ارسالها: 12930
#131
Posted: 7 Jul 2015 18:36
آشنايي با برج شمس تبریزی
برج شمس تبریزی روی مزاري منسوب به شمس تبریزی در دوره صفویان در شهر خوی ساخته شد.
این بنا در محلهٔ امامزاده سید بهلول در شمال غربی شهر خوی در آذربايجان غربي واقع است.
سطح بیرونی این مناره با شاخهایی از قوچ وحشی که شاه اسماعیل صفوی طی اقامت 40 روزهاش در کوه چله خانهٔ خوی شکار کرده بود، تزیین شده است.
طبق اسناد موجود، این بنا به دستور شاه اسماعیل صفوی ساخته شده و مناره آن به وسیله شاخ قوچهای وحشی تزئین شده است. از شاخ قوچ در مناره یاد شده برای نشان دادن قدرت و مهارت شاه اسماعیل در شكار قوچ در یك روز صورت گرفته است.
مدارك و تصاوير مينياتوري باقيمانده از مقبره شمس تبريزي در شهرستان خوي نشان ميدهد اين بنا در ابتدا از ۳ مناره دور قبر شمس تشكيل شده بود كه به دلايل طبيعي اكنون تنها يكي از آنها مانده است.
برج شمس تبريزي 3.40 متر قطر داشته و مساحت آن نيز ۱۱ متر است.
مقبره شمس تبریزی دارای برجی به ارتفاع ۱۷ متر است و آرامگاه شمس در فاصله ۱۰ متری از مقبره ساخته شده قرار دارد.
محمدبن علی بن ملك تبريزی ملقب به شمسالدین، یا شمس تبریزی در سال 582 هجری قمری در خوي به دنيا آمد.
مقبره شمس تبريزي كه داراي برجي به ارتفاع ۱۷ متر است از چند سال گذشته به طور محسوسي منحرف شد و بيم آن مي رفت كه بناي برج در آينده فرو بريزد.
به همين دليل در سال 1386 با همكاري كارشناسان ايتاليايي، مقبره و برج شمس تبريزي در شهرستان خوي مرمت شد.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
ارسالها: 12930
#132
Posted: 7 Jul 2015 18:38
عمارت کلاه فرنگی شیراز
عمارت کلاه فرنگی (آرامگاه وکیل) در میان باغ زیبایی بنا شده است. در زمان حکومت زندیه، این عمارت باشکوه محل پذیرایی میهمانان و سفیران خارجی و مراسم رسمی و اعیاد مختلف بوده است. بنا به وصیت کریم خان زند (وکیل الرعایا)، جسد وی را در شاه نشین شرقی عمارت دفن کردند و آنرا آرامگاه وکیل نامیدند.
این عمارت به صورت هشت ضلعی بوده و بوسیله ازاره های سنگی یکپارچه و تزیینات کاشی کاری با نقوش اسلیمی، گل و مرغ، مناظر شکارگاه و صحنه های الهام گرفته از قصه ها و داستان های قدیمی تزیین شده است. داخل بنا شامل یک تالار، مرکزی گنبد دار و چهار شاه نشین جانبی است که در حد فاصل آنها یک اتاق قرار دارد.
عمارت کلاه فرنگی از سال 1315 شمسی به موزه تبدیل و عنوان موزه پارس بر آن نهاده شد. آثار و اشیا موجود در آن، شامل اشیا ماقبل تاریخ و دوران اسلامی است که از جمله این آثار؛ ظروف سفالی، مفرغی، کتب خطی، تابلوهای نقاشی و آثار لاکی مربوط به ادوار مختلف می باشد.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
ارسالها: 12930
#133
Posted: 7 Jul 2015 18:39
آشنايي با كاروانسراي مشيرالملك
كاروانسراي مشيرالملك در ضلع شرقي ميدان مركزي شهر برازجان قراردارد.اين كاروانسرا در سال 1250 شمسي به فرمان حاج ميرزا ابوالحسن خان مشيرالملك با هزينهاي معادل 40 هزارتومان ساخته شد
معمار اين ساختمان حاج محمد رحيم شيرازي سازنده پل مشير و كاروانسراي دالكي است كه به طرز ماهرانهاي اقدام به ساخت اين بنا به سبك معماري زنديه كرده است.
