انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
ایران
  
صفحه  صفحه 16 از 36:  « پیشین  1  ...  15  16  17  ...  35  36  پسین »

سلسله هخامنشی


مرد

 
ساسانيان

نبرد با ماساگت ها و مرگ

ﻧﻮﺷﺘﺎﺭ ﺍﺻﻠﯽ : ﻣﺮﮒ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﺑﺰﺭﮒ
ﺍﺣﺘﻤﺎﻻً ﮐﻮﺭﻭﺵ ﻣﻘﺪﻣﺎﺕ ﺍﻣﺮ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﺗﺴﺨﯿﺮ ﻣﺼﺮ
ﻓﺮﺍﻫﻢ ﮐﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺍﻗﺪﺍﻣﺎﺕ ﻭﯼ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﺑﺎﻋﺚ
ﺷﺪ ﺩﺭ ﺳﺎﻝﻫﺎﯼ ﺑﻌﺪ، ﺍﯾﺮﺍﻧﯿﺎﻥ ﻣﺼﺮ ﺭﺍ ﺗﺴﺨﯿﺮ ﮐﻨﻨﺪ
] ۸۱ [ ﻭﻟﯽ ﺍﺑﺘﺪﺍ ﺗﺼﻤﯿﻢ ﮔﺮﻓﺖ ﻣﺮﺯﻫﺎﯼ ﺷﻤﺎﻝ
ﺷﺮﻗﯽ ﺍﻣﭙﺮﺍﺗﻮﺭﯼﺍﺵ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺗﺎﺧﺖ ﻭ ﺗﺎﺯ ﺍﻗﻮﺍﻡ
ﭼﺎﺩﺭﻧﺸﯿﻦ ﻣﺎﺳﺎﮔﺖﻫﺎ ﺩﺭ ﺍﻣﺎﻥ ﺑﺪﺍﺭﺩ . ﺍﯾﻦ ﺗﺎﺧﺖ ﻭ
ﺗﺎﺯﻫﺎ ﺯﯾﺎﻥﻫﺎ ﻭ ﺻﺪﻣﺎﺕ ﭼﺸﻤﮕﯿﺮﯼ ﺑﺮ ﺍﯾﺮﺍﻧﯿﺎﻥ
ﺷﻬﺮﻧﺸﯿﻨﯽ ﮐﻪ ﺁﻣﯿﺨﺘﻪ ﺍﻣﭙﺮﺍﺗﻮﺭﯼ ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﯽ
ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻭﺍﺭﺩ ﮐﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩ .

ﻫﺮﻭﺩﻭﺕ ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ ﮐﻪ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﺑﺎ ﺣﯿﻠﻪ ﺑﻪ ﯾﮑﯽ
ﺍﺯ ﺍﺭﺩﻭﮔﺎﻩﻫﺎﯼ ﻣﺎﺳﺎﮔﺖ ﺣﻤﻠﻪﻭﺭ ﺷﺪ ﻭ ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ
ﺳﺎﮐﻨﺎﻥ ﺁﻧﺠﺎ ﺭﺍ ﮐﺸﺖ . ﻭﻟﯽ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺟﺮﯾﺎﻥ،
ﻗﺴﻤﺖ ﺍﻋﻈﻢ ﻧﯿﺮﻭﻫﺎﯼ ﻣﺎﺳﺎﮔﺖ ﺗﺤﺖ
ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﻫﯽ ﻣﻠﮑﻪ ﺗﻬﻢﺭﯾﯿﺶ، ﺷﮑﺴﺖ ﺳﻨﮕﯿﻨﯽ ﺑﺮ
ﺍﯾﺮﺍﻧﯿﺎﻥ ﻭﺍﺭﺩ ﺁﻭﺭﺩﻧﺪ ﻭ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﮐﺸﺘﻪ ﺷﺪ. ﻣﻠﮑﻪ
ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺩﺍﺩ ﺗﺎ ﺳﺮ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﺭﺍ ﺑﺮﯾﺪﻩ ﻭ ﺩﺭ ﯾﮏ ﭘﻮﺳﺖ
ﺧﯿﮏ ﮐﻪ ﭘﺮ ﺍﺯ ﺧﻮﻥ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﻮﺩ ﺑﯿﻨﺪﺍﺯﻧﺪ ﻭ ﺧﻄﺎﺏ ﺑﻪ
ﺳﺮ ﺑﺮﯾﺪﻩٔ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﮔﻔﺖ » :ﺗﻮ ﻓﺮﺯﻧﺪ ﻣﺮﺍ ﮐﺸﺘﯽ ﻭ
ﺍﮐﻨﻮﻥ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺧﻮﻥ ﺍﻧﺴﺎﻧﯽ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﯽﺩﻫﻢ ﺗﺎ
ﻋﻄﺶ ﺧﻮﻥ ﺁﺷﺎﻣﯽﺍﺕ ﺭﺍ ﺗﺴﮑﯿﻦ ﺩﻫﯽ «.

ﻫﺮﻭﺩﻭﺕ ﻣﯽﻧﻮﯾﺴﺪ ﺍﯾﻦ ﻧﺒﺮﺩ، ﺧﻮﻧﯿﻦﺗﺮﯾﻦ ﺟﻨﮕﯽ
ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﺗﻮﺳﻂ »ﺑﺮﺑﺮﻫﺎ« ﺻﻮﺭﺕ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺑﻮﺩ . ] ۸۳ [
ﺍﻟﺒﺘﻪ ﻫﺮﺩﻭﺕ ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ ﮐﻪ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩٔ ﻣﺮﮒ ﮐﻮﺭﻭﺵ
ﺣﮑﺎﯾﺎﺕ ﺯﯾﺎﺩﯼ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺭﻭﺍﯾﺘﯽ ﮐﻪ ﻣﻦ ﺫﮐﺮ
ﮐﺮﺩﻡ ﺑﻪ ﺣﻘﯿﻘﺖ ﻧﺰﺩﯾﮏﺗﺮ ﺍﺳﺖ. ﺩﺭ ﻧﺘﯿﺠﻪ ﻣﻌﻠﻮﻡ
ﻣﯽﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﺧﻮﺩ ﻫﺮﻭﺩﻭﺕ ﻫﻢ ﺍﺯ ﺻﺤﺖ ﺍﯾﻦ
ﺭﻭﺍﯾﺖ ﻣﻄﻤﺌﻦ ﻧﺒﻮﺩﻩﺍﺳﺖ. ] ۸۴[ ﺑﻨﺎﺑﺮ ﮔﺰﺍﺭﺵ
ﻣﻮﺭﺧﯿﻦ ﯾﻮﻧﺎﻧﯽ، ﮐﻮﺭﻭﺵ ﺩﺭ ﺟﻨﮓ ﺑﺎ ﻣﺎﺳﺎﮔﺖﻫﺎ
۲۰۰ ﻫﺰﺍﺭ ﻣﺮﺩ ﺟﻨﮕﯽ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﺩﺍﺩ ﮐﻪ ﺍﻏﺮﺍﻕ
ﺁﺷﮑﺎﺭﯼ ﺍﺳﺖ .
     
