انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
خانه و خانواده
  
صفحه  صفحه 91 از 111:  « پیشین  1  ...  90  91  92  ...  110  111  پسین »

همه چیز درباره بیماری ها


مرد

 
خون‌مردگی‌های زیر پوست، چرا و چگونه؟

هر چند وقت یک‌بار با یافتن لکه‌های بنفش رنگ یا خون مردگی زیر پوستت نگران می‌شوی، چراکه به یاد نمی‌آوری ضربه‌ای به نواحی کبود بدنت وارد شده باشد.
بی شک به دنبال یافتن علت بروز این خون مردگی ها که هر چند وقت یک بار، در نواحی مختلف بدنت ظاهر می شود، هستی.
با این حال خوب است بدانی که در بسیاری موارد اگر این خون مردگی ها همراه با عوارض و نشانه های دیگری که ناشی از بیماری های انعقادی یا داخلی است نباشد، مشکل خاصی را برای شخص به همراه نخواهد داشت.
دکتر سیدمسعود داوودی، متخصص پوست و مو در این باره توضیح می دهد: بروز خون مردگی های ناگهانی و مکرر ابتدا باید از نظر وجود بیماری های انعقادی خون و نیز بیماری های داخلی مورد بررسی قرار بگیرد، اما در بسیاری موارد، این نوع خون مردگی ها به اشکالات ساختمانی عروق در برخی افراد و بویژه خانم ها بازمی گردد.
این عضو هیات علمی دانشگاه با تاکید بر این که برخی افراد به طور ژنتیک عروق شکننده ای دارند و به دنبال تماس های مختصر نیز دیواره مویرگ هایشان پاره می شود، می گوید: البته علت بروز چنین خون مردگی هایی در بسیاری موارد، به کمبود ویتامین C مربوط می شود. در افراد مسن خون مردگی به علت آسیب پذیری جداره عروق، زیاد اتفاق می افتد.
خون مردگی و کبود شدن پوست شرایطی است که طی آن، خون از داخل رگ ها بیرون می آید و وارد پوست، توده مخاطی و دیگر اعضا از قبیل ماهیچه ها و استخوان ها می شود.


وقتی کوفتگی خون مردگی می آورد

اصولا کبودی زیر پوست بر اثر نشت خون و ورود آن به داخل بافت زیر پوست ایجاد می شود. گرچه در برخی موارد، مشکلات انعقادی مانع خروج خون به خارج از عروق و بروز خون مردگی زیر پوستی می شود، اما اصلی ترین عامل کبودی پوست ضربه و کوفتگی ناشی از آن است.
ضربه ها حتی ممکن است زمانی که اصلا متوجه نیستیم به بخشی از بدن مان وارد شود و آثار کبودی از خود به جا گذارد. البته نباید فراموش کنیم که برخی نقاط بدن مانند اطراف چشم نسبت به هر نوع ضربه بسیار حساس و برخی نقاط دیگر مانند کشاله ران و دیگر قسمت های گوشتی بدن نسبت به ضربه ها مقاوم تر است.
با این حال متخصصان پوست تاکید می کنند که بیشتر ضربه وارده به بدن باعث تخریب و بازشدن رگ های خونی در پوست، غشاهای مخاطی یا اندام های دیگر می شود و کبودی همراه با درد و ورم، پاسخ التهابی بدن به جراحت و آسیب است. زمانی که کوفتگی در پوست گسترش یابد، باعث قرمزی، سیاهی و بعد آبی یا بنفش شدن پوست می شود و هنگامی که خون از سوی بدن جذب شود، رنگ کوفتگی به زرد مایل به سبز تبدیل می شود. چنین خون مردگی هایی معمولا پس از مدت کوتاهی بهبود می یابد.


کبودی پوست ؛ نشانه ای خطرناک

از آنجا که اشکال در سیستم انعقادی خون یکی از دلایل مهم بروز مکرر کبودی زیر پوست تلقی می شود، دکتر داوودی توصیه می کند در صورت بروز کبودی های ناگهانی و مکرر به عنوان یکی از عوامل موثر، از طریق آزمایش خون مورد ارزیابی قرار بگیرد.
این متخصص پوست به بیماری های خودایمنی مثل لوپوس (بیماری خودایمنی که با درد و تورم مفاصل همراه است) و آرتریت روماتوئید (التهاب مفاصل) به عنوان عوامل موثر در بروز کبودی زیر پوست در برخی افراد اشاره می کند و می گوید: حتی کبودی های مکرر، اگر با خونریزی از لثه ها و ابتلا به عفونت های مکرر همراه باشد، می تواند نشانه ای از ابتلا به بیماری خطرناکی چون سرطان خون تلقی شود. برخی بیماری های زمینه ای با افت پلاکت های خون، خونریزی از لثه ها و خون مردگی های وسیع همراه است.
البته در برخی موارد، مصرف داروهایی مثل آسپیرین، داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی، آنتی بیوتیک ها، آنتی هیستامین ها و رقیق کننده های خون، همچنین گزش حشرات می تواند کبودی به همراه داشته باشد. کمبود ویتامین C از علت های موثر در شکنندگی عروق محسوب می شود که با مصرف قرص های خوراکی ویتامین C قابل جبران است.
دکتر داوودی در پاسخ به این پرسش که آیا باید کبودی ناخن را جدی بگیریم یا خیر، می گوید: مهم ترین علت کبودی ناخن ضربه و آسیب های شغلی، ورزشی یا تفریحی است که پس از مدت کوتاهی از بین می رود، اما خون مردگی های خطی زیر ناخن که بدون علت خاصی ایجاد شود، می تواند ناشی از بیماری درماتومیوزیت باشد که نوعی بیماری التهابی است که با تغییرات تخریبی در ماهیچه ها و پوست همراه است. پس نباید فراموش کرد که کبودی مداوم و ناگهانی در پوست یا ناخن که علت خاصی برای آن پیدا نمی کنیم، نیاز به پیگیری جدی دارد.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
آیا دندان لق قابل درمان است؟

