ارسالها: 199
#51
Posted: 1 Aug 2013 20:29
معرفی کامل کاخ کرملین
کاخ کرملین مسکو ( روسی: جîٌêîâٌêèé تًهىëü) یک قلعه تاریخی است که بصورت مجتمع در قلب شهر مسکو ساخته شده و (از جنوب) بر رودخانه مسکوا، (از شرق) بر میدان سرخ و (از غرب) به باغ الکساندر مشرف است. بنای این کاخ در سال ۱۴۸۷ به پایان رسید.
نام مشهور این کاخ کرملین است (که بزبان روسی بمعنای دژ می*باشد). این کاخ از چهار قصر، چهار کلیسا و دیوار کرملین بهمراهی برج*های کرملین تشکیل یافته*است. از این کاخ به منظور اسکان رئیس جمهور روسیه مورد استفاده قرار می*گیرد.
تاریخچه
از هزاره دوم قبل از میلاد، این محل پیوسته محل اسکان مردمان بوده و اصلیت آن از ویاتیچ ساختار دارای استحکامات بوده که بروی تپه کرملین (تپه بروویتسکی) جائی که رودخانه نگلین نایا به رودخانه مسکوا می*پیوندند، ساخته شده*است. در اوایل سده یازدهم، اسلاوها بخش جنوب – غرب تپه را به تصرف خود در آوردند. این اقدام به منظور گواهی نمودن و صحه گذاری بر پایتخت از دهه ۱۰۹۰ انجام شد. باستان شناسان شوروی در حفاری*های خود در منطقه آن را از زیر زمین خارج نمودند.
تا قرن چهاردهم این ناحیه به عنوان گراد مسکو شناخته می*شد. استعمال کلمه «کرملین» برای اولین بار در سال ۱۳۳۱ ثبت گردیده و ریشه لغوی آن نیز مورد مناقشه می*باشد. در سال ۱۱۵۶، «گراد» توسط پرنس یوری دولگروکی گسترش یافت ولی در سال ۱۲۳۷ توسط مغولان نابود گردید. بازسازی مجدد این شهر به سال ۱۳۳۹ و با چوب بلوط انجام پذیرفت.
مسند دوک*های کبیر
اولین بناهای سنگی ثبت شده در کرملین بدستور ایوان کالیتا در اواخر دهه ۱۳۲۰ و اوایل دهه ۱۳۳۰ پس از آنکه پیتر، پایتخت راگ مسند حکومت خود را از کیف به مسکو منتقل نمود، ساخته شدند. پایتخت جدید منسوب به کلیسا در عین حال نیازمند ساخت کلیساهای دائمی نیز می*بود. کلیساهای ساخته شده عبارت بودند از کلیسای اعظم دورمیشن (۱۳۲۷، بهمراه کلیسای کوچک، ۱۳۲۹)، برج زنگ کلیسای سنت جان کلیماکوس (۱۳۲۹)، صومعه کلیسای ناجی تجلی (۱۳۳۰)، کلیسای اعظم فرشته مقرب (۱۳۳۳) — که تماما بر سنگ آهک ساخته شده و با حکاکی*های استادانه تزئین و با یک گنبد تاج گذاری گردیدند. از تمام این کلیساها، تنها صومعه کلیسای ناجی تجلی بازسازی شده، تا قرن بیستم پابرجا باقی ماند. :ه آن هم با ظهور استالین در سال ۱۹۳۳ تخریب گردید.
هنگامیکه دیمیتری دونسکوی مشغول آماده سازی جهت مقابله با حکومت تاتار می*گردید، دیوارهای ساخته شده با چوب بلوط را با دیوارهای مستحکم از جنس سنگ سفید تعویض نمود (۱۳۶۸ – ۱۳۶۶) که توانستند در برابر محاصره خان توختامیش مقاومت نمایند. واسیلی اول پسر دیمیتری با تاتارها صلح نمود و به ساخت کلیساها و صومعه*های جدید اهتمام ورزید. در سال ۱۴۰۵، کلیسای اعظم تازه تاسیس بشارت توسط تئوفان*های یونانی، اندری رابلف و پروخور رنگ آمیزی گردید. صومعه چادوف نیز توسط متروپلیتن آلکسیز استاد دیمیتری بنا گردید؛ در همین زمان بیوه او اودوکسیا نیز صومعه معراج را در سال ۱۳۹۷ بنا نهاد.
