انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
ایران
  
صفحه  صفحه 16 از 31:  « پیشین  1  ...  15  16  17  ...  30  31  پسین »

Ancient Persia | ایران باستان


مرد

 
تاريخ ايران باستان
ﺍﺛﺮﺍﺕ ﻣﻬﺮ ﭘﺮﺳﺘﯽ ﺩﺭ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻭ ﺗﻤﺪﻥ
ﻣﻬﺮ ﭘﺮﺳﺘﯽ ﯾﮏ ﺩﯾﻦ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺩﺭ ﻓﺮﻫﻨﮓ
ﻭ ﺗﻤﺪﻥ ﺟﻬﺎﻥ ﻭ ﺍﺩﯾﺎﻥ ﺩﯾﮕﺮ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﮔﺬﺍﺷﺘﻪﺍﺳﺖ .
ﻫﻨﺮ
ﻧﻘﺎﺷﯽﻫﺎ ﻭ ﻣﺠﺴﻤﻪﻫﺎﯼ ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﻣﻬﺮ ﻭﺟﻮﺩ
ﺩﺍﺭﺩ . ﺗﺎ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﻭﺭﻭﺩ ﺁﺭﯾﺎﯾﯽﻫﺎ ﺑﻪ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﮔﻤﺎﻥ
ﻣﯽﺭﻭﺩ ﮐﻪ ﮐﯿﺶ ﻏﺎﻟﺐ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﻣﻬﺮ
ﭘﺮﺳﺘﯽ ﺑﻮﺩﻩ ﺑﺎﺷﺪ . ﻧﻤﻮﻧﻪﻫﺎﯼ
ﺳﻨﺖ ﻣﻬﺮ ﭘﺮﺳﺘﯽ ﺭﺍ ﻣﯽﺗﻮﺍﻥ ﺩﺭ ﺍﺳﻄﻮﺭﻩﻫﺎﯼ
ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﮐﺮﺩ . ﺍﺯ ﺁﻥ ﺟﻤﻠﻪ ﭘﯿﺮﻭﺯﯼ ﺭﺳﺘﻢ ﺑﺮ
ﺍﺳﻔﻨﺪﯾﺎﺭ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺩﯾﻦ ﺑﻬﯽ ) ﺁﯾﯿﻦ ﺯﺭﺗﺸﺖ ( ﻣﻌﺘﻘﺪ
ﺍﺳﺖ. ﺩﺭ ﮔﻮﺭﻫﺎﯼ ﻣﺘﻌﻠﻖ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﺩﻭﺭﻩ ﺭﺳﻢ ﺩﻓﻦ
ﻣﺮﺩﮔﺎﻥ ﺩﺭ ﮐﻮﺯﻩﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺩﺭﺏ ﺁﻥ ﺑﻪ ﺳﻤﺖ
ﺧﻮﺭﺷﯿﺪ ﺍﺳﺖ ﻣﻌﻤﻮﻝ ﺑﻮﺩﻩﺍﺳﺖ . ﻣﯽﺗﻮﺍﻥ ﺗﺪﺍﻭﻡ
ﺍﻧﺪﯾﺸﻪﻫﺎﯼ ﻣﻬﺮﯼ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺩﻭﺭﻩ ﭘﺎﺭﺗﯽ ﻭ ﺗﺎﺛﯿﺮﺍﺕ
ﺁﻧﺮﺍ ﺩﺭ ﮐﯿﺶ ﺩﻭﺭﻩ ﺳﺎﺳﺎﻧﯽ ﭘﯿﮕﯿﺮﯼ ﮐﺮﺩ

     
  
