انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
خانه و خانواده
  
صفحه  صفحه 6 از 6:  « پیشین  1  2  3  4  5  6

Flowers and Plants | گل ها و گياهان


زن

 
cyclamen سیکلامن

upload an image
مشخصات
اسم علمی گیاه نگونسار Cyclamen persicum ، از خانواده Primulaceae می باشد. این جنس دارای 15 گونه مختلف از گیاهان غده دار است که به صورت وحشی در کشورها و جزایر مدیترانه ای یافت می شود. گونه مورد نظر ما، بومی کشورهای شرقی مدیترانه ای و ایران است. ارتفاع آن به 15 تا 25 سانتی متر می رسد. گلهای آن معمولا در اوایل بهار ظاره می شوند. سیکلامن برگهای کروی، قلمی شکل و سبز تیره دارد. در بعضی واریته ها لکه های نقره ای رنگ روی برگها به چشم می خورد. گلهای معطری به طول 5/2 تا 3 سانتی متر و به رنگ صورتی، قرمز، ارغوانی و سفید دارد.سیکلامن گیاهی علفی دائمی است که بخش پایینی ساقه )هیپوکوتیل( آن در نزدیکی سطح خاک قطور شده و تشکیل ژوخه )غده( میدهد. برگها به طور مستقیم از این ژوخه بیرون می آیند. ژوخه ممکن است تخم مرغی شکل با پهن و گرد باشد.
از نظر گیاهشناسی این گیاه تک لپه ای کاذب است و تنها یک لپه در روی آن توسعه می یابد.سیکلامن یک محصول مهم گلخانه ای است که در فصل زمستان به بازار عرضه میشود. نگهداری آن در منازل نیازمند مراقبت بیشتری است.
گلدهی :
این گیاه در زمستان گل میدهد. اگر بذر را اواخر تابستان امسال کشت کنید زمستان سال بعد گل میدهد. )14 تا 16 ماه بعد از کشت بذر گلدهی اتفاق می افتد( البته روشهای نوین دوره رشد را میتوانند به ۸ ماه کاهش بدهند.
توجه پزشکی :
هیچ قسمتی از گیاه خوراکی نیست و خوردن آن موجب مسمومیت میشود.
مراقبت و نگهداری :
به طور کلی سیکلامن به هوای خنک و مرطوب نیاز دارد. دمای شبانه مورد نیاز این گیاه معمولا حدود 10 تا 15 درجه است. )برای همین وقتی به منزل منتقل میشود و دمای شبانه در منازل در زمستان معمولا بالای 20 درجه است و لذا گیاه دچار مشکل میشود. برای همین در منزل باید در محلی قرار داد که دمای شبانه گرم نبوده و سرد هم نباشد( دما هیچگاه نباید بالای 25 درجه باشد.دمای بالا و کوددهی زیاد منجر به عدم گلدهی میشود. دمای خیلی کم و کود دهی کم نیز منجر به گیاهی نمو نیافته با دم گلهای طویل میشود.
از فروردین تا مهر ماه باید با ایجاد سایه از شدت نور کاسته شود و پس از آن نیز در معرض نور خیلی شدید قرار نگیرد.
تهویه هوا برای این گیاه ضروری است چون از هوای خفه بیزار است. برای همین در گلخانه های تولیدی معمولا زیر گلدان سیکلامن یک گلدان خالی را به صورت معکوس به عنوان پایه قرار میدهند تا گیاه در ارتفاع بیشتری قرار بگیرد و گلدانها را طوری میچینند که برگهای گیاهان به هم دیگر برخورد نکند و بین دو گلدان فضای کافی برای گردش هوا وجود داشته باشد.
آبیاری متوالی مفید است ولی آب نباید ته گلدان و پای گیاه انباشته شود که منجر به پوسیدگی میشود. از آبهای آهکی نباید استفاده شود چون باعث ایجاد لکه های سفید روی برگها میشود که منجر به زخمی و خراب شدن برگها میشود
.pH: بین 5 تا 6 برای این گیاه مناسب است.
کود مورد نیاز گیاه نگونسار را میتوان به میزان 3 گرم در لیتر ، هر هفته یکبار در تابستان و دو هفته یکبار در زمستان مورد استفاده قرار داد.
مخلوطی از خاک برگ و ماسه برای رشد این گیاه مناسب است. ترکیب ۲ تا ۳ قسمت خاک معمولی و خاک برگ همراه یک قسمت ماسه و یک قسمت کود حیوانی پوسیده. امروزه از ترکیب پیت ماس + کوکوپیت + پرلیت استفاده میشود باید بسیار سبک باشد و از تهویه خوبی برخوردار باشد تا از پوسیدگی ژوخه جلوگیری شود.
تکثیر :
افزایش این گیاه بیشتر با کشت بذر در اواخر مرداد و شهریور انجام میشود.همچنین با تقسیم بخش ژوخه ای قابل تکثیر است. درصد جوانه زنی بذرها کم است. و بذرهایی با سن کمتر از یکسال بهتر هستند. )در ظروف در بسته در دمای ۳ درجه تا دو سال میتوان بذرها را نگهداری کرد(. بذرها سیاه رنگ و به نسبت درشت هستند و در فاصله 1 تا 2 سانتی متری کشت میشوند. در بستری از ترکیب ماسه پیت خاکبرگ پوسیده و خاک معمولی با نسبتهای مساوی.در دمای 18 تا 20 درجه و رطوبت نسبی 100درصد و در تاریکی بذرها پس از 3 تا 4 هفته جوانه میزنند. خیساندن بذرها قبل از کاشت مفید است. پس از جوانه زنی نشاءها به محیط روشن با رطوبت نسبی 70درصد منتقل میشوند. پس از ۲ یا ۳ برگی شدن نشاءها آنها را به گلدانهای کوچک با ترکیب خاکی سبک منتقل میکنند. از این مرحله تغذیه با کود کامل هر دو یا سه هفته یکبار باید انجام شود. و به تدریج با بزرگتر شدن گیاه به مرور به گلدانهای بزرگتر منتقل میکنند.در اواخر بهار گیاهان باید به اندازه کافی بزرگ شده باشند تا در گلدان نهایی )مثلا با دهانه 19 یا 20 سانتی متر( کاشته شوند.در اواخر آبان سال گلدانها را به گلخانه ای انتقال میدهند که دمای آن بالای 16 درجه نشود. تا گلدهی آغاز شود.در کشت این گیاه باید توجه کرد که برآمدگی انتهای ساقه )ژوخه( در سطح خاک قرار گیرد چون کاشت عمیق آن موجب پوسیدگی میشود.
خلاصه مراحل کاشت :
مرداد سال یک « کاشت بذر و نگهداری تا مرحله دو و سه برگی شدن « اواخر بهار سال دو « انتقال به گلدان اصلی و رسیدگیها « اواخر آبان سال دو« دمای گلخانه کمتر از 16 درجه « زمستان سال دو تا بهار سال سه « گلدهی
نکته: در زمستان میزان کوددهی کاهش می یابد ولی گیاه نباید از مواد غذایی محروم باشد.
پس از گلدهی: سیکلامن را پس از یکدوره خفتگی )شرایط گرم و خشک( که پس از سپری شدن دوره گل اعمال میشود )یعنی وقتی گلها تمام شد گیاه را در محیط گرم قرار داده و کمتر آبیاری میکنند( میتوان گیاه را برای گلدهی دوم نگهداری کرد. اما از مرغوبیت گلها کاسته خواهد شد. بنابراین از نظر اقتصادی نگهداری آن بیش از یک دوره مقرون به صرفه نیست.در افزایش با تقسیم ژوخه، هر قسمت باید یک یا دو برگ داشته باشد. سپس قلمه ها در ماسه کشت میشوند اگر این عمل در دی ماه انجام شود طول مدت گلدهی از 16 ماه به 12 ماه کاهش می یابد.
مشکلات رایج :
-ریزش برگها: نشانه کم آبی یا خشک بودن محیط گیاه است. که باید رطوبت هوا را بالا برده و آبیاری به اندازه کافی باشد.
-ریزش جوانه گل: ناشی از دمای بالا، نور کم، آب کم یا کود بیش از حد است.
-تاخیر در گلدهی: ناشی از دمای بالا یا پایین، نور ناکافی، تغییرات میزان موادغذایی، بزرگی بیش از حد گلدان و تفاوتهای ژنتیکی است.
-گلهای خیلی کوچک: ناشی از دمای بالا، کود زیاد، یا ژنتیک است.
-پژمردگی و نرمی گیاه:ناشی از خشکی، مقادیر زیاد نمک در خاک یا آب، دماهای بسیار بالا، نور کم یا بیماری های گیاهی است.
-رنگ پریدگی یا زردی برگها: ناشی از کمبود موادغذایی، pH بالا، شدت نور زیاد، خشکی خاک یا بیماریهای گیاهی است.
-طویل شدن دم برگها: ناشی از نور ناکافی است.
آفات و بیماریها :
این گیاه به کنه سیکلامن، تریپس، نماتد ریشه، قهوه ای شدن ژوخه و ... حساس است.
Signature
     
  ویرایش شده توسط: paridarya461   
زن

andishmand
 
پیچ امین الدوله


و جزو گیاهان بالارونده و متداول قدیمی بوده و در بیشتر منازل قدیمی برای پوشش آلاچیق ، چَپَر ، داربست های چوبی ازآن استفاده میکردند .



پیچ امین الدوله گیاهی است با اسم علمی JAPONIKA ـ LONICERA (لونی سرا جاپونیکا) از خانواده کاپری فولیاسه CAPRIFOLIACEAE.

این درختچه زیبا به عنوان یک گیاه بالارونده در کنار نرده ها، دیوارها و یا روی پرچین های چوبی مورد استفاده قرار می گیرد. در صورتی که در تراس باشد، شاخه هایش را به سمت پایین می آویزد.

پیچ امین الدوله بسیار سریع رشد می کند و قدرت پوششی زیادی دارد. این گیاه پوشش مناسبی برای دیوارهای کهنه و نرده های رنگ و رو رفته است.

