انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
ایران
  
صفحه  صفحه 11 از 31:  « پیشین  1  ...  10  11  12  ...  30  31  پسین »

Ancient Persia | ایران باستان


مرد

 
تاريخ ايران باستان
ﺩﺭ ﭼﻨﯿﻦ ﺍﻭﺿﺎﻋﯽ ﻣﺰﺩﮎ ] ۲ [ ﭘﺴﺮ ﺑﺎﻣﺪﺍﺩﺍﻥ ﺑﻪ
ﺗﺒﻠﯿﻎ ﻣﺬﻫﺐ ﺧﻮﺩ ﮐﻪ ﮔﻮﯾﻨﺪ ﻣﻮﺳﺴﺶ ﺯﺭﺩﺷﺖ
ﺧﻮﺭﮎ ﺑﺎﺑﻮﻧﺪﺱ ﺑﻮﺩﻩ، ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ . ﻋﻘﺎﯾﺪ ﻣﺰﺩﮎ ﺑﺮ ﺩﻭ
ﮔﺎﻧﮕﯽ ﻣﺎﻧﻮﯼ ﺍﺳﺘﻮﺍﺭ ﺍﺳﺖ :
ﺭﻭﺷﻨﺎﺋﯽ ﺩﺍﻧﺎ ﻭ ﺗﺎﺭﯾﮑﯽ ﻧﺎﺩﺍﻥ، ﺑﻪ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺩﯾﮕﺮ
ﻧﯿﮑﯽ ﺑﺎ ﻋﻘﻞ ﻭ ﺑﺪﯼ ﺟﺎﻫﻞ، ﺍﯾﻦ ﺩﻭ ﻧﯿﺮﻭ ﺑﺎ ﻫﻢ
ﺩﺭ ﻧﺒﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﭼﻮﻥ ﺭﻭﺷﻨﺎﺋﯽ ﺩﺍﻧﺎﺳﺖ ﺳﺮﺍﻧﺠﺎﻡ ﭘﯿﺮﻭﺯ
ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ .
ﺍﺳﺎﺱ ﺗﻌﻠﯿﻤﺎﺕ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻣﺰﺩﮎ ﺩﻭ ﭼﯿﺰ ﺍﺳﺖ :
ﯾﮑﯽ ﺑﺮﺍﺑﺮﯼ ﻭ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺩﺍﺩﮔﺮﯼ .
ﻣﺮﺩﻡ ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺑﻪ ﺳﺮﻋﺖ ﭘﯿﺮﻭ ﻣﺬﻫﺐ ﻣﺰﺩﮎ
ﺷﺪﻧﺪ . ﺟﻨﺒﺶ ﻣﺰﺩﮐﯽ ﺑﺎ ﻗﺘﻞ ﺍﻭ ﻭ ﭘﯿﺮﻭﺍﻧﺶ ﺑﻪ
ﻃﺮﺯ ﻭﺣﺸﯿﺎﻧﻪﺍﯼ ﺳﺮﮐﻮﺏ ﺷﺪ، ﺍﻣﺎ ﺍﻓﮑﺎﺭ ﺍﻭ ﺍﺛﺮ
ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺣﺘﯽ ﺩﺭ ﻗﯿﺎﻡﻫﺎ ﻭ ﺟﻨﺒﺶﻫﺎﯼ ﻣﺮﺩﻡ ﺍﯾﺮﺍﻥ
ﺩﺭ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺍﺳﻼﻡ، ﺑﺎﻗﯽ ﮔﺬﺍﺷﺖ . ﻭ ﺍﻣﺎ ﻣﻘﺪﺍﺭﯼ
ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﯼ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﺣﻘﻮﻗﯽ ﺳﺎﺳﺎﻧﯿﺎﻥ ﻣﺒﻨﺎﯼ ﺍﯾﻦ
ﺳﯿﺴﺘﻢ ﺍﺯ ﮐﺘﺎﺏ ﺍﻭﺳﺘﺎ ﻭ ﺗﻔﺎﺳﯿﺮ ﺍﻥ ﻭ ﺍﺟﻤﺎﻉ
ﻧﯿﮑﺎﻥ ﯾﻌﻨﯽ ﻣﺠﻤﻮﻉ ﻗﺘﺎﻭﯼ ﻋﻠﻤﺎﯼ ﺍﯾﻦ ﺩﯾﻦ ﺑﻮﺩﻩ
ﺍﺳﺖ. ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﺳﺎﺳﺎﻧﯿﺎﻥ ﺩﻭ ﺩﺍﺩﮔﺎﻩ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺷﺖ ؛
ﺩﺍﺩﮔﺎﻩ ﻋﺮﻑ ﻭ ﺩﺍﺩﮔﺎﻩ ﺷﺮﻉ ﻭ ﺩﻭ ﺩﺍﺩﮔﺎﻩ
ﺍﺧﺘﺼﺎﺻﯽ ﻧﯿﺰ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺷﺖ ﺑﻨﺎﻣﻬﺎﯼ ﺩﺍﺩﮔﺎﻩ ﺍﺭﺗﺶ
ﻭ ﺩﺍﺩﮔﺎﻩ ﻋﺸﺎﯾﺮﯼ

     
  
مرد

 
تاريخ ايران باستان
ﺳﻮﻣﺮﯾﺎﻥ ﺍﺯ ﺍﻗﻮﺍﻡ ﺑﺎﺳﺘﺎﻧﯽ ﺳﺎﮐﻦ ﺩﺭ ﺟﻨﻮﺏ
ﺳﺮﺯﻣﯿﻦ ﮐﻨﻮﻧﯽ ﻋﺮﺍﻕ ﯾﻌﻨﯽ ﻣﯿﺎﻧﺮﻭﺩﺍﻥ )ﺳﺮﺯﻣﯿﻦ
ﻣﯿﺎﻥِ ﺩﻭ ﺭﻭﺩ ﺩﺟﻠﻪ ﻭ ﻓﺮﺍﺕ ( ﻭ ﺷﻤﺎﻝ ﺧﻠﯿﺞ ﻓﺎﺭﺱ
ﺑﻮﺩﻧﺪ . ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﺩﺭ ﺷﻬﺮ ﺑﺎﺳﺘﺎﻧﯽ ﺑﺎﺑﻞ
ﺳﮑﻨﯽ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ ﻭ ﺗﻤﺪﻧﯽ ﭘﺮﻣﺎﯾﻪ ﺭﺍ ﭘﯽﺭﯾﺰﯼ
ﻧﻤﻮﺩﻧﺪ .
ﺷﻬﺮﻫﺎﯼ ﺳﻮﻣﺮ / ﺷﻮﻣﺮ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺑﻮﺩ ﺍﺯ » ﺍﻭﺭ«،
»ﺍﻭﺭﻭﮎ «، ﯾﺎ » ﺍﺭﺥ «، » ﻧﯿﺐ ﭘﻮﺭ«، »ﻻﺭﺳﺎ .« ﺩﺭ ﺳﻔﺮ
ﭘﯿﺪﺍﯾﺶ ﺍﯾﻦ ﻧﺎﺣﯿﻪ ﺭﺍ ﺳﺮﺯﻣﯿﻦ »ﺷﻨﻌﺎﺭ« ﻧﺎﻣﯿﺪﻩ
ﺍﻧﺪ . ﺣﮑﻮﻣﺖ ﺁﻥ ﺩﺭ ﺣﺪﻭﺩ ۳۰۰۰ ﻕ . ﻡ . ﺗﺸﮑﯿﻞ
ﮔﺮﺩﯾﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻫﺰﺍﺭﻩ ٔ ﺩﻭﻡ ) ۲۱۱۵ ﻕ . ﻡ (. ﻣﻨﻘﺮﺽ
ﺷﺪ ﻭ ﻗﻠﻤﺮﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺿﻤﯿﻤﻪ ٔ ﺁﺷﻮﺭ ﻭ ﺑﺎﺑﻞ ﮔﺮﺩﯾﺪ .

