انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
ایران
  
صفحه  صفحه 20 از 31:  « پیشین  1  ...  19  20  21  ...  30  31  پسین »

Ancient Persia | ایران باستان


مرد

 
تاريخ ايران باستان
ﺍﯾﻦ ﺁﯾﯿﻦ ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺳﺎﺳﺎﻧﯿﺎﻥ ﻣﺨﺼﻮﺻﺎ ﺩﺭ
ﺩﻭﺭﻩ ﺷﺎﭘﻮﺭ ﯾﮑﻢ ﻭ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻥ ﭘﺎﺩﺷﺎﻫﯽ ﯾﮑﺴﺎﻟﻪ
ﻫﺮﻣﺰ ﮔﺴﺘﺮﺵ ﻓﺮﺍﻭﺍﻧﯽ ﺩﺍﺷﺘﻪﺍﺳﺖ . ﻣﺎﻧﯽ ﭘﯿﺶ
ﺍﺯ ﭘﺎﺩﺷﺎﻫﯽ ﺷﺎﭘﻮﺭ ﯾﮑﻢ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﺍﺭﺩﺷﯿﺮ ﺑﺎﺑﮑﺎﻥ
ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺗﺮﮎ ﻭ ﺑﻪ ﭼﯿﻦ ﻭ ﻫﻨﺪﻭﺳﺘﺎﻥ ﺳﻔﺮ ﮐﺮﺩﻩ
ﺑﻮﺩ. ] ۸ [ ﺍﺯ ﺁﻧﺠﺎ ﺑﻪ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺑﺎﺯﮔﺸﺘﻪ ﻭ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺑﺎﺯﮔﺸﺖ
ﺿﻤﻦ ﺗﺒﻠﯿﻎ ﺁﯾﯿﻦ ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﺟﻨﺪﯼ ﺷﺎﭘﻮﺭ ﻧﺰﺩ ﺷﺎﭘﻮﺭ
ﯾﮑﻢ ﺭﻓﺘﻪ ﻭ ﺩﯾﻦ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺍﻭ ﻋﺮﺿﻪ ﻧﻤﻮﺩ . ﺑﺎ
ﻭﺟﻮﺩ ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ ﺭﻭﺣﺎﻧﯿﺎﻥ ﺯﺭﺗﺸﺘﯽ ﻣﺎﻧﯽ ﻣﻮﻓﻖ
ﻣﯽﺷﻮﺩ ﺍﺯ ﺷﺎﭘﻮﺭ ﺑﺮﺍﯼ ﮔﺴﺘﺮﺵ ﺍﯾﺪﺋﻮﻟﻮﮊﯼ ﺟﺪﯾﺪ
ﺧﻮﺩ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﺗﺒﻠﯿﻎ ﺑﮕﯿﺮﺩ . ﺍﻭ ﮐﺘﺎﺑﯽ ﺑﻨﺎﻡ ﺷﺎﭘﻮﺭﮔﺎﻥ ﺭﺍ
ﻧﯿﺰ ﺗﺎﻟﯿﻒ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﺑﻪ ﺷﺎﭘﻮﺭ ﺗﻘﺪﯾﻢ ﻧﻤﻮﺩ . ] ۹[ ﺩﺭ
ﺩﻭﺭﻩ ﻫﺮﻣﺰ ﯾﮑﻢ ﺷﺎﻩ ﺳﺎﺳﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﻇﺎﻫﺮﺍ ﺑﺮ
ﮐﯿﺶ ﻣﺎﻧﻮﯼ ﺑﻮﺩ ﮔﺴﺘﺮﺵ ﺩﯾﻦ ﺑﺎ ﻣﺸﮑﻠﯽ ﻣﻮﺍﺟﻪ
ﻧﺸﺪ ﺍﻣﺎ ﺗﺤﺮﯾﮑﺎﺕ ﮐﺮﺗﯿﺮ ﻣﻮﺟﺐ ﺷﺪ ﮐﻪ ﺑﻬﺮﺍﻡ ﯾﮑﻢ
ﺳﺎﺳﺎﻧﯽ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﮐﺸﺘﻦ ﻭ ﺩﺍﺭﺁﻭﯾﺨﺘﻦ ﻣﺎﻧﯽ ﺭﺍ ﺩﺭ
ﺟﻨﺪﯼ ﺷﺎﭘﻮﺭ ﺻﺎﺩﺭ ﮐﻨﺪ . ]۱۰ [ ﺑﺪﻧﺒﺎﻝ ﺍﯾﻦ ﺣﺎﺩﺛﻪ ﻭ
ﻣﻬﺎﺟﺮﺕ ﻣﺎﻧﻮﯾﺎﻥ ﺍﺯ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺑﻪ ﺳﻮﯼ ﭼﯿﻦ ﻭ ﺭﻭﻡ ﻭ
ﻣﻤﺎﻟﮏ ﺩﻭﺭﺩﺳﺖ ﺷﺎﻫﻨﺸﺎﻫﯽ ﺳﺎﺳﺎﻧﯽ ﺩﯾﻦ
ﻣﺎﻧﻮﯼ ﻭﺍﺭﺩ ﻣﺮﺣﻠﻪٔ ﺟﺪﯾﺪﯼ ﺷﺪ. ﻣﺎﻧﻮﯾﺖ ﮐﻪ ﺍﺯ
ﺟﻤﻠﻪ ﻓﺮﻗﻪﻫﺎﯼ ﮔﻨﻮﺳﯽ (gnostic) ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﻪ
ﻓﺮﻭﺗﻨﯽ ﻭ ﺳﯿﺮ ﻋﺮﻓﺎﻧﯽ ﮔﺮﺍﯾﺶ ﺩﺍﺭﺩ ﺑﻪ ﻣﺪﺕ
ﻫﺸﺘﺎﺩ ﺳﺎﻝ ﺩﯾﻦ ﺭﺳﻤﯽ ﺩﻭﻟﺖ ﺍﻭﯾﻐﻮﺭﺳﺘﺎﻥ ﺩﺭ
ﭼﯿﻦ ﺑﻮﺩ . ﺩﯾﻦ ﻣﺎﻧﯽ ﺗﺎ ﭘﺎﯾﺎﻥ ﺳﺎﻝ ۲۷۳ ﻣﯿﻼﺩﯼ ﺩﺭ
ﺳﺮﺗﺎﺳﺮ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻣﻨﺘﺸﺮ ﺷﺪ ﻭ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺑﺎ ﺳﺮﻋﺖ
ﺑﯿﺸﺘﺮﯼ ﺳﺎﯾﺮ ﺳﺮﺯﻣﯿﻦﻫﺎﯼ ﻣﺘﻤﺪﻥ ﺁﻥ ﺯﻣﺎﻥ ﺭﺍ ﻧﯿﺰ
ﺩﺭ ﺑﺮﮔﺮﻓﺖ . ﺍﺯ ﺁﻧﺠﺎ ﮐﻪ ﻣﺎﻧﯽ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻓﺎﺭﻗﻠﯿﻂ
ﺑﺸﺎﺭﺕ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﻣﯽﻧﺎﻣﯿﺪ، ﺁﯾﯿﻨﺶ ﻫﺮﺟﺎ ﮐﻪ
ﻣﯽﺭﺳﯿﺪ ﺑﺴﺮﻋﺖ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﺯﺑﺎﻥ ﻭ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻭ
ﺍﺳﺎﻃﯿﺮ ﺁﻥ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺩﺭﻣﯽﺁﻣﺪ ﻭ ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪﺍﯼ
ﺑﻮﻣﯽ ﻣﯽﺷﺪ . ﻫﻤﯿﻦ ﻭﯾﮋﮔﯽ ﺍﺯ ﻋﻮﺍﻣﻞ
ﺍﺳﺎﺳﯽ ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﻭ ﮔﺴﺘﺮﺵ ﺁﻥ ﺑﻮﺩ . ] ۱۱ [ ﺧﻮﺩ
ﻣﺎﻧﯽ ﺍﯾﻦ ﻣﻬﻢ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺯﺑﺎﻥ ﭘﺎﺭﺳﯽ ﻣﯿﺎﻧﻪ ﺑﻪ
ﺍﯾﻨﺼﻮﺭﺕ ﺑﯿﺎﻥ ﮐﺮﺩﻩﺍﺳﺖ:


