ارسالها: 132
#11
Posted: 18 Feb 2012 13:14
تخریب و ویرانگری آثار تاریخی، و فرهنگی به وسیله رژیم اسلامی
کشور ایران از دیر زمان، همواره مورد تاخت و تاز، کشت و کشتار،دزدی و غارتگری، و تخریب و ویرانگری گروههای مختلف قرار گرفته است. یورش مغول و تاتار گرچه خانمان برانداز و با کشتار و ویرانی فراوان همراه بود، ولیکن برای مدتی طولانی ادامه نداشت.
چنگیز و تیمور وحشیانه به ایران یورش آوردند. در زمانی کوتاه به کشتار مردم و تخریب کشور پرداختند. اما پس از جایگزین شدن، فرهنگ و تاریخ ایران را پذیرفتند، و دوش به دوش مردم، به کارها ی سازندگی، و حتی ترویج زبان، آداب، رسوم، و فرهنگایران به کشورهای دیگر پرداختند.
یورش تازیان طبق روال همیشگی، و برخاسته از زندگی بیابان گردی و چادرنشینی خودشان،از روز نخست اشغال کشورمان، روش های زیر را تاکنون پیاده کرده اند:
۱- از میان بردن دین، آئین، رسوم،زبان، و سرپوش گذاشتن بر تاریخ کشورمان
۲- غارت و چپاول کشور، به طور پیوسته در هرزمان، و در همه جا
۳- تخریب و ویرانی مدام بناها، ساختمان ها، آثار گرانبها و کم نظیر تاریخی، و فرهنگی.
تعقیب و آزار مردم فقط مختص به یک دین نیست.بلکه ماهیت همه ادیانی است که قدرت داشته اند و قانون را دردست داشته اند.(تامس پین)
/ با جسارت وجود خدا را به پرسش بگیر،چرا که اگر خدایی وجود داشته باشد باید خرد را بیشتر از تقلید کورکورانه ارج نهد./(توماس جفرسون)
ارسالها: 132
#12
Posted: 18 Feb 2012 14:06
این مقاله در مورد تخریب، ویرانی و فرسایش بناها، ساختمان های تاریخی، و فرهنگی است. نخستین ویرانگری و ضربه زدن به ساختمان ها و بناهای تاریخی، پس از یورش به ایران، و اشغال تیسفون، پایتخت بزرگ شاهنشاهی ایران بود. تیسفون بنا به نوشته بیشتر تاریخ نگاران، شهر بزرگ و بسیار آبادی بود که خود از هفت شهر به هم پیوسته تشکیل شده بود.
تازیان پس از رسیدن به این شهر، علاوه بر چپاول و غارت کامل شهر، تجاوز به زنان، و به کنیزی و بردگی بردن دختران و پسران، ساختمان های بلند شهر را به کلی ویران کردند. زیرا تازیان، به چادر نشینی عادت داشتند، و زندگی در ساختمان بلند، برایشان غیر عادی بود.
ما در این جا، به جریان ویران گری این قوم بیابانی در ۱۴۰۰ سال گذشته نمی پردازیم. زیرا شرح همه آن موضوع چند کتاب است. تکیه ما در این نگاشته بر تخریب تازی نژادها، و نظام تازی اسلامی در ایران در این ۳۲ سال است. این گفتار نیز می تواند یک و یا چند کتاب را ویژه خود سازد.
پس از آن که خمینی پای خود را بر خاک ایران گذاشت، بی درنگ، تخریب، ویرانی، و فرسایش بناها، یادواره های فرهنگی، و ساختمان ها آغاز شد.نخستین گام ویرانی این رژیم، تصمیم به ویران کردن تخت جمشید با بولدوزر از سوی خلخالی جلاد بزرگ بود، که با برخود همگانی و مخالفت مردم ایران روبرو شد.
آن گاه تخریب آرامگاه رضا شاه بزرگ، سردار سازنده و میهن دوست ایرانی بود، سپس ویران کردن، و فرسودن بناها آغاز، که همچنان ادامه دارد.
آقای کاظم کردوانی در تاریخ پنجم خرداد (این ماه)، لیستی درسایت پژواک ایران به چاپ رسانده، که به طرز زیبایی گویای بخش مهم ویرانگری و ایران ستیزی این رژیم تازی نژاد است. آقای کردوانی اشاره می کند که مسئول بیشتر این ویران گری ها، آقای حمید بقایی معاون اجرایی آقای احمدی نژاد و با سمت هایی در وزارت اطلاعات، و داشتن ریاست سازمان میراث فرهنگی، و گردشگری بوده است.
البته این شگفت آور نیست. زیرا هنگامی که سردمداران رژیم مانند خامنه ای، رفسنجانی، افراد سازمان مصلحت تشخیص نظام، مزدوران و کارچاق کن های رژیم مانند احمد خاتمی، مصباح یزدی، و صدها آخوند دیگر، شبانه روز از اسلام، و دوران طلایی رژیم اسلامی گفتگو می کنند، و تاریخ پیش از اسلام را دوران وحشیگری، عقب ماندگی، و دور از تمدن ایرانی می دانند، بنابراین، خواسته و هدف رژیم همواره نابودی و ویرانگری هرگونه یادبودی از تاریخ و فرهنگ ایران بوده است.
