ارسالها: 12930
#151
Posted: 8 Jul 2015 17:11
آشنایی با آتشکده یزد
آتشکده یزد در شهر یزد قرار دارد و شامل ساختمان و باغ زیبایی است که در قرن اخیر ساخته شده است.
ساختمان اصلی در وسط حیاط قرار دارد و آنرا درختانی همیشه سبز احاطه کردهاند.
حوضی مدور و بزرگ در محور ورودی بنا به آن زیبایی خاصی بخشیده است. آتش در محفظهای بلندتر از سطح زمین در اتاقی نسبتا وسیع و دور از تابش خورشید قرار گرفته و اتاقهایی برای مراسم نیایش پیرامون آن طراحی شده است.
آتش موجود در آتشکده یزد، از آتش کاریان (آتشکده فرنبغ پارس) که یکی از سه آتشکده بزرگ دوره ساسانیان میباشد که در سده پنجم میلادی به عقدای یزد آورده شد و مدت 700 سال در آنجا روشن بودهاست.
سپس در سال 553 شمسی برابر با 1174 میلادی از عقدا به اردکان یزد نقل مکان مییابد و مدت 300 سال نیز در آنجا نگهداری میشود.
مجددا در سال 1318 خورشیدی به محل کنونی، آورده شد و تا به امروز روشن نگهداشته شده است.
از باستانیترین دوران، آتشکدهها ساده و بدون زرق و برق ساخته میشده است.
سرستونها و زوارهای سنگی آتشکده یزد با نقوشی برجسته و زیبا، کار هنرمندان سنگتراش اصفهانی بوده و از معماری آتشکدههای پارسیان هند الهام گرفته است.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
ارسالها: 12930
#152
Posted: 8 Jul 2015 17:14
قديمي ترين كولر آبي ايران!
بعد از مسجد جامع ورامين، روستاي قلعه بلند قرار دارد. روستايي که وجه تسميه آن به وجود يك قلعه تاريخي مربوط به قبل از اسلام در اين روستا برمي گردد كه امروز فقط بخشي از آن باقي مانده است.
در نيمه شمالي اين روستا و پس از عبور از سياه كوه و پشت سر گذاردن پيچ و خم هاي مسير، قصر بهرام در ميانه تپه ماهورهايي پراكنده خودنمايي مي كند و بالاخره قصر پيدا مي شود.
اين كاروانسرا كه نام عجيب ولي با مسماي «قصر بهرام» را بر آن نهاده اند، با سنگ هاي سفيد مايل به كرم رنگ پوشيده شده است.
قصر شاهانه
برج هاي چند وجهي تعبيه شده در گوشه هاي بنا و همچنين سردر ورودي آن كه به سمت شمال باز شده و به شكلي استادانه با سنگ تراش خورده نماسازي شده است. حياط مركزي، حجرات در اطراف و اصطبل ها در پشت آن همان پلان قالب كاروانسراهاي ايران است كه البته در اين كاروانسرا از ايوان جنوبي نيز به عنوان ورودي به منظور امكان دسترسي سريع به كوه استفاده مي شده است كه از ويژگي هاي اين بنا به شمار مي رود.
كاروانسرايي 4ايواني كه ايوان غربي آن جايگاهي شاهانه دارد؛ جوي آب تراشيده شده از سنگ كه از چشمه اي در دل كوه آب را به حوض وسط حياط مي رسانده و حدود 5كيلومتر تا سر چشمه امتداد يافته است. زحماتي كه براي ساختن اين بنا در اين مكان انجام گرفته است كاخ آپادانا را با باغ هاي افسانه اي اش تداعي مي كند. آپادانايي كوچك كه باغش طبيعت است و با امكانات اندك موجود در پيرامونش ايجاد شده است. سنگ ها از كوهي در همان نزديكي استخراج شده و در گرما و سرماي طاقت فرسا آن را تيشه كاري كرده اند.
کاروانسراي 5ستاره!
