.
غذاهای پخته شده و خام، می توانند با این باکتری آلوده شوند. این غذا ها شامل گوشت و مرغ خام و پخته شده و آبگوشت یا عصاره گوشت می باشد. گرده میکروب با گرمای پختن غذا زنده مانده و اگر غذا به اندازه کافی سرد نشود، این هاگ به میکروب تبدیل می شود و سپس میکروب در گرما تکثیر و تولید سم می نماید. باید توجه داشت که برای پیشگیری از تولید سم، مصرف غذا باید بلافاصله پس از پختن باشد و یا در صورت عدم مصرف غذا، حتما غذا در یخچال نگهداری شود. زمان شروع علایم پس از مصرف غذای آلوده ۶ تا ۲۴ ساعت می باشد.علایم این مسمومیت شامل دردهای شکمی که ممکن است با تب همراه باشد، تهوع و استفراغ نادر است. در این مورد دوره نهفتگی کوتاه (۱تا ۶ ساعت) می باشد.
● مسمومیتهای غذایی ناشی از ای کولای
گونه های خاصی از باکتری ای کولای که مولد تولید سموم روده ای می باشند، به عنوان یکی از عوامل مسمومیتهای غذایی شناخته شده اند. این باکتری عامل اصلی ایجاد اسهال مسافرتی است.برخی از مواد غذایی که این نوع مسمومیت در اثر مصرف آنها دیده شده است عبارتند از: پنیر، ماهی آزاد و شیر خشک. البته هر غذایی که به نحوی با این باکتری آلوده شده باشد، می تواند در مصرف کننده مسمومیت ایجاد کند.
علایم و نشانه های مسمومیت غذایی ناشی از ای کولای شامل تب، لرز، سردرد، درد شکمی، درد عضلانی، اسهال شدید و آبکی می باشد. استفراغ ، کم شدن آب بدن و شوک (مشابه بیماری وبا ) در برخی موارد مشاهده می شود.
● مسمومیتهای غذایی ناشی از استافیلوکوک طلائی
این نوع مسمومیت غذایی به اندازه سالمونلوزیس شایع است. علت مسمومیت ، سم روده ای تولید شده توسط انواع خاصی از استافیلوکوک طلائی است. مصرف شیر و سایر خوراکیهای آلوده مهمترین علت بیماری است. علت آلودگی غذا می تواند تماس ترشحات بینی ،گلو و دست افراد آلوده به میکروب باشد. به همین علت افرادی که در تهیه و تولید مواد غذایی فعالیت می کنند باید کارت بهداشتی سلامت داشته باشند. زیرا غذا بعد از پختن، در حین برش یا خرد کردن می تواند آلوده شود. فرآورده های گوشت و مرغ، سس ها، آبگوشت ، شیرینی های خامه ای یا کرم دار، سالاد ماهی، شیر، پنیر (غذاهای با محتوای پروتئینی بالا) از جمله مثالهای مربوط به مسمومیت غذایی با استافیلوکوک است.
علایم و نشانه های مسمومیت عبارتند از استفراغ ناگهانی، دردهای شکمی و اسهال. در موارد حاد ممکن است خون و بلغم در مدفوع ظاهر شود. در این نوع مسمومیت بر خلاف نوع سالمونلایی تب نادر بوده و مرگ کمتر روی می دهد.
● مسمومیت های غذایی ناشی از شیگلا
این نوع مسمومیتها در اثر آلودگی غذاهایی مانند سیب زمینی، ماهی تون، میگو، بوقلمون ، سالاد ماکارونی، شیر، لوبیا، سرکه، سیب ایجاد می شود. مهمترین علامت این نوع مسمومیت غذایی اسهال شدید است.
● مسمومیتهای غذایی ناشی از یرسینیا
این نوع مسمومیتها در اثر آلودگی غذاهایی مانند انواع گوشت، شیر و شیر کاکائو غیر پاستوریزه ایجاد می شود.
● مسمومیتهای غذایی ناشی از باسیلوس سرئوس
سم تولید شده از میکروب باسیلوس سرئوس، عامل ایجاد مسمومیتهای غذایی با علایم اسهال و تهوع و استفراغ است. تماس غذا با خاک و غبار آلوده به میکروب می تواند سبب بروز این نوع مسمومیت گردد. این نوع مسمومیتها در اثر آلودگی غذاهایی مانند انواع برنج، خردل، خوراک گوشتی، خوراک سبزیجات، سوپ و سس ایجاد می شود.
● اقدامات لازم در هنگام بروز مسمومیت غذایی
مسمومیتهای غذایی در صورت مصرف غذای آلوده دارای سه مشخصه می باشد:
۱) سابقه خوردن غذای مشترک
۲) ابتلای همزمان تعداد زیادی از افراد
۳) تشابه نشانه های بالینی در اغلب بیماران