ﺳﻮﻣﺮﯼﻫﺎ ﻗﻮﻣﯽ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﮐﻪ ﺧﻮﺩ ﺷﺎﺧﻪﺍﯼ ﺟﺪﺍ ﺍﺯ
ﻧﻈﺮ ﻧﮋﺍﺩﯼ ﻭ ﺯﺑﺎﻧﯽ ﺗﺸﮑﯿﻞ ﻣﯽﺩﺍﺩﻧﺪ ﻭ ﺑﺎ ﻫﯿﭻﯾﮏ
ﺍﺯ ﺍﻗﻮﺍﻡ ﺍﻣﺮﻭﺯﯼ ﺧﻮﯾﺸﺎﻭﻧﺪﯼ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ . ﺯﺑﺎﻥ ﺁﻥﻫﺎ
ﻧﯿﺰ ﺗﮏﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ

     
  
مرد

 
تاريخ ايران باستان
ﻭﺭﻭﺩ ﺳﻮﻣﺮﯾﺎﻥ
ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺧﺎﺳﺘﮕﺎﻩ ﺳﻮﻣﺮﯾﺎﻥ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﺁﻣﺪﻥ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺑﻪ
ﻣﯿﺎﻧﺮﻭﺩﺍﻥ ﻫﯿﭻ ﺳﻨﺪ ﻭ ﮔﻮﺍﻩ ﻭ ﺭﺍﻫﻨﻤﺎﯼ ﺗﺎﺭﯾﺨﯽ
ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺭﺩ . ﻭﻟﯽ ﺑﺮ ﭘﺎﯾﻪ ﮐﺎﻭﺵﻫﺎﯼ
ﺑﺎﺳﺘﺎﻥﺷﻨﺎﺳﯽ ﺳﻮﻣﺮﯾﺎﻥ ﺣﺪﻭﺩﺍ ۴۵۰۰ﺳﺎﻝ ﭖ . ﻡ
ﻧﺨﺴﺘﯿﻦ ﺗﻤﺪﻥ ﺩﺭﺧﺸﺎﻥ ﺑﺸﺮﯼ ﺭﺍ ﭘﺎﯾﻪ ﮔﺬﺍﺭﯼ
ﮐﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺩﻭﻟﺖ ﺷﻬﺮﻫﺎﯼ ﺑﺎﺷﮑﻮﻫﯽ ﭼﻮﻥ ﺍﻭﺭ،
ﺍﻭﺭﻭﮎ، ﻧﯿﭙﻮﺭ ، ﮐﯿﺶ، ﻻﮔﺎﺵ، ﺍﺭﯾﺪﻭ ﻭ ﻏﯿﺮﻩ ﺑﻨﺎ
ﻧﻬﺎﺩﻧﺪ، ﻻﺯﻣﻪ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﭼﻨﯿﻦ ﺗﻤﺪﻧﯽ ﺍﯾﻨﺴﺖ ﮐﻪ
ﺳﻮﻣﺮﯾﺎﻥ ﺣﺪﺍﻗﻞ ۵۰۰ ﺳﺎﻝ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺑﻪ ﻭﺟﻮﺩ ﺁﻭﺭﺩﻥ
ﺩﻭﻟﺖ ﺷﻬﺮﻫﺎ، ﺩﺭ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺣﻀﻮﺭﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ
ﯾﻌﻨﯽ ﻣﯽﺗﻮﺍﻥ ﮔﻔﺖ ﺳﻮﻣﺮﯾﺎﻥ ۴۵۰۰ -۵۰۰۰ ﺳﺎﻝ
ﭖ . ﻡ ﺩﺭ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﻣﯿﺎﻧﺮﻭﺩﺍﻥ ﺑﻮﺩﻩﺍﻧﺪ . ﺍﯾﻦ ﺑﺎﻭﺭ ﮐﻪ
ﭼﺮﺍ ﺳﻮﻣﺮﯾﺎﻥ ﺭﺍ ﻧﺨﺴﺘﯿﻦ ﻗﻮﻡ ﺷﮑﻞ ﯾﺎﻓﺘﻪ
ﻣﯽﺧﻮﺍﻧﻨﺪ ﭼﻨﺪ ﻋﻠﺖ ﺩﺍﺭﺩ . ﺍﺑﺘﺪﺍﯾﯽﺗﺮﯾﻦ ﻭ ﺑﺮﺗﺮﯾﻦ
ﺁﺛﺎﺭ ﮐﺸﺎﻭﺭﺯﯼ ﮐﻪ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺁﻧﺎﻥ
ﺍﺳﺖ، ﺍﺑﺰﺍﺭ ﺳﺎﺯﯼ ﻭﺩﺍﻧﺶ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﻓﻠﺰﺍﺕ، ﺧﻂ
ﻭ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﮐﻪ ﻣﻬﻢﺗﺮﯾﻦ ﺍﺧﺘﺮﺍﻉ ﺑﺸﺮﯼ ﺍﺳﺖ ) ﺧﻂ
ﺳﻮﻣﺮﯾﺎﻥ ﻣﯿﺨﯽ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺣﺪﻭﺩ ۴۵۰۰ _۵۰۰۰ ﺳﺎﻝ
ﻗﺪﻣﺖ ﺩﺍﺭﺩ (. ﻭ ﻭﺟﻮﺩ ﺷﻬﺮﻫﺎﯼ ﻣﺴﺘﻘﻞ

     
  
مرد

 
تاريخ ايران باستان
ﺳﻮﻣﺮ )ﺑﻪ ﺍﮐﺪﯼ: ﺷﻮﻣﺮﻭ Šumeru ؛ ﺑﻪ ﺳﻮﻣﺮﯼ :
ﮐﯽﺍِﻥﮔﯿﺮ ) ki-en-ĝir ( ﺗﻘﺮﯾﺒﺎ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﯽ ﺳﺮﺯﻣﯿﻦ
ﺍﺭﺑﺎﺑﺎﻥ ﻣﺘﻤﺪﻥ ﯾﺎ ﺳﺮﺯﻣﯿﻦ ﻣﺎﺩﺭﯼ ( ]۱۰ ][ ۸ [ ﺗﺎ ﭼﻬﺎﺭ
ﻫﺰﺍﺭ ﺳﺎﻝ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﻣﯿﻼﺩ ﺩﺍﺭﺍﯼ ۱۰ ﺩﻭﻟﺖﺷﻬﺮ
ﻣﺴﺘﻘﻞ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﺗﻮﺳﻂ ﮐﺎﻧﺎﻝﻫﺎ ﻭ ﺳﻨﮓ ﭼﯿﻦﻫﺎ ﺍﺯ
ﯾﮑﺪﯾﮕﺮ ﻣﺠﺰﺍ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ . ﻫﺮ ﮐﺪﺍﻡ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ
ﺩﻭﻟﺖﺷﻬﺮﻫﺎ ﮔﺮﺩﺍﮔﺮﺩ ﯾﮏ ﻣﻌﺒﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺧﺪﺍﯼ
ﺧﺎﺹ ﮐﻪ ﻣﺤﺎﻓﻆ ﺷﻬﺮ ﺑﻮﺩ ﻭ ﯾﮏ ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﺍﺭ
ﻣﺬﻫﺒﯽ )ﺍﻧﺴﯽ ( ﯾﺎ ﯾﮏ ﭘﺎﺩﺷﺎﻩ ) ﻟﻮﮔﺎﻝ ( ﮐﻪ
ﺑﺼﻮﺭﺕ ﺗﻨﮕﺎﺗﻨﮕﯽ ﺑﺎ ﻣﻨﺎﺳﮏ ﻣﺬﻫﺒﯽ ﺷﻬﺮ ﮔﺮﻩ
ﺧﻮﺭﺩﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﺗﺸﮑﯿﻞ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ .
ﭘﻨﺞ ﺷﻬﺮ ﺍﻭﻝ
ﺳﻮﻣﺮﯼ :
.1 ﺍﺭﯾﺪﻭ )ﺍﺑﻮ ﺷﻬﺮﺍﯾﻦ (
.2 ﺑﺎﺩ - ﺗﯿﺒﯿﺮﺍ ) ﺍﺣﺘﻤﺎﻻ
ﺍﻟﻤﺪﺍﺋﻦ ﺍﻣﺮﻭﺯﯼ (
.3 ﻻﺭﺳﺎ ) ﺳﻨﮑﺮﻩ (
.4 ﺳﯿﭙﭙﺎﺭﺍ )ﺍﺑﻮ ﺣﺒﺎﺡ (
.5 ﺷﻮﺭﻭﭘﭙﺎﮎ ) ﻓﺮﺍ(
ﺳﺎﯾﺮ ﺷﻬﺮﻫﺎﯼ ﺍﺻﻠﯽ :
ﺷﻬﺮﻫﺎﯼ ﮐﻮﭼﮑﺘﺮ ) ﺍﺯ
ﺟﻨﻮﺏ ﺑﻪ ﺷﻤﺎﻝ
.1 ﮐﻮﺁﺭﺍ ) ﺍﻟﻠﺤﻢ (
.2 ﺯﺍﺑﺎﻻ ) ﺍﯾﺒﺰﯾﺦ (
.3 ﮐﯿﺴﻮﺭﺭﺍ ) ﺍﺑﻮﺣﺘﺎﺏ(
.4 ﻣﺎﺭﺍﺩ ) ﻭﻧﻨﺎﺕ ﺍﺱ
ﺳﺪﻭﻡ(
.5 ﺩﯾﻠﺒﺎﺕ ) ﺍﺩ - ﺩﻭﻟﯿﻢ (
.6 ﺑﻮﺭﺳﯿﭙﺎ ) ﺑﯿﺮﺱ
ﻧﯿﻤﺮﻭﺩ(

