انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
خانه و خانواده
  
صفحه  صفحه 86 از 111:  « پیشین  1  ...  85  86  87  ...  110  111  پسین »

همه چیز درباره بیماری ها


مرد

 
آندوسکوپی معده چطور انجام می‌شود؟

آندوسکوپ، وسیله‌ای است که توسط آن می‌توان درون مری، معده و اثنی‌عشر را مشاهده نمود.
آندوسکوپ های اولیه فقط از چند آینه و عدسی ساخته شده بودند، اما از سی سال پیش، آنها جای خود را به دستگاه های حاوی فیبر نوری دادند که با استفاده از آنها، تصاویر بسیار واضح و روشنی از درون بدن بدست می‌آید.
آندوسکوپ های امروزی، بسیار پیشرفته هستند. آنها دارای دوربین‌های ویدیویی می‌باشند که تصاویر را می‌توان به طور مستقیم از یک مانیتور مشاهده نمود.
این آندوسکوپ ها همچنین دارای لوله‌هایی برای ساکشن یا کشیدن مایع درون معده به خارج، فرستادن هوا به داخل معده و بادکردن آن و عبور دادن وسایل خاصی برای نمونه‌برداری از بافت معده (بیوپسی) نیز می‌باشند.
آزمایش آندوسکوپی، دقیق‌ترین و مفیدترین راه برای بررسی علل مشکلات گوارشی به خصوص معده می‌باشد. این آزمایش، بهترین راه تشخیص زخم‌های گوارشی و سرطان معده بوده و همچنین برای تشخیص عفونت هلیکوباکترپیلوری بسیار مفید می باشد.


شیوه انجام آندوسکوپی معده

انجام آندوسکوپی فقط به چند دقیقه وقت نیاز دارد.
از آنجایی که لازم است در هنگام آندوسکوپی، معده شما خالی باشد، اگر قرار است آندوسکوپی در صبح انجام شود، شما باید بعد از خوردن شام، دیگر هیچ چیزی تا هنگام آندوسکوپی نخورید و به صورت ناشتا باشید. اگر هم قرار است آندوسکوپی در بعدازظهر انجام شود، شما باید بعد از اینکه یک صبحانه سبک میل نمودید، دیگر هیچ چیزی تا هنگام آندوسکوپی نخورید.
در هنگام داخل کردن نوک آندوسکوپ به سمت گلو، ممکن است شما یکی دوبار آروغ بزنید که این یک واکنش طبیعی می باشد
برای انجام آندوسکوپی، شما باید راحت بوده و بر روی سمت چپ خود دراز بکشید.
به گلوی شما یک اسپری بی‌حس کننده زده می شود تا چیزی احساس نکنید.
همچنین یک قطعه کوچک محافظ در بین دندان های شما قرار داده می شود. این کار باعث میشود که دندان های شما آسیبی نبیند و نیز دندان های شما هم به آندوسکوپ صدمه نزنند.
وقتی که شما آماده بودید، پزشک، سر آندوسکوپ را روی زبان شما قرار داده و آن را به سمت گلو می‌برد و از شما می‌خواهد که آن را قورت دهید، با این کار، مری باز شده و آندوسکوپ داخل آن می شود و سپس به سمت پایین و معده می‌رود.
در طی این مدت، یک پرستار دائما مراقب شما خواهد بود و با یک ساکشن، بزاق شما را که در دهانتان جمع می شود، بیرون می‌کشد (مانند وسیله‌ای که در دندانپزشکی وجود دارد).
وقتی که سر آندوسکوپ وارد معده شد، از طریق یک لوله که در آندوسکوپ قرار دارد، معده باد می شود تا مشاهده داخل آن بهتر انجام شود.
در صورت مشاهده موارد مشکوک، پزشک ممکن است اقدام به نمونه‌برداری از بافت معده (بیوپسی) نماید که این کار، کاملا بدون درد می‌باشد.
وقتی که کار پزشک تمام شد، آندوسکوپ به بیرون کشیده می شود.


مشکلات حین انجام آندوسکوپی معده

در طی انجام آندوسکوپی، اشکالات زیر ممکن است برای شما ایجاد شود:
- احساس فشار در گلو
- احساس ناراحتی در شکم
- زدن آروغ (به خاطر هوایی که به داخل معده فرستاده می شود). در هنگام داخل کردن نوک آندوسکوپ به سمت گلو، ممکن است شما یکی دوبار آروغ بزنید که این یک واکنش طبیعی می باشد.


آندوسکوپی فقط برای معده نیست

احتمالا وقتی اسم آندوسکوپی را می‌شنوید، به طور ناخودآگاه یاد بیماری‌های معده می‌افتید و لوله‌ای را در ذهن می‌آورید که قرار است از دهان وارد شود، به معده برسد و بخش‌های مختلف معده را بررسی کند، اما امروزه تنوع آندوسکوپ‌ها بسیار بیشتر از گذشته شده‌ و بسیاری از دیگر قسمت‌های بدن را هم می‌توان با وسایل مشابه بررسی کرد.
در صورتی که به بیماری‌هایی مثل هپاتیت یا ایدز مبتلا هستید، حتما پیش از انجام اندوسکوپی این موارد را به پزشک خود اطلاع دهید
به طور مثال، آندوسکوپ‌هایی وجود دارند که از دهان وارد می‌شوند و به نای می‌رسند تا مجاری هوایی را بررسی کنند. به این آندوسکوپ‌ها در اصطلاح پزشکی برونکوسکوپ می‌گویند.
از طرف دیگر آندوسکوپ‌هایی وجود دارند که می‌توانند از راه بینی وارد شوند و به دریچه‌های سینوس‌ها برسند، به داخل سینوس‌ها بروند و در نهایت بخش‌های مختلف سینوس‌ها را بررسی کنند.
آندوسکوپ‌های دیگری هم وجود دارند که از راه مجرای ادرار وارد می‌شوند و مثانه را مورد بررسی قرار می‌دهند. به این آندوسکوپ‌ها در اصطلاح پزشکی سیستوسکوپ می‌گویند.
آندوسکوپ‌های خاصی هم وجود دارند که از مقعد وارد می‌شوند و بخش‌های مختلف روده بزرگ را قابل مشاهده می‌سازند. به این آندوسکوپ‌ها، کولونوسکوپ می‌گویند و انواع کوتاه تر آنها رکتوسکوپ نامیده می شوند، چرا که فقط بخش انتهایی روده بزرگ که رکتوم نامیده می شود را بررسی می کنند.
علاوه بر این، انواع مختلف دیگری از آندوسکوپ‌ها هم وجود دارد. به طور مثال در حال حاضر حتی می‌توان داخل مفاصل را با همین روش مورد مشاهده قرار داد. در این موارد پوست روی مفصل را پس از بی‌حسی سوراخ می‌کنند و آندوسکوپ را از طریق پوست به داخل مفصل می‌رسانند تا بتوانند فضای داخل مفصل را ببینند. به این آندوسکوپ‌ها، آرتروسکوپ می‌گویند.
آندوسکوپ‌هایی برای مشاهده داخل رحم و حتی داخل فضای شکم هم وجود دارد. شاید بتوان گفت حتی آنژیوگرافی هم در اصل نوعی آندوسکوپی است، اما به هر حال مکانیسم عملکرد آنژیوگرافی با آندوسکوپ‌هایی که تاکنون گفتیم، به طور قابل توجهی متفاوت است.


