انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
خانه و خانواده
  
صفحه  صفحه 75 از 111:  « پیشین  1  ...  74  75  76  ...  110  111  پسین »

همه چیز درباره بیماری ها


مرد

 
سوزن سوزن شدن دست و پا

احساس سوزن سوزن شدن دست و یا پا به علت فشار مستمر بر اعصاب، گاهی می تواند خوش خیم و موقتی باشد؛ برای مثال هنگامی که دست خود را موقع خواب زیر سرتان می گذارید و یا پاهای خود را برای مدت طولانی روی هم می اندازید، ممکن است این حالت در شما دیده شود.
این سوزن سوزن شدن که معمولا بدون درد است، با برداشتن فشار از روی اعصاب، از بین می رود.
برخی موارد، سوزن سوزن شدن دست ها یا پاها می تواند طولانی‌مدت و شدید باشد و معمولا با علائم دیگری همراه است مثل درد، خارش، بی حسی و ضعف عضلات.
در چنین مواردی، سوزن سوزن شدن ممکن است نشانه ای از آسیب عصبی، عفونت باکتریایی یا ویروسی، قرار گرفتن در معرض مواد سمی و بیماری های سیستمیک از قبیل دیابت باشد.
احساس سوزن سوزن شدن در اثر آسیب عصبی را نوروپاتی محیطی می نامند، زیرا بر اعصاب دور از مغز و نخاع که اغلب در دست ها و پاها می باشند، اثر می گذارد
با گذشت زمان و در اثر کم تحرکی و یا بی تحرکی، نوروپاتی محیطی بدتر می شود.


علل

1- 30 درصد موارد احساس سوزن سوزن شدن، به علت بیماری دیابت می باشد. در نوروپاتی دیابتی، این سوزن سوزن شدن ابتدا در هر دو پا و بالای ساق ایجاد می شود و سپس به سمت دو دست و بالای بازو می رود.

2- علت 30 درصد موارد سوزن سوزن شدن ها، ناشناخته و یا ایدیوپاتیک می باشد.

3- 40 درصد باقیمانده به علت یکی از موارد زیر می باشد:
- سندرم درگیری اعصاب : این سندرم شامل سندرم تونل کارپال، فلج اعصاب ساعد و فلج اعصاب ساق پا است.
- بیماری های سیستمیک : این بیماری ها شامل اختلالات کلیه، بیماری کبدی، آسیب عروق، بیماری های خونی، آمیلوئیدوز (پروتئینی غیرمحلول که در کبد، کلیه ها، طحال و دیگر بافت ها ته نشین می شود)، اختلالات بافت همبند، التهاب مزمن، عدم تعادل هورمونی مثل کم کاری تیروئید، سرطان ها و تومورهای خوش خیم که به اعصاب حمله می کنند، است.
- کمبود ویتامین ها : ویتامین های E، B1، B3، B6 و B12 برای درست عمل کردن اعصاب لازم می باشند. برای مثال، کمبود ویتامین B12 موجب کم خونی کشنده می شود و این کم خونی یکی از دلایل مهم نوروپاتی محیطی می باشد. زیاد مصرف کردن ویتامین B6 نیز موجب سوزن سوزن شدن دست ها و پاها می گردد.
- اعتیاد به الکل: افرادی که زیاد الکل می نوشند، دارای کمبود ویتامین B1 و دیگر ویتامین های مهم می باشد که این خود دلیلی برای نوروپاتی محیطی می باشد. الکلیسم موجب آسیب اعصاب می گردد و از این رو برخی محققان به این نوع نوروپاتی، نوروپاتی الکلی می گویند.
- مواد سمی : این مواد سمی شامل فلزات سنگین (مانند سرب، آرسنیک، جیوه و تالیوم) و برخی مواد شیمیایی صنعتی و محیط زیستی می باشد.
همچنین این مواد سمی می تواند شامل داروهای شیمی درمانی، داروهای ضد ویروس و آنتی بیوتیک ها باشد.
- عفونت ها : این عفونت ها شامل بیماری لایم، زونا (آبله مرغان)، ویروس هرپس سیمپلکس (مولد تبخال) و ایدز می باشد.
- بیماری های خودایمنی : شامل سندرم گیلن باره، لوپوس و آرتریت روماتوئید می باشد.
- اختلالات ارثی : شامل گروهی از اختلالاتی می باشد که در مجموع به نام بیماری شارکو- ماری- توث خوانده می شوند.
- حوادث : در این آسیب ها، اعصاب فشرده و له می شوند؛ برای مثال فشرده شدن اعصاب در اثر فتق دیسک و یا دررفتگی استخوان.
گرچه برای نوروپاتی محیطی ارثی درمانی وجود ندارد، ولی بسیاری از انواع اکتسابی با درمان بهبود می یابند
راه های تشخیص
در ابتدا پزشک فرد را معاینه می کند و سئوالاتی راجع به محیط کار، عادات اجتماعی (مثل نوشیدن الکل)، در معرض مواد سمی قرار گرفتن، خطر ایدز و دیگر بیماری های عفونی و سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری های عصبی از شما می پرسد.
همچنین پزشک ممکن است آزمایشات زیر را از شما بخواهد:
- آزمایش خون : برای تشخیص دیابت، کمبود ویتامینی، اختلال کبد و یا کلیه، دیگر بیماری های متابولیکی و نشانه های فعالیت غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن صورت می گیرد.
- بررسی مایع مغزی نخاعی : برای تشخیص آنتی بادی های مرتبط با نوروپاتی دیابتی انجام می شود.
- الکترومایوگرام ( EMG) یا آزمایش فعالیت الکتریکی عضله
- سرعت هدایت عصبی
- سی تی اسکن
- ام ار آی ( MRI)
- نمونه برداری از عصب


درمان

درمان موفق، بستگی به زمان تشخیص بیماری دارد. تا زمانی که سلول های عصبی محیطی از بین نرفته اند، امکان بازسازی آنها وجود دارد.
گرچه برای نوروپاتی محیطی ارثی درمانی وجود ندارد، ولی بسیاری از انواع اکتسابی با درمان بهبود می یابند. برای مثال کنترل قند خون در افراد دیابتی می تواند سرعت پیشرفت نوروپاتی دیابتی را کم کند و یا مصرف مکمل ویتامینی برای نوروپاتی های حاصل از کمبود ویتامین می تواند مفید باشؾ? در برخی موارد، سوزن سوزن شدن دست و پا و دیگر علائم نوروپاتی محیطی، با درمان تشنج و افسردگی کاهش می یابد.


شیوه زندگی شما نیز باید درست و سالم باشد، بدین منظور:

- وزن خود را متعادل نگه دارید.
- از تماس با مواد سمی خوداری کنید.
- تحت نظر پزشک باشید.
- یک رژیم غذایی سالم مصرف کنید.
- از مصرف الکل خودداری کنید.
- سیگار را ترک کنید. سیگار باعث تنگ شدن رگ های خونی می شود و در نتیجه مواد مغذی به اعصاب محیطی کمتر می رسند.
- داروهای هومیوپاتی (تحت نظر متخصص) نقش مهمی را در بهبود آسیب عصبی دارند.
- گیاهان بابونه، رزماری و جینکو بیلوبا (Ginkgo biloba)، سیستم عصبی را تقویت می کنند.


