انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
خانه و خانواده
  
صفحه  صفحه 82 از 111:  « پیشین  1  ...  81  82  83  ...  110  111  پسین »

همه چیز درباره بیماری ها


مرد

 
هشدارهای بدن را جدی بگیرید

همانطور كه اگر دستگاهی به خوبی كار نكند و دچار مشكلی شود، سیستم‌های هشداری آن شروع به آژیر كشیدن می‌كنند، بدن انسان هم با هر مشكل و بیماری، از خود نشانه‌هایی بروز می‌دهد....
برخی مواقع بدن علائم و نشانه‌هایی ارسال می‌كند كه جنبه هشداری دارند. درد سینه، تنگی نفس و گیجی نشانه‌های شایعی هستند كه همواره در خود یا اطرافیان دیده‌ایم، اما گاهی بعضی علائم را مهم نمی‌دانیم و به آنها توجه نمی‌كنیم، مثلاً درد بدن یا تورم و برآمدگی را مهم نمی‌دانیم.
در این زمینه باید یاد گرفت كه چه زمانی این نشانه‌ها اهمیت دارند و چه وقت نباید به آن‌ها توجه كرد؟ برخی نشانه‌ها واقعاً با مرگ و زندگی ما در ارتباط هستند و توجه نكردن به این هشدارها ممكن است عواقب وخیم داشته و حتی به از دست دادن زندگی ختم شود. با دقت به این نشانه‌ها و اقدام برای درمان، می‌توان از مرگ زودرس پیشگیری كرد. در حقیقت بیشتر مواقع، این نشانه‌ها مورد غفلت واقع شده و منتهی به پایان غمبار می‌شوند. اگر در زمان مناسب به این نشانه‌ها توجه شود، چه بسا بسیاری از زندگی‌ها ادامه پیدا خواهد كرد.

1- اگر وزن شما بدون علت خاصی كم شده یا اشتهای خود را بدون علت از دست داده اید: ممكن است به یك بیماری جدی و مهمی مبتلا شده باشید. البته اگر در رژیم لاغری باشید، انتظار كاهش وزن را داشته باشید، اما اگر وضع تغذیه شما تغییر نكرده و مثل همیشه است و با این حال مجبورید كه كمربند خود را محكم تر ببندید ، امكان دارد كه مشكل جدی پیدا كرده باشید. البته عكس این قضیه هم صادق است.
مثلاً در ابتلا به سرطان تخمدان، مایعات در ناحیه شكم تجمع یافته و انباشته می‌شود و زنان ممكن است فكر كنند كه افزایش وزن پیدا كرده‌اند. همیشه به خاطر داشته باشید، اگر شما در تغذیه خود تغییری نداده اید و سالیان سال در یك محدوده وزنی مشخصی بوده اید و اكنون وزنتان بی‌علت كاهش یا افزایش نشان می‌دهد، حتماً به پزشك خود مراجعه كنید.

2- بریده بریده صحبت كردن، رعشه و فلج، ضعف، كرختی و بی حسی: مورمور شدن و دردهای سوزش آور و گیجی، یكی دیگر از نشانه‌ها است و در صورت مشاهده باید فوراً به مركز پزشكی مراجعه كنید. درمان زود هنگام، ممكن است از صدمه دائمی به مغز پیشگیری كرده و حتی موجب نجات زندگی تان شود. بریده بریده صحبت كردن و عدم توالی در حرف زدن، ممكن است در اغلب موارد جدی گرفته نشود. به هر حال در این شرایط ممكن است لخته خون در رگ‌های مغز به وجود آمده یا دچار خونریزی در عروق خونی شده باشید.

3- مدفوع سیاه: ممكن است نشان دهنده خونریزی از یك زخم در معده یا روده كوچك باشد. هر چند نوع غذایی كه میخوریم بر روی رنگ مدفوع تأثیر دارد، اما مدفوع سیاه و قیری رنگ، بدین معنی است كه در دستگاه گوارشی خونریزی وجود دارد. این علامت می‌تواند نشانه زخم یا حتی سرطان باشد.

4- سر درد همراه با سفتی گردن و تب :یك علامت عفونت حاد میكروبی است كه مننژیت نامیده می‌شود. در این بیماری شما نمیتوانید چانه خود را روی سینه قرار دهید. هنگام ابتلا به مننژیت به درمان فوری با آنتی بیوتیك‌ها برای كشتن میكروبها، قبل از این كه میكروب‌ها روی مغز اثر شدید بگذارند، نیاز است.

5- سردرد ناگهانی، رنج آور و شدیدتر از سردردهایی كه قبلاً داشته اید:ممكن است نشانه‌ای از بیماری باشد، بنابراین لازم است بلافاصله به یك مركز درمانی بروید. هر چند كه التهاب و آسیب عروقی نادر بوده، اما ممكن است در سنین زیر 40 سال هم دیده شود و در صورتی كه درمان نشود، مشكل ساز خواهد بود. اگر شما سر درد شدید دارید احتمال دارد دچار مشكل عروقی مغزی شده باشید. در این موارد خون از عروق متورم شده مغزی كه پوسته رگ آن نازك شده است، به بیرون پاشیده شده و خونریزی مغزی رخ می‌دهد. اگر قبل از پاره شدن رگ بیماری تشخیص داده و فوراً درمان شود، می‌توان زندگی مبتلایان را نجات داد.

6- در زنان خونریزی پس از یائسگی: یك نشانه هشدار دهنده است. برخی زنان به آن توجه نكرده و فكر می‌كنند این موضوع زود گذر است، اما خونریزی بعد از یائسگی نشانه سرطان رحم بوده و در صورت درمان بموقع و سریع درمان پذیر است.

7- در مردان، وجود یك توده در بیضه همراه با وجود برآمدگی در ناحیه كشاله ران یا حتی بدون آن:ممكن است مهم باشد. سرطان بیضه در كسانی شایع تر است كه بیضه‌ها از ناحیه شكم به محل اصلی خود، به شكل طبیعی پایین نیامده اند. در هنگام دوش گرفتن لازم است كه به نشانه‌های مشكوك توجه داشته باشید. اگر توده غیر طبیعی را احساس كردید حتماً به پزشك مراجعه كنید.


● نكته آخر

اگر احساس می‌كنید عضوی در بدنتان درست كار نمی‌كند و نشانه‌های غیر معمول مانند سردرد بسیار شدید می‌بینید و پزشك شما درباره آن جدی برخورد نمی‌كند، به فكر خود باشید و تا پیدا كردن علت و درمان از پا نایستید. به پزشك خود بگویید كه این علامت ممكن است خیلی مهم باشد و از او بخواهید كه علت واقعی آن را برایتان پیدا كند. از او بخواهید آزمایش‌های تكمیلی را برای بررسی بیشتر درخواست كند و همه سعی و كوشش خود را برای سلامتی شما به خرج دهد.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
راه رهایی از سرفه چیست؟

داروهای ضد سرفه هم فقط به طور موقتی علائم آن را کاهش می دهند و خیلی کم روی عفونت، سوزش و تولید خلط در مجاری تنفسی که باعث ایجاد سرفه می شوند، تاثیر می گذارند.


1- آب و مایعات فراوانی بنوشید.

این کار باعث نرم شدن خلط در قفسه سینه شما می شود. اگر سرفه شما در اثر ابتلای به سرماخوردگی یا آنفلوآنزا، به وجود آمده باشد، مصرف زیاد آب و مایعات بهترین راه برای کاهش طول مدت آن است. حداقل روزانه 8 لیوان آب بنوشید. می توانید کمی آب لیمو ترش نیز به آن اضافه کنید.


2- هوای محیط زندگی خود را مرطوب نگه دارید.

هوای خشک باعث خارش گلو و ایجاد سرفه خشک می شود، لذا بوسیله یک دستگاه بخور هوای خانه را مرطوب نگه دارید. هوای گرم و مرطوب، خلط را نرم کرده و راه های تنفسی را باز می کند. اگر کمی هم قطره اکالیپتوس به آب دستگاه اضافه کنید، خلط ها را سریع تر از بین می برد، زیرا ریه ها را تحریک کرده و راه های بینی را پاک می کند.
اگر دستگاه بخور ندارید، روی سرتان یک حوله بیندازید و صورت خود را بر روی یک بخارهای یک ظرف آب جوش بگیرید. چند دقیقه به آرامی زیر حوله نفس بکشید (در اصطلاح بخور دهید) . چند بار در روز این کار را تکرار کنید.


3- عسل بخورید.

