انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
خانه و خانواده
  
صفحه  صفحه 83 از 111:  « پیشین  1  ...  82  83  84  ...  110  111  پسین »

همه چیز درباره بیماری ها


مرد

 
10 بلاي مردانه

چه بخواهيم، چه نخواهيم بعضي از بيماري‌ها مختص مردان است يا بيشتر در بين اين گروه شايع است. هر مردي بايد بداند چه خطراتي در انتظارش است. بيماري‌هاي زير بسيار جدي بوده اما خبر خوب اين‌كه بيشتر آنها قابل پيشگيري‌ است.

1) بيماري‌هاي قلبي: در بعضي از كشورها سكته قلبي عامل يك‌پنجم مرگ‌و‌مير سالانه مردان است. اگر 40 ساله يا بالاتر هستيد، چاقي و اضافه وزن داريد، فشار خون و كلسترول‌تان بالاست، سيگار مي‌كشيد يا سابقه خانوادگي داريد سعي كنيد سبك زندگي‌تان را تغيير دهيد.

2) فشار خون بالا: بسياري از مردان سال‌ها به فشار خون مبتلا هستند بدون آن‌كه خودشان هم متوجه شوند. در تمام اين مدت فشار خون بالا به رگ‌ها آسيب مي‌رساند. چكاپ كامل سالانه را فراموش نكنيد.

3) كلسترول بالا: با توجه به رژيم غذايي مردان، خطر داشتن كلسترول بالا از اوايل 20 سالگي شروع مي‌شود. بنابراين رژيم غذايي سالم داشته باشيد تا هميشه يك قدم از كلسترول پيش بيفتيد.

4) سكته مغزي: چهارمين عامل مرگ‌و‌مير در مردان است ولي بيشتر مردان حتي يكي از علائم آن را نمي‌شناسند. اقدام به موقع كليد نجات است.

5) ديابت: ديابت كم‌كم به مد روز زندگي سالم تبديل شده است، سعي كنيد اين بار از مد روز كاملا عقب بمانيد، پشيمان نمي‌شويد. عوامل به وجود آورنده يا تسريع‌كننده ديابت را بشناسيد و از آنها دوري كنيد.

6) سرطان ريه: بيماري‌اي كه حتي به اسطوره‌ها نيز رحم نمي‌كند. بيشترين آمار مرگ و مير ناشي از سرطان در مردان بر اثر سرطان ريه صورت مي‌گيرد، اما بيشتر آنها قابل پيشگيري است... عجب! هنوز سيگارتان را خاموش نكرده‌ايد؟

7) سرطان روده بزرگ: خبر بد اين‌كه اين سرطان دومين عامل مرگ‌و‌مير ناشي از سرطان در مردان است؛ خبر خوب اين‌كه قابل پيشگيري است و اگر در مراحل اوليه تشخيص داده شود احتمال درمان مردان نسبت به زنان بالاتر است.

8) سرطان پروستات: غده پروستات شايع‌ترين عامل سرطان در مردان است. سالانه 35هزار نفر به اين بيماري مبتلا مي‌شوند كه 70درصد آن در سنين بالاي 65 سال رخ مي‌دهد ولي پژوهش‌ها نشان داده است 60درصد مردان علائم آن را نمي‌شناسند.

9) افسردگي: مردان معمولا اين مشكل را انكار مي‌كنند، اما بيماري افسردگي در مردان بسيار جدي است. خودكشي هشتمين عامل مرگ و مير در مردان است. از آنجا كه نشانه‌هاي آن در مردان با زنان متفاوت است معمولا ناديده گرفته شده و درمان نمي‌شود.

10) آلزايمر: از فراموش كردن مسائل ساده و روزمره مانند شماره تلفن يا اسامي افراد شروع مي‌شود و به مشكلات زباني، خلقي و رفتاري ختم مي‌شود. يك نفر از هر 14 مرد بالاي 65 سال و يك نفر از هر شش مرد بالاي 80 سال به آن مبتلا مي‌شوند.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
شش دشمن ستون فقرات

در داخل هر کدام از مهره ها سوراخ بزرگی وجود دارد. این سوراخها در طول ستون مهره ها مجرایی را تشکیل می دهند که نخاع، یعنی طنابی که از مغز جدا می شود در داخل آن قرار گرفته است. اتصال مهره ها به یکدیگر بسیار دقیق است و آن چنان استحکامی به ستون مهره ها می دهد که وزن بدن را به راحتی تحمل می کند و به چپ و راست؛ جلو و عقب نیز خم می شود، و در همین حال نخاع را که ساختمان عصبی بسیار ظریف و مهمی است، در داخل خود محافظت می کند.

1 - شکم بزرگ :
در این حالت، چون تعادل انحنای کمری یا لوردوز به هم می خورد ستون مهره ها ناچار است انحنای مهره های سینه ای یا کیفوز را بیشتر کند و همین امر به گودی زیاد کمر، قوز پشتی و بر هم خوردن راستای قرار گرفتن سر و انحنای گردنی منجر می شود و درد ایجاد می شود. .....

2 - بد خوابیدن :
وقتی اصول صحیح خواب را رعایت نمی کنید می بینید که صبح روز بعد از شدت درد قادر به بلند شدن نیستید. بهتر است به پهلو بخوابید و بالش شما فاصله شانه تا سر را پر کند. اگر به پشت بخوابید، قوس گردنی شما در صورت مناسب نبودن بالش به جای تمایل به عقب، به جلو می آید و آرتروز گردنی و درد ایجاد می شود. بدون بالش خوابیدن یا بالش کوتاه همان قدر بد هستند که انتخاب بالش بلند. دمر هم نخوابید و اگر مجبورید یک بالش زیر شکم و لگن خود بگذارید تا گودی کمرتان زیاد نشود و محل اتصال مهره آخر کمر به باسن دردناک نشود. تشک شما نباید زیادی نرم یا زیادی سفت باشد.

3 - بغل کردن بچه ها :
بستن حامل هایی که بچه ها را در آن می گذارید به ستون مهره شما فشار می آورد. اگر می خواهید فرزندتان را بغل کنید او را به پهلو تکیه بدهید، یعنی یک پایش جلو و پای دیگر بچه عقب باشد تا وزن او به پهلویتان وارد شود.

