انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
خانه و خانواده
  
صفحه  صفحه 74 از 111:  « پیشین  1  ...  73  74  75  ...  110  111  پسین »

همه چیز درباره بیماری ها


مرد

 
دردسری به نام آریتمی قلب

در طول روز چند بار دچار سرگیجه می شود، تمرکز لازم برای انجام هیچ کاری را ندارد و احساس می کند دچار فراموشی شده است. مواجه شدن با این علائم و نشانه ها در او ایجاد نگرانی و او را مایوس کرده است. بیمار معتقد است که این علائم از عوارض بیماری قلبی است. از این رو به پزشک مراجعه کرده است تا با راهنمایی او از پیشرفت بیماری و مواجه شدن با پیامدهای دیگر تا حد زیادی جلوگیری کند.


● علت بیماری را ریشه یابی کنید

فیبریلاسیون دهلیزی نوعی آریتمی قلبی است. در افرادی که به این نوع آریتمی قلبی مبتلا هستند، ضربان قلب کاملا نامنظم است و به عبارت دیگر فعالیت الکتریکی قلب در دهلیزها هماهنگ نیست و این ناهماهنگی موجب لرزش دهلیزها می شود. به طور کلی، این آریتمی در افرادی که با مشکل نارسایی و نقص در عملکرد دریچه های قلبی مواجهند، یا به جایگزینی دریچه میترال نیازمندند، شیوع بیشتری دارد.
به عبارت دیگر، در بیماران مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی به جای این که ضربان دهلیزها طبیعی و تابع یک الگوی منظم باشد، دهلیزها به طور نامنظم و با سرعتی بسیار بالاتر منقبض می شوند. با توجه به این که در این عارضه، خون بدرستی از قلب به خارج تلمبه نمی شود، ممکن است در داخل دهلیزها لخته های خونی تشکیل شود که جداشدن و حرکت این لخته ها در مسیر گردش خون یا به دام افتادن آنها در مسیر رگ هایی که خون را به مغز می رسانند، احتمال سکته مغزی را در این گروه از بیماران افزایش می دهد.
این بیماری به خودی خود جان بیماران را در معرض خطر قرار نمی دهد، بلکه زمینه ای برای بروز پیامدهای جانبی مانند احساس خستگی مزمن، نارسایی قلبی و از همه مهم تر سکته مغزی فراهم می کند. تپش قلب، سرگیجه و درد قفسه سینه از مهم ترین عوارض و نشانه های این بیماری است، اما علائمی نظیر افسردگی، زودرنجی و فراموشی را نمی توان نشانه های آریتمی فیبریلاسیون دهلیزی برشمرد و می تواند عوارض و پیامدهای سکته مغزی باشد؛ البته این علائم و نشانه ها می تواند علل مختلفی داشته باشد که از بیماری تیروئید ـ که با تغییرات خلق و خو، کاهش متابولیسم و کمبود انرژی در بدن و فراموشی همراه است ـ تا افسردگی متغیر است.
از آنجا که پرکاری تیروئید یکی از علل ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی است، شاید شخص به بیماری پرکاری تیروئید مبتلا باشد. البته باید این نکته را نیز مورد توجه قرار داد که بررسی های جدید روی بیماران مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی نشان داده است ابتلا به این نوع آریتمی قلبی احتمال ابتلا به نارسایی های جسمی و ذهنی را افزایش می دهد.
بر این اساس، می توان گفت فیبریلاسیون دهلیزی خطر کاهش توانایی های ذهنی، فراموشی و زوال عقل را افزایش می دهد. همچنین افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند پس از مدتی احساس می کنند همچون گذشته توانایی انجام فعالیت های روزمره را ندارند و همین موضوع موجب ناراحتی و زودرنجی آنها می شود.
اما برای اظهار نظر قطعی در این باره لازم است آزمایش ها و بررسی های بیشتری روی فرد بیمار انجام شود.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
نشانه های قوز قرنیه

کراتوکونوس یا قوز قرنیه بیماری ای است که در آن، قرنیه نازک شده و شکل آن تغییر می کند. قرنیه به طور طبیعی شکلی گرد یا کروی دارد، ولی در کراتوکونوس (قوز قرنیه) قرنیه برآمده و مخروطی شکل و به اصطلاح کله قندی می شود. این مساله روی انکسار نور هنگام ورود به چشم تاثیر می گذارد و سبب کاهش وضوح بینایی می شود. کراتوکونوس ممکن است در یک یا هر دو چشم رخ دهد، ولی در ۹۰ درصد موارد، در هر دو چشم دیده می شود. همچنین به طور مرتب شماره چشم تغییر و افزایش پیدا می کند.
شیوع قوز قرنیه در کشورهای آمریکایی یک نفر در هر ۲۰۰ نفر است، اما در ایران ۳۰ برابر بیشتر شیوع دارد و معمولا در نوجوانان طی ۱۳ تا ۱۵ سالگی تظاهر پیدا می کند. این بیماری بعد از ۳۰ یا ۳۵ سالگی کند و بعد از ۴۵ سال متوقف می شود.
اصلاح دید در مراحل ابتدایی بیماری با عینک و سپس با لنز تماسی ممکن خواهد بود. متخصصان در زمان پیشرفت بیماری از لنز تماسی سخت نیز استفاده می کنند و چنانچه روند پیشرفت بیماری کم باشد، از حلقه های داخل چشم برای اصلاح دید بیمار استفاده می شود.
در مراحل پیشرفته، پیوند قرنیه انجام می شود. در مراحلی که ثابت شد بیماری پیش رونده است، با تاباندن اشعه ماورای بنفش به قرنیه و با استفاده از محلول ویتامین B۲، می توان از پیشرفت بیماری جلوگیری کرد. در کشورمان چند سالی است که درمان این بیماری شروع شده است. این بیماری بیشتر جنبه ارثی دارد، ولی عامل آن معلوم نیست. همچنین در کسانی که دارای حساسیت فصلی و خارش چشم هستند؛ مالش چشم می تواند باعث ایجاد کراتوکونوس شود.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
راه رفتن در آب كم عمق درمان معجزه‌آسای دردهای سیاتیكی

