ارسالها: 12930
#161
Posted: 8 Jul 2015 17:40
دخمه خاموش یزد
یزد با دخمه هایش شما را به دنیای مردگان پیش از اسلام و زرتشتیان صدها سال قبل ایران می برد. دنیایی تاریک و خاموش که شگفت انگیزی را در معماری و آداب و رسوم و نام و نشانش حفظ کرده است.
برج خاموشان را به نام برج سكوت یا دخمه زرتشتیان هم می شناسند. برجی در 15 کیلومتری جنوب شرقی یزد که در حوالی منطقه صفائیه و روی یک کوه رسوبی و کم ارتفاع به نام کوه دخمه قرار گرفته است. دخمه در فرهنگستانهای مختلف معانی مختلفی دارد؛ مثل گورخانه گبران، سردابه مردگان، خانه زیر زمین برای مردگان، گور و گورستان زرتشتیان. زرتشتیان اگرچه این روزها مردگان خود را در قبر دفن می کنند، اما در گذشته اموات را به دخمه می بردند و با آیین خاصی در مرکز این دخمه ها قرار می دادند.
اگر گذارتان به این منطقه بیفتد، دو عمارت سنگی مدور برج مانند را با فضایی میان تهی می بینید که یكی از آنها قدیمیتر و دیگری جدیدتر است. برج قدیمی به نام سازنده هندی آن مانكجی هاتریا نام گرفته است و برج جدیدتر که در دوره قاجاریه ساخته شده، گلستان نام دارد. گلستان 25 متر قطر و 6 متر ارتفاع دارد و مانكجی که باریک تر از گلستان ساخته شده، 15متر قطر دارد. زرتشتیان قدیم از فضای پیچ در پیچ دخمه ها برای دفن اموات خود استفاده می کردند تا اجساد مردگانشان طعمه کرکس ها نشود.
محل ساخت این دخمه ها که همه خارج از شهر قرار دارند، با محاسبات دقیقی انجام می شد تا با وزش باد و بارش باران، آلودگی به سمت شهر منتقل نشود. این دخمه ها همچنین از خشت خام و گچ ساخته می شدند تا آلودگی های ناشی از فساد مردگان به زمین نرسد.
سطح داخلی برج خاموشان به صورت پهنه گردی است كه تمام آن با تخته سنگهای بزرگ پوشیده شده و سه بخش زنانه و مردانه و بچگانه دارد.
در حقیقت، نوار دایره انتهای دخمه که به دیوار اطراف دخمه چسبیده، مخصوص مردهاست و نوار دایره میانی بعد از قسمت مردها، به زن ها اختصاص دارد.
نوار دایره داخلی بعد از زنها هم جایگاه کودکان بوده است. اما در مرکز همه این نوارها، یک چاه بزرگ به نام استودان (استخوان دان) است که محل دفن مردگان به حساب می آید.
در دامنه ضلع شمالی کوه دخمه چند عمارت خشت و گلی، آجری، سنگی و یا ترکیبی از این ها خواهید دید که به دوران صفویه تعلق دارند و از سازه های رفاهی این دوران به شمار می روند.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
ارسالها: 12930
#162
Posted: 8 Jul 2015 17:41
تخت رستم تهران
اثر باستانی تخت رستم که یکی از آتشکدههای مهم منطقه شهریار استان تهران در دوران ساسانی بوده است؛ در دهستانجوقین و در حدود ۲۰ کیلومتری غرب شهریار؛ در کنار روستای قجر تخت رستم واقع است. بنا بر تحقیق آنوبانینی در این آتشکده، آتش در حجرههای وسط محوطه مدور سنگی روشن بوده است که در شب از حدود صدو پنجاه کیلومتری در معرض دید قرار داشته است. در قسمت پائین کوه یک سکو و یک بنای کوچک وجود دارد.
تخت رستم تهران
این بنای کوچک که در ۱۵ متری سکو قرار دارد و تقریباً سالم مانده است سقف کوتاهی دارد؛ فاصله راس گنبد آن تا سطح زمین ۲۳۸ سانتیمتر بوده و دارای دو مدخل با طاق هایی به سبک معماریهای پیش از اسلام است. این کوه محل بازی فیلم مردان آنجلس بوده است
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
ارسالها: 12930
#163
Posted: 8 Jul 2015 17:42
مسجدی به نام آرد خرما
آب و هوای معتدل یزد این روزها بهترین گزینه سفرهای پاییزی شما به شمار می رود. شهری که با بافت تاریخی و سنتی اش، هربار برگ تازه ای برای شما رو می کند و گوشه ای از شگفتی های معماری اش را به شما نشان می دهد. این بار اگر گذارتان به یزد افتاد، سری به اردکان و بافت تاریخی محله قلعه سیف بزنید تا با یکی از کوچک ترین مساجد تاریخی این شهر آشنا شوید. مسجدی به نام آرد خرما که شنیدن نام عجیب آن، بدون شک اصلی ترین انگیزه گردشگران برای سر زدن به خیابان امام خمینی اردکان به شمار می رود!