عمده مصالح تشكيل دهنده اين كاروانسرا سنگ، گچ و ساروج است و در كف آن از تخته سنگهاي بزرگ تراشيده شده، استفاده شده است.
بام كاروانسراي مشيرالملك نيز با سنگ پهن تراشيده شده مفروش شده بود كه به هنگام بارندگي آب باران بوسيله ناودانهاي سنگي كه به طرز جالبي تعبيه شده بودند به بيرون از كاروانسرا هدايت ميشد.
در ديوار ضلع غربي كاروانسرا درب ورودي بسيار بزرگي از جنس چوب قرار دارد كه راه ورودي اصلي به حياط كاروانسرا بوده است.
در همين ضلع طبقه دوم كاروانسرا وجود دارد كه به شاهنشين معروف است. در جلوي شاهنشين يك تراس نسبتاً وسيع رو به خارج وجود دارد.
در دو طرف اين شاهنشين راه پله هايي وجود دارد كه پشت بام كاروانسرا را به محوطه ديگري كه اندرون كاروانسرا و مخصوص زنان و كودكان بوده است وصل ميشود.
اين بنا مثل ساير كاروانسراهاي ديگر داراي 4 برج مرتفع است. مساحت كل بنا 7000 متر مربع با زير بنايي در حدود 4200 متر مربع ميباشد.
كاروانسراي مشيرالملك مجموعاً داراي 68 باب اتاق و حجره بوده كه به دليل تغيير كاربري آن در دورههاي بعدي تعداد اتاقها كم يا زياد شدهاند.
از اين بنا تا سال 1300 شمسي به عنوان كاروانسرا استفاده ميشد كه به دليل واقع شدن شهر برازجان بر سر راه تجارتي شيراز به بوشهر مكاني مناسب جهت استراحت كاروانيان بوده است.
از سال 1300 شمسي كه قشون نظامي به برازجان وارد شد اين كاروانسرا محل مناسبي براي استقرار نظاميان شناخته شد.
از سال 1335 با تغييرات و تعميراتي، اين بنا در اختيار شهرباني قرار گرفت كه از آن به عنوان زندان استفاده ميشد. به همين دليل به دژ برازجان معروف شد.
اين بنا سال 1377 با پيگيريهاي مكرر مديريت ميراث فرهنگي بوشهر به دليل اهميت و ارزش آن تخليه شد و در جهت كاربري فرهنگي و هنري اين اثر تاريخي مرمتهاي لازم روي آن صورت گرفت.
كاروانسراي مشيرالملك در سال 1362 به شماره 1638 در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيد.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
ارسالها: 12930
#134
Posted: 7 Jul 2015 18:40
آشنايي با دروازه قرآن شیراز
دروازه قرآن شیراز یکی از 6 دروازه باقیمانده این شهر و یکی از آثار دیدنی شیراز به شمار میرود.
دروازه قرآن از زمانآلبویه در همین مکان فعلی بارها ویران و تجدید بنا شده است.
ویران شدن این بنا در سال 1315 ه.ق به دستور والی وقت یکی از این نمونههاست.
دروازه قرآن کنونی را نیکوکاری به نام حسین ایگار ساخته و به مردم شیراز هدیه کرده است.
در بالای طاق بزرگ این دروازه اطاقی تعبیه شده که دو قرآن کتابت شده به دست سلطان ابراهیم نوه شاهرخ تیموری در آن نگهداری میشده است.
مردم شیراز قدیم، اول هر ماه قمری با عبور از زیر قرآن که آن را به حضرت علی علیهالسلام منتسب میدانستند خود را در برابر خطرها و بلاها بیمه میکردند.
آنها عقیده داشتند که کلامالله مجید تا پایان ماه آنان را از هر بلایی حفظ میکند.
این دو قرآن که در اصطلاح آن را قرآن هفده منی مینامیدند هم اینک در موزه پارس شیراز در معرض دید علاقه مندان قرار دارد و یکی از شاهکارهای نگارش کتاب آسمانی مسلمانان جهان به شمار میرود.