den ig man wizid az abarigan den i
peshinigan pad dah xir fray ud wihtar
ast...den i ahenagan pad yak shahr ud
yak izwan bud.den i man ad ku pad
harw shahr ud wisp izwan paydag
bawad ud pad shahran duran
keshihed

ترجمه:
ﺩﯾﻨﯽ ﮐﻪ ﻣﻦ ﮔﺰﯾﺪﻡ ﺍﺯ ﺩﯾﮕﺮ ﺩﯾﻦ ﭘﯿﺸﯿﻨﯿﺎﻥ ﺑﻪ
ﺩﻩ ﭼﯿﺰ ﺑﺮﺗﺮ ﻭ ﺑﻬﺘﺮ ﺑﺎﺷﺪ ... ﺩﯾﻦ ﭘﯿﺸﯿﻨﯿﺎﻥ ﺑﻪ
ﯾﮏ ﺷﻬﺮ ﻭ ﯾﮏ ﺯﺑﺎﻥ ﺑﻮﺩ . ﭘﺲ ﺩﯾﻦ ﻣﻦ ﭼﻨﺎﻥ
ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻫﺮ ﺷﻬﺮ ﻭ ﻫﻤﻪ ﺯﺑﺎﻥﻫﺎ ﭘﯿﺪﺍ
ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺑﻪ ﮐﺸﻮﺭﻫﺎﯼ ﺩﻭﺭ ﺁﻣﻮﺧﺘﻪ
ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ

     
  ویرایش شده توسط: sinarv1   
مرد

 
تاريخ ايران باستان
ﺁﻏﺎﺯ ﺍﯾﻦ ﺁﯾﯿﻦ ﺑﻪ ﻣﯿﺎﻧﺮﻭﺩﺍﻥ ﺑﺎﺯ ﻣﯽﮔﺮﺩﺩ ﻭ ﺩﺭ
ﻧﺰﺩﯾﮑﯽ ﻣﺪﺍﯾﻦ ﻓﺎﺗﮏ ﭘﺪﺭ ﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﭘﯿﺮﻭ ﻣﺬﻫﺐ
ﻣﻨﺪﺍﯾﯽ ﯾﺎ ﻓﺮﻕ ﮔﻨﻮﺳﯽ ﺍﻟﺨﺴﺎﺋﯿﻪ ﺑﻮﺩ ﺭﺍﻩ
ﺟﺪﯾﺪﯼ ﺩﺭ ﭘﯿﺶ ﮔﺮﻓﺖ ﻭ ﻗﻨﺎﻋﺘﮕﺮﯼ ﻭﯾﮋﻩﺍﯼ ﭘﯿﺸﻪ
ﮐﺮﺩ . ] ۱۲ [ ﺧﻮﺩ ﻣﺎﻧﯽ ﺑﻮﺍﺳﻄﻪٔ ﺍﻟﻬﺎﻣﯽ ﮐﻪ ﺑﯿﺎﻥ
ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﻮﺩ ﺍﺯ ﻓﺮﺷﺘﻪﺍﯼ ﺑﻨﺎﻡ ﺗﻮﻡ ﯾﺎ ﻫﻤﺎﻥ ﻫﻤﺰﺍﺩ
ﺩﺭﯾﺎﻓﺖ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺯ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﮔﻮﺷﺖ ﻭ ﺷﺮﺍﺏ ﻭ
ﻣﻌﺎﺷﻘﻪ ﺑﺎ ﺯﻧﺎﻥ ﭘﺮﻫﯿﺰ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﺭﺍﻩ ﺳﻔﺮ
ﻫﻨﺪﻭﺳﺘﺎﻥ ﭘﯿﺸﻪ ﺳﺎﺧﺖ . ﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻣﺤﯿﻄﯽ -
ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﻋﻘﺎﯾﺪ ﺑﻮﻣﯽ ﺩﺭ ﺗﻀﺎﺩ, ﭘﺮﻭﺭﺵ ﯾﺎﻓﺘﻪ ﺑﻮﺩ
ﺑﺎﻭﺭﻫﺎﯼ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺍﺩﯾﺎﻥ ﺭﺍﯾﺞ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺭﺍ ﺟﺬﺏ
ﻧﻤﻮﺩ ﻭ ﺩﺭﭘﯽ ﺳﻔﺮ ﺑﻪ ﻫﻨﺪﻭﺳﺘﺎﻥ ﺗﻨﺎﺳﺦ ﺭﺍ ﻧﯿﺰ
ﺑﺪﺍﻥ ﺍﻓﺰﻭﺩ. ] ۱۳[ ﻧﺰﺩﯾﮑﯽ ﺩﯾﻦ ﻣﺎﻧﻮﯼ ﺑﺎ ﺩﯾﻦ
ﻣﻨﺪﺍﯾﯽ ﻭ ﻣﺴﯿﺤﯽ ﻭ ﺯﺭﺗﺸﺘﯽ ﻭ ﺑﻮﺩﺍﯾﯽ ﻭ ﻧﯿﺰ
ﻓﺮﻗﻪﻫﺎﯼ ﮔﻨﻮﺳﯽ ﻣﻮﯾﺪ ﺍﯾﻦ ﻧﮑﺘﻪ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ

     
  