در چنین مواردی باید با مرکز کنترل مسمومیت و یا پزشک تماس گرفته شود تا اطلاعات بیشتری در ارتباط با مسمومیت و زمان مراجعه به پزشک در اختیار شما قرار دهند. نکته ای که بسیار مهم است از دست دادن آب بدن و کاهش مایعات بدن در اثر تهوع واستفراغ می باشد. بچه ها خیلی آسان آب بدنشان را از دست می دهند. اگر به مورد مسمومیت غذایی مظنون بودید، نوشیدن مقدار فراوان مایعات بویژه آب بسیار مهم می باشد. برای توقف استفراغ یا اسهال اکیداً دارویی خودسرانه خورده نشود، مگر آنکه توصیه پزشک باشد. چون درمان این علایم می تواند زمان آنها را طولانی تر کند.
● زمان مراجعه به پزشک
در صورت وجود خون در مدفوع یا استفراغ، تب بالا (۵/۳۸ درجه سانتی گراد)، از دست دادن مایعات بدن و یا در مواردی که علایم بیش از یک روز طول بکشد، باید حتماً به پزشک مراجعه کرد. والدین کودکان با علایم تب بالا واستفراغ باید با پزشک معالجشان تماس بگیرند.شدت نشانه با توجه به سن و وضعیت سلامتی بدن متفاوت است. این علایم در سالمندان و نوزادان می تواند خطرناکتر باشد.
● نحوه پیشگیری از مسمومیت های غذایی
رعایت ایمنی غذایی می تواند در جلوگیری از مسمومیت غذایی کمک کند.
▪ خرید غذا
گوشت هایی را خریداری کنید که سرد باشند و بسته بندی مناسبی داشته باشند. تخم مرغ ها را کنترل نمایید و از خرید انواع شکسته و یا دارای بسته بندی نامناسب خودداری کنید. از خرید قوطی های کنسرو دارای برآمدگی، فرورفتگی و یا نشتی خودداری کنید و مطمئن شوید که درپوش آنها شکسته نشده باشد. اگر فرآورده ای ظاهر و یا بوی ناخوشایندی داشت، به هیچ عنوان آن را نچشید.
غذاهای منجمد را در انتهای خرید به سبد خرید خود اضافه کنید تا در حین خرید گرم نشوند.
گوشت و مرغ را از سایر غذاهای موجود در سبد خرید خود جدا نگه دارید و همچنین این غذاها را به منظور جلوگیری از نشت عصاره های آنها در کیسه های پلاستیکی جداگانه نگهداری کنید.
اگر فاصله محل خرید تا منزل شما بیش از یک ساعت است، برای غذاهای فاسد شدنی از یک خنک کننده مناسب استفاده کنید.
▪ نگهداری غذا
دمای یخچال را در ۸ درجه سانتی گراد و یا کمتر و فریزر را در ۲۰- درجه سانتی گراد و یا کمتر تنظیم نمایید.- گوشت، مرغ و فرآورده های لبنی را بلافاصله پس از خرید و رسیدن به منزل در یخچال قرار دهید.اگر تا چند روز از گوشتها استفاده نمی کنید، آنها را در کیسه نایلونی جداگانه و در فریزر قرار دهید.گوشت تازه و یا از حالت انجماد خارج شده (ذوب شده) را در اسرع وقت مصرف کنید.
▪ آماده سازی غذا
یخ غذا را در یخچال ذوب کنید و اگر عجله دارید آنها را در کیسه پلاستیکی محکمی قرارداده و داخل ظرف آب خنک بگذارید. هرگز غذاهای بدون پوشش را روی پیشخوان آشپزخانه و در دمای اتاق قرار ندهید و بلافاصله بعد از آب شدن یخ، آنها را بپزید.
ظروف، تخته های برش و ظرفشویی آشپزخانه را همواره تمیز نگه دارید. زیرا باکتریها به راحتی توسط سطوح آلوده منتشر می شوند.
تخته های برش را با یک محلول سفیدکننده رقیق شده تمیز کنید و سپس آنها را با آب خنک بشوئید. بهترین نوع تخته ها برای برش گوشت ها، تخته های پلاستیکی می باشند و هرگز برای برش گوشت و نان از تخته مشترک استفاده نکنید. – همیشه قبل و بعد از تهیه غذا، دست های خود را با آب و صابون به خوبی بشویید غذاهای آماده را روی همان سطحی که گوشت و مرغ خام را قرار داده اید، نگذارید و سطوح و ظرفهای را که در تماس با گوشت و مرغ هستند، قبل از استفاده برای تهیه سایر غذاها، به خوبی بشویید. – گوشت، مرغ و ماهی را کاملاً بپزید.
▪ مصرف غذا
هرگز غذاهای پخته شده را بیش از ۲ ساعت (اگر هوای اتاق گرم می باشد، بیش از یک ساعت) در دمای اتاق رها نکنید. باقی مانده غذاها را بلافاصله در یخچال قرار دهید و منتظر خنک شدن غذاها نشوید.برای دوباره گرم کردن غذاهای باقی مانده آنها را تا ۷۴ درجه سانتی گراد گرما دهید و همچنین غذاهایی که بیش از ۴-۳ روز باقی مانده اند را مصرف نکنید.
hi dr!
     