اقامتگاه تزارها
در سال ۱۴۷۵ قلمرو شاهزادگی روسیه قرون وسطی تحت حکومت پرنس کبیر ایوان سوم کسی که عنوان پرنس کبیر تمام راگ*ها را بخود اختصاص داده بود و مسکو را نیز در خیالات خود بعنوان تنها جانشین قانونی روم و قسطنطنیه تلقی مینمود، متحد گردیدند. ایوان به منظور نمایش جاه*طلبی*های سلطنتی خود به بازسازی کرملین پرداخته و در این راستا از شماری از معماران مشهور رنسانس ایتالیا مانند آنتونیو سولاری و مارکو رافو دعوت به عمل آورد. در زمان حکمرانی وی سه کلیسای اعظم کرملین، کلیسای استشهاد و قصر جواهر نشان ساخته شدند. در سال ۰۸-۱۵۰۵، مرتفع*ترین سازه شهر و مسکوویت روسیه یعنی برج زنگ ایوان کبیر ساخته شد. البته ارتفاع آن تا سطح فعلی که در سال ۱۶۰۰ ثبت گردیده، مورد مناقشه*است.
پس از خاتمه ساخت دیوارهای جدید کرملین و کلیساهای مربوط در سال ۱۵۱۶، یک حاکم وقت دستور عدم ساخت هر نوع سازه در مجاورت قلعه را صادر نمود. از آن گذشته، کرملین توسط یک خندق پهن ۳۰ متری از شهر تجاری دیوار کشی شده (کیتای – گورود) جدا گشت. در زمان حکومت ایوان مخوف بر فراز این خندق کلیسای واسطه بروی خندق بنا گردید. همچنین همان تزار به بازسازی قصرهای اجداد خود اهتمام ورزیده و یک قصر و کلیسای جدید نیز برای پسران خود بنا نهاد. او با این عمل تثلیث متوچییون داخل کرملین را هبه نمود. مدیریت متوچییون را صومعه تثلیث برعهده داشت که در خصوص فیض بخشی برج کلیسای سنت سرجیوس، که خارجیان آن را یکی از عالیترین بناهای کشور توصیف می*کردند، به اغراق پرداخت.
در خلال دوران مصائب، کرملین به مدت دو سال از ۲۱ سپتامبر سال ۱۶۱۰ تا ۲۶ اکتبر سال ۱۶۱۲ به تصرف نیروهای لهستانی – لیتوانیائی در آمد. آزاد سازی کرملین توسط ارتش داوطلب کوزما مینین و دیمیتری پوزارسکی راه را برای انتخاب میخائیل رومانف بعنوان تزار جدید، هموار نمود. در طی دوران حکمرانی وی و پسر او الکسیز، کلیسای دوازده گنبد ناجی بزرگ، دروازه تسلیحات، قصر تریم، قصر تفریحات و قصر پاتریارک نیکون ساخته گشتند. به*دنبال مرگ الکسیز، کرملین شاهد آشوب سال ۱۶۸۲ مسکو بود که از آن تنها تزار پیتر جان سالم بدر برد. این ضربه روحی باعث شد که او از کرملین متنفر گردد. سه دهه بعد، پیتر اقامتگاه اجداد خود را ترک و راهی سنت پیترزبورگ پایتخت جدید گردید.
دوران سلطنت
اگرچه هنوز جهت مراسم تاجگذاری مورد بهره برداری قرار می*گرفت، کرملین تا سال ۱۷۷۳ یعنی زمانیکه کاترین کبیر واسلی بازنف را جهت ساخت اقامتگاه جدید خود در آنجا تعیین نمود، متروک و فراموش شده بود. بازنف طرحی نئو کلاسیک مبالغه آمیز بر اساس وزنی حماسی تهیه نمود که شامل تخریب کلیساها و قصرهای متعدد بعلاوه بخشی از دیوار کرملین می*گردید. پس از پایان مقدمات، ساخت و ساز بعلت کسری نقدینگی متوقف ماند. چند سال بعد، مت ووی کازاکف برخی از بخش*های تخریب شده دیوار را بازسازی نموده و کلیسای اعظم باستانی ناجی را بهمراه برخی سازه*های صومعه چادوف، مجددا بنا نهاد. او همچنین بخشی فراخ و مجلل را بعنوان مجلس سنا ساخت که در آن زمان بعنوان محل کار اصلی رئیس جمهور روسیه مورد بهره برداری قرار می*گرفت.