10 نکته لازم برای انجام آندوسکوپی

اگر قرار است برای شما آندوسکوپی انجام شود، حتما به موارد زیر توجه داشته باشید:
۱- در صورتی که به بیماری‌هایی مثل هپاتیت یا ایدز مبتلا هستید، حتما پیش از انجام اندوسکوپی این موارد را به پزشک خود اطلاع دهید؛ چرا که پزشکان به منظور پیشگیری از انتقال این بیماری‌ها از یک فرد به فرد دیگر، برای مبتلایان به این بیماری ها از اندوسکوپ‌های مخصوص این بیماران استفاده می‌کنند.
۲- قبل از انجام هر گونه اندوسکوپی، تمام داروهای مصرفی را به پزشک بگویید، به ویژه درباره داروهای ضدانعقاد، ممکن است پزشک ترجیح بدهد یک یا چند روز قبل از انجام اندوسکوپی، بعضی داروهای شما قطع شوند.
برخی اوقات طی انجام اندوسکوپی، نمونه‌هایی از بافت‌های داخلی بدن برداشته می‌شود تا زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار گیرند.
۳- اگر به اختلالات خونریزی دهنده مبتلا هستید، حتما این موضوع را به اطلاع پزشک برسانید تا اقدامات لازم را برای مقابله با خطرات احتمالی مهیا کند.
۴- هر زمان که برای انجام اندوسکوپی مراجعه می‌کنید، تمام مدارک پزشکی خود را همراه داشته باشید.
۵- روز انجام اندوسکوپی، به تنهایی به بیمارستان یا محل انجام اندوسکوپی مراجعه نکنید و حتما کسی را با خود همراه داشته باشید.
۶- نگران درد و ناراحتی نباشید. پزشکان برای تخفیف درد و ناراحتی بیماران، معمولا از داروهای مسکن، مخدر یا خواب‌آور به میزان لازم استفاده می‌کنند تا انجام این اقدامات برای بیمار قابل تحمل باشد.
۷- در برخی اندوسکوپی‌ها لازم است بیمار چند ساعت ناشتا باشد، یا پیش از انجام اندوسکوپی از روش‌هایی مثل تنقیه استفاده کرده باشد. درباره نیاز به انجام چنین اقداماتی حتما با پزشک خود مشورت کنید و به تمام توصیه‌های او عمل کنید تا زمان اندوسکوپی، مشکلی برای شما ایجاد نشود.
۸- برخی اوقات طی انجام اندوسکوپی، نمونه‌هایی از بافت‌های داخلی برداشته می‌شود. این نمونه‌ها توسط بیمار یا توسط پزشک مربوطه به بخش پاتولوژی فرستاده می‌شود تا زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار گیرند و از روی آن، بیماری تشخیص داده شود. پیگیر نتیجه‌ نمونه‌برداری‌های خود باشید.
۹- گاهی لازم است بیمار ساعاتی پس از انجام اندوسکوپی در بیمارستان یا محل اندوسکوپی تحت نظر باشد. این موارد را در برنامه‌ریزی زمانی خود لحاظ کنید.
۱۰- پس از انجام اندوسکوپی اگر دچار هر مشکلی نظیر خونریزی، درد بیش از حد، تهوع و استفراغ یا تب شدید، هر چه سریع‌تر مساله را با پزشک خود در میان بگذارید.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
همه چیز راجع به پولیپ بینی

پولیپ بینی، رشد توده ای نرم، بدون درد و غیرسرطانی در پوشش داخلی حفرات بینی و یا سینوس ها است. آنها مانند قطرات اشک و یا انگور آویزان می باشند.
پولیپ بینی می تواند در هر سنی وجود داشته باشد، اما بیشتر در جوانان و میانسالان وجود دارد.


علائم پولیپ بینی

پولیپ های کوچک بینی، علامتی ندارند. هرچه این پولیپ ها بزرگ تر شوند، علائم آشکارتر می گردد.
ممکن است این علائم مربوط به سینوزیت مزمن باشد و پولیپ بینی وجود نداشته باشد.


علائم شایع عبارتند از:

- آبریزش بینی
- گرفتگی مداوم بینی
- آبریزش از قسمت عقب بینی
- کاهش و یا از دست دادن حس بویایی
- از دست دادن حس چشایی
- درد صورت و سردرد
- درد دندان های بالایی
- احساس فشار در بالای پیشانی و صورت
- خرناس کردن
- خارش اطراف چشم ها
هر گونه شرایطی که باعث بدتر شدن التهاب مزمن در راه هوایی و یا سینوس ها گردد از قبیل عفونت ها و یا آلرژی ها، باعث پیشرفت پولیپ بینی می گردد


علل پولیپ بینی

دانشمندان هنوز علت ایجاد پولیپ بینی را به طور کامل نمی دانند. هنگام داشتن پولیپ، التهاب در غشای مخاطی بینی و سینوس ها بوجود می آید.
برخی شواهد نشان داده که افراد مبتلا به پولیپ بینی، دارای پاسخ های ایمنی متفاوت هستند و مواد شیمیایی مختلفی در غشای مخاطی بینی نسبت به افراد بدون پولیپ بینی دارند.
پولیپ بینی ممکن است در هر جایی از سینوس ها و یا راه های هوایی تشکیل شود، اما اغلب آنها در نزدیک چشم ها، بینی و استخوان های چانه قرار دارند.


عوامل خطر پولیپ بینی

هر گونه شرایطی که باعث بدتر شدن التهاب مزمن در راه هوایی و یا سینوس ها گردد از قبیل عفونت ها و یا آلرژی ها، باعث پیشرفت پولیپ بینی می گردد.

عوامل تشدید کننده پولیپ بینی عبارتند از:

- آسم که موجب التهاب و انقباض راه های هوایی می شود.
- آلرژی به آسپیرین و یا ضددردها نظیر: ایبوپروفن و ناپروکسن
- آلرژی نسبت به قارچ های موجود در هوا
- فیبروز سیستیک : تولید و ترشح مخاط ضخیم و چسبنده از غشاهای بینی و سینوس ها.
- سندروم چرگ اشتراوس ( Churg-Strauss Syndrome) باعث التهاب عروق خونی می شود.
- سابقه خانوادگی ابتلا به پولیپ بینی
- تغییرات ژنتیکی خاص در ارتباط با عملکرد سیستم ایمنی


عوارض پولیپ بینی

- آپنه خواب : در طی خواب، تنفس قطع و وصل می شود.
- آسم
- سینوزیت
- عفونت کاسه چشم
- مننژیت : التهاب مایعات اطراف مغز و نخاع
- آنوریسم و لخته شدن خون
داروها و جراحی برای درمان پولیپ بینی به کار می روند، اما این درمان ها موقتی هستند، زیرا پولیپ ها بعد از درمان، دوباره می توانند تشکیل شوند


راه های تشخیص پولیپ بینی

- آندوسکوپی بینی
- با سی تی اسکن و MRI (ام آر آی) اندازه و محل پولیپ مشخص می شود.
- تست آلرژی : برای تشخیص اینکه ایا آلرژی باعث التهاب مزمن گردیده است یا نه.
- آزمایش برای تشخیص فیبروز سیستیک (فیبروز کیستی) : اگر کودک مبتلا به پولیپ بینی باشد، آزمایش فیبروز سیستیک انجام می شود.


درمان پولیپ بینی

هدف از درمان عبارت است از کاهش اندازه و یا تعداد پولیپ ها.
داروها و جراحی برای درمان به کار می روند، اما این درمان ها موقتی هستند، زیرا پولیپ ها بعد از درمان، دوباره می توانند تشکیل شوند.