  
مرد

 
ساسانيان

ﺍﺯ ﻧﮕﺎﻩ ﺩﺍﻧﺪﺍﻣﺎﯾﻒ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥﻫﺎﯼ ﺭﻭﺍﯾﺖ ﺷﺪﻩ
ﺗﻮﺳﻂ ﻣﻮﺭﺧﯿﻦ ﯾﻮﻧﺎﻧﯽ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺍﺯ ﺁﻧﮑﻪ ﺷﺮﺡ ﯾﮏ
ﺭﻭﯾﺪﺍﺩ ﻭﺍﻗﻌﯽ ﺑﺎﺷﻨﺪ، ﺭﻧﮓ ﻭ ﺑﻮﯼ ﯾﮏ ﺭﻣﺎﻥ ﺭﺍ
ﺩﺍﺭﻧﺪ . ] ۸۸ [ ﺍﮔﺮﭼﻪ ﺣﻘﯿﻘﺖ ﺩﻗﯿﻖ ﻣﺮﮒ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﺭﺍ
ﻧﻤﯽﺩﺍﻧﯿﻢ، ﺍﻣﺎ ﻣﺸﺨﺺ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﻭ ﺩﺭ ﭘﺎﺳﺎﺭﮔﺎﺭﺩ
ﺩﻓﻦ ﺷﺪﻩﺍﺳﺖ. ﺍﯾﻦ ﺣﻘﯿﻘﺖ ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ
ﮔﻔﺘﻪﻫﺎﯼ ﻫﺮﻭﺩﻭﺕ ﺭﺍ ﺩﺭﻭﻍ ﺟﻠﻮﻩ ﺩﻫﺪ ﺍﻣﺎ
ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ ﺟﻨﺎﺯﻩٔ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﺍﺯ ﺩﺷﻤﻦ ﭘﺲ ﮔﺮﻓﺘﻪ
ﺷﺪﻩ ﻭ ﺑﻪ ﭘﺎﯾﺘﺨﺖ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ .] ۸۹ [ ﺭﯾﭽﺎﺭﺩ
ﻓﺮﺍﯼ ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ ﺍﺣﺘﻤﺎﻻً ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﻫﺮﻭﺩﻭﺕ
ﺳﺎﺧﺘﮕﯽ ﺍﺳﺖ، ﺍﻣﺎ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺁﺳﯿﺎﯼ ﻣﯿﺎﻧﻪ ﺗﻮﺳﻂ
ﮐﻮﺭﻭﺵ ﺻﺤﯿﺢ ﺍﺳﺖ ﺯﯾﺮﺍ ﺩﻭﺭﺗﺮﯾﻦ ﺷﻬﺮﯼ ﮐﻪ ﺩﺭ
ﺳﻐﺪ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ، ﺳﺎﯾﺮﺱﭼَﺘﺎ ) ﺳﺎﯾﺮﻭﭘﻮﻟﯿﺲ ( ﻧﺎﻡ
ﺩﺍﺭﺩ ﮐﻪ ﮔﺴﺘﺮﺩﮔﯽ ﻓﺘﻮﺣﺎﺕ ﺷﺮﻗﯽ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺛﺎﺑﺖ
ﻣﯽﮐﻨﺪ .]۹۰ [ ﮐﺘﺰﯾﺎﺱ ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ ﮐﻪ ﮐﻤﺒﻮﺟﯿﻪ
ﺑﺎﮔﺎﭘﺎﺗﺲ – ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺩﺭﺑﺎﺭﯾﺎﻥ – ﺭﺍ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺟﺴﺪ
ﮐﻮﺭﻭﺵ ﺑﻪ ﻣﺮﺍﺳﻢ ﺩﻓﻦ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻩﺍﺳﺖ. ] ۹۱ ][ ۹۲ [
ﺍﻧﺘﻘﺎﻝ ﺟﺴﺪ ﮐﻮﺭﻭﺵ، ﯾﮑﯽ ﺩﯾﮕﺮ ﺍﺯ ﻧﺸﺎﻧﻪﻫﺎﯼ
ﻧﺎﺩﺭﺳﺖ ﺑﻮﺩﻥ ﺟﻨﮓ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﺑﺎ ﻣﺎﺳﺎﮔﺖﻫﺎﺳﺖ؛
ﺯﯾﺮﺍ ﺍﮔﺮ ﻣﻠﮑﻪ ﺗﻬﻢﺭﯾﯿﺶ، ﮐﻮﺭﻭﺵ ﺭﺍ ﮐﺸﺘﻪ ﻭ ﺳﺮ
ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺮﺩﻩ ﺑﺎﺷﺪ، ﭼﮕﻮﻧﻪ ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﯿﺎﻥ ﺗﻮﺍﻧﺴﺘﻪﺍﻧﺪ
ﺑﺎ ﺳﭙﺎﻫﯽ ﺷﮑﺴﺖﺧﻮﺭﺩﻩ ﺟﺴﺪ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﭘﺲ
ﺑﮕﯿﺮﻧﺪ ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﺭﻭﻥ ﻗﺴﻤﺖﻫﺎﯼ ﺩﺍﺧﻠﯽ ﺍﯾﺮﺍﻥ
ﻭﺍﺭﺩ ﮐﻨﻨﺪ؟

ﺩﺭ ﺩﻭﺍﺯﺩﻫﻢ ﺍﻭﺕ ۵۳۰ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﻣﯿﻼﺩ، ﺯﻧﯽ ﺑﺎﺑﻠﯽ
ﺑﻪ ﻧﺎﻡ » ﺑﻮﺭﺳﯿﭙﻪ« ﺯﻣﯿﻨﯽ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻧﺰﺩﯾﮑﯽ ﺩﺭﻭﺍﺯﻩٔ
ﺳﻨﮓﺑﺮﺍﻕ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺧﻮﯾﺸﺎﻭﻧﺪﺍﻧﺶ ﮐﺮﺩ .
ﺗﺎﺭﯾﺦ ﺍﯾﻦ ﻟﻮﺡ ﮔﻠﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺧﻂ ﻣﯿﺨﯽ ﺍﮐﺪﯼ
ﻧﻮﺷﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ، » ﻧﻬﻤﯿﻦ ﺳﺎﻝ ﮐﻮﺭﺵ، ﺷﺎﻩ
ﮐﺸﻮﺭﻫﺎ« ﺭﺍ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﯽﺩﺍﺩ . ﺩﺭ ﺳﯽ ﻭ ﯾﮑﻢ
ﻫﻤﯿﻦ ﺳﺎﻝ ﺩﺭ ﭘﺎﯾﺘﺨﺖ ﺑﺎﺑﻞ، ﻣﺮﺩﯼ ﺑﺎﺑﻠﯽ ﺍﻻﻏﺶ
ﺭﺍ ﻓﺮﻭﺧﺖ . ﺗﺎﺭﯾﺦ ﺍﯾﻦ ﻟﻮﺡ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ » ﺳﺎﻝ ﺁﻏﺎﺯ
ﻓﺮﻣﺎﻧﺮﻭﺍﯾﯽ ﮐﻤﺒﻮﺟﯿﻪ، ﺷﺎﻩ ﮐﺸﻮﺭﻫﺎ«ﺳﺖ . ﺍﯾﻦ
ﺩﻭ ﺳﻨﺪ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻇﺎﻫﺮ ﺍﻫﻤﯿﺖ ﭼﻨﺪﺍﻧﯽ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ، ﺩﺭ
ﻭﺍﻗﻊ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﯽﺩﻫﻨﺪ ﮐﻪ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﺩﺭ ﻓﺎﺻﻠﻪٔ ﺑﯿﻦ
۱۲ ﺗﺎ ۳۱ ﺍﻭﺕ ﺳﺎﻝ ۵۳۰ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﻣﯿﻼﺩ
ﺩﺭﮔﺬﺷﺘﻪﺍﺳﺖ ﻭ ﯾﺎ ﺣﺪﺍﻗﻞ، ﺧﺒﺮ ﺩﺭﮔﺬﺷﺖ ﻭﯼ ﻭ ﺑﺮ
ﺗﺨﺖﻧﺸﯿﻨﯽ ﮐﻤﺒﻮﺟﯿﻪ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺗﺎﺭﯾﺦ ﺑﻪ ﺑﺎﺑﻞ
ﺭﺳﯿﺪﻩﺍﺳﺖ. ] ۹۴ [ ﻭﻟﯽ ﺍﺧﯿﺮﺍً ﺳﻨﺪﯼ ﺍﺯ ﮐﯿﺶ ﺩﺭ
ﺑﺎﺑﻞ ﻣﻨﺘﺸﺮ ﺷﺪﻩ ﮐﻪ ﻣﻮﺭﺥ ﻧﻮﺯﺩﻫﻢ ﻣﺎﻩ
ﺍﺭﺷﺴﻤﻨﻪ ﺍﻟﮕﻮ :ﺍﻧﮕﻠﯿﺲ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ﻧﻬﻢ ﺳﻠﻄﻨﺘﯽ
ﮐﻮﺭﻭﺵ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺑﺎ ۴ ﺩﺳﺎﻣﺒﺮ ۵۳۰ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ
ﻣﯿﻼﺩ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ. ﺍﺯ ﺍﯾﻨﺮﻭ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﯽﺭﺳﺪ ﺟﻨﮓ ﺑﺎ
ﻣﺎﺳﺎﮔﺖ ﻫﺎ ﺩﺭ ﺍﻭﺍﺧﺮ ) ﺩﻭﺭ ( ﺳﺎﻝ ۵۳۰ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ
ﻣﯿﻼﺩ ﺭﺥ ﺩﺍﺩﻩ ﺑﺎﺷﺪ .
     