4 - نشستن چهار زانو یا دو زانو :
وقتی چهار زانو یا دو زانو می نشینید باعث تخریب غضروف خود می شوید. روی صندلی استاندارد بنشینید و زاویه ١٢٠ درجه را رعایت کنید. قوز به جلو (زاویه کمتر از ٩٠) و یا عمود نشستن راستاها را به هم می زند و بدن ما سعی می کند به عضلات منطقه فشار بیاورد تا در حد ممکن راستاهای طبیعی را حفظ کنند و همین عامل، درد را به وجود می آورد. پا، باسن، پشت و کتف شما باید نقاط تماس هنگام نشستن صحیح باشند.

5 - ایستادن طولانی :
معمولا به دلیل وجود شکم برآمده در چاق ها و یا عضلات ضعیف کمری در لاغرها و از همه بدتر عدم رعایت اصول صحیح ایستادن، به دنبال طولانی ایستادن دردها شروع می شوند. وقتی می ایستید باید یک پا جلوتر از دیگری باشد و پای دیگر ١٥ سانتی متر بالاتر باشد تا فشار وزن تان عملا تقسیم شود. پاها را مرتب با حفظ همین ١٥ سانتی متر از زانو خم کنید تا لوردوز کمری زیاد نشود و درد و خستگی به وجود نیاید. در بعضی مشاغل، داشتن زیرپایی الزامی است.

6 - بلند کردن جسم سنگین :
رعایت اصول بلند کردن اجسام مهم است. جسم را با دست بگیرید. یک پا اهرم و پای دیگر جلو باشد. دست ها به بدن چسبیده باشد و از راستای دست ها نیرو بگیرید نه از کمرتان.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
درباره جراحی افزایش قد چه می دانید؟

بالاخره طاقت نمی‌آورید و ماجرا را جویا می‌شوید، ابتدا از جواب دادن طفره می‌رود و می‌گوید همیشه قدش همین بوده است، اما بالاخره اعتراف می‌كند كه جراحی افزایش قد انجام داده است.
با پیشرفت هر روزه علم، روش‌ها و تكنیك‌های جراحی جدیدی وارد حوزه پزشكی می‌شوند و این موضوع برای خیلی‌ها امیدبخش است. یكی از همین روش‌ها، جراحی افزایش قد است. خیلی از افراد قد كوتاه، جراحی را پایان كابوس كوتاهی‌ قدشان می‌دانند، ولی آیا در مورد جراحی افزایش قد اطلاع دارید؟ آیا می‌دانید هدف از ابداع این روش چه بوده است؟ چقدر از عوارض و مشكلات این نوع جراحی اطلاع دارید؟ آیا تصور می‌كنید برای افزایش استخوان محدودیتی وجود ندارد؟
بسیاری از متخصصان ارتوپد معتقدند خیلی از افرادی كه مراجعه می‌كنند، جزو افراد كوتاه قد به حساب نمی‌آیند. رشد اندام انسان به دو بخش تقسیم می‌شود؛ رشد طولی و رشد عرضی. رشد طولی در دخترها تا حدود چهارده سالگی ادامه دارد، در شانزده سالگی كند شده و بعد از آن بسیار كاهش پیدا می‌كند‌ ولی پسرها تا هجده سالگی رشد طولی دارند كه ممكن است رشدشان تا بیست و دو سالگی تا چند سانتی‌متر نیز ادامه داشته باشد.
به‌طور كلی رشد طولی از سلول‌های رشد كه در انتهای استخوان‌ها قرار گرفته است و ‌صفحه‌ رشد نام دارد، تامین می‌شود كه در دخترها بعد از شانزده سالگی و در پسرها پس از هجده سالگی بسته می‌شود، ولی افزایش رشد عرضی اندام می‌تواند تا چهل و پنج سالگی ادامه داشته باشد؛ زیرا رشد عرضی توسط بافت پوششی استخوانی كه «ضریب» نام دارد، تامین می‌شود، البته نوع فعالیت فرد (فشاری كه در طول روز با توجه به فعالیت، به اندام وارد می‌شود) در افزایش عرضی اندام تاثیرگذار است.


میانگین قد در هر جامعه‌ای متفاوت است

میانگین قد با توجه به نژاد هر ملت متفاوت است. میانگین قد هر جامعه را براساس منحنی رشد ‌- كه سن، وزن، سن اسكلتی و زمانی هر فرد در آن ترسیم می‌شود - و حد متوسط جامعه در نظر گرفته می‌شود. در این صورت اكثریت یا متوسط جامعه در این منحنی قرار می‌گیرند و درصد كمی‌ (كمتر از 5 درصد) در بالا یا پایین منحنی هستند. همچنین با استفاده از منحنی رشد‌ (در هر جامعه‌ای متفاوت است) می‌توان قد افراد را ارزیابی كرد و بلندی یا كوتاهی آنها را سنجید؛ ولی در ایران آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد و در كتاب‌های پزشكی ‌(رفرانس میانگین قد) جامعه آمریكا در نظر گرفته شده است‌ كه در ایران كاربرد ندارد؛ برای مثال در ناحیه شرق آسیا، چین، ژاپن و مالزی میانگین قدشان نسبت به میانگین قد جامعه آمریكا بسیار كوتاه‌تر است.


ژنتیك؛ عامل اصلی و تاثیرگذار

ژنتیك هر فرد مهم‌ترین عامل تاثیرگذار در بلندی یا كوتاهی هر فرد است، البته عوامل محیطی، اقتصادی، اجتماعی و تغذیه نیز موثر است؛ ولی به‌طور كلی 90 درصد عامل ژنتیكی (50 درصد ژن مادر و 50 درصد ژن پدر) قد فرد را تعیین می‌كند. این‌كه بعضی‌ها معتقدند با انجام بازی بسكتبال قد افزایش می‌یابد در بیشتر موارد صحیح نیست و به‌طور دقیق نمی‌توان آن را تضمین كرد. همچنین برای افزایش میانگین قد در منحنی رشد جامعه باید عواملی مانند رژیم غذایی، تغذیه مناسب، ورزش و ... طی دهه‌ها ادامه داشته باشد تا بتوانند تاثیر بگذارند.