در یک بررسی روی کودکان 2 سال به بالا که مبتلا به عفونت دستگاه تنفسی فوقانی بودند، محققان قبل از خواب شبانه 2 قاشق مرباخوری عسل به کودکان دادند. سپس دریافتند که عسل به اندازه داروهای ضد سرفه در کاهش سرفه های شبانه (در خواب) و بهبود کیفیت خواب کودکان موثر بوده است.
بهترین راه برای بهبود گلودرد و سرفه های آزاردهنده این است که عسل را در چای کمرنگ یا آب گرم حل کنید و بنوشید.
اما به یاد داشته باشید که هرگز به کودکان زیر یک سال ، عسل ندهید، زیرا باعث بروز مسمومیت بوتولیسم خطرناک در آنها می شود.


4- از مواد محرک موجود در هوا دوری کنید.

مواد شیمیایی موجود در تمیز کننده ها و ضد عفونی کننده های خانگی و نیز در خوشبو کننده های هوا می توانند مخاط گلو را اذیت کنند، سرفه را بدتر کنند و باعث سوزش چشم ها، گلو و دهان شوند. اگر می خواهید سرفه هایتان بهبود یابد، نباید از مواد شیمیایی پاک کننده با بوی تند و زننده استفاده کنید.

نکته: سیگار نکشید و در جاهایی هم که دود سیگار وجود دارد، توقف نکنید (یعنی حتی در معرض دود سیگار افراد دیگر هم قرار نگیرید).
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
گرفتگی صدایتان را جدی بگیرید

یکی از علل اصلی گرفتگی طولانی مدت صدا سرطان حنجره می باشد.
دکتر علیرضا جعفری، متخصص گوش، حلق و بینی گفت: سرطان حنجره یکی از سرطان های ناحیه سر و گردن است که بیشتر در آقایان دیده می شود، این نوع سرطان تقریبا به ازای هر 8 مرد یک زن درگیر سرطان حنجره می شود. وی افزود: سیگار یکی عوامل مستعد کننده سرطان حنجره است و از علائم سرطان حنجره خشونت صدا یا تغییر حالت صدا است اگر این تغییرات صدا مدت یک ماه طول کشید و بیمار گرفتگی صدایش بیشتر شد باید به یک پزشک معالج رجوع کند بسته به اینکه سرطان حنجره در چه مرحله ای است که درمان برایش صورت بگیرد.
جعفری در ادامه افزود: در مراحل اولیه سرطان حنجره عمل جراحی یا رادیوتراپی به تنهایی موثر هستند اما در مراحل پیشرفته سرطان حتما باید جراحی شود یا رادیوتراپی و گاهی اوقات شیمی درمانی صورت بگیرد. جعفری در پاسخ به اینکه این سرطان بستگی به سن نیز دارد افزود: این سرطان ممکن است در دهه 6 یا 7 زندگی دیده شود و اگر در سنین پایین دیده شد تشخیص زودتر آن خیلی مهم است.
وی اذعان داشت: در بعضی موارد این سرطان به غدد لنفاوی گردن انتشار پیدا کرده و باید با عمل جراحی این غدد لنفاوی برداشته شود و درمان شود البته اگر در مراحل اولیه سرطان حنجره تشخیص داده شود به خوبی به درمان جواب می دهد و بیمار می تواند طول عمر خوب و بهتری داشته باشد.
جعفری گفت: بستگی به میزان گستردگی تومور دارد که ما باید قسمتی از حنجره را برداریم و یا همه ی حنجره را کامل برداریم، اگر همه ی حنجره را کاملا برداریم صدای بیمار کاملا از بین می رود و بیمار باید تا آخر عمر از سوراخی که جلوی گردن او ایجاد شده باید نفس بکشد و برای کسانی که کاملا حنجره آنها برداشته می شود باید یک دستگاه تولید صدا و یا ویبراتور تهیه کنند اما دیگر آن دستگاه نمی تواند طبیعتأ صدای طبیعی را ایجاد کند.
جعفری در پایان گفت: این بیماری دارو و یا درمان خاصی ندارد و یا گاهی اوقات با عمل جراحی یا پرتو درمانی یا شیمی درمانی بهبود یابد و عوامل پیشگیری آن ترک سیگار برای افراد سیگاری است.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
کاربرد طب سوزنی در بیماری های صعب العلاج

با تمامی پیشرفت هایی که دانش پزشکی داشته است هنوز بیماری های بسیاری وجود دارد که یا درمانی نداشته یا بیمار نیازمند مصرف داروهای فراوان و طولانی با عوارض جانبی زیادی است که پاسخ درمانی مطلوبی نیز از آن حاصل نمی شود به این گونه بیماری ها، بیماری صعب العلاج گفته می شود.
یکی از روش های درمانی که می تواند به این گونه بیماران پیشنهاد کرد، طب سوزنی است. طب سوزنی شامل تحریک نقاط ویژه ای در بدن به وسیله سوزن است که با قدمتی چند هزار ساله در دهه های اخیر مورد توجه دانشگاه ها و مجامع علمی دنیا قرار گرفته و امروز در سراسر دنیا بیماران زیادی برای درمان بیماری هایشان بخصوص بیماری های صعب العلاج به این روش درمانی روی آورده اند. سازمان جهانی بهداشت طب سوزنی را برای درمان بیماری های متعددی مورد تائید قرار داده است.


از جمله بیماری های صعب العلاجی که طب سوزنی می تواند به درمان آن کمک کند می توان به این موارد اشاره کرد:

عوارض حسی و حرکتی پس از سکته مغزی، انواع فلج ها، اختلالات بلع و تکلم، مشکلات به دنبال آسیب اعصاب محیطی و نخاع، سردردهای مزمن، سندرم تونل کارپال، پارکینسون، ام اس، تیک های عصبی، اختلالات جنسی، نازایی، یبوست مزمن، جوش های پوستی مقاوم به درمان، بیماری های اعصاب و روان، اختلالات تمرکزی، وزوز گوش، سرگیجه مزمن، عوارض دیابت و....
روش درمانی در هر مورد متفاوت بوده و بر حسب شرایط بیمار نقاط مختلف و متفاوتی انتخاب می شود. گاهی اوقات لازم است همزمان از تحریک نقاط با گرما، لیزر، مغناطیس و... نیز استفاده کرد.
ماساژ پزشکی نیز به عنوان یکی از زیر شاخه های طب سوزنی در بعضی موارد کمک کننده است. طب سوزنی با مکانیزم های مختلف به بازگرداندن توازن ارگان های داخلی بدن کمک کرده و با انجام دوره درمانی بدن به شرایط سلامت خود بر می گردد یا نزدیک می شود.


اما نکاتی که بیماران در انتخاب طب سوزنی برای بیماری های صعب العلاج باید به آن توجه داشته باشند این است که:

۱-از انجام چند جلسه طب سوزنی انتظار معجزه نداشته باشند و دوره درمانی را به صورت منظم انجام دهند تا سیر تدریجی درمان را مشاهده کنند.
۲-توجه داشته باشند که در بسیاری موارد نباید درمان دارویی یا سایر درمان های طب رایج را قطع کنند و از طب سوزنی به صورت مکمل در کنار درمان قبلی خود استفاده کنند.
۳-برای بیماری حادی مانند فشارخون، مشکلات قلبی ـ عروقی و ... طب سوزنی نمی تواند کمک موثری داشته باشد.
۴-طب سوزنی اگر صحیح انجام شود، فاقد درد است.
۵-سوزن های مورد استفاده طب سوزنی یکبار مصرف است و بیماران نگران این مورد نباشند.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
حصبه و علل ایجاد و درمان آن

حصبه چیست؟

حصبه یا تب تیفویید، یک بیماری عفونی است و در اثر میکروارگانیسمی به ‌نام سالمونلا ایجاد می ‌شود.


علایم بیماری حصبه کدام می‌ باشند؟

مبتلایان به این بیماری معمولاً تب دارند. تب می ‌تواند به صورت مداوم باشد.
شایع ‌ترین علامت بیماری حصبه، تب مداوم است وبهترین راه تشخیص آن، کشت خون می باشد.
فرد ممکن است هیچ علامت دیگری نداشته باشد. هم‌چنین ممکن است علایمی مانند پایین بودن سطح هوشیاری، حالت بهت ‌زدگی هم وجود داشته باشد. در مواردی به ‌طور هم زمان اسهال یا یبوست هم دیده می ‌شود.
هم چنین ممکن است درد شکمی منتشر در شکم وجود داشته باشد که خیلی وقت‌ها با آپاندیسیت(التهاب آپاندیس) حاد اشتباه گرفته می ‌شود.
ممکن است مریض سرفه‌های خشکی داشته باشد. خستگی و کوفتگی هم از دیگر علایم است. ولی در حصبه در تمام موارد حتما تب وجود دارد.


