ارسالها: 132
#31
Posted: 2 Mar 2012 18:21
سازمان میراث فرهنگی بالاخرهاز شرکت پلیمر شکایت کرد و این شرکت با حکم دادگاه مجبور به توقف فعالیتهای خود در قلب تاریخی دشت بیستون شد.
همزمان اسدالله بیرانوند، با اعلامخبر توقف فعالیتهای کارخانه پتروشیمی از تلاش و رایزنی مسوولان این کارخانه با مسوولانکشوری سازمان میراث فرهنگیبرای ادامهء فعالیتهای خود در دشت بیستون خبر داد.
در همین زمان مسوولان کارخانهءپتروشیمی پلیمر مدعی شدند که فعالیتهای انجام گرفته در دشت بیستون با توافق سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی انجام میگیرد، اما اسفندیار رحیم مشایی، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با رد این ادعا، هرگونه ساخت و سازها در محوطههای تاریخی را خلاف قوانین سازمان میراث فرهنگی خواند و تاکید کرد که در محوطههای تاریخی تصمیمها براساس قوانین سازمان میراث فرهنگی گرفته میشود.
بعد همه از این اظهارنظرها، پتروشیمی همچنان به فعالیتخود ادامه داد و آنچه باعث تحرک سازمان میراث فرهنگی شد اعتراضها و واکنشهای تند رسانهها و مطبوعات سراسری کشور بود.
سازمان میراث فرهنگی در نامهای به استانداری کرمانشاه خواستار همکاری استاندار برای توقف فعالیتهای شرکت پتروشیمی در حریم جهانی و ملی بیستون تا انجام بررسیهای کارشناسی سازمان میراث فرهنگی و اعلام نتایج آن شد.
از سویی دیگر هیات راهبردی پایگاه پژوهشی موظف شد تا بررسی خود را انجام دهد و براساس نظرات کارشناسی خروج یا باقی ماندن شرکت پتروشیمیرا مشخص کند. پس از هفتهها بررسی، بلاخره هیات راهبردی بیستون نتیجهء بررسی خود را اعلام و به طور صریح و واضح خواستار خروج کارخانهء پتروشیمی از محوطهء جهانی بیستون شد. یکی از مسایلی که کارشناسان سازمان میراث فرهنگی بارها عنوان کردند مشکلات محیطزیستی و لجنزار شدن یکی از مرغوبترین دشتها و اراضی کشاورزی بر اثرفعالیت کارخانهء پتروشیمی بود، اما سازمان محیطزیست تا به امروز هیچ واکنشی به این اتفاق نشان نداد.
اما هیات راهبردی با وجود اعلام صریح نظر خود مبنی بر خروج شرکت پتروشیمی پلمیر تصمیمگیری را در حیطهء قدرت اسفندیار رحیممشایی، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری و معاون رییسجمهوری دانست. رحیممشایی تا به امروز هیچ اظهارنظری دربارهء آخرین تصمیم خود که سرنوشت هشتمیناثر ایرانی در فهرست یونسکو را رقم میزند، به رسانهها اعلام نکردهاست. بسیاری از کارشناسان با توجه به اثرات سوء وجود چنین کارخانهای در دشت بیستون و با توجه به اینکه تنها ۳۰ درصد از این پروژه تکمیل شده و تا اتمام پروژه راه بسیار زیادی مانده است، زمان حاضر را بهترین موقعیت برای عقبنشینی پتروشیمی و جلوگیری از ضرر بیشتر میدانند.
