انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
خانه و خانواده
  
صفحه  صفحه 89 از 111:  « پیشین  1  ...  88  89  90  ...  110  111  پسین »

همه چیز درباره بیماری ها


مرد

 
ده علامت مهم که باید به پزشک مراجعه کنید

همانطور که می‌دانید بعضی از علائم آن قدر واضح هستند که باید برطرف شوند. علائمی از قبیل درد قفسه سینه، شکم یا خونریزی بدون دلیل. اما بعضی علائم خیلی مشخص نیست و شما نمی‌دانید که باید به پزشک مراجعه کنید یا نه. در زیر علائم هشدار دهنده‌ای وجود دارند که مطالعه آنهابرای شما ارزشمند است چراکه آگاهی از آنها می تواند تغییراتی مهم در کیفیت زندگی شما ایجاد کند و یا حتی سبب افزایش طول عمر شما گردد.


10 علائم زیر را نادیده نگیرید.

1- کاهش وزن بدون دلیل
اگر بدون هیچ دلیلی وزن کم می‌کنید، با دکتر خود در میان بگذارید. کاهش وزن غیر عمدی می‌تواند 5 درصد از وزن فرد را در ماه و 10 درصد از وزن را در 6 تا 12 ماه کاهش دهد. این کاهش وزن به علل مختلف ایجاد می‌شود. عللی همچون تیروئید پرکار، افسردگی، بیماری کبد، سرطان یا اختلالاتی غیر سرطانی، اختلالاتی که در جذب مواد مغذی ایجاد می‌شوند.

2- تب پیوسته و مداوم
اگر سیستم ایمنی نرمال و طبیعی دارید و تحت هیچ درمانی نیستید (شیمی درمانی یا موارد دیگر) اما تب شما بالای 38 درجه سانتیگراد می‌باشد و یک هفته یا بیشتر طول می‌کشد حتما باید چک شوید. یا اگر سرما خوردگی دارید و تب شما بالای 4/39 درجه سانتیگراد است به پزشک مراجعه کنید. اگر مشکلی در سیستم ایمنی بدن دارید یا دارویی برای آن مصرف می‌کنید، تب نمی‌تواند به عنوان علامت هشدار دهنده باشد، پزشک یا دکتر غدد به شما آگاهی لازم را می‌دهد.
تب پایا می‌تواند علامت عفونت پنهان باشد، که شاید مربوط به عفونت دستگاه ادراری یا سل باشد. درمواقع دیگر، شرایط وخیم تر- مثل تومور غدد لنفاوی- سبب تب پایا یا طولانی می‌شود. تب به علت عفونت‌های قابل درمان، مثل عفونت‌های دستگاه ادراری شایع می‌باشد. اما اگر تب کم، بیشتر از دو هفته طول کشید به دکتر مراجعه کنید. بعضی بیماری‌های مهم مانند سل و بعضی اختلالات ایمنی می‌توانند سبب تب پیوسته و مداوم شوند.

3- تنگی نفس
احساس کوتاهی در نفس کشیدن ( کم آوردن نفس)، به غیر از نفس تنگی به خاطر گرفتگی بینی یا ورزش کردن، می‌تواند علامت یک مشکل اساسی باشد. اگر موقع نفس کشیدن مشکل دارید یا خس خس می‌کنید حتما به اورژانس مراجعه کنید. تنگی نفس بدون تقلا یا با تقلا موقع دراز کشیدن، باید هر چه سریع‌تر بررسی شود. عوامل تنگی نفس شامل موارد زیر می‌شود: بیماری مزمن انسدادی ریه، برونشیت مزمن، آسم، مشکلات قلبی، دلشوره، آشوب و اضطراب، سینه پهلو، انسداد عروق ریوی (آمبولیسم) و فیبروز ریوی و افزایش فشار ریوی

4- تغییر بدون دلیل در عادات مزاج
اگر مشکلات زیر را دارید یا پیدا کردید به پزشک مراجعه کنید.
*اسهال شدید که بیش از دو روز طول بکشد.
*اسهال معمولی که یک هفته به طول انجامد.
*اگر یبوست بیشتر از دو هفته طول کشید.
*اسهال خونی
*مدفوع سیاه رنگ
تغییر در عادات مزاج می‌تواند علامت یک عفونت باکتریایی باشد- همچون کمپیلو باکتر یا سالمونلا- یا یک عفونت انگلی و ویروسی. در میان دیگر عوامل، بیماری التهابی روده یا سرطان روده بزرگ می‌توانند مهم باشند.

5- تغییرات روحی
اگر موارد زیر اتفاق افتاد باید به طور اورژانسی توسط پزشک بررسی شوند.
*افکار گیج کننده تدریجی یا ناگهانی
*عدم درک مکان و زمان (عدم هوشیاری کامل)
*رفتار خشونت آمیز ناگهانی
*وجود توهماتی که هرگز قبلا آنها را تجربه نکرده است
تغییرات در رفتار یا افکار امکان دارد مربوط به عفونت، ضربه به سر، سکته، قند خون پایین یا دارویی خاص باشد. بخصوص دارویی که اخیرا شروع به مصرف آن نموده‌اید.

6- سردرد‌های خیلی شدید یا جدید (مخصوصا اگر بیشتر از 50 سال دارید)سریعا به دنبال بررسی پزشکی علت سردرد خود باشید اگر:
*دچار سردرد شدید و ناگهانی شدید، که اغلب سردرد برق آسا نامیده می‌شود، چون که مثل یک تندر و رعد و برق به طور ناگهانی ایجاد می‌شود.
*سردردی که به همراه تب، سفتی گردن، کهیر یادانه های قرمز رنگ کوچک، گیجی، تشنج، تغییر در بینایی، ضعف، کرخ شدگی و بی‌حسی یا سوزن سوزن شدن، اشکال در صحبت کردن، ایجاد حساسیت یا درد در لمس پوست سر و یا هنگام جویدن
*سردردی که بعد از ضربه‌ی سر شروع و یا شدیدتر می‌شود.
این علائم سردرد ممکن است به علت سکته، التهاب رگ‌های خونی، مننژیت، تومور مغزی، آنوریسم یا خونریزی در مغز به علت ضربه سر ایجاد ‌شوند.

7- کاهش دید ناگهانی، ناتوانی در صحبت کردن و حرکت کردن به طور موقتی
اگر با این علائم مواجه شدید، بدانید که اینها علائم یک حمله یا سکته گذرا هستند. اگر علائم زیر را مشاهده کردید حتما به اورژانس مراجعه کنید.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
همه چیز درباره سکته مغزی

سکته مغزی یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در ایالات متحده آمریکا است. سکته مغزی، زمانی اتفاق می افتد که رگی خونی در مغز مسدود یا منفجر شود.
بدون درمان، سلول های مغز به سرعت می میرند. نتیجه می تواند ناتوانی جدی اندام های بدن یا مرگ باشد. اگر فردی که دوست دارید، علایم و نشانه های سکته مغزی را بروز داد باید بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید و کمک بخواهید.


علایم و نشانه های سکته مغزی عبارتند از:
- بروز ناگهانی ضعف و بی حسی در یک طرف بدن
- تغییر ناگهانی دید در یک یا دو چشم یا دشوار شدن بلع غذا
- بروز ناگهانی سردردهای شدید بدون علت
- بروز مشکلات شدید همراه با سرگیجه هنگام راه رفتن
- بروز مشکلات ناگهانی در صحبت کردن و شناخت دیگران


آزمون سکته مغزی: حرف زدن، لبخند زدن، تکان خوردن
آزمون سکته مغزی به شناسایی علایم و نشانه های این بیماری کمک می کند. این آزمون از جزئیات زیر تشکیل شده است:
- چهره. از فرد بخواهید لبخند بزند. آیا یک طرف صورت بی حس است؟
- بازوها. از فرد بخواهید دست هایش را بالا ببرد. آیا یک دست پایین است؟
- حرف زدن. از بخواهید یک جمله ساده را تکرار کند. آیا در به یاد آوردن و بیان کلمات با دشواری روبرو است؟


سکته مغزی: زمان = صدمه دیدن مغز
در درمان سکته مغزی، ثانیه ها نیز اهمیت دارند. وقتی اکسیژن به مغز نمی رسد، مرگ سلول های مغز در چند دقیقه آغاز می شود. به شرط مصرف داروهای متلاشی کننده لخته خون در سه ساعت ابتدایی پس از بروز سکته مغزی، می توان از گسترش آسیب دیدن مغز کاست. وقتی بخشی از بافت مغز از میان می رود، اندام هایی از بدن که توسط بافت از میان رفته مغز کنترل می شدند از کار می افتند. به عبارت دیگر سکته مغزی سبب ناتوانی بلند مدت جسمی می شود.


تشخیص سکته مغزی
وقتی فردی با علایم و نشانه های سکته مغزی به بخش اورژانس مراجعه می کند، در ابتدا باید نوع سکته مغزی را مشخص کرد. دو نوع سکته مغزی اصلی وجود دارد که روش های درمان شان متفاوت است. پزشکان می توانند از عکس برداری اورژانسی برای شناسایی نوع سکته مغزی - مسدود شدن یا منفجر شدن رگ خونی - استفاده کنند. نتایج آزمایش های اضافی محل خونریزی درون مغز را مشخص می کند.


سکته مغزی ایسکمیک
متداول ترین نوع سکته مغزی، ایسکمیک، نام دارد. تقریبا از هر 10 سکته مغزی 9 مورد در این گروه قرار می گیرند. عامل بروز سکته مغزی، لخته خونی است که در رگ درون مغز ایجاد شده است. لخته خون ممکن است در نقطه ای خاص گسترش یافته یا از سایر نقاط بدن به مغز رسیده باشد.


سکته مغزی هموراژیک
سکته مغزی هموراژیک بسیار نادر و مرگ بار است. این نوع سکته وقتی بروز می کند که یک رگ خونی ضعیف در مغز منفجر شود. نتیجه این نوع سکته، خونریزی شدید درون مغز است که متوقف کردن اش بسیار دشوار است.


سکته مغزی کوتاه (TIA)
حمله ایسکمیک گذرا را اغلب سکته مغزی کوتاه می نامند. لخته خون قسمتی از مغز را به طور موقت از کار می اندازد و علایمی شبیه سکته مغزی نمایان می شود. به گزارش سلامت نیوز وقتی جریان خون دوباره برقرار شود، علایم و نشانه های سکته مغزی از میان می روند. سکته مغزی کوتاه، نشان دهنده آن است که سکته مغزی اصلی به زودی به وقوع می پیوند. اگر فکر می کنید سکته مغزی کوتاهی را پشت سر گذاشته اید باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید تا او احتمال بروز سکته مغزی اصلی را به حداقل برساند.


علت بروز سکته مغزی چیست؟
یکی از علل متداول سکته مغزی ضخیم و سخت شدن دیواره رگ های خونی است. پلاکت های ساخته شده از چربی، کلسیم، کلسترول و ... انعطاف رگ های خونی را از میان می برند. لخته خون ممکن است سبب مسدود شدن رگ خونی غیر قابل انعطاف و بروز سکته مغزی ایسکمیک شود. عامل اصلی سکته مغزی هموراژیک در اکثر موارد عدم درمان فشار خون بالا است که سبب انفجار رگ خونی ضعیف می شود.