یک دندانپزشک کودکان گفت: اگر لقی دندان فرد حادثه دیده شدید نباشد با مشورت دندانپزشک رعایت بهداشت و عدم استفاده از آن دندان، بعد از ۲ تا ۳ هفته، لقی خود ‌به خودبرطرف شده و دندان سفت می‌شود.
در دو حالت دندان‌های کودکان لق می‌شود یکی به حالت طبیعی است که در زمان افتادن دندان شیری و رویش دندان دائمی جایگزین آن، رخ می‌دهد و دیگری بر اثر حادثه است.
لق شدن دندان بر اثر حادثه یا ضربه می‌تواند دندانی را که زمان افتادنش نرسیده است، لق کند.
برادران نخجوانی، لقی دندان را به دو صورت شدید و مختصر دانست و افزود: در مواجهه با لقی دندان اگر به صورت شدید باشد باید در اولین فرصت این دندان از دهان خارج شود.
دانشیار دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: اگر این دندان لق شده از دهان خارج نشود ممکن است با حرکت زبان کنده شود و به مجرای تنفسی کودک وارد شود که بسیار خطرناک است.
متخصص دندانپزشکی کودکان افزود: اگر لقی نسبتاً کم بود با رعایت بهداشت و عدم استفاده از آن دندان، بعد از ۲ تا ۳ هفته، لقی خود‌ به خود برطرف شده و دندان سفت می‌شود که البته مراجعه به دندانپزشک و دریافت راهکار و پیشنهادهای پزشک در این زمینه موثر خواهد بود.
برادران نخجوانی ادامه داد: معمولاً در آینده هیچ اتفاقی برای این دندان رخ نمی‌دهد و مشکل دندانی پیش نمی‌آید اما اگر لقی دندان نسبتاً بیشتر باشد زمان سفت‌شدن دندان نیز طولانی‌تر می‌شود و اگرچه در عرض ۲ یا ۳ هفته، دندان سفت می‌شود ولی بر اثر ضربه‌ای که منجر به لقی شده، عروق و عصب دندان که باعث تغذیه دندان می‌شود ممکن است قطع شده باشند و در نتیجه دندان لق شده غذا نمی‌خورد و می‌میرد که اصطلاحاً به آن نکروز می‌گوییم.
دانشیار دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: نکروز باعث تغییر رنگ در دندان می‌شود و این اولین علامت کلینیکی دندان است. دندانپزشک کودکان ادامه داد: این اتفاق ۳ تا ۵ ماه طول می‌کشد که اگر تا یک سال این دندان تحت نظر پزشک باشد و اتفاق خاصی نیفتد این دندان لق‌شده سفت می‌شود و دیگر نمی‌افتد.
برادران نخجوانی افزود: اگر دندان نکروز شود و تغییر رنگ داشته باشد باید توسط دندانپزشک معالجه ریشه دندان شود تا هم جلوی گسترش عفونت دندانی گرفته شود و هم از آبسه جلوگیری کند و در ادامه نیز تغییر رنگ آن کمی بهتر شود.
دانشیار دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: اگر این دندان معالجه نشود بعد از یک سال دچار آبسه و عفونت شدید می‌شود و باید آن را کشید.
برادران نخجوانی به والدین توصیه کرد: در مواجهه با دندان شیری لق شده که زمان رویش دندان دائمی زیری آن است دچار اضطراب نشوند.
دانشیار دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: هنگامی که دندان دائمی از داخل فک زیر دندان شیری شروع به رویش می‌کند، ریشه دندان شیری را می‌خورد و از بین می‌برد و در هنگان رویش، دندان شیری را لق می‌کند. این یک روند طبیعی است و دندان شیری خودش می‌افتد و نیازی به مراجعه به دندانپزشک نیست.
دندانپزشک کودکان ادامه داد: زمان رویش دندان‌ها و ریزش دندان‌ها متفاوت است، مثلاً دو دندان وسطی جلوی پایین در سن ۵.۵ تا ۶ سالگی می‌افتد و دو دندان وسطی جلوی بالا در سن ۷ سالگی می‌افتد و دندان دائمی جایگزین آن می‌شود.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
شیوه‌های مراقبت از روکش دندان

