انجمن لوتی: عکس سکسی جدید، فیلم سکسی جدید، داستان سکسی
ایران
  
صفحه  صفحه 29 از 31:  « پیشین  1  ...  28  29  30  31  پسین »

Ancient Persia | ایران باستان


مرد

 
دستاورد هاى فرهنگى و هنرى
ﺩﺭ ﻣﺤﻠﯽ ﻧﻪ ﭼﻨﺪﺍﻥ ﺩﻭﺭ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﮐﺎﺥ، ﺩﺭ ﺳﺮﻭﺳﺘﺎﻥ،
ﻭﯾﺮﺍﻥ ﺑﻨﺎﯾﯽ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ ﮐﻪ ﺗﺎﺭﯾﺦ ﺁﻥ ﻣﻌﻠﻮﻡ
ﻧﯿﺴﺖ، ﻧﻤﺎﯾﯽ ﺑﺎ ﺳﻪ ﻗﻮﺱ، ﯾﮏ ﺗﺎﻻﺭ ﺑﺰﺭﮒ ﻣﺮﮐﺰﯼ
ﺑﺎ ﺩﻭ ﺍﺗﺎﻕ ﺟﺎﻧﺒﯽ، ﮐﻪ ﭘﻮﺷﺶ ﺁﻥﻫﺎ ﺍﺯ ﮔﻨﺒﺪﻫﺎﯼ
ﺷﻠﺠﻤﯽ، ﺗﺎﻕﻫﺎﯼ ﺩﺑﻪﺍﯼ، ﻭ ﻧﯿﻢﮔﻨﺒﺪﻫﺎﯾﯽ
ﺗﺸﮑﯿﻞ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﺣﮑﻢ ﭘﺸﺖﺑﻨﺪ ﺭﺍ ﺩﺍﺭﻧﺪ،
ﭘﺸﺖﺑﻨﺪ ﺍﺳﮑﻠﺘﯽ ﻣﻌﻤﺎﺭﯼ ﮔﻮﺗﯿﮏ ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ
ﺍﯾﻦ ﻧﯿﻢﮔﻨﺒﺪﻫﺎ، ﺑﺎ ﺑﺮﺩﺍﺷﺘﻦ ﺗﻤﺎﻡ ﻗﺴﻤﺖﻫﺎﯼ ﺁﻥ
ﺟﺰ ﻗﺎﻟﺐ ﻧﮕﺎﻫﺪﺍﺭﻧﺪﻩﺍﺵ، ﺍﻗﺘﺒﺎﺱ ﺷﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ . ﺩﺭ
ﺷﻤﺎﻝ ﺑﺎﺧﺘﺮﯼ ﺷﻮﺵ ﺧﺮﺍﺏ ﯾﮏ ﮐﺎﺥ ﺩﯾﮕﺮ ﻭﺟﻮﺩ
ﺩﺍﺭﺩ، ﺍﯾﻮﺍﻥ ﮐﺮﺧﻪ . ﺍﯾﻦ ﮐﺎﺥ ﮐﻬﻦﺗﺮﯾﻦ ﻧﻤﻮﻥ ﻃﺎﺭﻡ
ﻋﺮﺿﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺗﯿﺮﮎﻫﺎﯼ ﻗﻄﺮﯼ ﺳﺎﺧﺘﻪ
ﺷﺪﻩﺍﺳﺖ . ﺍﻣﺎ ﺟﺎﻟﺐﺗﺮﯾﻦ ﺁﺛﺎﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﺳﺎﺳﺎﻧﯿﺎﻥ -
ﮐﻪ ﺍﻋﺮﺍﺏ ﻓﺎﺗﺢ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻋﻈﻤﺖ ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﻭﺣﺸﺖ
ﺍﻧﺪﺍﺧﺖ - ﮐﺎﺥ ﺳﻠﻄﻨﺘﯽ ﺗﯿﺴﻔﻮﻥ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﺍﻋﺮﺍﺏ ﺑﻪ
ﺁﻥ ﺗﺎﻕ ﮐﺴﺮﯼ ﻟﻘﺐ ﺩﺍﺩﻧﺪ . ﺍﯾﻦ ﺍﺣﺘﻤﺎﻻً ﻫﻤﺎﻥ
ﺑﻨﺎﯾﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﯾﮏ ﻣﻮﺭﺥ ﯾﻮﻧﺎﻧﯽ ﺳﺎﻝ ۶۳۸ ﻭﺻﻒ
ﻣﯽﮐﻨﺪ ﻭ ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ : ﺩﯾﻮﺳﺘﯿﻨﯿﺎﻧﻮﺱ ﺳﻨﮓ ﻣﺮﻣﺮ
ﯾﻮﻧﺎﻧﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺧﺴﺮﻭ ﺗﻬﯿﻪ ﮐﺮﺩ ﻭ ﺻﻨﻌﺖﮔﺮﺍﻥ
ﻣﺎﻫﺮﯼ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩ ﮐﻪ ﮐﺎﺧﯽ ﺑﻪ ﺳﺒﮏ ﺭﻭﻣﯽ ﺩﺭ
ﻧﺰﺩﯾﮑﯽ ﺗﯿﺴﻔﻮﻥ ﺑﺮﺍﯾﺶ ﺳﺎﺧﺘﻨﺪ. ﺟﻨﺎﺡ ﺷﻤﺎﻟﯽ
ﺍﯾﻦ ﺑﻨﺎ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۱۸۸۸ ﻓﺮﻭ ﺭﯾﺨﺖ؛ ﮔﻨﺒﺪ ﺁﻥ ﺍﺯ ﻣﯿﺎﻥ
ﺭﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ؛ ﺳﻪ ﺩﯾﻮﺍﺭ ﺑﺰﺭﮒ ﺑﻪ ﺍﺭﺗﻔﺎﻉ ۳۵ ﻣﺘﺮ ﺑﺎﻻ
ﺭﻓﺘﻪﺍﻧﺪ ﻭ ﻧﻤﺎﯾﯽ ﺩﺭ ﺟﻬﺖ ﺍﻓﻘﯽ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ ﭘﻨﺞ
ﺭﺩﯾﻒ ﺍﺯ ﻗﻮﺱﻫﺎﯼ ﮐﻮﺭ ﺗﻘﺴﯿﻢ ﺷﺪﻩﺍﺳﺖ. ﯾﮏ
ﻗﻮﺱ ﺑﺰﺭﮒ ﻣﺮﮐﺰﯼ، ﮐﻪ ﺑﯿﺴﺖ ﻭ ﺷﺶ ﻣﺘﺮ ﺍﺭﺗﻔﺎﻉ
ﻭ ﺑﯿﺴﺖ ﻭ ﺩﻭ ﻣﺘﺮ ﻋﺮﺽ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺑﻠﻨﺪﺗﺮﯾﻦ ﻭ
ﭘﻬﻦﺗﺮﯾﻦ ﻗﻮﺱ ﺑﯿﻀﯽ ﺷﮑﻞ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺗﺎﮐﻨﻮﻥ
ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪﻩ، ﺑﻪ ﺳﻘﻒ ﺗﺎﻻﺭﯼ ﻣﻨﺘﻬﯽ ﻣﯽﺷﺪ
ﮐﻪ ﻃﻮﻟﺶ ۳۵ ﻭ ﻋﺮﺿﺶ ۲۳ ﻣﺘﺮ ﺑﻮﺩ؛ ﺷﺎﻫﺎﻥ
ﺳﺎﺳﺎﻧﯽ ﻓﻀﺎﯼ ﻭﺳﯿﻊ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ. ﺍﯾﻦ
ﻧﻤﺎﻫﺎﯼ ﺧﺮﺍﺏ ﺷﺪﻩ ﺗﻘﻠﯿﺪﯼ ﺍﺯ ﻧﻤﺎﻫﺎﯼ ﻏﯿﺮ ﻇﺮﯾﻒ
ﺭﻭﻣﯽ، ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺗﻤﺎﺷﺎﺧﺎﻥ ﻣﺎﺭﮐﻠﻮﺱ، ﻫﺴﺘﻨﺪ . ﺍﯾﻦ
ﻧﻤﺎﻫﺎ ﺑﯿﺶ ﺍﺯ ﺁﻧﮑﻪ ﺯﯾﺒﺎ ﺑﺎﺷﻨﺪ، ﭘﺮﺍﺑﻬﺘﻨﺪ؛ ﺍﻣﺎ
ﻧﻤﯽﺗﻮﺍﻥ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺯﯾﺒﺎﯾﯽﻫﺎﯼ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺍﺯ ﺭﻭﯼ
ﻭﯾﺮﺍﻧﻪﻫﺎﯼ ﻓﻌﻠﯽ ﻗﻀﺎﻭﺕ ﮐﺮﺩ .