● یونسکو و بام دو هوا
فعالیتهای کارخانهء پتروشیمی تنها دغدغهء دشت بیستون پس از ثبت در فهرست جهانی یونسکو نبود، اما نکتهء خیلی مهم برخورد یونسکو با ماجراهایی است که در حریم بیستون اتفاق میافتد. یک ماه پس از ثبت جهانی بیستون در یونسکو، زمزمهء ساخت شهر صنعتی هرسین در روستای بزنآباد و در حریم جهانی و ملی بیستون بلند شد. به گفتهء مسوولان شرکت شهرک سازی کرمانشاه، ساخت شهرک صنعتی هرسین به مساحت ۹۰ هکتار در سال ۸۴ به تصویب شورای برنامهریزی استان و هیات دولت رسید. این شهرک قرار بود که از محل اعتبارات عمرانی سال ۸۴ احداث شود و تا آن روز ۳۰ هکتار از زمینهای منطقه مورد نظر خریداری شده بود. واکنش مطبوعات به این اتفاق باعث توجهیونسکو به دشت بیستون شد. مرکز میراث جهانی در نامهای به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور براساس پاراگراف ۱۷۲ راهنمای علمی اجرای مفاد کنوانسیون حفظ میراث فرهنگی جهانی ۹۷۲۲ ) در مورد ساخت این شهرک در حریم جهانی بیستون توضیح خواست.
کمیتهء میراث جهانی یونسکو در نامهای خود با اشاره به ثبتبیستون در سیامین کمیتهء بین دولتی جهانی در ژوئن ۲۰۰۶ در لیتوانی در فهرست جهانی ثبت، اعلام کرد که براساس مقررات کنوانسیون، هرگونه ساختوساز جدید و یا تغییر اساسی در محدودهء محوطهء ثبت شده که به چشمانداز محوطه آسیب برساند، باید هماهنگی و موافقت مرکز جهانی را داشته باشد.
اما با تمام اتفاقاتی که در دشت بیستون اتفاق افتاد و تمامی اعتراض و واکنشهای مطبوعات و رسانهها این نخستین و آخرین واکنش یونسکو به اتفاقات بیستون بود و فعالیتهای کارخانهء پتروشیمی پلیمر تخریبهای مکرر مخابرات، ساخت آب نمای شهرداری در حریم جهانی بیستون نتوانست توجه سازمان یونسکو را به خود جلب کند. فعالیتهای ادارهء مخابرات کرمانشاه یکی از اتفاقهای مهمدر دشت بیستون بود که در هیاهوی آبگیری سد سیوند از نگاه معترضان و دوستداران میراث فرهنگی نهان شد. ادارهء مخابرات پس از ۱۱ بار استعلام از پایگاه پژوهشی بیستون و مخالفت صریح این پایگاه بدون اطلاعپایگاه جهانی بیستون در سه مرحلهء عملیات کابلکشی خود را به پایان رساند که به تخریب بخشی از تاسیسات پل ساسانی خسرو و آثاری از دورهء ایلخانی منجر شد. ادارهء مخابرات تا پایان یافتن کابلکشی مسوولیت آن را نپذیرفت و مدعی شد که کابلکشی غیرقانونی و توسط مردم روستای چمچمان انجام میشود. واکنش سازمان میراثفرهنگی پس از چند بار توقف این عملیات به شکایت از ادارهء مخابرات منجر شد، اما نیروی انتظامی زمانی رسید که کابلکشی ادارهء مخابرات پایان گرفتهبود. پس از آن هم هیچ کس از آنچه در این دشت توسط ادارهء مخابرات اتفاق افتاد و نتیجهءتهدیدهای اسدالله بیرانوند، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری برای به دادگاه کشاندن مسوولان اداره مخابرات یادی نکرد.
تعقیب و آزار مردم فقط مختص به یک دین نیست.بلکه ماهیت همه ادیانی است که قدرت داشته اند و قانون را دردست داشته اند.(تامس پین)
/ با جسارت وجود خدا را به پرسش بگیر،چرا که اگر خدایی وجود داشته باشد باید خرد را بیشتر از تقلید کورکورانه ارج نهد./(توماس جفرسون)
ارسالها: 132
#32
Posted: 3 Mar 2012 02:44
سازمان میراث فرهنگی بالاخرهاز شرکت پلیمر شکایت کرد و این شرکت با حکم دادگاه مجبور به توقف فعالیتهای خود در قلب تاریخی دشت بیستون شد.