مرد

 
تاريخ ايران باستان
ﭼﻠﯿﭙﺎ
ﻋﻼﻣﺖ ﺻﻠﯿﺐ )ﭼﻠﯿﭙﺎ ( ﺭﺍﺯﻫﺎﯼ ﺯﯾﺎﺩﯼ ﺩﺍﺭﺩ ﺍﯾﻦ
ﻋﻼﻣﺖ ﺍﺯ ﻣﺼﺮ ﻓﺮﻋﻮﻧﯽ ﺗﺎ ﻫﻨﺪ ﺑﺎﺳﺘﺎﻥ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ
ﻭ ﺑﻨﻈﺮ ﻣﯽﺭﺳﺪ ﺍﺯ ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ ﻧﺸﺎﻧﻪﻫﺎﯼ
ﻣﻬﺮﭘﺮﺳﺘﺎﻥ ﺑﺎﺷﺪ ﻗﺪﯾﻤﯽ ﺗﺮﯾﻦ ﻋﻼﻣﺘﻬﺎﯼ ﺻﻠﯿﺐ
ﮐﺸﻒ ﺷﺪﻩ ﺩﺭ ﺣﻮﺯﻩ ﻓﻼﺕ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﮐﺸﻒ ﺷﺪﻩ ﻭ
ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﺁﯾﯿﻦ ﻣﻬﺮ ﭘﺮﺳﺘﯽ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﻨﻈﺮ
ﻣﯽﺭﺳﺪ ﮐﻪ ﺻﻠﯿﺐ + ﺳﺎﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺯ ﺷﮑﻠﻬﺎ ﻭ
ﺗﺼﻮﺭﺍﺗﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺧﻮﺭﺷﯿﺪﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﻣﺎﻧﻨﺪ
ﺩﺍﯾﺮﻩﻫﺎﯾﯽ ﺑﺎ -16 -24 12 ﺷﻌﺎﻉ ﯾﺎ ﭘﺮﺗﻮ ﺑﻨﻈﺮ
ﻣﯽﺭﺳﺪ ﺩﺭ ﯾﮏ ﺩﻭﺭﻩ ﺗﮑﺎﻣﻠﯽ ﺗﺼﻮﯾﺮ ﺧﻮﺭﺷﯿﺪ ﺍﺯ
ﺷﮑﻞ ﮔﻞ ﺁﻓﺘﺎﺏ ﮔﺮﺩﺍﻥ ﺑﻪ ﻋﻼﻣﺖ + ﺳﺎﺩﻩ ﺗﺮ
ﺷﺪﻩﺍﺳﺖ ﻭ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﺎ ﺷﮑﻞ + ﻭ ﯾﺎﺿﺮﺑﺪﺭ ﻭ ﺷﮑﻞ
ﺳﺘﺎﺭﻩ ﭘﻨﺞ ﭘﺮ * ﺩﺭ ﺁﻭﺭﺩﻧﺪ ﮔﻔﺘﻨﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻋﻼﻣﺖ
* ﮐﻪ ﺑﺮ ﺭﻭﯼ ﮐﻼﻩ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﮐﺒﯿﺮ ﺩﯾﺪﻩ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﻧﯿﺰ
ﺁﯾﮑﻮﻥ ﺧﻮﺭﺷﯿﺪ ﺍﺳﺖ ﻭﻟﯽ ﺍﻣﺮﻭﺯﻩ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻋﻼﻣﺖ
ﺳﺘﺎﺭﻩ ﻣﯽﺷﻨﺎﺳﯿﻢ . ﺷﮑﻞ 12 ﭘﺮ ﺻﻠﯿﺐ ﻫﻢ
ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ ﮐﻪ ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ ﻫﻤﺰﻣﺎﻥ ﺁﯾﮑﻮﻥ
ﺧﻮﺭﺷﯿﺪ ﻭ 12 ﻣﺎﻩ ﺳﺎﻝ ﺑﺎﺷﺪ. ﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﻣﺠﻤﻮﻉ
ﻣﯽﺗﻮﺍﻥ ﮔﻔﺖ + ﺻﻠﯿﺐ ﯾﺎ ﭼﻠﯿﭙﺎ ﯾﺎ ﭼﻬﺎﺭ ﭘﺎﯾﻪ ﻭ ﯾﺎ
ﭼﻬﺎﺭ ﭘﺮﻩ ﺍﯾﮑﻮﻥ ﺳﺎﺩﻩ ﺧﻮﺭﺷﯿﺪﺗﺎﺑﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻣﻤﮑﻦ
ﺍﺳﺖ 4 ﺧﻂ ﺁﻥ ﻧﻤﺎﺩ ﻓﺼﻞﻫﺎﯼ ﺳﺎﻝ ﻭ ﯾﺎ ﻧﻤﺎﺩ 4
ﻋﻨﺼﺮ ﺍﺻﻠﯽ ﺁﺏ - ﺑﺎﺩ ﻭ ﺧﺎﮎ ﻭ ﻧﻮﺭ ﺑﺎﺷﺪ .ﺧﻮﺭﺷﯿﺪ
ﭘﺮﺳﺘﯽ ﻭ ﺁﯾﯿﻦ ﻣﻬﺮ ﯾﺎ ﻣﯿﺜﺮﺍ ﺩﺭ ﻣﺼﺮ ﻭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻭ
ﻫﻨﺪ ﻭ ﺑﺨﺸﯽ ﺍﺯ ﺍﺭﻭﭘﺎ ﻗﺮﻧﻬﺎ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﻣﺴﯿﺤﯿﺖ
ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺷﺘﻪﺍﺳﺖ ﺍﺣﺘﻤﺎﻻ ﺁﯾﯿﻦ ﻣﻬﺮ ﭘﺮﺳﺘﯽ ﺍﺑﺘﺪﺍ
ﺩﺭ ﺷﻤﺎﻝ ﻏﺮﺏ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺭﺍﯾﺞ ﺑﻮﺩﻩﺍﺳﺖ ﺍﻣﺎ ﻧﺸﺎﻧﻪﻫﺎﯼ
ﺑﺎﺭﺯ ﺍﯾﻦ ﺁﯾﯿﻦ ﺩﺭ 4 ﺻﻠﯿﺐ ﺁﺭﯾﺎﯾﯽ ﻧﻘﺶ ﺭﺳﺘﻢ ﻗﺎﺑﻞ
ﻣﻄﺎﻟﻌﻪﺍﺳﺖ .] ۱۰[ ﻣﻬﺮﯾﺎﻥ ﺑﻪ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﺧﻮﺭﺷﯿﺪ،
ﺻﻠﯿﺒﯽ ﺭﺍ ﺩﺭ ﯾﮏ ﺩﺍﯾﺮﻩ ﺗﺮﺳﯿﻢ ﻣﯽﮐﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺑﺮﺍﯼ
ﺁﻧﺎﻥ ﭼﻬﺎﺭ ﮔﻮﺷﻪ ﺻﻠﯿﺐ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﺳﺎﻝ ﺧﻮﺭﺷﯿﺪﯼ
ﺁﻏﺎﺯﯾﻦ ﺑﻮﺩ . ﺩﻭ ﮔﻮﺷﻪ ﺁﻥ ﻧﺸﺎﻥ ﺍﺯ ﺭﻭﺯ ﻭ ﺷﺐ ﻭ ﺩﻭ
ﮔﻮﺷﻪ ﺩﯾﮕﺮ ﻧﻤﺎﺩ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﺧﻮﺭﺷﯿﺪﯼ ﺑﻮﺩ. ﺻﻠﯿﺐ
ﺩﺭﻭﻥ ﺩﺍﯾﺮﻩ ﺩﺭ ﻧﻘﺸﻬﺎﯼ ﺷﺎﻡ ﻣﻘﺪﺱ ﻣﯿﺘﺮﺍ ﺑﻪ
ﺗﺼﻮﯾﺮ ﮐﺸﯿﺪﻩ ﺷﺪﻩﺍﺳﺖ . ] ۲ [ ﻣﻬﺮﯾﺎﻥ ﺑﻪ ﺻﻠﯿﺐ
ﺷﮑﺴﺘﻪ » א« ﻧﯿﺰ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ ﭼﺮﺥ ﺧﻮﺭﺷﯿﺪ ﺍﺣﺘﺮﺍﻡ
ﻣﯽﮔﺬﺍﺷﺘﻨﺪ.

     
  