1- داروها
- اسپری کورتیکواستروئید بینی برای کاهش التهاب
- کورتیکواستروئید خوراکی ممکن است به تنهایی و یا همراه با اسپری کورتیکواستروئید تجویز شود.
- کورتیکواستروئید تزریقی که مستقیما به پولیپ ها تزریق می شود.
- آنتی هیستامین برای درمان آلرژی
- آنتی بیوتیک برای درمان عفونت های مزمن

2- جراحی
اگر درمان های بالا موفقیت آمیز نبود، پزشک جراحی را توصیه می کند.
جراحی به دو روش انجام می شود:
- پولیپ اکتومی : پولیپ های کوچک بینی را توسط دستگاهی با مکش مکانیکی می توان برداشت.
- جراحی آندوسکوپی سینوس : جراح یک لوله کوچک به همراه یک دوربین را در سوراخ بینی و یا حفره های سینوسی فرد وارد می کند. از یک وسیله کوچک برای خارج کردن پولیپ و مسدود کردن جریان سینوس ها استفاده می کند. بعد از جراحی، پزشک اسپری کورتیکواستروئید به همراه سرم فیزیولوژی را برای بیمار تجویز می کند.
استفاده از دستگاه بخور: باعث مرطوب کردن راه های تنفسی می شود، جریان مخاط را از سینوس ها بهبود می بخشد و از مسدود شدن و التهاب بینی جلوگیری می کند


جلوگیری از پولیپ بینی

با استفاده از روش های زیر، احتمال عود پولیپ بعد از درمان و نیز پیشرفت پولیپ ها کم می شود:
- کنترل آلرژی و آسم: دوری کردن از محرک های بینی از قبیل آلرژن ها، دود سیگار، دود شیمیایی
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
9 شگرد خانگی برای رفع بوی بد دهان

مواردی چون جویدن جعفری، استفاده از چاشنی‌های معطر پس از هر وعده غذایی، مسواک کردن با جوش شیرین، مصرف کرفس و ... در رفع بوی بد دهان موثرند.
گاهی اوقات ممکن است دهان شما بوی بد و نامطبوع بگیرد که هم برای خودتان و هم برای دیگران آزار دهنده است و چه بسا که حتی شما را از ارتباط گرفتن با دیگران گریزان می‌کند.
التهاب لثه، باقی ماندن غذا بین دندان‌ها، عفونت‌های تنفسی، سینوزیت، مشکلات گوارشی، بیماری دیابت، استفاده از غذاهای گوگرددار مثل سیر و پیاز و استعمال سیگار از علل شایع بوی بد دهان است که قابل پیشگیری و درمان است.
در این مطلب چند شگرد خانگی ساده و بی دردسر برای رفع بوی بد دهان و مطبوع کردن بازدم ارائه شده است. هر یک از این روش‌ها به پاک‌سازی فضای دهان کمک می‌کنند و میزان مواد سمی را در آن به حداقل می‌رسانند. این راهکارها عبارتند از:

1- جویدن مقداری سبزی جعفری موجب کاهش بوی بد دهان که ناشی از خستگی روزانه و نخوردن غذا است، می‌شود. مصرف جعفری بعد از غذا به تازه شدن بازدم کمک می‌کند. جعفری منبع غنی از کلروفیل است که به عنوان یک خوشبوکننده طبیعی دهان عمل می‌کند. این سبزی هم چنین مثل یک خنک کننده طبیعی در دهان احساس تازگی و تمیزی ایجاد می‌کند. اگر برگ جعفری به صورت آدامس جویده شود، بوی بد دهان را از بین می‌برد و استفاده از سیب بعد آن برای درمان بوی دهان بسیار موثر است. از طرفی جعفری، تحریک‌کننده‌ی اشتهاست و به هضم غذا نیز کمک می‌کند.

2- مسواک کردن با جوش شیرین نیز در رفع بوی نامطبوع دهان بسیار موثر است چون مولکول‌های بو را به خود جذب می‌کند و خواص ضدباکتریایی دارد. برای این منظور مقداری جوش شیرین روی مسواک خود بریزید و دندان‌ها و روی زبان را با آن مسواک بزنید تا تأثیر معجزه آسای آن را در پاک‌سازی دهان مشاهده کنید.

3- استفاده از چاشنی‌های معطر مثل میخک، دانه‌های هل و رازیانه نیز پس از هر وعده غذایی در رفع بوی بد دهان بسیار موثر است. این چاشنی‌های گیاهی خواص ضدمیکروبی دارند و بهداشت دهان و دندان‌ها را بهبود می‌بخشند.یک وعده غذای کرفس‌دار بوی بد دهان را از بین می‌برد. احتمالاً موادی که در معده تولید می‌شوند، با مواد معطر کرفس ترکیب شده و از بوی بد دهان جلوگیری می‌کند
پونه ضد سرفه است و بوی بد دهان را از بین می‌برد و به عنوان ضدعفونی‌کننده به شمار می‌رود.

4- عرق نعناع بوی بد دهان را کم می‌کند. استفاده از عصاره نعناع یا عرق نعناع قبل از خوابیدن و پس از خوردن غذا می‌تواند در درمان مشکلات گوارشی ناشی از تخمیر مواد غذایی و ایجاد بوی بد دهان بسیار مؤثر باشد.

5- پونه؛ برطرف‌کننده سکسکه و بوی بد دهان. پونه از خانواده نعناع است و ترکیب اصلی موجود در این گیاه، اسانس روغنی فرار یا روغن منتول است. پونه ضد سرفه است و بوی بد دهان را از بین می‌برد و به عنوان ضدعفونی‌کننده به شمار می‌رود. پونه را به عنوان تحریک‌کننده تولید صفرا نیز می‌شناسند. پونه از مشکلات و ناراحتی‌های گوارشی مثل ‌ترش کردن معده جلوگیری می‌کند، برای هضم غذا و برطرف کردن سکسکه مفید است.

6- درمان بوی بد دهان با خوردن کرفس. کرفس سبزی زیبا، خوش‌عطر و پرخاصیتی است. یک وعده غذای کرفس‌دار بوی بد دهان را از بین می‌برد. احتمالاً موادی که در معده تولید می‌شوند، با مواد معطر کرفس ترکیب شده و از بوی بد دهان جلوگیری می‌کند. کرفس 2 تا 3 درصد اسانس یا عطر دارد.

7- خوردن انجیر بوی بد دهان را از بین می‌برد. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد، انجیر میوه‌ای مقوی و شیرین است که موجب از بین رفتن بوی بد دهان می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد؛ اگر انجیر با عسل مخلوط شود در تسکین زخم معده بسیار مفید خواهد بود.

8- کاهش بوی بد دهان با مصرف قهوه. تحقیقات نشان می‌دهد مصرف قهوه باعث خنثی شدن یا کاهش باکتری‌هایی در دهان می‌شود که فعالیت آن‌ها از عوامل ایجاد بوی ناخوشایند در دهان است. از این رو پزشکان به افرادی که از بوی بد در تنفس رنج می‌برند توصیه می‌کنند قهوه بنوشند. البته دقت داشته باشید که نوشیدن زیاد قهوه به دلیل خشکی دهان ممکن است اثر عکس داشته باشد؛ پس نباید در مصرف آن زیاده‌روی کرد.