از این روی، گماردن فردی ضد ایران و ایرانی مانند آقای حمید بقایی، و کسانی مانند او، برای ما قابل تصور است. از این روی، در این جا ما تنها به عیناً بخشی از نوشتار آقای گردانی که گویای این حقیقت تلخ است، وموجب از میان بردن، و ویران کردن بناها، ساختمان های فرهنگی و تاریخی، که به دست اندرکاران رژیم اسلامی در این ۳۲ سال به وسیله افرادی مانند آقای حمید بقایی انجام شده، می پردازیم:
« اخراج گسترده متخصصان، و کارشناسان حوزه میراث فرهنگی، تخریب سقف آرامگاه کوروش کبیر به بهانه مرمت آن، تخریب سنگ فرش های مسجد وکیل شیراز به بهانه مرمت آن، ماجرای سی و سه پل اصفهان و تونل مترو، آبگیری سد سیوند، عبور مترو از میدان نقش جهان، و حفر تونل آن زیر چهارباغ عباسی،
ماجرای تخریب کتیبه هخامنشی در جزیره خارک، تخریب خانه شیخ بهایی در اصفهان، تخریب سازه های آبی شوشتر، بی سرانجامی دهها هزار لوح گلین هخامنشی که همچنان در آمریکا بلاتکلیف مانده اند، نابودی آب انبار سپهداری اراک، سرقت کتیبه تاریخی عهد قاجار در حمام پاگرد چهارمحال و بختیاری، تخریب کاخ شهرستانک، تخریب مدرسه تاریخی گلشن نیشابور، تخریب تپه های باستانی مراونه اهواز، تخریب مدرسه مروی و واگذاری آن، ناتمام ماندن پروژه مرمت مدرسه دارالفنون، تخریب ارگ بهارستان، تخریب مقبره ۵٨۰ ساله شهشهان، تخریب کتیبه تاریخی چشمه علی، احداث پل بر سازه های آبی شوشتر، تخریب خانه آیت الله بهبهانی از رهبران مشروطه.
تخریب کامل خانه مدرس، تخریب کتیبه های نقش رستم، آسفالت کانال آبی تخت جمشید و شهر استخر، تخریب پل خواجوی اصفهان در حین مرمت، ریزش پل تاریخی گرگر از مجموعه سازه های آبی شوشتر، تخریب منزل کمال الملک، فرو ریختن ساباط حاجی وند در حین مرمت، تخریب شهر تاریخی “ازم” اهواز، مرگ سروهای ۴۰۰ ساله فین کاشان، تخریب محوطه باستانی اشکانیان در اهواز، تخریب بقایای کاخ داریوش در برازجان، تخریب سنگ جان پناه پلکان شمالی کاخ شورای تخت جمشید و…»
یک بار دیگر کارنامه ی این مقام «فرهنگی» را بخوانید تا بیش تر به عمق فاجعه پی ببرید. باید اضافه کرد که در زمان ریاست بقایی بود که در اجرای طرح انتقال سازمان های دولتی از تهران، پیش از همه به سراغ یکی از حساس ترین سازمان های فرهنگی یعنی همین سازمان میراث فرهنگی رفتند و عده زیادی از کارشناسان آن را بازنشسته کردند و بقیه را با زور و تهدید مجبور به پذیرفتن انتقال کردند و از جمله پژوهشکده میراث فرهنگی با هفت پژوهشکده و بیست گروه پژوهشی و حدود صد عضو هیئت علمی و حدود چهارصد کارشناس ارشد را پخش و پلا کردند و فاجعه بارتر از همه، نحوه ی انتقال آثار باستانی موجود در این پژوهشکده بود.
حتما در فیلم های مستند درباره ی کار باستان شناسان در زمان کار و کاوش آثار باستانی دیده اید که با بُرس های کوچک و قلم های ریز کار می کنند که مبادا به این آثار صدمه ای وارد شود. اما، به دستور این آقا، در پی اعتراض باستان شناسان و کارشناسان، شبانه با یاری گرفتن از دربان ها و مستخدمین، همه ی این آثار باستانی را در کارتن ها و گونی ها ریختند و آن ها را به شهرستان ها منتتقل کردند.
یعنی همه ی ارزش های تاریخی این اشیاء باستانی را نابود کردند. انتقال سیب زمینی با احتیاط بیش تری انجام می شود تا بلایی که این آقا و حامی بزرگش، خوش خدمت، بر سر آثار باستانی چند هزار ساله ی مملکت ما آوردند. بعد هم در پاسخ به نامه سرگشاده ی اعتراضی تعدادی از استادان باستان شناسی و فلسفه و تاریخ به آقای خامنه ای در این خصوص، برای آنان خط و نشان کشید و تهدیدشان کرد و در ضمن تأکید کرد که:
«باستان شناسی در ایران در متن اسلام معنا می یابد و هر رویکرد یک سویه دیگری قویا مذموم و مطرود است»! در زمان ریاست همین یارِ غارِ خوش خدمت و با حکم او، خانمی سی و چهار ساله با لیسانس میکروب شناسی از دانشگاه آزاد (که قرارا معلم انگلیسی مشایی و بقایی بوده است) به ریاست موزه ملی ایران با ۵۵۰ هزارشیئ باستانی منصوب شد و بر کرسی کسانی چون دکتر آندره گورا و دکتر نگهبان و… تکیه زد!