به گفته یك متخصص ارتوپدی، راه رفتن در آب كم عمق در پیشگیری و درمان دردهای سیاتیك بسیار موثر است.
در این روش فرد ابتدا باید آرام آرام طول استخر را راه رفته و به سمت عقب بازگردد زیرا این كار در كشش عضلات و شل كردن آنها بسیار موثر است و تاثیر شگفت‌انگیزی بر بدن بیمار دارد.وی در خصوص علل دردهای سیاتیكی، گفت: تورم، بیرون زدگی یا پارگی دیسك بین مهره‌ها، مهم‌ترین علت دردهای سیاتیكی است كه ممكن است متعاقب یك حركت سنگین مثل بلند كردن جسم سنگین در حالت ایستاده با خم شدن ناگهانی و چرخش كمر به وجود بیاید.
در بعضی از مواقع ضربه محكم به عصب یكی از دلایلی است كه این دردها را به وجود می‌آورد. در این حالت درد از كمر به باسن و ران می‌رود و به پشت زانو، ساق و پشت پا می‌رسد و همه این اعضا را در بر می‌گیرد.وی ادامه داد: این دردها با بالا رفتن فشار داخل شكم، هنگام سرفه و عطسه افزایش پیدا می‌كند.این متخصص ارتوپدی درباره حركات ورزشی و بروز دردهای سیاتیكی، اظهار كرد: انجام حركات ورزشی سنگین به تشدید این دردها می‌انجامد.
پوزیشن‌های بد مانند نشستن به مدت طولانی، بلند كردن جسم سنگین به شكل غلط نیز افراد را دچار مشكل می‌كند كه فرد باید برای پیشگیری از این دردها هنگام بلند كردن جسم سنگین ابتدا زانو زده، به گونه‌ای كه زانوی راست در جلو باشد و زانوی چپ در عقب و سپس آن جسم را با دو دست تا ناف بلند كرده و در حالت خمیده حمل كند و چون در این حالت فشار در همه قسمت‌های كمر، ران، زانو و مچ پا پخش می‌شود، این راه، بهترین روش برای بلند كردن اجسام سنگین است.
نشستن‌های طولانی مدت كه بیشتر در مورد كارمندان مشهود است نیز در اصلاح وضعیت نشستن قابل اصلاح است و تا میزان زیادی از فشار بر عصب سیاتیك می‌كاهد.وی ادامه داد: افراد هنگام نشستن پشت میز نباید خم شوند، بلكه باید كمر خود را راست نگه داشته و به صندلی تكیه بدهند و اگر امكان داشت در پشت صندلی‌شان بالشی قرار داده یا از صندلی‌هایی استفاده كنند كه در قسمت كمر آنها یك برآمدگی به سمت جلو دارد. علاوه بر این باید چهارپایه‌ای را زیر زانو قرار داده تا زانو خم شود به گونه‌ای كه سر زانو كمی بالاتر از كشاله ران قرار بگیرد.
قوس كمر كه به علت چاقی و بیرون زدگی شكم به وجود می‌آید یكی دیگر از عوامل اصلی در بروز دردهای سیاتیكی است.به گفته وی، رانندگی‌های طولانی مدت نیز در این رابطه نقش مهمی دارد كه به این منظور فرد باید نزدیك فرمان اتومبیل نشسته و زانوهایش را به گونه‌ای خم كرده باشد كه در جهت كلاج و ترمز قرار گیرد.وی همچنین به افرادی كه در طول روز زمان زیادی را سرپا می‌ایستند، توصیه كرد: افرادی كه در طول روز زیاد راه می‌روند مانند خانم‌های خانه‌دار، باید زمان ایستادن خود را كوتاه كرده و در وقفه‌های كاری خود هفت تا هشت دقیقه روی زمین خوابیده و پاهایشان را روی مبل یا سطح بلندتر از سطح زمین بگذارند.
دكتر جزایری در رابطه با نحوه درمان دردهای سیاتیكی افزود: درمراحل اولیه درمان برای فرد دو تا سه روز استراحت مطلق تجویز می‌شود اما اگر فرد در حالت حاد قرار گیرد به گونه‌ای كه انگشتانش گزگز كند و با كاهش حس همراه باشد باید حتما به پزشك مراجعه كرده و تحت معالجه جدی قرار گیرد.وی افزود: در حالت استراحت مطلق فرد باید از انجام هر كاری خودداری كرده و در بستر استراحت كند اما این مدت استراحت نباید طولانی شود زیرا عضلات بدن ضعیف شده و باعث درد شدید می‌شود. بنابراین فرد باید پس از 48 ساعت استراحت به تدریج و با ملایمت كارهای روزانه‌اش را از سر بگیرد.وی تاكید كرد: در مواردی كه دیسك بین مهره‌ها پاره شده و به گونه‌ای شدید باشد كه بیمار نتواند راه برود، فرد باید تحت نظر پزشك متخصص قرار گرفته و در صورت لزوم جراحی شود.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
نـابـاروری مـردان از تـشخیـص تا درمـان

وقتی زوجی بدون جلوگیری با هم رابطه زناشویی دارند و بعد از یک سال خانم باردار نمی شود لازم است از نظر ناباروری بررسی شوند. بعد از معاینه بالینی از مرد آزمایش اسپرم گرفته می شود و براساس نتیجه آزمایش گفته می شود وضعیت اسپرم مرد طبیعی یا کم است یا اینکه هیچ اسپرمی وجود ندارد و نیاز به درمان های ناباروری پیش می آید. دلایل ناباروری مردانه مشخص است. دلایل بسیار متفاوت و متعددی وجود دارد. از آن جمله می توان به اختلالات هورمونی و کروموزومی بیماری های سیستمیک و عمومی ، عفونت های دستگاه تناسلی، انسداد دستگاه انتقال اسپرم، برخی ضربه ها، عوارض برخی جراحی ها و داروها، مصرف الکل، سیگار و... اشاره کرد.


● واریکوسل

واریکوسل بیماری مادرزادی است و اکتسابی نیست. در این بیماری وریدهای دور بیضه متورم می شوند و اختلال اسپرم ایجاد می کنند. همانطور که گفتید واریکوسل بیماری نسبتا شایعی است و ۱۵ درصد مردان ممکن است به آن دچار شوند اما واریکوسل، تنها در یک تا ۲ درصد بیماران ایجاد اختلالات اسپرموگرام و ناباروری می کند. به عبارتی تمام واریکوسل ها ناباروری نمی دهند. واریکوسل با توجه به شدتی که دارد، دخالتش در ناباروری متفاوت است. هرچه شدت و اختلال ایجاد شده توسط آن شدیدتر باشد میزان دخالت آن در ناباروری بیشتر است.
واریکوسل خود را در سن بلوغ نشان می دهد و گاهی بدون علامت است و فرد در یک معاینه اتفاقی یا بعدها برای درمان ناباروری متوجه آن می شود. در برخی افراد نیز واریکوسل با علامت هایی نظیر سنگینی و درد مختصر بیضه در یک طرف یا دوطرف بروز می کند.


● واریکوسل و ناباروری

اثرات واریکوسل در ناباروری به ۲ گروه تقسیم می شود؛ اثرات درازمدت شامل تاثیر در رشد بیضه و اثر فوری شامل تاثیر بر اسپرم! اثر فوری با جراحی بازگردانده می شود. اگر واریکوسل توسط لاپاراسکوپی درمان شود، احتمال آنکه اختلال ناباروری تصحیح شود و اسپرم به وضعیت عادی برگردد زیاد است. در ۵۰درصد موارد در واریکوسل شدید درمان باعث بازگشت قدرت باروری تا حد کامل در فرد می شود اما در برخی موارد باروری طبیعی اصلاح نمی شود.
اگر واریکوسل خیلی شدید باشد و زود خود را نشان دهد، گاهی باعث کاهش اندازه بیضه می شود و درمان خود واریکوسل در این شرایط سلامت فرد را به طور کامل بازنمی گرداند و اثرات دائم آن ماندگار است. یکی از عوارض جراحی واریکوسل، هیدروسل یعنی تجمع آب دور بیضه است اما شایع نیست. در ۵ تا ۷ درصد موارد در افراد بروز می کند. هیدروسل یک عارضه وخیم نیست و در مواردی اصلا به درمان نیاز ندارد اما اگر شدید باشد با یک جراحی ساده برطرف می شود.


● اختلالات اسپرم

یکی دیگر از دلایل ناباروری اختلالات اسپرم است.یکی از شایع ترین مواردی که باعث ناباروری می شود اختلال اسپرم یا وجودنداشتن اسپرم است. اگر اسپرم در آزمایش اصلا وجود نداشته باشد ۲ دلیل عمده دارد؛ اول اینکه اسپرم تولید می شود اما منتقل نمی شود. دوم اینکه اسپرم اصلا تولید نمی شود یا به حدی اندک است که در مایع منی خارج نمی شود. وقتی اسپرم تولید می شود اما منتقل نمی شود، معنایش این است که این افراد دچار انسداد مجاری منتقل کننده هستند که از جمله شایع ترین علل ناباروری است. در این گروه از افراد به رغم سالم?بودن بیضه و وجود نداشتن اختلالات هورمونی، در مایع منی اسپرم وجود ندارد. دلیل این موضوع می تواند جراحی هایی باشد که در آن ناحیه، صورت گرفته و باعث بسته شدن مجاری شده است. در اکثر مواقع این مساله قابل درمان است اما در صورتی که تولید اسپرم دچار مشکل باشد، درمان سخت می شود. بیماری های اولیه یا برخی بیماری ها می توانند باعث شوند که در یک مرد اسپرم تولید نشود یا میزان آن اندک باشد.


