انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
ایران
  
صفحه  صفحه 21 از 31:  « پیشین  1  ...  20  21  22  ...  30  31  پسین »

Ancient Persia | ایران باستان


مرد

 
تاريخ ايران باستان
ﺁﻓﺮﯾﻨﺶ ﺳﻮﻡ ﻭ ﺧﻠﻖ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻭ ﺭﻫﺎﯾﯽ ﭘﺎﺭﻩﻫﺎﯼ
ﻧﻮﺭ
ﺩﺭ ﻣﺘﻮﻥ ﻣﺎﻧﻮﯼ ﺁﻣﺪﻩ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﺭﻫﺎﯾﯽ ﺑﺨﺸﯿﺪﻥ
ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﺍﻧﻮﺍﺭ ﺍﺳﯿﺮ ﺷﺪﻩ ﺩﻭ ﺍﯾﺰﺩ ﺩﯾﮕﺮ ﺑﻨﺎﻡﻫﺎﯼ
ﻧﺮﯾﺴﻪ ﺍﯾﺰﺩ ﻭ ﺩﻭﺷﯿﺰﻩ ﺭﻭﺷﻨﯽ ﻣﺎﻣﻮﺭ ﺍﯾﻨﮑﺎﺭ ﺷﺪﻧﺪ
ﮐﻪ ﻧﺮ ﻭ ﻣﺎﺩﻩ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﻇﺎﻫﺮﯼ ﺍﻏﻮﺍﮔﺮ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ.
] ۴۳ [ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﻮﻓﻖ ﺷﺪﻧﺪ ﮐﻪ ﺍﺯ ﻃﺮﯾﻖ ﺗﻬﯿﯿﺞ ﺩﯾﻮﺍﻥ
ﻧﺮ ﻭ ﻣﺎﺩﻩ ﺫﺭﺍﺕ ﻧﻮﺭ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺗﻨﺸﺎﻥ ﺧﺎﺭﺝ ﮐﻨﻨﺪ ﺍﻣﺎ
ﺑﺮﺧﯽ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺫﺭﺍﺕ ﻧﻮﺭ ﺑﺮ ﺯﻣﯿﻦ ﺭﯾﺨﺘﻪ ﻭ ﺟﻬﺎﻥ
ﺟﺴﻤﺎﻧﯽ ﺍﻣﺮﻭﺯﯼ ﺷﮑﻞ ﮔﺮﻓﺖ ﮐﻪ ﻋﻼﻭﻩ ﺑﺮ
ﺍﻫﺮﯾﻤﻨﯽ ﺑﻮﺩﻥ ﺟﻨﺒﻪﻫﺎﯼ ﻧﻮﺭﺍﻧﯽ ﻧﯿﺰ ﺩﺍﺭﺩ .
ﺍﻫﺮﯾﻤﻦ ﮐﻪ ﺁﺭﺯﻭﯼ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻧﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻧﺮﯾﺴﻪ
ﺍﯾﺰﺩ ﺭﺍ ﺩﺍﺷﺖ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﭘﺎﺭﻩﻫﺎﯼ ﻓﺮﻭﺯﻧﺪﻩ ﻧﻮﺭ ﺩﻭ
ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﻨﺎﻡﻫﺎﯼ ﮔﻬﻤﺮﺩ ﻭ ﻣﺮﺩﯾﺎﻧﻪ ﺁﻓﺮﯾﺪ . ] ۴۴ [
ﮔﻬﻤﺮﺩ ﺩﺍﺭﺍﯼ ﮔﺮﺍﯾﺶﻫﺎﯼ ﻧﻮﺭﺍﻧﯽ ﺑﻮﺩ ﻭ ﻣﺮﺩﯾﺎﻧﻪ
ﺍﺳﯿﺮ ﺷﻬﻮﺍﺕ . ﮔﻬﻤﺮﺩ ﺍﺯ ﺁﻣﯿﺰﺵ ﺑﺎ ﻣﺮﺩﯾﺎﻧﻪ ﭘﺮﻫﯿﺰ
ﮐﺮﺩ ﺗﺎ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺩﺭ ﻧﻬﺎﯾﺖ ﺍﻏﻮﺍ ﺷﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻣﯿﺰﺵ ﺁﻥ ﺩﻭ
ﺷﯿﺚ ﺑﻮﺟﻮﺩ ﺁﻣﺪ . ﺳﭙﺲ ﻋﯿﺴﺎﯼ ﺩﺭﺧﺸﺎﻥ ﺍﺯ
ﺟﻬﺎﻥ ﻧﻮﺭﺍﻧﯽ ﺑﻪ ﻧﺰﺩ ﮔﻬﻤﺮﺩ ﺁﻣﺪ ﻭ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻣﺼﻤﻢ
ﮐﺮﺩ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺩﺭﺧﺖ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺑﺨﻮﺭﺩ . ﮔﻬﻤﺮﺩ ﺍﺯ ﺁﻥ
ﺩﺭﺧﺖ ﺧﻮﺭﺩ ﻭ ﺑﻬﻮﺵ ﺁﻣﺪﻩ ﻭ ﺣﻘﯿﻘﺖ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺎﺯ
ﯾﺎﻓﺖ ﻭ ﺑﺪﻧﺒﺎﻝ ﻋﯿﺴﺎﯼ ﺩﺭﺧﺸﺎﻥ ﺭﺍﻫﯽ ﺩﯾﺎﺭ
ﺭﻭﺷﻨﺎﯾﯽ ﮔﺮﺩﯾﺪ . ﻭ ﺷﯿﺚ ﮐﻪ ﭘﺎﺭﻩﻫﺎﯼ ﻧﻮﺭ ﺭﺍ ﺩﺭ
ﺭﻭﺡ ﺧﻮﺩ ﻭ ﺁﻓﺮﯾﻨﺶ ﺍﻫﺮﯾﻤﻨﯽ ﺗﺎﺭﯾﮏ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺟﺴﻢ
ﺧﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ ﺩﺭ ﺟﻬﺎﻥ ﺑﺎﻗﯽ ﻣﯽﻣﺎﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺗﻮﻟﯿﺪ
ﻧﺴﻞ ﻣﯽﭘﺮﺩﺍﺯﺩ .

     
  