9- نوشیدن آب کافی نیز یکی از راهکارهای مفید برای کاهش بوی بد دهان است. نوشیدن آب، هم به پاک شدن دندان‌ها و جلوگیری از پوسیدگی آن‌ها کمک کرده و هم از خشکی دهان جلوگیری می‌کند به همین دلیل بوی بد دهان را نیز رفع می‌کند.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
بیماران قلبی قبل از سفر چه اقداماتی باید انجام دهند؟

بیماران مبتلا به ناراحتی های قلبی باید با صلاحدید پزشك معالج اقدام به سفر كرده و اقدامات لازمی را برای مسافرت و سفر هوایی انجام دهند.
مسافرت های هوایی،روشی ایمن تر ازحمل و نقل جاده ای است؛اما همانطور كه درمنزل یا محل كار حوادث ناشی از بیماری های قلبی می تواند اتفاق بیفتد؛در هنگام جابجایی مسافران در زمان طولانی نیز ممكن است حادثه قلبی رخ دهد كه البته بروز این حوادث در هنگام پرواز به دلیل برخی ویژگی ها از اهمیت خاصی برخوردار است.
بیماران نیز ممكن است در هواپیما ساعتها از دسترسی به خدمات درمانی و بیمارستانی دور باشند كه این موضوع به خصوص در پروازهای طولانی از اهمیت بیشتری برخوردار است.
قرارگرفتن هواپیما در ارتفاعی بین 5000 تا 8000 پا از سطح دریا،رطوبت كم در هوا در ارتفاع بالا،لرزش های هواپیما،تغییر در تیم دوره ای بدن مثل سیكل خواب و بیداری و همچنین بروز بیماری حركت یا motion sickness كه همراه با تهوع،استفراغ،سرگیجه است؛از دیگر مشكلات سفر با هواپیما است.
‌مسافرت هوایی می تواند همراه با استرس هایی همچون ترافیك مسیرهای منتهی به فرودگاه، پاركینگ فرودگاه،ازدحام جمعیت،حمل اثاثیه سنگین و معطلی های موجود در فرودگاه و تاخیر پروازها باشد كه بروز این استرس ها نیز می تواند زمینه را برای تشدید علایم بیماری های قلبی مساعد كند.
این شرایط هرچند برای افراد سالم قابل تحمل است؛اما ممكن است در افرادی كه مبتلا به بیماری های شدید قلبی مثل نارسایی كنترل نشده قلبی،گرفتاری شدید عروق قلبی و یا نامنظمی های كنترل نشده قلبی هستند،قابل تحمل نبوده و موجب بروز مشكل شود.
تمام بیماران قلبی و یا بیمارانی كه سابقه عوامل خطرزای بیماری قلبی مثل دیابت،فشار خون بالا،چاقی مفرط و یا سن بالای از 65 سال را دارند مدارك و اطلاعات لازم را به همراه سفر و در پرواز به همراه خود داشته باشند.
بیماران قلبی باید طی سفر،تلفن تماس پزشك معالج و تعداد كافی از نمونه داروهای مصرفی را درهنگام پرواز و یا سفر همراه داشته باشند.
قبل از سفر لازم است بیمار با پزشك معالج خود راجع به امكان انجام سفر مشورت كند و نظر وی را جویا شود.انجام این مورد به خصوص در افرادی كه دچار نامنظمی ضربان قلب،تنگی نفس ،سرگیجه، درد سینه و یا تورم پاها هستند،بسیار ضروری است.

نکته: ‌درصورتی كه شرایط بیماری فرد براساس نظر معالج اقتضا می كند كه رژیم غذایی خاصی داشته باشد و یا نیاز به صندلی چرخدار یا برانكار و یا نیاز به اكسیژن در هنگام پرواز دارد؛فرد باید حداقل 24 ساعت قبل،آژانس مسافرتی یا شركت هواپیمایی مربوطه را مطلع كرده و از پزشك معالج خود درخواست كند تا فرم های مربوطه را برای شركت هواپیمایی پركند تا خدمات لازم به موقع و مناسب دراختیار فرد بیمار قرار بگیرد.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
مسمومیت غذایی در مسافرت

دکتر محمد جعفر فره‌وش، متخصص بیماری‌های داخلی، فوق‌تخصص گوارش و آندوسکوپی درباره بیماری های شایع هنگام سفر می‌گوید:
بسیاری از بیماری‌ها در اثر مسافرت‌ها و جابه‌جایی مردم از یک شهر به شهر دیگر یا از یک کشور به کشور دیگر به وجود می‌آید.
بسیاری از این بیماری‌ها عامل عفونی دارد که مربوط به یک منطقه خاص است و با ورود افراد به آن ناحیه باعث ابتلای مسافران به آن بیماری خواهد شد.
برخی دیگر از بیماری‌ها نیز عامل میکروبی، انگلی یا ویروسی دارد.
مسمومیت‌های غذایی به دلیل حمل نادرست مواد خوراکی، یکی از شایع‌ترین بیماری‌های هنگام سفر است.
بر خلاف عوامل باکتریایی و انگلی که یک دوره چند روزه برای ظهور بیماری دارد، مسمومیت‌های غذایی با فاصله چند ساعت از مصرف غذای فاسدی که به مدت طولانی خارج از یخچال نگهداری شده‌، ایجاد می‌شود. به عنوان مثال یک عامل بیماری مسمومیت غذایی با نام استافیلوکوک، گاهی به علت نگهداری طولانی‌مدت مواد لبنی مانند خامه یا شیرینی‌ها در خارج از محیط یخچال به وجود می‌آید.
راه انتقال اغلب این بیماری‌های عفونی، آب و غذای آلوده، غذای خام، تماس با دست بیمار یا حامل بیماری مانند حشره‌ها است
این عامل بیماری ممکن است با گذاشتن مواد غذایی در یخچال یا در اثر قرار گرفتن روی حرارت از بین برود، اما سم حاصل از این عفونت همچنان باقی خواهد ماند و باعث پدید آمدن مسمومیت‌های شدید می‌شود که معمولا با علائمی مانند دل درد، حالت تهوع یا گاهی اسهال تظاهر می‌یابد.
راه انتقال اغلب این بیماری‌های عفونی، آب و غذای آلوده، غذای خام، تماس با دست بیمار یا حامل بیماری مانند حشره‌ها است.
معمولا بیماری‌زایی این عوامل عفونی در محیط‌های خشک طی چند دقیقه از بین می‌رود، اما در محیط‌های مرطوب مانند سبزی‌ها و سالاد‌ها می‌تواند به مدت طولانی باقی بماند و باعث سرایت بیماری شود.


دل درد

یکی دیگر از بیماری‌های شایع حین سفر، یبوست و اسهال‌های مسافرتی است.
تحرک نداشتن به مدت طولانی مانند نشستن در ماشین می‌تواند در افرادی که زمینه یبوست یا بیماری هموروئید (بواسیر یا شقاق) دارند، ایجاد مشکل کند.
همچنین یک نوع باکتری معروف به نام اشرشیاکولای (اشرشیا کلی) باعث بروز اسهال مسافرتی می‌شود. معمولا این بیماری از یک کشور به کشور دیگر انتقال می‌یابد، اما امکان دارد از یک شهر به شهر دیگر نیز منتقل شود.
در ضمن بیماری معروفی مانند وبا که معمولا در فصل تابستان شیوع پیدا می‌کند و اغلب از طریق مسافران پاکستانی وارد مناطق جنوبی کشور می‌شود نیز ممکن است در برخی فصول سال مانند بهار شایع شود.
بنابراین مسافران باید از مصرف سبزی‌های شسته‌شده با آب آلوده و غیربهداشتی پرهیز کنند و در صورت شیوع این بیماری در یک ناحیه خاص، با دیدن علامت‌های مشکوک مانند اسهال به سرعت به پزشک مراجعه کنند تا جلوی انتشار آن گرفته شود.


انگلی در آب‌های سرد

در ضمن ممکن است کسانی که به مناطق سردسیر و کوهستانی سفر می‌کنند، مبتلا به نوعی انگل به نام ژیاردیا شوند. محل زیست این انگل در آب‌های سرد است. حتی تعداد اندک و انگشت‌شمار این انگل می‌تواند فرد را به بیماری مبتلا کند و با علائمی مانند دل درد، نفخ شکم و گاهی اسهال تظاهر یابد.
برای پیشگیری از بیماری‌های گوارشی باید افراد قبل از خوردن غذا، دست‌های خود را به خوبی بشویند
مسافران باید از آشامیدن آب چشمه‌ها، سرچشمه‌ها، رودخانه‌ها و چاه‌ها به احتمال آمیخته بودن با مدفوع انسان یا حیوان، پرهیز کنند.
بهتر است مسافران آب آشامیدنی خود را از آب‌های معدنی و استاندارد و بهداشتی تامین کنند. در صورت دسترسی نداشتن به آب‌های معدنی، بهتر است از آب‌های جوشانده‌شده یا شیر آبخوری‌هایی که توسط شهرداری علامت‌گذاری شده است، استفاده شود.
افراد دچار چاقی، دیابت و یا چربی خون بالا و همچنین افراد دارای مشکلات گوارشی بهتر است از خوردن شیرینی زیاد و پرکالری و همچنین آجیل و تنقلات پرهیز کنند و به یک نوشیدنی مانند چای یا شیرینی کوچک و میوه بسنده کنند.
همچنین با آغاز فصل بهار و میوه‌های نوبرانه مانند چغاله بادام و آلبالو خشکه، بساط دستفروشان برپا می‌شود که معمولا برای نگهداری و سنگینی چغاله‌ها از آب‌ها و سطل‌های آلوده استفاده می‌کنند. بنابراین مسافران پیش از خوردن این میوه‌ها باید به خوبی آنها را بشویند تا در حین سفر به بیماری مبتلا نشوند.