عوامل خطر زا: بیماری های مزمن
بیماری های مزمن سبب افزایش احتمال بروز سکته مغزی می شوند. بیماری های مزمن عبارتند از:
- فشار خون بالا
- کلسترول بالا
- دیابت
- چاقی
کنترل و درمان بیماری های فوق احتمال بروز سکته مغزی را به شدت کاهش می دهد.


عوامل خطر زا: رفتارها
رفتارهای نامناسب و خطر زایی که در ادامه می خوانید خطر بروز سکته مغزی را به شدت افزایش می دهند:
- دود کردن سیگار
- ورزش نکردن
- نوشیدن الکل


عوامل خطر زا: تغذیه
پیروی کردن از رژیم غذایی نامناسب می تواند خطر بروز سکته مغزی را افزایش دهد. مصرف بیش از اندازه چربی و کلسترول می تواند سبب ضخیم شدن رگ های خونی شود. مصرف بیش از اندازه نمک ممکن است سبب بروز بیماری فشار خون شود. مصرف بیش از اندازه کالری سبب بروز اضافه وزن و چاقی می شود. با پیروی کردن از رژیم غذایی حاوی سبزیجات، میوه، غلات و ماهی می توان از بروز سکته مغزی جلوگیری کرد.


عوامل خطر زایی که در کنترل شما نیست
برخی از عوامل خطر زا - کهنسالی و وجود سابقه سکته مغزی در خانواده - که در بروز سکته مغزی موثرند خارج از کنترل انسان قرار دارند. جنسیت، نقش مهمی ایفاء می کند. سکته مغزی مردان را بسیار بیشتر از زنان تهدید می کند. با این وجود، زنان در اکثر مواردی که سکته مغزی بروز می کند جان شان را از دست می دهند. سکته مغزی، آفریقایی آمریکایی تبارها، سرخ پوست ها و اسکیموها را بیشتر از سایر نژاد ها تهدید می کند.


سکته مغزی: درمان اورژانسی
برای سکته مغزی ایسکمیک، درمان اورژانس، تجویز داروی ضد لخته خون است. داروهای از میان برنده لخته خون زمانی موثر هستند که حداکثر سه ساعت پس از بروز سکته مغزی تجویز و مصرف شوند. مدیریت سکته مغزی خون ریزی دهنده بسیار دشوار است. به گزارش سلامت نیوز درمان عبارتند از: کنترل فشار خون بالا، خون ریزی و تورم مغز


سکته مغزی: صدمات بلند مدت
میزان صدمات وارده به افراد و از دست رفتن توانایی آنها به شدت سکته مغزی و سرعت عمل در درمان بستگی دارد. نوع صدمه و آسیب دیدن بستگی به مکان آسیب دیده مغز دارد. مشکلات متداول پس از بروز سکته مغزی عبارتند از:
- بی حس شدن
- از کار افتادن دست ها و پاها
- از میان رفتن توانایی راه رفتن
- از میان رفتن دید چشم ها
- ناتوانی در بلع غذا
- ناتوانی در سخن گفتن و برقراری ارتباط
مشکلات می توانند دائمی و ماندگار باشند، اما تعدادی از افراد می توانند بسیاری از توانایی های شان را بازیابند.


توان بخشی سکته مغزی: گفتار درمانی
توان بخشی محور درمان عوارض سکته مغزی است. گفتار درمان گران می توانند به افراد برای به دست آوردن مهارت هایشان و مواجه شدن با ناتوانی ها کمک کنند. نتیجه گفتار درمانی در هر بیمار متفاوت است. برای افرادی که توانایی سخن گفتن را از دست داده اند گفتار درمانی ضروری است. گفتار درمان گر نیز می تواند به افرادی که در بلع غذا مشکل دارند کمک کند.


توان بخشی سکته مغزی: توان بخشی بدنی
ناتوان شدن عضلات و از میان رفتن تعادل بدن از جمله متداول ترین عوارض سکته مغزی است. چنین عوارضی می توانند توانایی راه رفتن را از بیماران بگیرند و در فعالیت های روزانه شان خلل ایجاد کنند. توان بخشی فیزیکی روش موثری است برای به دست آوردن تعادل و هماهنگی عضلات بدنمی تواند علایم و نشانه های افسردگی را در بازماندگان سکته مغزی شناسایی و درمان و توانایی نوشتن، استفاده از قاشق و چنگال و ...


توان بخشی سکته مغزی: روان درمانی
بازماندگان سکته مغزی از احساساتی مثل ترس، خشم، اضطراب و اندوه رنج می برند. روان شناس یا متخصص مشاور می تواند از استراتژی های گوناگون برای مقابله با این احساسات استفاده کند. متخصص مشاور همچنین می تواند علایم و نشانه های افسردگی را در بازماندگان سکته مغزی شناسایی و درمان کنند.


پیشگیری کردن از بروز سکته مغزی: سبک زندگی
افرادی که بازمانده سکته مغزی هستند برای پیشگیری کردن از بروز دوباره سکته مغزی باید موارد زیر را رعایت کنند:
- پرهیز از دخانیات
- ورزش کردن و کنترل وزن
- پرهیز کردن از الکل و نمک
- مصرف مواد غذایی سالم مانند ماهی، سبزیجات و غلات


پیشگیری کردن از سکته مغزی: داروها
پزشکان برای افرادی که احتمال دارد سکته مغزی کنند داروهایی تجویز می کنند تا احتمال بروز سکته را کاهش دهند. داروهای ضد لخته خون، مثل آسپرین، پلاکت های خون را حفظ می کنند که سبب ایجاد لخته می شوند. داروهای ضد لخته خون، مانند وارفارین، برای بازماندگان سکته مغزی تجویز می شوند تا به بیداری بخش خاموش مغزشان کمک کنند. افرادی که از فشار خون بالا رنج می برند برای درمان این بیماری باید به پزشک مراجعه کنند.


پیشگیری کردن از سکته مغزی: جراحی
در برخی از موارد، سکته مغزی در نتیجه تنگ شدن شریان کاروتید ایجاد می شود. پزشکان، افرادی را که سکته مغزی خفیف یا زود گذر (TIA ) کرده اند را جراحی می کنند و پلاکت ها را از دیواره این شریان پاک می کنند.


پیشگیری کردن از سکته مغزی: بالون و استنت
در برخی موارد، پزشکان برای باز کردن شریان کاروتید از آنژیو پلاسی برای قرار دادن بالون و استند استفاده می کنند.


زندگی پس از سکته مغزی
بیش از نیمی از افرادی که سکته مغزی کرده اند توانایی های خود را باز می یابند. کسانی که به اندازه کافی داروهای متلاشی کننده لخته خون مصرف می کنند ممکن است به طور کامل بهبود یابند و کسانی که دچار ناتوانی شده اند یاد می گیرند مستقل باشند.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
فقر ویتامین ب 12 چیست؟

داشتن کم خونی فقر ویتامین ب 12 به معنای آن است که بدن تان از کمبود این ویتامین رنج می برد. شما به ویتامین ب 12 نیاز دارید تابدن تان گلبول قرمز بسازد و اکسیژن لازم اندام های گوناگون را به آنهابرساند.
کمبود ویتامین ب 12 می تواند به معنای کمبود گلبول های قرمز خون و نرسیدن اکسیژن لازم به اندام های بدن است. یکی از علایم و نشانه های فقدان ویتامین ب 12 و کمبود گلبول های قرمز خون احساس خستگی و ضعف است.


عوامل ابتلا به کم خونی فقر ویتامین ب 12

اکثر افراد مقادیر زیادی از ویتامین ب 12 را با مصرف پنیر، گوشت، شیر، تخم مرغ به دست می آورند. به طور طبیعی، این ویتامین توسط دستگاه گوارش، معده و روده، جذب می شود. کم خونی فقر ویتامین ب 12 معمولا زمانی بروز می کند که دستگاه گوارش به علل زیر توانایی جذب این ویتامین را از دست دهد:
- وقتی به کم خونی شدید و خطرناک مبتلا هستید. در این نوع از کم خونی، بدن سلول هایی که در دستگاه گوارش به جذب ویتامین ب 12 کمک می کنند را از میان می برد.
- وقتی معده تان جراحی یا بخشی از روده کوچک تان برداشته شده است.
- وقتی با بیماری هایی مانند سلیاک و رشد انگل در روده دست و پنجه نرم می کنید.
همچنین، این نوع کم خونی می تواند به علت عدم مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین ب 12 بروز یابد. افراد گیاه خوار و کهنسالانی که مواد غذایی متنوع نمی خورند ممکن است به مکمل های دارویی ویتامین ب 12 نیاز پیدا کنند.


میزان نیاز روزانه بدن به ویتامین ب 12

میزان نیاز بدن به ویتامین ب 12 بستگی به سن و سال افراد دارد.


مواد غذایی حاوی ویتامین ب 12

ویتامین ب 12 در مواد غذایی مانند گوشت، ماهی، میگو، شیر، ماست، تخم مرغ و مرغ یافت می شود. این ویتامین در غذاهای گیاهی وجود ندارد. برخی مواد غذایی، مانند غلات عنی شده حاوی ویتامین ب 12 هستند. مکمل های ویتامین در دو نوع - حاوی ویتامین ب 12 یا همراه با فولیت ( folate ) در دسترس هستند. همچنین، ویتامین ب 12 معمولا در مکمل های مولتی ویتامین نیز یافت می شوند.


علایم و نشانه های کم خونی فقر ویتامین ب 12

کمبود ویتامین ب 12 در بدن تان احتمالا علایم و نشانه ای ندارد یا شما به آنها توجه نمی کنید. برخی از افراد ممکن است فکر کنند در حال رشد اند یا پا به سن گذاشته اند اما علایم و نشانه های زیر نشان دهنده ابتلا به کم خونی فقر ویتامین ب 12 است:
- احساس ضعف، خستگی
- رنگ پریدگی پوست بدن
- خونریزی لثه و قرمز شدن زبان
- معده درد و کاهش وزن
- اسهال و یبوست


اگر فقدان ویتامین ب 12 در بدن ادامه پیدا کند سلول های عصبی صدمه می بینند و عوارض زیر بروز می یابند:

- بی حسی و احساس سوزن در نوک انگشتان دست و پا
- ناتوانی در حفظ تعادل
- افسردگی
- جنون و از دست رفتن توانایی ذهنی


چگونگی تشخیص ابتلا به کم خونی فقر ویتامین ب 12

پزشک آزمایش خون - شمارش گلبول های قرمز، میزان ویتامین ب 12 و اسید فولیک - تجویز می کند و سوالات متعددی درباره سابقه ابتلا به بیماری ها و ... می پرسد.


روش های درمان کم خونی فقر ویتامین ب 12

کم خونی فقر ویتامین ب 12 را می توان با مصرف مکمل های ویتامین ب 12 درمان کرد. مصرف مکمل های ویتامین ب 12 میزان ویتامین ب 12 بدن را به حد طبیعی می رساند. برای نگه داشتن میزان ویتامین ب 12 بدن تان در حد طبیعی باید تا آخر عمر مکمل این ویتامین را مصرف کنید. همچنین می توانید با اصلاح رژیم غذایی و مصرف مواد غذایی مانند شیر، پنیر، ماست، گوشت، مرغ، ماهی و تخم مرغ میزان ویتامین ب 12 دریافتی بدن تان را افزایش دهید. همچنین مصرف مواد غذایی سرشار از اسید فولیک - نوع دیگری از ویتامین ب - مثل سبزیجات برگ سبز، نان و غلات غنی شده از روش های دیگر تامین ویتامین ب 12 بدن است.