درمان در خانه

- ورزش کنید. ورزش های کششی می تواند از سوزن سوزن شدن پاها جلوگیری کند. به یاد داشته باشید هیچ وقت برای مدت طولانی در یک وضعیت ثابت (مثل نشستن یا ایستادن طولانی) قرار نگیرید.
کنار یک دیوار بایستید و کمی از آن فاصله بگیرید. کف دستانتان را به دیوار تکیه دهید.
یکی از زانوها را به سمت دیوار ببرید و آرنج خود را خم کنید. کف پای دیگرتان در تماس با زمین و مستقیم و صاف باشد.
آنقدر به جلو خم شوید تا زمانی که کشش عضله ساق پای پشتی خود را احساس کنید. این تمرین را با پای دیگر تکرار کنید.
- آب : پاها را در یک لگن پر از آب سرد قرار دهید. آب نباید یخ باشد. برای درمان بهتر، پاهای خود را حداقل دو بار در روز، در محلول آب و سرکه قرار دهید.
- پماد فلفل تند : مقداری فلفل قرمز تند را برداشته و آن ها را روی شعله آتش گرم کنید. فلفل ها را خرد کنید و در پارچه نرم و نازکی ببندید و آن را روی محل سوزن سوزن شدن بگذارید. گرمای فلفل، درد را کمتر می کند.
- جوراب مناسب : همیشه جوراب تمیز و خشک و نخی بپوشید. جورابی که باعث خشک شدن عرق پا شود، از سوزن سوزن شدن پا جلوگیری می کند. هر 8 ساعت یک بار جوراب خود را عوض کنید.
- کفش مناسب : کفشی را بخرید که برای قوس پای شما مناسب باشد.


توصیه های غذایی

- از مصرف قند و غذاهای شیرین و استعمال الکل و تنباکو خودداری کنید.
- رژیم غذایی محتوی ویتامین های گروه B برای تسکین سوزن سوزن شدن پا موثر است.
- سبزیجات برگ سبز، لوبیاها، نخود، آجیل، شیر و تخم مرغ را به رژیم غذایی خود بیفزایید.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
ارتباط ظاهر با وضعیت سلامت بدن

در زیر به 15 نشانه جسمی که می‌تواند نشان دهنده مشکلی پنهان در زیر پوست بدنتان باشد، اشاره می‌کنیم.


تورم پاها

کفش‌هایتان برایتان تنگ می‌شود؟ خیلی مشکلات، مثل رگ به رگ شدن، آسیب دیدگی و عفونت ممکن است باعث باد کردن پاها و قوزک پا شود. بارداری، چاقی و برخی داروها نیز موجب احتباس آب در اندام‌‌های تحتانی بدن شوند.
برخی بیماری‌ها نیز همینطور هستند. خیلی از آنهایی که به نارسایی قلبی مبتلا هستند نیز بخاطر عملکرد ضعیف قلب در پمپاژ خون دچار احتباس آب می‌شوند. ورم کردن ران‌ها، پاها و قوزک پا یکی از نشانه‌های متداول این مشکل است.


خستگی چشم‌ها

ورم کردن و سیاه شدن زیر چشم معمولاً یکی از متداول‌ترین نشانه‌های کم‌خوابی است اما اگر به اندازه‌ کافی می‌خوابید و بااینحال این مشکل را دارید، بد نیست نگاهی به رژیم‌غذاییتان بیندازید.
ورم کردن و پف کردن چشم با ایجاد اب در پوست نازک و شُل زیر پلک پایین چشم ایجاد می‌شود. خیلی چیزها—از آلرژی گفته تا گریه—می‌تواند موجب جمع شدن آب و مایعات در آن ناحیه شود اما یکی از اصلی‌ترین متهمان این مشکل خوردن نمک زیاد است. غذاهای پُر سدیم احتباس آب را در طول بدن زیاد کرده و ناحیه حساس زیر چشم نیز از این قضیه مستثنی نیست.


خشکی پوست

هر کسی هر از گاه دچار خشکی پوست می‌شود. این مشکل معمولاً مسئله‌ای جزئی است که در هوای زمستانی یا دوش‌های آب داغ ایجاد می‌شود اما در برخی موارد می‌تواند نشانه کم‌آبی بدن یا مشکلات جدی سلامتی باشد. مثلاً کم‌کاری تیروئید و دیابت هر دو و همچنین کمبود برخی موادمغذی که در اثر رژیم‌غذایی ضعیف یا اختلالات غذایی ایجاد می‌شود، می‌توانند رطوبت را از پوست شما بگیرند.
تصلب شراین که هم باریک شدن رگ‌های خونی است که منجر به بیماری قلبی می‌شود می‌تواند بر پوست نیز اثر بگذارد—مخصوصاً در ناحیه پاها، ران‌ها و ساق پا. اگر رگ‌های خونی باریک که خون را اندام‌های تحتانی بدن می‌رساند بسته شوند، پوست از اکسیژن محروم شده و تکه‌هایی خشکی روی آن ایجاد می‌شود.


موی بدن

رشد موها در جاهایی از بدن که دوست ندارید باعث آزار است اما می‌تواند نشانه یک مشکل جدی‌تر هم باشد.
سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS)، یکی از دلایل افزایش رشد مو در زنان می‌تواند موجب ناباروری و قاعدگی نامنظم یا فقدان قاعدگی شود. بیش از 70% از زنان مبتلا به این بیماری دچار رشد بیش‌ازاندازه مو هستند که معمولاً روی صورت، سینه‌ها، شکم، کمر، دست‌ها و پاها نمودار می‌شود.


چین و چروک

بااینکه ایجاد چین و چروک روی پوست غیرقابل اجتناب است، اما می‌تواند نشانه پوکی استخوان نیز باشد.
تحقیقات جدید رابطه بین چین و چروک و سلامت استخوان‌ها را در زنان پیش از یائسگی مشخص کرده‌اند.
هرچه میزان چین و چروک‌ها بیشتر باشد، احتمال پایین بودن تراکم استخوان‌ها بیشتر است. اکثر چین و چروک‌ها درنتیجه بالا رفتن سن ایجاد می‌شود اما قرار گرفتن زیاد در معرض دود سیگار یا نور خورشید می‌تواند این فرایند را تسریع کند.


ریزش مو

بارداری، استرس، بیماری، داروها و تغییرات هورمونی همه با ریزش مو در ارتباط هستند.
به ویژه در میان خانم‌ها، خشک و نازک شدن موها می‌تواند نشانه کم‌فعال یا بیش‌فعال بودن غده تیروئید باشد. یک ازمایش خون ساده می‌تواند مشص کند که بدنتان به میزان کافی هورمون تیروئید تولید می‌کند یا خیر.


قرمز شدن صورت

ممکن است صورتتان سرخ شود اما دلیل آن خجالت نیست. قرمز شدن صورت با زخم‌های به شکل جوش علائم متداول بیماری روزاسه است که یک بیماری مزمن پوستی می‌باشد.
بااینکه دلیل اصلی آن نامشخص است اما افراد مبتلا به روزاسه صورتشان به خاطر بزرگ شدن رگ‌های خونی، سرخ‌رنگ می‌شود. به مرور زمان، جوش و برآمدگی‌هایی روی پوستشان ایجاد می‌شود و بینی‌شان پیازی می‌شود.


ترک‌خوردگی لب‌ها

لب‌های شما حرف‌های زیادی درمورد سلامتی شما دارد. خشکی و ترک‌خوردگی بیش از اندازه لب‌ها می‌تواند واکنش به دارو، یک خطر شغلی یا علامت یک آلرژی، عفونت یا مشکلی دیگر باشد. ترک‌خوردگی در گوشه‌های لب می‌تواند نشانه سندرم شوگرن باشد که یک اختلال مخصوص سیستم ایمنی بدن است. شوگرن موجب خشکی چشم‌ها و دهان و همچنین درد مفصلی و خشکی پوست می‌شود.