علت ایجادکننده و زمینه ساز حصبه کدام است؟

علت بیماری حصبه میکروارگانیسم سالمونلا می ‌باشد که معمولاً از طریق خوراکی وارد بدن می ‌شود (دهانی- مدفوعی) و چنان چه مدفوع بیمار توسط فرد دیگری به صورت غیرمستقیم مثلا از طریق آب وغذای آماده خورده شده باشد، معمولا این حالت پیش می ‌آید.
افرادی که از آب‌های نامطمئن و غیر بهداشتی استفاده می‌ کنند، اگر این آب‌ها با فاضلاب مخلوط شده باشد، باعث ابتلا آنها به حصبه خواهد شد.
البته با توجه به اینکه در سال‌های اخیر مساله ی دفع فاضلاب تقریباً بهداشتی شده است، موارد این بیماری نیز کاهش پیدا کرده است.


راه‌های تشخیص بیماری حصبه کدام است؟

بهترین راه تشخیص، کشت خون است. البته کشت مغز استخوان دقیق ‌ترمی‌ باشد، ولی هم مشکل و هم دردناک است.
هم‌چنین از کشت مدفوع و ادرار هم برای تشخیص استفاده می‌شود.
برای تشخیص می‌توان از گاواژ ترشحات دئودنوم (دوازدهه) نیز استفاده کرد، ولی متداول ‌ترین روش کشت خون است.
تست ویدال در تشخیص بیماری حصبه در شرایط کنونی ارزش کم ‌تری دارد و جایگاه خوبی برای تشخیص ندارد.


این بیماری بیشتر در چه سنی دیده می‌شود و آیا جنبه ی ژنتیکی دارد؟

معمولاً این بیماری در سن کودکی و نوجوانی دیده می ‌شود. در جوامعی که آلودگی محیطی بالایی داشته باشند، معمولاً کودکان در اوایل عمربه این بیماری مبتلا می ‌شوند. اگر فردی در بچگی آلوده نشده باشد، به ندرت ممکن است در سنین بالا دچار این بیماری شود.
افراد با HIV مثبت (مبتلا به ایدز ) خیلی مستعد ابتلا به عفونت‌های سالمونلایی هستند و اگر موردی دیده ‌شود که عفونت سالمونلایی تکرار می ‌شود، باید به ایدز مشکوک شویم.
این بیماری جنبه ی ژنتیکی ندارد و میزان ابتلا در دختران و پسران تقریبا یکسان است.


راه‌های درمان بیماری حصبه کدام است؟

این بیماری در اکثر موارد با مصرف آنتی‌بیوتیک خوب می ‌شود. آنتی ‌بیوتیک‌ های مصرف شده در سال‌های اخیر معمولا کلرامفنیکل، کوتریموکسازول و آمپی‌سیلین بوده و متأسفانه در سال‌های اخیر گروهی از میکروارگانیسم‌ها نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ ها مقاومت پیدا کرده‌اند، ‌طوری که دیگر با تجویز این آنتی‌بیوتیک‌ ها بیمار بهبودی کامل پیدا نمی‌کند، لذا از داروی جدیدی به نام سفتریاکسون و سیپروفلوکسازین و... استفاده می ‌شود.
با توجه به اینکه مصرف داروی کلرامفنیکل می‌تواند با ایجاد عارضه کم ‌خونی آپلاستیک همراه باشد، امروزه برای درمان حصبه، کمتر از کلرامفنیکل استفاده می ‌شود.


آیا بعد از درمان، این بیماری مجدداً عود می‌کند؟

در این بیماری امکان عود وجود ندارد، ولی بیمارانی که تحت درمان ناقص قرارمی ‌گیرند، احتمال دارد که ناقل بیماری شده و تا مدت‌ها در مدفوع خود، میکروارگانیسم سالمونلایی را دفع کنند.


عدم درمان به موقع این بیماری ممکن است چه عواقبی به دنبال داشته باشد؟

معمولاً این بیماران اگر درمان نشوند، بعد از حدود یک ماه خود به خود خوب می ‌شوند. ولی در همه ی افراد این گونه نمی ‌باشد و در مواردی، عدم درمان به موقع ممکن است عواقب جدی و حتی کشنده ای در پی داشته باشد.
شایع ‌ترین علامت عدم درمان به موقع حصبه، سوراخ شدن روده می‌ تواند باشد. خونریزی گوارشی هم ممکن است رخ دهد.
در کل هر عارضه‌ای ممکن است به دنبال عدم درمان به موقع بیماری ایجاد شود.


در برخورد با این بیماران و درمان آن چه مشکلاتی وجود دارد؟

قبلاً برای درمان حصبه مجبور بودیم بیماران را بستری کنیم و داروی تزریقی به آنها تجویز کنیم. ولی امروزه با درمان‌های جدید، دیگر نیازی به بستری کردن بیمار نمی‌ باشد و می ‌توانیم با داروهای سرپایی و ارزان و دردسترس، او را درمان کنیم. خوشبختانه هم اکنون مشکل خاصی در رابطه با درمان این بیماران وجود ندارد.


توصیه شما به این بیمار عزیز چیست؟

ایشان باید تمام مسائل بهداشتی را رعایت کنند و با توجه به این که ممکن است بیماری تا حدود یک ماه خود به خود خوب شود، نیاز به درمان خاصی وجود ندارد. ولی چنانچه تب ادامه یافت یا از علامت‌هایی که گفته شد در بچه ی ایشان مشاهده شد، به پزشک متخصص مراجعه کنند و از درمان فرزند خود توسط پزشک مربوطه مطمئن شوند.
دست‌ها را قبل از صرف هر غذایی حتما با آب و صابون بشویید و تمام مسایل بهداشتی را رعایت کنید و از مصرف غذاهایی که امکان آلودگی دارند، بپرهیزید.


توصیه کلی شما در رابطه با این بیماری کدام است؟

با توجه به اینکه این بیماری از راه دهانی- مدفوعی منتشر می ‌شود و فرد را مبتلا می‌ کند، توصیه می‌ شود دست‌ها را قبل از صرف هر غذایی حتما با آب و صابون بشویید و تمام مسایل بهداشتی را رعایت کنید و از مصرف غذاهایی که امکان آلودگی دارند، بپرهیزید. در آخر به توصیه ی سازمان بهداشتی جهانی توجه کنید که عنوان می ‌کند:
- اگر در جایی می ‌خواهید چیزی بخورید، بهتر است آن را بجوشانید و بعد مصرف کنید.
- اگر امکان جوشاندن آن مواد وجود ندارد، بهتر است که آنها را بشویید و مصرف کنید.
- اگر امکان شستن آن مواد وجود ندارد، بهتر است پوست آنها را بکنید و بعد مصرف کنید.
- در نهایت اگر امکان پوست کندن آن مواد وجود ندارد، بهتر است از مصرف آن صرف نظر نمایید.
به عنوان مثال در بهار و تابستان که مردم از توت استفاده می ‌کنند، چون در مصرف این میوه موارد بهداشتی گفته شده رعایت نمی ‌شود، معمولاً به دنبال مصرف توت، اسهال ‌های شدید و ناراحتی‌ های گوارشی پیش ‌می ‌آید.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  ویرایش شده توسط: pixy_666   
مرد

 
اسهال خونی خطرناک است؟

اسهال خونی عبارت است از التهاب پوشش داخلی روده بزرگ و علائمی از قبیل اسهال و تب دارد. اسهال خونی علل مختلفی دارد. در این مقاله دو دلیل بروز اسهال خونی، یعنی بیماری التهابی روده و دوم یک باکتری به نام شیگلا را بررسی می کنیم.
اسهال خونی شایع ترین نشانه بیماری های التهابی روده است که در صورت درمان نشدن و یا اقدام به خوددرمانی در درازمدت باعث ابتلا به سرطان روده بزرگ می شود.
بیماری های التهابی روده باعث تحریک روده بزرگ می شود و شامل دو نوع بیماری کرون و کولیت اولسروز است که هر کدام نوع خاصی از روده را درگیر می ‌کند.
شایع ترین نشانه بیماری التهابی روده ،علائم گوارشی مانند اسهال خونی، درد شکم، بی اشتهایی و کم خونی است اما در 10 درصد موارد ممکن است بیمار قبل از بروز علائم گوارشی دچار درد و تورم مفاصل مختلف بدن خصوصاً در ناحیه گردن و کمر شود.
علت اصلی بیماری های التهابی روده هنوز مشخص نشده، اما نظریه هایی در خصوص ارتباط استفاده از مواد افزودنی در غذاها وراثت و خودایمنی بودن این بیماری وجود دارد که هنوز به اثبات نرسیده است.
در کولیت اولسروز تمام سطح مخاط روده بزرگ درگیر است، اما در بیماری کرون فقط قسمت هایی از روده به صورت عمقی دچار التهاب است و بنا به نوع بیماری، وسعت ضایعه و طول مدت بیماری، باید درمان دارویی یا جراحی صورت گیرد.
بیمارانی که به مدت بیش از 10 تا 15 روز دچار اسهال خونی هستند، به هیچ وجه نباید اقدام به خود درمانی و استفاده از داروهای ضد اسهال کنند.
کم خونی، سوء تغذیه، احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ از عوارض عدم درمان بیماری التهابی روده است و بیماران باید با مراجعه به متخصص، برای انجام کولونوسکوپی و تشخیص و درمان بیماری های التهابی روده اقدام کنند.