خوشبختانه به مراقبت چندانی احتیاج ندارد. خیلی زود خود را با محیط عادت می دهد و شاخه هایش را در شرایط مناسب تا هشت متر می گستراند.

برگ ها

برگ ها همیشه ایام سبزند اما در زمستان قسمت های پایین شاخه ها تعدادی از برگ های خود را از دست می دهند.

گلدهی

گل ها که معمولاً زرد یا سفیدرنگ هستند، بسیار معطرند و در اوایل بهار شکفته می شوند. در بعضی گونه ها گل ها ابتدا سفیدرنگند ولی به تدریج زرد می شوند.

نور

بدون شک گیاهان گلدار برای گلدهی به نور کامل آفتاب احتیاج دارند اما برای پیچ امین الدوله محیط های نیمه سایه و حتی سایه کامل مشکل خاصی ایجاد نمی کند اما به هر حال تاریکی به عنوان یک عامل محدودکننده، گلدهی را به تأخیر می اندازد و موجب کاهش گل ها می گردد.

ازدیاد

پیچ امین الدوله را می توان به آسانی با روش های مختلفی مانند خوابانیدن شاخه و یا قلمه ساقه تکثیر نمود.

تکثیر به روش قلمه

بهار زمان مناسبی برای ازدیاد پیچ امین الدوله است. در بهار از ساقه های برگدار و نرم که قدری چوبی هستند، قلمه تهیه کنید.

بهتر است بستر کاشت قلمه ها خیس و نمناک باشد.

خوابانیدن شاخه

خوابانیدن شاخه روش مناسبی برای ازدیاد پیچ امین الدوله است. شاخه های بلند را طوری در خاک قرار دهید که نوک شاخه ها بیرون از خاک باشد. عمق مناسب برای قرار گرفتن شاخه در خاک حداقل سه سانتی متر است. بعد از یک یا دو ماه شاخه در محل تماس با خاک ریشه می زند. اگر عمل خوابانیدن شاخه در گلدان انجام شود، به سادگی می توانیم بعد از ریشه دار شدن، شاخه ها را با قیچی از پایه اصلی جدا کنیم و گلدان را به محل مناسب منتقل کنیم.

هرس

هرس پیچ امین الدوله بیشتر به منظور فرم دهی انجام می شود، شاخه های مزاحم را حذف کنید و شاخه های خوش فرم را به قیم ببندید. معمولاً بعضی از شاخه های داخلی پیر و گاهی خشک می شوند. آنها را جدا کنید. تا گیاه شکل مناسب خود را پیدا کند.




از انواع مشهور آن عبارتند از :

۱ ـ پيچ امين الدوله پريكلي منيوم L.periclymenium: است كه عطري بسيار دلپذير دارد .

گلهاي لوله اي شكل گلدسته اي به رنگهاي سفيد ، كرم و ارغواني ملايم تمام گياه را

مي پوشاند .

شكفتگي گلهايش از اواسط خرداد تا شهريور ماه است .

۲ ـ پيچ امين الدوله بلژيكا L.belgica: كه شكفتگي گلهايش زودرس ميباشد.

گلبرگها به رنگهاي گوناگون مشاهده ميشوند و بخصوص قسمت خارجي گلبرگها تيره تر

است .

۳ ـ پيچ امين الدوله سرو تينا Serotina: كه شكفتگي گلهايش به كندي وآرام صورت ميگيرد.

از ارقام ديگر اين گياه نوعي دورَگِه وجود دارد كه گلهاي زرد پرتقالي و برگهاي دائمي

دارد.

گلهاي اين گونه بخصوص بدون عطر و داراي دوام طولاني است و ازتيرماه تا آذرماه

ادامه دارد.

دو رَگِه ديگري از اين درختچه وجود دارد كه داراي گلهاي زرد ارغواني بوده و فقط در

تابستان گل ميدهد .

۴ ـ پيچ امين الدوله ژاپوني L.japonica: اين گونه از انواع مقاوم و نيرومند است .

از ارديبهشت ماه تا هنگام يخبندان غرق درگلهاي سفيد ميباشد .

در اواخر دوران گلدهي گلبرگهايش به رنگ زرد و يا كِرِم در ميآيند و تا كنون دو رقم ژاپني آن مشاهده شده است .

۵ ـ پيچ امين الدوله چيني L.chinensis: داراي گلهاي صورتي و برگهاي ارغواني است و تضاد بين

اين دو رنگ حالت عجيبي بوجود مي آورند .

۶ ـ پيچ امين الدوله رتيكولاتا L.Reticulata: از انواع پاكوتاه بوده در سينه مال و خاكهاي شيب دار براي جلوگيري از ريزش خاك و سبز كردن خاك مورد استفاده قرار ميگيرد . تمام انواع اين درختچه پيچنده هستند و شاخه ها بدور پايه انتخاب شده ميپيچند . پايه ها اگر به شكل طاق كوچك يا داربست هاي چوبي كوتاه و بلند انتخاب شوند به تزئين باغچه كمك ميكنند . اين درختچه نياز مبرم به آفتاب و محلهاي آفتابرو دارد . خاك غني و آب فراوان ازاحتياجات اوليه رويش اين گياه ميباشد. احتياج به هرس مفصل ندارد ولي بايد هر چند وقت يكبار هرس كوچكي روي شاخه هاي آن انجام پذيرد تا زماني كه محل خود را پوشيده و سر سبز نگاه دارد .توضیح بیشتر اینکه هر گیاهی را می توان در اطاق نگهداری و پرورش داد ولی ممکن است شرایط زندگی برای بعضی از گیاهان در محلی بجز محل طبیعی زندگی آنان ناسازگار و مشکل باشد و نتیجه مطلوب حاصل نگردد .بطور کلی یاس امین الدوله گیاهی است که در فضای آزاد رشد طبیعی خود را تمام و کمال انجام می دهد در شرایط زندگی در اطاق رشد طبیعی را نخواهد داشت .
بی تو
اینجا همه در حبس ابد تبعیدند
سالها، هجری و شمسی، همه بی خورشیدند
     
  
زن

andishmand
 
نخل مرداب



کسانی که در مورد آبیاری گلدانها دچار مشکل می گردند و نمی توانند مطابق برنامه خاصی به گیاهان آب بدهند، خوب است نخل مرداب را انتخاب کنند.نخل مرداب را باید در سطل پلاستیکی یا گلدانِ بدون منفذ کاشته و همیشه آن را از آب پر کنیم. هر قدر که خواستید، بدون ترس از خطر پوسیدگی ریشه می توانید به آن آب بدهید. اما خشکی خاک برای این گیاه خطرناک است.(برای اطلا عات بیشتر به ادامه مطلب مراجعه کنید.)

اگر خاک خشک شود، خیلی زود برگها زرد گشته و می میرند.

نخل مرداب گیاهی است با نام علمی سیپروس (CYPERUS) از خانواده سیپراسه (CYPERACEAE) و سرزمین مادری آن ماداگاسکار است. سیپروس پانصد و پنجاه گونه دارد و برگهای دراز و نازک و سبزرنگش در انتهای ساقه ها ظاهر می شوند. در وضع مناسب، یک متر رشد می کند.

نور:

نخل مرداب نور سایه روشن را نیاز دارد. اما از قرار دادن آن در پشت پنجره های آفتابگیر بخصوص در فصل تابستان خودداری کنید.

گرما:

غذای مرداب گیاهی است گرمادوست است. مناسبترین دما برای این گیاه در زمستان 12 درجه سانتی گراد و در تابستان حداکثر 30 درجه سانتی گراد است.

خاک:

نخل مرداب در خاکهای سنگین و رسی بهتر رشد می کند. خاک برگ را با مقدار زیادی رس مخلوط نموده و خاک مناسب را برای نخل مرداب تهیه کنید.

رطوبت نسبی محیط:

رطوبت، موجب رشد بهتر و حفظ سلامتی این گیاه می گردد. در فصول گرم همه روزه آب را روی برگهایش اسپری کنید. در زمستان فقط یک بار در هفته روی آن آب بپاشید.

کودپاشی:

از کودهای تقویتی استفاده کرده و هر پانزده روز یک بار از اوایل بهار تا اواسط پاییز آن را با کود تقویت کنید.

ازدیاد:

ازدیاد نخل مرداب به روش قلمه وارونه است. منظور از قلمه وارونه این است که ساقه سالم و ضخیم آن را انتخاب کرده و به صورت وارونه در ظرف آب قرار می دهیم. بعد از چند روز ریشه های سفیدرنگش از لابه لای برگها بیرون می زند.



مراقبتهای لازم:

سوختگی برگها:

سوختگی نوک برگهای نخل مرداب معمولاً به دلیل خشکی هواست. با اسپری کردن آب روی برگها سوختگی برطرف می شود. نور مستقیم آفتاب نیز موجب سوختگی برگها می گردد.

خشکی خاک:

همان طور که گفته شد، گلدان نخل مرداب باید همیشه از آب پر باشد. در صورتی که خاک، خشک شود، برگها با سرعت زیاد زرد می گردند.

سرما:

در صورتی که هوا بیش از اندازه سرد شود، همه برگها خشک می شوند. با قرار دادن گیاه در محل گرم می توان به رشد مجدد ساقه هایش امیدوار بود.