مرد

 
تاريخ ايران باستان
ﺍﺳﻄﻮﺭﻩ ﭘﺎﯾﺎﻥ ﺟﻬﺎﻥ
ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺍﺳﺎﺭﺕ ﭘﺎﺭﻩﻫﺎﯼ ﻧﻮﺭ ﺩﺭ ﺟﻬﺎﻥ ﺟﺴﻤﺎﻧﯽ ﺗﺎ
ﭘﺎﯾﺎﻥ ﺟﻬﺎﻥ ﺑﻄﻮﻝ ﻣﯽﺍﻧﺠﺎﻣﺪ. ﺩﺭ ﭘﺎﯾﺎﻥ ﺟﻬﺎﻥ
ﺍﻫﺮﯾﻤﻦ ﺗﻼﺵ ﻣﯽﮐﻨﺪ ﺍﯾﻦ ﻧﻮﺭﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﻫﻤﯿﺸﻪ
ﺩﺭ ﺍﺳﺎﺭﺕ ﻧﮕﺎﻩ ﺩﺍﺭﺩ . ﺩﺭ ﺁﻥ ﺩﻭﺭﻩ ﻧﺒﺮﺩﯼ ﺑﯿﻦ
ﻧﯿﺮﻭﻫﺎﯼ ﺧﺪﺍﯾﯽ ﻭ ﺗﺎﺭﯾﮑﯽ ﺩﺭﻣﯽﮔﯿﺮﺩ ﻭ ﺳﺮﺍﻧﺠﺎﻡ
ﭘﺎﺭﻩﻫﺎﯼ ﻧﻮﺭ ﺑﺪﺳﺖ ﻧﺮﯾﺴﻪ ﺍﯾﺰﺩ, ﻋﯿﺴﺎﯼ ﺩﺭﺧﺸﺎﻥ
ﻭ ﺑﻬﻤﻦ ﺑﺰﺭﮒ ﺁﺯﺍﺩ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ ﻭ ﺍﺯ ﻃﺮﯾﻖ ﺳﺘﻮﻥ
ﺭﻭﺷﻨﯽ ﺑﻪ ﺑﻬﺸﺖ ﻧﻮ ﻣﻨﺘﻘﻞ ﻣﯽﮔﺮﺩﻧﺪ . ] ۴۶ [
ﺑﺪﻧﺒﺎﻝ ﺁﻥ ﭘﺪﯾﺪﻩ ﺁﺗﺶ ﺑﺰﺭﮒ ﺭﺥ ﻣﯽﺩﻫﺪ ﮐﻪ
ﭼﻬﺎﺭﺻﺪﻭﺷﺼﺖﻭﻫﺸﺖ ﺳﺎﻝ ﺑﻄﻮﻝ ﻣﯽﺍﻧﺠﺎﻣﺪ
ﻭ ﺗﻤﺎﻡ ﻣﻮﺟﻮﺩﺍﺕ ﺍﻫﺮﯾﻤﻨﯽ ﻭ ﮔﻨﺎﻫﮑﺎﺭﺍﻥ ﺩﺭ ﺁﻥ
ﻓﻨﺎ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ. ﺩﺭ ﭘﺎﯾﺎﻥ ﻧﯿﺰ ﮔﻮﺩﺍﻟﯽ ﺑﻪ ﺑﺰﺭﮔﯽ ﺩﻧﯿﺎ
ﺍﯾﺠﺎﺩ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﻭ ﺍﻫﺮﯾﻤﻦ ﺑﻪ ﺩﺭﻭﻥ ﺁﻥ ﺳﻘﻮﻁ
ﻣﯽﮐﻨﺪ ﻭ ﺳﻨﮕﯽ ﺑﻪ ﺑﺰﺭﮔﯽ ﺗﻤﺎﻡ ﺩﻧﯿﺎ ﺑﺮ ﺩﺭ ﺁﻥ
ﻣﯽﮔﺬﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺑﺪﯾﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﻭﺟﻮﺩ ﺗﺎﺭﯾﮑﯽ ﺑﻪ
ﭘﺎﯾﺎﻥ ﻣﯽﺭﺳﺪ . ] ۴۷ [ ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﺁﻥ ﭘﺎﺭﻩﻫﺎﯼ ﻧﻮﺭ
ﻣﺤﺒﻮﺱ ﺭﻫﺎ ﺷﺪﻩ ﻫﻤﮕﯽ ﭘﯿﮑﺮﻩ ﺍﯾﺰﺩﯼ ﮐﻪ
ﻧﺎﻣﺶ ﻭﺍﭘﺴﯿﻦ ﺍﯾﺰﺩ ﺍﺳﺖ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﻣﯽﮔﯿﺮﻧﺪ ﻭ
ﺑﻪ ﺳﻮﯼ ﺑﻬﺸﺖ ﻧﻮ ﺭﻓﺘﻪ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻧﺠﺎ ﺭﺍﻫﯽ ﺑﻬﺸﺖ
ﺭﻭﺷﻨﯽ ﮐﻪ ﻗﻠﻤﺮﻭ ﺷﻬﺮﯾﺎﺭﯼ ﭘﺪﺭ ﺭﻭﺷﻨﺎﯾﯽ ﺍﺳﺖ
ﺭﻫﺴﭙﺎﺭ ﻣﯽﮔﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺑﺪﯾﻦ ﺗﺮﺗﯿﺐ ﺭﻭﻧﺪ ﺟﺪﺍﯾﯽ
ﻫﻤﯿﺸﮕﯽ ﻧﻮﺭ ﻭ ﻇﻠﻤﺖ ﮐﺎﻣﻞ ﻣﯽﺷﻮﺩ

     
  
مرد

 
تاريخ ايران باستان
ﺩﯾﻦ ﻣﺎﻧﻮﯼ ﺍﺯ ﺁﻧﺠﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺩﯾﻨﯽ ﺗﺮﮐﯿﺒﯽ ﺍﺯ ﭼﻨﺪ
ﻣﺬﻫﺐ ﻭ ﻋﻘﯿﺪﻩ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺯﺭﺗﺸﺘﯽ, ﮔﻨﻮﺳﯽ ,
ﻣﺴﯿﺤﯽ, ﻣﻨﺪﺍﯾﯽ ﻭ ﺑﻮﺩﺍﯾﯽ ﭘﺪﯾﺪ ﺁﻣﺪﻩﺑﻮﺩ ﺭﯾﺸﻪ
ﻭ ﻣﺎﻫﯿﺖ ﺗﻌﻠﻤﯿﺎﺗﺶ ﻧﯿﺰ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﻋﻘﺎﯾﺪ ﺑﺎﺯ
ﻣﯽﮔﺸﺖ . ] ۴۹ [ ﺩﺭ ﺩﯾﻦ ﻣﺎﻧﻮﯼ ﮐﻪ ﺩﯾﻨﯽ ﻋﺮﻓﺎﻧﯽ
ﻭ ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ ﺭﯾﺎﺿﺖ ﻧﻔﺲ ﺑﻮﺩ ﺗﻤﺎﻡ ﺟﻨﺒﻪﻫﺎﯼ ﻻﺯﻡ
ﯾﮏ ﺩﯾﻦ ﮐﻪ ﺍﺳﺎﻃﯿﺮ ﻭ ﺳﻨﺖﻫﺎ ﻭ ﺁﺩﺍﺏ ﻭ
ﺗﺒﯿﯿﻦﻫﺎﯼ ﮐﻼﻣﯽ ﺭﺍ ﺷﺎﻣﻞ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﺩﺭﻧﻈﺮ
ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪﻩﺑﻮﺩ ﻭ ﺍﺯ ﺍﯾﻦﺭﻭ ﺍﯾﻦ ﺩﯾﻦ ﮐﻪ ﺳﻮﺩﺍﯼ
ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺷﺪﻥ ﺩﺭ ﺳﺮ ﺩﺍﺷﺖ ﺑﺴﺮﻋﺖ ﺩﺭ ﺟﻮﺍﻣﻊ
ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺩﻧﯿﺎﯼ ﻣﺘﻤﺪﻥ ﺁﻥ ﺯﻣﺎﻥ ﺭﺷﺪ ﯾﺎﻓﺖ .
ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺗﻌﻠﯿﻤﺎﺕ ﺭﯾﺸﻪ ﮔﻨﻮﺳﯽ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﮐﻪ
ﻣﺎﻧﯽ ﺩﯾﻨﺎﻭﺭ ﺧﻮﺩ ﺯﻣﺎﻧﯽ ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻥ ﺁﻥﻫﺎ ﺑﻪ ﻋﺒﺎﺩﺕ
ﻣﺸﻐﻮﻝ ﺑﻮﺩ

     
  