مرد

 
تاريخ ايران باستان
ﺩﯾﻦ ﺯﺭﺗﺸﺘﯽ ﯾﺎ ﻣَﺰﺩَﯾَﺴﻨﺎ ﻧﺎﻡِ ﺩﯾﻦِ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮِ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ،
ﺍﺷﻮﺯﺭﺗﺸﺖ ﺍﺳﭙﻨﺘﻤﺎﻥ ﺍﺳﺖ. ﻣﺰﺩَﯾَﺴﻨﺎ ﺻﻔﺖ ﺍﺳﺖ
ﻭ ﺑﻤﻌﻨﺎﯼ ﭘﺮﺳﺘﻨﺪﻩٔ ﺍﻫﻮﺭﺍﻣﺰﺩﺍ ﺍﺳﺖ . ﻣﺰﺩﺍ ﻫﻢ
ﻫﻤﺎﻥ ﺧﺪﺍﯼ ﯾﮕﺎﻧﻪﺍﺳﺖ . ﻣﺰﺩَﯾَﺴﻨﺎ ﺿﺪِ ﺩﯾﻮﯾَﺴﻨﺎ
ﺍﺳﺖ. ﺩﯾﻮﯾَﺴﻨﺎ ﻫﻢ ﺑﻤﻌﻨﯽ ﭘﺮﺳﺘﻨﺪﻩٔ ﺩﯾﻮ ﯾﺎ ﺩَﺋِﻮَ
ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺿﺪِ ﺁﻥ ﻭﺍﮊﻩٔ ﻭﯼ -ﺩَﺋِﻮَ ﯾﺎ ﺿﺪِ ﺩﯾﻮ
ﺍﺳﺖ. ﻣﺰﺩَﯾَﺴﻨﺎ ﭘﯿﺮﺍﻣﻮﻥِ ۱۲۰۰ ) ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﻣﯿﻼﺩ ( ﺗﺎ
۱۰۰۰ ) ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﻣﯿﻼﺩ ( ﺍﺯ ﺳﻮﯼ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ،
ﺯﺭﺗﺸﺖ ﺍﺳﭙﻨﺘﻤﺎﻥ، ﭘﺎﯾﻪﮔﺬﺍﺭﯼ ﺷﺪ. ] ۱ [
ﺯﺭﺗﺸﺖ ﺑﻪ ﻭﯾﺮﺍﯾﺶ ﻭ ﺑﺎﺯﺑﯿﻨﯽ ﮐﯿﺶ ﺁﺋﯿﻦ ﮐﻬﻦ
ﺁﺭﯾﺎﯾﯿﺎﻥ ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ ﻭ ﺑﺘﺪﺭﯾﺞ ﺑﺮﺍﯼ ﺧﻮﺩ ﭘﯿﺮﻭﺍﻧﯽ ﯾﺎﻓﺖ
ﮐﻪ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻭﯼ ﺑﻪ ﻣﺰﺩﯾﺴﻨﺎﻥ ﯾﺎ ﺯﺭﺗﺸﺘﯿﺎﻥ ﺷُﻬﺮﻩ
ﺷﺪﻧﺪ . ﺩﺭ ﺍﺩﺑﯿﺎﺕِ ﻣﺰﺩﯾﺴﻨﺎ ﻧﯿﺰ ﻣﺰﺩﯾﺴﻦ ﺑﺎ ﮔﻮﯾﺶِ
ﭘﻬﻠﻮﯼ، ﻣﻌﺎﺩﻝِ ﺩﯾﻦ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺑﻪ ﺯﺭﺗﺸﺖ، ﺭﺍﺳﺘﯽ
ﭘﺮﺳﺖ ﻭ ﺑﺎ ﺻﻔﺖِ ﺯﺭﺗﺸﺘﯽ ﺁﻣﺪﻩﺍﺳﺖ . ] ۲ [ .
ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﻪ ﺯﺭﺗﺸﺘﯿﺎﻥ ﺑﻬﺪﯾﻦ ﻧﯿﺰ ﻣﯽﮔﻮﯾﻨﺪ .
ﻋﻨﺎﺻﺮِ ﻣﺰﺩَﯾَﺴﻨﺎ ﯾﮑﺘﺎﭘﺮﺳﺘﺎﻧﻪﺍﻧﺪ ﻭ ﺍﺯ ﯾﮑﺘﺎﭘﺮﺳﺘﯽ
ﺳﺮﭼﺸﻤﻪ ﻣﯽﮔﯿﺮﻧﺪ. ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺩﺭ ﺑﺮﺧﯽ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺍﺯ
ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺑﻪ ﻧﺎﻡِ ﺩﻭﮔﺎﻧﻪﭘﺮﺳﺖ ﻫﻢ ﯾﺎﺩ ﺷﺪﻩ ﮐﻪ
ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺩﺭ ﺍﺛﺮ ﺍﺷﺘﺒﺎﻫﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺷﻨﺎﺧﺖِ ﺩﺭﺳﺖِ
ﻣﺰﺩﯾﺴﻨﺎ ﻭ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱِ ﺑﺮﺩﺍﺷﺖﻫﺎﯾﯽ ﺍﺯ ﺩﻭ ﮐﺘﺎﺏِ
ﺩﯾﻨﮑﺮﺩ ﻭ ﺑﻨﺪﻫﺸﻦ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺷﺪﻩ ] ۳ [ ﻭ ﻣﺰﺩﯾﺴﻨﺎﻥ ﺑﺎ
ﺯﺭﻭﺍﻧﯿﺎﻥ ﺑﻪ ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ ﯾﮑﯽ ﭘﻨﺪﺍﺷﺘﻪ ﺷﺪﻩﺍﻧﺪ ﺯﯾﺮﺍ
ﺍﻋﺘﻘﺎﺩ ﺑﻪ ﺩﻭﮔﺎﻧﮕﯽِ ﺁﻓﺮﯾﻨﺸﯽ ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻥ ﺯﺭﻭﺍﻧﯿﺎﻥ
ﻧﯿﺮﻭﻣﻨﺪ ﺍﺳﺖ ] ۴[ ﻧﻪ ﻣﺰﺩﯾﺴﻨﺎﻥ . ﮐﺘﺎﺏ ﻣﻘﺪﺱ
ﺯﺭﺗﺸﺘﯿﺎﻥ ﺍﻭﺳﺘﺎ ﺍﺳﺖ . ﺍﺯ ﺑﺨﺶﻫﺎﯼ ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻥ
ﺍﻭﺳﺘﺎ ﺑﺨﺸﯽ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ ﮔﺎﻫﺎﻥ ) ﺳﺮﻭﺩﻫﺎ ( ﺳﺨﻨﺎﻥِ
ﺷﺨﺺ ﺯﺭﺗﺸﺖ ﺑﻮﺩﻩﺍﺳﺖ .
ﺧﺪﺍﯼ ﻧﯿﮏﺳﺮﺷﺖ ﺩﺭ ﮐﯿﺶ ﺯﺭﺗﺸﺘﯽ، ﺍﻫﻮﺭﺍﻣﺰﺩﺍ
ﻧﺎﻡ ﺩﺍﺭﺩ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﯽ ﺳﺮﻭﺭ ﺩﺍﻧﺎ ﺍﺳﺖ ﻭ ﭘﺮﺳﺘﯿﺪﻩ
ﻣﯽﺷﻮﺩ. ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻫﻮﺭﺍ ﻣﺰﺩﺍ ﺩﺭ ﻫﺮﻣﺰﺩ ﯾﺸﺖ ، ﺩﺭ
ﺣﺪﻭﺩ ﺷﺼﺖ ﺻﻔﺖِ ﻧﯿﮏ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺗﻘﺮﯾﺒﺎً
ﻫﻤﻪٔ ﭼﯿﺰﻫﺎﯼ ﺧﻮﺏ ﺑﻪ ﻭﯼ ﻣﻨﺘﺴﺐ ﺷﺪﻩﺍﺳﺖ . ﺑﺮ
ﺍﺳﺎﺱِ ﮔﺎﺗﻬﺎ، ﺍﻫﻮﺭﺍﻣﺰﺩﺍ ﻫﻢ ﺁﻓﺮﯾﻨﻨﺪﻩ ﺭﻭﺷﻨﺎﯾﯽ
ﻭ ﻫﻢ ﺗﺎﺭﯾﮑﯽ ﺍﺳﺖ ] ۵[ . ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱِ ﮐﺘﺎﺏِ ﺑﻨﺪﻫﺸﻦ
ﮐﻪ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺳﺎﺳﺎﻧﯿﺎﻥ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﺷﺪﻩ، ﻧﯿﺮﻭﯼ ﻣﺨﺎﻟﻒِ
ﺍﻫﻮﺭﺍﻣﺰﺩﺍ ﻭ ﺯﺍﯾﻨﺪﻩٔ ﺑﺪﯼﻫﺎ ﺭﺍ ﺍﻫﺮﯾﻤﻦ ) ﺍﻧﮕﺮﻩ
ﻣﯿﻨﯿﻮ ( ﻣﻌﺮﻓﯽ ﻣﯽﮐﻨﺪ ] ۶ [ ﮐﻪ ﻧﺺ ﺻﺮﯾﺢ ﮔﺎﺗﻬﺎ
ﺍﺳﺖ] ۷ [ . ﺩﺭ ﮐﯿﺶ ﺯﺭﺗﺸﺘﯽ، ﺍﻫﺮﯾﻤﻦ ﻫﯿﭽﮕﺎﻩ
ﺗﻮﺍﻥِ ﺫﺍﺗﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﺑﺎ ﻗﺪﺭﺕِ ﺍﻫﻮﺭﺍ ﻣﺰﺩﺍ ﺭﺍ
ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻭ ﺭﻗﯿﺒﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻭ ﻧﯿﺴﺖ ﺑﻠﮑﻪ ﺍﻫﺮﯾﻤﻦ
ﻫﻤﺎﻥ ﺍﻧﺪﯾﺸﻪٔ ﺑﺪ ﺍﺳﺖ ﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﺑﺎﻭﺭِ ﺯﺭﻭﺍﻧﯿﺎﻥ،
ﺍﻫﺮﯾﻤﻦ ﺑﺮﺍﺩﺭ ﻭ ﺭﻗﯿﺐِ ﺍﻫﻮﺭﺍ ﻣﺰﺩﺍ ﻭ ﭘﺴﺮ ﺯﺭﻭﺍﻥ ] ۸ [
ﻭ ﺩﺍﺭﺍﯼ ﻫﻮﯾﺘﯽ ﺟﺪﺍﮔﺎﻧﻪ ﺍﺯ ﺍﻫﻮﺭﺍ ﻣﺰﺩﺍ ﺍﺳﺖ .
ﺯﺭﺗﺸﺘﯿﺎﻥ ﺍﻣﺮﻭﺯﯼ ﻧﯿﺰ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﯾﮑﺘﺎﭘﺮﺳﺖ ﻣﯽﺩﺍﻧﻨﺪ
ﻭ ﺍﻫﺮﯾﻤﻦ ﺭﺍ ﺗﻨﻬﺎ ﻧﻤﺎﺩﯼ ﺗﻤﺜﯿﻠﯽ ﺍﺯ ﺑﺪﯼﻫﺎ
ﻣﯽﻧﺎﻣﻨﺪ ﻧﻪ ﯾﮏ ﺧﺪﺍ . ﺍﯾﻦ ﺷﺎﺋﺒﻪ ﺍﺣﺘﻤﺎﻻ ﺑﺪﻟﯿﻞ
ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻣﻔﻬﻮﻡ ﻭ ﻣﺎﻫﯿﺖ ﺍﻧﮕﺮﻩ ﻣﯿﻨﻮ ﺩﺭ ﺩﯾﻦ
ﻣﺮﺑﻮﻁ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﻗﻄﺐ ﻣﺨﺎﻟﻒ ﺳﭙﻨﺘﻪ
ﻣﯿﻨﻮ ﺑﺎ ﺍﻫﺮﯾﻤﻦ ﯾﮑﯽ ﮔﺸﺘﻪ ﺍﺳﺖ