دروازه قرآن شیراز در کنار تفرجگاه گهواره دید و مقبره خواجوی کرمانی از شاعران مشهور کشورمان قرار دارد وگردشگران بسیاری با عکس گرفتن در کنار این اثر تاریخی خاطرات شیرینی را با خود به همراه میبرند.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
ارسالها: 12930
#135
Posted: 7 Jul 2015 18:42
تالار سنگی منیژه
زیج منیژه سنگچینی جا مانده از عصر ساسانی است. بنایی با بیش از هزار سال قدمت که اگرچه هنوز هم در ماهیت آن تردید وجود دارد اما بسیاری از باستان شناسان، آن را یك كوشك بین راهى می دانند که افسانه های محلی آن را با منیژه شاهنامه و ایران باستان پیوند داده است. زیج به معنای رصدخانه یا تماشاگه است و مردم محلی عقیده دارند زیج منیژه مکانی بوده که منیژه مدتی در آن مستقر بوده است.
بنای تاریخی زیج منیژه را باید در داخل بافت روستای پاطاق از توابع سرپل ذهاب استان کرمانشاه ببینید. یعنی درست در قسمت پایین دست طاق گرا و کوه عظیم پاطاق، در نزدیک کل داود که محلی ها به آن گور دخمه هم می گویند. بنایی با پلان مستطیل شكل، با جهت شرقی - غربی که از لاشه سنگ و ملات گچ ساخته شده است.
اگر گذارتان به زیج منیژه بیفتد، در بخش مركزی این بنا، تالار نسبتا بزرگی را می بینید كه پیرامون آن را راهروهایی احاطه كرده اند. شما از طریق راهروهای شمالی میتوانید به مجموعه اتاقهای ضلع جنوبی بنا و از طریق راهرو جنوبی به مجموعه اتاقهای ضلع شمالی دسترسی پیدا كنید. هریك از راهروهای شرقی و غربی اطراف تالار هم به راهروی دیگری منتهی میشود كه در نهایت از طریق این راهروها میتوان به مجموعه اتاقهای ضلع شرقی و غربی بنا دسترسی پیدا كرد.
در گذشته، هر ضلع قلعه 30 حجره داشته است و حجره ها دارای طاق هایی گهواره ای شکل بوده اند با این حال از این حجره های محکم و باشکوه، امروز تنها یکی دو حجره نسبتا سالم باقی مانده است
اگرچه تاریخ چندان روشن و دقیقی درباره این دژ وجود ندارد اما معماری بنا، به خصوص شكل درگاهها و قوسها و همچنین نحوه پوشش سقف فضاها نشان میدهد که زیج منیژه احتمالا در اواخر دوره ساسانی ساخته شده است.
می گویند زیج منیژه در روزگار آبادانی قلعه ای مربعی شکل بوده است که هر ضلع آن در ابعاد 70 در 50 متر مربع طراحی شده و در میانه این قلعه، ساختمان مربع شکل دیگری که -احتمالاً ارگ قلعه بوده است- به ابعاد 48 در 48 متر ساخته شده که هنوز هم می توانید بقایای آن را ببینید.
در گذشته، هر ضلع قلعه 30 حجره داشته است و حجره ها دارای طاق هایی گهواره ای شکل بوده اند با این حال از این حجره های محکم و باشکوه، امروز تنها یکی دو حجره نسبتا سالم باقی مانده است.
دروازه قلعه در ضلع غربى قرار داشته و در ضلع شرقى، هنوز هم بقایاى جریان آب دیده می شود كه انتهاى آن مشخص نیست.
در هر زاویه قلعه، یك برج و در بین دو برجى كه روى هر ضلع قلعه قرار داشته اند دو برج نسبتا كوچكتر ساخته شده است.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
ارسالها: 12930
#136
Posted: 7 Jul 2015 18:44
کاروانسرای قلعه خرگوشی
در بیابان های یزد، کاروانسرای سنگی زیبایی قرار دارد که از روزگار صفویان تا به حال، پا برجا مانده است. کاروانسرای شگفت انگیزی به نام قلعه خرگوشی که بنای استوار و سنگی اش را باید در نزدیکی باتلاق گاوخونی ببینید. جایی در میانه جاده قدیمی یزد- اصفهان که تا شهر عقدا حدود شصت کیلومتر فاصله دارد.