مرد

 
تاريخ ايران باستان
ﺟﻬﺎﻥﺑﯿﻨﯽ ﻣﺎﻧﻮﯼ
ﻣﺎﻧﯽ ﺑﺮ ﺍﯾﻦ ﻋﻘﯿﺪﻩ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﻫﺴﺘﯽ ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎﯼ
ﺭﻭﺷﻨﺎﯾﯽ ﻭ ﺗﺎﺭﯾﮑﯽ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﺯ ﻫﻤﯿﻦ ﺭﻭ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ
ﺧﻮﺑﯽ ﻭ ﺑﺪﯼ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﭘﯿﺮﻭﺍﻥ ﺍﯾﻦ
ﺁﯾﯿﻦ ﺑﺎﻭﺭ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻧﻬﺎﯾﺖ ﺭﻭﺷﻨﺎﯾﯽ )ﺧﻮﺑﯽ (
ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﭼﯿﺮﻩ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ ﻭ ﻫﻤﻪ ﺟﺎ ﺭﺍ ﻓﺮﺍ
ﺧﻮﺍﻫﺪ ﮔﺮﻓﺖ . ] ۵۱ [ ﺑﻨﺎﺑﺮ ﮔﺰﺍﺭﺵ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﻓﺮﺥ
ﺍﻭﻫﺮﻣﺰﺩﺍﺩﺍﻥ ﺩﺭ ﮐﺘﺎﺏ ﺷﮑﻨﺪ ﮔﻤﺎﻧﯿﮏ ﻭﯾﭽﺎﺭ، ﻣﺎﻧﯽ
ﺟﻬﺎﻥ ﻣﺎﺩﯼ ﺭﺍ ﺁﻓﺮﯾﺪﻩٔ ﺍﻫﺮﯾﻤﻦ ﻭ ﺟﻬﺎﻥ ﻣﻌﻨﻮﯼ
ﻭ ﺭﻭﺣﺎﻧﯽ ﺭﺍ ﺁﻓﺮﯾﺪﻩٔ ﺧﺪﺍﯼ ﺭﻭﺷﻨﺎﯾﯽ ﯾﺎ ﻫﻤﺎﻥ
ﺯﺭﻭﺍﻥ ﻣﯽﺩﺍﻧﺴﺖ . ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺭﻭ ﻫﻤﯿﺸﻪ ﮐﺸﻤﮑﺶ
ﻣﯿﺎﻥ ﺟﺴﻢ ﻭ ﻣﺎﺩﻩ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ . ﻣﺎﻧﯽ ﺭﺍﻩ ﻧﺠﺎﺕ ﺭﺍ
ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﻣﻌﺮﻓﺖ ﻭ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻭ ﺧﻮﺩﺁﮔﺎﻫﯽ
ﻣﯽﺩﺍﻧﺴﺖ ﻭ ﺑﺮﺍﯾﻦ ﺑﺎﻭﺭ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﻭﺳﯿﻠﻪ
ﺑﺸﺮ ﺑﻪ ﮔﻤﺮﺍﻫﯽ ﺧﻮﺩ ﺩﺭ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻭﺍﻗﻌﯽ ﮐﻪ ﺑﺮ
ﺍﺛﺮ ﭘﯿﻮﺳﺘﮕﯽ ﺑﺎ ﻣﺎﺩﻩ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺩﺳﺖ ﺩﺍﺩﻩ ﺁﮔﺎﻩ ﺷﺪﻩ
ﻭ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﺮﮒ ﺑﻪ ﺳﺮﺍﯼ ﺟﺎﻭﺩﺍﻧﻪٔ ﻧﻮﺭ -
ﮐﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﺑﻬﺸﺖ ﺭﻭﺷﻨﯽ ﺍﺳﺖ - ﺑﺸﺘﺎﺑﺪ . ﺍﻭ ﺭﻭﺡ
ﻭ ﺁﺭﺍﻣﺶ ﺣﺎﮐﻢ ﺑﺮ ﺑﻬﺸﺖ ﺟﺎﻭﺩﺍﻥ ﺭﺍ ﻧﯿﺮﻭﺍﻧﺎ
ﻣﯽﻧﺎﻣﯿﺪ . ] ۵۲ [ ﺩﺭ ﻋﻘﺎﯾﺪ ﻣﺎﻧﻮﯼ ﺭﻭﺡ ﺩﺭ ﺍﺳﺎﺭﺕ
ﻣﺎﺩﻩ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺭﮔﻪﻫﺎ ﻭ ﺁﺛﺎﺭ ﻧﻮﺭ ﺍﻟﻬﯽ ﺭﺍ ﺩﺭ
ﺗﻤﺎﻣﯽ ﭘﺪﯾﺪﻫﺎ ﯼ ﻃﺒﯿﻌﺖ ﻣﯽﺗﻮﺍﻥ ﯾﺎﻓﺖ ﻭ ﺑﺎ
ﭘﺎﯾﺎﻥ ﺟﻬﺎﻥ ﺍﯾﻦ ﺍﻧﻮﺍﺭ ﺁﺯﺍﺩ ﻭ ﺑﻪ ﺫﺍﺕ ﺍﺻﻠﯽ ﺧﻮﺩ ﮐﻪ
ﺳﺮﺯﻣﯿﻦ ﺭﻭﺷﻨﺎﯾﯽ ﺍﺳﺖ ﺑﺎﺯ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﮔﺸﺖ . ﺧﺪﺍﯼ
ﺑﺰﺭﮒ ﻫﻤﺎﻥ ﺧﺪﺍﯼ ﺭﻭﺷﻨﺎﯾﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺯﺭﻭﺍﻥ ﻧﺎﻡ
ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﭘﻨﺞ ﺗﺠﻠﯽ ﺍﺻﻠﯽ ﺍﻭ ﻋﺒﺎﺭﺗﻨﺪ ﺍﺯ :ﻋﻘﻞ, ﻓﻬﻢ,
ﻫﻮﺵ, ﺗﻔﮑﺮ, ﺗﺎﻣﻞ . ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻣﯽﺑﺎﯾﺴﺖ ﺑﻪ
ﭘﺎﺭﻩﻫﺎﯼ ﻧﻮﺭ ﺧﻮﺩ ﺗﻮﺟﻪ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﺑﺎ ﭘﺮﻫﯿﺰ ﺍﺯ ﻫﺮﭼﻪ
ﺑﻪ ﺟﺴﻢ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﺭﻭﺡ ﺧﻮﺩ ﮐﻪ ﺣﺎﻭﯼ
ﻧﻮﺭﺍﻟﻬﯽ ﺍﺳﺖ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺩﺭﻭﻥ ﺑﺪﻥ ﺁﺯﺍﺩ ﻧﻤﺎﯾﺪ . ﺑﻨﻈﺮ
ﻣﯽﺭﺳﺪ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﺗﻔﮑﺮ ﺣﺎﺻﻞ ﻣﻌﺎﺷﺮﺕ
ﻣﺎﻧﯽ ﺑﺎ ﻫﻨﺪﯾﺎﻥ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﺁﻏﺎﺯ ﺭﺳﺎﻟﺘﺶ
ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻫﻨﺪﻭﺳﺘﺎﻥ ﺳﻔﺮ ﮐﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩ. ﺍﯾﻦ ﻃﺮﺯ
ﺗﻔﮑﺮ ﻣﯿﺎﻥ ﺑﺮﻫﻤﻨﺎﻥ ﻧﯿﺰ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ .] ۵۳ [
ﺍﺣﮑﺎﻡ ﻭ ﺁﺩﺍﺏ
ﺳﺮﻭﺩ ﺑﻤﺎﯼ
ﻣﻘﺪﺱ
ﺧﻮﺷﺎ
ﺎﻥﻫﺎﯼ
ﻘﺪﺳﺖ
ﮐﻪ ﺩﺭ
ﺟﻬﺎﻥ
ﮐﻨﺪﻩﺍﻧﺪ
ﺧﻮﺷﺎ
ﮎﻫﺎﯾﺖ ﮐﯿﺶ ﻣﺎﻧﻮﯼ ﺍﯾﺬﺍ ﻭ ﺁﺯﺍﺭ ﺟﺎﻧﺪﺍﺭﺍﻥ، ﺧﺎﻣﻮﺵ ﻧﻤﻮﺩﻥ
ﻭ ﺁﻟﻮﺩﻥ ﺁﺗﺶ، ﺗﺨﺮﯾﺐ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﮔﯿﺎﻫﯽ ﻭ ﺁﻟﻮﺩﻥ ﺁﺏ
ﺭﺍ ﻧﺎﭘﺴﻨﺪ ﻣﯽﺷﻤﺮﺩ. ﺑﺮ ﻃﺒﻖ ﻋﻘﺎﯾﺪ ﻣﺎﻧﻮﯾﺎﻥ،
ﺩﺍﺷﺘﻦ ﺑﺮﺩﻩ ﻭ ﮐﻨﯿﺰ ﻭ ﻏﻼﻡ ﻣﺠﺎﺯ ﻧﺒﻮﺩﻩ ﻭ ﺍﺻﻮﻝ
ﺩﻫﮕﺎﻧﻪﺍﯼ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﻧﺠﺎﺕ ﺧﻮﺩ ﻗﺎﺋﻞ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﮐﻪ ﻋﺒﺎﺭﺕ
ﺑﻮﺩ ﺍﺯ ﺍﯾﻤﺎﻥ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺑﺰﺭﮔﯽﻫﺎﯼ ﭼﻬﺎﺭﮔﺎﻧﻪﺍﺵ
) ﺭﻭﺷﻨﺎﯾﯽ ﻭ ﻗﺪﺭﺕ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪﯼﺍﺵ ﻭ ﺩﺍﻧﺶ ﻭ
ﭘﺎﮐﯽﺍﺵ (، ﺩﻭﺳﺘﯽ، ﺑﺮﺩﺑﺎﺭﯼ، ﻋﻘﻞ، ﺭﺍﺳﺘﯽ،
ﺁﺷﺘﯽ، ﺷﺎﺩﯼ، ﻣﻬﺮﺑﺎﻧﯽ، ﺧﻮﺵ ﺍﺧﻼﻗﯽ،
ﭘﺎﮐﺪﺍﻣﻨﯽ ﻭ ﻋﻔﺖ . ] ۵۵ [ ﻧﯿﻮﺷﺎﮔﺎﻥ ﺑﺎ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺭﺩﻩ
ﭘﺎﯾﯿﻦ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻭ ﺳﺨﺖﮔﯿﺮﯼﻫﺎﯼ ﺭﺩﻩﻫﺎﯼ ﺑﺎﻻﺗﺮ ﺑﺮ
ﺁﻥﻫﺎ ﻧﺒﻮﺩ ﺍﻣﺎ ﻣﯽﺑﺎﯾﺴﺖ ﺍﺯ ﻋﻮﺍﻣﻠﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺑﺖ
ﭘﺮﺳﺘﯽ، ﺩﺭﻭﻍ، ﺯﻧﺎ، ﺑﺨﻞ، ﮐﺸﺘﻦ، ﺩﺯﺩﯼ ﻭ ﺳﺤﺮ ﻭ
ﺟﺎﺩﻭ ﭘﺮﻫﯿﺰ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﻭ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﻣﻬﻢ ﻣﺬﻫﺒﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ
ﻧﻤﺎﺯ ﻭ ﺭﻭﺯﻩ ﻭ ﺻﺪﻗﻪ ﺭﺍ ﺑﺠﺎﯼ ﺁﻭﺭﻧﺪ .