مصطفی فاطمی اظهار داشت: پروتزهای ثابت دندان شامل روکش و بریج می‌شود که با هدفی همچون تأمین زیبایی یا جایگزینی دندان‌های از دست رفته انجام می‌شوند.
این دندانپزشک افزود: یکی دیگر از مواردی که دندان‌ها نیاز به روکش پیدا می‌کنند حفظ ساختار باقیمانده دندان است چرا که اگر دندان دارای پرکردگی وسیع و متعاقب آن درمان ریشه باشد جهت جلوگیری از شکستن دندان و تخریب ساختار باقیمانده استفاده از روکش توصیه می‌شود.
عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی افزود: مهمترین معیار در این زمینه، مفید بودن روکش برای حفظ دندان است لذا در مواردی که ترمیم کوچکی وجود دارد یا ترمیم موجود احتمال شکستن دندان را نمی‌افزاید نیاز به درمان روکش نیست.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: جنس روکش‌ها به دو دسته اصلی سرامیک متصل به فلز - پی‌اس‌ام - یا تمام سرامیک تقسیم می‌شود که استفاده از دسته اول سابقه طولانی دارد.فاطمی افزود: روکش از جنس سرامیک متصل به فلز به صورت نسبی هزینه‌ای حدود یک سوم انواع جدید تمام سرامیک دارد.
فاطمی در پاسخ به سوال، مبنی بر تفاوت کیفی این دو جنس گفت: از لحاظ کیفی بین این دو دسته تفاوت قابل توجهی وجود ندارد اما از لحاظ زیبایی سرامیک‌ها ارجح هستند.این دندانپزشک بیان داشت: انواع جدید سرامیک‌های دندانی با توجه به استحکام بالا ، تحمل فشارهای شدید را دارند و با آنها می‌توان حتی بریج‌های چند واحدی ساخت.
عضو هت علمی جهاد دانشگاهی در مورد بریج گفت: در مواردی برای جایگزینی دندان از دست رفته، دندان‌های ابتدا و انتهای ناحیه بی‌دندانی را تراش می‌دهیم و به صورت متصل به هم روکش‌هایی را در ناحیه بی‌دندانی و در روی این دندانها مانند پل قرار می‌دهیم که اصطلاحاً به آن بریج می‌گوییم.
فاطمی تصریح کرد: روکش روی یک دندان کاری به دندانهای مجاور ندارد ولی در جایگزینی و استفاده از بریج ناگزیر از تراش دندانهای مجاوریم.
این استاد دانشگاه ادامه داد: تا قبل از معرفی و فراگیری ایمپلنت تنها راه جایگزینی نواحی بی‌دندانی آن هم به شرط وجود دندانهای مناسب در هر دو طرف بی‌دندانی، بریج بود که گاه منجر به تراش وسیع دندانهای سالم پایه می‌شد اما امروزه با گسترش ایمپلنت بسیاری از بیماران مایلند که دندانهای سالم خود را حفظ و ناحیه بی‌دندانی را با ایمپلنت درمان کنند.
این دندانپزشک تأکید کرد: درمان روکش و بریج با توجه به تراش وسیع روی دندان، درمانی برگشت‌ناپذیر است پس افراد باید در انتخاب موارد درمان دقت لازم را داشته باشند.
فاطمی در پاسخ به سوال، مبنی بر دلایل شل شدن یا افتادن روکش دندان گفت: در بسیاری از موارد به دلیل نسج ناکافی دندان مانند دندان‌های کوچک و کم ارتفاع، گیر این پروتزها که ناشی از توازی دیواره‌های دندان تراش خورده است کافی نبوده و فشارهای جدیداً منجر به خروج روکش می‌شود.
وی افزود: در این حالت هیچ ماده چسباننده‌ای توانایی تأمین ثبات این پروتز را نخواهد داشت و آن گونه که در بین مردم شایع است گیر پروتز ربطی به چسب خوب و بد ندارد.
عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی در پاسخ به سؤال دیگر، مبنی بر اینکه بسیاری از پزشکان در این موارد، دوباره روکش را می‌چسبانند گفت: البته در مواردی خروج روکش تنها به واسطه حل شدن مواد چسباننده روکش است که طی زمان جهت جلوگیری از عود پوسیدگی باید تمیز و جایگزین شوند.
این استاد دانشگاه به نحوه مراقبت از روکش اشاره داشت و افزود: مراقبت از روکش هیچ فرقی با دندان طبیعی ندارد چرا که روکش به هیچ وجه مانع عود پوسیدگی در دندان نخواهد شد.فاطمی گفت: مراقبت‌های ویژه از روکش مانند دقت در عدم برخورد با مواد سخت - مثل پسته در بسته یا سنگ موجود در غذا - باید رعایت شود تا موجب شکستگی سرامیک روکش نشود.
این دندانپزشک ادامه داد: اگر چه این مشکلات قابل بازسازی در دهان یا لابراتور است ولی در بسیاری از موارد خروج روکش از دندان ممکن است همراه با خطر شکستن دندان باشد.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
چگونه از شر خشکی دهان خلاص شویم؟

خشکی دهان از مشکلات شایعی است که برای رفع دائمی آن، تشخیص عامل ایجاد کننده آن ضروری است.
هرچند با چند راهکار ساده می‌توان به طور موقت مشکل خشکی دهان را برطرف کرد اما اگر می‌خواهید برای همیشه از شر این مشکل خلاص شوید باید با کمک یک متخصص ابتدا علت اصلی آن را بیابید و سپس تحت درمان قرار بگیرید. با این حال برخی از اقدامات ساده و فوری برای رفع خشکی دهان به قرار زیر است:
- جویدن آدامس بدون قند یا مکیدن شکلات‌های سفت بدون قند به منظور تحریک بزاق دهان در این زمینه بسیار موثر است.
- کاهش مصرف مواد کافئین‌دار نیز بر کاهش مشکل خشکی دهان تاثیر است.
- نوشیدن مرتب آب به رفع این مشکل کمک‌ می‌کند.
- همچنین توصیه می‌شود که حداقل سالی دو بار برای معاینه لثه و دندان‌ها به دندانپزشک مراجعه کنید.
- پیش از خوابیدن دهانتان را با فلوراید شست‌وشو دهید و از خمیر دندان‌های حاوی فلوراید استفاده کنید.
- از مصرف غذاهای اسیدی و قندی که به پوسیدگی دندان کمک می‌کند،‌ خودداری کنید.
- به جای دهان از راه بینی نفس بکشید.
- از مصرف خودسرانه قرص آنتی‌هیستامین و داروی ضداحتقان خودداری کنید.
به گزارش مایوکلینیک،‌ افراد مبتلا به خشکی دهان می‌توانند با این اقدامات به طور موقت مشکل خود را برطرف کنند اما برای درمان بلندمدت شناخت علت خشکی دهان ضروری است.