روش های پیشگیری از ابتلا به کم خونی فقر ویتامین ب 12

اکثر افراد با مصرف مواد غذایی مانند لبنیات، گوشت قرمز، ماهی، مرغ، تخم مرغ و پنیر که سرشار از ویتامین ب 12 هستند می توانند از ابتلا به کم خونی فقر ویتامین ب 12 جلوگیری کنند. گیاه خواران نیز می توانند با مصرف روزانه مکمل های ویتامین ب 12 و غذاهای غنی شده با این نوع ویتامین از ابتلا به کم خونی پیشگیری کنند. خون کودکانی که مادران گیاه خوار دارند باید از نظر میزان ویتامین ب 12 بررسی شود. در صورت کمبود ویتامین ب 12 پزشک مکمل ویتامین ب 12 را برای آنها تجویز می کند.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
آب مروارید

دلایل بروز آب مروارید

آب مروارید غالباً با اختلالات دیگر چشمی در ارتباط است. 4 عامل وجود دارد که به فقدان شفافیت لنزها کمک می‌کند. رکود مایع جاری در لنزها که از شرایط خون ناشی می‌شود، بدتر شدن تغذیۀ لنزها که سرزندگی و مقاومت فیبرهای ظریف لنزها را کاهش می‌دهد، رسوبات بین فیبرهای لنز اسیدها و نمک‌هایی که اثر التهاب آوری بر روی بافت‌های لنزها گذاشته و فشار مضاعفی را بر روی فیبرهای ظریف آن وارد می‌کند، تیره شدن کل لنزها در غیاب اقدامات مناسب.

همچون بسیاری از بیماری‌ها، سموم موجود در جریان خون به دلیل اشتباهات تغذیه‌ای و نوع زندگی غلط دلیل حقیقی بروز آب مروارید است. مواد سمی موجود در جریان خون در سرتاسر بدن گسترده شده تا پناهگاهی را در هر نقطۀ ضعیف موجود پیدا کنند. اگر آن بخش به واسطۀ تنش، استفادۀ بیش از حد از چشم‌ها و تحریک موضعی ضعیف شود، این مواد سمی به لنزها حمله می‌کنند. با گذشت زمان، این بیماری بدتر می‌شود و سپس، آب مروارید شروع به توسعه می‌کند. دلایل دیگر بروز آب مروارید استرس و فشار روانی، مصرف بیش از حد نوشیدنی‌های الکلی، قند، نمک، سیگار کشیدن، بیماری‌های جسمی خاصی همچون اختلالات روده‌ای معدوی یا مثانه، دیابت، کمبود ویتامین‌ها به ویژه ویتامین C، عدم تحمل به اسیدهای چرب، بالا رفتن سن، قرار گرفتن در معرض تابش و اثرات جانبی داروهایی می‌باشد که برای درمان بیماری‌های دیگر تجویز می‌شود.

علائم بروز آب مروارید :

نخستین نشانۀ بروز آب مروارید اختلال در قدرت بینایی است. بیمار در مشاهدۀ اجسام با سختی مواجه می‌شود. هنگامی که آب مروارید پیشرفت می‌کند، بیمار ممکن است اشیاء یا نقاط را دوتایی ببیند. افزایش تدریجی در کوری نیز وجود خواهد داشت. در ابتدا، قدرت بینایی در سایه روشن ممکن است بهتر از نور روز کامل باشد، زیرا نور در اطراف مردمک به شدت منبسط شده در تاریکی وارد چشم‌ها می‌شود. در مراحل پیشرفته، اشیاء و اشخاص ممکن است صرفاً لکه‌های نوری باشند. در مرحلۀ نهایی، یک لکۀ سفید – خاکستری رنگ در مردمک چشم وجود دارد.

درمان آب مروارید

آب مروارید یکی از حادترین بیماری‌های چشمی است که اگر در بدن باقی بماند، هیچ چیزی به جز عمل جراحی نمی‌تواند به درمان این بیماری کمک کند.
با این حال، اگر آب مروارید در مراحل اولیه باشد، احتمال غلبه کردن بر آن با درمان‌های طبیعی وجود دارد.
حتی از وخیم‌تر شدن موارد پیشرفتۀ این بیماری نیز می‌توان جلوگیری کرد.
برای درمان آب مروارید، تمیز کردن کامل بدن از مواد سمی ضروری است. در شروع، استفاده از روزۀ آب پرتغال و آب عادی برای 3 تا 4 روز مفید است. تنقیه با آب گرم را می‌توان در طول این دوره انجام داد. بعد از این روزۀ اولیه، از یک رژیم غذایی بسیار محدود باید برای 2 هفته استفاده کرد.

رژیم غذایی برای درمان آب مروارید چشمی :

در این رژیم غذایی برای بهبود بیماری آب مروارید چشمی ، صبحانه می‌تواند از پرتغال یا انگور یا هر میوۀ آبدار فصلی دیگری تشکیل شده باشد . سالاد سبزیجات خام فصلی به همراه روغن زیتون و آب لیموترش و کشمش‌های خیس شده، انجیر یا خرما را باید برای ناهار مصرف کرد. در این رژیم غذایی برای بهبود بیماری آب مروارید چشمی ، غذاهای عصر می‌تواند از سبزیجاتی همچون اسفناج، شنبلیله، کلم، گل‌کلم، هویج، شلغم که در عصارۀ خود بخار پز شده است و چند عدد آجیل و میوه‌هایی همچون سیب، گلابی و انگور تشکیل شده باشد .


بیمار مبتلا به بیماری آب مروارید چشمی نباید از سیب‌زمینی مصرف کند. هیچ نان یا هر غذای دیگری را نباید به این رژیم غذایی اضافه کرد. بعد از 2 هفته استفاده از این رژیم غذایی، بیمار مبتلا به آب مروارید می‌تواند از رژیم غذایی کامل‌تری به شرح زیر استفاده کند:

  • صبحانه: هر میوۀ تازۀ فصلی به جز موز.
  • ناهار: سالاد سبزیجات خام ترکیبی به همراه نان سبوس‌دار یا نان چپاتی و کره.
  • شام: 2 یا 3 سبزی بخار پز شده به غیر از سیب‌زمینی به همراه مصرف آجیل‌ها و میوه‌های تازه.

این روزۀ کوتاه مدت که با رژیم غذایی محدودی همراه می‌شود را باید بعد از 3 ماه از شروع درمان و در صورت لزوم 3 ماه بعد نیز تکرار کرد.
روده‌ها را باید روزانه با تنقیه با آب گرم در طول دوران روزه و بعد از آن در صورت لزوم شستشو داد. بیمار مبتلا به آب مروارید باید از مصرف نان سفید، قند، خامه، غلات تصفیه شده، برنج، سیب‌زمینی پخته شده، دسرها و کیک‌ها، چای یا قهوۀ غلیظ، چاشنی‌ها و سس‌ها خودداری کند.

شواهد فزاینده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد که در چندین مورد، آب مروارید توسط درمان‌های تغذیه‌ای مناسب درمان شده است . با این حال ، زمان مورد نیاز برای چنین درمانی ممکن است از 6 ماه تا 3 سال طول بکشد.
عادل دیویس، یکی از سرشناس‌ترین متخصصان تغذیه در آمریکا خاطر نشان می‌کند که بدن حیوانات اگر از اسید پانتوتنیک و آمینواسید، تریپتوفان و ویتامین B6 مورد نیاز برای جذب تریپتوفان محروم شود دچار آب مروارید می‌شود.
او بیان می‌کند که رژیم غذایی بیمار مبتلا به آب مروارید باید غنی از ویتامین B2، B6 و همچنین ویتامین بی‌-کمپلکس کامل، اسید پانتوتنیک، ویتامین C، D، E و سایر مواد مغذی باشد.
     
  
مرد

 
کارمندان پشت صندلی چرخان ننشینند

یک فیزیوتراپ معتقد است: نشستن نامناسب بازده کاری کارمندان را کاهش می دهد و موجب بیقراری، مشکلات روحی و دردهای استخوانی در بدن فرد می شود.
مرتضی عزیزیان گفت: زو به ویژه میز و صندلی که کارمندان روی آن می نشینند باید استاندارد باشد و برای هر فرد متناسب با ابعاد و قواره بدن وی تنظیم شود.
وی خاطرنشان کرد: لازم نیست از میز و صندلی گران قیمت برای نشستن استفاده کرد بلکه می توان با راهکارهای ساده و تدابیری خاص، محیط کار را برای نشستن راحت و مطلوب کرد.
این استاد دانشگاه ارتفاع صندلی را از جمله مهمترین عواملی دانست که باید مورد توجه قرار گیرد و ادامه داد: ارتفاع صندلی باید معادل طول ساق پا باشد به گونه ای که وقتی فرد در وضعیت عادی می نشیند مفصل زانو حداکثر دو تا سه سانتی متر بالاتر از مفصل لگن باشد.
عزیزیان خاطرنشان کرد: چنانچه ارتفاع صندلی زیادتر از حد معمول باشد عضلات پشت ران متحمل فشار خواهند شد و عصب سیاتیک نیز درگیر می شود و اگر ارتفاع کمتر از حد عادی باشد و زانو خیلی بالاتر از لگن قرار گیرد به عضلات باسن فشار می آید.
این فیزیوتراپ با تاکید بر اینکه نشستن کاملا صاف و راست کار درستی نیست، ادامه داد: هر فرد حداکثر ۲۰ دقیقه می تواند صاف بنشیند و بعد از آن ناخودآگاه دچار خمیدگی خواهد شد.
وی ابراز داشت: باید تکیه گاه کمر بر روی صندلی مشخص شود و گودی کمر نیز کاملا توسط صندلی و یا بالش طبی پر شود، به گونه ای که تمام فشار و تکیه بدن به صندلی باشد.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: صندلی های چرخان برای کارمندان توصیه نمی شود، چون فرد در این حالت نمی تواند به راحتی تمام فشار را به صندلی منتقل کند.
عزیزیان توصیه کرد: تا حد امکان از صندلی های دسته دار برای نشستن استفاده شود و ارتفاع دسته ها نیز به گونه ای باشد که وقتی فرد دستش را روی آن قرار می دهد شانه ها در حالت عادی و نه خیلی بالا و نه خیلی پایین باشد.
به گفته عزیزیان، صندلی دسته دار فشار را از روی اندام های فوقانی بدن بر می دارد.
این فیزیوتراپ گفت: برای افرادی که ساعت های طولانی پشت میز کار می نشینند واجب است حداقل هر دو ساعت یک بار از پشت میز بلند شوند و چند حرکت کششی ساده انجام دهند.
وی افزود: راه رفتن بین زمان کاری هم باعث افزایش گردش خون در پاها می شود و از آمبولی خون و چربی در پا جلوگیری می کند.
عزیزیان معتقد است: باید در زمان راه رفتن به نقاط دوردست خیره شد تا ازخستگی چشم ها هم کاسته شود.
وی در خصوص ارتفاع میز هم یادآوری کرد: ارتفاع میز باید به گونه ای باشد که وقتی فرد موقع نشستن آرنج را روی میز قرار می دهد مجبور نباشد خم شود و یا شانه ها را بالا ببرد.
این استاد دانشگاه همچنین توصیه کرد: افرادی که از مانیتور استفاده می کنند باید حتما رو به روی مانیتور قرار گیرند و اگر یک خط فرضی از بالای سر فرد رسم کنیم به بالای مانیتور ختم شود.
به گفته عزیزیان نامناسب بودن محل مانیتور گردن درد را به دنبال دارد.
وی اظهار داشت: افرادی که مدت زیادی مشغول تایپ هستند باید مچ دست را روی قسمت شیب صفحه کلید قرار دهند، در غیر این صورت در بلند مدت دچار سندرم گیر افتادن عصب در ناحیه مچ دست خواهند شد.
این فیزیوتراپ تاکید کرد: موقع تایپ کردن از ضربه زدن مستقیم با نوک انگشت نیز باید خودداری شود.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
مگس‌ پران عارضه‌ای كه درمان ندارد

مدام چیزی جلوی چشمت حركت می‌كند و احساس عجیبی پیدا می‌كنی، كلافه و عصبی می‌شوی.
بعضی وقت ها مردم فكر می كنند، توهم داری بخصوص وقتی سعی می كنی پشه ای را كه نیست از جلوی صورتت كنار بزنی! اینها گلایه خیلی از بیماران دچار مگس پران چشمی است كه به امید درمان از این مطب به مطب چشم پزشك دیگر می روند در حالی كه دكتر رضا زارعی ابیانه، فوق تخصص قرنیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران می گوید: بیماران باید با این مشكل كنار بیایند و نگران نباشند چون در دیدشان اختلال ایجاد نمی كند و درمانی هم ندارد.