     
  
مرد

 
تاريخ ايران باستان
ﺭﯾﺸﻪ ﻧﺎﻡ ﻣﺰﺩﯾﺴﻨﺎ
ﻭﺍﻩ ﻣﺰﺩﯾﺴﻨﺎ ﻭﺍﮊﻩﺍﯼ ﺍﻭﺳﺘﺎﯾﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺩﻭ ﺟﺰﺀ
) ﻣﺰﺩَ + ﯾﺴﻨﺎ ( ﭘﺪﯾﺪ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ . ﻣﺰﺩﻩ ﻣﻌﻨﯽ
ﺧﺪﺍﯼ ﺩﺍﻧﺎ ﯾﺎ ﺳﺮﻭﺭ ﺭﺍ ﻣﯽﺩﻫﺪ ﻭ ﯾﺴﻨﺎ ﻧﯿﺰ ﺑﻪ
ﻣﻌﻨﯽ ﺳﺘﺎﯾﺶ ﻭ ﭘﺮﺳﺘﺶ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺭ ﻣﺠﻤﻮﻉ
ﻣﻌﻨﯽ ﻣﺰﺩﺍﭘﺮﺳﺘﯽ ﯾﺎ ﺧﺪﺍﭘﺮﺳﺘﯽ ﻣﯽﮔﯿﺮﺩ . ﺍﯾﻦ
ﻭﺍﮊﻩ ﺑﮕﻮﻧﻪ ﻣﺰﺩﯾﺴﻨﯽ ﻫﻢ ﺍﺳﺘﻌﻤﺎﻝ
ﺷﺪﻩﺍﺳﺖ .ﭘﯿﺮﻭﺍﻥ ﺍﯾﻦ ﺁﯾﯿﻦ ﺭﺍ ﻧﯿﺰ ﻣﺰﺩﯾﺴﻨﺎﻥ ﯾﺎ
ﺧﺪﺍﭘﺮﺳﺘﺎﻥ ﻣﯽﻧﺎﻣﻨﺪ .ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﭘﺮﺳﺘﺶ ﻣﺰﺩﺍ
ﭘﺮﺳﺘﺶ ﺩﯾﻮﺍﻥ ﺩﺭﮔﺬﺷﺘﻪ ﻣﺮﺳﻮﻡ ﺑﻮﺩﻩ ﮐﻪ ﻣﺘﻮﻥ
ﺯﺭﺗﺸﺘﯽ ﺍﯾﻨﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﯾﻮﯾﺴﻨﺎﻥ ﻭ ﻣﺬﻫﺒﺸﺎﻥ ﺭﺍ
ﺩﯾﻮﯾﺴﻨﯽ ﺛﺒﺖ ﮐﺮﺩﻩﺍﻧﺪ ] ۹ [. ﻧﺎﻡﻫﺎﯼ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺑﺮﺍﯼ
ﺍﯾﻦ ﺩﯾﻦ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ ﮐﻪ ﻣﺼﻄﻠﺢﺗﺮﯾﻦ ﺁﻥ ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ
ﺩﯾﻦ ﺯﺭﺗﺸﺘﯽ ﺍﺳﺖ .ﺩﺭ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺍﯾﻦ ﺩﯾﻦ ﺑﻬﺪﯾﻨﯽ،
ﻣﺠﻮﺳﯽ، ﮔﺒﺮﯼ ﻧﯿﺰ ﻧﺎﻣﯿﺪﻩ ﺷﺪﻩﺍﺳﺖ .ﺩﺭ ﺑﯿﺸﺘﺮ
ﺯﺑﺎﻥﻫﺎ ﻧﺎﻡ ﺍﯾﻦ ﺩﯾﻦ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺩﯾﻨﺎﻓﺮﯾﻦ ﺁﻥ
ﯾﻌﻨﯽ ﺯﺭﺗﺸﺖ ﻣﻨﺴﻮﺏ ﻣﯽﻧﻤﺎﯾﻨﺪ

     
  