اما پرسش اساسی این است: چگونه ممکن است که کسی با این مشخصات دانشی و فرهنگی، در چنین زمان کوتاه مدتی بتواند این همه بلا برسر چنین میراث بزرگ ملی و جهانی بیاورد و هیچ فریاد رسی هم نباشد؟ و حالا چه کسی می تواند این خسارت ها را جبران کند؟، و چه کسی پاسخ گوی این جنایات است.
در مملکتی که واژه ی آزادی از جمله الفاظ قبیحه شمرده شود، در مملکتی که قلم ها شکسته باشند و صداها در سینه حبس و مطبوعات آزادی نداشته باشند و هر صدای اعتراضی عاقبتی کهریزکی در انتظارش باشد، در مملکتی که پاسخ مشفقانه ترین انتقادها، زندان باشد وسرکوب بی امان؛ آیا حاصلی بهتر از این خواهیم داشت؟».
تعقیب و آزار مردم فقط مختص به یک دین نیست.بلکه ماهیت همه ادیانی است که قدرت داشته اند و قانون را دردست داشته اند.(تامس پین)
/ با جسارت وجود خدا را به پرسش بگیر،چرا که اگر خدایی وجود داشته باشد باید خرد را بیشتر از تقلید کورکورانه ارج نهد./(توماس جفرسون)
ارسالها: 132
#14
Posted: 18 Feb 2012 16:00
روزهای بد بناهای تاریخی در سال 90/ تخریب، تخریب و تخریب!
سرویس فرهنگي لمونپرس - بناها و آثار تاریخیایران در نیمه نخست سال 90 روزهای بدی را پشت سر گذاشتند. در این مدت سی و سه پل از زخمهای وارد آمده بر پیکرش فریاد کشید. بسیاری از ابنیه و خانههای تاریخی از فهرست میراث ملی خارج شدند و یا مانند خانه نوابدر آتش بی توجهی سوختند...
روزهای بد بناهای تاریخی در سال 90/ تخریب، تخریب و تخریب!
مهر، "متروی اصفهان بار دیگر لرزه به اندام سی و سه پل انداخت اما مسئولان شهر اصفهان می گویند ترک ها قدیمی است. خانه های تاریخی کشور یکی پس از دیگری از ثبت ملی خارج می شوند اما دست سازمان میراث فرهنگی دربرابر این اتفاق کوتاه است. خانه نواب را آتش می زنند و سازمان میراث فرهنگی هزینه مرمت خانه های تاریخی کاشان را نمی دهد. از سوی دیگر مالک خانه شیخ بهاییجانش از دست وعده های 12 ساله میراث فرهنگی و شرکت آب و فاضلاب اصفهان به لبش رسیده است." اینها همه تنها گوشه ای ازاتفاقاتی است که برای میراث ملی ایران آن هم در نیمه نخست سال 90 افتاده است.
اردیبهشت ماه خبر رسید که دکل دوربین شورای تامین استان یزد درست در وسط میدان امیر چخماق یزد کار گذاشته شده و حریم بصری این اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی را بر هم زده است.
اما این ناهنجاری تنها محدود به نصب دکل دوربین نیست بلکه این میدان که به عنوان یکی از میادین اصلی و معروف یزد شناخته شده است محلی برای تبلیغات شرکتها و موسسات خصوصی و جوایز و قرعه کشی بانک ها نیز هست.
آبگیری سد سیمره و زیر آب رفتنمحوطه های تاریخی
در همین ماه سدسیمره در حالی به صورت رسمی آبگیری شد که برخی باستان شناسان معتقدند سازمان میراث فرهنگی زمانی مجوز آبگیری را صادر کرده که عملیات کاوش تمام نشده و احتمال اینکه ادامه جستجوها در محوطه ساسانی و نوشنگی این محدوده منجر به کشف ارتباط دوران نوسنگی خوزستان با لرستان شود وجود دارد. سد و نیروگاه سیمره به عنوان یکی از مهمترین پروژه های آبرسانی بر روی رودخانه سیمره واقع در حدفاصل استان ایلام و لرستان واقع شده است.
نامه یونسکو درباره وضعیت نگران کننده سازه های آبی
پس از ریزش بخشهایی از پل تاریخی گرگر در اثر بارندگی های اخیر و به دلیل به خطر افتادن حیات سازه های آبی شوشتر، وضعیت نگران کننده این سازه های آبی به گوش مسئولان سازمان جهانی یونسکو هم رسید و اواسط خرداد ماه آنها از مسئولان این پایگاه درباره وضعیت سازه ها توضیح خواستند.
از سوی دیگر فعالان میراث فرهنگی مشکلات بوجود آمده در سازه های آبی شوشتر اعم از ریزش پل گرگر و ایجاد پل موقتبین بند گرگر و بند میزان و ترکهای خانه مرعشی را دلیلی بر نگرانی خود برای خارج شدن این اثر تاریخی از فهرست آثار جهانی ثبت شده در یونسکو دانستند.