  
مرد

 
ساسانيان


upload pics

ﻋﮑﺲ ﭘﺎﺳﺎﺭﮔﺎﺩ ﺑﺮ ﭘﺸﺖ ﺍﺳﮑﻨﺎﺱ ۵۰ ﺭﯾﺎﻟﯽ ﺷﺎﻫﻨﺸﺎﻫﯽ ﭘﻬﻠﻮﯼ، ﺑﯿﻦ ﺳﺎﻝﻫﺎﯼ ۱۹۷۴ ﻭ ۱۹۷۹ ﻣﯿﻼﺩﯼ
     
  
مرد

 
ساسانيان

شخصيت کوروش

ﮐﻮﺭﻭﺵ ﺩﺭ ﻧﺰﺩ ﺑﺎﺑﻠﯿﺎﻥ، ﺑﺮﮔﺰﯾﺪﻩٔ ﻣﺮﺩﻭﮎ، ﺩﺭ ﻧﺰﺩ
ﯾﻬﻮﺩﯾﺎﻥ، ﻣﺴﺢﺷﺪﻩٔ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺑﻪﻧﻈﺮ
ﻧﻤﯽﺭﺳﺪ ﮐﻪ ﻣﺎﺩﻫﺎ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺳﺮﻭﺭﯼ ﺑﯿﮕﺎﻧﻪ ﻓﺮﺽ
ﮐﺮﺩﻩﺑﺎﺷﻨﺪ . ﻫﺮﻭﺩﻭﺕ ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ ﮐﻪ ﭘﺎﺭﺳﯿﺎﻥ ﺍﺯ ﺍﻭ
ﭼﻮﻧﺎﻥ ﯾﮏ ﭘﺪﺭ ﺳﺨﻦ ﻣﯽﮔﻔﺘﻨﺪ، ﺯﯾﺮﺍ ﻭﯼ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ
ﺑﻮﺩ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﯾﺮﺍﻧﯿﺎﻥ ﻧﯿﮑﻮ ﺑﻮﺩ، ﮐﻮﺗﺎﻫﯽ
ﻧﻤﯽﮐﺮﺩ؛ ﺩﺭ ﻋﯿﻦ ﺣﺎﻝ ﻫﺮﻭﺩﻭﺕ ﻭﯼ ﺭﺍ ﻣﺮﺩﯼ
ﺯﻭﺩﺧﺸﻢ ﻣﯽﺩﺍﻧﺪ . ] ۹۶ [ ﺩﺍﻧﺪﺍﻣﺎﯾﻒ ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ
»ﮐﻮﺭﻭﺵ ﻣﺤﺒﻮﺑﺘﺮﯾﻦ ﺷﺎﻩ ﭘﺎﺭﺱ ﻭ ﺑﻨﯿﺎﻧﮕﺬﺍﺭ ﯾﮏ
ﺍﻣﭙﺮﺍﺗﻮﺭﯼ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺑﻮﺩ .«] ۹۷ [» ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﯽﺭﺳﺪ
ﮐﻮﺭﻭﺵ ﺑﻪ ﺳﻨﺖ ﻭ ﺍﺩﯾﺎﻥ ﺳﺮﺯﻣﯿﻦﻫﺎﯼ ﻓﺘﺢ ﺷﺪﻩ
ﺍﺣﺘﺮﺍﻡ ﻣﯽﮔﺬﺍﺷﺖ . ﭘﺎﺭﺳﯽﻫﺎ ﺍﻭ ﺭﺍ ﭘﺪﺭ، ﺭﻭﺣﺎﻧﯿﺎﻥ
ﺑﺎﺑﻞ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺮﮔﺰﯾﺪﻩ ﻣﺮﺩﻭﮎ، ﯾﻬﻮﺩﯼﻫﺎ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻣﺴﯿﺢ
ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺯ ﺟﺎﻧﺐ ﯾﻬﻮﻩ ﻭ ﯾﻮﻧﺎﻧﯿﺎﻥ ﺍﻭ ﺭﺍ
ﻓﺎﺗﺤﯽ ﺑﺰﺭﮒ ﻭ ﺳﯿﺎﺳﺘﻤﺪﺍﺭﯼ ﺑﺎﻫﻮﺵ
ﻣﯽﺩﺍﻧﺴﺘﻨﺪ . ﮔﺰﻧﻔﻮﻥ ﺩﺭ ﮐﻮﺭﺵﻧﺎﻣﻪ ﺍﻭ ﺭﺍ
ﺣﮑﻤﺮﺍﻧﯽ ﺁﺭﻣﺎﻧﯽ ﻭ ﺍﯾﺪﻩﺁﻝ ﺗﻮﺻﯿﻒ ﻣﯽﮐﻨﺪ .«

ﻭﺍﻟﺘﺮ ﻫﯿﻨﺘﺲ، ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ » : ﮐﻮﺭﻭﺵ ﺳﻪ ﺍﻣﭙﺮﺍﺗﻮﺭﯼ
ﺭﺍ ﺳﺎﻗﻂ ﮐﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩ : ﻣﺎﺩ، ﻟﯿﺪﯾﻪ ﻭ ﺑﺎﺑﻞ . ﺁﯾﻨﺪﮔﺎﻥ
ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﻧﮑﺮﺩﻧﺪ ﮐﻪ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﻫﯿﭻﮐﺪﺍﻡ ﺍﺯ ﺳﻪ
ﻓﺮﻣﺎﻧﺮﻭﺍ، ﻧﻪ ﺁﺳﺘﯿﺎﮒ، ﻧﻪ ﮐﺮﺯﻭﺱ ﻭ ﻧﻪ ﻧﺒﻮﻧﻌﯿﺪ ﺭﺍ
ﻧﮑﺸﺖ، ﺑﻠﮑﻪ ﺑﻪ ﺗﺒﻌﯿﺪ ﺁﻥﻫﺎ ﺑﺴﻨﺪﻩ ﮐﺮﺩ ﻭ ﺣﺘﯽ
ﺑﺮﺍﯼ ﺁﻥﻫﺎ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺷﺎﻫﺎﻧﻪﺍﯼ ﻓﺮﺍﻫﻢ ﺁﻭﺭﺩ . ﺍﯾﻦ
ﺭﻓﺘﺎﺭ ﺩﺭ ﺟﻬﺎﻥ ﺑﺎﺳﺘﺎﻥ ﺑﯽﺳﺎﺑﻘﻪ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺗﺎ ﺯﻣﺎﻥ
ﮐﻮﺭﻭﺵ ﻫﺮﮔﺰ ﺍﺗﻔﺎﻕ ﻧﯿﻔﺘﺎﺩﻩ ﺑﻮﺩ .« ] ۹۹[
ﺍﻭﺭﯾﻞ ﺭﭘﭙﻮﺭﺕ ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ : »ﻓﺘﻮﺣﺎﺕ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﻣﻮﻟﺪ
ﭘﻬﻨﺎﻭﺭﺗﺮﯾﻦ ﺍﻣﭙﺮﺍﺗﻮﺭﯼ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﺗﺎ ﺑﻪ ﺍﻻﻥ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ
ﺷﺪﻩﺍﺳﺖ .«
     