     
  
مرد

 
تاريخ ايران باستان
ﻣﺎﻧﻮﯼﻫﺎ ﭼﻬﺎﺭ ﻧﻤﺎﺯ ﺭﻭﺯﺍﻧﻪ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺩﻭ ﺑﺎﺭ ﺩﺭ
ﺭﻭﺯ ﺭﻭ ﺑﻪ ﺧﻮﺭﺷﯿﺪ ﻭ ﺩﻭﺑﺎﺭ ﺩﺭ ﺷﺐ ﺭﻭ ﺑﻪ ﻣﺎﻩ
ﮔﺰﺍﺭﺩﻩ ﻣﯽﺷﺪ . ﺁﻧﻬﺎ ﻣﯽﺑﺎﯾﺴﺖ ﺑﺎ ﺁﺏ ﻣﺴﺢ
ﻣﯽﮐﺮﺩﻧﺪ . ﺩﻭ ﻧﻮﻉ ﺭﻭﺯﻩ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ
ﺩﻭ ﺭﻭﺯ ﮐﺎﻣﻞ ﻭ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺍﺯ ﺻﺒﺢ ﺗﺎ ﻏﺮﻭﺏ ﺑﻮﺩ ﻭ
ﺯﻣﺎﻧﺶ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﺷﻮﺍﻫﺪ ﻧﺠﻮﻣﯽ ﺗﻌﯿﯿﻦ
ﻣﯽﮔﺸﺖ . ﻣﺎﻧﺴﺘﺎﻥﻫﺎﯼ ﻣﺎﻧﻮﯼ ﭘﻨﺞ ﺗﺎﻻﺭ ﺩﺍﺷﺖ
ﮐﻪ ﯾﮏ ﺗﺎﻻﺭ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﺭﻭﺯﻩﺩﺍﺭﺍﻥ ﻭ ﺩﻋﺎﻫﺎﯼ
ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺑﻮﺩ . ] ۵۷ [ ﺁﻥﻫﺎ ﻋﯿﺪﯼ ﻧﯿﺰ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ
ﭘﺎﯾﺎﻧﯽ ﻣﺎﻩ ﺭﻭﺯﻩ ﺑﺮﮔﺰﺍﺭ ﻣﯽﺷﺪ . ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﻋﯿﺪ،
ﻣﺮﺩﻡ ﺗﺼﻮﯾﺮ ﻣﺎﻧﯽ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺩﺳﺖ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻭ ﺑﻪ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ
ﺧﻮﺩ ﺍﻋﺘﺮﺍﻑ ﻣﯽﮐﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﯾﮏ ﺗﺨﺖ ﯾﺎ ﮐﺮﺳﯽ ﺑﺮﺍﯼ
ﻣﺎﻧﯽ ﺧﺎﻟﯽ ﻣﯽﮔﺬﺍﺷﺘﻨﺪ . ﺍﯾﻦ ﻋﯿﺪ ﺭﺍ »ﺑﻤﺎ«
ﻣﯽﻧﺎﻣﯿﺪﻧﺪ . ] ۵۸ [ ﺯﻧﺎﻥ ﻣﺎﻧﻮﯼ ﭘﺎﺭﭼﻪ ﺳﯿﺎﻩ ﺑﺮ ﺳﺮ
ﻣﯽﮔﺬﺍﺷﺘﻨﺪ ﻭ ﺑﺎ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﺩﺳﺖ ﻣﯽﺩﺍﺩﻧﺪ . ﻣﺸﺖ
ﮔﺮﻩﮐﺮﺩﻩ ﺭﺍ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﺍﺗﺤﺎﺩ ﺩﺍﻧﺴﺘﻪ ﻭ ﺑﻮﺳﯿﺪﻥ
ﯾﮑﺪﯾﮕﺮ ﺭﺍ ﺭﻣﺰ ﻫﻤﺪﻟﯽ ﺗﻠﻘﯽ ﻣﯽﮐﺮﺩﻧﺪ . ﺭﻭﺵ
ﺩﻓﻦ ﻣﺮﺩﻩﻫﺎﯾﺸﺎﻥ ﻫﻢ ﺑﺎ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺯﺭﺗﺸﺘﯽ ﺍﯾﺮﺍﻥ
ﻣﺘﻔﺎﻭﺕ ﺑﻮﺩ ﻭ ﻣﺮﺩﮔﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺮﻫﻨﻪ ﺩﺭ ﺧﺎﮎ
ﻣﯽﮔﺬﺍﺭﺩﻧﺪ .

     
  