در طول تهاجم ناپلئون به روسیه در سال ۱۸۱۲، نیروهای فرانسه از تاریخ ۲ سپتامبر تا ۱۱ اکتبر کرملین را اشغال نمودند. ناپلئون در هنگام فرار از مسکو، فرمان در هم کوبیدن کل بنای کرملین را صادر نمود. در آتش سوزی کرملین بخش*های متعددی از دیوار کرملین بهمراه تعدادی از باروهای دیوار در اثر انفجار تخریب گردیده و آتش به اتاق جواهر نشان و کلیساها آسیب رسانید. این انفجارات در طول سه روز از ۲۱ تا ۲۳ اکتبر ادامه یافتند. خوشبختانه، بارش باران باعث خرابی فیوز گردیده و سطح خسارات از آنچه در نظر بود، کاهش یافت. در طی سال*های ۱۹-۱۸۱۶ کارهای بازسازی تحت نظارت اوسیب بوو انجام گردیدند. در خلال سال*های باقی مانده از سلطنت الکساندر اول ساختارهای باستانی متعدد به سبک معماری رویائی نئو گوتیک بازسازی گردیند ولی تعداد بیشتری از این بناها (ازجمله کل بناهای تثلیث متوچیون)، با عناوین «متروکه» و «مخروبه» خیلی ساده از بین رفتند.
نیکلاس اول روسیه در بازدیدی که از مسکو در زمان تاجگذاری خود داشت، از وضعیت قصر کبیر یا زمستانی، که طرح ساخت آن بر اساس طرح راستریلی استوار بوده و به دهه ۱۷۵۰ برمی گشت، ابراز ناخرسندی نمود. ساختار استادانه باروگ بدلیل آنکه منادی کلیسای سنت جان که در سال ۱۵۰۸ توسط الویسیو بجای اولین کلیسای ساخته شده در مسکو و در مجاورت آن بود، از بین رفت. معمار کنستانتین تون امر جایگزینی آنها با قصر مجلل کرملین را برعهده گرفت. این قصر هماورد قصری مشابه در سنت پیترزبورگ با نام قصر زمستانی بود که دارای ابعاد و تزئینات شاهانه داخلی بود. به*دنبال ساخت کرملین زره پوش شده در سال ۱۸۵۱، این قصر نیز در طی سال*های ۴۹-۱۸۳۹ بنا گردید.
پس از آن، تا انقلاب روسیه در سال ۱۹۱۷ هیچ ساخت و ساز وافعی جدید در کرملین واقع نشد. تنها ساختار جدید بنای یادمان الکساندر دوم و قرار دادن سنگ یادبود در محل قتل سرگئی الکساندرویچ، دوک کبیر روسیه توسط ایوان کالیایف در سال ۱۹۰۵، بود. این یادمان*ها در سال ۱۹۱۸ توسط بلشویک*ها نابود گردیدند.
دوران حکومت شوروی و ماقبل آن
در تاریخ ۱۲ مارس سال ۱۹۱۸، دولت شوروی از پتروگراد فراری گردید. لنین بنای سنای کرملین را بعنوان مسکن خود انتخاب نمود؛ اتاق او هنوز نیز بعنوان موزه مورد بهره برداری قرار دارد. استالین نیز در کاخ کرملین دارای اتاق شخصی بود. او تمایل داشت که تمام مظاهر " آثار باستانی رژیم تزار هاً را از مرکز فرماندهی خود دور سازد. عقاب*های طلائی واقع بر برج*ها را با ستاره*های درخشان کرملین تعویض نموده و دیوار نزدیک مقبره لنین نیز به دیوار قبرستان کرملین تبدیل گردید.
صومعه چادوف و صومعه معراج را بهمراه کلیسای اعظم باشکوه قرن شانزدهم را از بین برده و بجای آن*ها اتاق هائی بمنظور تشکیل کلاس*های نظامی کمونیستی و قصر گنگره را ساختند. همچنین قصر نیکلاس کوچک و کلیسای اعظم ناجی نیز نابود شدند. محل اقامت و استفاده دولت شوروی تا سال ۱۹۵۵ بروی توریست*ها بسته بود. کرملین تا زمان طرح ذوب خروشچف، بروی بازدید کنندگان خارجی گشوده نگردید. موزه*های کرملین در سال ۱۹۶۱ تاسیس و این مجتمع جزء اولین آثار میراث فرهنگی شوروی بودند که در سال ۱۹۹۰، در لیست میراث فرهنگی جهان ثبت شدند.