شما كوتاه قد هستید؟

وقتی كوتاه بودن قد غیرطبیعی باشد، پاتولوژی یا بیماری تلقی می‌شود. مشكلات هورمونی مانند اختلال و كمبود در غدد رشد، غدد هیپوفیز و غدد تیروئید می‌تواند رشد قد را دچار مشكل كند؛ علائم دیگری نیز دارند، البته با مراجعه به متخصصان غدد می‌توانند كمبود هورمونی را اصلاح كنند. نكته قابل توجه این است كه فرد تا زمانی كه صفحه رشد باز است، مشكل كمبود هورمون را برطرف كند تا رشد طولی‌اش متوقف نشود. دسته دیگر، كسانی هستند كه قد كوتاه دارند، ولی از جنبه‌های دیگر طبیعی هستند كه به لحاظ پزشكی قد كوتاه به حساب نمی‌آیند.


چه كسانی كاندیدای جراحی بلند شدن قد هستند

بسیاری از مردم تصور می‌كنند جراحی افزایش قد جزو جراحی‌های زیبایی است، در صورتی كه كسانی كه عدم نابرابری طولی اندام داشته باشند، برای مثال یك پای‌شان كوتاه‌تر یا بلندتر از پای سالم باشد، برای درمان، جراحی افزایش قد را پیشنهاد می‌كنیم. عوامل ژنتیكی (هنوز علت‌شان مشخص نیست)، تومور، عفونت‌ها، تروما یا ضربه (در شكستگی كه سلول رشد استخوان آسیب ببیند و رشد كافی نداشته باشد) باعث نابرابری طولی اندام می‌شود.
هر قدر نابرابری طولی اندام بیشتر باشد، فرد برای راه رفتن انرژی بیشتری مصرف می‌كند، زیرا مركز ثقل بدن خیلی جابه‌جا می‌شود و انرژی بیشتری از فرد طلب می‌كند. راه رفتن فرد طبیعی به‌دلیل انقباض تعدادی از عضلات اندام تحتانی با كوشش زیادی همراه نیست، از طرفی لگن این بیماران به طرف اندام كوتاه‌تر كج می‌شود؛ اگر این شرایط درمان نشود، لگن در حالت كج و انحراف ثابت می‌شود و به دنبال آن ستون فقرات (ستون فقرات در لگن پایه‌گذاری شده است) انحراف پیدا می‌كند كه با كمردرد همراه است.
در كوتاهی كمتر از پنج سانتی‌متر می‌توان از روش‌های دیگری نیز استفاده كرد. اگر كوتاهی یك یا دو سانتی‌متر باشد، با استفاده از لیفت و كفی در داخل كفش تعادل ایجاد می‌شود و اگر سه تا چهار سانتی‌متر باشد كفی زیر كفش قرار می‌گیرد ‌(یك پاشنه نسبت به پاشنه دیگر بلندتر است)‌ ولی در كوتاهی بیشتر از پنج سانتی‌متر درمان با جراحی توصیه می‌شود. روش جراحی افزایش قد به لحاظ درمانی و زیبایی یكسان است، ولی منطقی نیست كه عضو سالم، تحت جراحی پرخطر با عوارض و مشكلات فراوان قرار بگیرد.


عوارض جراحی افزایش قد

هر عمل جراحی، در هر قسمت از بدن می‌تواند عوارضی به همراه داشته باشد. بیمارانی كه تحت درمان جراحی افزایش قد ‌(به لحاظ درمانی و زیبایی) صورت قرار می‌گیرند باید كنترل دقیق و پیگیری مرتبی داشته باشند.
یكی از عوارض شایع در جراحی افزایش قد احتمال عفونت در ناحیه‌ای كه دستگاه به پوست متصل بوده است (حدود یك سال، این دستگاه از طریق پوست به استخوان وارد می‌شود) كه رعایت بهداشت فرد در اولویت قرار می‌گیرد، در جراحی افزایش قد محدودیتی برای افزایش استخوان وجود ندارد؛ البته باید به تدریج و آرام باشد، ولی اگر عضله بیش از اندازه كشیده شود، سفت می‌شود و محدودیت حركتی در مفاصل ایجاد می‌كند برای مثال، اگر ساق پا را بیش از حد بلند كنند، عضله سه سر ساقی یا تاندون آشیل سفت می‌شود، پا به سمت پایین منحرف شده و نوك پنجه به سمت پایین تمایل پیدا می‌كند. بنابراین برای جراحی بلند كردن، فیزیوتراپی دقیق و كامل تحت نظر پزشك اهمیت ویژه‌ای دارد.
از عوارض دیگر آن، تاخیر در جوش خوردن‌ (اگر استخوان‌سازی به اندازه صورت نگیرد) است كه می‌توان از پیوند استخوانی برای تحریك جوش خوردن استفاده كرد. در این روش از سلول‌های استخوان‌ساز در ناحیه لگن برای ساق و ران پا استفاده می‌كنیم، دررفتگی یا نیمه دررفتگی مفاصل بالا و پایین ران یا ساق پا از دیگر مشكلاتی است كه فرد را درگیر می‌كند، كسانی كه حفره لگن‌شان به اندازه عمق نداشته باشد و یك مفصل ناپایدار در لگن داشته باشند، وقتی قد فرد را بلند می‌كنند، دررفتگی در مفصل ران ایجاد می‌شود. البته پزشك با رادیوگرافی قبل از جراحی، میزان تحمل مفصل ران را بررسی می‌كند.
مشكل دیگر، آسیب‌های عصبی است. وقتی وایرها و پین‌ها را از پوست به استخوان وارد می‌كنند، ممكن است اعصاب آسیب ببیند یا به دلیل افزایش استخوان، رشته‌های عصبی بیش از حد كشیده شوند كه پزشك در ویزیت‌های مكرر عصب‌ها را بررسی می‌كند. در واقع جراحی افزایش قد یك فرآیند طولانی با عوارض نسبتا طولانی و غیرقابل پیش‌بینی است، بنابراین پزشك قبل از جراحی مشكلات و عوارض را با بیمار در میان می‌گذارد، حتی با افرادی كه این عمل را انجام داده‌اند جلسه‌هایی می‌گذارند تا فرد تصمیم منطقی بگیرد.