عوامل ایجاد خشکی دهان

بروز خشکی دهان هنگامی که غدد بزاقی به اندازه کافی بزاق تولید نمی‌کنند ممکن است باعث پوسیدگی دندان، اشکال در جویدن و بلع و عفونت دهان شود.
خشکی دهان از جمله ممکن است به این علل رخ دهد:
استفاده از برخی داروها، مانند برخی داروهای ضدفشارخون و ضدافسردگی.
ابتلا به برخی بیماری‌ها مانند ایدز، دیابت یا پارکینسون.
استفاده از پرتودرمانی یا شیمی ‌درمانی برای درمان سرطان.
رخ دادن آسیب عصبی در سر یا گردن.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
وقتی کلیه یکباره از کار می‌افتد

کلیه یکی از اعضایی است که در پاکسازی و تصفیه بدن نقش دارد. بخشی از سوخت و ساز در بدن به تولید موادی منجر می‌شود که برای بدن مضر بوده یا تجمع آن آسیب‌رسان است. این مواد از سوی کلیه دفع می‌شود. بخشی از داروهایی که مصرف می‌کنیم در بدن از سوی کبد (جگر) خنثی شده و تحویل کلیه می‌شوند تا از راه ادرار دفع شود.
از کار افتادگی این اندام می‎تواند ناشی از عللی باشد که به کلیه آسیب مستقیم می رساند مانند انواع داروها که در کلیه ممکن است رسوب کرده و باعث تخریب کلیه شود.
ممکن است نارسایی کلیه از عللی ناشی شود که در جریان خون کلیه یا جریان ادرار اخلال ایجاد می کنند و باعث آسیب غیرمستقیم به کلیه می شود.
به فرض بزرگی پروستات در مردان یا سنگ مثانه با بستن خروجی ادرار می تواند به کلیه فشار وارد کرده و به آن آسیب برساند.
وقتی آب و مواد زاید در بدن انباشته شود به تورم در بخش های متفاوت منجر می شود. یکی از مکان هایی که به این آب اضافی حساس است ریه است. تجمع آب به تنگی نفس و احساس خفگی منجر می شود.
نارسایی حاد کلیه، بیمار را مستعد خونریزی خود به خود بویژه در معده می کند. خونریزی می تواند با استفراغ حاوی مواد قهوه ای رنگ یا خون روشن همراه باشد. گاهی خونریزی بروز می کند، اما بیمار متوجه نیست تا این که خون از طریق مدفوع دفع شود که ایجاد مدفوع قیری مانند و بسیار بد بو می کند.
گاهی تعادل آب و نمک خون به هم می خورد. افزایش پتاسیم خون می تواند ضربان قلب را به هم بریزد. گاهی حرکات پرشی در دست ها ناشی از کمبود کلسیم خون رخ می دهد.
نارسایی کلیه گاهی از سوی بیمار و از کاهش حجم ادرار تشخیص داده می شود. بیشتر بیماران به دلیل مشکلات و بیماری های دیگر به پزشک مراجعه می کنند و طی آزمایش ها متوجه نارسایی کلیه می شوند.
در آزمایش هایی که از عملکرد کلیه انجام می شود، اگر اوره و کراتینین از حد طبیعی بالاتر رفته باشد به معنای ناتوانایی کلیه در دفع سموم است.
کاهش حجم ادرار یکی از نشانه های نارسایی ناگهانی کلیه است. البته سمومی وجود دارد که به جای کاهش حجم ادرار، تغییری در حجم نداده و حتی ممکن است حجم را افزایش دهد.
به فرض بیمارانی که از آنتی بیوتیکی مانند جنتامایسین برای درمان عفونت هایشان استفاده می شود مبتلا به آسیب کلیوی بدون کاهش حجم ادرار هستند و این بیماران معمولا حجم ادرار کاهش یافته ندارند، اما در آزمایش خون آنها کراتینین افزایش پیدا می کند.
درمان بیماران مبتلا به نارسایی کلیه با درمان علت مولد شروع می شود. اگر بدن، آب از دست داده باشد، باید با مایعات خوراکی یا سرم جبران شود. اگر کلیه در اثر عفونت آسیب دیده باشد باید درمان خاص برای عفونت انجام شود.
در شرایطی که داروها باعث نارسایی کلیه شده اند، لازم است که دارو قطع شده و بیمار مورد مراقبت قرار گیرد. بیشتر بیمارانی که نارسایی پیدا کرده اند خودبه خود بهبود پیدا می کنند.
اگر خروجی ادرار مسدود شده، باید با عمل جراحی یا سوند برای بزرگی پروستات در مردان و در آوردن سنگ کلیه در افراد سنگ ساز از ادامه آسیب به کلیه جلوگیری کرد.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
ترشحات زرد رنگ چشم علامت چیست؟

ترشحات چشم بخشی از سیستم دفاعی بدن و در واقع یک علامت هشدار دهنده است.
قی کردن چشم که عموما با خارش‌ و سوزش‌ و ترشحات‌ غلیظ در چشم همراه است، ممکن است قشری‌ روی‌ چشم‌ بسازد که هنگام بیدار شدن، مانع‌ بازشدن‌ آن‌ گردد. در صورتی که ترشحات گوشه چشم کم باشد مشکل خاصی نیست.
متخصص چشم پزشکی معتقد است شستشوی چشم‌ها با آب جوشیده ولرم و تمیز کردن آنها با پنبه تمیز کافی است. اما اگر همین ترشحات بی خطر با رعایت نکات بهداشتی، بیش از یک هفته طول بکشد حتما باید به پزشک مراجعه کرد.
اگر ترشحات چشم به اندازه‌ای باشد که پلک‌ها را به هم بچسباند، این نشانه خوبی نیست و حکایت ازعفونت چشم دارد که باید جدی گرفته شود.
دکتر جواهریان هشدار می‌دهد ترشح عفونی چشم مسری است و در صورت عدم رعایت بهداشت به چشم دیگر و یا به چشم سایر افراد خانواده منتقل می‌شود.
اگر ترشحات چشم با درد، کاهش بینایی یا دوبینی و تاری چشم، التهاب چشم و ورم و قرمزی پلک‌ها همراه باشد باید حتما توسط پزشک معاینه شود.
علاوه بر اینها، اگر جسم خارجی وارد چشم شود یا مواد شیمیایی به چشم پاشیده شود، فقط پزشک می‌تواند برای رفع مشکل اقدام کند.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
چشم‌ها هم دچار تیروئید می‌شوند