     
  
مرد

 
دستاورد هاى فرهنگى و هنرى
ﻧﻈﺮ ﻓﺮﺩﻭﺳﯽ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻥ ﺗﺎﻕ
ﮐﺴﺮﯼ


ﻓﺮﺩﻭﺳﯽ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻥ ﺗﺎﻕ ﮐﺴﺮﯼ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ
ﻣﻔﺼﻠﯽ ﺩﺭ ﻓﺼﻞ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﺍﻧﻮﺷﯿﺮﻭﺍﻥ ﺫﮐﺮ
ﻣﯽﮐﻨﺪ . ﻓﺮﺩﻭﺳﯽ ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ ﺍﻧﻮﺷﯿﺮﻭﺍﻥ ﺑﻪ ﺗﻤﺎﻡ
ﻧﻘﺎﻁ ﺟﻬﺎﻥ ﺟﺎﺭﭼﯽﻫﺎﯾﯽ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩ ﮐﻪ ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ
ﻣﻌﻤﺎﺭﺍﻥ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﺳﺎﺧﺘﻦ ﮐﺎﺥ ﺑﺰﺭﮔﯽ ﺩﺭ ﺗﯿﺴﻔﻮﻥ
ﺩﻋﻮﺕ ﮐﻨﻨﺪ . ﺗﻌﺪﺍﺩ ﺯﯾﺎﺩﯼ ﻣﻌﻤﺎﺭ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﺟﺎ ﺑﻪ
ﺩﺭﺑﺎﺭ ﭘﺎﺩﺷﺎﻩ ﺭﻭﯼ ﺁﻭﺭﺩﻧﺪ ﻭ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﺩﻗﯿﻘﯽ
ﺳﯿﺼﺪ ﻧﻔﺮ ﺍﺯ ﻣﯿﺎﻥ ﺁﻧﺎﻥ ﺟﺪﺍ ﺷﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺑﯿﻦ ﺁﻥ
ﺳﯿﺼﺪ ﻧﻔﺮ ﻧﯿﺰ ﺳﻪ ﻧﻔﺮ ﮐﻪ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﺁﻥﻫﺎ ﻣﻬﺎﺭﺕ
ﺑﯿﺶﺗﺮﯼ ﺩﺭ ﺍﻣﺮ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻧﯽ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﺷﺪﻧﺪ
ﻭ ﺍﺯ ﺁﻥﻫﺎ ﯾﮑﯽ ﺭﻭﻣﯽ ﺑﻮﺩ . ﻣﻌﻠﻮﻡ ﻧﯿﺴﺖ ﮔﻔﺘﻪ
ﻓﺮﺩﻭﺳﯽ ﺍﺯ ﺭﻭﻣﯽ ﺑﻮﺩﻥ ﺍﯾﻦ ﻣﻌﻤﺎﺭ ﭼﯿﺴﺖ . ﺁﯾﺎ
ﻣﯽﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﮕﻮﯾﺪ ﻭﺍﻗﻌﺎً ﺍﻫﻞ ﺭﻭﻡ ﺑﻮﺩ ﯾﺎ ﺍﯾﻦ ﮐﻪ
ﻗﺼﺪﺵ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﺯ ﻣﻐﺮﺏ ﺍﯾﺮﺍﻥ، ﻣﺜﻼً ﺍﺯ ﺷﺎﻡ
ﯾﺎ ﺁﺳﯿﺎﯼ ﺻﻐﯿﺮ ﺑﻮﺩ . ﺑﻪ ﻫﺮﺣﺎﻝ ﺁﻥ ﻣﻌﻤﺎﺭ ﺭﻭﻣﯽ
ﻣﺸﻐﻮﻝ ﮐﺎﺭ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻥ ﭘﯽﻫﺎ ﻭ ﺩﯾﻮﺍﺭ ﺍﯾﻦ ﺗﺎﻕ ﯾﺎ
ﺍﯾﻮﺍﻥ ﺑﺰﺭﮒ ﻣﯽﺷﻮﺩ.