به اردکان که رسیدید، کافیست سراغ خیابان امام خمینی (ره) و کوچه دروازه میرمحمدصالح را از اهالی شهر بگیرید. جایی که ساده ترین و کوچک ترین مسجد تاریخی یزد در انتهای کوچه جا خوش کرده و تاریخچه عجیبش را برای شما روایت می کند.
مسجد آرد خرما را اگرچه تمام مردم اردکان می شناسند اما کمتر کسی است که از وجه تسمیه و علت نامگذاری آن خبر داشته باشد. نقل قول های شفاهی حکایت از تاجری اهل شاهرود دارند که به علت مرگ شترش مدتی در اردکان ساکن بود تا این که مردم به او پیشنهاد کردند در محل اقامتش مسجدی بنا کند. تاجر که در آن زمان دست خالی بود، به اهالی می گوید که پولی برای دستمزد دادن به کارگران ندارد اما حاضر است به جای پول، آرد و خرما تهیه کرده و مزد کارگران را با آرد و خرما بدهد. دستمزدی که بعدها به عنوان نام مسجد سرزبان ها می افتد و از آن زمان تا به حال تغییری نمی کند.
اما روایت دیگری هم از روزهای فقر مردم در اردکان شنیده می شود که مجبور بودند در آسیایی که پشت مسجد وجود داشت هسته خرما را به آرد تبدیل کنند و روزگار بگذرانند و درست به همین دلیل این مسجد آرد خرما نام گرفته است.
سبک معماری مسجد آردخرما شبیه به سبک بناهای دوره صفویه است اما کارشناسان میراث فرهنگی چندان مطمئن نیستند که قدمت این بنا به دوران صفویه برسد. دلیل آنها زیلوی قاجاری شبستان مسجد که چند سال پیش به سرقت رفت و البته وقف نامه هایی که از دوران قاجاریه در مسجد باقی مانده و هر دو در قرن سیزدهم هجری قمری ثبت شده اند. یکی از این وقف نامه ها مربوط به قرائت قرآن است و دیگری روغن چراغ.
اگر گذارتان به مسجد آرد خرما بیفتد می بینید که این مسجد کوچک هم مثل مساجد محلی دیگر بهره ای از گچبری و تزئینات خاص معماری نبرده است. سقف این مسجد به روش طاق و تعویزه پوشیده شده و یک چهارم از فضای آن به نشیمن گاه، بخش سردر و ورودی اختصاص دارد.
این مسجد در جهت غربی، شرقی ساخته شده و در آن سه طاقچه محرابی برای قرار دادن قرآن ها دیده می شود.
محراب مسجد هم در قسمت جنوبی آن قرار دارد که یک بادگیر کوچک در آن به چشم می خورد. این روزها با وقف یک خانه 100 متری که در کنار مسجد قرار داشته است، مسئولان میراث فرهنگی یزد تصمیم به گسترش بنای مسجد گرفته اند و قرار است این مسجد را بازسازی کنند.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
ارسالها: 12930
#164
Posted: 10 Jul 2015 16:44
زیباترین تالار شاه عباسی ایران
برای دیدن زیباترین تالار شاه عباسی ایران، باید راهی اردبیل شوید و سراغ چینی خانه را از اهالی میدان عالی قاپویاین شهر بگیرید. تالاری که بیش از 400 سال قبل توسط شیخبهایی طراحی شد تا تحفه های اهدایی امپراطور چین به شاه عباس در آن نگه داری شود.
تالار چینی خانه در قسمت شرقی قندیل خانه یا رواق اصلی مجموعه شیخصفیالدین قرار دارد. تالاری با چهار شاهنشین و طاقنماهای زیبا و نفیس که از مقرنس گچی ساخته شده اند. با نقاشیها، طلاکاریها و رنگهای متناسبی که به سطح مقرنس ها خورده اند و تصاویری اسلیمی به وجود آورده اند. اما زیبایی تنها مشخصه تالار چینی ها نیست. هنر معماری شیخ بهایی چنان استحکام بی نظیری دارد که طبق برآورد کارشناسان حتی با زلزلهای به قدرت 2/7 ریشتر هم تخریب نمی شود!