تقریبا همه افراد درباره اختلالات غده تیروئید اطلاعاتی دارند؛ اطلاعاتی که شاید از نظر پزشکی خیلی دقیق نباشد، ولی به آنها کمک می‌کند بموقع به دنبال تشخیص و درمان مشکل‌ بروند. از طرف دیگر، خیلی‌ها بیماری‌های رایج چشم را هم می‌شناسند و با آنها آشنا هستند و در این مورد هم زمانی که لازم باشد از پزشکان و متخصصان کمک می‌گیرند.
در این میان، اما خیلی ها بیماری تیروئید چشمی را نمی شناسند. خیلی ها نمی دانند تیروئید چشمی چیست؟ چرا ایجاد می شود؟ چه نشانه هایی دارد و برای درمان آن چه کار باید کرد؟ البته بعضی از افراد باور دارند تیروئید چشمی فقط برای کسانی ایجاد می شود که دچار کم کاری تیروئید هستند.
در صورتی که دکتر محسن بهمنی کشکولی، فوق تخصص جراحی پلاستیک چشم نظر دیگری دارد و توضیح می دهد: تیروئید چشمی، بیماری ای است که به طور معمول همراه با پرکاری تیروئید مشاهده می شود، ولی این مساله الزاما به این معنا نیست که حتما باید همراه با تیروئید چشمی، پرکاری تیروئید هم وجود داشته باشد. گاهی ممکن است این بیماری همراه با کم کاری تیروئید نیز بروز کند یا اصلا هیچ گونه مشکلی در غده تیروئید وجود نداشته باشد. به طوری که ابتدا علائم تیروئید چشمی نمایان می شود و پس از آن، نشانه های اختلالات غده تیروئید بروز می کند.
به گفته این چشم پزشک، براساس مطالعاتی که در این زمینه انجام شده، مشخص شده است حدود هفت درصد بیماران ایرانی با کم کاری تیروئید دچار علائم تیروئید چشمی خواهند شد و چیزی کمتر از 10 درصد بیماران ابتدا هیچ علامتی از اختلال غده تیروئید ندارند، ولی علائم تیروئید چشمی در آنها نمایان می شود که ممکن است پس از گذشت چند سال، اختلالات تیروئید هم در آنها بروز کند.
وی تاکید می کند: لازم است تمام کسانی که دچار بیماری تیروئید چشمی می شوند به طور متناوب غده تیروئید و هورمون های مربوط به آن را کنترل کنند تا مشکل شان در اولین فرصت توسط متخصصان غدد درمان شود.


علائم تیروئید چشمی؛ از بیرون زدگی تا نابینایی

دکتر بهمنی کشکولی این بیماری را چنین تعریف می کند: تیروئید چشمی یک بیماری خود ایمنی است که طی آن آنتی بادی هایی داخل بدن ترشح می شود. این آنتی بادی ها هم می تواند بر غده تیروئید اثر بگذارد و هم بر بافت های پشت کره چشم و سطح کره چشم.
به گفته وی این تاثیرگذاری موجب می شود عضلات پشت کره چشم بزرگ شود، چربی ها افزایش یابد و در بعضی مواقع چربی ها و عضلات در مراحل پیشرفته بیماری به بافت های فیبروز تبدیل می شود که این تغییرات نیز باعث ایجاد علائم بالینی بیماری خواهد شد. این علائم ابتدا شامل بیرون زدگی و زل زدگی چشم و باز ماندن چشم هنگام خواب شده و پس از آن می تواند دوبینی ایجاد کند و در مراحل شدیدتر موجب از بین رفتن بینایی می شود.
این چشم پزشک می افزاید: گاهی در مراحل اولیه و بدون این که بیرون زدگی یا زل زدگی چشم ایجاد شده باشد، بیمار احساس جسم خارجی در چشم و درد و ناراحتی هنگام پلک زدن دارد که این موارد هم جزو علائم اولیه تیروئید چشمی به حساب می آید. بنابراین کسانی که دچار اختلالات تیروئید هستند و دچار چنین علائمی می شوند حتما باید به متخصصان مراجعه کنند تا در همین مراحل، بیماری تشخیص داده شده و از پیشرفت آن پیشگیری شود.


چه کسانی به این بیماری مبتلا می شوند؟

اگر شما هم دچار پرکاری یا کم کاری تیروئید هستید و می ترسید به بیماری تیروئید چشمی مبتلا شوید، باید بدانید به گفته دکتر بهمنی تمام بیماران تیروئیدی دچار این مشکل نمی شوند.
وی در این باره توضیح می دهد: اگر فقط به علائم بالینی تیروئید چشمی یعنی زل زدگی و بیرون زدگی چشم ها توجه داشته باشیم، می توان گفت یک سوم افرادی که دچار مشکلات غده تیروئید هستند با این مسائل نیز روبه رو می شوند، اما اگر جزئیات بیشتری مانند شرایط پشت کره چشم را در تصاویری مانند ام آرآی بررسی کنیم، تقریبا بیش از 90 درصد افراد، درجاتی از تیروئید چشمی را دارند. بنابراین بر خلاف نظری که قبلا وجود داشته و می گفتند فقط برخی بیماران تیروئیدی و آن هم کسانی که دچار پرکاری تیروئید هستند، به این بیماری مبتلا می شوند، امروزه مشخص شده است که اگر با دقت بیشتری دنبال این بیماری باشیم در تمام این افراد می توانیم درجاتی از بیماری را پیدا کنیم.
این چشم پزشک با تاکید بر این که پیشرفت بیماری در افراد و گروه های مختلف، متفاوت است، می گوید: با این حال این طور نیست که تمام افرادی که در ام آرآی علائم این بیماری را دارند، دچار مشکلاتی مانند زل زدگی چشم نیز بشوند. آن طور که مشخص شده، 10 درصد بیماران تیروئید چشمی علائم یک طرفه ای دارند. به این معنی که نشانه ها در یک چشم نمایان می شود و چشم دیگر تغییرات ظاهری را نشان نمی دهد.