● باروری مردانه فاقد اسپرم

برخی از بیماری های دخیل در کاهش میزان اسپرم قابل درمان هستند و با درمان هورمونی یا سایر درمان ها می توان آن را برطرف کرد اما برخی قابل درمان نیستند و از روش های کمک باروری جدید باید استفاده و با کمک مقدار کمی از اسپرم باروری را ایجاد کرد. در صورتی که اصلا اسپرم وجود نداشته باشد نیز فرد می تواند از جنین اهدایی استفاده کند.
وقتی با تمام بررسی ها و درمان های دارویی و عمل واریکوسل مقدار اسپرم برای بارداری طبیعی کافی نباشد از روش های کمک باروری (art) استفاده می شود. ساده ترین روش IUI است . در این روش اسپرم داخل رحم قرار می گیرد. روش دیگر IVF است که در آن اسپرم گرفته شده و در آزمایشگاه کنار تخمک قرار می گیرد. روش دیگر میکرواینجکشن یا ICS است. در این روش اسپرم داخل تخمک تزریق می شود. شانس باروری در این روش بالاتر از \
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
درد موقت دندان را جدی بگیرید

تا به حال شده وقتی یك لیوان آب خنك می‌خورید، دندان‌تان درد بگیرد و چنان ضعف برود كه از آب خوردن پشیمان شوید؟
یا وقتی یك تكه شكلات خوشمزه را داخل دهان می‌گذارید، دندان درد، لذت شیرینی آن را از شما بگیرد؟ در این مواقع چه كار می‌كنید.
احتمالا با خودتان می‌گویید مشكل مهمی نیست؛ چراكه درد دائم در دندان‌تان حس نمی‌كنید و ظاهر دندان‌هایتان هم تغییری نكرده است، اما دندانپزشكان می‌گویند این رفتار بسیار اشتباه است و می‌تواند سلامت دندان‌ها را به خطر بیندازد؛ به همین دلیل آنها توصیه می‌كنند حتی اگر هیچ مشكلی هم ندارید، در فواصل زمانی منظم به پزشكتان مراجعه كنید. اما چرا دندان‌ها خراب می‌شود؟ این پوسیدگی‌ها را چطور باید تشخیص داد و در صورت ایجاد شدن چه باید كرد؟
دكتر محمد اثنی‌عشری، متخصص درمان ریشه دندان با اشاره به اهمیت محافظت از دندان‌ها به جام‌جم می‌گوید: قسمت خارجی لثه كه افراد می‌توانند آن را ببینند، تاج دندان نام دارد و قسمت زیرین كه داخل استخوان و بافت‌های نگه‌دارنده قرار گرفته، ریشه دندان نامیده می‌شود. تاج دندان از داخل به خارج شامل مغز یا پالپ دندان، عاج و میناست و ریشه دندان نیز از سه بخش تشكیل شده؛ در قسمت خارجی ریشه بافتی به نام سمان وجود دارد، داخل سمان عاج و داخل عاج هم پالپ ریشه قرار گرفته است.
وی درباره مواردی كه موجب آسیب بافت پالپ دندان می‌شود، توضیح می‌دهد: پوسیدگی‌های دندان، ضربه‌هایی كه باعث شكستگی دندان می‌شود و كارهای دندانپزشكی وسیع و پیشرفته ازجمله عللی است كه به پالپ دندان‌آسیب می‌زند.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با تاكید بر این كه مهم‌ترین عامل آسیب دیدن پالپ دندان، پوسیدگی است، یادآور می‌شود: پس از صرف غذا، لایه‌ای بیرنگ و چسبنده به نام پلاك دندانی روی سطح دندان‌ها تشكیل می‌شود. این پلاك‌ها در بعضی نقاط مانند طوق دندان، سطح جونده و فاصله تماس بین دندان‌ها بهتر و بیشتر شكل می‌گیرد. البته اگر به صورت منظم و حداقل دو بار در روز مسواك بزنیم، پلاك‌ها و میكروب‌ها از روی سطح دندان‌ جابه‌جا می‌شود كه این كار مانع اسیدی شدن بزاق دهان خواهد شد.
به گفته دكتر اثنی‌عشری، حدود 30 دقیقه پس از صرف هر وعده غذا، مواد قندی توسط میكروب‌هایی كه داخل دهان به شكل اسید درآمده و حدود 20 دقیقه نیز این حالت اسیدی در دهان حفظ می‌شود؛ بنابراین با توجه به صرف سه وعده غذا و سه میان وعده در روز، حدود 120 دقیقه دهان انسان اسیدی است.


مسواك و نخ دندان فراموش نشود

با توجه به آنچه گفته شد، مشخص است كه اگر فرد مسواك نزند و از نخ دندان استفاده نكند، شرایط بسیار بدتر خواهد ‌شد، اما اگر شما هم جزو آن گروه هستید كه فقط مسواك می‌زنند و استفاده از نخ دندان را چندان مهم نمی‌دانند، باید بدانید بسیاری از پوسیدگی‌ها در فاصله میان دندان‌ها ایجاد می‌شود.
دكتر اثنی‌عشری در این مورد توضیح می‌دهد: در صورت استفاده نادرست از نخ دندان، پلاك میكروبی در محل تماس دندان‌ها باقی می‌ماند و بتدریج با تشكیل اسید و فعالیت‌های مخرب میكروب‌ها، مینای دندان تخریب و پوسیدگی دندانی ایجاد می‌شود و كم‌كم پیشرفت می‌كند تا به عاج دندان برسد.
البته نباید انتظار داشت در صورت مسواك نزدن یا استفاده نكردن از نخ دندان، پوسیدگی در عرض یك یا چند روز به عمق دندان نفوذ كند. به گفته این پزشك متخصص، پیشرفت پوسیدگی به زمان نیاز دارد و بسرعت اتفاق نمی‌افتد.
دكتر اثنی‌عشری می‌افزاید: پوسیدگی پس از مینا به عاج دندان می‌رسد و در این قسمت با سرعت بیشتری گسترش می‌یابد و بافت را تخریب می‌كند؛ به طوری كه در برخی مواقع ممكن است فرد حتی متوجه پوسیدگی دندانش نشود، ولی هنگام غذا خوردن ناگهان دندان بشكند؛ در واقع زمانی كه پوسیدگی به عاج دندان می‌رسد، با فشار ناشی از جویدن غذا هم دندان می‌تواند بشكند.
به گفته وی، در برخی موارد گرما و سرما یا ترشی و شیرینی مواد غذایی و مایعات نیز باعث درد دندان می‌شود كه اگر چنین علائمی وجود داشت، هرچه زودتر باید به دندانپزشك مراجعه كرد تا دندان پوسیده در مراحل اولیه درمان شود.