مرد

 
تاريخ ايران باستان
ﻣﺎﻧﻮﯾﺎﻥ ﺑﺮﺍﯼ ﮔﺴﺘﺮﺵ ﺁﯾﯿﻦ ﺧﻮﺩ ﺷﯿﻮﻩ ﺧﺎﺻﯽ ﺭﺍ
ﺍﺗﺨﺎﺫ ﯼ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺁﻥ ﺍﯾﻦ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻫﺮ ﻣﻨﻄﻘﻪٔ
ﺟﻐﺮﺍﻓﯿﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﻧﻔﻮﺫ ﻣﯽﮐﺮﺩﻧﺪ ﻧﺎﻡ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺍﯾﺰﺩﺍﻥ
ﻭ ﺍﻫﺮﯾﻤﻨﺎﻥ ﺍﺻﻠﯽ ﺩﯾﻦ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺣﻔﻆ ﻭﯾﮋﮔﯽﻫﺎ ﺑﻪ
ﻧﺎﻡ ﺍﺳﺎﻃﯿﺮ ﻭ ﺷﺨﺼﯿﺖﻫﺎ ﻭ ﻗﻬﺮﻣﺎﻧﺎﻥ ﺁﻥ
ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺩﺭ ﻣﯽﺁﻭﺭﺩﻧﺪ . ﺍﯾﻨﮕﻮﻧﻪ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﭘﯿﺮﻭﺍﻥ
ﺟﺪﯾﺪ ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﺩﯾﻦ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﺑﯿﮕﺎﻧﮕﯽ ﻧﺪﺍﺷﺘﻨﺪ . ] ۱۵ [
ﻧﯿﺰ ﺍﺯ ﺁﻧﺠﺎ ﮐﻪ ﺍﺳﻄﻮﺭﻩﻫﺎﯼ ﻣﺎﻧﻮﯼ ﺍﺯ ﺗﺮﮐﯿﺐ
ﺍﺳﺎﻃﯿﺮ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ, ﻋﻘﺎﯾﺪ ﮔﻨﻮﺳﯽ ﻭ ﺍﺳﺎﻃﯿﺮ ﺑﺎﺑﻠﯽ ﻭ
ﻫﻨﺪﯼ ﻭ ﺳﺎﻣﯽ ﺑﻮﯾﮋﻩ ﻣﺴﯿﺤﯽ ﺍﻟﻬﺎﻡ ﺗﺮﮐﯿﺐ
ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ ﺩﺭ ﺳﻄﺢ ﻭﺳﯿﻌﯽ ﮐﻪ ﺯﺭﺗﺸﺘﯿﺎﻥ ﻭ
ﻣﺴﯿﺤﯿﺎﻥ ﻭ ﺑﻮﺩﺍﯾﯿﺎﻥ ﺣﻀﻮﺭ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ ﺍﯾﻦ ﺩﯾﻦ
ﺑﺮﺍﺣﺘﯽ ﺟﺎﯼ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻣﯿﺎﻥ ﺍﻫﺎﻟﯽ ﺑﺎﺯ
ﻣﯽﻧﻤﻮﺩ . ] ۱۶ [
ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﭘﺲ ﺍﺯ ﮐﺸﺘﻪ ﺷﺪﻥ ﻣﺎﻧﯽ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﭘﯿﺮﻭﺍﻥ
ﺍﯾﻦ ﺩﯾﻦ ﮐﻪ ﻣﺮﮐﺰ ﺍﺻﻠﯽ ﺷﺎﻥ ﺧﻮﺯﺳﺘﺎﻥ ﻭ ﺑﺎﺑﻞ
ﺑﻮﺩ ﺑﻪ ﺳﻮﯼ ﺷﺮﻕ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺭﻫﺴﭙﺎﺭ ﮔﺸﺘﻨﺪ . ﺩﺭ ﻣﺼﺮ
ﺑﺎ ﻭﺟﻮﺩ ﭘﯿﺸﯿﻨﻪ ﺍﺧﺘﻼﻓﺎﺕ ﻣﺬﻫﺒﯽ ﻣﯿﺎﻥ
ﻣﺴﯿﺤﯿﺎﻥ ﻭ ﻣﻬﺮﭘﺮﺳﺘﺎﻥ ﻭ ﺳﺎﯾﺮ ﺍﺩﯾﺎﻥ ﻭ ﻓﺮﻗﻪﻫﺎ
ﻣﺎﻧﻮﯾﺖ ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪﺍﯼ ﻓﺰﺍﯾﻨﺪﻩ ﺭﺍﻩ ﺭﺷﺪ ﻭ ﺗﺮﻗﯽ ﺭﺍ
ﭘﯿﻤﻮﺩ . ] ۱۷ [
ﺩﺭ ﻏﺮﺏ ﻧﻔﻮﺫ ﻣﺎﻧﻮﯼﮔﺮﯼ ﺭﻧﮓ ﻭ ﺑﻮﯼ ﻣﺴﯿﺤﯽ ﺑﻪ
ﺧﻮﺩ ﮔﺮﻓﺖ ﻭ ﺑﺎ ﻭﺟﻮﺩ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﻣﺎﻧﯽ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ
ﻓﺎﺭﻗﻠﯿﻂ ﻣﺴﯿﺢ ﻣﻌﺮﻓﯽ ﮐﺮﺩﻩﺑﻮﺩ ﺣﺠﻢ ﺯﯾﺎﺩﯼ ﺍﺯ
ﺁﺛﺎﺭ ﻣﺎﻧﻮﯼ ﻏﺮﺏ ﺑﻪ ﺳﺘﺎﯾﺶ ﻋﯿﺴﯽ ﻣﺴﯿﺢ ﭘﺮﺩﺍﺧﺘﻪ
ﺷﺪ . ﻧﺎﻡ ﻋﯿﺴﯽ ﻭﺍﺭﺩ ﺍﯾﺰﺩﺍﻥ ﻣﺎﻧﻮﯼ ﻏﺮﺏ ﺷﺪ .
] ۱۸ [ ﻭ ﺩﺭ ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﮐﺘﺐ ﺁﻣﻮﺯﻩﻫﺎﯼ ﻋﯿﺴﯽ ﻭﺍﺭﺩ
ﮔﺮﺩﯾﺪ . ﺑﻌﺪﻫﺎ ﻓﺮﻗﻪﻫﺎﯼ ﻣﺘﻌﺪﺩﯼ ﺍﺯ ﻣﺎﻧﻮﯾﺎﻥ
ﻏﺮﺏ ﺭﺍﻩ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺩﺍﺩﻧﺪ ﻭ ﻫﻤﯿﻦ ﻋﻼﻗﻪ ﺑﻪ
ﻋﯿﺴﯽ ﺑﺎﻋﺚ ﺷﺪ ﮐﻪ ﺗﺎ ﻣﺪﺕﻫﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ
ﻓﺮﻗﻪﻫﺎﯼ ﻣﺴﯿﺤﯽ ﺑﺸﻤﺎﺭ ﺁﻭﺭﻧﺪ. ] ۱۹ [ ﺑﺨﺸﯽ ﺍﺯ
ﻣﯿﺮﺍﺙ ﻣﺎﻧﻮﯾﺎﻥ ﻏﺮﺏ ﻧﯿﺰ ﺗﺤﺖ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻓﺮﻗﻪﻫﺎﯼ
ﮔﻨﻮﺳﯽ ﻭ ﺗﻌﻤﯿﺪﯼ ﺍﺭﺩﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺷﺖ . ﺩﺭ ﺍﯾﺘﺎﻟﯿﺎ ﺍﯾﻦ
ﻣﺬﻫﺐ ﺍﺯ ﻃﺮﯾﻖ ﻣﻬﺎﺟﺮﺍﻥ ﺍﻫﻞ ﺷﻤﺎﻝ ﺁﻓﺮﯾﻘﺎ ﺑﻪ
ﺷﻬﺮﻫﺎﯾﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻧﺎﭘﻞ, ﺟﻨﻮﺍ ﻭ ﺭﻡ ﻧﻔﻮﺫ ﮐﺮﺩ . ﺩﺭ
ﺧﻼﻝ ﺳﺎﻝﻫﺎﯼ ۳۷۲ ﺗﺎ ۵۲۴ ﺍﺯ ﺣﻀﻮﺭ ﺍﯾﻦ ﺁﯾﯿﻦ ﺩﺭ
ﺭﻡ ﮔﺰﺍﺭﺵﻫﺎﯾﯽ ﺩﺭﺩﺳﺖ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺭ ﻫﻤﯿﻦ ﺩﻭﺭﺍﻥ
ﻣﺎﻧﻮﯾﺖ ﺑﻪ ﺍﺳﭙﺎﻧﯿﺎ ﻧﯿﺰ ﮐﺸﯿﺪﻩ ﺷﺪ . ﺑﺮﺧﯽ ﺍﺯ
ﭘﺎﺩﺷﺎﻫﺎﻥ ﺳﻠﺴﻠﻪ ﻭﺍﻧﺪﺍﻝ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﮔﺎﯾﺴﺮﯾﮏ ﻭ
ﻫﻮﻧﺮﯾﮏ ﻣﺎﻧﻮﯾﺎﻧﯽ ﻣﻌﺘﻘﺪ ﺑﻮﺩﻩﺍﻧﺪ