چینیخانه 1256 محفظه دارد که در همه آنها چینیهای اهدایی امپراطور چین به شاهعباس جاسازی شده است. چینی هایی که بهانه پیشکش آنها احیای جاده ابریشم و بهبود روابط چینیها و ایرانی ها بود. این ظروف بعد از رسیدن به ایران توسط هنرمندان حکاک در اصفهان مهر «بنده شاه ولایت عباس» خورده و به اردبیل فرستاده میشد و در محفظههای تالار چینیخانه قرار میگرفت.
شاه عباس عادت داشت زمانی که برای استراحت یا چلهنشینی به اردبیل سفر میکرد، در تالار چینیخانه اقامت کند و نه تنها از نقاشی های گل و بته ای این تالار لذت ببرد، بلکه یادگارهای همتای چینی اش را هم نظاره کند و احساس اقتدار بیشتری به دست آورد!
بر اساس روایت های مورخان، بعد از امضای عهدنامه ننگین ترکمنچای بیش از 800 عدد از این ظروف چینی و حدود 4 هزار جلد کتاب دستنویس ارزشمند با بسیاری از عتیقهجات مجموعه شیخصفیالدین توسط ژنرال باسکویچ غارت شد که در حال حاضر تعدادی از این آثار در موزه آرمیتاژ و موزه دیگری در روسیه به نمایش گذاشته شده است.
باقیمانده این چینی ها هم به موزه ملی در تهران و موزههای شیراز و اصفهان منتقل شده بود که در نهایت 19سال قبل، وقتی چینی خانه دوباره افتتاح شد تا این بار به عنوان موزه فعالیت خود را آغاز کند، به این موزه بازگردانده شدند.
در تالار چینیخانه علاوه بر ظروف چینی زیبا و گلدانهای پرنقش و نگار، یک جلد قرآن نفیس به خط کوفی می بینید که از لحاظ قدمت تاریخی سومین قرآن نفیس در ایران است. این قرآن روی پوست آهو کتابت شده و عمر آن به بیش از 1100 سال پیش می رسد.
علاوه بر این، در موزه چینی خانه مهرسنگی سلاطین صفوی با شش اسم از اسما خداوند و گلهای هشت پر به نشانه عرفان پادشاهان صفوی و دوازده پر به عنوان شیعه دوازده امامی بودن آنان، مجموعه ای از فرامین شاهان و سکههای نقرهای دوره صفوی دیده می شود.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
ارسالها: 12930
#165
Posted: 10 Jul 2015 16:48
آشنایی با موزه نظامی کاخ سعدآباد
در امتداد جاده پوشیده شده از درختان چنار و افرا و در مرکز مجموعه تاریخیـ فرهنگی سعدآباد موزه نظامی ایران به چشم میخورد و 2 عراده توپ جنگی چرخدار در بدو ورود به موزه به بازدیدکنندگان خیرمقدم میگویند
بنای موزه در کاخی بزرگ که در ضلع شمال غربی و مشرف به کوه ساخته شده است خودنمایی میکند.
این عمارت که به کاخ شهرام مشهور است، در 2 طبقه ساخته شده و کل فضای آن به نمایش ادوات جنگی و نظامی ایران اختصاص یافته است. بازدید از موزه نظامی فرصت خوبی است تا با سیر پیدایش و تکامل ارتش در ایران آشنا شده و بر دانستههای تاریخی خود بیفزاییم.
اگر شما هم میخواهید با ما در میان گنجینههای نهفته شده در این عمارت گشتی بزنید پیشنهاد میکنیم چشم از روی این صفحه برندارید و تا انتهای این گزارش را به دقت بخوانید.
تالار یادمان و یادگاران دفاع مقدس
در قسمت کوچکی از اندرونیهای طبقه دوم موزه نظامی یکی از گمنامترین بخشهای این مجموعه واقع شده و در حقیقت به نمایش آثار و چهرههای ماندگار ارتش اختصاص دارد.
این تالار با به نمایش گذاشتن چهرههای فرماندهان نظامی دوران دفاع مقدس همچون شهید صیاد شیرازی، شهید آبشناسان، شهید فلاحی، شهید کلاهدوز، شهید ستاری و شهید همت که فرماندهی ناوچه همیشه قهرمان پیکان را به عهده داشت تلاش میکند که یاد و خاطره این دلیرمردان را همیشه در اذهان زنده و جاوید نگه دارد.
در ویترینهای این تالار لباسها، آثار، ادوات و دستنوشتههای این شهید و دیگر افتخارآفرینان ارتش به نمایش درآمده و در بخش دیگری از آن ماکت مقیاسی عملیات ثامنالائمه که به شکست حصر آبادان و تسریع در عملیاتهای جنگی جنوب ایران منجر شد با طراحی 3 بعدی کالک منطقه، محورهای دسترسی، مرز و ... به نمایش گذاشته شده است.