اگر چه النا گاگارینا (دختر یوری گاگارین)، مدیر فعلی موزه*های کرملین، حمایت کامل خود را بر ترمیم کامل صومعه*های ترمیم شده استوار نموده*است، پیشرفت*های اخیر محدود به ترمیم*های گرانقیمت تزئینات داخلی اصلی در کاخ کرملین کبیر گردیده که در دوران حکومت استالین تغییر یافته بودند. پدر سالار مسکو یک سوئیت شامل چند اتاق در کرملین دارد. ولی خدمات مذهبی در داخل کلیسای اعظم کرملین، بدلیل آنکه این محل هنوز بعنوان موزه مورد استفاده قرار دارد، بصورت نامنظم انجام می*شود.
با حاکم شدن کمونیست ها بر روسیه تزار نیکولای به همراه خانواده اش به حومه ی سنپترز بورگ گریخت ولی سر انجام توسط کومونیست ها کشته شد
ساختمان*ها
دیوارهای کرملین و برج*ها در طی سال*های ۱۴۸۵ تا ۱۴۹۵ توسط استادان ایتالیائی ساخته شدند. زوایای ناهماهنگ مثلثی شکل دیوار کرملین محوطه*ای به مساحت ۲۷۵۰۰۰ متر مربع (۶۸ جریب) را در بر می*گیرد. طول کلی این دیوار ۲۲۳۵ متر (۲۴۴۴ یارد) است ولی ارتفاع آن در جاهای مختلف و بسته به نوع زمین آن، از ۵ تا ۱۹ متر در نوسان است. ضخامت دیوار نیز بین ۵/۳ تا ۵/۶ متر است.
از ابتدا هجده برج*های کرملین ساخته شده بودند ولیکن تعداد برجها در قرن هفدهم به بیست عدد افزایش یافت. طرح تمام برج*ها بجز سه عدد آنها که گرد هستند، بصورت چهار گوش می*باشند. نام بلندترین برج اسپاسکایا است که در سال ۱۶۲۵ و با ارتفاع ۷۱ متر ساخته شد. بصورت اصلی، تاج اکثر برج*ها از خیمه*های چوبی ساخته شده*است. البته بقایای تاج*های خیمه*ای آجری که با نوار سفال رنگی ساخته شده و به دهه ۱۶۸۰ برمیگردند نیز دیده می*شوند.
میدان کلیسای اعظم قلب کرملین بحساب می*آید. این میدان توسط شش ساختمان شامل سه کلیسای اعظم احاطه شده*است. کلیسای اعظم دورمیشن که در سال ۱۴۷۹ ساخته شد، اصلی*ترین کلیسای مسکو بوده و مراسم تاجگذاری تزارها در آن انجام می*شده*است. سر در بزرگ سنگ آهک که دارای پنج قبه طلائی بعنوان سرپوش می*باشد، طرح ارسطو فیوراوانتی است. کلیسای اعظم بشارت با سه گنبد درخشان، دیگر اثر تاریخی است که در سال ۱۴۸۹ تکمیل گردید تا در سده بعد بعنوان یک کلیسای نه گنبده مورد بازسازی قرار گیرد. در بخش جنوب شرق میدان کلیسای اعظم آرچانگل میخائیل بنا شده بسال (۱۵۰۸) وجود دارد که بنای آن بسیار بزرگتر از سایرین است و در داخل آن پادشاهان مسکو از ایوان کالیتا تا ایوان پنجم مدفون گردیده*اند.
دو کلیسای داخلی متروپلیتن*ها و پدرسالاران مسکو، کلیسای اعظم دوازده رسول (۵۶-۱۶۵۳) و یک کلیسای تک گنبد بسیار ارزشمند استشهاد ردای بکارت که توسط صنعتگران پسکف و در طی سال*های ۸۸-۱۴۸۴ ساخته شده و دارای نشانه*ها و نقاشی*های آبرنگ عالی سال*های ۱۶۲۷ تا ۱۶۴۴ می*باشد.
دیگر ساختار شاخص برج زنگ ایوان کبیر در ضلع شمال شرق میدان است که گفته می*شود نشان مرکز دقیق مسکو بوده و شباهت به یک شمع در حال سوختن دارد. این بنا که در سال ۱۶۰۰ ساخته شده، ۸۱ متر (۲۶۶ فوت) ارتفاع دارد. تا زمان انقلاب روسیه، این ساختمان مرتفع*ترین ساختار شهر محسوب می*گردید. زیرا ساخت ساختمان*های بلندتر از آن ممنوع بود. ۲۱ زنگ این برج در زمان حمله دشمنان بصدا در می*آمده*است.