ﻓﺮﺩﻭﺳﯽ ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺍﯾﻮﺍﻥ ﺗﯿﺴﻔﻮﻥ ﭘﺮﺩﻩ
ﺑﺴﯿﺎﺭ ﻣﺠﻠﻠﯽ ﺁﻭﯾﺰﺍﻥ ﮐﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﮐﻪ ﺟﻮﺍﻫﺮﻧﺸﺎﻥ
ﺑﻮﺩ ﻭ ﻋﺴﮑﺮﯾﺎﻥ ﻋﺮﺏ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻗﻄﻌﻪ ﻗﻄﻌﻪ ﮐﺮﺩﻩ
ﻣﯿﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﻗﺴﻤﺖ ﮐﺮﺩﻧﺪ . ﺑﺎﺯ ﻫﻤﺎﻥ ﻓﺮﺩﻭﺳﯽ
ﭼﻨﯿﻦ ﻧﻘﻞ ﻣﯽﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﺑﺎﺭﻋﺎﻡ ﻗﺒﻼً
ﺷﺎﻫﻨﺸﺎﻩ ﺭﻭﯼ ﺗﺨﺖ ﻃﻼﯼ ﺧﻮﺩ ﺟﻠﻮﺱ ﻣﯽﮐﺮﺩ
ﻭ ﭼﻮﻥ ﺗﺎﺟﯽ ﮐﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺮﺳﺮ ﺑﮕﺬﺍﺭﺩ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺳﻨﮕﯿﻦ
ﺑﻮﺩ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺯﻧﺠﯿﺮﯼ ﺍﺯ ﻃﻼ ﺩﺭ ﺑﺎﻻﯼ ﺳﺮ ﺷﺎﻫﻨﺸﺎﻩ
ﺍﺯ ﺑﺎﻻﯼ ﻃﺎﻕ ﻃﻮﺭﯼ ﺁﻭﯾﺰﺍﻥ ﻣﯽﮐﺮﺩﻧﺪ ﮐﻪ ﺩﺭ
ﺑﺎﻻﯼ ﺳﺮ ﻭﯼ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﯿﺮﺩ . ﻫﻤﯿﻦ ﮐﺎﺭﻫﺎ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻫﻤﯿﻦ
ﺍﻭﺍﺧﺮ ﺑﺮﺍﯼ ﭘﺎﺩﺷﺎﻫﺎﻥ ﻗﺎﺟﺎﺭﯾﻪ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﯽﺩﺍﺩﻧﺪ ﻭ
ﺍﯾﻦ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﻋﺎﺩﺍﺕ ﻭ ﺭﺳﻮﻡ ﺍﺯ
ﺩﻫﺎﻥ ﺑﻪ ﺩﻫﺎﻥ ﺗﺎ ﺩﻭﺭﻩﻫﺎﯼ ﺟﺪﯾﺪ ﺍﺩﺍﻣﻪ
ﯾﺎﻓﺘﻪﺍﺳﺖ .
ﺳﭙﺲ ﺍﻋﯿﺎﻥ ﻭ ﻃﺒﻘﺎﺕ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻣﻤﻠﮑﺖ ﺩﺭ ﺑﯿﺮﻭﻥ
ﭘﺮﺩﻩ ﺻﻒ ﻣﯽﮐﺸﯿﺪﻧﺪ ﻭ )ﺑﻨﺎﺑﺮ ﮔﻔﺘﻪ ﺟﺎﺣﻆ ( ﺑﺎ
ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﺮﺍﺳﻤﯽ ﭘﺮﺩﻩ ﺭﺍ ﮐﻨﺎﺭ ﻣﯽﺯﺩﻧﺪ ﻭ
ﺷﺎﻫﻨﺸﺎﻩ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺑﺎ ﺷﮑﻮﻩ ﻭ ﺟﻼﻝ ﻣﺨﺼﻮﺻﯽ
ﺭﻭﯼ ﺗﺨﺖ ﺧﻮﺩ ﭘﺪﯾﺪﺍﺭ ﻣﯽﮔﺸﺖ ﻭ ﺑﻪ ﻃﺒﻘﺎﺕ
ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﺎﺭ ﻣﯽﺩﺍﺩ .
ﺑﻪ ﻫﺮﺣﺎﻝ ﺑﻨﺎﺑﺮ ﻧﻈﺮ ﻓﺮﺩﻭﺳﯽ، ﺁﻥ ﻣﻌﻤﺎﺭ ﺭﻭﻣﯽ
ﺩﯾﻮﺍﺭﻫﺎﯼ ﮐﺎﺥ ﺭﺍ ﺗﺎ ﭘﺎﯾﻪ ﺗﺎﻕ ﺑﺎﻻ ﺑﺮﺩ ﻭ ﺍﺯ ﭘﺎﺩﺷﺎﻩ
ﺧﻮﺍﻫﺶ ﮐﺮﺩ ﺯﻧﺠﯿﺮﯼ ﺍﺯ ﻃﻼ ﺁﻭﺭﺩﻧﺪ ﻭ ﺩﯾﻮﺍﺭ ﺭﺍ ﺩﺭ
ﺣﻀﻮﺭ ﺟﻤﻊ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ، ﺳﭙﺲ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺟﻌﺒﻪﺍﯼ
ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻧﺪ ﻭ ﺁﻥ ﺟﻌﺒﻪ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻣﻬﺮﻭﻣﻮﻡ ﺑﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﺩﺭ
ﺧﺰﺍﻧﻪ ﺷﺎﻩ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻧﺪ . ﻓﺮﺩﺍﯼ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ ﻣﻌﻤﺎﺭ
ﺭﻭﻣﯽ ﻧﺎﭘﺪﯾﺪ ﮔﺸﺖ ﻭ ﺳﻪ ﺳﺎﻝ ﻏﯿﺒﺖ ﺍﻭ ﻃﻮﻝ
ﮐﺸﯿﺪ ﻭ ﺗﻤﺎﻡ ﺟﺴﺖﻭﺟﻮﻫﺎ ﻭ ﺗﻬﺪﯾﺪﻫﺎ ﯾﺎ
ﻭﻋﺪﻩﻫﺎﯼ ﭘﺎﺩﺷﺎﻩ ﻧﺘﯿﺠﻪﺍﯼ ﻧﺒﺨﺸﯿﺪ . ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺳﻪ
ﺳﺎﻝ ﻣﻌﻤﺎﺭ ﺭﻭﻣﯽ ﭘﺪﯾﺪﺍﺭ ﺷﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺷﺎﻩ ﺧﻮﺍﺳﺖ
ﺯﻧﺠﯿﺮ ﻃﻼ ﺭﺍ ﺑﯿﺎﻭﺭﻧﺪ، ﻭ ﺩﯾﻮﺍﺭ ﺭﺍ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﮔﺮﻓﺖ ﻭ
ﻣﻌﻠﻮﻡ ﺷﺪ ﮐﻪ ﺩﯾﻮﺍﺭ ﻣﻘﺪﺍﺭﯼ ﻧﺸﺴﺖ ﮐﺮﺩﻩ . ﺍﯾﻦ
ﺍﻣﺮ ﻃﺒﯿﻌﯽ ﺑﻮﺩ، ﭼﻮﻥ ﺍﮐﻨﻮﻥ ﻣﺎ ﺩﺭ ﻋﮑﺲ ﻓﻮﻕ
ﻣﯽﺑﯿﻨﯿﻢ ﮐﻪ ﭘﺎﯾﻪﻫﺎﯼ ﺩﯾﻮﺍﺭ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﻗﻄﻮﺭﺍﻧﺪ ﻭ
ﻃﺒﻌﺎً ﻣﻌﻤﺎﺭ ﻧﻤﯽﺗﻮﺍﻧﺴﺖ ﺑﺎ ﻋﺠﻠﻪ ﺭﻭﯼ ﺁﻥ ﺗﺎﻕ ﺑﻪ
ﺁﻥ ﺑﺰﺭﮔﯽ ﺭﺍ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﺪ.

     
  
مرد

 
دستاورد هاى فرهنگى و هنرى
ﻧﺠﺎﺕ ﻃﺎﻕ ﮐﺴﺮﯼ ﺑﻮﺳﯿﻠﻪ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺑﺎ ﮐﻤﮏ
ﯾﻮﻧﺴﮑﻮ


ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺩﺭ ﺍﺟﻼﺱ ﺁﯾﻨﺪﻩ ﮐﻤﯿﺘﻪ ﺑﯿﻦﺍﻟﻤﻠﻠﯽ
ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﯽ ﻭ ﻧﺠﺎﺕﺑﺨﺸﯽ ﻣﯿﺮﺍﺙ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ
ﻋﺮﺍﻕ، ﺁﻣﺎﺩﮔﯽ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖﻫﺎﯼ
ﮐﺎﺭﺷﻨﺎﺳﯽ، ﻣﺮﻣﺖ ﻭ ﻧﺠﺎﺕﺑﺨﺸﯽ ﺗﺎﻕ ﮐﺴﺮﯼ
ﺍﻋﻼﻡ ﻣﯽﮐﻨﺪ .

ﺑﻪ ﮔﺰﺍﺭﺵ ﻣﯿﺮﺍﺙ ﺧﺒﺮ، ﺍﺟﻼﺱ ﺁﯾﻨﺪﻩ ﮐﻤﯿﺘﻪ
ﺑﯿﻦﺍﻟﻤﻠﻠﯽ ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﯽ ﻭ ﻧﺠﺎﺕﺑﺨﺸﯽ ﻣﯿﺮﺍﺙ
ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﻋﺮﺍﻕ ﺭﻭﺯﻫﺎﯼ ﭼﻬﺎﺭﻡ ﻭ ﭘﻨﺠﻢ ﺧﺮﺩﺍﺩ
ﻣﺎﻩ ﺩﺭ ﭘﺎﺭﯾﺲ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﻧﺠﺎﺕﺑﺨﺸﯽ ﻃﺎﻕ
ﮐﺴﺮﯼ، ﺑﻠﻨﺪﺗﺮﯾﻦ ﺗﺎﻕ ﺧﺸﺘﯽ ﺟﻬﺎﻥ، ﺑﺮﮔﺰﺍﺭﻣﯽ
ﺷﻮﺩ. ﺗﺎﻕ ﮐﺴﺮﯼ ﺑﺰﺭﮒﺗﺮﯾﻦ ﺗﺎﻕ ﺧﺸﺘﯽ ﺟﻬﺎﻥ
ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺳﺎﺳﺎﻧﯽ ﻭ ﺩﺭ ﺗﯿﺴﻔﻮﻥ ﭘﺎﯾﺘﺨﺖ
ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﻭ ﯾﮏ ﺍﺛﺮ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﻣﺤﺴﻮﺏ
ﻣﯽﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺟﻬﺎﻥ ﺍﺯ ﺷﻬﺮﺕ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺯﯾﺎﺩﯼ
ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭ ﺍﺳﺖ .ﻣﺴﻮﻝ ﺍﻣﻮﺭ ﺑﯿﻦﺍﻟﻤﻠﻞ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ
ﻣﯿﺮﺍﺙ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﮐﺸﻮﺭ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﻋﻼﻡ ﺁﻣﺎﺩﮔﯽ
ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺩﺭ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖﻫﺎﯼ ﮐﺎﺭﺷﻨﺎﺳﯽ ﻭ
ﻧﺠﺎﺕﺑﺨﺸﯽ ﺩﺭ ﺗﺎﻕ ﮐﺴﺮﯼ ﮔﻔﺖ : ﺗﺎﻕ ﮐﺴﺮﺍ ﯾﮑﯽ
ﺍﺯ ﻣﻨﺤﺼﺮ ﺑﻪ ﻓﺮﺩﺗﺮﯾﻦ ﺷﺎﻫﮑﺎﺍﺭﻫﺎﯼ ﺟﻬﺎﻧﯽ
ﻣﺤﺴﻮﺏ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﺑﺎﻗﯽ ﻣﺎﻧﺪﻩﺍﯼ ﺍﺯ ﻣﯿﺮﺍﺙ
ﺟﺎﻭﺩﺍﻧﻪ ﮐﺸﻮﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﺩﻟﯿﻞ
ﻣﻘﺎﻣﺎﺕ ﻭ ﮐﺎﺭﺷﻨﺎﺳﺎﻥ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻣﯿﺮﺍﺙ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ
ﺍﯾﻦ ﺁﻣﺎﺩﮔﯽ ﺭﺍ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻧﺠﺎﺕﺑﺨﺸﯽ ﺍﯾﻦ ﺍﺛﺮ
ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺯﯾﺮ ﻧﻈﺮ ﯾﻮﻧﺴﮑﻮ ﻭ ﺑﺎ ﻫﻤﮑﺎﺭﯼ ﺟﻬﺎﻧﯽ
ﺍﻗﺪﺍﻣﺎﺗﯽ ﺭﺍ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﻫﻨﺪ .
ﻭﻃﻦ ﺩﻭﺳﺖ ﮐﻪ ﺧﻮﺩ ﻋﻀﻮ ﮐﻤﯿﺘﻪ ﺑﯿﻦﺍﻟﻤﻠﻠﯽ
ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﯽ ﻣﯿﺮﺍﺙ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﻋﺮﺍﻕ ﺍﺳﺖ، ﮔﻔت :