در بخش دیگری از این سالن ویترین ادوات غنیمت گرفته شده از نیروهای بعثی عراق به چشم میخورد و درون آن ابزارهای ارتباطی نظیر بیسیم، کلاه مخابراتی، انواع سلاح انفرادی و ... دیده میشود.
از تفنگداران قزاق تا مسلسل وینچستر
آثار موجود در تالار اصلی در واقع یکی از دیدنیترین قسمتهای موزه به شمار میرود. در ابتدای این بخش لباسهای رزمی سربازان دوران هخامنشی، ساسانی، صفویه، قاجاریه و در نهایت قزاقها به نمایش درآمده و در کنار آنها سپرها، درفشها، کلاهخودها بر جذابیت بیشتر آن افزوده است.
در بخش اول این تالار ویترینهای متعددی وجود دارد که در یکی از آنها مدال دست پوینت که نشان یکی از مهمترین دانشکدههای افسری امریکا است خودنمایی میکند.
این مدال توسط ژنرال فردریک ارونیک رئیس دانشکده دست پوینت در سال 1952 به ایران اهدا شد. از دیگر آثار موجود در این بخش میتوان به کلاشینکف ارتشبد فریدون جم، کلت کالیبر 22 روسی و امریکایی، برنو محمدرضا پهلوی و تفنگ ژ3 اهدا شده توسط رئیسجمهوری ترکیه در اردیبهشت سال 54 اشاره کرد.
مسلسل اسپانیولی 1970، تفنگ لول شکاری هندی، تفنگ 5 تیر ترکیه، طپانچه اتوماتیک جمشید آموزگار، مسلسل وینچستر و ماکزیم از دیگر آثار خاص این بخش از موزه است.
در قسمتهای مختلف این سالن سرستون نقرهای ارتش هندوستان اهدا شده در مراسم تشییع جنازه رضا خان دیده میشود و در سایر بخشها پرچم فوج فولادین، شمشیرها، نشانهای دوران پهلوی به همراه ماکت توپ اهدایی به ستاد ارتش قرار داده شده است.
فوجهای قاجاریه و سلاح زنبورک
یکی دیگر از آثار خارقالعاده این موزه دفتر اسامی و مشخصات فوجهای مخصوص ناصرالدین شاه است که با دقت خاصی نوشته شده است. در بالای این دفتر تابلو عظیمی که دربرگیرنده نمایش مراسم سلام در حضور ناصرالدین شاه قاجار است دیده میشود. این تابلو را سردار سیفالسلطنه علیاکبر خان افشار قاسمیلو در سال 1303 اهدا کرده است.
شمشیر فولادی شوسکه روسیه متعلق به سال 1829 و اهدا شده توسط نیکلاس اول به فتحعلی شاه قاجار را باید در ردیف محبوبترین آثار این گنجینه قرار داد.
تفنگهای قلعهای دوره عثمانی، قمه قشونی 1911 میلادی، تفنگ سرپر مصری، تپانچه فشنگزنی رولور 1 تا 6 اول به همراه تپانچه موسوم به شیشه عطر و اسلحه خودکاری ساخت صنعتکاران کرمانشاه نیز بر جذابیتهای این بخش از موزه افزوده است.
در وسط محوطه تالار یک شتر تاکسیدرمی شده که حامل سلاح زنبورک است بسیاری از نظرها را به سمت خود جلب میکند. این سلاح ساخت ایران بوده و در زمان نادر شاه به کار برده میشد.
در سایر ویترینهای این قسمت از موزه نظامی آثار و ادواتی از وسایل مربوط به ساخت گلولههای سرپر دیده میشود و در بخش دیگری از آن انواع دوربینهای جنگی و شکاری قرار گرفته است.
تفنگ سرپر و دوران طلایی چاشنی
در طبقه دوم موزه انبوهی از سلاحها، نشانها و ادوات جنگی به چشم میخورد و به طور شاخص سیر تکامل سلاح و مهمات ایران از زمان ورود تفنگهای سرپر، چخماقی و در نهایت چاشنیدار به نمایش درآمده است. از آثار جالب توجه این تالار میتوان به تپانچه سرپر ساخت ایران و تپانچه چاشنیدار عباس میرزا قاجار اشاره کرد.
مسلسل ماکزیم 130، مسلسل هاچکیس 1905 فرانسه و مسلسل 3 لوله ولن مظفرالدین شاه ساخت 1887 میلادی در کارخانه نوردن فلت انگلستان از دیگر جاذبههای موزه نظامی محسوب میشود.