مرد

 
تاريخ ايران باستان
ﺍﺯ ﻭﺣﺪﺕ ﻭ ﺍﺟﺘﻤﺎﻉ ﻣﻌﻨﻮﯼ ﻣﺰﺩﺍﭘﺮﺳﺘﯽ ﺷﺮﻕ ﻭ
ﻏﺮﺏ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﺩﻗﯿﻘﯽ ﺩﺭ ﺩﺳﺖ ﻧﯿﺴﺖ .
]۱۰ [ ﻣﻐﺎﻥ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﺩﯾﻨﯽ ﻭ ﺭﻭﺣﺎﻧﯽ ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﯿﺎﻥ
ﺑﻮﺩﻧﺪ . ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺍﺯ ﭼﻪ ﺯﻣﺎﻧﯽ ﺗﺒﻠﯿﻎ ﺩﯾﻦ
ﺯﺭﺗﺸﺘﯽ ﺩﺭ ﺭﯼ ، ﭘﺎﯾﮕﺎﻩ ﻣﺮﮐﺰﯼ ﻣﻐﺎﻥ ﺁﻏﺎﺯ ﺑﻪ
ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﮐﺮﺩ، ﻗﺮﺍﺋﻦ ﻭ ﺷﻮﺍﻫﺪ ﺭﻭﺷﻨﯽ ﻣﻮﺟﻮﺩ
ﻧﯿﺴﺖ . ﮔﻤﺎﻥ ﻣﯽﺭﻭﺩ ﮐﻪ ﺩﯾﺮﺗﺮﯾﻦ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﯾﻦ
ﺭﻭﯾﺪﺍﺩ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺑﻨﯿﺎﺩﮔﺬﺍﺭﯼ ﺩﻭﻟﺖ ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﯿﺎﻥ
ﺑﻮﺩﻩﺑﺎﺷﺪ . ] ۱۱ [ ﺍﺯ ﺩﻭﺭﻩٔ ﭘﺎﺩﺷﺎﻫﯽ ﮐﻮﺭﻭﺵ
ﺳﺮﺯﻣﯿﻦﻫﺎﯼ ﺷﺮﻕ ﺍﯾﺮﺍﻥ، ﺑﻪ ﺗﺎﺑﻌﯿﺖ ﺷﺎﻫﻨﺸﺎﻫﯽ
ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﯽ ﺩﺭﺁﻣﺪ . ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺩﻭﺭﻩ ﻗﺒﺎﯾﻞ ﺯﺭﺗﺸﺘﯽ
ﻣﺬﻫﺐ ﺑﻪ ﻣﺮﺍﺳﻢ ﺩﯾﻨﯽ ﺧﻮﺩ ﻋﻤﻞ ﻣﯽﮐﺮﺩﻧﺪ
ﻟﯿﮑﻦ ﺷﺎﻫﻨﺸﺎﻫﺎﻥ ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﯽ ﺑﺮ ﺩﯾﻦ ﺯﺭﺗﺸﺘﯽ
ﻧﺒﻮﺩﻧﺪ ﻭ ﻣﻮﻗﻌﯽ ﮐﻪ ﻣﻐﺎﻥ ﺑﻪ ﻧﺸﺮ ﺁﯾﯿﻦ ﺯﺭﺗﺸﺘﯽ
ﺑﺮﺧﺎﺳﺘﻨﺪ، ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺁﯾﯿﻦ ﮐﻬﻦ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﺩﺭﺁﻣﯿﺨﺘﻨﺪ .
] ۱۲ [
ﺷﺨﺺ ﺯﺭﺗﺸﺖ ﻭ ﺗﻌﻠﯿﻤﺎﺕ ﻣﻐﺎﻥ ﺑﺮ ﺭﻭﯼ ﺍﻓﮑﺎﺭ ﻭ
ﺍﻧﺪﯾﺸﻪﻫﺎﯼ ﯾﻮﻧﺎﻧﯽ ﺗﺄﺛﯿﺮﯼ ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ ﮐﻪ ﺭﺍﺳﺖ ﻭ
ﻭﺍﻗﻌﯽ ﺑﻮﺩ ﺍﻣﺎ ﻧﻪ ﯾﻮﻧﺎﻧﯿﺎﻥ ﻭ ﺳﺮﯾﺎﻧﯿﻬﺎ ﻭ ﻧﻪ
ﻧﻮﯾﺴﻨﺪﮔﺎﻥ ﺍﺭﻣﻨﯽ، ﻫﯿﭻ ﯾﮏ ﺍﺯ ﺯﺭﺗﺸﺖ ﺍﻭﺳﺘﺎﺋﯽ
ﻭ ﺍﺯ ﺁﯾﯿﻦ ﺍﻭ ﮐﻪ ﺩﺭ ﮔﺎﺕﻫﺎﯼ ﺍﻭﺳﺘﺎ ﺑﺎﺯﮔﻮ
ﺷﺪﻩﺍﺳﺖ، ﺁﮔﺎﻫﯽ ﻧﺪﺍﺷﺘﻨﺪ . ﺑﻪ ﺍﺣﺘﻤﺎﻝ ﺯﯾﺎﺩ ﺁﯾﯿﻦ
ﺯﺭﺗﺸﺘﯽ ﺩﺭ ﺁﻏﺎﺯ ﯾﮏ ﻧﻬﻀﺖ ﻣﺤﻠﯽ ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺧﺎﻭﺭﯼ
ﺑﻮﺩﻩﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻫﻨﻮﺯ ﻣﺮﺯﻫﺎﯼ ﺁﻥ ﻣﺸﺨﺺ
ﻧﺸﺪﻩﺍﺳﺖ . ﺍﯾﻦ ﺁﯾﯿﻦ ﻧﻮ ﺑﺎ ﻣﻘﺎﻭﻣﺖ ﻭ ﻣﻘﺎﺑﻠﻪٔ
ﺷﺪﯾﺪ ﮐﯿﺶﻫﺎﯼ ﺭﺍﯾﺞ ﻣﻮﺍﺟﻪ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺪﺗﯽ
ﺩﺭﺍﺯ ﻧﺘﻮﺍﻧﺴﺖ ﺑﻪ ﺑﺮﺗﺮﯼ ﻭ ﭼﯿﺮﮔﯽ ﮐﺎﻣﻞ ﺑﺮﺳﺪ ﻭ
ﭼﻮﻥ ﮔﺴﺘﺮﺵ ﯾﺎﻓﺖ، ﺩﮔﺮﮔﻮﻥ ﺷﺪ . ﮐﯿﺶ ﺯﺭﺗﺸﺘﯽ
ﺑﺎ ﺁﯾﯿﻦﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﭘﯽ ﺑﺮﺍﻧﺪﺍﺧﺘﻦ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺮﺧﺎﺳﺘﻪ
ﺑﻮﺩ، ﺩﺭ ﺁﻣﯿﺨﺖ ﻭ ﻣﺰﺩﯾﺴﻨﺎ ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪﺍﯼ ﺑﺴﯿﺎﺭ
ﻣﺘﻔﺎﻭﺕ ﺑﻪ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺑﺎﺧﺘﺮﯼ ﺭﺳﯿﺪ.

     
  