کاروانسرای قلعه خرگوشی یکی از مهم ترین کاروانسراهای دوره صفوی است که بنای آن را به زمان حکومت شاهعباس صفوی نسبت می دهند. در واقع، قلعه خرگوشی یکی از همان 999 کاروانسرایی است که به دستور شاهعباس در مسیرهای اصلی آن زمان ساخته شده است.
اگر گذارتان به این کاروانسرا بیفتد، می بینید که تمام این بنای 80×80 متر از سنگ گرانیت و آجر ساخته شده است. حتی صفه ها، حجره هاه و اصطبل بنا هم سنگی هستند و این شاید مهم ترین دلیل استوار ماندن قلعه خرگوشی تا امروز باشد. در بیابان های این منطقه، معادن گرانیت زیادی وجود دارد و کارگران عصر صفوی، وقتی کاروانسرای قلعه خرگوشی را می ساختند از گرانیت های کوههای اطراف استفاده کردند.
دیواره روی پشت بام کاروانسرا، دو متر عرض دارد و سر در آن دو طبقه و طبقه دوم شاه نشین است. اگر پا به داخل رباط بگذارید، می توانید هجده صفه را ببینید که صفه بزرگ تر و صفه دیگری که در قسمت جنوبی قرار دارد، دارای محراب و نماز گاه هم هستند. در چهار گوشه رباط، چهار مدخل برای ورود به طویله دیده می شود و مخزن آب به صورت آب انبار در وسط رباط ساخته شده است.
شاید جالب ترین تزئین بنا که در نگاه اول نظرتان را جلب می کند، کتیبه ای است که بر سر در ورودی نصب شده و روی آن به خط "علی رضا عباسی" خطاط معروف عصر "شاه عباس" نوشته شده است. این کتیبه، روی پانزده قطعه سنگ سبز رنگ به طول هشت متر و عرض شصت سانتی متر و در سه ضلع مدخل نصب شده است.
راه های دسترسی
اگر قصد بازدید از کاروانسرای قلعه خرگوشی را دارید، می توانید یک برنامه بازدید فشرده برای خودتان تنظیم کنید. مسیر رسیدن به این کاروانسرای کویری، از شهر عقدا که در مسیر اردکان _ نائین قرار دارد، جدا میشود و بعد از پشت سرگذاشتن روستاهای مزرعهنو، خلیلآباد و سروعلیا شما را به بیابان خرگوشی می رساند. از اینجا به بعد باید مسافتی درحدود 25 کیلومتر را در کویر طی کنید تا به این رباط برسید. مسیرها از اردکان تا سرو علیا آسفالته است، ولی ازآنجا تا رباط خرگوشی شنی است.
البته شما گزینه دیگری هم دارید و آن هم مسیر ورزنه- سیاه کوه و سپس قلعه خرگوشی است که سرراست تر و ساده تر به نظر می رسد.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
ارسالها: 12930
#137
Posted: 7 Jul 2015 18:45
گنبد عالی محکم ترین بنای ابرکوه
اگر گذارتان به شهر ابرکوه یزد افتاد، پیشنهاد می کنیم سری به بنای سنگی هگ بزنید. بنای برج مانندی که ازدوران دیلمیان بر فراز کوه سنگی شهرستان ابرکوه قرار دارد و معماری ظریف آن آنقدر ساده و زیباست که نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند.
در سه طرف جنوب، مغرب و مشرق این گنبد، سنگهای قهوه ای رنگی به چشم می خورد که روی آنها با خط نسخ نام چهارده معصوم حک شده است و قطعه سنگ سفید تاریخی آن که بر قسمت غربی بنا نصب شده، نام مبارک الله و علی را بر خود دارد
قدیمی های ابرکوه، هگ سنگی شهرشان را به نام «گنبد عالی» می شناسند. این گنبد هشت ضلعی که قدیمی ترین و محکم ترین اثر تاریخی ابرکوه هم به شمار می رود، مقبره "امیر عمید الدین الشمس الدوله" است که در قرن هشتم هجری، به دستور فیروزان ساخته شد.
دیوار و سقف این بنا از سنگ سفید و ملات آن گچ و ساروج است. اگر گنبد این بنا را به دقت ببینید، می توانید شکل گنبدهای عرقچینی را در آن تشخیص دهید. این گنبد آجر پوش که دور تا دور آن سنگ تراشی های ظریفی دیده می شود، کتیبه ای دارد که روی آن با خط کوفی نام صاحب قبر را تراشیده اند و تاریخ ساخت بنا را حک کرده اند. یعنی سال 844 هجری قمری.