مرد

 
تاريخ ايران باستان
ﭘﯿﺮﻭﺍﻥ ﻣﺎﻧﯽ ﻫﻤﮕﯽ ﺩﺭ ﯾﮏ ﺳﻄﺢ ﻧﺒﻮﺩﻧﺪ ﻭ
ﺭﺩﻩﻫﺎ ﻭ ﻣﺮﺍﺗﺐ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ. ﺭﻫﺒﺮﯼ ﺟﺎﻣﻌﻪ
ﻣﺎﻧﻮﯼ ﺟﻬﺎﻥ ﺩﺳﺖ ﺭﻫﺒﺮﯼ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﻣﻘﺎﻡ ﺍﻭﻝ ﺭﺍ
ﺩﺍﺷﺖ ﻭ ﺟﺎﻧﺸﯿﻦ ﻣﺎﻧﯽ ﻣﺤﺴﻮﺏ ﻣﯽﺷﺪ . ﻣﻘﺮ
ﺍﺻﻠﯽ ﺭﻫﺒﺮ ﺩﺭ ﺑﺎﺑﻞ ﺑﻮﺩ . ﺩﺭ ﺩﻭﺭﻩ ﻋﺒﺎﺳﯿﺎﻥ ﺍﯾﻦ
ﻣﺮﮐﺰﯾﺖ ﺑﻪ ﺁﺳﯿﺎﯼ ﻣﯿﺎﻧﻪ ﻣﻨﺘﻘﻞ ﺷﺪﻩﺑﻮﺩ . ﺍﺑﻦ
ﻧﺪﯾﻢ ﺩﺭ ﺍﻟﻔﻬﺮﺳﺖ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﮐﻪ: ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﻣﺎ ﺭﯾﺎﺳﺖ
ﺑﻪ ﺳﻤﺮﻗﻨﺪ ﻣﻨﺘﻘﻞ ﺷﺪﻩﺍﺳﺖ . ]۶۰ [ ﺍﺯ ﺁﻧﺠﺎ ﮐﻪ
ﮐﻤﮏ ﺑﻪ ﺟﻬﺎﻥ ﻣﺎﺩﯼ ﮐﻪ ﻣﺎﻫﯿﺘﯽ ﺍﻫﺮﯾﻤﻨﯽ
ﺩﺍﺷﺖ ﻣﺬﻣﻮﻡ ﻭ ﻧﺎﭘﺴﻨﺪ ﺑﻮﺩ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﭼﻨﺪﺍﻥ
ﺳﻔﺎﺭﺵ ﻧﺸﺪﻩﺑﻮﺩ، ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﻧﺤﻮ ﮐﻪ ﻣﺎﻧﻮﯾﺎﻥ ﺭﺩﻩ
ﺑﺎﻻ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﺯﻧﺎﺷﻮﯾﯽ ﻧﺪﺍﺷﺘﻨﺪ ﺍﻣﺎ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺎﻧﻮﯾﺎﻥ
ﻋﺎﺩﯼ ﻣﺎﻧﻌﯽ ﻧﺪﺍﺷﺖ . ﻣﺎﻧﻮﯾﺎﻥ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﻋﻠﻢ ﻭ
ﺯﻫﺪ ﻭ ﭘﺮﻫﯿﺰﮔﺎﺭﯼ ﺑﻪ ﭘﻨﺞ ﺩﺭﺟﻪ ﺗﻘﺴﯿﻢ
ﻣﯽﺷﺪﻧﺪ :] ۶۱ [
۱ - ﺁﻣﻮﺯﮔﺎﺭﺍﻥ : ﺑﺎﻻﺗﺮﯾﻦ ﺭﺩﻩٔ ﺩﯾﻨﯽ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻭ ﺩﺭ
ﻫﺮﺯﻣﺎﻥ ﺑﯿﺶ ﺍﺯ ﺩﻭﺍﺯﺩﻩ ﻧﻔﺮ ﻧﻤﯽﺷﺪﻧﺪ.
۲ -ﺍﯾﺴﭙﺴﮕﺎﻥ : ﺩﺭ ﻫﺮﺯﻣﺎﻥ ۷۲ ﻧﻔﺮ ﺑﻮﺩﻧﺪ.
۳ - ﻣﻬﺴﺘﮕﺎﻥ : ﺩﺭ ﻫﺮ ﺩﻭﺭﻩ ۳۶۰ ﻧﻔﺮ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ
ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺷﺖ .
۴ - ﮔﺰﯾﺪﮔﺎﻥ : ﮐﻪ ﺑﻪ ﺧﻮﺍﺹ ﻣﺎﻧﻮﯼ ﻧﯿﺰ
ﻣﺸﻬﻮﺭﻧﺪ ﻭ ﮔﺎﻫﯽ ﻧﺎﻡ ﺻﺪﯾﻘﺎﻥ ﺑﻪ ﺁﻥﻫﺎ
ﺍﻃﻼﻕ ﺷﺪﻩﺍﺳﺖ .
۵ -ﻧﯿﻮﺷﺎﯾﺎﻥ : ﻣﺴﺘﻤﻌﯿﻦ ﻭ ﺷﻨﻮﻧﺪﮔﺎﻧﯽ ﺑﻮﺩﻧﺪ
ﮐﻪ ﺁﻣﻮﺯﻩﻫﺎ ﺭﺍ ﻧﯿﻮﺵ ﻣﯽﮐﺮﺩﻧﺪ . ﺍﺣﺘﻤﺎﻻ ﻧﺎﻡ
ﻋﺮﻓﺎﻧﯽ ﺳﻤﺎﻉ ﻧﯿﺰ ﺍﺯ ﻫﻤﯿﻦ ﺭﯾﺸﻪﺍﺳﺖ .] ۶۲ [
ﺩﺭ ﻣﺘﻮﻥ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﺁﻥﻫﺎ ﺭﺍ ﺳﻤﺎﻋﻮﻥ
ﻧﺎﻣﯿﺪﻩﺍﻧﺪ .
ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﻣﺎﻧﻮﯼ ﻣﯽﺷﺪ ﻣﯽﺑﺎﯾﺴﺖ ﺁﺯﻣﻮﻥ
ﺟﺪﺍﻝ ﺑﺎ ﻫﻮﺍﻫﺎﯼ ﻧﻔﺴﺎﻧﯽ ﺭﺍ ﻣﻮﻓﻖ ﺑﮕﺬﺭﺍﻧﺪ ﻭ ﺩﺭ
ﺁﻥ ﺻﻮﺭﺕ ﺍﺯ ﺍﺑﺘﺪﺍ ﺑﺼﻮﺭﺕ ﮔﺰﯾﺪﻩ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﻣﯽﺷﺪ .
ﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺁﺯﻣﻮﻥ ﺗﺮﮎ ﻋﻼﺋﻖ ﻧﻔﺴﺎﻧﯽ ﺷﮑﺴﺖ
ﻣﯽﺧﻮﺭﺩ ﺍﻣﺎ ﺑﺎﺯ ﻫﻢ ﺩﻭﺳﺘﺪﺍﺭ ﺁﯾﯿﻦ ﻣﺎﻧﻮﯼ
ﻣﯽﺑﻮﺩ ﺩﺭ ﺭﺩﻩٔ ﻧﯿﻮﺷﺎﯾﺎﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﯽﮔﺮﻓﺖ

     
  