وقتی پوسیدگی از عاج هم می‌گذرد

پس از این ‌كه پوسیدگی به قسمت داخل عاج رسید، سرعت پیشرفت آن بسیار بیشتر می‌شود و به همین دلیل باید قبل از این مرحله برای درمان اقدام كرد.
دكتر اثنی‌عشری با اشاره به این ‌كه لازم است بیماران به علائم هشداردهنده مانند حساسیت به گرما و سرما دقت كنند، می‌افزاید: در صورت درمان نكردن بموقع، هر قدر پوسیدگی افزایش یابد، اقدامات درمانی هم باید گسترده‌تر شود؛ در چنین شرایطی متاسفانه میزان ماندگاری ماده پركننده كمتر خواهد شد. بنابراین مراجعه بموقع و در مراحل اولیه نكته مهمی است كه مردم نباید آن را فراموش كنند.
وی با اشاره به اهمیت سلامت ریشه دندان، با تاكید بر این كه اولین اصل در معالجه این بخش، پیشگیری است، توضیح می‌دهد: اگر در مراحل اولیه آسیب مینا، برای درمان اقدام شود، حتی می‌توان بدون پركردن و به كمك شیوه‌هایی مانند استفاده از دهان‌شویه‌های مناسب یا فلوراید موضعی، آن را برطرف كرد. در پوسیدگی‌های جزئی هم با پركردن ساده دندان‌ها، مشكل براحتی حل می‌شود، ولی در شرایطی كه پوسیدگی دندان خیلی گسترده شده باشد، نه‌تنها منطقه پركردن وسیع‌تر می‌شود، بلكه ماندگاری آن نیز كاهش می‌یابد. علاوه بر این، همان طور كه قبلا نیز گفته شد، اقدامات دندانپزشكی پیشرفته یكی از عللی است كه موجب درگیری پالپ دندان می‌شود.
زمانی كه پوسیدگی به مغز دندان نزدیك می‌شود، برآمدگی داخل پالپ ایجاد می‌شود كه در مراحل اولیه قابل برگشت است، اما اگر بیمار به دردهای هشداردهنده توجهی نداشته باشد و برای درمان اقدام نكند، بافت پالپ بتدریج دچار مشكلات برگشت‌ناپذیر خواهد شد.
دكتر اثنی‌عشری می‌گوید: در چنین شرایطی، بیمار درد شدیدی دارد كه او را ناچار به مراجعه خواهد كرد. در این مواقع مشخص می‌شود پالپ دندان دچار مشكلات غیرقابل برگشت شده و در نتیجه درمان ریشه باید آغاز شود.
این عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به اهمیت مراجعه منظم به دندانپزشك می‌گوید: در برخی موارد و البته بندرت ممكن است فرد در این مراحل هم درد نداشته و متوجه پوسیدگی دندان نشود. با توجه به این موضوع توصیه می‌شود حتما هر شش ماه یك بار یا حداكثر سالی یك مرتبه به دندانپزشك مراجعه كنید.


بهداشت دهان و دندان در ماه رمضان

دكتر اثنی ‌عشری با اشاره به این‌ كه در ماه مبارك رمضان، بهداشت دهان و دندان اهمیت بیشتری دارد، توصیه می‌كند: در این ماه پس از صرف وعده سحر و افطار حتما باید دندان‌ها را مسواك بزنید و از نخ دندان هم استفاده كنید؛ چراكه شست‌وشوی دهان با آب خالی كافی نبوده و نمی‌تواند سلامت دندان‌ها را حفظ كند.
وی می‌افزاید: با توجه به فاصله زیاد میان سحر و افطار، مواد غذایی و باكتری‌های موجود در پلاك دندانی فرصت كافی دارند تا با تجزیه مواد قندی، اسید بیشتری تولید كنند و این اسید در تخریب مینا و عاج دندان و ایجاد پوسیدگی نقش موثری دارد.
به گفته این دندانپزشك، برای پیشگیری از بوی بد دهان طی روز می‌توان دهان را چند مرتبه با آب شست‌وشو داد، البته باید مراقب باشید آب را نبلعید. علاوه بر این، استفاده از لیموترش در وعده سحری و مصرف كمتر سیر و پیاز نیز به كاهش بوی بد دهان كمك می‌كند.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
آلرژی به نیش زنبورها

در موارد گزیدگی زنبور چه باید کرد؟

با این حال گزیدگی دردناک است، ضمناً باید حواستان باشد که ممکن است یک زنبور بسیار تهاجمی باشد و چندین بار فردی را بگزد، بنابراین، این وضعیت، واکنش سمی کمابیش شدیدی را با خود به همراه خواهد داشت.


علائم گزیدگی توسط زنبور کدامند؟

گزیدگی زنبور فوراً خود را به شکل درد در ناحیۀ گزش نشان می‌دهد.
ممکن است خارش هم ایجاد شود.
ضمناً در اطراف محل گزیده شده، قرمزی و تورم دیده می‌شود.
توجه داشته باشید که تورم به نسبت محل گزیده شده، ممکن است بسیار مهم باشد، گزیدگی در این نواحی خیلی حساس است: پلک ها، پره های بینی، گوش ها، لب ها و...
گزیدگی در دهان یا گلو ممکن است موجب ایجاد تورم شود، که امکان دارد این تورم به خفه شدن فرد بینجامد.
اگر دچار چنین گزشی شدید، یخ بمکید و سریع به اورژانس مراجعه کنید.


گزیدگی های متعدد (بیش از 20 گزیدگی):

علاوه بر علائم موضعی که پیش از این توصیف شد، گزیدگی های متعدد ممکن است باعث بروز تورم در ناحیۀ گزش، خستگی، استفراغ، اسهال، سر درد، افت فشار خون، گاهی اوقات تشنج و حتی از دست دادن هوشیاری بشود.
این واکنش در برابر سم، که شدت آن بستگی به مقدار سم وارد شده به بدن دارد، موردی فوری و اورژانسی است و پس از آن بستری شدن فرد را الزامی می‌سازد.


آلرژی به نیش زنبورها

افرادی که به نیش زنبورها حساسیت دارند، در صورت تنها یک گزیدگی، احتمال می‌رود که این علائم در آنها مشاهده شود:

تورم گلو.
تورم و تظاهرات پوستی صورت، خصوصاٌ در ناحیۀ ابروها.
نفس نفس زدن هنگام تنفس.
ایجاد مشکل ناگهانی برای نفس کشیدن.
استفراغ، اسهال.
افت فشار خون، سر گیجه.
حالت شوک: رنگ پریدگی، تعرق، و احساس ضعف.
در صورت بروز این نشانه ها، برای حفظ جان فرد گزیده شد، وی باید سریعاً به مراکز درمانی و اورژانس منتقل شود زیرا احتمال شوک آنافیلاکتیک شدید وجود دارد.
بدون معطلی باید با نیروهای امداد و اورژانس تماس بگیرید.


بهترین واکنش ها هنگام گزیدگی توسط زنبور چیست؟

مصدوم را در راحت ترین وضعیت قرار دهید و او را آرام کنید.
موضع گزیده شده را تا حد ممکن بالا بیاورید.
در صورت گزیدگی ناحیۀ دست، حلقه یا انگشتر فرد را از دستش دربیاورید.
یک کیسه یخ روی ناحیۀ گزیده شده بگذارید تا دردش تسکین یابد.
کیسۀ یخ را به طور مستقیم روی پوست نگذارید، آن را در یک پارچۀ تمیز بپیچید.
به کمک یک مادۀ ضد عفونی کننده، محل گزیدگی را ضد عفونی کنید.