  

 
آشنایی با علائم و نشانه های آکنه و شیوه های درمان آن

کنه ناشی از تداخل عملکرد هورمون ها و دیگر مواد روی غدد چربی پوست (غدد سباسه) و فولیکول مو است. این عوامل منجر به بسته شدن منافذ شده و منجر به بروز ضایعه می شود. ضایعات آکنه معمولاً روی صورت، گردن، پشت، سینه و شانه ها ایجاد می شود. اگرچه آکنه معمولاً به طور جدی سلامتی را تهدید نمی کند، ولی می تواند باعث بروز هیجانات عاطفی شود. در آکنه شدید ممکن است جوشگاه (جای ترمیم زخم، اسکار) برای همیشه باقی بماند.


● آکنه چگونه به وجود می آید
پزشکان آکنه را بیماری واحد پیلوسباسه توصیف می کنند. واحد پیلوسباسه متشکل از یک غده سباسه است که به مجرایی موسوم به فولیکول که حاوی یک مو است، منتهی می شود. این واحد در کل بدن وجود داشته ولی در صورت، قسمت فوقانی پشت و قفسه سینه به وفور دیده می شود. غدد سباسه ماده یی چرب موسوم به سبوم ترشح می کنند که به طور طبیعی از دهانه فولیکول به سطح پوست راه می یابد. مو، چربی و سلول های پوشاننده مجرا که باعث باریک شدن این مجرا می شوند، ممکن است دلمه یی ایجاد کنند که علامت زودرس آکنه است. این دلمه باعث می شود چربی (سبوم) از میان منفذ به سطح پوست نرسد. مخلوط چربی و سلول ها باعث می شود باکتری هایی که به صورت نرمال روی پوست زندگی می کنند، مجرا را ببندند. این باکتری ها مواد شیمیایی و آنزیم هایی تولید می کنند که باعث جذب گلبول های سفید خون و در نتیجه التهاب می شود.
موقعی که مجرای مسدود شده مو پاره می شود، محتویات آن شامل سبوم، سلول های مرده و باکتری به سطح پوست ریخته شده و سبب التهاب می شود. افراد مبتلا به طور مکرر دچار ضایعات مختلف آکنه می شوند که در ذیل توضیح داده شده است.
۱) ضایعات پایه آکنه، کومدون نامیده می شود که در حقیقت مجرای مسدود شده و متورم فولیکول مو است.
۲) اگر فولیکول مسدود (کومدون) زیر پوست بماند و به آن راه نیابد یک برآمدگی سفید در سطح پوست تولید می کند که به آن سرسفید می گویند.
۳) کومدونی که به سطح پوست می رسد، در سطح پوست باز شده و با اکسیژن هوا ترکیب شده که به دلیل تغییر رنگ به آن سرسیاه می گویند.
سرسیاه و سرسفید ممکن است برای مدت طولانی در پوست باقی بمانند. دیگر ضایعات مشکل ساز آکنه شامل موارد زیر است؛
۱) پاپول؛ ضایعات ملتهب کوچک صورتی رنگ در پوست است که ممکن است در لمس دردناک باشند.
۲) پوستول؛ پاپول هایی هستند که با ترشحات چرکی سفید یا زردرنگ پر شده اند و قائده یی قرمز دارند.
۳) ندول؛ ضایعات بزرگ، دردناک و سفتی که در عمق پوست قرار دارند.
۴) کیست؛ ضایعات عمقی، دردناک و مملو از چرک که سبب بروز جوشگاه (اسکار) می شوند.
● علت آکنه چیست
علت دقیق این بیماری شناخته نشده است ولی پزشکان عوامل مختلفی را در آن دخیل می دانند. یکی از علل مهم، افزایش هورمون های جنسی مردانه موسوم به آندروژن ها است. این هورمون طی بلوغ در هر دو جنس افزایش یافته و سبب بزرگی غدد سباسه و ترشح بیشتر سبوم می شود. تغییرات هورمونی در حاملگی یا مصرف قرص های خوراکی ضدبارداری نیز سبب بروز آکنه می شوند. عوامل ژنتیکی نیز ممکن است در این امر دخیل باشند. محققان بر این باورند که تمایل به بروز آکنه از والدین به ارث می رسد. برخی داروها مثل آندروژن ها و لیتیوم سبب آکنه می شوند. مواد آرایشی چرب نیز با تغییر سلول های مجرا (فولیکول) سبب چسبندگی آنها به یکدیگر و تولید دلمه می شوند.
● فاکتورهایی که آکنه را بدتر می کنند
- تغییر میزان هورمون ها در جنس مونث در سن بلوغ یا ۷-۲ روز قبل از شروع قاعدگی
- استفاده از مواد آرایشی یا مواد مرطوب کننده چرب یا مواجه شدن چربی در محیط کار (مثل کار در آشپزخانه)
- فشار ناشی از کلاه یا تجهیزات ایمنی و ورزشی، کوله پشتی، گردنبند سفت یا لباس های ورزشی تنگ
- تحریک کننده های محیطی مثل آلودگی هوا و رطوبت بالا
- خراش وارد کردن با فشار و کندن
- مالش خشن پوست
- استرس
● برخی افسانه ها در رابطه با علل آکنه
افسانه های زیادی در رابطه با علل آکنه وجود دارد. مصرف شکلات و غذاهای چرب اغلب علت آکنه شناخته می شود اما مدارک کافی در دسترس نیست که بیان کند مصرف این مواد باعث بدتر شدن آکنه می شود. افسانه های دیگری علت آکنه را آلوده بودن پوست عنوان کرده اند، اما باید توجه داشت که جوش های سرسیاه و دیگر ضایعات آکنه به علت آلودگی ایجاد نمی شوند. استرس علت آکنه نیست. بلکه در افرادی که دارای آکنه هستند استرس، آکنه موجود را بدتر می کند.
● چه کسانی به آکنه مبتلا می شوند
در تمام نژادها و در کلیه سنین افراد دچار آکنه می شوند. آکنه در سنین نوجوانی و اوایل بلوغ بیشتر اتفاق می افتد. تخمین زده شده ۸۰ درصد افراد در سنین ۱۱ تا ۳۰ سال در بعضی نقاط بدن دچار آکنه می شوند. در بعضی افراد آکنه تا زمانی که به سن ۳۰ سالگی برسند ادامه پیدا می کند اما در بعضی افراد تا سنین ۴۰ و ۵۰ سالگی هم این مشکل پوستی دیده می شود.
● درمان آکنه
آکنه اغلب توسط متخصصان پوست درمان می شود، گرچه ممکن است پزشکان عمومی، متخصصان کودکان یا داخلی نیز انواع خفیف آن را درمان کنند. هدف از درمان، بهبود ضایعات موجود، جلوگیری از ایجاد ضایعات جدید، جلوگیری از به وجود آمدن جوشگاه (اسکار) و به حداقل رساندن استرس روانی است. دارودرمانی عوامل زیر را که باعث ایجاد آکنه می شود، درمان می کند؛