تفنگهای سرپر شاه عباسی مربوط به سالهای 938 تا 1038 قمری، تفنگ چخماقی دوران صفویه و قاجاریه که ساخت صنعتکاران ایران و قفقاز در قرون 12 تا 14 قمری است از دیگر بخشهای جذاب این تالار است.
همچنین دیدن تفنگ برادران شرلی، تفنگ طهماسب، تفنگ 8 لول فیتیلهای به همراه دبه باروت و سپر پوست کرگدن در کنار شمشیر سفیر کبیر ایران، شمشیر فولادی و طلاکوب شده شاه عباس و به همراه شمشیر فولادی ساخت ایران در دوره صفویه خالی از لطف نیست.
از عجایب موجود در این سالن میتوان به نقشه شهر هرات و عصا تفنگی به منظور حفاظت از شخصیتهای سلسله قاجاریه اشاره کرد.
سیر تکامل توپهای تاریخی ایران
از ابتدای ورود به محوطه موزه و در امتداد سالنهای آن شکلهای مختلفی از توپهای جنگی ایران که در دورانهای گذشته مورد استفاده قرار گرفته و اکنون به عنوان میراثی ارزشمند در این موزه نگاهداری می شود نظر بازدیدکنندگان را به خود جلب میکند.
با گذشتن از توپهای برنجی ساخت ایران و توپ قلعهای قاجار که ساخت کارخانه مبارکه اصفهان کار بود به توپ کوهستانی کالیبر 75 بوفورس میرسیم که تاریخ ساخت آن به سال 1312 بازمیگردد و در کنار آن هیولای عظیم جثه که به توپ تکلول دریایی شهرت یافته خودنمایی میکند؛
کمی آنطرفتر 4 لوله توپ سنگین قلعهای که تاریخ ساخت 1828 میلادی بر روی آن حک شده جالب توجه است. این توپها از طرف امپراطور روسیه به عباس میرزا و به منظور حفظ صلح، مهر و ایجاد اعتماد در زمان امضای عهدنامه ترکمانچای اهدا شده است.
در سکوی جنوب موزه نیز 8 عراده توپ شامل آستریان 80 میلیمتری ساخت اطریش، توپ کالیبر 90 چرخدار 1878، سیندار فرانسوی، توپ 75 کشتی ساخت انگلستان، هویتزر 105، اشکودا لول بلند 105، توپ روسی کانن 120 ساخت سال 1914 و توپ کالیبر 75 سوئدی دیده میشود.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
ارسالها: 12930
#166
Posted: 10 Jul 2015 16:51
كعبه زرتشت
در گذشته این گونه می پنداشتند كه " كعبه زرتشت " محل نگهداری اوستا و دیگر كتب مقدس ایران باستان بود ، اما به تازگی فرضیه ای مطرح شد كه به نظر می رسد از دیگر فرضیه ها قوی تر است .
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبكه خبر ؛ " کعبه زرتشت " نام بنایی است كه در محوطه تاریخی " نقش رستم " در استان فارس و در هنگامه امپراتوری شكوهمند پارس ( به احتمال زیاد ، در عصر پادشاهی داریوش بزرگ ) ساخته شده است .
این بنا فقط یک ورودی بالاتر از سطح زمین دارد كه با یك پلكان ، دسترسی به آن ممكن می شود . تا سال ۱۳۱۶ شمسی ، یک سوم پائینی بنا در زمین دفن شده بود و تنها در این سال و با آغاز کاوش های باستانشناسی بود که مشخص شد كه بنا در سه سمت خود ( به جز ورودی ) دارای سکّوست .
همچنین در درگاه ورودی ، جای چرخش پاشنه دری سنگین و ضخیم ، نشان از در بسته بودن بنا دارد . همه ساختمان بنا ، از سنگ آهکی سفید و سیاه ساخته شده است .
در دیوار داخل این ساختمان ، واژه " کعبه " ( در زمان ساسانیان ) ، به خط پهلوی حکاکی شده است و به نظر می رسد كه اعراب نیز واژه کعبه را از پارسی باستان گرفته اند .
كعبه زرتشت و كاربردی مشخص
درباره کاربرد این بنا ، دیدگاه های گوناگونی بیان شده است و تا کنون کاربرد بی شک و تردید آن ، کشف نشده است .
بخشی از کاربردهایی كه درباره این بنا حدس زده شده است ، چنین اند :
- آرامگاه همیشگی داریوش که بعدها از آن صرف نظر كرده اند .