معرفی کامل کاخ کرملین
قدیمیترین ساختار غیر مذهبی باقی مانده قصر مرصع (۱۴۹۱) ایوان سوم است که تخت*های شاهنشاهی در آن قرار دارند. بعد از این بنا، قدیمیترین ساختار مربوط به اولین منزل خاندان سلطنتی یعنی قصر تررم است. قصر تررم اصلی نیز بفرمان ایوان سوم ساخته شد ولی زمان ساخت اکثر قصرهای موجود، به قرن هفدهم برمی گردد. قصر تررم و قصر مرصع توسط قصر کرملین کبیر بهم متصل شده*اند که فرمان ساخت آن را نیکلاس اول در سال ۱۸۳۸ صادر نمود. برای ساخت بزرگترین سازه داخل کرملین، رقم نجومی یازده میلیون روبل و بیش از یک میلیارد دلار جهت نوسازی در دهه۱۹۹۰ هزینه شده*است. این عمارات شامل تالارهای خیره کننده، یک راه پله قرمز مخصوص مراسم، آپارتمان*های خصوصی تزارها و طبقه زیر زمین کلیسای رستاخیز لازاروس (۱۳۹۳)، که بعنوان قدیمی*ترین بنای کرملین و کل مسکو محسوب می*گردد.
زرادخانه در ضلع شمال شرق کرملین واقع شده*است که اصلیت آن به سال ۱۷۰۱ بازگشته و برای استفاده پطر کبیر ساخته شده بود. در بخش شمال غرب کرملین نیز زره پوش واقع شده*است. این بنا که در سال ۱۸۵۱ و با طرح احیای رنسانس ساخته شد، امروزه بعنوان موزه نشان*های دولتی روسیه و گنج الماس مورد استفاده قرار دارد.
این کاخ دارای ۸۰۰ اتاق جداگانه از جمله سالنها، رختکن، راهرو و اتاقهای اختصاصی برای اعضای شخص اول مملکت، اتاق مطبوعات و اتاقهایی برای خدمه فنی است. برای ساخت این کاخ فقط ۱۶ ماه وقت صرف شد و جایزه لنین به طراحان و معماران آن تعلق گرفت.
کرملین جایی است که تمام راههای روسیه به آنجا ختم میشود. در اینجا ایوان مخوف و استالین حکومت کردند، ناپلئون از کرملین آتشگرفتن مسکو را تماشا کرد، لنین دیکتاتوری پرولتاریا را شکل داد، گورباچف مبتکر پروسترویکا (دگرگونسازی) بود، یلتسین سعی کرد اصلاحات را به انجام برساند و ولادیمیر پوتین در راه به انجام رساندن اصلاحات و قراردادن روسیه در ردیف ۱۰ کشور پیشرفته جهان تلاش کرد.
نترس نترس نترس بچه جون
برو برو بازم به میدون
امید نذار هیچ وقت بمیره... غم جای اونو بگیره...
یه مورچه اگه صد دفعه دونش بیفته، صد دفعه برش میداره!
واسه چی؟ واسه اینکه امید داره......
ارسالها: 199
#52
Posted: 1 Aug 2013 20:32
تاریخچه طاق بستان
طاق بستان مجموعه*ای از سنگ*نگاره*ها و سنگ*نبشته*های دوره*ی ساسانی است که در شمال غربی شهر کرمانشاه در غرب ایران واقع شده است. وجود کوه و چشمه در این مکان، آن را به گردشگاهی روح*فزا تبدیل نموده که از زمان*های دیرین تا به امروز مورد توجه بوده است.
طاق بستان در زبان بومی (کردی) طاق وسان گفته می*شود. «سان» به معنی سنگ می*باشد و به این ترتیب طاق بستان طاق سنگی معنی می*دهد. این مجموعه در قرن سوم میلادی ساخته شده است. شاهان ساسانی نخست نواحی اطراف تخت جمشید را برای تراشیدن تندیس*های خود برگزیدند، اما از زمان اردشیر دوم و شاهان پس از او طاق بستان را انتخاب کردند که در بین راه جاده*ی ابریشم قرار داشت و دارای طبیعتی سرسبز و پر*آب بود.