بوی بد دهان

خراب بودن دندان‌ها و لثه‌ها همیشه دلیل بوی بد دهان نیست و می‌تواند نشانه مشکلاتی از قلب یا استخوان‌ها باشد.
در سال 2010، محققان اسکاتلندی گزارش دادند که شستشوی دندان‌ها خطر بیماری قلبی را کاهش می‌دهد. در مقایسه با افرادیکه دو بار در روز دندان‌هایشان را مسواک می‌زنند، آنها که کمتر از این میزان مسواک می‌زنند تا 70% بیشتر در معرض ابتلا به بیماری قلبی یا مرگ به موجب آن قرار دارند. از دست دادن دندان‌ها می‌تواند نشانه پوکی استخوان باشد. از بین رفتن و افتادن دندان‌ها به این معنی است که تراکم استخوان فک دیگر قادر به نگهداری دندان‌ها نمی‌باشد.


بزرگی دست‌ها و پاها

ممکن است باعث نگرانی‌تان شود و البته حق هم دارید. بزرگ بودن غیرعادی فک، پیشانی، دست و پا نشانه‌های قدیمی آکرومگالی است که یک اختلال هورمونی در بزرگسالان می‌باشد که در آن غده هیپوفیز بیش از اندازه هورمون رشد ترشح می‌کند.
این اختلال به خاطر نادر بودن و به این دلیل که تغییر در استخوان‌ها و بافت نرم به تدریج صورت می‌گیرد معمولاً تشخیص داده نمی‌شود.


لکه‌های تیره روی پوست

یک تکه تیرگی روی پشت گردن شاید خیلی مسئله جدی به نظر نرسد اما در واقعیت بیماری است که در آن پوست تیره‌تر و ضخیم‌تر می‌شود.
افرادیکه دچار مقاومت انسولین، دیابت، بیماری چاقی و در موارد نادر سرطان هستند دچار این لکه‌های تیره می‌شوند. این لکه‌ها بااینکه نمی‌تواند نشانه قطعی دیابت باشد اما باعث خواهد شد آزمایشات بیشتری انجام دهید.
جوش‌ پروانه‌ای
جوش یک پرچم قرمز و نشانه اخطار است و بدن شما از طریق آن نشان می‌دهد که چیزی درست پیش نمی‌رود.
البته جوش‌ها انواع مختلفی دارند اما یکی از آنها خیلی مشخص است. این نوع جوش روی هر دو گونه به شکل پروانه ایجاد می‌شود و ظاهر شبیه به آفتاب‌سوختگی دارد.
این نوع جوش نشانه بیماری لوپوس است که یک اختلال سیستم ایمنی بدن می‌باشد که بر روی پوست، مفاصل، خون و کلیه‌ها اثر می‌گذارد.


ایجاد حفره روی ناخن

اگر بخاطر زشت و به هم ریخته بودن ناخن‌هایتان از رفتن پیش مانیکوریست اجتناب می‌کنید، شاید لازم باشد سری به دکتر بزنید. ناخن‌هایی که حفره‌دار شده‌اند، از شکل افتاده‌اند یا رنگ آنها تغییر کرده یا ناخن‌هایی که ضخیم شده یا از گوشت جدا شده‌اند می‌توانند نشانه یک مشکل باشند.
تغییر در وضعیت ناخن‌ها در افراد مبتلا به پسوریازیس که یک بیماری مزمن پوستی است، آرتروز پسوریازیس، یک بیماری مفصلی وابسته به آن و آلوپسی آره‌آتا یک نوع ریزش موی تکه‌ای، بسیار زیاد است.
حفره‌دار شدن ناخن در افراد مبتلا به سندرم ریتر که یک نوع ورم مفاصل است و نارسایی رنگدانه‌ای که یک بیماری ژنتیکی پوستی است نیز دیده می‌شود.


خال

گاهی‌اوقات خال‌ها بی‌ضرر هستند. خال‌هایی هم وجود دارد که می‌تواند نشانه سرطان پوست باشند. اما چه نوع خال‌هایی؟
خال‌هایی که رشدی نامتقارن و مرزی نامنظم دارند، رنگشان تغییر می‌کند، قطری بزرگتر از 6 میلی‌متر دارند یا در حال تغییر یا بزرگ شدن هستند، خطرناک محسوب می‌شوند. در ملانوما، مرگبارترین نوع سرطان پوست، یک یا چند مورد از این نشانه‌ها دیده می‌شود. درصورت مشاهده هرگوه تغییر بر روی پوستتان باید حتماً به پزشک مراجعه کنید.


زردی چشم‌ها

چشم‌ها دریچه بدن هستند مخصوصاً سفیدی چشم‌ها و اگر این سفیدی به زردی بزند می‌تواند نشانه مشکل باشد.
زردی چشم‌ها در افراد بزرگسال نشانه بیماری کبدی مثل هپاتیت یا سیروز می‌باشد. همچنین می‌تواند به این معنی باشد که مجرایی که صفرا را از کبد عبور می‌دهد، مسدود شده است. در صورت مشاهده باید برای آزمایشات بیشتر نزد پزشک بروید.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
اگر از بیماری آلزایمر می ترسید این نکات را جدی بگیرید!

مهم ترین نکته درباره محافظت از مغزتان در مقابل بیماری فراموشی سالخوردگی این است که از همین امروز شروع کنید.
خبر خوب: انسان ها بیشتر و بیشتر عمر می کنند؟خبر بد: این به آن معناست که تعداد بیشتری از انسان ها در سال های بعد به دمانس (از دست دادن حافظه) دچار می شوند. اما شما می توانید با استفاده از این راهنما و به کار گرفتن نکته های موجود در این مطلب از ابتلا به فراموشی فرار کنید.


● سالم زندگی کنید، آلزایمر نگیرید

مهم ترین نکته درباره محافظت از مغزتان در مقابل بیماری فراموشی سالخوردگی این است که از همین امروز شروع کنید. درست است که بیماری فراموشی سالخوردگی و سایر مشکلات حافظه ای (مثل آلزایمر) از ۶۰ سالگی به بالا شروع می شود اما شما برای محافظت از مغزتان باید از همین حالا اقدامات لازم را شروع کنید. شیوه زندگی امروز شما نقش مهمی را در وضعیت آینده شما ایفا می کند. استفاده از موادمخدر و برخی داروها، کلسترول بالا و بی تحرکی و نداشتن ورزش کافی مسائلی است که احتمال ابتلا به فراموشی را افزایش داده و سن ابتلا به آن را کاهش می دهند.


● از جوانی باید مراقب مغزتان باشید

شاید فکر کنید برای جلوگیری از دچار شدن به بیماری های حافظه ای هنوز خیلی وقت دارید اما مطالعات پزشکان انجمن ملی بیماری های اعصاب انگلستان نشان داده، اولین نشانه های کاهش عملکرد نوون های عصبی و سرعت و انتقال رشته های عصبی حدود ۳۰ سالگی شروع شده و در ۴۰ سالگی آرام آرام تخریب سلول های مغزی آغاز می شود. البته فراموشی اتفاق عجیبی در انسان نیست و همه انسان ها برخی مسائل را از خاطر می برند و این یک اتفاق طبیعی است. اما بیماری فراموشی حالتی است که در آن فرد تقریبا همه چیز را از یاد می برد و ذهن او مثل تخته سیاهی می شود که هرچه روی آن بنویسد، فوری پاک می شود.