روش جراحی

در جراحی افزایش قد، در ابتدا استخوان‌ها را شكسته ‌(ران یا ساق پا) و اطرافش را دریل ‌(سوراخ) می‌كنند. البته سعی می‌شود در شكستن كورتكس استخوان ‌(لایه بیرونی استخوان) به مغز استخوان و عروق اطراف صدمه كمتری وارد شود سپس دستگاه مخصوص به نام «الیزاروف» را به‌وسیله پین‌ها و سیم‌هایی به دو سوی استخوانی كه شكسته شده، وصل می‌كنند. این دستگاه دارای پیچ‌هایی است كه هر شش ساعت باید 25 درصد میلی‌متر چرخانده شوند تا استخوان‌ها را از هم دور كنند تا آنها در فضای خالی رشد كنند. نكته مهم این است كه پزشك باید به طور مرتب با رادیوگرافی فاصله دو استخوان را بررسی كند.
گاهی ممكن است استخوان‌سازی به اندازه كافی نباشد، در این صورت فرآیند را متوقف می‌كنند تا استخوان‌سازی صورت گیرد و استخوان‌ها به هم نزدیك شوند سپس ادامه می‌دهند. با توجه به این‌كه فرآیند جراحی افزایش قد طولانی مدت است برای هر یك سانتی‌متر در سن بلوغ، حدود یك ماه و برای سنین بالاتر یك ماه و نیم طول می‌كشد؛ بنابراین در سن بلوغ رشد استخوانی بیشتری دارند و نتیجه بهتری حاصل می‌شود.


گول تبلیغات را نخوریم

با توجه به این‌كه افرادی كه تمایل به افزایش قد دارند، بیشتر در سنین 15 تا 25 سال هستند، تحت تاثیر تبلیغات افزایش قد مانند برچسب، كفی، قرص، آمپول و... قرار می‌گیرند حال آنكه این روش‌ها از نظرعلمی تائید نشده‌اند.


درمان هورمونی

كسانی كه به دلیل هورمونی مشكل كوتاهی قد دارند باید در سن رشد، داروی هورمونی كه پزشك غددشان تجویز كرده مصرف كنند، در غیر این‌صورت صفحه رشدشان بسته می‌شود؛ ولی كسانی كه مشكل غدد ندارند و تنها برای افزایش قد از داروهای هورمونی استفاده می‌كنند، به لحاظ پزشكی توصیه نمی‌شود.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
pixy_666: سرطان بیضه چیست؟
اوخ اوخ
     
  
مرد

 
ناهمگونی چشم‌ها (انحراف چشم)

استرابیسم یا انحراف چشم مشكلی چشمی است كه در آن چشم‌ها وضع ناهمگونی نسبت به یكدیگر داشته و نگاه آنها به جهات مختلف است. این ناهمگونی ممكن است واضح بوده یا آن كه فقط بعضی اوقات بدلیل كم‌خوابی، خستگی و گرسنگی ایجاد شود. به بیان دیگر وقتی هم راستایی دو چشم در جهت یك هدف به هم بخورد، انحراف چشم بوجود می‌آید.
البته در بسیاری موارد استرابیسم جنبه ژنتیكی یا ارثی دارد، اما در موارد دیگر به نقص‌های مادرزادی ساختمان چشم، عصب بینایی و شبكیه باز می‌گردد؛ ولی نكته بسیار مهم در همه این موارد درمان زود هنگام انحراف چشم برای باز گرداندن دید دو چشمی (دید سه‌بعدی كه از طریق آن شخص قادر به دیدن عمق تصاویر اطراف خود است) به كودك است.
دكتر رضا عرفانیان، متخصص چشم و جراح استرابیسم در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: انحراف چشم در كودكانی كه زمینه ژنتیكی این بیماری را دارند چهار تا پنج برابر بیشتر از دیگر كودكان دیده می‌شود؛ اما نكته مهم در درمان این بیماری تشخیص زود هنگام آن است، چراكه استرابیسم اگر زود تشخیص و درمان نشود نه تنها در كودكان به تنبلی چشم منجر می‌شود؛ بلكه بتدریج امكان بازیابی دید دوچشمی در كودك را غیرممكن می‌كند.


چرا چشم‌ها منحرف می‌شود؟

بیماری انحراف چشم یا‌‌ استرابیسم به دلایل مختلفی بوجود می‌آید كه بیشترین دلیل آن مادرزادی بوده و در سنین كودكی دیده می‌شود؛ اما این مسأله به آن مفهوم نیست كه چشم پدر یا مادر كودك باید حتما انحراف داشته باشد، بلكه ژن این بیماری ممكن است از نسل‌های قبل‌تر نیز به كودك منتقل شود.
دكتر عرفانیان با اشاره به این‌كه بیماری‌های مغزی، ضربه و تصادف نیز می‌تواند به انحراف چشم منجر ‌شود، می‌گوید: البته نقص مادرزادی ساختمان چشم، عصب بینایی، ضایعات شبكیه و آب مروارید مادرزادی نیز می‌تواند منجر به كاهش شدید بینایی و در ادامه انحراف چشم كودك شود. با این حال شیوع انحراف چشم در جوامع مختلف 5‌تا‌11 درصد افراد جامعه را درگیر می‌كند.
این جراح استرابیسم اضافه می‌كند: انحراف چشم بین سه ماهگی تا پنج سالگی بروز پیدا می‌كند، اما شایع‌ترین سن بروز آن بین دو تا سه سالگی است كه می‌تواند دائمی یا گهگاه دیده شود، اما در هر صورت تشخیص و درمان سریع آن مانع از بروز تنبلی چشم در كودكان و مهم‌تر از آن از دست رفتن امكان بازیابی دید دو چشمی (دید عمقی) از سوی كودك می‌شود.