پیچیدگی برگها:

تاریکی موجب پیچیدگی برگها می شود.
بی تو
اینجا همه در حبس ابد تبعیدند
سالها، هجری و شمسی، همه بی خورشیدند
     
  
زن

andishmand
 
نرگس زرد:

نرگس زرد - LENT LILY
نام علمی : NARCISSUS PSEUDONARCISSUS
از خانواده : آماريلياسه : AMARYLLIDACEAE -
اروپای غربی از شرق اسپانیا و پرتغال به آلمان و شمال انگلستان و ولز : بومی منطقه
نام های دیگر
دافودیل
Narcissus Pseudonarcissus
,Wild jonquil, Daffodil





نرگس pseudonarcissus که به عنوان Lent lily نیز شناخته می شود یک گیاه گلدار چند ساله از خانواده آماريلياسه است. این گل رنگ زرد کم رنگ با ترومپت مرکزی تیره تر دارد.برگ های آن باریک و بلند ، کمی مایل به رنگ خاکستری میباشد.
این گونه بومی اروپای غربی از شرق اسپانیا و پرتغال به آلمان و شمال انگلستان و ولز است. این گل که معمولا در باغ ها پرورش داده میشود در بسیاری از دیگر نقاط اروپا نسز یافت میشود. این گیاهان به صورت وحشی در جنگل ، علفزار و بر روی زمین های صخره ای رشد می کنند. در بریتانیا، جمعیت بومی قابل ملاحظه ای از این گونه از قرن 19 به بعد به علت توسعه کشاورزی، کاهش یافته است. در آلمان در سال 1981، آگاهی ملی برای حفاظت از wildflowers موضوع مبارزات انتخاباتی بود.
تعدادی زیادی زیر گونه از نرگس زرد وحشی وجود دارد اما تعداد دقیق آن با توجه به نویسندگان مختلف، متفاوت است.زیر گونه Tenby daffodil obvallaris, از معروفترین آنهاست که هم اکنون به صورت وحشی در جنوب غربی ولز وجود دارند.

نرگس گل ملی کشور ولز میباشد

زادگاه طبيعي نرگس زرد در استان خوزستان از روزگاران كهن، شهرستان بهبهان بوده است و تاريخچه بهبهان نشان مي‌دهد كه انبوهي گل‌ها بقدري زياد بوده كه از پشت‌بام خانه‌هاي شهر به راحتي رنگ يكپارچه و طلايي آنها قابل مشاهد بوده و از فواصل بسيار دور از شهر، بوي عطرآگين آنها به مشام هر رهگذري مي‌رسيده است.
يكي از قديمي‌ترين نرگس‌زارهاي طبيعي ايران و منطقه زاگرس در استان خوزستان و شهرستان بهبهان است كه قدمت آن به قبل از ميلاد مسيح باز مي‌گردد و مساحت آن 500 تا 700 هكتار و از ميدان بيدبلند فعلي تا منطقه تنگ تكاب و حتي كردستان بهبهان گسترده بوده است. نرگس‌زار بهبهان هم‌اكنون نيز از جمله مناطق مهم و باسابقه رويش و پرورش گل نرگس بوده و از نرگس‌زارهاي طبيعي و معروف ايران محسوب مي‌شود. حدود 35 تا 40 سال قبل بخش وسيعي از زمين‌هاي اطراف نرگس‌زار فعلي پوشيده از گل نرگس بوده كه متاسفانه با مكانيزه شدن كشاورزي، تصرف اراضي براي كشت غلات، خارج ساختن پيازهاي نرگس و خروج غير‌مجاز آنها به استان‌هاي ديگر، بخشي وسيع از اين گلزارها كه يك سرمايه ملي نيز است، از بين رفته است. هر چند كه در سال‌هاي گذشته با تلاش و پيگيري‌هاي اداره منابع طبيعي بهبهان، گلزار فعلي كه مساحتي حدود 20 هكتار دارد، ملي شده و عمليات مراقبت، نگهداري و احياي آن صورت گرفته است.
سوخ نرگس زرد حقیقی و پوشش‌دار است که چندین سال متوالی گل داده و هر سال نیز درشت‌تر میشود. دارای برگها باریک سبز تیره هستند و زیر برف هم رشد میکنند.
نرگس در حالت عادیدر روزهای آخر سال و اوایل بهارگل میدهد. ولی میتوان فصل گل را چند ماه پیش انداخت. اگر در پاییز کشت شود در بهار گل میدهد.




سوخکها معمولا در سال سوم عمرشان گل میدهند. پیازها را میتوان ۳ تا ۴ سال در زمین نگهداری کرد.
گیاه نرگس به سرما مقاوم است و در مقایسه با زنبق، حساسیت کمتری به یخبندان دارد ولی نسبت به لاله و سنبل حساس‌تر است. خاک مناسب آن خاک لومی سرشار از مواد آلی است. خاک با pH کمی اسیدی را دوست دارد (بین ۶ تا ۷) ولی در زمینهای زیاد اسیدی باید به خاک آهک اضافه کرد. در محل آفتابگیر باید کشت شود. سوخ آن به سرما مقاوم است و هر ۳ تا ۴ سال میتوان سوخ را از خاک خارج کرده و سوخک را جدا کرد. خاکی که نرگس در آن کشت شده باید مرطوب باشد. ولی چنانچه آب فراوان دریافت کند، بیشتر برگ تولید کرده و به گل نمیرود. برای به گل رفتن بهتر است گیاه کمی خشکی ببیند.
پس از گلدهی برای بزرگ شدن سوخ‌ها باید از کودی با نیتروژن کم و پتاسیم زیاد استفاده کرد. باغچه‌های نرگس را باید وجین کرد و این عمل در فصل پاییز و پیش از رشد برگها انجام میشود. در بهار نیز به نحوی که برگهای سبز نرگس صدمه‌ای نرسد میتوان علفهای هرز را وجین کرد.

گلهای بریده را در دمای صفر تا یک درجه سانتی‌گراد به مدت ده روز و در دمای ۳ تا ۴ درجه‌سانتی‌گراد به مدت ۸ روز میتوان نگهداری کرد.
دمای بالای ۱۸ درجه سانتی‌گراد پس از مرحله گردن غازی موجب ناهنجاری شکل گل میشود.
انواع نرگس را با بذر و جداکردن پیازچه‌ها (سوخک‌ها) زیاد میکنند. روشهای فلس دوقلو (فلس جفتی) یا قاشق برداری نیز به کار گرفته شده‌است.

برای کاشت در گلدان میتوان از خاک سبک استفاده کرد. پیازها را در گلدان طوری میکارند که نوک آن نزدیک به سطح باشد. چند روزی پس از کاشت در محل تاریک یا سایه سنگین قرار میدهند تا ریشه بدهند. سپس آنها را در شاسی گرم یا نیم گرم یا گلخانه معتدل گذاشته و تا موقع گلدهی که اوایل زمستان است از آنها مراقبت میکنند. ممکن است پیازها درشت نرگس را مانند سنبل در ظروف مملو از آب نیز کشت کرد و از آن گل خوبی به دست آورد.
در روش فلس دوقلو، پیازهایی که در اندازه‌ گلدهی هستند به صورت طولی به ۸ یا ۱۶ قسمت تقسیم میشوند به طوری که هر قسمت بخشی از صفحع پایه‌ای را داشته باشد. این قطعات را دوباره به بخشهایی که یک جفت فلس دارند تقسیم میشود به طوری که هر کدام دارای بخشی از صفحه پایه‌ای باشد. این قطعات را در کمپوست، خاک اره، سبوس و مواد مشابه به بتواند رطوبت و هوا را در خود نگه دارند، قرار می‌دهند که در دمای ۲۰ درجه سانتیگراد پس از ۹۰ روز پیازچه‌ها ظاهر میشوند. سیستم قاشق برداری (چیپ سازی) سیستم ساده شده‌ای از روش فلس دوقلو است و در این روش پیازها به چند قطعه تقسیم میشوند و هر قطعه (Chip) دارای چندین فلس است.



پیازها را در پاییز از خاک خارج کرده و پس از تمییز کردن و درجه‌بندی انبار میکنند. پیازها نباید آفتاب بخورند و باید آنها را در انبار خشک و تهویه‌دار نگهداری کرد. دمای انبار بسته به گونه، از ۱۷ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد متفاوت است. پیاز انواع Tazetta در دمای ۲۵ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد و پیاز انواع دیگر نرگس در دمای ۱۷ درجه سانتی‌گراد انبار میشود. اگر در انبار نگهداری پیاز، اتیلن وجود داشته باشد باعث سقط جوانه گل و یا گلدهی غیرعادی میشود.
گل نرگس را به هدف گل بریده، در زمان کج شدن گردن آن به مرحله گردن غازی یا گردن مرغابی (Goose-neck) باید برداشت کرد. ترشح موادی از ساقه گل نرگس برای سایر گلهای بریده مضر است و نباید نرگس را با رزها، میخک، فریزیا و لاله در یک گلدان قرار داد.
مانند همه گونه نارسیس، نرگس زرد حاوی ماده سمی alkaloid lycorine، اغلب در گل و همچنین در برگ است. از این رو آنها هرگز نباید خورده شوند.
بی تو
اینجا همه در حبس ابد تبعیدند
سالها، هجری و شمسی، همه بی خورشیدند
     
  
زن

andishmand
 
بید مجنون

بید مجنون - WEEPING WILLOW
SALIX BABYLONICA : نام علمی
SALICACEAE - بيد : خانواده
چین و امتداد دجله و فرات و بابل باستان : بومی منطقه
Babylon Willow , Peking Willow, ,سالیکس بابیلونیکا,بید معلق