اسهال‌ خونی‌ ناشی از باکتری‌ (شیگلوز)

پس از ورود یک نوع باکتری به نام شیگلا به بدن، فرد دچار علائمی از قبیل درد شکمی ‌شدید، تب‌ بالا، استفراغ‌، کاهش اشتها‌، دفع‌ دردناک مدفوع‌ همراه‌ با احساس‌ نیاز فوری‌ به‌ دفع‌ می شود.
در ابتدای بیماری ممکن‌ اسهال‌ آبکی‌ و حجیم‌ باشد و با پیشرفت بیماری، تبدیل به مدفوع‌های‌ مکرر بلغمی‌ خونی‌ و کم‌ حجم‌ شود.
ممکن‌ است‌ بیماران دچار از دست‌ دادن شدید ‌آب‌ و الکترولیت‌ بدن از راه‌ مدفوع‌ و استفراع‌ شوند، لذا مصرف محلول او.آر.اس لازم است.


علایم‌ شایع‌ شیگلوز

- دل‌ پیچه‌
- تب‌
- اسهال‌ شدید
- وجود خون‌، مخاط‌ و یا چرک‌ در مدفوع‌
- تهوع‌ یا استفراغ‌
- دردهای‌ عضلانی‌


راه های انتقال شیگلوز

موثرترین و مهم ترین روش انتقال، به صورت فرد به فرد و از راه مدفوعی- دهانی می باشد. اما گاهی به وسیله غذا، آب، حشرات و اشیای آلوده منتقل می شود.
به طور معمول شیگلا از طریق دهان وارد دستگاه گوارش می شود و با حمله به سلول‌های پوششی روده بزرگ و انتهای روده کوچک، باعث ایجاد زخم مخاطی خونریزی‌دهنده همراه با ترشحات التهابی می‌شود.
آب‌ و غذای‌ آلوده‌ مانند سالاد یا غذاهای‌ دیگر که‌ با‌ دست‌ درست‌ می‌شوند، از عوامل‌ مهم‌ دیگر انتقال‌ آلودگی است‌.
اما انتقال‌ شخص‌ به‌ شخص‌ در اکثر نقاط جهان،‌ عامل اصلی‌ بیماری‌ است‌.


پیشگیری‌ از شیگلوز

- در مناطقی‌ که‌ شیگلوز شایع‌ می باشد، مصرف‌ شیرمادر برای کودک توصیه می شود‌. شیر مادر باعث کاهش خطر شیگلوز علامت‌ دار می شود و شدت‌ آن‌ را در شیرخوارانی‌ که‌ شیر مادر مصرف کرده اند کاهش می‌دهد.
- آموزش‌ رعایت بهداشت فردی در خانواده‌ و آموزش شستشوی دست ها به‌ خصوص‌ بعد از توالت و قبل‌ از تهیه‌ و مصرف‌ غذا.
- سایر اقدامات بهداشت‌ عمومی‌ مانند اصلاح‌ آب‌ و فاضلاب‌، دفع‌ صحیح ‌مدفوع‌ و رعایت‌ بهداشت موادغذایی‌.


تشخیص‌ شیگلوز

برای‌ تشخیص بیماری ممکن‌ است‌ از بررسی‌ آزمایشی‌ و کشت‌ نمونه‌ مدفوع‌ استفاده شود.


درمان شیگلوز

- در بچه‌های‌ مشکوک‌ به ‌شیگلوز، حفظ آب بدن‌ و الکترولیت‌ ها به خصوص مصرف محلول او.آر.اس از مسائل مهم می باشد.
- درمان‌ شامل‌ جایگزینی‌ مایعات‌ از دست‌ رفته‌، مصرف غذای‌ کم‌ حجم‌ و نیز گاهی‌ دارو می‌شود.
- بیمار باید مرتباً مایعات‌ دریافت‌ کند.
باید بیمار را از بقیه‌ جدا کرد و اگر بیمار یک کودک است، تا زمان پاک شدن مدفوع از باکتری نباید اجازه داد کودک به مدرسه برود
- معمولا برای درمان این بیماری، به علت ایجاد عوارض استفاده از آنتی بیوتیک توصیه نمی شود.
- استفاده از کیسه آب گرم یا شیشه‌ آب‌ داغ‌ بر روی‌ شکم‌ میزان درد را کاهش می دهد.
- بیمار جدا از بقیه‌ در بیم
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
درمان سرماخوردگی فوری در یک روز

خوابیدن و استراحت کردن باعث می شود عملکرد سیستم ایمنی بدن شما افزایش یابد و همه توانایی خود را برای مبارزه با ویروس سرما خوردگی استفاده کند.
درد وخارش گلو، سرفه خشک و کوتاه و گرفتگی بینی از علائم رایجی هستند که معمولا" همه ما در هنگام سرماخوردگی از آنها رنج می بریم ، بنابراین طبیعی است که همه ما از این بیماری متنفریم. معمولا" درمان کامل سرما خوردگی حدود ۵ روز طول می کشد اما اگر ما رژیم غذایی و روش زندگیمان را تغییر دهیم می توانیم سریعتر از دست این بیماری ویروسی خلاص شویم.


آب بنوشید :

وقتی بدن ما با سرماخوردگی مبارزه می کند نوشیدن مایعات خیلی اهمیت دارد و به بدن ما خیلی کمک می کند. بنابراین حداقل ۶ لیوان در روز آب بخورید . علاوه بر آب ، از آب میوه ها و آب سبزیجات طبیعی و شیرین نشده نیز می توانید استفاده کنید اما از مصرف نوشیدنیهایی مثل قهوه ، چای سیاه غلیظ و سودا خودداری کنید. زیرا این نوشیدنیها به جای آنکه به بدن شما آبرسانی کنند ، آب بدن شما را کم می کنند. نوشیدن آب زیاد به بدن شما کمک می کند که سموم و مواد زائد را سریعتر دفع کند و باعث می شود که خون و سلولهای شما به خوبی کار کنند.


بخوابید:

وقتی می خوابید و یا استراحت می کنید ، در واقع به بدنتان اجازه می دهید که همه انرژی خود را برای مبارزه با سرماخوردگی بکار گیرد . خوابیدن و استراحت کردن باعث می شود عملکرد سیستم ایمنی بدن شما افزایش یابد و همه توانایی خود را برای مبارزه با ویروس سرما خوردگی استفاده کند. بنابراین حداقل ۸ ساعت در شب بخوابید و علاوه بر آن در طول روز هم حتما" چند خواب کوتاه داشته باشید.


مواد مقوی مصرف کنید:

وقتی بدن شما با سرماخوردگی مبارزه می کند برای اینکه قوی باقی بماند و بتواند درمقابل این بیماری از خود دفاع کند ، به انرژی و غذای مقوی احتیاج دارد.از خوردن غذاهای سرخ شده ، شور ، چرب و شیرین خودداری کنید در عوض از غذاهایی استفاده کنید که سبک و مغذی باشند و هضم آن ها برای بدن آسانتر باشد. برای مثال میوه ها ، سبزیجات ، غلات و پروتئینهای بدون چربی که سرشار از مواد مغذی ، ویتامین ها ، مواد معدنی و فیبر هستند برای بدن بیمار بسیار مفید ند. غذاهای آبدار به درمان سرماخوردگی خیلی کمک می کنند. برای مثال سوپ مرغ با رشته فرنگی برای درمان سریع سرماخوردگی بسیار مفید است. سوپ مرغ دارای خواص غیر التهابی است و حرکت موکوس ها را بطور موقتی تسریع می کند و در نتیجه منجر به تسکین احتقاق(گرفتگی بینی ) و کاهش زمان تماس ویروس با پوشش داخلی بینی می شود.