- تجمع غیرطبیعی سلول ها در فولیکول
- افزایش تولیدات چربی
- باکتری ها
- التهاب
با توجه به وسعت ضایعه ممکن است از داروهای متفاوتی استفاده شود. بعضی از این داروها به طور موضعی مصرف می شوند و برخی به شکل خوراکی و گاهی نیز ترکیبی از هر دو مورد تجویز می شود.
● درمان ضایعات سرسیاه، سرسفید و آکنه التهابی خفیف
معمولاً برای افرادی که آکنه خفیف دارند انواع داروهای موضعی تجویز می شود. داروهای موضعی یا به طور مستقیم روی ضایعه یا روی منطقه یی که پوست درگیر است، مالیده می شوند. داروهایی که برای آکنه خفیف استفاده می شوند، به صور مختلف عمل می کنند.
- بنزوئیل پروکساید؛ باکتری مولد آکنه را از بین می برد. همچنین ممکن است تولید چربی را کم کند.
- رزورسینول؛ ضایعات سرسیاه و سرسفید را از بین می برد.
- اسید سالیسیلیک؛ به از بین بردن ضایعات سرسیاه و سرسفید کمک کرده، همچنین باعث جلوگیری از ریزش سلول های داخل مجرا (فولیکول) می شود.
- سولفور؛ به از بین بردن دانه های سرسیاه و سرسفید کمک می کند.
این داروها به طور موضعی مصرف شده و به اشکال متفاوتی مانند ژل، لوسیون و کرم در دسترس اند. در بعضی افراد، این داروها ممکن است سبب بروز عوارضی مثل التهاب، سوزش یا قرمزی شده که اغلب با ادامه درمان بهتر می شوند.
در صورت شدت یا طولانی شدن عوارض باید به پزشک اطلاع دهید. این داروها اگر به طور منظم استفاده شوند موثر واقع می شوند، اگرچه برای بروز اثرات مفید آنها باید هشت هفته یی صبر کرد.
● درمان انواع متوسط تا شدید آکنه
افراد مبتلا به انواع متوسط تا شدید آکنه ممکن است با استفاده از داروهای موضعی یا خوراکی یا ترکیبی از هر دو نوع درمان شوند.
الف) تجویز داروهای موضعی؛
تعدادی داروی موضعی جهت درمان آکنه استفاده می شود که شامل موارد زیر است.
- آنتی بیوتیک ها؛
کمک به توقف یا کند کردن رشد باکتری ها می کنند و التهاب را کاهش می دهند.
- مشتقات ویتامین A (رتینوئید)؛
دلمه روی کومدون ها را برمی دارد و به داروهایی مانند آنتی بیوتیک ها اجازه ورود به فولیکول می دهد. همچنین بعضی از انواع آن ممکن است باعث کاهش شکل گیری کومدون ها شود. این داروها شکلی از ویتامین A هستند، مثل تره تینوئین (رتین A).
ب) سایر داروها؛
ممکن است باکتری مولد آکنه را از بین برده و تولید چربی را کاهش دهند و رشد باکتری ها را کند کرده یا متوقف کنند و التهاب را کم کنند، مثل بنزوئیل پروکساید، ترکیبات حاوی سولفور یا آزالئیک اسید. این داروها نیز به صورت کرم، لوسیون، محلول و ژل تجویز می شوند. برای تجویز، نوع پوست در نظر گرفته می شود. کرم ها و لوسیون ها سبب مرطوب شدن پوست شده و بهترین گزینه برای افراد با پوست حساس هستند. اگر پوست تان چرب است یا در آب و هوای گرم و مرطوب زندگی می کنید از ژل یا لوسیون محلول در الکل استفاده کنید که منجر به خشک شدن پوست می شود.
در بعضی افراد تجویز داروهای موضعی، عوارض جانبی خفیفی مانند سوزش، خارش، قرمزی، پوسته ریزی یا تغییر رنگ پوست اتفاق می افتد. در بعضی از داروها مثل ایزوتره تینوئین این اثرات جانبی معمولاً بعد از مدتی به رغم مصرف دارو کاهش می یابد. اگر اثرات جانبی شدید بوده یا از بین نرفت به پزشک اطلاع دهید. اثرات این داروها معمولاً بعد از چهار تا هشت هفته بروز می یابد.
ج) تجویز داروهای خوراکی؛
برای انواع متوسط تا شدید آکنه اغلب پزشکان آنتی بیوتیک خوراکی تجویز می کنند. آنتی بیوتیک های خوراکی به وسیله محدود کردن رشد باکتری ها و کاهش التهاب، آکنه را مهار می کنند. ممکن است از داروهای موضعی و خوراکی باهم استفاده شود. آنتی بیوتیک های شایعی که در درمان آکنه استفاده می شوند، عبارتند از؛ تتراسیکلین، ماینوسیکلین و داکسی سیکلین. داروهای دیگری که کمتر استفاده می شوند، عبارتند از؛ کلیندامایسین، اریترومایسین یا سولفونامیدها. بعضی از افرادی که آنتی بیوتیک مصرف می کنند، عوارضی مانند ناراحتی معده، گیجی یا احساس سبکی در سر، تغییر در رنگ پوست و افزایش تمایل به آفتاب سوختگی در آنها نمایان می شود. به علت اینکه داروی تتراسیکلین در استخوان و دندان جنین و کودکان کوچک اثر بد می گذارد مصرف این دارو در زنان حامله و شیرده و کودکان زیر ۱۴ سال ممنوع است. این نگرانی وجود دارد که داروهای تتراسیکلین و ماینوسیکلین با داروهای جلوگیری از بارداری تداخل کرده و اثر آنها را کاهش دهند. بنابراین در این موارد باید از سایر روش های پیشگیری از بارداری استفاده کرد. درمان طولانی با آنتی بیوتیک های خوراکی ضروری است تا نتایج موردنظر حاصل شود.
● درمان آکنه کیستیک یا گره دار
افرادی که آکنه ندولار یا کیستیک دارند باید توسط متخصص پوست درمان شوند. برای افرادی که آکنه شدید ملتهب دارند و با داروهای فوق الذکر درمان نشوند، ایزوتره تینوئین (آکوتان) که از مشتقات ویتامین A (رتینوئید) است، تجویز می شود. ایزوتره تینوئین دارویی خوراکی است که یک یا دوبار در روز همراه با غذا، به مدت ۱۵ تا ۲۰ هفته تجویز می شود. این دارو اندازه غدد چربی را کاهش می دهد، بنابراین چربی کمتری تولید می شود به همین دلیل رشد باکتری ها کاهش می یابد.
ـ فواید ایزوتره تینوئین (آکوتان)؛