تعقیب و آزار مردم فقط مختص به یک دین نیست.بلکه ماهیت همه ادیانی است که قدرت داشته اند و قانون را دردست داشته اند.(تامس پین)
/ با جسارت وجود خدا را به پرسش بگیر،چرا که اگر خدایی وجود داشته باشد باید خرد را بیشتر از تقلید کورکورانه ارج نهد./(توماس جفرسون)
ارسالها: 132
#15
Posted: 18 Feb 2012 16:31
ایجاد زمین فوتبال در کنار قلعه شوش
اتفاق دیگری که در خوزستان افتاد این بود که شهرداری شوش در عرصه قلعه تاریخی آکروپل (شوش) اقدام به ایجاد فضای سبز کرده است این در حالی است که پیش از این نیز در عرصه این اثر تاریخی 12 تیرک زمین فوتبالتعبیه شده بود.
محدوده فضای سبزی که شهرداری اکنون مصالح خود را در آن ریخته است زمین خالی میان قلعه و خانه هایی است که از سالها قبل در عرصه این اثر ساخته شده بودند درحالی که این محدوده جزو املاک و حریم محوطه و قلعه تاریخی شوش است.
حفر تونل زیر بافت تاریخی
اما مرداد ماه امسال روزها ی بدیرا برای میراث فرهنگی ایران رقمزد. به عنوان مثال در این ماه مدیرعامل گروه هتلهای مهر در زیر بافت تاریخی و ثبت شده این شهر، تونلی به طول 200 متر برای اتصال دو هتل مهر و لب خندق و ساخت موزه قنات ایجاد کرد. ضمن آنکه این مسیر قدیمی ترین قسمت بافت تاریخی و متعلق به دوره ایلخانی است.
سازمان میراث فرهنگی استان یزد این اقدام را غیر قانونی قلمدادمی کند اما مدیرعامل گروه هتلهای مهر اظهار می کند که ازسازمان مجوز داشته است!
قدیمی ترین بنای تاریخی اصفهان در محاصره بناهای تجاری
در همین ماه در حریم درجه یک آتشگاه اصفهان به عنوان کهن ترین اثر تاریخی اصفهان، عملیات ساخت هتل و مجتمع تجاری در نزدیکی این اثر ملی شروع شد. درحالی که آتشگاه به عنوان یک اثر ملی و ثبت شده؛ دارای حریم مشخص است و طبق ضوابط نباید در حریم درجه یک آن هیچ ساخت و سازی انجام شود.
سنگ قبرهای قدیمی ابن بابویه تخریب شد
در مرداد ماه در حالی که مسئولانآستان شیخ صدوق گفته بودند سنگهای قدیمی قبور ابن بابویه در طرح توسعه شبستان تخریب نمی شود اما شواهد حاکی از آناست که این سنگ قبرها در اثر برخورد با لودر شکسته و در محوطه رها شدند. در طرح توسعه شبستان بقعه شیخ صدوق قرار است شبستان این مجموعه از هر طرف به اندازه 20 متر توسعه یابد به همین منظور تعدادی از قبور واقع در این محدودهتخریب شده است.
آتش بی توجهی به جان خانه نواب افتاد
اما تراژدی غنماک میراث کشور هممچنان ادامه یافت. خانه نواب صفوی که به شماره 12124 در سال 1384 به ثبت فهرست آثار ملی رسیده بود در آتش بی توجهی مسئولان میراث فرهنگیسوخت. متاسفانه قبلا هم اهالی محل طی اقدامی شبانه به دنبال عریض کردن کوچه مجاور این خانهتاریخی اقدام به تخریب بخش ساباط این خانه "نواب صفوی" کرده بودند.
غیر از خانه نواب بنای تاریخی ـ قجری صداقت در محدوده تاریخی سنگلج تهران هم تخریب شد.
درخواست برای خروج خانه های تاریخی از فهرست آثار ملی
اما غیر از تخریب، بلای دیگری که بر سر خانه های قدیمی آمد؛ خارج شدن آنها از فهرست آثار ملی بود. مانند خانه دائی جان ناپلئون، خانه پروین اعتصامی و سرای میچی که به تقاضای مالکو رای دیوان عدالت اداری از فهرست خارج شدند و ممکن استکه توسط مالک به مجتمع های تجاری تبدیل شوند. در این میان مالک خانه تاریخی شیخ بهایی هم از میزان شدت رطوبت در این خانه به تنگ آمده و با اینکه چند سال است با اداره آب و فاضلاب استان اصفهان بر سر این موضوع مشکل دارد اما تنها راهکار حل این مشکل را خارج شدن این بنا از فهرست آثار تاریخی می داند و قصد دارد این تصمیم را عملی کند.
او بارها به سازمانهای میراث فرهنگی و گردشگری و آب و فاضلاب اصفهان در مورد رطوبت و خرابی این خانه هشدار داده اما این سازمانها هیچ اقدامی انجام نداده اند.
مصادره شدن یک خانه تاریخی
اتفاقات دیگری که برای خانه های تاریخی افتاد فقط تخریب و آتش گرفتن و از فهرست خارج شدن نیست. در شهریور ماه خبر رسید که قرار است خانه تاریخی صادقی در شهر کاشان مصادره شود چون مالک از چند بانک برای مرمت خانه تاریخی وام گرفته اما نتوانسته آن را برگرداند به همین دلیل بانک درصدد مصادره کردن این خانه برآمده است. اما اصل موضوع ناشی از قراردادی است که مالک این خانه تاریخی با سازمان میراث فرهنگی برای مرمت مشارکتی خانه های تاریخیبسته و قرار بود که 50 درصد از هزینه های مرمت را سازمان و 50درصد دیگر را مالک خانه پرداخت کند اما سازمان میراث فرهنگی نیمه های راه اعلام کرد که چنین اقدامی را انجام نمی دهد.