مرد

 
تاريخ ايران باستان
ﻣﺰﺩﯾﺴﻨﺎ ﺩﺭ ﺩﻭﺭﺍﻥِ ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﯽ
ﻭﺿﻌﯿﺖِ ﺯﺭﺗﺸﺘﯿﺎﻥ ﺗﺎ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﺯﻣﺎﻥ ﺍﺷﮑﺎﻧﯿﺎﻥ ﺑﻪ
ﺩﺭﺳﺘﯽ ﻣﻌﻠﻮﻡ ﻧﯿﺴﺖ ﻭ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺍﺯ ﻣﯿﺎﻥ ﺭﻓﺘﻪﺍﻧﺪ .
ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺯﺭﺗﺸﺘﯽ ﺑﻮﺩﻥ ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﯿﺎﻥ ﺩﺭ ﺑﯿﻦ
ﺩﺍﻧﺸﻤﻨﺪﺍﻥ ﺍﺗﻔﺎﻕ ﻧﻈﺮ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺭﺩ. ﮔﺮﻭﻫﯽ ﺑﺮ
ﺍﯾﻦ ﻧﻈﺮ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﻣﺰﺩﯾﺴﻨﺎ ﺍﺯ ﺯﻣﺎﻥِ ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﯿﺎﻥ
ﻭ ﺍﺯ ﺯﻣﺎﻥِ ﺩﺍﺭﯾﻮﺵ ﺑﺰﺭﮒ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺷﺘﻪﺍﺳﺖ ﻭ
ﺧﺪﺍﯼ ﺧﺎﻧﺪﺍﻥ ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﯽ ﺩﺳﺖِ ﮐﻢ ﺍﺯ ﺯﻣﺎﻥ
ﺩﺍﺭﯾﻮﺵ، ﺍﻫﻮﺭﺍﻣﺰﺩﺍ ﺑﻮﺩﻩﺍﺳﺖ . ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ
ﭘﺎﺩﺷﺎﻫﯽ ﺍﺭﺩﺷﯿﺮ ﯾﮑﻢ ﺩﺭ ﺣﺪﻭﺩ ﺳﺎﻝ ۴۴۱ ﭘﯿﺶ
ﺍﺯ ﻣﯿﻼﺩ، ﺗﻘﻮﯾﻢ ﺍﻣﭙﺮﺍﺗﻮﺭﯼ ﺍﺻﻼﺡ ﺷﺪ ﻭ ﻧﺎﻡِ
ﻣﺎﻩﻫﺎﯼ ﺳﺎﻝ ﺑﻪ ﻧﺎﻣﻬﺎﯼ ﺍﯾﺰﺩﺍﻥ ﻣﺰﺩﯾﺴﻨﺎ
ﻧﺎﻣﮕﺬﺍﺭﯼ ﺷﺪﻧﺪ] ۱۴ [ . ﻣﯽﺗﻮﺍﻥ ﮔﻔﺖ ﻣﺰﺩﯾﺴﻨﺎ ﺩﺭ
ﺯﻣﺎﻥ ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﯿﺎﻥ ﺩﺭ ﺣﺎﻝِ ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻥ
ﺑﺎﻭﺭﻫﺎﯼ ﻋﺎﻣﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﻮﺩﻩﺍﺳﺖ ﺍﻣﺎ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ
ﺭﻭﺍﯾﺎﺕ ﻣﻮﺭﺧﺎﻥ ﯾﻮﻧﺎﻧﯽ ﻭ ﺳﻨﮓﻧﺒﺸﺘﻪﻫﺎﯼ ﺑﺎﻗﯽ
ﻣﺎﻧﺪﻩ ﺍﺯ ﺯﻣﺎﻥ ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﯿﺎﻥ ﻫﻢ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﺑﺎﻭﺭﻫﺎ ﻭ
ﻋﻘﺎﯾﺪ ﻭ ﻫﻢ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﻣﺮﺍﺳﻢ ﻭ ﺁﯾﯿﻦﻫﺎ ﺟﻬﺎﻥﺑﯿﻨﯽ
ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﯿﺎﻥ ﺑﺎ ﺁﺋﯿﻦ ﮐﻬﻦ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﻣﻄﺎﺑﻘﺖ ﺩﺍﺭﺩ،
ﺁﯾﯿﻨﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺿﻤﻦ ﭘﺮﺳﺘﺶ ﺍﻫﻮﺭﺍﻣﺰﺩﺍ، ﺍﯾﺰﺩﺍﻥ
ﻣﺘﻌﺪﺩ ﻭ ﻧﯿﺮﻭﻫﺎﯼ ﻃﺒﯿﻌﺖ ﻧﯿﺰ ﭘﺮﺳﺘﺶ
ﻣﯽﺷﺪﻧﺪ . ﺍﯾﻦ ﺁﯾﯿﻦ ﺑﻪ ﺑﺎﻭﺭﻫﺎﯼ ﻭﺩﺍﯾﯽ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺍﺯ
ﺁﯾﯿﻦ ﺯﺭﺗﺸﺖ ﻧﺰﺩﯾﮏ ﺍﺳﺖ. ] ۱۵[ ﺁﻣﺪﻥ ﺻﻔﺖ
ﻣﺰﺩﯾﺴﻨﻪ ) ﻣﺰﺩﺍﭘﺮﺳﺖ ( ﮐﻪ ﺩﺭ ﭘﺎﭘﯿﺮﻭﺱ ﻫﺎﯼ ﺁﺭﺍﻣﯽ
ﺯﻣﺎﻥ ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﯽ ﺁﻣﺪﻩ ﺩﻟﯿﻠﯽ ﺑﺮ ﺯﺭﺗﺸﺘﯽ ﺑﻮﺩﻥ
ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﯿﺎﻥ ﻧﻤﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﺎﺷﺪ ﭼﻨﺎﻧﮑﻪ ﺫﮐﺮ ﻧﺎﻡ
ﺍﻫﻮﺭﺍﻣﺰﺩﺍ ﺩﺭ ﺳﻨﮓ ﻧﺒﺸﺘﻪﻫﺎ ﻧﯿﺰ ﺩﻟﯿﻠﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﯾﻦ
ﺍﻣﺮ ﻣﺤﺴﻮﺏ ﻧﻤﯽﺷﻮﺩ . ﺩﺭ ﺳﻨﮓﻧﺒﺸﺘﻪﻫﺎﯼ
ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﯽ ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﻪ ﺯﺭﺗﺸﺖ ﺑﻠﮑﻪ ﺑﻪ ﻫﯿﭻ
ﻣﻄﻠﺐ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﮐﻪ ﺑﺘﻮﺍﻧﺪ ﺍﯾﻦ ﺳﻨﮓ ﻧﺒﺸﺘﻪﻫﺎ ﺭﺍ
ﺭﻧﮓ ﺯﺭﺗﺸﺘﯽ ﺩﻫﺪ، ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻧﺸﺪﻩﺍﺳﺖ

     
  
مرد

 
تاريخ ايران باستان
ﺍﯾﻦ ﺩﯾﻦ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻫﺠﻮﻡ ﺍﺳﮑﻨﺪﺭ ﻭ ﮐﺸﺘﻪ ﺷﺪﻥ
ﻣﻮﺑﺪﺍﻥ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺪﺕ ﮐﻮﺗﺎﻫﯽ ﺑﻪ ﺧﺎﻣﻮﺷﯽ ﮔﺮﺍﯾﯿﺪ؛
ﭼﺮﺍﮐﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺭﻭﺯﮔﺎﺭ ﺑﯿﺸﺘﺮِ ﺁﺛﺎﺭ ﺩﯾﻨﯽ ﺑﺸﮑﻞِ
ﺷﻔﺎﻫﯽ ﻭ ﺳﯿﻨﻪ ﺑﻪ ﺳﯿﻨﻪ ﺍﻧﺘﻘﺎﻝ ﻣﯽﯾﺎﻓﺘﻨﺪ ﻭ
ﺭﻭﺣﺎﻧﯿﺎﻥ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺗﮑﺮﺍﺭ ﻣﺴﺘﻤﺮِ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺭﺍ ﺩﺭ ﯾﺎﺩ
ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ ﺑﮕﻮﻧﻪﺍﯼ ﺩﺭ ﺣﮑﻢِ ﮐﺘﺎﺏﻫﺎﯼ ﺯﻧﺪﻩ ﺍﯾﻦ ﺩﯾﻦ
ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻭ ﺑﺎ ﻗﺘﻞﻋﺎﻡ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﮐﺘﺎﺏﻫﺎﯼ
ﺑﺎﺳﺘﺎﻧﯽ ﻣﺰﺩﯾﺴﻨﺎ ﺍﺯ ﺑﯿﻦ ﺭﻓﺘﻨﺪ ﯾﺎ ﻧﺎﻗﺺ ﺷﺪﻧﺪ . ﺍﺯ
ﻫﻤﯿﻦ ﺭﻭ ﺳﻨﺖِ ﺯﺭﺗﺸﺘﯽ، ﺍﺳﮑﻨﺪﺭ ﺭﺍ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺑﺎ
ﺻﻔﺖ ﮔُﺠَﺴﺘﻪ ﯾﺎﺩ ﻣﯽﮐﻨﺪ . ﺩﺭ ﻣﺘﻦ ﭘﻬﻠﻮﯼ
ﺍﺭﺩﺍﻭﯾﺮﺍﻓﻨﺎﻣﻪ ﮔﻔﺘﻪ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﻭﯼ ﺩﺳﺘﻮﺭﺍﻥ ،
ﺩﺍﻭﺭﺍﻥ، ﻫﯿﺮﺑﺪﺍﻥ ﻭ ﻣﻮﺑﺪﺍﻥ ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺭﺍ ﮐﺸﺖ

     
  