هگ ابرکوه
گنبد سنگی هگ ابرکوه چهار در ورودی دارد. در سه طرف جنوب، مغرب و مشرق این گنبد، سنگهای قهوه ای رنگی به چشم می خورد که روی آنها با خط نسخ نام چهارده معصوم حک شده است و قطعه سنگ سفید تاریخی آن که بر قسمت غربی بنا نصب شده، نام مبارک الله و علی را بر خود دارد.
در کل ایران، دو بنای دیگر هستند که از نظر معماری شباهت زیادی به بنای سنگی هگ ابرکوه، دارند. یکی از آنها در نزدیکی طارم قرار دارد و دیگری بالای سرقورگ در راه داراب به بندر عباس.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
ارسالها: 12930
#138
Posted: 7 Jul 2015 18:47
"موزه پدر چاي ايران" در لاهيجان
لاهيجان نيوز :موزه تاريخي چاي ايران يکي از مکانهاي ديدني شهر لاهيجان است که همه روزه پذيراي بسياري از افراد بوميو گردشگران است.
لاهيجان يکي از قديمي ترين و زيباترين شهرهاي استان گيلان است که به "شهر چاي" شهرت دارد زيرا چايکاري در ايران براي نخستين بار به همت "حاج محمد ميرزا کاشفالسلطنه چايکار" در سال 1319 هـ.ق در لاهيجان آغاز شد و بهسرعت در اين شهر و ديگر مناطق سواحل جنوبي درياي مازندران توسعه يافت.
مزار کاشف السلطنه روي تپهاي از چاي که توسط وي در سال 1307 شمسي خريداري شده بود جاي دارد، ابتدا بنا به وصيت کاشفالسلطنه مزار وي که از مرمر سياه بود بدون سقف و حفاظ و در ميان بوتههاي چاي قرار داشت اما اندکي بعد مقرر شد که دو درصد درآمد چاي به ساخت مقبرهاي درخور شأن او اختصاص يابد.
بناي مزار"پدر چاي ايران" به سبک معماري غربي طراحي و ساخته شده است بدين ترتيب از سال 1335 شمسي بناي فعلي به سبک معماري غربي تهيه و به همت " انجمن آثار ملي" به شکل کنوني با اسکلتي از بتن مسلح و نماي سنگ تيشهاي طوسي رنگ با زيربناي 512 مترمربع ساخته شد.
همچنين از سال 1371 شمسي کل مجموعه به سازمان ميراث فرهنگي کشور واگذار شد و سالن مستطيل شکل نسبتاً وسيعي در جوار برج آرامگاه بود براي احداث "موزه تاريخ چاي ايران" درنظر گرفته شد.
اين طرح با پيشنهاد، نظارت و اجراي سازمان ميراث فرهنگي و با غرفه بندي و بهره گيري از تزئينات سنتي چوبي بسيار زيبا در دو طبقه پلکاني شکل در شهريورماه 1375 شمسي به پايان رسيد.
اين مجموعه هماکنون با داشتن ادوات و وسايل سنتي و تخصصي مربوط به چاي و مدارکي مربوط به چگونگي فعاليتهاي پدر چاي ايران همه روزه پذيراي بسياري از افراد بومي و نيز گردشگران است.
موزه چاي داراي سه قسمت همچون آرامگاه که با برجي مرتفع و چهارگوش در غرب و سالن اصلي که با دو اتاق به ابعاد حدود 14 مترمربع در شرق جاي دارند.
ورودي اصلي بنا در سمت شرق، ابتدا به دو فضاي جانبي تالار اصلي گشوده و با پرده اي از نمايش تعزيه آراسته شده است.
در سمت راست، اسناد و مدارک تاريخي مربوط به کشف و امتياز و عکسهاي اوليه کاشفالسلطنه به ديوار آويخته شده است همينطور اتاق سمت چپ، محل اسکان مدير و اتاق نگهبانان موزه است.
تالار اصلي توسط يک طبقه چوبي به دو بخش فوقاني و تحتاني تقسيم و در ابتداي تالار دو پلکان چوبي با حالتي نيمه دوار به طبقه دوم منتهي مي شود.