     
  
مرد

 
تاريخ ايران باستان
ﺩﺍﻧﺸﻨﺎﻣﻪ ﺑﺮﯾﺘﺎﻧﯿﮑﺎ ﻣﯽﻧﻮﯾﺴﺪ » : ﺯﺑﺎﻥ ﺳﻮﻣﺮﯼ،
ﺯﺑﺎﻧﯽ ﻣﻨﻔﺮﺩ ﻭ ﮐﻬﻦﺗﺮﯾﻦ ﺯﺑﺎﻥ ﻣﮑﺘﻮﺏ ﻣﻮﺟﻮﺩ
ﺍﺳﺖ. ﺍﯾﻦ ﺯﺑﺎﻥ ﺑﺮﺍﯼ ﻧﺨﺴﺘﯿﻦ ﺑﺎﺭ ﺩﺭ ﺣﺪﻭﺩ ۳۱۰۰
ﭖ . ﻡ ﺩﺭ ﺟﻨﻮﺏ ﻣﯿﺎﻧﺮﻭﺩﺍﻥ ﮔﻮﺍﻫﯽ ﮔﺮﺩﯾﺪﻩ ﻭ ﺩﺭ
ﻃﻮﻝ ﻫﺰﺍﺭﻩ ﺳﻮﻡ ﭖ . ﻡ . ﺭﺷﺪ ﻭ ﺗﻮﺳﻌﻪ
ﯾﺎﻓﺘﻪﺍﺳﺖ . ﺩﺭ ﺣﺪﻭﺩ ۲۰۰۰ ﭖ . ﻡ، ﺯﺑﺎﻥ ﺳﻮﻣﺮﯼ ﺑﻪ
ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺯﺑﺎﻧﯽ ﻣﺤﺎﻭﺭﻩﺍﯼ، ﺑﺎ ﺯﺑﺎﻥ ﺳﺎﻣﯽ ﺍﮐﺪﯼ
)ﺁﺷﻮﺭﯼ - ﺑﺎﺑﻠﯽ( ﺟﺎﯼ ﮔﺰﯾﻦ ﺷﺪ ﺍﻣﺎ ﮐﺎﺭﺑﺮﺩ ﮐﺘﺒﯽ
ﺁﻥ ﮐﻤﺎﺑﯿﺶ ﺗﺎ ﭘﺎﯾﺎﻥ ﺣﯿﺎﺕ ﺯﺑﺎﻥ ﺍﮐﺪﯼ، ﺩﺭ ﺣﻮﺍﻟﯽ
ﺁﻏﺎﺯ ﻋﺼﺮ ﻣﺴﯿﺤﯿﺖ، ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺩﺍﺷﺖ . ﺯﺑﺎﻥ ﺳﻮﻣﺮﯼ
ﻫﺮﮔﺰ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﻓﺮﺍﺗﺮ ﺍﺯ ﻣﺮﺯﻫﺎﯼ ﺍﺻﻠﯽ ﺧﻮﺩ ﺩﺭ ﺟﻨﻮﺏ
ﻣﯿﺎﻥ ﺭﻭﺩﺍﻥ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻧﯿﺎﻓﺖ؛ ﺷﻤﺎﺭ ﺍﻧﺪﮎ ﮔﻮﯾﻨﺪﮔﺎﻥ
ﺑﻮﻣﯽ ﺍﯾﻦ ﺯﺑﺎﻥ، ﺗﻨﺎﺳﺒﯽ ﺑﺎ ﺍﻫﻤﯿﺖ ﻋﻈﯿﻢ ﻭ
ﺗﺄﺛﯿﺮﺍﺕ ﺯﺑﺎﻥ ﺳﻮﻣﺮﯼ ﺑﺮ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺗﻤﺪﻥ ﻣﯿﺎﻥ ﺭﻭﺩﺍﻥ
ﻭ ﺗﻤﺪﻥﻫﺎﯼ ﺩﯾﮕﺮ، ﺩﺭ ﻫﻤﻪ ﻣﺮﺍﺣﻞ ﺁﻧﺎﻥ، ﻧﺪﺍﺷﺖ


ﻭﺍﻡﻭﺍﮊﻩﻫﺎﯼ ﺳﻮﻣﺮﯼ ﺩﺭ ﺩﯾﮕﺮ ﺯﺑﺎﻥﻫﺎ
ﺩﯾﭙﯽ : ﻭﺍﮊﻩ ﺳﻮﻣﺮﯼ ﺩﻭﺏ DUB ﮐﻪ ﻣﻌﻨﯽ
ﮐﺘﯿﺒﻪ ﻭ ﺳﻨﮓ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﺭﺍ ﺩﺍﺭﺩ، ﺩﺭ ﺯﺑﺎﻥ ﺍﯾﻼﻣﯽ
) ﺧﻮﺯﯼ ( ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪٔ Tup-pi-me ﺑﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﻣﻌﻨﺎ
ﺩﯾﺪﻩ ﻣﯽﺷﻮﺩ . ﺩﺭ ﺯﺑﺎﻥ ﻓﺎﺭﺳﯽ ﺑﺎﺳﺘﺎﻥ ﻧﯿﺰ ﺑﻪ
ﮔﻮﻧﻪٔ ﺩﯾﭙﯽ ﺩﯾﺪﻩ ﻣﯽﺷﻮﺩ . ﻭ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻣﺸﺘﻘﺎﺕ
ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻧﯽ ﺩﺭﺳﺖ ﺷﺪ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺩﯾﭙﯿﺮ ) ﺩﺑﯿﺮ(،
ﺩﯾﭙﯿﺴﺘﺎﻥ )ﺩﺑﺴﺘﺎﻥ ( ﻭ ﺩﯾﭙﯽﻭﺍﻥ ) ﺩﯾﻮﺍﻥ .( ﺍﻣﺎ ﺍﯾﻦ
ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﻭﺍﮊﻩ ﺍﺯ ﮐﺪﺍﻡ ﺯﺑﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﺷﺎﯾﺪ ﺑﺮﺍﺳﺘﯽ
ﻧﺘﻮﺍﻥ ﻣﺸﺨﺺ ﮐﺮﺩ، ﺯﯾﺮﺍ ﺍﯾﻼﻣﯽﻫﺎ ﻫﻢ ﻫﻤﭙﺎﯼ
ﺳﻮﻣﺮﯾﺎﻥ ﺑﻮﺩﻩﺍﻧﺪ

     
  