● ورزش های عضلانی مغزی

راه های دیگری هم برای حرکت دادن مغز وجود دارد؛ در مطلب زیر ما راه هایی برای فعالیت مغز و حفظ آن از خطرات آینده را به شما پیشنهاد می دهیم:
برای مدت ۱۵ دقیقه با سرعت نسبتا بالا، یعنی سرعتی که در آن نتوان به راحتی صحبت کرد، پیاده روی کنید. مطالعه ای که در ژاپن انجام گرفته نشان داده افرادی که هر روز پیاده روی می کنند یا می دوند کمتر احتمال دارد به آلزایمر مبتلا شوند. در دقیقه پنجم دویدن از دوستانی که همراه تان هستند، بخواهید این کلمات را با صدای بلند برایتان بخوانند: خسته، عضله، پیروزی، دونده، تناسب اندام، سرعت، ریه ها، تمرین کردن، آسیب دیدن، تردمیل، تعریق، خستگی، رکورد، سریع، لاغرتر، پایان، با سرعت هرچه تمام تر، کربوهیدرات، ضربان قلب، منطقه، استراحت و مسابقه.بعد از آنکه پیاده روی کردید سعی کنید تمام لغاتی را که به شما گفته شده را به خاطر بسپارید.


● ماهیچه های مغزتان را ورزش دهید

قطعا متوجه شدید، هرقدر بدنتان سالم تر باشد احتمال سلامت مغز شما در آینده بیشتر خواهد شد. اما یک راه دیگر هم برای بیمه کردن مغزتان وجوددارد. فکر کنید که مغز هم یک ماهیچه در بدن شماست، چطور سلامت دیگر ماهیچه ها را حفظ می کنید؟ با به کار گرفتن آنها، همین کار را درباره مغزتان هم انجام دهید هرقدر بیشتر از مغزتان کار بکشید احتمال ضعف و بیماری آن کمتر می شود نتایج مطالعه ای که در نشریه «نورولوژی» به چاپ رسیده نشان می دهد، افرادی که حداقل ۹ سال تحصیلات تکمیلی دارند و شغل شان به پژوهش و مطالعه وابسته است، ۸۰درصد از افرادی که کمتر از ۵ سال تحصیلات تکمیلی دارند و شغل آنها به پژوهش و مطالعه وابسته نیست به بیماری های دمانس و آلزایمر مبتلا می شوند. نکته جالب دیگر هم اینکه مطالعات در هلند و بلژیک نشان داده، افرادی که شغل های پیچیده ای دارند، به خصوص آنهایی که کارشان نظارت بر دیگران و مدیریت است و کارشان نیازمند چالش های ذهنی است، کمتر از افراد دیگر به فراموشی دچار می شوند. پس تا می توانید از ذهنتان استفاده کنید، بخوانید و بعد آنچه را که خوانده اید برای خودتان تکرار کنید، از تخیلات خودتان بنویسید، نقاشی کنید و بازی های ذهنی انجام دهید.


● مغز سالم در گرو قلب سالم

خوشبختانه شما می توانید کارهای زیادی برای کمک به مغزتان انجام دهید، برای مثال هر اقدامی که به تقویت قلب شما بینجامد به مغز شما هم کمک می کند. قلب شما خون را به تمام بدن پمپاژ می کند و اکسیژن را به تمام بافت ها می رساند و طبیعی است که مشکل در کار قلب باعث اختلال در رساندن اکسیژن به بافت ها (و مثلا بافت مغز) و مشکلات بعدی می شود. درباره سایر مشکلات حاشیه ای، باید گفت بر اساس مطالعات انجام گرفته بیشتر افراد جوانی که مبتلا به دمانس، فراموشی و مشکلات ذهنی، اضافه وزن، بیماری دیابت، یا افرادی که دچار سکته مغزی می شوند سه برابر دیگران دچار دمانس یا آلزایمر می شوند. این نکته ها نشان می دهد، شما با رعایت کردن بهداشت، می توانید مانع ابتلای خود به فراموشی در سال های بعد شوید. اگر فشارخون خودتان را پایین نگه دارید و میزان چربی خونتان همیشه در حد مطلوب باشد، همیشه انسانی فعال باشید و به اندازه کافی ورزش کنید و وزنتان را هم در حد طبیعی نگه دارید، احتمال ابتلای خودتان به فراموشی را بسیار پایین خواهید آورد.


● مواظب لثه هایتان باشید

لثه های خونریزی دهنده به معنای افزایش احتمال ابتلا به آلزایمر در آینده است. مطالعات نشان داده، افرادی که دچار مشکلات لثه هستند و بهداشت دهان و دندان را رعایت نمی کنند به احتمال بیشتری در آینده دچار مشکل از دست دادن حافظه و مشکلات شناختی می شوند. رابطه قوی هم میان سلامت لثه ها و سلامت قلب وجود دارد و شاید همین عدم سلامت قلب در افرادی که دچار مشکلات لثه هستند، علت مشکلات حافظه ای در آینده باشد.


● برای مدت یک دقیقه به این لغات نگاه کنید:

جمجمه، حافظه، اولین، تفکر، مغز، مختصر، مسن ترین، آخرین، تعقل، فراموشی، به یاد آوردن، رؤیا، تشخیص، تعلیق، تردید، گم شدن، دلیل، ذهن، کنه، سلول، عجیب، تفکرات، مسن تر. بعد از یادآوری کلمات یک دقیقه سوار دوچرخه شوید و سریع رکاب بزنید، بعد حین رکاب زدن سعی کنید همه لغات را به فاصله بیان کنید. در بار دوم وقتی مشغول رکاب زدن هستید، سعی کنید لغاتی را که با حرف «ت» شروع می شوند را به یاد بیاورید.


● ۵ راه حل که نمی گذارد مغزتان هیچ وقت پیر شود

این ۵ راه حل به شما کمک می کند تا از ماده خاکستری مغزتان علیه پیر شدن محافظت کنید.

قوی دست بدهید:
دست دادن قوی، نشان دهنده قدرت شماست، اما حواستان باشد که این موضوع نشان دهنده احتمال کمتر ابتلای شما به آلزایمر در آینده است. در واقع اگر قدرت دست شما زیاد باشد احتمال کمتری دارد که به آلزایمر دچار شوید. برای آنکه قدرت خود را بسنجید می توانید دمبل هایی به وزن یک دهم وزن خودتان را در هر دست بگیرید و با آنها حرکت کنید. اگر نتوانید ۲۵متر را با این وزنه ها در دست طی کنید، یعنی احتیاج به تمرینات قدرتی دارید.

به مغزتان شوک دهید
بعضی انسان ها سورپرایز شدن را دوست دارند و بعضی نه، اما مطمئن باشید که مغز همه انسان ها سورپرایز را دوست دارد. درواقع مطالعات پژوهشگران دانشکده «برکلی» نشان داده که قرار گرفتن در مقابل یک معما و حل یک مسئله می تواند مانع از تخریب پروتئین های خاص در مغز شود. حل جدول کلمات متقاطع و سودوکو ذهن شما را به چالش می کشد. سپس سعی کنید در کارتان هم تنوع ایجاد کنید و به حل مسائل کاری بپردازید.

سبزیجات بخورید
بهترین کمک تغذیه ای که می تواند به مغزتان بکنید؛ خوردن سبزیجات غنی از فولات و در کل خانواده ویتامین های B است. افزایش فولات در رژیم غذایی باعث کاهش احتمال ابتلا به بیماری های آلزایمر و دمانس می شود. برای همین بهترین کار این است که سبزیجات، ماهی، قهوه و زردچوبه را به رژیم غذایی تان اضافه کنید.

مواظب سرتان باشید
هرگونه ضربه وارد شده به سر می تواند احتمال ابتلا به دمانس در آینده را بالا ببرد. حتی زدن ضربه با سر به توپ (هد زدن) هم ممکن است در آینده باعث افزایش احتمال ابتلا به فراموشی شود. برای همین سعی کنید تا می توانید از سرتان در مقابل هر ضربه یا اتفاقی محافظت کنید.