ﮐﺸﻮﺭ ﻋﺮﺍﻕ ﺟﺰﻭ ﻏﻨﯽﺗﺮﯾﻦ ﮐﺸﻮﺭﻫﺎﯼ ﺟﻬﺎﻥ
ﺍﺯ ﻟﺤﺎﻅ ﺩﺍﺭﺍ ﺑﻮﺩﻥ ﺁﺛﺎﺭ ﺗﺎﺭﯾﺨﯽ ﺍﺳﺖ . ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ
ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺁﺛﺎﺭ ﺩﺭ ﺟﺮﯾﺎﻥ ﺟﻨﮓ ﯾﮏ ﺳﺎﻟﻪ ﮔﺬﺷﺘﻪ
ﺁﺳﯿﺐ ﺩﯾﺪﻩﺍﻧﺪ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺟﻤﻠﻪ ﻣﯽﺗﻮﺍﻥ ﺑﻪ
ﻣﻮﺯﻩ ﺑﻐﺪﺍﺩ ﺗﺎﻕ ﮐﺴﺮﯼ ﻭ ﺁﺛﺎﺭ ﺷﺎﺧﺺ ﺩﯾﮕﺮ
ﺍﺷﺎﺭﻩ ﮐﺮﺩ . ﺍﻣﺎ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺑﻪ ﺩﻟﯿﻞ ﻣﺸﺘﺮﮐﺎﺕ ﺑﺴﯿﺎﺭ
ﺯﯾﺎﺩ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﮐﻪ ﺑﺎ ﻋﺮﺍﻕ ﺩﺍﺭﺩ، ﺣﺎﺿﺮ ﺍﺳﺖ
ﺩﺭ ﻧﺠﺎﺕﺑﺨﺸﯽ ﺍﯾﻦ ﺁﺛﺎﺭ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺗﺤﺖ ﻧﻈﺮ
ﯾﻮﻧﺴﮑﻮ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﮐﺸﻮﺭ ﮐﻤﮏ ﮐﻨﺪ . ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ
ﻣﺤﻤﺪ ﺣﺴﻦ ﻣﺤﺒﻌﻠﯽ ﻣﻌﺎﻭﻥ ﺣﻔﻆ ﻭ ﺍﺣﯿﺎ
ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻣﯿﺮﺍﺙ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﮐﺸﻮﺭ ﺍﻋﻼﻡ ﮐﺮﺩﻩ
ﺑﻮﺩ: ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺕ ﻣﻬﯿﺎ ﺷﺪﻥ ﺷﺮﺍﯾﻂ ﺳﯿﺎﺳﯽ،
ﺍﻣﻨﯿﺘﯽ ﻭ ﺩﯾﭙﻠﻤﺎﺗﯿﮏ، ﮐﺎﺭﺷﻨﺎﺳﺎﻥ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ
ﻣﯿﺮﺍﺙ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺣﺎﺿﺮ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺑﺮﺍﯼ
ﻣﺸﺨﺺ ﺷﺪﻥ ﻭﺿﻌﯿﺖ ﺗﺎﻕ ﮐﺴﺮﯼ ﻭ
ﻣﺮﻣﺖﻫﺎﯼ ﺍﺣﺘﻤﺎﻟﯽ ﻭ ﺿﺮﻭﺭﯼ ﺍﯾﻦ ﺍﺛﺮ
ﺟﻬﺎﻧﯽ ﻭ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﺑﻪ ﻋﺮﺍﻕ ﺳﻔﺮ ﮐﻨﻨﺪ .
ﺧﺒﺮﮔﺰﺍﺭﯼ ﻓﺮﺍﻧﺴﻪ ﺭﻭﺯ ﯾﮑﺸﻨﺒﻪ ۱۷ ﻓﺮﻭﺭﺩﯾﻦ
ﻃﯽ ﺧﺒﺮﯼ ﺍﻋﻼﻡ ﮐﺮﺩ ﮐﻪ ﺑﻨﺎﯼ ﺗﺎﻕ ﮐﺴﺮﯼ
ﺑﻠﻨﺪﺗﺮﯾﻦ ﻃﺎﻕ ﺧﺸﺘﯽ ﺟﻬﺎﻥ ﺩﺭ ﺗﯿﺴﻔﻮﻥ
ﻋﺮﺍﻕ ﺩﺭ ﻣﻌﺮﺽ ﺗﺨﺮﯾﺐ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ
ﺷﮑﺎﻑﻫﺎﯼ ﻧﮕﺮﺍﻥ ﮐﻨﻨﺪﻩﺍﯼ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺍﯾﺠﺎﺩ
ﺷﺪﻩﺍﺳﺖ .