اهميت اين بنا علاوه بر استفاده از سنگ در نماي بنا ـ تنها مورد باقي مانده از دوره صفوي كه به اين روش سطوح داخل و بيرون آن نماسازي شده است و به اين دليل منحصربه فرد است ـ آفريدن امكانات رفاهي در كناره كوير سوزان است كه كاروانسرا را به قصر شبيه مي سازد. بناي قصر بهرام كه به بهرام گور ساساني اشاره دارد داراي ويژگي هاي خاصي است كه اين بنا را از ساير كاروانسراهاي دوره صفوي متمايز ساخته است. مهم ترين ويژگي اين بنا، هدايت آب از دوردست و آوردن آن به درون كاروانسرا و ساختن شگفت انگيزترين كولر آبي جهان براي استراحت پادشاه پرتلاش ايران زمين است كه در دوره او معماري ايران به اوج افتخارات و شكوه خود بازگشت.
قصر بهرام
در زير ايوان غربي فضايي وجود دارد كه از ميانه جوانب آن 2هواكش به اتاق پشت ايوان كه به وسيله دري چوبي از بخش جلوي ايوان جدا شده است راه مي برد. آب پس از وارد شدن به كاروانسرا به سوي زيرزمين سرازير مي شده است كه شيب آن به انتهاي اين فضا تمايل دارد. سوراخي نيز براي خروج آب در گوشه شمال غربي آن تعبيه كرده اند؛ بدنه ها را تا ارتفاع حدود 50سانتيمتر با ساروج اندود كرده اند و زاويه قائمه ميان ديوار و كف را به صورت پخ درآورده اند. ظاهراً مي بايست حجم ورودي و خروجي آب به صورتي پيش بيني شده باشد كه آب از ارتفاع اندود، بالاتر نرود؛ بدين ترتيب در روزهاي تحمل ناپذير تابستان هواي گرم پس از ورود به اين فضا خنك شده و از طريق هواكش ها به شاه نشين مي رسيده است.
وجود سكوهايي مقابل كانال هدايت هوا كه براي نشستن ساخته شده اند نمايانگر آن است كه از اين آب براي زدودن گرد و خاك سفر و استحمام و شست وشو نيز استفاده مي شده است.
در بين شيوه هاي استفاده از آب براي خنك كردن هواي گرم و خشك كه در معماري ايران به تناسب اقليم هاي مختلف مرسوم بوده است اين مورد نمونه اي استثنايي است. در مواردي تعبيه حوضچه آب در زير بادگيرها مشاهده مي شود اما استفاده از آب با حجم زياد و به صورت روان و يا چند كاربري، منحصر به قصر بهرام است.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
ارسالها: 12930
#153
Posted: 8 Jul 2015 17:15
آشنایی با آتشکده چهار قاپی
آتشکده چهار قاپی، چهار قاپو یا به معنی چهار در، از جمله آتشکدههای دوره ساسانی است که در شهر مرزی قصر شیرین قرار دارد.
این آتشکده از نوع آتشکدههایی است که دارای دالان طواف بوده و به مرور زمان رواق آن فرو ریخته است و تنها در برخی از قسمتها، آثاری از آن دیده میشود.
آتشکده چهار قاپی، اتاقی مربع شکل به ابعاد 25×25 متر است و سقفی گنبدی شکل به قطر 16 متر داشت که متأسفانه اکنون اثری از آن باقی نمانده است و تنها بقایای گوشوارهها در چهار گوشه آن دیده میشود.
این اتاق مربع شکل دارای 4 درگاه ورودی است که به رواق اطراف فضای مرکزی منتهی میشوند.
در اطراف این بنا مجموعه اتاقها و فضاهایی وجود دارد که بخشهایی از آن در نتیجه کاوشهای باستانشناسی سالهای اخیر شناسایی شده است.
این بنا با استفاده از مصالح محلی از قبیل لاشه سنگ و ملاط گچ ساخته شده و گنبد آن آجری بوده است.
آتشکده چهار قاپی از جمله بناهای تقویمی ایران بوده که جهت تشخیص شروع فصول سال از آن استفاده میشده است.