همزمان اسدالله بیرانوند، با اعلامخبر توقف فعالیتهای کارخانه پتروشیمی از تلاش و رایزنی مسوولان این کارخانه با مسوولانکشوری سازمان میراث فرهنگیبرای ادامهء فعالیتهای خود در دشت بیستون خبر داد.
در همین زمان مسوولان کارخانهءپتروشیمی پلیمر مدعی شدند که فعالیتهای انجام گرفته در دشت بیستون با توافق سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی انجام میگیرد، اما اسفندیار رحیم مشایی، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با رد این ادعا، هرگونه ساخت و سازها در محوطههای تاریخی را خلاف قوانین سازمان میراث فرهنگی خواند و تاکید کرد که در محوطههای تاریخی تصمیمها براساس قوانین سازمان میراث فرهنگی گرفته میشود.
بعد همه از این اظهارنظرها، پتروشیمی همچنان به فعالیتخود ادامه داد و آنچه باعث تحرک سازمان میراث فرهنگی شد اعتراضها و واکنشهای تند رسانهها و مطبوعات سراسری کشور بود.
سازمان میراث فرهنگی در نامهای به استانداری کرمانشاه خواستار همکاری استاندار برای توقف فعالیتهای شرکت پتروشیمی در حریم جهانی و ملی بیستون تا انجام بررسیهای کارشناسی سازمان میراث فرهنگی و اعلام نتایج آن شد.
از سویی دیگر هیات راهبردی پایگاه پژوهشی موظف شد تا بررسی خود را انجام دهد و براساس نظرات کارشناسی خروج یا باقی ماندن شرکت پتروشیمیرا مشخص کند. پس از هفتهها بررسی، بلاخره هیات راهبردی بیستون نتیجهء بررسی خود را اعلام و به طور صریح و واضح خواستار خروج کارخانهء پتروشیمی از محوطهء جهانی بیستون شد. یکی از مسایلی که کارشناسان سازمان میراث فرهنگی بارها عنوان کردند مشکلات محیطزیستی و لجنزار شدن یکی از مرغوبترین دشتها و اراضی کشاورزی بر اثرفعالیت کارخانهء پتروشیمی بود، اما سازمان محیطزیست تا به امروز هیچ واکنشی به این اتفاق نشان نداد.
اما هیات راهبردی با وجود اعلام صریح نظر خود مبنی بر خروج شرکت پتروشیمی پلمیر تصمیمگیری را در حیطهء قدرت اسفندیار رحیممشایی، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری و معاون رییسجمهوری دانست. رحیممشایی تا به امروز هیچ اظهارنظری دربارهء آخرین تصمیم خود که سرنوشت هشتمیناثر ایرانی در فهرست یونسکو را رقم میزند، به رسانهها اعلام نکردهاست. بسیاری از کارشناسان با توجه به اثرات سوء وجود چنین کارخانهای در دشت بیستون و با توجه به اینکه تنها ۳۰ درصد از این پروژه تکمیل شده و تا اتمام پروژه راه بسیار زیادی مانده است، زمان حاضر را بهترین موقعیت برای عقبنشینی پتروشیمی و جلوگیری از ضرر بیشتر میدانند.
● یونسکو و بام دو هوا
فعالیتهای کارخانهء پتروشیمی تنها دغدغهء دشت بیستون پس از ثبت در فهرست جهانی یونسکو نبود، اما نکتهء خیلی مهم برخورد یونسکو با ماجراهایی است که در حریم بیستون اتفاق میافتد. یک ماه پس از ثبت جهانی بیستون در یونسکو، زمزمهء ساخت شهر صنعتی هرسین در روستای بزنآباد و در حریم جهانی و ملی بیستون بلند شد. به گفتهء مسوولان شرکت شهرک سازی کرمانشاه، ساخت شهرک صنعتی هرسین به مساحت ۹۰ هکتار در سال ۸۴ به تصویب شورای برنامهریزی استان و هیات دولت رسید. این شهرک قرار بود که از محل اعتبارات عمرانی سال ۸۴ احداث شود و تا آن روز ۳۰ هکتار از زمینهای منطقه مورد نظر خریداری شده بود. واکنش مطبوعات به این اتفاق باعث توجهیونسکو به دشت بیستون شد. مرکز میراث جهانی در نامهای به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور براساس پاراگراف ۱۷۲ راهنمای علمی اجرای مفاد کنوانسیون حفظ میراث فرهنگی جهانی ۹۷۲۲ ) در مورد ساخت این شهرک در حریم جهانی بیستون توضیح خواست.