  
مرد

 
ساسانيان

کوروش از ديدگاه يهود

ﮐﻮﺭﻭﺵ ﺟﺎﯾﮕﺎﻩ ﻭﯾﮋﻩﺍﯼ ﺩﺭ ﺗﺎﺭﯾﺦ ﺍﺳﺮﺍﺋﯿﻞ ﺩﺍﺭﺩ، ﺩﺭ
ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻋﻬﺪ ﻋﺘﯿﻖ، ﺑﺎ ﻋﻨﺎﻭﯾﻦ » ﻣﺴﯿﺢ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ « ﻭ
» ﺳﺮﻭﺭ، ﺧﺪﺍﯼ ﺑﻬﺸﺖ« ﺧﻄﺎﺏ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺑﻪ ﺍﻭ
»ﻫﻤﻪٔ ﭘﺎﺩﺷﺎﻫﯽﻫﺎﯼ ﺭﻭﯼ ﺯﻣﯿﻦ« ﺩﺍﺩﻩ
ﺷﺪﻩﺍﺳﺖ . ﺩﺭ ﮐﺘﺎﺏ ﻋﺰﺭﺍ ﻭ ﺍﺷﻌﯿﺎﯼ ﻧﺒﯽ، ﺍﺯ ﻭﯼ
ﭼﻨﯿﻦ ﯾﺎﺩ ﺷﺪﻩﺍﺳﺖ » :ﺍﻭ ﺷﺒﺎﻥ ﻣﻦ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺭﺿﺎﯾﺖ
ﺧﺎﻃﺮ ﻣﺮﺍ ﻓﺮﺍﻫﻢ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﮐﺮﺩ «.]۱۰۱ [ ﻧﺎﻡ ﺍﻭ ﺩﺭ
ﺭﺳﺎﻟﺖ ﺩﯾﺘﺮﻭ ﺍﯾﺴﺎﯾﺎ ﺩﺭ ﮐﺘﺎﺏ ﻋﺰﺭﺍ ﻭ ﺩﺭ ﺍﻧﺘﻬﺎﯼ
ﮐﺘﺎﺏ ﺷﺮﺡ ﻭﻗﺎﯾﻊ ﺗﺎﺭﯾﺨﯽ ۲ ﻭ ﺩﺭ ﮐﺘﺎﺏ ﺩﺍﻧﯿﺎﻝ
) ۱ : ۲۱ ; ۶ :۲۹ ; ۱۰: ۱ ( ﺫﮐﺮ ﺷﺪﻩﺍﺳﺖ . ﺩﺭ ﺍﯾﻦ
ﭘﺎﺭﺍﮔﺮﺍﻑﻫﺎ ﺍﻭ، ﻫﻢ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﻣﻘﺪﺭ
ﺷﺪﻩ ﺗﺎ ﺍﺳﺮﺍﺋﯿﻞ ﺭﺍ ﺣﻔﻆ ﻧﻤﺎﯾﺪ ﻭ ﻋﻤﻠﯿﺎﺕ
ﻣﺸﺨﺼﯽ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻃﺮﻑ ﺧﺪﺍﯼ ﺍﺳﺮﺍﺋﯿﻞ ) ﺩﯾﺘﺮﻭ
ﺍﯾﺴﺎﯾﺎ ( ﺑﺮﺍﯼ ﺁﻥ ﺑﻪ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺭﺳﺎﻧﺪ ﻭ ﻫﻢ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ
ﺷﺨﺼﯽ ﮐﻪ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻭ ﻗﺎﻧﻮﻧﺶ ﭘﺎﯾﻪ ﻭ ﺍﺳﺎﺳﯽ
ﺷﺪ ﺑﺮﺍﯼ ﺑﺮﮔﺸﺖ ﺑﻪ ﺯﺍﯾﻮﻥ ﻭ ﺑﺮﭘﺎﺳﺎﺯﯼ ﻣﻌﺒﺪ ﻭﯾﺮﺍﻥ
ﺷﺪﻩٔ ﻋﺰﺭﺍ، ﻇﺎﻫﺮ ﺷﺪﻩﺍﺳﺖ . ﻇﺎﻫﺮﺍً
ﻣﻮﻓﻘﯿﺖﻫﺎﯼ ﮐﻮﺭﻭﺵ، ﺧﺼﻮﺻﺎً ﺁﻣﺎﺩﻩﺳﺎﺯﯼﻫﺎ ﻭ
ﺍﻗﺪﺍﻣﺎﺗﯽ ﮐﻪ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﯽﺩﺍﺩ ﺟﻨﮓ ﺑﯿﻦ ﺍﻭ ﻭ ﺑﺎﺑﻞ
ﺑﻪ ﺗﺄﺧﯿﺮ ﻣﯽﺍﻓﺘﺎﺩ، ﺩﺭ ﻗﺴﻤﺘﯽ ﺍﺯ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ ﺩﯾﺘﺮﻭ
ﺍﯾﺴﺎﯾﺎ ﺑﺮﺍﯼ ﻧﺒﻮﺕ ﻣﻄﻠﻖ ﺍﻭ ﺩﺭ ﺁﺯﺍﺩﺳﺎﺯﯼ ﻭ
ﺭﺳﺘﮕﺎﺭﯼ ﻗﺮﯾﺐﺍﻟﻮﻗﻮﻉ ﺍﺳﺮﺍﺋﯿﻞ ﻭ ﺗﺨﺮﯾﺐ ﺩﺭ ﺷﺮﻑ
ﻭﻗﻮﻉ ﻭ ﺍﺣﺘﻤﺎﻟﯽ ﺑﺎﺑﻞ ﺑﻮﺩ. ﺍﻣﯿﺪﻫﺎﯼ ﭘﯿﻐﻤﺒﺮ ﺑﻪ
ﻭﺿﻮﺡ ﺩﺭ ﺑﺨﺶ ۴۵ : ۱ - ۱۳ ﺑﯿﺎﻥ ﺷﺪﻩﺍﻧﺪ » . ﺧﺪﺍ ﺭﻭ
ﺑﻪ ﺗﺪﻫﯿﻦ ﺷﺪﻩﺍﺵ ] ﮐﻮﺭﻭﺵ [ ﻧﻤﻮﺩ . ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ
ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺑﻪ ﺍﻭ ﮐﻤﮏ ﻧﻤﻮﺩ ﻭ ﺩﺭ ﺁﯾﻨﺪﻩ ﻧﯿﺰ ﺩﺭ ﺍﺩﺍﻣﻪ
ﻓﻌﺎﻟﯿﺖﻫﺎﯾﺶ ﺑﻪ ﺍﻭ ﮐﻤﮏ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻧﻤﻮﺩ .« » ﻣﻦ
ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺗﻮ ﺧﻮﺍﻫﻢ ﺭﻓﺖ ﻭ ﮐﻮﻩﻫﺎ ﺭﺍ ﺻﺎﻑ
ﻣﯽﮐﻨﻢ، ﺩﺭﻫﺎﯼ ﺑﺮﻧﺰﯼ ﺭﺍ ﺧُﺮﺩ ﺧﻮﺍﻫﻢ ﻧﻤﻮﺩ ﻭ
ﺳﺘﻮﻥﻫﺎﯼ ﺁﻫﻨﯽ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺗﮑﻪﻫﺎﯼ ﺭﯾﺰ ﺧﺮﺩ
ﻣﯽﮐﻨﻢ .« ﮐﻮﺭﻭﺵ ﺑﺮ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﻭﺭﺷﻠﯿﻢ ﺭﺍ
ﺑﺎﺯﺳﺎﺯﯼ ﻧﻤﺎﯾﺪ ﻭ ﺟﺎﻣﻌﻪٔ ﺗﺒﻌﯿﺪﺷﺪﻩ ﺭﺍ ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ
ﺑﺎﺯﮔﺮﺩﺍﻧﺪ . ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯽﮐﻪ ﺍﻭ ﻫﻨﻮﺯ ﺧﺪﺍﯼ ﺍﺳﺮﺍﺋﯿﻞ ﺭﺍ
ﻧﻤﯽﺷﻨﺎﺳﺪ » : ﻣﻦ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺍﺳﻢ ﺻﺪﺍ ﻣﯽﺯﻧﻢ، ﺑﺎ
ﻧﺎﻡ ﻓﺎﻣﯿﻠﯽ ﺻﺪﺍ ﻣﯽﺯﻧﻢ، ﺑﺎ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺗﻮ ﻣﺮﺍ
ﻧﻤﯽﺷﻨﺎﺳﯽ« ﺍﻭ ﺩﺭ ﻧﻬﺎﯾﺖ ﭼﻨﯿﻦ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﮐﺮﺩ، ﺑﻨﺎ
ﺑﺮ ﮐﻤﮏ ﺑﺰﺭﮔﯽ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺩﺭﯾﺎﻓﺖ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻧﻤﻮﺩ . ﺍﯾﻦ
ﻧﺒﻮﺕ ﻫﻤﺎﻧﻄﻮﺭ ﮐﻪ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺍﺗﻔﺎﻕ ﺗﺤﻮﯾﻞ ﺷﺪ،
ﺍﺣﺴﺎﺳﺎﺕ ﻭ ﺍﻣﯿﺪﻫﺎﯼ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺭﺍ ﮐﻪ ﻣﻨﺘﻈﺮ ﺗﺴﺨﯿﺮ
ﺑﺎﺑﻞ ﻭ ﺗﻨﺒﯿﻪ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ، ﻧﻤﺎﯾﺎﻥ ﻣﯽﮐﻨﺪ. ]۱۰۲ [ ﺩﺭ
ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﺷﻬﺮﻫﺎﯼ ﺑﺰﺭﮒ ﺍﺳﺮﺍﺋﯿﻞ ﺑﻪ ﺩﻟﯿﻞ
ﺟﺎﯾﮕﺎﻩ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﺩﺭ ﺗﺎﺭﯾﺦ ﯾﻬﻮﺩﯾﺎﻥ، ﺧﯿﺎﺑﺎﻧﯽ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ
ﺍﻭ ﻧﺎﻣﮕﺬﺍﺭﯼ ﺷﺪﻩﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻧﻤﺎﺩﯼ ﺍﺯ ﺭﺍﺑﻄﻪٔ ﮐﻬﻦ
ﯾﻬﻮﺩﯾﺎﻥ ﻭ ﺍﯾﺮﺍﻧﯿﺎﻥ ﺍﺳﺖ .
     