- آرامگاه موقت ( فقط تا پوسیده شدن اجساد )
- جایگاه آتش مقدس ( آتشگاه )
- جایگاه نگهداری اوستا و کتب دینی
- جایگاه پرچم های شاهی
نظریه ای تازه در خصوص كاربرد كعبه زرتشت
رضا مرادی غیاث آبادی ، پژوهشگر ایرانی که تحقیقات فراوانی در زمینه ایران باستان داشته است ، نتیجه کشف خود را در کتابی به نام " نظام گاه شماری در چارطاقی های ایران " توسط انتشارات " نوید شیراز " به چاپ رسانده و راز این بنا را منتشر کرده است .
بیشترین گمانه زنی كه در خصوص كاربرد " كعبه زرتشت " انجام می شد این بود كه این بنا ، محل نگهداری کتاب اوستا و اسناد حکومتی یا محل گنجینه دربار و یا آتشکده معبد بوده است ؛ اما طبق نظر غیاث ، این بنا با مقایسه با تمام بناهای گاه شماری ( تقویم ) آفتابی در سراسر جهان ؛ پیشرفته ترین ، دقیق ترین و بهترین بنای گاه شماری آفتابی جهان بوده است .
این در حالی است که تا پیش از این ، بنا هم " چارطاقی ها " در مناطق مختلف ایران ساخته شده بودند و همین وظیفه را با شیوه ای بسیار ساده ، اما دقیق و حرفه ای بر عهده داشتند .
تمام بناهای گاه شماری آفتابی در جهان فقط می توانند روزهای خاصی از سال ( مانند روزهای سرفصل ) را مشخص کنند و حتی با سال خورشیدی هم تنظیم نیستند ؛ اما این بنا با دقت و علمی که در ساخت آن اجرا شده ، قادر است بسیاری از جزئیات روزهای مختلف سال و ماه ها را مشخص کند .
زرتشتیان با استفاده از این بنا می توانستند بسیاری از مناسبت ها و جشن های سال را روز به روز دنبال کنند و از زمان دقیق آنها آگاه شوند .
بسیاری از بناهای چارطاقی در سطح کشور ( به تصور آتشکده ) یا به طور کامل تخریب شده و یا تغییر کاربری داده شده است . ولی خوشبختانه تعدادی هم مانند چارطاقی " نیاسر " و چارطاقی " تفرش " ، سالم مانده و برای ما و نسل های بعدی باقی مانده اند .
طبق این نظریه ؛ این بنا ، یک گاه شمار تمام سنگی ثابت در جهان است که به نظر می رسد سازندگان آن بر نکات علمیِ جغرافیایی ، نجومی ، سال کبیسه ، انحراف کره زمین نسبت به مدار خورشید ، تفاوت قطب مغناطیسی با قطب جغرافیایی ، مسیر گردش زمین به دور خورشید مسلط بودند تا بتوانند 500 سال پیش از زادروز مسیح ، چنین اثر دقیقی را ایجاد كنند .
حال آنکه کروی بودن کره زمین و گردش زمین به دور خورشید ، در چهارصد سال اخیر در اروپا کشف شد .
ساسانیان و كعبه زرتشت
کاربرد بنا در دوره هخامنشی هرچه بوده باشد ، به نظر می رسد که بنا در دوران ساسانی و به خصوص اردشیر به اوج اهمیت رسیده است .
در این دوران ، 3 سنگ نوشته مستقل بر روی سکّوهای بنا ایجاد شده است که اطلاعات گسترده ای در خصوص ساسانیان ارائه می کند .
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
ارسالها: 12930
#167
Posted: 10 Jul 2015 16:54
قصر مدفون شيرين و فرهاد
ايلام و ايوان غرب، سال هاست ميزبان بنايي از دوران ساسانيان هستند که نماد فداکاري و آرامش خواهي فرهاد براي شيرين لقب گرفته است. طاق سنگي زيبايي که در شمال غربي استان قرار دارد و از شمال به گيلان غرب كرمانشاه، از جنوب به بخش چوار، از شرق به شيروان چرداول و از غرب به كشور عراق منتهي ميشود.
مردم محلي، منطقه قرارگيري طاق شيرين و فرهاد را با همين نام مي شناسند؛ يعني کوشک يا طاق شيرين و فرهاد که طبق روايات شفاهي آنها بناي طاق در موقع گذر شيرين و فرهاد از اين منطقه جهت استراحت بنا شده و نقل است كه فرهاد در كمتر از يك نيم روز براي آسايش شيرين اين بنا را برپا کرد. به همين دليل اكثر مردم محل بخصوص ريش سفيدان اين بنا را با نام طاق شيرين ميخوانند.
طاق شيرين و فرهاد از نوع طاقهاي سنگي است که اولين بار در سال 1379طي برنامهاي پژوهشي و مرمتي از زير خاك بيرون آمد. اساس اين بنا را طاقي سنگي با پلاني مربع شکل تشکيل مي دهد كه به دليل وجود يك اتاقك نيمه زير زميني در آن، به نام طاق خوانده مي شود.