در جانب ديگر تالار در طبقه همکف، پلکاني سنگي به مقبره کاشفالسلطنه راه مييابد، طبقهبندي تالار با نمايي چوبي به موازات ستونهاي شش گانه داخلي انجام شده است.
غرفههاي اين تالار در ديوارهاي جانبي و به صورت جعبه آئينهاي سراسري ايجاد شده است، در طبقه همکف در داخل ويترينها دو سماور روسي، سيني نقره، انگاره ساخت اصفهان، پيمانه و جعبه چاي، چپق کيسه توتون، قهوهخوري چيني، مشربه و دستنوشتههاي کاشفالسلطنه در معرض ديد قرار گرفتهاند.
در ويترينهاي طبقه فوقاني وسايلي مانند ظروف سفالي و زيورآلات و اشيايي ديگر از عصر اشکاني و سلجوقي و نيز اسناد و قباله، تسبيح، جاجيم، پيمانه شير، هاون چوبي، تغار کوچک چوبي، تنگ و... به نمايش گذارده شدهاند.
در فضاي داخلي قسمت مقبره، کف آرامگاه با مرمر سفيد فرش شده و ديوارهاي جانبي به صورت مدور و با ستونهايي مرتفع که تا سقف امتداد يافته جلبنظر ميکند.
بر شکافهاي نيمه مدور ديوارهاي داخلي، عکسها و اسناد مربوط به شخص کاشفالسلطنه به ديوار آويخته شده است.
سنگ مزار کاشف به رنگ قهوهاي در ابعاد 78 در 172 سانتي متر و با خط نستعليق داراي چنين نوشتهاي است: "هوالباقي - جايگاه و مزار شاهزاده حاجي محمد ميرزا کاشفالسلطنه چايکار است که پس از اتمام تحصيلات در اروپا در سنه 1314 هجري در سن 35 سالگي به سمت ژنرال قنسولي هندوستان رفت و در ضمن اقامت در آن سرزمين، فن زراعت چاي را آموخته و اين محصول گرانبها را با هزاران مشقت به رسم ارمغان به وطن عزيز خود آورد."
"کاشف السلطنه اول کسي بود که چايکاري را در ايران، وظيفه همت خود دانسته و تمام عمر علاوه بر خدمات عمده که بر دولت و ملت نموده با نهايت سعي دراين راه کوشيده و مجددا براي توسعه کشت چاي در سن 65 سالگي مأمور به هند و چين و ژاپن شده و در مراجعت از راه بوشهر در روز شنبه 31 فروردين 1308 شمسي دو ساعت بعدازظهر در " کتل ملوب " با اتومبيل پرت و اين جهان را با جهاني آرزو به جهانيان واگذار و شهيد راه وطن شد."
نماي بيروني موزه به طور کامل با سنگ تيشهاي خاکستري پوشيده و کف سالن اصلي و محوطه مقبره نيز با سنگ مرمر فرش شده است.
آرامگاه کاشفالسلطنه و موزه تاريخ چاي ايران، متعلق به دوره معاصر بوده و داراي شماره ثبت ملي 1769 سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري کشور است.
در موزه تاريخ چاي ايران 532 قلم اشياي تاريخي ثبت شده است
رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان گيلان در اين ارتباط گفت: درموزه تاريخ چاي ايران 532 قلم اشياي تاريخي ثبت شده است.
محمدحسين مهديپور افزود: از اين تعداد اشياي موزه 89 قلم مربوط به اسناد متعلق به مرحوم کاشفالسلطنه پدر چاي ايران و ديگر تجار محلي است.
وي با اعلام اينکه گنجينه تاريخ چاي ايران از سال 1375 در کنار مقبره کاشفالسلطنه در لاهيجان افتتاح شده است، يادآور شد: اين موزه با امتياز تخصصي بودن، مجموعهاي از ابزار و ادوات تهيه و مصرف چاي را در خود دارد.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
ارسالها: 12930
#139
Posted: 7 Jul 2015 18:48
کاخ مرمرتهران
کاخ مرمر کاخی سلطنتی است که در سال ۱۳۱۶ به دستور رضا شاه پهلوی در تهران ساخته شد. این کاخ در ابتدا محل سکونت رضاشاه پهلوی و پس از وی محمدرضاشاه پهلوی بود و در سال ۱۳۵۵ به کاخ-موزه تبدیل شد.