بید مجنون گونه ای درخت دوپایه دارای چوبهای نرم و سبک است که گلهایش فاقد پوشش میباشد. این گونه بسیار زیبا از جنس Salix (سالیکس) در خانواده Salicaceae (سالیکاسها) بومی مانطق شمالی و غربی چین و همچنین امتداد دجله و فرات و بخش هایی از بابل باستان است. این درخت در امتداد جاده ابریشم به سمت جنوب غربی آسیا و اروپا نیز دیده میشود.
این درخت در زمستان برگ‌هایش می ریزد، در خاک مرطوب و سرد رشد کرده و بیشتر در نیم‌کره شمالی یافت می‌شود.
بید مجنون درختی برگریز در اندازه متوسط ​​تا بزرگ است که در طول رشد خود به ارتفاع 20 تا 25 متر بلندی میتواند برسد. درختی با سریع رشد و دارای طول عمر کوتاه، بین 40 تا 75 سال است.
شاخه های آن قهوه ای مایل به زرد ، با جوانه های کوچک هستند. برگ ها متناوب ، مارپیچ ، مرتب و باریک به رنگ سبز روشن به طول 4 تا 16 سانتی متر و عرض 5 تا 2 سانتی با حاشیه دندانه دندانه ریز و نوک تیز میباشند و در پاییز به رنگ زرد طلایی در می آیند. گل های آن در اوایل بهار میرویند.
بید مجنون مثمره نیست، یعنی میوه ای ندارد. اما شاخه هایی آبشاری مانند و بسیار زیبا دارد که آویزان است. این درخت به دلیل این که شاخه هایش را به پایین متمایل کرده، مجنون نامیده می شود.
بید مجنون درختی بسیار سازگار است و در بسیاری از انواع خاک به جز خاک هایی که بسیار سریع آب را تخلیه میکنند و خاک های بسیار خشک در بقیه خاک ها رشد مناسبی دارد بهترین نوع خاک برای آن خاک حاصلخیز و مرطوب با زهکشی خوب مانند رس، شن و ماسه با 5 تا 7.5 است. این درخت از نظر نور محیط روشن و آفتابی را دوست دارد و تحت شرایط بیش از حد سایه شکل نامناسب و نحیف به خود میگیرد. نیاز به رطوبت آن زیاد است و شرایط مرطوب را دوست دارد. از نظر دمایی شرایط مناطق 4 - 9 USDA را میخواهد و همچنین در منطقه USDA 10 به خوبی رشد خواهد کرد اگر آب کافی در دسترس باشد. متوسط دما در این مناطق 10 درجه سانتیگراد است.
بید مجنون به علت زیبایی و سایه انداز بودن کاربرد فراوانی در فضای سبز دارد. کاشت در چمن کاریها، حاشيه آبنماها، باغهای صخره ای و پارکها از کاربرد های آن در فضای سبز است.

بیماری های بید مجنون :

1- Agrobacterium Tumefaciens : این بیماری به نام گال طوقه نیز شناخته می شود.این باکتری در سایر گیاهان نیز تولید بیماری میکند.
2- Physalospora Miyabeana : قارچی است که شاخه ها و تنه درختان بید را آلوده می کند و باعث ایجاد خسارت می شود.اگر چه این لکه ها برای بید کشنده نیستند.
3- Tar Disease( بیماری قیری شدن بید مجنون) : این بیماری لکه های سیاهی بر روی برگهای درخت ایجاد میکند.این لکه های سیاه سه بعدی هستند
4- Willow Scab :بیماری است که از برگهای جوان و نابالغ تغذیه میکند. این قارچ ابتدا به برگها متصل می شود و سپس به شاخه های کوچک می چسبد. باعث ایجاد شانکر و کپک می شود.
5- Root Rot : پوسیدگی در سیستم ریشه مستقر می شود و کل درخت را آلوده می کند.این نوع پوسیدگی می تواند درخت را سریعا از بین ببرد.
معمولا برای ازدیاد بید مجنون ،این گونه را بر روی سایر گونه های بید پیوند می زنند.
بی تو
اینجا همه در حبس ابد تبعیدند
سالها، هجری و شمسی، همه بی خورشیدند
     
  ویرایش شده توسط: andishmand   
زن

andishmand
 
محبوبه شب

گل محبوبه شب - GREEN CESTRUM
CESTRUM PARQUI : نام علمی
SOLANACEAE - سیب زمينی : خانواده
آمریكای جنوبی و مركزی (شیلی و جزایر آنتیل) : بومی منطقه
نام های دیگر Cestrum parqui L'Her,green poison berry, Chilean cestrum, Cock'seggs,یاس شب





گل محبوبه شب گیاهی از جنس Cestrum در خانواده Solanaceae میباشد که به طور معمول با عنوان green cestrum، در دنیا شناخته میشود و در فارسی با عنوان یاس شب نیز نامیده میشود. این گیاه بومی آمریكای جنوبی و مركزی به خصوص شیلی و جزایر آنتیل است.

گل محبوبه شب درختچه ای چوبی چند ساله با یک یا چند ساقه سبز شکننده است و میتواند به ارتفاع 2 تا 3 متر بلندی قد برسد.دارای برگ های سبز و براق متناوب به طول تا 12 سانتی متر و گلهای کوچک لوله ای زرد و سبز با حدود 2.5 سانتی متر طول در انتهای ساقه میباشد که از اواخر بهار تا پاییز نمایان میشود. میوه آن خوشه کوچک مانند توت و تخم مرغی شکل به رنگ سیاه و سفید در تابستان و پاییز دیده میشود.
محبوبه شب دارای ریشه عمودی اصلی عمیق و پایدار است.

برگهای این گیاهان عموما ساده وبیضی شكل واطراف برگها صاف و صیقلی میباشد. اگر برگ این گیاهان را در بین انگشتان بفشارند ( له كنند) بوی بسیار نامطبوعی به مشام میرسد
رنگ گلها در انواع گوناگون متفاوت است و به رنگهای سفید سبز زرد قرمز بنفش تیره دیده میشوند . بعض از انواع محبوبه شب دارای گلهای معطر در شب هستند .



رشد این گیاهان نامنظم و نامرتب است و شاخه ها بطور نامنظم به اطراف میرویند . بمنظورمنظم کردن و شکل دادن به گیاه ، هرسال پس از پایان گلریزان میتوان ساقه های قدیمی را هرس نمود . در نقاطی كه هوا زیاد سرد نمی شود می توان این گیاهان را در فضای آزاد و در محل آفتابگیر كاشت .ولی در نقاطی كه هوا خیلی سرد میشود بهتر است آنها را به داخل گلخانه منتقل سازند و یا در كنار دیوارآفتاب گیر بكارند . آبیاری مرتب این گیاهان در تابستان ضرورت دارد .

شرایط محیط برای پرورش گل محبوبه شب عبارتست از: نور: آفتاب کامل رطوبت: کمی مرطوب دما: 16_34 خاک: خاك نرم و مرغوب

گل محبوبه شب از انواع گیاهان همیشه سبز با قابلیت کاشت آسان در فضای آپارتمان است. در صورت کاشت این گیاه در فصل زمستان، دمای اتاق را گرم کنید تا گیاه از سرما محافظت شود.
این گیاه به آبیاری منظم، حداقل سه بار در هفته نیازمند است. در فصل گرما تعداد دفعات آبیاری به یک بار در روز افزایش پیدا می کند.
استفاده از کودهای محلول حاوی فسفات آمونیم هر سه هفته یک بار به منظور تقویت گیاه توصیه می شود. مناسب ترین PH خاک برای رشد گیاه 7 تا 7.5 است.
گل محبوبه شب گیاهی بسیار جذاب برای پرندگان میباشد و پراکندگی دانه ها نیز بیشتر از همین طریق انجام میشود هرچند با آب رود ها نیز پراکنده میشوند.
تكثیر گل محبوبه شب به دو طریق صورت می گیرد : ۱) تكثیربه وسیله بذر . ۲) تكثیر به روش قلمه زدن .
در نقاطی كه هوا ملایم و مرطوب باشد بذر این گیاه در زمین ریخته و پراکنده میشود و تولید نهال های جدید می کند . همچنین از پاجوش ها نهال های تازه ظاهر میشود .

برای کاشت، گلدانی را در اندازه متوسط انتخاب کرده و بذرها را در عمق ۱۰ سانتیمتری خاک بکارید. خاک سبک غنی از خاک برگ و کود آلی برای پرورش گیاه محبوبه شب مناسب است.گلدان ها را در معرض نور غیرمستقیم خورشید و در مکانی نیم سایه قرار دهید.
تکثیر بوسيله قلمه: براي اين منظور در پاييز از شاخه‌هاي خشبي نازك آن قلمه‌هايي به طول 12 ـ 10 سانتيمتر تهيه مي‌كنند و آنرا در ماسه نرم فرو كرده، در دمائي حدود 15ـ 10 درجه سانتيگراد نگهداري مي‌كنند ظرف مدت 3ـ 2 ماه قلمه ها ريشه دار شده و بعد آنها را به گلدان منتقل مي‌نمايند.
این گیاه در بسیاری کشور ها به عنوان علف هرز در نظر گرفته شده است. دلیل اصلی این امر سمیت گیاه و آسیب رسانی آن به دام (به خصوص گاو) و مرغ است . تمام بخش های این گیاه شامل ساقه، برگ و میوه سمی بوده و یک تهدید جدی برای دام است. همچنین برای انسان نیز سمی است. این گونه است در نیو سات ویلز تحت قانون علف هرز مضر در سال 1993 تصویب شده است.
بی تو
اینجا همه در حبس ابد تبعیدند
سالها، هجری و شمسی، همه بی خورشیدند
     
  
زن

andishmand
 
درخت افرا


نام علمي : Aceraceaeer Spp
خانواده : Aceraceae
نام انگليسي : Maple





اين جنس به علت تنوع فرم و دامنه گسترش از مهمترين گونه‌هاي جنگلي بوده وشامل 200 گونه از گياهان درختي و درختچه‌اي است.
در اين جنس برگها ساده و به ندرت مركب مي‌باشند. پهنه برگها، پنجه‌اي با بريدگيهاي خفيف يا عميق و به ندرت بدون لوب مي‌باشد. دمبرگها طويل و رگبرگها شانه‌اي هستند. گل آذين خوشه يا چتر، گل‌ها نر ـ ماده و اغلب در روي يك پايه هم گل نر و گل ماده و هم گل نر ـ ماده يافت مي‌شود. گلها به رنگ زرد و ياسبز بوده ودر بعضي گونه‌ها جام گل وجود ندارد.
ميوه‌ در اين جنس خشك بالدار (سامار) مضاعف است.