مرد

 
تاريخ ايران باستان
ﺑﺎﺳﺘﺎﻥﺷﻨﺎﺳﺎﻥ ﺑﺮﺍﯾﻦ ﺑﺎﻭﺭﻧﺪ ﮐﻪ ﺳﻮﻣﺮﯾﺎﻥ ﺩﺍﺭﺍﯼ
ﺩﯾﻦ ﭘﮕﺎﻧﯽ ﺑﻮﺩﻩﺍﻧﺪ . ﻣﺮﺩﻣﺎﻥ ﺁﻥ ﺍﻋﺼﺎﺭ ﻣﺎﻧﻨﺪ
ﺍﯾﻼﻣﯿﺎﻥ، ﻫﻮﺭﯾﯿﺎﻥ، ﮐﺎﺳﯽﻫﺎ، ﺍﻭﺭﺍﺭﺗﻮﻫﺎ ﻭ ...
ﻫﻤﻪ ﭼﻨﺪﺧﺪﺍﯾﯽ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﻧﺪ. ﺫﮐﺮ ﺍﯾﻦ ﻧﮑﺘﻪ ﻻﺯﻡ
ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﭘﮕﺎﻧﯿﺴﻢ ﺳﻮﻣﺮﯾﺎﻥ ﺑﺎ ﻧﻮﻉ ﭘﮕﺎﻧﯿﺴﻢ
ﺍﮐﺪﯾﺎﻥ ﻭﺁﺷﻮﺭﯾﺎﻥ ﻓﺮﻕ ﺍﺳﺎﺳﯽ ﺩﺍﺷﺘﻪﺍﺳﺖ .
ﻋﻼﻭﻩ ﺑﺮ ﺧﺪﺍﯾﮕﺎﻥ ﻣﺠﺰﺍﯾﯽ ﮐﻪ ﻣﺨﺘﺺ ﻫﺮ ﺷﻬﺮ
ﺳﻮﻣﺮﯼ ﺑﻮﺩﻩﺍﺳﺖ ﺳﻪ ﺭﺏﺍﻟﻨﻮﻉ ﻣﺸﺘﺮﮎ
ﻧﯿﺰﺩﺍﺷﺘﻪﺍﻧﺪ:
۱ - ﺁﻧﻮ – ﻓﺮﻣﺎﻧﺮﻭﺍﯼ ﺁﺳﻤﺎﻧﻬﺎ
۲ - ﺑﺌﻞ – ﺧﺪﺍﯼ ﺯﻣﯿﻦ
۳ - ﺍِﺁ – ﺧﺪﺍﯼ ﺩﺭﻩ ﻋﻤﯿﻖ
ﺧﺪﺍﯾﺎﻥ ﻣﺬﮐﻮﺭ ﺍﻟﻬﻪ ﺭﻭﺡﻫﺎﯼ ﭘﺎﮎ ﻭﻧﺠﯿﺐ ﺑﻮﺩﻧﺪ
ﻭﺳﻮﻣﺮﯾﺎﻥ ﺑﺮﺍﯼ ﺩﺭ ﺍﻣﺎﻥ ﻣﺎﻧﺪﻥ ﺍﺯ ﺍﺭﻭﺍﺡ ﺧﺒﯿﺚ،
ﺩﻋﻔﺮﯾﺖ ﻭ ﺩﯾﻮ ﻗﺮﺑﺎﻧﯽ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﻭ ﻧﺬﺭﻭﻧﯿﺎﺯ
ﻣﯽﮐﺮﺩﻧﺪ . ﺑﻪ ﺑﯿﺎﻥ ﺩﯾﮕﺮ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺑﻪ ﻣﺜﺎﺑﻪ ﺗﻌﻠﯿﻤﺎﺕ
ﭘﺴﯿﻦ ﺩﯾﻦ ﺯﺭﺗﺸﺖ ﺑﻪ ﺩﻭ ﻧﯿﺮﻭﯼ ﺧﯿﺮ ﻭﺷﺮ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩ
ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ، ﺁﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﺭﻭﺡ ﻭ ﻏﻠﺒﻪ ﻧﻬﺎﯾﯽ ﺧﯿﺮ ﺑﺮ ﺷﺮ
ﺍﻋﺘﻘﺎﺩ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﺩﺭ ﺍﻣﺎﻥ ﻣﺎﻧﺪﻥ ﺍﺯ ﺷﺮ،
ﻗﺮﺑﺎﻧﯽ ﻣﯽﮐﺮﺩﻧﺪ. ﺑﻌﻀﯽ ﺍﺯ ﺧﺪﺍﯾﺎﻥ ﺩﺍﺭﺍﯼ
ﻫﻤﺴﺮ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻭ ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﺭﺏ ﺍﻟﻨﻮﻉﻫﺎ ﻧﯿﺰ ﺩﺍﺭﺍﯼ
ﭘﺪﺭﯼ ﺍﺯ ﺟﻨﺲ ﺧﺪﺍ ﺑﻮﺩﻧﺪ.
ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﺳﻮﻣﺮﯾﺎﻥ، ﺧﺪﺍﻭﻧﺪﺍﻥ ﻧﯿﺰ ﭼﻮﻥ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺩﺍﺭﺍﯼ
ﻏﻀﺐ، ﺷﻬﻮﺕ، ﺳﻨﮓ ﺩﻟﯽ، ﻋﺸﻖ، ﻧﻔﺮﺕ ﻭ ﺳﺎﯾﺮ
ﺻﻔﺎﺕ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻭ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺭﻭﺣﺎﻧﯿﺎﻥ ﺯﺭﺗﺸﺘﯽ ﺧﺎﺩﻣﺎﻥ
ﺩﯾﻨﯽ ﺳﻮﻣﺮﯼ ﻧﯿﺰ ﺍﺭﺝ ﻭ ﻗﺮﺏ ﻓﺮﺍﻭﺍﻧﯽ ﺩﺭ
ﺗﻮﺩﻩﻫﺎﯼ ﻣﺮﺩﻡ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ.
ﻣﻠﻮﮎ ﺳﻮﻣﺮﭘﯿﺸﻮﺍﯼ ﺩﯾﻦ ﻫﻢ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻭ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ
ﻗﺎﺋﻢ ﻣﻘﺎﻡ ﻭ ﮐﺎﻫﻦ ﺍﻋﻈﻢ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺷﻬﺮ ﺧﻮﯾﺶ
ﻣﯿﺨﻮﺍﻧﺪﻧﺪ ﻭ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺩﺍﺭﺍﺋﯽ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺻﺮﻑ ﺳﺎﺧﺘﻦ
ﻣﻌﺎﺑﺪ ﻭﯼ ﻣﯿﮑﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺗﺎ ﻣﯿﺘﻮﺍﻧﺴﺘﻨﺪ ﻋﺒﺎﺩﺗﮕﺎﻩ ﺭﺍ
ﺑﺰﺭﮒ ﻭ ﺯﯾﺒﺎ ﻣﯿﺴﺎﺧﺘﻨﺪ . ] ۱ [
ﺳﻮﻣﺮﯾﺎﻥ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺧﺪﺍﯾﺎﻥ ﻧﯿﺰ ﭼﻮﻥ
ﺷﺎﻫﺎﻥ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺗﻮﺍﻡ ﺑﺎ ﺭﻓﺎﻩ ﻭ ﺁﺳﺎﯾﺶ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﺑﻪ
ﺍﯾﻦ ﺩﻟﯿﻞ ﻋﺒﺎﺩﺗﮕﺎﻫﺎﯾﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﺰﯾﻦ ﺑﻪ ﺍﺷﯿﺎﯼ
ﻗﯿﻤﺘﯽ ﻭ ﺟﻮﺍﻫﺮﺍﺕ ﻭ ﻭﺳﺎﯾﻞ ﺯﯾﻨﺘﯽ ﻣﯽﮐﺮﺩﻧﺪ
ﮐﻪ ﺷﺒﺎﻫﺘﯽ ﺗﺎﻡ ﺑﺎ ﺁﺗﺸﮑﺪﻩﻫﺎﯼ ﺯﺭﺗﺸﺘﯽ
ﺩﺍﺷﺘﻪﺍﺳﺖ.
ﺳﻮﻣﺮﯾﺎﻥ ﻣﻌﺘﻘﺪ ﺑﻪ ﺳﺮﺯﻣﯿﻨﯽ ﭘﺎﮎ ﻭ ﻣﻘﺪﺱ ﺑﻪ
ﻧﺎﻡ ﺩﯾﻠﻤﻮﻥ (Dilmun) ﺑﻮﺩﻧﺪ ﮐﻪ ﻣﻈﻬﺮ ﺭﻭﺷﻨﺎﯾﯽ
ﻭ ﭘﺎﮐﯽ ﻭ ﺳﻼﻣﺘﯽ ﺑﻮﺩ . ﺑﺎﻍ ﻣﻘﺪﺱ ﮐﻪ ﺧﺪﺍﯾﺎﻥ
ﺩﺭ ﺁﻥ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﻣﯽﮐﺮﺩﻧﺪ . ﺁﻧﭽﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﺯﻧﺪﻩ ﻣﺎﻧﺪﻥ
ﺍﯾﻦ ﺑﺎﻍ ﻻﺯﻡ ﺑﻮﺩ ﺁﺏ ﺗﺎﺯﻩ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﺍﻭﺗﻮ (Utu) ﺧﺪﺍﯼ
ﺧﻮﺭﺷﯿﺪ ﺑﺎﯾﺪ ﺍﺯ ﺯﻣﯿﻦ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺑﺎﻍ ﻣﻘﺪﺱ ﺑﯿﺎﻭﺭﺩ .

ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺰﺭﮒِ ﺷﻬﺮ ﺭﺍ “ ﭘﺎﺗﺌﺴﯽ ” ﻣﯽﻧﺎﻣﯿﺪﻧﺪ ﻭ
ﺍﻋﺘﻘﺎﺩ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺍﻭ ﺑﻪ ﻧﯿﺎﺑﺖ ﺍﺯ ﺧﺪﺍﯾﺎﻥ ﺑﻪ ﺭﺗﻖ
ﻭﻓﺘﻖ ﺍﻣﻮﺭ ﺷﻬﺮ ﻣﯽﭘﺮﺩﺍﺯﺩ

     
  
مرد

 
تاريخ ايران باستان
ﺍﺩﺑﯿﺎﺕ ﺳﻮﻣﺮﯼ
ﺍﺯ ﻣﯿﺎﻥ ﻫﻤﻪ ﻫﻨﺮﻫﺎ، ﺷﺎﯾﺪ ﻋﺎﻟﯽﺗﺮﯾﻦ ﺩﺳﺘﺎﻭﺭﺩ
ﺳﻮﻣﺮﯾﺎﻥ ﺍﺩﺑﯿﺎﺕ ﺑﻮﺩﻩ ﺑﺎﺷﺪ . ﭘﮋﻭﻫﺸﮕﺮﺍﻥ ﺍﺩﺑﯿﺎﺕ
ﺳﻮﻣﺮﯼ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻫﺸﺖ ﻣﻘﻮﻟﻪ ﺗﻘﺴﯿﻢ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ :
ﺍﺳﺎﻃﯿﺮ، ﺩﺍﺳﺘﺎﻥﻫﺎﯼ ﺣﻤﺎﺳﯽ، ﺳﺮﻭﺩﻩ ﻫﺎ، ﻣﺮﺛﯿﻪ
ﻫﺎ، ﺍﺳﻨﺎﺩ ﺗﺎﺭﯾﺨﯽ، ﺭﺳﺎﻻﺕ، ﺍﺣﮑﺎﻡ )ﺩﺳﺘﻮﺭﺍﺕ
ﺍﺧﻼﻗﯽ ( ﻭ ﺿﺮﺏ ﺍﻟﻤﺜﻞ ﻫﺎ . ﻧﻮﺷﺘﻪﻫﺎﯼ ﺳﻮﻣﺮﯼ
ﺩﺭ ﺳﺮﺍﺳﺮ ﺧﺎﻭﺭ ﻧﺰﺩﯾﮏ ﺑﺎﺳﺘﺎﻥ ﺗﺮﺟﻤﻪ ﻭ ﻧﺴﺨﻪ
ﺑﺮﺩﺍﺭﯼ ﺷﺪﻧﺪ ﻭ ﺑﺮ ﻧﻮﺷﺘﻪﻫﺎﯼ ﻋﺒﺮﯼ ﻭ ﯾﻮﻧﺎﻧﯽ
ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻧﻬﺎﺩﻧﺪ. ﺍﺯ ﻣﯿﺎﻥ ﺍﺳﺎﻃﯿﺮ ﻣﺘﻌﺪﺩ ﺳﻮﻣﺮﯼ، ﺳﻪ
ﺍﺳﻄﻮﺭﻩ ﺑﻪ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥﻫﺎﯼ ﻋﻬﺪ ﻋﺘﯿﻖ ﺷﺒﺎﻫﺖ
ﺩﺍﺭﻧﺪ . ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﻄﻮﺭﻩﻫﺎ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺁﺩﻣﯿﺎﻧﯽ ﺭﺍ
ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ ﮐﻪ ﺍﺯ ﮔﻞ ﺁﻓﺮﯾﺪﻩ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻭ ﺩﺭ
ﺳﺮﺯﻣﯿﻨﯽ ﭘﺮ ﺑﺎﺭ ﻣﻮﺳﻮﻡ ﺑﻪ ﺩﯾﻠﻤﻮﻥ ﻣﯽ ﺯﯾﺴﺘﻪ
ﺍﻧﺪ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻧﻪ ﺑﯿﻤﺎﺭﯼ ﺑﻮﺩ ﻭ ﻧﻪ ﻣﺮﮒ، ﻭﻟﯽ ﺍﺯ ﺁﺏ
ﺷﯿﺮﯾﻦ ﻫﻢ ﺧﺒﺮﯼ ﻧﺒﻮﺩ . ﺍﻧﮑﯽ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻣﯽﺩﻫﺪ ﺁﺏ
ﺷﯿﺮﯾﻦ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺯﻣﯿﻦ، ﭼﻮﻧﺎﻥ ﻧﻬﺮﯼ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺑﺎﻍ ﺑﻬﺸﺖ
ﺟﺎﺭﯼ ﺍﺳﺖ ﺑﯿﺎﻭﺭﻧﺪ . ﺑﺪﯾﻦ ﺳﺎﻥ ﺩﯾﻠﻤﻮﻥ ﺑﺎﻏﯽ
ﻣﻠﮑﻮﺗﯽ ﻣﯽﺷﻮﺩ . ﺍﯾﻦ ﺍﺳﻄﻮﺭﻩ ﺍﺯ ﺯﻧﯽ
ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺍﻧﮑﯽ ﮔﯿﺎﻫﺎﻧﯽ ﭘﯿﺸﮑﺶ
ﻣﯽﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﻧﻔﺮﯾﻦ ﺑﺮﺍﯾﺶ ﻣﯽﺁﻭﺭﻧﺪ ﻭ ﺳﺒﺐ ﺩﺭﺩ
ﺩﻧﺪﻩ ﺍﺵ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ. ﺁﻥ ﮔﺎﻩ ﯾﮏ » ﺑﺎﻧﻮﯼ ﺩﻧﺪﻩ«
ﺑﺮﺍﯼ ﺩﺭﻣﺎﻥ ﺁﻥ ﺧﻠﻖ ﻣﯽﺷﻮﺩ . ﺩﻭ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺩﯾﮕﺮ
ﻃﻮﻓﺎﻥ ﻧﻮﺡ ﻭ ﺻﺒﺮ ﺍﯾﻮﺏ ﻫﺴﺘﻨﺪ

     
  