اين بنا در پاي دامنه شرقي ارتفاعات صخرهاي که با سنگ هاي لاشهاي پوشيده شده قرار دارد كه به علت قرارگيري در مسير فرسايش صخرههاي متلاشي شده، هميشه ترس از مدفون شدن آن وجود داشته است. منطقه گرمسيري ايوان غرب هم اين بنا را در مسير کوچ عشايري قرار داده که از آن به عنوان منطقه قشلاقي استفاده ميكنند.
طاق شيرين و فرهاد از نوع طاقهاي سنگي است که اولين بار در سال 1379 طي برنامهاي پژوهشي و مرمتي از زير خاك بيرون آمد. اساس اين بنا را طاقي سنگي با پلاني مربع شکل تشکيل مي دهد كه به دليل وجود يك اتاقك نيمه زير زميني در آن، به نام طاق خوانده مي شود.
طاق شيرين و فرهاد تماما از سنگهاي حجيم تراش خورده تشكيل شده كه به صورت خشكه چين و بدون ملاط و به صورت رج رج بر روي هم قرار گرفته اند. برش دادن تپه هم به خاطر وضعيت ساخت بنا و عدم ريزش آن بوده است.
بناي طاق در فضاي داخلي كاملا يكنواخت، ساده و بدون هرگونه تزئيني بوده است. در سطح داخلي بنا در حال حاضر كفي موجود نيست فقط در بخش نعل درگاهي پوششي از سنگهاي تخت لاشهاي از جنس صخرههاي بالادست بنا پوشيده شده است.
تغيير حالت پشت بام طاق از هلالي به حالت مسطح و يكنواخت مهم ترين تفاوت اين بنا با طاق هاي ديگر است که شيوه معماري آن را منحصر به فرد مي کند. پشت بام پلكاني بنا قبل از خاكبرداري آن، در زير لايههايي از خاك و شن كاملاً مدفون بود كه پس از خاكبرداري و پاكسازي اين قسمت، بخش ناچيز ولي در عين حال با اهميت شامل سه قطعه سنگ در دو رديف ( سنگهاي رج ائل ودوم پشت بام) بدست آمد كه با الگو گرفتن از اين قسمت باقيمانده و بررسي دقيق سنگهاي جمع آوري شده در حين خاكبرداري، ديگربخشهاي پشت بام باز خواني و احياء شدند.
اگر گذارتان به ايوان غرب افتاد، مي توانيد سري هم به ارتفاعات مانشت در شرق اين شهر، كوه بانكول در شمال، كوه شيره زول در جنوب وكوه كاتوره در جنوب شرقي بزنيد. اما اين تنها جاذبه طبيعي ايوان غرب نيست. اين شهر با رودخانه كنگير(Cangir)، يعني تنها رودخانه دائم و پر آب منطقه از شما پذيرايي خواهد که که از چشمه سراب بازان سرچشمه مي گيرد و پس از گذشتن از دشت ايوان به طرف سومار جريان داشته و پس از آن وارد خاك عراق ميشود.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
ارسالها: 12930
#168
Posted: 10 Jul 2015 16:57
آشنایی با باغ موزه هنر ایرانی
در این باغ سعی شده با توجه به پیشینه تاریخی ایران از دوره باستان تاکنون آثار بهجای مانده بهعنوان نماد در فضایی سبز که یادآور ایرانی کوچک است، گردآوری شود.
در گذشته باغ در اختیار خانه سینما با فعالیتهای جانبی آن بوده است که با مرمت نهایی در سال1384-1385 تغییرکاربری داده و تبدیل به موزه فعلی شده است.
طرح اولیه باغ نیز بهجز درختهای کهنسال به صورت کنونی نبوده و تمامیآبراه حوضچه دیوارها و نردههای اطراف باغ در سال1385 مرمت شدهاست.
آثار هنری باغموزه هنر ایرانی
آثار هنری باغ موزه را میتوان به دودسته کلی تقسیم کرد؛ دسته نخست شامل ماکت آثار باستانی، میراث گرانبهای نیاکانمان به اضافه آثار حجمی(چوب و فلز) برخی هنرمندان معاصر که به شکل دایمی امکان تماشای آنها میسر است، میشود.
دسته دیگر آثار هنری قابلعرضه در فضای باغ، نگارخانه و دیوارههای باغ است که در مدت محدودی در معرض دید شهروندان قرار میگیرد. کارگاههای آموزشی تخصصی(نظام استادـشاگردی) از دیگر فرصتهای پیشبینی شده در این باغموزه است.