اول اصلاح بینایی و انحراف با عینك سپس جراحی

بنابر تاكید متخصصان چشم، نوع درمان در استرابیسم مادرزادی با استرابیسم اكتسابی متفاوت است. انحراف چشم می‌تواند به سمت داخل، خارج یا عمودی باشد كه این موارد هم در درمان موثر است.
همچنین در مواردی انحراف چشم ممكن است بلافاصله بعد از تولد مشاهده شود، اما معمولا در سن بالا‌تر از دو سالگی ایجاد می‌شود كه بیشتر به دلیل عیوب انكساری است كودكانی كه دوربین هستند بیشتر در معرض استرابیسم قرار دارند كه با اصلاح عیوب انكساری از طریق عینك انحراف‌شان درمان می‌شود.
به گفته دكتر ساعدی، مهم‌ترین اقدام درمانی در انحراف چشم فراهم آوردن شرایط دید دو چشمی برای كودك است؛ چرا كه با تاخیر در درمان انحراف و بزرگ شدن كودك، قابلیت بازیابی دید دوچشمی توسط مغز كمتر می‌شود. این متخصص اضافه می‌كند: اگر كودك قابلیت دید عمقی یا سه‌بعدی را از دست بدهد در آینده با محدودیت‌های اجتماعی و شغلی مواجه خواهد شد؛ یعنی قادر به انجام مشاغلی مانند رانندگی، خلبانی و پزشكی نخواهد بود. البته نداشتن دید عمقی همیشه با انحراف چشم همراه نیست، بلكه تنبلی چشم نیز می‌تواند مانع از وجود دید سه‌بعدی در كودك شود. درمان تنبلی چشم چه همراه با انحراف باشد، چه نباشد، طول درمان بیشتری می‌طلبد. حال اگر درمان‌های طبی انجام شود؛ اما انحراف باقی بماند از جراحی استفاده می‌شود.


دقت به چشمان كودك از شش ماهگی

بسیاری از متخصصان چشم معتقدند اگر انحراف چشم بین شش تا ۹ ماهگی مشاهده شود، می‌تواند تحت عمل جراحی قرار گیرد چون مغز به چشم صاف عادت می‌كند و می‌تواند دید سه‌بعدی را احیا كند.
دكتر عرفانیان تاكید می‌كند: تمركز دید كودك از حدود شش ماهگی كامل می‌شود، پس توصیه می‌شود كودكانی كه از نظر بینایی در سلامت نیز به سر می‌برند، طی 6 ماهگی تا یك سالگی تحت معاینه چشم قرار گیرند و معاینه‌های بعدی‌شان نیز بین سه تا سه‌ونیم سالگی و همین طور پیش از ورود به دبستان صورت بگیرد. بی‌شك هر زمان كه والدین متوجه انحراف چشم كودك خود شوند باید برای درمان آن و در نقطه شروع به رفع عیوب انكساری چشم‌ها از طریق عینك یا بستن چشم اقدام كنند.
این متخصص چشم اضافه می‌كند: برخی انواع انحراف چشم در كودك با آموزش روش‌های حركتی چشم به والدین و كودك و فراهم شدن امكان كنترل انحراف چشم برای كودك قابل درمان است البته درمان انحراف چشم‌بسته به نوع، میزان و سن كودك متفاوت است و والدین نباید انتظار درمان‌های مشترك و كوتاه مدت را برای فرزندان‌شان داشته باشند.
نكته مهم در مورد جراحی انحراف چشم آن است كه نتایج این نوع عمل جراحی هیچ‌گاه صددرصد قابل پیش‌بینی نیست و در هر جراحی احتمال تكرار عمل برای رسیدن به اصلاح كامل‌تر وجود دارد. والدین نباید فراموش كنند كه امكان مشاهده انحراف كاذب در كودكان كه پل بینی‌شان پهن‌تر است، وجود دارد؛ اما هیچ نگرانی از بابت این نوع انحراف‌ها كه بسادگی توسط متخصص قابل تشخیص است، وجود ندارد.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
sinarv1: اوخ اوخ
مهمترین عامل خطرش عدم نزول بیضه هاس،نگران نباش...
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
چشمه چشم شما خشك نشود

اگر شما هم از كاهش یا فقدان اشك و رطوبت چشم رنج می‌برید، راه‌حل‌های پیشنهادی را بخوانید.

پلك‌زدن: وقتی به نمایشگر كامپیوتر، تبلت، گوشی همراه، تلویزیون یا حتی كتاب خیره می‌شوید و مدت طولانی در این وضع می‌مانید، كمتر پلك می‌زنید. به همین دلیل چشمانتان خشك می‌شود. پلك‌زدن سبب فشار به غده‌های اشك شده و چشم شما را تر می‌كند. برای حل مشكل، هنگام كار با وسایل فوق، حواستان باشد درست و حسابی پلك بزنید، یعنی پلك بالا و پایین را به هم برسانید و هر 10 دقیقه یكبار، دو ثانیه پلك‌های خود را با فشار ببندید.

عینك آفتابی در برابر باد: باد سبب خشك‌شدن سریع‌تر اشك و نیز كاهش تولید آن خواهد شد. به همین دلیل، چشم‌ها در معرض باد احساس خشكی می‌كنند. برای حل این مشكل در برابر وزش باد نیز از عینك آفتابی استفاده كنید تا دور از اثرات نامطلوب باد مستقیم، به میزان لازم اشك تولید و سطح چشم شما تر شود.

دستگاه بخور: خشكی هوای منزل یا محل كار در خشك‌شدن چشم‌ها موثر است. به همین دلیل از هر طریق كه می‌توانید رطوبت هوایی را كه در فضایی بسته به مدت طولانی در تماس با چشمانتان است، بالا ببرید. برای این‌كار می‌توانید از دستگاه بخور یا حتی یك كتری آب روی بخاری استفاده كنید.

جابه جایی لنز و عینك: در صورت استفاده از لنز حتما با عارضه خشكی چشم مواجه شده‌اید. استفاده بیش از حد از لنز مانع نفس‌كشیدن چشمان‌تان خواهد شد. به همین دلیل هرازگاهی به چشمان خود استراحت دهید و هر چند روز یكبار به جای لنز دوباره از عینك استفاده كنید. اگر لنز برایتان خیلی حیثیتی است و به هیچ‌وجه نمی‌توانید خود را راضی به استفاده از عینك كنید، كمی كوتاه بیایید و به چشمان خود رحم كنید و شب‌هنگام در خانه لنز را كنار بگذارید.