طاق بستان شامل سنگ*نگاره*ی تاج*گذاری اردشیر دوم و دو طاق میباشد که طاق کوچک*تر شاهپور دوم و سوم و طاق بزرگ*تر خسرو پرویز را به تصویر کشیده است. در سمت راست طاق کوچک*تر و در بیرون از طاق سنگ*نگاره*ای تراشیده شده که تاج*گذاری اردشیر دوم را نشان میدهد.
برابر آیین ایرانیان باستان هر کس که می*خواست شاه باشد لازم بود دارای شایستگی شاهی و فر کیانی (ایزدی) باشد. از نیروی این فر کیانی است که شخص به کمالات روحانی و نفسانی آراسته می*گردد و از سوی خداوند برای راهنمایی مردم برگزیده می*شود. در آیین زرتشتیان، هر کس که مورد خشنودی پروردگار باشد خواه پادشاه، خواه پارسا یا خواه دانشمند، دارای فر ایزدی است.
نگاره*ی فروهر همیشه در زمان باستان به صورتی که در اینجا نقش شده، نمایان است که در آن فروهر تاجی کنگره*دار بر سر دارد و حلقه*ی فر ایزدی را به شاه می*دهد. لباس شاه و نگاره*ی فروهر تا حدی یکسان است. هر دوی آن*ها شلواری چین*دار به پا دارند که توسط بندی به مچ پایشان چسبیده است. هم*چنین هر دو دارای کمر*بند و دست*بند هستند. درسمت چپ شاه، میترا یا مهر، پیامبر باستانی ایران قرار دارد. مسیح از لحاظ تولد و آیینش بسیار شبیه میتراست. حتی بسیاری از آیین*های مسیحی همان آیین*های میتراییسم هستند.
تصویر وی در کنار تصویر شاه بیان*گر پاک شدن قلب شاه از نفرت و روی آوردن به مهرورزی است که این مفهوم همواره از دید ایران*شناسان بیگانه دور مانده است. پیکان*های نوری از سر میترا در تمامی سمت*ها پراکنده شده و هر پیکان نوریست که مهر می*پراکند تا شاه را در بر گیرد. هم*چنین میترا شاخه*ای از نبات که «برسم» نام دارد در دست دارد که با آن مشغول اجرای آیین زایندگی و کامیابی است.
طاق کوچک که بین نگاره و طاق بزرگ*تر واقع شده، دارای دو نقش در بالای دیواره*ی طاق و دو کتیبه است. این کتیبه*ها به خط پهلوی ساسانی هستند و داستان نقوش را بیان می*کنند. دو تندیس طاق کوچک، نقش های شاهپور دوم و سوم هستند.
در سترگ*ترین طاق، سه تندیس مشاهده می*شود. شاه در میان، فروهر در سوی راست وی، که مانند تاج*گذاری اردشیر دوم است و آناهیتا در سوی چپ شاه. آناهیتا فرشته*ی آب*هاست و نمود خرمی و سرسبزی.
خسرو پرویز علاقه*ی زیادی به آناهیتا داشت و معبد آناهیتا را در نزدیکی کنگاور، شهری در خاور کرمانشاه ساخت و در آن*جا دل به مهر شیرین نهاد.
در کناره*ی ورودی طاق، سنگ*نگاره*ای زیبا از فرشتگان بال*دار، درخت زندگی، مجالس شکار گراز و شکار مرغان و ماهیان در مرداب و نقش*های فیل، اسب و قایق می*باشد که حاکی از مراسم بزم و شادی است.
در زیر نقش تاج*گذاری خسرو پرویز سواری زره*پوش سوار بر اسب قرار دارد. یقین نیست که این سوار کیست، یا یک رزم*جوست یا خسرو پرویز یا پیروز ساسانی. اما نشان*گر فر و قدرت شاه و ایرانیان است.
گویند فرشی از جواهر بر کف طاق بوده که هنگام حمله*ی اعراب میان فرماندگان عرب تقسیم شده است. طاق بستان از دیر باز مورد حمله*ی مهاجمان به ایران بوده و در زمان حضور نیروهای استالین و انگلیس خساراتی به آن وارد شده اما هنوز شکوهمند است.
نقش برجسته محمد علی میرزا
در بالای این تابلوی حجاری بسیار نفیس، متاسفانه در زمان قاجار دستکاریهائی صورت گرفته و تصاویری را حجاری کرده*اند که لطمه فراوانی به طاق*بستان وارد کرده است. تصویر یک حاکم خود خواه در زمان قاجار که خواسته است از خود زیر این طاق یادگاری گذاشته باشد.