پیشگیری، مهم‌ترین اصل

پیشگیری مهم‌ترین عامل کاهش بیماری‌ها است.
برای پیشگیری از بیماری‌های گوارشی باید افراد قبل از خوردن غذا، دست‌های خود را به خوبی بشویند و از رستوران‌های بین راهی و دستفروشان و دوره‌گردهای مشکوک، به هیچ‌وجه مواد غذایی خریداری نکنند، زیرا معمولا در کنار این مراکز، دستشویی‌های بین راهی وجود دارد که به علت داشتن مگس‌ و حشره‌ فراوان، انتقال بیماری را تسریع می‌کنند.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
8 سردرد خطرناک

بخش عظیمی از سردردها عصبی هستند و تنها یک تا دو درصد از سردردهای جامعه علت عضوی مانند تومور مغزی یا ضایعه فضاگیر دارند. حدود ۹۸ درصد سردردها خوش‌خیم و قابل بهبودند.
عوامل غیراختصاصی فراوانی می‌توانند موجب سردرد شوند، مثل یک سرماخوردگی ساده، عفونتی کوچک، آلودگی هوا و تغییر عادات غذایی و تغییرات هورمونی و ... .

1) تغییر در کیفیت سردرد:
یعنی اگر همیشه سردردتان آرام بوده و به مسکن جواب می‌داده است، ولی حالا مقاوم شده یا کیفیت آن تغییر کرده است.

2) تواتر و تکرار سردرد مهم است:
برای مثال قبلا هفته‌ای یک‌بار مبتلا می‌شدید، اما الان روزی سه بار سردرد دارید.

3) سردردی که شما را از خواب بیدار می‌کند:
سردسته این نوع سردردها که فرد را از خواب بیدار می‌کند، سردردهای عروقی مانند میگرن هستند. اما به هر حال اگر چنین سردردی گرفتید، بررسی پزشکی لازم است.

4) سردردهای صبحگاهی :
با اینکه عللی چون بی‌خوابی و عدم استراحت کافی، فشار خون بالا و غیره می‌توانند چنین سردردی را ایجاد کنند، اما اگر سردرد شما اول صبح شروع می‌شود و در طول روز کمتر می‌شود، مهم است، چون به طور طبیعی ما در طول خواب با افزایش نسبی فشار داخل جمجمه مواجه‌ایم و اگر ضایعه‌ای فضاگیر در آنجا وجود داشته باشد، این افزایش نسبی فشار را نمی تواند تحمل کند و سردرد رخ می دهد.

5) سردرد همراه با تهوع و استفراغ:
خیلی از سردردها این‌طورند مثل میگرن. اما اگر تهوع در اوایل صبح پدید آید و با استفراغ کردن سردردتان کم شود و اشتهای خوردن صبحانه را پیدا کنید، باید بررسی پزشکی شوید.

6) سردرد کودکان به‌خصوص اگر تکرار‌شونده باشد:
بچه‌ها نمی‌توانند سردرد را بشناسند یا از آن شکایت کنند، ولی با تغییر اشتها، کاهش فعالیت بدنی و یا کاهش تمایل به درس خواندن، آن را نشان می‌دهند.

7) سردرد سالمندان (حدود 65 سالگی):
اگر در این گروه از افراد، سردرد ناگهانی، مزمن و مقاوم به درمان پزشکی باشد، باید بررسی شود.

8) سردرد همراه با فوتوفوبی (ترس از نور):
موردی شبیه به میگرن یا مننژیت. اگر سردرد همراه با علایم چشمی مثل دوبینی، کاهش دید، تغییر میدان بینایی و تاری دید باشد یا تغییر سریع عینک در فواصل کوتاه یک‌ماه، همراه با سردرد باشد، بهتر است از نظر علل مغزی بررسی شوید.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
6 بیماری شایع در مردان

شاید بیشتر افراد وقتی اسم کلمه سلامت را بشنوند، یاد قشر ضعیف و آسیب‌پذیر جامعه یعنی سالمندان، زنان و کودکان بیفتند. اگر چه از لحاظ قوای بدنی، مردان قوی تر از زنان هستند، اما نباید فراموش کرد که آنها در برابر برخی بیماری‌ها آسیب پذیرترند. خوشبختانه بسیاری از بیماری‌هایی که سلامت مردان را تهدید می‌کنند، قابل پیشگیری هستند.
انجام تست‌های غربالگری در زمان‌های مناسب یکی از مهم ترین کارهایی است که باید برای مردان هر جامعه انجام گیرد و با ایجاد فرهنگ‌سازی‌های مناسب از طریق رسانه‌ها و مطبوعات، باید آنها را تشویق کرد تا نسبت به انجام این گونه تست‌ها اقدام کنند. شش بیماری شایع در مردان عبارتند از:

سرطان پروستات: طبق تحقیقات مختلف مشخص شده است که ابتلای مردان به سرطان پروستات، یکی از مهم ترین عوامل مرگ‌ومیر آنها می‌باشد. امروزه سرطان پروستات در حال رشد است و معمولا افراد سالمند را درگیر می‌کند. لازم به ذکر است که سرطان پروستات قابل پیشگیری است. اگر مردان جامعه، تست‌های غربالگری را به موقع انجام دهند، از مرگ ناشی از این نوع سرطان کم خواهد شد. مردان از سن 50 سالگی به بعد، باید هر چند وقت یک بار نسبت به انجام تست غربالگری برای تشخیص سرطان پروستات اقدام کنند.

سرطان بیضه: خوشبختانه میزان شیوع این سرطان در بین مردان کم، ولی مهم است. در این بیماری، غدد جنسی مردانه که به طور طبیعی اسپرم تولید می‌کنند، دچار مشکل می‌شوند. طبق تحقیقات انجام شده، میزان شیوع آن در بین مردان بین سنین 20 تا 54 سال می‌باشد. اگر مردان در هر جامعه ای مقید باشند که هر چند وقت یک بار، به متخصص کلیه و مجاری ادراری (اورولوژیست) مراجعه کنند، طی معاینات پزشکی، میزان سلامت بیضه‌ها هم مشخص می‌شود. پزشک به مردان میانسال توصیه می‌کند که هر چند وقت یک بار، بیضه‌های خود را مورد معاینه قرار دهند و در صورت لمس هر گونه توده سخت و غیر معمولی و یا تغییر در اندازه و شکل بیضه ها، سریعا موضوع را با پزشک متخصص در میان بگذارند. مردان در معرض خطر هم در طی این گونه معاینات تشخیص داده می‌شوند. منظور از افراد در معرض خطر افرادی هستند که سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری را دارند و یا دچار مشکلاتی در نزول بیضه‌ها در بدو تولد و در سنین کودکی می‌باشند.