چندمورد بـرای جلوگیری از بیماری فراموشی

با مصرف ماهی به طور منظم می توانید احتمال ابتلای خودتان به فراموشی در آینده را ۲۰درصد کاهش دهید.
تغییر در شیوه زندگی و انتخاب یک شیوه زندگی مناسب می تواند احتمال ابتلا به فراموشی در آینده را ۵۰درصد کاهش دهد. در سال ۲۰۵۰ بر اساس تخمین سازمان بهداشت جهانی،
۱۱۵ میلیون نفر در جهان از بیماری فراموش رنج خواهند برد.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
ايمپلنت چيست؟

ایمپلنت پین های باریکی هستند که از تیتانیوم خالص سازگار ساخته شده که درون استخوان فک گذاشته می شود.
دندان متحرک، قابل اتصال به این ایمپلنت ها هستند. حدود 3 تا 6 ماه زمان لازم برای رشد و ترمیم استخوان اطراف ایمپلنت است.
هنگام انتخاب ایمپلنت میزان استخوان در دسترس، میزان استحکام استخوان و زمان گذاشتن ایمپلنت در نظر گرفته می شود. اگر استخوان کافی برای گذاشتن ایمپلنت در دسترس نباشد می توان در شرایط خاص مقداری استخوان برگرفته از نقاط دیگر پیوند زد.همچنین بر حسب میزان سختی استخوان انواع پیچ دار و بدون پیچ ایمپلنت انتخاب می شود. ایمپلنت می تواند بلافاصله پس از از دست رفتن دندان و کشیدن آن یا پس از زمان طولانی ترمیم، جایگزین شود. شکل ایمپلنت مانند ریشه دندان طبیعی است. پس از از دست رفتن دندان در صورت عدم جایگزینی سریع با ایمپلنت امکان تحلیل استخوان و کاهش توانایی جویدن و کج شدن دندانهای کناری است. اگر گذاشتن با تاخیر ایمپلنت پیشنهاد می شود ایمپلنت های کوچکتر و استوانه ای به دلیل در دسترس بودن استخوان کمتر استفاده می شود.
مکان گذاشتن ایمپلنت و نوع سیستم مناسب تنها بوسیله معاینه ای که دندانپزشک انجام میدهد با در نظر گرفتن سایر شرایط قابل بیان است. میزان حجم و دانسیته استخوان فک، تعداد و موقعیت و استحکام دندانهای طبیعی فرد، شرایط لثه، شرایط و تعداد دندانهای فک مقابل از عوامل مهم حین معاینه است.


در چه مواردی از ایمپلنت استفاده می شود:

1- فاصله بین دندانهای جلو در اثر از دست رفتن یک دندان بطوری که دندانهای مجاور آن طبیعی باشند.
از دست رفتن دندان می تواند به دلیل پوسیدگی، بیماری لثه و یا تصادفات باشد. اگر دندان در منطقه زیبایی باشد علاوه بر زیبایی سلامتی دندان نیز متاثر می شود. فاصله طولانی بی دندانی باعث رویش دندانهای فک مقابل به این فاصله و جابجایی دندانهای بالا و پایین و از دست رفتن اکلوژن مناسب می شود. عمل جویدن نیز متاثر شده و مفاصل فک پایین در طولانی مدت دردناک می شود.
درمان:
* بریج سه واحدی که مستلزم قربانی کردن دو دندان سالم مجاور است.
* بریجی که به دندانهای مجاور چسبیده ولی عمر آن محدود است.(Maryland Bridge)
* بریج تنها تاج دندان را جایگزین می کند ولی ریشه را جایگزین نمی کند و نیروهای جویدن به استخوان زیرین منتقل نمی شود و و در طول زمان حجم و ارتفاع استخوان کاهش می یابد .
ایمپلنت درمان بهتری است چون هم دندانهای کناری تراش نمی خورند و هم بطور کامل ساختار دندان حفظ می شود و نیروهای جویدن به استخوان منتقل می شود و حجم استخوان بدون تغییر می ماند.

2- فاصله زیاد بین دندان ها در اثر از دست رفتن یک یا بیش از یک دندان بطوری که دندانهای مجاور آن طبیعی باشند.
فاصله بیشتربین دندانها همان اثرات ازدست رفتن یک دندان را بصورت شدیدتر نشان می دهند. عدم زیبایی، مشکلات پخش نیروی جویدن ، درد در مفاصل فک پایین و مشکلات تکلمی از موارد مورد شکایت بیماران می باشد.
درمان:
* بریج های چند واحـدی ( با تراش دندان های پایه کناری ) که تعـداد دندان های پایـه باید متنـاسب با طول بی دندانی باشد.
* پارسیل متحرک که مشکلات تکلمی، جویدن و اجتماعی ایجاد می کند.
* بریج ها یا روکشهای ساپرت شونده با ایمپلنت به تنهایی یا در ترکیب با دندان طبیعی.

3- زمانی که یک یا بیش از یک دندان از انتهای هر قوس دندانی از دست رفته باشد و تنها یک سمت، دندان طبیعی باشد.
از دست دادن دندانهای قوی در عقب قوس دندانی که وظیفه جویدن و آماده کردن غذا برای هضم دارند باعث آسیب به حرکات جویدن می شود. دندانهای باقیمانده به سمت فضای خالی حرکت می کنند و تماس بین دندانها از دست می رود. همچنین دندانهای قوس مقابل نیز به طرف فضا حرکت می کنند و مشکلات مفاصل فک پایین نیز رخ می دهد.
درمان:
درمان فکهای انتهای آزاد سخت می باشد چون تنها در یک سمت دندان وجود دارد.
* پارسیل متحرک فک بالا یا پایین. پارسیل ممکن است به عنوان جسم خارجی احساس ناخوشایندی ایجاد و مشکلات تکلمی و جویدن ایجاد نماید.
* ایمپلنت به عنوان دندان پایه دوم بریج. در حالیکه پایه اول دندان طبیعی است، یا اینکه بریج کلا بوسیله ایمپلنت در هر دو طرف ساپرت شود.

4- زمانی که کلیه دندانهای یک یا هر دو فک از دست رفته باشد.
بی دندانی کامل فک بالا و پایین با هم یا به تنهایی منجر به مشکلات بسیار زیادی می شود. جویدن و صحبت کردن از مشکلات اصلی بیماران بی دندان می باشد. از آنجا که دندان ها که عامل ساپرت عضـلات صورت هستند دیگر وجود ندارد، بیمار حالت صورت مسنی خواهد داشت.
درمان:
* پروتز کامل متحرک. با وجودی که اکثر بیماران مشکلی از لحاظ گیر پروتز در فک بالا به دلیل نیروی مکشی در کام ندارند ولی مشکلات تکلمی و جویدن همچنان باقی است. عدم گیر یا ثبات پروتز فک پایین مشکل اساسی بیماران بی دندان می باشد و با گذشت زمان و تحلیل بیشتر استخوان بدتر هم می شود که تا حدودی با ریلاین پروتز و گذاشتن آستر تا مدتی برطرف می شود. ریلاین کردن متعدد منجر به لق شدن شدید پروتز و سخت تر شدن صحبت کردن و جویدن می شود.
* ایمپلنت بعنوان ثبات دهنده پروتز کامل. برای مثال میله ای که به دو یا چهار ایمپلنت وصل است و باعث گیر مناسب پروتز می شود حتی شش یا هشت ایمپلنت می تواند بعنوان پایه های پروتز ثابت شود.
امروزه می توان حجم کم استخوان را طی عمل بازسازی در شرایط خاص برای پذیرش ایمپلنت آماده ساخت.
بیماری های انعقادی خونی، متابولیک، مخاطی و استخوانی، فاصله کم بین دندان، یا موقعیت نامناسب دندانهای فک بالا و پایین از عوامل محدود کننده در گذاشتن ایمپلنت می باشد.
- کلیه افراد بالغی که دوران رشد را به پایان رسانیده اند، می توانند ایمپلنت بگذارند.
- افراد سیگاری حداقل تا ماههای اولیه پس از گذاشتن ایمپلنت باید سیگار را ترک کنند.
ایمپلنت مانند دندان طبیعی نیاز به رعایت بهداشت و مراقبت دارد.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
چرا بدون کیسه صفرا می توان زندگی کرد؟