دارو :

داروهای زیادی برای درمان سرماخوردگی وجود دارد اما پیشنهاد می کنیم که وقتی نشانه های سرماخوردگی آغاز شد شما هر روز ۴ وعده و در هر وعده ۴۰۰ میلی گرم ویتامین سی به همراه آب فراوان مصرف کنید و علاوه بر آن هر ۶ ساعت یکبار یک قرص زینک مصرف کنید.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
یبوست و بی اختیاری ادرار در سالمندان

● یبوست

«یبوست» مشکل شایعی است که در همهٔ سنین دیده می شود. هرچند این مشکل در سالمندی بیشتر است ، ولی باید بدانید که افزایش سن دلیل یبوست نیست ؛ بلکه عوامل مختلفی در ایجاد آن دخالت دارند.مثلاً گاهی بیماری خاصی موجب یبوست می شود ولازم است که برای بررسی علت و درمان بیــماری، به پزشک مراجعه کنید. گاهی نیز مصرف داروها موجب یبوست می شود که در این مورد نیز، باید از پزشک خود سوال کنید. اما در اغلب موارد، شیوهٔ زندگی ما باعث یبوست می شود. پس می توان با توجه به موارد زیر این شیوه را اصلاح و بروز یبوست را کاهش داد:


● عادت غذائی

کم خوردن مواد غذایی حاوی «فیبر» موجب یبوست می شود. در کتاب اول این مجموعه گفتیم که میوه ها و سبزی ها، غلات سبوس داروحبوبات دارای «فیبر» هستند. وقتی که مشکلات دندانی داریم ، جویدن غذا سـخت است بنابراین میوه و سبزی کمتری خورده و دچار یبوست می شویم. درچنین مواردی از سبزی های خرد شده یا میوه های پخته و یا رنده شده می توانیم استفاده کنیم .بنابراین مواد غذایی حاوی فیبر را بیشتر بخورید. این ارزانترین و راحتترین راه درمان یبوست است . گلابی رسیده ، آلو ، توت ، انگور ، گوجه فرنگی ، کاهو و سایر انواع میوه ها وسبزی ها دارای فیبر هستند. همچنین نان جو یا نان کامل گندم که دارای سبوس باشند حاوی فیبر هستند و یبوست را کم می کنند.
افراد سالمند کمتر احساس تشنگی می کنند . اگر فقط زمانی که تشنه هستید آب وسایر مایعات را بنوشید ، مطمئن باشید که مایعات کافی به بدن شما نمی رسد . مصرف کم مایعات نیز موجب یبوست می شود.سعی کنید در طول روز حداقل ۶ تا ۸ لیوان مایعات که بهتر است آب ساده باشد بنوشید. اگر صبح ها بعداز بیدار شدن از خواب یک لیوان آب بنوشید، چند دقیقه بعد روده ها به کار می افتند.چند ساعت قبل از خواب، یک لیوان شیرگرم کم چربی بنوشید. این کار ضمن تامین مایعات بدن به کار کردن روده هم کمک می کند. همچنین موجب می شود شب راحت تر بخوابید.


● فعالیت بدنی :

افـــرادی که در طول روز تحرک کمی دارند وزیاد می نشینند، معمولاً دچار یبوست می شوند. بنابراین به طور منظم ورزش کنید . نیم ساعت پیاده روی روزانه و یا انجام سایر تمرینات ورزشی به برطرف شدن یبوست کمک می کند.


● زمان اجابت مزاج :

کسانی که به دلایل مختلف اجابت مزاج را به تاخیر می اندازند پس از مدتی دچار یبوست شدید خواهند شد. مثلاً زمانی که برای کاری عجله دارند و یا بیرون از منزل هستند و تمایل به استفاده از توالت عمومی ندارند اجابت مزاج دچار تاخیر می شود. زمانی که نیاز به اجابت مزاج پیدا می کنید ، بلافاصله به توالت بروید . همچنین وقتی اجابت مزاج هر روز در یک ساعت معین انجام شود روده ها عادت می کنند که در همان زمان معین کار کنند.این زمان بهتر است پس از خوردن غذا و ترجیحاً پس از خوردن صبحانه باشد. زمانی را انتخاب کنید که کاری نداشته باشید و بتوانید بدون عجله در توالت بمانید.
اگر از توالت فرنگی استفاده می کنید ، یک زیر پایی به بلندی حدود ۱۵ سانتی متر را در زیر هر یک از پاها، بگذارید . این کار باعث می شود که حالت چمباتمه ایجاد شود و به دفع مدفوع کمک می کند.


● مصرف داروهای مسهل :

اگر داروهای مسهل به طور مداوم مصرف شوند پس از مدتی روده کار طبیعی خود را انجام نداده و یبوست به وجود می آید.بنابراین از مصرف خودسرانهٔ داروهای مسهل خودداری و تنها با تجویز پزشک آنها را مصرف کنید.

▪ موارد زیر باید به پزشک مراجعه کنید:

- اگر به تازگی دچار یبوست شده اید.
- اگر اخیراً عادت اجابت مزاج شما تغییر کرده است . مثلاً تعداد دفعات اجابت مزاج کمتر یا بیشتر شده است ویا مدفوع سفت تر یا شل تر شده است.
- اگر هنگام اجابت مزاج درد دارید.
- اگر درمدفوع شما خون دیده می شود.
- اگرمدفوع شما سیاه رنگ شده است.

درصورت دیدن خون در ادرار به پزشک مراجعه کنید.


● دفع ادرار

مواد زاید و سموم بدن از طریق کلیه ها وارد ادرار می شود. ادرار در مثانه جمع می شود و بــا پر شدن مثانه احساس دفع ادرار ایجاد می گردد.با افزایش سن ، دفع ادرار دچار تغییراتی می شود.

برای مثال :

ـ تحمل نگهداشتن ادرار کمتر می شود.
ـ کار کردن کلیه ها در طول شب هم ادامه می یابد.
ـ عضلات شکم و لگن ضعیف می شوند.
ـ مثانه کاملاً خالی نمی شود.
این تغییرات موجب می شود که :
- نگهداشتن ادرار مشکل تر شود.
- در طول شب چندین بار برای ادرار کردن بیدار شویم.
- دفعات ادرار کردن بیشتر شود.
- احتمال عفونت ادراری و تشکیل سنگ افزایش یابد.

ایــــن تغییرات طــــبیعی احتمال بروز برخی بیماری ها را بیشتر می کند. یکی از این بیماری ها «بی اختیاری ادرار » است.


● بی اختیاری ادرار

▪ آیـــــا به هنگام عطسه، سرفه، خنده، یا حرکت کردن متوجه می شوید که چند قطره ادرار بی اختیار می ریزد؟
▪ آیا زمانی که احساس دفع ادرار دارید، تا رسیدن به دستشویی، نمی توانید خود را نگهدارید؟
▪ آیا ادرارتان قطره قطره می ریزد؟
همهٔ موارد فوق می توانند علائمی از بی اختیاری ادرار باشند. بی اختیاری ادرار می تواند به دلیل عفونت های ادراری، عفونت های زنانگی، بزرگی غدهٔ پروستات، تجمع مدفوع، استفاده از برخی داروها و یا حتی شل و ضعیف شدن عضلات کف لگن و شکم ایجاد شود.
شما با این مشکلات چه می کنید؟
آیا سعی می کنیدکمتر از خانه خارج شوید؟
آیا در مهمانی ها شرکت نمی کنید؟
آیا خوردن آب و مایعات دیگر را کم می کنید؟
در صورت ابتلا به بی اختیاری ادرار ابتدا به پزشک مراجعه کنید تا علت ایجاد کنندهٔ آن درمان شود و مجبور نشوید که به خاطر آن فعالیت های اجتماعی، رفت و
آمدها و مصاحبت با دوستان را کم کنید.
همچنین نوشیدن آب را کم نکنید. زیرا آب کافی برای دفع سموم بدن و جلوگیری از عفونت ادراری و پیشگیری از تشکیل سنگ های ادراری لازم است.
در این جا ما انواع بی اختیاری ادرار و توصیه هایی برای هر کدام از آنها را می گوییم .
عفونت ادراری به راحتی با آزمایش ادرار تشخیص داده می شود.


● انواع بی اختیاری ادرار

بی اختیاری ادرار یکی از سه حالت زیر را دارد:

▪ حالت اول بی اختیاری ادرار:

در این حالت هنگام عطسه، سرفه، خنده و برخاستن از زمین، بی اختیار چند قطره ادرار خارج می شود. این حالت در زن ها خیلی بیشتر است که ممکن است به علت عفونت ادراری ،تغییرات مجرای ادرار با افزایش سن و یا زایمان های متعدد باشد.
▪ توصیه هایی برای حالت اول بی اختیاری ادرار :
ـ این مشکل قابل حل است پس برای برطرف شدن آن حتماً به پزشک مراجعه کنید.
ـ هر ۲ ساعت برای ادرار کردن به توالت بروید.
ـ در طول روز ۶ تا ۸ لیوان مایعات بنوشید.
ـ بعد از ساعت ۸ شب ازنوشیدن مایعات خودداری کنید.
ـ لباس های آزاد و راحت بپوشید.
ـ عضلات کف لگن را تقویت کنید .
ـ مثانه را تقویت کنید.
نوشیدن آب کافی برای جلوگیری از عفونت ادراری لازم است .