سرطان روده بزرگ: سرطان روده بزرگ از شایع ترین سرطان‌هایی است که جمعیت مردان با آن دست به گریبان هستند. اگر چه راه‌هایی چون شیمی‌درمانی، جراحی و پرتودرمانی برای درمان نسبی این نوع سرطان وجود دارد، اما باید اذعان داشت که تنها راه قطعی و آسان درمان این بیماری، پیشگیری از ابتلا به آن می‌باشد. آزمون‌های غربالگری برای تشخیص سرطان روده بزرگ از سنین 50 سالگی آغاز می‌شود. کولونوسکوپی از شایع ترین آزمون‌ها برای تشخیص هر گونه اختلال در روده بزرگ می‌باشد. در کولونوسکوپی، لوله ای مجهز به دوربین به داخل روده بزرگ فرستاده می‌شود و تصاویر مربوطه، بر روی مانیتور کامپیوتر نمایش داده می‌شود. اگر در طی کولونوسکوپی، توده ای مشکوک و ناهنجاری خاصی تشخیص داده شود، مورد بررسی قرار می‌گیرد و معمولا چون فرد در آغاز بیماری می‌باشد و بیماری و سرطان همه گیر نشده است، می‌توان با انجام اقدامات دارویی و درمانی، جلوی پیشرفت آن را گرفت.

سرطان پوست: خطرناک ترین نوع سرطان پوست، ملانوم می‌باشد که معمولا این گروه از مبتلایان، لکه‌های رنگی (معمولا قهوه ای رنگ) بر روی پوست خود دارند. مردان مسن دو برابر بیشتر از زنان در معرض ابتلا به این نوع سرطان قرار دارند. مردان معمولا به دلیل شرایط شغلی، بیشتر در معرض تابش نور مستقیم خورشید هستند که همین امر، میزان شیوع این سرطان را در آنها بیشتر می‌کند. معمولا پزشکان توصیه می‌کنند که مردان بالای 50 سال، هر چند وقت یکبار پوست تمام بدن خود، مخصوصا آن قسمت‌هایی که بیشتر در معرض نور مستقیم خورشید قراردارند، را مورد معاینه و بررسی قرار دهند و در صورت هر گونه تغییر شکل و رنگ در پوست، به متخصص پوست مراجعه کنند.

فشار خون بالا: با افزایش سن مردان بیشتر در معرض فشار خون بالا قرار می‌گیرند. عواملی مانند استرس محیط کاری، عادات غذایی غلط، عدم فعالیت بدنی و ورزش، سیگار کشیدن، مصرف الکل، مصرف بیش از حد نمک و چربی‌ها سبب می‌شود تا شیوع فشار خون در جوامع مختلف بالا برود و به تبع آن هم مشکلاتی مانند بیماری‌های قلبی، سکته‌های مغزی و نارسایی‌های کلیه افزایش پیدا کند. راه مناسب غربالگری فشار خون، اندازه گیری فشار خون هر چند وقت یک بار می‌باشد که بسیار
کمک کننده است.

دیابت نوع دو: بسیاری از افراد در سنین میانسالی از ابتلای خود به دیابت آگاهی ندارند، اما اگر دیابت در آنها زود تشخیص داده شود، با انجام راهکارهای ساده ای مانند کنترل رژیم غذایی، ورزش، کاهش وزن اضافی و استفاده از داروها می‌توان به صورت چشمگیری از آن پیشگیری کرد.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
درباره "آب سیاه" چه می دانید؟

آب سیاه برای بسیاری از افراد بیماری ترسناكی محسوب می‌شود.
ترسناك به این علت كه در بیشتر موارد این بیماری در مراحل اولیه بی‌علامت بوده و بیمار را از وجود خود آگاه نمی‌كند و به همین دلیل، گلوكوم به عنوان دزد بینایی نیز مشهور است.
گلوكوم گروهی از بیماری‌هاست كه در آنها آسیب مشخصی در عصب بینایی ایجاد می‌شود. این آسیب، اغلب و نه همیشه در اثر افزایش فشار داخل چشم پدید می‌آید و در صورت درمان‌نشدن بموقع، پیشرونده بوده و به كاهش بینایی و در نهایت نابینایی منجر می‌شود.
نكته مهم در مورد بیماری آب سیاه این است كه در صورت تشخیص دیرهنگام، آب سیاه به كاهش تدریجی بینایی و درنهایت نابینایی می‌انجامد، اما امكان درمان یا حداقل پیشگیری از حادشدن آن از طریق لیزر، برای نوع خاصی از این بیماری ـ كه گلوكوم زاویه بسته نام دارد ـ وجود دارد، ولی به طور كلی پیشگیری از آب سیاه تاكنون موفق نبوده است.
به علت اهمیت تشخیص بموقع این بیماری، در تقویم جهان یك هفته به نام این بیماری نامگذاری شده كه از بیستم اسفند آغاز شده است.اما پرسش بسیاری از افراد درباره آب سیاه این است كه بیماری ای كه درمان قطعی ندارد، چگونه قابل كنترل است؟
دكتر حیدر امینی، فوق‌تخصص جراحی گلوكوم در پاسخ به این پرسش می‌گوید: با وجود پیشرفت‌های چشمگیر در عرصه تولید داروهای جدید و ابداع روش‌های متعدد و نوین جراحی، هنوز راه‌حل نهایی برای درمان بیماری آب سیاه وجود ندارد. به همین علت، بیماران باید توجه داشته باشند عمل جراحی گرچه ممكن است سبب كنترل بیماری شود، اما اثربخشی آن با گذشت زمان در مواردی كاهش یافته و حتی بی‌اثر می‌شود. پس مبتلایان به آب سیاه باید تا پایان عمر تحت معاینه و درمان مناسب قرار گیرند.
دكتر امینی با اشاره به این‌كه گلوكوم، دومین عامل نابینایی دنیا لقب گرفته است، می‌افزاید: علت اصلی این مساله، افزایش افراد مسن در جوامع مختلف است، به طوری كه در 30 سال گذشته، جمعیت افراد بالای 50 سال در دنیا حدود 30 درصد افزایش پیدا كرده و این افزایش كه دلیل اصلی آن بهبود سطح بهداشت و درمان است، در كشورهای در حال توسعه حدود 47 درصد برآورد شده است. دلیل دیگر، كاهش میزان نابینایی به دلیل بیماری‌هایی مثل تراخم است؛ تراخم نوعی بیماری مسری چشم است كه در اماكن پرگرد و غبار و كثیف پدید می‌آید. از علائم آن سرخی و تورم سطح داخل پلك‌ها و پیدایش دانه‌های كوچك خاكستری رنگی است كه در 30 سال گذشته باز هم به دلیل بهبود وضع بهداشت در تمام جهان كاهش چشمگیری داشته است و در كشور ما نیز مورد تازه تراخم بندرت مشاهده می‌شود.


آب سیاه، دیدتان را تار می‌كند

واژه Glaucoma ریشه‌ای یونانی دارد و گفته می‌شود اولین‌بار، بقراط حكیم این واژه را در مورد بیماری‌های چشم كه همراه با تورم قرنیه و تغییر رنگ آن به سبز مایل به آبی بوده، استفاده كرده است. در زبان فارسی، واژه آب سیاه شاید نشان‌دهنده وخامت این بیماری باشد كه در گذشته بیشتر به نابینایی منجر می‌شد.
اما دكتر امینی در پاسخ به این پرسش كه چه اتفاقی به دنبال ابتلا به بیماری گلوكوم می‌افتد كه به اختلال بینایی منجر می‌شود، می‌گوید: بیماری آب سیاه سبب تخریب عصب بینایی می‌شود كه در بیشتر موارد با افزایش فشار داخل چشم همراه است و درصورت درمان‌نشدن مناسب، تخریب تدریجی عصب بینایی به نابینایی می‌انجامد. در مطالعه‌ای در شهر تهران كه برای تعیین میزان بروز بیماری گلوكوم صورت گرفته، میزان بروز این بیماری 1.34 درصد در افراد بالای 4 سال بوده است. جالب این كه 80 درصد بیماران این مطالعه از بیماری خود آگاهی نداشته‌اند. به این دلیل، مراجعه دوره‌ای به چشم‌پزشك بخصوص در مورد افراد مسن و درمان بموقع بیماری می‌تواند تا حد زیادی از پیشرفت آن جلوگیری كند.