شما میدانید که کیسه صفرا دارید،اما آیا میدانید محل آن کجاست وعملکرد آن چیست؟کمی درباره کیسه صفرا و نقش آن در گوارش بدانیم.
آیا میدانید محل قرارگرفتن قلبتان کجاست؟بطور قطع میدانید.
آیا میدانید محل قرار گرفتن مغزتان کجاست؟جواب مثبت است.
در مورد کیسه صفرا چطور؟این یکی از اعضایی است که شما تا زمانی که مشکلی پیش نیامده باشد ، درمورد آن زیاد فکر نمی کنید.
اجازه دهید بعضی از این جاهای خالی را پر کنیم.


کیسه صفرای شما کجا واقع شده است؟

زمانی که کیسه صفرای شما شروع به درد کند ،شما بلافاصله می فهمید که جای آن کجاست.
توماس راگولاــMD,PHD ــ جراح ارشد در انستیتوی اضافه وزن و سوخت و ساز(Bariatric and Metabolic ) کلینیک کلیولند در اوهایو میگوید: "کیسه صفرا در ناحیه یک چهارم بالایی سمت راست شکم قرار دارد".
دکتر راگولا اضافه می کند :"اگر مشکلی وجود داشته باشد، به طور معمول بیمار از درد در این ناحیه شکایت می کند-درست زیر دنده ها- بعضی بیماران تهوع هم دارند.
کیسه صفرا به کبد وصل است ، تقریباّ چهار اینچ (حدود 10cm)اندازه دارد و کشیده یا به شکل گلابی می باشد.


کیسه صفرای شما چه کاری انجام میدهد؟

عملکرد اصلی کیسه صفرا، ذخیره صفرا است که به تجزیه و هضم چربی هایی که می خورید ، کمک می کند.
راگولا میگوید:" کیسه صفرا بخشی از سیستم صفراوی است که به عنوان منبع ذخیره صفرا عمل میکند.کیسه صفرا ،صفرا تولید نمی کند بلکه صفرایی که در حال حاضر توسط بدن استفاده نمی شود را ذخیره می کند".
او می گوید:" کبد صفرا را تولید می کند که از کانالهای صفراوی به کیسه صفرا جاری می شود.بعد از یک وعده غذایی،زمانی که روده کوچک هورمون کوله سیستوکینین را ترشح می کند ،صفرا از کیسه صفرا، آزاد می شود.سپس صفرا به درون روده کوچک جریان می یابد وبه تجزیه چربی ها کمک می کند".ــ برای مثال چیزبرگر بزرگی را که هم اکنون خورده اید.


چرا بدون کیسه صفرا می توان زندگی کرد؟

برای درمان بعضی از بیماری های کیسه صفرا، گاهی اوقات باید با جراحی آن را خارج کرد - اما جای نگرانی نیست - کیسه صفرا عضوی است که بدن می تواند بدون آن زنده بماند.
دکتر راگولا می گوید: "افرادی که تحت عمل جراحی برداشتن کیسه صفرا قرارمی گیرند بندرت مشکلی در رابطه با عملکرد سیستم صفراوی ، دارند".
بدن می تواند از عهده ذخیره سازی صفرای اضافی، برآید واز مجاری صفراوی، برای ذخیره صفرای اضافی، استفاده کند.
راگولا ذکر می کند:"گاهی اوقات ممکن است بعد از جراحی ، مجاری صفراوی کمی متورم شوند که معمولاَ موجب نگرانی زیادی نمی گردد".


چه چیزی ممکن است باعث اشکال در کیسه صفرا شود؟

مهمترین مشکل رایج در کیسه صفرا، سنگهای کیسه صفرا هستند ــ سنگهای کوچکی که از صفرای سفت و سخت شده و کلسترول تشکیل می شوند.
سنگهای کیسه صفرا می توانند مانع خروج صفرا از کیسه صفرا، شوند و مشکلات زیر را بوجود آورند:
- درد شدید بویژه بعد از خوردن غذاهای چرب و خیلی چرب
- یرقان (زرد شدن پوست و چشمها)
- التهاب و تحریک پذیری دیواره های کیسه صفرا
مشکلات دیگری هم ممکن است در کیسه صفرا دیده شود که بسیار نادرند ، از جمله :
- سرطان کیسه صفرا
- سوراخ شدن کیسه صفرا(پاره شدن یا شکاف)
- قانقاریا(سیاه شدن و از بین رفتن نسج کیسه صفرا) در صورتی که خون به میزان کافی به کیسه صفرا نرسد.
- التهاب پانکراس(لوزالمعده) ،در صورت حرکت سنگ های صفراوی از کیسه صفرا وبستن راه مجاری پانکراس توسط این سنگ ها.
گاهی ، مشکلات کیسه صفرا مانند سنگ های صفراوی ،ممکن است هرگز ایجاد درد نکنند. اما این به معنی نبودن اشکال در آن نیست. اگر شما دردی در ناحیه بالای سمت راست شکم، احساس میکنید،بویژه بعد از خوردن غذاهای خیلی چرب،به پزشک مراجعه کنید ومراقب مشکلات کیسه صفرای خود باشید.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
خسته اید یا عصبی آزمایش تیروئید بدهید

تیروئید غده ای کوچک به شکل پروانه در بخشی از گردن (مقابل نای و زیر برآمدگی گلو) است که وظیفه ترشح برخی هورمون های موردنیاز بدن همچون کلسی تونین، تیروکسین و تری یدوتیرونین را برعهده دارد.
اگرچه غده هیپوفیز در مغز اعمال کلی آن را کنترل کرده، با ترشح هورمونی تحریک کننده به نام TSH آن را به انجام وظایفش وامی دارد، گاهی تیروئید به درستی عمل نمی کند و کم کار، پرکار، بزرگ، ملتهب یا حتی سرطانی می شود و در این حین علائمی بروز می دهد که فرد مبتلا را به دردسر و مشکل می اندازد.
اگر چند وقتی است علائم پی آمده را در خود می بینید، از مراجعه به پزشک و درخواست آزمایش غفلت نکنید:

۱ ـ کم کاری
علائم: احساس خستگی مداوم، احساس افسردگی، تنبلی، اشکال در تمرکز، ضعف حافظه و یادآوری، کند شدن حرکات یا واکنش ها، به هم خوردن متابولیسم و سوخت وساز بدن، افزایش بی دلیل وزن به رغم تغییر نکردن رژیم غذایی، خشکی، زبری و خارش پوست، خشکی، زبری و نازکی مو، گرفتگی های پیاپی عضلانی، سردی دست و پا و احساس سرما، یبوست و افزایش میزان خونریزی ماهانه در خانم ها.
دلایل: نقص مادرزادی غده تیروئید، عمل جراحی، ابتلا به بیماری های خود ـ ایمنی مثل «هاشیموتو»، فقر مصرف و کمبود ید.