كمپرس گرم: گرما سبب می‌شود چربی سخت‌شده در غدد اشك روان و آزاد شود و به ترشدن چشم‌ها كمك می‌كند. به همین دلیل، اگر برایتان ممكن است كمپرس گرم چشم را خریداری كنید یا خودتان آن را بسازید. بسیار ساده است؛ یك كیسه پارچه‌ای كوچك و بهداشتی بردارید و مقداری برنج خام در آن بریزید. آن را به مدت 20 تا 30 ثانیه درون مایكروفر قرار دهید. سپس خارج كنید و مراقب باشید آنقدر داغ نباشد كه پلك‌هایتان را بسوزاند. حال به مدت 5 تا 20 دقیقه روی پلك خود قرار دهید. این كار را دو بار در روز انجام دهید.

نرمش چشم: براساس پژوهش‌هایی كه در كشور هندوستان انجام شده، افرادی كه به چشمان خود استراحت داده و روزانه به مدت 10 دقیقه چشمان خود را نرمش می‌دهند، 30 درصد كمتر از سایرین به مشكلات چشم از جمله خشكی مبتلا می‌شوند. این نرمش‌ها بسیار ساده‌ و صرفا شامل حركت بالا و پایین چشم‌ها، حركت چپ و راست آنها و چرخاندن آنها درون كاسه چشم است.

اشك مصنوعی: استفاده از اشك مصنوعی بخصوص برای افرادی كه روش‌های فوق جوابگوی آنها نیست، بسیار موثر است. این دارو با ایجاد لایه‌ای روی سطح چشم آن را تر و لغزنده نگاه ‌می‌دارد و مانع خشكی چشمان‌تان می‌شود. اما باید توجه داشته باشید استفاده بیش از چهار بار اشك مصنوعی در روز مستلزم تجویز پزشك است. اگر بیش از این به اشك مصنوعی احساس نیاز می‌كنید حتما موضوع را با پزشك خود در میان بگذارید. ممكن است لازم باشد پزشك از روش‌های درمانی برای حل مشكل شما استفاده كند.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
pixy_666: مهمترین عامل خطرش عدم نزول بیضه هاس،نگران نباش...
چی بگم والا
     
  
مرد

 
طبیعی‌ترین راه‌ها برای آنکه خستگی خانه‌داری را از تن بیرون کنید

خستگی، اسپاسم‌ها و گرفتگی عضلانی و کوفتگی، ازجمله شایع‌ترین عوارض ناشی از فعالیت‌ها و کار روزانه بی‌وقفه است. امروزه بسیاری از خانم‌ها به دلایل مختلف ازجمله شرایط اقتصادی مجبورند همپای همسرشان در فعالیت‌های اقتصادی شرکت کنند و به این ترتیب، بخشی از بار اقتصادی خانواده خود را به دوش بگیرند. این افراد در عین حال، مسئولیت‌ها و وظایفی نیز در منزل دارند که رسیدگی به آنها انرژی باقیمانده‌شان را صرف خود می‌کند.
درنتیجه این افراد پس از مدتی احساس می‌کنند که سرزندگی و شادابی خود را از دست داده‌اند و روز به روز با کاهش توان جسمی نیز روبه‌رو می‌شوند. یکی از ساده‌ترین، کاربردی‌ترین و کم‌دردسرترین روش‌ها برای دوری از این شرایط و افزایش توان و روحیه برای مقابله با مشکلات، استفاده از تکنیک‌ها و متدهای ماساژ درمانی است. این تکنیک‌ها زمانی تاثیرگذاری بیشتری دارند که از آنها در کنار شیوه آروماتراپی استفاده کنید.


اسپاسم‌ را تخلیه کنید

برای تخلیه اسپاسم‌ها و انقباض‌های ناشی از کار روزانه در همان حالتی که روی زمین به پشت دراز کشیدید یا روی صندلی نشسته‌اید، با مشت بسته به عضلات شانه و کتف ضربه بزنید. مراقب باشید که این ضربه نباید خیلی محکم یا خیلی آرام و نامحسوس باشد؛ به این ترتیب پس از آنکه عضلات را گرم و آرام کردید با کمک این ضربه‌ها خستگی و اسپاسم‌ را از بدنتان دور می‌کنید. این تکنیک به ویژه پس از گردگیری و جاروکشیدن خانه با جاروبرقی بسیار موثر است.
نکته:با کمک شمع‌های آروماتراپی که رایحه طبیعی میوه‌ها و طبیعت را دارند نتیجه بهتری از تکنیک‌های ماساژدرمانی می‌گیرید.


خستگی شانه‌ها را به در کنید

برای از بین رفتن خستگی شانه‌ها باید از پشت گوش‌ها شروع کنید؛ برای این منظور کافی است با کمک سرانگشتان‌تان عضلات پشت گوش را ماساژ داده و آرام آرام به سمت شانه حرکت کرده و به کمک فشار سرانگشت‌ها عضلات و ماهیچه‌های شانه را ماساژ دهید و پس از آن، همین تکنیک را تا عضلات آرنج، ساعد و کف دست ادامه دهید. برای ماساژ عضلات پشت گوش، گردن و شانه می‌توانید از فشار سرانگشتان به صورت دورانی استفاده کنید و برای تخلیه خستگی و انرژی‌های منفی از عضلات شانه و ساعد از فشار انگشتان دست کمک بگیرید.


چگونه خودمان را ماساژ دهیم؟

کافی است هر روز 20 دقیقه از زمان‌تان را به این کار اختصاص دهید. برای اجرای این تکنیک‌ها تنها کافی است لباسی سبک و نازک به تن داشته باشید. این تکنیک‌ها را می‌توانید به صورت نشسته روی صندلی یا در حالتی که به پشت دراز کشیدید، انجام دهید.


انرژی‌ پاها را تقویت کنید

برای کاهش میزان خستگی و افزایش میزان انرژی برای پرداختن به ادامه برنامه‌ها و کارهای خانه، کافی است همان‌طور که روی صندلی نشسته‌اید مانند تصویر، یک پا را روی پای دیگر قرار دهید و با کمک انگشت شست برای ماساژ دادن نقاط مختلف کف پا اقدام کنید. اگر حالت درازکش را برای اجرای تکنیک‌ها انتخاب کردید، باید به حالت نشسته درآیید و یک پا را روی پای دیگر قرار دهید تا بتوانید به راحتی تمامی نقاط کف پا و عضلات ساق و ران را با کمک انگشت شست ماساژ دهید. در این حالت می‌توانید از ماساژ فشاری یا ماساژ دورانی بهره بگیرید که به ترتیب، با فشار دادن انگشت و چرخاندن انگشت روی یک نقطه انجام می‌شود.