مرد

 
تاريخ ايران باستان
ﺯﻧﺪﮔﯽ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﺮﮒ
ﺩﺭ ﮐﯿﺶ ﻣﺎﻧﻮﯼ ﺻﺤﺒﺖ ﭼﻨﺪﺍﻧﯽ ﺍﺯ ﻧﻈﺎﻡ ﺟﺰﺍ ﻭ
ﭘﺎﺩﺍﺵ ﻧﻤﯽﺷﻮﺩ . ﺑﺎﻭﺭﻫﺎﯼ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺮ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺘﻮﺍﺭ
ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﺻﻞ ﻧﻮﺭ ﺍﺯ ﺍﺻﻞ ﻇﻠﻤﺖ ﺟﺪﺍﺳﺖ ﻭ
ﮐﺴﯽ ﺳﺰﺍﻭﺍﺭ ﺭﺳﯿﺪﻥ ﺑﻪ ﻧﻮﺭ ﻭ ﺳﺮﺯﻣﯿﻦ ﺭﻭﺷﻨﺎﯾﯽ
ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺑﺪﯼﻫﺎ ﻣﻨﺰﻩ ﺷﺪﻩﺑﺎﺷﺪ. ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺭﻭ
ﺍﻧﻮﺍﺭ ﭘﺎﮎ ﻭ ﺭﻭﺡ ﺍﻧﺴﺎﻥﻫﺎﯼ ﻣﻌﺘﻘﺪ ﺑﻪ ﺩﯾﻦ ﮐﻪ ﺩﺭ
ﺭﺩﻩ ﺩﯾﻨﯽ ﺑﺮﮔﺰﯾﺪﮔﺎﻥ ﻭ ﯾﺎ ﺑﺎﻻﺗﺮ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺳﺨﺘﯽﻫﺎ
ﻭ ﻣﺸﻘﺖﻫﺎﯼ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﭘﺮﻫﯿﺰﮔﺎﺭﺍﻧﻪ ﺭﺍ ﺗﺤﻤﻞ ﮐﺮﺩﻩ
ﺑﺎﺷﻨﺪ ﺗﻮﺳﻂ ﻓﺮﺷﺘﻪﺍﯼ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺟﺎﻧﺐ ﻫﺮﻣﺰﺩﺑﻎ
ﺁﻣﺪﻩ ﺑﻪ ﺳﻮﯼ ﺑﻬﺸﺖ ﻧﻮ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻧﺠﺎ ﺑﻪ ﺳﻮﯼ ﻣﻨﺸﺎ
ﺍﺑﺪﯼ ﻧﻮﺭ ﮐﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﺟﺎﯾﮕﺎﻩ ﺯﺭﻭﺍﻥ ﺍﺳﺖ ﺭﻫﺴﭙﺎﺭ
ﻣﯽﺷﻮﺩ. ] ۶۴[ ﺍﻓﺮﺍﺩﯼ ﮐﻪ ﻣﻌﺘﻘﺪ ﺑﻪ ﺩﯾﻦ ﻣﺎﻧﻮﯼ
ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭﻟﯽ ﺗﺎﺏ ﺗﻤﺎﻣﯽ ﺭﯾﺎﺿﺖ ﻫﺎﺭﺍ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﻭ
ﻫﻨﻮﺯ ﺑﻄﻮﺭ ﮐﺎﻣﻞ ﺩﻝ ﺍﺯ ﻟﺬﺍﺕ ﻭ ﺩﻟﺒﺴﺘﮕﯽﻫﺎﯼ
ﺩﻧﯿﻮﯼ ﻧﮕﺴﺴﺘﻪﺍﻧﺪ ﺩﺭ ﺭﺩﻩ ﺩﯾﻨﯽ ﻧﯿﻮﺷﺎﯾﺎﻥ ﻗﺮﺍﺭ
ﻣﯽﮔﯿﺮﻧﺪ. ] ۶۵ [ ﻧﯿﻮﺷﺎﯾﺎﻥ ﺑﺪﻟﯿﻞ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﻫﻨﻮﺯ ﺩﺍﺭﺍﯼ
ﻧﺎﭘﺎﮐﯽﻫﺎﯼ ﺩﻧﯿﻮﯼ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﺩﻟﺒﺴﺘﮕﯽ ﺩﺍﺭﻧﺪ
ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﺮﮒ ﺑﺎ ﯾﮏ ﻓﺮﺷﺘﻪ ﻭ ﯾﮏ ﺩﯾﻮ ﻣﻮﺍﺟﻪ
ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ . ﺍﻭ ﺟﺎﻧﺐ ﻓﺮﺷﺘﻪ ﺭﺍ ﻣﯽﮔﯿﺮﺩ ﻭ ﻓﺮﺷﺘﻪ
ﺩﺭ ﯾﮏ ﮐﺸﻤﮑﺶ ﺍﻭﺭﺍ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﺩﯾﻮﺍﻥ ﻧﺠﺎﺕ
ﻣﯽﺩﻫﺪ . ﺑﺎ ﺍﯾﻦﺣﺎﻝ ﻓﺮﺩ ﻧﯿﻮﺷﺎﮒ ﻫﻨﻮﺯ
ﺷﺎﯾﺴﺘﮕﯽ ﻭﺭﻭﺩ ﺑﻪ ﺑﻬﺸﺖ ﺭﻭﺷﻨﺎﯾﯽ ﺭﺍ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻭ
ﺑﺮﺍﯼ ﻫﻤﯿﻦ ﺑﺎﯾﺪ ﺩﺭ ﺩﻧﯿﺎ ﺑﻤﺎﻧﺪ ﭼﻨﺪﺍﻥ ﺗﺎ ﭘﺎﮎ ﺷﻮﺩ
ﻭ ﻣﺠﺪﺩ ﺑﻪ ﺟﻬﺎﻥ ﺑﺎﺯﮔﺮﺩﺍﻧﺪﻩ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﻭ ﺩﺭ
ﺟﺴﻤﯽ ﺩﯾﮕﺮ ﺣﻠﻮﻝ ﻣﯽﮐﻨﺪ ﻭ ﺍﯾﻦ ﭘﺪﯾﺪﻩ ﺭﺍ
ﺗﻨﺎﺳﺦ ﻣﯽﮔﻮﯾﻨﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻣﺎﻧﻮﯼ ﺍﯾﻦ ﺗﻨﺎﺳﺦ ﺭﺍ ﺩﺭﺩﻧﺎﮎ
ﻭ ﺭﻧﺞﺁﻭﺭ ﺩﺍﻧﺴﺘﻪ ﻭ ﺩﺭ ﺍﺻﻄﻼﺡ ﺳﻤﺴﺎﺭﺍ
ﻣﯽﻧﺎﻣﯿﺪﻧﺪ . ] ۶۶ [ ﺭﻭﺍﻥ ﺍﻓﺮﺍﺩﯼ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺩﯾﻦ ﻣﺎﻧﻮﯼ
ﻧﺒﺎﺷﻨﺪ ﺧﻮﺏ ﯾﺎ ﺑﺪ ﻫﻤﮕﯽ ﺑﻪ ﺳﺮﺯﻣﯿﻦ ﻇﻠﻤﺎﺕ ﯾﺎ
ﻫﻤﺎﻥ ﺩﻭﺯﺥ ﻣﺎﻧﻮﯼ ﺍﻓﺘﺎﺩﻩ ﻭ ﺍﺯ ﺭﺳﯿﺪﻥ ﺑﻪ
ﺳﺮﺯﻣﯿﻦ ﺭﻭﺷﻨﺎﯾﯽ ﻣﺤﺮﻭﻡ ﻣﯽﺷﻮﻧد

     
  
مرد

 
تاريخ ايران باستان
ﺩﯾﻦ ﻣﺎﻧﻮﯼ ﺑﻪ ﺩﻟﯿﻞ ﭘﺮﺍﮐﻨﺪﮔﯽ ﻭ ﻭﺳﻌﺖ ﺣﻮﺯﻩ
ﺗﺤﺖ ﭘﻮﺷﺶ ﺧﻮﺩ ﻭ ﻧﯿﺰ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﺩﻟﯿﻞ ﮐﻪ ﺗﻘﺮﯾﺒﺎ
ﻫﯿﭻﮔﺎﻩ ﺩﯾﻦ ﺭﺳﻤﯽ ﻧﺒﻮﺩﻩ ﻭ ﺑﺠﺰ ﯾﮏ ﺩﻭﺭﻩ ﮐﻮﺗﺎﻩ
ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﺷﺎﭘﻮﺭ ﯾﮑﻢ ﻭ ﻫﺮﻣﺰ ﯾﮑﻢ ﺳﺎﺳﺎﻧﯽ ﺍﺯ
ﺣﻤﺎﯾﺘﯽ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭ ﻧﺒﻮﺩﻩ ] ۶۸ [ ﻭ ﺍﺯ ﺟﻬﺘﯽ
ﻫﻤﯿﺸﻪ ﺗﺤﺖ ﺷﺪﯾﺪﺗﺮﯾﻦ ﺣﻤﻼﺕ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺷﺘﻪ
ﺑﺘﺪﺭﯾﺞ ﺩﺍﺭﺍﯼ ﻓﺮﻗﻪﻫﺎﯼ ﻣﺘﻌﺪﺩ ﻭ ﺟﺪﺍﮔﺎﻧﻪﺍﯼ ﺷﺪ
ﮐﻪ ﻧﺘﯿﺠﻪ ﻓﻘﺪﺍﻥ ﺭﻫﺒﺮ ﺩﯾﻨﯽ ﻣﺎﻧﻮﯼ ﺩﺭ ﻗﺮﻭﻥ
ﻭﺳﻄﯽ ﮐﻪ ﺑﺘﻮﺍﻧﺪ ﭘﯿﺎﻡ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺗﻤﺎﻡ ﻣﺎﻧﻮﯾﺎﻥ
ﺑﺮﺳﺎﻧﺪ ﺭﺍ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﯽﺩﺍﺩ . ] ۶۹ [
ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻓﺮﻗﻪﻫﺎﯼ ﻣﺘﻌﺪﺩﯼ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺩﯾﻦ ﺑﯿﺮﻭﻥ ﺁﻣﺪ
ﮐﻪ ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﺬﻫﺐ ﻣﺰﺩﮐﯽ ﻭ ﻣﺬﻫﺐ
ﺩﯾﻨﺎﻭﺭﯼ ﺑﻮﺩ . ﻫﺮ ﺩﻭﯼ ﺍﯾﻦ ﻣﺬﺍﻫﺐ ﺭﺍ ﺷﺎﺧﻪﻫﺎﯾﯽ
ﻣﺎﻧﻮﯼ ﻣﯽﺩﺍﻧﻨﺪ ﺿﻤﻦ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻣﺎﻧﻮﯼ ﺑﺮ ﻓﺮﻗﻪٔ
ﺧﺮﻣﺪﯾﻨﺎﻥ ﮐﺎﻣﻼ ﺁﺷﮑﺎﺭ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺮﺧﯽ ﺁﻧﺮﺍ
ﺷﺎﺧﻪﺍﯼ ﺍﺯ ﻣﺰﺩﮎ ﮔﺮﺍﯾﯽ ﻭ ﺑﺮﺧﯽ ﺷﺎﺧﻪﺍﯼ ﺍﺯ ﺁﯾﯿﻦ
ﻣﺎﻧﻮﯼ ﻣﯽﺩﺍﻧﻨﺪ ]۷۰[ . ﺍﺻﻄﻼﺡ ﺯﻧﺪﯾﻖ ﺗﺎ ﻣﺪﺕﻫﺎ
ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺑﺎﻗﯽﻣﺎﻧﺪ ﭼﻨﺎﻧﮑﻪ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﻧﯿﺰ ﺑﮑﺎﺭ ﻣﯽﺭﻭﺩ
ﻭ ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﺩﺳﺘﺎﻭﯾﺰ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﺑﺎ ﺍﻧﺪﯾﺸﻪﻫﺎﯼ
ﻧﻮﯾﻦ ﺑﻮﺩ . ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺩﺳﺘﻪﺍﯼ ﺑﻨﺎﻡ ﺩﯾﻨﺎﻭﺭﯼﻫﺎ
ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﺩﯾﻦ ﺁﻭﺭﺍﻥ ﺑﻪﺁﻓﺮﯾﺪﯼ ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺯﻧﺪﮔﯽ
ﻣﯽﮐﺮﺩﻧﺪ . ﺍﯾﻦ ﻓﺮﻗﻪ ﮐﻪ ﻣﺎﻧﻮﯾﺎﻥ ﺷﺮﻕ ﺍﯾﺮﺍﻥ
ﺑﻮﺩﻧﺪ ﺑﻪ ﺭﻫﺒﺮﯼ ﺷﺨﺼﯽ ﺑﻨﺎﻡ ﺷﺎﺩ ﺍﻭﻫﺮﻣﺰﺩ
ﺟﺪﺍﯾﯽ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻣﺎﻧﻮﯼﮔﺮﯼ ﺑﺎﺑﻠﯽ ﺑﯿﺎﻥ ﻭ ﺍﻋﻼﻡ
ﺍﺳﺘﻘﻼﻝ ﻧﻤﻮﺩﻧﺪ