     
  
مرد

 
تاريخ ايران باستان
ﺩﺭ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﻏﺮﺏ ﭼﯿﻦ ﻭ ﺧﺘﻦ ﮐﻪ ﻋﻤﺪﺗﺎ ﺍﻗﻮﺍﻡ
ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﺗﺒﺎﺭ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺳﮑﺎﻫﺎ ﻭ ﺳﻐﺪﯾﻬﺎ ﻣﯽﺯﯾﺴﺘﻨﺪ
ﻣﺎﻧﻮﯼ ﮔﺮﯼ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩﺍﯼ ﺭﺷﺪ ﮐﺮﺩ ﮐﻪ ﺣﺘﯽ ﻣﯿﺎﻥ
ﻣﻬﺎﺟﻤﺎﻥ ﺑﻌﺪﯼ ﺁﻥ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﮐﻪ ﺗﺮﮎﻫﺎﯼ
ﺍﻭﯾﻐﻮﺭﯼ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻧﯿﺰ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩﺍﯼ ﮔﺴﺘﺮﺵ ﯾﺎﻓﺖ ﮐﻪ
ﻧﺰﺩﯾﮏ ﺑﻪ ﯾﮏ ﻗﺮﻥ ﺩﯾﻦ ﺭﺳﻤﯽ ﺣﮑﻮﻣﺖ ﺍﻭﯾﻐﻮﺭﯼ
ﭼﯿﻦ ﺷﺪ . ﺍﯾﻦ ﺍﺗﻔﺎﻕ ﺯﻣﺎﻧﯽ ﺍﻓﺘﺎﺩ ﮐﻪ ﺧﺎﻗﺎﻥ ﺗﻨﮓ
ﻟﯽ – ﻣﺌﻮﯾﻮ ) ۷۵۹ -۷۸۰( ﺑﺮ ﺑﺎ ﻓﺘﺢ ﺳﺮﺯﻣﯿﻦﻫﺎﯼ
ﻣﺠﺎﻭﺭ ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﺍﻧﺪﯾﺸﻪ ﻧﻮ ﺁﺷﻨﺎ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ . ﺩﺭ
ﮐﺘﯿﺒﻪﺍﯼ ﺑﻨﺎﻡ ﻗﺮﺍﺑﻠﻘﺎﺳﻮﻥ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩٔ ﭘﺬﯾﺮﺵ ﺩﯾﻦ
ﻣﺎﻧﯽ ﺍﺯ ﺳﻮﯼ ﺗﺮﮐﺎﻥ ﺍﻭﯾﻐﻮﺭ ﺁﻣﺪﻩ :
» ﮐﺸﻮﺭﯼ ﺑﺎ ﻋﺎﺩﺍﺕ ﻭﺣﺸﯿﺎﻧﻪ ﮐﻪ ﺑﻮﯼ ﺧﻮﻥ ﺍﺯ
ﺁﻥ ﺑﺮﻣﯽﺧﺎﺳﺖ، ﺑﻪ ﺳﺮﺯﻣﯿﻨﯽ ﻣﺒﺪﻝ ﺷﺪ ﮐﻪ
ﻣﺮﺩﻣﺎﻥ ﺁﻥ ﺑﻪ ﻃﺒﺦ ﺑﺎ ﺳﺒﺰﯾﺠﺎﺕ ﺭﻭﯼ ﺁﻭﺭﺩﻧﺪ،
ﮐﺸﻮﺭﯼ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﮐﺸﺖ ﻭ ﮐﺸﺘﺎﺭ ﺍﻣﺮﯼ ﻋﺎﺩﯼ
ﺑﻮﺩ، ﻣﺮﺩﻡ ﺑﻪ ﻧﯿﮑﻮﮐﺎﺭﯼ ﺗﺮﻏﯿﺐ ﻣﯽﺷﺪﻧﺪ .«

ﺑﺎ ﻭﺟﻮﺩ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﻣﺎﻧﯽ ﺯﻣﺎﻧﯽ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻫﻨﺪﻭﺳﺘﺎﻥ
ﮔﺬﺭﺍﻧﺪﻩ ﺑﻮﺩ ﺍﻃﻼﻋﯽ ﺍﺯ ﻧﻔﻮﺫ ﻣﺎﻧﻮﯼ ﮔﺮﯼ ﺩﺭ
ﻫﻨﺪﻭﺳﺘﺎﻥ ﺩﺭﺩﺳﺖ ﻧﯿﺴﺖ

     
  
مرد

 
تاريخ ايران باستان
ﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﻓﺮﻣﺎﻧﺮﻭﺍﯾﯽ ﺷﺎﭘﻮﺭ ﯾﮑﻢ
ﻇﻬﻮﺭ ﮐﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩ ﺩﺭ ﭘﯿﺸﮕﺎﻩ ﻭﯼ ﺣﺎﺿﺮ ﺷﺪ ﻭ ﺑﺎ
ﺍﺭﺍﺋﻪٔ ﮐﺘﺎﺏ ﺩﯾﻨﯽ ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﺯﺑﺎﻥ ﭘﺎﺭﺳﯽ ﺑﻨﺎﻡ
ﺷﺎﭘﻮﺭﮔﺎﻥ ﺍﺯ ﻭﯼ ﺍﺟﺎﺯﻩٔ ﺗﺒﻠﯿﻎ ﮔﺮﻓﺖ .] ۲۲ [ ﺧﻮﺩ
ﻣﺎﻧﯽ ﺩﺭ ﮐﻔﺎﻻﯾﺎ ﺑﯿﺎﻥ ﻣﯽﮐﻨﺪ ﺯﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ
ﻫﻨﺪﻭﺳﺘﺎﻥ ﺑﻮﺩ ﺧﺒﺮ ﺩﺭﮔﺬﺷﺖ ﺍﺭﺩﺷﯿﺮ ﺑﺎﺑﮑﺎﻥ ﺭﺍ
ﺷﻨﯿﺪﻩ ﻭ ﺑﻪ ﺳﺮﻋﺖ ﺑﺴﻮﯼ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺁﻣﺪﻩ ﺗﺎ ﺩﯾﻦ ﺧﻮﺩ
ﺭﺍ ﺑﺮ ﺷﺎﭘﻮﺭﯾﮑﻢ ﻋﺮﺿﻪ ﺩﺍﺭﺩ. ﺩﺭ ﺩﻭﺭﻩٔ ﯾﮑﺴﺎﻟﻪ
ﭘﺎﺩﺷﺎﻫﯽ ﻫﺮﻣﺰ ﯾﮑﻢ ﮐﻪ ﺟﺎﻧﺸﯿﻦ ﺷﺎﭘﻮﺭ
ﺳﺎﺳﺎﻧﯽ ﺑﻮﺩ ﻧﯿﺰ ﻣﺨﺎﻟﻔﺘﯽ ﺑﺎ ﻭﯼ ﻧﺸﺪ ﻭﻟﯽ ﺩﺭ
ﺩﻭﺭﻩٔ ﺑﻬﺮﺍﻡ ﯾﮑﻢ ﺑﻪ ﺩﻟﯿﻞ ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ ﺷﺪﯾﺪ
ﺭﻭﺣﺎﻧﯿﻮﻥ ﺯﺭﺩﺷﺘﯽ ، ﺗﺤﺖ ﺗﻌﻘﯿﺐ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻪ
ﮐﺸﺘﻪ ﺷﺪ ﻭ ﭘﯿﺮﻭﺍﻧﺶ ﻧﯿﺰ ﺍﺳﯿﺮ ﭘﯿﮕﺮﺩ ﻭ ﺍﯾﺬﺍﺀ
ﮔﺸﺘﻨﺪ. ] ۲۳[
ﺷﺮﺍﯾﻂ ﺩﯾﻦ ﻣﺎﻧﻮﯼ ﺩﺭ ﺭﻭﻡ ﻣﺴﯿﺤﯽ ﻧﯿﺰ ﻣﺎﻧﻨﺪ
ﺍﯾﺮﺍﻥ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺷﺎﭘﻮﺭ ﺑﻮﺩ . ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۲۹۷ ﻣﯿﻼﺩﯼ
ﯾﻌﻨﯽ ﺩﻭ ﺩﻫﻪ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺍﻋﺪﺍﻡ ﻣﺎﻧﯽ ﺩﯾﻮﮐﻠﺴﯿﻦ
ﺍﻣﭙﺮﺍﺗﻮﺭ ﺭﻭﻡ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩٔ ﮔﺴﺘﺮﺵ ﺍﯾﻦ ﺁﯾﯿﻦ ﺩﺭ ﻣﻨﺎﻃﻖ
ﻣﺪﯾﺘﺮﺍﻧﻪﺍﯼ ﺍﻣﭙﺮﺍﺗﻮﺭﯼ ﻫﺸﺪﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺑﻮﺩ

     
  
مرد

 
تاريخ ايران باستان
۲۴ [ ﮐﻠﯿﺴﺎﯼ ﺭﻭﻡ ﺣﮑﻢ ﺍﻟﺤﺎﺩ ﻭ ﺗﮑﻔﯿﺮ ﻣﺎﻧﻮﯾﺎﻥ ﺭﺍ
ﺻﺎﺩﺭ ﮐﺮﺩ ﻭ ﭘﯿﺮﻭﺍﻥ ﺁﻥ ﺑﺸﺪﺕ ﺗﺤﺖ ﻓﺸﺎﺭ ﻗﺮﺍﺭ
ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ. ﺳﻨﺖ ﺁﮔﻮﺳﺘﯿﻦ ﻗﺪﯾﺲ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺑﺰﺭﮔﺘﺮﯾﻦ
ﻣﺘﮑﻠﻤﺎﻥ ﻣﺴﯿﺤﯽ ﺑﺸﻤﺎﺭ ﻣﯽﺭﻭﺩ ﺩﻭﺭﻩﺍﯼ ﺭﺍ
ﺑﻌﻨﻮﺍﻥ ﭘﯿﺮﻭ ﻣﺎﻧﯽ ﮔﺬﺭﺍﻧﺪﻩ ﺑﻮﺩ ﻭ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺑﺎﺯﮔﺸﺖ
ﺑﻪ ﻣﺴﯿﺤﯿﺖ ﺩﺭ ﮐﺘﺎﺏ ﺍﻋﺘﺮﺍﻓﺎﺕ ﺧﻮﺩ ﺣﻤﻼﺕ ﺗﻨﺪﯼ
ﺑﻪ ﻣﺎﻧﻮﯾﺎﻥ ﺑﺮﻭﺯ ﺩﺍﺩ . ] ۲۵ [
ﺩﺭ ﺩﻭﺭﻩٔ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﻧﯿﺰ ﺍﯾﻦ ﻣﺨﺎﻟﻔﺖﻫﺎ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺷﺖ
ﻭ ﺑﺎ ﺭﻭﯼ ﮐﺎﺭ ﺁﻣﺪﻥ ﻋﺒﺎﺳﯿﺎﻥ ﺷﺪﯾﺪﺗﺮ ﺷﺪ. ] ۲۶[
ﻣﻬﺪﯼ ﺧﻠﯿﻔﻪ ﻋﺒﺎﺳﯽ ﺑﻪ ﻓﺮﺯﻧﺪﺵ ﻫﺎﺩﯼ
ﺳﻔﺎﺭﺵ ﻣﯽﮐﻨﺪ ﻧﺴﻞ ﺯﻧﺎﺩﻗﻪ ﻭ ﻣﺎﻧﻮﯾﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ
ﺟﻬﺎﻥ ﺑﺮﺍﻧﺪﺍﺯﺩ، ﯾﺎ ﻣﺜﻼ ﺧﻠﻔﺎﯼ ﻋﺒﺎﺳﯽ ﺑﺮﺍﯼ
ﭘﯿﺪﺍﮐﺮﺩﻥ ﻣﺎﻧﻮﯾﺎﻥ ﺭﻭﺵ ﺧﺎﺻﯽ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ . ﺑﺪﯾﻨﮕﻮﻧﻪ
ﮐﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﻭﺍﺩﺍﺭ ﻣﯽﮐﺮﺩﻧﺪ ﮐﻪ ﻣﺮﻏﯽ ﺭﺍ ﺳﺮ ﺑﺒﺮﻧﺪ
ﻭ ﺍﺯﺁﻧﺠﺎ ﮐﻪ ﺁﺯﺍﺭ ﺟﺎﻧﺪﺍﺭﺍﻥ ﺩﺭ ﺁﺋﯿﻦ ﻣﺎﻧﯽ ﺭﻭﺍ ﻧﯿﺴﺖ
ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺎ ﺳﺮﺑﺎﺯ ﺯﺩﻥ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻣﺎﻫﯿﺖ ﻣﺎﻧﻮﯼ
ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺁﺷﮑﺎﺭ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﻭ ﮐﺸﺘﻪ ﻣﯽﺷﺪﻧﺪ . ] ۲۷ [
ﺑﻬﺮﺣﺎﻝ ﺑﻨﻈﺮ ﻣﯽﺭﺳﺪ ﺁﯾﯿﻦ ﻣﺎﻧﯽ ﺗﺎ ﺩﻫﻪﻫﺎﯼ
ﻫﻔﺪﻫﻢ ﯾﺎ ﻫﺠﺪﻫﻢ ﻧﯿﺰ ﺩﻭﺍﻡ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺑﺎﺷﺪ. ﺑﻪ
ﻭﯾﮋﻩ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺩﺭ ﭼﯿﻦ ﻣﻌﺒﺪﯼ ﻧﺴﺒﺘﺎ ﺟﺪﯾﺪ ﮐﺸﻒ
ﺷﺪﻩ ﮐﻪ ﺑﺮ ﺭﻭﯼ ﺁﻥ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﺷﺪﻩﺍﺳﺖ » : ﺑﻨﺎﻡ ﭘﺪﺭ
ﺭﻭﺷﻨﺎﯾﯽ« ﻭ ﺍﯾﻦ ﻧﺎﻣﯽ ﻧﯿﺴﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺁﯾﯿﻨﯽ ﺩﯾﮕﺮ
ﺑﺠﺰ ﻣﺎﻧﻮﯼ ﺑﮑﺎﺭ ﺭﻓﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ

     
  
مرد

 
تاريخ ايران باستان
ﺩﺭ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﻏﺮﺑﯽ ﭼﯿﻦ ﺑﺎ ﻭﺟﻮﺩ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺩﯾﻦ ﻣﺎﻧﻮﯼ
ﻣﯿﺎﻥ ﺍﻭﯾﻐﻮﺭﻫﺎ ﭘﺬﯾﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺧﺎﻗﺎﻥﻫﺎﯼ
ﺍﻭﯾﻐﻮﺭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻌﻨﻮﺍﻥ ﺩﯾﻦ ﺭﺳﻤﯽ ﺩﺭﺑﺎﺭ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ
ﺑﻮﺩﻧﺪ ﺍﻣﺎ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺷﮑﺴﺖ ﺍﯾﻐﻮﺭﻫﺎ ﺍﺯ ﻗﺮﻗﯿﺰﻫﺎ ﺩﯾﻦ
ﻣﺎﻧﻮﯼ ﻣﻄﺮﻭﺩ ﻭ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﺪﺗﯽ ﺟﺎﯼ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ
ﺍﺳﻼﻡ ﺳﭙﺮﺩ . ﻫﺮﭼﻨﺪ ﺷﻮﺍﻫﺪﯼ ﺍﺯ ﺣﯿﺎﺕ ﺩﺭﺍﺯ ﻣﺪﺕ
ﺍﯾﻦ ﺁﯾﯿﻦ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﻭ ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺩﺭ ﺍﺧﺘﻔﺎ ﺑﺎﻗﯽ
ﻣﺎﻧﺪﻩﺍﺳﺖ .

     
  
مرد

 
تاريخ ايران باستان
ﺩﯾﻦ ﻣﺎﻧﻮﯼ ﺁﻧﮕﻮﻧﻪ ﮐﻪ ﺧﻮﺍﺳﺖ ﻣﺎﻧﯽ ﺑﻮﺩﻩ ﺩﺭ ﻫﺮ
ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺑﺎ ﺑﺎﻭﺭﻫﺎ ﻭ ﺍﺳﺎﻃﯿﺮ ﺑﻮﻣﯽ ﺗﻠﻔﯿﻖ
ﻣﯽﺷﺪ . ]۳۰ [. ﺑﻪ ﻧﺤﻮﯼ ﮐﻪ ﻧﺎﻡ ﺍﯾﺰﺩﺍﻥ ﻭ ﺍﺳﺎﻃﯿﺮ
ﺍﯾﻦ ﺩﯾﻦ ﺩﺭ ﻣﺘﻮﻥ ﺳﺮﯾﺎﻧﯽ ﺑﺎ ﻣﺘﻮﻥ ﻓﺎﺭﺳﯽ ﻣﯿﺎﻧﻪ
ﻣﺘﻔﺎﻭﺕ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺭﻧﮓ ﻭ ﺑﻮﯼ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﺩﺍﺭﺩ.
ﻣﺘﻮﻥ ﻗﺒﻄﯽ ﻭ ﺭﻭﻣﯽ ﻧﯿﺰ ﺗﺎ ﺣﺪ ﺯﯾﺎﺩﯼ ﺗﺤﺖ ﻧﻔﻮﺫ
ﻋﻘﺎﯾﺪ ﻣﺴﯿﺤﯽ ﺍﺳﺖ ﻭ ﭘﺎﭘﯿﺮﻭﺱﻫﺎﯼ ﻣﺼﺮ ﻧﯿﺰ
ﺍﯾﻦ ﻧﮑﺘﻪ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺑﯽ ﺍﺛﺒﺎﺕ ﻣﯽﮐﻨﺪ . ] ۳۱ [ ﺍﻣﺎ
ﺍﺳﻄﻮﺭﻩ ﺁﻓﺮﯾﻨﺶ ﺑﺎ ﻭﺟﻮﺩ ﺗﻔﺎﻭﺕﻫﺎﯼ ﻧﺎﻡﻫﺎ ﻭ
ﺟﺎﯼﻫﺎ ﯾﮑﯽ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﺮﭘﺎﯾﻪ ﺛﻨﻮﯾﺖ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﻭ
ﺗﻔﮑﯿﮏ ﮐﺎﻣﻼ ﻗﻠﻤﺮﻭ ﺭﻭﺷﻨﯽ ﻭ ﺗﺎﺭﯾﮑﯽ ﮐﻪ ﺭﯾﺸﻪ
ﺩﺭ ﻋﻘﺎﯾﺪ ﺯﺭﻭﺍﻧﯽ ﺩﺍﺭﺩ ﺑﻨﺎ ﺷﺪﻩﺍﺳﺖ . ] ۳۲ [ ﺩﺭ ﻃﺮﺡ
ﺍﺳﺎﻃﯿﺮ ﺩﯾﻨﯽ ﺁﻓﺮﯾﻨﻨﺪﻩ ﺍﺯ ﺳﻨﺖﻫﺎﯼ ﻫﻨﺪﯼ ﻧﯿﺰ
ﻣﺸﺨﺼﺎ ﺑﻬﺮﻩ ﺑﺮﺩﻩﺍﺳﺖ . ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺁﻓﺮﯾﻨﺶ ﻭ
ﺳﺮﻧﻮﺷﺖ ﺟﻬﺎﻥ ﺑﻪ ﭼﻬﺎﺭ ﺩﻭﺭﻩٔ ﺟﺪﺍﯾﯽ ﻧﻮﺭ ﻭ
ﻇﻠﻤﺖ, ﺁﻓﺮﯾﻨﺶ ﻧﺨﺴﺘﯿﻦ, ﺁﻓﺮﯾﻨﺶ ﺩﻭﻡ, ﺁﻓﺮﯾﻨﺶ
ﺳﻮﻡ ﻭ ﭘﺎﯾﺎﻥ ﺟﻬﺎﻥ ﻭ ﺷﮑﺴﺖ ﺗﺎﺭﯾﮑﯽ ﺗﻘﺴﯿﻢ
ﻣﯽﺷﻮﺩ

     
  