نيازها :

اكثر گونه‌ها در خاكهاي غني و مرطوب مي‌رويند و تعداد كمي در خاكهاي خشك و كوههاي صخره‌اي رويش دارند. در محيط‌هاي آفتابي و نيمه سايه رشد مناسبي داشته و اگر نور كافي به آن نرسد مستعد پذيرش آفات گوناگون است.
اين گياه پرتوقع بوده واكثر گونه‌ها به آبياري زياد احتياج دارند و به علت پوست نازكي كه دارند در برابر سرماي ديررس حساس بوده و در زمستانهاي سخت آسيب مي‌بينند.

روش تكثير :

1ـ افرا به راحتي از طريق بذر قابل ازدياد است اما از خشك شدن آن بايد جلوگيري نمود. در مورد گونه هايي كه بذر آنها زودرس است (بهار رس) بايد بلافاصله پس از رسيدن كاشته شوند. در گونه هايي كه بذر آنها در پائيز مي‌رسد (اغلب افراها)، سرما دهي به مدت 90 روز در دماي 4 درجه سانتيگراد و سپس كشت آنها در بهار منجر به رويش خوبي خواهد شد. كشت پائيزه در هواي آزاد به شرط آنكه بذرها ابتدا به مدت يك هفته خيسانده شده و آب آنها هر روز تعويض گردد، امكان پذير است. لازم به ذكر است قوه ناميه بذرها يك سال مي‌باشد.

2ـ بعضي گونه‌ها به وسيله قلمه و پيوند ازدياد مي‌يابند.

معرفي گونه‌ها:

افراي برگ چناري كركف (Norway Maple) A.platanoides



درختي پهن برگ و خزان كننده با 20 تا 30 متر ارتفاع كه داراي تاجي گسترده و با شكوه است. پوست تنه ابتدا خاكستري يا خاكستري متمايل به قرمز و داراي نوارهاي سفيد طولي است. برگها بزرگ، پنجه‌اي، بدون كرك و داراي 5 تا 7 لوب خيلي تيز مي‌باشند كه داراي دندانه‌هاي درشتي هستند. گلها بدون دمگل ، چتري و به رنگ زرد مايل به سبز بوده و ميوه آن دي سامار مي‌باشد.

اين گياه به هواي مرطوب و آبياري زياد نياز داشته و در محيط سايه ـ آفتاب داراي رشد مناسبي است. در خاكهاي لومي رشد نموده وبه زهكشي خوب نيازمند است.
ازدياد اين گونه به راحتي از طريق بذر صورت مي‌گيرد.

اين درخت با تاج گسترده و قامت بلند و رنگ پائيزه زيبا، جلوه خاصي به فضاي سبز مي‌بخشد اما از آنجا كه سيستم ريشه‌اي اين گياه بسيار گسترده است ممكن است به معابر ، آسفالت خيابانها و ساختمانهاي مجاور آسيب برساند و همين امر استفاده از آن را محدود مي‌سازد.

افراي شبه چناري (Sycamore) A.Pseudoplatanus




درختي پهن برگ، سريع الرشد، خزان كننده و تا ارتفاع 40 متر مي‌باشد. ظاهر اين درخت از فاصله دور شبيه چنار است ولي رنگ تاج آن نسبت به چنار روشن تر است. سن اين درخت به 500 تا 700 سال نيزمي‌رسد. برگها پنجه‌اي، پوست تنه فلسي، گلها آويزان و به صورت خوشه‌اي مي‌باشند. سامارهاي آن نسبت به گونه برگ چناري داراي زاويه بسته‌تري است. اين گياه خاكهاي قليايي و خشك را تحمل كرده و در خاكهاي غني با زهكش مناسب رويش بهتري دارد، نور پسند بوده و طالب فضاي باز است و نسبت به هواي آلوده شهر (تهران) مقاوم است.
ازدياد اين گونه از طريق رويش بذر در آبان ماه و سپس باز كاشت نهالها از آبان تا اسفندماه مي‌باشد.
اين گياه براي كاشت در خيابانهاي عريض و بزرگراهها مناسب است به شرط آنكه فاصله محل كاشت با ساير درختان و ساختمانها رعايت شود. به علت رشد سريع اين درخت مي‌توان در جنگل كاري از آن استفاده نمود.
براي كاشت در اراضي باتلاقي كه در اثر تجمع فاضلابهاي شهري بوجود آمده، مناسب مي‌باشد. از اين گياه به عنوان بادشكن هم استفاده مي‌شود.

كرب، افراي دشتي (Hedge maple) A. Campstre

درختي است بسيار كند رشد، به ارتفاع حدود 6 تا 15 متر،داراي تاجي نامنظم و شاخه‌هاي قابل انعطاف، نرم و منشعب برگها داراي 5ـ3 لوب با فرورفتگي عميق و قاعده قلبي شكل، پوست شيار دار، گلها سبز مايل به زرد و به صورت خوشه‌هاي برافراشته ، زاويه دوبال ميوه كاملاً باز و دانه فشرده و كرك دار است.
اين گياه نورپسند ، آهك دوست، مقاوم در برابر خشكي، كم آبي و سرما بوده و در تمامي خاكهاي لومي رشد خوبي دارد.
ازدياد آن از طريق بذر صورت مي‌گيرد.
از آنجاكه گونه‌اي مقاوم و سازگار است در اكثر مناطق و حتي به صورت خودرو يافت مي‌شود. اين درخت پاكوتاه به منظور حفاظ و پوشش در كنار آلاچيق هاي پاركها كاربرد دارد.

افراي قرمز (Scarlet Maple) A.rubrum




ارتفاع اين درخت بالغ بر 40 متر و بسيار سريع‌الرشد بوده و گلهاي آن پيش از ظهور برگها شكوفا مي‌شوند و داراي پوست ضخيم به رنگ خاكستري است. ساقه هاي جوان ابتدا سبز روشن بوده و به تدريج قرمز رنگ مي‌شوند. جوانه‌ها و گلها نيز در اين گونه قرمز مي‌باشد. برگها كشيده و داراي 3 تا 5 لوب كه در تابستان سبز تيره و در پائيز به رنگ قرمز براق در مي‌آيند.
اين گونه در هر نوع خاكي با رطوبت كافي رشد مي‌كند و در مناطق با آب و هواي مرطوب و يا زمين‌هاي باتلاقي رشد مناسبي دارد.
در صورت كاشت اين گياه در فضاي سبز پاركها، بايد در كنار درياچه‌هاي مصنوعي كاشته شوند تا هوا رطوبت لازم را داشته باشد.

افراي سرخ (افراي ژاپني) A.Palmatum 'Atropurpureum'




درختچه‌اي است كند رشد، پهن برگ، خزان كننده وزينتي داراي گلهاي ارغواني و قرمز، برگها داراي لوبهائي با بريدگيهاي عميق كه در اين واريته در تابستان به رنگ زرشكي براق و در پائيز به رنگ ارغواني تيره در مي‌آيند.
اين گياه سايه پسند بوده و در زير سايه درختان بلند رويش دارد. به خاك غني بازهكشي خوب و رطوبت بالا نياز داشته و تاب تحمل خشكي را ندارد. به سرماي شديد حساس بوده ودر برابر بادهاي شديد بايد محافظت شود. واريته ذكر شده در آفتاب رشد خوبي دارد.
از اين گونه زينتي به جهت رنگ زيباي برگها و قامت كوتاه و انبوه در پارك‌سازي استفاده مي‌شود (به خصوص در پاركهايي كه به سبك ژاپني ساخته مي‌شوند) ، براي كاشت در پاسيو منازل و ادارات و تربيت بصورت بن ساي نيز بسيار مناسب است.
بی تو
اینجا همه در حبس ابد تبعیدند
سالها، هجری و شمسی، همه بی خورشیدند
     
  
زن

andishmand
 
گل رز - ROSE

ROSA HYBRIDA : نام علمی

ROSACEAE - رزاسه : خانواده




اکثراً در آسیا_ با گونه هایی در اروپا ، شمال آمریکا و شمال غرب آفریقا : بومی منطقه
Rosier,ورد,قيزيل گل,گل سرخ,Latin rosa,Aeolic βρόδον wrodon,wrd-, Avestan varəda, Sogdian ward, Parthian wâr, Armenian vard