کمیتهء میراث جهانی یونسکو در نامهای خود با اشاره به ثبتبیستون در سیامین کمیتهء بین دولتی جهانی در ژوئن ۲۰۰۶ در لیتوانی در فهرست جهانی ثبت، اعلام کرد که براساس مقررات کنوانسیون، هرگونه ساختوساز جدید و یا تغییر اساسی در محدودهء محوطهء ثبت شده که به چشمانداز محوطه آسیب برساند، باید هماهنگی و موافقت مرکز جهانی را داشته باشد.
اما با تمام اتفاقاتی که در دشت بیستون اتفاق افتاد و تمامی اعتراض و واکنشهای مطبوعات و رسانهها این نخستین و آخرین واکنش یونسکو به اتفاقات بیستون بود و فعالیتهای کارخانهء پتروشیمی پلیمر تخریبهای مکرر مخابرات، ساخت آب نمای شهرداری در حریم جهانی بیستون نتوانست توجه سازمان یونسکو را به خود جلب کند. فعالیتهای ادارهء مخابرات کرمانشاه یکی از اتفاقهای مهمدر دشت بیستون بود که در هیاهوی آبگیری سد سیوند از نگاه معترضان و دوستداران میراث فرهنگی نهان شد. ادارهء مخابرات پس از ۱۱ بار استعلام از پایگاه پژوهشی بیستون و مخالفت صریح این پایگاه بدون اطلاعپایگاه جهانی بیستون در سه مرحلهء عملیات کابلکشی خود را به پایان رساند که به تخریب بخشی از تاسیسات پل ساسانی خسرو و آثاری از دورهء ایلخانی منجر شد. ادارهء مخابرات تا پایان یافتن کابلکشی مسوولیت آن را نپذیرفت و مدعی شد که کابلکشی غیرقانونی و توسط مردم روستای چمچمان انجام میشود. واکنش سازمان میراثفرهنگی پس از چند بار توقف این عملیات به شکایت از ادارهء مخابرات منجر شد، اما نیروی انتظامی زمانی رسید که کابلکشی ادارهء مخابرات پایان گرفتهبود. پس از آن هم هیچ کس از آنچه در این دشت توسط ادارهء مخابرات اتفاق افتاد و نتیجهءتهدیدهای اسدالله بیرانوند، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری برای به دادگاه کشاندن مسوولان اداره مخابرات یادی نکرد.
تعقیب و آزار مردم فقط مختص به یک دین نیست.بلکه ماهیت همه ادیانی است که قدرت داشته اند و قانون را دردست داشته اند.(تامس پین)
/ با جسارت وجود خدا را به پرسش بگیر،چرا که اگر خدایی وجود داشته باشد باید خرد را بیشتر از تقلید کورکورانه ارج نهد./(توماس جفرسون)
ارسالها: 132
#33
Posted: 3 Mar 2012 08:09
● زخمهای کتیبهء بیستون
هنوز مطالعات باستانشناسان آلمانی روی مهمترین سند خطی دورهء هخامنشی و قدیمیترین گاهشماری ایرانی به پایان نرسیده بود که بررسیهایسیفالله کامبخش متوجه آسیبهایی روی این کتیبه شد. او سالها بعد در کتابش،«پژوهشهای باستانشناسی در آناهیتای کنگاور»، به حفرههای روی کتیبهء بیستون اشاره کرد و پر کردن آنها باملات را به مسوولان وقت سازمان میراث فرهنگی پیشنهادکرد، اما نه این پیشنهاد و نه اظهارنظرهای سالهای بعد کارشناسان پژوهشگاه زمینشناسی، دانشگاه تهران و چندین نهاد پژوهشی و شرکت مهندسی مختلف، هیچ یک راه حل عملی برای جلوگیری از آسیبهای بیشتر در کتیبهء هخامنشی بیستون در اختیار مسوولین میراث فرهنگی قرار نداد.