آب سیاه همیشه ارثی نیست

به گفته دكتر امینی، تشخیص این بیماری حول سه محور استوار است؛ اندازه‌گیری فشار داخل چشم، معاینه دقیق سرعصب بینایی و آزمایش میدان دید. البته استفاده از ابزارهای مدرن تشخیصی برای بررسی میزان تخریب عصب بینایی و رشته‌های عصبی شبكیه نیز در سال‌های اخیر پیشنهاد شده است.
این متخصص جراحی گلوكوم اضافه می‌كند: این بیماری ممكن است سال‌ها بعد از ضربه‌های وارده به چشم بروز كرده یا در برخی افراد مسن بالای 60 سال بدون زمینه توارث بروزكند. همچنین در انواع دیگر گلوكوم، بیماری ممكن است به دنبال بیماری‌های دیگر چشم نظیر التهابات چشمی یا در مراحل پایانی گرفتاری چشمی دیابت ایجاد شود كه زمینه توارث در این موارد نیز نقش عمده‌ای ندارد.


دوربینی و نزدیك‌بینی شدید؛ استعداد نهفته برای ابتلا به آب سیاه

دكتر امینی با تاكید بر اهمیت معاینه‌های دوره‌ای چشم در دوربینی و نزدیك‌بینی‌های شدید می‌گوید: گلوكوم نوع شایع و به اصطلاح گلوكوم زاویه باز در افراد نزدیك‌بین شایع‌تر است و در افراد دوربین گلوكوم زاویه بسته شیوع بیشتری دارد. به همین دلیل به افرادی كه نمره عینك بالا دارند توصیه می‌شود به چشم‌پزشك مراجعه كنند و از لحاظ این بیماری كنترل شوند.
بر این اساس، بستگان مبتلایان به بیماری گلوكوم، ‌افراد مسن، افراد دارای دوربینی و نزدیك‌بینی شدید و كسانی كه سابقه ضربه به چشم را دارند، در خطر ابتلای بیشتری هستند. همین‌طور در افراد دیابتی و مبتلایان به اختلال كار غده‌ تیروئید خطر ابتلا بیشتر است. این گروه‌ها باید معاینه‌های منظم چشم‌ پزشكی داشته باشند.


مراقب مصرف برخی داروها باشید

متخصصان چشم هشدار می‌دهند مصرف طولانی كورتیكواستروئیدها و در واقع كورتون‌ها به صورت قطره چشمی یا خوراكی یا تزریقی در افراد مستعد ممكن است ابتلا به بیماری را در پی داشته باشد.
بخصوص قطره‌های چشمی حاوی كورتون كه در درمان حساسیت‌های فصلی چشم مورد استفاده قرار می‌گیرد، اگر به صورت متمادی و خودسرانه مصرف شود خطر ابتلا به بیماری گلوكوم را همراه دارد.
همچنین طیف وسیعی از داروهایی كه سبب گشادشدن مردمك می‌شود؛ از قبیل داروهای روانگردان و داروهای ضدحساسیت ممكن است سبب ایجاد گلوكوم زاویه بسته در افراد مستعد شود.


كنترل و درمان بیماری

با وجود آن كه تشخیص بموقع اهمیت ویژه‌ای در كنترل هر بیماری دارد، ولی به علت هزینه‌بربودن بالای بیماریابی، این روند در جامعه ما در مورد بیماری گلوكوم قابل اجرا نیست. به طور معمول، درمان بیماران ابتدا با قطره‌های چشمی كاهنده فشار داخل چشم و سپس استفاده از لیزر و در صورت پاسخ‌ندادن به این دو مورد از طریق عمل جراحی است ولی هنوز روشی كه به بهبود كامل بیماری منجر شود، ابداع‌‌نشده و بیماری حدود 10 درصد بیماران با وجود تمام تلاش‌ها به پیشرفت خود ادامه می‌دهد.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
۱۰ فرمول ساده برای چکاپ شخصی

1) به خودتان نگاهی بیندازید:
هر ۳ یا ۴ ماه خودتان به شخصه یا همراه با یکی از اعضای خانواده نگاهی به پوست دست، پوست‌سر، نوک انگشتان، اطراف ریشه ناخن و زیر بغل خود بیندازید. بروز هرگونه تغییر شکل با تغییر رنگ در خال‌ها یا روی پوست و ظهور لک‌های قرمز به این معنی است که لازم است با پزشک متخصص مشورت کنید.

۲) علایم خستگی را جدی بگیرید:
آیا معمولا بدون ساعت زنگ‌دار نمی‌توانید صبح‌ها بیدار شوید؟ بعد از ظهرها احساس خستگی مفرط می‌کنید؟ بعد از ظهر معمولا چرت می‌زنید؟ اگر جواب شما به هر یک از این سوالات مثبت است، احتمالا دچار کمبود خواب هستید پس توصیه می‌کنیم شب‌ها ۸ ساعت کامل بخوابید و اگر با این وجود باز هم دچار کم‌خوابی بودید به پزشک مراجعه کنید.

۳) بعد از ۵۰ سالگی هر سال یک بار قد خود را اندازه بگیرید:
انجام این کار به ویژه به خانم‌ها برای پیشگیری از ابتلا به ناراحتی‌های ماهیچه‌ای اسکلتی مثل پوکی‌استخوان توصیه می‌شود. کوتاه شدن قد می‌تواند خود نشانه کمبود مواد معدنی در استخوان‌ها باشد و لازم است در رابطه با آن پس از انجام آزمایش تراکم استخوان با پزشک مشورت کرد.

۴) به رنگ ادرار توجه کنید:
روشن بودن او را به آن معنی است که شما در سلامت کامل به سر می‌برید اما اگر رنگ ادرار تیره یا بدبو شد به این معنی است که شما به اندازه کافی آب نمی‌نوشید. اگر بعد از نوشیدن مقدار کافی آب این حالت همچنان باقی بود، لازم است با پزشک خود مشورت کنید. اگر رنگ ادرار شما زرد روشن است شاید به دلیل مصرف ویتامین B موجود در مکمل‌های غذایی یا مولتی‌ویتامین‌ها باشد، پس خیلی نگران نشوید.

۵) بعد از ورزش نبض خود را چک کنید:
طبق تحقیقی که اخیرا در مجله پزشکی انجمن آمریکا به چاپ رسیده است احتمال بروز سکته قلبی طی ۱۰ سال در زنانی که پس از ورزش کردن ضربان نبض آنها پایین‌تر از حد معمول است ۲ برابر بیش از این احتمال در سایر زنان است. به شما توصیه می‌کنیم حتما یک تست ورزش‌ بدهید. (۲۰ دقیقه پیاده‌روی تند یا دو)**و شمارش نبض خود را ۱۵ ثانیه بعد از متوقف کردن فعالیت داشته باشید. عدد به دست آمده به علاوه ۴ تعداد ضربان قلب شما را نشان می‌دهد. بعد ۲ دقیقه استراحت کنید و مجددا شمارش نبض خود را داشته باشید و آن را با ۴ جمع کنید. عدد به دست آمده دوم را از عدد اول کم کرده و اگر عدد جدید کمتر از ۵۵ بود، با پزشک خود تماس بگیرید.

۶) اگر مبتلا به دیابت هستید، مراقب پاها‌یتان باشید:
پاهای افراد مبتلا به دیابت معمولا دچار خشکی، پوسته‌پوسته شدن، زخم و عفونت می‌شود.
از آنجا که احساس درد در این افراد کمتر است، لازم است بیشتر مراقب پاهای خود باشند و روزانه به آنها نگاهی انداخته و آنها را چک کنند.