در این کارگاهها هنرجویان میتوانند با ثبتنام و پذیرش در یکدوره بلندمدت شرکت کرده و پس از کسب موفقیت در دوره، موفق به اخذ گواهی با تاییدیه استاد مربوطه شوند. نمایشگاه عکس فضای باز باغموزه با امکان نمایش 20اثر هنری در دورههای ماهیانه، علاوهبر فراهم آوردن زمینه عرضه آثار هنری بر جذابیت بصری باغموزه میافزاید.
ماکتهای باغموزه
ماکتهای آثار تاریخی شامل: هشتبهشت، چهلستون، گنبدقابوس، شمسالعماره، سیوسهپل، کاروانسرای مهیار، باغفین کاشان، نقش رستم، برجآزادی، برجمیلاد، مقبره دانیالنبی(ع) و قره کلیسا، آثار حجمی هنرمندان انجمن مجسمهسازان ایران(توسط استاد جمشیدی از جنس چوب)، کافهگالری(نمایش آثار هنرمندان تراز اول کشور بهصورت ادواری با طرح موضوع)، نمایشگاه عکسهای تهران قدیم در حاشیه دیوار باغ به صورت ادواری(تعداد عکسها 20عدد)، کارگاه استاد-شاگردی در کارگاه آفرینش هنری و...
باغ موزه
باغموزه، به محلی گفته میشود که در کنار نگهداری و نمایش آثار هنری، فضایی را فراهم کند تا موجب آرامش و انبساطخاطر بازدیدکنندگان شود.
اولین باغموزه ایران در سال1310(ه.ش) بنا شده که متعلق به همسر سپهبد امیر احمدی بوده و برای ییلاق و استفاده از آبوهوای خنک آن در فصول گرم سال ساخته شد.
اینباغ از لحاظ معماری مربوط به دوره پهلوی اول و با شیوه معماری خاص دوره خود بنا شدهاست. موقعیت باغ در کوچهباغهای باصفای تجریش(خیابان مقصودبیک، چهارراه دکترحسابی) است که با دیوارهای کاهگلی و عمارت آن با نمای آجری و دیوارهای قطور در متراژی کمتر از یکهکتار بنا شده است.ساماندهی باغموزه هنر ایرانی «باغموزه هنر ایرانی ساماندهی میشود»
باغموزه هنر ایرانی نمادی از جاذبههای گردشگری ایران اسلامیرا در خود جای داده است.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
ارسالها: 12930
#169
Posted: 10 Jul 2015 17:00
قلعه هزار درب آثار باستانی استان ایلام
قدمت این قلعه به دوره ساسانی میرسد. نمای اصلی این اثر، طاقهای هلالی شکل میباشد و با توجه به ساختار معماری، اثر احتمالاً قلعه یا پادگان نظامی بوده است.
مصالح به کار رفته در ساخت این قلعه شامل سنگهای تراشیده و قلوه سنگهایی است که از گچ پخته به عنوان ملات استفاده شده است.
پلان اصلی این قلعه مستطیل شکل و راهروهایی طولانی در چهار جهت قرار گرفته و به وسیله درگاههایی به اتاقهای داخل مرتبط میشود.
قلعه هزار درب دارای زیرزمین، طبقه همکف و طبقه بالا میباشد و نور و تهویه آن از طریق دریچههایی به قطر یک متر در سقف و دالان و اتاقها تامین میشده است.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟
ارسالها: 12930
#170
Posted: 10 Jul 2015 17:02
کاخ موزه چهلستون
این عمارت در وسط باغ بزرگی قرار دارد و تنها کوشک باقی مانده از مجموعه کاخهای سلطنتی روزگار شاه طهماسب به حساب میآید. از جاذبههای موزه چهلستون قزوین، میتوان به نقاشیهای دوران صفوی اشاره کرد.
موزه چهلستون قزوین در دور صفویه (زمانی که قزوین پایتخت بود) به کلاه فرنگی معروف بود.
این مکان، کاخ شاهی بوده که شاه طهماسب صفوی بنای آن را از روی نقشه یک معمار ترک با شیوه شطرنجی خیلی کوچک ساخته و دارای پنجرههای چوبی بسیار ظریف و زیبا است.
این بنا ساختمانی 8 گوش به مساحت تقریبی 500 متر مربع است که بر اساس نقشه معماری ترک در 2 طبق ساخته شده و دارای تالارها و اتاق های کوچکی در هر طبقه است.
نقاشیهای دیواری طبقه اول نمونهای از هنر نگارگری مکتب قزوین و دارای شهرت فراوان است. از این مکان هم اکنون به عنوان گنجینه (موزه) قزوین استفاده می شود.
به راستی آیا این خداوند است که انسان را آفریده است یا عکس آن؟؟