این اثر تاریخی به جا مانده از دوره ساسانیان در نتیجه جنگ تحمیلی دچار آسیبهای فراوانی شد.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
ارسالها: 12930
#154
Posted: 8 Jul 2015 17:18
قلعه ای ناشناخته در جنوب کشور
قلعهٔ نصوری واقع در شهر بندر طاهری از توابع بخش مرکزی شهرستان کنگان یکی از اثرهای تاریخی و از نقاط دیدنی استان بوشهر در جنوب ایران است.
«قلعهٔ نصوری» در ۲۵۰۰ کیلومتری خاور استان بوشهر قرار گرفتهاست. قلعهٔ نصوری به «قلعه شیخ» نیز مشهور بودهاست، و متعلق به اوایل دورهٔ قاجاریه است. ساخت قلعه به امر شیخ جبار نصوری درحدود ۱۸۰ سال پیش انجام یافته و معمار آن علی اضعر شیرازی بودهاست. مصالح به کاررفته، سنگهای بزرگ و ملاط آن گل و گچ است. دَر ورودی قلعه از سمت جنوب و رو به خلیج فارس است که دارای دَر بزرگ چوبی با گل میخ و کنده کاری است.
بعد از ورودی اصلی یک هشتی بزرگ وجود دارد که دارای هشت طاقچه سادهاست. زمانی که انسان از هشتی وارد حیاط بیرونی میشود؛ در جبهه شمالی آن یک ردیف پلکان به طبقه دوم منتهی میشود و یک درب چوبی ساده، آن را به اندرونی وصل میکند. در جبهه باختری نیز یک پلکان به طبقه دوم میرود. در این طبقه یک ایوان با ستونهای سنگی و گچبریهای جالب وجود دارد. این ایوان از طرف پنچ در چوبی به اتاقی راه مییابد که باختر آن قرار دارد.
در این اتاق یک گچ بری با تزیینات گل و بوته وجود دارد که فاقد هرگونه تزیین است و در جبهه باختری از طریق پلکانی به طبقه دوم راه مییابد. این بنا دارای بادگیری همانند بادگیرهای ساختمانهای ساحلی خلیج فارس است. این بنا ویژگی معماری ساختمانهای قاجاریه را دارد. قلعه دارای ایوان ستون داری در طبقه دوم میباشد. تزیینات گچ بری مربوط به این قسمت است. سبک کار و تراش آنها شبیه ستونهای بازار وکیل شیراز است. گچ بریها شامل شاخ و برگ گل و بوته، فرشتگان و پرندگانی است که بر رونق و زیبایی قلعه افزودهاست.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
ارسالها: 12930
#155
Posted: 8 Jul 2015 17:23
آلبوم سنگی شاهان ایرانی
شیراز اگر چه در ذهن گردشگران ایرانی با تخت جمشید تداعی می شود، اما بد نیست بدانید که تنها سه کیلومتر دورتر از تخت جمشید، نقش برجسته ای قرار دارد که اگر از علاقمندان تاریخ و فرهنگ ایران باستان باشید، تماشای آن دیدنی ترین بخش سفرتان به شیراز خواهد بود. نقش برجسته ای به نام رجب که آلبوم سنگی پادشاهان ایرانی را مقابل چشمانتان نمایش می دهد.
برای دیدن هنر سنگ تراشان نقش برجسته رجب، باید به 56 کیلومتری شیراز و 3 کیلومتری شمال تخت جمشید سفر کنید. جایی که نقشبرجسته های زیادی از زمان ساسانیان به جا مانده و تصاویری از اردشیر اول، شاپور اول و کرتیر موبد را نمایش می دهند. نقش اهورامزدا و صورت شاهان ساسانی هم اگرچه در حمله اعراب تخریب شدهاند اما هنوز هم می توان از بازمانده های آن ها نوع پوشش و آرایش ایرانیان باستان را تماشا کرد.
باستان شناسانی که نقش رجب را بررسی کرده اند، معتقدند که شاهان اشکانی علاقه زیادی به ایجاد نقش برجسته نداشته اند و تنها نقش برجسته هایی از شاهان محلی در جنوب غربی ایران، به خصوص فارس و خوزستان به جا مانده است. بعدها، با انقراض سلسله اشکانی و روی کار آمدن سلسله ساسانیان، ایجاد نقش برجسته یک بار دیگر رونق گرفت و آثار تازه ای در پایتخت های ساسانی ترسیم شد.