گل رز یا گل سرخ گیاهی چندساله چوبی از جنس رزا (Rosa) و خانواده Rosaceae که دارای بیش از 100 گونه از گیاهان گل دار است می باشد.همه آنها دارای گل های زیبایی در رنگ های بسیار متنوع اعم از سفید تا زرد و قرمز هستند. اکثر گونه های آن بومی آسیا ، و بعضی گونه ها بومی اروپا ، شمال آمریکا و شمال غرب آفریقا میباشند.
گونه ها و ارقام متنوع و ترکیبی گل رز به خاطر زیبایی و عطر آنها افزایش یافته است. گل های رز در اندازه های گل رز مینیاتوری و بسیار کوچک تا گل هایی که می توانند تا 7 متر در ارتفاع برنسد. گونه های مختلف پیوندی از دوجنس مختلف به راحتی بر روی این گیاه انجام میشود.
گل رز نام لاتین خود (روزا) از زبان فرانسه گرفته و گفته میشود که شاید از لغت Oscan مشتق شده باشد.
رزهای خشکیده ای از ۳۰۰ سال قبل ازمیلاد از گورهای مصریان بدست آمده تصور میرود که نشان اولین آشنائی مصریان با گل سرخ باشد. معهذا تحقیقات وسیعتر نشان می دهد که این گل بومی مصر نبوده ، بلکه از آسیای صغیر به آنجا آورده شده است.
اروپا تا اوائل قرن ۱۲ میلادی گل سرخ را نمی شناخت و در آن هنگام بود که جنگجویان صلیبی آن را از سوریه امروزی به اروپا انتقال دادندو در آن زمان به این بوته گل شام می گفتند . نهالهائی از این گل به اروپا رفت و نام گل گال به آنها نهادند. رنگ این گل در آن زمان قرمز روشن بود اما گل دیگری به نام گل دمشق که رنگ مخملی و عطری دلپذیر داشت نیز به اروپا انتقال یافت که تا آن هنگام چنین رایحه ای دل انگیز در اروپا به مشام نرسیده بوده و تا به امروز این گل به نام داماسک رز یا گل سرخ دمشقی شهرت دارد
رزهای بورین با گل محمدی (Rosa damascena) وRosa gallica و سایر رزها ، پیوند داده شدند تا خانواده بزرگی از رزها به نام دو رگه یا پیوندهای دائمی نیز به نوبه خود با رز چای (Tea) یا رز ادراتا(Rosa odorata) پیوند داده شدند تا هیبریدهای دائمی نیز به وجود آمد . اولین دو رگه های چای فرانسه نام دارد که به سال ۱۸۷۶ در فرانسه به دست آمد. نخستین دو رگیری چای ، گلهای زرد خالص ندادند.تا در سال ۱۹۰۰ میلادی .ژوزف پرند دوشه (Joseph pernet Doucher)نخستین گل کاملاً زرد خالص ، را وارد بازار کرد. این کارشناسان موفق شدند با پیوند زدن گلها به یکدیگر ، صدها بلکه هزارها گل را به رنگهای متفاوت و به نامهای و کد های معین را روانه بازارکنند.
اوایل قرن نوزدهم میلادی ، در واقع آغاز پیدایش علاقه مندی عمومی برای پرورش گل شرخ ، علاوه بر جنبه های زینتی ، به منظور های صنعتی و داروئی می باشد . فعالیت زیاد در این زمینه در فرانسه صورت پذیرفت و مشوق این کار امپراطریس ژوزقین (Empress josephne) آماتور بزرگ پرورش گل رز بود . اندکی بعد از سال ۱۸۰۰ ، امپراطریس دوستاران رز را به باغهای خود در مالمزون (Malmaison) دعوت کرد و با کمک آنها کلکسیونی بالغ بر ۲۵۶ نوع رزجمع آوری نمود.امپراطریس گروهی از هنرمندان را نیز برای یادداشت ، شکل و رنگ رزهایش فرا خواند ، در میان این اشخاص یکی ، رافائل گلها پ-ژ-ردونه (P.J.Redoute) بود که بعدا نقاشیهای آبرنگ ، وی در سه مجله تحت عنوتن رزها (Les Roses) 1817-1824 منتشر گردید.
گل سرخ امروز با رزهای قرنهای گذشته خیلی متفاوت اند. آنها در رنگ ، شکل ، بو، طول مدت گل دهی با اجداد خود بواسطه هیبریدهای انجام گرفته ، فرق دارند. در اوایل سال ۱۸۰۰ ، تمام رزها ، فقط در تابستان گل می دادند به غیر از رزمانتلی چینی (Monthly) که در پاییز نیز گل می دادند.با رونق گرفتن کشت گل رز در سراسراروپا ، نمایشگاههای مخصوص گل ترتیب داده شد ولی ازهمه بالاتر فستیوال گل در ژنومی باشد . که در هر سال در سراسر دنیا برگزار می شود و بی نظیر است . حتی گروهی از افراد با سلیقه و ذوق آن را در ردیف مراسم برگزاری جوایز اسکاردر هالیوود می دانند . از طرفی ، نمایشگاه گل سرخ منحصر به ژنونبوده ، بلکه در اقصی نقاط جهان بر پا می گردد ، مانند وست بروک پارک (هلند) پارک دلی در مادرید "سن" در دوبلین پایتخت ایرلند ، دورتموند در آلمان و غیره ، در سال ۱۹۸۷ یک مسابقه بزرگ رقابت انگیز با شرکت هزاران غلاقمند به رز درشهرپاریس با حدود ۴۰۰ نوع گل مختلف به معرض نمایش درآمد و در واقع بهشتی از گل، عطر و رایحه مطبوع مشام بینندگان را معطر ساخت. یک نوع گل که پیوندی از چندین نوع گل رز بود به عنوان << آلن مید لانت >> تعلق گرفت. گل او که پیوندی از چند گل بئد به نام ( شری میدلنو) شهرت یافت . پدر این شخص ، گلی را ابداع کرد به نام گل صلح (Pease) اشتهار پیدا کرده است. اما با توتیکه برنده بهترین گلها شد، یک خانم ایرلندی بود و جایزه بزرگترین گل به یک گلخانه انگلیسی تعلق گرفت و هرمان کورس جایزه کوچکترین گل و خانواده پل سن دانمارکی جایزه معطر ترین گل را به خود اختصاص دادند.



گل سرخ یکی از پنج پایه اصلی رز در دنیا است . منشأ اصلی این گل آسیای جنوب شرقی و ایران گزارش شده است . امروزه در تمام نقاط دنیا کشت می گردد و قسمت اعظم گل سرخ از کشورهای بالکان ، فرانسه ، ترکیه ، مراکش و ایران تولید و صادر می گردد. کشت و کا رآن در ایران ، در زمانهای پیش متداول بوده است. درسالهای اخیر محصول گل بریده یکی از محصولات عمده باغبانی کشور به شمار می آید و این محصول در تمام فصول به بازار عرضه می شود.
كشورهاي عمده توليدكننده اين گل عبارتند از : ايالات متحده آمريكا، هلند، انگلستان، كلمبيا،اکوادور، کنیا، آفریقای جنوبی، هندوستان و 000 لازم به ذکر است که تولید در برخي از كشورهاي آمريكایی و آفريقایي با سرعت رو به افزایش است، هر چند که تقریباً تمامی کشورهای دنیا بسته بهتانسیل خود تولید گل رز را نیز کم و زیاد در برنامه های خود دارند.. توليد گل رز در ايران بيشتر به استانهاي تهران، مركزي،اصفهان و خوزستان محدود شده است.

همچنین كشورهاي اروپايي، آمريكا، کشورهای آسیای میانه وژاپن از عمده وارد كنندگان گل رز به شمار مي روند.
در توليد رزهاي بريدني گلخانه هاي از ارقام هيبريد چاي و فلورينبدا كه توليد گل انتهايي مي كنند، استفاده مي شود. گلهای شاخه بریده را به سه دسته اصلی تقسیم می کنند. 1- hybrid tea: به رزهای تک شاخه ای که قطر گل 9 سانتیمتر یا بیشتر باشد. 2- sweet hearts : به رزهایی گفته می شود که قطر گل کمتر از 9 سانتیمتر باشد 3- رزهای اسپری: حداقل 3 غنچه روی یک شاخه باشد.
گل رز انواع گوناگوني دارد كه مهمترين آنها عبارتند از: ROSA ( Rose , Dog Rose , Wild rose, Cabbage Rose , China Rose ,Damask Rose , Austrian Briar , Persian Yellow, Cinnamon Rose, AustriaCopper , Sweet Briar , French Rose , Tea Rose , Scotch Rose , BurnetRose , Moss Rose , Musk Rose , Miniature rose
گل سرخ درختچه ای بوته ای است که به مقتضای انواع اقلیمها ارتفاعی بین یک تا دو متر متغیر ، دارای ساقه های خاردار ، خارهای ریز و فراوان ، برگهای مرکب ، غالبا پنج برگچه ای و دندانه دار سطح روئی برگ سبز تیره و سطح پشتی آن کدر است . ساقه های گل محمدی به جوانب و بالا رشد می کند.
گل رز دارای گلهای درشت ، معمولاً پرپر و به رنگهای صورتی ، سفید ، قرمز، متمایل به ارغوانی، درروی ساقه بطور منفرد و یا خوشه های سه تا پنج تائی ظاهر میشود.
بسياري از ارقام رز به دليل داشتن خصوصياتي همچون زيبائي، دوام، فرم گل و شاخساره براي استفاده بعنوان گل بريده مناسبند و از ارقام آن بطور ويژه در شرايط مناسب براي برداشت و مصرف بعنوان گل شاخه بريده استفاده مي شوند. گلهاي شاخه بريده رز به دليل زيبائي و تنوع سالهاست كه در صدر تجارت جهاني گل و گياه قرار دارد و شايد گلفروشي را در جهان پيدا نكنيد كه در ميان گلهاي فروشي خود گل رز را نداشته باشد. از ارقام هيبريد چاي براي توليد گل بريده استفاده مي كنند. با در اختيار داشتن گلخانه مناسب امكان توليد آن در تمام طول سال فراهم است اين گياه چند ساله بوده و تا 6 سال امكان بهره برداري اقتصادي از آن فراهم است. برای تولید گل شاخه ای معمولاً تعداد 7 بوته درمترمربع كشت مي شود و پس از 3 تا 5 ماه از كشت گياهچه اي پيوندي(stentling) به بهره برداري مي رسد. بوته های مادری وارداتی معمولا پیوندی بوده و به دو روشپیوند می شوند یکی به صورت پیوند شکمی که در گیاهان رز نیم ساله( Half year ) که گیاه به صورت ریشه لختبه فروش می رسد انجام می شود و دوم به روش پیوند نیمانیم عمل پیوند انجام می شوند که گیهان حاصله استنت لینگ وروش پیوند استنتینگ نام دارد.