پس از آسیبشناسی کتیبهء داریوش در قالب یک پایاننامهء دانشجویی توسط ملیحه مهدیآبادی، مدیر وقت پروژهء بیستون که پس از سالها تلاش و ثبت این اثر در فهرست جهانی از سمت خود کنارهگیری کرد، آغاز شد و فعالیت مرمتی روی کتیبه از سال ۱۳۵۷ آغاز شد. از سال ۱۳۷۶ گروههای مختلفی بررسی و مطالعه روی کتیبه و آسیبشناسی آن را آغاز کردند. درنهایت طرح اجرایی عبدالعظیم امیر شاه کرمی، متخصص سازه و ژئوتکنیک مورد پذیرش کتیبهء فنی سازمان میراث فرهنگی قرار گرفت تا اجرا شود. تهیهء پروندهء ثبت جهانی توسط ملیحه مهدیآبادی، و تهدیدهایی از سوی سازمانهای مختلف دولتی دشت بیستون و مسالهء جهانی شدنش را نشانه رفته بود باعث شد تا مرمت کتیبهء داریوش به زمانی پس از ثبت جهانی آن موکول شود. پس از ثبت بیستون مطالعات ادامه یافت و قرار شد تا با کمک کارشناس یونسکو عملیات مرمت کتیبهء بیستون آغاز شود که با تغییر مدیریت پایگاه پژوهشی بیستوناین پرونده نیز متوقف شد. امروزه با توجه به تمامی اتفاقاتی که در محوطههای باستانی و تاریخی میافتد تازهترین اثر ثبت شدهء ایران در فهرست میراث جهانی در سکوتی مبهم فرو رفته است. با گفتگويي كوتاه با اهالي منطقه مشاهده ميگردد كه آنان بر اين باورند كه گنجينه هاي كهن بسياري از منطقه ملي بيستون به غارت رفتهاست .
زهرا کشوری
تعقیب و آزار مردم فقط مختص به یک دین نیست.بلکه ماهیت همه ادیانی است که قدرت داشته اند و قانون را دردست داشته اند.(تامس پین)
/ با جسارت وجود خدا را به پرسش بگیر،چرا که اگر خدایی وجود داشته باشد باید خرد را بیشتر از تقلید کورکورانه ارج نهد./(توماس جفرسون)
ارسالها: 175
#34
Posted: 10 Nov 2012 09:07
به کوروش به آرش به جمشید قسم
به نقش و نگار تخت جمشید قسم
که ایران همی قلب و خون من است
گرفته ز جان از وجود من است
بخوانید این جمله در گوش باد
چو ایران نباشد تن من مباد
|================|
--=( We Love IRAN )=--
|================|
ارسالها: 175
#35
Posted: 10 Nov 2012 09:30
ما اینیم دیگه !
به کوروش به آرش به جمشید قسم
به نقش و نگار تخت جمشید قسم
که ایران همی قلب و خون من است
گرفته ز جان از وجود من است
بخوانید این جمله در گوش باد
چو ایران نباشد تن من مباد
|================|
--=( We Love IRAN )=--
|================|
ارسالها: 175
#36
Posted: 10 Nov 2012 09:33
خطري ديگر در کمين آثار باستاني
آرامگاه خشي يار شا شاه هخامنشي در نقش رستم براثر ترک های فراوان با داربست فعلا از خطر ريزش جلوگيري شده.