     
  
مرد

 
تاريخ ايران باستان
ﺩﺭ ﺍﺭﻭﭘﺎ ﻧﯿﺰ ﺑﺎ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﺷﺮﺍﯾﻂ, ﻣﺎﻧﻮﯼﻫﺎ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻧﺎﻡ
ﺩﺍﺩﻧﺪ ﻭ ﻣﺪﺕﻫﺎ ﺩﺭ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺍﺭﻭﭘﺎ
ﺑﺎﻗﯿﻤﺎﻧﺪﻧﺪ ] ۷۲ [ . ﺍﺯ ﻓﺮﻗﻪﻫﺎﯼ ﻣﺎﻧﻮﯼ ﺑﺎﻗﯿﻤﺎﻧﺪﻩ
ﺩﺭ ﺍﺭﻭﭘﺎ ﻣﯽﺗﻮﺍﻥ ﺑﻪ ﻓﺮﻗﻪ ﺑﻮﮔﻮﻣﯿﻞﻫﺎ ﮐﻪ
ﻣﻠﺤﺪﯾﻦ ﺑﻠﻐﺎﺭﯼ ﺳﺪﻩ ﺩﻭﺍﺯﺩﻫﻢ ﻣﯿﻼﺩﯼ ﺑﻮﺩﻧﺪ
ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻧﻤﻮﺩ ﮐﻪ ﻣﺬﻫﺒﯽ ﻣﺎﻧﻮﯼ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ .] ۷۳ [
ﺁﻧﻬﺎ ﺧﻮﺩ ﻧﯿﺰ ﻣﺬﻫﺒﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﮐﺎﺗﺎﺭﻫﺎ ﻋﺎﺭﯾﺖ ﮔﺮﻓﺘﻪ
ﺑﻮﺩﻧﺪ . ﮐﺎﺗﺎﺭﻫﺎ ﻭ ﺁﻟﺒﯿﮋﻭﺍﻫﺎ ﺩﻭ ﻓﺮﻗﻪ ﻣﻬﻢ ﻣﺎﻧﻮﯼ
ﺑﻮﺩﻧﺪ ﮐﻪ ﺗﺎ ﺳﺪﻩ ﺩﻭﺍﺯﺩﻫﻢ ﻣﯿﻼﺩﯼ ﺩﺭ ﺟﻨﻮﺏ
ﻓﺮﺍﻧﺴﻪ ﭘﯿﺮﻭﺍﻥ ﺑﯿﺸﻤﺎﺭﯼ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ ﺍﻣﺎ ﺑﺪﻟﯿﻞ
ﺣﻤﻼﺕ ﭘﺎﭖ ﻭ ﮐﻠﯿﺴﺎﯼ ﺭﻭﻡ ﻭ ﻧﯿﺰ ﺟﻨﮓﻫﺎﯼ
ﺩﺍﺧﻠﯽ ﻓﺮﺍﻧﺴﻪ ﺭﻓﺘﻪ ﺭﻓﺘﻪ ﻣﻨﺰﻭﯼ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺍﺣﺘﻤﺎﻻ
ﺩﺭ ﺳﺪﻩﻫﺎﯼ ﺑﻌﺪﯼ ﻧﺎﭘﺪﯾﺪ ﮔﺸﺘﻨﺪ . ] ۷۴[ ﺍﺯ ﺩﯾﮕﺮ
ﻓﺮﻗﻪﻫﺎﯼ ﻣﺎﻧﻮﯼ ﻣﯽﺗﻮﺍﻥ ﺑﻪ ﻣﺬﻫﺐ
ﭘﻮﻟﯿﺴﯿﺎﻥﻫﺎ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻧﻤﻮﺩ ﮐﻪ ﮔﺮﺍﯾﺸﯽ ﻣﺎﻧﻮﯼ ﺍﻣﺎ
ﺩﺭ ﻇﺎﻫﺮ ﻣﺴﯿﺤﯽ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ . ﺍﯾﻦ ﻓﺮﻗﻪ ﺍﺯ ﺳﺪﻩ
ﻫﻔﺘﻢ ﻣﯿﻼﺩﯼ ﺗﻮﺳﻂ ﺍﺭﻣﻨﯿﺎﻥ ﺑﻨﯿﺎﻧﮕﺬﺍﺭﯼ ﺷﺪ,
ﺑﻨﻈﺮ ﻣﯽﺭﺳﺪ ﺗﺎ ﺯﻣﺎﻥ ﺍﻣﭙﺮﺍﺗﻮﺭﯼ ﻋﺜﻤﺎﻧﯽ ﻭ ﺍﻭﺍﯾﻞ
ﺳﺪﻩ ﻫﺠﺪﻫﻢ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺳﺮﺯﻣﯿﻦ ﻫﻨﻮﺯ ﺩﺍﺭﺍﯼ ﭘﯿﺮﻭﺍﻥ
ﺑﻮﺩﻩﺍﺳﺖ. ﺩﺭ ﺁﻥ ﺯﻣﺎﻥ ﭘﻮﻟﯿﺴﯿﺎﻥﻫﺎ ﺑﻪ ﺍﺗﺮﯾﺶ
ﻣﺘﻮﺍﺭﯼ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﻧﺎﻡ ﻭ ﻧﺸﺎﻧﺸﺎﻥ ﺍﺯ
ﻣﯿﺎﻥ ﺭﻓﺖ .