برای درمان، اول سیگار را ترک کنید

دکتر بهمنی کشکولی درباره عوامل خطر این بیماری توضیح می دهد: یکی از عوامل بسیار خطرزا در این مورد استعمال دخانیات است. به بیماران توصیه می شود به هیچ عنوان و در هیچ شرایطی سیگار استفاده نکنند؛ حتی یک عدد سیگار و اگر از سیگار استفاده می کنند وارد مراحل درمان تیروئید چشمی نشوند.
به گفته این چشم پزشک، اکثر افرادی که دچار نابینایی و دوبینی می شوند افراد سیگاری هستند و به همین دلیل حتما باید سیگار را ترک کنند و در معرض دود آن نیز قرار نگیرند.
وی می افزاید: این بیماری در خانم ها شایع تر است، ولی در آقایان شدیدتر ظاهر می شود. کسانی که دچار بیماری تیروئید چشمی هستند، حتما باید به متخصصان غدد مراجعه کنند تا اختلالات تیروئیدی آنها به موقع درمان شود. در واقع، اختلالات هورمونی این بیماران هم عامل دیگری است که می تواند تیروئید چشمی را تشدید کند.


برای جراحی عجله نکنید

بیماران برای درمان تیروئید چشمی هم باید از متخصصان غدد کمک بگیرند و هم از چشم پزشکان. بهتر است آنها به روانپزشکان نیز مراجعه کنند تا مشکلاتی که در اثر تغییرات ظاهری برایشان ایجاد می شود، به کمک آنها برطرف شود.
دکتر بهمنی کشکولی درباره درمان بیماری، توضیح می دهد: بیماران باید در مراحل اولیه به فکر کنترل و درمان مشکل باشند تا هیچ وقت بیماری به مراحل پیشرفته نرسد و عوارض ناگواری مانند از دست دادن بینایی برای آنها ایجاد نشود.
به گفته وی، برای درمان تیروئید چشمی نباید انتظار داشته باشید خیلی سریع به نتیجه دلخواه برسید و مشکل به کلی برطرف شود. همچنین نباید در مراحل اولیه توقع انجام عمل جراحی زیبایی را داشته باشید تا مشکلات ظاهری شما برطرف شود.
گاهی بعضی از همکاران به اصرار بیمار عمل جراحی را برای او انجام می دهند تا فرد راضی شود، در حالی که اگر قبل از کنترل بیماری هم از نظر غده تیروئید و هم از نظر تیروئید چشمی به مدت شش ماه تا یک سال، جراحی انجام شود، نه تنها سودی برای بیمار نخواهد داشت که حتی می تواند عملکرد بافت ها را هم مختل کند.
بنابراین تاکید می شود جراحی زیبایی روی بیماران تیروئید چشمی با در نظر گرفتن شرایط خاصی انجام شود که مهم ترین شرط نیز برای انجام عمل این است که اختلالات تیروئید و تیروئید چشمی تحت کنترل باشد.
دکتر بهمنی یادآور می شود: درمان این بیماران معمولا با داروهای مخصوص انجام می شود و معمولا داروهای ضدایمنی و ضد التهابی مانند کورتون ها استفاده می شود. این داروها قطعا عوارضی دربردارند و به همین دلیل داروهای دیگری هم به این افراد می دهیم تا عوارض را بهبود بخشد. بنابراین توصیه می شود به هیچ عنوان، بیماران داروها را خودسرانه کم و زیاد یا قطع نکنند و از ادامه مصرف داروها خسته نشوند.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
محافظت از گوش را جدی بگیرید

دکتر علی اصغر پیوندی، متخصص گوش و حلق و بینی به خانواده‌ها هشدار داد عفونت‌های گوش را در فرزندان خود جدی بگیرند چرا که ممکن است عوارض غیرقابل جبرانی به همراه داشته باشد.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه عفونت‌های گوش می‌تواند دلایل مختلف داشته باشد، گفت: فرزندان خانواده‌هایی که پدر یا مادر و یا هر‌دوی آنها سیگاری هستند، در معرض ابتلا به عفونت‌های گوش قرار دارند. او گفت: ترشحات چرکی داخل گوش، درد مداوم، وزوزگوش، سرگیجه و کاهش شنوایی از علائمی است که ارتباط حقیقی با سیستم شنوایی و تعادلی گوش دارد و مردم باید به محض در معرض قرارگرفتن این نشانه‌ها حتما به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنند تا مشکل بررسی و درمان انجام شود چراکه اگر دیر به پزشک مراجعه شود ممکن است درمان‌ها آنطور که باید مؤثر واقع نشود.
متخصص گوش و حلق و بینی با بیان اینکه گوش 2 وظیفه شنوایی و تعادل را به‌عهده دارد، افزود: برای حفظ این دو وظیفه مهم ضروری است که افراد از گوش خود محافظت کنند.
دکتر پیوندی گفت: مردم نباید برای تمیز کردن گوش وسواس داشته باشند چرا که ممکن است به این طریق به گوش خود آسیب رسانند. در داخل کانال گوش سیستمی وجود دارد که گوش را خودبه‌خود تمیز می‌کند.
دکتر پیوندی گفت: علاوه براین، مردم باید سعی کنند در معرض سر وصدای زیاد نیز قرار نگیرند و افرادی که به‌دلیل شرایط کاری به‌طورمداوم در معرض سر وصدای زیاد قرر دارند باید در محل کار آنها استانداردهای لازم رعایت شود.
دکتر پیوندی گفت: حداکثر زمانی که افراد در 24ساعت می‌توانند در معرض صداهای با شدت 85دسیبل قرار گیرند 8 ساعت است واگر شدت صوت افزایش یابد، مدت تماس باید کاهش یابد چرا که درصورت رعایت نکردن به‌تدریج سر و صدای زیاد روی سلول‌های عصبی گوش تأثیرات مخربی بر جا می‌گذارد و پس از مدتی فرد متوجه می‌شود که کم شنوا شده است.
در چنین شرایطی پزشک جز توصیه به استفاده از سمعک و انجام فعالیت‌های توانبخشی کاری نمی‌تواند انجام دهد به همین دلیل است که همواره به افراد به‌ویژه جوانان توصیه می‌کنیم از قرار دادن منبع صوت در نزدیک گوش جدا خودداری کنند چراکه درصورت رعایت نکردن این موارد با تمام تمهیداتی که توسط پزشکان انجام می‌شود امکان بازگشت به شرایط خوب بسیار کم است.
دکتر پیوندی در معرض سر‌وصدای زیاد قرار گرفتن را برای گوش مضر دانست و افزود: اگر منبع صوت از قبیل انواع هدفون و واکمن جلوی کانال گوش قرار بگیرد و یا افراد به‌طور مدام و با صدای بلند از این وسایل استفاده کنند، قطعا گوش آسیب خواهد دید. دکتر پیوندی افزود: هر اتفاقی که باعث شود فشار داخل کانال گوش افزایش یافته و باعث شود که پرده گوش پاره شود، مشکلات جبران ناپذیری را برای گوش ایجاد خواهد کرد.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ازمردم خواست اگر برای هر یک از نارسایی‌های مربوط به گوش، به پزشک متخصص گوش و حلق‌وبینی مراجعه می‌کنند حتما دوره درمان را کامل کنند و به محض کاهش درد و یا بهبود شنوایی، بلافاصله و بدون مشورت با پزشک معالج، درمان را رها نکنند.
دکتر پیوندی گفت: اگر می‌خواهید ارتباط اجتماعی مطلوب با محیط اجتماعی خود داشته باشید از گوش خود محافظت کنید.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
ارتباط گل مژه و قندخون را می دانید؟