مرد

 
تاريخ ايران باستان
ﻣﺰﺩﯾﺴﻨﺎ ﺩﺭ ﺩﻭﺭﺍﻥِ ﺍﺷﮑﺎﻧﯿﺎﻥ
ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﺍﺷﮑﺎﻧﯿﺎﻥ ﺗﻼﺵﻫﺎﯾﯽ ﺩﺭ ﺟﻬﺖِ ﺑﺎﺯﺁﻭﺭﯼ
ﻣﺰﺩﯾﺴﻨﺎ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﮔﺮﻓﺖ ﻭ ﺳﮑﻪﻫﺎﯾﯽ ﺑﻨﺎﻡِ ﺍﯾﺰﺩﺍﻥ
ﺿﺮﺏ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺁﺗﺸﮑﺪﻩﻫﺎﯾﯽ ﺑﻮﺟﻮﺩ ﺁﻭﺭﺩﻧﺪ . ﺍﺯ
ﻣﯿﺎﻥِ ﺁﻧﻬﺎ ﺁﺗﺶِ ﺁﺫﺭ ﺑﺮﺯﯾﻦ ﻣﻬﺮ ﺩﺭ ﮐﻮﻩ ﺭﯾﻮﻧﺪ
ﺳﺒﺰﻭﺍﺭ ﺍﺯ ﺍﻫﻤﯿﺖ ﺯﯾﺎﺩﯼ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭ ﺑﻮﺩﻩﺍﺳﺖ.ﺩﺭ
ﻣﺘﻮﻥ ﭘﻬﻠﻮﯼ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺩﻭﺭﻩ ﺑﻼﺵ
ﺍﺷﮑﺎﻧﯽ ﺍﻭﺳﺘﺎﻫﺎﯼ ﺗﮑﻪ ﺗﮑﻪ ﺷﺪﻩ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺣﻤﻠﻪ
ﯼ ﺍﺳﮑﻨﺪﺭ ﮔﺮﺩﺁﻭﺭﯼ ﻭ ﺑﺎﺯﻧﻮﯾﺴﯽ ﺷﺪ] ۱۸ [ . ﺍﺯ
ﺁﻧﺠﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺳﯿﺎﺳﺖ ﻣﺬﻫﺒﯽ ﺍﺷﮑﺎﻧﯿﺎﻥ ﻣﻨﻄﺒﻖ ﺑﺮ
ﺍﺻﻞ ﺗﺴﺎﻣﺢ ﺩﯾﻨﯽ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺩﺭ ﻧﮕﺎﺷﺘﻪ ﻫﺎﯾﺸﺎﻥ
ﭼﻨﺪﺍﻥ ﮔﺮﺍﯾﺶ ﺑﻪ ﻣﺬﻫﺐ ﺧﺎﺻﯽ ﺭﺍ ﺑﯿﺎﻥ ﻧﮑﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ
ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﺍﻣﺮﻭﺯﯼ ﺍﺯ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺩﯾﻦ ﺩﺭ ﺩﻭﺭﻩ ﻣﺰﺑﻮﺭ
ﭼﻨﺪﺍﻥ ﺩﻗﯿﻖ ﻧﯿﺴﺖ.ﺑﺪﻧﺒﺎﻝ ﻫﻤﯿﻦ ﺷﯿﻮﻩ ﺯﻣﯿﻨﻪ
ﺑﺮﺍﯼ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﺁﺯﺍﺩﺍﻧﻪ ﻋﻘﺎﯾﺪ ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻥ ﻣﺬﻫﺒﯽ ﺩﺭ
ﺍﯾﺮﺍﻥ ﭘﺪﯾﺪ ﺁﻣﺪ ﻭ ﻣﺴﯿﺤﯿﺎﻥ ﻭ ﮔﻨﻮﺳﯿﺎﻥ ﻭ
ﻣﻬﺮﭘﺮﺳﺘﺎﻥ ﺁﺯﺍﺩﺍﻧﻪ ﺑﻪ ﺗﺒﻠﯿﻎ ﺩﯾﻦ ﺧﻮﺩ ﻣﯿﭙﺮﺩﺍﺧﺘﻨﺪ

     
  