مرد

 
تاريخ ايران باستان
ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺟﺪﺍﯾﯽ ﮐﺎﻣﻞ ﻧﻮﺭ ﻭ ﻇﻠﻤﺖ
ﺩﺭ ﺁﯾﯿﻦ ﻣﺎﻧﯽ ﺁﻣﺪﻩ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺁﻏﺎﺯ ﺟﻬﺎﻥ ﺑﺮ ﺩﻭ ﺑﺨﺶ
ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﺧﻮﺑﯽ ﻭ ﻧﻮﺭ ﺩﺭ ﺑﺎﻻ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺍﺯ ﺳﻪ ﺟﻬﺖ
ﺷﻤﺎﻝ ﻭ ﺷﺮﻕ ﻭ ﻏﺮﺏ ﻧﺎﻣﺤﺪﻭﺩ ﻭ ﺗﺎﺭﯾﮑﯽ ﻭ ﺑﺪﯼ
ﺩﺭ ﺯﯾﺮ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺍﺯ ﺳﻤﺖ ﺟﻨﻮﺏ ﻭ ﺷﺮﻕ ﻭ ﻏﺮﺏ
ﻧﺎﻣﺤﺪﻭﺩﯼ ﺩﺍﺷﺖ . ] ۳۴ [ ﺟﻬﺎﻥ ﻧﻮﺭ ﺟﻬﺎﻥ ﺷﺎﺩﯼ ﻭ
ﭘﺎﮐﯽ ﻭ ﺟﺎﯼ ﺧﺪﺍﯼ ﺁﺳﻤﺎﻧﯽ ﯾﺎ » ﺯﺭﻭﺍﻥ« ﺑﻮﺩ ﻭ ﺩﺭ
ﺯﯾﺮ ﮐﻪ ﻣﺤﻠﯽ ﮐﺜﯿﻒ ﻭ ﭘﻠﯿﺪﺵ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﺑﻮﺩ ﺧﺪﺍﯼ
ﺗﺎﺭﯾﮑﯽ ﺑﺴﺮ ﻣﯽﺑﺮﺩ . ] ۳۵ [ ﺯﺭﻭﺍﻥ ﯾﺎ ﭘﺪﺭ ﺭﻭﺷﻨﺎﯾﯽ
ﺩﺭ ﺍﻭﺝ ﺧﺮﺩ ﻭ ﺷﺎﺩﯼ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺳﺮﺯﻣﯿﻦ ﺗﺎﺭﯾﮑﯽ
ﻗﻠﻤﺮﻭ ﻓﺮﻣﺎﻧﺮﻭﺍﯾﯽ ﺟﺎﻫﻞ ﻭ ﮐﻮﺩﻥ ﺑﻮﺩ ﻭ ﻫﯿﭻ
ﭼﯿﺰ ﺍﺯ ﺁﻓﺮﯾﻨﺶ ﺧﺪﺍﯾﯽ ﻧﯿﺰ ﻧﻤﯽﺩﺍﻧﺴﺖ . ﻣﯿﺎﻥ ﻧﻮﺭ
ﻭ ﻇﻠﻤﺖ ﺟﻨﮕﯽ ﺩﺭ ﮔﺮﻓﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻧﻬﺎﯾﺖ ﺍﻫﺮﯾﻤﻦ
ﭘﯿﺮﻭﺯ ﺷﺪ ﻭ ﻧﻮﺭ ﻭ ﺭﻭﺡ ﺑﻪ ﺍﺳﺎﺭﺕ ﺗﺎﺭﯾﮑﯽ ﻭ ﻇﻠﻤﺖ
ﻭ ﺟﺴﻢ ﺭﻓﺘﻨﺪ . ﻣﺎﻧﯽ ﺑﺮ ﺍﯾﻦ ﺑﺎﻭﺭ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ
ﺍﺳﺎﺭﺕ ﻫﻤﭽﻨﺎﻥ ﺑﺎﻗﯽ ﻣﺎﻧﺪﻩﺍﺳﺖ . ] ۳۶[
ﺁﻓﺮﯾﻨﺶ ﻧﺨﺴﺖ ﻭ ﻧﺒﺮﺩ ﻣﯿﺎﻥ ﺟﻬﺎﻥ ﺑﺪﯼ ﻭ
ﺭﻭﺷﻨﺎﯾﯽ
ﻃﺒﻖ ﺁﺭﺍﺀ ﻣﺎﻧﻮﯾﺎﻥ، ﻧﻮﺭ ﺍﺯ ﻣﮑﺎﻥ ﺍﺻﻠﯽ ﺧﻮﺩ ﺑﻪ
ﺳﺮﺍﯼ ﺟﺴﻤﺎﻧﯽ ﻭ ﺗﺎﺭﯾﮑﯽ ﺟﻬﺎﻥ ﻣﺎﺩﯼ ﺳﻘﻮﻁ
ﻣﯽﮐﻨﺪ . ﺩﺭ ﻣﺎﻧﻮﯾﺖ ﻧﻮﺭ ﻭ ﻇﻠﻤﺖ ﻫﺮ ﺩﻭ ﺍﺯﻟﯽ ﻭ
ﻗﺪﯾﻤﯽ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﺁﻓﺮﯾﻨﺶ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺷﺘﻪﺍﻧﺪ .
] ۳۷ [ ﭼﮕﻮﻧﮕﯽ ﺳﻘﻮﻁ ﻧﻮﺭ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﺻﻮﺭﺕ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ
ﺯﻣﺎﻧﯽ ﺷﻬﺮﯾﺎﺭ ﺗﺎﺭﯾﮑﯽ ﺑﻪ ﻣﺮﺯ ﺟﻬﺎﻥ ﺭﻭﺷﻨﯽ
ﺁﻣﺪﻩ ﻭ ﺑﺎ ﺩﯾﺪﻥ ﻓﺮﻭﺯﻩﻫﺎﯼ ﻧﻮﺭ ﺑﻪ ﻭﺟﺪ ﺁﻣﺪﻩ
ﺩﭼﺎﺭ ﺣﺴﺪ ﻭ ﺭﺷﮏ ﺷﺪ ﻭ ﺑﻨﺎ ﺭﺍ ﺑﺮ ﻓﺘﺢ ﺩﯾﺎﺭ
ﺭﻭﺷﻨﺎﯾﯽ ﮔﺬﺍﺭﺩ. ] ۳۸ [ ﺯﺭﻭﺍﻥ ﭘﺪﺭ ﺑﺰﺭﮔﯽ ﺑﺮﺍﯼ
ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﻣﺎﺩﺭ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺭﺍ ﻓﺮﺍ ﺧﻮﺍﻧﺪ ﻭ ﻭﯼ ﻧﯿﺰ
»ﻫﺮﻣﺰﺩﺑﻎ« ﺭﺍ ﺁﻓﺮﯾﺪ ﺗﺎ ﺭﻫﺒﺮ ﺳﭙﺎﻩ ﺭﻭﺷﻨﯽ ﺑﺮﺍﺑﺮ
ﻇﻠﻤﺖ ﮔﺮﺍﯾﺎﻥ ﺑﺎﺷﺪ . ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻧﺒﺮﺩ ﻫﺮﻣﺰﺩﺑﻎ ﺍﺳﯿﺮ
ﺷﺪ ﻭ ﻫﻤﯿﻦ ﺍﺳﺎﺭﺕ ﻣﻮﺟﺐ ﺷﺪ ﮐﻪ ﺍﻭ ﺩﺭ ﺍﺩﺑﯿﺎﺕ
ﻣﺎﻧﻮﯼ ﺑﻪ ﻧﻤﺎﺩ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺩﺭﺑﻨﺪ ﺟﻬﺎﻥ ﺧﺎﮐﯽ ﻣﺒﺪﻝ
ﺷﻮﺩ. ﺍﻭ ﮐﻪ ﻣﺪﻫﻮﺵ ﺑﺮ ﺭﻭﯼ ﺧﺎﮎ ﺍﻓﺘﺎﺩﻩ ﺑﻮﺩ ﺑﻪ
ﻫﻤﺮﺍﻩ ﭘﻨﺞ ﻓﺮﺯﻧﺪﺵ ﯾﻌﻨﯽ ﺍﻣﻬﺮﺳﭙﻨﺪﺍﻥ ﺑﻪ ﺍﺳﺎﺭﺕ
ﻧﯿﺮﻭﻫﺎﯼ ﺍﻫﺮﯾﻤﻨﯽ ﺭﻓﺘﻨﺪ . ﺍﯾﻨﮕﻮﻧﻪ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﻇﻠﻤﺖ
ﺭﮔﻪﻫﺎﯼ ﻧﻮﺭ ﺭﺍ ﯾﺎﻓﺖ ﻭ ﺟﻬﺎﻥ ﺟﺴﻤﺎﻧﯽ ﺩﺍﺭﺍﯼ
ﻓﺮﻭﺯﻩﻫﺎﯼ ﻧﻮﺭ ﮐﻪ ﻧﺎﺷﯽ ﺍﺯ ﻭﺟﻮﺩ ﻫﺮﻣﺰﺩﺑﻎ ﻭ
ﺍﻣﻬﺮﺳﭙﻨﺪﺍﻥ ﺍﺳﺖ، ﺷﺪ