ساسانیان نقش برجسته ها را برای مراسم تاجگذاری یا همان دیهیم بخشی، پیروزی در جنگ ها و بزرگداشت وقایع مهم حکومت ترسیم می کردند. به طوری که تنها اردشیر بابکان -موسس سلسله ساسانی- 5 نقش برجسته برای یادبود پیروزی خود بر اردوان پنجم -آخرین شاه اشکانی- و دریافت دیهیم شاهی از اهورا مزدا ایجاد کرد که در محل هایی مثل نقش رجب، نقش رستم و فیروزآباد وجود دارد.
مسیر دسترسی
نقش رجب در 56کیلومتری شمال شرقی شیراز و در 3کیلومتری شمال تخت جمشید قرار دارد. این نقش در سمت راست جاده و در مقابل راهی که به نقش رستم منتهی می شود قرار گرفته و برای دیدنش باید به داخل شکافی در کوه که به نظر می رسد پیش از این غاری مسکونی بوده است، سرک بکشید. در این محوطه 4نقش برجسته خواهید دید که بدون شک از مهم ترین آثار به جا مانده از اوایل دوره شاهنشاهی ساسانیان هستند.
از اردشیر تا شاپور
باستان شناسان معتقدند که اولین نقش برجسته ای که در این محوطه ایجاد شد، نقش برجسته دیهیم بخشی به اردشیر بابکان بود و بعد از آن به ترتیب دیهیم بخشی به شاپور اول، شاپور اول و درباریان و در نهایت کرتیر موبد و سنگ نبشته منسوب به او ایجاد شده اند.
اما اولین و شاید بزرگترین نقش برجسته ای که از سمت چپ می بینید، تصویر شاپور اول است که سوار بر اسب دیده می شود و 9نفر از بزرگان درباری پشت سر او ایستادهاند که اگرچه صورت همه آنها آسیب دیده اما با این حال علامت خاندانهای بزرگ و اسپهبدان روی کلاه سه نفر از این ۹ نفر قابل تشخیص است. اولین فردی که پشت سر اسب شاپور ایستاده، هرمزد اول است که با نشانه جانشین شاهی که روی کلاهش دیده میشود مشخص شده. هشت نفر دیگر همه کلاه گنبدی شکل به سر دارند.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
ارسالها: 12930
#156
Posted: 8 Jul 2015 17:26
آشنایی با موزه هنرهای معاصر تهران
موزه هنرهای معاصر در ضلع شمالی بلوار کشاورز و غرب پارک لاله قرار دارد.
بر اساس تعریف رسمی موزه، موزه هنرهای معاصر نمایشگر چگونگی سیر تحولات هنر معاصر ایران در یک دوره محدود و مشخص هستند.
این موزه در سال 1356 فعالیت فرهنگی و هنری خود را در زمینی به وسعت 2000 مترمربع و پیرامون آن فضایی سبز و زیبا موسوم به پارک مجسمه با تندیسهایی ارزشمند از هنرمندان پر آوازه معاصر ایران آغاز کرد.
ساختمان موزه با الهام از معماری سنتی ایران و مفاهیم فلسفی، یکی از نمونههای با ارزش و کم همتای معماری نوین ایران است.
این ساختمان تلفیقی از معماری مدرن و سنتی است که با الهام از بادگیرهای مناطق حاشیه کویر ایران ساخته شده است.
موزه هنرهای معاصر مرکز فعالیتها و رویدادهای مهم هنری ایران در زمینه هنرهای تجسمی به شمار میآید.
گالری موزه مکان برگزاری نمایشگاههای مختلف هنری است و به هنگام برپایی هر نمایشگاه، یک یا دو گالری نیز به نمایش گنجینههایی از هنرمندان بزرگ جهان اختصاص مییابد.
تندیسهایی زیبا و با ارزش از هنرمندان معاصر همچون هنری مور، آلبرتو جیاکومتی و پرویز تناولی فضای سبز اطراف را به پارک مجسمه بدل ساخته است.