  
مرد

 
ساسانيان

ﺩﯾﻦ ﮐﻮﺭوش

ﺩﺭ ﺑﺎﺑﻞ ﻭ ﺟﺎﻫﺎﯼ ﺩﯾﮕﺮ، ﻣﺪﺍﺭﮎ ﻓﺮﺍﻭﺍﻧﯽ ﺩﺭ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ
ﺑﺎ ﺗﺴﺎﻣﺢ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﺩﺭ ﺍﻣﻮﺭ ﺩﯾﻨﯽ ﺑﺪﺳﺖ ﺁﻣﺪﻩ ﻭ
ﻫﯿﭻ ﻧﺸﺎﻧﻪﺍﯼ ﺍﺯ ﺗﻌﺼﺐ ﻭﯼ ﺑﻪ ﺩﯾﻦ ﻣﻠﯽﺍﺵ
ﺩﯾﺪﻩ ﻧﺸﺪﻩﺍﺳﺖ . ﺩﺭﺑﺎﺭﻩٔ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﭼﻪ
ﺩﯾﻨﯽ ﺩﺍﺷﺖ، ﺍﺧﺘﻼﻑ ﻧﻈﺮ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺍﺣﺘﻤﺎﻻً
ﮐﻮﺭﻭﺵ ﺧﻮﺩ ﻣﯽﺑﺎﯾﺴﺖ ﭘﺮﺳﺘﻨﺪﻩٔ ﺍﻫﻮﺭﺍﻣﺰﺩﺍ
ﺑﻮﺩﻩﺑﺎﺷﺪ، ﺍﮔﺮﭼﻪ ﺗﻘﺮﯾﺒﺎً ﻫﯿﭻ ﭼﯿﺰﯼ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩٔ
ﺑﺎﻭﺭﻫﺎﯾﺶ ﻧﻤﯽﺩﺍﻧﯿﻢ. ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺑﺎ ﮔﺰﺍﺭﺵ ﮔﺰﻧﻔﻮﻥ،
ﮐﻮﺭﻭﺵ ﺩﺭ ﺑﺎﺭﮔﺎﻫﺶ ﭘﯿﺮﺍﻣﻮﻥ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺩﯾﻨﯽ ﺍﺯ
ﺭﻫﻨﻤﻮﺩﻫﺎﯼ ﻣﻐﺎﻥ ﭘﯿﺮﻭﯼ ﻣﯽﻧﻤﻮﺩ . ﺍﮔﺮﭼﻪ
ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﭘﮋﻭﻫﺸﮕﺮﺍﻥ، ﮐﻮﺭﻭﺵ ﺭﺍ ﺯﺭﺗﺸﺘﯽ
ﻧﻤﯽﺩﺍﻧﻨﺪ، ﻣﺮﯼ ﺑﻮﯾﺲ ﻗﻮﯾﺎً ﺍﺳﺘﺪﻻﻝ ﻣﯽﮐﻨﺪ ﮐﻪ
ﮐﻮﺭﻭﺵ ﺧﻮﺩ ﯾﮏ ﺯﺭﺗﺸﺘﯽ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﭼﻨﺎﻥ ﭘﺎ ﺟﺎﯼ
ﭘﺎﯼ ﻧﯿﺎﮐﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﻣﯽﮔﺬﺍﺭﺩ، ﻧﯿﺎﮐﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺳﺪﻩٔ
ﻫﻔﺘﻢ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﻣﯿﻼﺩ ﻫﻨﻮﺯ ﭘﺎﺩﺷﺎﻫﺎﻥ ﮐﻮﭼﮑﯽ ﺩﺭ
ﺍﻧﺸﺎﻥ ﺑﻮﺩﻧﺪ . ﺍﻭ ﺧﺎﻃﺮﻧﺸﺎﻥ ﻣﯽﺳﺎﺯﺩ ﮐﻪ
ﺁﺗﺸﮑﺪﻩﻫﺎ ﻭ ﻧﯿﺎﯾﺸﮕﺎﻩﻫﺎﯼ ﭘﺎﺳﺎﺭﮔﺎﺩ ﺣﺎﮐﯽ ﺍﺯ
ﻋﻤﻞ ﺑﻪ ﺁﯾﯿﻦﻫﺎﯼ ﺯﺭﺗﺸﺘﯽﺍﺳﺖ ﻭ ﻣﺘﻦﻫﺎﯼ
ﯾﻮﻧﺎﻧﯽ ﻧﯿﺰ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺷﺎﻫﺪ ﺁﻭﺭﺩﻩﺍﻧﺪ ﮐﻪ ﻣﻐﺎﻥ
ﺯﺭﺗﺸﺘﯽ ﺟﺎﯾﮕﺎﻩﻫﺎﯼ ﺍﺭﺯﻧﺪﻩﺍﯼ ﺩﺭ ﺩﺭﺑﺎﺭ ﮐﻮﺭﻭﺵ
ﺩﺍﺷﺘﻪﺍﻧﺪ . ]۱۰۵ [ ﻟﻮﯾﯿﺲ ﮔﺮﯼ ﻋﻘﯿﺪﻩ ﺩﺍﺭﺩ ﮐﻪ
ﮐﻮﺭﻭﺵ ﺩﻗﯿﻘﺎً ﭘﯿﺮﻭ ﺁﺋﯿﻦ ﺍﯾﺮﺍﻧﯿﺎﻥ ﺑﺎﺳﺘﺎﻥ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ
ﮔﺎﺗﺎﻫﺎﯼ ﺯﺭﺗﺸﺖ ﻭ ﺑﺎﺯﻣﺎﻧﺪﻩٔ ﺁﻥ ﺩﺭ ﺍﻭﺳﺘﺎﯼ ﺟﺪﯾﺪ
ﺑﻮﺩ ﻭ ﺧﺪﺍﯾﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﻣﻮﺭﺩ ﺗﮑﺮﯾﻢ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﺑﻮﺩﻧﺪ، ﺑﺎ
ﺍﻫﻮﺭﺍﻣﺰﺩﺍ، ﻣﯿﺘﺮﺍ، ﺁﺫﺭ ﻭ ﺁﻧﺎﻫﯿﺘﺎ، ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻄﺒﯿﻖ
ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﻭﯼ ﻣﻌﺘﻘﺪ ﺍﺳﺖ ﺩﯾﻦ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﺑﻪ ﺁﺋﯿﻦ
ﺍﺭﺍﺋﻪﺷﺪﻩ ﺩﺭ ﺍﻭﺳﺘﺎﯼ ﺟﺪﯾﺪ ﻧﺰﺩﯾﮏ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺩﻟﯿﻠﯽ
ﺑﺮﺍﯼ ﺯﺭﺗﺸﺘﯽ ﺩﺍﻧﺴﺘﻦ ﺍﻭ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺭﺩ .]۱۰۶ [ ﺩﺭ
ﺑﺮﺍﺑﺮ، ﭘﮋﻭﻫﺸﮕﺮﺍﻧﯽ ﻫﻤﭽﻮﻥ ﺟﻮﺭﺝ ﮐﺎﻣﺮﻭﻥ ﻭ
ﻭﺍﻟﺘﺮ ﻫﯿﻨﺘﺲ ﻋﻘﯿﺪﻩ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﮐﻪ ﺯﻣﺎﻥ ﺯﻧﺪﮔﯽ
ﺯﺭﺗﺸﺖ ﻣﺎﺑﯿﻦ ﺳﺎﻝﻫﺎﯼ ۶۶۰ ﺗﺎ ۵۸۲ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﻣﯿﻼﺩ
ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻣﺪﺕ، ﺣﺘﯽ ﺑﺎ ﺯﺭﺗﺸﺖ
ﺩﯾﺪﺍﺭ ﻫﻢ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﻭ ﭘﯿﺮﻭ ﺩﯾﻦ ﺯﺭﺗﺸﺘﯽ ﺑﻮﺩﻩﺍﺳﺖ ﻭ
ﺩﻟﯿﻞ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺘﺪﻻﻝ ﺭﺍ ﺁﺗﺸﺪﺍﻥﻫﺎﯼ ﺳﺎﺧﺘﻪﺷﺪﻩ ﺩﺭ
ﻓﻀﺎﯼ ﺁﺯﺍﺩ ﻭ ﺑﺮﺝ ﻧﮕﻬﺪﺍﺭﯼ ﺁﺗﺶ ﺩﺭ ﭘﺎﺳﺎﺭﮔﺎﺩ
ﻣﯽﺩﺍﻧﻨﺪ . ]۱۰۷[ ﻣﺎﮐﺲ ﻣﺎﻟﻮﺍﻥ ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ ﮐﻪ
ﺗﺎﮐﻨﻮﻥ ﻫﯿﭻ ﻣﺪﺭﮐﯽ ﺑﺪﺳﺖ ﻧﯿﺎﻣﺪﻩ ﮐﻪ ﺑﺮ ﭘﺎﯾﻪٔ ﺁﻥ
ﺑﺘﻮﺍﻥ ﮔﻔﺖ، ﮐﻮﺭﻭﺵ ﺯﺭﺗﺸﺘﯽ ﺑﻮﺩﻩﺍﺳﺖ ﻭﻟﯽ
ﺭﻓﺘﺎﺭ ﺍﻭ ﺑﺎ ﺁﻣﻮﺯﻩﻫﺎﯼ ﺯﺭﺗﺸﺖ ﻭ ﺍﺻﻮﻝ ﺩﯾﻦ ﺍﻭ
ﻧﻘﺎﻁ ﻣﺸﺘﺮﮎ ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺷﺎﯾﺪ ﺍﺯ ﺩﯾﻦ
ﺯﺭﺗﺸﺘﯽ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﭘﺬﯾﺮﻓﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ .
     