ﻭﺍﺩﯼ ﺧﺮﺩﺏ ﻣﺘﻮﻟﯽ ﺗﺎﻕ ﮐﺴﺮﯼ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻭﺿﻌﯿﺖ
ﻓﻌﻠﯽ ﺍﯾﻦ ﺗﺎﻕ ﮔﻔﺘﻪﺍﺳﺖ : ﺗﺎﻕ ﮐﺴﺮﯼ ﺩﺭ ﮔﺬﺷﺘﻪ
ﺑﺎﺯﺩﯾﺪ ﮐﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﺯﯾﺎﺩﯼ ﺩﺍﺷﺘﻪﺍﺳﺖ ﺍﻣﺎ ﺍﮐﻨﻮﻥ ﺩﺭ
ﻫﻔﺘﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺣﺪﻭﺩ ۱۰۰ ﻧﻔﺮ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺩﯾﺪﺍﺭ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ .
ﺑﺎﺯﺩﯾﺪ ﮐﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﺍﻣﺮﻭﺯﯼ ﺗﺎﻕ ﺍﻏﻠﺐ ﺳﺮﺑﺎﺯﺍﻥ، ﺯﺍﯾﺮﺍﻥ
ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﻭ ﻣﺴﺎﻓﺮﺍﻥ ﻫﻨﺪﯼ ﻫﺴﺘﻨﺪ . ﺑﻪ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩ
ﺧﺮﺩﺏ ﺗﺮﮎﻫﺎﯼ ﻃﺎﻕ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ
ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻭ ﻫﻢ ﺍﮐﻨﻮﻥ ﺧﻄﺮ ﻓﺮﻭﭘﺎﺷﯽ ﺗﺎﻕ ﺭﺍ ﺗﻬﺪﯾﺪ
ﻣﯽﮐﻨﺪ . ﻫﻢ ﺍﮐﻨﻮﻥ ﺑﺎﺳﺘﺎﻥ ﺷﻨﺎﺳﺎﻥ ﺗﻮﺻﯿﻪ
ﮐﺮﺩﻩﺍﻧﺪ ﮐﻪ ﺑﺎﺯﺩﯾﺪ ﮐﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﺗﺎﻕ ﺩﺭ ﺯﯾﺮ ﺁﻥ ﻧﺎﯾﺴﺘﻨﺪ.
ﺗﺎﻕ ﮐﺴﺮﯼ ﺩﺭ ﻗﺮﻥ ﺩﻭﻡ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﯿﻼﺩ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ
ﺳﺎﺳﺎﻧﯿﺎﻥ ﺑﻪ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﻣﻬﺮﺩﺍﺩ ﺷﺎﻩ ﺩﺭ ﺗﯿﺴﻔﻮﻥ ﻭ
ﺩﺭ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺳﺎﺣﻠﯽ ﺷﺮﻕ ﺭﻭﺩﺧﺎﻧﻪ ﺩﺟﻠﻪ ﺳﺎﺧﺘﻪ
ﺷﺪ ﻭ ﺯﻣﺎﻧﯽ ﺍﺯ ﻣﻌﺮﻭﻑﺗﺮﯾﻦ ﻣﺮﺍﮐﺰ ﮔﺮﺩﺷﮕﺮﯼ
ﺟﻬﺎﻥ ﻣﺤﺴﻮﺏ ﻣﯽﺷﺪ . ﺍﯾﻦ ﻃﺎﻕ ۳۷ ﻣﺘﺮ
ﺍﺭﺗﻔﺎﻉ، ۴۸ ﻣﺘﺮ ﻋﻤﻖ ﻭ ۵۰/۲۵ ﻣﺘﺮ ﻋﺮﺽ ﺩﺍﺭﺩ .
ﺗﺎﻕ ﮐﺴﺮﯼ ﺩﺭ ۳۰ ﮐﯿﻠﻮﻣﺘﺮﯼ ﺟﻨﻮﺏ ﺑﻐﺪﺍﺩ ﺟﺎﯼ
ﮔﺮﻓﺘﻪﺍﺳﺖ . ﻣﻬﺮﺩﺍﺩ ﺷﺎﻩ ﺍﯾﻦ ﮐﺎﺥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﺤﻞ ﯾﮏ
ﺷﻬﺮ ﻗﺪﯾﻤﯽ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ ﺍﻭﭘﯿﺲ ﺑﻨﺎ ﮐﺮﺩﻩﺍﺳﺖ .

     
  
مرد

 
دستاورد هاى فرهنگى و هنرى
طاق بستان

ﻃﺎﻕﺑﺴﺘﺎﻥ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪﺍﯼ ﺍﺯ ﺳﻨﮓﻧﮕﺎﺭﻩﻫﺎ ﻭ
ﺳﻨﮓﻧﺒﺸﺘﻪﻫﺎﯼ ﺩﻭﺭﻩٔ ﺳﺎﺳﺎﻧﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ
ﺷﻤﺎﻝ ﻏﺮﺑﯽ ﺷﻬﺮ ﮐﺮﻣﺎﻧﺸﺎﻩ ﺩﺭ ﻏﺮﺏ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻭﺍﻗﻊ
ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ . ﺍﻳﻦ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺩﺭ ﻗﺮﻥ ﺳﻮﻡ ﻣﯿﻼﺩﯼ
ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﺭﺯﺵ ﻫﻨﺮﯼ ﻭ ﺗﺎﺭﯾﺨﯽ ﺯﯾﺎﺩﯼ
ﺩﺍﺭﺩ . ﭼﻨﺪ ﺻﺤﻨﻪ ﺗﺎﺭﯾﺨﯽ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﺗﺎﺝﮔﺬﺍﺭﯼ ﺧﺴﺮﻭ
ﭘﺮﻭﯾﺰ، ﺗﺎﺝﮔﺬﺍﺭﯼ ﺍﺭﺩﺷﯿﺮ ﺩﻭﻡ، ﺗﺎﺝ ﮔﺬﺍﺭﯼ ﺷﺎﻫﭙﻮﺭ
ﺩﻭﻡ ﻭ ﺳﻮﻡ ﻭ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﭼﻨﺪ ﺳﻨﮓﻧﻮﺷﺘﻪ )ﮐﺘﯿﺒﻪ (
ﺑﻪ ﺧﻂ ﭘﻬﻠﻮﯼ ﮐﺘﯿﺒﻪﺍﯼ ﺩﺭ ﺁﻥ ﮐﻨﺪﻩﮐﺎﺭﯼ ﺷﺪﻩ
ﺍﺳﺖ. ﻭﺟﻮﺩ ﮐﻮﻩ ﻭ ﭼﺸﻤﻪ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻣﮑﺎﻥ، ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ
ﮔﺮﺩﺷﮕﺎﻫﯽ ﺭﻭﺡﻓﺰﺍ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﮐﻪ ﺍﺯ
ﺯﻣﺎﻥﻫﺎﯼ ﺩﯾﺮﯾﻦ ﺗﺎ ﺑﻪ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﻣﻮﺭﺩ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻮﺩﻩ
ﺍﺳﺖ .

     
  
مرد

 
دستاورد هاى فرهنگى و هنرى
ﺗﺎﺭﯾﺨﭽﻪ
ﻃﺎﻕﺑﺴﺘﺎﻥ ﺩﺭ ﺯﺑﺎﻥ ﺑﻮﻣﯽ )ﮐﺮﺩﯼ ( ﻃﺎﻕ ﻭﻩ ﺳﺎﻥ
ﮔﻔﺘﻪ ﻣﯽﺷﻮﺩ » .ﺳﺎﻥ « ﺑﻪ ﻣﻌﻨﯽ ﺳﻨﮓ
ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺗﺮﺗﻴﺐ ﻃﺎﻕﺑﺴﺘﺎﻥ ﻃﺎﻕ
ﺳﻨﮕﯽ ﻣﻌﻨﯽ ﻣﯽﺩﻫﺪ. ] ۱ [ ﺍﻳﻦ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺩﺭ ﻗﺮﻥ
ﺳﻮﻡ ﻣﯿﻼﺩﯼ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﺷﺎﻫﺎﻥ
ﺳﺎﺳﺎﻧﯽ ﻧﺨﺴﺖ ﻧﻮﺍﺣﯽ ﺍﻃﺮﺍﻑ ﺗﺨﺖ ﺟﻤﺸﯿﺪ ﺭﺍ
ﺑﺮﺍﯼ ﺗﺮﺍﺷﯿﺪﻥ ﺗﻨﺪﯾﺲﻫﺎﯼ ﺧﻮﺩ ﺑﺮﮔﺰﯾﺪﻧﺪ، ﺍﻣﺎ ﺍﺯ
ﺯﻣﺎﻥ ﺍﺭﺩﺷﯿﺮ ﺩﻭﻡ ﻭ ﺷﺎﻫﺎﻥ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺍﻭ
ﻃﺎﻕﺑﺴﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺑﯿﻦ ﺭﺍﻩ ﺟﺎﺩﻩٔ
ﺍﺑﺮﯾﺸﻢ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺷﺖ ﻭ ﺩﺍﺭﺍﯼ ﻃﺒﯿﻌﺘﯽ ﺳﺮﺳﺒﺰ ﻭ
ﭘﺮﺁﺏ ﺑﻮﺩ .