این حجاری مجسمه محمد علی میرزا پسر فتحعلی شاه قاجار را نشان می دهد. تصویر چنان نامناسب و بی*ارزش است که حتی ناصرالدین شاه در سفرنامه خود در این باب چنین نوشته است:
بالای این صفحه آغاغنی، خواجه پاشی محمد علی میرزای مرحوم، که از طوالش گیلان بوده، زحمت کشیدن صورت مرحوم شاهزاده را نشسته و حشمت الدوله پسرش و پسر کوچکتر را داده است حجاری نموده . خود آغاغنی را هم با هیات مکروه ایستاده در جلوی شاهزاده نقش کرده اند . طوری به او بیفتاده که واقعا مهوع است و طاق را ضایع کرده است و بسکه بد حجاری شده روی اشکال را رنگ آمیزی کرده اند . الحق مایه تضییع طاق شده است
نترس نترس نترس بچه جون
برو برو بازم به میدون
امید نذار هیچ وقت بمیره... غم جای اونو بگیره...
یه مورچه اگه صد دفعه دونش بیفته، صد دفعه برش میداره!
واسه چی؟ واسه اینکه امید داره......
ارسالها: 9253
#53
Posted: 5 Dec 2013 22:32
(از سوگ سیاوش تا تعزیه حسین)
free image hosting
پیکرههای سفالی زاریکنندگان بر سیاوش. (سدههای ششم تا هشتم. سغد.)(حدود 3000 سال پیش از میلاد مسیح یعنی 5000 سال پیش از امروز)
قوی قیریلقان قلعه، خوارزم(ماوراءالنهر).محل برگزاری آئین سیاوشان ونوروز سیاوشان.)
سوگ سیاوش و یا سیاوشان، نام آئین و نیز اماکنی است که در آنها سوگ سیاوش گرفته میشدهاست. گستردگی سوگ سیاوش در ایران از آن جا معلوم میشود که علی رغم هزار و سیصد سال نفوذ اسلام در وجوه مختلف زندگی ایرانیان چند روستا در این منطقه از هرات تا مازندران و جنوب آشتیان و یک مسجد در شیراز هنوز نام سیاوش دارد. همچنین نشانههای سوگ سیاوش بر آثار سفالی کهن خوارزم و فرارود (ماوراءالنهر)، نقاشیهای دیواری پنجکنت سغد، آثار سفالی جدیدتر و نیز در برخی از آئینهای عزا و تعزیه در ایران امروز باقی ماندهاست.شواهد دیگری از بخشهای اصیل اسطوره سیاوش در جاهای دیگر، از جمله هنر مینیاتور ایران هم بازماندهاست.[۱]
محتویات [نهفتن]
۱ گستره تاریخی-جغرافیائی
۲ سیر تاریخی
۲.۱ پیدایش-توتم اسپ
۲.۲ اسطوره کشت
۲.۳ سیاوش-خدا
۳ سیاوش در فرهنگ کشاورزی آسیای مرکزی
۴ دوره سیاوش در تاریخ
۵ نوروز سیاوشان
۶ مراسم عزاداری پس از اسلام
۷ سیاوش در فرهنگ عامیانه ایران
۷.۱ نخل بندی و نخل گردانی
۷.۲ سیاوش در بین عشایر
۷.۳ سوگ آئینهای لری
۷.۴ سیاوش نزد اهل حق
۷.۵ پیر شالیار
۸ تعزیه
۹ منابع
گستره تاریخی-جغرافیائی
کهنترین یادگار این اسطوره از دوره نوسنگی و دقیقاً سه هزار سال پیش از میلاد است. آلکساندر مونگیت در حوالی سمرقند سنگنگارهای از این تاریخ به دست آوردهاست که آئین سوگ سیاوش بر آن به روشنی کنده شدهاست. ایجاد شبکه آبیاری در سرزمین دشواری چون آسیای مرکزی، عامل پدیدآمدن، پروردن، تحول و گستردن اسطورهاست. اطلاعات ما از هزاره دوم پیش از میلاد بیش تر میشود، مطالب مندرج در اوستا نیز که مربوط به زمانی پیش از ظهور زردشت است، به همین روزگاران میپیوندد.عکسهای هوائی که پیش از جنگ دوم جهانی از این سرزمین برداشته شد، نشان داد که قویترین شبکه آبیاری خوارزم متعلق به همین سرزمین است.