این دارو، دارویی موثر است که می تواند از ایجاد جوشگاه (اسکار) جلوگیری کند. درمان با این دارو به مدت ۱۵ تا ۲۰ هفته آکنه را به طور کامل یا تقریباً کامل درمان می کند. در بیمارانی که آکنه بعد از یک دوره درمان با ایزوتره تینوئین عود کند، ممکن است یک دوره دیگر از همان دارو یا داروهای دیگر تجویز شود.
ـ زیان های ایزوتره تینوئین (آکوتان)؛
در زنان حامله این دارو باعث نقص جنین می شود. افرادی که این دارو را مصرف می کنند نباید حامله باشند و در طول مدت مصرف دارو نیز نباید حامله شوند. این زنان باید از یک ماه قبل از شروع درمان تا یک ماه پس از پایان درمان، همزمان به دو صورت جداگانه از بارداری پیشگیری کنند.
بعضی از افراد مبتلا به آکنه، به علت تغییرات ظاهر پوست، دچار افسردگی می شوند. ممکن است تغییرات خلق وخو در مدت مصرف دارو یا کمی بعد از قطع درمان با داروهایی شبیه به ایزوتره تینوئین تشدید شود. گزارش هایی مبنی بر خودکشی و قصد خودکشی در افرادی که این دارو را مصرف می کنند، دیده شده است. به هرحال حین درمان اگر دچار دلتنگی شدید غیرمعمول یا علائم دیگر افسردگی مانند کاهش اشتها یا کاهش تمایل به فعالیت های زندگی یا مشکل در تمرکز شدید حتماً به پزشک اطلاع دهید. دیگر عوارض مهم ایزوتره تینوئین شامل موارد ذیل است؛
- خشکی چشم ها، دهان، لب ها، بینی یا پوست (که خیلی شایع است)
- خارش
- خون دماغ
- دردهای ماهیچه یی
- حساسیت به نور خورشید
- شب کوری
- تغییرات خونی مثل افزایش چربی های خون (تری گلیسرید و کلسترول)
- تغییر عملکرد کبد.
برای ارزیابی اثر ایزوتره تینوئین و توقف آن در صورت بروز عوارض جانبی، قبل از شروع درمان و در فواصل معین درمانی درخواست آزمایش خون می شود. عوارض جانبی معمولاً با تکمیل دارودرمانی و قطع آن، از بین می روند.
● درمان آکنه های ناشی از هورمون در خانم ها
در بعضی از زنان، آکنه به علت افزایش هورمون های جنسی مردانه (آندروژن) ایجاد می شود. سایر نشانه های آن عبارتند از هیرسوتیسم (افزایش مو در صورت و بدن)، شعله ور شدن آکنه قبل از قاعدگی، قاعدگی های نامنظم و بالا رفتن میزان آندروژن (هورمون جنسی مردانه) در خون. برای درمان این نوع آکنه ها ممکن است یکی از چند داروی زیر تجویز شود.
- قرص های جلوگیری از بارداری؛ از ترشح آندروژن تولیدشده در تخمدان ها جلوگیری می کند.
- تجویز مقادیر کم داروهای کورتیکواستروئید مانند پردنیزولون یا دگزامتازون؛ از اثرات آندروژن تولیدشده از آدرنال جلوگیری می کنند.
- داروهای ضدآندروژن مانند اسپیرونولاکتون (آلداکتون)؛ میزان تولید چربی را کاهش می دهد. عوارض داروهای ضدآندروژن شامل قاعدگی نامنظم، حساس شدن پستان ها، سردرد و سرگیجه است.
● سایر درمان های آکنه
پزشکان علاوه بر این داروها، درمان های دیگری برای آکنه به کار می برند. برای مثال کومدون (سرسیاه) را در مطب درمی آورند. گاهی پزشک کورتیکواستروئید (کورتون) را جهت کمک به کاهش اندازه و درد ناشی از کیست یا ندول مستقیماً به درون ضایعه تزریق می کند. درمان زودهنگام آکنه بهترین روش جلوگیری از به جای ماندن جای زخم است. برای اسکارهای به جا مانده از آکنه از جراحی استفاده می شود. برای درمان اسکارهای نامنظم، لیزر سطحی مفید است.
● چگونگی مراقبت از پوست در افراد مبتلا به آکنه
- پوست را با ملایمت پاک کنید؛
اگر مبتلا به آکنه هستید، باید صورت را با یک پاک کننده ملایم (با نظر پزشک متخصص) روزی دو بار (صبح و شب) و بعد از فعالیت های سنگین شست وشو دهید. استفاده از صابون های قوی یا سایش با دستمال خشن مفید نبوده و می تواند مشکل را بدتر کند. موهایتان را به طور منظم با شامپو شسته و اگر موهای خیلی چربی دارید هر روز آن را بشویید.
- اجتناب از دستکاری ضایعات؛
از لمس و ساییدن مکرر پوست دچار ضایعه اجتناب کنید. از فشار وارد کردن، نیشگون گرفتن و کندن پوستی که دچار ضایعه شده یا جای زخم دارد، خودداری کنید.
- با دقت ریش بتراشید؛
ببینید استفاده از ریش تراش برقی بهتر است یا تیغ ریش تراش. زمانی که از تیغ ریش تراش دستی استفاده می کنید از سالم و تیز بودن تیغ باید مطمئن باشید. قبل از استفاده از خمیر ریش، صورت را به طور کامل با آب و صابون بشویید.
- از آفتاب سوختگی اجتناب کنید؛
بعضی از داروهایی که برای درمان آکنه استفاده می شود پوست را مستعد آفتاب سوختگی می کند. آفتاب سوختگی پوست را قرمز یا برنزه کرده که باعث تیرگی پوست می شود، در نتیجه ممکن است آسیب وارد شده به پوست کمتر قابل رویت باشد. آفتاب سوختگی باعث خشک تر شدن پوست می شود. به هر حال خطراتی مانند پیری زودرس و خطر ابتلا به سرطان پوست در صورت تداوم تماس با آفتاب وجود دارد.
- با دقت از مواد آرایشی استفاده کنید؛
در زمان درمان آکنه، لازم است مواد آرایشی را تغییر دهید. تمام مواد آرایشی مثل کرم پودر، رژگونه، سایه چشم و مواد مرطوب کننده و محصولات مراقبت از مو، باید عاری از چربی باشد. از محصولاتی که روی آن برچسب غیرکومدوژن وجود دارد، استفاده کنید. در بعضی از این افراد حتی این مواد هم آکنه را بدتر می کند. در هفته های اول درمان، حتی در استفاده از مواد آرایشی ممکن است با مشکل مواجه شوید زیرا پوست تحت تاثیر داروی موضعی تره ترینوئین یا بنزوئیل پروکساید قرمز شده یا دچار پوسته ریزی می شود.
hi dr!
     