  
مرد

 
ساسانيان

ﺍﻫﻮﺭﺍﻣﺰﺩﺍ


ﺍَﻫﻮﺭﺍﻣَﺰﺩﺍ ﻧﺎﻡِ ﺧﺪﺍﯼ ﯾﮑﺘﺎ ﺩﺭ ﻣﺰﺩﯾَﺴﻨﺎ ) ﺁﯾﯿﻦ
ﺯﺭﺩﺷﺘﯽ ( ﺍﺳﺖ . ﺩﯾﮕﺮﮔﻮﯾﺸﻬﺎﯼ ﺍﯾﻦ ﻭﺍﮊﻩٔ ﺩﯾﻨﯽ،
ﺍﻫﻮﺭﻩ ﻣﺰﺩﺍ، ﻫُﺮﻣُﺰﺩ، ﻫُﺮﻣَﺰﺩ، ﻫﻮﺭﻣَﺰﺩ ﻭ ﺍَﻫُﺮﻣَﺰﺩ ﻭ
ﺍﻭﺭﻣﺰﺩ ﻫﺴﺘﻨﺪ .

ﻭﺍﮊﻩﺷﻨﺎﺳﯽ

ﺍﻫﻮﺭﺍﻣﺰﺩﺍ ﻭﺍﮊﻩﺍﯼ ﺗﺮﮐﯿﺒﯽ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﺯ ﺍﻫﻮﺭﺍ ﻭ ﻣﺰﺩﺍ
ﺗﺸﮑﯿﻞ ﺷﺪﻩﺍﺳﺖ. ﺩﺭ ﮔﺎﺗﺎﻫﺎ ﮔﺎﻫﯽ ﺍﻫﻮﺭﺍﻣﺰﺩﺍ
ﺟﺪﺍ ﺍﺯ ﻫﻢ ﺑﮑﺎﺭ ﺭﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ ] ۱ [ . ﻭﺍﮊﻩ ﺍﻫﻮﺭﺍﻣﺰﺩﺍ ﺑﻪ
ﮔﻮﻧﻪﻫﺎﯼ »ﻣﺰﺩﺍ ﺍﻫﻮﺭﺍ « ﯾﺎ »ﻣﺰﺩﺍ« ۱۵۵ ﺑﺎﺭ ﺩﺭ
ﮔﺎﺕﻫﺎ ﺑﺎﺯﮔﻮ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ] ۲ [ . ﻣﺰﺩﺍ ﺩﺭ ﺑﻌﻀﯽ
ﺑﻨﺪﻫﺎﯼ ﮔﺎﺗﺎﻫﺎ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﯽ ﺣﺎﻓﻈﻪ ﻭ ﺑﻪ ﺣﺎﻓﻈﻪ
ﺳﭙﺮﺩﻥ ﻭ ﺑﻪ ﯾﺎﺩ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﺍﺳﺖ . ﺍﯾﻦ ﻭﺍﮊﻩ ﺩﺭ
ﺳﺎﻧﺴﮑﺮﯾﺖ ﻣَﺬِﺱ، ﺑﻪ ﻣﻌﻨﯽ ﺩﺍﻧﺶ ﻭ ﻫﻮﺵ
ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ . ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﯾﻦ ﻭﻗﺘﯽ ﮐﻪ ﻣﺰﺩﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ
ﮐﺎﺭ ﺑﺮﺩﻩ ﺷﺪﻩﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻣﻌﻨﯽ ﻫﻮﺷﯿﺎﺭ ﻭ ﺁﮔﺎﻩ
ﻭ ﺩﺍﻧﺎ ﺑﺮﺩﺍﺷﺖ ﮐﺮﺩﻩﺍﻧﺪ . ﺍﻫﻮﺭﺍ ﻧﯿﺰ ﺍﺯ ﺭﯾﺸﻪ /ah/
ﺑﻪ ﭼﻢ ﻫﺴﺘﯽ ﻭ ﺑﻮﺩﻥ ﺳﺮﭼﺸﻤﻪ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﻭ
ﺍﻫﻮﺭﺍ ﺑﺪﯾﻦ ﺭﻭﯼ ﺑﻪ ﭼﻢ ﻫﺴﺘﯽ ﺑﺨﺶ ﺍﺳﺖ ﭘﺲ
ﺍﻫﻮﺭﺍﻣﺰﺩﺍ ﺭﻭﯼﻫﻤﺮﻓﺘﻪ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﯽِ ﻫﺴﺘﯽ ﺑﺨﺶِ
ﺩﺍﻧﺎ ﺍﺳﺖ . ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻓﺮﺩﻭﺳﯽ ﺑﺰﺭﮒ ﺩﺭ ﺳﺮﺁﻏﺎﺯ ﻭ
ﻧﺨﺴﺘﯿﻦ ﺑﯿﺖ ﺷﺎﻫﻨﺎﻣﻪ ٬ ﺑﺎ ﺗﯿﺰﺑﯿﻨﯽ ﻫﻨﺮﻣﻨﺪﺍﻧﻪ ﻭ
ﻭﯾﮋﻩﺍﯼ ﺍﻫﻮﺭﺍﻣﺰﺩﺍ ﺭﺍ »ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺟﺎﻥ ﻭ ﺧﺮﺩ« ﺗﺮﺟﻤﻪ
ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ .
     