     
  
مرد

 
دستاورد هاى فرهنگى و هنرى
ﺳﻨﮓﻧﮕﺎﮤ ﺷﮑﺎﺭﮔﺎﻩ ﺳﻠﻄﻨﺘﯽ ﻃﺎﻕ ﺑﺴﺘﺎﻥ
ﻧﺨﺴﺘﯿﻦ ﺗﺎﺑﻠﻮﯼ ﺳﻨﮕﯽ ﺑﺎ ﺭﻋﺎﯾﺖ ﻗﺎﻋﺪﻩ ﻭ ﺍﺻﻮﻝ
ﻧﻘﺎﺷﯽ ﺩﺭ ﺟﻬﺎﻥ ﺑﻪ ﺣﺴﺎﺏ ﻣﯽﺁﯾﺪ .] ۳ [ ﺑﻪ
ﮔﻮﻧﻪﺍﯼ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺣﺠﺎﺭﯼ ﺧﺴﺮﻭ ﺳﻮﺍﺭ ﺑﺮ ﺷﺒﺪﯾﺰ ﺑﻪ
ﮔﻮﻧﻪﺍﯼ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﮔﻮﯾﯽ ﺍﺛﺮ ﺍﺯ ﺭﻭﯼ ﻧﻘﺎﺷﯽ، ﻧﻘﺶ
ﺷﺪﻩﺍﺳﺖ . ] ۴ [ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺩﺭ ﻃﺎﻕ ﺑﺰﺭﮒ ﺁﺛﺎﺭﯼ ﺍﺯ
ﺯﻧﺎﻥ ﻣﻮﺳﯿﻘﯽﺩﺍﻥ ﺑﻪ ﭼﺸﻢ ﻣﯽﺧﻮﺭﺩ ﮐﻪ ﺑﻪ
ﻧﻮﺍﺧﺘﻦ ﭼﻨﮓ ﻭ ﺳﺎﺯﻫﺎﯼ ﺑﺎﺩﯼ ﻣﺸﻐﻮﻝ ﻫﺴﺘﻨﺪ .
] ۵ ][ ۶ ][ ۷ [ ﺩﺭ ﻗﺴﻤﺘﯽ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺍﺯ ﻃﺎﻕ ﺑﺰﺭﮒ ﺻﺤﻨﻪٔ
ﺷﮑﺎﺭ ﮔﺮﺍﺯ ﺑﻪ ﭼﺸﻢ ﻣﯽﺧﻮﺭﺩ ﮐﻪ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﺣﺮﮐﺖ ﻭ
ﻧﻤﺎﯾﺶ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﺷﺎﻫﮑﺎﺭﻫﺎﯼ ﻫﻨﺮ ﺳﻨﮓﻧﮕﺎﺭﯼ ﺑﻪ
ﺷﻤﺎﺭ ﻣﯽﺭﻭﺩ . ] ۴[ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺳﺒﮏ ﻫﻨﺮﯼ ﻧﺰﺩﯾﮏ ﺑﻪ
ﺳﺒﮏ ﻧﻘﺎﺷﯽ ﺑﺮ ﺭﻭﯼ ﺩﯾﻮﺍﺭ ﺍﺳﺖ. ] ۸ [
ﭘﻮﺷﺎﮎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺷﺪﻩ
ﺑﺎ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪٔ ﺗﺤﻠﯿﻠﯽ ﺩﺭ ﻧﻘﺶﺑﺮﺟﺴﺘﻪﻫﺎﯼ ﻃﺎﻕ
ﺑﺴﺘﺎﻥ، ﻟﺒﺎﺱ ﺭﻧﮕﺎﺭﻧﮓ ﺳﻮﺍﺭ ﺑﺎ ﺳﻮﺍﺭ ﺑﺎ ﻧﺨﻬﺎﯼ
ﺯﺭﯾﻦ ﺑﺎﻓﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺩﺍﺭﺍﯼ ﺳﺒﮑﻬﺎﯼ ﻟﻮﺯﯼ ﺷﮑﻞ ﻭ
ﺗﺰﺋﯿﻦ ﮐﺎﻣﻼ ﻫﻨﺪﺳﯽ ﺍﺳﺖ . ﺩﺭ ﺻﺤﻨﻪٔ ﺷﮑﺎﺭ ﮔﺮﺍﺯ
ﺷﺎﻩ ﻟﺒﺎﺳﯽ ﺩﺭ ﺗﻦ ﺩﺍﺭﺩ ﮐﻪ ﭘﺎﺭﭼﻪٔ ﺁﻥ ﻣﺰﯾﻦ ﺑﻪ
ﻧﻘﺶ ﺳﯿﻤﺮﻍ ﺩﺭ ﻧﺸﺎﻧﻪﻫﺎﯼ ﺩﺍﯾﺮﻩﻭﺍﺭ ﺍﺳﺖ . ﻟﺒﺎﺱ
ﭘﺎﺭﻭﺯﻥﻫﺎ ﻧﯿﺰ ﻧﻘﺸﻬﺎﯼ ﻧﻤﺎﯾﺸﯽ ﺩﺍﺭﺩ . ﺩﺭ ﻧﻘﺶ
ﺑﺮﺟﺴﺘﻪﺍﯼ ﺩﺭ ﺩﯾﻮﺍﺭﻩٔ ﺟﺎﻧﺒﯽ ﻃﺎﻕ ﺑﺴﺘﺎﻥ ﺯﯾﻮﺭ
ﺗﺸﺮﯾﻔﺎﺗﯽ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﭘﺎﺩﺷﺎﻩ ﮐﻪ ﺑﺮ ﺗﺨﺖ ﻧﺸﺴﺘﻪ
ﺩﺭﻭﻥ ﺷﻤﻪٔ ﻣﺮﮐﺰﯼ ﺑﻪ ﺭﻭﯼ ﻗﺮﺻﯽ ﺍﺯ ﺑﻠﻮﺭ ﻣﻬﺮ
ﮐﻨﯽ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺑﺎ ﺍﻧﻮﺍﻉ ﺯﺭﺩﻭﺯﯼ ﻭ ﮔﻞ ﺍﻧﺪﺍﺯﻫﺎﯼ ﺗﻨﮓ
ﻫﻢ ﺗﺰﺋﯿﻦ ﻓﺮﺍﻭﺍﻥ ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻭ ﺟﺎﻣﻪﻫﺎﯼ ﻣﻠﺘﺰﻣﺎﻥ ﻭ
ﻓﯿﻞ ﺳﻮﺍﺭﺍﻥ ﺑﺎ ﻧﮕﺎﺭﻩﻫﺎﯼ ﮔﯿﺎﻫﯽ ﻭ ﭘﺮﻧﺪﮔﺎﻥ
ﺩﺳﺖﺩﻭﺯﯼ ﺷﺪﻩﺍﺳﺖ .

     
  