در صورت گزیدگی توسط زنبور در چه شرایطی باید به پزشک مراجعه کرد؟

موارد واکنش های حساسیتی، گزیده شدن در گلو یا چنیدین گزیدگی پشت سر هم، مواردی اورژانسی هستند.
در موارد دیگر، که گزیدگی ها خفیف هستند، مراجعه به پزشک لزومی ندارد، در این موارد، درد، خارش و تورم ناحیۀ گزیده شده، عادی هستند.
اما اگر واکنش آن موضع بسیار شدید باشد (یعنی همراه با این علائم: تورم، قرمز شدن، داغی، درد)، و 24 ساعت طول بکشد، احتمال بروز عفونت را به ذهن متبادر می‌کند که در آن صورت، مراجعه به پزشک الزامی خواهد بود.


اگر زنبور عسل کسی را نیش بزند، چه باید کرد؟

زنبور عسل فقط یک بار نیش می‌زند و ممکن است همان یک بار هم نیشش به همراه غدۀ سمش درون پوست مصدوم باقی بماند.
فوراً باید نیش را به وسیلۀ یک موچین با دقت بسیار زیاد از پوست مصدوم خارج کرد که به غدۀ سم (که روی نیش قرار دارد) فشار نیاورد و از نفوذ مقدار بیشتر سم به بدن وی جلوگیری شود.
از آن به بعد مراحل مانند نیش زدن زنبورهای دیگر است، یعنی: بالا آوردن موضع گزیده شده، قرار دادن کیسۀ یخ و ضد عفونی کردن آن ناحیه.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
وقتي روده ملتهب مي‌شود

كرون، بيماري التهابي روده‌هاست كه اگرچه باعث زخم روده‌هاي كوچك و بزرگ مي‌شود، اما ممكن است بر هر قسمتي از دستگاه گوارش (از دهان تا مقعد) تاثير بگذارد.
كرون را نبايد با كولون اشتباه گرفت چرا كه با وجود تشابه علل ابتلا، بيماري كولون (كوليت اولسراتيو) تقريبا به بيماري مزمن التهابي ديگري كه تنها كولون را درگير مي‌كند، مربوط مي‌شود. در افرادي كه خويشاوندانشان مبتلا به كوليت اولسترايتو هستند، خطر ابتلا ده برابر بيشتر از افراد عادي است.
علت اين بيماري نامعلوم است. برخي محققان به عفونتي كه توسط باكتري‌هاي خاص ايجاد مي‌شود، مشكوكند.
از طرفي به نظر مي‌رسد، فعال شدن سيستم ايمني روده‌ها نيز در بيماري‌هاي التهابي آنها موثر است، چرا كه التهاب، يك مكانيسم دفاعي مهم در برابر فعاليت سيستم ايمني است. سيستم ايمني به طور طبيعي تنها در برابر عوامل خارجي مضر فعال مي‌شود، ولي در اشخاص مبتلا به كرون، اين سيستم به طور غيرطبيعي و در غياب هر نوع عامل خارجي فعال مي‌شود و اين فعال شدن مكرر ـ كه احتمالا ژنتيكي است ـ مي‌تواند به التهاب و زخم مزمن منجر شود.
بررسي محققان medicinenet نشان داده است در روده افراد مبتلا به كرون، سطح بالايي از نوع خاصي از باكتري (اشريشياكلي) وجود دارد كه ممكن است در بيماريزايي تاثير داشته باشند.
از طرفي اگرچه رژيم غذايي ممكن است بر علائم بيماري تاثير بگذارد، اما بعيد به نظر مي‌رسد رژيم غذايي عامل بيماري باشد.
علائم بيماري: علائم كرون شامل درد شكمي،‌ اسهال و كاهش وزن بدن است. البته علائمي كه كمتر شايع است، مانند كاهش اشتها، تب، عرق شبانه، درد مقعد و گاهي خونريزي از مقعد نيز ديده مي‌شود. بيماري كرون ابتدا باعث زخم‌هاي كوچك روي سطح داخلي روده‌ها مي‌شود كه به مرور زمان، عميق‌تر و بزرگ‌تر مي‌شوند و مي‌توانند باعث خشكي، باريك شدن و حتي انسداد روده شوند. علائم بيماري كرون، بستگي به محل ايجاد آن، گستردگي و شدت التهابي دارد. در كرون با التهاب كولوني، درد شكمي و اسهال خوني از علائم شايع است، ضمن اين‌كه فيستول مقعدي و آبسه‌هاي اطراف مقعد نيز ممكن است ايجاد شود.
سيستم ايمني به طور طبيعي تنها در برابر عوامل خارجي مضر فعال مي‌شود، ولي در اشخاص مبتلا به كرون، اين سيستم به طور غيرطبيعي و در غياب هر نوع عامل خارجي فعال مي‌شود
التهاب روده كوچك نيز با درد شكمي، اسهال يا انسداد روده همراه است. يك‌سوم بيماران مبتلا به كرون ممكن است بيماري‌هاي مربوط به ناحيه مقعدي داشته باشند كه با تورم بافت اسفنكتر مقعد ايجاد زخم يا شقاق در داخل اسفنكتر مقعد، ايجاد فيستول بين مقعد (يا راست روده) و پوست اطراف مقعد يا آبسه‌هاي اطراف مقعد همراه است كه به تب و درد در اين ناحيه منجر مي‌شود. ساير عوارض بيماري شامل ايجاد سوراخ در ديواره روده و در نتيجه ورود باكتري‌هاي داخل روده به ارگان‌هاي مجاور است. در صورت انسداد روده با ميوه‌ها و سبزيجات در حال هضم، مايعات و گاز معده مي‌توانند وارد كولون شده و منجر به دردهاي شكمي شديد، تهوع و استفراغ شوند.
تشكيل فيستول بين روده و مثانه مي‌تواند باعث عفونت‌هاي مكرر سيستم ادراري و عبور گاز و مدفوع در حين ادرار كردن شود. در صورتي كه فيستول بين روده و پوست ايجاد شود، چرك و موكوس از شكاف كوچك و دردناكي روي پوست شكم خارج مي‌شود، حال آن‌كه ايجاد فيستول بين كولون و واژن، باعث خروج گاز و مدفوع از طريق واژن مي‌شود، همچنين وجود فيستول از روده تا مقعد، منجر به خارج شدن موكوس و چرك از شكاف فيستول اطراف مقعد مي‌شود. گفتني است تورم يا گشادشدگي كولون و پارگي روده از عوارض خطرناك است و معمولا هر دو نياز به جراحي دارد. از عوارض ديگر بيماري كرون، در درازمدت خطر افزايش سرطان روده كوچك و كولون است. همچنين عوارض خارج روده‌اي،‌ اندام‌هايي مانند پوست، مفاصل، ستون فقرات، چشم‌ها و مجاري صفراوي را درگير مي‌كند. عوارض پوستي اين بيماري شامل لكه‌هاي قرمز رنگ دردناك روي پاها و زخم شدن پوست در اطراف مچ پاست.
در ادامه بيماري‌هاي دردناك چشم مي‌تواند باعث مشكلات بينايي شود و آرتريت باعث درد، تورم و خشكي مفاصل دست و پا مي‌شود؛ همچنين التهاب قسمت پايين كمر و ستون فقرات مي‌تواند باعث درد و خشكي ستون فقرات شود.
همچنين التهاب كبد (هپاتيت) يا مجاري صفراوي و زردي پوست اتفاق مي‌افتد عفونت‌هاي باكتريايي و سيروزكبدي همراه با نارسايي كبد و نيز سرطان مجاري صفراوي از ديگر عوارض اين بيماري هستند.
يكي از عوارض بيماري كرون ايجاد سوراخ در ديواره روده و در نتيجه ورود باكتري‌هاي داخل روده به ارگان‌هاي مجاور است

بيماري كرون
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
آب درمانی و مصایب آن