  
مرد

 
ساسانيان

ﻭﯾﮋﮔﯽﻫﺎﯼ ﺍﻫﻮﺭﺍﻣﺰﺩﺍ


ﺍﻫﻮﺭﺍﻣﺰﺩﺍ ﺁﻓﺮﯾﻨﻨﺪﻩ ﺟﻬﺎﻥ ﺍﺳﺖ . ﻣﺰﺩﯾﺴﻨﺎﻥ ﺍﻫﻮﺭﺍ
ﻣﺰﺩﺍ ﺭﺍ ﻣﯽﭘﺮﺳﺘﻨﺪ . ﺍﻫﻮﺭﺍﻣﺰﺩﺍ ﺧﺎﻟﻖ ﻭ ﺩﺍﻭﺭ ﻫﻤﻪٔ
ﭼﯿﺰﻫﺎﯼ ﻣﺎﺩﯼ ﻭ ﻣﻌﻨﻮﯼ ﻭ ﻧﯿﺰ ﺁﻓﺮﯾﻨﻨﺪﻩ ﺭﻭﺷﻨﯽ
ﻭ ﺗﺎﺭﯾﮑﯽ ﻭ ﺑﺮﻗﺮﺍﺭ ﮐﻨﻨﺪﻩ ﻧﻈﻢ ﻫﺴﺘﯽ ) ﺍﺷﺎ (
ﺍﺳﺖ] ۳ [ . ﺍﻭ ﺑﺎ ﺍﻧﺪﯾﺸﯿﺪﻥ ﻫﻤﻪ ﭼﯿﺰ ﺭﺍ ﻫﺴﺘﯽ
ﺑﺨﺸﯿﺪﻩﺍﺳﺖ ﭘﺲ ﺩﺭ ﻭﺍﻗﻊ ﺍﻭ ﺍﺯ ﻋﺪﻡ ﻣﯽﺁﻓﺮﯾﻨﺪ
ﻭ ﺑﺎ ﺧﻮﺩ ﺗﻨﻬﺎﺳﺖ . ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻫﻮﺭﺍ ﻣﺰﺩﺍ ﺩﺭ ﻫﺮﻣﺰﺩ
ﯾﺸﺖ، ﺩﺭ ﺣﺪﻭﺩ ﺷﺼﺖ ﺻﻔﺖِ ﻧﯿﮏ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﻭ
ﺗﻘﺮﯾﺒﺎً ﻫﻤﻪٔ ﭼﯿﺰﻫﺎﯼ ﺧﻮﺏ ﺑﻪ ﻭﯼ ﻣﻨﺘﺴﺐ
ﺷﺪﻩﺍﺳﺖ . ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺍﻭ ﺩﺭ ﻣﺰﺩﯾﺴﻨﺎ ﺩﺍﺭﺍﯼ ﺷﺶ
ﺻﻔﺖِ ﺑﺮﺟﺴﺘﻪ ﺯﯾﺮ ﺍﺳﺖ :

ﺳﭙﻨﺘَﻪ ﻣَﯿﻨﯿﻮ ﯾﻌﻨﯽ ﻣﻘﺪﺱﺗﺮﯾﻦ ﺭﻭﺍﻥ، ﺧﺸﺜﺮﻩ
ﻭﯾﺮﻧﻪ ﺑﮕﻮﯾﺶ ﺍﻣﺮﻭﺯﯼ ﺷﻬﺮﯾﻮﺭ ﯾﻌﻨﯽ ﺷﻬﺮﯾﺎﺭ ﻭ
ﭘﺎﺩﺷﺎﻫﯽ ﮐﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻭ ﺑﺮﮔﺰﯾﺪﻩ ﺷﻮﺩ، ﺳﭙﻨﺘَﻪ
ﺁﺭﻣﯿﺘﯽ ﺍﺳﺖ ﯾﻌﻨﯽ ﭘﺎﺭﺳﺎﯾﯽ ﻣﻘﺪﺱ . ﻫﻮﺭﺗﺎﺕ
ﺑﮕﻮﯾﺶ ﺍﻣﺮﻭﺯﯼ ﺧﻮﺭﺩﺍﺩ ﺑﻤﻌﻨﯽ ﺟﺎﻣﻌﯿﺖ ﻭ
ﺭﺳﺎﯾﯽ ﻭ ﺍﻣﺮﺗﺎﺕ ﺟﺎﻭﺩﺍﻧﮕﯽ ﻭ ﺑﯽ ﻣﺮﮔﯽ ﺍﺳﺖ.
ﺍﻭ ﺍﺷﻪ ﯾﻌﻨﯽ ﺭﺍﺳﺘﯽ ﻭ ﺩﺭﺳﺘﯽ ﻭ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﺍﯾﺰﺩﯼ ﻭ
ﭘﺎﮐﯽ ﺍﺳﺖ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻭﻫﻮﻣَﻨَﻪ ﺍﺳﺖ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﯽ
ﺧﻮﺏ ﻣﻨﺶ. ﺍﯾﻦ ﺻﻔﺎﺕ ﺩﺭ ﻣﺰﺩﯾﺴﻨﺎ ﺑﻪ ﻧﺎﻡِ
ﺍﻣﺸﺎﺳﭙﻨﺪﺍﻥ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ ﻭ ﭘﺎﯾﻪ ﻫﺎﯼ
ﮐﻤﺎﻝ ﺩﺭ ﺩﯾﻦ ﺯﺭﺗﺸﺘﯽ ﺍﺳﺖ ﺑﺮﺍﯼ ﺭﺳﯿﺪﻥ ﺑﻪ
ﺭﻭﺷﻨﺎﯾﯽ ﺑﯽ ﭘﺎﯾﺎﻥ . ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﻫﻔﺖ ﺍﻣﺸﺎﺳﭙﻨﺪﺍﻥ
ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻫﻔﺖ ﺷﻬﺮ ﻋﺸﻖ ﻭ ﻫﻔﺖ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻭ
ﻫﻔﺖ ﺧﻮﺍﻥ ﺍﺳﻔﻨﺪﯾﺎﺭ ﻭ ﻫﻔﺖ ﺧﻮﺍﻥ ﺭﺳﺘﻢ ﻭ
ﻫﻔﺖ ﺳﯿﻦ ﻭ ﻫﻔﺖ ﮐﺸﻮﺭ ﻭ ... ﺑﺮﺩﺍﺷﺖ ﺷﺪﻩ
ﺍﺳﺖ .
     