▪ حالت دوم بی اختیاری ادرار :

در ایـن حالت احساس ناگهانی و شدید برای ادرار کردن ایجاد می شود. اما قبل از رسیدن به دستشویی ادرار می ریزد.
▪ توصیه هایی برای حالت دوم بی اختیاری ادرار :
ـ این مشکل قابل حل است پس برای برطرف شدن آن حتماً به پزشک مراجعه کنید.
ـ هر ۲ ساعت برای ادرار کردن به توالت بروید.
ـ در طول روز ۶ تا ۸ لیوان مایعات بنوشید.
ـ بعد از ساعت ۸ شب از نوشیدن مایعات خودداری کنید.
ـ لباس های آزاد و راحت بپوشید.
ـ برای داشتن آرامش تمرین کنید .درکتاب چهارم این مجموعه توصیه هایی برای آرامش بیشتر ارایه می شود.
ـ از ورزش های سخت اجتناب کنید.
ـ قهوه، نوشابه های گازدار، غذاهای پرادویه میل نکنید.
ـ مثانه را تقویت کنید.
ـ عضلات کف لگن را تقویت کنید .


● چگونه مثانه را تقویت کنیم؟

برای این کار سعی کنید کم کم مدت زمان بیشتری ادرارتان را نگه دارید.برای شروع هر ۲ ساعت یک بار ادرار کنید. به تدریج سعی کنید این مدت زمان ۲ ساعت را بیشتر کنید.اینکه چقدر این فاصلـه زمانـی را بیشتر می کنید به خودتان بستگی دارد؛ ولی باید درحدی باشد که ادرار نریزد. کم کم این فاصله را به ۳ تا ۴ ساعت برسانید. این تمرین را لازم نیست که شب ها انجام دهید. با انجام این تمرین توانایی مثانه برای نگه داشتن ادرار بیشتر می شود.


● چگونه عضلات کف لگن را تقویت کنیم ؟

▪ تمرین اول : هربار که برای ادرار کردن به توالت می روید، چندین بار به طور ارادی، دفع ادرار را شروع و قطع کنید.
▪ تمرین دوم : ناحیهٔ مقعد را سفت کنید؛ مانند حالتی که می خواهید مانع دفع مدفوع شوید و این حالت را برای مدت ۵ ثانیه حفظ نموده و بعد رها کنید. در طول انقباض نفس خود را حبس نکنید. این کار را چندین بار در طول روز انجام دهید.تکرار تمرین باید در حدی باشد که خسته نشوید. این تمرین را در حالت ایستاده ، نشسته و یا خوابیده می توانید انجام دهید.


▪ حالت سوم بی اختیاری ادرار :

در این حالت مثانه خیلی پر شده است وادرار به صورت قطره قطره به طور غیر ارادی می ریـــزد. زمانی که فرد به دستشویی می رود ادرار به طور کامل خالی نمی شود. این حالت بیشتر در مردها دیده می شود که دلیل آن تنگ شدن مجرای ادرار به خاطر بزرگ شدن غدهٔ پروستات است.
▪ توصیه هایی برای حالت سوم بی اختیاری ادرار :
ـ این مشکل قابل حل است پس برای برطرف شدن آن حتماً به پزشک مراجعه کنید.
ـ در طول روز ۶ تا ۸ لیوان مایعات بنوشید.
ـ بعد از ساعت ۸ شب از نوشیدن مایعات خودداری کنید.
ـ در زمان ادرار کردن عضلات شکم را سفت کنید. سپس به آرامی با دست زیر شکم را به سمت پایین فشار دهید. این فشار به مثانه منتقل شده و به تخلیه ادرار کمک می کند.
برای درمان بزرگی غدهٔ پروستات به موقع مراجعه کنید.سرطان پروستات ممکن است علائمی شبیه بزرگی پروستات داشته باشد.سرطان پروستات اگر زود تشخیص داده شود، درمان می شود.


● بزرگی غدهٔ پروستات

غدهٔ پروستات در مسیر مجرای ادرار همهٔ مردان قرار دارد. با افزایش سن این غده بزرگ می شود و در برخی از مردان مشکلاتی را در ادرار کردن ایجاد می کند.
توجه به علائم و درمان به موقع بزرگی غدهٔ پروستات از ایجاد مشکلات بیشتر و شدیدتر جلوگیری خواهد کرد. اگر هریک از علائم زیر را دارید برای بررسی وضعیت غدهٔ پروستات به پزشک مراجعه کنید:
- بعد از اتمام ادرار، احساس می کنید ادرارتان کاملاً خالی نشده است .
- با فاصلهٔ زمانی کمتر از ۲ ساعت دوباره مجبور هستید برای ادرار کردن به دستشویی بروید.
- هنگام ادرار کردن چند بار ادرار قطع و دوباره شروع می شود.
- نگه داشتن ادرار سخت شده است .
- فشار جریان ادرار نسبت به قبل کم شده است .
- وقتی برای ادرار کردن به دستشویی می روید برای شروع ادرار مجبورید زور بزنید.
- بعد از رفتن به رختخواب چندین بار مجبورید برای ادرار کردن بلند شوید.
- سوزش ادرار دارید.
- ادرار قطره قطره می آید.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
سرطان بیضه چیست؟

مردانه‌ترين سرطان

اگرچه سرطان بيضه مخصوص آقايان است ،اما خانم ها هم بايد در باره آن بدانند چون ممكن است همسر يا پسر آنها در خطر باشند
تومور بيضه در مردان سنين 25 تا 34 سالگي. شايع‌ترين تومور است
يكي از بيماري‌هايي كه هميشه، حتي شنيدن اسم آن هم خوشايند نيست، سرطان است. انواع و اقسام سرطان‌ها را داريم كه از فرق سر تا نوك پاي هر كسي را مي‌تواند مبتلا كند. هر كدام در سن خاصي شايع‌تر هستند و راه‌هاي تشخيص و درمان مخصوص به خود را دارند. ولي در كل تشخيص سريع همه آنها مي‌تواند سير بيماري و روند درمان را كاملا تحت تا‡ثير قرار دهد. در اين مطلب سعي داريم تا حدي با سرطان بيضه، راه‌هاي تشخيص، علايم و درمان آن آشنا شويم.


سرطان بيضه چيست؟

مثل تمام سرطان‌ها، در اينجا هم رشد غيرطبيعي سلول‌هاي بيضه را داريم كه باعث ايجاد بدخيمي در بيضه مي‌شود. تومورهاي بيضه نسبتا غيرشايع هستند و فقط 1 تا2درصد تومورهاي بدخيم مردان را تشكيل مي‌دهند. با اينكه اين تومورها شيوع زيادي ندارند، ولي به علت گرفتار كردن مردان جوان اهميت پيدا مي‌كنند. به‌طوري‌كه تومور بيضه در مردان در سنين 25 تا 34 سالگي، شايع‌ترين تومور است. سرطان بيضه در سمت راست كمي شايع‌تر از سمت چپ است و در‌1‌‌تا2درصد موارد دوطرفه است.‌


عوامل خطر

علت تومورهاي بيضه دقيقا معلوم نيست ولي هم عوامل مادرزادي و هم عوامل محيطي در بروز آن تا‡ثير دارند. از جمله مهم‌ترين عوامل موِثر، كريپتوركيدسيم است كه به معني عدم نزول بيضه به محل طبيعي خود در كيسه اسكروتوم (يا كيسه بيضه) است. در حالت طبيعي بيضه‌ها در دوره جنيني در داخل شكم تشكيل مي‌شوند و سپس مسير خود را به سمت كيسه بيضه طي كرده و داخل آن قرار مي‌گيرند، به طور‌ي‌كه وقتي نوزاد به دنيا مي‌آيد، بيضه‌ها در حين معاينه بايد داخل كيسه بيضه باشند.
اهميت اين موضوع به خاطر اين است كه درجه حرارت اسكروتوم يا كيسه بيضه حدود 1 درجه سانتي‌گراد سردتر از درجه حرارت بدن است و سلول‌هاي حساس اسپرم‌ساز را در دماي خنك‌تر نگه مي‌دارد. اگر بيضه‌ها داخل شكم باقي بمانند، به علت دماي بالاتر، سلول‌هاي اسپرم‌ساز از بين رفته و علاوه بر ناباروري مي‌توانند باعث ايجاد تغيير در سلول‌ها و سرطان شوند! به همين علت براي جلوگيري از خطرات بدخيمي، اگر بيضه‌ها تا سن 1 سالگي به داخل كيسه بيضه پايين نيايند، بايد اين كار با عمل جراحي انجام شود.
عوامل ديگري مثل نژاد هم در ابتلا‌ به اين بيماري موِثرند و مردان سفيدپوست نسبت به مردان سياه‌پوست در معرض خطر بالاتري هستند. كساني كه پدر يا برادر آنها به اين بيماري مبتلا شده‌اند و شغل‌هايي دارند كه درتماس با برخي مواد شيميايي هستند، افرادي كه در معادن كار مي‌كنند و آتش‌نشان‌ها بايد بيشتر مراقب باشند، چون اين عوامل شانس ابتلا به سرطان بيضه را بالا مي‌برند.