مگس پران در سنین بالا شایع است

شاید با خواندن چند سطر بالا حالا به این فكر افتاده باشید چرا برخی افراد دچار مگس پران چشمی می شوند.دكتر زارعی در مورد علت ابتلا به مگس پران یا «فلوتر» توضیح می دهد: در چشم انسان مایعی به نام زجاجیه وجود دارد كه شفاف است و قوام و شكل خاصی دارد. با افزایش سن، قوام این مایع تغییر و حالت آبكی پیدا می كند و باعث می شود وقتی بیمار چشمش را حركت می دهد، اجسامی به صورت تار یا دسته مو، دایره ای كه می چرخد یا مگس یا پشه ای را حس كند كه از جلوی چشمش رد می شود.
این چشم پزشك ادامه می دهد: این عارضه به غیر از افراد مسن، مبتلایان به بیماری های متابولیك مانند دیابت و فشار خون و افرادی را كه چشمشان دچار آسیب شده است یا نزدیك بین هستند نیز درگیر می كند. معمولا شروع آن از دهه 4 و 5 زندگی به بعد و ممكن است ارث در آن دخیل باشد، ولی مطالعه ای كه نشان دهد در نژاد خاصی بیشتر دیده می شود، وجود ندارد.


مگس پران درمان دارد؟

معمولا مگس پران چشمی تغییری در وضع بینایی فرد ایجاد نمی كند بنابراین برای درمان آن به هیچ اقدام خاصی نیاز نیست، ولی گاهی تغییر قوام مایع زجاجیه روی شبكیه اثر می گذارد و باعث ایجاد كشش در آن می شود. در این حالت بیمار مدام حس می كند نوری در چشمانش خاموش و روشن می شود كه اصطلاحا به آن فلاشینگ می گویند.
این حالت نشان می دهد شبكیه تحت فشار است و بیمار حتما باید بررسی شود و بر حسب مشكل شبكیه برای درمان او اقدام هایی مانند لیزر یا جراحی انجام می شود.وی تاكید می كند: مگس پران چشمی هیچ درمانی ندارد و تنها كاری كه بیمار باید انجام دهد مراجعه برای معاینه های دوره ای، پیگیری و سعی برای كنار آمدن با این مشكل است چون به مرور زمان احتمال دارد برطرف شود.


چرا دیابتی ها و فشار خونی ها در معرض خطرند؟

وی در مورد دلیل در معرض خطر بودن مبتلایان به دیابت و افراد دچار فشارخون می گوید: در این بیماران زمینه خونریزی خفیف چشمی زیاد است كه روی زجاجیه تاثیر می گذارد و باعث بروز مگس پران چشمی می شود و حتی ممكن است تغییراتی روی شبكیه آنها ایجاد كند. حتی احتمال بروز مشكل جدا شدن زجاجیه از شبكیه در افراد دیابتی بیشتر است. ضربه هم از طرفی به علت تغییر در بافت و زجاجیه چشم و از سوی دیگر به دلیل احتمال بروز خونریزی در چشم می تواند باعث بروز این مشكل شود. در افراد مسن هم همان طور كه اجزای بدنشان تحت تاثیر افزایش سن قرار می گیرد، چشمانشان با افزایش سن دچار تغییر می شود و ابتلای آنها به مگس پران چشم شایع است.


مشكل نزدیك بین ها هم راه حل ندارد

فضای زجاجیه چشم نزدیك بین ها حجیم تر است و مایع زجاجیه چشمشان زودتر تغییر می كند، به همین دلیل بیشتر افراد نزدیك بین دچار مگس پران هستند و ممكن است مشكل شان با گذشت زمان حادتر هم بشود.این استاد دانشگاه با بیان این جمله ها ادامه می دهد: برای اصلاح نزدیك بینی با لیزر، تغییراتی روی قرنیه انجام می شود، ولی مگس پران به علت بروز اشكال در قسمت زجاجیه بروز می كند، بنابراین حتی درمان نزدیك بینی هم نمی تواند باعث درمان مگس پران چشمشان شود. علاوه بر این افزایش قطر ایجاد شده در كره چشم نزدیك بین ها قابل تغییر نیست.


مگس پران آزار دهنده

مگس پران چشمی به هر حال آزاردهنده است و این كه شخص مبتلا مدام حس كند چیزی از جلوی چشمش رد می شود، ممكن است او را كلافه كند.دكتر زارعی ابیانه با اشاره به این مشكل می گوید: متاسفانه خیلی از بیماران نمی توانند مشكل خود را بپذیرند كه باعث می شود دچار مسائل روحی شوند، چون ناگهان می بینند چیزی از جلوی چشمشان رد می شود و بعضی افراد مدام احساس می كنند جلوی چشمانشان پشه رد می شود و با دست مدام سعی می كنند پشه را دور كنند ولی متاسفانه مثل خیلی از چیزهای دیگری كه در زندگی وجود دارد و مجبور هستیم با آن بسازیم، باید با این مشكل كنار آمد تا كم كم به آن عادت كنیم و برایمان عادی شود و كمتر آزارمان دهد.
خانم ها و آقایان به یك نسبت در معرض خطرند
این عارضه هم در آقایان و هم در خانم ها به یك نسبت شایع است و دیده می شود، ولی به گفته این چشم پزشك، از آنجا كه مردان بیشتر در معرض ضربه و آسیب به چشم هستند، شیوع مگس پران به دلیل ضربه در آنها بیشتر است. بیماری های زمینه ای مثل دیابت و فشارخون هم در هر دو جنس می تواند عامل ابتلا باشد چون هر دو جنس را گرفتار می كند.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
مشکلات ناحیه تناسلی و چگونگی درمان آن

- تحریک ناحیه‌ٔ تناسلی نشانهٔ چیست؟

پوست پوست است، چه در صورت یا دست باشد، و چه در اندام‌های تناسلی. پوست ناحیهٔ تناسلی هم دچار همان آزردگی‌ها می‌شود، از واکنش‌های آلرژیائی گرفته تا پوست‌رفتگی و جوش چرکی.
اما وظایف دستگاه تناسلی شرایطی برای آن پیش می‌آورد که با حالات قسمت‌های دیگر پوست بدن تفاوت دارد. و چون بافت آن بسیار حساس و پر از انتهاهای عصبی است، بثورات کوچکی که ممکن است در جاهای دیگر نادیده گرفته شوند در ناحیهٔ تناسلی آزارنده خواهند شد.
مثلاً مجرای فولیکو‌ل‌های موی ناحیهٔ تناسلی درست مثل فولیکول‌های موی صورت بسته شده و ایجاد جوش چرکی می‌کند. زگیل‌های تناسلی از طریق نزدیکی منتقل می‌شوند، اما ناشی از همان ویروسی هستند که زگیل‌های دست را به‌وجود می‌آورند. صابون و مواد بهداشتی هم گاهی باعث حساسیت در ناحیه تناسلی می‌شوند، درست مانند آلرژی دست و صورت.


- درمان تحریک ناحیه تناسلی

چه باید کرد؟
آیا جوش اندام تناسلی را هم مانند جوش صورت بچلانیم؟ از همان مواد ضد زگیل دست برای درمان زگیل تناسلی استفاده کنیم؟


یا چه چیز کورک‌های آن را از بین می‌برد؟

زگیل را دست‌کم نگیرید. ابتلا به زگیل تناسلی چه به‌صورت تک یا خوشه‌ای با یک تماس جنسی صورت می‌گیرد. زگیل معمولاً بدون درد ممکن است برجسته یا صاف، به رنگ پوست، سفید یا خاکستری و بزرگ یا کوچک باشد. کافی است یکی از ۶۰ نوع ویروس زگیل را دریافت کنید، تمام عمر در بدن می‌ماند و هر آن ممکن است زگیل ظاهر شود.
خوددرمانی نکنید. زگیل تناسلی را نمی‌توانید با داروهای زگیل دست برطرف کنید.
این داروها پوست را بیشتر تحریک می‌کنند. زگیل باید پیش از گسترش آن توسط پزشک درمان شود. پزشک معمولاً داروئی موضعی برای درمان زگیل تناسلی تجویز می‌کند، گرچه برخی پزشکان به روش جراحی آن را بر‌می‌دارند.
زگیل زنان را جدی‌تر بگیرید. زگیل تناسلی مردان جز خطر انتقال به دیگران ناراحتی دیگری ایجاد نمی‌کنند، اما در زنان خطر ایجاد سرطان گردن زهدان را همراه خود دارد. تشخیص آن نیز مشکل‌تر است چون زنان خود متوجه وجود آن نمی‌شوند. به‌همین دلیل باید معاینهٔ سالانه شوند.
کورک جوش ساده‌ای نیست. کورک دستگاه تناسلی را نباید فشار داد یا دستکاری کرد.
پمادهای معمولی مصرف نکنید. هیچ‌وقت برای درمان کورک تناسلی از فرآورده‌های پراکسیدبنزویل استفاده نکنید. این ماده ممکن است پوست را تحریک کند.
درمان را به‌عهدهٔ پزشک بگذارید. پزشک معمولاً آنتی‌بیوتیک مناسب برای کورک تناسلی تجویز می‌کند. شاید نیز کمپرس آب‌گرم را برای سرباز کردن آن توصیه کند.
مراقب زائده گوشتی باشید. گاهی برآمدگی‌هائی جوش مانند در دستگاه تناسلی دیده می‌شود که نرم‌گوشتی مسری نام دارد. این مجموعهٔ برآمدگی‌های صورتی رنگ، بزاق و نرم در وسط فرو رفته هستند. با اینها مثل جوش صورت رفتار نکنید؛ بسیار مسری هستند؛ به آنها دست نزنید؛ پزشک با عمل جراحی آنها را بر می‌دارد.
جوش‌ها را سرسری نگیرید. یک التهاب تماسی مزمن پوست می‌تواند به جوش دستگاه تناسلی منجر شود. روش‌های زیر را برای درمان آن به‌کار بگیرید. اما اگر بعد از یک هفته خوب نشد، به‌ پزشک مراجعه کنید. و اگر زخم یا تاولی وجود دارد، از همان اول نزد پزشک بروید.
علت را بیابید. اگر بثورات ناشی از التهاب تماسی پوست باشد، تنها راه درمان پیدا کردن علت و حذف آن است. اگر لباس زیر تازه‌ای پوشیده‌اید یا مواد شوینده یا صابون جدیدی مصرف کرده‌اید، ممکن است باعث واکنش آلرژیائی ناحیهٔ تناسلی شده باشید. افشانه‌ها و کرم‌های بهداشتی که زنان مصرف می‌کنند گاهی ایجاد جوش می‌کنند.
کاندوم را عوض کنید. کاندوم‌های لاتکس به‌ندرت باعث ایجاد التهاب تماسی پوست می‌شوند. اما بثورات قرمز خارش‌دار ایجاد می‌کنند. می‌توانید از کاندوم پوست گوسفند استفاده کنید. ولی مراقب باشید، چون فقط کاندوم لاکتس از ابتلا به ویروس ایدز جلوگیری می‌کند.
مراقب ابتلا به سیفلیس باشد. بیماری آمیزش سیفلیس در مراحل خاصی با بثورات قرمز یا فلسی خود را نشان می‌دهد. اگر مقاربت مشکوکی داشته‌اید، امکان ابتلا به سیفلیس آنقدر مهم هست که نزد پزشک بروید.


- چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟

- کهیر یا تغییر رنگ پوست نزدیک اندام‌های تناسلی بیش از یک هفته طول بکشد.
- برجستگی‌ زگیل مانند یا کورک چربی در اندام‌های تناسلی دیده شود.


- خارش مهبل نشانهٔ چیست؟

ناحیه‌ٔ تناسلی انسان معمولاً چند لایه پوشش دارد. بنابراین طبیعی است که گرما و رطوبت جمع شده در آنجا ایجاد خارش کند.
خارش مهبل نیز می‌تواند ناشی از جمع‌شدن طولانی مدت باکتری‌ها در آن باشد. گرما و رطوبت مهبل محیط بسیار مناسبی برای رشد باکتری‌هاست.
در واقع این خارش کارت دعوتی است برای عفونت‌ها، از التهاب باکتریائی مهبل گرفته تا عفونت مخمر (کاندیدا آلبیکانس یا مونیلیا) و تریکوموناز.
گاهی نیز این خارش در اثر حساسیت به مواد شیمیائی صابون، خوشبوکننده، یا رنگ است. خارش مهبل می‌تواند نشانهٔ نزدیک شدن به دوران یائسگی نیز باشد.


- درمان خارش مهبل

حمام آب نمک کنید. نیم فنجان نمک معمولی را در یک تشت یا وان آب‌گرم حل کرده و ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در آن بنشینید. بگذارید آب نمک داخل مهبل را بشوید. با دو یا سه شب حمام آب نمک انواع ساده‌تر خارش مهبل از بین می‌رود.
نزدیکی نکنید. تا زمانی که خارش مهبل دارید از رابطهٔ جنسی خودداری کنید. نزدیکی در این هنگام باعث انتقال عامل عفونی و ابتلای مجدد هر دو نفر می‌شود.
امکان حساسیت را بررسی کنید. خارش ممکن است ناشی از حساسیت به وسایل جلوگیری از آبستنی باشد. این امکان را بررسی کرده و در صورت داشتن آلرژی روش دیگری برای جلوگیری از آبستنی انتخاب کنید. در مورد رفع حساسیت یا انتخاب روش‌های دیگر با پزشک خود مشورت کنید.
نزد پزشک بروید. برای تعیین نوع عفونت عامل خارش مهبل به پزشک مراجعه کنید. اگر سابقهٔ وجود عفونت مخمر دارید، با علائم آن آشنا هستید و می‌توانید پزشک را در تشخیص و درمان یاری دهید.
تریکوموناز و عفونت‌های باکتریائی هم با آنتی‌بیوتیک‌های خاص خود درمان می‌شوند. از پزشک بخواهید از نظر وجود ویروس پاپیلوم انسانی شما را کنترل کند. این ویروس که ایجاد زگیل تناسلی می‌کند، از عوامل خارش مهبل است.
شروع یائسگی را بررسی کنید. اگر به دوران یائسگی نزدیک می‌شوید، برای رفع خارش آن از پزشک کمک بخواهید. درمان جایگزینی هورمون راه خوبی است، ولی اول کرم‌های هورمونی را امتحان کنید.
خود را با فشار نشوئید. شستن با فشار مهبل نه تنها کمکی به رفع خارش نمی‌کند، بلکه ممکن است با فرستادن مواد عفونی به‌درون گردن زهدان ایجاد بیماری التهابی لگن کند.
استفاده از پور تالک یا نشاستهٔ ذرت هم درست نیست، چون در دراز مدت ذرات آنها در نزدیکی تخمدان‌ها جمع شده و خطر سرطانی شدن آنها را بالا می‌برد.
مبارزه با مخمر. در زنانی که زیاد به عفونت مخمر مبتلا می‌شوند، بهترین کار جلوگیری از بروز آن است.


- خارش ناحیهٔ تناسلی نشانهٔ چیست؟

اصطکاک و قارچ دو علت عمدهٔ خارش ناحیهٔ تناسلی هستند. مالش پوست باعث ایجاد گرما و عرق شده و لکه‌های حساس، قرمز و خارش‌دار ظاهر می‌شود. افراد چاق و خیلی فعال بیشتر دچار می‌شوند. ناحیهٔ خارش ممکن است به‌صورت لکه‌ای قرمز و کوچک ظاهر شود، اما می‌تواند به التهابی شدید با پوسته‌ریزی یا نقاط حساس و مرطوب در آنجا منجر گردد.
اگر علت قارچ باشد، خارش و قرمزی به‌تدریج ظاهر می‌شود. لکه‌های پوست فلسی شده با حاشیه‌های مشخص حلقه‌ای هستند. خارش قارچی کشالهٔ ران بیشتر در تابستان روی می‌دهد. قارچ‌ها نواحی گرم و مرطوب را برای رشد انتخاب می‌کنند. اما حتماً ایجاد عفونت قارچی نمی‌کنند.
خارش ناحیهٔ تناسلی از شپش عانه یا عامل جرب هم می‌‌تواند ناشی شود. در زنان خارش ممکن است اولین علامت عفونت مخمری باشد، مخصوصاً در افرادی که آنتی‌بیوتیک می‌خورند. و در هر دو جنس، خارش شدید و درد شدید ممکن است نشانهٔ تبخالی تناسلی باشد.


- درمان خارش ناحیهٔ تناسلی

خارش کشالهٔ ران را به‌سادگی می‌توانید درمان کنید، اما پیش از آنکه ملتهب و احتمالاً عفونی شود. خارش‌های شدیدتر را به پزشک گزارش دهید تا داروئی برای تسکین آن بدهد. در اینجا کارهائی برای رفع خارش، قبل از اینکه مشکلی جدی شود، گفته می‌شود.
پودر بزنید. برای از بین بردن خارش معمولی کمی پودر نشاستهٔ ذرت بزنید. این پودر زدن سائیدگی پوست را کاهش می‌دهد. پودر تالک هم همین کار را می‌کند، اما زنان باید در استفاده از آن احتیاط کنند، چون استفادهٔ روزانهٔ آن ممکن است گرفتاری‌های دیگر را در پی داشته باشد. گاهی سرطان تخمدان دیده شده است.
پماد بزنید. کرم‌ها و پمادهای بدون نسخه برای درمان خارش کشالهٔ ران وجود دارد. اما برای درمان دقیق باید عامل آن را بشناسید. سائیدگی ممکن است هنگام استفاده از داروهای ضد قارچ تشدید شود، چون اینها اصطکاک را کم نمی‌کنند.
پمادهای حاوی اکسیدروی یا هیدروکورتیزون بر خارش کشاله ران در اثر مالش مؤثرند. اما اگر خارش ناشی از قارچ باشد، باید از پمادهای میکونازول یا کلوتریمازول استفاده کرد.
شستشو را فراموش نکنید. عرق مکان مناسبی برای باکتری‌ها فراهم می‌کند که بعداً باعث تحریک و خارش ناحیهٔ تناسلی می‌شوند. اگر هنگام کار زیاد عرق می‌کنید، بلافاصله بعد از کار حمام کنید. اگر در خارج خانه به حمام می‌روید، با خود لباس تمیز و خشک ببرید.


تظاهرات پوستی دستگاه تناسلی بیماریهای آمیزشی
سیفلیس


پس از یک دوره نهفتگی ۹ تا ۹۰ روزه( بطور متوسط ۳ هفته) در محل تماس اولیه زخمی موسوم به شانکر به وجود می آید.
معمولا شانکر منفرد است اما میتواند متعدد نیز باشد. محل شایع آن نیز نواحی تناسلی می باشد. ضایعه ابتدا بصورت یک جوش ظاهر میشود که دچار نکروز ایسکمیک شده و زخمی می گردد و پس از آن یک زخم بدون درد ایجاد میکند. حاشیه زخم برجسته
و نرم و قاعده آن سخت و گرانولر است. ضایعه متموج بوده و در لمس قوام لاستیکی دارد( مانند خم شدن مقوای نازک) و بدون خونریزی میباشد. در این مرحله غدد لتفی ناحیه ای بزرگ شده اند اما بدون درد و غیر چرکی میباشند. شانگر اغلب در مدت ۶-۳ هفته با بجا گذاشتن اسکار بهبود می یابد.


شانکروئید

دوره کمون ۱۴-۳ روز است. اولین تظاهر آن بصورت یک جوش کوچک التهابی است که پس از ۳-۲ روز تبدیل به پوسچول شده و بعد زخم میشود. ضایعه حاشیه مشخصی دارد .. متموج نیست و دردناک میباشد.
لبه های ضایه دچار فرسایش شده و در اطراف آن هاله اریتماتو وجود دارد. نسبت ابتلای مرد به زن, ۱۰ به ۱ بوده و در ۵۰% موارد همراه با لنفادنو پاتی دردناک و یکطرفه اینگواینال می باشد. در ۲۵% موارد لنفادنوپاتی.. چرکی شده و به خارج سر باز میکند.


گرانولوم اینگواینال

دوره کمون بیماری ۲۰ هفته تا ۳ ماه میباشد. بیماری بصورت یک جوش ندول یا زخم سفت بر روی ناحیه تناسلی شروع میشود
و پس از تبدیل به یک زخم سطحی بدون درد و پهن با لبه پیچیده.. دارای قائده ای برجسته تر از سطح پوست متشکل از بافت گرانولاسیون و ملتهب میگردد. سپس زخم به مناطق مجاور گسترش می یابد.
این زخم محدود به مناطق مرطوب است .ممکن است دهانه گردن رحم هم گرفتار شود. این زخم ها با دستکاری شروع به خونریزی میکنند. و بر خلاف شانکروئید و لنفوم گرانولوم معمولا لنفادنو پاتی اینگواینال ندارند.


لنفوگرانولوم ونروم

در مرحله اول پس از یک دوره کمون ۳ تا ۳۰ روزه.. در ناحیه تناسلی جوش کوچک بدون دردی ظاهر میشه که ممکن است
تبدیل به زخم یا ضایعات تبخال مانند بشه. این مرحله معمولا پس از چند روز بهبود می یابد. در مرحله دوم که ۲ تا ۶ هفته پس از شروع مرحله اول رخ میدهد لنفادنوپاتی دردناک فمورال و اینگواینال ایجاد میشود.