خستگی دست‌ها را کاهش دهید

برای ماساژ دست‌ کافی است دست‌هایتان را ریلکس و آرام کنید و با کمک فشار سرانگشتان‌تان برای تقویت و کاهش اسپاسم‌‌ها و انقباض‌های ناشی از کار اقدام کنید. بهترین روش برای اجرای تکنیک‌های ماساژ آن است که عضلات دست را از آرنج به سمت سرانگشتان دست ماساژ دهید؛ به این ترتیب با اجرای این تکنیک می‌توانید خستگی را از سرانگشتان دستتان به خارج از بدن هدایت کنید.


عضلات شکم را تقویت کنید

برای اجرای آخرین مرحله ماساژ به پشت دراز بکشید و با کمک هر دو دست، عضلات شکم خود را ماساژ دهید. حتی می‌توانید روی زمین به پهلو دراز بکشید و با کمک فشار انگشت شست و 4 انگشت دیگر خستگی و انقباض‌ را از عضلات خسته پهلو و شکم دور کنید.با کمک فشار انگشت شست و 4 انگشت دیگر خستگی و انقباض‌ را از عضلات خسته پهلو و شکم دور کنید.


با رزماری اسپاسم را مهار کنید

برای تهیه این روغن بهتر است یکی از روغن‌های رزماری، هل یا ریحان را انتخاب کرده و 10 قطره از آن را با 5 قطره از روغن یا عصاره پرتقال مخلوط کنید. انتخاب هر یک از این روغن‌ها بسته به تمایل و علاقه‌تان به عطر و رایحه این روغن‌ها دارد. پس از مخلوط کردن این روغن‌ها می‌توانید از آن برای ماساژ عضلات صورت، گردن و سایرنقاط بدن کمک بگیرید. این روغن‌ها به جهت خواص ویژه‌ای که در خود دارند کمک می‌کنند که علاوه بر تخلیه خستگی و اسپاسم‌های عصبی، انرژی سرشاری نیز به بدن منتقل شود.


20 دقیقه در این آب بخوابید

قرار گرفتن عضلات خسته و منقبض بدن درون این آب، کمک می‌کند تا عضلات به مرور از حالت انقباض و اسپاسم خارج شده و انرژی سرشاری را جذب خود کنند.یکی دیگر از شیوه‌هایی که برای رفع خستگی پس از ساعت‌ها کار روزانه به خانم‌های خانه‌دار توصیه می‌شود، حمام کردن با روغن‌ها و عصاره‌های آروماتراپی است. برای این کار لازم است 10 قطره از روغن یا عصاره ریحان را با برابر آن عصاره یا اسانس نارنج درون آب ولرم وان ریخته و آن را خوب مخلوط کرده و برای 20 دقیقه درون این آب قرار بگیرید. قرار گرفتن عضلات خسته و منقبض بدن درون این آب، کمک می‌کند تا عضلات به مرور از حالت انقباض و اسپاسم خارج شده و انرژی سرشاری را جذب خود کنند. علاوه بر این خانم‌های خانه‌دار می‌توانند با تهیه شمع‌های آروماتراپی که رایحه طبیعی میوه‌ها و گیاهان طبیعی را دارد از آنها در فضای حمام استفاده کرده و با استشمام این رایحه تاثیر بیشتری را از این داروهای طبیعی دریافت کنند.


مدیتیشن و تمرکز را فراموش نکنید

بعضی از خانم‌ها ترجیح می‌دهند که با شیوه‌ای راحت‌تر و کم‌دردسرتر خستگی‌ها را از تن بیرون کنند و دوباره مشغول کارهای روزانه خود شوند. در این حالت، راه حل دیگری برای این گروه وجود دارد که ساده‌تر از سایر روش‌هاست. این افراد می‌توانند به مدت 15 دقیقه به صورت نشسته با کمک تکنیک‌های مدیتیشن و همچنین با استفاده از رایحه عطرهای آروماتراپی اسپاسم‌ها و خستگی‌های عضلانی را از بدن خود دور کنند. برای انجام دادن این شیوه تنها به یک صندلی، یک ساعت و عصاره روغن نارنج یا پرتقال احتیاج داریم.
در این حالت به راحتی روی صندلی بنشینید. باید دقت داشته باشید که کمر و ستون فقرات شما صاف و بدون خمیدگی باشد. بهتر است پیش از نشستن ازیک کوسن یا بالش کوچک استفاده کنید تا فضای نرم‌تر و مناسب‌تری را برای خود آماده کنید.بهتر است روغن‌ها را درون ظرفی که با کمک شمع یا شعله‌ای بسیار کوچک گرم نگه داشته می‌شود، بریزید. حرارت کمک می‌کند تا رایحه نارنج یا پرتقال بهتر در فضا حس شود.
در این حالت ساعت را روی 15 دقیقه کوک کنید. عصاره نارنج یا پرتقال را روی میز مقابل قرار دهید. سپس خیلی راحت روی صندلی بنشینید. دست‌ها را روی زانوها قرار داده و چشم‌ها را ببندید و ساعت، زمان، برنامه‌ها و کارهای پیش رو را فراموش کنید. سعی کنید با دقت و منظم عملیات دم و بازدم تنفس را انجام دهید و با آرامش نفس بکشید.در این حالت روی تنفس خود تمرکز کنید. روی دم و باز دم و نظم آن دقت کرده و سعی کنید با یک روند دم و بازدم را انجام دهید و تغییری در روند آن ایجاد نکنید.
در این مرحله تک‌تک اعضای بدن شما با این ریتم به مدیتیشن می‌پردازد و انقباضات خود را به مرور از دست می‌دهد. در این حالت شما با کمک مدیتیشن و رایحه نارنج یا پرتقال کمک زیادی به تخلیه استرس‌ها، تنش‌ها و خستگی روزمره خود می‌کنید.پس از آنکه 15 دقیقه تمام شد و ساعت زنگ زد، به آرامی پلک‌ها را باز کنید و چند دقیقه به خود اجازه دهید تا بدنتان از حالت مدیتیشن و ریلکسی خارج شود. پس از آن با نشاط و پرانرژی به ادامه فعالیت‌هایتان بپردازید.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
پدیده یا بیماری رینود چیست؟