علايم ابتلا به سرطان

در ابتداي بيماري كه هنوز سرطان محدود به بيضه است و به اصطلاح متاستاز نداده (يعني به ساير نقاط بدن گسترش نيافته)، اغلب بزرگي بيضه‌ها، وجود توده‌ در بيضه و يا درد بيضه از علايم بيماري هستند ولي با پيشرفت بيماري و با توجه به محل متاستاز، ممكن است علايمي مثل كمردرد، درد زير شكم، درد بيضه‌ها و احساس ناراحتي در آنها و ورم پاها ايجاد شود.
اغلب مردان خودشان با لمس توده و يا ساير علايم گفته شده، متوجه ابتلا به سرطان بيضه مي‌شوند. براي تشخيص سريع اين بيماري تمام مردان بايد پس از سن بلوغ ماهي يك‌‌بار بيضه‌هاي خود را مورد معاينه قرار دهندو بهتر است كه اين كار بعد از يك دوش آب گرم انجام شود چون در اين زمان به علت اثر گرما، پوست اسكروتوم يا كيسه بيضه شل‌تر است و معاينه دقيق‌تر خواهد بود.
در هنگام معاينه بايد از هر دو دست كمك گرفته شود تا هر گونه تورم، توده و يا حتي تغيير درشكل يا اندازه بيضه‌ها مشخص شود. در صورت وجود هر يك از موارد نامبرده شده، بايد سريع به پزشك مراجعه كرد. براي تا‡ييد تشخيص پزشك از آزمايشات و روش‌هاي مختلفي مثل اندازه‌گيري تومور ماركرها (موادي كه در صورت وجود سرطان در خون يافت مي‌شوند و يا مقدار آنها بالا مي‌رود) و يا انجام سونوگرافي از كيسه بيضه مي‌توان كمك گرفت.


درمان‌پذير يا غير قابل علاج ؟

اگر سرطان بيضه زود تشخيص داده شود، در حدود 95درصد ‌مبتلايان، تقريبا بهبود كامل پيدا مي‌كنند. اما در صورتي‌كه اين سرطان تشخيص داده نشود و طول بكشد، به سرعت رشد كرده و به گره‌هاي لنفاوي داخل شكم و سپس به ساير گره‌هاي لنفاوي گسترش پيدا مي‌كند. بيشتر مردان به كمك عمل جراحي و خارج ساختن بيضه، راديوتراپي يا پرتودرماني و در صورت لزوم شيمي درماني و يا تركيب دو درمان از سه درمان فوق، درمان مي‌شوند. در بيشتر موارد قدم اول برداشتن با جراحي است. بعد از آن بر اساس نوع تومور و درجه پيشرفت آن ممكن است علاوه بر جراحي از شيمي درماني براي از بين بردن متاستازهاي غيرقابل كشف استفاده شود.
پس به طور كلي براي اينكه سرطان بيضه قابل درمان باشد، بايد در مراحل اوليه تشخيص داده شود و براي اين تشخيص سريع بايد به نكات زير دقت كرد.
- تمامي نوزادان پسر حتما از لحاظ وجود بيضه داخل كيسه بيضه معاينه شوند و در صورت عدم وجود بيضه، به خاطر بالا بودن خطر سرطان، پي‌گيري دقيق جهت آنها انجام شود.‌
- افرادي كه در خانواده‌شان فرد مبتلا وجود دارد،‌ بيشتر مراقب باشند.
- و در نهايت همه مردان معاينه ماهيانه بيضه را براي خودشان انجام دهند


سرطان علیه مردان

مردان به ویژه در سنین جوانی از آنجا كه بازوی مولد و فعال جامعه محسوب می‌شوند و تاثیر به سزایی بر چرخه اقتصادی و اجتماعی جامعه می‌گذارند اما به همان نسبت بیماری‌ها و نیز از اهمیت و حساسیت برخوردار است. سرطان بیضه یكی از همین مشكلات جسمی مردانه است. شما درباره این بیماری چه می‌دانید؟
سرطان بیضه، شایع‌ترین سرطان تشخیص داده شده در میان مردان جوان بین ۱۵ تا ۳۵ ساله است. سن شیوع این بدخیمی و به موازات آن میزان درمان‌پذیری بسیار زیاد این سرطان، لزوم افزایش دانش عمومی جامعه را در این مورد متذكر می‌شود.


● آمارها چه می‌گویند؟

حداكثر میزان بروز تومور بیضه در حدود ۳۰ سالگی است. در كشورهای اروپایی و آمریكای شمالی در هر یك‌صد هزار نفر جمعیت مردان، بین ۳ تا ۷ نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند، در ایران در سال ۱۳۸۴، تعداد ۵۰۳ به ثبت رسیده است. میزان تشخیص سرطان بیضه در بیشتر مناطق جهان در طی ۲۵ سال اخیر افزایش یافته است، اما خوشبختانه با تشخیص زودتر و درمان‌های مناسب جراحی، رادیوتراپی و شیمی درمانی كاهش چشمگیری در میزان مرگ و میر حاصل از آن مشاهده می‌شود. به طوری كه درصد بهبود كامل فرد مبتلا در بیشتر مراكز در حدود ۹۰ درصد تخمین زده می‌شود. این درصد بالا و قابل توجه را می‌توان یكی از موفقیت‌های برجسته طب در سال‌های اخیر ذكر كرد.


● لزوم آگاهی

در كشور ما به دلیل مسایل اجتماعی و اخلاقی و نوع فرهنگ حاكم و حجب و حیای توده مردم، متاسفانه بیماران در این مورد گاهی احساس شرم كرده و دیر به پزشك مراجعه می‌كنند كه به تبع آن باعث كشف دیرتر بیماری و كاهش شانس درمان قطعی می‌شود. بنابراین باید این آگاهی در سطح جامعه افزایش یابد كه مردان جوان مانند آنچه به زنان در مورد معاینه دوره‌ای پستان آموزش داده شده است، لازم است مراقبت‌ها و معاینات اولیه را به‌طور شخصی انجام دهند.


● بهترین زمان معاینه

بهترین زمان برای معاینه بیضه‌ها و محتویات كیسه بیضه، پس از یك استحمام سبك است. كیسه بیضه و بیضه‌ها و اطراف آن باید به ترتیب و آرام لمس می‌كند و احساس هر گونه عدم تقارن یا سفتی و درد غیرطبیعی باید به سرعت گزارش شود.
در بسیاری موارد در هنگام تشخیص این سرطان، فرد سابقه اخیری از ضربه یا آسیب به كیسه بیضه را ذكر می‌كند اما این شكایت بیش از آن‌كه بخواهد یك عامل سبب‌ساز تومور بیضه باشد، عامل برانگیزاننده توجه فرد برای مراجعه به پزشك است.
در مواردی با پیشرفت بیماری و انتشار آن به غدد لنفاوی شكم و لگن، علایمی مانند تورم شكم و كمردرد نیز بروز می‌كند.


● از تشخیص تا درمان

در صورت شك به وجود توده بیضه، پس از انجام معاینات فیزیكی كامل به وسیله پزشك معالج و اخذ شرح حال و تاریخچه كامل از عوامل خطرزا، اقدام بعدی انجام سونوگرافی كیسه بیضه برای تشخیص دقیق است.
با احراز تومور بیضه عمل جراحی خارج سازی بیضه مبتلا به طور كامل از ناحیه كشاله ران انجام می‌گیرد. مسلما قبل از جراحی، اقدامات تشخیصی دیگر از جمله آزمایش خون و اندازه‌گیری سطح نشانگرهای غده سرطانی مرتبط با بیماری انجام می‌شود.
پس از مشخص شدن نوع آسیب‌شناسی بیماری، بیمار جهت اقدامات كامل‌تر كه ممكن است جراحی یا رادیوتراپی و شیمی درمانی باشد، ارجاع می‌شود.
نكته دیگری كه اهمیت دارد، آن است كه در بعضی از موارد سرطان بیضه، فرد مبتلا، زمینه ناباروری را ممكن است دارا باشد. بنابراین قبل از ارجاع فرد جهت درمان‌های كامل‌تر، انجام آزمایش‌های تعیین وضعیت باروری فرد و در صورت لزوم، ذخیره اسپرم در بانك اسپرم ضروری است. یادآوری این نكته خالی از لطف نیست كه سرطان بیضه از درمان پذیرترین بدخیمی‌هاست و میزان درمان قطعی آن رابطه مستقیمی با زمان تشخیص آن دارد. بنابراین به هیچ وجه نباید نسبت به علایم و مشكلات بیضه و كیسه بیضه بی‌تفاوت بود.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
نگذاريم سل مقاوم شود