بهداشت پلک بسیار ساده است و بهترین راه شست‌وشوی پلک با شامپو است.
کسانی که مدام دچار گل مژه می‌شوند باید حتماً تست قند بدهند چون گل مژه از اولین عوارض دیابت است.
متخصص بیماری‌های چشم با بیان این مطلب اظهار داشت: مهم‌ترین علت مراجعه به چشم پزشکی تورم پلک‌ها، احساس خارش و سوزش و وجود جسم خارجی در چشم و به دنبال آن خشکی چشم است.
داخل پلک فوقانی و تحتانی بین 20 تا 40 غده چربی وجود دارد که از تبخیر اشک جلوگیری می‌شود، بنا به دلایلی، ترکیب طبیعی این چربی‌ها ممکن است تغییر کند و در لبه پلک جمع شود که مجموعه این میکروب‌ها و چربی‌ها موجب التهاب پلک‌ها خواهد شد.
در اثر مالیدن و خارش چشم معمولا مژه‌ها می‌ریزد و گاهی کاملاً دهانه غدد چربی خورده می‌شود و گل مژه خود را نشان می‌‌دهد. بهداشت پلک بسیار ساده است و بهترین راه شست‌وشوی پلک با شامپو است.
وی قرمزی چشم و ریزش اشک، احساس شن ریزه و سوزش در چشم، خارش پلک‌ها، قرمزی و تورم لبه پلک‌ها، پوسته‌پوسته شدن پوست اطراف چشم‌ها، قی‌کردن لبه پلک‌ها موقع بیدارشدن، حساسیت به نور، اشک کف‌آلود، رویش مژه‌ها در جهات غیرطبیعی و ریختن مژه‌ها را نشانه‌های بلفاریت یا التهاب پلک ها برشمرد و گفت: اگر با وجود رعایت بهداشت و نظافت منظم پلک‌ها، علائم و نشانه‌های بیماری بهبود نیافت، به چشم‌پزشک مراجعه کنید.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
مرد

 
گاهی گوش هم سکته می‌کند

سکته گوش اصطلاحی است که چندان برای ما آشنا نیست و اطلاعات چندانی هم از آن نداریم. پزشکان می‌گویند از هر 5000 نفر یک نفر به این بیماری گرفتار می‌شود، اما سکته گوش چگونه بیماری‌ای است؟ آیا واقعا اتفاقی که در سکته‌های قلبی یا مغزی برای عضو رخ می‌دهد، اینجا هم بــــا همان شکل و مـــکانیسم است؟ دکتر ابراهیم رزم پا، فوق‌تخصص جراحی سر و گردن و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در‌این‌باره توضیح می‌دهد.

آیا این اصطلاح یعنی سکته گوش درست است و واقعا قسمتی از گوش دچار سکته می‌شود؟
سکته گوش یک آسیب ناگهانی است که فرد به طور ناگهانی شنوایی خود را به طور کامل یا ناقص از دست می‌دهد. این مکانیسم، مانند سکته قلبی یا مغزی است و خونرسانی به دلایل نامشخصی قطع شده و اکسیژن به بافت نمی‌رسد و در نتیجه بافت نابودشده و عملکرد خود را ازدست می‌دهد. در این بیماری به گوش داخلی آسیب وارد شده و سلول‌های مژکدار داخل حلزون گوش به سبب کمبود اکسیژن تخریب می‌شوند.

یعنی کمبود اکسیژن عامل اصلی سکته گوش است؟
نه چنین نیست. سکته گوش انواع گوناگون دارد و عوامل متعددی در آن دخیلند. به طور کلی کاهش شنوایی یا از دست دادن کامل آن فقط به علت کاهش اکسیژن نیست و اگر از نظر آسیب‌شناسی بخواهیم موضوع را بررسی کنیم، بحث گسترده‌تری لازم است.
عوامل ویروسی مانند اوریون، ضربه به گوش، شکسته‌شدن دیوار صوتی، مصرف برخی دارو‌ها بخصوص خانواده آمینوگلیکوزیدها، عفونت‌های مزمن گوش، تومور‌ها و اختلالات متابولیک و هورمونی در بروز بیماری نقش بسزایی دارند. وقتی چنین اتفاقی برای بیمار رخ می‌دهد، یافتن علت اصلی چندان آسان نیست، اما مطالعات نشان داده یک عامل، اشکالاتی را در سیستم ایمنی بدن ایجاد می‌کند؛ یعنی شرایط داخلی بدن به هم می‌خورد و با یک محرک مانند استرس، کری ناگهانی پدید می‌آید.