دختر جوانی را به اورژانس آوردند؛ پرسنل اورژانس ۱۱۵ عنوان می کردند که بیمار در محل کار از روی صندلی به زمین افتاده و حرکات پرشی در اندام هایش داشته است.
دختر جوان رژیم غذایی معمول خود را به پیشنهاد یکی از دوستانش تغییر داده و برای کاهش وزن و جلوگیری از پیری زودرس به رژیم آب درمانی رو آورده بود. این رژیم برای یک هفته ادامه داشته و هر روز مقادیر فراوانی از آب قبل از خواب، قبل از غذا و بعد از خواب مصرف می کرده است.
دختر جوان، همچنین پس از ورزش، آب از دست رفته ناشی از تعریق را با آب فراوان جبران می کرد. برای وی آزمایش درخواست شد؛ در آزمایش بیمار، کاهش سدیم خون گزارش شد. در نهایت با درمان مناسب ترخیص شد. سوالی که اینجا مطرح می شود این است؛ آیا آب درمانی عامل این حادثه بوده است؟
درون خون، املاح متفاوتی وجود دارد که سدیم و پتاسیم از مهم ترین آنها محسوب می شود. سدیم یکی از املاحی است که در خون و درون سلول های بدن وجود دارد و عامل برقراری ارتباط الکتریکی بین خون و بدن است. زمانی که به واسطه گرما بدن عرق می کند، علاوه بر آب، نمک که به طور عمده سدیم است، از دست می رود.
اگر برای جبران تعریق به جای آب و نمک از آب به تنهایی استفاده شود، سدیم خون پایین می آید. تعدادی از افراد، رژیم آب درمانی را برای کاهش وزن، بهبود قوای ذهنی و پاکسازی بدن از مواد مضر شروع می کنند. آب زمانی که به میزان زیاد مصرف شود، خون را رقیق می کند و سدیم خون و دیگر املاح را کاهش می دهد.
علائم: سدیم خون معمولا در محدوده ۱۳۵ تا ۱۴۵ است. علائم ناشی از کمبود سدیم به عدد سدیم در خون، چندان مرتبط نیست. سرعت کاهش بسیار مهم تر است و عموما هر چه سرعت کاهش بیشتر باشد، امکان بروز علائم بیشتر است. علائم شامل تهوع، استفراغ، ضعف، بی اشتهایی و گیجی می شود. اگر سدیم خون ظرف یک روز یا کمتر به زیر ۱۲۰ برسد، علائم شدید مثل پرش عضلات، تشنج و حتی رفتن به حالت حال کما بروز می کند.


● اثر این آب اضافی چیست؟

زمانی که سدیم خون کاهش می یابد، در واقع آب زیادی در خون است که می تواند جذب مغز شود. افزایش آب در مغز باعث ورم مغز و بروز علائمی چون سردرد، بیقراری، گیجی، تشنج و حتی افت شدید هوشیاری تا حد کما می شود.


● چه باید کرد؟

هرگز اقدام به اجرای رژیم های غیرمعمول نکنید؛ کاهش وزن با انجام رژیم غیرمعمول کار عاقلانه ای نیست.
اگر با فردی روبه رو شدید که آب فراوان می خورد و علائم یاد شده در وی بروز کرد، هر چه سریع تر او را به پزشک برسانید.
اگر بیمار هوشیار است و توانایی نوشیدن دارد، باید از مایعاتی که نمک کافی دارند (مثل دوغ یا محلول ضد اسهال) استفاده کرد.
افرادی که در هوای گرم کار یا ورزش می کنند باید به جای آب از محلول هایی استفاده کنند که آب و نمک کافی دارد. یکی از علل گرفتگی عضلات در ورزشکاران همین کاهش سدیم خون است.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
موهاى زائد و علل آن

موهاى زائد و علل آن

برخی براى از بین بردن موهاى زائد به راه كارهاى مختلفى روى مى آورند، اما به سبب ترشح هورمون یا جریان داشتن بیمارى، پس از مدت كوتاهی دوباره رشد موهاى زائد آغاز مى شود و از زیر پوست بیرون مى آید.
موهاى زائد از جمله عوامل ناراحت كننده اى است كه در بعضى از زنان به سبب اختلالات هورمونى یا بیماری ها یا عوارض دارویى ایجاد مى شود و به زیبایى پوست فرد لطمه مى زند و در واقع پوست بدن و صورت او را از شكل زنانه خارج مى كند.


چند سؤال و جواب از یکی از متخصصان پوست و زیبایی در باره ی پُر مویی

1- پُرمویى چیست و به چه علتى بوجود مى آید؟
رشد غیرطبیعى موهاى بدن در خانم ها به شكل مردانه را پرمویى یا در اصطلاح علمى "هیرسوتیسم"(HIRSUTISM) مى گویند. گاهى در قسمت هایی از بدن خانم ها (صورت، پایین شكم، دست و پاها، وسط سینه و اطراف سینه ها، ناحیه ی كمر و قسمت بالاى پشت فرد)، كه باید موهاى كُركى و نرم و كم رنگ وجود داشته باشد، موهاى ضخیم و تیره دیده مى شود.
در مردان این قسمت ها پس از بلوغ پُر مو (با موهاى زبر) دیده مى شود و براى آنان اشكالی ایجاد نمى كند؛ ولى همین نواحى اگر در زنان دچار زبرى یا تیرگى و ضخامت قطر مو شود، غیرطبیعى جلوه مى كند و سبب نگرانى آن ها را فراهم مى كند كه البته در این گونه موارد، با بررسى وضعیت داخلى و هورمونى بدن فرد، علت پرمویى را می توان پیدا کرد و آن را درمان نمود.
هورمون ها (به ویژه هورمون مردانه ی تستوسترون) باعث افزایش رشد موهاى بدن می شود و بر رشد موهاى كركى خانم ها تأثیر مى گذارد و ضخامت آنها را بیش تر مى كند. برعكس آن، هورمون زنانه (استروژن) سبب نازك تر و كم رنگ تر شدن موهاى بدن مى شود و رشد آن را آهسته تر و كندتر مى كند.

2- به طور كلى هر فرد در سر و اندام خود چه مقدار و چه تعداد مو باید داشته باشد؟ و آیا تعداد مو در زنان و مردان متفاوت است؟
فرد بالغ حدود 5 میلیون فولیكول مو دارد كه یك میلیون آن در سر و گردن قرار دارد و بقیه ی فولیكول ها در كل اندام پخش شده اند و با بالا رفتن سن تعداد آن ها كاهش مى یابد.
شما به طور قطع افرادى را دیده اید كه در جوانى بسیار پر مو بوده اند، ولى با پا گذاشتن به سنین میانسالى و سالخوردگى دچار ریزش موى سر و بدن مى شوند. تراكم مو در بیست تا سى سالگى حدود 615 عدد در هر سانتی متر است. در حالى كه در سن 90 تا80 سالگى این تعداد به 435 عدد كاهش پیدا مى كند.
فولیكول هاى مو در زن و مرد یكسان است، ولى نوع، رنگ و ضخامت آن تفاوت دارد. اگر فرد دچار بیمارى یا اختلالات هورمونى شود، موهاى بدن وى به شكل طبیعى رشد نمى كند و به جاى اینكه كركى و نرم و روشن باشد، تیره و ضخیم مى شود.

3- چه عواملى سبب بروز پرمویى و هیرسوتیسم در زنان مى شود؟
هورمون ها (به ویژه هورمون مردانه ی تستوسترون) باعث افزایش رشد موهاى بدن می شود و بر رشد موهاى كركى خانم ها تأثیر مى گذارد و ضخامت آنها را بیش تر مى كند. برعكس آن، هورمون زنانه (استروژن) سبب نازك تر و كم رنگ تر شدن موهاى بدن مى شود و رشد آن را آهسته تر و كندتر مى كند. البته سایر هورمون ها (تیروئید، هیپوفیز و پروژسترون و... ) هم كم و بیش بر این جریان اثر مى گذارند و هر یك از آن ها اختلالاتى در اندام زنانه (به ویژه رشد موها ) به وجود مى آورند.