  

 
مروری بر تغییرات پستان

- چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟
- برآمدگی غیرعادی در پستان مشاهده شود.
- ترشح خودبه‌خود، پوست زبر با منفذهای بزرگ، لکه‌های قرمز، یا برجستگی یا فرورفتگی در یک یا هر دو پستان دیده شود.

- تغییرات پستان نشانهٔ چیست؟
پستان‌ها چون از یک بافت نرم و گوشتی ساخته شده‌‌‌اند دائماً در حال تغییر شکل هستند. کاهش یا افزایش وزن در اندازه و شکل پستان تغییر ایجاد می‌کند. پیش از شروع هر چرخهٔ قاعدگی ترشح هورمون‌های استروژن و پروژسترون باعث احتباس مایع و رشد بافت پستان می‌گردد. هر ماه پستان ممکن است بزرگ شود و سفت و توده‌ای شکل شود. و وقتی یائسی آغاز می‌شود، پستان‌ها سفتی خود را از دست می‌دهند.
تمام این تغییرات طبیعی هستند و علامت بیماری نیستند. تغییرات ناگهانی یا غیرعادی در شکل یا بافت پستان، یا احساس وجود آنها را باید علامت اخطار به‌حساب آورد.
گود افتادن پستان یا نوک آن ممکن است به‌علت کاهش کشسانی رباط‌های نگاهدارنده آنها در اثر بالا رفتن سن باشد. اما ممکن است نشاندهندهٔ وجود یک تومور در میان بافت پستان نیز باشد که پوست یا نوک پستان را به درون می‌کشد. در حالت اخیر، این گودی خیلی زودتر از احساس وجود تودهٔ تومور خود را نشان می‌دهد.
- بررسی تغییرات پستان
در اینجا نکاتی در مورد یافتن و اطلاع دادن تغییرات پستان به پزشک توضیح داده می‌شود.
با دقت تمام پستان خود را نگاه کنید. در جلو یک آینه ایستاده و دست‌ها را روی نشیمنگاه خود بگذارید. به‌آرامی به دوطرف بچرخید و دقت کنید آیا یک پستان از دیگری بزرگ‌تر است یا نه. همچنین پف‌کردگی یا برآمدگی، قرمزی یا لکه‌های رنگ‌رفته روی پوست، نواحی ضخیم شده با منافذ بزرگ، و ترشح بی‌رنگ، خونی، چسبناک یا زرد رنگ از نوک پستان را نیز در نظر داشته باشید.
دست‌ها را پشت سر ببرید. قرار دادن دست‌ها در پشت سر بافت پستان را کشیده و تورم، فرورفتگی، یا برجستگی‌ آن را مشخص‌تر می‌کند. با گذاشتن دست‌ها روی نشیمنگاه و جلو دادن شانه‌ها نیز بررسی تغییرات پستان را دقیق‌تر می‌کند.
تمام پستان را دست لمس کنید. کشیدن آرام دست بر روی پستان مرطوب راه سریع احساس وجود تغییر در آن است. مطمئن شوید که تمام آن را تا حد استخوان چنر و زیر بغل معاینه کنید. برای توضیح بیشتر در مورد معاینه پستان به بخش برآمدگی‌های پستان مراجعه کنید.
هر تغییر غیرعادی را به پزشک اطلاع دهید. اگر در معاینهٔ یک پستان چیزی یافتید که در پستان دیگر نیست یا آن را عادی نمی‌دانید، بی‌درنگ به پزشک مراجعه کنید. او معاینه دقیق‌تر کرده و شما را از بابت طبیعی بودن یا نبودن آن مطمئن می‌کند.
رجوع کنید به: مشکلات شیردهی؛ برآمدگی‌های پستان؛ حساسیت پستان؛ ترشح از نوک پستان.
hi dr!
     