اما این مالک تنها فردی نیست که از این جریان دچار آسیب شده است بلکه مالکان 24 خانه تاریخی در کاشان دارای چنین مشکلی شده اند و با طناب اعتماد به سازمان به ته چاه رفتند.
تعقیب و آزار مردم فقط مختص به یک دین نیست.بلکه ماهیت همه ادیانی است که قدرت داشته اند و قانون را دردست داشته اند.(تامس پین)
/ با جسارت وجود خدا را به پرسش بگیر،چرا که اگر خدایی وجود داشته باشد باید خرد را بیشتر از تقلید کورکورانه ارج نهد./(توماس جفرسون)
ارسالها: 132
#16
Posted: 18 Feb 2012 17:04
لرزه بر اندام بناهای تاریخی اصفهان
بار دیگر تخریب و صدمه به بدنه سی و سه پل اصفهان در نتیجه فعالیت قطار شهری محدوده این پل شدت یافت اما مسئولان شهری اصفهان به جای بررسی مسئله در تلاش برای تکذیب یا ارتباط دادن این موضوع با مسائل متفرقه هستند.
غیر از این کاشیکاری مسجد امام در اصفهان اکنون برای لانه پرنده ها به محل مناسبی تبدیل شده است. پرندگان در پشت این کاشیکاریها لانه کردهاند و برخی از قسمتهای گنبد نزدیک 60سانتی متر بالا آمده است.
اما در میان همه اتفاقات ناگواری که امسال برای میراث فرهنگی ایران رخ داد؛ 9 باغ ایرانی در فهرست آثار جهانی ایران به ثبت رسید با این حال در حالی که جشنثبت جهانی این نه باغ در کرمان برگزار شد اما در شهر یزد که دارای دو باغ ثبت شده در فهرست جهانی بود هیچ مراسمی برگزار نشد و این موضوع در سکوت اتفاق افتاد.
تعقیب و آزار مردم فقط مختص به یک دین نیست.بلکه ماهیت همه ادیانی است که قدرت داشته اند و قانون را دردست داشته اند.(تامس پین)
/ با جسارت وجود خدا را به پرسش بگیر،چرا که اگر خدایی وجود داشته باشد باید خرد را بیشتر از تقلید کورکورانه ارج نهد./(توماس جفرسون)
ارسالها: 132
#17
Posted: 18 Feb 2012 17:37
پس از تخریب آثار باستانی، اکنون نوبت به از کیسه خلیفه بخشیدن جام زرین فرا رسیده است
به گزارش خبرگزاری مهر ، سفیر ایران در سازمان های بین المللی مستقر در وین طی مراسمی تندیس ریتون متعلق به پانصد سال پیش از میلاد مسیح (دو هزار و پانصد سال پیش) را به اوپک اهدا کرد. به مناسبت انتقال مقر سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) به ساختمان جدید این نهاد بین المللی طی مراسمی باحضور دبیرکل و مقامات عالی رتبهاوپک، تندیس جام ریتون شیر ساختهشده از برنز با روکش طلائی مربوط پنچ قرن پیش از میلاد مسیح و همچنین دو قطعه تابلو فرش نفیس کرک و ابریشم با طرحهای پنجمین روز آفرینش اثر استاد محمود فرشچیان و سی و سه پل اصفهان، توسط سلطانیه سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد و دیگر سازمانهای بین المللی در وین به سازمان اوپک اهداء شد.
ایرانیانباستان جام های شان را به شکل حیوانات می ساختند و بر این باور بودند که هنگام نوشیدن از آن جام قدرت حیوان نیز به بدن شان نفوذ می کند، باید اعتراف کرد کسانی که اینچنین آثار باستانی ارزشمندی را به اسم هدیه از کشور خارج می کنند بویی از شرافت و انسانیت نبرده اند.
هنوز زمان زیادی از ترک خوردن سی و سه پل اصفهان به دلیل رد شدن ریل قطار شهری از روی آن و رشد کردن گل سنگ های زشت بر روی نقاشی ها و کنده کاری های تخت جمشید و تخریب صدها آثار باستانی دیگر نمی گذرد که اکنون آقایان تصمیم به خیرات کردن آثار تاریخی که با هویت هر ایرانی گره خورده است گرفته اند.
شاید اگر آن روزهای تلخ با سکوت مرگبار مردمان نمی گذشت و اعترضات گسترده ای علیه تخریب آثار باستانی صورت می گرفت، اکنون مسئولین ضد ایرانی تازی صفت حکومت جنایتکار اسلامی، آثار تاریخی دو هزار و پانصد ساله این سرزمین را با ارث پدری و یا جهاز مادری شان اشتباه نمی گرفتند که آن را برای خریدن کمی اعتبار و آبرو و هویت به سازمانی هدیه دهند.
مگر می شود آثار باستانی یک مملکت را هدیه داد؟ مگر هویت و تاریخ و فرهنگ کادو کردنی و هدیه دادنی است؟ باید کاری کرد که جهانیان از این همه هنر و فرهنگ و تاریخ گوهر بار به وجدآمده و از آن همه شکوفایی دوران درخشان ایران بزرگ تاثیر بگیرند نه اینکه به نام ایران عملیات تروریستی انجام داد و بعد برای ماست مالی کردن و لا پوشانی کردن قضیه، تندیس دو هزار و پانصد ساله را به اوپک هدیه کرد.