در دل هشتی موزه اثری از هنرمند ژاپنی، نوریوکی هاراگوچی قرار دارد که از روغن و پولاد ساخته شدهاست.
مجموعه دایمی موزه هنرهای معاصر تهران حدود 3000 اثر ارزشمند است که به نخبگان دیروز و امروز هنرهای تجسمی ایران و جهان تعلق دارد. آثاری از هنرمندان پرآوازه مانند رنوار، لوترک، گوگن، پیکاسو، ماکس ارنست و ماگریت.
مجموعهای تماشایی از هنرمندان پاپ و فتورئالیست انگلیسی و آمریکایی و نیز آثار دیدنی آبستره از جکسون پولاک، کلاین و سوییز در گروه آثار مدرنتر جای دارند.
موزه هنرهای معاصر تهران آثاری از بیکن، هاکنی، کیتاج، دو بوفه و جانسن را نیز در اختیار دارد.
استاد محمود فرشچیان در سال 1387 در بازدید از موزه هنرهای معاصر تهران، مجموعه آثار خود را که همان زمان منتشر شده بود و شامل 100 اثر برگزیده در سالهای دهه 70 به بعد است، به محمود شالویی سرپرست وقت موزه اهدا کرد.
موزه هنرهای معاصر تهران از آغاز تاسیس به جمع آوری نمونههایی از آثار هنرمندان شاخص هنرهای تجسمی معاصر غربی و ایرانی به عنوان گنجینه خود اقدام کرد تا نسلهای بعدی در روند تکاملی نقاشی معاصر و مدرن قرار بگیرند.
موزه مجموعهای است متشکل و نظام یافته از بخشهای امور هنری، امور اداری، روابطعمومی، کتابخانه تخصصی، روابط بینالملل، سینما تک، سمعی و بصری، خدمات نمایشگاهی، راهنمایان هنری، مراقبان، حراست، آرشیو آثار هنری، دبیرخانه دایمی نمایشگاهها، فروشگاه کتاب و همچنین کافیشاپ.
در کتابخانه تخصصی موزه، هزاران عنوان کتاب فارسی و غیر فارسی در زمینههای معماری، نقاشی، طراحی، ارتباط تصویری، عکاسی، صنعت سینما و دیگر زمینههای هنری گرد آ مده است.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
ارسالها: 12930
#157
Posted: 8 Jul 2015 17:29
آشنایی با کاروانسرای ایزدخواست - فارس
کاروانسرای ایزدخواست در شمال شرقی رودخانه ایزدخواست و در شمال شهر آباده از استان فارس قرار دارد.
این کاروانسرا در بین راه شهر تاریخی و باستانی آباده و اصفهان قرار دارد و یکی از مهمترین کاروانسراها در این منطقه محسوب میشود.معماری داخلی این کاروانسرا به مانند دیگر کاروانسراها هر طول ضلع آن 35 متر است.
کاروانسرای ایزدخواست در زمینی به مساحت ۴۰۰۰ متر بنا شده است. در ردیف جلوی این کاروانسرا در اطراف حیاط در ضلع های شمالی و شرقی و همچنین جنوبی ۲۰ باب اتاق در ابعاد ۳×۳ متر ساخته شده است که هر اتاق دارای ایوانی به مساحت ۷/۵ متر میباشد.
گفته میشود کاروانسرای ایزدخواست یکی از ۹۹۹ کاروانسرایی است که شاه عباس صفوی در دوران خود بنا کرده است.
کاروانسرای شاه عباس ایزدخواست نیز که در محدوده این آثار تاریخی قرار دارد مانند قلعه ایزدخواست دچار محرومیتهای مشابهای شده است.
این کاروانسرا از لحاظ زیبایی و استحکام و وسعت یکی از کاروانسراهای نمونه در نوع و زمان خود است.