شما به شکسته‌شدن دیوار صوتی یا ضربه به گوش اشاره کردید. مگر در این موارد پرده گوش آسیب نمی‌بیند؟
نه در بسیاری از ضربات و کری‌های ناشی از آن ما هیچ پارگی و تغییری را در گوش مشاهده نمی‌کنیم و آسیب وارده به همان مژک‌های داخل حلزون است.

آیا علامتی وجود دارد که بیمار متوجه تغییر در گوش خود شده و بسرعت به پزشک مراجعه کند؟
مهم‌ترین نشانه، وز وز گوش و سنگین‌شدن آن است. این نشانه برای همه بیماران باید هشداردهنده باشد و هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنند. سرگیجه و نبود تعادل هم ممکن است وجود داشته باشد ولی همیشه این علامت‌ها نیستند و گاهی فرد در سلامت کامل بوده و به طور اتفاقی شنوایی‌اش کاهش می‌یابد یا از بین می‌رود. البته روند تدریجی این بیماری اغلب سه روز طول می‌کشد، بخصوص در کسانی که دچار ترومای گوش شده باشند.

کری موقت است یا دائم؟
نمی‌توان براحتی قضاوت کرد. بیمارانی که سریع و در همان مراحل اولیه به ما مراجعه می‌کنند شانس بهبودشان بالاتر است و تقریبا می‌توان گفت نیمی از بیماران به طور نسبی درمان می‌شوند. ولی در یک چهارم بیماران درمان موثر واقع نمی‌شود و کری تا آخر عمر باقی می‌ماند.

درمان کری جراحی است یا دارویی؟
درمان به صورت دارویی و درمان رایج، کورتون با دوز بالاست. همان‌طور که گفته شد مهم‌ترین عامل اتوایمون است و به دلیل نامشخصی سیستم ایمنی ضعیف و دستخوش تغییرات شده است. کورتون بیماری را کنترل می‌کند یا بهبود می‌بخشد، اما شرایط استرس‌زا مانند استرس ناشی از جراحی، استرس‌های ناشی از تغییر مکان، فشار‌های سنگین و مصرف بعضی دارو‌ها باید برطرف شود.
ثابت‌شده که استرس سیستم ایمنی را تضعیف می‌کند. با برداشتن عامل استرس‌زا، شرایط تا حدود زیادی بهتر می‌شود. عامل بسیار مهم دیگر، مصرف برخی دارو‌ها یا بیماری‌های کنترل نشده است. گاهی در برخی از بیماران که مبتلا به کم‌کاری تیروئید هستند نیز کری ناگهانی پدید می‌آید؛ ولی با مصرف دارو و اصلاح بیماری کم‌کاری تیروئید، شنوایی به حالت اول خود برمی‌گردد.

اگر فرض کنیم علت ناشناخته است و بیمار ناشنوایی خود را کاملا یا به مقدار زیادی از دست داده و دارو درمانی هم جوابگو نبوده است. تجویز سمعک می‌تواند موثر واقع شود؟
دو نوع کری وجود دارد؛ کری انتقالی ـ هدایتی و کری حسی‌ ـ عصبی. برای آن بیمارانی که دچار ناشنوایی انتقالی شده‌اند، سمعک تجویز می‌شود که صدا را تقویت می‌کند. در سکته گوش، کری از نوع حسی ـ عصبی است و مژک‌های داخل حلزون آسیب دیده‌اند. بنابراین تجویز سمعک برای این بیماران بیهوده است و مشکل را برطرف نمی‌کند. برای بیمارانی که کاهش شنوایی نوع حسی ـ عصبی دارند درمان مناسب، کاشت حلزون است.

لطفا درباره کاشت حلزون بیشتر توضیح دهید؟
کاشت حلزون توسط هر متخصص گوش، حلق و بینی انجام نمی‌شود. این جراحی در مکان‌های خاص و توسط متخصصان دوره دیده در این زمینه و به همراه تیم پزشکی مجرب صورت می‌گیرد. کاشت حلزون، جاگذاری الکترود داخل حلزون گوش است.
دستگاه به طور مستقیم عصب شنوایی را تحریک می‌کند و به فرد ناشنوا این امکان را می‌دهد تا اصوات را دریافت کند. اصوات دریافت شده به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل شده و امواج به عصب شنوایی فرستاده می‌شود. مرحله اصلی بعد از عمل جراحی است یعنی یک دوره طولانی‌مدت بازتوانی و تمرینات بعد از جراحی، تا بتوان شنوایی را به بیمار باز گرداند.

درصد موفقیت چقدر است و چه کسانی گزینه خوبی برای عمل جراحی کاشت حلزون هستند؟
هر چه جلوتر می‌رویم، موفقیت بیشتری از لحاظ علمی و تکنیکی کسب می‌کنیم. موفقیت فقط به جراح وابسته نیست و مراحل توانبخشی نیز نقش زیادی در بهبود بیماران دارد. ولی گزینه‌‌های مناسب کسانی هستند که از قبل شنوایی داشته و با اصوات آشنا هستند. بیماران و کودکانی که کر مادرزادند، به مراتب مشکلات بیشتری دارند و کار کردن با این بیماران بسیار دشوار است.

هزینه جراحی کاشت حلزون چقدر است؟ آیا برای همه مقدور است از این روش درمانی استفاده کنند؟
متاسفانه هزینه الکترودها بسیار بالاست و بیشتر بیمارانی که دچار این مشکل هستند، افراد بی‌بضاعت جامعه‌اند و با مراجعه به مراکز درمانی و اطلاع از هزینه هنگفت از ادامه درمان منصرف می‌شوند.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
     
  
صفحه  صفحه 91 از 111:  « پیشین  1  ...  90  91  92  ...  110  111  پسین » 
خانه و خانواده

همه چیز درباره بیماری ها

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti Forums is not responsible for the content of external sites

RTA