     
  
مرد

 
تاريخ ايران باستان
ﺁﻓﺮﯾﻨﺶ ﺩﻭﻡ ﻭ ﺗﻼﺵ ﺑﺮﺍﯼ ﺭﻫﺎﯾﯽ ﻫﺮﻣﺰﺩﺑﻎ
ﺑﺎ ﺑﻪ ﺍﺳﺎﺭﺕ ﺭﻓﺘﻦ ﻫﺮﻣﺰﺩﺑﻎ ﻭ ﭘﺎﺭﻩﻫﺎﯼ ﻧﻮﺭ ﺑﮕﻔﺘﻪٔ
ﻣﺎﻧﯽ ﻻﺯﻡ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﺍﯾﺰﺩ ﯾﺎ ﺍﯾﺰﺩﺍﻧﯽ ﺍﯾﻦ ﺩﻭ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻫﻢ
ﺟﺪﺍ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ . ﺍﯾﺰﺩﺍﻧﯽ ﺑﻪ ﺭﻫﺒﺮﯼ ﻣﻬﺮﺍﯾﺰﺩ ﺑﺮﺍﯼ ﻧﺠﺎﺕ
ﻫﺮﻣﺰﺩﺑﻎ ﺭﻭﺍﻧﻪ ﺳﺮﺯﻣﯿﻦ ﺗﺎﺭﯾﮑﯽ ﺷﺪﻧﺪ . ]۴۰ [
ﻣﻬﺮﺍﯾﺰﺩ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻧﺒﺮﺩﯼ ﺳﻨﮕﯿﻦ ﻫﺮﻣﺰﺩﺑﻎ ﺭﺍ ﺍﺯ
ﺍﺳﺎﺭﺕ ﺭﻫﺎﻧﺪﻩ ﻭ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺑﺎ ﭘﯿﮑﺮﻩٔ ﺩﯾﻮﺍﻥ ﺷﮑﺴﺖ
ﺧﻮﺭﺩﻩ ﺩﺭ ﺳﺮﺯﻣﯿﻦ ﻇﻠﻤﺖ ﻓﺮﺍﻫﻢ ﺁﻭﺭﺩ ﻭ ﺑﻪ ﺍﻣﯿﺪ
ﺭﻫﺎﯾﯽ ﺍﺯ ﺟﻬﺎﻥ ﻣﺎﺩﯼ ﻧﺸﺴﺖ. ﻫﺮﻣﺰﺩﺑﻎ ﻫﻤﺎﻥ
ﮐﯿﻮﻣﺮﺙ ﺍﺳﺎﻃﯿﺮﯼ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺍﺳﺖ . ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺩﻭﺭ ﺍﻓﺘﺎﺩﻩ
ﺍﺯ ﺳﺮﺯﻣﯿﻦ ﻧﻮﺭ ﻫﻤﯿﺸﻪ ﺩﺭ ﻏﺼﻪ ﻭ ﻣﻮﯾﻪٔ ﺟﻬﺎﻥ
ﻧﻮﺭﺍﻧﯽ ﻭ ﺯﺍﺩﮔﺎﻩ ﻭ ﺧﺎﺳﺘﮕﺎﻩ ﺍﺻﻠﯽ ﺧﻮﯾﺶ ﺍﺳﺖ
ﮐﻪ ﺩﺭﺩ ﻫﺠﺮﺍﻥ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﻭ ﻫﻤﯿﺸﻪ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺁﺭﺯﻭﯼ
ﻭﺻﺎﻝ ﻣﯽﮔﺬﺭﺍﻧﺪ . ﻫﺮﻣﺰﺩﺑﻎ ﺩﺭ ﻧﻬﺎﯾﺖ ﺭﻫﺎﯾﯽ
ﯾﺎﻓﺖ ﺍﻣﺎ ﺫﺭﺍﺕ ﻧﻮﺭﺍﻧﯽ ﺍﻣﻬﺮﺳﭙﻨﺪﺍﻥ ﺑﻮﺳﯿﻠﻪ
ﻧﯿﺮﻭﻫﺎﯼ ﺍﻫﺮﯾﻤﻨﯽ ﺑﻠﻌﯿﺪﻩ ﺷﺪﻧﺪ . ] ۴۱ [ ﺁﺭﺯﻭﯼ
ﻣﺎﻧﻮﯾﺎﻥ ﺟﺪﺍﯾﯽ ﮐﺎﻣﻞ ﻧﻮﺭ ﺍﺯ ﺳﺮﺯﻣﯿﻦ ﻇﻠﻤﺖ ﺍﺳﺖ
ﮐﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ . ﺑﺮﺍﯼ ﺭﻫﺎﯾﯽ ﺩﺍﺩﻥ
ﻫﺮﻣﺰﺩﺑﻎ ﻭ ﺍﻣﻬﺮﺍﺳﭙﻨﺪﺍﻥ ﻣﻬﺮﺍﯾﺰﺩ ﺑﻪ ﺳﻮﯼ
ﺳﺮﺯﻣﯿﻦ ﺗﺎﺭﯾﮑﯽ ﻣﯽﺗﺎﺯﺩ ﻭ ﺩﯾﻮﺍﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﭘﯿﺶ ﺭﻭ
ﺑﺮﻣﯽﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﻫﺮﻣﺰﺩﺑﻎ ﺭﺍ ﻧﺠﺎﺕ ﺩﺍﺩﻩ ﻭ ﺍﺯ ﺗﻦ ﺩﯾﻮﺍﻥ
ﺗﺎﺭﻭﻣﺎﺭ ﺷﺪﻩ ﭼﻬﺎﺭﺳﺘﻮﻥ ﺟﻬﺎﻥ ﺍﻣﺮﻭﺯﯼ ﺭﺍ ﺧﻠﻖ
ﻣﯽﮐﻨﺪ . ﺑﺎ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺍﻭ ﻣﻮﻓﻖ ﺑﻮﺩ ﺍﻣﺎ ﭘﺎﺭﻩﻫﺎﯼ ﻧﻮﺭ
ﺍﻣﻬﺮﺳﭙﻨﺪﺍﻥ ﺩﺭ ﺗﻦ ﺩﯾﻮﺍﻧﯽ ﮐﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﻠﻌﯿﺪﻩ
ﺑﻮﺩﻧﺪ ﺑﺎﻗﯽ ﻣﺎﻧﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺩﻭﺭﻩ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﻧﻮﺭ ﻭ
ﻇﻠﻤﺖ ﺩﺭ ﺟﻬﺎﻥ ﻣﺎﺩﯼ ﺍﻣﺮﻭﺯﯼ ﺑﺎ ﻫﻢ ﺗﺮﮐﯿﺐ
ﺷﺪﻧﺪ .

     
  
صفحه  صفحه 20 از 31:  « پیشین  1  ...  19  20  21  ...  30  31  پسین » 
ایران

Ancient Persia | ایران باستان

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti Forums is not responsible for the content of external sites

RTA