چگونه ذرات ريز عطسه و سرفه در روزهاي سرد زمستان مي‌تواند عامل انتقال سل باشد؟
سل يك بيماري مزمن، عفوني و واگيردار است و عامل باكتريايي دارد. اين باكتري به افتخار رابرت كخ - كاشف آن در سال 1882 - به «باسيل كخ» معروف است. بيماري سل قدمتي طولاني دارد و افراد بسياري را در طول تاريخ آلوده كرده و به كام مرگ كشانده است.
با وجود اين سابقه طولاني و با آن كه از اوايل دهه 1980 ميلادي جامعه پزشكي بر ريشه‌كني آن تا سال 2000 متفق القول بودند، ظرف مدت كوتاهي نشانه‌هاي نگران‌كننده‌اي سربرآورد و متاسفانه پيش‌بيني‌ها را با شكست مواجه كرد. اين نگراني‌ها سرانجام سال 1993 به حدي رسيد كه از سوي سازمان جهاني بهداشت در قالب فوريت بين‌المللي اعلان عمومي شد. در واقع در اين مقطع زماني، شيوع ايدز و سلِ مقاوم در برابر دارو مخاطرات جديدي را دامن زد كه اميدها و برنامه‌ها را نقش بر آب كرد. در حال حاضر، مطابق تخمين‌ها سالانه حدود هشت ميليون نفر به تعداد مبتلايان افزوده مي‌‌شود و هم‌اكنون براساس آمارهاي موجود حدود يك سوم ساكنان كره خاكي به باكتري سل آلوده‌اند.


انواع سل

برخلاف تصور رايج، سل تنها منحصر به دستگاه تنفسي و ريه‌ها نيست، بلكه ساير دستگاه‌ها و اعضاي بدن را نيز مورد هدف قرار مي‌دهد. از همين رو به طور عمده سل را به دو دسته سل ريوي و سل خارج از ريه تقسيم مي‌كنند. سل خارج از ريه بسته به اين كه كدام عضو از بدن را درگير سازد به نام همان عضو يا نامي مرتبط با آن شناخته مي‌شود. با اين حال از بين اين دو نوع سل، سل ريوي شيوع بسيار بيشتري دارد و دست‌كم 75 درصد موارد ابتلا به سل را در بر مي‌گيرد.


سل مسري

باز هم بر خلاف تصور رايج، همه سل‌ها مسري نيست. در اين تقسيم‌بندي، تنها سل ريوي، مسري است و البته نه همه موارد سل‌هاي ريوي. در بيماران مبتلا به سل ريوي بايد شرايطي فراهم باشد تا آن بيماران ناقل سل به شمار بروند. اين شرايط خود پاي تقسيم‌بندي ديگري را به ميان مي‌كشد. اگر در خلط بيمار مبتلا به سل ريوي باكتري سل مشاهده شود، به اصطلاح اين بيمار در دسته مبتلايان به سل ريوي خلط مثبت قرار دارد و سل را به ديگران منتقل مي‌كند، اما اگر باكتري سل در خلط بيمار مشاهده نشود، سل ريوي خلط منفي است و مبتلا به آن، بيماري را منتقل نخواهد كرد.


هيولاي سل مقاوم

امروزه به لحاظ دانش و توان پزشكي، سل يك بيماري كاملا قابل درمان است و به همين دليل نبايد فردي در اثر ابتلا به آن جان خود را از دست بدهد، اما با اين حال اگر فردي در دوره درماني خود و بخصوص در مصرف دقيق داروها سهل‌انگاري كند، بيماري‌اش را - كه كاملا قابل درمان است - وارد مرحله‌اي به نام سل مقاوم در برابر دارو خواهد كرد كه مرحله بسيار خطرناكي است؟ زيرا داروهاي موثر بر سل محدود است و به همين دليل سل مقاوم را به اين سادگي‌ها نه مي‌توان در فرد بيمار ريشه‌كن كرد و نه در صورت سرايت به ديگران، مي‌توان بسادگي به درمان اين افراد پرداخت. برخي گزارش‌ها نشان مي‌دهد چنين بيماراني دست‌كم به 18 تا 24 ماه درمان نياز دارند كه در مقطع اوليه بايــــد دو تا ششماه بستري شوند.


علائم سل

مهم‌ترين نشانه ابتلا به بيماري سل، سرفه‌هاي طولاني‌مدت (ابتدا خفيف و پس از حدود سه هفته شديد)، خلط كدر و چسبناك و گاهي خوني در كنار بسياري از علائم شايع سرماخوردگي و آنفلوآنزا مانند احساس ضعف و خستگي، بي‌اشتهايي، تب و لرز، كاهش قابل توجه وزن و... است.


پيشگيري از سل

اساسي‌ترين راه پيشگيري در برابر اين بيماري، تزريق واكسن BC G به نوزادان است كه روشي بسيار موثر بوده و مي‌تواند تا پايان عمر فرد را از ابتلا به سل مصون نگه دارد. اين واكسن سال‌هاست در برنامه واكسيناسيون كودكان ايراني قرار دارد و بايد از جانب والدين كاملا جدي گرفته شود.


چقدر نگران باشيم!؟

درست است كه يك سوم مردم دنيا به باكتري سل آلوده‌اند (هيچ اشتباه تايپي و چاپي در كار نيست، عدد يك‌سوم كاملا درست است!) اما اين به معناي ابتلاي آنها به بيماري سل نيست. خوشبختانه سيستم دفاعي بدن انسان در برابر سل به سرعت واكنش نشان مي‌دهد و به محض ورود باكتري، اين بيماري با تشكيل يك حصار محافظتي آن را به خواب فرو مي‌برد. به اين وضع باكتري، حالت خفته يا نهفته مي‌گويند. در اين مرحله، فرد نيز به هيچ عنوان نسبت به ورود باكتري به بدن و فعاليت‌هاي سيستم ايمني بدن خود آگاهي ندارد، اما به هر حال در 10 درصد اين افراد يا اساسا حصار محافظتي از همان ابتدا تشكيل نمي‌شود يا حصار محافظتي تشكيل شده پس از طي زماني در اثر ضعف سيستم ايمني بدن مي‌شكند و باكتر��~!ذكور بيدار مي‌شود و فرد را به بيماري سل مبتلا مي‌كند. 90 درصد باقي نه بيمارند، نه احساس ناخوشي دارند، نه باكتري را به كسي منتقل مي‌كنند و نه حتي در راديوگرافي ريه علامتي بروز مي‌دهند. اين افراد تنها به تست پوستي سل واكنش نشان مي‌دهند و پاسخ اين آزمايش براي آنها مثبت است. اين آزمايش در واقع براي چنين افرادي تنها نشان مي‌دهد باكتري سل در بدن اين افراد در حالت خفته و نهفته وجود دارد، اما هرگز به معناي بيمار بودن يا ناقل بودن آنها نيست.


رابطه معني‌دار ابتلا به سل و محروميت

اكنون كشورهاي در حال توسعه بيشترين آمار مبتلايان به سل را در سراسر دنيا به خود اختصاص داده‌اند. مطابق تخمين‌ها، 22 كشور دنيا حدود 80 درصد مبتلايان را در خود جاي داده‌اند و تعدادي از اين كشورها در همسايگي ما قرار دارند. اين مسأله مي‌تواند زنگ خطري باشد براي كساني كه به اين كشورها مسافرت مي‌كنند يا كساني كه با اتباع مسافر يا مهاجر اين كشورها در ايران مواجهند. كشورهايي مانند افغانستان، پاكستان، عراق و برخي همسايگان شمالي نيز از جمله چنين كشورهايي به شمار مي‌روند. سلامت نيوز اعلام كرد بيشترين ميزان ابتلا در ميان استان‌هاي كشورمان مربوط به استان‌هاي سيستان و بلوچستان و استان گلستان است.


چگونگي سرايت

مهم‌ترين راه انتقال سل، استنشاق هوايي است كه ذرات ريز عطسه يا سرفه فرد مبتلا به سل ريوي خلط مثبت در آن وجود دارد. اين اتفاق از زمان بروز سرفه و عطسه در چنين بيماراني تا پايان هفته دوم درمان ادامه خواهد داشت و از آن پس ديگر امكان سرايت منتفي خواهد شد به همين دليل، فرد مبتلا به اين نوع سل پس از تشخيص بايد بلافاصله تا زمان رفع امكان سرايت به ديگران در بيمارستان بستري شود؛ البته اين حداقل زمان بستري‌شدن براي پيشگيري از سرايت به ديگران است و ميزان بستري‌بودن در بيمارستان با توجه به شرايط و ميزان پيشرفت اقدامات درماني به تشخيص پزشك معالج است.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
صفحه  صفحه 82 از 111:  « پیشین  1  ...  81  82  83  ...  110  111  پسین » 
خانه و خانواده

همه چیز درباره بیماری ها

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti Forums is not responsible for the content of external sites

RTA