تا سال ۱۳۵۹ کاخ به صورت موزه استفاده میشد. پس از مدتی موزه تعطیل شد و از این كاخ به عنوان مقر كمیته انقلاب اسلامی استفاده میشد. پس از آن این كاخ متروك ماند تا در اواسط دهه 1370 خورشیدی، مجمع تشخیص مصلحت نظام به اين كاخ نقل مكان كرد.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
ارسالها: 12930
#140
Posted: 8 Jul 2015 16:45
طولانیترین بازار ایران
مجموعه تاریخی و مسقف بازار زنجان با بیش از دوکیلومتر طول در قلب بافت قدیمی این شهر که روزگاری مشرف به دروازه قلتوق، دروازه جنوبی شهر بود، طویلترین بازار ایران است.
براساس اسناد و متون تاریخی، ساخت این بازار درسال 1205ه. ق در دوران حکومت آغامحمدخان قاجار آغاز و در سال 1213ه. ق مقارن حکومت فتحعلی شاه قاجار پایان پذیرفته و در دورههای بعد نیز بناهایی از جمله چندین سرا، مسجد و گرمابه در این مجموعه ساخته شده است.
این بازار از غرب و شرق گسترده و بدین لحاظ به بازار پائین و بازار بالا تقسیم و نامگذاری شده است که مجموعه بازار بالا مشتمل بر بازار قیصریه، بزازها، امامزاده و عبدالعلی بیک است. این مجموعه از نظر تولید و عرضه کالا و خدمات جنبی وابسته، بسیار غنی و مهمترین مرکز اقتصادی و تجاری شهر محسوب میشده است.
بازار زنجان از نظر تولید و نوع فعالیت به هشت راسته از جمله راسته زرگرها، کفاشها، بزازها، سراجها، مسگرها، جگرپزان،کلاه دوزان، قماش فروشان و غیره که در گذر زمان با تغییراتی نیز روبهرو شده است، تقسیم میشود.
از کاروانسراهای جالب این مجموعه که نقش مؤثری در عرضه کالاها ایفا کرده، سرا یا کاروانسرای حاج علی قلی و سرای حاج کربلایی علی را میتوان نام برد. گستردگی جغرافیایی بازار از یکسو و تنوع راستهها، تعدد سراها و کاروانسراهای درون شهری در راستههای فرعی که هر یک به نامی و به فعالیتی خاص اختصاص یافته از سوی دیگر، همچنین وجود مساجد زیاد گویای پویایی این مجموعه فرهنگی، اقتصادی، تاریخی و هنری درطول زمان و به فراخور اوضاع و شرایط حاکم است. تکنیکهای معماری و سبکها و شیوههای تزئینی دوران قاجار در راستهها، حجرهها، چهار سوقها، مساجد، سراها و کاروانسراهای درون شهری و گرمابههای این بازار به زیباترین شکل و شیوه اجرا شده است.
از جمله کاربرد انواع طاق و قوسهای هلالی،جناغی و ضربی، گهوارهای خاصه در راستههای اصلی و فرعی مزین به آجرچینیهایی با طرحهای مختلف هندسی و به کارگیری تکنیک آجر و کاشی و کاشیکاری به رنگها و طرحهای قاجاری درسطوح خارجی و داخلی بناها، طاقنماها، طاق و قوسها همچنین ستون نماهای گلدانی در مساجد و سراها قابل توجه است که اوج این سبکهای معماری و شیوهها و نوآوریهای تزئینی در اجزا و ارکان مساجد بخصوص مسجد جامع به ظهور رسیده است و این مجموعه را در طول تاریخ، تبدیل به یکی از یادمانهای ارزشمند و زیبای هنری و معماری دوران قاجار ساخته است.
اگر چه تشخیص نحوه تشکیل بازار زنجان به درستی و با دقت زیاد میسر نیست اما بیان مورخان و همچنین چگونگی قرارگیری اجزای گوناگون آن در کنار یکدیگر تا حدود زیادی روشنگر شکلگیری و رشد و توسعه این بازار است.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