4- چه عوامل غیرهورمونى سبب ایجاد این هورمون مى شود؟
افزایش حرارت پوست به سبب التهاب یا گرم بودن محیط سبب سریع تر شدن رشد موها مى شود، برای مثال در فصل تابستان موها سریع تر رشد مى كنند. علاوه بر آن، برخى از بیماری ها مانند انسفالیت و ضربه ی مغزى و مصرف بعضى از داروها نیز به رشد موها كمك مى كند.
سامانه ی بدن خانم ها به گونه اى است كه تعداد كمى هورمون مردانه هم مى سازد. در بدن برخی، سطح هورمون مردانه افزایش مى یابد و غیرطبیعى عمل مى كند كه به آن موارد پر مویی مى گوییم.
فرد مبتلا به "هیرسوتیسم" باید به پزشك متخصص پوست یا غدد یا زنان مراجعه كند و تحت معاینه و آزمایش هاى خون و سونوگرافى قرار گیرد تا مشخص شود كه آیا او مشكل تخمدانى و فوق كلیوى یا مشكل محیطى و فامیلى دارد یا خیر؟

5- چرا در بدن بعضى از خانم ها هورمون مردانه به شكل غیرطبیعى ترشح مى شود؟
این مشكل ممكن است منشأ تخمدانى یا غدد فوق كلیوى یا حتى عامل محیطى داشته باشد. البته در برخى، سطح هورمون هاى مردانه افزایش پیدا نمى كند، بلكه فعالیت آنزیمی را در پوست افزایش مى دهد كه تستوسترون را فعال مى كند. این بی توازنی آنزیمى هم عامل پرمویى مى شود و هیرسوتیسم بدون بالا بودن هورمون هاى مردانه مشاهده مى شود. در كم كارى تیروئید و چاقى هم، ماده اى كه هورمون تستوسترون را به خود جذب مى كند كاهش مى یابد و سطح تستوسترون آزاد و فعال در خون بالا مى رود و باعث پرمویى مى شود.

6- اگر كسى به مشكل افزایش موهای زائد دچار شد، چه طور آن را برطرف كند؟
البته به سبب تفاوت در نحوه ی ابتلا به مشكل افزایش موهای زائد ابتدا باید علت را پیدا كنیم. فرد "هیرسوت" باید به پزشك متخصص پوست یا غدد یا زنان مراجعه كند و تحت معاینه و آزمایش هاى خون و سونوگرافى قرار گیرد تا مشخص شود كه آیا او مشكل تخمدانى و فوق كلیوى یا مشكل محیطى و فامیلى دارد یا خیر؛ و پس از آن، مطابق با علت بیمارى، داروهایى براى او تجویز خواهد شد.

7- امكان دارد كه هیچ یك از علل نامبرده شده، در فرد مشاهده نشود ولى او دچار پرمویى باشد؟
بله، در صورتى كه علت را پیدا نكنیم افزایش موهای زائد را "ایدیوپاتیك" مى گوییم كه بر حسب شدت یا ضعف آن، داروهاى خاصى تجویز مى شود.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
ام آر آی چیست؟

اهمیتMRI

MRI روشی است که می‌توان با کمک گرفتن از آن تصاویر بسیار دقیق و واضحی از اندامهای درون بدن بدست آورد . MRI مخفف کلمه لاتین Magnetic Resonance Imaging به معنی تصویر برداری با تشدید مغناطیسی می باشد .
MRI روشی است که در حدود 50 سال از عمر آن می گذرد. ولی در این مدت پیشرفت‌های بسیاری کرده و جوایز نوبل متعددی به این موضوع تعلق گرفته‌است. برای مثال جایزه نوبل پزشکی سال 2003 به پاول لاتربر و پیتر منسفیلد به خاطر کار بر روی MRI تعلق گرفت. پاول لاتربر نشان داد که به کار بردن گرادیان در میدان مغناطیسی ایجاد تصویرهای دو بعدی را ممکن می سازد. وی در سال 1973 توضیح داد که چگونه با اضافه کردن گرادیان مغناطیسی به آهنربای مرکزی امکان آشکارسازی مقطع عرضی لوله‌ای که در آن آب معمولی وجود دارد و با آب سنگین احاطه شده‌است، ممکن می‌شود. هیچ روش تصویر برداری نمی‌تواند بین آب سنگین و آب معمولی فرق قائل شود.
پیتر منسفیلد گرادیان را در میدان مغناطیسی مورد استفاده قرار داد تا بتواند به طور دقیق تفاوتهای تشدید را نشان دهد. این قدم اصلی برای ایجاد یک روش کاربردی تصویرسازی بود. همچنین وی نشان داد که چگونه با تغییر سریع گرادیان می‌توان به سرعت تصویر بدست آورد ، که به این روش Echo-Planer scaning می‌گویند. این روش در دهه اخیر در کاربردهای بالینی مفید بوده ‌است. تعدد در جوایز نوبل مربوط به MRI اهمیت این موضوع را به خوبی نشان می دهد. این روش ، تصاویری با دقت بالا از اندامهای بدن فراهم می کند و امروزه به میزان زیادی در دنیا کاربرد دارد و می تواندجایگزین روشهای قبلی شود. زیرا با توجه به دانش امروزه ما هیچ عارضه جانبی ندارد.
بطور عمده بدن انسان از آب و چربی تشکیل شده‌است. آب 3/2 وزن بدن را شامل می شود و دارای دو اتم هیدروژن و یک اتم اکسیژن در هر مولکول است.
مولکولهای چربی نیز به مقدار زیادی هیدروژن دارند. به طور کلی مقدار اتم هیدروژن بدن تقریبا 63 درصد است. و این اتم که مقدارش بیشتر از دیگر عناصر است، دارای سیگنال MRI می باشد. از آنجایی که بین محتوای آب اندامها و بافتها تفاوت وجود دارد، و همچنین در خیلی از بیماریها روند آسیب رسانی منجر به تغییر در محتوای آب می شود، این روش تصویر برداری بطور وسیع در پزشکی بکار برده می شود.
دستگاه MRI لوله‌‌ای است که بوسیله آهنربای دایره‌ای شکل دواری احاطه شده است. این آهنربا میدان مغناطیسی ایجاد می کند. در اینجا موج رادیویی با طول موجهای متفاوت سطح نمونه را جاروب می کنند. انتهای نمونه با جذب انرژی از موج رادیویی هم فرکانس با چرخش آنها ، به حالت انرژی بالاتری می روند و در راستای میدان مغناطیسی خارجی قرار می گیرند.
با قطع میدان این هسته ها به حالت اولیه خود برمی گردند. در این هنگام است که از ماده امواج الکترومغناطیسی با بسامد رادیویی تابش می شود که توسط سیم پیچی که به آن کویل می گویند، دریافت انجام می‌شود. این سیم امواج دریافتی را به جریان الکتریکی تبدیل می‌کند. سپس این جریانها تقویت می‌شوند و به عنوان سیگنالهای MRI به رایانه داده می‌شود. رایانه با استفاده از سیستم تبدیلی به نام تبدیل فوریه این داده ها را به تصویر تبدیل می‌کنند. این تصویر بسیار دقیق است و تغییرات بسیار کوچک را نیز می‌تواند نشان دهد.