مشکلات ناحیه تناسلی در مردان :

آلت مردانه قسمتی از بدن است که آقایان معمولاً حساسیت بیشتری برای محافظت از آن به خرج می دهند. به همین علت، این عضو از بدن نیاز به مراقبت های ویژه دارند. همه ما از اهمیت استفاده از کاندوم در برخی موقعیت های خاص آگاهیم، اما مراقبت صحیح از آن لزوماً به همین جا ختم نمی شود. در این مقاله نکاتی را برایتان عنوان می کنیم که به شما کمک میکنند به بهترین شکل از این عضو مهم نگهداری کنید.


مراقبت منظم:
اصلاح


برای خیلی از مردها، اصلاح و نظافت آلت تناسلی یک بخش ساده از برنامه مراقبتشان است درحالیکه برای خیلی های دیگر، اینکار چیزی جز اذیت و آزار موقت نیست. اصلاح آلت و زدن موهای آن فوایدی دارد، اما در عین حال این اصلاح کردن ها و واکس زدن ها معایبی هم دارد که همان موقع خود را نشان نمی دهد:


فواید:

-ارتقاء نظافت/کاهش رطوبت
-تحریک کننده بودن از نظر جنسی
-بالا بردن حساسیت حین نزدیکی
-تسهیل معاینه پوست
-بزرگتر جلوه دادن آلت


معایب:

-خسته کننده
-واکس زدن (دردآور)
-(واکس زدن) گران و پرهزینه
-می تواند منجر به ایجاد جراحت شود
-می تواند منجر به پیدایش عفونت جدید یا پخش عفونت های قبلی شود.
برای خیلی از خانم ها، آلت مردانه اصلاح شده و واکس زده شده بسیار تحریک کننده است. اما در عین حال باید بدانید که هم اصلاح کردن و هم واکس زدن هر دو می تواند منجر به ایجاد جراحت یا التهاب فولیکول های موهای آلت شده و عفونت های ویروسی مثل تبخال تناسلی یا molluscum contagiosum (نوعی بیماری پوستی که در آن برآمدگی های مدوری روی پوست ایجاد می شود که محتوی ماده نیمه مایع یا خمیری هستند) را پخش می کنند. حتی ایجاد عفونت های باکتریایی مثل استافیلوکوک مقاوم دربرابر متیسیلین نیز با استفاده از تیغ های اصلاح مرتبط شناخته شده است. همه اینها با مراقبت صحیح از آلت تناقض دارد.
اگر ترجیح می دهید که آلت تناسلیتان را اصلاح نکنید و فقط با قیچی یا ماشین ریش تراش موهای آن را کوتاه کنید، مطمئن تر است. اما اگر ترجیح می دهید که موهای آنرا اصلاح کنید، بهتر است از چه وسیله ای استفاده کنید؟ استفاده از یک تیغ ریش تراشی ساده با کرم یا صابون اصلاح و بعد از آن استفاده از لوسیون افترشیو مرطوب کننده یا آب نمک گرم بهترین است. از ریش تراش های برقی و مواد شیمیایی برای برداشتن موها به هیچ عنوان استفاده نکنید. و آخر اینکه، شاید دوست داشته باشید که بعد از اصلاح آنرا واکس هم بزنید. اشکالی ندارد فقط یادتان باشد که اینکار هم گران است وهم دردآور.


شستشو

آلت تناسلی، عضو بسیار حساسی است، و طی همه مراحل مراقبتی باید این نکته را خوب به خاطر داشته باشید. بنا به دلایلی عجیب، خیلی از مردها فکر میکنند که برای تمیز کردن آلت تناسلی خود باید آن را حسابی با آب و صابون بسابند تا تمیز شود. اما بهتر است بدانید که شستشو ساده با آب گرم و درصورت لزوم یک صابون ملایم برای این منظور کافی است. مردانی که ختنه نکرده اند باید پوست ختنه گاه را عقب برده و سر آت تناسلی را فقط با آب گرم، بدون صابون، شستشو دهند. حتماً پس از شستشو این محل را خوب خشک کنید.
هم شستشوی زیاد و هم شستشوی کم موجب بروز بالانیت (التهاب سر آلت تناسلی) می شود. اگر احساس ناراحتی در این قسمت کردید، از مصرف صابون های عطردار یا ژل ها و مایع های شستشوی بدن خودداری کنید و به جای آن از آب نمک استفاده کنید. پوشیدن لباس جدید یا پودر لباسشویی جدید هم ممکن است موجب بروز ناراحتی شود. اگر این ناراحتی ادامه پیدا کرد، حتماً به پزشک مراجعه کنید.


معاینه خود

مردها، مخصوصاً وقتی از نظر جنسی فعال باشند، باید به طور منظم آلت تناسلی خود را معاینه کنند تا وجود سرطان بیضه یا عفونت هایی که از طریق رابطه جنسی منتقل می شود را تشخیص دهند. اما چند وقت یکبار باید اینکار صورت گیرد؟ هیچ قانون خاصی برای آن وجود ندارد، اما یکبار در ماه به نظر کافی می رسد.
برای معاینه آلت تناسلی برای بررسی سرطان بیضه، توصیه های زیر را در نظر داشته باشید:


یکبار در ماه، پس از حمام:

-هر دو بیضه را تک تک بررسی کنید.
-با هر دو دست، بیضه را بین شصت ها و انگشتانتان گرفته و آرام آن را بغلتانید.
-وجود هرگونه غده سفت یا برآمدگی را بررسی کنید و آنرا از نظر تغییر اندازه، شکل یا همسانی بررسی کنید.
-اپیدیدیم (قسمتی از مجرای منوی که در پشت بیضه قرار دارد و به وسیله مجاری باریکی به آن مربوط است) یا رگ های خونی و طناب اسپرماتیک را با غده سرطانی اشتباه نگیرید.
-معاینه آلت تناسلی نه تنها به تشخیص غدد سرطانی کمک می کند بلکه راه خوبی برای تشخیص عفونت ها و بیماری هایی است که از طریق جنسی منتقل می شوند.


چراغ قرمزها

چراغ قرمزهای زیادی برای بیماری هایی که از نظر جنسی منتقل می شوند وجود دارد. از اینرو، در معاینات خود خوب دقت کنید و بدانید که برخی از این بیماری ها، مثل کلامیدیه، می توانند هیچ نشانه و علامتی نداشته باشند. در چنین مواردی، باید با شریک جنسی خود، رک و واضح گفتگو کنید. اگر وی به چنین بیماری هایی مبتلا شود، ممکن است شما بدون اینکه بدانید این بیماری را به او منتقل کرده باشید.


در زیر به برخی از علائم و نشانه های این نوع بیماری ها اشاره میکنیم:

-خارج شدن ترشحاتی از آلت تناسلی: این ترشح می تواند غلیظ و زردرنگ یا رقیق و خیلی روشن باشد.
-تغییر بو یا رنگ مایع منی
-وجود خون در مایع منی یا ادرار (رنگ تیره)
-احساس درد هنگام ادرار یا انزال
-احساس درد در ناحیه لگن
-زخم های سفلیسی (زخم های قرمز رنگ بدون درد) بر روی ناحیه دستگاه تناسلی، مقعد، زبان.
-برآمدگی هایی رنگ گوشت یا قرمز رنگ، جوش یا زخم روی آلت تناسلی که ممکن است خارش داشته باشد یا نداشته باشد.
-ایجاد زگیل یا برآمدگی های مشابه به رنگ گوشت روی ناحیه تناسلی.
علاوه بر این، بسیار از بیماری هایی که از طریق رابطه جنسی منتقل می شوند، به ویژه عفونت های ویروسی مثل HIV یا تبخال، علائمی شبه علائم آنفولانزا دارند که می توانند جزء علائم اولیه این بیماری های به حساب آیند. اگر در هفته های بعد از یک رابطه جنسی که در آن مراقبت های لازم را در نظر نگرفته بوده اید، متوجه گلودرد، تورم غدد، تب یا درد بدن شدید، بهتر است برای اطمینان تحت آزمایش قرار گیرید.
و آخر اینکه، اگر چیزی غیرعادی مشاهده کردید، نترسید. جوش های مروارید شکل دور دیواره سر آت جای نگرانی ندارد. به همین ترتیب، جوش یا ناراحتی های ایجاد شده بخاطر اصلاح کاملاً طبیعی هستند. اگر اطمینان ندارید، بهترین کار این است که قبل از هر چیز به پزشک مراجعه کنید تا ببینید که چه چیز نرمال است و چه چیز غیرطبیعی است. صبر کردن بدترین کاری است که می توانید انجام دهید. یادتان باشد: همه مردها آلت تناسلی دارند. پس اگر به چیزی شک کردید حتماً به پزشک مراجعه کنید.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
راهنمای درمان برای کم خونی

کم خونی از آن دسته از بیماریهاییست که شاید تا مدتها متوجه امدنش نشوید. بیماری کم خونی که شما را افسرده و خسته و بی انرژی میکند میتواند در دراز مدت صدمات جبران ناپذیری بر بدن شما بگذارد.
این نوشته راهنمای کوتاهی است برای شناسایی علایم و روش های درمانی کم خونی .
البته هرگز فراموش نکنید بهترین روش برای کمک به شما علاوه بر اطلاعات جانبی مشورت با پزشکتان است و مصرف خودسرانه قرصهای آهن، مکمل، ویتامین ها ممکن است اوضاع را خرابتر کند.


کم خونی چیست؟
وقتی بدن به اندازه کافی آهن جذب نمی کند، گلبول های قرمز خون به اندازه کافی اکسیژن حمل نمی کنند و با کمبود هموگلوبین مواجه می شوند کم خونی بروز می کند. از هر 10 دختر و زن، یک نفر به کم خونی مبتلاست.کم خونی می تواند در کودکان و مردان نیز بروز یابد که با ابتلا به بیماری های مختلف ارتباط دارد.


علایم و نشانه های کم خونی
حتی اگر پس از استراحت کافی برای فعالیت های عادی انرژی ندارید و خسته می شوید، ممکن است به کم خونی مبتلا شده باشید. ابتلا به کم خونی می تواند از عامل اصلی بروز مشکلات روحی روانی باشد. علایم و نشانه های ابتلا به بیماری کم خونی عبارتند از: - خستگی - سرگیجه - رنگ پریدگی پوست - سردرد - سردی و بی حسی دست ها و پاها - کاهش دمای بدن


علایم و نشانه های ضربان قلب
گلبول های قرمز خون افراد مبتلا به کم خونی اکسیژن کمی حمل می کنند، به همین دلیل قلب این افراد بیشتر از حالت عادی می تپد تا اکسیژن کافی را به اندام های مختلف برساند. علایم و نشانه های افزایش ضربان قلب عبارتند از آرتمی، درد قفسه سینه و تنفس سریع


پیشگیری کردن از ابتلا به کم خونی
شما می توانید با پیروی کردن از رژیم غذایی مناسب از ابتلا به کم خونی پیشگیری کنید. غذاهای حاوی ماده معدنی آهن عبارتند از گوشت، ماهی، سبزیجات برگ سبز، جگر و میوه های خشک شده. همچنین خوردن غذاهای حاوی ویتامین ب 12 و اسید فولیک مانند تخم مرغ، اسفناج، موز و لبنیات برای پیشگیری از ابتلا به کم خونی ضروری است. برخی از نان ها، غلات و غذاهای دیگر حاوی ماده معدنی آهن، ویتامین ب 12 و اسید فولیک هستند.