عکس در تاریخ 28/07/1390 روز جمعه
به کوروش به آرش به جمشید قسم
به نقش و نگار تخت جمشید قسم
که ایران همی قلب و خون من است
گرفته ز جان از وجود من است
بخوانید این جمله در گوش باد
چو ایران نباشد تن من مباد
|================|
--=( We Love IRAN )=--
|================|
ارسالها: 3080
#37
Posted: 19 Nov 2012 22:35
کاروانسرای میان کتل کازرون در دشت برم
تنها کاروانسرای سنگی ایران و در حال تخریب!!!
ما هم حرف های زیادی داشتیم... اما برای نگفتن!
ویرایش شده توسط: shah2000
ارسالها: 3080
#38
Posted: 23 Nov 2012 14:34
سازههاي پارسه، سنگياند و آب برايشان دردسرساز است. اگر همينگونه آب بر سر و روي اين سازهها ببارد به نابوديشان ميانجامد. اگر مسولان، انديشهاي به حال اين شكوه تمدن باستانمان نكنند، شايد روزي فرا رسد كه ما ناگزير وارون(:برخلاف) دعاي «داريوش بزرگ»، كه از خداوند خواسته بود تا خشكسالي را از ايران دور كند، دستها را بالا ببريم و از خداوند بخواهيم باران را از شيراز دور كند كه پارسه برجاي بماند.
ما هم حرف های زیادی داشتیم... اما برای نگفتن!
ارسالها: 3080
#39
Posted: 2 Dec 2012 00:47
چرا این چند تکه سنگ های ساکت ولی پر از حرف را رها نمی کنید؟
چرا باید تاریخ پر افتخار ما اینگونه شوند ؟
مردم ایران و کرمانشاه چرا خوابتان برده است ...
ما هم حرف های زیادی داشتیم... اما برای نگفتن!
ارسالها: 3080
#40
Posted: 3 Dec 2012 15:49
خدایا تا کی ...
خدایا تو از ایران محافظت کن ...
با این کارشان من که دیگر حرفی ندارم جز یک قطره اشک در گوشه چشمانم ...
نقش بسیار زیبای برجسته زن ایران باستان تخریب شد...
تخریــــــب شد
تخریـــــــــــب شد
تخریـــــــــــــــب شد...
تخریب اثر با پتک یا وسیله مشابه.
کازرون - خبرگزاری مهر: بخش قابل توجهی از دیواره زیرین نقش برجسته تاریخی "پریشو" در شهرستان کازرون فارس به عنوان یکی از معدود نقش برجسته هایی که تصویری از یک زن در آن وجود دارد با وسیله ای نظیر پتک یا چیزی مثل آن تخریب شد.
عضو شورای مرکزی انجمن هم اندیشان جوان شهرستان کازرون در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در این شهرستان 10 نقش برجسته مربوط به دوران تاریخی و باستانی وجود دارد که 9 نقش برجسته مربوط به ساسانیان و یک نقش برجسته هم مربوط به دوره اسلامی است، گفت: ویژگیهای منحصر به فرد نقش برجسته های کازرون وجود سه نقش برجسته است که در آن تصاویری مربوط به زن در ایران باستان حجاری شده، موردی که تقریبا در آثار تاریخی ایران به ندرت مشاهده می شود.
محسن عباسپور ادامه داد: این سه نقش که در سه نقطه متفاوت از شهرستان کازرون قرار دارند نقش قندیل، نقش بهرام و نقش پریشو هستند.
وی در رابطه به نقش برجسته پریشو گفت: بخش قابل توجهی از دیواره زیرین نقش برجسته تاریخی و پرارزش «پری شو» نقش برجسته زن ایران باستان که در فقدان امنیت و بدون کوچکترین حفاظت فیزیکی به حال خود رها شده بود، توسط شخص یا اشخاصی تخریب شد.
ما هم حرف های زیادی داشتیم... اما برای نگفتن!