از نظر استحکام، این بنا از قلعه ایزدخواست شرایط بهتری دارد اما آنچه در مورد محافظت از تخریب بنا نمایان است نگهداری از بخشهایی از بنا به وسیله تیرهای چوبی است که به نظر نمی رسد چندان مطابق با اصول علمی باشد.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
ارسالها: 12930
#158
Posted: 8 Jul 2015 17:33
بلندترین بنای خشتی ایران
قلعه سیب، کلاسب یا قلعه سب فرقی ندارد که بلندترین بنای خشت و گلی ایران را با کدام نام بشناسید. این قلعه، با تاریخ کهنی که پشت سر گذاشته، زیباترین قلعه خاکی کشور لقب گرفته که در شرق بلوچستان قرار دارد. قلعه ای بازمانده از ساخت و سازهای ایران دوران اسلامی که در رده 27بنای تاریخی و پابرجای این استان قرار می گیرد.
قلعه سب را سیاسی ترین بخش از تاریخ شهرستان سراوان می دانند. جایی که بر اساس متون تاریخی، اولین منطقه در شرق بلوچستان بود که نیروهای ناصرالدین شاه در سال 1257 به آنجا رفتند تا تحرکات منطقه را زیر نظر بگیرند. با این حال، عمر این قلعه به سال ها قبل از قاجاریان بر می گردد. یعنی در دوره صفویه که طایفه بزرگزادهها شروع به ساخت آن کردند و در سال های بعد، حکومت های دیگر آن را گسترش دادند. این قلعه بعد از دوران صفویه محل سکونت حاکمان شد و در عصر افشاریه یکی از اصلی ترین مقرهای نادرشاه به حساب می آمد.
قلعه سیب روی صخرهای کم ارتفاع ساخته شده و ارتفاع آن به 23متر می رسد. از قاعده بنا هر چه به سمت بالا می روید، اضلاع بنا کوچکتر می شود. به طوری که بنا در میانه، شکل هرمی ناتمام را پیدا کرده است.
اتاق های قلعه تنها در دو طبقه آن قرار گرفته اند که مساحت آنها بر اساس کاربردشان متفاوت است. اما وجه اشتراک بیشتر آنها، تاقچههایی است که به عنوان گاوصندوق از آنها استفاده می شده است.
در قسمت جنوب شرقی بعضی از اتاق ها هم تاقچهای وجود دارد که در داخل آن پله هایی تعبیه شده که یکی دو متر بالاتر به یک شکاف منتهی میشود. ظاهرا در زمان جلسات، یک نفر به عنوان جاسوس به صورت مخفیانه در این شکاف قرار میگرفته تا از سوء قصد به شاه جلوگیری کند!
اما شگفتی های قلعه به همین جا ختم نمی شود. قلعه سیب راهروهای پنهان دیگری هم دارد که حتی با یکی دوبار چرخ زدن در قلعه هم نمی توانید راه فرار از آنها را پیدا کنید! انبار، آشپزخانه، دستشویی زنانه و مردانه و آفتابگیر بخش های دیگری هستند که در طبقات این بنا می توانید ببینید.
قلعه ای به نام سیب
درباره وجه تسمیه این قلعه، عده ای معتقدند که نام قلعه «سب» از نام روستای «سیب» گرفته شدهاست. سب به معنی چشمه زار است و چون در گذشته چشمه های زیادی در این منطقه جاری بوده، این منطقه را سب نامیده اند. هنوز هم اگر در میان اقوام ساکن در سیستان و بلوچستان پرس و جو کنید، اقوامی را می بینید که با این نام شناخته می شوند.
قلعه سیب
خشت های پابرجا
اگر گذارتان به قلعه سیب بیفتد بناهای زیادی را در اطراف حیاط خواهید دید که کاربری شان از سکونتگاه تا محل نگهداری حیوانات متفاوت است.
این قلعه از خشت خامی ساخته شده که با ملاطی از تخم گیاه توتری محکم شده است. تیرکش هایی هم که در تمام قسمتهای قلعه به چشم می خورد، علاوه بر استحکام بنا به دیده بان ها فضای کافی برای نظارت و مراقبت می داده اند. این تیرکشها در دیوارهای ضخیم، راه باریکی را به صورت کمانی طی میکنند تا برای قرار دادن لوله تفنگ و دید مناسب برای شلیک مناسب باشند و امنیت را هم برای تیراندازان تامین کنند.