۲ ـ پرکاری
علائم: تعرق زیاد، بیقراری، اضطراب و تحریک پذیری، شکنندگی ناخن ها، نازکی و ریزش مو، تنش های عصبی، کاهش ظاهرا بی دلیل وزن به رغم کم نشدن یا حتی افزایش خوراک معمول، ضعف عضلات باز و و ران، ابتلا به بی خوابی، فراموشی و ضعف در تمرکز، مشکلات بینایی. تپش قلب و بی نظمی ضربان، اسهال و کاهش میزان خونریزی ماهانه در خانم ها.
دلایل: سابقه خانوادگی، اختلال مادرزادی، استرس بیش از حد در زنان، وجود تومور یا بندرت عفونت ویروسی، مصرف برخی داروها مثل آمبودارون و محلول های لوگول، ابتلا به بیماری های خودایمنی مثل گری وز که موجب افزایش تولید هورمون و بیرون زدگی چشم ها (اگزوفتالمی) می شود.

۳ ـ التهاب توده ای
غیر از به هم خوردن تعادل هورمونی، شایع ترین علامت ابتلا به بیماری های توده ای همچون گواتر، کیست یا تومور سرطانی نیز بزرگی، سفتی یا نرمی بیش از حد غده تیروئید است.
خوب است بدانید تا همین چند سال پیش، اختلالات تیروئید در مردم بسیار شایع و بارز بود، اما افزودن ید به نمک، حداقل فقر کسب ید را تا حد بسیار زیادی جبران کرد.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
علائم پرکاری غدد فوق کلیوی

مشغله های کاری به علت شیوه زندگی و لزوم ایجاد تعادل بین کار و مسئولیت های اجتماعی و وظایف منزل می تواند فشار زیادی روی فرد ایجاد کند و غدد معروف به غدد فوق کلیوی که ما را در طول یک زندگی پراسترس همراهی می کند، پس از مدتی دچار فرسودگی می شود. در این مطلب از نیوزویک به چند علامت نارسایی غدد فوق کلیوی اشاره شده است.


● علایم:

▪ آلرژی
▪ اضطراب و بدخلقی
▪ آرتروز
▪ میل به غذاهای شور و یا شیرین
▪ افسردگی
▪ گرسنگی مفرط
▪ خستگی مفرط
▪ حساسیت چشم به نور
▪ احساس ناتوانی در کنترل استرس های زندگی
▪ ابتلا به سرماخوردگی، آنفلوآنزا و عفونت های دیگر به طور مکرر
▪ بی خوابی
▪ سندروم روده تحریک پذیر
▪ فشار خون پایین
▪ ضعف شدید
▪ علایم مشابه به یائسگی مانند گرگرفتگی، حالت روحی متغیر
▪ تمرکز ضعیف
▪ سوء هاضمه
▪ سندروم پیش از قاعدگی
▪ افت عملکرد سیستم ایمنی بدن
▪ حساس شدن به سرما
▪ احساس کسالت با وجود استراحت کافی
▪ دوره نقاهت طولانی پس از بیماری.

البته این علائم می تواند، نشانه بیماری دیگری نیز باشد بنابراین بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. از طرفی به یاد داشته باشید که نارسایی غدد فوق کلیوی تمام علائم مذکور را در برندارد.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
خیلی پشت میز ننشینید

می گویند اگر می خواهید عمر طولانی داشته باشید، شاد زندگی کنید و کمتر غصه بخورید، تغذیه سالم و سرشار از میوه و سبزیجات داشته باشید و از ورزش یا تحرک بدنی روزانه غافل نشوید، اما گویا عامل کوتاه شدن عمرتان، به شما خیلی نزدیک تر از آن است که بخواهید برای دوری جستن از آن، تلاش های سخت و پیگیرانه در زمینه های مختلف داشته باشید.
بخصوص اگر به واسطه شغل تان محکوم به نشستن پشت میز کارتان هستید، باید به نوعی همزیستی با بلای جانتان؛ یعنی صندلی ای که روی آن نشسته اید، برسید.
قضیه از این قرار است که نتایج یک مطالعه جدید نشان داده افرادی که طی روز کمتر از سه ساعت می نشینند، حداقل دو سال به میانگین طول عمرشان افزوده می شود.
به این دلیل که بی تحرکی و زیاد نشستن نه تنها باعث کاهش فعالیت عضلات پا می شود، بلکه به افزایش قند و کلسترول خون و در نهایت بروز بیماری های قلبی کمک می کند.
گرچه کارمندی و پشت میزنشینی به خودی خود، اسیر شدن در بن بست بی تحرکی است که فرار قطعی از آن ممکن نیست، اما کاهش عوارض ناشی از آن راه هایی دارد.
اولین قدم برای رسیدن به این هدف، انتخاب صندلی و میز متناسب با ساختار فیزیکی کمر، شانه ها و گردن است، به طوری که هنگام کارمجبور نباشید به جلو یا عقب خم شوید.
حتی مچ شما نباید در حالت خمیده قرار گیرد و در زمان استفاده از کامپیوتر و سایر وسایل، مچ باید در امتداد ساعد باشد تا دچار عوارض مزمن در آن نشوید؛ یادتان باشد بازو ها و آرنج ها زمانی آرامش دارد که نزدیک بدن باشد.
از آن مهم تر هر ۴۵ دقیقه تا یک ساعت، از جای خود بلند شوید، چند قدم راه بروید و به گردن، شانه ها، کمر و پاها حرکات نرمشی ظریف بدهید. فقط لازم است که این کار را سه تا پنج دقیقه در هر نوبت انجام دهید.
میز و صندلی کار شما، مکانی است که بیشترین ساعات عمرتان را در همنشینی با آنها می گذرانید، پس این همنشینی را به شکلی مدیریت کنید تا دچار مشکلات و عوارض اسکلتی و عضلانی نشوید و با وارد کردن فشار مضاعف بر بدن، سلامت تان را به خطر نیندازید.
پس روزانه به دفعات از پشت میزتان بلند شوید و فراموش نکنید که حتی اگر ورزش کنید، زیاد سبزیجات بخورید و سیگار نکشید، باز هم در صورتی که هر روز به مدت طولانی یک جا بنشینید، زندگی خود را به خطر می اندازید.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
مواظب ترکیدن آپاندیس باشید

از آپاندیس و آپاندیسیت چه می دانید؟ از علائم و فوریت درمان آن خبر دارید؟ آگاهی های پی آمده را بخوانید تا درباره آن بیشتر بدانید.
به بافت کوچک و کرم مانندی در ابتدای روده بزرگ «آپاندیس» و به التهاب یا عفونت آن «آپاندیسیت» گفته می شود. مردها تا دو برابر بیشتر از زن ها به آن مبتلا می شوند.
عفونت آپاندیس در کودکان کمتر است، اما اثرات پارگی آن خطرناک تر است. در صورت تشخیص دیرهنگام التهاب و آپاندیسیت، عوارض آن رفته رفته بیشتر و بیشتر می شود.
درد ناشی از آپاندیسیت در شکم و از نواحی ناف، به صورت اندک شروع می شود و در حرکتی به سمت راست شکم به سوی قسمت های زیرین و تا نزدیکی جلوی کشاله ران می رود. در این زمان مشخصا می توان مکان دقیق و پردردتر آن را روی زائده آپاندیس حس کرد. درد با سرفه، عطسه، لمس، راه رفتن و حتی تنفس بدتر می شود.
در برخی افراد ممکن است با تهوع، استفراغ، تب خفیف و حتی ناتوانی در دفع گاز معده همراه شود. در صورت مراجعه دیرهنگام به پزشک و انجام اقدامات اورژانسی، فرد مبتلا ممکن است با پارگی آپاندیس، گسترش عفونت در احشاء، ورود سموم به خون و پخش سریع در بدن و در نتیجه تب شدید، گیجی و سردرد، کاهش و از دست رفتن هوشیاری و در نهایت مرگ روبه رو شود.
از هنگام آغاز درد ناشی از آپاندیسیت در منطقه ناف، چهار پنج ساعت وقت دارید که به پزشک مراجعه کرده، از التهاب یا عفونت آپاندیس مطمئن شوید و آن را درمان کنید. درمان آپاندیسیت با خارج کردن آپاندیس عفونی یا ملتهب به دو شیوه لاپاراسکوپی یا جراحی باز انجام می شود.
تشخیص و درمان آن در زنان (به سبب وجود شباهت با تظاهرات بیماری های زنانه) و افراد چاق (به سبب وجود لایه های زیاد چربی) سخت تر است؛ اگر جزو این افرادید بیشتر احتیاط کنید و به دردهای شکمی سریع تر مشکوک شوید.
هنوز درباره زائد بودن یا مفید بودن آپاندیس توافق جمعی میان دانشمندان شکل نگرفته. برخی دلیل وجودی آن را مربوط به مراحل اولیه فرگشت می دانند که اکنون کاربرد خود را از دست داده، و برخی آن را همچون کارخانه تولید باکتری مفید در روده و سبب تقویت این باکتری ها در دستگاه هاضمه بویژه برای مقابله با بیماری هایی چون وبا می پندارند.
هیچ راه دارویی یا پرهیزی برای درمان آن نیست و اقدامات باید به صورت اورژانسی و جراحی صورت گیرد. درمان هر چه زودتر انجام شود خطرات آن کمتراست و بهبود پس از عمل سریع تر و راحت تر به دست می آید.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
پارگی ها و آسیب رباط , تاندون و عضله