کم خونی در کودکان
از هر هفت کودک یک نفر از دو سالگی به کم خونی مبتلا می شود که اکثرا به علت فقدان آهن در رژیم غذایی آنهاست. افرادی که به کم خونی فقر آهن مبتلا هستند ممکن است به خوردن چیزهای مانند خاک، یخ، نشاسته و ... علاقه مند باشند. متخصصان اطفال برای تشخیص کم خونی، میزان آهن خون کودکان 12 ماهه را آزمایش می کنند. عدم درمان کم خونی فقر آهن سبب ایجاد اختلال در رشد مغز می شود.


عوامل خطر کم خونی
زنان و افرادی که به بیماری های حاد و مزمن مبتلا هستند در معرض ابتلا به کم خونی قرار دارند. وقتی زنان در دوران قاعدگی خون از دست می دهند، ممکن است به کم خونی مبتلا شوند. همچنین بارداری می تواند سبب تغییرات زیادی در خون زنان شود که نتیجه اش کم خونی است. بیماری های حاد مانند نارسایی کلیه ها می تواند توانایی تولید گلبول های قرمز خون کودکان را از میان ببرد. رژیم غذایی فاقد آهن، فولات (folate ) یا ویتامین ب 12 می تواند احتمال ابتلا به کم خونی را افزایش دهد.


کم خونی و نوجوانان
اگر فرزند نوجوان تان خسته است احتمالا به کم خونی مبتلاست. نوجوانان به علت این که به طور ناگهانی رشد می کنند در معرض ابتلا به کم خونی فقر آهن قرار دارند. دختران نوجوان نیز به علت آغاز دوران قاعدگی به کم خونی مبتلا می شوند.


علل کم خونی: مصرف کم آهن
پیروی کردن از رژیم غذایی فاقد آهن می تواند علت ابتلا به کم خونی باشد. آهنی که در گیاهان و مکمل های دارویی وجود دارد به اندازه آهن موجود در گوشت قرمز نیست. بیماری های گوارشی یا جراحی بای پس معده می توانند سبب کم خونی شوند. مواد غذایی و داروهای زیر اگر همراه مواد غذایی سرشار از آهن مصرف شوند از جذب آهن توسط بدن جلوگیری می کنند: - لبنیات - مواد غذایی سرشار از کلسیم - مکمل های دارویی کلسیم - آنتی اسید ها - قهوه – چای


علل کم خونی: کمبود ویتامین
بدن انسان برای تولید گلبول های قرمز خون به ویتامین ب 12 و فولات (folate ) نیاز دارد. پیروی کردن از رژیم غذایی فاقد ویتامین ها می تواند سبب کم خونی شود. همچنین اختلال در سیستم ایمنی و گوارش بدن می تواند از جذب ویتامین ب 12 جلوگیری کند. غذاهای گوشتی و غلات پرورده شده منابع غنی ویتامین ب 12 هستند. گیاهان، میوه ها، حبوبات، غلات، پاستا و ... منابع غنی فولات ( folate ) هستند.


علل کم خونی: بیماری
بیماری های حاد یا عفونت می تواند سبب کم شدن تولید گلبول های قرمز خC
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
بیماری تیفوس چیست؟

تیفوس یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان است که تو سط شپش یا موش به انسان منتقل می شود نوع شپشی آن بیشتر در مناطق سرد که ممکن است مردم در شرایط غیر بهداشتی زندگی کنند و شپش هم فراوان باشد شایع است .
تیفوس شپشی در صورت بروز معمولا به صورت اپیدمی یا همه گیری دیده می شود . نوع منتقله توسط موش از نوع شپشی خفیف تر بوده و به صورت آندمیک دیده می شومد. این نوع از تیفوس بیشتر در مساکن انسانی که موش زیاد شایع است و بشتر در اواخر تا بستان و فصل پا ییز دیده می شود .


عامل بیماری

عامل عفونی این بیماری در تیفوس شپشی(همه گیر)، ریکتز یا پروازکی و در تیفوس موشی ، ریکتز یا تیفی است .ریکتزیاها باکتریهای کوچکی هستند که انگل اجباری درون سلولی میباشند. شکل ظاهری آنها بصورت میله ای یا کروی است.
دوره کمون : این دوره در هر دو نوع تیفوس بین ۱ تا ۲ هفته و معمولا ۱۲ روز است.
دروه واگیری :بیماری تیفوس بطور مستقیم از یک شخص به شخص دیگر قابل انتقال نیست.
مخزن بیماری :مخزن ریکتزیاها در تیفوس شپشی (همه گیر)انسان و در تیفوس نوع موشی جوندگان می باشند.حشره ناقل در تیفوس شپشی ،شپش و در تیفوس موشی ،کک می باشد.


تیفوس شپشی (همه گیر)

عفونت توسط شپش ( شپش بدن و شپش سر)آلوده از انسان به انسان منتقل می شود .
چرخه ی انتقال چنین است
انسان / شپش/ انسان/ شپش
شپش از راه خونخواری از یک انسان بیمار در مرحله ی تبدار آلوده می شود . میکروب در لایه سلول های دستگاه روده ای شپش تکثیر می بابد و در روز ۵-۳ در مدفوع شپش پیدا می شود .


راههای انتقال بیماری

انسان از راه گزش شپش آلوده نمی شود ، بلکه به یکی از راه های زیر آلوده می شود :
(۱) خراشیدن پوست و تلقیح مد فوع آلوده شپش به خود
(۲) کشتن شپش آلوده بر روی بدن
(۳) به احتمال استنشاق گرد و غبار یا مدفوع شپش آلوده .
شپش آلوده پس از ۱۴-۱۰ روز به علت آلودگی میمیرد ولی ممکن است قدرت حیات ریکتز یا در شپش مرده تا هفته ها حفظ شود. . در انسان میکرب می تواند بدون هیچگونه نشانه ای سالها به صورت عفونت پنهانی باقی بماند . بیماری می تواند بعد ها به شکل خفیف بروز کند . این نوع بازگشت تیفوس را به عنوان بیماری بریل – زینسر می شناسد و ممکن است توسط شپش به دیگران سرایت کند. در تیفوس شپشی بیماران در مرحله تب و احتما لا ۲ تا ۳ روز بعد از طبیعی شدن درجه حرارت بدن قادر به آلوده کردن شپش هستند . شپشها معمو لا۲-۶ روز بعد از خونخواری آلوده کننده هستند .


ب) تیفوس آندمیک یا موشی

یک بیمار ی مشترک انسان و جانوران است . مخزن عفونت موش است. در موش عفونت به شکل نا پیدا ، دراز مدت و غیر کشنده است . انتشار عفونت بین موشها به وسیله ی کک موش (x.Cheopis) و به احتمال کک موش است . هرگاه یک کک موش- و در درجه ی نخست x.Cheopis سرگردان بماند ، انسان راآلوده میکند و سبب انتقال عفونت به انسان می شود . و در عمل ، راه انتقال بیماری به انسان گزش کک موش نیست ،


علائم بالینی

علائم بالینی معمولا بصورت سردرد ، عرق ، تب و دردهای عمومی تظا هر می یا بد. در پنجمین یا ششمین روز بعد از بروز نشانه های بیماری دانه های قرمز رنگ اول در قسمت بالای شکم و سپس در تمام بدن غیر از صورت و کف دست و پا ظاهر می گردد . معمو لا آ ثار مسمو میت بسیار وا ضح بوده و بیماری بعد از ۲ هفته تب متوالی فرو کش کردن تب خاتمه می یابد. میزان کشندگی با افزا یش سن زیاد می شود و در صورت عدم درمان به ۱۰تا۴۰ درصد می رسد. علائم تیفوس کنه ای مشابه تیفوس شپشی و خفیفتر از آن و میزان کشندگی در این نوع برای تمام گرو ههای سنی حدود یک در صد است.
درمان آنتی بیو تیکها ی انتخابی جهت درمان تیفوس معمو لا دا کسی سیکلین یا تترا سیکلین همراه کلرا مفنیکل خوراکی می باشد.


پیشگیری و کنترل

۱- رعایت بهدا شت محیط و بهداشت فر دی ، بویژه استحمام و شستشوی مرتب لباسها
۲- سم پاشی اماکن و لباسهای آلوده با حشره کشهای منا سب و یا هما هنگی سطوح بالا تر
۳- گزارش تلفنی و فوری موارد مشکوک
۴- بعد از آنکه بیمار ، البسه و محل زندگی و تما سهای خا نوادگی عاری از شپش یا کنه شدند نیاز به جدا سازی بیمار نیست.
۵- تمام افرا دی که با بیمار تماس نزدیک دا شته اند باید به مدت ۲ هفته تحت نظارت قرار داده شوند.
تیفوس یک‌ بیماری‌ حاد تبدار ناشی‌ از باکتری (ریکتزیا) منتقله‌ از حشرات آلوده است‌. این‌ بیماری‌ دارای‌ سرایت‌ فرد به ‌فرد نیست‌. این‌ عفونت‌ ممکن‌ است‌ پوست‌، دستگاه‌ عصبی‌ مرکزی‌، لوله‌ گوارش‌ و عضلات‌ را درگیر سازد.
به طور کلی چند نوع تیفوس داریم .تیفوس اپیدمیک یا شپشی که عامل آن ریکتزیا پرووازکی می باشد و شایعترین نوع تیفوس است . تیفوس آندمیک یا تیفوس ککی‌ یا تیفوس موشی که عامل آن ریکتزیا تیفی است .
عامل بیماری تیفوس اپیدمیک ریکتزیا پرووازکی (Rickettsia prowazekii) می‌باشد. در سیر این بیماری ریکتزیا توسط شپش همراه با خون خورده شده و وارد سلول‌های اپی‌تلیال شپش می‌شود. در آنجا به سرعت رشد و تکثیر نموده و باعث پاره شدن سلول‌های جدار معده شپش می‌شود. سپس ریکتزیا وارد حفره معده می‌شود و سرانجام به خاطر پاره شده سلول‌های آن خون به داخل هموسل (حفره عمومی بدن)می شود. ریکتزیا همراه مدفوع شپش دفع می‌شود که مالیدن یا خاراندن این مدفوع روی زخم یا غشای مخاطی ضعیف (مانند ملتحمه چشم)و یا حتی استنشاق گرد مدفوع خشک شده باعث ابتلای انسان می‌شود. بنابراین انسان از طریق مدفوع یا شپش له شده به بیماری مبتلا می‌شود نه از طریق گزش شپش و انسان به عنوان مخزن بیماری تلقی می‌شود.
شپش آلوده پس از ۱۴-۱۰ روز به علت آلودگی میمیرد ولی ممکن است قدرت حیات ریکتزیا در شپش مرده تا هفته‌ها حفظ شود. در انسان میکرب می تواند بدون هیچگونه نشانه‌ای سالها به صورت عفونت پنهانی باقی بماند . بیماری می تواند بعدها به شکل خفیف بروز کند .
در تیفوس شپشی بیماران در مرحله تب و احتمالا ۲ تا ۳ روز بعد از طبیعی شدن درجه حرارت بدن قادر به آلوده کردن شپش هستند . شپشها معمولا ۲-۶ روز بعد از خونخواری آلوده کننده هستند .