  
مرد

 
هخامنشيان

ﺫﻭﺍﻟﻘﺮﻧﯿﻦ

ﻧﻮﺷﺘﺎﺭ ﺍﺻﻠﯽ : ﮐﻮﺭﻭﺵ ﺑﺰﺭﮒ ﺩﺭ ﻗﺮﺁﻥ


image

ﻧﻘﺶﺑﺮﺟﺴﺘﻪٔ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﺎﻟﺪﺍﺭ ﺩﺭ ﭘﺎﺳﺎﺭﮔﺎﺩ

ﻧﻘﺶﺑﺮﺟﺴﺘﻪٔ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﺎﻟﺪﺍﺭ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺳﺘﻮﻥﻫﺎﯼ
ﺑﺎﺯﻣﺎﻧﺪﻩ ﺍﺯ ﮐﺎﺥ ﺑﺎﺭﻋﺎﻡ ﺩﺭ ﭘﺎﺳﺎﺭﮔﺎﺩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ
ﺭﻭﺯﮔﺎﺭﯼ ﺭﻭﺑﺮﻭﯼ ﺩﻭ ﺩﺭﮔﺎﻩ ﺗﺎﻻﺭ ﻣﺴﻘﻒ ﺳﺘﻮﻥﺩﺍﺭ
ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ . ]۱۰۹ [ ﺑﺮﺧﯽ ﺍﺯ ﭘﮋﻭﻫﺸﮕﺮﺍﻥ ﺍﯾﻦ
ﻧﻘﺶﺑﺮﺟﺴﺘﻪ ﮐﻪ ﺷﺎﺥﻫﺎﯼ ﻗﻮﭺ ﻭ ﺑﺎﻝﻫﺎﯼ ﻋﻘﺎﺏ
ﺩﺍﺭﺩ ﺭﺍ ﺗﺼﻮﯾﺮ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﻣﯽﺩﺍﻧﻨﺪ . ﺩﺭﺑﺎﺭﻩٔ ﺍﯾﻦ
ﻧﻘﺶ، ﺗﻔﺴﯿﺮﻫﺎﯼ ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺷﺪﻩ ﮐﻪ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ
ﺁﻥﻫﺎ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻧﻘﺶ ﻣﺬﮐﻮﺭ ﺫﻭﺍﻟﻘﺮﻧﯿﻦ ﯾﻌﻨﯽ
»ﺻﺎﺣﺐ ﺩﻭ ﺷﺎﺥ « ﺍﺳﺖ . ﺩﺭﺑﺎﺭﻩٔ ﺷﺨﺼﯿﺖ
ﺫﻭﺍﻟﻘﺮﻧﯿﻦ ﮐﻪ ﺩﺭ ﮐﺘﺎﺏﻫﺎﯼ ﻣﻘﺪﺱ ﯾﻬﻮﺩﯾﺎﻥ،
ﻣﺴﯿﺤﯿﺎﻥ ﻭ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺳﺨﻦ ﺑﻪ ﻣﯿﺎﻥ ﺁﻣﺪﻩ،
ﭼﻨﺪﮔﺎﻧﮕﯽ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺍﯾﻦ ﮐﻪ ﺑﻪﻭﺍﻗﻊ
ﺫﻭﺍﻟﻘﺮﻧﯿﻦ ﭼﻪ ﮐﺴﯽ ﺑﻮﺩﻩ، ﺑﻪﻃﻮﺭ ﻗﻄﻌﯽ
ﻣﺸﺨﺺ ﻧﺸﺪﻩﺍﺳﺖ .

ﺍﺑﻮﺍﻟﮑﻼﻡ ﺁﺯﺍﺩ ﺑﺎ ﺗﻔﺴﯿﺮ ﺁﯾﺎﺕ ۸۲ ﺗﺎ ۹۵ ﺳﻮﺭﻩ
ﮐﻬﻒ ﺩﻻﯾﻠﯽ ﺁﻭﺭﺩﻩﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺫﻭﺍﻟﻘﺮﻧﯿﻦ
ﻣﻮﺻﻮﻑ، ﮐﻮﺭﻭﺵ ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﯽ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ .

     
  ویرایش شده توسط: sinarv1   
مرد

 
ساسانيان

ﻋﻼﻣﻪ ﻃﺒﺎﻃﺒﺎﯾﯽ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩٔ ﺫﻭﺍﻟﻘﺮﻧﯿﻦ ﺩﺍﻧﺴﺘﻦ
ﮐﻮﺭﻭﺵ ﭼﻨﯿﻦ ﻧﻮﺷﺘﻪﺍﺳﺖ ﮐﻪ » ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﺑﻌﻀﯽ ﺍﺯ
ﺟﻮﺍﻧﺒﺶ ﺧﺎﻟﯽ ﺍﺯ ﺍﻋﺘﺮﺍﺿﺎﺗﯽ ﻧﯿﺴﺖ، ﺑﻠﮑﻪ ﺍﺯ ﻫﺮ
ﮔﻔﺘﺎﺭ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺍﻧﻄﺒﺎﻗﺶ ﺑﺎ ﺁﯾﺎﺕ ﻗﺮﺁﻧﯽ ﺭﻭﺷﻦﺗﺮ ﻭ
ﻗﺎﺑﻞ ﻗﺒﻮﻝﺗﺮ ﺍﺳﺖ «. ﺩﺭ ﺗﻔﺴﯿﺮ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺍﺯ ﻧﻈﺮﯾﻪٔ
ﺍﻧﻄﺒﺎﻕ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﺑﺎ ﺫﻭﺍﻟﻘﺮﻧﯿﻦ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻧﻈﺮﯾﻪٔ ﺑﺮﺗﺮ
ﯾﺎﺩ ﺷﺪﻩﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﺮ ﺗﺄﺋﯿﺪ ﺍﯾﻦ ﻧﻈﺮﯾﻪ ﺩﺭ ﺗﻔﺴﯿﺮ ﻣﻦ
ﻫﺪﯼ ﺍﻟﻘﺮﺁﻥ ، ﺗﻔﺴﯿﺮ ﺍﻟﻔﺮﻗﺎﻥ ﻭ ﺗﻔﺴﯿﺮ ﺍﻟﻤﻨﯿﺮ
ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺷﺪﻩﺍﺳﺖ . ﺩﺭ ﺗﻔﺴﯿﺮ ﺍﻟﻤﻨﯿﺮ ﺑﺎ ﻗﺎﻃﻌﯿﺖ،
ﺫﻭﺍﻟﻘﺮﻧﯿﻦ، ﻫﻤﺎﻥ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﺩﺍﻧﺴﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﮐﻪ ﺩﻭ
ﻃﺮﻑ ﺟﻬﺎﻥ ﺭﺍ ﮔﺸﺖ ﻭ ﺍﺣﺘﻤﺎﻻً ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ
ﺷﺠﺎﻋﺘﺶ ﺑﻪ ﺫﻭﺍﻟﻘﺮﻧﯿﻦ ﻣﻠﻘﺐ ﺷﺪ .

ﻋﻠﯿﺮﺿﺎ ﺷﺎﭘﻮﺭ ﺷﻬﺒﺎﺯﯼ ﺍﯾﻦ ﺩﻻﯾﻞ ﺭﺍ ﻧﻤﯽﭘﺬﯾﺮﺩ ﻭ
ﺍﻧﺘﺴﺎﺏ ﺍﯾﻦ ﻧﻘﺶ ﺑﻪ ﺫﻭﺍﻟﻘﺮﻧﯿﻦ ﺭﺍ ﻧﺎﺩﺭﺳﺖ
ﻣﯽﺩﺍﻧﺪ . ﺍﻭ ﻣﻌﺘﻘﺪ ﺍﺳﺖ ﻧﻘﺶﺑﺮﺟﺴﺘﻪٔ ﺍﻧﺴﺎﻥ
ﺑﺎﻟﺪﺍﺭ ﻧﻤﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ﺗﺼﻮﯾﺮ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﺑﺎﺷﺪ، ﺑﺪﻟﯿﻞ ﺁﻧﮑﻪ
ﺩﺭ ﻫﻨﺮ ﺟﻬﺎﻥ ﺑﺎﺳﺘﺎﻥ ﻧﻤﻮﻧﻪﻫﺎ ﻭ ﻫﻤﺎﻧﻨﺪﻫﺎﯾﯽ
ﺩﺍﺭﺩ .
     
  
صفحه  صفحه 16 از 36:  « پیشین  1  ...  15  16  17  ...  35  36  پسین » 
ایران

سلسله هخامنشی

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti Forums is not responsible for the content of external sites

RTA