در زمان كاشت گياه از كود دهي زياد بايد خود داري كرد. كود بصورت محلول در آب در اختيار گياه قرار مي گيرد. ازت، پتاسيم، منيزيم و آهن بطور منظم در محلول كودي استفاده مي شود، در صورتيكه بر، مس، منگنز، موليبدن بطوردوره اي به محلول كودي افزوده مي شود. نسبتهاي كودي ppm 195: 30: 220 (N:P:K) براي كود دهي رزهاي گلخانه اي مناسب مي باشد
دما; از عوامل بسيار مهم در پرورش رز بوده و رابطه نزديكي با شدت نور دارد. گياه بايستي از شرايط دمايي مناسب براي رشد و نمو برخوردار باشد. ارقام و واریته های طبلیعی وقدیمی اين گياه بايستي حداقل به مدت يكماه تحت شرايط رفع نيازدمایی در دماي پايين زير 10 درجه سانتيگراد قرار گيرد. که این نیاز در رزهای شاخه بریدنی جدید وجود ندارد

در زمينه دما حداقل درجه حرارت تحمل گياه صفر و حداكثر 35 درجه سانتيگراد است. درخصوص تفاوت درجه حرارت شب و روز بهترين تفاوت مربوط به 6 تا 10 درجه است دماي انتخابي براي رزهاي گلخانه اي با توجه به شدت نور و موقع سال متفاوت است. بطور كلي دماي گلخانه را در شب 16 تا 17 درجه سانتيگراد، در روزهاي كم آفتاب 21 درجه سانتيگراد و در روزهاي با آفتاب زياد 26 تا 27 درجه سانتيگراد انتخاب مي كنند. در اين شرايط دمايي گلها بعد از حدود 48 ـ 40 روز آماده برداشت مي شوند. دمای حداقل خاک 15 درجه است که نبایستی از این دما کمتر شود
نور نيز از فاكتورهاي محيطي مهم د رتوليد رز است. گياه رز به شدت هاي بالاي نور احتياج دارد. به اين خاطر بهترين گلخانه از لحاظ پوشش، گلخانه هاي شيشه اي است. البته شدت نورهاي خيلي زياد علاوه بر افزايش دماي گلخانه بر روي كيفيت و رنگ گلها تاثير منفي دارد. البته ميزان شدت نور به رقم و درجه حرارت بستگي دارد. در كشورهاي مثل هلند گاهاً به دليل كمي شدت نور در زمستان از نورهاي مصنوعي نيز براي برخي واريته استفاده مي كنند. ولي

در ايران بعلت آفتاب فراوان در اكثر استانها نيازي به اين كار نيست. معمولاً ميزان نور مناسب بين 30 تا 55 هزار لوكس متغيير است. ولي در ايران بعلت آفتاب فراوان در اكثر استانها نيازي به اين كار نيست.
رطوبت نسبي همان رطوبت است كه در هواي اطراف گياه و محيط گلخانه وجود دارد. اين ميزان رطوبت كه با رطوبت سنج قابل اندازه گيري است در حدود 60 درصد مي باشد. زيادي آن باعث بروز بيماريهاي قارچي مثل لكه سياه، سفيدك مي شود و كمبود آن نيز باعث كاهش رشد گياه و كيفيت محصول مي شود.

در محيطهاي كشت خاكي، خاك مي بايستي از نوع سبك لومي شني يا لومي رسي با حاصلخيزي مناسب باشد. خاك بايستي از تهويه مناسب برخوردار باشد اسيديته مناسب خاك نيز بين 7-6 مي باشد. در كشتهاي خاكي، 4-3 تن كود دامي پوسيده را به هر هزار متر مربع اضافه مي كنند و بعد از مخلوط يكنواخت اقدام به كشت پايه هاي رز مي كند. در روشي كشت بدون خاك از بسترهايي نظير پشم سنگ، کوکوپیت يا ليكا و پرليت استفاده مي كنند كه بصورت كشت بستري در بسترهايي به عرض حدود 50 سانتیمتر با دو ردیف و به عمق 30 سانتيمتر كشت انجام می شود البته در روش نسبتا مرسومی هم کشت به صورت گلدانی بر روی سکوهایی به ارتفاع 60 تا 80 سانتیمتر و در گلدان حاوی مواد بستری به صورت تک بوته یا دو بوته کشت انجام می شود . در هر یک از این روشها مطلوب است گیاه ارتفاع مناسبی برای عمل بندینگ از سطح زمین را داشته باشد.

رطوبت خاك: اين گیاه به رطوبتي متوسط احتياج دارد. در شرايط كشت خاكي بایستي سطح خاك پاي ريشه گياه بين هر دو آبياري خشك شود. تنش رطوبتي نيز به گياه خسارت مي زند.

زهکش: رزها گیاهانی با سیستم ریشه ای عمیق هستند و آب کافی را در عمق نیاز دارند. زهکش در کشت خاکی رز بایستی تا حد ممکن تا عمق 90-100 سانتی متری خوب باشد. در مناطقی با سطح ایستابی بالا نیاز به لوله زهکشی است که اندازه لوله های زهکشی بسته به بافت خاک است و باید طوری طراحی شود که آب اضافی بستر کشت سریع خارج شود. این لوله ها در ایران با قیمت مناسب تولید می شود. در صورت عدم وجود شیب طبیعی برای زهکش آب باید از پمپ استفاده گردد.

گلخانه مناسب رز : سیستم تهویه بایستی بتواند دمای داخل گلخانه را کنترل نماید و تعادل بین دما و رطوبت را تامین نماید. در زمان تهویه از باد مستقیم بر روی محصول باید اجتناب شود. دیواره های جانبی گلخانه باید تا ارتفاع محصول باشد. تهویه و کانالهای مربوط به تهویه باید در بالای ارتفاع محصول قرار گیرد. ·در مواقع بارندگی از خیس شدن گیاه خودداری شود و از چکه کردن پوشش گلخانه ممانعت به عمل آید. ارتفاع گلخانه باید مطلوب و نسبتا زیاد باشد (بیش از5/4 متر) یعنی به عبارت دیگر حداقل 2 متر ارتفاع در بالای گیاه وجود داشته باشد. البته به عنوان اصل کلی گلخانه باید حداکثر جذب نور را داشته باشد. گلخانه های بلندتر ، پهنتر و قویتر بهترند. برخلاف گلخانه های ایران که عمدتاً پلاستیکی است در هلند پوشش گلخانه ها عمدتا شیشه بوده ودر سالهای اخیر از پوشش های اکریلیک نیز استفاده می شود. که عیب شیشه آن است که UV-b عبور نموده و باعث سیاهی گلبرگهای ارقام قرمز می شود. گلخانه های مولتی اسپان ازگلخانه های ونلو به دلیل ثبات بیشتر شرایط وحجم بیشتر هوا مطلوبترند.همچنین

نورگیری آنها بیشتر و هزینه احداث آنها سبکتر است. لازم به ذکر است که شیشه های مورد استفاده در هلند در قطعات 2/112 در 150 استفاده می شود در حالی که عرض شیشه در گلخانه های ایرانی کمتر و مقدار قاب بیشتر شده و نور گیری را کاهش می دهد. شیب سقف به زاویه تابش و کثیف شدن سقف بستگی دارد که از 27 درجه در ونلو به 24-22 درجه در واید اسپان کاهش یافته است
بی تو
اینجا همه در حبس ابد تبعیدند
سالها، هجری و شمسی، همه بی خورشیدند
     
  
زن

andishmand
 
ادامه پست قبلی

بهترین ارتفاع از سطح دریا:

1800 تا 3000 متر است






Ph مناسب: در سیستم کشت خاکی اسیدیته مناسب بایستی حدود 5/6 باشد و در کشت هیدروپونیک این رقم بین 5/5 تا 6 است و EC مناسب کمتر از 8/1 است این رقم در سیستمهای هیدروپونیک بسته 7/0 است
حکمای یونان مصارف فراوانی ( مخصوصا در عطر سازی و پزشکی ) برای آن ذکر کرده اندو در طب شرق جایگاه ویژه ای داردگل محمدی که در واقع گل سرخ پرپر ، صورتی رنگ مظهر زیبائی و جمال طبیعت به شمار می آید
پیامبر اسلام به عطر گل سرخ علاقه وافر داشتند و آن را زیاد استعمال می فرمودنداکنون نیز عطر و گلابی که از گل سرخ تهیه می کنند، در مجالسی با ختم صلوات مصرف می کنند

عمده قسمتهای مورد استفاده این گیاه گلها و میوه های آن می باشد .گلبرگها و میوه های گل سرخ ، کمی قابض بوده و از این رو آن را به عنوان داروی قابض ملایم به کار می برند

دانشمندان انگلیسی در حین جنگ جهانی دوم متوجه شدند که میوه های گل رز ، به عنوان منابع بسیار غنی از ویتامین ث به شمار می آید ، به طوریکه سه عدد میوه متوسط گل سرخ یه اندازه یک پرتغال معمولاً ویتامین ث دارد. روی همین اصل از قدیم در روستاهای مناطق معتدل ایران ، از میوه گل سرخ و نسترن ، آش ، شربت و ترشی درست می کردندو یا نوعی ازآن که در مازندران << کلیک >> ودر آذربایجان<<گلدیک >> می گویندو بعد از ریختن گلبرگها رنگشان قرمز روشن و نرم می باشد به شکل خام نیز مصرف می گردد.
از گلبرگهای گل محمدی در نواحی غربی و شمال کشور ، مربا و شربت درست می کنند که به علت داشتن املاح ملین و مفید است.