راه دستیابی:
برای دیدن قلعه سیب باید به 50 کیلومتری شهرستان سراوان سفر کنید و سراغ بلندترین بنای خشتی ایران را در شهر سیب سوران بگیرید. این بنا از سال 1370 تحت نظر سازمان میراث فرهنگی است و به همین دلیل می توانید امیدوار باشید که راهنمایان محلی شما را تا رسیدن به این بنا همراهی کنند.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
ارسالها: 12930
#159
Posted: 8 Jul 2015 17:35
آشنایی با گنبد علویان همدان
گنبد علویان در چهار باغ علویان در نزدیکی میدان امامزاده عبدالله شهر همدان قرار دارد. این اثر یکی از شاهکارهای معماری و گچبری بعد از اسلام در همدان است، و طی شماره ۹۴ در تاریخ ۱۵/۱۰/۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیدهاست.
تاریخچه:
بر اساس شناسنامه فنی بنا، این گنبد یکی از یادمانهای متعلق به اواخر دوره سلجوقیان در قرن ششم هجری است که توسط خاندان علویان ابتدا به عنوان مسجد احداث شده بودهاست. در دورههای بعد با ایجاد سردابی در زیر زمین به مقبره آن خاندان تبدیل گردیدهاست. خاقانی به کنایه از آن به عنوان گنبد سبز یاد نمودهاست و فرهنگ عامیانه مردم استان همدان نیز بر این امر دلالت دارد که میگوید:
سیهپوش:
نام خانوادگی یک دسته از بازماندگان فعلی علویان در همدان هنوز هم «سیهپوش» است. راوندی صاحب مجمع التواریخ و القصص نیز از گنبد علویان به عنوان تریه اسلاف نام بردهاست. علت نامگذاری این بنا به «گنبد» علویان این بودهاست که در گذشتههای دور این بنا دارای گنبد بوده و در اثر گذشته زمان گنبد آن فرو ریختهاست. همچنین علاقه شدید مردم به سادات و دوستداران امام علی و مدفون بودن دو تن از خاندان علویان در این بنا از دلایل دیگر این نامگذاری بودهاست.
متاسفانه از هویت دقیق مدفونین اطلاعات دقیقی در دست نیست.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
ارسالها: 12930
#160
Posted: 8 Jul 2015 17:38
هتل باغ مشیر الممالک
استان يزد به مساحتي بالغ بر 000/130 كيلومتر مربع در فلات مركزي ايران واقع شده است. قرار گرفتن استان يزد درهمسايگي كوير لوت از يك طرف و رشته كوههاي شيركوه با قلههاي پوشيده از برف و به ارتفاع 4075 متر از طرف ديگر شرايط آب و هوايي متنوعي را بوجود آورده است.
يزد مدينه فاضله جهانگردي است با قدمت تاريخي بيش از 3000 سال و با قناتهاي طولاني با طول بيش از 75 كيلومتر و زيستگاه برخي از گونههاي نادر حيوانات و پرندگان وحشي همانند گربه آسيايي، زاغ بور، هوبره و آهواني است كه با خطر انقراض رو به رو هستند و هم چنين داراي صنايع دستي بينظيري مثل ترمه، ظروف سفالي و سراميك است. شيرينهاي بسيار مشهور و تفرج گاهها، مسجد جامع با منارههاي رفيع، آب انبارهاي قديمي، بادگيرها، آتشكده، دخمهها و ديگر زيارتگاههاي كوهستاني زردتشتيان از ديگر جذابيتهاي اين شهر قديمي ميباشد.
اولين هتل باغ ايراني با معماري و تجهيزات كاملاً سنتي و در عين حال مجهز به كليه امكانات رفاهي در محل باغ قديمي مشيرالممالك متعلق به دوره قاجاريه به وسعت 13000 مترمربع قرار دارد. اين هتل باغ در يكي از خيابانهاي ورودي شهر قرار گرفته و از طريق خيابانهاي اطراف به راحتي به كليه نقاط شهر دسترسي دارد.