مرد

 
دستاورد هاى فرهنگى و هنرى
ﺍﯾﻦ ﻧﻘﺶ ﺑﺮﺟﺴﺘﻪ ﻧﺨﺴﺘﯿﻦ ﻧﻘﺶ ﺑﺮﺟﺴﺘﮥ ﻃﺎﻕ
ﺑﺴﺘﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﮐﻨﺎﺭ ﻃﺎﻕ ﮐﻮﭼﮏ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ.
]۱۰ [ ﺩﺭ ﺳﻤﺖ ﺭﺍﺳﺖ ﺍﯾﻮﺍﻥ ﮐﻮﭼﮏ، ﺳﻨﮓﻧﮕﺎﺭﻩﺍﯼ
ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ ﮐﻪ ﺻﺤﻨﻪ ﺗﺎﺝ ﺳﺘﺎﻧﯽ ﺍﺭﺩﺷﯿﺮ ﺩﻭﻡ،
ﻧﻬﻤﯿﻦ ﺷﺎﻩ ﺳﺎﺳﺎﻧﯽ ﺭﺍ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﯽﺩﻫﺪ. ﺩﺭ ﺍﯾﻦ
ﺻﺤﻨﻪ، ﺷﺎﻩ ﺳﺎﺳﺎﻧﯽ ﺑﻪ ﺣﺎﻟﺖ ﺍﯾﺴﺘﺎﺩﻩ ﺑﺎ
ﺻﻮﺭﺗﯽ ﺳﻪ ﺭﺑﻌﯽ ﻭ ﺑﺪﻧﯽ ﺗﻤﺎﻡ ﺭﺥ ﺩﺭ ﻣﺮﮐﺰ
ﺻﺤﻨﻪ ﻧﻘﺶ ﺷﺪﻩ ﮐﻪ ﺩﺳﺖ ﭼﭗ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺭﻭﯼ ﻗﺒﻀﻪ
ﺷﻤﺸﯿﺮ ﮔﺬﺍﺷﺘﻪ ﻭ ﺑﺎ ﺩﺳﺖ ﺭﺍﺳﺖ ﺣﻠﻘﻪ ﺭﻭﺑﺎﻥ
ﺩﺍﺭﯼ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﻫﻮﺭﺍ ﻣﺰﺩﺍ ﻣﯽﮔﯿﺮﺩ، ﺩﺭﺣﺎﻟﯿﮑﻪ ﺯﺭﺗﺸﺖ
ﯾﺎ ﺑﻘﻮﻟﯽ ﻣﯿﺘﺮﺍ ﺑﺎ ﻫﺎﻟﻪﺍﯼ ﺍﺯ ﻧﻮﺭ ﺩﺭ ﺳﻤﺖ ﭼﭗ،
ﭘﺸﺖ ﺳﺮ ﺍﻭ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ . ]۱۰ [ ﺯﯾﺮ ﭘﺎﯼ ﺍﺭﺩﺷﯿﺮ ﺩﻭﻡ،
ﮊﻭﻟﯿﺎﻥ ﺍﻣﭙﺮﺍﺗﻮﺭ ﺭﻭﻡ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺟﻨﮓ ﺍﺳﯿﺮ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ
ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ . ﺷﺎﻩ ﺳﺎﺳﺎﻧﯽ ﭼﺸﻤﺎﻧﯽ ﺩﺭﺷﺖ ﻭ
ﺍﺑﺮﻭﺍﻧﯽ ﺑﺮﺟﺴﺘﻪ ﺩﺍﺭﺩ . ﺭﯾﺶ ﺍﻭ ﻣﺠﻌﺪ ﻭ ﻣﻮﻫﺎﯼ
ﺳﺮﺵ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺍﻧﺒﻮﻩ ﺑﺮ ﺭﻭﯼ ﺷﺎﻧﻪﻫﺎ ﺁﻭﯾﺨﺘﻪ
ﺷﺪﻩﺍﺳﺖ . ﻭﯼ ﮔﻮﺷﻮﺍﺭﻩﺍﯼ ﺑﺮ ﮔﻮﺵ ﻭ ﮔﺮﺩﻧﺒﻨﺪﯼ
ﺩﺭ ﮔﺮﺩﻥ ﻭ ﺩﺳﺘﺒﻨﺪﯼ ﺩﺭ ﻣﭻ ﺩﺍﺭﺩ . ﮔﻮﺷﻮﺍﺭﻩ ﺍﻭ ﺑﻪ
ﺷﮑﻞ ﺣﻠﻘﻪ ﻣﺪﻭﺭﯼ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﮔﻮﯼ ﮐﻮﭼﮑﯽ ﺑﻪ ﺁﻥ
ﺁﻭﯾﺰﺍﻥ ﺍﺳﺖ . ﮔﺮﺩﻧﺒﻨﺪ ﺍﻭ ﻧﯿﺰ ﺷﺎﻣﻞ ﯾﮏ ﺭﺩﯾﻒ
ﻣﻬﺮﻩﻫﺎﯼ ﻣﺮﻭﺍﺭﯾﺪﯼ ﺩﺭﺷﺖ ﺍﺳﺖ .

     
  
مرد

 
دستاورد هاى فرهنگى و هنرى
ﻃﺎﻕ ﺑﺰﺭﮒ


ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ ﺍﺛﺮ ﺩﺭ ﻃﺎﻕﺑﺴﺘﺎﻥ، ﻃﺎﻕ ﺑﺰﺭﮒ ﺑﺎ
ﺳﻨﮓﻧﮕﺎﺭﻩ ﺗﺎﺝﮔﺬﺍﺭﯼ ﺧﺴﺮﻭ ﭘﺮﻭﯾﺰ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺍﺭﺍﯼ
ﺍﯾﻮﺍﻧﯽ ﺑﺎ ﻓﻀﺎﯼ ﻣﺴﺘﻄﯿﻞ ﺑﻪ ﻋﺮﺽ ۷ ﻣﺘﺮ ﻭ ۸۵
ﺳﺎﻧﺘﯿﻤﺘﺮ، ﺍﺭﺗﻔﺎﻉ ۱۱ ﻣﺘﺮ ﻭ ۹۰ ﺳﺎﻧﺘﯿﻤﺘﺮ ﻭ ﻋﻤﻖ ۷
ﻣﺘﺮ ﻭ ۶۵ ﺳﺎﻧﺘﯿﻤﺘﺮ ﺍﺳﺖ] ۱۱ [ ﮐﻪ ﺩﺭ ﮐﻨﺎﺭﻩٔ ﻭﺭﻭﺩﯼ
ﻃﺎﻕ، ﺳﻨﮓﻧﮕﺎﺭﻩﺍﯼ ﺍﺯ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﺑﺎﻝﺩﺍﺭ، ﺩﺭﺧﺖ
ﺯﻧﺪﮔﯽ، ﻣﺠﺎﻟﺲ ﺷﮑﺎﺭ ﮔﺮﺍﺯ ﻭ ﺷﮑﺎﺭ ﻣﺮﻏﺎﻥ ﻭ
ﻣﺎﻫﯿﺎﻥ ﺩﺭ ﻣﺮﺩﺍﺏ ﻭ ﻧﻘﺶﻫﺎﯼ ﻓﯿﻞ، ﺍﺳﺐ ﻭ
ﻗﺎﯾﻖ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺣﺎﮐﯽ ﺍﺯ ﻣﺮﺍﺳﻢ ﺑﺰﻡ ﻭ ﺷﺎﺩﯼ
ﺍﺳﺖ.
ﺩﺭ ﺯﯾﺮ ﻧﻘﺶ ﺗﺎﺝﮔﺬﺍﺭﯼ ﺧﺴﺮﻭ ﭘﺮﻭﯾﺰ ﺳﻮﺍﺭﯼ
ﺯﺭﻩﭘﻮﺵ ﺳﻮﺍﺭ ﺑﺮ ﺍﺳﺐ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ .
ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺗﺼﻮﯾﺮ ﺷﺎﻩ ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻥ ﻭ ﺩﺭ ﺳﻤﺖ ﺭﺍﺳﺖ ﻭﯼ
ﻓﺮﻭﻫﺮ] ﭘﺎﻧﻮﯾﺲ ۱ [ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ . ﻓﺮﻭﻫﺮ ﺗﺎﺟﯽ
ﮐﻨﮕﺮﻩﺩﺍﺭ ﺑﺮ ﺳﺮ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺣﻠﻘﻪ ﻓﺮ ﺍﯾﺰﺩﯼ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺷﺎﻩ
ﻣﯽﺩﻫﺪ . ﻟﺒﺎﺱ ﺷﺎﻩ ﻭ ﻧﮕﺎﺭﻩ ﻓﺮﻭﻫﺮ ﺗﺎ ﺣﺪﯼ
ﯾﮑﺴﺎﻥ ﺍﺳﺖ . ﻫﺮ ﺩﻭﯼ ﺁﻥﻫﺎ ﺷﻠﻮﺍﺭﯼ ﭼﯿﻦﺩﺍﺭ ﺑﻪ ﭘﺎ
ﺩﺍﺭﻧﺪ ﮐﻪ ﺗﻮﺳﻂ ﺑﻨﺪﯼ ﺑﻪ ﻣﭻ ﭘﺎﯾﺸﺎﻥ ﭼﺴﺒﯿﺪﻩ
ﺍﺳﺖ. ﻫﻢﭼﻨﯿﻦ ﻫﺮ ﺩﻭ ﺩﺍﺭﺍﯼ ﮐﻤﺮﺑﻨﺪ ﻭ ﺩﺳﺖﺑﻨﺪ
ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﺩﺭﺳﻤﺖ ﭼﭗ ﺷﺎﻩ، ﻣﯿﺘﺮﺍ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ .
ﺩﺭ ﺳﺘﺮﮒﺗﺮﯾﻦ ﻃﺎﻕ، ﺳﻪ ﺗﻨﺪﯾﺲ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ
ﻣﯽﺷﻮﺩ. ﺷﺎﻩ ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻥ، ﻓﺮﻭﻫﺮ ﺩﺭ ﺳﻮﯼ ﺭﺍﺳﺖ
ﻭﯼ، ﮐﻪ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺗﺎﺝﮔﺬﺍﺭﯼ ﺍﺭﺩﺷﯿﺮ ﺩﻭﻡ ﺍﺳﺖ ﻭ
ﺁﻧﺎﻫﯿﺘﺎ ﺩﺭ ﺳﻮﯼ ﭼﭗ ﺷﺎﻩ . ﺁﻧﺎﻫﯿﺘﺎ ﺍﯾﺰﺩﺑﺎﻧﻮﯼ
ﺁﺏﻫﺎﺳﺖ ﻭ ﻧﻤﻮﺩ ﺧﺮﻣﯽ ﻭ ﺳﺮﺳﺒﺰﯼ .