مرد

 
تاريخ ايران باستان
اوروک

ﭘﯿﺸﯿﻨﻪ
ﺍﻭﺭﻭﮎ ﺩﺭ ۲۵۰ ﮐﯿﻠﻮﻣﺘﺮﯼ ﺟﻨﻮﺏ ﺑﻐﺪﺍﺩ ﺑﺮ ﺭﻭﯼ
ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﻗﺪﯾﻤﯽﺗﺮﯾﻦ ﺷﺎﺧﻪﻫﺎﯼ ﻓﺮﺍﺕ ﺩﺭ ﻋﺮﺍﻕ
ﻭﺍﻗﻊ ﺷﺪﻩﺍﺳﺖ . ﺩﺭ ﮐﺘﺎﺏ ﻣﻘﺪﺱ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ ﺍﺭﭺ
) ﻭﺍﺭﮐﺎ ( ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﺍﻭﻟﯿﻦ ﺷﻬﺮ ﻋﻤﺪﻩ
ﺳﻮﻣﺮ ﺍﺳﺖ . ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺑﺰﺭﮒﺗﺮﯾﻦ ﺯﯾﺴﺘﮕﺎﻩﻫﺎﯼ ﻣﻮﺭﺩ
ﺗﻮﺟﻪ ﺳﻮﻣﺮﯼﻫﺎ ﻭ ﻧﯿﺰ ﺍﺯ ﻣﻬﻢﺗﺮﯾﻦ ﻣﺮﺍﮐﺰ
ﻣﺬﻫﺒﯽ ﺑﯿﻦﺍﻟﻨﻬﺮﯾﻦ ﺑﻪ ﺣﺴﺎﺏ ﻣﯽﺁﯾﺪ . ﺍﯾﻦ ﺷﻬﺮ
ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻣﺴﺘﻤﺮ ﺍﺯ ۵۰۰۰ ﺳﺎﻝ ﻕ . ﻡ ﺗﺎ ۵۰۰ ﺳﺎﻝ
ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺁﺑﺎﺩ ﻭ ﭘﺮ ﺟﻤﻌﯿﺖ ﺑﻮﺩﻩﺍﺳﺖ.
ﺁﻧﭽﻨﺎﻥ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻧﻮﺷﺘﻪﻫﺎﯼ ﺧﻂ ﻣﯿﺨﯽ ﺁﻣﺪﻩ ﮔﯿﻞ
ﮔﻤﺶ، ﭘﺎﺩﺷﺎﻩ ﺍﻭﻟﯿﻦ ﺳﻠﺴﻠﻪ ﺣﺎﮐﻤﺎﻥ ﺍﯾﻦ ﺷﻬﺮ ﻭ
ﺩﻻﻭﺭ ﻣﻌﺮﻭﻑ ﺣﻤﺎﺳﻪﻫﺎﯼ ﺁﻥ، ﮔﺮﺩﺍﮔﺮﺩ ﺍﻭﺭﻭﮎ
ﺩﯾﻮﺍﺭﻫﺎﯾﯽ ﺩﺭ ۴۷۰۰ ﺳﺎﻝ ﭘﯿﺶ ﺳﺎﺧﺘﻪﺍﺳﺖ ﻭ
ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﯾﻨّﺎ ) ﺧﺎﻧﻪ ﺍﻥ ( ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﮔﺮﻭﻫﯽ ﺩﺭ ﺁﻧﺠﺎ
ﭘﺮﺳﺘﺶ ﻣﯽﺷﺪ . ﻭﻗﻒ ﺷﺪﻩ ﺑﺮﺍﯼ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﯾﻨﻨﺎ ﯾﺎ
ﺍﯾﺸﺘﺮ )ﺧﺪﺍﯼ ﻋﺸﻖ، ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﺜﻞ ﻭ ﺟﻨﮓ (، ﮐﻪ ﺑﺎ
ﺍﻟﻬﻪ ﻭﻧﻮﺱ ﺑﺮﺍﺑﺮﯼ ﻣﯽﮐﻨﺪ . ﺍﻭ ﺩﺭ ﯾﻮﻧﺎﻥ ﻭ ﺭﻭﻡ
ﺗﺤﺖ ﻧﺎﻡ ﺁﻓﺮﻭﺩﯾﺖ ﯾﺎ ﻭﻧﻮﺱ ﭘﺮﺳﺘﺶ ﻣﯽﺷﺪ .
ﺍﻭﺭﻭﮎ ﺍﺯ ﺩﻭ ﺟﻬﺖ ﺍﻫﻤﯿﺖ ﺩﺍﺷﺖ : ﻣﺬﻫﺐ ﻭ
ﻋﻠﻢ . ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﺍﺯ ﻃﺮﯾﻖ ﻫﺰﺍﺭﺍﻥ ﻟﻮﺡ ﮔﻠﯽ ﺑﺮﺟﺴﺘﻪ
ﺗﺎﯾﯿﺪ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻧﺨﺴﺘﯿﻦ ﻧﻮﺷﺘﻪﻫﺎ ﺩﺭ ۵۰۰۰
ﺳﺎﻝ ﻗﺒﻞ ﺑﺮ ﻣﯽﮔﺮﺩﺩ .
ﺍﻭﺭﻭﮎ ﺩﺭ ﺩﻭﺭﻩﺍﯼ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻣﺤﻞ ﻇﻬﻮﺭ ﺗﻤﺪﻥ
ﺷﻬﺮﯼ ﺩﺭ ﺑﯿﻦ ﺍﻟﻨﻬﺮﯾﻦ ﻣﺸﻬﻮﺭ ﺑﻮﺩ ﻭ ﻗﺪﻣﺖ ﺁﻥ
ﺑﻪ ﺗﻤﺪﻥﻫﺎﯼ ﮐﺎﻣﻞ ﻋﻬﺪ ﻋﺘﯿﻖ ﻣﯽﺭﺳﯿﺪ . ﺍﯾﻨﺠﺎ
ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺑﺰﺭﮒﺗﺮﯾﻦ ﺯﯾﺴﺖﮔﺎﻩﻫﺎ ﺑﺎ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻥﻫﺎﯼ
ﮔﯿﺮﺍﯼ ﻣﻌﻤﺎﺭﯼ ﻭ ﺍﻭﻟﯿﻦ ﻣﺪﺍﺭﮎ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﺷﺪﻩﺍﺳﺖ.
ﮔﺰﺍﻑ ﻧﯿﺴﺖ ﺍﮔﺮ ﺑﮕﻮﯾﯿﻢ ﺍﻭﺭﻭﮎ ﺍﻭﻟﯿﻦ ﺷﻬﺮ
ﺑﯿﻦﺍﻟﻨﻬﺮﯾﻦ ﻭ ﺟﻬﺎﻥ ﺑﻮﺩﻩﺍﺳﺖ. ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﯽﺭﺳﺪ
ﮐﻪ ﺍﺯ ﺩﻭ ﮐﻠﻮﻧﯽ ﺗﺸﮑﯿﻞ ﺷﺪﻩﺍﺳﺖ . ﮐﻮﻻﺑﺎ ﻭ
ﺍﯾﻨﻨﺎ، ﮐﻪ ﻭﻗﺘﯽ ﺍﻭﺭﻭﮎ ﻓﺮﻡ ﺷﻬﺮ ﮐﻮﭼﮑﯽ ﺑﺎ
ﭘﻮﺷﺶ ۸۰ ﻫﮑﺘﺎﺭ ﮔﺮﻓﺖ، ﺑﺎ ﻫﻢ ﺍﺋﺘﻼﻑ ﮐﺮﺩﻧﺪ. ﺩﺭ
ﺑﺤﺒﻮﺣﻪ ﮔﺴﺘﺮﺵ ﺩﺭ ﻋﻬﺪ ﻋﺘﯿﻖ ﺩﯾﻮﺍﺭﻫﺎﯼ ﺷﻬﺮ
۹٫۵ ﮐﯿﻠﻮﻣﺘﺮ ﺑﻮﺩﻩﺍﻧﺪ . ﮐﻪ ﯾﮏ ﮐﻮﻩ ﭘﺮ ﺣﺠﻢ ۴۵۰
ﻫﮑﺘﺎﺭﯼ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺑﺮ ﻣﯽﮔﺮﻓﺘﻨﺪ . ﻭ ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ
۵۰۰۰۰ ﻧﻔﺮ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺷﻬﺮ ﺳﺎﮐﻦ ﺑﻮﺩﻩ
ﺑﺎﺷﻨﺪ