نحوه تصویربرداری

فردی که قرار است با این روش مورد تصویربرداری قرار گیرد نباید هیچ شی فلزی مانند ساعت ، انگشتر ، مفصل مصنوعی و .... داشته باشد. و یا شی فلزی در نزدیکی دستگاه MRI قرار گیرد ، زیرا میدان مغناطیسی روی این مواد فرومغناطیسی اثر گذاشته و نه تنها باعث تداخل در امر تصویربرداری می شود،
بلکه می تواند به خود فرد نیز آسیب برساند به همین دلیل است که دستگاه MRI را در اتاق‌های ویژه‌ای قرار می دهند. این اتاقها نسبت به امواج الکترومغناطیسی نفوذناپذبرند. در نتیجه امکان ورود یا خروج برای این امواج وجود ندارد. به علاوه لباس مخصوصی را تن بیمار می‌کنند که هیچ قسمت فلزی نداشته باشد.
آخرين و پيشرفته ترين دستگاه MRI در دنيا، دستگاه 1.5تسلا است كه خوشبختانه بطور محدود به كشور نيز وارد شده است. اين دستگاه دقت، قدرت و سرعت بسيار بالايي دارد.
ام.آر.اي ۰‎/۳ تسلا (باز) نيز از دقت بالايي برخوردار است و با استفاده از آن مي توانيم بيماراني را كه باردارند يا جثه بزرگي دارند وامكان تست آنان با ديگر دستگاههاي MRI وجودندارد تست كنيم. همچنين با استفاده از اين دستگاهها، امكان تست بيماراني كه فلز در بدنشان است فراهم مي آيد.»
در حین عمل تصویربرداری فرد باید آرام باشد. به این منظور می‌توان یک آرام بخش ملایم به وی داد. سپس او را روی تخت خوابانده و از وی می‌خواهند که به طور عادی نفس بکشد. بعد از اینکه فرد در دستگاه قرار گرفت، محل مورد تصویربرداری را با نور مشخص می کنند و اسکن کردن شروع می‌شود. در فواصل زمانی که اسکن کردن قطع می‌شود وی می‌تواند قدری حرکت کند ، ولی نه آنقدر که از محل مورد نظر جابجا شود. شخص در طول اسکن می‌تواند از طریق دکمه‌ای که در اختیار او قرار داده‌اند به مسئولین اطلاع ‌دهد، و اسکن کردن متوقف ‌شود. بعد از اتمام کار اطلاعات تصویری به رایانه‌ای داده می‌شود و رایانه با بررسی اطلاعات ، تصویری ایجاد می کند که روی فیلم منعکس می‌شود.


موارد کاربرد

امروزه M.R.I در تشخيص بسياري از بيماريها و ضايعات اعضاء مختلف بدن به کار مي رود .
از این روش می‌توان برای تشخیص ، درمان و دنبال کردن مسیر بیماری استفاده نمود. مثلا تمام ناهنجاریهای مغز و نخاع به وسیله MRI نشان داده می‌شود.
با این روش می‌توان تشخیص داد که درد کمر به علت درد عضله است و یا به علت فشار روی عصب می‌باشد. همچنین در درمان و تشخیص و روند توسعه سرطان از این روش استفاده می‌شود. موارد کاربرد MRI بسیار زیاد است که در این جا فقط چند نمونه ذکر می شود:

MRI-1 مغز: M.R.I در بررسي مغز و نخاع و چشم ، گوش و بسياري از ديگر اعضاء موجود در ناحيه سر و گردن به کار مي رود . بايد يادآور گرديد که نخستين بار از اين روش در برررسي مغز و نخاع استفاده شد و M.R.I به ميزان زيادي به ياري متخصصين و جراحان مغز و اعصاب آمد . از اين روش در تشخيص پارگي و جابجايي ديسک هاي بين مهره هاي ستون فقرات ، صدمات و تومورهاي نخاع ، تومورهاي مغز ، خونريزي ها و به خصوص سکته هاي مغزي استفاده مي شود . در برخي موارد خاص که تشخيص آن برعهده پزشک معالج شماست ، ممکن است نياز به استفاده از ماده گادولينيوم جهت تصويربرداري در روش M.R.I باشد .
در اين نوع تصويربرداري، تصاوير كاملا تفكيك‌شده‌‌‌‌اي از بخش‌‌‌‌هاي مختلف مغز گرفته مي‌‌‌‌شود. وضعيت بيماران مبتلا به سردرد حمله‌‌‌‌اي و ناگهاني؛ ضعف و دوبيني، با MRI مغز قابل بررسي است. MRI مغز براي تكميل تصويربرداري به وسيله سي‌‌‌‌تي‌اسكن و در مواردي نامشخص بودن تصاوير دريافتي به وسيله سي‌‌‌‌تي‌اسكن نيز استفاده مي‌‌‌‌شود.

2- MRI ستون مهره‌‌‌‌ها: معمولا براي بررسي بيرون‌زدگي يا تورم غيرعادي ديسك،‌ تنگ شدن و ناراحتي كانال مياني ستون مهره‌‌‌‌ها كاربرد دارد. علاوه بر اين، اين نوع تصويربرداري بهترين شيوه براي بررسي وضعيت آسيب‌‌‌‌ها و مشكلات عودكننده (بازگشت‌كننده) ستون مهره‌‌‌‌ها در بيماراني است كه مورد عمل جراحي ستون مهره‌ها قرار گرفته‌‌‌‌اند.

MRI-3 استخوان و مفصل‌‌‌‌ها: در اين نوع تصويربرداري، وضعيت تمام استخوان‌‌‌‌ها و مفصل‌ها، حتي بافت‌‌‌‌هاي نرم به ويژه بخش‌‌‌‌هاي متصل به آن‌‌‌‌ها قابل‌بررسي است. وضعيت تاندون‌ها، رباط‌‌‌‌ ها، عضلات، غضروف‌‌‌‌ها و آسيب‌هاي احتمالي استخوان‌‌‌‌ها نيز با اين تصويربرداري مورد بررسي قرار گيرد.

MRI-4 حفره شكم: معمولا زماني كه استفاده از سي‌‌‌‌تي‌اسكن و اولتراسون پاسخ‌گوي نياز پزشك براي تشخيص بيماري نباشد، از MRI حفره شكم براي بررسي دقيق وضعيت اندام‌‌‌‌هاي دروني حفره‌شكم استفاده مي‌‌‌‌كنند. شاخص‌‌‌‌ترين كاربرد MRI حفره شكم، بررسي وضعيت كبد، غدد فوق كليه و پانكراس است.

MRI- 5ويژه دستگاه گردش خون:MRA ، MRI ويژه دستگاه گردش خون و بررسي وضعيت قلب و رگ‌‌‌‌هاست. رگ‌‌‌‌هاي مرتبط با گردن (كاروتيد) و مغز نيز با اين نوع MRI بررسي مي‌‌‌‌شوند. براي بررسي وضعيت رگ‌‌‌‌هاي محوطه شكم، به ويژه رگ‌‌‌‌هاي مرتبط به كليه‌‌‌‌ها نيز از MRA استفاده مي‌‌‌‌كنند. سام.آر.آي تصويربرداري به شيوه تشديد مغناطيسي با MRI ، شيوه ديگري براي تصويربرداري از اندام‌‌‌‌ها و بافت‌‌‌‌هاي دروني بدن با كمك امواج مغناطيسي و امواج راديويي است.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  ویرایش شده توسط: pixy_666   
صفحه  صفحه 74 از 111:  « پیشین  1  ...  73  74  75  ...  110  111  پسین » 
خانه و خانواده

همه چیز درباره بیماری ها

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti Forums is not responsible for the content of external sites

RTA