میوه های گل رز حاوی اسید اسکوربیک به مقادیر ۵/۰ تا ۷/۱ درصد می باشد ولی مقدار ویتامین موجود در آن بستگی تام به منشا ء گیاهی ، محل کشت ، آب و هوای منطقه ، زمان جمع آوری و طریقه خشک شدن محصول دارد. در حقیقت میوه های گل سرخ موجود در بازار اغلب فاقد ویتامین ث می باشد، حتی اگر بپذیریم که میزان اسید اسکوربیک موجود در میوه گل محمدی بالا و در حدود یک درصد باشد و تمام این مقدار کاملاً وارد فراورده ها ی تهیه شده مانند دمکرده ، سوپ و مربا مصرف شود ولی قیمت ویتامین ث این فراورده ها در حدود ۲۵ برابر قیمت ویتامین صناعی ( سنتزی ) خواهد بود ، چون اغلب خصوصیات فوق ممکن است ، صحیح نباشد و چون از نظر جذب و متابولیسم ویتامین ث طبیعی و صناعی فرقی با یکدیگر ندارد ، بنابراین میوه گل سرخ ، نمی تواند به عنوان یک منبع اقتصادی برای ویتامین ث محسوب شود و در قرصهای ویتامین ث محتوی میوه گل سرخ و ویتامین ث صناعی است ، اغلب ذکری از ویتامین ث طبیعی نمی شود و در اکثر موارد مقدار ویتامین ث طبیعی نیز بسیار ناچیز است.
تغييرات شرايط گلخانه مثل تغييرات شديد در دما، كاهش نور و نوسانات رطوبتي مي تواند موجب بدشكلي گلها و كاهش بازار پسندي آنها گردد. لذا كنترل گلخانه و نگهداري آن در شرايط مناسب لازم و ضروري است. كنه ها، تريپس ها و شته ها از مهمترين آفات رزهاي گلخانه اي به شمار مي روند. سفيدك سطحي و كپك خاكستري نيز در شرايطي كه بوته ها مرطوب مي شوند و دما كمي پايين مي آيد، در صورت عدم توجه و مراقبت به سرعت گسترش مي يابد.
بیماری سفیدک دروغی(سفیدک درونی,کرکی) یکی از بیماریهای شایع رز است که عمدتا در فصل پاییز بروز می کند.رطوبت نسبی در این فصل بالاست و قارچ را فعال می کند.این قارچ به تمام گونه های رز حمله می کند اما شدت خسارت درهمه گونه ها یکسان نخواهد بود.عامل این بیماری قارچ Pseudoperonospora sparsa Berk میباشد که به صورت سیستمیک گیاه را آلوده میکند. علائم بیشتر در برگها ساقه, دمبرگ, گلبرگ, کاسبرگ مشاهده می شوند.لکه های قرمز_ارغوانی و سیاه_ خاکستری روی برگهای الوده ظاهرشده و متعاقبا همه برگ زرد می شود.درسطح زیرین برگ پوشش سفید میسلیومی گسترش پیدا کرده و سپس برگها می ریزند. برای کنترل زراعی این بیماری اقدامات زیر را انجام دهید : 1-درگلخانه ها بایستی با بالا بردن درجه حرارت درساعات کلیدی روز از میزان رطوبت محیط بکاهید. 2-بقایای گیاهی ناشی از ریزش برگ ها را جمع اوری کرده چراکه مکان مناسبی برای زمستان گذرانی پاتوژن هستند و گلها و شاخه های مسن تر را هرس کنید 3-به کمک هرس تعداد شاخ و برگ بوته را کم کنید و بوته ها را با فاصله مناسب بکارید تا از تجمع رطوبت و دما جلوگیری کنید. 4-درهنگام ابیاری از خیس کردن قسمتهای هوایی خودداری کنید. 5-اگرچه خیساندن در اب گرم موثراست اما گاهی گلهای شاخه بریده را تخریب میکند.

سفیدک پودری یکی دیگر از بیماریهای شایع در گلخانه های رزاست.بروز بیماری به شکل پوشش سفید میسلیومی است که سطح برگ ها و سایر اندام آلوده را می پوشاند.این پوشش سفید سطح موثر فتوسنتزرا کاهش داده وباعث افت کیفیت محصول می گردد. در سطح برگ ها بخصوص در نوک آنها پوششی سفید و پودری که شامل میسلیومها و کنیدیوفرهای قارچ است,مشاهده می شود. باپیشرفت بیماری این پوشش سفید در سطح زیر برگ نیز به چشم می خورد. روشهای کنترل : محافظت 100% و کامل از الوده شدن رزها به بیماری غیر ممکن است اما در طبقه بندی گونه های رز بعضی گونه ها نسبت به سفیدک حساس ترند,بنابراین انتخاب گونه هایی با حساسیت کمتر می تواند مفید باشد. 2-در گلخانه ها هنگامی که درجه حرارت نزدیک اپتیموم و رطوبت نسبی در شب ها بالا و در روز پایین است,اتفاق می افتد. در این شرایط امکان بروز سفیدک طی 3-6 روز بعد از آن قابل پیش بینی است. بنابراین قارچ کشهای حفاظتی باید طی یک برنامه 7روزه بایستی به کار گرفته شود. کم کردن رطوبت در شب توسط فن یا توسط بالا بردن درجه حرارت نیز مفید خواهد بود. برای کنترل شیمیایی نیز می توانید از سمومCopper, abound, ziram, mancozeb,maneb, captan, Sulphur, bayleton, rubigan که پیشگیری کننده هستند استفاده نمایید.

كنه دو نقطه اي از شايع ترين آفات گل خانه هاي رز است.

اين كنه دامنه ميزباني بسيار وسيعي(در حدود900ميزبان) دارد.خسارت مستقيم از طريق تغذيه كنه ها از برگ هاست. برگ ها ابتدا لكه دار شده و خشك مي شوند. خسارت غير مستقيم : بدليل وجود تارها گياه دچار بد شكلي مي شود و رشدش كاهش پيدا مي كند كه اين خسارت بخصوص در گل خانه ها شايع است. كنترل هفتگي براي شناسايي ورود كنه ها الزامي است.نقاط حاوي كنه بايستي علامت گذاري شوند تا مكان هايي كه مبارزه بايد در آنها صورت گيرد،مشخص باشند.مي توان نقشه اي از گلخانه تهيه كرد كه نقاط مورد حمله كنه علامت گذاري شده باشد. كنه ها دوره زندگي كوتاهي دارند و ممكن است نسبت به سموم مقاوم شوند.بنابراين بايستي سموم مورد استفاده از گروههاي شيميايي مختلف باشند. بعد از3 بارسمپاشي با يك كنه كش كنه كش ديگري از ساير گروهها بايستي مورد استفاده قرار گيرد. كنه ها روي رز زمستان گذراني نمي كنند بنابراين روغن هايي كه هنگام خواب زمستانه استفاده مي گردند،موثر نيستند. كنترل بيولوژيك كنه دولكه اي بااستفاده از كنه هاي شكارگر مي تواند انجام پذيرد.

یکی دیگر از آفات گل رز تریپس (THysanoptera)است. این حشرات در اغلب بخش های جهان وجود دارند که شبیه به پشه ریزی است که دارای رنگ زرد است. خسارت تريپس موجب زشت و بد شكل برگ ها مي شود. معروفیت تریپس به علت این است که ویروس از گیاهی به گیاه دیگر منتقل می شود. همچنین این آفت از اندام های گیاهی تغذیه می کند. تریپس ها دهانشان دارای قسمت های سوهان مانندی است که با آن گلبرگ گل یا برگ ها می مکند که این عمل باعث ایجاد رگه های قهوه ای بر گلبرگ های روشن گل ها می شود. همچنين تريپس موجب ضعيف شدن گياهان مي شود. روشهای مبارزه: 1-استفاده از توری در دریچه تهویه جهت جلوگیری از ورود تریپس از محیط بیرون 2-شستشوی گل ها هم در موقع مشاهده تریپس می تواند موثر باشد. 3-استفاده از کارتهای زرد و آبی در هر 15-10متر مربع یک عدد- و به ارتفاع کمی بالاتر از سطح گیاه 4-تله هاي زرد چسبنده ( كارت زرد ) در طول راهروهاي داخل گلخانه ، نزديك در و پنجره ها و محل هاي ورودي نصب مي شود و حداقل هفته اي يك بار مورد بازديد قرار مي گيرد.
ازدياد رزهاي گلخانه اي بيشتر از طريق قلمه شاخه است. براي تهيه قلمه گياهان مادري در شرايط مناسب پرورش داده مي شود. تهيه قلمه بعد از بالغ شدن شاخه ها و رسيدن برگها به اندازه نهايي انجام مي گيرد. بخاطر اينكه گياهان مادري در داخل گلخانه در تمام طول سال در حال رشد دائم ستند، بنابراين مي توان در تمام طول سال از آن قلمه هاي برگدار تهيه كرد. قلمه ها با يك تا سه گره برداشت شده و تنها برگ انتهايي نگه داشته مي شود و برگ هاي تحتاني حذف مي شود. ته قلمه ها را مي توان براي ريشه زائي بهتر با پودرهاي حاوي هورمون تيمار كرد. قلمه ها را سپس در داخل بستر ريشه زائي قرار مي دهند كه معمولاً از ماسه، پرليت با يپت ماس و يا تركيبي از آنها مي باشد. پرليت با اندازه دانه هاي متوسط بستر ريشه زائي قابل دسترس و مناسبي است. دماي بين 25 ـ 21 درجه سانتيگرد در محيط بستر (اطراف ريشه ها) باعث ريشه زايي بهتر قلمه ها خواهد شد.

اكنون بيشتر توليدكنندگان رزهاي گلخانه اي در جهان از ارقام پيوند شده بر روي پايه هاي مناسب استفاده مي كنند، پايه Rosa manetti در كشور آمريكا و پايه هاي R. canina و R. indica در كشورهاي اروپايي مرسوم است. در کانینا در شرایط نور کم وسرما پایه به حالت رکود می رود، پایه های مولتی فلورا نیز قوی بوده و خواب زمستانه ندارند. پایه های مانتی نیز رکود زمستانه نداشته و در آمریکا زیاد استفاده می شود.

از دلایل پیوند متوان به موارد زیر اشاره کرد: رشد و نمو بهتر پیوندک و افزایش قدرت رشد، تحمل اسیدیته و شوری خاک، تحمل رطوبت نسبی خاک و محیط، مقاومت به آفات و بیماریها، افزایش عمر و دوره زندگی گیاه، سازگاری با شرایط محیطی، مقاومت به سرمای زمستانه





كشت و توليد رزهاي گلخانه اي :

رزهاي گلخانه اي گياهان چند ساله اي هستند كه عمر مفيد آنها براي توليد گل 6 تا 10 سال است. به اين خاطر در انتخاب رقم و آماده كردن خاك و بستر توليد بايد دقت كافي كرد، چون اصلاح و تعويض آنها در طول توليد هزينه دار خواهد بود.
بی تو
اینجا همه در حبس ابد تبعیدند
سالها، هجری و شمسی، همه بی خورشیدند
     
  
صفحه  صفحه 6 از 6:  « پیشین  1  2  3  4  5  6 
خانه و خانواده

Flowers and Plants | گل ها و گياهان

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti Forums is not responsible for the content of external sites

RTA