     
  
مرد

 
تاريخ ايران باستان
ﺩﺭ ﻗﻠﺐ ﺷﻬﺮ ﺩﻭ ﭘﺮﺳﺘﺸﮕﺎﻩ ﮔﺮﻭﻫﯽ ﻭﺍﻗﻊ ﺑﻮﺩ .
ﺟﺎﯾﮕﺎﻩ ﻣﻘﺪﺱ ﺧﺪﺍﯼ ﺁﺳﻤﺎﻧﻬﺎ )ﺁﻧﻮ ( ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﺻﻞ
ﺍﺯ ﻣﺘﻌﻠﻘﺎﺕ ﮐﻮﻻﺏﻫﺎ ﺑﻮﺩ . ﻭ . ﺟﺎﯾﮕﺎﻩ ﻣﻘﺪﺱ
ﺍﻧﻨﺎ، ﮐﻪ ﻭﻗﻒ ﺍﯾﺸﺘﺮ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ . ﮐﻪ ﺩﺍﻧﺸﻮﺭﺍﻥ ﺁﻥ ﺭﺍ
ﺑﺎ ﻧﺎﻡ ﭘﺮﺳﺘﺸﮕﺎﻩ ﺑﻬﻢ ﭘﯿﻮﺳﺘﻪ ﺍﻭﺭﻭﮎ
ﻣﯽﺷﻨﺎﺳﻨﺪ، ﮐﻪ ﺑﻪ ﺍﺭﺗﻔﺎﻉ ۱۶ ﻣﺘﺮ ﻭ ﺭﻭﯼ ﯾﮏ ﭘﺎﯾﻪ
ﻣﺮﺑﻌﯽ ﺩﺭ ﺍﺑﻌﺎﺩ۶۰ ﺩﺭ ۶۰ ﻣﺘﺮ ﺑﺎﻻ ﻣﯽﺭﻭﺩ. ﻫﺮ ﺩﻭ
ﻣﺠﺘﻤﻊ ﭼﻨﺪﯾﻦ ﺳﺎﺯﻩٔ ﻣﺤﻞ ﭘﺮﺳﺘﺶ ﭘﯽ ﺩﺭ ﭘﯽ ﺭﺍ
ﺁﺷﮑﺎﺭ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﻣﻌﺒﺪ ﺳﭙﯿﺪ ﺩﺭ ﺟﺎﯾﮕﺎﻩ
ﻣﻘﺪﺱ ﺁﻧﻮ ﻭ ﻣﻌﺒﺪﯼ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺍﺯ ﺳﻨﮓ ﺁﻫﮏ
ﻭ ﺳﺘﻮﻥ ﺩﺭ ﭘﺮﺳﺘﺸﮕﺎﻩ ﺍﯾﻨّﺎ . ﯾﮏ ﻣﺸﺨﺼﻪ ﻓﺮﻡ
ﺗﺰﺋﯿﻨﺎﺕ ﺁﻥ ﻭﺭﻭﺩ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﻣﺨﺮﻭﻁﻫﺎﯼ ﺭﺳﯽ ﺑﺎ
ﺭﻭﯾﻪﻫﺎﯼ ﻧﻘﺎﺷﯽ ﺷﺪﻩ ﺑﺮ ﺭﻭﯼ ﺩﯾﻮﺍﺭﻫﺎﯼ ﮔﻠﯽ ﻭ
ﮔﭻ ﺍﻧﺪﻭﺩ ﺑﻮﺩ . ﺍﯾﻦ ﺗﮑﻨﯿﮏ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻣﻮﺯﺍﯾﯿﮏﻫﺎﯼ
ﺭﺳﯽ ﻣﺨﺮﻭﻃﯽ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﻣﯽﺷﻮﺩ . ﺩﺭ ﺷﻤﺎﻝ
ﻏﺮﺑﯽ ﭘﺮﺳﺘﺸﮕﺎﻩ ﺍﯾﻨﻨﺎ ﯾﮏ ﺯﯾﮕﻮﺭﺍﺕ ﻭﺍﻗﻊ ﺷﺪﻩ ﮐﻪ
ﺗﻮﺳﻂ ﺍﻭﺭ ﻧﺎﻣﻮ ﺗﺮﺗﯿﺐ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﺪ . ) ﯾﮏ ﺑﺮﺝ
ﭘﺮﺳﺘﺸﮕﺎﻩ ﻗﺪﯾﻤﯽ ﺑﯿﻦ ﺍﻟﻨﻬﺮﯾﻨﯽ ﺷﺎﻣﻞ
ﺍﺳﺘﺮﺍﮐﭽﺮ ﻫﺮﻣﯽ ﺑﻠﻨﺪ ﭘﺎﯾﻪ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺩﻭﺭﻩﻫﺎﯼ
ﻣﺘﻮﺍﻟﯽ ﺑﺎ ﭘﻠﮑﺎﻥﻫﺎﯼ ﺑﯿﺮﻭﻧﯽ ﻭ ﻣﻌﺒﺪﯼ ﺩﺭ ﺑﺎﻻ
ﮐﻪ ﻣﺤﻞ ﺣﮑﻮﻣﺖ ﺭﻭﺣﺎﻧﯽ ﺑﻮﺩ .(
ﺍﺳﻨﺎﺩ ﺑﺪﺳﺖ ﺍﻣﺪﻩ ﺍﺯ ﺣﻔﺎﺭﯼ ﺧﻨﺪﻗﻬﺎﯼ ﻋﻤﯿﻖ
ﭘﺮﺳﺘﺸﮕﺎﻩ ﺍﯾﻨﻨﺎ ﺩﻭﺭﻩﻫﺎﯼ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺷﻬﺮ ﺍﻭﺭﻭﮎ ﺭﺍ
ﻣﺸﺨﺺ ﺗﺮ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ . ﮐﻪ ﻣﻬﻢﺗﺮﯾﻨﺸﺎﻥ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﻭ
ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﻧﻮﺷﺘﻦ ﺑﻮﺩﻩ . ﻧﺨﺴﺘﯿﻦ ﻟﻮﺡﻫﺎﯼ ﺭﺳﯽ ﺩﺭ
ﺩﻭﺭﻩﻫﺎﯼ ﺍﺧﯿﺮ ﺩﺭ ﺍﻭﺭﻭﮎ ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﺷﺪﻧﺪ . ﺁﻧﻬﺎ
ﺑﺮﭼﺴﺐﻫﺎ ﻭ ﻟﯿﺴﺖﻫﺎﯼ ﺳﺎﺩﻩﺍﯼ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﮐﻪ
ﻧﻤﺎﺩﻫﺎﯼ ﻧﻘﺎﺷﯽ - ﺧﻂ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺧﻮﺩ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ .
ﻟﻮﺡﻫﺎﯼ ﮐﺸﻒ ﺷﺪﻩ ﺩﺭ ﺣﻔﺎﺭﯼﻫﺎﯼ ﺑﻌﺪﯼ
ﭘﯿﺸﺮﻓﺖﻫﺎﯼ ﺧﻂ ﻭ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺍﻥ ﺑﻪ ﺧﻂ ﻣﯿﺨﯽ ﺩﺭ
ﺩﻭﺭﻩﻫﺎﯼ ﻓﺮﻣﺎﻧﺮﻭﺍﯾﺎﻥ ﺑﻌﺪﯼ ﺭﺍ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﯽﺩﺍﺩ .
ﺷﻬﺮ ﺩﺭﺳﺮﺍﺳﺮ ﻫﺰﺍﺭﻩ ﺳﻮﻡ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﻣﯿﻼﺩ، ﺍﻫﻤﯿﺖ
ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺣﻔﻆ ﮐﺮﺩ . ﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﺩﻭﺭﻩﻫﺎﯼ ﺑﻌﺪ ﺭﻭ ﺑﻪ
ﺯﻭﺍﻝ ﺭﻓﺖ .
ﺍﻭﺭﻭﮎ ﺩﺭ ﺳﺮﺍﺳﺮ ﻫﺰﺍﺭﻩ ﺩﻭﻡ ﺗﺎ ﺩﻭﺭﻩ ﺳﻠﻄﻨﺖ
ﺍﺷﮑﺎﻧﯿﺎﻥ ﻧﯿﺰ ﻣﺴﮑﻮﻧﯽ ﺑﻮﺩ . ﺍﻣﺎ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻣﺤﻠﯽ
ﮐﻮﭼﮏ . ﺍﻭﺭﻭﮎ ﺑﻪ ﺭﺍﺳﺘﯽ ﻧﻘﺶ ﻣﻬﻤﯽ ﺩﺭ
ﺍﺳﻄﻮﺭﻩﺷﻨﺎﺳﯽ ﺑﯿﻦ ﺍﻟﻨﻬﺮﯾﻦ ﺍﯾﻔﺎ ﮐﺮﺩﻩﺍﺳﺖ