     
  
مرد

 
تاريخ ايران باستان
ﻣﺎﻧﻮﯾﺎﻥ ﺩﺭ ﺛﺒﺖ ﻭ ﻧﻮﺷﺘﻦ ﺁﺛﺎﺭ ﺩﯾﻨﯽ ﺧﻮﺩ ﺑﺴﯿﺎﺭ
ﻓﻌﺎﻝ ﺑﻮﺩﻧﺪ. ﺁﻏﺎﺯ ﮐﺘﺎﺑﺖ ﻣﯿﺎﻥ ﻣﺎﻧﻮﯾﺎﻥ ﺑﺎ ﺧﻮﺩ
ﺷﺨﺺ ﻣﺎﻧﯽ ﺁﻏﺎﺯ ﺷﺪ . ﺍﻭ ﺧﻂ ﻣﺎﻧﻮﯼ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ
ﺍﻟﻔﺒﺎﯼ ﺗﺪﻣﺮﯼ ﺍﻗﺘﺒﺎﺱ ﮐﺮﺩ ﮐﻪ ﺧﻮﺩ ﺁﻥ ﻧﯿﺰ ﺍﺯ ﺧﻂ
ﺁﺭﺍﻣﯽ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪﻩﺑﻮﺩ. ] ۷۶ [ ﻣﺎﻧﯽ ﺁﺛﺎﺭ ﺧﻮﺩﺭﺍ ﺑﻪ
ﺩﻭ ﺯﺑﺎﻥ ﻓﺎﺭﺳﯽ ﻣﯿﺎﻧﻪ ﻭ ﺳﺮﯾﺎﻧﯽ ﺑﻪ ﺭﺷﺘﻪ ﺗﺤﺮﯾﺮ
ﺩﺭﺁﻭﺭﺩ . ﻣﺎﺭ ﺍﻣﻮ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺷﺎﮔﺮﺩﺍﻥ ﺑﺎﺳﻮﺍﺩ ﻭ ﺩﺑﯿﺮ ﺍﻭ
ﺑﻮﺩ ﻧﻮﺷﺘﻦ ﺁﺛﺎﺭ ﻣﺎﻧﻮﯼ ﺑﻪ ﺯﺑﺎﻥ ﭘﺎﺭﺗﯽ ﺭﺍ ﺁﻏﺎﺯ ﮐﺮﺩ .
] ۷۷ [ ﺯﺑﺎﻥ ﺳﻐﺪﯼ ﻧﯿﺰ ﺑﺎ ﺧﻂ ﺳﻐﺪﯼ ﻭ ﻣﺎﻧﻮﯼ ﻭ
ﺍﻭﯾﻐﻮﺭﯼ ﺑﺎ ﺧﻂ ﺧﺎﺹ ﺧﻮﺩ ﺑﺮﺍﯼ ﻧﻮﺷﺘﻦ ﺁﺛﺎﺭ ﻣﺎﻧﻮﯼ
ﺑﮑﺎﺭ ﺭﻓﺘﻨﺪ . ﺩﺭ ﻣﺼﺮ ﺁﺛﺎﺭ ﻣﺎﻧﻮﯼ ﺑﻪ ﺯﺑﺎﻥ ﻗﺒﻄﯽ
ﭘﺪﯾﺪ ﺁﻣﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺗﻤﺎﻡ ﻣﺪﺕ ﺳﯿﺮ ﺩﯾﻦ ﻣﺎﻧﻮﯼ ﺯﺑﺎﻥ
ﻓﺎﺭﺳﯽ ﻣﯿﺎﻧﻪ ﻧﯿﺰ ﮐﻪ ﺯﺑﺎﻥ ﮐﺘﺎﺏ ﺩﯾﻨﯽ ﺧﻮﺩ ﻣﺎﻧﯽ
ﻫﻢ ﺑﻮﺩ ﺑﻌﻨﻮﺍﻥ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺯﺑﺎﻥﻫﺎﯼ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ
ﻣﺎﻧﻮﯾﺎﻥ ﺩﺭ ﮐﺘﺎﺑﺖ ﺟﺎﯾﮕﺎﻩ ﻭﯾﮋﻩﺍﯼ ﺩﺍﺷﺖ. ﻋﻤﺪﻩٔ
ﺁﺛﺎﺭ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﺯﺑﺎﻧﻬﺎﯼ ﺳﺮﯾﺎﻧﯽ، ﭘﺎﺭﺳﯽ ﻣﯿﺎﻧﻪ،
ﭘﻬﻠﻮﯼ ﺍﺷﮑﺎﻧﯽ، ﺗﺮﮐﯽ ﺍﻭﯾﻐﻮﺭﯼ، ﺳﻐﺪﯼ، ﭼﯿﻨﯽ
ﻭ ﺯﺑﺎﻥ ﻗﺒﻄﯽ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ . ] ۷۸ [ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ
ﻣﯿﺎﻥ ﺳﺮﻭﺩﻩﻫﺎ ﻭ ﺍﺷﻌﺎﺭ ﻭ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﮐﻮﺗﺎﻩ ﻧﻤﺎﺩﯾﻦ
ﻧﯿﺰ ﺩﺭ ﺁﺳﯿﺎﯼ ﻣﯿﺎﻧﻪ ﺑﻪ ﻧﮕﺎﺭﺵ ﺩﺭﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ ] ۷۹ [ .
ﺍﮐﺜﺮ ﺍﯾﻦ ﺁﺛﺎﺭ ﺩﺭ ﺁﺳﯿﺎﯼ ﻣﯿﺎﻧﻪ ﺑﺪﺳﺖ ﺁﻣﺪﻩﺍﺳﺖ ﻭ
ﺩﺭ ﮐﻞ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺁﺛﺎﺭﯼ ﮐﻪ ﺍﺯ ﻣﺎﻧﻮﯾﺎﻥ ﺗﺎ ﺑﻪ ﺍﻣﺮﻭﺯ
ﺑﺠﺎﯼ ﻣﺎﻧﺪﻩ ﺑﯿﺶ ﺍﺯ ﻫﻔﺖ ﻫﺰﺍﺭ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﻣﺨﺘﻠﻒ
ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ ]۸۰ [. ﻧﺨﺴﺘﯿﻦ ﻧﻤﻮﻧﻪﻫﺎﯼ ﺷﻌﺮ ﺳﭙﯿﺪ ﺭﺍ
ﺑﻪ ﻣﺎﻧﻮﯾﺎﻥ ﻧﺴﺒﺖ ﺩﺍﺩﻩﺍﻧﺪ ] ۸۱ [ . ﺍﺯ ﻣﯿﺎﻥ ﺁﺛﺎﺭ ﻣﻬﻢ
ﻣﺎﻧﻮﯼ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻭﯾﺮﺍﻧﻪﻫﺎﯼ ﺗﻮﺭﻓﺎﻥ ﯾﺎ ﻣﺼﺮ ﮐﺸﻒ
ﺷﺪﻧﺪ ﻣﯽﺗﻮﺍﻥ ﺑﻪ ﺷﺎﭘﻮﺭﮔﺎﻥ ﻓﺎﺭﺳﯽ, ﺯﺑﻮﺭ ﻣﺎﻧﯽ
ﻗﺒﻄﯽ, ﮐﻔﺎﻻﯾﺎ ﻭ ﺭﺍﺯﺍﻥ ﺳﺮﯾﺎﻧﯽ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻧﻤﻮﺩ .
ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺁﺛﺎﺭ ﭘﺮﺍﮐﻨﺪﻩ ﺑﯿﺸﻤﺎﺭﯼ ﻫﻢ ﺑﻪ ﺯﺑﺎﻥﻫﺎﯼ
ﭘﺎﺭﺗﯽ, ﺳﻐﺪﯼ ﻭ ﺍﻭﯾﻐﻮﺭﯼ ﺑﺪﺳﺖ ﺁﻣﺪﻩ ﮐﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮ
ﺗﺮﺟﻤﻪ ﻣﺘﻮﻥ ﺳﺮﯾﺎﻧﯽ ﻭ ﻓﺎﺭﺳﯽ ﻣﯿﺎﻧﻪ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﯾﺎ
ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺳﺮﻭﺩ ﻣﯽﺑﺎﺷﻨﺪ .

     
  
صفحه  صفحه 21 از 31:  « پیشین  1  ...  20  21  22  ...  30  31  پسین » 
ایران

Ancient Persia | ایران باستان

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti Forums is not responsible for the content of external sites

RTA