تعقیب و آزار مردم فقط مختص به یک دین نیست.بلکه ماهیت همه ادیانی است که قدرت داشته اند و قانون را دردست داشته اند.(تامس پین)
/ با جسارت وجود خدا را به پرسش بگیر،چرا که اگر خدایی وجود داشته باشد باید خرد را بیشتر از تقلید کورکورانه ارج نهد./(توماس جفرسون)
ارسالها: 132
#18
Posted: 18 Feb 2012 17:40
دیروز دختران و ناموس ایران را به اعراب شیخ نشین حاشیه خلیج همیشگی فارس هدیه می کردند، امروز تندیس و جام دو هزار و پانصد ساله را که در دنیابرای دیدنش سر و دست می شکنند را به اوپک هدیه می دهند، فردا نیز باید منتظر بخشیدن دماوند و معدن های طلا و مس و فیروزه و شهر های ایران زمین باشیم.
آیا احمدی نژاد یا خامنه ای و اعضاء دیگر رژیم اجازه دارند و می توانند حاتم بخشی کنند و میراث هفتاد میلیون مردم ایران را برای خود شیرینی و تظاهر به اوپک آن هم مشتی اعراب که دشمن فرهنگ و تاریخ ایرانند هدیه کنند؟.
نگارنده بر این باوراست که عملکرد این حکومت جنایتکار و خائن اسلامی، بازگشت به دوران فرسایشی و خرافاتی قاجار است، تا دیدگاه شما در این رابطه چه باشد؟
تعقیب و آزار مردم فقط مختص به یک دین نیست.بلکه ماهیت همه ادیانی است که قدرت داشته اند و قانون را دردست داشته اند.(تامس پین)
/ با جسارت وجود خدا را به پرسش بگیر،چرا که اگر خدایی وجود داشته باشد باید خرد را بیشتر از تقلید کورکورانه ارج نهد./(توماس جفرسون)
ارسالها: 132
#19
Posted: 19 Feb 2012 19:50
گردباد پرستشگاه ۳۵۰۰ ساله شهر يری در شهرستان مشگين شهر را ویران كرد
سی. ای. آی. اس. (لندن) - گردباد بخشی از شهر۸۰۰۰ ساله شهر يری در شهرستان مشگين شهر را ویران كرد.
در اين حادثه بخش حفاظت شده پرستشگاه با پیشینه ای نزدیک به ۳۵۰۰ سال به طور كامل ویرانو سايه بان محوطه نيز دهها متر در پیرامون سایت پراكنده شد.
به گفته يكی از كارشناسان ميراث فرهنگی مشگين شهر با توجه به تابش مستقيم آفتاب و وزش باد شديد در منطقه گمان نابودی سنگ افراشته های داخل پرستشگاهبر اثر هوازدگی و آفتاب زدگی وجود دارد و هر چه زودتر بايد به اين محل پوشش داده شود.
شهر یری در شمال غربی روستایپیرازمیان در ۳۱ کیلومتری شرق مشگین شهر در کنار رود قره سو قرار دارد. وسعت این منطقه تاریخی ۴۰۰ هکتار است و از سه قسمت دژ نظامی، پرستشگاه، قوشا تپه تشکیل می شود. پیشینه دژ و پرستشگاه به ۱۴۵۰ پیش از میلاد و قوشا تپه به هزار هفتم پیش از میلاد میرسد.
نخستین بار در سال ۱۳۵۰ چارلز برنی در این محوطه کاوش کرد و سپس از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۵ سه فصل حفاری به سرپرستی علیرضاهژبری نوبری در آن انجام شد.
در اولین فصل حفاری که در آبان ۸۳ آغاز شد گورهای دوره آهن بررسی شدند که پیش از آن توسط جویندگان زیرخالی نابود شده بودند و تنها ساختمان بندی گورها آشکار بود. در این دوره سفالهایی مربوط به دوره کالکولتیک یافته شد و پیشینه منطقه را به ۳۵۰۰ سال از عصر آهن به پس برد. این سفالها مانند سفالهای مناطق باستانی دالما و حاجی فیروز هستند. به این ترتیب برای نخستین بار پیشینه زیستن بشر در استان اردبیل (آرتاویلا در زبان اوستایی) به دوره مس و سنگ رسید. برخی از سفالها با نگاره و برخی با طرح سبدی بودند. برخی از سفالها دو لایه نیز در حفاری یافته شد که گمان می رود لایه دوم سفال برای وینارش (مرمت) بخشهای شکسته سفال به کار رفته است.
در منطقه یری تعداد زیادی سنگ شیشه بُرنده (ابسیدین) بدست آمدکه می تواند گواهی بر ارتباط این منطقه با قفقاز و آناتولی باشد زیرا پیشینه استخراج این گونهسنگ در این مناطق شناخته شده است. از ابسیدین برای برش سنگهای سخت در دوره کالکولتیک بکار برده می شده است.
در منطقه یری چند دوره تاریخی ازمس- سنگی ، دوره آهن۱ و دوره آهن ۲ آشکار شد و بازمانده ای ازدژی متعلق به دوره آهن یافته گردید.