     
  
مرد

 
دستاورد هاى فرهنگى و هنرى
ﻃﺎﻕ ﮐﻮﭼﮏ ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻥ ﺳﻨﮓ ﻧﮕﺎﺭﻩ ﺗﺎﺝ ﮔﺬﺍﺭﯼ
ﺍﺭﺩﺷﯿﺮ ﺩﻭﻡ ﻭ ﻃﺎﻕ ﺑﺰﺭﮒ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ ﮐﻪ ﺩﺍﺭﺍﯼ
ﻓﻀﺎﯼ ﻣﺴﺘﻄﯿﻞ ﺷﮑﻞ ﺑﻪ ﻋﺮﺽ ۵ ﻣﺘﺮ ﻭ ۸۰
ﺳﺎﻧﺘﯿﻤﺘﺮ ﻭ ﺍﺭﺗﻔﺎﻉ ۵ ﻣﺘﺮ ﻭ ۳۰ ﺳﺎﻧﺘﯿﻤﺘﺮ ﺍﺳﺖ] ۱۱ [
ﻭ ﻣﺮﺍﺳﻢ ﺗﺎﺝ ﮔﺬﺍﺭﯼ ﺷﺎﻫﭙﻮﺭ ﺩﻭﻡ ﻭ ﺳﻮﻡ ﺭﺍ ﺑﻪ
ﺗﺼﻮﯾﺮ ﻣﯽﮐﺸﺪ، ﺍﯾﻦ ﻃﺎﻕ ﺩﺍﺭﺍﯼ ﺩﻭ ﻧﻘﺶ ﺩﺭ
ﺑﺎﻻﯼ ﺩﯾﻮﺍﺭﻩٔ ﻃﺎﻕ ﻭ ﺩﻭ ﮐﺘﯿﺒﻪﺍﺳﺖ . ﺍﯾﻦ ﮐﺘﯿﺒﻪﻫﺎ
ﺑﻪ ﺧﻂ ﭘﻬﻠﻮﯼ ﮐﺘﯿﺒﻪﺍﯼ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﺑﺮﮔﺮﺩﺍﻥ ﺁﻥ ﺑﻪ
ﻓﺎﺭﺳﯽ ﭼﻨﯿﻦ ﺍﺳﺖ :] ۱۱ [
ﺑﺮﮔﺮﺩﺍﻥ ﺳﻨﮓ ﻧﺒﺸﺘﮥ
ﺷﺎﻫﭙﻮﺭ ﺩﻭﻡ ) ۹ ﺳﻄﺮ
ﺩﺭ ﭘﻬﻠﻮﯼ (
ﺍﯾﻦ ﭘﯿﮑﺮﯼ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﺑﻎ
ﻣﺰﺩﺍﭘﺮﺳﺖ . ﺧﺪﺍﯾﮕﺎﻥ
ﺷﺎﭘﻮﺭ،
ﺷﺎﻫﻨﺸﺎﻩ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻭ
ﺍﻧﯿﺮﺍﻥ ﮐﻪ ﭼﻬﺮ ﺍﺯ ﯾﺰﺩﺍﻥ
ﺩﺍﺭﺩ .
ﻓﺮﺯﻧﺪ ﺑﻎ ﻣﺰﺍﺩﭘﺮﺳﺖ،
ﺑﺮﮔﺮﺩﺍﻥ ﺳﻨﮓ ﻧﺒﺸﺘﮥ
ﺷﺎﻫﭙﻮﺭ ﺳﻮﻡ ) ۱۳
ﺳﻄﺮ ﺩﺭ ﭘﻬﻠﻮﯼ (
ﺍﯾﻦ ﭘﯿﮑﺮﯼ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﺑﻎ
ﻣﺰﺩﺍﭘﺮﺳﺖ، ﺧﺪﺍﯾﮕﺎﻥ
ﺷﺎﭘﻮﺭ،
ﺷﺎﻫﻨﺸﺎﻩ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻭ
ﺍﻧﯿﺮﺍﻥ ﮐﻪ ﭼﻬﺮ ﺍﺯ ﯾﺰﺩﺍﻥ
ﺩﺍﺭﺩ،
ﻓﺮﺯﻧﺪ ﺑﻎ ﻣﺰﺍﺩﭘﺮﺳﺖ

     
  
مرد

 
دستاورد هاى فرهنگى و هنرى
ﻋﻤﺎﺭﺕ ﻣﺴﻌﻮﺩﯾﻪ


ﺗﺎ ﺳﺎﻝ ۱۳۴۲ ﺑﻨﺎﯾﯽ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﻗﺎﺟﺎﺭ ﺩﺭ
ﺍﻃﺮﺍﻑ ﻃﺎﻕ ﺑﺴﺘﺎﻥ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺷﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻋﻤﺎﺭﺕ
ﻣﺴﻌﻮﺩﯾﻪ ﻣﻌﺮﻭﻑ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﺗﻮﺳﻂ ﺍﻣﺎﻡ ﻗﻠﯽ
ﻣﯿﺮﺯﺍ ﻋﻤﺎﺩﺍﻟﺪﻭﻟﻪ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭ
ﻧﻤﺎﯾﺎﻥ ﺳﺎﺧﺘﻦ ﺁﺛﺎﺭ ﺑﺎﺳﺘﺎﻧﯽ ﻭ ﺁﺯﺍﺩﺳﺎﺯﯼ ﭼﺸﻤﮥ
ﺁﻧﺎﻫﯿﺘﺎ ﺗﺨﺮﯾﺐ ﺷﺪ .

ﺁﺳﯿﺐﻫﺎﯼ ﻃﺒﯿﻌﯽ

ﺑﻪ ﺩﻟﯿﻞ ﺣﺮﮐﺖ ﺯﻣﯿﻦ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺑﺮ ﺩﯾﻮﺍﺭﻩﻫﺎﯼ
ﻃﺎﻕ ﺑﺰﺭﮒ ﻭ ﻃﺎﻕ ﮐﻮﭼﮏ ﺗﺮﮎ ﻫﺎﯾﯽ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﺷﺪﻩ
ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻣﺮﻭﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﻭ ﺑﺎ ﺗﺠﻤﻊ ﺧﺰﻩﻫﺎ ﺑﺮ
ﺩﯾﻮﺍﺭﻩﻫﺎﯼ ﺁﻥ ﺑﺎﻋﺚ ﻣﺤﻮ ﺷﺪﻥ ﺑﺨﺸﯽ ﺍﺯ ﻧﻘﻮﺵ
ﺍﯾﻦ ﻃﺎﻕﻫﺎ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﻧﺪ ﺑﺎ ﻧﻔﻮﺫ ﺁﺏ ﺑﻪ
ﺩﺍﺧﻞ ﺗﺮﮎﻫﺎ ﺗﺸﺪﯾﺪ ﺷﺪﻩ ﺑﺎﻋﺚ ﺷﺪﻩ ﺑﺎﺳﺘﺎﻥ
ﺷﻨﺎﺳﺎﻥ ﺑﻪ ﻓﮑﺮ ﻣﺮﻣﺖ ﺍﯾﻦ ﺑﻨﺎ ﺑﺎﺷﻨﺪ .

     
  
صفحه  صفحه 29 از 31:  « پیشین  1  ...  28  29  30  31  پسین » 
ایران

Ancient Persia | ایران باستان

رنگ ها List Insert YouTube video   

 ?

برای دسترسی به این قسمت میبایست عضو انجمن شوید. درصورتیکه هم اکنون عضو انجمن هستید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد انجمن شوید. در صورتیکه عضو نیستید با استفاده از این قسمت عضو شوید.

 

 
DMCA/Report Abuse (گزارش)  |  News  |  Rules  |  How To  |  FAQ  |  Moderator List  |  Sexy Pictures Archive  |  Adult Forums  |  Advertise on Looti
↑ بالا
Copyright © 2009-2024 Looti.net. Looti Forums is not responsible for the content of external sites

RTA