حرکت ناشی از انقباض عضلات و انتقال این انقباضات به مفاصل است. هر عضله توسط یک نوار فیبری به نام تاندون به استخوانهای یک سمت مفصل اتصال دارد. کشیدگی های ایجاد شده در عضله یا تاندون آنرا strain می نامیم. پارگی ناشی از کشیدگی چه کامل باشد چه جزئی می تواند در عضله, محلپارگی ها و آسیب رباط , تاندون و عضله اتصال عضله به تاندون یا در داخل تاندون اتفاق بیافتد که همگی اینها را strain می نامیم.پایداری مفاصل مرهون وجود نوارهای فیبری است که استخوانها را به هم اتصال می دهند و حرکات مفصل را در جهتی خاص امکانپذیر و در برخی جهات محدود می کنند این نوارهای فیبری را رباط می نامیم و به کشیدگی یا پارگی رباطها در اثر اعمال فشار یا ضربه هم sprain می گوییم


علل

- این دو صدمه دیدگی هنگامی رخ می دهد که بدن تحت فشار و استرس قرار گیرد. در جریان این فشار عضلات و رباطها در جهتی انقباض یا تحت فشار قرار می گیرند که برای آن جهت خاص یا آن مقدار خاص از نیرو توانایی کافی ندارند و این فشارهای خارج از توان منجر به کشیدگی یا پارگی آنها خواهد شد. فشارهای وارده به بدن می توانند ناگهانی یا بصورت مزمن و در اثر انجام حرکات تکراری و غیر صحیح باشد.


علائم کشیدگی رباط و تاندون , عضله

- درد مهمترین و اولین نشانه این آسیب است که می تواند بروز آسیب را بیان کند. در ورزش و تمرین بروز درد می تواند بدنبال یک حادثه خاص و ناگهانی و یا بتدریج و بدنبال حرکات مکرر و تکراری بصورت تدریجی رخ دهد.
- تورم ناحیه آسیب دیده تقریباً‌ همیشه وجود دارد که ظهور آن می تواند ناگهانی یا بتدریج طی چند ساعت باشد. هرگاه فیبرهای تاندون, رباط یا عضله آسیب ببینند مقداری خونریزی رخ می دهد البته این خونریزی امکان دارد طول بکشد تا بطور واضح زیر پوست مشاهده شود ( کبودی ).
- بخاطر درد و تورم معمولاً عضلات اطراف ناحیه آسیب دیده دچار انقباض ( اسپاسم ) می شوند
- بدن با ایجاد درد, تورم و اسپاسم سبب می شود که از آن ناحیه کمتر استفاده شود تا روند بهبودی آن زودتر رخ دهد


چه موقع به پزشک مراجعه شود

- معمولاً در کشیدگی های عضله و رباط درد طی 2-1 روز اول کمی تشدید می شود و بعد به سمت بهبودی می رود. چنانچه بعد از استفاده از داروهای ضد درد یا انجام حمایتهای اولیه از محل آسیب ( بالا نگه داشتن محل, یخ درمانی, بانداژ محل و استراحت ) درد بهبود نیافت یا اگر درد شدیدتر شد باید به پزشک مراجعه نمود.
- چنانچه در اطراف مفاصل بزرگ ( زانو, ران, آرنج و مچ دست ) بتدریج تورم ایجاد شود هم لازم است به پزشک مراجعه شود.
- چنانچه مشکوک به شکستگی استخوان یا دررفتگی مفصل هستید.
- چنانچه به دنبال آسیب دچار بی حسی و گزگز شده اید. ( بررسی آسیب عصبی )
- چنانچه ناحیه صدمه دیده سرد یا دچار تغییر رنگ شده است ( بررسی آسیب عروقی )


معاینات و بررسی ها

- در مورد مکانیسم پرسیده شود که در اثر اصابت ضربه بوده یا مقاومت در برابر کشش یا ... .
- معاینه کامل محل آسیب از نظر حس, حساسیت در لمس و کبودی و تورم و ... .
- بررسی مفصل بالا و پائین محل آسیب دیدگی
- شاید برای رد شکستگی همراه انجام رادیوگرافی توصیه شود. رادیوگرافی از بافت نرم ( عضله, تاندون, رباط ) تصویری نمی دهد.
درمان کشیدگی های رباطی , تاندونی و عضلانی


· مراقبت های اولیه در خانه :

- استراحت به ناحیه آسیب دیده
- سرما درمانی با یخ در محل آسیب : کمک به کاهش تورم و اسپاسم می کند
- بانداژ کردن محل آسیب با باندهای نواری و کشی: به کاهش تورم کمک می کند
- بالا نگه داشتن محل آسیب بالاتر از سطح قلب.
- استفاده از داروهای ضد درد ( استامینوفن ) و ضد درد, ضد التهاب ( ایبوبروفن )


· درمان پزشکی :

- گاهی بر حسب تشخیص پزشک برای کشیدگی های شدید و پاره شدگی ها استفاده از آتل لازم است
- چنانچه پاره شدگی کامل در عضله یا رباط داشته باشیم جراحی لازم می شود


پیشگیری

- گرم کردن کافی ( حداقل 15 دقیقه ) قبل از ورزش
- انجام حرکات کششی مناسب ( که حداقل 20 ثانیه هر کشش طول بکشد ) بر روی عضلات درگیر در ورزش یا کار مربوطه
- عدم انجام فعالیتهایی که می توانند سبب آسیب شوند و بدن آمادگی آنها را ندارد مثل بلند کردن اجسام سنگین
پیش آگهی
- هدف از درمان کشیدگی ها و پارگی های عضلانی, رباطی بازگشت به وضعیت قبل از آسیب دیدگی است لذا منظور این است که هدف بهبودی کامل است. زمان لازم برای بهبودی بستگی به شدت آسیب دارد. این زمان می تواند از چند روز در پیچ خوردگی مچ پا تا چند ماه در پارگی رباط زانو که جراحی شده است متفاوت باشد.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
صفحه  صفحه 75 از 111:  « پیشین  1  ...  74  75  76  ...  110  111  پسین » 
خانه و خانواده

همه چیز درباره بیماری ها

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti Forums is not responsible for the content of external sites

RTA