در فصل بعدی حفاری در سال ۸۴بازمانده هایی از سفال، مفرغ و نگاره های انسانی دیده شد که باستان شناسان آنها را نذوراتی متعلق به پرستشگاه میدانستند. یکی از این دو پرستشهاه در زیر دیوار پدافندی دژ قرار داشت . باستان شناسان نتیجه گرفتند در دوره اورارتویی که ساکنان شهر یری بر روی پرستشگاه خود دژ ساخته بودند از دین خود روی گردانده اند و خدای اورارتویی را پذیرفته اند. البته این امر میتواند بگونه ای گزینشی یا به زور انجامپذیرفته شده باشد.
در این فصل حفاری یک لایه نیز در زیر محوطه داخلی قلعه کشف شد که به شخری متروک و قدیمی تر تعلق داشن. برخی سفالهای قهوه ای مایل به بنفش و سفالهای داغدار و سیاه نیز در این محل کشف شدند که به پیش از عصر آهن تعلق دارند.
در فصل سوم حفاری روشن شد که در دوره اورارتوییان دژ به آتش کشیده و خالی از مردمان شده است. وجود خاکستر در لایه های خاک دژ نشان دهنده آتش سوزی است . بدینگونه زندگی از ۷۰۰۰ تادوره اورارتوییان در شهر یری به گونه ای پیاپی آشکار شد. در این فصل تعداد زیادی ظروف سفالی، اشیای زرین مانند آویز، دگمه های زینتی و پلاکهای طلایی و مفرغی بدست آمد.
نیایشگاه اصلی منطقه یری در اینفصل از زیر خاک بیرون آمد که شامل بیش از ۳۰۰ سنگ برافراشته با بلنداهای گوناگون از۳۵ تا ۲۵۰ سانتیمتر با تندیسهای مانند آدم هستندو مانند نگاره های کنده شده بروی سنگها هستند و دارای رخ آدمی ( بدون دهان) ، دست و شمشیرند.
در مناطق دیگری از آذربایجان نیز سنگ افراشت وجود دارد مانند سنگ افراشت نشت بان سراب ولی هیچ کدام دارای حجاری نیستند.
در باختر جایی گردآوری سنگها غاریست که ساکنان محلی آنرا 'قاراکوهبل' نام نهاده اند. روبروی آن چند تخته سنگ بر رویهم گذاشته شده اندو بدینگونه سه فصل حفاری منطقه باستانی یری در سال ۸۴ به پایان رسید.
فرنشین میراث فرهنگی اردبیل در سال ۸۴ طی بازدید از منطقه اعلام کرد که در سال ۸۵ حریم شهر یری تعیین خواهد شد و این منطقهباستانی به ثبت ملی و جهانی خواهد رسید. ولی در مرداد سال ۸۵ پژوهشها و بررسیهای باستان شناسی منطقه بسته شد. وی در مرداد سال ۸۶ اعلام کرد که کار طراحی سازه محافظ با اعتباری بهمبلغ بیست میلیون تومان انجام خواهد شد در حالی که این کار نیاز به صد میلیون تومان بودجهدارد. در هر صورت تا پایان سال ۸۶ هیچ گونه اقدامی در جهت حفاظت از سنگ افراشتها انجام نشده بود.
شهریری که وسیع ترین منطقه تاریخی استان اردبیل و یکی از با اهمیت ترین مناطق پیش از تاریخ شمال غرب ایران است به شماره ۶۱۶۲ به ثبت آثار ملی رسید. ولی به دلیل عدم حفاظت از منطقه سرمای بی سابقه زمستان سال ۸۶ سنگ افراشتها رامورد یورش قرار داد و در اول بهمن ۸۶ با یک زیر نویسی تلوزیونی در شبکه خبر اعلام شد که ۸۰% از آثار تاریخی منطقه یری بر اثر سرما از میان رفته است.
در واقع با این گردباد یکی از با ارزش ترین و بی نظیر ترین آثار باستانی ایران و جهان در اثر بی مسولیتی سازمان میراث فرهنگی از دست رفت و به هیچگونه دیگر قابل بازسازی نخواهد بود.
undefined
تعقیب و آزار مردم فقط مختص به یک دین نیست.بلکه ماهیت همه ادیانی است که قدرت داشته اند و قانون را دردست داشته اند.(تامس پین)
/ با جسارت وجود خدا را به پرسش بگیر،چرا که اگر خدایی وجود داشته باشد باید خرد را بیشتر از تقلید کورکورانه ارج نهد./(توماس جفرسون)
ویرایش شده توسط: borhan6600
ارسالها: 132
#20
Posted: 20 Feb 2012 05:50
پل خشتی ۷۰۰ ساله 'تمیجان' رودسر در آستانه فروریختن
- پل خشتی ۷۰۰ ساله تمیجان استان گیلان به دلیل بی توجهی ها در آستانه ویرانی قرار دارد.
به گزارش گزارشگر مهر در رشت،پل خشتی تمیجان در شش کیلومتری جنوب غربی شهرستان رودسر بر روی رودخانه تمیجان ساخته شده و از نوع طاق ها و مصالح به کار رفته در این پل میتوان آن را به دوره صفوی نسبت داد.
پل خشتی تمیجان در سال ۹۹۰ خورشیدی بطول ۶۰ متر و عرض ۵ متر ساخته شده که در قسمت طول این پل پنج دهنه بزرگ و کوچک وجود دارد که سه دهنه بزرگ در قسمت غربی و دو دهنه کوچک در طرف شرق آن است.