باغ مشیرالممالک یکی از باغهای خرم یزد در اواسط دوره قاجاریه بوده است که توسط میرزافتح الله خان مشیرالممالک بنا گردیده است. میرزا فتح الله در اواسط سلطنت ناصرالدین شاه به دیوانی و سپس مالی یزد رسید و چون مدت بسیاری مسوولیت امور دیوانی را به عهده داشت بعنوان مستوفی و مشیری معروف شد.
مشیر در غیاب حاکم وقت جانشین وی در اداره حکومت و بالطبع و طبق گفته کهنسالان زمانی سرنوشت یزد در مقر حکومت وی یعنی باغ مشیر الممالک رقم می خورد.
این باغ دارای آب انبار، استبل، بار انداز، انبار، باغچه های سبزیکاری شده، حمام، کوشک، اندرونی، بیرونی، نارنجستان و غیره بود که پس از انقلاب متاسفانه مدتی به صورت متروکه در آمده و بسیاری از ساختمانهای با ارزش آن تخریب گردیده یا برای یافتن گنج به نابودی کشیده شده است.
این بنای ارزشمند در سال 1379 توسط بخش خصوصی خریداری و شروع به باز سازی گردید و در اواخر نیمه سال 1382 بعنوان اولین هتل باغ ایرانی با معماری و تجهیزات سنتی و در عین حال مجهز به کلیه امکانات رفاهی رونقی دوباره گرفت.
محوطه زیبای باغ ، فواره ها، نهر آب جاری و معماری اصیل بومی و ایرانی باغ را به یکی از جاذبه های توریستی ایران و جهان تبدیل نموده است.
جذابیت سقفها و تجهیزاتی که بصورت سنتی تهیه شده است، فضایی به یادماندنی برای کلیه مسافرین به یادگار می گذارد. خوشبختانه روند بازسازی در سال جاری نیز با حمایتهای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ادامه یافته است تا این هتل بعنوان اولین هتل باغ ایرانی و اولین و بزرگترین هتل کاملا سنتی ایران پذیرای میهمانان باشد.
طوطی های هتل باغ مشیرالممالک شهرت جهانی یافتند
طوطی های زیبا و جذاب که در وسط حوضی با کاشیهای فیروه ای رنگ و فواره سنگی در لابی هتل هنر نمایی می کنند بر زیبایی معماری و دکوراسیون سنتی هتل می افزایند.
این جفت طوطی که الحق تمام رنگهای دنیا در آنها وجود دارد در بدو ورود چند دقیقه ای میهمانان را سرگرم می کنندو گاها برروی دست یا شانه های مهمانان قرار گرفته و دوستانه با حرکات خاص خوش آمد می گویند.
محوطه زيباي باغ، فوارهها و نهر آب جاري و معماري اصيل ايراني، اين هتل باغ را به يكي از جاذبههاي توريستي يزد تبديل نموده است.
اين هتل در فهرست آثار ملي ايران به شماره 7778 به ثبت رسيده است.
با ورود ميهمان به اتاق، جذابيت سقفها و مبلمان و تجهيزات كه به صورت سنتي تهيه گرديده فضايي به يادماندني را تداعي مينمايد. تنوع و تركيب اتاقها به نحوي است كه به تمام خواستههاي ميهمان با سليقههاي مختلف احترام گذاشته و انتظاراتشان را برآورده ميسازد. هم چنين در بالكن اتاقها ميتوانيد چشم انداز زيباي باغ را نظاره كنيد.
شما ميتوانيد از بين 7 اتاق سينگل، 50 اتاق تويين، 9 اتاق دابل، 3 اتاق تريپل و 4 سوئيت هر كدام را كه مايليد انتخاب كنيد.
رستوران نقاشي
رستوران نقاشي با معماري سنتي و سقفهاي كاربندي، يزدي بندي و ديوارهايي با نقاشيهاي منحصر به فرد در قلب محوطه اصلي باغ واقع شده است و در تمام طول روز به ميهمانان خود خوشمزهترين غذاها را به ميهمان نوازي اصيل ايراني ارائه مينمايد.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