     
  
مرد

 
تاريخ ايران باستان
اور

ﺍﻭﺭ ) ﺍﻭﺭﻭﮎ ( ﻧﺎﻡ ﺷﻬﺮﯼ ﺑﺎﺳﺘﺎﻧﯽ ﺩﺭ ﺟﻨﻮﺏ
ﻣﯿﺎﻧﺮﻭﺩﺍﻥ ﺑﻮﺩ، ﻧﺰﺩﯾﮏ ﺩﻫﺎﻧﻪ ﺩﻭ ﺭﻭﺩ ﺩﺟﻠﻪ ﻭ ﻓﺮﺍﺕ
ﺁﻧﺠﺎ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺳﻮﯼ ﺧﻠﯿﺞ ﻓﺎﺭﺱ ﻣﯽﺭﯾﺰﻧﺪ ﻭ ﭼﺴﺒﯿﺪﻩ
ﺑﻪ ﺍﺭﯾﺪﻭ . ﺍﯾﻦ ﻣﮑﺎﻥ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺷﻬﺮﻫﺎﯼ
ﺗﻤﺪﻥ ﺳﻮﻣﺮ ﻭ ﺍﮐﺪ، ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﺑﺎﺳﺘﺎﻧﯽ ﭘﺮ
ﺍﺑﻬﺖ ﺩﺭ ﻋﺮﺍﻕ ﺑﻪ ﺣﺴﺎﺏ ﻣﯽﺁﯾﺪ . ﺍﯾﻦ ﺷﻬﺮ ﮐﻪ ﺍﺯ
ﺁﻥ ﭼﻨﺪﯾﻦ ﺑﺎﺭ ﺩﺭ ﮐﺘﺎﺏ ﻣﻘﺪﺱ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺯﺍﺩﮔﺎﻩ
ﺣﻀﺮﺕ ﺍﺑﺮﺍﻫﯿﻢ ﻧﺎﻣﺒﺮﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﻣﻬﻢﺗﺮﯾﻦ
ﺷﻬﺮﻫﺎﯼ ﺗﻤﺪﻥ ﺳﻮﻣﺮ ﺩﺭ ﺭﺑﻊ ﺍﻭﻝ ﻫﺰﺍﺭﻩ ﺳﻮﻡ
ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﻣﯿﻼﺩ، ﺍﺯ ﺯﻧﺪﻩﺗﺮﯾﻦ ﻭ ﻓﻌﺎﻟﺘﺮﯾﻦ ﻣﺮﺍﮐﺰ
ﺷﻬﺮﯼ ﺩﺭ ﺟﻨﻮﺏ ﺑﯿﻦ ﺍﻟﻨﻬﺮﯾﻦ ﺩﺭ ﻗﺮﻭﻥِ ﺫﮐﺮ ﺷﺪﻩ
ﺑﻮﺩ. ﺍﻭﺭ ﭘﺎﯾﺘﺨﺖ ﺗﻤﺪﻥ ﺑﺎﺳﺘﺎﻧﯽ ﺳﻮﻣﺮ ﺑﻮﺩ . ﭼﻨﯿﻦ
ﻣﯽﻧﻤﺎﯾﺪ ﮐﻪ ﺍﻭﺭ ﻧﺨﺴﺘﯿﻦ ﺗﻤﺪﻥ ﺑﺸﺮﯼ ﺍﺳﺖ . ﺑﻪ
ﺩﻟﯿﻞ ﭘﺴﺮﻓﺖ ﺩﺭﯾﺎ ﺳﺮﺯﻣﯿﻨﯽ ﮐﻪ ﺍﻣﺮﻭﺯﻩ ﺑﺨﺸﯽ ﺍﺯ
ﻋﺮﺍﻕ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﭘﺪﯾﺪ ﺁﻣﺪ، ﺟﻨﻮﺏ ﺑﺴﺘﺮ
ﺭﺍﺳﺖ ﻓﺮﺍﺕ، ﮐﻪ ﺗﻞﺍﻟﻤﻘﯿﺮ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﻭ
ﻧﺰﺩﯾﮏ ﺷﻬﺮ ﻧﺎﺻﺮﯾﻪ ﺩﺭ ۳۶۵ ﮐﯿﻠﻮﻣﺘﺮﯼ ﺟﻨﻮﺏ
ﺑﻐﺪﺍﺩ .
ﺍﯾﻦ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺍﺯ ﺭﺍﺳﺖ ﺑﻪ ﯾﮏ ﺯﯾﮕﻮﺭﺍﺕ ﻭﯾﺮﺍﻥ ﮐﻪ
ﻫﻨﻮﺯ ﺩﺳﺖﻧﺨﻮﺭﺩﻩ ﺑﻪ ﺟﺎ ﻣﺎﻧﺪﻩ ﻣﺤﺪﻭﺩ ﺍﺳﺖ . ﺍﯾﻦ
ﻧﯿﺎﯾﺸﮕﺎﻩ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﺭﺗﻔﺎﻉ ۲۱ ﻣﺘﺮﯼ ﺑﻨﺎﺷﺪﻩ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻥ
ﻧﻨﺎ ﺧﺪﺍﯼ ﻣﺎﻩ ﺩﺭ ﺍﺳﻄﻮﺭﻩﻫﺎﯼ ﺳﻮﻣﺮﯼ ﺍﺳﺖ
ﺩﺍﺭﺍﯼ ﺩﻭ ﺍﺷﮑﻮﺏ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺁﺟﺮ ﺳﺎﺧﺘﻪ
ﺷﺪﻩﺍﺳﺖ . ﺑﻌﺪﻫﺎ ﺑﺎﺑﻠﯽﻫﺎ ﺍﺯ ﻧﯿﺎﯾﺸﮕﺎﻩ ﻧﻨﺎ ﺑﺮﺍﯼ
ﻧﯿﺎﯾﺶ ﻫﻤﺘﺎﯼ ﺑﺎﺑﻠﯽﺍﺵ )ﺳﯿﻦ ( ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﮐﺮﺩﻧﺪ .
ﺩﺭ ﺍﺷﮑﻮﺏ ﭘﺎﯾﯿﻨﯽ ﺁﺟﺮﻫﺎ ﺑﺎ ﻗﯿﺮ ﺑﻪ ﻫﻢ ﭼﺴﺒﺎﻧﺪﻩ
ﺷﺪﻩﺍﻧﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻃﺒﻘﻪ ﺑﺎﻻ ﺑﺮﺍﯼ ﭼﺴﺒﺎﻧﺪﻧﺸﺎﻥ ﺍﺯ
ﺳﺎﺭﻭﺝ ﺑﻬﺮﻩ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪﻩﺍﺳﺖ. ﺳﻮﻣﺮﯾﺎﻥ ﺑﺪﯾﻦ
ﺷﻬﺮ ﺍﻭﺭﯾﻢ ﻣﯽﮔﻔﺘﻨﺪ

     
  
صفحه  صفحه 11 از 31:  « پیشین  1  ...  10  11  12  ...  30  31  پسین » 
ایران

Ancient Persia | ایران باستان

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti Forums is not responsible for the content of external sites

RTA