۷) به طور مرتب فشار خون خودتان چک کنید:
متخصصان پیشنهاد می‌کنند از ۱۸ سالگی به کمک دستگاه‌های سنجش فشارخون خانگی فشارخون خود را اندازه بگیرید. این باعث می‌شود سریعا متوجه افزایش فشارخون خود بشوید و به پزشک مراجعه کنید.

۸) از نظر قلبی چکاپ کامل بدهید:
به شرطی قلب و عروق سالمی خواهید داشت که از آن مراقبت کنید. در صورتی که گمان می‌کنید امکان احتمال سکته قلبی در شما وجود دارد مثلا مبتلا به چاقی هستید، ورزش نمی‌کنید، سیگار می‌کشید، کلسترول خون‌تان بالاست، فشارخون بالا دارید یا مبتلا به دیابت هستید، به پزشک مراجعه کرده و از او بخواهید یک چکاپ کامل قلب شامل آزمایش خود، نوار قلب، اندازه‌گیری فشارخون، تست ورزش و... برای شما تجویز کند

۹) شانه سرتان را هر روز صبح نگاه کنید
اگر احساس می‌کنید ریزش موی‌تان زیاد شده از پزشک بخواهید یک آزمایش خون برایتان تجویز کرده و میزان آهن خون‌تان را چک کند. جالب است بدانید کمبود آهن می‌تواند یکی از دلایل ریزش مو باشد. کم‌کاری تیرویید هم از جمله دیگر دلایل آن است.

۱۰) شیوه زندگی سالم را رعایت کنید:
میوه و سبزیجات سالم و تازه بخورید. به اندازه و مرتب ورزش کنید و استراحت را از یاد نبرید. تغذیه درست، استراحت کافی و اکشیژن‌رسانی به بدن ۳ کلید طول عمر است. مراقب باشید تمامی گنج‌های به دست آمده به کمک این ۳ کلید را با مصرف زیاد شکلات، سیگار کشیدن و نوشیدن الکل به باد ندهید.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
سرطان روده باریک

روده باریک حدود 6 متر طول دارد و بین معده و روده بزرگ قرار گرفته است. عملکرد اصلی روده باریک، هضم و جذب مواد غذایی می باشد. گاهی این قسمت از دستگاه گوارشی دچار سرطان می شود، البته باید گفت که سرطان روده بزرگ بسیار شایع تر از سرطان روده باریک می باشد.


عوامل خطر سرطان روده باریک

- جنس : سرطان روده باریک در مردان کمی بیشتر از زنان اتفاق می افتد.
- سن : هرچه سن فرد بیشتر شود، احتمال ابتلای فرد به سرطان روده باریک افزایش می یابد.
‌- عوامل ارثی : افرادی که در خانواده و یا اقوام نزدیک آنها سابقه ابتلا به سرطان روده باریک وجود دارد، باید بیشتر مراقب این سرطان باشند .
- کشیدن سیگار و مصرف الکل : برخی مطالعات حاکی از آن است که مصرف سیگار و الکل در ارتباط مستقیم با ابتلا به سرطان روده باریک می باشند.
- بیماری سلیاک : سلیاک، بیماری حساسیت به گلوتن می باشد. گلوتن پروتیئنی است که در بسیاری از دانه ها از جمله گندم و جو یافت می شود. کسانی که بر اثر مصرف مواد غذایی حاوی گلوتن بدنشان واکنش نشان می دهد، دچار این بیماری هستند. بدن این گونه افراد آنتی بادی هایی را در طی این واکنش تولید می کند که به دیواره روده باریک حمله می کنند و سبب می شوند که این دیواره سخت شده و کار هضم و جذب مواد غذایی دشوار شود. در نتیجه منجر به بروز اسهال و از دست دادن وزن بدن می شود و به مرور زمان شانس این افراد برای ابتلا به سرطان روده باریک افزایش می یابد. در این افراد با استفاده از رژیم غذایی بدون گلوتن و تحت نظر پزشک می توان شانس ابتلا به سرطان روده باریک را کم کرد.
- بیماری کرون : در بیماری کرون، دستگاه ایمنی بدن فرد به دستگاه گوارش حمله می کند و به آن آسیب می رساند. این بیماری می تواند به هر قسمتی از دستگاه گوارش آسیب برساند، اما بیشتر روده باریک را تحت تاثیر قرار می دهد.
- سرطان روده بزرگ : افرادی که مبتلا به سرطان روده بزرگ بوده اند و مشکلشان تا حدودی برطرف شده است، در معرض خطر ابتلا به سرطان روده باریک هستند.
- رژیم غذایی نامناسب : افرادی که به میزان کم از فیبر غذایی استفاده می کنند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان روده باریک قرار دارند. فیبر در سبزیجات و میوه ها به وفور یافت می شود .
مصرف موادغذایی شور مانند گوشت و ماهی شور و یا دودی، احتمال ابتلا به سرطان روده باریک را بیشتر می کند. مصرف بیش از حد قند و شکر نیز اثرات سوئی بر روده باریک دارد.
افرادی که سابقه خانوادگی ابتلا به این سرطان را دارند حتما تحت نظر پزشک باشند و هر چند وقت یک بار آزمایشات تشخیص سرطان روده باریک را انجام دهند


علایم سرطان روده باریک

اغلب موارد درد شکم همراه با علائم زیر رخ می دهد:

- تهوع
- نفخ شکم
- کاهش اشتها
علایم زیر ممکن است نشاندهنده پیشرفت بیماری باشد و فرد مبتلا باید سریعا به پزشک متخصص مراجعه کند:
- خستگی
- کاهش وزن
- کم خونی ناشی از فقر آهن
- مشاهده خون در مدفوع یا استفراغ
- تهوع و استفراغ شدید به دلیل انسداد در روده کوچک رخ می دهد.
- زردی پوست : مجرای صفراوی مسدود می شود و سبب زرد شدن رنگ پوست می گردد.


نحوه تشخیص سرطان روده باریک چگونه است ؟

- در بیشتر موارد، پزشکان از باریوم برای تشخیص این سرطان استفاده می کنند.
- آندوسکوپی دستگاه گوارش در این موارد مفید می باشد .
- سی تی اسکن و یا سونوگرافی ناحیه شکم می تواند به تشخیص این سرطان کمک کند .
- کولونوسکوپی نیز به تشخیص توده های سرطانی مناطق پایین تر از روده باریک کمک می کند .
- در بسیاری از موارد، پزشکان آزمایش خون را پیشنهاد می دهند. در این آزمایش با بررسی تعداد گلبول های خونی، بروز کم خونی را بررسی می کنند.
- پزشکان با بررسی عوامل متعددی از جمله سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان روده باریک سعی می کنند که عوامل وراثت را در انتقال این سرطان به فرد بررسی کنند .


پیشگیری از ابتلا به سرطان روده باریک

- افرادی که سابقه خانوادگی ابتلا به این سرطان را دارند حتما تحت نظر پزشک باشند و هر چند وقت یک بار آزمایشات تشخیص سرطان روده باریک را انجام دهند.
- افرادی که مبتلا به بیماری سلیاک هستند باید مراقب سلامت خود باشند و حتما از رژیم غذایی فاقد گلوتن استفاده کنند تا مشکلات بعدی آن پدید نیاید.
- افرادی که مبتلا به بیماری کرون هستند باید بسیار مراقب باشند و دستورالعمل هایی را که پزشک به آنها می دهد کاملا رعایت کنند .
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
صفحه  صفحه 86 از 111:  « پیشین  1  ...  85  86  87  ...  110  111  پسین » 
خانه و خانواده

همه چیز درباره بیماری ها

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti Forums is not responsible for the content of external sites

RTA