این شبکه تا تاریخ میلادی ظاهرا سالم، رو به گسترش و بارور بودهاست. پس از این دوره و در زمانی که تعیین تاریخ دقیق آن فعلاً امکان پذیر نیست، شبکه عظیم آبیاری در هم ریخته و صدها روستا و شهر را به ویرانی تبدیل کردهاست.[۲] از نظر جغرافیائی تمام منطقه معروف به خوارزم (پنجکنت، افراسیاب، سمرقند، رخش و...) و سرزمینی که آن را باکتریا نام دادهاند، به ویژه مرو، دارای آثار سیاوشانی است.اما سیاوشان در جاهائی هم گرفته شد که به همین نام باقی ماند، مثل روستاهای سیاوشان در تمام ایران و برخی اماکن مثل مسجد سیاوش در شهر شیراز.[۳] اینک روشن شدهاست که این آبادانی هزار سال دوام آورده اما در اثر یک خشکسالی عظیم و زمینلرزههای پرشمار از بین رفتهاست.[۴]
بودی تـــــــو تو بغلم
گردنت بود رو لبم
ارسالها: 9253
#54
Posted: 5 Dec 2013 22:46
تندیس یک زن
جنس: سفال
قدمت: بین 3100-2900 تا 1900 پیش از میلاد
منطقه ی جغرافیایی: تپه ی تورنگ
محل نگهداری: موزه ی باستانشناسی و مردمشناسی دانشگاه پنسیلوانیا
how to take a screen shot
بودی تـــــــو تو بغلم
گردنت بود رو لبم
ارسالها: 9253
#55
Posted: 5 Dec 2013 22:48
پرتره ی سفیر روسیه، آندره پریکلونسکی ، در دربار شاه سلیمان* صفوی که توسط علیقلی جبه دار کشیده شده است
ابعاد نقاشی: 33 در 21 سانتی متر
محل نگهداری: موزه ی متروپولیتن
green shot
بودی تـــــــو تو بغلم
گردنت بود رو لبم
ارسالها: 9253
#56
Posted: 5 Dec 2013 22:49
دری با تزیینات گل دارو منقش به آیاتی به خط نسخ در دو بخش بالایی
جنس: چوب با قطعات فلزی از جنس برنج
قدمت: 1327 میلادی
محل نگهداری: موزه ی باستانشناسی و مردمشناسی دانشگاه پنسیلوانیا
screen shot windows 7
بودی تـــــــو تو بغلم
گردنت بود رو لبم
ارسالها: 9253
#57
Posted: 5 Dec 2013 22:51
شیء تزیینی به شکل سر قوچ که دارای هفت جفت سوراخ در پیرامون خود برای اتصال است
جنس: طلا
قدمت: 2170 تا 1900 پیش از میلاد
منطقه ی جغرافیایی: تپه حصار
محل نگهداری: موزه ی باستانشناسی و مردمشناسی دانشگاه پنسیلوانیا
screen shot
بودی تـــــــو تو بغلم
گردنت بود رو لبم
ارسالها: 9253
#58
Posted: 5 Dec 2013 22:55
دستهی چاقوتیزکن به شکل بز کوهی
جنس: برنز
ارتفاع: 22.3 سانتیمتر
قدمت: 1100 تا 900 پیش از میلاد
منطقهی جغرافیایی: لرستان
محل نگهداری: موزهی هنر کلیولند
screen cap
بودی تـــــــو تو بغلم
گردنت بود رو لبم
ارسالها: 9253
#59
Posted: 5 Dec 2013 22:56
لیوان هزار ساله
جنس: شیشه
ارتفاع: 11 سانتیمتر
قطر: 7.5 سانتیمتر
قدمت: سدهی دهم میلادی
منطقهی جغرافیایی: نیشابور
محل نگهداری: موزهی متروپولیتن
how to capture screen
بودی تـــــــو تو بغلم
گردنت بود رو لبم
ارسالها: 9253
#60
Posted: 5 Dec 2013 22:57
دستهی هاون
جنس: برنز که در ابتدا زراندود بوده
اندازه: 22.2 سانتیمتر
قدمت: سدهی چهاردهم میلادی
منطقهی جغرافیایی: ایران
محل نگهداری: موزهی متروپولیتن
image
بودی تـــــــو تو بغلم
گردنت بود رو لبم