  

 
خشکی مهبل و درمان آن

- چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟
- به دوران یائسگی نزدیک می‌شوید.
- خارش مهبل وجود دارد.

- خشکی مهبل نشانهٔ چیست؟
تمام زنان در هر سنی گاهی دچار خشکی مهبل می‌‌شوند. اما این خشک مهبل ناراحت‌کننده است و می‌تواند نزدیکی را دردناک کند.
مقدار ترشح نرم‌کنندهٔ مهبل در هر کسی متفاوت است. ترشح طبیعی شفاف و نسبتاً بدون بو است. در حالت عادی متوجه آن نمی‌شوید، ولی وقتی نباشد، خشکی را احساس می‌کنید.
خشکی مهبل علل مختلفی دارد. ترکیب شیمیائی مهبل ممکن است نسبت به ترکیبات شیمیائی دیگر، مثلاً صابون بسیار قلیائی، حساس باشد. یا واکنشی در برابر یک مادهٔ حساسیت‌زا مثل عطر یا رنگ نشان دهد. هرچه به دوران یائسگی نزدیک‌تر شوید، کم‌شدن استروژن بدن هم ممکن است مهبل را خشک کند. و شرایط خاص پوستی هم می‌‌توانند در خشک‌شدن مهبل مؤثر شوند.

- درمان خشکی مهبل
صابون مناسب مصرف کنید. مهبل نباید ضدعفونی شود. چون محیط زیستی مخصوصی با روش طبیعی کنترل باکتریائی و کمی اسیدی است. از صابون‌های کمتر آلرژی‌زای بدون رنگ و عطر و دارای تعادل اسیدی – بازی استفاده کنید.
از مواد آلرژی‌زا دوری کنید. اگر خشکی مهبل واکنش به یک ماده آلرژی‌زا است، باید آن را پیدا کرده و از خود دور کنید. از شایع‌ترین این آلرژی‌زاها مواد معطر و رنگ‌های مورد مصرف در شوینده‌ها و کاغذهای توالت است.
کاغذ توالت‌های معطر و لوکس را دور بریزید و از انواع سفید، نرم، و بدون بو استفاده کنید. اگر فکر می‌کنید به یک نوع شوینده حساس هستید، آن را عوض کنید و لباس‌های زیر را هم دوبار آب بکشید. شاید هم نیاز به پوشیدن لباس زیر نخی داشته باشید.
از نرم‌کننده استفاده کنید. اگر گاهی دچار خشکی مهبل می‌شوید، پیش از نزدیکی از نرم‌کننده‌های محلول در آب استفاده کنید. وازلین و روغن مصرف نکنید، چون روزنه‌های سطح مهبل را می‌پوشانند و گاهی پر می‌کنند.
برخی از نرم‌کننده‌ها مولکول‌های خاصی دارند که آب را به بافت‌های مهبل می‌کشند. بعد از یک هفته استفادهٔ روزانه از اینها، می‌توانید دفعات مصرف را به دو یا سه بار در هفته کم کنید.
نزد پزشک بروید. پزشک ممکن است گرفتاری پوستی را عامل خشکی مهبل تشخیص دهد و با تجویز کرم یا آنتی‌بیوتیک آن را درمان کند.
نزدیکی کنید. داشتن رابطهٔ جنسی منظم باعث نرم ماندن مهبل می‌شود. ادامهٔ نزدیکی کمک زیادی به جلوگیری از نازک‌شدن و خشکی بافت مهبل در دوران یائسگی می‌کند.
هورمون بخورید. اگر یائسه شده‌اید و خشکی مهبل آزارتان می‌دهد، امکان درمان هورمونی را از پزشک خود سئوال کنید.
خشکی، نازکی، و حساسیت بافت مهبل بعد از یائسگی با استفاده از قرص، چسب پوستی، یا کرم کمتر می‌شود.
hi dr!
     
  

 
آشنایی با بیماری التهاب لگن

بیماری التهاب لگن (PID)، عفونت لوله های فالوپ و اعضای تناسلی زنان است.
این بیماری معمولا با عفونت های زنانه از قبیل سوزاک و عفونت قارچی کلایمیدیا ایجاد می شود.
آمارها حاکی از آن است که هر سال بیش از یک میلیون زن در ایالات متحده به بیماری التهاب لگن مبتلا می شوند که از این میان تقریبا ۱۵۰ نفر جان خود را از دست خواهند داد.