علایم و درمان

علائم معمولا تب ، لرز ، درد عضلانی ، درد شکمی ، سرفه ، سردرد ، بثورات پوستی ( راشهای قرمز) بدون اسکار ، تهوع و استفراغ می باشد . درمان با آنتی بیوتیک هایی نظیر تتراسیکلین ، داکسی سیکلین یا کلرامفنیکل است . رعایت بهداشت فردی بسیار ضروری است .


شرح بیماری

تیفوس کنه ای ‌ یک‌ بیماری‌ حاد تبدار ناشی‌ از یک‌ باکتری‌ منتقله‌ از کنه‌های‌ آلوده‌. این‌ بیماری‌ دارای‌ سرایت‌ فردبه‌فرد نیست‌. این‌ عفونت‌ ممکن‌ است‌ پوست‌، دستگاه‌ عصبی‌ مرکزی‌، لوله‌ گوارش‌ و عضلات‌ را درگیر سازد. در همه‌ سنین‌ دیده‌ می‌شود ولی‌ در کودکان‌ و بزرگسالان‌ جوان‌ شایعتر است‌.


علایم‌ شایع‌

علایم‌ زیر ۵-۲ روز پس‌ از گزش‌ کنه‌ بروز می‌کند:
تب‌ (اغلب‌ تب‌ بالا) همراه‌ لرز
بثورات‌ پوستی‌ قرمز که‌ از دست‌ و پا شروع‌ شده‌ و به‌ مچ‌ دست‌ و پا، ساق‌، تنه‌ و شکم‌ گسترش‌ می‌یابند
سردرد
درد عضلانی‌ و ضعف‌؛ سفتی‌ پشت‌
تهوع‌ و استفراغ‌
گیجی‌؛ اغما


علل‌

باکتری‌ ریکتزیا که‌ در بدن‌ کنه‌ زندگی‌ می‌کند. انسان‌ از طریق‌ گزش‌ کنه‌ معمولاً در فصل‌ بهار یا تابستان‌ مبتلا می‌شود.


عوامل تشدید کننده بیماری

فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری در محیط‌ باز در مناطق‌ آلوده‌ به‌ کن‌
تماس‌ با سگ‌ها


عواقب‌ موردانتظار

در این‌ عفونت‌ اگر درمان‌ آنتی‌بیوتیکی‌ در مراحل‌ اولیه‌ بیماری‌ شروع‌ شود قابل‌ علاج‌ است‌.


عوارض‌ احتمالی‌

عفونت‌ مغزی‌
تشنج‌
نارسایی‌ کلیه‌
هپاتیت‌
تیفوس‌ کنه‌ای‌ در صورت‌ عدم‌ درمان‌ اغلب‌ کشنده‌ است‌ (در اثر پنومونی‌ یا نارسایی‌ قلب‌


درمان‌

بررسی‌های‌ تشخیصی‌ ممکن‌ است‌ شامل‌ آزمایش‌هایی‌ نظیر شمارش‌ سلول‌های‌ خون‌ و آزمون‌های‌ سرم‌شناسی)‌ (بررسی‌ سرم، مایع‌ خون‌ بدون‌ سلول‌های‌ آن) و نمونه‌برداری‌ پوست‌ باشد. سابقه‌ گزش‌ کنه‌ یا مسافرت‌ به‌ مناطق‌ آلوده‌ به‌ کنه‌ به‌ تأیید تشخیص‌ کمک‌ می‌کند.
بیماران‌ دارای‌ بیماری‌ خفیف‌ ممکن‌ است‌ در منزل‌ تحت‌ مراقبت‌ قرار گیرند؛ عفونت‌های‌ شدیدتر نیازمند بستری‌ در بیمارستان‌ است‌ (ممکن‌ است‌ حمایت‌ تنفسی‌ با دستگاه‌ تهویه‌ مکانیکی‌، تزریق‌ خون‌، تحت‌ نظر گرفتن‌ دقیق‌ از نظر عوارض‌ بیماری‌ نظیر نارسایی‌ کلیه‌ لازم‌ گردد.)
رعایت‌ بهداشت‌ دهانی‌ مناسب‌ مهم‌ است‌.


داروها

آنتی‌بیوتیک‌هایی‌ نظیر تتراسیکلین‌، دوکسی‌سیکلین‌ یا کلرامفنیکل‌.
فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری
تا برطرف‌ شدن‌ تب‌ و سایر علایم‌ در بستر استراحت‌ نمایید.


رژیم‌ غذایی‌

رژیم‌ خاصی‌ نیاز نیست‌. بیمار خیلی‌ بدحال‌ ممکن‌ است‌ نیازمند تغذیه‌ وریدی‌ باشد. در سایر بیماران‌ رژیم‌ غذایی‌ به‌صورت‌ وعده‌های‌ متعدد کم‌حجم‌ ممکن‌ است‌ لازم‌ باشد.


درچه شرایطی باید به پزشک مراجعه نمود؟

اگر شما یا یکی‌ از اعضای‌ خانواده‌ تان دارای‌ علایم‌ تیفوس‌ کنه‌ای‌ باشید.
اگر دچار علایم جدید و غیرقابل توجیه شده اید‌. داروهای‌ تجویزی‌ ممکن‌ است‌ با عوارض‌ جانبی‌ همراه‌ باشند.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
چگونه از ابتلا به انگلهای روده‌ ای پیشگیری کنیم ؟

انگل به موجودی که برروی یا داخل بدن موجود زنده دیگری زندگی نموده و از این زندگی فایده می‌برد، گفته می‌شود. انواعی که در داخل بدن میزبان زندگی می‌کنند به نام انگل‌های درون‌زی ( Endoparasite )گفته می‌شوند که شایعترین آنها کرم‌های روده ای هستند .
اساس بحث در ارتباط با انگلهای روده‌ای انتقال از طریق دهان است یعنی اینکه معمولا تخم ها از طریق دهان خورده می شود یا با آب یا با غذا و یا با دست آلوده که این مساله را در اطفال زیاد می بینیم که دستها ممکن است آلوده باشند و این دستها به دهان زده شود و بعد هم تخم انگل خورده شود که این تخم ها در داخل بدن پروسه ای را طی می کنند و بسته به اینکه از کدام نوع انگل باشند جایگاه استقرارشان ممکن است که مقداری تفاوت داشته باشد و علائم بالینی هم در انگل های مختلف ممکن است که مقداری متفاوت باشد .
انگلهای روده‌ای انواع گوناگون و با عوارض مختلف مشاهده می‌شوند که در زیر به چند مورد مهم آنها اشاره میشود.


۱- اکسیور (کرمک):

اکسیور که بآن کرمک هم می‌گویند بصورت انگل انسان در کلیه نقاط جهان دیده می‌شود.
علامت مشهود ابتلاء در اثر مهاجرت کرم ماده بارور از سوراخ مخرج به خارج ظاهر می‌شود.
در نتیجه خروج کرم و حرکت آن در ناحیه مقعد ایجاد تحریک و خارش جلدی می‌شود و کودکان مبتلا با خاراندن نشیمن ایجاد زخم و خونریزی می‌کنند که با اضافه شدن باکتریها ممکن است زخم چرکی شود. خارش معمولاً خیلی شدید و هنگام شب بیشتر است، در نتیجه سبب بی‌خوابی کودک میشود که در اثر آن عوارض عصبی مانند خستگی و بیقراری و عصبانیت بروز می‌کند.


سرایت کرمک :

۱- در اثر خاراندن نشیمنگاه تخم انگل در زیر ناخن‌ها جمع میشود و یا به انگشتان کودک مبتلا می‌چسبد طفل با گذاشتن انگشتان خود در دهان تخم انگل را وارد دستگاه گوارش خود می‌کند که این تخم تبدیل به کرم شده و این عمل را خودآلودگی می‌گویند.
۲- این انگل بوسیله آب و غذای آلوده، البسه و ظروف آلوده، هوا و خاک آلوده هم سرایت می‌کند.


۲- تنیا (کرم کدو)

کرم کدو از راه خوردن گوشت خام و نیمه پخته گاو و یا خوک بیماری انسان سرایت می‌کند.
نوعی که از گاو سرایت می‌کند، بیماری طولانی است که باعث ناراحتی و ضعف و کم ‌خونی شدید بیمار می‌شود.


لارو (نوزاد):

این کرم در گوشت آلوده گاو و گوساله بدرشتی سرسنجاق و حتی نخود هم دیده می‌شود و دارای رنگی کدر و یا سبز رنگ میباشد،‌این نوع کرمها بندبند هستند و سر آنها دارای چنگک و قلابهای مخصوص می‌باشد،‌خیلی ریز بوده و بآسانی دفع نمی‌شود، بلکه دائماً در حال تکثیر است و بعد از مدتی بندها مرتباً‌ از راه مدفوع خارج میشوند.


۳- اسکاریس:

آسکاریس کرمی است دراز، استوانه‌ای شکل و دو انتهای آن باریک برنگ سفید شیری یا گلی رنگ است.
آسکاریس ماده بالغ بطول ۲۰ تا ۴۵ سانتیمتر و بقطر ۳ تا ۶ میلی ‌متر است آسکاریس نر از ماده کوتاهتر و بطول ۱۵ تا ۳۰ سانتیمتر و بقطر ۲ تا ۴ میلیمتر است.
آلودگی به این انگل در تمام نقاط جهان وجود دارد. ولی در قاره آسیا بیشتر است و یکی از شایعترین بیماریهای انگلی ایران است.
این کرم تخم‌ گذار است. تخمهای این کرم در سرما و رطوبت و در مقابل پاره‌ای مواد شیمیائی خیلی مقاومند و ممکن است تا ۵ سال زنده بمانند ولی در خشکی و مقابل نور آفتاب بیشتر از چند هفته زنده نمی‌مانند.


بیماریزائی:

لارو (نوزاد) این انگل از اندامها و دستگاههای مهم بدن می‌گذرد و ممکن است عفونتهای شدید و ضایعات زیادی ایجاد نماید.


علائم :

مهمترین علایم این بیماری اختلالات دستگاه گوارش (درد شکم،‌ تهوع، استفراغ، ‌پرآبی دهان، پرخوری،‌ لاغری) اختلالات دستگاه تنفس و همچنین اختلالات عصبی مانند لرزش و تشنج، عصبانیت و زودرنجی، دیدن خوابهای آشفته،‌ پریدن از خواب، سردرد و سرگیجه است.
تخم این انگل از راه آب، خاک و غذای آلوده وارد بدن میشود.


پیشگیری از ابتلا به انگلها:

بهترین وسیله برای مبارزه با بیماریهای انگلی و پیشگیری از مبتلا شدن با آنها دقت در رعایت بهداشت فردی،‌ بهداشت محیط و مواد غذائی همراه با درمان افراد مبتلا است.
بنابراین عمل کردن به موارد زیر به پیشگیری از مبتلا شدن به بیماریهای انگلی کمک زیادی خواهند نمود.
۱ـ دقت کافی در پخت کامل گوشت گاو
۲ـ شستشوی مکرر دستها با آب و صابون بخصوص قبل از غذا خوردن و بعد از مستراح
۳ـ کوتاه نگهداشتن ناخنها
۴ـ جوشاندن آب آشامیدنی در جاهائی‌ که آب لوله‌کشی وجود ندارد.
۵ـ جوشانیدن ظروف و البسه در خانواده‌ای که فرد مبتلائی در آن
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
صفحه  صفحه 89 از 111:  « پیشین  1  ...  88  89  90  ...  110  111  پسین » 
خانه و خانواده

همه چیز درباره بیماری ها

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti Forums is not responsible for the content of external sites

RTA