مرد

 
تاريخ ايران باستان
ﻣﺰﺩﯾﺴﻨﺎ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﺳﺎﺳﺎﻧﯿﺎﻥ ، ﺑﺪﻧﺒﺎﻝ ﭘﯿﺮﻭﺯﯼ ﻫﺎﯼ
ﺍﺭﺩﺷﯿﺮ ﺑﺎﺑﮑﺎﻥ ﺩﯾﻦ ﺭﺳﻤﯽ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺷﺪ ]۲۰ [ ﻭ
ﻓﺮﺍﻭﺍﻧﯽِ ﺟﻤﻌﯿﺖ ﻣﺰﺩﯾﺴﻨﺎﻥ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﺳﺎﺳﺎﻧﯿﺎﻥ ﺑﻪ
ﺑﺎﻻﺗﺮﯾﻦ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﺧﻮﺩ ﺭﺳﯿﺪ . ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎﯼ ﮐﺮﺗﯿﺮ
ﻣﻮﺑﺪﺍﻥ ﻣﻮﺑﺪ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺳﺎﺳﺎﻧﯽ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﮔﺴﺘﺮﺵ
ﺑﯽ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻧﺒﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.ﺍﻭ ﻣﺒﺎﺭﺯﺍﺕ ﺧﻮﺩ ﻋﻠﯿﻪ ﻧﺼﺎﺭﺍ ﻭ
ﺑﺮﻫﻤﻨﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﮐﺘﯿﺒﻪٔ ﺧﻮﺩ ﺩﺭ ﻧﻘﺶ ﺭﺟﺐ ﺑﯿﺎﻥ
ﮐﺮﺩﻩﺍﺳﺖ ] ۲۱[ .ﺩﺭ ﺩﻭﺭﻩ ﯼ ﺳﺎﺳﺎﻧﯽ ﺁﺗﺸﮑﺪﻩ
ﺁﺫﺭﮔﺸﺴﺐ ﺩﺭ ﺷﯿﺰ ﺁﺫﺭﺑﺎﯾﺠﺎﻥ ﺍﺯ ﺍﻫﻤﯿﺖ ﻭﺍﻓﺮﯼ
ﺑﻬﺮﻩ ﻣﻨﺪ ﺷﺪ ﻭ ﺷﺎﻫﺎﻥ ﺳﺎﺳﺎﻧﯽ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ
ﻧﺬﻭﺭﺍﺗﯽ ﺭﺍ ﭘﺲ ﺍﺯ ﭘﯿﺮﻭﺯﯾﻬﺎﯼ ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﺁﻧﺠﺎ ﺗﻘﺪﯾﻢ
ﻣﯿﻨﻤﻮﺩﻧﺪ ] ۲۲[ .ﺩﺭ ﻫﻤﺎﻥ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﻣﺎﻧﯽ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺩﯾﻦ
ﺟﺪﯾﺪ ﻣﺎﻧﻮﯼ ﺩﯾﻦ ﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺗﻠﻔﯿﻘﯽ ﺍﺯ ﻣﺰﺩﯾﺴﻨﺎ ﻭ
ﻣﺴﯿﺤﯿﺖ ﺑﻮﺩ ﺭﺍ ﻋﺮﺿﻪ ﮐﺮﺩ ﮐﻪ ﺍﮔﺮﭼﻪ ﺑﺴﺮﻋﺘﯽ
ﻓﺰﺍﯾﻨﺪﻩ ﺭﻭ ﺑﻪ ﮔﺴﺘﺮﺵ ﺩﺍﺷﺖ ﺑﺸﺪﺕ ﺗﻮﺳﻂ
ﺷﺎﻫﺎﻥ ﻭ ﻣﻮﺑﺪﺍﻥ ﺳﺎﺳﺎﻧﯽ ﻣﻮﺭﺩ ﺗﺎﺧﺖ ﻭ ﺗﺎﺯ ﻗﺮﺍﺭ
ﮔﺮﻓﺖ ﻭ ﺩﺳﺘﻮﺭﺍﺕ ﺣﮑﻮﻣﺘﯽ ﺑﺮ ﺿﺪ ﺁﻥ ﺻﺎﺩﺭ ﺷﺪ
] ۲۳ [. ﺑﻌﻘﯿﺪﻩ ﻣﺮﯼ ﺑﻮﯾﺲ ﺍﺯ ﺍﻭﺍﺳﻂ ﺩﻭﺭﺍﻥ
ﺳﺎﺳﺎﻧﯽ ﺩﯾﻦ ﺭﺳﻤﯽ ﺗﺤﺖ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﺭﺍﺳﺖ ﮐﯿﺸﯽ
ﺯﺭﻭﺍﻧﯽ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺖ ﻭ ﻋﻤﻼ ﺯﺭﻭﺍﻧﯽ ﺩﯾﻦ ﺭﺳﻤﯽ
ﮐﺸﻮﺭ ﮔﺮﺩﯾﺪ ] ۲۴ [ .ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺩﻭﺭﻩ ﮐﻪ ﺭﻭﺣﺎﻧﯿﻮﻥ
ﺩﺭﺑﺎﺭﯼ ﺑﻪ ﻗﺪﺭﺕ ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺭﺳﯿﺪﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﺟﻨﺒﺶ
ﻣﺰﺩﮐﯽ ﭘﺪﯾﺪ ﺁﻣﺪ ﮐﻪ ﺑﻄﺮﺯ ﺷﺪﯾﺪﯼ ﺳﺮﮐﻮﺏ ﺷﺪ
ﻭ ﻗﺒﺎﺩ ﭘﺎﺩﺷﺎﻩ ﺳﺎﺳﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺟﻨﺒﺶ ﺑﺮﺍﺑﺮﯼ
ﺧﻮﺍﻫﺎﻧﻪ ﺍﺳﺘﻘﺒﺎﻝ ﮐﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩ ﺍﺯ ﻣﻘﺎﻡ ﺷﺎﻫﯽ ﺧﻠﻊ
ﮔﺮﺩﯾﺪ .ﺑﺪﻧﺒﺎﻝ ﺁﻥ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﺍﻧﻮﺷﯿﺮﻭﺍﻥ ﮔﺰﺍﺭﺵ
ﭘﻬﻠﻮﯼ ﺍﻭﺳﺘﺎﯼ ﻣﮑﺘﻮﺏ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﺷﺪ ] ۲۵ [ . ﭘﺲ ﺍﺯ
ﺷﮑﺴﺖِ ﺍﯾﻦ ﺳﻠﺴﻠﻪ، ﻣﯿﺰﺍﻥ ﺯﺭﺗﺸﺘﯿﺎﻥ ﺭﻭ ﺑﻪ
ﮐﺎﻫﺶ ﻧﻬﺎﺩ ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﺩﯾﻦﻫﺎﯼ ﺩﯾﮕﺮ ﻭ ﺑﻪ ﻭﯾﮋﻩ
ﺍﺳﻼﻡ ﮔﺮﻭﯾﺪﻧﺪ . ﮔﺮﻭﻫﯽ ﺍﺯ ﺯﺭﺗﺸﺘﯿﺎﻥ ﻧﯿﺰ ﻃﯽ
ﭼﻨﺪﯾﻦ ﺳﺎﻝ ﺑﻪ ﺳﻮﯼ ﮐﺸﻮﺭ ﻫﻨﺪﻭﺳﺘﺎﻥ ﻣﻬﺎﺟﺮﺕ
ﮐﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﭘﺎﺭﺳﯿﺎﻥ ﻫﻨﺪ ﺭﺍ ﺗﺸﮑﯿﻞ ﺩﺍﺩﻧﺪ

     
  
مرد

 
تاريخ ايران باستان
ﻣﺰﺩﯾﺴﻨﺎ ﺩﺭ ﺩﻭﺭﺍﻥِ ﺻﻔﻮﯾﺎﻥ
ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﺻﻔﻮﯾﺎﻥ ﺷﻤﺎﺭ ﺯﯾﺎﺩﯼ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﯾﺎ ﺑﻪ ﭘﺬﯾﺮﺵِ
ﺩﯾﻦ ﺍﺳﻼﻡ ﻭﺍﺩﺍﺭ ﺷﺪﻧﺪ ﯾﺎ ﺑﻪ ﻧﻘﺎﻁِ ﻣﻬﺠﻮﺭ ﻭ
ﺑﯿﺎﺑﺎﻧﯽ ﻫﻤﭽﻮﻥ ﯾﺰﺩ ﻭ ﮐﺮﻣﺎﻥ ﮐﻮﭼﺎﻧﺪﻩ ﺷﺪﻧﺪ ﻭ ﯾﺎ
ﮐﺸﺘﻪ ﺷﺪﻧﺪ . ﺁﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺩﻭﺭﻩ ﻣﺠﺒﻮﺭ ﺑﻪ ﭘﺮﺩﺍﺧﺖِ
ﺟﺰﯾﻪ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻭ ﻗﻮﺍﻧﯿﻦ ﺳﺨﺘﮕﯿﺮﺍﻧﻪﺍﯼ ﺑﺮ ﻋﻠﯿﻪ ﺷﺎﻥ
ﻭﺿﻊ ﺷﺪ ﮐﻪ ﺗﺎ ﺣﺪﻭﺩ ﭼﻨﺪ ﺳﺪﻩٔ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﻧﯿﺰ ﭘﺎ
ﺑﺮ ﺟﺎ ﺑﻮﺩ . ﺩﺭ ﺩﻭﺭﻩ ﺷﺎﻩ ﻋﺒﺎﺱ ﺣﺪﻭﺩ ﺳﻪ ﻫﺰﺍﺭ
ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﺍﺯ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺸﺎﻏﻞ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﻪ
ﺍﺻﻔﻬﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺷﺪﻧﺪ ﻭ ﺩﺭ ﭘﺎﯾﺎﻥ ﺩﻭﺭﻩ ﺻﻔﻮﯼ
ﺷﺎﻩ ﺳﻠﻄﺎﻥ ﺣﺴﯿﻦ ﺻﻔﻮﯼ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺑﻪ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﺩﯾﻦ
ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩ . ﺷﻤﺎﺭﯼ ﮐﺸﺘﻪ ﺷﺪﻧﺪ ﻭ ﺷﻤﺎﺭﯼ ﺗﻐﯿﯿﺮ
ﻣﺬﻫﺐ ﺩﺍﺩﻧﺪ ﻭ ﻋﺪﻩﺍﯼ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﻧﯿﺰ ﺑﻪ ﺑﯿﺎﺑﺎﻧﻬﺎﯼ
ﯾﺰﺩ ﻭ ﮐﺮﻣﺎﻥ ﮔﺮﯾﺨﺘﻨﺪ

     
  
صفحه  صفحه 16 از 31:  « پیشین  1  ...  15  16  17  ...  30  31  پسین » 
ایران

Ancient Persia | ایران باستان

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti Forums is not responsible for the content of external sites

RTA