در دو طرف طاق جناحی میانین دو اتاق کوچک در میان پایه های پل ساخته شده که در هر طرف پل دوپنجره دارد، طاق این دو اتاق آجری و مدور (دایره وار) است و دو اتاق کوچک دیگر نیز در دل پایه های که میان طاق های کوچک قرار دارد، بنا شده است.
در دو طرف عرض پل جان پناهی آجری به بلندای ۵۰ سانتیمتر ساخته شده تا از افتادن افراد و چارپایان جلوگیری شود، پل خشتیلنگرود نیز نمونه ای از این پل است.
بدنه و پایه های پل آجری ولی کف پل سنگفرش است و دارای چهار دهانه بزرگ است، این پل ۷۰۰ سال قدمت دارد و در آستانه تخریب قرار گرفته است.
پل خشتی تمیجان در سال ۱۳۵۴ با شماره ۱۱۲۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
پل ۷۰۰ ساله تمیجان ۲ بار وینارش (مرمت) شده است
معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان در این باره گفت: این پل جزو بناهای تاریخی به ثبت رسیده استان بودهو برای مرمت این بنا اعتبار در نظر گرفته شده است.
" سید مهدی میر صالحی " با اعلام اینکه این پل تاکنون دوبار مرمت شده است، افزود: پل تاریخی تمیجان یک پل تاریخی است و با توجه به قدمت و مصالحی که در آن به کار رفته معمولا برای عبور و مرور انسان و نهایت کاروانهای گاری و حیوانات چارپا بوده است.
وی با انتقاد از بهره برداری غیراصولی از این پل گفت: این پلبرای عبور ومرور وسائط نقلیه موتوری ساخته نشده است.
معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان یادآورشد: در سال های گذشته اقداماتی برای عدم تردد وسائط نقلیه موتوری سنگین از روی پل انجام گرفته اما موثر واقع نشده است.
نماینده مردم رودسر و املش نیز گفت: حفظ و صیانت از ارزش هایتاریخی همراه با معرفی شایسته آنها به جهانیان باید همواره مورد توجه قرار گیرد.
اسدالله عباسی افزود: در نقاط مختلف استان حتی روستاها اماکن تاریخی با ویژگی های خاص معماری ایرانی - اسلامی وجود دارد و هر یک از آثار این قابلیت را دارد که چنانچه مورد توجه دولت و مردمقرار گیرد به عنوان قطب گردشگری مطرح شود.
لزوم حفظ و ساماندهی بناهای تاریخی گیلان
وی با بیان اینکه این بناها از لحاظ گردشگری، تاریخ، هنر و معماری گذشته اهمیت دارد، اظهارداشت: با مشارکت همگانی می توان در حفظ، ساماندهی و مرمت این بناها کوشید.
نماینده مردم رودسر و املش ادامه داد: بدون شک برای حفظ و نگهداری از این آثار باید فعالیتهای مناسب و شایسته ای صورت گیرد.
به هر حال یادمان های ملی، فرهنگی و هنری آثار یک ملت سندی تاریخی و ارزشمند و بیانگرتمدن آن جامعه است به همین لحاظ حفظ این شاهکارها به منظور آشنایی نسل های آینده با آداب و رسوم پیشینیان خود امری مهم و ضروری است و اقداماتی برای نگهداری این میراث انجام میشود.
میراث فرهنگی هر کشوردر واقع آیینه جان، اندیشه و معنویت آن منطقه است که گاهی در معرض بی توجهی و نابودی قرار می گیرد.
آنچه در این میان اهمیت دارد، آگاه سازی مردمان به این میراث هایارزشمند و برنامه ریزی های دقیق فرهنگی، عمرانی برای نگهداری از آنهاست.
ایران سرزمینی با پیشینه دیرین ویکی از پنچ کشور دارای تمدن کهن است و در جای خود میراث های کهن و با ارزشمندی را جای داده است که معرفی، بازسازی، حفاظت و کاربری های گوناگون آنها متناسب با زمان می تواند در دورهای که بحران هویت یک معضل است و تهاجم فرهنگی سرزمین های کهن را آماج خود قرار داده است یکی از راهکارهای آشنایی نسل های امروز و اقدامی در این مورد شناخت آثار تاریخی است، اهمیت آثار تاریخی و فلسفه لزوم توجه و اطلاع درباره آنهاست.
تمیجان از روستاهای تاریخی بخشمرکزی شهرستان رودسر و دارای پل خشتی تمیجان است، تمیجان همچنین نام نان محلی گیلان بوده و در گویش گیلکی بر گرفتهاز سه واژه " تو"، " می "، " جان " به معنی " تو جان منی " برگرفته شده است و از آرد برنج مرغوب و محلی گیلان تهیه می شود
تعقیب و آزار مردم فقط مختص به یک دین نیست.بلکه ماهیت همه ادیانی است که قدرت داشته اند و قانون را دردست داشته اند.(تامس پین)
/ با جسارت وجود خدا را به پرسش بگیر،چرا که اگر خدایی وجود داشته باشد باید خرد را بیشتر از تقلید کورکورانه ارج نهد./(توماس جفرسون)
ویرایش شده توسط: borhan6600