● علایم التهاب لگن
علایم شناخته شده این بیماری شامل تب، درد در ناحیه اطراف استخوان لگن، ترشح واژینال، خونریزی قاعدگی غیرطبیعی، درد در حین ادرار کردن و مقاربت است. به گفته متخصصان ممکن است در برخی زنان این علایم تا حدی خفیف باشد که تشخیص داده نشوند. لازم به ذکر است که اگر بیماری التهابی لگن درمان نشده باقی بماند بیمار در معرض خطر ناباروری، بارداری خارج رحمی، زخم شدن و درد مزمن لگن قرار می گیرد.
اگر زنی هر یک از علایم بیماری التهاب لگن را داشته باشد، باید به پزشک مراجعه کرده و پس از معاینه، اقدامات درمانی فورا آغاز شود. زنان پرخطر به لحاظ ابتلا به بیماری التهاب لگن باید به منظور اجتناب از عوارض غیرقابل برگشت این بیماری معاینات منظم داشته باشند.
متخصصان هشدار می دهند که این بیماری می تواند حتی در شرایط پیشرفته منجر به ناباروری شود.
گفته می شود که این بیماری سالانه منجر به ناباروری بیش از ۱۰۰ هزار نفر از زنان مبتلا می شود. ابتلا به این عفونت اغلب در زنان جوان تر از ۲۵ سال رخ می دهد و به ندرت پیش از اولین قاعدگی، در حین بارداری یا پس از یائسگی بروز می کند.
● علل بیماری
در رابطه با علل شایع بیماری التهاب لگن باید یادآور شد که این بیماری با انواع مختلفی از باکتری ها ایجاد می شود اما شایع ترین آنها ارگانیسم هایی هستند که عفونت های سوزاک یا قارچ کلایمیدیا را ایجاد می کنند که هر دو از گروه بیماری های مقاربتی هستند.
بیماری التهاب لگن می تواند از لوازم جراحی نیز انتقال پیدا کند. عفونت زمانی آغاز می شود که ارگانیسم ها از واژن، میز راه یا گردن رحم به سمت اعضای تناسلی داخلی حرکت کرده، سبب عفونی شدن بافت، ایجاد التهاب و زخم شود. زخم شدن می تواند منجر به انسداد لوله های فالوپ شود که به ناباروری می انجامد. اگر در اثر زخم شدن بافت یکی از لوله های فالوپ تنها به میزان جزیی مسدود شود، تخمک ممکن است به رحم نرسیده، در لوله باقی بماند و در صورت بارور شدن، یک حاملگی خارج رحمی رخ دهد. حاملگی های خارج رحمی اغلب منجر به پارگی و خونریزی می شود که می تواند تهدید کننده جان بیمار باشند. یکی دیگر از عوامل خطرزای ابتلا به بیماری التهاب لگن شامل ابتلا به یکی از بیماری های مقاربتی است. شواهدی وجود دارد که کاربرد یک وسیله ضد بارداری داخل رحمی یا کاربرد مکرر دوش های واژینال (بیش از یک بار در ماه) می تواند خطر ابتلا به بیماری التهابی لگن را در زنان افزایش دهد. لازم به ذکر است که هیچ آزمون خاصی وجود ندارد که مشخص کند یک زن به بیماری التهاب لگن مبتلا است. دانشمندان هم اکنون مشغول فعالیت بر روی آزمایش های سریع و ساده ای هستند که کلایمیدیا و سوزاک یعنی دو عامل اصلی ایجاد کننده بیماری التهابی لگن را شناسایی کند. اگر زنی علایم بیماری التهاب لگن را داشته باشد باید به منظور آزمایش این دو عامل آزمایش شود. آزمایشات بیشتر ممکن است در صورت یافت نشدن این عوامل لازم باشد چون عفونت هایی با شیوع کمتر نیز وجود دارند که منجر به ایجاد بیماری التهابی لگن می شوند. در برخی از بیماران، اولتراسوند لگن می تواند به نمایان کردن بزرگ شدگی لوله های فالوپ یا تشخیص آبسه (ناحیه بزرگی از عفونت) کمک کند. در برخی موارد، به منظور تشخیص عفونت، لاپاراسکوپی انجام می شود. لاپاراسکوپی از طریق وارد کردن یک لوله نازک انعطاف پذیر با یک پایانه نوری (لاپروسکوپ) به شکاف کوچکی در شکم به منظور مشاهده اعضاء تناسلی و نمونه های بافتی به دست آمده انجام می شود.
● درمان
درمان بیماری التهاب لگن شامل مصرف دو یا تعداد بیشتری آنتی بیوتیک است. در بیشتر موارد، داروی خوراکی می تواند بیماری التهابی لگن را درمان کند. اغلب پس از شروع آنتی بیوتیک درمانی علایم به سرعت ناپدید می شوند، اما به منظور اطمینان از درمان مناسب مهم است که دوره کامل درمان به پایان برسد. بیمار باید تا زمان درمان شدن عفونت از فعالیت جنسی خودداری کند. در موارد شدید بیماری التهاب لگن، آنتی بیوتیک ها به صورت وریدی تجویز می شوند. در صورت بیماری شدید، باردار بودن بیمار و یا در صورتی که بیمار به HIV/AIDS مبتلا بوده و یا سیستم ایمنی او در اثر بیماری های دیگر تضعیف شده باشد ممکن است بستری شدن در بیمارستان ضروری باشد. برخی موارد به درمان شدید نیاز دارند و برخی دیگر حتی به جراحی نیاز پیدا می کنند تا آبسه ای که درمان نشده است خارج شود.
● پیشگیری
موثرترین روش پیشگیری از بیماری التهاب لگن پیشگیری از ابتلا به بیماری های مقاربتی است. زنانی که در معرض خطر بالای ابتلا به بیماری التهاب لگن قرار دارند باید معاینات منظم داشته باشند و در عین حال اطمینان از آزمایش شدن همسر بیمار و درمان بیماری مقاربتی بسیار مهم است. این کار به پیشگیری از وقوع مکرر بیماری التهاب لگن و بیماریهای مقاربتی کمک خواهد کرد
hi dr!
     
  
صفحه  صفحه 7 از 111:  « پیشین  1  ...  6  7  8  ...  110  111  پسین » 
خانه و خانواده

همه چیز درباره بیماری ها

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti Forums is not responsible for the content of external sites

RTA