بیماری رینود شرایطی است که طی آن قسمت‌هایی از بدن مانند انگشتان دست و پا، نوک بینی و گوش‌ها بی‌حس و سرد می‌شوند. در رینود عروق خونی انگشتان دست و پا، بینی و گوش درگیر می‌شوند.
استرس و سرما از جمله عوامل مستعد کننده بیماری هستند. این بیماری میان زنان شایع‌تر است.
اگر چه می‌توان این مشکل را کاهش داد، اما درمان آن با توجه به شدت و شرایط متفاوت است.


نشانه‌های بیماری

رینود چیزی بیش از احساس سرما در دست و پاست و با سرمازدگی نیز تفاوت دارد. علائم آن نیز با توجه به شرایط بیماری، شدت و مدت زمان آن متفاوت است. اما علائمی شایع در این بیماری وجود دارند از جمله سردی انگشتان دست و پا، تغییر رنگ پوست در واکنش به سرما یا استرس، احساس سوزش و کرختی به دنبال گرم کردن یا از بین رفتن استرس.
هنگامی که با این مشکل روبه‌رو می‌شوید، نواحی درگیر ابتدا سفید می‌شوند. سپس کبود شده و احساس کرختی و سرما می‌کنند. البته این حالات و شرایط برای همه افراد یکسان نبوده و لازم نیست همه به یک صورت این مشکل را تجربه کنند.
گاهی اوقات با شروع مشکل، تنها یک یا دو انگشت درگیر می‌شود و لزوما نیز همیشه به یک حالت بروز نمی‌کند. اگرچه رینود اغلب، انگشتان دست و پا را درگیر می‌کند، اما سایر اندام‌ها مانند بینی، لب و گوش‌ها هم ممکن است درگیر شوند. البته لازم به یادآوری است، حمله رینود ممکن است کمتر از یک دقیقه طول بکشد یا ساعت‌ها ادامه پیدا کند.
افرادی نیز رینود را همراه با دیگر بیماری‌ها تجربه خواهند کرد و به همین دلیل نشانه‌هایی مرتبط با بیماری زمینه‌ای نیز خواهند داشت.
در حقیقت پزشکان رینود را به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم می‌کنند. در رینود ثانویه سایر بیماری‌ها زمینه‌ساز بروز این اختلال هستند.


علل بروز رینود

پزشکان به درستی علت حملات رینود را نمی‌دانند، اما به نظر می‌رسد رگ‌های خونی دست و پا در برابر هوای سرد یا استرس واکنش نشان دهند.

عواملی وجود دارند که احتمال بروز رینود اولیه را افزایش می‌دهند از جمله:

*‌ جنسیت: رینود زنان را بیش از مردان درگیر می‌کند.
*‌ سن: اگرچه در هر سنی ممکن است این شرایط به وجود آید، اما رینود در سنین بین 15 تا 30 سال بیشتر پیش می‌آید.
*‌ محل زندگی: افرادی که در مکان‌های سرد زندگی می‌کنند، بیشتر در معرض این شرایط خواهند بود.
*‌ سابقه خانوادگی: حدود یک سوم افرادی که رینود را تجربه می‌کنند، یکی از اعضای درجه یک خانواده‌شان هم به این مشکل مبتلاست.


عواملی هم سبب بروز رینود ثانویه خواهد بود:

*‌ بیماری‌هایی خاص: ممکن است سبب بروز مشکل شود.
*‌ مشاغل خاص: به عنوان مثال کارهایی که ضربات تکراری و دائمی دارند.
*‌ قرار گرفتن در معرض موادی خاص: سیگار کشیدن و استفاده از داروهایی که رگ‌های خونی را تحت تاثیر قرار می‌دهند نیز ممکن است خطر ابتلا به رینود را افزایش ‌دهند.


شیوه زندگی برای کاهش مشکلات

با به کارگیری شیوه‌هایی ساده می‌توانیم حملات رینود را کاهش دهیم و احساس بهتری داشته باشیم؛ به عنوان مثال ترک سیگار، ورزش منظم، کنترل استرس، محافظت از دست‌ها و پاها و کاهش عوامل ایجاد خطر از جمله این موارد هستند.


اگر حمله ایجاد شد، چه کار باید کرد؟

اولین و مهم‌ترین اقدامی که در این موقعیت باید انجام شود گرم نگه داشتن دست، پا یا هر عضو درگیری است، بنابراین به محیطی گرم‌تر بروید و دستان خود را زیر بغل تان بگذارید تا گرم شوند. انگشتان دست و پای خود را تکان دهید. آب ولرم – نه داغ – روی انگشتان خود بریزید و آن ها را ماساژ دهید.
اگر شرایطی استرس آفرین موجب بروز این مشکل شده، بهتر است با ترک محیط و آرام کردن خود، مشکل را بهبود بخشید.


پیشگیری

رینود پدیده‌ای است که می‌توانید جلوی آن را بگیرید :

- زمانی که بیرون از خانه و در محیط باز هستید، لباس گرم و مناسب بپوشید.
- در فصل زمستان استفاده از شال، دستکش، جوراب، کلاه و چکمه را فراموش نکنید.
- داخل خانه و در فضای بسته هم مراقب باشید؛ به عنوان مثال، هنگامی که از داخل یخچال یا فریزر مواد غذایی را خارج می‌کنید، بهتر است از دستکش استفاده کنید.
- در نهایت اگر امکانش را دارید، برای زندگی به مکانی با آب و هوای معتدل ‌تر بروید.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
صفحه  صفحه 83 از 111:  « پیشین  1  ...  82  83  84  ...  110  111  پسین » 
خانه و خانواده

همه چیز درباره بیماری ها

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti Forums is not responsible for the content of external sites

RTA